is speciaal lngericht
spoedeischend
DEUKWERK
N.V. Boek- en HandelsMkerij
v.h. Herms. COSTER ZOON,
voor het leveren van
Kippen en Konijnen.
Vraag sn AanbodL
Voordam G 9, ALKMAAR,
De reeds meegenoemde Ricardo heeft dten
volgenden ber<x cd geworden zin neerge-
schrevem: „Het ',aan is niet duur omdat er
pacht betiaald v "dt, maar pacht wordt be-
taald omdat bet graan duur is; terecht is
opgemerkt dat de graanprijzen niet zouden
dalen, al dieden d< eigenaars van de geheele
pacht afstand."
Wij zullan de a) of niet juistheid dezer
sfelling. die weleeis is tegengesproken, na-
der onaerzoeken. It dien einde gaan wij uit
van het volgende <«iomaIndien de vexkoo-
pers van een arfiktl evenveel willen vexkoo-
pen als voorheen, tioet de prijs ook op de
zelfde hoogte blijven, tenzij de prijsschaal in
hun voor- of nadeel verandert.
Veronderstellemde dat de eigenaars nu eens
inderdaad geen pacht meer heffen, doet zich
de vraag voor, of aardoor de pirijzen van
het graan zullen, daltn, m. a. w. zal de prijs-
schaal veranderen en,wel ten nadeglie der veTr
koopers. Zullen dezen dus voontaam niet meer
dezelfde hoeveelhed" an de hand kunnen
zetten als vroeger voor dezelfde prijzen? Er
bestaat geen enkele redcn am het aan te ne-
tnen, veeleer zou mm het tegenovergestelde
kunmQn verw&chten. 1 timers, wordt de pacht
niet ingevorderd, dan hebben de boeren meer
imkomen, en dus meer koopkracht. Daar zij
talrijker zijn dan de grondeigenaars, zal hun
grooter inkomen, dus op het debjet niet ongun-
stig werken.
Beschouwen wij thaas eens de aangeboden
hceveelheid. Ook die zal de gevolgen van
het niet-innen der pacht geene wijzigmg doen
ondergaan.
Wij zullen de reden van die onvenanderlijk-
heid de volgende maal nader leeren kennen.
StadsnieuwN
NEDERLANDSCHL
PROTEST A NTENBOND.
De Nederlandsche Profestantenbond be-
legde gisteravond in de „Unie" eeni vergade-
ring,waarop door ds. Mackenzie van Utrecht,
vroeger alhier, eem lezing werd gehouden
over het onderwenp: De mensch1 als arbeider,
dichter, profeet.
De bijeenkoanst kenmerkte zich door druik
bexodc.
Ds. Westra sprak een woord van welkom
aaa de aanwezigem op deze tweedie lezing an
de Protestan ten-bond.
ISpr. heette ds. Mackenzie op deze ook voor
hen zoo bekende plaats welkom.
Eadat spr. nog een krachtige opwaldking
get a an had tot toetreding al® lid van den
Prot. bond, gaf hij het woord aaa dis.
Mackenzie
Deze zeide, dat de volgorde van zijirn on-
derwerp zou zijn. (an'ders dan aangekondigd
was) de mensch als dichter, pro feet em arbei
der.
De tijd is zich beWust geworden van zijn
eigtn ziekte. Wij onklekken tegenwoordig
ov<ral zwaki lev en. De moedeloostheia is te
leziiL op ieder gelaat. De menschen ziem op
teg^tn toekomst en leven en hechten er geen
watrde meer aan, en ze worden veelal pessi
mist.
Er zijn voorts zooveel menschen wier leven
vale vreudeloosbeidi is.
On'ze tijd openbaart ons, geloof ik, ziefc
leven. Midden in den Chaos kunnen wij ons
zwak tm wan'kelmoedig ziem, al verbergen
wij dai in het puiblieke leven. Wij zijn altijd
anders dan wij. ons voor doen, wij spelen
tigenllijJt altijd comedie.
Is het niet waar, dat wij onze diepste ge-
dachten verbergen. Wanneer wiji aan de we
reld; vertoonen een gezicht van leech, dan is
misschien dat leed zoo groot niet.
De meisch, die inderdaad de zwaartmoe-
digste meisch is, toont zich in de wereld' veel
al de blij moedigste.
'Spr. (heUinnerde zich uit zijn jeugd het
verhaal van dm clown, die het best speeldle,
toen zijn kind op stervem lag.
