DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
Fiat-Auto
wereld-snelheidsrecord
Dit den Alkmaarsctien Raad.
174 K.M. per uur met een 2 liter#agen.
No. 23.
Honderd v{jf en twintigste Jaargang.
1923
Dtt numirter bestaat oil 3 bladen.
Afoonnementsprijs lolj voomittoetaling per 3 maanden f 2.—f fr. per post f2.50. Bewijsn. 5 ct. Advertentiepr. 2o ct. p. rcgcls grootere letters rail; piu^t-rrdsitC--
Brieven franco N.Y. Bock- en Handckdr. y.h. Herms. Coster Zoon5 Voordam C9, Tel. Adminietr. 5o. 3. Ecdaetie No. 83.
Z lTERDAG Directeur: G. H. KRAK. fWdrwlaotenrTi N. ADEMA. 27 JAM ART:
HoofdredacteurTj N. ADEMA.
Het was te voor zien, dat een debat over de
ioepassing van artikel 70 der Gemeentewet
aiet zou uitblijven.
Een Raad, die zich in meerderheid, na ein-
delooze heftigei debatten, voor een bepaalde
regeling uitgesproken heeft, is natuurlijk te-
leurgesteld wanneer een paar dagen latex
biijkt, dat alle moeite tevergeefs geweest is ca
de tmrgemeester, op gxond van artikel 70 der
Gemeentewet, bet raadsbesluit ter vernieti-
ging beeft voorgedragen.
Up den burgemeester rust dan ook een
zware verantwoordelijkheid
Hij zal in elk dubieus geval zicb ernstig en
nauwlettend bebben af tie vragen of het geno
men raadsbesluit strijdig, met de wet of met
het algemeen belang geacht moet worden.
Doordat ied'ere burgemeester nooit geheel
Gemeente-ambtenaar, maar ook Rijks-ambte-
naar is, zal hij onwillekeurig elk raadsbesluit
uit een anderen gezicbtsho..bekijken dan ecu
raadslid.
meent, dat door hoogere loonen voor werk
verschaffing in het algemeen de werkloosheid
bevorderd wordt.
Beide overwegingen kunnen hem aanlei-
ding geven, een raadsbesluit, als z. i. strijdig
met bet algemeen belang, ter vernietiging
voor te dragen.
In tegenstelling met de opvatting van Op-
penhcim wordt dikwijls aangenomen, dat het
algemeen belang alleen en uitsluitend het al-
gemeeneni Staatsibelang mag ©mvatten.
Daarnaast staat de opvatting, dat de rcgcc-
ring zich alleen door overwegingen voor het
algemeen welzijn mag laten leiden en dat de
vernietiging van een besluit slechts geschiedt
omdat dit besluit een belang behartigt dat
geen bestaansrecht heeft in vergelijking met
een ander belang cn daarom voor dat andere
belang zal moeten wijken.
Wanneer de burgemeester een raadsbesluit
ter vernietiging voordraagt, vestigt hij slechts
de opmerkzaamheid der regeering op dat be
sluit.
vernietigd zal
Of dit besluit al dan niet
worden, hangt niet van den burgemeester af
De laatste behoeft er slechts op te letten of en in zooverre kan een burgemeester, die arti
kel 70 toepast, niet verweten worden dat hij
dat besluit voor zijn gemeente soms zelfs
alleen voor zijn party voordeelig is en hij
kan er vrij onverschillig voor blijven of de be-
langen van andere gemeenten of mogelijk wel
de belangcn van Provincie of Staat daardoor
benadeeld kunnen worden.
De burgemeester heeft, in zooverre hij niet
alleen gemeente-ambtenaar is, daar w e 1 op
te letten en zoo kan het voorkomen, dat een
burgemeester meent tot vernietiging van een
raadsbesluit te moeten adviseeren, dat de
Raad zelf in meerderheid iuist als een voor de
gemeente bijzonder geschikte regeling in het
leven heeft geroepen.
Natuurlijk is toepassing van artikel 70 het
nemen van 'n ingrdjpenden- maatregeken men
zal er niet te dikwijls toe kunnen besluitcn
zonder zich het verwijt op den hals te halen,
dat men zich ais een alleenheerscher boven de
beslissingen van den Raad wil stellen
Daartegenover staat dat de verantwoorde
lijkheid van een burgemeester veel grooter
dan die van elk der Raadsleden moet genoemd
worden.
