Damrubriek. 0ns Raadselhoekje. Eoonomische zwerflochten. Het tweede deel van' de motie, den vacantie- toesiag te behouden, werd eveneens verwor pen met 11 tegen 6 stemmen. De motie-Ringers cs., bovengenoemd, werd- met 11 tegen 6 stemmen aangenomen. De heer T h o m s e n wees er op, dat men nu kon rekenen, dat de vacantietoeslag wordt uitgekeerd. Spr. wilde de2e zaak dus bij suppletoire begrooting regden. De door B. en W. overgenomen mode van de S. D. A. P. inzake de commissie van on- derzoek van het ziekenhuis, werd zonder hoofdelijke stemming aangenomen. De volgende motie van de S. D. A. P. „De Raad, van oordeel zijnde, dat het goed financial beleid zal zijn, de 50.000 van de in 1921 bij de lichtfabrieken gemaakte extra en niet weer terugkeerendfi winst, niet in 6en jaar te gebruiken, besluit dit bedrag in 5 gelijke deelen over 5 achtervolgende jaren de gemeente ten goede te doen komen", werd verworpen met 11 tegen 6 stemmen. De motie aer soc.-dem., om de winstuitkee- ring te halfveren, werd eveneens verworpen met 11 tegen 6 stemmen. De motie der S. D. A. P. inzake de schoolr bioscoop, reeds eerder medegedeeld, werd eveneens met 11 tegen 6 stemmen verworpen. Overgegaan werd tot de artikelsgewijze benandeimg van de begrooting. Btj voignummer 8b tpresenuegelden raads- leden) betoogde de heer G o v e rs de wen- schelijkheid om ook daarop te bezuinigen. In de secties stelde spr. voor, het van 8 op 5 te brengen. Spr. had zich vergist en wilde nu voorstelten, om het geheel af te schaffen. Wie het niet kan missen, moet het van zijn orgatiisatie ontvangen. De heeren Sluis en Westerhof on- dersteunden het voorstel. Mr. Sluis betoogde, dat 8 voor den heer Westerhof. die zoovcel werk van den Raad maakt, toch een paskwil is. Uit principe meent spr. dat 'n college zijn eigen presentie- geld niet moet vaststellen of 'n voorstel daar- toe doen. 't Moest door 'n stemming van de burgerij worden bepaald. Voor de Egmond- sche collecte zou spreker nicts hebben gege- ven, omdat het een politieke collecte was. Hij gunt iemand anders graag wat, doch laten de organisaties die hun menschen in den raad willen hebben deze maar betalen zoolang niet door de burgerij gezegd is wat wij waard zijn. Spr. wil vo6r alles dat een ander zegt wat wij waard zijn. De Voorzitter oordeelde, dat Mr. Sluis in strijd was met zijn eigen redenee- ring. Door een ander voorstel te doen, doet men er a an mede het zelf vast te stellen. Mr. Sluis: De post moet weg. De heer G o v e r s betoogde, dat men in de burgerij een presentiegeld van 8 schande- lijk vond Mr. Sluis zeide dat dit er niet mcde te ma ken had. De heer Ringers wilde hierover de nieuwe raad laten beslissen. Mr. Sluis: Dan geraiken die ode aan de 8 gewoon. De Voorzitter vroeg of de heer Wes terhof in emst het voorstel steunde. Dit bleek niet het geval, waarop de V o 0 r- z i 11 e r verklaarde, dat het geen punt van be- spreking meer kon uitmaken. Mr. Sluis constateerde, dat dus vast- stond, dat de Raad graag eigen salaris hand- haafde en wen'schte met den heer Govers ge- acht te worden tegen te stemmen. De heer vanDrunen verdedigde de vol gende motie: ■„De Raad, gehoord de discussie inzake het oproepen van sollicitanten, besluit: dat oproepingen van sollicitanten' zal ge- schieden, behalve in de plaatselijke pens, in de vakbladen van de Algemeene Landelijke Bonden van Overheidspersoneel." Mr. Sluis was er tegen. B. en W. pro- tegeeren geen bladen. Gaat men dezen weg op, dan is dit in strijd met bezuinigimg, want dan wil ieder plaatsing in bladen van zijn richting. De heer Westerhof verklaarde, dat slechts een oproeping in vakbladen werd be- oogt. De Voorzitter vond de lewestie