DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
Vaart-verbeterlng.
No. 82.
Honderd vgf en twinfigste Jaargang.
1923
ZATERDAG Directeur: 0. H. KRAK. HoofdredacteurTj N. ADEMA. 7 APRIL
Dtf mrmtner bestetal criS 3 Marten.
Abonnementsprijs bij vooruitbetaling per 3 ma&nden f2—ft*, per post f2.50. Bewljsn. 5 ct. Advertentiepr. 25 ct. p. regel, grootere letters naar plaatsrulmte.
Brieven franco N.V. Boek- en Handelsdr. v.h. Herms. Coster Zoon, Voordam C9, TeL AdminJstr. No. 8. Bedactie No. 83.
De Kamer van Koophandel voor Hollands
Noorderkwartier, de op een nieuwen leest ge-
schoeide Kamer, het contrdleerend en advi-
seerend college voor handed en industrie? wil
als een liohaam van beteekenis erkend zijn.
Het wil zelfs geen missives van den Direc
teur van het Marktwezen in ontvangst ne-
men, ooidat de Kamer van oordeel is een col
lege te zijn voor walker arbeid zooveel waar-
deering moet getoond worden, dat alleen
Burg, en Weth. in aanmexking komen haar
min of meer officieele stukken te mogen toe-
zenden.
De Kamer voelt zich.
Zij kan het niet verdragen wanneer haar
advies eens zonder meer voor kennisgeving
wordt aangenomen.
En hare bonding zou volkomen begrijpelijk
zijn, wanneer zij niet al te duidelijk liet blij-
ken, dat er soma aan hare uitspraken maar
heel wednig waarde kan gehecht worden.
Hare houding tegenover de piannen der
West-Friesche Kanaalvereeniging heeft dit
dezer dagen weer eens duidelijk naar voren
doen komen.
Op verzoek van de besturen der gemeenten
Alkmaar, Hoorn, Enkhuizen, Schagen en
Grootebroek en de yroegere Kamers van
koophandel te Alkmaar en Hoorn, de Ver.
tot ontwikkeling van den Landbouw in Hol
lands Noorderkwartier, de Ver. Schuttevaer
en de West-Friesdhe Kanaalvereeniging is in-
dertijd een commissie benoemd, die onder
voorzitterschap van Dr. C. J. K. van Aalst
de mogelijkheid en noodzakelijkheid van een
algemeene kanalisatie van West-Friesland
zou onder zoeken.
Deze commissie liet zich technisch voor-
lichten door den Ingenieur van den Water-
staat, den heer r. A. Ringers en heeft haar
uitvoerig in September j.l. verschenen rap
port zeer terecht de vrudht van veelvuldig
overleg genoemd.
Wij mogen er hier nog wel eens aan her-
inneren, dat de commissie zidh overtuigd
toonde, dat de voornaamste voorwaarde voor
de ontwikkeling van de welvaart in dit bij
uitstek vruchtbare deel van Noord-Holland in
het maken der door haar ontworpen kanalen
gelegen is.
Door de belemmermg van de scheepvaart
is West-Friesland in zijn groei tegengehou-
den en bij' van nature minidier rijke streken
ten achter gebleven.
De commissie heeft er op gewezen hoe
reeds te lang gewacht is met een kanalisatie
tot stand te brengen waarvoor de bodemge-
steldheid in geenen deele een beletsel is en
waardoor het verkeer te water, de voorname
bron van welvaart In ons land, de vruchtbare
landen tussdhen Hoorn, Enidiuizen, Medem-
blik, Schagen en Alkmaar kan beredkfen.
Een halve provincie tot voile ontwikkeling
te brengen, scheepvaart en verkeer te bevor-
deren, de railing en het vervoer van produc-
ten en grondstoffen mogelijk te maken, zie-
daar, heeft de commissie gezegd, een rijk
economisch aribeidsveld voor de overheid.
De drang daartoe is geboren in de vrije
burgerij, die niet meer wil dan noodig is voor
de werkelijke behoefte en die geen werk be-
geert dat niet productief en economisch
voordeelig zal zijn voor haar zejlf en voor de
gemeenscnap.
