DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Vaart-verbeterlng. No. 82. Honderd vgf en twinfigste Jaargang. 1923 ZATERDAG Directeur: 0. H. KRAK. HoofdredacteurTj N. ADEMA. 7 APRIL Dtf mrmtner bestetal criS 3 Marten. Abonnementsprijs bij vooruitbetaling per 3 ma&nden f2—ft*, per post f2.50. Bewljsn. 5 ct. Advertentiepr. 25 ct. p. regel, grootere letters naar plaatsrulmte. Brieven franco N.V. Boek- en Handelsdr. v.h. Herms. Coster Zoon, Voordam C9, TeL AdminJstr. No. 8. Bedactie No. 83. De Kamer van Koophandel voor Hollands Noorderkwartier, de op een nieuwen leest ge- schoeide Kamer, het contrdleerend en advi- seerend college voor handed en industrie? wil als een liohaam van beteekenis erkend zijn. Het wil zelfs geen missives van den Direc teur van het Marktwezen in ontvangst ne- men, ooidat de Kamer van oordeel is een col lege te zijn voor walker arbeid zooveel waar- deering moet getoond worden, dat alleen Burg, en Weth. in aanmexking komen haar min of meer officieele stukken te mogen toe- zenden. De Kamer voelt zich. Zij kan het niet verdragen wanneer haar advies eens zonder meer voor kennisgeving wordt aangenomen. En hare bonding zou volkomen begrijpelijk zijn, wanneer zij niet al te duidelijk liet blij- ken, dat er soma aan hare uitspraken maar heel wednig waarde kan gehecht worden. Hare houding tegenover de piannen der West-Friesche Kanaalvereeniging heeft dit dezer dagen weer eens duidelijk naar voren doen komen. Op verzoek van de besturen der gemeenten Alkmaar, Hoorn, Enkhuizen, Schagen en Grootebroek en de yroegere Kamers van koophandel te Alkmaar en Hoorn, de Ver. tot ontwikkeling van den Landbouw in Hol lands Noorderkwartier, de Ver. Schuttevaer en de West-Friesdhe Kanaalvereeniging is in- dertijd een commissie benoemd, die onder voorzitterschap van Dr. C. J. K. van Aalst de mogelijkheid en noodzakelijkheid van een algemeene kanalisatie van West-Friesland zou onder zoeken. Deze commissie liet zich technisch voor- lichten door den Ingenieur van den Water- staat, den heer r. A. Ringers en heeft haar uitvoerig in September j.l. verschenen rap port zeer terecht de vrudht van veelvuldig overleg genoemd. Wij mogen er hier nog wel eens aan her- inneren, dat de commissie zidh overtuigd toonde, dat de voornaamste voorwaarde voor de ontwikkeling van de welvaart in dit bij uitstek vruchtbare deel van Noord-Holland in het maken der door haar ontworpen kanalen gelegen is. Door de belemmermg van de scheepvaart is West-Friesland in zijn groei tegengehou- den en bij' van nature minidier rijke streken ten achter gebleven. De commissie heeft er op gewezen hoe reeds te lang gewacht is met een kanalisatie tot stand te brengen waarvoor de bodemge- steldheid in geenen deele een beletsel is en waardoor het verkeer te water, de voorname bron van welvaart In ons land, de vruchtbare landen tussdhen Hoorn, Enidiuizen, Medem- blik, Schagen en Alkmaar kan beredkfen. Een halve provincie tot voile ontwikkeling te brengen, scheepvaart en verkeer te bevor- deren, de railing en het vervoer van produc- ten en grondstoffen mogelijk te maken, zie- daar, heeft de commissie gezegd, een rijk economisch aribeidsveld voor de overheid. De drang daartoe is geboren in de vrije burgerij, die niet meer wil dan noodig is voor de werkelijke behoefte en die geen werk be- geert dat niet productief en economisch voordeelig zal zijn voor haar zejlf en voor de gemeenscnap. Dit alles gaf de commissie reden haar rap port met warmte aan te beveleo, overtuigd, dat