Alkmaarsche Gourant
Elndeljjk weergevonden
Bosk- en Handelsdrukkerij
v.h. Herms. COSTER ZOON,
Voordam G 9, ALKMAAR,
Woensdag 25 April.
Feailleton.
is HET adres
voor ABONN EMENT EN op
Tijdschriften, zoowel binnen-
als buitenlnndsche.
1928
lfo.W
Uonderd Y0I en Twlntlgste Jaargang.
Stadsnieuws
"vvREENIGING TOT ONTWIKKEL1NG
VAN DEN LANDBOUW IN
HOLLANDS NOORDERKWARTIER.
In de Harmonie werd hedenmorgen de al-
remeene vergadering gehouden van de Ver-
Jeaiging tot Ontwikkeling van den Landbouw
in, Hollands Noorderkwartier.
Dc voorzitter, de heer K. Kuiper, heette in
ij bijzonder welkom den E>irecteur-Generaal
van dm Landbouw, den heer van Hoek, en
nir Molhuijzen van het Ned. Landbouw-
Spr. wees er op hoe de vergadering
werd gehouden in de gemeente die meer en
meer door de vestiging van het Landbouw-
hUis het middelpunt was geworden van het
landbouwvereenigingsleven iin Noord-noH
^Stxr oordeelde een woord van erkente!i;k-
heid aan Alkmaar voor de steeds aan den
landbouw betoonde medewerking op njn
jdktnaar toonl steeds de samenwerldng om
to stad fen platteland te steuneni.
Sor leek dit bemoedigend, oradat het hem
workwam, dat de landbouwvereenigingen
ateuu noodig hebben. Een groot doel onzer
landbouwers is niet voldaan met hetgeen door
de vcroenigingen gedaan is om den landbouw
tot bloei te brengen. Spr. behiigde daarover
ziin spijt Hiertegen zal dienen te Vorden op-
wtoeder1 he* de taak ziih Yan hen, die
™ucJen en het zal de taak zijh Yan hen,
zich geroepen achten of geroepen worden als
leidende mannen op te treden, den landbou
wers te overtuigen van de noodzakelirkheid
m eensgezinde krachtige organisatie. Mocht
deaa verseniging, welke steeds velie vraagstuk-
ken in haar werkplan heeft staan, hiertos ook
nog gelegenheid vinden, dan zal dat zeer ze
ker een zware doch tevens dankbare taak zijn.
Den weosch uitsprekende, dat reeds deze
vergadering hiertoe een steentie moge bijdra-
gen, verklaarde spr. de vergadering voor ge-
°^[)e r;; - .aris, de heer O. Nobel, deed de
volgende mededeelingen
Het bestuur betuigde instemming aan het
adres van de Kamers van Koophandel van
Alkmaar, Hoom en Zaandam aan Ged. St a ten
van Noord-Holland inzake verlaging kosten
van het Hooghemraadschap.
Voor de bestudeering van de te nemen
naatregelen voor de grondbelasting werd
eene commissie benoemd, bestaande uit de
heeren D. de Boer te Stompetoren, P. Sta
ll Cz. te Hoogcarspel, Mr. P. A. Offers te
lkmaar.
Betreffende de droogmaking van' de Zuider,
zee (IJselmeer-Commissie) werd opnieuw een
commissie ingesteld, bestaande uit de heeren
C. Nobel, D. de Boer Dz., C. Wijdenes
Spaans, A. J. Peeck, Dr. Scheij en S. Smeding.
Het bestuur heeft gemeend de opleiding
van veeverloskundigen toch te moeten bevor-
deren en al werden de plannen in deze aan-
vankelijk niet voortgezet, v.n.l. op grond van
de hooge kosten der practische opleiding.
Naar aanleiding der moeilijkhjeden, onder-
vonden bij de levering van electrische stroom
voor het landbouwbedrijf tengevolge van de
installing der speruren werd overleg gepleegd
met het Prov. felectrititeitsbedrijf, met het ge-
volg dat een onderzoek zal worden ingesteld
naar de bezwaren dientengevolge in de ver-
schillende gemeenten ondervonden. Dit onder
zoek is opgedragen aan de heeren O. Nobel,
W. Oroot en J. Blaauboer.
De heer H. K. Koster drong op meerdere
samenwerking met de vereeniging van oud-
leerlingen der Rijkslandbouwwinterschool te
Schagen.
