Damrubriek.
0ns Raadselhoekje.
Eoonomische zwerflochten.
Het tweede deel van' de motie, den vacantie-
toesiag te behouden, werd eveneens verwor
pen met 11 tegen 6 stemmen.
De motie-Ringers cs., bovengenoemd,
werd- met 11 tegen 6 stemmen aangenomen.
De heer T h o m s e n wees er op, dat men
nu kon rekenen, dat de vacantietoeslag wordt
uitgekeerd. Spr. wilde de2e zaak dus bij
suppletoire begrooting regden.
De door B. en W. overgenomen mode van
de S. D. A. P. inzake de commissie van on-
derzoek van het ziekenhuis, werd zonder
hoofdelijke stemming aangenomen.
De volgende motie van de S. D. A. P.
„De Raad, van oordeel zijnde, dat het goed
financial beleid zal zijn, de 50.000 van de
in 1921 bij de lichtfabrieken gemaakte extra
en niet weer terugkeerendfi winst, niet in 6en
jaar te gebruiken,
besluit dit bedrag in 5 gelijke deelen over
5 achtervolgende jaren de gemeente ten goede
te doen komen",
werd verworpen met 11 tegen 6 stemmen.
De motie aer soc.-dem., om de winstuitkee-
ring te halfveren, werd eveneens verworpen
met 11 tegen 6 stemmen.
De motie der S. D. A. P. inzake de schoolr
bioscoop, reeds eerder medegedeeld, werd
eveneens met 11 tegen 6 stemmen verworpen.
Overgegaan werd tot de artikelsgewijze
benandeimg van de begrooting.
Btj voignummer 8b tpresenuegelden raads-
leden) betoogde de heer G o v e rs de wen-
schelijkheid om ook daarop te bezuinigen. In
de secties stelde spr. voor, het van 8 op 5
te brengen. Spr. had zich vergist en wilde
nu voorstelten, om het geheel af te schaffen.
Wie het niet kan missen, moet het van zijn
orgatiisatie ontvangen.
De heeren Sluis en Westerhof on-
dersteunden het voorstel.
Mr. Sluis betoogde, dat 8 voor den
heer Westerhof. die zoovcel werk van den
Raad maakt, toch een paskwil is. Uit principe
meent spr. dat 'n college zijn eigen presentie-
geld niet moet vaststellen of 'n voorstel daar-
toe doen. 't Moest door 'n stemming van de
burgerij worden bepaald. Voor de Egmond-
sche collecte zou spreker nicts hebben gege-
ven, omdat het een politieke collecte was. Hij
gunt iemand anders graag wat, doch laten
de organisaties die hun menschen in den raad
willen hebben deze maar betalen zoolang niet
door de burgerij gezegd is wat wij waard
zijn.
Spr. wil vo6r alles dat een ander zegt wat
wij waard zijn.
De Voorzitter oordeelde, dat Mr.
Sluis in strijd was met zijn eigen redenee-
ring. Door een ander voorstel te doen, doet
men er a an mede het zelf vast te stellen.
Mr. Sluis: De post moet weg.
De heer G o v e r s betoogde, dat men in de
burgerij een presentiegeld van 8 schande-
lijk vond
Mr. Sluis zeide dat dit er niet mcde te
ma ken had.
De heer Ringers wilde hierover de
nieuwe raad laten beslissen.
Mr. Sluis: Dan geraiken die ode aan de
8 gewoon.
De Voorzitter vroeg of de heer Wes
terhof in emst het voorstel steunde.
Dit bleek niet het geval, waarop de V o 0 r-
z i 11 e r verklaarde, dat het geen punt van be-
spreking meer kon uitmaken.
Mr. Sluis constateerde, dat dus vast-
stond, dat de Raad graag eigen salaris hand-
haafde en wen'schte met den heer Govers ge-
acht te worden tegen te stemmen.