niet belangrijk. Mr. Leesberg wenschte de plaatsing in de zuivere studiebladen, als: ,.de Gemeente- stem", enz. Men maakt het anders veel te duur, zonder onderscheid van richting zullen B. en W. de zuivere vakbladen nemen. De heer Westerhof handhaafde zijn voorstel. De Voorzitter zag het belang er niet van in. De heer Westerhof trok op grend van het verzet de motie in. De heer Ringers stelde voor, de kosten van de schoonheidscommissie met 500 te verlagen. Mr. Leesberg was daarioe bereid, na- dat de heeren Govers en Mr. Sluis het had- den gesteund. Aldus werd besloten. E>e heer Govers betoogde de urgentie van het trottoir Vier StatenTol. Spr. vroeg den wcthouder hoe het er mee stond. Hij vond het heusch niet erg als de menschen daar de belasting weigerden. Het is daar een zeer plastische foestand, hilariteit. De Voorzitter riep den heer Govers tot de orde. De heer Govers was het emst. De toe- stand is daar onhoudbaar. De heer H E. Bosnian bepleitte bestra- tirnr van de Nieuwpoortsteeg. De heeren Plevieren Govers onder- steunden dit denkbeeld. Aan de Dammers! Met dank voor de ontvajigen oplossingen van probleem No. 740 (auteur Kleute). Zwart: 1, 3, 5, 7/10, 14,20 en dammem op 16 en 46. Wit: 6, 17, 19, 21, 22, 23, 28, 30, 31, 33, 34, 38, 40, 43, 44, 47, 50. Oplossing 1. 23—18! 1. 16 12 (3 sch.) 2. 40—35 2. 12 28 (4 sch.) 3. 22:33 3. 14:23 4. 47—41 4. 46 29 (4 sch.) 5.- 33:11! Goede oplossingen ontvingen wij van de heeren: W. Blokdijk, P. Dekker en D. Gerling te' Alkmaar. DE MATCH FABRE—SPRINGER. Onze landgenoot Springer maakt het best in deze match. Na de negende parti} was de partij 11 tegen 7 voor Springer. De eerste partij won Springer door tijdsoverschrijding van rabre. Maar de vijfde was eeni echte overwinning door beter spel. In de remise- partijen toonde Springer zich van superieure kwaliteit. In de vijfde partij was na den 39sten zet van zwart de volgende positie ontstaan: Zwart: 2, 4, 8, 12, 14, 17/20, 23, 29. Wit: 21, 25/28, 32, 34, 35, 38, 40, 45.- Wit (Fabre) speetde nu 3530, zwart 2024. Nu wit 4035, maar allicht had 3833 meer kans op remise. De belancstel- lende lezer gelieve dit nader te onderzoeken Na 40 -35 volgde 29 40 45 34, 8—13, 38—33, 2—7, 34—29, 23 34, 30 39, 4—9, 35—30? Wit kan het verlies van een stuk niet coupeeren. In. den volgenden stand (wit R. J. Vonk, Appingedam, ,/het iDamspel". Zwart: 7, 9, 12, 13, 16,. 19, 21, 24. Wit: 25,27,28,32,33,38,39. speclde wit 39—34. Zwart 24—30? Hier was 1218 de zet. Na 2430 volgende 28—23 (zw. 30 37). 23 3 (zw. 21 43), 3:11 (zw. 16 7) en de witte schijf 25 wint tegen 7. Ter oplossing voor deze week: PROBLEEM No. 741 van M. PAYETTE, Canada. Zwart: 4, 8, 10/13, 21, 31, 34 en dam op 3. Wit: 15, 19, 20, 24, 28, 33, 38, 42, 43, 47. Oplossingen vo6r of op 7 Februari, Bureau van dit Blad. Uit onze Staatsmachine. Het Bostuur der Provinrie. Geen dag komt er om, of men vindt tegen- woordig in de kranten een lijstje van voor- loopige candidaten voor het liamaatschap der Provinciate Staten. De officieele candidaat- stelling met plaats hebben op den laatsten Dinsdag van FebruariGedeputeerde Staten der provincien bepalen den dag der stem ming, die dus niet voor alle provincien de- zeilfdie behoeft te zijin. Het is daarom, hopen wiji, verklaabbaar, waarom wij! nu over het bestuur der provincie sipreken en ons voorne- men op 'het gewicht der verkiezing te wijzen want de belangsteliling voor de Provinciate Staten is, naar wij meenen, over het alge- meen, veel geringer dan die voor de Tweede Kamer en de Gemeenteraden. Het is niet on- mogeli)k, dat in onzen tijd van eeuwigdurend of althans tot vervelens toe herhaald verga- deren, de Prov. Staten die