De voorzitter zeide. dat het begin van deze
samenwerking er reeas was.
De heer D. G overs adviseerde namens de
financieele commissie tot goedkeuring van de
rekening, die in ontvangst en uitgaaf een be-
drag- aanwees van 2235,91%.
i Aan de orde kwam hierop de benoeming
van een lid van het bestuiur wegens het be-
danken van den voorzitter, den heer K. Kui
per, die mededeelde om gezondheidsredenen
plaats te moeten maken. Hij was overtuigd,
daardoor ook te handelen in het belang van
Hollands Noorderkwartier.
Tot bestuurslid werd de heer K. Breebaart
te Winkel gekozen.
Het woord was hierop aan prof. Visser
voor zijn inleiding.
De voorzitter wees er op, dat in West-Fries-
land verschillende stemmen opgaan die de
plannen van de West-Friesehe Kanaalvereeni-1
ging wel mooi vinden, maar te duur.
Spr. zette uiteen waarom het bestuur het
put tig had geoordeeld prof. Visser uit te noo-
digen zijn zienswijze in deze vergadering
naar voren te brengen. Spr. oordeelde dit
goed gezien en heette in het bijzonder wel-
Kom burgemeester en wethouders van Alk
maar en de heeren die voor dit speciale doel
waren gekomen en het grootste deel van de
vergadering vormden.
BESPkEKINO OVER DE VOORGE-
STELDE KANAL1SATIE VAN
WESTFRIESLAND.
Spreker begon met te zeggen, dat er moed
toe behoort kritiek uit te oeienen op een der-
gelijk keurig uitgevoerd rapport, gedekt door
zoovele namen. Zijn overtuiging, dat de in-
houd een onvoldoende kennis verraadt van
ons zoo moeilijk polderland, waardoor kana-
len worden ontworpen, die eenerzijds veel te
duur zijn en anderzijds toch nog voor het ei-
genlijke gewest veel te weinig geven, noopt
nem daartegen krachtig op te komen. Z. L had
de opsteller meer eerbied moeten toonen voor
de onderteekenaren. Technisch houdt spr
den opsteller voor een hoogstaand man,
maar het ontbreekt hem aan de Gewestelijke
kennis.
Hij zal zijn voordracht als volgt verdeden:
I. Bespreking der rentabiliteit.
II De toestand der Waterwegen in Geest-
mer-Aznbacht en Schager- en Niedorper
Kogge, gelijk deze nu is, gelijk hij door net
rapport wordt voorgestelden gelijk spreker
dien zou wenschen. Dit is het Westelijk deel
van Westfriesland, namelijk ten westen van de
lijn Aartswoud-Avenhorn.
III. Hetzelfde voor Vier Noorder Koggen
en Drechterland; dus voor het Oostelijk deel
van Westfriesland, ongeveer tea Ooaten van
de lijn Aartswoud-Avenhom.
I. Rentabiliteit. De aanlegkosten der
voorgestelde kanalen: Stolpen-Kolhorn, Alk-
maar-Dirkshom, Alkm aar-Oudkarspel-Kol-
hom, AJkmaar-Hoom-Enkhuizen met zijkana-
len naar Me^emblik en Grootebroek zijn be-
groot op 15,5 miilioen. Na aftrek van het
vak Schagen-Kolhorn en van de sluis te Me-
demblik en zonder opneming van het kanaal
Opmeer-Oostwoud, is het bedrag 14 miilioen.
riicrvoor 5 pet. rente en 2 pet. voor afschrij-
ving. bediening en onderhoud te ,zamen relce-
nende (naar spreker's meening wel zeer laag
genomen), koint het rapport tot de conclusie,
dat dus edn miilioen voordeel voor de gemeen-
schap te boeken meet, zijn om tot dm aanleg
van de kanalen te besluiten.
Het rapport becijfert werkelijk dit voordeel,
maar spreker maakte door vele voorbeelden
duidelij'k, dat het voor den' landbouw becij-
fcrde voordeel van 425.000 aan gerechten
twijfel onderhevig is. Hij wees er vooral op,
dat door deze enkele zeer groote kanalen,
waaraan bijna geen enkel dorp rechtstreeks
gelegcn is, de ontvangst per schip van 200
ton evenmin mogelijk wordt als vroeger. Ook
de verzending van groente per schip van 200
ton, waarop de besparing aan vrachtkosten
berekend is, betwijfdde hij ten zeerste. Ver-
der wees hij er op, dat de op deze wijze ver-
kregen 425.000 nog met 200.000 wordt
Uit hot Engelsch van Adeline Sergeant.