de gelden die voor kanalisatie van West- Friesland besteed zullen worden, goede vruchten voor het igeheele land zullen dragen. Wij mogen er hier nog wel even aan herin- neren, dat de ontworpen hoofdkanalen betref- fen een traject AlkmaarHoornEnkhui zen, een traject StolpenSchagenKolhorn, een traject HuijgendijkOudkarspelKol horn en een traject ZwaagdijkMedemfolik. De zijkanalen betreffen de trajecten Oud karspelDirkshorn en RustenburgObdam, een traject bij Hoorn en de trajecten Andijk Grootebroek en Huijgendijk—Alkmalar. Op deze kanalen worrit op een goederen- vervoer van 400.000 ton per jaar en schepen met een inhoud van 650.000 ton gerekend, wat na aanleg der. Zuiderzee-polders en de verdere ontwikkeling tot reap 600.000 en 1000.000 ton zal kunnen stijgen. Wat de scheepsgrootte betreft werd voor zeil- en sleepschepen op 200 ton en voor ino- torschepen op 80 ton gerekend, maar in de toekomst moet op de hoofdkanalen verrui- ming tot een 1000-tohis kanaal zonder ibte- zwaar mogelijk zijn. De hoofdkanalen krijgen een dwarsprofiel, dat een> vaart met 300-tons snelle motonsche- pen toelaat. Wij zullen de in Raakmaats- en Schermer- boezem aan te brengen veranderingen hier thans onbesproken laten, maar willen er vooral den nadruk op leggen, dat het voor de commissie vast stond dat de aanleg der ka nalen alleen dan verdedigfoaar is als aanne- melijk kan gemaakt worden, dat door dien aanleg zoodanige besparingen op vraditen zouden ontstaan, dat deze. de rente van het aanlegkapitaal en de kosten van bediening en ondernoud zouden kunnen dekken. Door de medewerking van talrijke deskun- digen op land- en tuinbouwgebied is het de commissie gelukt zich vertrouwbare gegevens t» wrrachiifan. De commissie is in haar rapport tot de conolusie gekomen dat het mogelijk is, door voorloopig den aanleg te beperken tot die dee- len waarvan onmiddellijke rentabiliteit kan worden verwacht, door een aanvankelijke uitgave van 13 milldoen een kanaalste'sel te verkrijgen, dat ala rendabel kan beschouwd worden. Van de 125 K.M. aan te Meggec kan'alen moet 76 K M. z6o gemaakt worden, dat zij zonder kosten voor nadere onteigening tot 1000-tons scheepskanalen kunjaen, worden omgebouwd. Nadrukkelijk is er op gewezen, dat het ontworpen plan zich voor geleidelijke uitvoe- ring leent waarbij die onderdeelen waarvan dadelijk het grootste nut is te verwachten, kunnen voorgaan. Ook deze onderdeelen zullen evenwel hun voordeel slechts ten voile kunnen afwerpen als het plan in zijn geheel is uitgevoerd. Door de ontworpen kanalisatie wordt de productenafvoer en de distributie van benoo- digdheden goedkooper, waardoor de verdere ontwikkeling der intensieve cultures mogelijk wordt en verdere bevolkingsaanwas op het platteland geen moeilijkheden brengt. De welvaart van Hollands Noorderkwar tier zal er in normale tijden door verhoogd worden en in abnonnale tijden door behoudien bliiven, Het is van algemeene bekendheid met wel- ke warme instemming deze piannen begroet zijn. Ze zijn door Gedeputeerde Staten gunstig ontvangen en de Kamer van Koophandel die een vertegenwoordiger in de commissie heeft, Vereenigde zich met algemeene siemmen met deze piannen. In de dezer dagen door de Kamer gehou- den vergadering werd reeds medegedeeld dat met vlugge medewerking van Ged. Staten waarschijnlijk nog dit jaar met de kunstwer- ken kan aangevangen worden. En in dezelfde vergadering deelde de heer Grunwald mede, dat de Verkeerscommissie besloten heeft de Kamer voor te stellen