is speciaal lngericht spoedeischend DEUKWERK N.V. Boek- en HandelsMkerij v.h. Herms. COSTER ZOON, voor het leveren van Kippen en Konijnen. Vraag sn AanbodL Voordam G 9, ALKMAAR, De reeds meegenoemde Ricardo heeft dten volgenden ber<x cd geworden zin neerge- schrevem: „Het ',aan is niet duur omdat er pacht betiaald v "dt, maar pacht wordt be- taald omdat bet graan duur is; terecht is opgemerkt dat de graanprijzen niet zouden dalen, al dieden d< eigenaars van de geheele pacht afstand." Wij zullan de a) of niet juistheid dezer sfelling. die weleeis is tegengesproken, na- der onaerzoeken. It dien einde gaan wij uit van het volgende <«iomaIndien de vexkoo- pers van een arfiktl evenveel willen vexkoo- pen als voorheen, tioet de prijs ook op de zelfde hoogte blijven, tenzij de prijsschaal in hun voor- of nadeel verandert. Veronderstellemde dat de eigenaars nu eens inderdaad geen pacht meer heffen, doet zich de vraag voor, of aardoor de pirijzen van het graan zullen, daltn, m. a. w. zal de prijs- schaal veranderen en,wel ten nadeglie der veTr koopers. Zullen dezen dus voontaam niet meer dezelfde hoeveelhed" an de hand kunnen zetten als vroeger voor dezelfde prijzen? Er bestaat geen enkele redcn am het aan te ne- tnen, veeleer zou mm het tegenovergestelde kunmQn verw&chten. 1 timers, wordt de pacht niet ingevorderd, dan hebben de boeren meer imkomen, en dus meer koopkracht. Daar zij talrijker zijn dan de grondeigenaars, zal hun grooter inkomen, dus op het debjet niet ongun- stig werken. Beschouwen wij thaas eens de aangeboden hceveelheid. Ook die zal de gevolgen van het niet-innen der pacht geene wijzigmg doen ondergaan. Wij zullen de reden van die onvenanderlijk- heid de volgende maal nader leeren kennen. StadsnieuwN NEDERLANDSCHL PROTEST A NTENBOND. De Nederlandsche Profestantenbond be- legde gisteravond in de „Unie" eeni vergade- ring,waarop door ds. Mackenzie van Utrecht, vroeger alhier, eem lezing werd gehouden over het onderwenp: De mensch1 als arbeider, dichter, profeet. De bijeenkoanst kenmerkte zich door druik bexodc. Ds. Westra sprak een woord van welkom aaa de aanwezigem op deze tweedie lezing an de Protestan ten-bond. ISpr. heette ds. Mackenzie op deze ook voor hen zoo bekende plaats welkom. Eadat spr. nog een krachtige opwaldking get a an had tot toetreding al® lid van den Prot. bond, gaf hij het woord aaa dis. Mackenzie Deze zeide, dat de volgorde van zijirn on- derwerp zou zijn. (an'ders dan aangekondigd was) de mensch als dichter, pro feet em arbei der. De tijd is zich beWust geworden van zijn eigtn ziekte. Wij onklekken tegenwoordig ov<ral zwaki lev en. De moedeloostheia is te leziiL op ieder gelaat. De menschen ziem op teg^tn toekomst en leven en hechten er geen watrde meer aan, en ze worden veelal pessi mist. Er zijn voorts zooveel menschen wier leven vale vreudeloosbeidi is. On'ze tijd openbaart ons, geloof ik, ziefc leven. Midden in den Chaos kunnen wij ons zwak tm wan'kelmoedig ziem, al verbergen wij dai in het puiblieke leven. Wij zijn altijd anders dan wij. ons voor doen, wij spelen tigenllijJt altijd comedie. Is het niet waar, dat wij onze diepste ge- dachten verbergen. Wanneer wiji aan de we reld; vertoonen een gezicht van leech, dan is misschien dat leed zoo groot niet. De meisch, die inderdaad de zwaartmoe- digste meisch is, toont zich in de wereld' veel al de blij moedigste. 