U)
„Waa je bij mevrouw Grant?" vroeg Syd
ney opeens.
„Hni, ja. Je nichtje was er ook."
„Ja", zei Sydney en het hart zonk haar in
de schoenen
Waarom had Rose haar niet verteld1, dat
kapitein Massingham ook kwam? Dat moest
m geweten hebbem.
„wat 'n aardig ding is ze!" riep de jonge
man met een kort lachje uit. „Juist het soort
van meisje, dat mijn moeder aardig zou vin
den. Ik ben' niet verbaasd, dat de oude Brox-
l»ume zoo op haar gesiteld1 is."
„Je moeder. Philip, ik wist niet, dat je
moeder nog leefde. „Je hebt nooit over hair
met me gesproken."
„Och, ik d'acht, dat jelui het niet goed' met
elkaar zoudt kunnen vinden," zei kapitein
Massingham, onversclullig. „Maar zij is niet
gemakkelijk mijn moeder, en ik moet voor-
zichtig met haar zijn. Zij en mijn oom zijn
groote vriendenze schijnen hun hoofden sa-
men gestoken te hebben over mij maar,
dat is wat anders. Waarom wilde je me spre-
ken, Syd? Ik hoop, dat je eem goede reden
haat om me in die brandende zon te bren
gen.
„Mis«chien; had ik moeten wachten zei
8fdnay, iraurig, ,^nazr ik tvaa zoo ongeluk-
og, dit ik me goat tijdi gunde am te dmken
vernoogd met het oog op 5000 H.A land, die
in dc toekomst ten gevolge der kanalen nog
voor den groentebouw zullen worden ge-
bruikt. Door voor vrachtbespafing op bouw-
materialen, brandstof en stukgwderen op
soortgelijke wijze nog 335.000 te becijferen,
is dc rekening bijna sluitend gemaalct; waar-
bij deze echter voor het algemeen belang toch
nog niet uitkomt, aangezien deze besparing
voor een zeer groot deel toch zou voortkomcn
uit vrachtvermindering der spoorwegen en
dus uit anderen hoofde als een verliespost
voor het Rijk verschijnt.
Aan dc hand van vele cijfers over andere
veel kleinere kanalen, zoowel wat betreft af-
metingen, jaarlijksch vervoer als het voorko-
men van industrie langs die kanalen, werd
aangctoond, dat men in Westfriesland, een
land zonder eenige industrie, zeker met kana
len van veel geringer afmetingen toekan dan
nu geprojecteerd zijh.
In aiit verband wees spreker er ook op, dat
in de toekomst door de Zuiderzeewerken een
prachtig verbindingskanaal Enkhuizen
Hoom—Amsterdam zal ontstaan, dat zeer ge-
makkelijk vanaf Schardam, bij Hoom, langs
bestaande breede waterwegen een uitstekende
verbinding met Alkmaar kan geven. Bij de
bespreking der details kwam hij1 hierop teiug.
Spreker kwam tot de conclusie, dat het
kanalennet slechts dan economisch zal uitko-
men, indien eenerzijds de aanlegkosten sterk
worden gereduceerd en anderzijds tegelijk
toch gezorgd wordt, dat bijna alle dorpen
aan het kanalennet komen te liggen- Dit is
z i. mogelijk door een sterke beperking der
eischen.
Wij hebben, zeide spreker, geen behoefte
aan «en groot seheepmrHtanaa! van Enkhui
zen naar Alkmaar. De groote fout voor West-
iriesland is steeds geweest, dat de verbinding
tusschen het bestaand binnenwater en die zee
achterwege is gebleven. Zorg voor eenige
goede slmzen in den Westfrieschen omring-
dijk, dan zal alleen daardoor al een groote
verbetering in treden.
II. Waterwegen in Geestrmer-Ambacht en
Schager- en Niedorper Kogge. Aan de hand
van groote kaarten werd duidelijk gemaakt,
dat dit geheele gebied, vroeger in hoofdzaak
zijn water loozende op de Heer-Hugowaard
en daaTmede in verband staande meren, dit
thans doet op de nh de droogmaking gevorm-
de ringslooten. Het geheele gebied is daar
door doorsneden met vrij breede hoog liggen-
de vaartcn, die als scheepvaartkanalen ge-
bruikt worden.
