Alkmaarsche Gourant Elndeljjk weergevonden Bosk- en Handelsdrukkerij v.h. Herms. COSTER ZOON, Voordam G 9, ALKMAAR, Woensdag 25 April. Feailleton. is HET adres voor ABONN EMENT EN op Tijdschriften, zoowel binnen- als buitenlnndsche. 1928 lfo.W Uonderd Y0I en Twlntlgste Jaargang. Stadsnieuws "vvREENIGING TOT ONTWIKKEL1NG VAN DEN LANDBOUW IN HOLLANDS NOORDERKWARTIER. In de Harmonie werd hedenmorgen de al- remeene vergadering gehouden van de Ver- Jeaiging tot Ontwikkeling van den Landbouw in, Hollands Noorderkwartier. Dc voorzitter, de heer K. Kuiper, heette in ij bijzonder welkom den E>irecteur-Generaal van dm Landbouw, den heer van Hoek, en nir Molhuijzen van het Ned. Landbouw- Spr. wees er op hoe de vergadering werd gehouden in de gemeente die meer en meer door de vestiging van het Landbouw- hUis het middelpunt was geworden van het landbouwvereenigingsleven iin Noord-noH ^Stxr oordeelde een woord van erkente!i;k- heid aan Alkmaar voor de steeds aan den landbouw betoonde medewerking op njn jdktnaar toonl steeds de samenwerldng om to stad fen platteland te steuneni. Sor leek dit bemoedigend, oradat het hem workwam, dat de landbouwvereenigingen ateuu noodig hebben. Een groot doel onzer landbouwers is niet voldaan met hetgeen door de vcroenigingen gedaan is om den landbouw tot bloei te brengen. Spr. behiigde daarover ziin spijt Hiertegen zal dienen te Vorden op- wtoeder1 he* de taak ziih Yan hen, die ™ucJen en het zal de taak zijh Yan hen, zich geroepen achten of geroepen worden als leidende mannen op te treden, den landbou wers te overtuigen van de noodzakelirkheid m eensgezinde krachtige organisatie. Mocht deaa verseniging, welke steeds velie vraagstuk- ken in haar werkplan heeft staan, hiertos ook nog gelegenheid vinden, dan zal dat zeer ze ker een zware doch tevens dankbare taak zijn. Den weosch uitsprekende, dat reeds deze vergadering hiertoe een steentie moge bijdra- gen, verklaarde spr. de vergadering voor ge- °^[)e r;; - .aris, de heer O. Nobel, deed de volgende mededeelingen Het bestuur betuigde instemming aan het adres van de Kamers van Koophandel van Alkmaar, Hoom en Zaandam aan Ged. St a ten van Noord-Holland inzake verlaging kosten van het Hooghemraadschap. Voor de bestudeering van de te nemen naatregelen voor de grondbelasting werd eene commissie benoemd, bestaande uit de heeren D. de Boer te Stompetoren, P. Sta ll Cz. te Hoogcarspel, Mr. P. A. Offers te lkmaar. Betreffende de droogmaking van' de Zuider, zee (IJselmeer-Commissie) werd opnieuw een commissie ingesteld, bestaande uit de heeren C. Nobel, D. de Boer Dz., C. Wijdenes Spaans, A. J. Peeck, Dr. Scheij en S. Smeding. Het bestuur heeft gemeend de opleiding van veeverloskundigen toch te moeten bevor- deren en al werden de plannen in deze aan- vankelijk niet voortgezet, v.n.l. op grond van de hooge kosten der practische opleiding. Naar aanleiding der moeilijkhjeden, onder- vonden bij de levering van electrische stroom voor het landbouwbedrijf tengevolge van de installing der speruren werd overleg gepleegd met het Prov. felectrititeitsbedrijf, met het ge- volg dat een onderzoek zal worden ingesteld naar de bezwaren dientengevolge in de ver- schillende gemeenten ondervonden. Dit onder zoek is opgedragen aan de heeren O. Nobel, W. Oroot en J. Blaauboer. De heer H. K. Koster drong op meerdere samenwerking met de vereeniging van oud- leerlingen der Rijkslandbouwwinterschool te Schagen. De voorzitter zeide. dat het begin van deze samenwerking er reeas was. De heer D. G overs adviseerde namens de financieele commissie tot goedkeuring van de rekening, die in ontvangst en uitgaaf een be- drag- aanwees van 2235,91%. i Aan de orde kwam hierop de benoeming van een lid van het bestuiur wegens het be- danken van den voorzitter, den heer K. Kui per, die mededeelde om gezondheidsredenen plaats