een drietal leden te verzoeken met de commissie te Hoorn een propaganda-comite te vormen teneinde middelen te beramen deze kanaal- plannen zoo populair mogelijk te maken. Tot zoover gaat alles uitstekend. Maar nu komt er een kink in den kabel. Professor Visser uit Wageningen heeft an- dere piannen. En plotseling schijnen sommige leden der Kamer van Kooohandel te vergeten hoe se- rieus, hoe omvangrijk en hoe vertrouwbaar de arbeid der cominissie-van Aalst geweest is. Professor Visser heeft een kleiner en goed kooper plan en er zijn dadelijk belangstellen- den die meer met den toestand van het oogen- blik dan met de toekomst rekening willen houden, die elke verbetering nu reeds vol- doende achten en zich niet afvragen of juist het tot stand brengen van een klein plan niet oorzaa'k kan worden, dat de groote, doeltref- fende verbeteringen in afzienbaren tijd niet tot uitvoering zullen komen. Te vergeefs heeft men tot nu toe getracht professor Visser te Hoora een bespreiang met een comite uit de commissie—Van Aalst te doen houden. Naar medegedeeld werd zal prof. Visser op 25 April hier ter stede voor de Ver. tot Ontwikkeling van den Landbouw in Hod- lands Noorderkwartier zijn vaartverbeternigBr piannen nader in het ILcht srelLen. Nu zijn de mededeelingen van prof. Visser waarschijnlijk heel interessant, maar er is toch een groot gevaar aan verbonden. Te velen zien overal en altijd tegen het ten uitvoer brengen van groote verbeteringen op en het zijn juist deze twijfelaars, deze al te voorziahtigen, die het tot stand komen van doeltreffende verbeteringen remmen. Zij zullen door een pleidOoi voor kleinere piannen van de grootere afkeerig kunnen worden. Zij moeten bedenken, dat prof. Visser niet moet trachten thans invloed uit te oefenen op een vergadering, die niet deslkundig genoeg is am de waarde van het eene plan boven die van het andere te kurrnen beoordeelen. Van een kleiner plan zal uitsluitend deze streek de financieele lasten moeten dragen en het gevaar dreigt dat door deze actie het schitterende, moeizaam opgebouwde werk der commissie—Van Aalst grootendeels tever- geefs kan blijken. En nu komt het ons voor, dat de Kamer van Koophandel, die Zich zoo spontaan met de piannen der commissieVan Aalst ver eenigde, zeker niet met haar propaganda daarvoor mag wachten tot de leden eerst weer eens de voordracbt van prof. Visser ge- hoord hebben. Hier is zeer zeker gevaar bij uitstel. Wij Hollanders, heeft de heer Grunwald gezegd, haasten ons nu eenmaal niet. Wij zijn de Ohineezen van Europa, wij moeten met dezen kara'ktertrek rekening houden en dus nog maar eens wat wachten. 't Getuigt wel van de voortvarendheid van dit lid van de Kamer van Koophandel. En't is maar heel gelukkig voor deze streek dat de Kamer nog andere leden telt die er minder Chineesch over denken. Maar het wordt ma fraalar. De heer Grunwald zelf had eenige oogen- blikken te voren, namens de Verkeerscommis sie geadviseerd, de piannen der Kanaalver eeniging welke volgens hem weet wat voor West-Friesland noodig is populair te ma ken. Juist van hem die, in volkomen tegenstrij- digheid daarmede, even later eerst de lezing van prof. Visser wilde gaan hooren, mocht men verwachten. d'at hij daarna tot vergelij- ken en beoordeelen der piannen in staat zal zijn. Maar toen de heer Van Brflda mededeelde, dat hii nog steeds het rapport van de West- Friesche Kanaalvereeniging niet van den heer Grunwald ontvangen had, bleekdat deze nog geen tijd gehad heeft, dit rapport