De laatsten hebben gezamenlijk een besluit
genomen en zijn elk voor zich slechts voor
een onderdeel der raadsmeerderheid daar-
voor verantwoordelijk.
De burgemeester evenwel is geheel alleen
verantwoordelijk voor de richtige toepassing
van wat hem door de Gemeentewet opgelegd
wordt en het Rijksbestuur zal hem alleen
ter verantwoording rocpen zoo hij artikel 70
niet toepaste waar de regeering meent, dat
de wet of het algemeen belang door een
raadsbesluit wel degelijk geschaad zijn ge-
worden.
De burgemeester heeft zich dus, na elk in
zijn oogen1 precair raadsbesluit, alleen af te
vragen, of hij zich al dan niet aan plichtsver-
zaking schuldig maakt wanneer hij artikel 70
niet toepast.
Gaat hij daar w e 1 toe over, dan kan hem
de toepassing nimmer verweten worden, om
dat men nooit iemand verwijten kan, dat hij
doet wat hij na rijp beraad zijn plicht acht.
Hoogstens zal men hem dus kunnen ver
wijten, dat hij den stand van zaken anders
ingezien heeft dan deze in werkelijkheid is en
dab zal men moeten motiveeren waarom er
van stfijdigheid met de wet of het algemeen
belang in een bepaald geval geen sprake kan
zijn.
Doch ook dit debat zal over het algemeen
steeds onvruchtbaar blijken, daar hier weer
de meenirigen zullen botsen van hen, die een
besluit in hoofdzaak uit den gemeentelijken
en van hem die het voor een groat deel ook
uit den; meer algemeenen gezichtshoek belrij-kt.
Het is niet de eersfe maal dat de burge
meester tot toepassing van artikel 70 over-
gaat en ook de vorige maal betrof het een
raadsbesluit ten opzichte van de loonen bij
werkverschaffing.
Toch zijn de omstandigheden nu eenigszins
anders.
Vroeger toch gold't motief, dat de gemeente
de kosten niet kon dragen, maar daar thans de
Wethouder van Fihancien ten opzichte van
de gemeentekas nog steeds'niet het „onaanne
melijk" heeft laten hooren, mag verondersteld
worden, dat de gemeente de kosten kan be-
talen, wat natuurlijk nog niet zeggen wil, dat
het in het belang van alle gemeentcnarcn ge
acht kan worden dat de gemeente die kosten
op zich neemt.
Strijdig met de wet is het Raadsbesluit niet
en aanncmende, dat Burg, en Weth. in het
belang der werkloozen nog kunnen mecgaan
met de gedachte, dat de gemeente het benoo-
digde geld nog maar op de een of andere
wijze in handen moet zien te krijgen, blijft na
de nadere uitlatingen van den burgemeester
de mogelijkheid over, dat vernietiging van
het Raadsbesluit gevraagd is op grand van
het algemeen Staatsbelang.
De mogelijkheid bestaat toch, dat een bur
gemeester door de vaststelling van te hooge
loonen in werkverschaffing van meening is,
dat de Raad de regeeringsbemoeiing tot het
herwinnen van normale levensomstandighe-
den door geleidelijke loonsverlaging tegen-
wcrkt.
Het kan ook zijn, dat eenl burgemeester
de beslissingen van den Raad saboteert.
Wordt het Raadsbesluit wel vernietigd,
dan kan den burgemeester hoogstens verwe
ten worden, dat zijn inzicht, dat het Raads
besluit in strijd met de wet of het algemeen
belang zou zijn, door de regeering niet ge-
deeld wordt.
Wordt het raadsbesluit niet vernietigd,
dan biijkt daaruit, dat de burgemeester het
algemeene regeeringsbeleid goed doorvoeld
heeft en zich als regceringsambtenaar daar
naar heeft gedragen.
Nu is het onweersprekelijk dat wat de
werkloosheidszorg betreft, van regeeringszij
de vrij duidelijk een streven in een bepaalde
richting te onderkennen valt.