Dit alles gaf de commissie reden haar rap
port met warmte aan te beveleo, overtuigd,
dat de gelden die voor kanalisatie van West-
Friesland besteed zullen worden, goede
vruchten voor het igeheele land zullen dragen.
Wij mogen er hier nog wel even aan herin-
neren, dat de ontworpen hoofdkanalen betref-
fen een traject AlkmaarHoornEnkhui
zen, een traject StolpenSchagenKolhorn,
een traject HuijgendijkOudkarspelKol
horn en een traject ZwaagdijkMedemfolik.
De zijkanalen betreffen de trajecten Oud
karspelDirkshorn en RustenburgObdam,
een traject bij Hoorn en de trajecten Andijk
Grootebroek en Huijgendijk—Alkmalar.
Op deze kanalen worrit op een goederen-
vervoer van 400.000 ton per jaar en schepen
met een inhoud van 650.000 ton gerekend,
wat na aanleg der. Zuiderzee-polders en de
verdere ontwikkeling tot reap 600.000 en
1000.000 ton zal kunnen stijgen.
Wat de scheepsgrootte betreft werd voor
zeil- en sleepschepen op 200 ton en voor ino-
torschepen op 80 ton gerekend, maar in de
toekomst moet op de hoofdkanalen verrui-
ming tot een 1000-tohis kanaal zonder ibte-
zwaar mogelijk zijn.
De hoofdkanalen krijgen een dwarsprofiel,
dat een> vaart met 300-tons snelle motonsche-
pen toelaat.
Wij zullen de in Raakmaats- en Schermer-
boezem aan te brengen veranderingen hier
thans onbesproken laten, maar willen er
vooral den nadruk op leggen, dat het voor de
commissie vast stond dat de aanleg der ka
nalen alleen dan verdedigfoaar is als aanne-
melijk kan gemaakt worden, dat door dien
aanleg zoodanige besparingen op vraditen
zouden ontstaan, dat deze. de rente van het
aanlegkapitaal en de kosten van bediening
en ondernoud zouden kunnen dekken.
Door de medewerking van talrijke deskun-
digen op land- en tuinbouwgebied is het de
commissie gelukt zich vertrouwbare gegevens
t» wrrachiifan.
De commissie is in haar rapport tot de
conolusie gekomen dat het mogelijk is, door
voorloopig den aanleg te beperken tot die dee-
len waarvan onmiddellijke rentabiliteit kan
worden verwacht, door een aanvankelijke
uitgave van 13 milldoen een kanaalste'sel te
verkrijgen, dat ala rendabel kan beschouwd
worden.
Van de 125 K.M. aan te Meggec kan'alen
moet 76 K M. z6o gemaakt worden, dat zij
zonder kosten voor nadere onteigening tot
1000-tons scheepskanalen kunjaen, worden
omgebouwd.
Nadrukkelijk is er op gewezen, dat het
ontworpen plan zich voor geleidelijke uitvoe-
ring leent waarbij die onderdeelen waarvan
dadelijk het grootste nut is te verwachten,
kunnen voorgaan.
Ook deze onderdeelen zullen evenwel hun
voordeel slechts ten voile kunnen afwerpen
als het plan in zijn geheel is uitgevoerd.
Door de ontworpen kanalisatie wordt de
productenafvoer en de distributie van benoo-
digdheden goedkooper, waardoor de verdere
ontwikkeling der intensieve cultures mogelijk
wordt en verdere bevolkingsaanwas op het
platteland geen moeilijkheden brengt.
De welvaart van Hollands Noorderkwar
tier zal er in normale tijden door verhoogd
worden en in abnonnale tijden door behoudien
bliiven,
Het is van algemeene bekendheid met wel-
ke warme instemming deze piannen begroet
zijn.
Ze zijn door Gedeputeerde Staten gunstig
ontvangen en de Kamer van Koophandel die
een vertegenwoordiger in de commissie heeft,
Vereenigde zich met algemeene siemmen met
deze piannen.
In de dezer dagen door de Kamer gehou-
den vergadering werd reeds medegedeeld dat
met vlugge medewerking van Ged. Staten
waarschijnlijk nog dit jaar met de kunstwer-
ken kan aangevangen worden.