te bestudeeren. Dat zijn dus minstens al twee leden zonder eenige kennis van zaken, waarvan nota bene de een, als voorzitfaer van een sub-commissie de Kamer tot het maken van propaganda voor het groote kanalenplan adviseert. Zou de heer Grunwald na de voordracht van professor Visser tot oordeelen bevoegd zijn? Wij durven het sterk te betwijfelen. De besprekingen in de dezer dagen gehOu- den vergadering van de Kamer van Koop handel hiebben er niet toe bijgedragen om aan de adviezen van dit lichaam de groote beteekenis toe te kennen, die de Kamer er zelf zoo gaame aan gehecht ziet. Nu wij toch over vaartverbetering spreken willen wij tegelijkertijd even herinneren aan het de vorige week aan Ged. Staten gezonden adres van de N. V. Nederlandsche Fabriek van Verduurzaamde Levensimiddelen v.h. Hoogenstraaten en Co, die daarin haar be- klag doet, dat aan hare fabriek te Alkmaar voortdurend toegangswegen ontnomen wor den. Die kl achten lijken ons alleszins gerecht- vaardigd en de gemeente moge eens overwe- gen wat er gedaan kan worden om deze be- fangrijke industrie het leven niet onimogelijk te maken en haar goede en goedkoope toe- voerwegen te verzekeren. Wat de heer De Lange, de onvermoeide strijder voor het openmaien van onze water- wegen, over het in 't leven rocpen' van een „Yaartschap" heeft geschreven, lijkt ons voor de geheele streek ten Westen van Alkmaar zeer belangrijk. Een groot complex terreinen zou van een „Vaartschap" voor de Berger- en Egmonder boezemwateren gezamenlijk de lasten van een nieuwe uitmonding moeten dragen en de kosten daarvan zouden dus voor Alkmaar zeer gering zijn. Aan het goed bevaarbaar zijn van de Hout-, Hoever- en Bergervaarten en het ver- binden daarvan met het Groot-Noordhol- landsoh kanaal is tot dusverre te weinig aan- daaht geschonken: Komt die verbinding tot stand en ze kan op heel eenvoudige wijze tot tiitvoering gebracht.woiden dan fcan men van de Egmonden en Bergen heel gemakkelijk in het Kanaal komen, zonder via de Singel- gracht in allerlei stadswatertjes met een la- byrint van bruggen te verzeilen. Men onderzoeke eens wat men in Egmond en Bergen van deze piannen denkt, hoe schip- pers, tuinders, schuitenvoerders en andere belanghelbbenden ze beoordeelen. Is men het er over eens, dat een uitmon ding van de Jtoevervaart in het N. Holl. Ka naal ter hoogte van het Gemeentelijk Slacht- huis earn bdangrijike vaartverbetering brenigt, dan zou de voocgenomen dure brug over de Hoevervaart niet noodzakelijk zijn. De commissie, die thans de piannen Rin gers en cMtargadant onderzoekt, schenke te- vens eens hare aandacht aan het plan-De Lange, het goedkoopste en eenvoudigste, waaibij de geheele brug overbodig zou wor den. Ook voor het smalle vaarwater geldt wat het rapport der commissie-Van Aalst van het Kanalenplan gezegd heeft: Een groote wateroppervlakte kan nog steeds niet bevaren worden. Het wordt tijd dat de bdemmerinven wel ke dat verhinderen worden opgepuimd en het nut g^grepen wordlt waar het voor het grij- pen ligt. Buitenland DE BEZETTINO VAN HET RUHRGEBIED. Volgens een bericht uit Parijs aan de „Vos- siSche Zeitung" worden de besprekingen van LoudieuT met Enigellsche persooniijkheden in pdliitieke kringen te Parijls druk besprotan. Ter officieete pllaatse wordlt evenwel be- toogd, dat Loucheur s'lechts als partilcuEer in Engeland vertoefde. De „Vorwarts" zegt over de aan Loucheur toegeschreven Engelsch-Fransche piannen uit de „Daily Telegraph": ^De oplbssing kan niett tot stand