Zoo sterk zelfs, dat met min of meer ver-
waarloozing van de gemeentelijke autonomic,
verschillende gemeenten door dreigende fi-
nancieele argumenten gedwongen worden
loonen voor werkverschaffing vast te stellen,
welke het Rijk voor die gemeenten de meest
aangewezene acht.
Wij laten nu onbesproken de vraag of het
Rijk die loonen overal op het juiste peil
bracht wij achten ze voor Alkmaar te laag
maar het valt niet te ontkennen, dat bij
het vraagstuk van de loonen voor werkver
schaffing van een zeker regeeringsinzicht
kan- gesprokem worden en ook van 'n zekeren
regeeringsdwang, om dat inzicht in het be
lang van den geheelen Staat tot toepassing te
doen komen.
Waar de regeering zoo duidelijk den te
volgen weg aanwijst, kan het voor een bur
gemeester die reeds tevergeefs voor zijn
gemeente uitzonderingsbepalingen trachtte
te verkrijgen niet moeilijk zijn te conclu-
deeren, dat een Raadsbesluit dat tegen de re-
geeringswenken ingaat, kans heeft als strijdig
met het algemeen belang vernietigd te zullen
worden.
Doorschout hij die mogelijkheid dan ziet
hiji tevens het gevaar dat leidelijk afwachten
zou geven-, aangezien in da-t geval een raads
besluit zo-u vernietigd worden waarbij1 hij' de
hem in artikel 70 opgelegde verplichting niet
nagekomen is en dus als regeeringsambte-
naar opzcttelijk of onbewust wat even erg
is zijn plicht verzaakt heeft.
Het feit, dat de minister reeds een dag na
het nemeni van het bewuste Raadsbesluit
daarover telegrafisch inlichtingen verzocht
heeft en zijn voornemenl kenbaar maakte dit
besluit te vernietigen bewijst, d-at de burge
meester -als regeeringsambtenaar het Rijks-
streven goed begrepeni en gevoeld heeft,
dat in de gegeven omstandigheden van hem
de toepassing van artikel 70 verwacht werd.
Wijl lounnen niet inzienidat den: burgemeester
daarvoor een' blaam treft al gevoelien wiji heel
goed hoe onaangenaam het voor de meerder
heid van den Raad moet zijn wanneer die met
zooveel moeite verkregen beslissing weer on-
gedaan gemaakt wordt.
Die ontevredem Raadsleden kunnen hun
verwijten uitsluitend tot de regeering richten
en- haar verwijten, dat zij Alkmaar voor een
goedkoopere gemeente heeft aangezien dan
d-it in werkelijkheid is, daar van een loon van
35 cent per uur in werkverschaffing van
welk loon door de min of meer dwingende
subsidie-bepalingeni in de practijik niet kan af-
geweken; worden den: werkloozen slechts
onvoldoen-de hulp kan- worden gebodeni
Wij1 achten het van regeeringswege forcee-
r-en van: bepaalde raadsbesluiten min of meer
strijdig met den algemeenenl regel, dat de
Kroon niet scheppend kan optreden, en zou-
dert het veel wenschelijker vinden, dat pre-
caire Raadsbesluiten als het onderh-avige
voor hun ten) uitvoerbrenging ook van de goed
keuring van Ged. Staten afhankelijk waren,
niet alleen, omdat van dit college 'n meer dan
van het Rijk vertrouwd- zijti met plaatselijke
toestanden is te verwachten, maar ook ter
voorkoming van onaangenaamheden voor den
burgemeester, die in dat geval niet tot toepas
sing van artikel 70 verplicht zou zijn en het
oordeel over strijdigheid met de wet of het al
gemeen belang met een gerust hart aan Ged.
Staten zou -kunnen overlaten.
De interpel la tie-Veen over de levering van
het gemeentelijk drukwerk kan niet anders
dan verwondering wekken.
E-en: sociaal-deinc-craat hebben wij' tot dus-
vex npg altijd als :en- propagandist voor en
beschermer van vak-organisaties beschouwd
-en het doet vreemd aan een lid van de S. D.
A. P. tot Burg, en Weth. het verwijit te hoo
ren richten dat deze de gunning- eener aanbe-
steding niet toegestaan hebben aan den in-
schrijver die, met o idermijning van de orga-
nisatie zijner eollega's, het meest van de
voor alien geldende vereenigingsvoorschriften
is afgeweken.