De heer vanDrunen verdedigde de vol
gende motie:
■„De Raad, gehoord de discussie inzake het
oproepen van sollicitanten, besluit:
dat oproepingen van sollicitanten' zal ge-
schieden, behalve in de plaatselijke pens, in
de vakbladen van de Algemeene Landelijke
Bonden van Overheidspersoneel."
Mr. Sluis was er tegen. B. en W. pro-
tegeeren geen bladen. Gaat men dezen weg
op, dan is dit in strijd met bezuinigimg, want
dan wil ieder plaatsing in bladen van zijn
richting.
De heer Westerhof verklaarde, dat
slechts een oproeping in vakbladen werd be-
oogt.
De Voorzitter vond de lewestie niet
belangrijk.
Mr. Leesberg wenschte de plaatsing in
de zuivere studiebladen, als: ,.de Gemeente-
stem", enz. Men maakt het anders veel te
duur, zonder onderscheid van richting zullen
B. en W. de zuivere vakbladen nemen.
De heer Westerhof handhaafde zijn
voorstel.
De Voorzitter zag het belang er niet
van in.
De heer Westerhof trok op grend van
het verzet de motie in.
De heer Ringers stelde voor, de kosten
van de schoonheidscommissie met 500 te
verlagen.
Mr. Leesberg was daarioe bereid, na-
dat de heeren Govers en Mr. Sluis het had-
den gesteund.
Aldus werd besloten.
E>e heer Govers betoogde de urgentie
van het trottoir Vier StatenTol. Spr. vroeg
den wcthouder hoe het er mee stond. Hij
vond het heusch niet erg als de menschen
daar de belasting weigerden. Het is daar een
zeer plastische foestand, hilariteit.
De Voorzitter riep den heer Govers
tot de orde.
De heer Govers was het emst. De toe-
stand is daar onhoudbaar.
De heer H E. Bosnian bepleitte bestra-
tirnr van de Nieuwpoortsteeg.
De heeren Plevieren Govers onder-
steunden dit denkbeeld.
Aan de Dammers!
Met dank voor de ontvajigen oplossingen
van probleem No. 740 (auteur Kleute).
Zwart: 1, 3, 5, 7/10, 14,20 en dammem op
16 en 46.
Wit: 6, 17, 19, 21, 22, 23, 28, 30, 31, 33,
34, 38, 40, 43, 44, 47, 50.
Oplossing
1. 23—18! 1. 16 12 (3 sch.)
2. 40—35 2. 12 28 (4 sch.)
3. 22:33 3. 14:23
4. 47—41 4. 46 29 (4 sch.)
5.- 33:11!
Goede oplossingen ontvingen wij van de
heeren: W. Blokdijk, P. Dekker en D. Gerling
te' Alkmaar.
DE MATCH FABRE—SPRINGER.
Onze landgenoot Springer maakt het best
in deze match. Na de negende parti} was de
partij 11 tegen 7 voor Springer. De eerste
partij won Springer door tijdsoverschrijding
van rabre. Maar de vijfde was eeni echte
overwinning door beter spel. In de remise-
partijen toonde Springer zich van superieure
kwaliteit.
In de vijfde partij was na den 39sten zet
van zwart de volgende positie ontstaan:
Zwart: 2, 4, 8, 12, 14, 17/20, 23, 29.
Wit: 21, 25/28, 32, 34, 35, 38, 40, 45.-
Wit (Fabre) speetde nu 3530, zwart
2024. Nu wit 4035, maar allicht had
3833 meer kans op remise. De belancstel-
lende lezer gelieve dit nader te onderzoeken
Na 40 -35 volgde 29 40 45 34, 8—13,
38—33, 2—7, 34—29, 23 34, 30 39, 4—9,
35—30? Wit kan het verlies van een stuk
niet coupeeren.
In. den volgenden stand (wit R. J. Vonk,
Appingedam, ,/het iDamspel".
Zwart: 7, 9, 12, 13, 16,. 19, 21, 24.