'Spr. (heUinnerde zich uit zijn jeugd het verhaal van dm clown, die het best speeldle, toen zijn kind op stervem lag. Ik meem, zeide spr., dat wij in deze chao- tisohe wereltt ziek zijn. Ik zie het zondige leven. En aan ons zdllf ligt het dat wij) geen gezond levert bebben. Het leven leidt ons, om dat wij het niet in onze macht hebben, wij zijn het lijdejd voorwerp van h.et leven, het leidt ons. De middelmatigheid is misschien well de zieikte, waaraai wij het mieeste lijden. Er zit geen merg, geen karakter in ons leven. Die innerlijike arnrede, die middelmatigheid, is veelvulfdig in de wereld. 'Het liefst blijven wij maar boaschouwer in de wereld, neuttaial. Voor alle groote vraag- stukiken van onzem tijd. Dat is het gemak- kelijkste. Maar'het kan niet, mijn hoorders. Eens worden wij bewast van onze eigem neutrali- teit, onze eigen middelmatigheid. Em het is juist dat bewustrijn van die middelmatig heid, dat wiji niet sterk in het leven. staan. Toch zulllen wi tot de ontdekking komen, dat wij zoo niet kunnen leven. In ons wezen is de tegenstelling van goed em kwaad aan- wezig, die tegenstaling van God en: het de- monisdhe. De mensch een avakkding, maar verder, de mensch, erger. Ook in ons.is hetzelfde demonische leven, dat in de misdadigers is, het dierlij ke in den mensch. Wiji zijn een speel- bal van. het lot, maar erger, wij zijn een speelbal van onze eigen demonische begeer- ten. Toch is ook het tegenovergestelde waar, de mensch is ook niet veel minder dan God, naar 'n oud woord uit't psalmboek. Wiji men- sohen hebben ook een ziel. Wij- zijn tegdijik slaaf em iheerscher. In, onzie ziel, bdevem wij de goddelijke be- teekenis van het leven. Het Goddelijke in den mensch beeH en leeft daar. En over dien mensch', die niet veel minder is dan God, will ik EI spreken. De mensch, als dichter profeet em arbeider: die dichter, die met God leeft boven de werdd, de profeet, die met God leeft tegenover de wereld, de arbeider, die met 'God leeft in de wereld, Ten eerstc de dkkter Godls. De dichter is een mensch, die in deze wereld leeft, maar eern andere wereld kemt, waar van zijn lied stamt. In deze wereld doet hij' het lied hooren, dat hij im die andere wereld gehoord heeft. Voor hem is het zwij'gem spreken. Nu is voor miij' de dichter 'Gods, de mensch, die reehtuit weet, dat de wereld, waaruit zijm lied stamt, de wereld is van God, van het Eeuwige, van de wereld, die boveni a lies uit- gaat. Hij' weet niet zooveel van die wereld te ver- tellen, want voor hem is 'God een mysterie. Hij leeft in Zijln geest, hij hoort Zijn lied. De dichter Gods is de mensch, die zich terug- i trekt uit deze wereld. Deze wereld is het kleed van eeni hoogere Wereld. Hij voelt het klbppen van een hart en dat is Gods hart, dat hij overall hoort toloppen. Hij' voelt het reppen van de eeuwigheid in zichzelven. De dichter hoort Gods hart kloppen in alles, ook in zijn eigen gebogenheid en deemioed altijd hoort bdf het bevem van Gods leven. Hij, beleeft den geest Gods, die het middelpunt is- van alle dingen. Het wezen van alle dingen is eert) lied. Een lied is het wezen van zijn ziel, van zijn liefde, van alles. God isr mijn al. Dit weet de dichter en dan is hiji niet meer bang om te leven. Deze dichter is in ons de diepsje mensch. Ik weet wd, wij zijn werkelijkheidsinen- schen, maar zullen wiji daardoor niet onder gaan in