gebracht worden dioor overeen- komsten over Duiitsdilandi, doch slechts door overeenkomsten met Dnitschland'". Heft Mad1 gaat in op eenige voorstelen van de „Daily Telegraph" en koont in elk gevial tot een afwijzing. Het besluit met den wensch, dat de vraagstuikfcen der schiadevergoeding en bezetting met Verstand en reclitvaardigheid zullen worden behandeld. Anders komt slechts een nieuw ondeuigdielijk compromis tot stand, d'och geen' oplossingl Een opioesing, ja, dat is h»t, waamaar de heede wereld verlangt, maar van welke zijde zal eindelijlk het verlossende woord komen? Lang reeds is er gesproken over een' bemid- delingsactie van een of ander land, maar het schijnit wel duidelijk dat van die vedgenoem- de bemiddeling niets terecht zal komen. De beitrokken partijen wijzen die op ecu meest beleefde, maar toch besliste wijze af, zonder echter zelf den weg tot toenadermg tie betre- den. Belgie en Frankrijk wachten op Duitsch- land en de regeering van deze republiek wacht weer op den aftocbt der bezettingstroe- pen uit het Ruhrgebied, alvorens met voor- stellen te kcxmeni, een eisch die zeer zeker niet zal worden ingewilligd. En intusschen gaat alles in het beziette @e- hied, zooails wij het nu al weer geruimen tijd gewoon zijn De steden Werden en Kettwig zijn in ver- baad met het onitploffen'van een bom ondier der EssenParijfi-expressitrein mat 300.000 en 700.000 Mark beboet. Fransche troepen hebben de suikerfabriek te Groes Gerau bezrt, teneindie aldaar beet- Wortelzaad in beslag te nennen. Ook te Oil- stem is de suikerfabriek bezeit Uit Keulen wordt getneld, dat de massa- uitwijizihg van Deutsche spoorwegarbeiders, met het doel het verzdt te breken, begint In zes plaatsen cntvingjen de bewanens van dienstwoningen een ontruimingsibevel'. Volgens een telegraim uit Frankfurt a. Main zijn de laatste d'agen de uitwijzingen buiten- gewoon toegenomen, zoodat zonder de fami- Meden reeds 3000 Duitschers zijn uitgewe- zen. Uit Essen wordt gemeld, dat d'e Franschen gedreigd' hebben met een blokkade van de ha ven van Krupp wegens het niet betalen der kolcnbelasting. Men vermoedt, dat een schcr- per optreden tegen de Krupp-fabrieken in het voornemen Egt. De „Echo de Parisi" meldt, dlat die minisiter van Openbare Werken, Le Trocquer, die gis- ter naar het Ruhrgebied' zou vertrekkeo, zijn reis een week heeft ui'tgesteld. OmtreiQt de bezetting van een aantal ban- ken te Bochium verneemt de „Lokal Anzeigier" nog de volgende bijZanderheden. Donderdag- nnddag omstreeks vier uur omsingelden de Franschen te Bochum het stadsgedieelte, waar de nieeste banken' zijn gevestigd. Zij door- zach'ten de Kommerz und Privatbank en het filiaal der Ri/ksbank, om na te gaan, of daur gelden aanwezig waren voor uitbetahng aan cle scaikende spoorwegarbeiders. Bij eerstgenoemde bank worden geen gel den meer aangetroEen, dochi bij; het hliaai der Rijksbank werd een som van 250 miiliocm mark in beslag genomen. Bij> de Komnierz und Privatbank arresteerden die Franschen de directeuxen Becker en Werner, ailsmedle een kassier. Ahe banken te Bochum hebben thans gc- slotcn. De directie van de Rheinmetallwerke heeft van de bezettingsautoriiteiten aanziegging ge- kregen, elf loccanotieven te leveren, die ge heel afgewerkt zijn. Bij eventuieefc weigering zal de ondferneming worden gestraft met een dagelij'ksche boete van een mdlioen mark, tot- dat aan den eisch is voldaan Een redacteur van de „Nieuwiieder Zei tung' 'is door den krijgsra'ad te Coblenz tot 8 dlagen