Stelt een arbeider zich voor lager loon dan
dat zijner georganiseerde vakgenooten be-
schikbaar dan ontzien- de heeren, van de -S. D.
A. P. zich niet hem in de verachtelijkste ter-
men voor een onderruiper uit te ma ken.
Nu het een drukkerspatroon betreft en de
afvallige in de kringeni der veel gesmade
bourgeoisie thuisbchoort, schijnt het onder-
kruipersbegrip niet meer van toepassing te
zijn hoewel het ons nog niet duidelijk is hoe
men thans over het hoofd kan zien dat de
prijzen van het drukwerk nauw verband met
de arbeidsvoorwaarden der typograf-en-
houden,
Wij, betreuren het evenzeer dat mr. W. C.
Bosman er zich bij: deze interpellatie over ver-
wonderd heeft, dat het gemeentelijk drukwerk
niet aan inschrijVers van elders kon gegund
worden;.
Nog afgescheiden van de moeilijkheden
welk dit voor de secretarie met zich zou bren-
gen, is het toch zeker niet meer dan natuur
lijk dat, zoo eenigszins mogelijk, de voor de
gemeente uit te voeren werkeni aan de daar
voor geschikte belasitingbetalende ingezetenen
gegund worden.
Commissie van Publieke Werkeni en van het
College van Burg, en Weth. geweest zijn
wanneer zij in de desbetreffende bijlage uit
sluitend geconstateerd hadden, dat de Raad
voor besilechting van dit geschil niet het aan-
gewezen lichaam moet geacht worden.
Wij' willen ons als niet-desikiindigen dade-
lijfc onbevoegd verklaren een; uitspraak te
doen over de vraag in hoeverre de aannemer
zijn werk al dan niet naar behooren verricht
heeft.
De heer Margadant heeft ons verzekerd
en wij willen die verzekering hier gaarne
pubilceeren d'at hij1 volkomen in staat is te
bewijzen dat de door den heer Van Doorni-k
thans tegen de Directie van gemeentewerken
uitgebrachte beschuldigingen kant noch wal
rakeni en' op verscheidene punten zelfs grove
leugens moeten genoemd worden.
Wij zouden hier als onzenl indrak kunnen1
weergeven, d'at het ons voorkomt dat het ge-
h-eele verloop van dit rioleeringswerk ex op
wijst dat de aannemer een: werk op zich nam,
dat in alle opzichten boven zijn krachten ge-
gaan is.
Maar dan zouden we onwillekeurig weer
Telef. 496.
ALK3IAAR.
De voorstellen- betref fende de leeftijdsgrens
van gemeentepersoneel zijn aangenomen en
daardoor za-1 voortaan heel wat willekeur of
vermeende willekeur achterwege kunnen blij
ven.
Men zal in den Raad niet meer kunnen be-
toogen, dat een oude gemeente-werkman, wat
zijn in diensthoudin-g en salaris betreft, ge
heel van een: bedrijfsdirecteur afhankelijk is
en1 dat men den eeni toestaat wat den ander
wordt geweigerd.
Het blijft te betreuren dat ook nu nog de
mogielijkheid van afv :jking der bepalingen
geopend is, maar waar deze -afwijking sledits
voor een jaar geldig kan zijn en de burge
meester heeft laten doorschemeren dat hierbij
in hoofdzaak de bedoeling voorzit den betrok-
kene den pensioenigerechtigden leeftijd te la
ten bereikeni, zal van eenige willekeurige be-
v-oorrechting in- de toekomst geen sprake meer
zijn.
Het rioleeringswerk aan den B-aansingel -is
langzamerhand tot een drama geworden
waarvan het laatste bedrijf zich Donderdag
in onze Raadszaal afgespeeld heeft.
-Het is na lezing der diverse stukken onze
overtuiging dat deze kwestie bij' den Raad niet
thuis behoort.
Zeer terecht heeft de Commissie van Bij-
stand voor d'e Publieke werkeni -er in haar ad-
vies reedS op gewezen, dat de aannemer, of
zijn plaatsvervanger, ter oplossing van een
geschil den mortnalen weg had moeten be-
wandelen.
De Raad zegt de Commissie voor Pu
blieke Werken is als politiek lichaam on-
geschikt tot rechtspraak.