de werkelijkheid, betoogde spr. Wij enkenoem in' ons zelven altijd weer, dat Wij, ge- Vangem zijn. Onze godsdienst wordt maar eeni idee, franje. En dat willen' wij nieit, onze ziel laat zich niet baknotten. ,Vergeet niet mensohen-ziel, dat gij vleugels hebt. Er zijn dagem dat wij, weten, dat wij meer zijn dan de wereld, meer zdjn dan weiikelijlkheids- menschem. Dan komt in ons het verlangen dichter, Gods te zijm ja, maar niet voor eenen dag. Altijd', ook als mij alles tegenloopt, ook als de mensch mij1 tegen is, altijd. Wiji willen dat omdat wij, in den grond meer zijn dan werkelijkheidsproduct. Het lied- Gods zijn wij zelf en, dat is wat wij voelen. En dan stij'gt op uit het hart, dat wiji altijd zoekt: Op U alleen op EJ alleenl wil ik vertrou- wen enz. Dat is de Qodsdichter em wanneer wij iets beleeifd hebbem van het eenige, dat boven ons staat, weten wij; ook dat het aardsch levem een bedoCling heeft. Wanneer wij1 iets van den dichter in ons hebben voelen wiji dat wij| het plan Gods moetern prediken, dat moeten we, het kan niet anders em dan is gebonen de profeet, die leeft .in dezie wereld, maar tegen deze wereld in. Dat is degene die God kent in zijn eischen. Hij' heeft gehoord het plan Gods em gaat im de wereld om dat plan te omtvouwen'. Hij gaat tot de menschem om' zonder aanziens des persoons den' Geest te diemen. Hij weet dat in alle levem God gcdiend zal worden enl dat God-diemem ziet hdjl komen im alle dingen, want de profeet is visionair. Hij gaat dan het plan Gods verkondigen, maar de menschen, willen niet luisteren em uit de profetem omtstaam de boetpredikens als Jesaja em Jeremia. 'Dc profeet is de boetprediker. Jezus Chris- tus was het ook en daarorn is hij, gekruisigd op Golgotha. lets van het profetische klinkt ons tegen: uit die ideeen van de revolutionaireni, zeide spr., zonder daarmede aan politiek te willen doen. Zoo bdluistereni wij1 iets van dat profe tische in de gediichtem van Henriette Rolonid Hoist. Giji zegt, dat de profeet geen rekeming houdt met de werkelijikheid en dat, als er re- volutie kotot, het dierlijke in denl mensebtoch weer blijkt. Doch de werkelijke profeet zal ook nooit de geweld-revolutie prediken. Goddank, dat wij profeten hebben, die de wereld tegem durven gaan en wee bet volk- dat zijn profetem steenigt. Zij slaan de on- waar'heid van vele reiligie aan de kaak. Zij zijn het die dem mioed hebben om tegem de wereld zich' te keerem. Als wij1 deze menschen niet hadidem zou ons geestelijke levem geofferd zijn aan dem dood. Zij1 zijn doorgedrongen' tot aan de bronmen Gods em zoo zijm de profeten' voor. ons weg- wijzers en wee het volk dat zdjn profeten stee nigt. Ooki im ons alien is iets van het profetische en dat moetem wiji uitspneken. Het plan Gods moet echter niet alleem ge- predikt worden, maar ook uitgewerkt em dat doet de arbeider met God in de werdd. Onze laatste taak m deze wereld is, dat wij1 Gods eisch moeten verwerkeldjken. Dit is de taak van den arzbeider Gods. Eeni levende ar beider vervult wat de dichter dreamt em de profeet eiscbt. Maar wiji moetem als arbeider Gods, de werkelijkheid aanvaardem, zonder daarim te berusten, zonder weder den gulden midden- weg van' dem geestelijkem dood' te betreden. Dat is de taak, dat wij1 'het ideaal kennen em de werkelijkheid. In ons dagelijkschi werk allereerst moeten wiji den .arbeid Gods doen. God