Ik meem, zeide spr., dat wij in deze chao-
tisohe wereltt ziek zijn. Ik zie het zondige
leven. En aan ons zdllf ligt het dat wij) geen
gezond levert bebben. Het leven leidt ons, om
dat wij het niet in onze macht hebben, wij
zijn het lijdejd voorwerp van h.et leven, het
leidt ons.
De middelmatigheid is misschien well de
zieikte, waaraai wij het mieeste lijden. Er zit
geen merg, geen karakter in ons leven. Die
innerlijike arnrede, die middelmatigheid, is
veelvulfdig in de wereld.
'Het liefst blijven wij maar boaschouwer in
de wereld, neuttaial. Voor alle groote vraag-
stukiken van onzem tijd. Dat is het gemak-
kelijkste.
Maar'het kan niet, mijn hoorders. Eens
worden wij bewast van onze eigem neutrali-
teit, onze eigen middelmatigheid. Em het is
juist dat bewustrijn van die middelmatig
heid, dat wiji niet sterk in het leven. staan.
Toch zulllen wi tot de ontdekking komen,
dat wij zoo niet kunnen leven. In ons wezen
is de tegenstelling van goed em kwaad aan-
wezig, die tegenstaling van God en: het de-
monisdhe.
De mensch een avakkding, maar verder,
de mensch, erger. Ook in ons.is hetzelfde
demonische leven, dat in de misdadigers is,
het dierlij ke in den mensch. Wiji zijn een speel-
bal van. het lot, maar erger, wij zijn een
speelbal van onze eigen demonische begeer-
ten. Toch is ook het tegenovergestelde waar,
de mensch is ook niet veel minder dan God,
naar 'n oud woord uit't psalmboek. Wiji men-
sohen hebben ook een ziel. Wij- zijn tegdijik
slaaf em iheerscher.
In, onzie ziel, bdevem wij de goddelijke be-
teekenis van het leven. Het Goddelijke in den
mensch beeH en leeft daar.
En over dien mensch', die niet veel minder
is dan God, will ik EI spreken. De mensch, als
dichter profeet em arbeider:
die dichter, die met God leeft boven de
werdd,
de profeet, die met God leeft tegenover de
wereld,
de arbeider, die met 'God leeft in de wereld,
Ten eerstc de dkkter Godls. De dichter is
een mensch, die in deze wereld leeft, maar
eern andere wereld kemt, waar van zijn lied
stamt. In deze wereld doet hij' het lied hooren,
dat hij im die andere wereld gehoord heeft.
Voor hem is het zwij'gem spreken.
Nu is voor miij' de dichter 'Gods, de mensch,
die reehtuit weet, dat de wereld, waaruit zijm
lied stamt, de wereld is van God, van het
Eeuwige, van de wereld, die boveni a lies uit-
gaat.
Hij' weet niet zooveel van die wereld te ver-
tellen, want voor hem is 'God een mysterie.
Hij leeft in Zijln geest, hij hoort Zijn lied. De
dichter Gods is de mensch, die zich terug- i
trekt uit deze wereld. Deze wereld is het kleed
van eeni hoogere Wereld. Hij voelt het klbppen
van een hart en dat is Gods hart, dat hij
overall hoort toloppen. Hij' voelt het reppen
van de eeuwigheid in zichzelven. De dichter
hoort Gods hart kloppen in alles, ook in zijn
eigen gebogenheid en deemioed altijd hoort
bdf het bevem van Gods leven. Hij, beleeft den
geest Gods, die het middelpunt is- van alle
dingen. Het wezen van alle dingen is eert) lied.
Een lied is het wezen van zijn ziel, van zijn
liefde, van alles. God isr mijn al. Dit weet de
dichter en dan is hiji niet meer bang om te
leven.
Deze dichter is in ons de diepsje mensch.
Ik weet wd, wij zijn werkelijkheidsinen-
schen, maar zullen wiji daardoor niet onder
gaan in de werkelijkheid, betoogde spr. Wij
enkenoem in' ons zelven altijd weer, dat Wij, ge-
Vangem zijn. Onze godsdienst wordt maar
eeni idee, franje. En dat willen' wij nieit, onze
ziel laat zich niet baknotten. ,Vergeet niet
mensohen-ziel, dat gij vleugels hebt. Er
zijn dagem dat wij, weten, dat wij meer zijn
dan de wereld, meer zdjn dan weiikelijlkheids-
menschem. Dan komt in ons het verlangen
dichter, Gods te zijm ja, maar niet voor eenen
dag. Altijd', ook als mij alles tegenloopt, ook
als de mensch mij1 tegen is, altijd. Wiji willen
dat omdat wij, in den grond meer zijn dan
werkelijkheidsproduct. Het lied- Gods zijn wij
zelf en, dat is wat wij voelen. En dan stij'gt
op uit het hart, dat wiji altijd zoekt:
Op U alleen op EJ alleenl wil ik vertrou-
wen enz.