Dit lijkt ons wat te sterk uitgedrufct te meer
-daar de Raad b.v, in verband met de in
artikel 26 der' Gemeentewet aangegeven
schorsing meermaleni als vonnis uit-
sprekend lichaam zal moeten optreden in ge-
valleni waarhij poli-tieke overwegingen zeer
zeker een nog veel grootere rol kunnen spe-
len.
'Van den Raad als behartigende het belang
der geheele gemeente mag nu eenmaal een
Lpartijdige uitspraak op de hun voorgeleg-
de gescbillen verwacht worden.
Fen andere vraag is het of d-e Raad hier
wel het aangewezen rechtsprekende college
is door zijn samenstelling uit ingezetenen die
voor het ovrgroote deel van de techniek der
gemeentewerken niet het minste verstand
hebben.
Wanneer de Directeur der Gemeentewerken
en de aannemer hun uitvoerige rapporten
over het verloop der werkzaamheden tegen-
over elkaar zetten komt de Raad voor een pro
en contra van beweringen te staan waaruit
ten slotte niemand meer een- uitweg weet te
vinden. -
Wij achten het verkeerd dat d;e Commissie
van Publieke Werken die de zaak nog be-
ter technisch beoordeelen kan dan de Raad
slechts een der partij-en hoorde en alleen de
ulteemzetting van den) Directeur van Gemeen
tewerken publiceerde.
Het eerste kon bij de tegenstanders den
schija van partijdigneid wekken.
Het laatste stelde den Raad voor de nood-
zakelijkheid van beoordeeling van de -tech-
nische zijde van het vraagstuk en had natuur
lijk tot gevolg, dat nu ook de aanemer, via
den' ^eer W-es-terhof, zij-n werkwijze demon-
streerde, door welke uiteenzetting niet alleen
beslag op eeni belangrijk deel van den be-
schikbaren tijd gelegd werd maar waardoor
ook de van den Raad gevraagde beslissing
meer en meer het karakter van een- uitspraak
over al dan niet gemaakte technische fouten
ging krijgen.
Het was toch zeer zeker te voorzien dat de
Raad zich hierover niet uitspreken kon en
het zou dan ook wel zoo vexstandi-g van de
tot een heschouwing van het werk zelf komen bieden Le Trocqu-er zou gister uit bet Ruhr*
waarover wij, evenmin deskundig kunnen oor- 1 gebied te Parijs terugkeeren.
deelen als dit d-en Raad mogelijk is. Generaal Weygimd zal er voorlooplg blijven
Het komt ons voor, dat de aannemer zich
slechts dan alleen tot den Raad had kunnen
wendeni wanneer hij in hoogste instantie hex-
stel van een vermeend onrecht of wel finan-
cieele tegemoetkoming bij een' wel door zijn
schuld ontstane maar niet door hem voorzie-
ne financieele debacle verzocht had.
In beide gevallen had de Raad dan- des-
noods een commissie van onderzoek kunnen
benoemen- en op haar advies afgaande zijn
verstand- en, al dan niet zijtt goede hart kun
nen laten spreken.
Waar men ook bij- Gemeentewerken den
door dit werk zeer zeker gedupeerdem heer
Van Doornik, uit moreele overwegingen zoo
veel mogelijk tegemoet heeft willen komen!, ge-
looven wij wel te kunnen constateeren, dat hi]
ten slotte deni verkeerden weg opgewandeld is
en de dupe van al te gedienstige voorlichters
is geworden.
De Raad heeft weer heel wat voorstellen
aangehouden en zich ten slotte niet door de
betrekkelijk kleine agenda kunnen heenfwer-
ken.
Ziet men' welke plaats eeni agenda-punt als
het verzoek van d-en heer Van Doornik in het
raadsverslag Smeemt, dan valt dit niet te
verwonderen.
-Er zou al heel wa-t tijd gewonn-en zijn in-
dien het verweer van de zijde van den aan
nemer niet door den heer Westerhof in den
Raad was voorgelezen- maar enikele dagen te
voren- aan de Pers ter publicatie was ge
geven.
Thans rekt meni onnoodig de debatten en.
ontneemt daaraan grootendeels de belangstel-
ling van raadsleden en toehoorders.