De eenige toegang tot dit groote gebied was
tot voor kort het sluisje te Zes Wielen bij
Alkmaar, ter breedte van 3 15 Meter, waarbij
nu gekomen is de sluis te Rustenburg, breed
5 Meter. Te Niedorper Verlaat l'igt nog een
sluisje tusschen Geestmer-Ambacht en de
Niedorper Kogge, ter breedte van 3.25 M
Het rapport stelt nu voor dit gebied voor:
lo. Gemeenlegging van het Zuidelijk deel
van Geestmer-Ambaditsboezem, i. c. van de
ringsloot van Rustenburg tot de Roskambrug
bij Oudkarspel met den SchermerboezemBe-
houdens eenige opmerkingen kan spreker rich
hiermede wel vereenigen-
2o. Gemeenlegging van het No*>av1ijk
deel van Geestmer-Ambachtsboezem me: den
boezem van Niedorper Kogge.
Spreker meende, dat het wenschelijk is
daarbij dan tevens den Schagerboezem te
voegen.
verplaatsing van het gemaal te Aarts-
woud naar Kolhom werd' door hem bestreden
als onnoodig en nadedig voor de pl.m. 4400
H A. tusschen Rustenburg en de Langereis,
terwijl de daarbij voorgestelde wegneming
van hot kanaal KolhomAartswoud uit de
plannen der Zuiderzeewerken de verbinding
tusschen Kolhom en Medembllk (d.wjc. het
IJselmeer) sterk zou benadeelen
Voor de verbetering van de scheepvaart
wordt voorgesteld:
a. Een groot scheepvaartkanaal Kolhom—
Stolpcn (aan het Noordholl. kanaal) met een
zijtak naar Schagen. Dit moet in hoofdzaak
dienen voor de verbinding van de Wieringer-
meer met Alkmaar. Spreker betwisttc de wen-
schelijkheid hiervan. De Wieringermieer
krijgt uitstekende verbindingswegen namelijk
via Medembllk, via Wieringen en via de Kooi
aan het Noordholl. Kanaai. Verreweg het
grootste gedeelte van de Wieringermeer heeft
korter afstand af te leggen naar Alkmaar via
de Kooi, dan via Kolhom Deze 2.5 miilioen
kan ten voile bespaard blijven.
b. Een scheepvaartkanaal Alkmaar (Oval)
OudkarspelDirkshom en Alkmaar (Otu-
val)Oudkarspel—Kolhom.
Spreker meende in de plaats van deze kana
len te kunnen voorstellen een kanaal Alk
maar (Omval) naar Schager Verlaatsluis en
vandaar edn tak westelijk naar Dirkshom,
een tak noordelijk langs de Schagervaart naar
Schagen en een tak oostelijk langs Zijdewind
en Lutjewinkel naar Kolhom De afstand
Kolhom—Noordholl. kanaal wordt daardoor
eer korter; SchagenNoordholl. kanaal even-
eens. Voor Schagen geeft dit z i. groote ver
betering. Het kanaal StolpenKolhom met
zijkanaal Schagen gaf geen verbinding met het
bestaand vaarwater van Schagen en bleef zoo
ver mogelijk van het station. Spreker's bedoe-
ling is juist, dat het kanaal verbinding zaj
krijgen met het vaarwater en met het station
Schagen zal daardoor een goede scheepvaart-
verbinding krijgen met Geestmer-Ambacht,
met de geheele Schager- en Niedorper Kogge,
met Kolhom (Wieringermeer) en met het
Noordholl. kanaal. Maar in ieder geval krijgt
op deze wijze het platteland goede verbin
dingswegen met Schagen, met de Langedijk,
met Kolhom en ook onderling.
De Langedijk krijgt de zoo gewenschte ver-
I binding, waardoor de groote omweg over
Alkmaar kan vervallen.
Spreker suggereerde voor Alkmaar een
groot voordeel, indien uit d'e bespaarde mil-
lioenen een klein deel gebruikt wordt voc
sluisverbinding, in plaats van de Overtoom
aan de Zes Wielen met Geestmer-Ambachts-
polder, in plaats van de Overtoom aan den
Omval met de Schermer, en aan' de Ooster-
tocht voor de Heerhugowaard.
Langs dezen weg wordt niet in woord
maar in werkelijkheid openlegging van het
platteland verkregen.