gevangenisst'ral en 50.000 mark boete veroordeeld. De tenlaStelegging luiddle, dat hij een mededeeiing van de intergeallieeide Hooge Rijnlandcommissie betreffende het ver krijgen van toestemniing tot in- en uitvoer, van een redactioneel onderschrift had voor- zien, waarin hij het standpunt van de Duit- sche regeering uiteenzette. Het O M. h'ad dne maanden gevangenis- saraf geeischt. Deze eibch werd door den ambtenaar van het O. M. gemotiveeid met het argument, dat vain hoogerhand gclast is, scherper op te treden tegen de weerspannige houding van de pers. Naar de Deutsche Bergwerkstzeftung" meldt, is het Rhein-Herne-kanaal, dat langien tijd door een gezenken aak versperd was, op- nieuw onbevaarbaar gewoiden. De oorzaak hiervan is, dat de waterstand tot 50 c.M. is gedaaldl Daardoor ondervihden de Fran schen groote moeilijkheden bij het transport van kolenzendingen uit het Ruhrgebied. Dat het kolenvervoer van zoo'n geringen dmvang is (Wolff deeilt mede, dat het omdanks alle optimistische Fransche berichten tot dUs- ver niet meer dan 180.000 ton bedraagt), kan nu gevoegelijk op rekening van het onbevaar- bare kanaal worden geschoven. Zal de kolenproductie ten behoeve van Frankrijk nu toenemen alls gevolg van den voorgenomen m'aaitregel c«n de mijnwerkers ut te wijzen, als zij niet voor Frankrijk willen werken? Personeel om de verbannen Duit schers te vervangen zal dan wd uit Frank rijk moeten komen. Een berg van moeilijkhe den zal zich hierbij nog voordoen, te meer nu er geen negens uit Ameiika mogen ko men. De tweede burgemeester van Fsspn, dr Schafer, die tegen zijn eerste veroOrdeeling in verzet was gekomen, is thans door den Fran schen krijgsraad te Recklinghausen veroorr dee Id tot drie jaar gevangenisstraf en 6.000.000 mark boete. Op den spoorweg tusscfaen Dusseidorf en Duisburg is een met miliniet geladen spring- bus ontploft. Schild/wachten vuiirdlen op de- gen en, die het projectiel1 geplaatslt hadden, evenwel zonder hen te raken. De aangerichte materieetbe schade is wan ontoeteetoimdm "aard. Het verkeer is niet gesboord. De sabo tage duurt dus nog maar voort. De werkloosheid in het bezette gebidd schijlnt Steeds erger vormen aan te nemen. Te Witten zijn er 3000 en te Hagcn 4000. Vrij- dag hidden verschddtene tientallen werkloa- zen een manifeStatie voor htet gemcentehuis te Duisburg. De fabrieken van oe ^Phoenix" te Herden hebben den arbeddlstijd tot zes uren per dag verminderd. Te L)uisburg zijn de Franschen het stede-' lijk meubelmagazijn binnengedrongen en heb ben zij 30 woninginrichtingen, ter waarde van ten minste een milliard mark, meegeno- men. Tot een aantai aannemers hebben zij de uitnood'iginig gericht, de door hen in beslag genomen woningen in orde te maken. 'De re- keninigen zouden door het stadsbestuur wor den betaald. Dit echter heeft den' aannemiera medegedeeld, dat het slechts betaalt voor werk, waartoe het zeli opdracht heeft gege- ven. 'Van de controle-bureaux te Adlerbedc, Scharnhdrst en Hengstey woreien alle efne- eele postetukken aangehouden en nauwkeurig onderzocht, gedeelfelijk zelfs iln beslag geno men. Fransche troepen hebben de drukkerij van den ..General Anzeiger" te Miilheim-Ruhr be- zet. Zij hebben ook twee millioen Mark in beolag genomen. Donderdag bezette een Fransche afdteeling de Heinrichhutte bij; Blankenstein, naar liet heette wegens het niet betalen van betastin- gen. Een procuratiehouder werd gearresteerd Te Huckeswagen hebben de Franschen zes burgers, die als leden der burgerwacht