Dat is de Qodsdichter em wanneer wij iets
beleeifd hebbem van het eenige, dat boven ons
staat, weten wij; ook dat het aardsch levem een
bedoCling heeft. Wanneer wij1 iets van den
dichter in ons hebben voelen wiji dat wij| het
plan Gods moetern prediken, dat moeten we,
het kan niet anders em dan is gebonen de
profeet, die leeft .in dezie wereld, maar tegen
deze wereld in. Dat is degene die God kent
in zijn eischen.
Hij' heeft gehoord het plan Gods em gaat
im de wereld om dat plan te omtvouwen'. Hij
gaat tot de menschem om' zonder aanziens des
persoons den' Geest te diemen. Hij weet dat in
alle levem God gcdiend zal worden enl dat
God-diemem ziet hdjl komen im alle dingen,
want de profeet is visionair.
Hij gaat dan het plan Gods verkondigen,
maar de menschen, willen niet luisteren em
uit de profetem omtstaam de boetpredikens als
Jesaja em Jeremia.
'Dc profeet is de boetprediker. Jezus Chris-
tus was het ook en daarorn is hij, gekruisigd
op Golgotha.
lets van het profetische klinkt ons tegen:
uit die ideeen van de revolutionaireni, zeide
spr., zonder daarmede aan politiek te willen
doen. Zoo bdluistereni wij1 iets van dat profe
tische in de gediichtem van Henriette Rolonid
Hoist.
Giji zegt, dat de profeet geen rekeming
houdt met de werkelijikheid en dat, als er re-
volutie kotot, het dierlijke in denl mensebtoch
weer blijkt. Doch de werkelijke profeet zal
ook nooit de geweld-revolutie prediken.
Goddank, dat wij profeten hebben, die de
wereld tegem durven gaan en wee bet volk-
dat zijn profetem steenigt. Zij slaan de on-
waar'heid van vele reiligie aan de kaak. Zij
zijn het die dem mioed hebben om tegem de
wereld zich' te keerem.
Als wij1 deze menschen niet hadidem zou ons
geestelijke levem geofferd zijn aan dem dood.
Zij1 zijn doorgedrongen' tot aan de bronmen
Gods em zoo zijm de profeten' voor. ons weg-
wijzers en wee het volk dat zdjn profeten stee
nigt.
Ooki im ons alien is iets van het profetische
en dat moetem wiji uitspneken.
Het plan Gods moet echter niet alleem ge-
predikt worden, maar ook uitgewerkt em dat
doet de arbeider met God in de werdd.
Onze laatste taak m deze wereld is, dat wij1
Gods eisch moeten verwerkeldjken. Dit is de
taak van den arzbeider Gods. Eeni levende ar
beider vervult wat de dichter dreamt em de
profeet eiscbt.
Maar wiji moetem als arbeider Gods, de
werkelijkheid aanvaardem, zonder daarim te
berusten, zonder weder den gulden midden-
weg van' dem geestelijkem dood' te betreden.
Dat is de taak, dat wij1 'het ideaal kennen
em de werkelijkheid.
In ons dagelijkschi werk allereerst moeten
wiji den .arbeid Gods doen. God gaat ons
voor. God is de Groote Arbeider die voort-
werkt van secomde tot seconde em wij zijm
zijn medeaibeiders. Wiji hebben te werken,
want wij zullen den groei van onze ontwikke-
ling en van de cmLtuur tegen houden, als wij
het niet doen. Wij hebben dan nog tezamen
een gemieenschappelijke taak, dat is, om de
mieuwe wereld1 tezamen op te bouwen. Wij
bebben tot taak het leven te doem ontplooien
naar zijm eigen aard, want daarvoor zijn wij
op de wereld gekomen. Als ge iets geloof hebt
dan zult ge daaraam mede willem arbeidien,
dan zult gii! werkem zoolang het dag is.
Dan zullen wiji komen aan het Groote
Land, waarvan de dicbter droomt en waar-
naar de profeest wijst. Daarom is onze taak
midden in de wereld te staan, in de werkelijk
heid em die aanvaardemde.