mindere belang- stelling hebben te danken of te wijten aan het geringe aantal vergaderingen, dat hun is opgelegd. En toch is die mindere belangstel- ling door niets gemotiveerd. I>e artikelen 128i141 der Grondwet han- delen over het provinciaal bestuur. Volgens de tegenwoordige Grondwet wor den de leden der Prov. Staten gekozen voor 4 jaar en treden zij tegelijk af op den eersten Dinsdag van Juli van het jaar der periodie- ke aftreding. De leden moeten voldoen aan dezelfde eisclien die voor het lidmaatschap der Tweede Kamer zijn gesteld, behalve dat ziji ingezetenen der provincie moeten zijn en reeds op 25 jaar verkieSbaar zijn. Zij verga- deren in't openba^r zoo dikwijls de wet be- paalt, maar kunndi ook met machtiging van de(n) Koning(in) in buitengewone vergade- ring worden bijeengeroepen. Die gewone ver gaderingen zijn een zomer- en'een najaars- zitting. De zomerbijeenkomst begint op den eersten Dinsdag van Juli en de najaarsver- gadering valt na den lsten October. Buiten gewone vergaderigen worden meestal slechts bestemd voor het doen van keuizen, o.a. van de leden der Eerste Kamer. Evenals voor de leden van andere vertegen- woordigende tichamen wordt voorgeschre- ven, dat zijl stemmen zonder last van- of rug- gespraaik met hen, die benoemen. Dat is een mooie zin, die vrijwel zijn beteekenis heeft verloren, sedert de leden van onze vertegen- woordigende lichamen over het algemeen aan een partijprogram zijn gebonden en een ver- maning oploopen, als zijl daarvan afwijken. Alles wat het proviciaal bestuur betreft is verder uitgewerkt in de Provinciate wet, die van 1850 dagteekent, maar herhaaldelijk ge- wijlzigd is. Het aantal leden der Staten is verschillend naar de talrijkheid van de bevolking der pro vincie, zoo heeft Zuid-iHolland 82. Noord- Holland 77, Noord-Brabant 64, Gelderland 62', Friesland 50, Overijsel 47, Groningen 45 en Drente 35 Statenleden. De leden genieten reis- en verblijfkosten enpresendegeWi, waar de Staten het bepalen. Zijl mogen geen lid zijn van de Eerste Kamer, geen minister, een Commissaris der Koningin, geen grif- er dter Staten, geen ambtenaar der provin cie; zij' mogen verder niet belast zijn met het ontvangen of uitgeven- van provinciate gel- den en niet als aovocaat of procureur optre- den in een rechtgeding voor de provincie De kiezers moeten voldoen aan dezelfde eischen als voor de Tweede Kamer, maar woonachtig zijn in de provincie; dientenge volge is het aantali kiezers voor de Provm- riale Staten altijdl geringer dan voor de Tweede Kamer. De Provinciate Staten hebben het bestuur der provincie en bet recht van verordening. Nlatuurlijlk moeten zij verder medewerking verleenen bij1 de uitvoering van Rijkswetten en de Algemeene Maatregclen van Bestuur. Zij kunnen belastingen doen heffen volgens voorschriff van de wet. Die belastingen be palen zich echter binnen zekere grenzen. Zij mogen zijn: 1Opcenten op Rijksbelastingen, maar ten hoogste 50 opoenten op de grondbelasting op de pereoneele belasting niet meer dan op de ongebouwde eigendommen voor grondlas- ten wrdt gehevenop de venmogens- en in- kmstenbelasting eerst als de opcenten op bet personeel 20 zijn. en dan niet meer dan de helft der opcenten op de hoofdsom der perso- neele belasting en nooit meer dan 20; 2. Leges, d.i vergoeding voor diensten der griffie 3. tollen 4. rechten en l-oonen voor het gebruik van provinciate werken, maar tot geen hooger be drag, dan voor het onderhoud van die werken nood'ig is. Verder belastingen mogen eerst geheven worden, als een wet daartoe verlof geeft wat betreft de hoogte, den duur, de grondslagen en de invordering. Voorzitter van die vergadering der Provin ciate