te moeten maken. Hij was overtuigd, daardoor ook te handelen in het belang van Hollands Noorderkwartier. Tot bestuurslid werd de heer K. Breebaart te Winkel gekozen. Het woord was hierop aan prof. Visser voor zijn inleiding. De voorzitter wees er op, dat in West-Fries- land verschillende stemmen opgaan die de plannen van de West-Friesehe Kanaalvereeni-1 ging wel mooi vinden, maar te duur. Spr. zette uiteen waarom het bestuur het put tig had geoordeeld prof. Visser uit te noo- digen zijn zienswijze in deze vergadering naar voren te brengen. Spr. oordeelde dit goed gezien en heette in het bijzonder wel- Kom burgemeester en wethouders van Alk maar en de heeren die voor dit speciale doel waren gekomen en het grootste deel van de vergadering vormden. BESPkEKINO OVER DE VOORGE- STELDE KANAL1SATIE VAN WESTFRIESLAND. Spreker begon met te zeggen, dat er moed toe behoort kritiek uit te oeienen op een der- gelijk keurig uitgevoerd rapport, gedekt door zoovele namen. Zijn overtuiging, dat de in- houd een onvoldoende kennis verraadt van ons zoo moeilijk polderland, waardoor kana- len worden ontworpen, die eenerzijds veel te duur zijn en anderzijds toch nog voor het ei- genlijke gewest veel te weinig geven, noopt nem daartegen krachtig op te komen. Z. L had de opsteller meer eerbied moeten toonen voor de onderteekenaren. Technisch houdt spr den opsteller voor een hoogstaand man, maar het ontbreekt hem aan de Gewestelijke kennis. Hij zal zijn voordracht als volgt verdeden: I. Bespreking der rentabiliteit. II De toestand der Waterwegen in Geest- mer-Aznbacht en Schager- en Niedorper Kogge, gelijk deze nu is, gelijk hij door net rapport wordt voorgestelden gelijk spreker dien zou wenschen. Dit is het Westelijk deel van Westfriesland, namelijk ten westen van de lijn Aartswoud-Avenhorn. III. Hetzelfde voor Vier Noorder Koggen en Drechterland; dus voor het Oostelijk deel van Westfriesland, ongeveer tea Ooaten van de lijn Aartswoud-Avenhom. I. Rentabiliteit. De aanlegkosten der voorgestelde kanalen: Stolpen-Kolhorn, Alk- maar-Dirkshom, Alkm aar-Oudkarspel-Kol- hom, AJkmaar-Hoom-Enkhuizen met zijkana- len naar Me^emblik en Grootebroek zijn be- groot op 15,5 miilioen. Na aftrek van het vak Schagen-Kolhorn en van de sluis te Me- demblik en zonder opneming van het kanaal Opmeer-Oostwoud, is het bedrag 14 miilioen. riicrvoor 5 pet. rente en 2 pet. voor afschrij- ving. bediening en onderhoud te ,zamen relce- nende (naar spreker's meening wel zeer laag genomen), koint het rapport tot de conclusie, dat dus edn miilioen voordeel voor de gemeen- schap te boeken meet, zijn om tot dm aanleg van de kanalen te besluiten. Het rapport becijfert werkelijk dit voordeel, maar spreker maakte door vele voorbeelden duidelij'k, dat het voor den' landbouw becij- fcrde voordeel van 425.000 aan gerechten twijfel onderhevig is. Hij wees er vooral op, dat door deze enkele zeer groote kanalen, waaraan bijna geen enkel dorp rechtstreeks gelegcn is, de ontvangst per schip van 200 ton evenmin mogelijk wordt als vroeger. Ook de verzending van groente per schip van 200 ton, waarop de besparing aan vrachtkosten berekend is, betwijfdde hij ten zeerste. Ver- der wees hij er op, dat de op deze wijze ver- kregen 425.000 nog met 200.000 wordt Uit hot Engelsch van Adeline Sergeant. U) „Waa je bij mevrouw Grant?" vroeg Syd ney opeens. „Hni, ja. Je nichtje was er ook." „Ja", zei Sydney en het hart zonk haar in de schoenen Waarom had Rose haar niet verteld1, dat kapitein Massingham ook kwam? Dat moest m geweten hebbem. „wat 'n aardig ding is ze!" riep de jonge man met een kort lachje uit. „Juist het soort van meisje, dat mijn moeder aardig zou vin den. Ik ben' niet verbaasd, dat de oude Brox- l»ume zoo op haar gesiteld1 is." „Je moeder. Philip, ik wist niet, dat je moeder nog leefde. „Je hebt nooit over hair