En in dezelfde vergadering deelde de heer
Grunwald mede, dat de Verkeerscommissie
besloten heeft de Kamer voor te stellen een
drietal leden te verzoeken met de commissie
te Hoorn een propaganda-comite te vormen
teneinde middelen te beramen deze kanaal-
plannen zoo populair mogelijk te maken.
Tot zoover gaat alles uitstekend.
Maar nu komt er een kink in den kabel.
Professor Visser uit Wageningen heeft an-
dere piannen.
En plotseling schijnen sommige leden der
Kamer van Kooohandel te vergeten hoe se-
rieus, hoe omvangrijk en hoe vertrouwbaar
de arbeid der cominissie-van Aalst geweest is.
Professor Visser heeft een kleiner en goed
kooper plan en er zijn dadelijk belangstellen-
den die meer met den toestand van het oogen-
blik dan met de toekomst rekening willen
houden, die elke verbetering nu reeds vol-
doende achten en zich niet afvragen of juist
het tot stand brengen van een klein plan niet
oorzaa'k kan worden, dat de groote, doeltref-
fende verbeteringen in afzienbaren tijd niet
tot uitvoering zullen komen.
Te vergeefs heeft men tot nu toe getracht
professor Visser te Hoora een bespreiang met
een comite uit de commissie—Van Aalst te
doen houden.
Naar medegedeeld werd zal prof. Visser
op 25 April hier ter stede voor de Ver. tot
Ontwikkeling van den Landbouw in Hod-
lands Noorderkwartier zijn vaartverbeternigBr
piannen nader in het ILcht srelLen.
Nu zijn de mededeelingen van prof. Visser
waarschijnlijk heel interessant, maar er is
toch een groot gevaar aan verbonden.
Te velen zien overal en altijd tegen het ten
uitvoer brengen van groote verbeteringen op
en het zijn juist deze twijfelaars, deze al te
voorziahtigen, die het tot stand komen van
doeltreffende verbeteringen remmen.
Zij zullen door een pleidOoi voor kleinere
piannen van de grootere afkeerig kunnen
worden.
Zij moeten bedenken, dat prof. Visser niet
moet trachten thans invloed uit te oefenen op
een vergadering, die niet deslkundig genoeg is
am de waarde van het eene plan boven die
van het andere te kurrnen beoordeelen.
Van een kleiner plan zal uitsluitend deze
streek de financieele lasten moeten dragen en
het gevaar dreigt dat door deze actie het
schitterende, moeizaam opgebouwde werk der
commissie—Van Aalst grootendeels tever-
geefs kan blijken.
En nu komt het ons voor, dat de Kamer
van Koophandel, die Zich zoo spontaan met
de piannen der commissieVan Aalst ver
eenigde, zeker niet met haar propaganda
daarvoor mag wachten tot de leden eerst
weer eens de voordracbt van prof. Visser ge-
hoord hebben.
Hier is zeer zeker gevaar bij uitstel.
Wij Hollanders, heeft de heer Grunwald
gezegd, haasten ons nu eenmaal niet. Wij
zijn de Ohineezen van Europa, wij moeten
met dezen kara'ktertrek rekening houden en
dus nog maar eens wat wachten.
't Getuigt wel van de voortvarendheid van
dit lid van de Kamer van Koophandel.
En't is maar heel gelukkig voor deze
streek dat de Kamer nog andere leden telt
die er minder Chineesch over denken.
Maar het wordt ma fraalar.
De heer Grunwald zelf had eenige oogen-
blikken te voren, namens de Verkeerscommis
sie geadviseerd, de piannen der Kanaalver
eeniging welke volgens hem weet wat voor
West-Friesland noodig is populair te ma
ken.
Juist van hem die, in volkomen tegenstrij-
digheid daarmede, even later eerst de lezing
van prof. Visser wilde gaan hooren, mocht
men verwachten. d'at hij daarna tot vergelij-
ken en beoordeelen der piannen in staat zal
zijn.
Maar toen de heer Van Brflda mededeelde,
dat hii nog steeds het rapport van de West-
Friesche Kanaalvereeniging niet van den
heer Grunwald ontvangen had, bleekdat
deze nog geen tijd gehad heeft, dit rapport
te bestudeeren.
Dat zijn dus minstens al twee leden zonder
eenige kennis van zaken, waarvan nota bene
de een, als voorzitfaer van een sub-commissie
de Kamer tot het maken van propaganda
voor het groote kanalenplan adviseert.