Staten en van het daaruit gekozen col lege van Gedeputeerde Staten is de Commis saris der Koningin, die de verbinding vormt tussdhen het Rijk en de Provincie. Hiji wordt benoemd1 door de Koningin en wordt op kos ten van dfen Staat bezoldigd en gehuisvest Tn Ntoord- en Zuid-<Holland geniet hij 12.000, in d'e andere provincien 10.000' De belarigrijkheid van de Provinciate Sta ten bestaat voor een groot deel daarin, dat zij het kiescollege zijin voor leden van de Eerste Kamer en dat door en hit hen 'Gedeputeerde Staten word'en gekozen. Langzamerhand is tot de kiezers meer het besof doorgedlrongen van het gewicht van Prov. Staten als kiescollege voor de Eerste Kamer, vooral sedert meer gehecht werd aan de politieke samenstelling van dat lichaam, waardoor ook de verkiezingen voor d'e Prov Staten meer een politick fcarakter kregen. Misschien is er reden om het te betreuren, dat de partijpolitiek bij de keuze van Statenleden meer den doorslag heeft gegeven dan de zui vere eischen van het provinciaal1 belang. 't Zou niet verweipelij'k zijin als een andere wijlze van verkiezing van de leden der Eerste Kamer te vinden ware, waardoor de Prov. Staten wat van hun politiek karakter konden verliezen. Voorloopig is daar geen kans op en nu in-'t vervolg de evenredige vertegenwoor- diging ook op de leden der Eerste Kamer wordt toegepast, wordt de toestand wel zui- verdier, maar de politiek wordt er niet door uitgebannenintegendeel. In elk geval is de hier bedoelde functie van de Prov. Staten al een reden voor de kiezers om niet onverschillig te staan tegenover de no zeer aanstaande verkiezing van Staten leden. Door hun stem uit te brengen werken ziji mede aan de samenstelling der eerste Ka mer. Nliet minder gewichtig is hqt, dat door en uit de Provinciate Staten de Gedeputeerde Staten worden gekozen Of dat steeds door de kiezers voldoende is ingezien, mag betwij:- feld worden. Gedeputeerde Staten hebben de d'agelijk- sche leiding van het provinciaal bestuur en aan hen is de uitvoering opgedragen van al le zaken, zoodat zijl het belangrijkste werk doen, vooral ook, omdat de Prov. Staten zoo weinig vergaderen en dezen dus allerlei aan Gedeputeerde moeten overlaten. In elke pro vincie bestaat het college uit 6 leden (in Drente 4) en de voorzitter is de Commissaris der Koningin. Bovendien word elk jaar een buitengewoon lid van Gd. Staten gekozen, die zitting neemt en stem heeft, als over een voorstel de stemmen hebben gestaat en dan alleen voor dat bijjzondere geval. De leden van Ged. taten mogen geen 1 ands- of provinciate bediening bekleeden, geen lid of beambte van een gemeentebestuur zijn, geen dijkgraaf of lid of beambte van een wa- tersdhapsibestuur, geen hoogleeraar, lector of onderwijzer en geen notaris zijn Zij ge nieten in Zeeland, Friesland en Limburg /3O00, in 'Noordbrabant en Drente /3500, in Gelderland, Overijsel en Groningen /4000 en in Nloord- en Zuid-iHolland en Utrecht /5000; maar daarvan is de helft vast tractement en de andere helft wordt verdeeld in verhouding van het aantal bijge- woonde zittingen en vergaderingen. Gedeputeerde Staten hebben wij zeiden het reeds de dagelijksche leiding en uit voering; zijl maken verordeningen voor de uitvoering van wetten en algemeene maatre- gelen van bestuur. Zij zijn de uitvoerders van provinciale reglementen en van de verorde ningen en besmiten der Prov. Staten. In ge- schillen, die daaromtrent ontstaan, beslissen zij. Zij1 hebben het beheer der provinciate in- komsten en eigendommen en vertegenwoor- diggni de provincie in de rechten. Ziji benoe men alle provinciale amlbtenaren en schorsen en ontslaan die, behalve de griffier, die door Prov. Staten en