III. Waterwegen in Vier Noorder Koggen
t en Drechterland.
j De toestand is hier een' geheel andere, het
overtollige water wordt rechtstreeks op zee
afgemalen, terwijl de enikele uitzonderingen
als Baarsdorpermeer, Aohterkogge, Wester-
veer «ne. uttelaan op het gemeace water van
de polders, waarin ze liggen. Van hooger lig-
gende ringslooten is dus geen sprake.
Toch hebben ook hier steeds vele vaarten
bestaan, als bdjv. van Hoom respectievelij'k
op Enkhuizen, Medembllk, Avenhorn en
Oudedijk.
De overgang van den eeniem polder in den
anderen verkreeg men door overtoomen,
waarvan de oude kaarteni tallooze aanwijzen.
Ook vanuit de zeehavens te Hoom, Groote
broek, Enkhuizen, -Medemblik kon men met
behulp van overtoomen in het binnenwater
komen.
Na de verharddng der wegen en deni aanleg
der spoorwegen is mede in verband met de
diepere afmaling der polderwateren de vaart
j op deze binnenwateren sterk afgenomen en
zijn de meeste overtoomen verdwenen. In den
i laatsten tijd vraagt de toename der groente-
teelt een goed vervoer per water naar de vei-
i lingeni, terwijil zoowel ten behoeve van het
i wegonderhoud1, van de levering van kunst-
meststoffen als van four age weer meer be-
ver-
van
(het
Ur-
langstelling komt voor het bijna geheel
dwenen verkeer per water. Het spreekt
zelf dat in polders als het Grootslag
;edeelte),' de Westerkoggen,
Ik had het gevoel, dat ik je dadelijk moest
spreken."
„Je bent allerliefst onbekookt, lieve kind.
Kan het je schelen dat ik rook? Een sigaret
zou me kalmeeren. Jammer, dat ik er jou
geen kan aanbieden, he?"
„Philip," zei het meisje, „ik weet, dat je
boos zult zijn om wat ik ga zeggen."
Deze onverwachte opmerking en haar niet
acht slaan op wat hij gezegd had, verbaas-
den Massingham. Hij keek haar een oogen-
blik zwijgend1 aan met zijn aangestoken si
garet in de hand. Toen schoof hij dicbler
naar haar toe en lachte.
„Sydhey", zei hij), „houd je parasol wat
lager en geef me een kus, lieveling. Zoo, houd
hem voor je en dan, zal niemaind het zien.
Maar ^n."
Hij kuste haar, onder bedekking van de pa
rasol en Sydney liiet het, ofschoon wat weer-
strevend, toe. Maar de kus bracht een bios op
haar gezicht en verzachte de uitdrukking er
van, zooals Philip, misschien geraden had,
dat hij doen zou.
,,Vertel me nu, wat je zeggen wilt, lieve",
fluisterde hij, terwijl hij een hand door haar
arm stak.
Lieve Philip, het is alleen maar dit
we doen zeker verkeerd met geheim te houden
dat wij dat wij
„Dat wij elkander liefhebben Waarom zou
het verkeerd zijn dat voor ons zelf te houden.
kleintje. Het is een heel omschuldig geheim"
„Wij bedriegen er anderen door. Ik be-
drieg mijn oom. Ik weet niet, wat je aan je
moeder en oom' zegt, maar Rose heeft me ge
zegd, dat ja oom planum hseft voor ja huwa-
lijk «v tn
Ite);
Hensbroetk, Obdam en Geestmer Am-
bacht het binnenverkeer als het eenig moge-
lijike, nooit weg is geweest.
Het rapport stelde voor een gtroot scheep
vaartkanaal van1 AlkmaarfRustenburg
Enldiuizen, met zijkanalen naar Hoom, Me
demblik, Andijk en Grootebroek, tezamen
kostende ruim 9 miilioen.
Spr. kwam hier sterk tegen op; een ver
binding van Friesland en Groningeni met
Alkmaar langs dat kanaal was volgens hem
niet noodig; die verhouding geschiedt te-
genwoordig via deni Helder, via Edam of via
Amsterdam em kan via de afsluiting, indien
men op het IJselmeer wil blijven, evengoed
via Wieringeni—de Kooi gaan em natuurlijk
veel beter via Schardam langs het nieuwe
Kanaal. Voor den afvoer van groemtem en
den aanvoer der materialen moet mem dit
deel van Westfriesland niet in verbinding
brengen met Alkmaar, maar met de Zaan-
streek en Amsterdam. Dit bereikt men door
bij Avenhorn het buitenwater (Schermerbce-
zem) op te zoekera, vandaar staan dan geheel
I onpartijdig de wegen open naar Alkmaar,
1 Zaanstreek en Amsterdam en naar Pur-
merend.