gaat ons voor. God is de Groote Arbeider die voort- werkt van secomde tot seconde em wij zijm zijn medeaibeiders. Wiji hebben te werken, want wij zullen den groei van onze ontwikke- ling en van de cmLtuur tegen houden, als wij het niet doen. Wij hebben dan nog tezamen een gemieenschappelijke taak, dat is, om de mieuwe wereld1 tezamen op te bouwen. Wij bebben tot taak het leven te doem ontplooien naar zijm eigen aard, want daarvoor zijn wij op de wereld gekomen. Als ge iets geloof hebt dan zult ge daaraam mede willem arbeidien, dan zult gii! werkem zoolang het dag is. Dan zullen wiji komen aan het Groote Land, waarvan de dicbter droomt en waar- naar de profeest wijst. Daarom is onze taak midden in de wereld te staan, in de werkelijk heid em die aanvaardemde. Daarom aanvaard ik de kerk em dem staat. Hier hebt gij de Groote Drieeenheid van den miensch die niet veeli minder is dlan God, Dichter moetem wiji zijin em profeet em dan eerst zullem wij, kunnen, zijm arbeider® in deze wereld. Na een kieine pauze droeg ds. Maoken'zie een reek® gedichten voor,, bedoeld als een aansluiting op zijn rede. Uit deze gedHhten spraken achtereenvolgens de d'ichtenljke k.an- ken, de profetische klanken en de klanken van den arbeid. Op het eerste harden betrekking „De Rei j van. Engelen" uit .Lucifer", „Wijizangem (van Tagor" etc. op het tweede „G, tijd die komt" van, Adama van Scheltema, em op bet derde „De Daad" van l'aatstgenoeimden, dich ter. Ds. Westra sloot hier op de bijeenkomst met woordem van dank, erkentelijkhdd en waar- deering aan het adres v,am ds. M ackenzie. PREDIKBEURTEN. 4 Februari. Alkmaar. Oroote kerk, 10.30 uur, Ds. Baar. Woensdagavond, Consisioriehamer, 7 uur, Ds. Baar. Kapelkerk, 10 uur,, Ds. de Priee. 's Avomds 6 uur, Ds. Verwaal. Evartg. Lath, kerk, geen dienst. Doopsgezinde kerk, 10.30 uur, Da. Westra. Onze prQzen z(]i nUt hoogor dan die vai andere drukkerUen. Rmcnstrantsche kerk, 9 uur, jeugdierk en 10.30 uur, Ds. Cramer. Gereformeerde kerk, 10 uur, Ds. Meijer. 's Avonds 5.30 uur, Ds. Meijer, Hieid. Cat. Zondag 42. Hersield Apostolische Oemeente, 10 uur en nam. 5 uur, benevens Donderdagavomd 8 uur, samenkomst. LEGER DES HE ITS. 4 Februari. 7 uur v.m. Bidstond. 10 uur v.m. Heiligings Samenkomst. 3 uur n.m. Openbare Samenkomst. 7.30 uur n.m. Openbare Samenkomst. 6 Febr. 8 uur n.m. Soldaten Samenkomst. 7 Fdbr. 8 uur n.m. Openbare Samenkomst. 8 Febr. 8 uur n.m. Openbare Samenkomst. (Leider: Staf Kiapitdn Bedcbuis van Amster dam.) UIT DE OMGEVING. Herv. Gemeemten. A'KERSLOOT, n.ro. 7 uur, Ds. Bakker. BERGEN v.m. 10 uur, Ds. v. d. Kieboom. Doop. Kapel EUrn, 10 uur en's avonds 6.30 uur, de beer Stavinga. BROEK OP LANGENDIJK, 9.30 uur, Ds. Kooy em 6 uur Ds. Kooy. Gere), kerk, 9.30 uun, Ds. de Jong en 2.30 uur Ds. de Jong. Doopsgezinde kerk, 10 uur, Ds. de Jong. DIRKSHORN, vm. 10 uur, Ds. Buisbool van St. Pancras. DRIEHUIZEM, n.m. 2 umr^ Ds. Heep. EGMOND a. a. HDEF, v.m. 10 uur, Ds. lc Or as EGMOND AAN ZEE, 10 uur, Ds. Roo- bol. GRAFT, geen dienst. HE E R-HIUGOWAARD, v.m. 9.30 uur, Ds. Broekema. HE I LOO, v.m. 10 uur, Ds. Eilerts de Haan. EvangeUsatietokaal, 10 uur, Ds. Ver waal van Alkmaar. KOEDIJK, 10 uur, Ds. de Groot. LIMMEN, v.m. 10 uur, Ds. Bosch. NOORD-SCHARWOUDE, v.m. 10 uur, Ds. Staal. OBDAM, v.m. 10 uur, Ds. Kruizinga. OTERLEBK, v.m. 10 uur, Ds. Nyenhuis Ockhuysen, bev. KericeraadSleden. OUDE