ontwerpen de reglementen voor waterschappen in de provincie. Mien ziet, dat net college van Gedeputeerde vele belangen moet behart;gen en dat het dus lang niet onverschillig is, hoe het college is samengesteld, dat hen kiest. Maar er is nog &n functie, waarop nog de aandacht moet worden gevestigd. Aan Gede puteerde Staten is het toezicht op de gemeen- tebesturen opgedragen. Art. 146 der Grond wet onderwerpt aan de goedkeuring van Ged. Saten de „besluiten der gemeentebesturen, rakende zoodanige beschikking over gemeen- te-eigendom of zoodanige andere burgerlijke rechtshandelingen als de wet aanwijst, als- mede de begrootingen van inkomsten en uit gaven". De gemeentewet werkt dit verder uit en noemt als besluiten, die aan de goedkeuring van Ged. Staten moeten worden onderworpen die, betreffendtehet aangaan van geldleenin- genhet waarborgen van rente en aflossing van geldleeningen, door anderen aan te gaan; het kooipen, ruilen, vervreemden, be- zwaren en verpanden van onroerend goed, van inschrijlvingen in een der grootboeken van de Mtederlandsche schuldi, van schuld- brieven en vorderingen; het aanvaarden van legaten en schenkingen; het onderhands ver- huren, verpachten of in gebruik geven van gemeente-eigendommenhet onderhands aan- besteden van werken of leverantienhet tref- fen van dad'ingen; het voeren van rechtsge- dingen het berusten in een tegen de gemeen te ingestelde rechitsvordering; de besluiten tot het instellen, afschaffen en veranderen van jaarmarkten, voor zoover daaromtrent niet anders is beslist Gedeputeerde Staten kunnen weigeren'dc gemeentCbegrooting goed te keuren. Als daarop uitgaven ontbrekten, die behooren er op voor te komen, worden d?ze er door Ged. Staten op geplaatst. De Gemeentewet wcmelt van bepalingen omtrent de inmenging van Ged. Staten in de gemeente-zakem, weliswaar bij wijlze van maatregel van toezicht. )Daar het nu bij1 de kiezers niet ontbreekt aan belangstelling voor de genheden, mag men veronderstellen, dat die belangstelling oak zal betreffen de verkiezin- en voor Prov. Staten, die de Gedeputeerdeu aanwiijzen, die door de wet als censor over de gemeentebesturen zijn aangewezen. OPLOSSINGEN DER R A ADS ELS UIT 'T VORIGE NUMMER. Voor grootereru 1. Spits, pit. 2. I N N 3. IJsvennaak. Maas, ijver, kever, rijlf. 4. Engeland, Louden. Voor kleineren. 1. Het licht. 2. Dock, /mek, /fcoek, ^oek. 3. Wol, wolf. 4. Orde Oosterbeek. r o o s list Pie/ bean gram. b a n k p e e r v!«r kerf OM OP TE L09SEN. Voor grooteren. 1. B b b b b Vul de open vakjes zoo in, dait je van links naar rechts te tezen krijgt: 1. een rivier iini Friesland. 2. een dunne wafel. 3. een viervoetig dier. 4. een ander woord voor aardbol. 5. een jongensnaam. 2. Welk woord maak je uit: aaaannpss 3. Mijni geheel noemt een dorp in ZuidL Holland, dat met 10 letters geschreven wordt 5, 6, 2, 4, 10 is een ikleur. 3, 2, 6, 7 is een meisjesnaam. Een 1, 2, 9, 6 is een nuttig man. Een 8, 2, 3 heeft geen waarde. 4. Verborgen buitenlandsche steden. Kom je bijtijds koffie drinken? Ja, tegen ttwaalf uur. Wees toch niet zoo liui, Koen, en ste op! Ik zou de kluts heelemaal kwijtraken 1 Eerst kwam ik Jan tegen, even later Piet. Voor kleineren. 1Met p ben ik een viervoetig dier, met h verspreid ik warrnte en met zw ben ik een wapen. Wie raadt dit? 2. Mijp geheel wordt met 7 letters geschre ven en wijst den tijd aan. Een 1, 2, 4 is een verblijfpliaats van sorn- mige dieren. 