Dit kanaal moet volgens spreker zeer
duur wordem, aangezien; net trace op vele
plaatsen de auurste landerijen geheel door-
•snijdt en afscheidt van de boerderijen.
Op dm voorgrond stellende, dat het eigen-
I lijike groentenvervoer van de Streek, zich
concemtreerende in de veiling bij1 't station
j BovenkarspelGrootebroek volkomem gehol-
len is met een goede vaartverbetering van-
aar naar Broekerhaven eni op den duur met
een sluis tusschen het poldierwater en de be
staande Zeehaven, waardoor dus de behoefte
aan het snelle vervoer met groote motorsche-
pen vervalt, meende spreker volgende tratta
als eem voorloopige sCnets te kunnen' aan-
geven.
In Avenhorn wordt een sluis gcbouwd,
toegang gevemd tot de te verbeteren trekvaart
op Hoorn. Aan het eind van die trekvaart
dus bij de Waal en de Westerpoortsgracht
komt de haven van Hoom. door eem zeesluls
in verbinding staand met t Hoomsche Hop.
Het station, de binnenhavem em de buitem-
haven komen aldus vlak bij elkander en alles
is dadelijk gericht op den te verwachten op-
bloei na de afsluiting en inpoldering.
De in het rapport voorgestelde kade
komt naar spreker's meening veel te ver van
de buitenhaven en van de aanwezige pakhuii-
zen, terwijl op de toekomst blijikbaar niet is
gelet.
Van deze binnenhavem uit gaat het kanaal
westelijk van het Keem tot <j|en Hoornschen
weg, alwaar het via een sluis in de Kromme
Leek, dus het palderwater van de Vier Noor
der Koggen komt em dit volgt om daama
noordwaarts af te buigen naar Nibbixwoud
en dan de Gouw te volgen tot de Veersloot
em deze langs te gaan tot Medemblik. Op
deze wijze wordt bijna geheel gebruik ge
maakt van de oude, bestaande vaartem, die
met niet te hooge kosten in orde zijn te ma
ken.
Even tem Noorden; van de binnenhaven van
Hoom, namelijk ter hoogte van de Wijzend.
gaat een nieuw te graven tak van het kanaal
door een sluis over in den; Oosterpolder om
dan verder de bestaande Wijzend te volgem
door de Bangert tot het Rad aan de Dragt,
daar opnieuw een sluis te passeeren en dau in
de wateren van het Grootslag te komen. Ook
hier wordt de bestaande Wijzend gevolgd1 tot
het station Binnenwijzend, vanwaar eerst de
vaart tem Noorden van den spoorweg wordt
ekozen om na kruising weer opnieuw de
ijzend en verder de Togt langs de stations
„Plannen! die kleine intrigante! Zij heeft
je praatjes imgefluisterd, is het niet zoo? Zeg,
Syd, je hebt haar toch niets verteld?"
„Nleen, Philip; niet bepaald'. Ik bedoel,
dat ik je naam niet genoemd beb; zij weet
niet, wie het is. Maar zij weet, dat er iemand
is, en ze zei dat het heel slecht en bedrie-
gelijk van me was, het oom John niet te zeg
gen
Kleine kat!" zei Philip. Maar zijmj oogen
schitterden van plezier. „Zie je niet, dat ze
alleen maar jaloersch was, lieve kind? Jij
hadt een aanbidder, en zij niet dat betee-
kent het. Intusschen was het een beetje dwaas
vaim je, haar zooveel te zeggen."
„Ik kan het bijna niet vermijden zonder
een leugen te zeggen", fluisterde Sydney.
„In liefde en oorlog is alles geoorloofd
Het zou een heel onsdiuldige leugen zijni, als
zij gezegd werd, om een man te beschermen
cuen je zegt lief te "hebben."
„Ik heb je lief, Philip!" De bekentenis
scheen haar door werkelijke pen afgedwon-
gen. „Geloof je, dat ik ooit in die dubbelzin-
nigheid en dat bedrog zou hebben toege-
stemd als ik je niet liefhad!"