Wit: 25,27,28,32,33,38,39.
speclde wit 39—34. Zwart 24—30? Hier was
1218 de zet. Na 2430 volgende 28—23
(zw. 30 37). 23 3 (zw. 21 43), 3:11 (zw.
16 7) en de witte schijf 25 wint tegen 7.
Ter oplossing voor deze week:
PROBLEEM No. 741
van M. PAYETTE, Canada.
Zwart: 4, 8, 10/13, 21, 31, 34 en dam op 3.
Wit: 15, 19, 20, 24, 28, 33, 38, 42, 43, 47.
Oplossingen vo6r of op 7 Februari, Bureau
van dit Blad.
Uit onze Staatsmachine.
Het Bostuur der Provinrie.
Geen dag komt er om, of men vindt tegen-
woordig in de kranten een lijstje van voor-
loopige candidaten voor het liamaatschap der
Provinciate Staten. De officieele candidaat-
stelling met plaats hebben op den laatsten
Dinsdag van FebruariGedeputeerde Staten
der provincien bepalen den dag der stem
ming, die dus niet voor alle provincien de-
zeilfdie behoeft te zijin. Het is daarom, hopen
wiji, verklaabbaar, waarom wij! nu over het
bestuur der provincie sipreken en ons voorne-
men op 'het gewicht der verkiezing te wijzen
want de belangsteliling voor de Provinciate
Staten is, naar wij meenen, over het alge-
meen, veel geringer dan die voor de Tweede
Kamer en de Gemeenteraden. Het is niet on-
mogeli)k, dat in onzen tijd van eeuwigdurend
of althans tot vervelens toe herhaald verga-
deren, de Prov. Staten die mindere belang-
stelling hebben te danken of te wijten aan
het geringe aantal vergaderingen, dat hun is
opgelegd. En toch is die mindere belangstel-
ling door niets gemotiveerd.
I>e artikelen 128i141 der Grondwet han-
delen over het provinciaal bestuur.
Volgens de tegenwoordige Grondwet wor
den de leden der Prov. Staten gekozen voor
4 jaar en treden zij tegelijk af op den eersten
Dinsdag van Juli van het jaar der periodie-
ke aftreding. De leden moeten voldoen aan
dezelfde eisclien die voor het lidmaatschap
der Tweede Kamer zijn gesteld, behalve dat
ziji ingezetenen der provincie moeten zijn en
reeds op 25 jaar verkieSbaar zijn. Zij verga-
deren in't openba^r zoo dikwijls de wet be-
paalt, maar kunndi ook met machtiging van
de(n) Koning(in) in buitengewone vergade-
ring worden bijeengeroepen. Die gewone ver
gaderingen zijn een zomer- en'een najaars-
zitting. De zomerbijeenkomst begint op den
eersten Dinsdag van Juli en de najaarsver-
gadering valt na den lsten October. Buiten
gewone vergaderigen worden meestal slechts
bestemd voor het doen van keuizen, o.a. van de
leden der Eerste Kamer.
Evenals voor de leden van andere vertegen-
woordigende tichamen wordt voorgeschre-
ven, dat zijl stemmen zonder last van- of rug-
gespraaik met hen, die benoemen. Dat is een
mooie zin, die vrijwel zijn beteekenis heeft
verloren, sedert de leden van onze vertegen-
woordigende lichamen over het algemeen aan
een partijprogram zijn gebonden en een ver-
maning oploopen, als zijl daarvan afwijken.
Alles wat het proviciaal bestuur betreft is
verder uitgewerkt in de Provinciate wet, die
van 1850 dagteekent, maar herhaaldelijk ge-
wijlzigd is.