4, 5, 6 kan nooit vlug of licht beteekenen. Een 4, 7, 6, 7, 3 wordt gevormd door sol- daten. Het 6, 7, 1, 2, 5, 3 is &n onzer zimtui- gen. 3. Maak eens een dier van 1/3 kop, 1/3 aap en 1/3 rat. 4. Met M ben ik een eilandi, met v een Vier voetig dier. De pachi waardeleer. II. Wij schetsten de vorige maal de grondh trekken van Ricardo's pachtwaardeleer. Ech ter hoe logisch ook de opzet dezer leer is, zij is niet zonder bedenkingen. In de eerste plaats zij er op gewezen, dat de oude volkeren die de gronden voor het eerst bebouwden, vermoedelijk niet in de eerste plaats de vruchilhaarste gronden namen (im- iners zij hadden nog geen studie gemaakt van grondsoorten) maar dat eerst die gronden werden genomen, die het best te verdedigen waren, dus meestal bergachtig terrein. Het is vooral de Amerikaan Carey, die met niets ontziende energie ziiln stelling tracht te ver dedigen en Ricardos theorie te weerleggen. En als Carey nu gelijk heeft wat zou dat dan nog. Onderstellen wij eens, dat er om te be- ginnen grond bebouwd wordt die 90 op- brengt, maar als die na eenigen tijld uitge- put is, bebouwt men andere gronden die 95 en 100 opbrengen. Zoodra nu alle drie soor- ten in cultuur gebrachit zijn, i^ er verschil in opbrengst en zal het voor een knd'bouwer hetzelfdie zijn een hectare grond te bebouwen van grond no. 1 en daar 10 voor te betalen, of wel een hectare grond no. 2 met betalrng van 5 of wel grond no. 3 om niet. We komen dus tot hetzelfde resultaat als Ricardo: de pachtwaarde der betere gronden zal echter later ontstaam, dan volgens Ricardo, maar niet anders, terwijl hare oorzake® evenmin anders zijn. Laten we na deze beschouwingen ons eens wenden tot den invloed der pachtwaarde op de prijzen van landbouwvoortbrengselen. De heer Ringers deelde mede dat puiblie* ke -werken bestrating Van de Wildemansstra.it van het Nassauplein hebben gewild. Het laat* ste is geschrapt. Spr. wil het Nassauplein als* nog bestraten. De Nieuwpoortssteeg wil spr. ook bestraten. Dit kan uit de verlaging van de vorige post met 500. Mra Leesberg nam de bestrating van de Nieuwpoortssteeg over. Spr. betoogde onder groote hilariteit, dat de heer Govers de begrooting niet goed had gelezen. Het trottoir is er op uitgetrokken. Do heer Govers: Wat blieft u? Mr. Leesberg meende, dat de straten in Alkmaar gunstig zijn in vergelijking met andere plaatsen. Spr. wil na de Wildemansstraat in hot volgend jaar de Egmonderstraat in het Nassauplein verstraten. Spr. verzocht den heer Ringers het voorstel in te trekken. De heer G o v e r a erkende, dat hij niet alle posten juist had 'gezien. Hij bewonderde de kla8sieke bekwaamheid van Mr. Leesberg (hilariteit) en bracht hem daarvoor hulde. De heer Ringers nam acte van de toe zegging van Mr. Leesberg en trok zijn voorstel in. De heer Govers was van oordeel, dat de Nieuwesloot door een niebvakman was gelegd en wilde alsnog verlegging door een vakman. De heer Westerhof: de heer Govers moet opz-ichter worden. De heer Govers: M. d. V. als de heer Wes» terhof mjj onduleertl hilariteit. Spreker betoogde dat er meer toezicht bij de bestrating noodig was. Spr. vroeg Mr. Lees* berg het onder zijn aandacht te houden, dat het toeziaht meer serious gesehiedde. Mr. Leesberg zegde dit toe. By de post politie betoogde de heer v. Dru* nen dat met de kermis de politie te royaal was gewoest met het toeikennen van extra beloo* ningen. Spr. stelt de volgende motie: De Raad, gehoord de discussie over de uit* gaven voor extra*diensten enz., door de politie, van oordeel, dat vooral het afgeloopen jaar niet voldoende zuiniglieid is betracht, besluit voignummer 152 te verlagen met 1000. De heer Ringers zou tegen stemmen, om* dat niet gezegd kan worden wat noodig is. Hij neemt aan, dat het college in deze niet meer zal uitgeven dan noodig is. De heer Westerhof oordeelde, dat dit van elke post gezegd kan worden. Men vreest toch niet dat de Koninginnefeesten