„Ik weet heusch niet, wat je bedoelt met
dubbelzinnigheid en bedrog'zei kapitein
Massingham op beleedigenaen toon, .,1k heb
zelf geen leugen omtrent de zaak verteld en
ik vermoed, dat jij het ook niet hebt gedaan.
Je maakt een berg van een molshoop, SydL
ney.
„A1 heb ik geen leugen in woorden ge
zegd, dan heb ik er toch naar gehandeld", zei
Sydney, met gloeiende wangeni. „Ik heb me
gadrtgan altof ja niets voor ma wurt, wsn-
msar «r uukrc numsfhao hij varan; ik hah
je kapitein Massingham genoemd, ofschoon
ik je altijd Philip moem, als we alleen zijn.
Mijn oom gelooft, dat ik vrij1 ben, terwijl ik
in werkelijkheid met jou verloofd ben."
Zij zei de laatste woorden aarzelend, den
donkeren blik op Philip's gezicht ziende. Hij
trok een paar oogenblikken woedend aan zijn
sigaret, voordat hij zei:
„Je zeide me, dat je oom niets over je te
zeggen hadt die bewering beteekent d^is
niet veel. Je behoeft het hem niet te zeggen."
„Ik zie de zaken nu anders in. Hij handelt
als mijn voogd, en ik woon in zijm huis. Dat
maakt zeker een onderscheid. En daarenbo-
ven ik dacht dat ik zoo gauw naar Aus-
tralie zou gaan, tenzij jij ik bedoel, ik
dacht, dat ik heel gauw zijn huis zou verla-
ten en dat de geheimhouding zou eindigen.
Maar ik ga nu niet naar Australie."
„Niet? Willen je broers niet, dat je komit?"
„Ze zeggen, dat het niet gaat."
-^rtVat ga je nu doen
„lk weet het niet, Philip."
Er lag een pathetische klank in haar stem,
die sommige mannen getroffen zou hebben,
em kapitein Massingham was er niet geheel
ongevoelig voor. Hij wierp het eindje van zijn
sigaret weg, keerde zich om en keek haar
vastbesloten aan.
„Kijk eens hier, Sydney. Ik weet wat je
denkt. Je denkt, dat ik dadelijk zeggen moest
„word' miin vrouw en dat zal de moeilijkheid
oplossem." Dat zou het ook voor jou.
Maar niet voor mij; het zou mijn ongeluk
zijn."
„Ik heb nooit aan zoo iets gedacht; ik wil
volstrekt aiot zoo iets. Has Ian ja za
ma spnakon, Philip?"
Hoogcarspel, Grootebroek en Bovenkarspel
tot Enkhuizen te volgen, met een zijtak naar
Broekerhaven. De molentochten van den
Houterpolder, em van Veenhuizeni en Hem te
zamen komende bij het gemaal a. d. Groot
slag geven gelegenheid om ook voor deze
polders een verbinding met Broekerhaven te
maken. De Slimtocht van den; Houterpolder
is bovendien te Hoogkarspel bij den tegen-
wdordigen overtoom desgewenscht met het
hoofdkanaal te verbinden door een sluis.
Aan het rapport was toegevoegd een be-
grooting voor een kanaal Opmeer-Oostwoud
en daar aansluitend aan het kanaal naar
Medemblik. Dit kanaal wordt echter door de
commissie niet over genomen. Toch scheen het
spreker toe, dat voor een goede omtsluiting
van de Vier Noorderkoggeni dit kanaal nog
wel noodig is, terwijl tevens daardoor een
goede verbinding tusscheni het Westelijke en
Oosteldjke deel van Westfriesland verkregen
wordt. Deze verbinding zou anders slechts
via Hoom tot stand kunnen komen. Met de
voorgestelde rich-ting kan spreker zich wel
vereenigen; het profiel kan z. i. veel geringer
worden.
Indien mm, zeide spreker, de kanalisatie
op deze wijze opvat. dan is het snelle
groentevervoer evengoed gebaat als bij het
groote plan, de kanalen zijn evengoed vol-
doende voor aanvoer per tjalk en er wordt
m. i. minstens de helft van de 15,5 miilioen
bespaard. Door een klein deel daarvan te be-
steden voor de vaartverruiming haar de ver
schillende nog niet aanliggemde dorpen en
voor het a an brengen van sluizen en sluisjes
in eenige polders vergroot men op een krach
tige wijze bet rayon van het kanalenstelsel en
maakt daardoor een betere rentabiliteit mo
gelijk mede door besparing op wegonder
houd.