Daarom aanvaard ik de kerk em dem staat.
Hier hebt gij de Groote Drieeenheid van
den miensch die niet veeli minder is dlan God,
Dichter moetem wiji zijin em profeet em dan
eerst zullem wij, kunnen, zijm arbeider® in deze
wereld.
Na een kieine pauze droeg ds. Maoken'zie
een reek® gedichten voor,, bedoeld als een
aansluiting op zijn rede. Uit deze gedHhten
spraken achtereenvolgens de d'ichtenljke k.an-
ken, de profetische klanken en de klanken
van den arbeid.
Op het eerste harden betrekking „De Rei
j van. Engelen" uit .Lucifer", „Wijizangem
(van Tagor" etc. op het tweede „G, tijd die
komt" van, Adama van Scheltema, em op bet
derde „De Daad" van l'aatstgenoeimden, dich
ter.
Ds. Westra sloot hier op de bijeenkomst met
woordem van dank, erkentelijkhdd en waar-
deering aan het adres v,am ds. M ackenzie.
PREDIKBEURTEN.
4 Februari.
Alkmaar.
Oroote kerk, 10.30 uur, Ds. Baar.
Woensdagavond, Consisioriehamer, 7 uur,
Ds. Baar.
Kapelkerk, 10 uur,, Ds. de Priee. 's Avomds
6 uur, Ds. Verwaal.
Evartg. Lath, kerk, geen dienst.
Doopsgezinde kerk, 10.30 uur, Da. Westra.
Onze prQzen z(]i nUt hoogor dan die vai
andere drukkerUen.
Rmcnstrantsche kerk, 9 uur, jeugdierk en
10.30 uur, Ds. Cramer.
Gereformeerde kerk, 10 uur, Ds. Meijer.
's Avonds 5.30 uur, Ds. Meijer, Hieid. Cat.
Zondag 42.
Hersield Apostolische Oemeente, 10 uur en
nam. 5 uur, benevens Donderdagavomd 8 uur,
samenkomst.
LEGER DES HE ITS.
4 Februari.
7 uur v.m. Bidstond.
10 uur v.m. Heiligings Samenkomst.
3 uur n.m. Openbare Samenkomst.
7.30 uur n.m. Openbare Samenkomst.
6 Febr. 8 uur n.m. Soldaten Samenkomst.
7 Fdbr. 8 uur n.m. Openbare Samenkomst.
8 Febr. 8 uur n.m. Openbare Samenkomst.
(Leider: Staf Kiapitdn Bedcbuis van Amster
dam.)
UIT DE OMGEVING.
Herv. Gemeemten.
A'KERSLOOT, n.ro. 7 uur, Ds. Bakker.
BERGEN v.m. 10 uur, Ds. v. d. Kieboom.
Doop. Kapel EUrn, 10 uur en's avonds 6.30
uur, de beer Stavinga.
BROEK OP LANGENDIJK, 9.30 uur,
Ds. Kooy em 6 uur Ds. Kooy. Gere), kerk,
9.30 uun, Ds. de Jong en 2.30 uur Ds. de
Jong. Doopsgezinde kerk, 10 uur, Ds. de
Jong.
DIRKSHORN, vm. 10 uur, Ds. Buisbool
van St. Pancras.
DRIEHUIZEM, n.m. 2 umr^ Ds. Heep.
EGMOND a. a. HDEF, v.m. 10 uur, Ds.
lc Or as
EGMOND AAN ZEE, 10 uur, Ds. Roo-
bol.
GRAFT, geen dienst.
HE E R-HIUGOWAARD, v.m. 9.30 uur, Ds.
Broekema.
HE I LOO, v.m. 10 uur, Ds. Eilerts de
Haan. EvangeUsatietokaal, 10 uur, Ds. Ver
waal van Alkmaar.
KOEDIJK, 10 uur, Ds. de Groot.
LIMMEN, v.m. 10 uur, Ds. Bosch.
NOORD-SCHARWOUDE, v.m. 10 uur,
Ds. Staal.
OBDAM, v.m. 10 uur, Ds. Kruizinga.
OTERLEBK, v.m. 10 uur, Ds. Nyenhuis
Ockhuysen, bev. KericeraadSleden.
OUDE NIEDORP, v.m. 10 uur, Ds.
Oterdoom.
O'UDESLUIS, n.m.. 7 uur, Ds. Buiskool.
OUDKARSPEL, geem dienst, vacature.