met me gesproken." „Och, ik d'acht, dat jelui het niet goed' met elkaar zoudt kunnen vinden," zei kapitein Massingham, onversclullig. „Maar zij is niet gemakkelijk mijn moeder, en ik moet voor- zichtig met haar zijn. Zij en mijn oom zijn groote vriendenze schijnen hun hoofden sa- men gestoken te hebben over mij maar, dat is wat anders. Waarom wilde je me spre- ken, Syd? Ik hoop, dat je eem goede reden haat om me in die brandende zon te bren gen. „Mis«chien; had ik moeten wachten zei 8fdnay, iraurig, ,^nazr ik tvaa zoo ongeluk- og, dit ik me goat tijdi gunde am te dmken vernoogd met het oog op 5000 H.A land, die in dc toekomst ten gevolge der kanalen nog voor den groentebouw zullen worden ge- bruikt. Door voor vrachtbespafing op bouw- materialen, brandstof en stukgwderen op soortgelijke wijze nog 335.000 te becijferen, is dc rekening bijna sluitend gemaalct; waar- bij deze echter voor het algemeen belang toch nog niet uitkomt, aangezien deze besparing voor een zeer groot deel toch zou voortkomcn uit vrachtvermindering der spoorwegen en dus uit anderen hoofde als een verliespost voor het Rijk verschijnt. Aan dc hand van vele cijfers over andere veel kleinere kanalen, zoowel wat betreft af- metingen, jaarlijksch vervoer als het voorko- men van industrie langs die kanalen, werd aangctoond, dat men in Westfriesland, een land zonder eenige industrie, zeker met kana len van veel geringer afmetingen toekan dan nu geprojecteerd zijh. In aiit verband wees spreker er ook op, dat in de toekomst door de Zuiderzeewerken een prachtig verbindingskanaal Enkhuizen Hoom—Amsterdam zal ontstaan, dat zeer ge- makkelijk vanaf Schardam, bij Hoom, langs bestaande breede waterwegen een uitstekende verbinding met Alkmaar kan geven. Bij de bespreking der details kwam hij1 hierop teiug. Spreker kwam tot de conclusie, dat het kanalennet slechts dan economisch zal uitko- men, indien eenerzijds de aanlegkosten sterk worden gereduceerd en anderzijds tegelijk toch gezorgd wordt, dat bijna alle dorpen aan het kanalennet komen te liggen- Dit is z i. mogelijk door een sterke beperking der eischen. Wij hebben, zeide spreker, geen behoefte aan «en groot seheepmrHtanaa! van Enkhui zen naar Alkmaar. De groote fout voor West- iriesland is steeds geweest, dat de verbinding tusschen het bestaand binnenwater en die zee achterwege is gebleven. Zorg voor eenige goede slmzen in den Westfrieschen omring- dijk, dan zal alleen daardoor al een groote verbetering in treden. II. Waterwegen in Geestrmer-Ambacht en Schager- en Niedorper Kogge. Aan de hand van groote kaarten werd duidelijk gemaakt, dat dit geheele gebied, vroeger in hoofdzaak zijn water loozende op de Heer-Hugowaard en daaTmede in verband staande meren, dit thans doet op de nh de droogmaking gevorm- de ringslooten. Het geheele gebied is daar door doorsneden met vrij breede hoog liggen- de vaartcn, die als scheepvaartkanalen ge- bruikt worden. De eenige toegang tot dit groote gebied was tot voor kort het sluisje te Zes Wielen bij Alkmaar, ter breedte van 3 15 Meter, waarbij nu gekomen is de sluis te Rustenburg, breed 5 Meter. Te Niedorper Verlaat l'igt nog een sluisje tusschen Geestmer-Ambacht en de Niedorper Kogge, ter breedte van 3.25 M Het rapport stelt nu voor dit gebied voor: lo. Gemeenlegging van het Zuidelijk deel van Geestmer-Ambaditsboezem, i. c. van de ringsloot van Rustenburg tot de Roskambrug bij Oudkarspel met den SchermerboezemBe- houdens eenige opmerkingen kan spreker rich hiermede wel vereenigen- 2o. Gemeenlegging van het No*>av1ijk deel van Geestmer-Ambachtsboezem me: den boezem van Niedorper Kogge. Spreker meende, dat het wenschelijk is daarbij dan tevens den Schagerboezem te voegen. verplaatsing van het gemaal te Aarts- woud naar Kolhom werd' door hem bestreden als onnoodig en nadedig voor de pl.m. 4400 H A. tusschen