Het aantal leden der Staten is verschillend
naar de talrijkheid van de bevolking der pro
vincie, zoo heeft Zuid-iHolland 82. Noord-
Holland 77, Noord-Brabant 64, Gelderland
62', Friesland 50, Overijsel 47, Groningen 45
en Drente 35 Statenleden. De leden genieten
reis- en verblijfkosten enpresendegeWi, waar
de Staten het bepalen. Zijl mogen geen lid
zijn van de Eerste Kamer, geen minister,
een Commissaris der Koningin, geen grif-
er dter Staten, geen ambtenaar der provin
cie; zij' mogen verder niet belast zijn met het
ontvangen of uitgeven- van provinciate gel-
den en niet als aovocaat of procureur optre-
den in een rechtgeding voor de provincie
De kiezers moeten voldoen aan dezelfde
eischen als voor de Tweede Kamer, maar
woonachtig zijn in de provincie; dientenge
volge is het aantali kiezers voor de Provm-
riale Staten altijdl geringer dan voor de
Tweede Kamer.
De Provinciate Staten hebben het bestuur
der provincie en bet recht van verordening.
Nlatuurlijlk moeten zij verder medewerking
verleenen bij1 de uitvoering van Rijkswetten en
de Algemeene Maatregclen van Bestuur. Zij
kunnen belastingen doen heffen volgens
voorschriff van de wet. Die belastingen be
palen zich echter binnen zekere grenzen. Zij
mogen zijn:
1Opcenten op Rijksbelastingen, maar ten
hoogste 50 opoenten op de grondbelasting
op de pereoneele belasting niet meer dan op
de ongebouwde eigendommen voor grondlas-
ten wrdt gehevenop de venmogens- en in-
kmstenbelasting eerst als de opcenten op bet
personeel 20 zijn. en dan niet meer dan de
helft der opcenten op de hoofdsom der perso-
neele belasting en nooit meer dan 20;
2. Leges, d.i vergoeding voor diensten der
griffie
3. tollen
4. rechten en l-oonen voor het gebruik van
provinciate werken, maar tot geen hooger be
drag, dan voor het onderhoud van die werken
nood'ig is. Verder belastingen mogen eerst
geheven worden, als een wet daartoe verlof
geeft wat betreft de hoogte, den duur, de
grondslagen en de invordering.
Voorzitter van die vergadering der Provin
ciate Staten en van het daaruit gekozen col
lege van Gedeputeerde Staten is de Commis
saris der Koningin, die de verbinding vormt
tussdhen het Rijk en de Provincie. Hiji wordt
benoemd1 door de Koningin en wordt op kos
ten van dfen Staat bezoldigd en gehuisvest
Tn Ntoord- en Zuid-<Holland geniet hij
12.000, in d'e andere provincien 10.000'
De belarigrijkheid van de Provinciate Sta
ten bestaat voor een groot deel daarin, dat zij
het kiescollege zijin voor leden van de Eerste
Kamer en dat door en hit hen 'Gedeputeerde
Staten word'en gekozen.
Langzamerhand is tot de kiezers meer het
besof doorgedlrongen van het gewicht van
Prov. Staten als kiescollege voor de Eerste
Kamer, vooral sedert meer gehecht werd aan
de politieke samenstelling van dat lichaam,
waardoor ook de verkiezingen voor d'e Prov
Staten meer een politick fcarakter kregen.
Misschien is er reden om het te betreuren, dat
de partijpolitiek bij de keuze van Statenleden
meer den doorslag heeft gegeven dan de zui
vere eischen van het provinciaal1 belang. 't
Zou niet verweipelij'k zijin als een andere
wijlze van verkiezing van de leden der Eerste
Kamer te vinden ware, waardoor de Prov.
Staten wat van hun politiek karakter konden
verliezen. Voorloopig is daar geen kans op en
nu in-'t vervolg de evenredige vertegenwoor-
diging ook op de leden der Eerste Kamer
wordt toegepast, wordt de toestand wel zui-
verdier, maar de politiek wordt er niet door
uitgebannenintegendeel.
In elk geval is de hier bedoelde functie van
de Prov. Staten al een reden voor de kiezers
om niet onverschillig te staan tegenover de
no zeer aanstaande verkiezing van Staten
leden. Door hun stem uit te brengen werken
ziji mede aan de samenstelling der eerste Ka
mer.