OUDORP, v.m. 10 uur, Ds. Groot.
SCHERMERHQRN, v.m. 10 uur, Ds.
Boeren donk.
STO M P FTOREN, 10 uur, Ds. Heep.
St. PANCRAS, 9.30 uur leesdAetast, nam.
3 uur, Ds. Buiskool.
URSEM, n.m. 7 uur, Ds. dC Buck.
WARMENHUlZtN, n.m. 7 uur, Ds. Oter
doom.
WEST-G RAFTDIJK, n.m. 2 uur, Ds.
Nyenhuis Ockhuysen.
WINKEL, geen dienst.
ZUID-SCHARWOUDE, v.m. 10 uur, Ds.
v. Meuns.
(Gedeeltelijk ontleemd aan de W.-Fr. Kerk-
bode.)
GBM. DIENST DER ARBIEiaSBEMID-
DELING' ENZ., DOELENSTRAAT
Goopend op werkdagen van 9 uur v.m tot
1 uur n.m. en van 4 uur tot 5 n.m.; Zater-
dags van 912 uur v.m.
Voor werknemers uitsluitend van 911
uur en Maand'ag- en 'Donderdagavond van
78 uur.
M1ANNEN.
Aangeboden: 1 baggermann, 1
banketbakker, 2 boekbinders, 1 boekdrukker,
5 boeren arbeiders, 1 bouwkundig-teekenaar,
1 chauffeur, 1 dnikker-zetter, 1 fundeering-
werker, 11 grondiwebkers, 1 inoasseerder, 1
instrumental a ker, 9 kantoodbedienden, 2 ke-
telmakers, 2 kistenmakers, 3 kleermakers, 2
kruidenierSbedienden1 letterzetter, 2 ioop-
jongens, 1 machiinaalhoutbewerker, 3 machi-
ne-ban'kwerkera, 2 machinisten-stoker, 1 ma-
gazijnnbediende, 1 metaaldraaier, 3 meubel-
makers, 2 metselaars, 4 opperlieden, 5 pak-
huisknechts, 1 plaataerker, 2 scheepsbou-
wers, 4 sdhippers, 20 schilders, 2 schoenma-
kers, 15 sigaranmakers, 1 sigarensorteerder,
1 slijlpeh 5 smeden, 3 stokers, 2 stucadoors,
1 tabaksbewerker, 20 timmerlieden, 2 tuin-
lieden, 1 voerman, 2 wagenmakers, 2 wakers,
1 winkelbediend'e, 1 ijzerboorder, 1 ijlzergie-
ten, 3 ijlzenwenkers, 1 zandvormer, 1 zuivelbe-
reider, 1 zetter-drukker en 56 losse arbeid ess
Gcplaatst: 1 kkik-boekhouder, 2 loopjon-
gens, 6 schilders, 1 steenbikker, 2 stucadoors
en 8 losse arbeiders.
VROUWEN.
Aangeboden2 dagmeisjes, 1 dienstbode
voor dag en nacht, 1 typiste en 2 werksters
Geplaatst: 1 dagmeisje.
Gevraagd: 1 dagmeisje en 1 dienstbode.
Alkmaar, 3 Februari 1923.
De Directeur:
P. KIKKERT.
EEN ADRES.
Aan den Raad der gemeente Allonaar is
het volgende adres gezondien.
Oeeft met verschulddgden eerbied the ken-
nep de afdeeling Alkmaar van den Neder-
landschietn Bond van Koffiehuis-, Restau-
ranthouders en Slijtera, goedgekeurd bij Kon.