Zou de heer Grunwald na de voordracht
van professor Visser tot oordeelen bevoegd
zijn?
Wij durven het sterk te betwijfelen.
De besprekingen in de dezer dagen gehOu-
den vergadering van de Kamer van Koop
handel hiebben er niet toe bijgedragen om
aan de adviezen van dit lichaam de groote
beteekenis toe te kennen, die de Kamer er zelf
zoo gaame aan gehecht ziet.
Nu wij toch over vaartverbetering spreken
willen wij tegelijkertijd even herinneren aan
het de vorige week aan Ged. Staten gezonden
adres van de N. V. Nederlandsche Fabriek
van Verduurzaamde Levensimiddelen v.h.
Hoogenstraaten en Co, die daarin haar be-
klag doet, dat aan hare fabriek te Alkmaar
voortdurend toegangswegen ontnomen wor
den.
Die kl achten lijken ons alleszins gerecht-
vaardigd en de gemeente moge eens overwe-
gen wat er gedaan kan worden om deze be-
fangrijke industrie het leven niet onimogelijk
te maken en haar goede en goedkoope toe-
voerwegen te verzekeren.
Wat de heer De Lange, de onvermoeide
strijder voor het openmaien van onze water-
wegen, over het in 't leven rocpen' van een
„Yaartschap" heeft geschreven, lijkt ons voor
de geheele streek ten Westen van Alkmaar
zeer belangrijk.
Een groot complex terreinen zou van een
„Vaartschap" voor de Berger- en Egmonder
boezemwateren gezamenlijk de lasten van
een nieuwe uitmonding moeten dragen en de
kosten daarvan zouden dus voor Alkmaar
zeer gering zijn.
Aan het goed bevaarbaar zijn van de
Hout-, Hoever- en Bergervaarten en het ver-
binden daarvan met het Groot-Noordhol-
landsoh kanaal is tot dusverre te weinig aan-
daaht geschonken:
Komt die verbinding tot stand en ze
kan op heel eenvoudige wijze tot tiitvoering
gebracht.woiden dan fcan men van de
Egmonden en Bergen heel gemakkelijk in
het Kanaal komen, zonder via de Singel-
gracht in allerlei stadswatertjes met een la-
byrint van bruggen te verzeilen.
Men onderzoeke eens wat men in Egmond
en Bergen van deze piannen denkt, hoe schip-
pers, tuinders, schuitenvoerders en andere
belanghelbbenden ze beoordeelen.
Is men het er over eens, dat een uitmon
ding van de Jtoevervaart in het N. Holl. Ka
naal ter hoogte van het Gemeentelijk Slacht-
huis earn bdangrijike vaartverbetering brenigt,
dan zou de voocgenomen dure brug over de
Hoevervaart niet noodzakelijk zijn.
De commissie, die thans de piannen Rin
gers en cMtargadant onderzoekt, schenke te-
vens eens hare aandacht aan het plan-De
Lange, het goedkoopste en eenvoudigste,
waaibij de geheele brug overbodig zou wor
den.
Ook voor het smalle vaarwater geldt wat
het rapport der commissie-Van Aalst van
het Kanalenplan gezegd heeft: Een groote
wateroppervlakte kan nog steeds niet bevaren
worden.
Het wordt tijd dat de bdemmerinven wel
ke dat verhinderen worden opgepuimd en het
nut g^grepen wordlt waar het voor het grij-
pen ligt.
Buitenland
DE BEZETTINO VAN HET
RUHRGEBIED.
Volgens een bericht uit Parijs aan de „Vos-
siSche Zeitung" worden de besprekingen van
LoudieuT met Enigellsche persooniijkheden in
pdliitieke kringen te Parijls druk besprotan.
Ter officieete pllaatse wordlt evenwel be-
toogd, dat Loucheur s'lechts als partilcuEer in
Engeland vertoefde.
De „Vorwarts" zegt over de aan Loucheur
toegeschreven Engelsch-Fransche piannen uit
de „Daily Telegraph": ^De oplbssing kan
niett tot stand gebracht worden dioor overeen-
komsten over Duiitsdilandi, doch slechts
door overeenkomsten met Dnitschland'".