De wonderlijke grillen der electricitei't zette
de vroedschap- beurtelings- in het licbt en het
duister waarin bijgeloovigen door hoogere
machten gedem-onstreexd willen zien, dat ook
het inzicht van deni Raad soms holder en
plotseling weer geheel verdwenen: kan zijn.
Een- bespreking bij kaars-licht geeft den
Raad wel het cachet van oud-'Hollandsche
degelijkheid, van een regentencollege uit den
pruiken-tijd m-aar is toch niet in staat de ge
dachte weg te nemen dat Alkmaar's vroed
schap dikwijls beter met een debatingc1ub dan
met een ernstig college van u-itverkoren bur
gers vergelekem kan wordeni.
Buitenland
Van Duitsdie zijkfe werd1 gister aan de Tel.
medegedeeldl, dat s nachts om 12 uur de
Erainscli-Belgische douane-maatregelen aan
de -grenzen van het iRu-hrgebied in werkind
zouden -treden. De uitvoer van steenkool, ert-
sen en fabrikaten naar het onbezette Duitsch-
land zo-u van heden af verbo,den zijn. De troe-
pe zuillten tegen die overtrading van dit ver-
bod- waken.
De Rheinisch-Westfalische Zeitung" v-er-
meldt heden-avond over de afsl-uiting van het
Ru'hrgebied nog het volgende:
Nloord-eliijke richting tre-kk-en de Frans-chen
over Gossenbaum naar Duisburg,, Oberhau-
sen, Bottrop, Gilad'beck-West en- Rechllng-
hausan. Van hieruit gaan: de operaties naar
het Zuid-Westen verder. In het Zuiden is de
volgende linie bezet: Dusseldorp-Kettwig*
W-erden- Kupferdten-Steele en verder in
NioordOosteli i kc richting. In verband met de
ze operaties zijn dan -ook in den loop van den
dag de stations ©ladtoeck-West, Rechlinghau-
sen-Ost. Aplerbeck en Aplerbeck-S-ud en ver
der in het Zuidlem Webden, -Essen-Stad'twald,
FUeisdmgen en Kupferden bezet. De ambtena-
ren en arbeiders werden deells naar huis ge-
stuurd1 en) deels legden zij den- arbeid neer als
protest tegen het ngrifpen van Frankrijk in
net spoorwegbedrijf. Op die lijin -Dusseldorp-
Obernausen rij-den treineni met troepentrans-
porten, door Fransch treinperson-eel bediend
IDe -geheellen dag bewogen zich r~
grenzen van 'het Rluhrgebied troepen
mpi tauflcs en -oeschut. laan. direcreui
anb-
-aan de
massa's
met tanks en geschut. Jaan, directeur van de
spoorweg-en te ESsen heeft, zonder het
woord -af te wachten op de door hem aan de
bezettingsautoriteiten gestelde voorwaarden,
met het oog op de toenemende moeilijkheden
in het district Essen, zijin werkzaamheden als
directeur hervat. H5i decide echter ook bij de
ze gelegenheid aan dte Fransche sub-commis
sie mede, dat hij: zich alleen- zou schikken
naar de Duitsche wetten- en voorschriften no-
pens de spoorwegen.
[)e grepsautoriteiten hebben zeven van de
elf telefoonlijnen van de spoorwegdirectie te
Essen voor hun eigen gebruik in beslag ge
nomen. Een vertegenwoordiger van de Chris-
telijke vakvereeniging van spoorwegpersoneel
beeft zich tot de Fransche subcommissie voor
de spoorwegen g-ewend en eenige eisehen ge
steld in zake de opheffing van de plaatselijke
spoorwegstakingen De Fransche autoriteiten
hebben deze eisehen echter van de hand ge
wezen. Te Kastrop en Hattingen legden de
postambtenaren het werk neder, toen de
Franschen het postkantoor bezetten.