Besluif, geveStigd alhier;
dat Art. 139a der Algemeene Politiever-
ordening dezer gemeente op de dagem, waar-
op de loting voor de Militie plaats vindt het
koopern of afleveren van sterkem drank of
eemgen anderen alCoholhoudenden drank on-
mogelijk maakt in een voor het publiek toe-
gankehjk lokaal met vergunning of verlof
dat adressante de aandadit van Uw Raad
erop vestigt, tot welke moeilijkheden deze be-
paling aanleiding blijkt te geven;
dat inuners ni;t alleen den lotelingen zulk
een verkoop of aflevering niet mag plaats
vinden, maar dat geen enkele burger van
Alkmaar of het gewone reizend publiek op
zulk eern dag in A likmaar iets anders kan be-
komen dan alcoholvrije dranken;
dat adressante vermeent, dat door deze he-
paling het doel, waannede de verordening in
het leven werd geroepen, voorbij wordlt ge-
schoten en dat een zoo ver strekkende bepa-
ling moeilijk geoorloofd kan heetem voor de
vrijheid der burgeriji en het bonafide vreemde-
lingenverkeer;
dat bier en andere alooholhoudende, ande
re dan slerke dranken, in vele winkels pei-
flesch verkrijghaar zijm en de verordening
den verkoop daar dan ook geenszins ver-
biedt, maar wel zulk een verkoop of afleve
ring verboden wordt 'aan de taricnCtagen, die
op zulk een verkoop als f ware zijn aange-
wezen, n.l. die met vergunning en veriof
dat alzoo in de bepaliing van Ant. 139a
der Algemeene Politierveroraening ook een
groote onbillijkheid' sdiuilt
dat adressante gaarne wil medewerken am
drankmisbruik op de dagen der loting voor
de nationale Militie tegen te gaan, maar
dat zij overigens Uw Raad dtingend wil ver-
zoekem, geen 'belemimeringen aan het koffie
huis-, restaurant en' slljtersbedrijf in den weg
te leggen, voor zoover deze niet voor het al-
gemeen bel'ang als strikt noodzakelijk zijn te
beschouwen.
Alkmaar, 28 October 1922.
't Welk doende
Namcns de Vereeniging voonnoemdl,
H. LONDON Jr., Voorzitter-
N'lOO KERSSENS, waarn. Seer.
DE „FR'IiSO"-JOUN.
Lit yn dyn side it Frysk-eigene dye en
sterkje it soardisum foaxt. 'Derfor hat it west,
det it libberu fen eardere Fiyska slachten ien
striid en lyen wier, der. for joegen us affaers
h\vet hja jaen koenen oan kreft en Ijeafde
oan goed1 en bloed Dizze joun hat fest it
Frysk-eigene dye moalten; sokke jounen hel-
pe it foartsterkjen der fen, sunder mis.
„Lysbet" is yngrypend inoai feni ynhold en
de haricers hawwe net allinne heard, mar ek
fidld h'wet Schuitmaker us yn dat stik to
sizzen hat.
De utbiddimg fenl de rolleni wier oer't al-
gemien best, al wiemen' der wol minder goede
sted en yn if spil oan to wizen, hwet bij deli-
tantewuk dochs alfiid it ge'fal blouwt. De
hide seal libbe mei yn it moave stikje libben
det der foar us 6fspile waera, det nou just
net spesjael Frysk is mar dat men grif de
hide wrMd! troch yn wieren® bilibje kin.
Tanlkber wiemeni de Ihaikers' en ek de
spylder for it oandachfidh) gehoar. It wier
musstil finder it spyl'jen.
De fordivedaesjekommissie hie gfins eare
fen if bulte wiik, hwet hja dien Menem
De taert fenl baklcer v. d. Veen waetrd trodi
de winstenfoart dalik fordidd eni yn 'e seal
presenteanre.
De kioekjes dy't v. d. Veen yn 'e seal oan
eltse bisi:ker foarhialde fallen tige yn Vsmaek
en wier grif in praktyske reklame, dy 't for-
tute dwaen scil.
Undersell ate ljiie hierren' for reklame hV'ef
stjfire ef bringe litten, hwer ®t elts hwet fen
mei mei fhfis naern.
De draeery doarre wol h'wet lang, mar der
wier yet gans tiid om de skonken ris fit to
skodzjen.
I Om trijc fire koe de hear Mooi de doarren
sllfite. It skieden fioel wol swier sa't like. De
seal wier flink biset. It hat for „Friso" in
goede jouo west, dy ®t jin lanig by bliuwe scil.
DE BOEREKIP GAAT BOVEN EEN
RASKIP
is een leer, welke men nog wel eens hoort
verkondigen.
Voelt men die zegslui echter eens emstig
aan dam tand, vraagt men' hun naar bewij-
zen, naar cijfeimateruaal, dan staan ze ge-
woonlijk met den mond vol tanden, blijven
ze het antwoord schuldig of bezondigen zich
aan nog vager beweringen. Is er nog een en
kele, die kan zeggen hoeveel eieren zoo'n wil-
de kruisling in een jaar wel heeft gelegd, dan
weet hij weer niet over we'ke maanden deze
te verdeelen zijn, terwijj we allemaal toch we
ten, dat een ei in het winterseizoen gelegd,
eenige malen meer waard is dam een uit de
lentemaandCn. „Ja, maar de hoarders zijn
zooveel sterker." In al haar vaagheid is dat
moeilijk te weerleggen,' omdat men diaarbij
ook al weer niet met cijfers voor den dag
komt, terwijl wij op omze beurt voor de ras-
hoenders niet voldoende gegevens hebben.