NIEDORP, v.m. 10 uur, Ds. Oterdoom. O'UDESLUIS, n.m.. 7 uur, Ds. Buiskool. OUDKARSPEL, geem dienst, vacature. OUDORP, v.m. 10 uur, Ds. Groot. SCHERMERHQRN, v.m. 10 uur, Ds. Boeren donk. STO M P FTOREN, 10 uur, Ds. Heep. St. PANCRAS, 9.30 uur leesdAetast, nam. 3 uur, Ds. Buiskool. URSEM, n.m. 7 uur, Ds. dC Buck. WARMENHUlZtN, n.m. 7 uur, Ds. Oter doom. WEST-G RAFTDIJK, n.m. 2 uur, Ds. Nyenhuis Ockhuysen. WINKEL, geen dienst. ZUID-SCHARWOUDE, v.m. 10 uur, Ds. v. Meuns. (Gedeeltelijk ontleemd aan de W.-Fr. Kerk- bode.) GBM. DIENST DER ARBIEiaSBEMID- DELING' ENZ., DOELENSTRAAT Goopend op werkdagen van 9 uur v.m tot 1 uur n.m. en van 4 uur tot 5 n.m.; Zater- dags van 912 uur v.m. Voor werknemers uitsluitend van 911 uur en Maand'ag- en 'Donderdagavond van 78 uur. M1ANNEN. Aangeboden: 1 baggermann, 1 banketbakker, 2 boekbinders, 1 boekdrukker, 5 boeren arbeiders, 1 bouwkundig-teekenaar, 1 chauffeur, 1 dnikker-zetter, 1 fundeering- werker, 11 grondiwebkers, 1 inoasseerder, 1 instrumental a ker, 9 kantoodbedienden, 2 ke- telmakers, 2 kistenmakers, 3 kleermakers, 2 kruidenierSbedienden1 letterzetter, 2 ioop- jongens, 1 machiinaalhoutbewerker, 3 machi- ne-ban'kwerkera, 2 machinisten-stoker, 1 ma- gazijnnbediende, 1 metaaldraaier, 3 meubel- makers, 2 metselaars, 4 opperlieden, 5 pak- huisknechts, 1 plaataerker, 2 scheepsbou- wers, 4 sdhippers, 20 schilders, 2 schoenma- kers, 15 sigaranmakers, 1 sigarensorteerder, 1 slijlpeh 5 smeden, 3 stokers, 2 stucadoors, 1 tabaksbewerker, 20 timmerlieden, 2 tuin- lieden, 1 voerman, 2 wagenmakers, 2 wakers, 1 winkelbediend'e, 1 ijzerboorder, 1 ijlzergie- ten, 3 ijlzenwenkers, 1 zandvormer, 1 zuivelbe- reider, 1 zetter-drukker en 56 losse arbeid ess Gcplaatst: 1 kkik-boekhouder, 2 loopjon- gens, 6 schilders, 1 steenbikker, 2 stucadoors en 8 losse arbeiders. VROUWEN. Aangeboden2 dagmeisjes, 1 dienstbode voor dag en nacht, 1 typiste en 2 werksters Geplaatst: 1 dagmeisje. Gevraagd: 1 dagmeisje en 1 dienstbode. Alkmaar, 3 Februari 1923. De Directeur: P. KIKKERT. EEN ADRES. Aan den Raad der gemeente Allonaar is het volgende adres gezondien. Oeeft met verschulddgden eerbied the ken- nep de afdeeling Alkmaar van den Neder- landschietn Bond van Koffiehuis-, Restau- ranthouders en Slijtera, goedgekeurd bij Kon. Besluif, geveStigd alhier; dat Art. 139a der Algemeene Politiever- ordening dezer gemeente op de dagem, waar- op de loting voor de Militie plaats vindt het koopern of afleveren van sterkem drank of eemgen anderen alCoholhoudenden drank on- mogelijk maakt in een voor het publiek toe- gankehjk lokaal met vergunning of verlof dat adressante de aandadit van Uw Raad erop vestigt, tot welke moeilijkheden deze be- paling aanleiding blijkt te geven; dat inuners ni;t alleen den lotelingen zulk een verkoop of aflevering niet mag plaats vinden, maar dat geen enkele burger van Alkmaar of het gewone reizend publiek op zulk eern dag in A likmaar iets anders kan be- komen dan alcoholvrije dranken; dat adressante vermeent, dat door deze he- paling het doel, waannede de verordening in het leven werd geroepen, voorbij wordlt ge- schoten en dat een zoo ver strekkende bepa- ling moeilijk geoorloofd kan heetem voor de vrijheid der burgeriji en het bonafide vreemde- lingenverkeer; dat bier en andere alooholhoudende, ande re dan slerke dranken, in vele winkels pei- flesch verkrijghaar