Heft Mad1 gaat in op eenige voorstelen van
de „Daily Telegraph" en koont in elk gevial
tot een afwijzing. Het besluit met den wensch,
dat de vraagstuikfcen der schiadevergoeding en
bezetting met Verstand en reclitvaardigheid
zullen worden behandeld. Anders komt
slechts een nieuw ondeuigdielijk compromis tot
stand, d'och geen' oplossingl
Een opioesing, ja, dat is h»t, waamaar de
heede wereld verlangt, maar van welke zijde
zal eindelijlk het verlossende woord komen?
Lang reeds is er gesproken over een' bemid-
delingsactie van een of ander land, maar het
schijnit wel duidelijk dat van die vedgenoem-
de bemiddeling niets terecht zal komen. De
beitrokken partijen wijzen die op ecu meest
beleefde, maar toch besliste wijze af, zonder
echter zelf den weg tot toenadermg tie betre-
den. Belgie en Frankrijk wachten op Duitsch-
land en de regeering van deze republiek
wacht weer op den aftocbt der bezettingstroe-
pen uit het Ruhrgebied, alvorens met voor-
stellen te kcxmeni, een eisch die zeer zeker niet
zal worden ingewilligd.
En intusschen gaat alles in het beziette @e-
hied, zooails wij het nu al weer geruimen tijd
gewoon zijn
De steden Werden en Kettwig zijn in ver-
baad met het onitploffen'van een bom ondier
der EssenParijfi-expressitrein mat 300.000
en 700.000 Mark beboet.
Fransche troepen hebben de suikerfabriek
te Groes Gerau bezrt, teneindie aldaar beet-
Wortelzaad in beslag te nennen. Ook te Oil-
stem is de suikerfabriek bezeit
Uit Keulen wordt getneld, dat de massa-
uitwijizihg van Deutsche spoorwegarbeiders,
met het doel het verzdt te breken, begint In
zes plaatsen cntvingjen de bewanens van
dienstwoningen een ontruimingsibevel'.
Volgens een telegraim uit Frankfurt a. Main
zijn de laatste d'agen de uitwijzingen buiten-
gewoon toegenomen, zoodat zonder de fami-
Meden reeds 3000 Duitschers zijn uitgewe-
zen.
Uit Essen wordt gemeld, dat d'e Franschen
gedreigd' hebben met een blokkade van de ha
ven van Krupp wegens het niet betalen der
kolcnbelasting. Men vermoedt, dat een schcr-
per optreden tegen de Krupp-fabrieken in het
voornemen Egt.
De „Echo de Parisi" meldt, dlat die minisiter
van Openbare Werken, Le Trocquer, die gis-
ter naar het Ruhrgebied' zou vertrekkeo, zijn
reis een week heeft ui'tgesteld.
OmtreiQt de bezetting van een aantal ban-
ken te Bochium verneemt de „Lokal Anzeigier"
nog de volgende bijZanderheden. Donderdag-
nnddag omstreeks vier uur omsingelden de
Franschen te Bochum het stadsgedieelte, waar
de nieeste banken' zijn gevestigd. Zij door-
zach'ten de Kommerz und Privatbank en het
filiaal der Ri/ksbank, om na te gaan, of daur
gelden aanwezig waren voor uitbetahng aan
cle scaikende spoorwegarbeiders.
Bij eerstgenoemde bank worden geen gel
den meer aangetroEen, dochi bij; het hliaai der
Rijksbank werd een som van 250 miiliocm
mark in beslag genomen. Bij> de Komnierz
und Privatbank arresteerden die Franschen de
directeuxen Becker en Werner, ailsmedle een
kassier.
Ahe banken te Bochum hebben thans gc-
slotcn.
De directie van de Rheinmetallwerke heeft
van de bezettingsautoriiteiten aanziegging ge-
kregen, elf loccanotieven te leveren, die ge
heel afgewerkt zijn. Bij eventuieefc weigering
zal de ondferneming worden gestraft met een
dagelij'ksche boete van een mdlioen mark, tot-
dat aan den eisch is voldaan
Een redacteur van de „Nieuwiieder Zei
tung' 'is door den krijgsra'ad te Coblenz tot 8
dlagen gevangenisst'ral en 50.000 mark boete
veroordeeld. De tenlaStelegging luiddle, dat
hij een mededeeiing van de intergeallieeide
Hooge Rijnlandcommissie betreffende het ver
krijgen van toestemniing tot in- en uitvoer,
van een redactioneel onderschrift had voor-
zien, waarin hij het standpunt van de Duit-
sche regeering uiteenzette.