In't kort men bevordert ten sterkste het
nuttig effect der uit te geven gelden. Applaus.
Hiema werd tot half twee gepauseerd.
Gemengd Nieuws
VEREENIGING VAN NEDERL.
GEMEENTEN.
De afd. Noord-Holland der Ver. van Ned.
Gemeenten hkJd Maandag in het stadhuis
te Amsterdam een druk be^chte vergadering
naar aanleiding van de nieuwe voorstellen
van Gedeputeerde Staten betreffende finan
cieele regelingen in zake het P. E. N.
Het eerste kwam aan de orde de volgende,
door het bestuur voorgestelde motie:
„De afd. Noord-HoTland van de Ver. van
Ned. Gemeenten, kennis genomen hebbende
van de nadtre voorstellen van Gedeputeerde
Staten inzake het P. E. N., inzonderneid van
de bedreiging om, wanneer de in de verga^
dering van 28 Augustus 1922 voorgestelde,
maar nu blijlkens de bedrijfsuitkomsten van
het P. E. N. niet meer noodige hoogere ta-
rieven niet worden aanvaard, in gemeenten
waarvoor het contract spoedig afloopt, boven1
de dan in te voeren hoogere taricven nog de
niet-aanvaarde verhooging te verhaleni of
daar met voorbdjgaan van het Gemeentebe-
stuur direct aan huis te leverem;
„verzet zich1 met kracht tegen1 deze bedrei-
ging;
besluit, wanpeer deze bedreiging niet
wordt imgetrokken, ieder op zich zelf en alien
te zamen alle maatregelen van tegenweer te
treffen; als onmiddellijke opzegging van alle
vrijwillige verhoogingen, bouwen van eigen-
centrales, letterlijke uitvoering der contracten
enz., die kunneni dienen, om die bedreiging te
doen mislukken."
De voorzitter, de heer D. Kooiman, burge
meester van Purmerend, deze motie namens
het bestuur toelichtende, zeide dat het be
stuur het door Gedeputeerde Staten thans
ingenomen standpunt emstig betreurd. De
financieele resultatem van hS P. E. N. zijn
over 1922 veel gunstiger dan bet vorig jaar
biji bet voeren van overleg tusschen provincie
en gemeenten! werd verwacht. Het verlies is
belangrijik vexminderd en zelfs zonder kapi-
taalsafschrijving is zeer waarschijinilijki, dat
dit verlies geheel zal verdwijmen. Toch wen
schen Gedeputeerde Staten bij de gemeenten
„Het is heel gewoon, Syd. Ga zittenwordt
niet boos. Wil je oom je niet houden
,,Ja, hij wil, dat ik blijf", zei Sydney, ter
wijl ze weer ging zitten op de plaats van
waar ze in haar toom opgesprongen was,
„maar ik wil niet blijven. Ik wil mijn eigen
brood verdienenik word gouvemante."
„Dat zal je zeker niet, als ik er iets in te
zeggen heb", zei de kapitein. „Gouveraante,
wel zeker! Wat dertk je, dat mijn moeder
daarvan zou zeggen? Het is al erg genoeg,
zooals het is."
„Omdat ik geen geld heb?"
„Nu, ik wil natuurlijk niet hard zijn, Syd1-
ney, maar dat is de moeilijkheid. Je hebt
geen geld geen familie die wat beteekent
nu. niets, waar mijn moeder bijzondere
waarae aan hecht; en je moet de dingen niet
erger maken door Mijnheer Holden ineens te
veriaten en gouvernante te worden."
„Als ik het niet doe," zei Sydney lang-
zaam, „als ik op Moss Dyke blijf, Philip,
moet je oom den stand vam zaken tusschen
ons vertellen.
„Moet ik?" zei' Philip binnensmonds.
„Nu, je eischa wat, meisje! Dat zal ik niet
doen."
„Philip, dat meen je niet."
„Ik meen het; en ik meen nog iets meer.
Kijk eens, Sydney, je hebt me op dat punt erg
verveeld, en ik ben niet van plan het 1 anger
te verdragen. Wil je goed begrijpen, dat ik
zelf den tijd zal Verkiezen, om het je oom,
mijn moeder en de rest van de wereld te ver
tellen, em dat je moet wachten tot ik daar-
(WooeU