zijm en de verordening den verkoop daar dan ook geenszins ver- biedt, maar wel zulk een verkoop of afleve ring verboden wordt 'aan de taricnCtagen, die op zulk een verkoop als f ware zijn aange- wezen, n.l. die met vergunning en veriof dat alzoo in de bepaliing van Ant. 139a der Algemeene Politierveroraening ook een groote onbillijkheid' sdiuilt dat adressante gaarne wil medewerken am drankmisbruik op de dagen der loting voor de nationale Militie tegen te gaan, maar dat zij overigens Uw Raad dtingend wil ver- zoekem, geen 'belemimeringen aan het koffie huis-, restaurant en' slljtersbedrijf in den weg te leggen, voor zoover deze niet voor het al- gemeen bel'ang als strikt noodzakelijk zijn te beschouwen. Alkmaar, 28 October 1922. 't Welk doende Namcns de Vereeniging voonnoemdl, H. LONDON Jr., Voorzitter- N'lOO KERSSENS, waarn. Seer. DE „FR'IiSO"-JOUN. Lit yn dyn side it Frysk-eigene dye en sterkje it soardisum foaxt. 'Derfor hat it west, det it libberu fen eardere Fiyska slachten ien striid en lyen wier, der. for joegen us affaers h\vet hja jaen koenen oan kreft en Ijeafde oan goed1 en bloed Dizze joun hat fest it Frysk-eigene dye moalten; sokke jounen hel- pe it foartsterkjen der fen, sunder mis. „Lysbet" is yngrypend inoai feni ynhold en de haricers hawwe net allinne heard, mar ek fidld h'wet Schuitmaker us yn dat stik to sizzen hat. De utbiddimg fenl de rolleni wier oer't al- gemien best, al wiemen' der wol minder goede sted en yn if spil oan to wizen, hwet bij deli- tantewuk dochs alfiid it ge'fal blouwt. De hide seal libbe mei yn it moave stikje libben det der foar us 6fspile waera, det nou just net spesjael Frysk is mar dat men grif de hide wrMd! troch yn wieren® bilibje kin. Tanlkber wiemeni de Ihaikers' en ek de spylder for it oandachfidh) gehoar. It wier musstil finder it spyl'jen. De fordivedaesjekommissie hie gfins eare fen if bulte wiik, hwet hja dien Menem De taert fenl baklcer v. d. Veen waetrd trodi de winstenfoart dalik fordidd eni yn 'e seal presenteanre. De kioekjes dy't v. d. Veen yn 'e seal oan eltse bisi:ker foarhialde fallen tige yn Vsmaek en wier grif in praktyske reklame, dy 't for- tute dwaen scil. Undersell ate ljiie hierren' for reklame hV'ef stjfire ef bringe litten, hwer ®t elts hwet fen mei mei fhfis naern. De draeery doarre wol h'wet lang, mar der wier yet gans tiid om de skonken ris fit to skodzjen. I Om trijc fire koe de hear Mooi de doarren sllfite. It skieden fioel wol swier sa't like. De seal wier flink biset. It hat for „Friso" in goede jouo west, dy ®t jin lanig by bliuwe scil. DE BOEREKIP GAAT BOVEN EEN RASKIP is een leer, welke men nog wel eens hoort verkondigen. Voelt men die zegslui echter eens emstig aan dam tand, vraagt men' hun naar bewij- zen, naar cijfeimateruaal, dan staan ze ge- woonlijk met den mond vol tanden, blijven ze het antwoord schuldig of bezondigen zich aan nog vager beweringen. Is er nog een en kele, die kan zeggen hoeveel eieren zoo'n wil- de kruisling in een jaar wel heeft gelegd, dan weet hij weer niet over we'ke maanden deze te verdeelen zijn, terwijj we allemaal toch we ten, dat een ei in het winterseizoen gelegd, eenige malen meer waard is dam een uit de lentemaandCn. „Ja, maar de hoarders zijn zooveel sterker." In al haar vaagheid is dat moeilijk te weerleggen,' omdat men diaarbij ook al weer niet met cijfers voor den dag