hun dienst deden, in hechtenis genomen en twee dagen gevangen gehouden. Het station Sterkrade is door Franschp mi- litai'ren bezet en het Duitisdie personeel ver- dreven. De boycotbeweging leeft nog steeds, al hoorde men er den laatsten tijd niet veel meer van. Thans hebben de arbeiderso-organisatica in het Ruhrgebied besloten alle zaken lieden, die In strijld handeien met het verbod om aan de Franschen te verkoopen, door doeltreffende maatregelen te straffen. Goederen voor derge- lijlke ko'oplieden zullen1 d'oor de spoorweg- en transportarbaiders niet meer worden behan deld, terwijl zij zelf door de arbe iders-organi- saties zullen worden gebdycot De mijn „BergmannsgTuck" die door de Franschen was bezet, is gi'ster weer door hen ontruimd, waarna de Eteltsche arbeiders weer aan het werk gingen. Te Konigswinter hebben de Franschen het postkantoor bezet en gesloten, omdat men ge- weigerd had de tefefonische verbindingen te herstellen'. De directeur werd gearresteend en weggevoerd met onbekende bestemining. De Franschen ondernamen giister een mili- taire actie tegen de kolenhaven van de Gel- senkirchener Bergwerksgesellschaft. Onmid- dellijk na de bezetting weerklonk sirenen-gei- loei, waarop alle arbeiders het werk neerleg- den. Nadat de Franschen in den loop van den namidd'ag met den bedrijfsraad' hadden on- derhandeld. werd' des avondls de haven weer ontruimd. Waarschijnlijk stond de bezetting in vedband met de weigering tot betaling der Kohlensteuer. HET INCIDENT TE ESSEN. De Fransche generaal Denivigues heeft tot den regeeringspresidenit Grutzner van Dus seidorf eeni schrijven, gericht, waarin hij! me- dedeelt, dat generaal Degoutte weigert het protest van 'Grutzner over het gebeurde te Essen in ontvangst te nemeni, daar Grutzner zelf door de Franschen! is uitgewetzen. Het staat thans vast, dat de begrafenis der slachitoffers eerst Dinsdag a.s. zal plaats hebben. Eeni nieuw incident, gelukkig on-bloedig, maar toch wel in verband met dat van1 31 Maart, heeft gister te Essen plants gehad In diem stadssohouwburg. Toen in de door de Franschen' in beslag genomen loge de com- mandeerende generaal Ordry verscheen, weerklonlkenl n.l. int het publiek opgewonden kretenl. De imtenkiant van den schouwburg begaf zich naar de loge en maakte den gene raal opmerkzaaim op de houding van't pu- bliek, waarop deze den schouwburg verliet. BEMIDDELING VAN DENl PAUS. Een telegram uit Berlijn aan de ka.jolieke „Corriere d'ltalia" zegt, dat zoodra mgr. Testa, de afgezant van het Vaticaan in het Ruhrgebied, verslag van zij|n onderzoek zal hebben uitgebracht, een stap vanwege den pans wordt verwacht. De correspondent van de „Times" heeft de verzekering gdcregen, dat de paus in elk gewal een manifestatie van politiefken' aard zal vermijdeni eni zich zal be- palen tot het te kennen geven van zijn wen- schen naar den vrede. CONGRES VAN INTELLECTUEELE WERKERS. Het eerste krternatianale congres van ver- eenigingen vao inteflectuCele workers is Don derdag te Parijs onder voorzitterschap van De Jouvenel geopend De verschillende sprekers drongen1 aan op het stichten van een intexnationale organisa- tie. JODENMOORD OP GROOTE SCHAAL. Er zijn massa's Joden gedood in het Zuid- Wes'ten van Arable en honderden hebben den Mahomedaansch'en godlsdienst aangenomen, om aan den dood te ontsnappen. De aanlei- ,ding tot dezen afsdhuwelijken moorti op groo te wrihaal wordt nog niet gemeld. m m

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1923 | | pagina 1