veel poli« tietoczicht zullen vorderen. Laat men toch ge» past bezuinigen. De Voorzitter deelde mede dat men in Zaandam een dergelyk bedrag heeft uitge* trokken. Er is een bijzondere rede om niet op de motie in te gaan. Het corps is reeds be» perkt en spr. zegde reeds toe met de te benoe* men comimissaris de meerdere ibekritoping te overwegen. Juist daarom is het verkeerde poli« tiek op deze post te bezuinigen. Spr. wilde den heer v. Drunen wel bekennen, dat de verdee* ling van de extradoonen met de kermis zijn instenvming niet had. Een herhaling is echter niet te waahten. Spr. heeft reeds ingegrepen. De heer Westerhof verklaarde op grond hiervan de motie in te trelkken De heer v. Drunen betoogde nog de wen« saholijkhcid om de vergoeding voor oproeping sollicitanten bij de politie met 150 te verla* gen. Het is niet de bedoeling vacatures te ver* vullen. De Vdorzitter vond het meer een kwes* tie die do praktyk zal uitwijzen. Zyn ze niet noodig, dan worden zc niet uitgegeven. De heer Westerhof bieef van meening, dat de post nu moet verdwijnen. De voorzitter gaf het logische van het donk> beeld toe. Een post moet er echter blyven. Men kan echter 50 sohrappen. Het voorstel werd ingetrokken. De Voorzitter antwoordde hierop den heer Bosnian over zyn denkbeeld vrye arisen* keuzo. Spr. had gepoogd dit te berejken. De zaak schijnt echter pr^ctisch niet uitvoerbaar. Spr. was echter gaame bereid de zaak nog eens met den heer Bosman en het B. A. te besprs* ken. Is er een weg, dan wil spr. die bewande* ten. De heer Bosman ging met het voorstel accoord. De heer Westerhof bepleitte schrapping •Ivan de post van de Principostraat. De kwestie van de Krebbesteeg is er nog steeds en spr. wil die zaak eerst afwilkkelen. Het is het laat* ste jaar dat de raad in zijn tegenwoordige sa»i menstolling bijeen is. Laat men de zaak niet 'forceeren. De oude opzet was een verbinding van de Koorstraat met de fianaalkade. De kwestie is van groote beteekenis en spr. vond het dan ook verkeerd door deze oude raad de kwestie zonder rijp beraad te laten beslissen. Wordt de post aangenomen, dan hebben wy B. en W. gezegd, behoudens de onderdeelen gaan wij met de zaak accoord. Spr. zou over hot vraagstuk van hot verkeerswezen wel eens een bespreking met gesloten douren willen. Spr. stelt voor de post bij de iinkomsten en uitgaven weg te d'oen. De heer Ringers oordeelde de verbinding niet zoo noodzakelijk. Hij stelde met het oog' op bezuiniging voor om de post pro memorie op de begrooting te plaatsen. De heer Leesberg betoogde, dat de con* sequentie van de raadsbesluiten medebracht dat hij het plan op de begrooting bracht Vier verschdlende oplossingen zijn klaar. Spr. had liever gezien, dat men tegen het principe bestemd had, dan had men hun dat werk kun* nen besparen. Hij wil wel een besohouwing in verband met het plan Berlage. De heer Westerhof ging met het betoog van Mr. Leesberg niet accoord. Hij vereenigde zich met het voorstel Ringers. De heer Sluis oordeelde dat men zich kalm moest houden, omdat het geen tyd van breken was. Mr. Leesberg hield staande, dat hy op grond van het principe besloot de post op de begrooting te plaatsen. Hij ging er mede ac* coord om de post pro memorie te plaatsen. Hiertoe werd besloten. De post onvoorzien werd hiema op 54901.01 met algemeene stemmen vastgesteld. De Voorzitter feliciteerde den raad en gaf het woord aan Mr. Leesberg, die een afwijking van de bouwverordening vroeg van art. 39 voor de huizen van den heer de Heer Kloots bij c?Cn Watertoren. Z. h. s. werd hiertoe besloten, waarop de voorzitter de zitting sloot. K

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1923 | | pagina 10