komt, terwijl wij op omze beurt voor de ras- hoenders niet voldoende gegevens hebben. Toch zal een wil'de kruisling dikwijls levens- krachtiger zijn dan een raskip, welke ifi handen1 vam een ondeskundigen fokker is, die om de raskenmerken maar te behouden, luk raak inteelt. Laten we die boerekip-aanhangers echter eens tegemoet komenlaten we eens voor een oogenblik aannemen, dat ze gel'ijk hebben', dat hun hoenders stericer zijn, meer en beter betaalde eieren leggen dan het rasboen, dat ze minder of precies op tijd1 broedsch zijn, kortom alles wat tot een glorie kan bijdra- gen, dan vnagem we ons af: En nu verder? Hoe wil men die pracht-elgenschappen in de nakomeUngsscfmp houden? Weet men op welke wijze deze in de dieren gekomen zijn, is dit stdselmiartig geschied1 of is het een re sultant vam een toevallig en op gelukkige wijze samemkomen van gunstige factoren, die niet te ontleden zijn, omdat men ze in hun af- zonderlijk wezen met kent? De vraag sluit haar beantwoording reeds in zich op. Het la een Itoterij" met een enkelen hoofdprijs en eern zeer groot aantal mieten. Hoe anders staan' we daar niet tegenover met de teelit van raszuivere dieren,/?!/^ deze nut kennls van zaken worden gefokt. Hoeved vaster hebben we dan niet de teugels in han den', kunnen we niet een miassa der toevallige omstand'igheden udtschakelen, de richting in- stcvenen, welke voor ons de gewenschte is. Hier heeft men' fokzekerheid, voor zoover we daarop althans bij de dieremteelt mogen reke- nen, en laten we het kansspel los. Aantal, gewicht, kleur der eieren, het sei- zoen waarin ze gelegd worden, broedschheid, levenskracht der dieren zijn factoren ge worden, waar de bekwame fokker een grooten invloed1 op kan uitoefenen. Laten we hier echter onmMdellijk aan toe- voegen, dat het slechts die fokkera kunnen doen, wier inrichtingem aan hooge techini- sche eischen kunnen voldoen. onafhankelijk of het fokkera in groot of in t klein zilm. we kennen memigen kleinen fokker wiena inridir ting technisdi beter ia dan van iemand, die met misschien 10 maal zooveel hoendera werkt. Gelukfcig ia er een zoodanige teeltsystecm mogelijk, dat een leger van pluimveehouders profiteeren kam van efin enkele, op moderae leest geschoeide fokinrichting. In een vol- gend artikeltje zullen we nu den tweeden atap zetten op den weg die leiden moet naar Beter Pluimvee. Jb. HARTLAND, Koningsweg B 69, Handel in 2e handsch Kindierwagens, Sport- karren, Ledikanten, Bedden, enz. Konings- weg B 69, naast Klaas Verwer. Bij' P. VENNdK, is het ladres voor nieuwe of 2e handsch meu'belem, Koningsweg 30, tegenover de Lombardsteeg. Ik geef de hoog- ste waarde voor geheele of gededtelijke inr boedels. (Overal te ontbieden). Wegens vertrek TE KOOP 1 KINDER- WAGEN em EEN WIEG (bekleed.) LANGESTRAAT 24. TE KOOP: 6 gebruikte, doch in prima staat verkeerende efinruiters broeiramen bij M. MOLE NAAR, Bleekerslaaim 10, Alk maar TER OVERNAME AANGEBODEN: gebnuikte iSINGER-NAAIMACHlNE. Aan hetzelfde adres eeni SPINNEWIEL. Adres Bureau van dit blad. Moet weg. TE KOOP een HEEREN- RIJWIEL met baste bandem voor slechts 25 TEO GEUZEIBROEK, Middenstx. 18. iVIOOL TE KOOP GEVRAAGD. Brdeven met opgaaf van prijs aan het bureau van dit blad onder No. R 844. TE KOOP een mooie groote LINNEN- KAST met opzet. Te ziem em te bevragem bij. J. HARDER, Heerenlweg, Heiloo. TE KOOP eern im goedem staat zijnde KINDERlWAGEN. DOELENSTRAAT 6. 