Nliet minder gewichtig is hqt, dat door en
uit de Provinciate Staten de Gedeputeerde
Staten worden gekozen Of dat steeds door
de kiezers voldoende is ingezien, mag betwij:-
feld worden.
Gedeputeerde Staten hebben de d'agelijk-
sche leiding van het provinciaal bestuur en
aan hen is de uitvoering opgedragen van al
le zaken, zoodat zijl het belangrijkste werk
doen, vooral ook, omdat de Prov. Staten zoo
weinig vergaderen en dezen dus allerlei aan
Gedeputeerde moeten overlaten. In elke pro
vincie bestaat het college uit 6 leden (in
Drente 4) en de voorzitter is de Commissaris
der Koningin. Bovendien word elk jaar een
buitengewoon lid van Gd. Staten gekozen, die
zitting neemt en stem heeft, als over een
voorstel de stemmen hebben gestaat en dan
alleen voor dat bijjzondere geval.
De leden van Ged. taten mogen geen 1 ands-
of provinciate bediening bekleeden, geen lid
of beambte van een gemeentebestuur zijn,
geen dijkgraaf of lid of beambte van een wa-
tersdhapsibestuur, geen hoogleeraar, lector
of onderwijzer en geen notaris zijn Zij ge
nieten in Zeeland, Friesland en Limburg
/3O00, in 'Noordbrabant en Drente /3500,
in Gelderland, Overijsel en Groningen
/4000 en in Nloord- en Zuid-iHolland en
Utrecht /5000; maar daarvan is de helft
vast tractement en de andere helft wordt
verdeeld in verhouding van het aantal bijge-
woonde zittingen en vergaderingen.
Gedeputeerde Staten hebben wij zeiden
het reeds de dagelijksche leiding en uit
voering; zijl maken verordeningen voor de
uitvoering van wetten en algemeene maatre-
gelen van bestuur. Zij zijn de uitvoerders van
provinciale reglementen en van de verorde
ningen en besmiten der Prov. Staten. In ge-
schillen, die daaromtrent ontstaan, beslissen
zij. Zij1 hebben het beheer der provinciate in-
komsten en eigendommen en vertegenwoor-
diggni de provincie in de rechten. Ziji benoe
men alle provinciale amlbtenaren en schorsen
en ontslaan die, behalve de griffier, die door
Prov. Staten en ontwerpen de reglementen
voor waterschappen in de provincie.
Mien ziet, dat net college van Gedeputeerde
vele belangen moet behart;gen en dat het dus
lang niet onverschillig is, hoe het college is
samengesteld, dat hen kiest.
Maar er is nog &n functie, waarop nog de
aandacht moet worden gevestigd. Aan Gede
puteerde Staten is het toezicht op de gemeen-
tebesturen opgedragen. Art. 146 der Grond
wet onderwerpt aan de goedkeuring van Ged.
Saten de „besluiten der gemeentebesturen,
rakende zoodanige beschikking over gemeen-
te-eigendom of zoodanige andere burgerlijke
rechtshandelingen als de wet aanwijst, als-
mede de begrootingen van inkomsten en uit
gaven".
De gemeentewet werkt dit verder uit en
noemt als besluiten, die aan de goedkeuring
van Ged. Staten moeten worden onderworpen
die, betreffendtehet aangaan van geldleenin-
genhet waarborgen van rente en aflossing
van geldleeningen, door anderen aan te
gaan; het kooipen, ruilen, vervreemden, be-
zwaren en verpanden van onroerend goed,
van inschrijlvingen in een der grootboeken
van de Mtederlandsche schuldi, van schuld-
brieven en vorderingen; het aanvaarden van
legaten en schenkingen; het onderhands ver-
huren, verpachten of in gebruik geven van
gemeente-eigendommenhet onderhands aan-
besteden van werken of leverantienhet tref-
fen van dad'ingen; het voeren van rechtsge-
dingen het berusten in een tegen de gemeen
te ingestelde rechitsvordering; de besluiten
tot het instellen, afschaffen en veranderen
van jaarmarkten, voor zoover daaromtrent
niet anders is beslist Gedeputeerde Staten
kunnen weigeren'dc gemeentCbegrooting goed
te keuren. Als daarop uitgaven ontbrekten, die
behooren er op voor te komen, worden d?ze
er door Ged. Staten op geplaatst.