Te Essen dreigde ditmaal de algemeene
werkstaking van het P. T. T.-personeel.ernsti-
ger dan ooit-te voren. Dit pcrsoneel heeft gis
ter een op Maandagochtend 0 uur afloopend
ultimatum gesteld aan de Fransche bezet
ting, waarin ,het eischt, dat de Franschen zich
SLAAT HET
sche troepen=afdeelingen in Noordlwaartscho
en Zuidwaartsohe rich-ting op marsch. Zij be>
geven ziclh naar de grenzen van het Ruhrge.
bied, waarechijnilijk om -de voornaamste spoor*
lijnen oveT te nemen, teneinde -de Fransche
troepenversohuivingen en die levensmiddelen*
trainsporten miogeilijk te imaken. Maar inmid*
dels wordt die ibezettinig van verschillende
plaatsen ook nog uitgebreid. Te Essen is o.a.
het gebouw -der spoorwegdireoties door Fran*
schen in bezit genomen.
De Fra-nische -minister voor de bevrijde ge*
DE BEZETTING VAN HET RUHR*
GEBIED.
De dnie beambten te Mainz, waarvan in een
telegram in on's vorig nurnmer sprake is, als
zijndle uitgewezen, zijn de de burgemeester, de
hoofd'oommissaris en een commis&ariis van po*
litie, die voor de onlusten -worden verautwoor*
delij-k gehouden.
De plaatsvervangende burgemeester van
Dusseldorp, Sohmddlt, its dioor -de Fransche be*
zettingsautoriteiten gearre-steerd in het stad*
huis, waar een besprekding werd gehouden
tu-ssohen die fractieleiders v.an -den gemeente*
raad en het igemeenitebeistuuir. Sdhmaldt werd in
een auto weggebrachlt.
De regeerings*presiident te Aken, dr. Rom
bach, wetd moindeling vain zijn uitwijzinig in
kennis gesteld door de bezettingsautoriteiten
alsmedie zijn plaatsvervamiger. Beiden is een
termijn van 24 uur gesteld tot verlating van
het bezette gebied. Aan hun gezdnn-en heeft
men acihlt -dagen tijd gegeven. Beide uiitgewezen
regeerin.gsambtenaren zijn Rijnlanders.
Totnogtoe zijn -alle opvolgers van den re*
geeringspresident te Wiesbaden telkens uitge,
wezen; zij hebben steeds de bevelen der Duit,
sohe regeering opgevolgd.
Het gebrek aan cokes uit het Ruh-rgebied
wordt voor de -hoogovenIndustrie in Lotharin*
gen al noodlottig. Er zijn reeds heel wat hoog*
ovens gedoofd en over een week zullen er nog
sleah'ts weinige in bedrijf zijn, n.l. alleen die,
welke met cokes uit NoorckFrankrijk, Hessen
of Engelanid gostookt kunnen worden. De
hoogovens in het gebied van Briey en Lougwy
verkeeren in denzelfdten toestand als die in
Lotha-ringen.
Naar de bladen uit Essen melden, zijn de uit
de steden teruggetrokken Fransche en Belgi
en tot in bijzonderheden een plan ui-twerken
voor het verwezenlijken van de samenwerking
der mdiitaire en civieie actie. Indien dit plan
wordt aanvaard, zal Weygand persoonlijk de
uitvoering ervan leiden.
I Naar aanleiding van de uitwijzing van een
aantal am-btenaren der verschillende takken
van bestuur -hebben duizenden personen te
Trier op straat een groote protestbetooging
gehouden. On-der het zingen van patriottische
liederen trok ide menigte -de kw-artieren der be*
zettagstroepen voorbij. Tegen negen uur
's avonds werd te Trier de staat van beleg af*
gekondigd. De post* en telegraafkantoren zijn
door militairen bezet.
Daar de Franschen, d-e eisehen, die door de
postambten-aren te Horde waren gesteld, zon*
der voorbchoud hebben aangenomen en heb*
ben afgezien van de bezetting van het post*
kantoor, is de arbeid hervat. Een zoo goed re*
sultaat van het verzet zullen ook zeker de
postambtenaren te Horde pogen te bereiken.
Het stakinigsveibod geeft niet veel!
De bedrijfsraad van de bureaux voor den
sleepdaenst en de wateiibouwwerken van
Ru'hrort heeft de teru-gtrekkang van de schild*
wachten aan het kanaal en aan de sluizen ge*
eischt. Indien aan dczen cdsch -door de bezet*
tingsautoriteiten niet wordt voldaan, zullen
het scheepvaartbedrijf en de sluizendienst
worden -stilgelegd.