Toch zal een wil'de kruisling dikwijls levens-
krachtiger zijn dan een raskip, welke ifi
handen1 vam een ondeskundigen fokker is, die
om de raskenmerken maar te behouden, luk
raak inteelt.
Laten we die boerekip-aanhangers echter
eens tegemoet komenlaten we eens voor een
oogenblik aannemen, dat ze gel'ijk hebben',
dat hun hoenders stericer zijn, meer en beter
betaalde eieren leggen dan het rasboen, dat
ze minder of precies op tijd1 broedsch zijn,
kortom alles wat tot een glorie kan bijdra-
gen, dan vnagem we ons af: En nu verder?
Hoe wil men die pracht-elgenschappen in de
nakomeUngsscfmp houden? Weet men op
welke wijze deze in de dieren gekomen zijn,
is dit stdselmiartig geschied1 of is het een re
sultant vam een toevallig en op gelukkige
wijze samemkomen van gunstige factoren, die
niet te ontleden zijn, omdat men ze in hun af-
zonderlijk wezen met kent? De vraag sluit
haar beantwoording reeds in zich op. Het la
een Itoterij" met een enkelen hoofdprijs en eern
zeer groot aantal mieten.
Hoe anders staan' we daar niet tegenover
met de teelit van raszuivere dieren,/?!/^ deze
nut kennls van zaken worden gefokt. Hoeved
vaster hebben we dan niet de teugels in han
den', kunnen we niet een miassa der toevallige
omstand'igheden udtschakelen, de richting in-
stcvenen, welke voor ons de gewenschte is.
Hier heeft men' fokzekerheid, voor zoover we
daarop althans bij de dieremteelt mogen reke-
nen, en laten we het kansspel los.
Aantal, gewicht, kleur der eieren, het sei-
zoen waarin ze gelegd worden, broedschheid,
levenskracht der dieren zijn factoren ge
worden, waar de bekwame fokker een grooten
invloed1 op kan uitoefenen.
Laten we hier echter onmMdellijk aan toe-
voegen, dat het slechts die fokkera kunnen
doen, wier inrichtingem aan hooge techini-
sche eischen kunnen voldoen. onafhankelijk
of het fokkera in groot of in t klein zilm. we
kennen memigen kleinen fokker wiena inridir
ting technisdi beter ia dan van iemand, die
met misschien 10 maal zooveel hoendera
werkt.
Gelukfcig ia er een zoodanige teeltsystecm
mogelijk, dat een leger van pluimveehouders
profiteeren kam van efin enkele, op moderae
leest geschoeide fokinrichting. In een vol-
gend artikeltje zullen we nu den tweeden atap
zetten op den weg die leiden moet naar Beter
Pluimvee.
Jb. HARTLAND, Koningsweg B 69,
Handel in 2e handsch Kindierwagens, Sport-
karren, Ledikanten, Bedden, enz. Konings-
weg B 69, naast Klaas Verwer.
Bij' P. VENNdK, is het ladres voor nieuwe
of 2e handsch meu'belem, Koningsweg 30,
tegenover de Lombardsteeg. Ik geef de hoog-
ste waarde voor geheele of gededtelijke inr
boedels. (Overal te ontbieden).
Wegens vertrek TE KOOP 1 KINDER-
WAGEN em EEN WIEG (bekleed.)
LANGESTRAAT 24.
TE KOOP: 6 gebruikte, doch in prima
staat verkeerende efinruiters broeiramen bij
M. MOLE NAAR, Bleekerslaaim 10, Alk
maar
TER OVERNAME AANGEBODEN:
gebnuikte iSINGER-NAAIMACHlNE. Aan
hetzelfde adres eeni SPINNEWIEL.
Adres Bureau van dit blad.
Moet weg. TE KOOP een HEEREN-
RIJWIEL met baste bandem voor slechts 25
TEO GEUZEIBROEK, Middenstx. 18.
iVIOOL TE KOOP GEVRAAGD. Brdeven
met opgaaf van prijs aan het bureau van dit
blad onder No. R 844.
TE KOOP een mooie groote LINNEN-
KAST met opzet. Te ziem em te bevragem bij.