De Gemeentewet wcmelt van bepalingen
omtrent de inmenging van Ged. Staten in
de gemeente-zakem, weliswaar bij wijlze van
maatregel van toezicht.
)Daar het nu bij1 de kiezers niet ontbreekt
aan belangstelling voor de
genheden, mag men veronderstellen, dat die
belangstelling oak zal betreffen de verkiezin-
en voor Prov. Staten, die de Gedeputeerdeu
aanwiijzen, die door de wet als censor over
de gemeentebesturen zijn aangewezen.
OPLOSSINGEN DER R A ADS ELS UIT 'T
VORIGE NUMMER.
Voor grootereru
1. Spits, pit.
2. I N N
3. IJsvennaak. Maas, ijver, kever, rijlf.
4. Engeland, Louden.
Voor kleineren.
1. Het licht.
2. Dock, /mek, /fcoek, ^oek.
3. Wol, wolf.
4. Orde Oosterbeek.
r o o s
list
Pie/
bean
gram.
b a n k
p e e r
v!«r
kerf
OM OP TE L09SEN.
Voor grooteren.
1.
B
b
b
b
b
Vul de open vakjes zoo in, dait je van
links naar rechts te tezen krijgt:
1. een rivier iini Friesland.
2. een dunne wafel.
3. een viervoetig dier.
4. een ander woord voor aardbol.
5. een jongensnaam.
2. Welk woord maak je uit:
aaaannpss
3. Mijni geheel noemt een dorp in ZuidL
Holland, dat met 10 letters geschreven
wordt
5, 6, 2, 4, 10 is een ikleur.
3, 2, 6, 7 is een meisjesnaam.
Een 1, 2, 9, 6 is een nuttig man.
Een 8, 2, 3 heeft geen waarde.
4. Verborgen buitenlandsche steden.
Kom je bijtijds koffie drinken? Ja, tegen
ttwaalf uur.
Wees toch niet zoo liui, Koen, en ste op!
Ik zou de kluts heelemaal kwijtraken 1
Eerst kwam ik Jan tegen, even later Piet.
Voor kleineren.
1Met p ben ik een viervoetig dier, met h
verspreid ik warrnte en met zw ben ik
een wapen. Wie raadt dit?
2. Mijp geheel wordt met 7 letters geschre
ven en wijst den tijd aan.
Een 1, 2, 4 is een verblijfpliaats van sorn-
mige dieren.
4, 5, 6 kan nooit vlug of licht beteekenen.
Een 4, 7, 6, 7, 3 wordt gevormd door sol-
daten.
Het 6, 7, 1, 2, 5, 3 is &n onzer zimtui-
gen.
3. Maak eens een dier van 1/3 kop, 1/3 aap
en 1/3 rat.
4. Met M ben ik een eilandi, met v een Vier
voetig dier.
De pachi waardeleer.
II.
Wij schetsten de vorige maal de grondh
trekken van Ricardo's pachtwaardeleer. Ech
ter hoe logisch ook de opzet dezer leer is,
zij is niet zonder bedenkingen.
In de eerste plaats zij er op gewezen, dat
de oude volkeren die de gronden voor het eerst
bebouwden, vermoedelijk niet in de eerste
plaats de vruchilhaarste gronden namen (im-
iners zij hadden nog geen studie gemaakt van
grondsoorten) maar dat eerst die gronden
werden genomen, die het best te verdedigen
waren, dus meestal bergachtig terrein. Het
is vooral de Amerikaan Carey, die met niets
ontziende energie ziiln stelling tracht te ver
dedigen en Ricardos theorie te weerleggen.