Het O M. h'ad dne maanden gevangenis-
saraf geeischt. Deze eibch werd door den
ambtenaar van het O. M. gemotiveeid met het
argument, dat vain hoogerhand gclast is,
scherper op te treden tegen de weerspannige
houding van de pers.
Naar de Deutsche Bergwerkstzeftung"
meldt, is het Rhein-Herne-kanaal, dat langien
tijd door een gezenken aak versperd was, op-
nieuw onbevaarbaar gewoiden. De oorzaak
hiervan is, dat de waterstand tot 50 c.M. is
gedaaldl Daardoor ondervihden de Fran
schen groote moeilijkheden bij het transport
van kolenzendingen uit het Ruhrgebied.
Dat het kolenvervoer van zoo'n geringen
dmvang is (Wolff deeilt mede, dat het omdanks
alle optimistische Fransche berichten tot dUs-
ver niet meer dan 180.000 ton bedraagt), kan
nu gevoegelijk op rekening van het onbevaar-
bare kanaal worden geschoven.
Zal de kolenproductie ten behoeve van
Frankrijk nu toenemen alls gevolg van den
voorgenomen m'aaitregel c«n de mijnwerkers
ut te wijzen, als zij niet voor Frankrijk willen
werken? Personeel om de verbannen Duit
schers te vervangen zal dan wd uit Frank
rijk moeten komen. Een berg van moeilijkhe
den zal zich hierbij nog voordoen, te meer
nu er geen negens uit Ameiika mogen ko
men.
De tweede burgemeester van Fsspn, dr
Schafer, die tegen zijn eerste veroOrdeeling in
verzet was gekomen, is thans door den Fran
schen krijgsraad te Recklinghausen veroorr
dee Id tot drie jaar gevangenisstraf en
6.000.000 mark boete.
Op den spoorweg tusscfaen Dusseidorf en
Duisburg is een met miliniet geladen spring-
bus ontploft. Schild/wachten vuiirdlen op de-
gen en, die het projectiel1 geplaatslt hadden,
evenwel zonder hen te raken. De aangerichte
materieetbe schade is wan ontoeteetoimdm
"aard. Het verkeer is niet gesboord. De sabo
tage duurt dus nog maar voort.
De werkloosheid in het bezette gebidd
schijlnt Steeds erger vormen aan te nemen. Te
Witten zijn er 3000 en te Hagcn 4000. Vrij-
dag hidden verschddtene tientallen werkloa-
zen een manifeStatie voor htet gemcentehuis te
Duisburg. De fabrieken van oe ^Phoenix" te
Herden hebben den arbeddlstijd tot zes uren
per dag verminderd.
Te L)uisburg zijn de Franschen het stede-'
lijk meubelmagazijn binnengedrongen en heb
ben zij 30 woninginrichtingen, ter waarde
van ten minste een milliard mark, meegeno-
men.
Tot een aantai aannemers hebben zij de
uitnood'iginig gericht, de door hen in beslag
genomen woningen in orde te maken. 'De re-
keninigen zouden door het stadsbestuur wor
den betaald. Dit echter heeft den' aannemiera
medegedeeld, dat het slechts betaalt voor
werk, waartoe het zeli opdracht heeft gege-
ven.
'Van de controle-bureaux te Adlerbedc,
Scharnhdrst en Hengstey woreien alle efne-
eele postetukken aangehouden en nauwkeurig
onderzocht, gedeelfelijk zelfs iln beslag geno
men.
Fransche troepen hebben de drukkerij van
den ..General Anzeiger" te Miilheim-Ruhr be-
zet. Zij hebben ook twee millioen Mark in
beolag genomen.
Donderdag bezette een Fransche afdteeling
de Heinrichhutte bij; Blankenstein, naar liet
heette wegens het niet betalen van betastin-
gen. Een procuratiehouder werd gearresteerd
Te Huckeswagen hebben de Franschen zes
burgers, die als leden der burgerwacht hun
dienst deden, in hechtenis genomen en twee
dagen gevangen gehouden.