J. HARDER, Heerenlweg, Heiloo.
TE KOOP eern im goedem staat zijnde
KINDERlWAGEN. DOELENSTRAAT 6.
'Goed omderhouden KINDERWAGEN TE
KOOP nieuw: model.
2e LANDDIWARS'STRAAT 25.
TE KOOP GEVRAAGD eem goed onder-
houden VLEES-CHSNIJMACHINEBrie-
vem onder K 838 bureau van dit blad.
TE KOOP een goed omderhouden' KIN-
DBRWAGEN merk Patria em eem onlbeklee-
dc ijzeren WIEG.
'Ie bevxagen1 Stuartstraat E 21.
GEVRAAGD solide gebruikte BAK-
KLRSKAR, klein model. Aanbiedingen
LANGE'STR. 7'5 bovenhuis.
TE KOOP verschillende zijden KA'PPEN
en: Electr. Onnamientenu tegen: spotprij®.
Adres 2e LANDDWARSSTRAAT F 20.
TE KOOP een. prima bespedde OUITAAR
em eem goed HEERFNRIJWIEL.
Adres VERlL. LANDSTRAAT 417.
TE KOOP S ALON VL EUG E LP 1A NO,
in zeer. goed.em staat, billijken prijs.
Te bevragem STUARTSTRAAT E 100.
TE KOOP: 1 Naobtholki met afn. kap, 3
Jalouzieen zoo gtoed als nieuw, 2 Ladders 10
tree, eem partijl Hout, voor spotprij®.
LIMMERHOEK 18.
TE KOOP een goed omderhouden KIN-
DERWAGEN. Adres JOH. IJP EL AAN,
Bergenweg 18, Bergen.
Proyinciaal Nieuws
UIT BERGEN.
Het aantal ingeschxevemem voox den dienst-
plicht, lichting 1924, bedraagt in deze ge
meente 38.
Vreemd keek een beambte van ihet tram-
statiion alhier, op toen Mj. Dondcrdagmorgen
\Toeg, brandstoffen voor den kadiel wil'lende
halende, in de kolenkist eeni jongen aantrof.
Na van eten te zijn voarzden werd het jong-
mensch vanwege den stationschef aan die ge-
meentepolitie overgegeven.
Bij ondexzoefc bleek dat de jongen 15 jaar
oud was enl zijne woonplaats te Zaandam
had. De jongen, die te Zaandam overdag
wericzaam was hij een kxuidenier en's avonds
eeni school bezocht, was 'Dinsdagavond door
zijn leeraar weggezonden. Den nacht daarop
bracbt hiji thiuis door. Toen hij Woensdag-
morgen evenwel tot de ontdekking kwam dat
de leeraar zijn ouders van een en ander op
de hoogte had gebracht en. vreezende van zijn
vadex, die aan de Hembnug werkzaam was en
's avonds thuis kwam, straf te ziullen krijgen,
besloot Mj op avontuux uit te gaan. Met den
treim ging. hij' Woemsdagmoxgem naar Alk
maar em vandaar naar Bergen, waar hiji in
bosdi en duin rondzwierf om ten slotte
's avonds laat weder aan te lamdem -in de om-
geving van het station. Niet wetemde hoe aan
onder dak te komen, zocht Mj voor den nacht
een' schuilplaats in de kolenikist, waarin men
hem's morgens aantrof. Aldus het vexihaal
van het avontuurlijke jongmensch, dat Don-
derdagmiddag door de gemeente-politie naar
ztjne in groote ongerustihdd verkeerende
ouders werd teruggebracht.
Wij vexmoeden dat prikkdllectuur, dat op
den jongen ibevonden werd, aan dit geval niet
vreemd is.
Tegen1 een zestal winkeliexs, alhier. la
wegens net ten verkoop voonhamdem heloben
-- zonder de vereisohte vergunning, 1 van
diverse alcoholhoudende dranken' als advo-
caat, boerenljongens en,z. procesverbaal opge-
maakt wegens ovextreding der Drankwct. De
in de winkels aangetaoffen voorradem werden
in beslag genomen.
UIT KOEDIJK.
Donderdagavond word in bet lokaal van den
heer Jib. de Jong door het bestutir der tuin»
bouwvereeniging „de West" en vier vertegen»
woordigers uit de kieine tuinders een bespre«
king gehouden met den heer Hazeloop, tuin»
bouwconsulent. Dit naar aanleiding van de af«
keurimg die de vergadcring van „de West"
over het rapport Hazeloop had uitgesproken.
Verschillende vragen en opmerldngen we.v