'Goed omderhouden KINDERWAGEN TE KOOP nieuw: model. 2e LANDDIWARS'STRAAT 25. TE KOOP GEVRAAGD eem goed onder- houden VLEES-CHSNIJMACHINEBrie- vem onder K 838 bureau van dit blad. TE KOOP een goed omderhouden' KIN- DBRWAGEN merk Patria em eem onlbeklee- dc ijzeren WIEG. 'Ie bevxagen1 Stuartstraat E 21. GEVRAAGD solide gebruikte BAK- KLRSKAR, klein model. Aanbiedingen LANGE'STR. 7'5 bovenhuis. TE KOOP verschillende zijden KA'PPEN en: Electr. Onnamientenu tegen: spotprij®. Adres 2e LANDDWARSSTRAAT F 20. TE KOOP een. prima bespedde OUITAAR em eem goed HEERFNRIJWIEL. Adres VERlL. LANDSTRAAT 417. TE KOOP S ALON VL EUG E LP 1A NO, in zeer. goed.em staat, billijken prijs. Te bevragem STUARTSTRAAT E 100. TE KOOP: 1 Naobtholki met afn. kap, 3 Jalouzieen zoo gtoed als nieuw, 2 Ladders 10 tree, eem partijl Hout, voor spotprij®. LIMMERHOEK 18. TE KOOP een goed omderhouden KIN- DERWAGEN. Adres JOH. IJP EL AAN, Bergenweg 18, Bergen. Proyinciaal Nieuws UIT BERGEN. Het aantal ingeschxevemem voox den dienst- plicht, lichting 1924, bedraagt in deze ge meente 38. Vreemd keek een beambte van ihet tram- statiion alhier, op toen Mj. Dondcrdagmorgen \Toeg, brandstoffen voor den kadiel wil'lende halende, in de kolenkist eeni jongen aantrof. Na van eten te zijn voarzden werd het jong- mensch vanwege den stationschef aan die ge- meentepolitie overgegeven. Bij ondexzoefc bleek dat de jongen 15 jaar oud was enl zijne woonplaats te Zaandam had. De jongen, die te Zaandam overdag wericzaam was hij een kxuidenier en's avonds eeni school bezocht, was 'Dinsdagavond door zijn leeraar weggezonden. Den nacht daarop bracbt hiji thiuis door. Toen hij Woensdag- morgen evenwel tot de ontdekking kwam dat de leeraar zijn ouders van een en ander op de hoogte had gebracht en. vreezende van zijn vadex, die aan de Hembnug werkzaam was en 's avonds thuis kwam, straf te ziullen krijgen, besloot Mj op avontuux uit te gaan. Met den treim ging. hij' Woemsdagmoxgem naar Alk maar em vandaar naar Bergen, waar hiji in bosdi en duin rondzwierf om ten slotte 's avonds laat weder aan te lamdem -in de om- geving van het station. Niet wetemde hoe aan onder dak te komen, zocht Mj voor den nacht een' schuilplaats in de kolenikist, waarin men hem's morgens aantrof. Aldus het vexihaal van het avontuurlijke jongmensch, dat Don- derdagmiddag door de gemeente-politie naar ztjne in groote ongerustihdd verkeerende ouders werd teruggebracht. Wij vexmoeden dat prikkdllectuur, dat op den jongen ibevonden werd, aan dit geval niet vreemd is. Tegen1 een zestal winkeliexs, alhier. la wegens net ten verkoop voonhamdem heloben -- zonder de vereisohte vergunning, 1 van diverse alcoholhoudende dranken' als advo- caat, boerenljongens en,z. procesverbaal opge- maakt wegens ovextreding der Drankwct. De in de winkels aangetaoffen voorradem werden in beslag genomen. UIT KOEDIJK. Donderdagavond word in bet lokaal van den heer Jib. de Jong door het bestutir der tuin» bouwvereeniging „de West" en vier vertegen» woordigers uit de kieine tuinders een bespre« king gehouden met den heer Hazeloop, tuin» bouwconsulent. Dit naar aanleiding van de af« keurimg die de vergadcring van „de West" over het rapport Hazeloop had uitgesproken. Verschillende vragen en opmerldngen we.v

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1923 | | pagina 11