Het station Sterkrade is door Franschp mi-
litai'ren bezet en het Duitisdie personeel ver-
dreven.
De boycotbeweging leeft nog steeds, al
hoorde men er den laatsten tijd niet veel meer
van. Thans hebben de arbeiderso-organisatica
in het Ruhrgebied besloten alle zaken lieden,
die In strijld handeien met het verbod om aan
de Franschen te verkoopen, door doeltreffende
maatregelen te straffen. Goederen voor derge-
lijlke ko'oplieden zullen1 d'oor de spoorweg- en
transportarbaiders niet meer worden behan
deld, terwijl zij zelf door de arbe iders-organi-
saties zullen worden gebdycot
De mijn „BergmannsgTuck" die door de
Franschen was bezet, is gi'ster weer door hen
ontruimd, waarna de Eteltsche arbeiders weer
aan het werk gingen.
Te Konigswinter hebben de Franschen het
postkantoor bezet en gesloten, omdat men ge-
weigerd had de tefefonische verbindingen te
herstellen'. De directeur werd gearresteend
en weggevoerd met onbekende bestemining.
De Franschen ondernamen giister een mili-
taire actie tegen de kolenhaven van de Gel-
senkirchener Bergwerksgesellschaft. Onmid-
dellijk na de bezetting weerklonk sirenen-gei-
loei, waarop alle arbeiders het werk neerleg-
den. Nadat de Franschen in den loop van den
namidd'ag met den bedrijfsraad' hadden on-
derhandeld. werd' des avondls de haven weer
ontruimd. Waarschijnlijk stond de bezetting
in vedband met de weigering tot betaling der
Kohlensteuer.
HET INCIDENT TE ESSEN.
De Fransche generaal Denivigues heeft tot
den regeeringspresidenit Grutzner van Dus
seidorf eeni schrijven, gericht, waarin hij! me-
dedeelt, dat generaal Degoutte weigert het
protest van 'Grutzner over het gebeurde te
Essen in ontvangst te nemeni, daar Grutzner
zelf door de Franschen! is uitgewetzen.
Het staat thans vast, dat de begrafenis der
slachitoffers eerst Dinsdag a.s. zal plaats
hebben.
Eeni nieuw incident, gelukkig on-bloedig,
maar toch wel in verband met dat van1 31
Maart, heeft gister te Essen plants gehad In
diem stadssohouwburg. Toen in de door de
Franschen' in beslag genomen loge de com-
mandeerende generaal Ordry verscheen,
weerklonlkenl n.l. int het publiek opgewonden
kretenl. De imtenkiant van den schouwburg
begaf zich naar de loge en maakte den gene
raal opmerkzaaim op de houding van't pu-
bliek, waarop deze den schouwburg verliet.
BEMIDDELING VAN DENl PAUS.
Een telegram uit Berlijn aan de ka.jolieke
„Corriere d'ltalia" zegt, dat zoodra mgr.
Testa, de afgezant van het Vaticaan in het
Ruhrgebied, verslag van zij|n onderzoek zal
hebben uitgebracht, een stap vanwege den
pans wordt verwacht. De correspondent van
de „Times" heeft de verzekering gdcregen,
dat de paus in elk gewal een manifestatie van
politiefken' aard zal vermijdeni eni zich zal be-
palen tot het te kennen geven van zijn wen-
schen naar den vrede.
CONGRES VAN INTELLECTUEELE
WERKERS.
Het eerste krternatianale congres van ver-
eenigingen vao inteflectuCele workers is Don
derdag te Parijs onder voorzitterschap van
De Jouvenel geopend
De verschillende sprekers drongen1 aan op
het stichten van een intexnationale organisa-
tie.
JODENMOORD OP GROOTE SCHAAL.
Er zijn massa's Joden gedood in het Zuid-
Wes'ten van Arable en honderden hebben den
Mahomedaansch'en godlsdienst aangenomen,
om aan den dood te ontsnappen. De aanlei-
,ding tot dezen afsdhuwelijken moorti op groo
te wrihaal wordt nog niet gemeld.
m
m