En als Carey nu gelijk heeft wat zou dat dan
nog. Onderstellen wij eens, dat er om te be-
ginnen grond bebouwd wordt die 90 op-
brengt, maar als die na eenigen tijld uitge-
put is, bebouwt men andere gronden die 95
en 100 opbrengen. Zoodra nu alle drie soor-
ten in cultuur gebrachit zijn, i^ er verschil in
opbrengst en zal het voor een knd'bouwer
hetzelfdie zijn een hectare grond te bebouwen
van grond no. 1 en daar 10 voor te betalen,
of wel een hectare grond no. 2 met betalrng
van 5 of wel grond no. 3 om niet. We komen
dus tot hetzelfde resultaat als Ricardo: de
pachtwaarde der betere gronden zal echter
later ontstaam, dan volgens Ricardo, maar
niet anders, terwijl hare oorzake® evenmin
anders zijn.
Laten we na deze beschouwingen ons eens
wenden tot den invloed der pachtwaarde op
de prijzen van landbouwvoortbrengselen.
De heer Ringers deelde mede dat puiblie*
ke -werken bestrating Van de Wildemansstra.it
van het Nassauplein hebben gewild. Het laat*
ste is geschrapt. Spr. wil het Nassauplein als*
nog bestraten. De Nieuwpoortssteeg wil spr.
ook bestraten. Dit kan uit de verlaging van
de vorige post met 500.
Mra Leesberg nam de bestrating van
de Nieuwpoortssteeg over.
Spr. betoogde onder groote hilariteit, dat
de heer Govers de begrooting niet goed had
gelezen. Het trottoir is er op uitgetrokken.
Do heer Govers: Wat blieft u?
Mr. Leesberg meende, dat de straten in
Alkmaar gunstig zijn in vergelijking met andere
plaatsen. Spr. wil na de Wildemansstraat in
hot volgend jaar de Egmonderstraat in het
Nassauplein verstraten. Spr. verzocht den
heer Ringers het voorstel in te trekken.
De heer G o v e r a erkende, dat hij niet alle
posten juist had 'gezien. Hij bewonderde de
kla8sieke bekwaamheid van Mr. Leesberg
(hilariteit) en bracht hem daarvoor hulde.
De heer Ringers nam acte van de toe
zegging van Mr. Leesberg en trok zijn voorstel
in.
De heer Govers was van oordeel, dat de
Nieuwesloot door een niebvakman was gelegd
en wilde alsnog verlegging door een vakman.
De heer Westerhof: de heer Govers
moet opz-ichter worden.
De heer Govers: M. d. V. als de heer Wes»
terhof mjj onduleertl hilariteit.
Spreker betoogde dat er meer toezicht bij
de bestrating noodig was. Spr. vroeg Mr. Lees*
berg het onder zijn aandacht te houden, dat
het toeziaht meer serious gesehiedde.
Mr. Leesberg zegde dit toe.
By de post politie betoogde de heer v. Dru*
nen dat met de kermis de politie te royaal was
gewoest met het toeikennen van extra beloo*
ningen.
Spr. stelt de volgende motie:
De Raad, gehoord de discussie over de uit*
gaven voor extra*diensten enz., door de politie,
van oordeel, dat vooral het afgeloopen jaar
niet voldoende zuiniglieid is betracht,
besluit voignummer 152 te verlagen met
1000.
De heer Ringers zou tegen stemmen, om*
dat niet gezegd kan worden wat noodig is.
Hij neemt aan, dat het college in deze niet
meer zal uitgeven dan noodig is.
De heer Westerhof oordeelde, dat dit
van elke post gezegd kan worden. Men vreest
toch niet dat de Koninginnefeesten veel poli«
tietoczicht zullen vorderen. Laat men toch ge»
past bezuinigen.
De Voorzitter deelde mede dat men in
Zaandam een dergelyk bedrag heeft uitge*
trokken. Er is een bijzondere rede om niet op
de motie in te gaan. Het corps is reeds be»
perkt en spr. zegde reeds toe met de te benoe*
men comimissaris de meerdere ibekritoping te
overwegen. Juist daarom is het verkeerde poli«
tiek op deze post te bezuinigen. Spr. wilde den
heer v. Drunen wel bekennen, dat de verdee*
ling van de extradoonen met de kermis zijn
instenvming niet had. Een herhaling is echter
niet te waahten. Spr. heeft reeds ingegrepen.
De heer Westerhof verklaarde op grond
hiervan de motie in te trelkken
De heer v. Drunen betoogde nog de wen«
saholijkhcid om de vergoeding voor oproeping
sollicitanten bij de politie met 150 te verla*
gen. Het is niet de bedoeling vacatures te ver*
vullen.
De Vdorzitter vond het meer een kwes*
tie die do praktyk zal uitwijzen. Zyn ze niet
noodig, dan worden zc niet uitgegeven.
De heer Westerhof bieef van meening,
dat de post nu moet verdwijnen.
De voorzitter gaf het logische van het donk>
beeld toe. Een post moet er echter blyven.
Men kan echter 50 sohrappen.
Het voorstel werd ingetrokken.
De Voorzitter antwoordde hierop den
heer Bosnian over zyn denkbeeld vrye arisen*
keuzo.
Spr. had gepoogd dit te berejken. De zaak
schijnt echter pr^ctisch niet uitvoerbaar. Spr.
was echter gaame bereid de zaak nog eens
met den heer Bosman en het B. A. te besprs*
ken. Is er een weg, dan wil spr. die bewande*
ten.
De heer Bosman ging met het voorstel
accoord.
De heer Westerhof bepleitte schrapping
•Ivan de post van de Principostraat. De kwestie
van de Krebbesteeg is er nog steeds en spr.
wil die zaak eerst afwilkkelen. Het is het laat*
ste jaar dat de raad in zijn tegenwoordige sa»i
menstolling bijeen is. Laat men de zaak niet
'forceeren. De oude opzet was een verbinding
van de Koorstraat met de fianaalkade. De
kwestie is van groote beteekenis en spr. vond
het dan ook verkeerd door deze oude raad de
kwestie zonder rijp beraad te laten beslissen.
Wordt de post aangenomen, dan hebben wy
B. en W. gezegd, behoudens de onderdeelen
gaan wij met de zaak accoord. Spr. zou over
hot vraagstuk van hot verkeerswezen wel eens
een bespreking met gesloten douren willen.
Spr. stelt voor de post bij de iinkomsten en
uitgaven weg te d'oen.
De heer Ringers oordeelde de verbinding
niet zoo noodzakelijk. Hij stelde met het oog'
op bezuiniging voor om de post pro memorie
op de begrooting te plaatsen.
De heer Leesberg betoogde, dat de con*
sequentie van de raadsbesluiten medebracht
dat hij het plan op de begrooting bracht
Vier verschdlende oplossingen zijn klaar. Spr.
had liever gezien, dat men tegen het principe
bestemd had, dan had men hun dat werk kun*
nen besparen. Hij wil wel een besohouwing in
verband met het plan Berlage.
De heer Westerhof ging met het betoog
van Mr. Leesberg niet accoord. Hij vereenigde
zich met het voorstel Ringers.
De heer Sluis oordeelde dat men zich kalm
moest houden, omdat het geen tyd van breken
was.
Mr. Leesberg hield staande, dat hy op
grond van het principe besloot de post op de
begrooting te plaatsen. Hij ging er mede ac*
coord om de post pro memorie te plaatsen.
Hiertoe werd besloten.
De post onvoorzien werd hiema op 54901.01
met algemeene stemmen vastgesteld.
De Voorzitter feliciteerde den raad en gaf
het woord aan Mr. Leesberg, die een afwijking
van de bouwverordening vroeg van art. 39
voor de huizen van den heer de Heer Kloots
bij c?Cn Watertoren.
Z. h. s. werd hiertoe besloten, waarop de
voorzitter de zitting sloot.
K