Rustenburg en de Langereis, terwijl de daarbij voorgestelde wegneming van hot kanaal KolhomAartswoud uit de plannen der Zuiderzeewerken de verbinding tusschen Kolhom en Medembllk (d.wjc. het IJselmeer) sterk zou benadeelen Voor de verbetering van de scheepvaart wordt voorgesteld: a. Een groot scheepvaartkanaal Kolhom— Stolpcn (aan het Noordholl. kanaal) met een zijtak naar Schagen. Dit moet in hoofdzaak dienen voor de verbinding van de Wieringer- meer met Alkmaar. Spreker betwisttc de wen- schelijkheid hiervan. De Wieringermieer krijgt uitstekende verbindingswegen namelijk via Medembllk, via Wieringen en via de Kooi aan het Noordholl. Kanaai. Verreweg het grootste gedeelte van de Wieringermeer heeft korter afstand af te leggen naar Alkmaar via de Kooi, dan via Kolhom Deze 2.5 miilioen kan ten voile bespaard blijven. b. Een scheepvaartkanaal Alkmaar (Oval) OudkarspelDirkshom en Alkmaar (Otu- val)Oudkarspel—Kolhom. Spreker meende in de plaats van deze kana len te kunnen voorstellen een kanaal Alk maar (Omval) naar Schager Verlaatsluis en vandaar edn tak westelijk naar Dirkshom, een tak noordelijk langs de Schagervaart naar Schagen en een tak oostelijk langs Zijdewind en Lutjewinkel naar Kolhom De afstand Kolhom—Noordholl. kanaal wordt daardoor eer korter; SchagenNoordholl. kanaal even- eens. Voor Schagen geeft dit z i. groote ver betering. Het kanaal StolpenKolhom met zijkanaal Schagen gaf geen verbinding met het bestaand vaarwater van Schagen en bleef zoo ver mogelijk van het station. Spreker's bedoe- ling is juist, dat het kanaal verbinding zaj krijgen met het vaarwater en met het station Schagen zal daardoor een goede scheepvaart- verbinding krijgen met Geestmer-Ambacht, met de geheele Schager- en Niedorper Kogge, met Kolhom (Wieringermeer) en met het Noordholl. kanaal. Maar in ieder geval krijgt op deze wijze het platteland goede verbin dingswegen met Schagen, met de Langedijk, met Kolhom en ook onderling. De Langedijk krijgt de zoo gewenschte ver- I binding, waardoor de groote omweg over Alkmaar kan vervallen. Spreker suggereerde voor Alkmaar een groot voordeel, indien uit d'e bespaarde mil- lioenen een klein deel gebruikt wordt voc sluisverbinding, in plaats van de Overtoom aan de Zes Wielen met Geestmer-Ambachts- polder, in plaats van de Overtoom aan den Omval met de Schermer, en aan' de Ooster- tocht voor de Heerhugowaard. Langs dezen weg wordt niet in woord maar in werkelijkheid openlegging van het platteland verkregen. III. Waterwegen in Vier Noorder Koggen t en Drechterland. j De toestand is hier een' geheel andere, het overtollige water wordt rechtstreeks op zee afgemalen, terwijl de enikele uitzonderingen als Baarsdorpermeer, Aohterkogge, Wester- veer «ne. uttelaan op het gemeace water van de polders, waarin ze liggen. Van hooger lig- gende ringslooten is dus geen sprake. Toch hebben ook hier steeds vele vaarten bestaan, als bdjv. van Hoom respectievelij'k op Enkhuizen, Medembllk, Avenhorn en Oudedijk. De overgang van den eeniem polder in den anderen verkreeg men door overtoomen, waarvan de oude kaarteni tallooze aanwijzen. Ook vanuit de zeehavens te Hoom, Groote broek, Enkhuizen, -Medemblik kon men met behulp van overtoomen in het binnenwater komen. Na de verharddng der wegen en deni aanleg der spoorwegen is mede in verband met de diepere afmaling der polderwateren de vaart j op deze binnenwateren sterk afgenomen en zijn de meeste overtoomen verdwenen. In den i laatsten tijd vraagt de toename der groente- teelt een goed vervoer per water naar de vei- i lingeni, terwijil zoowel ten behoeve van het i wegonderhoud1, van de levering van kunst- meststoffen als van four age weer meer be- ver- van (het Ur- langstelling komt voor het bijna geheel dwenen verkeer per water. Het spreekt zelf dat in polders als het Grootslag ;edeelte),' de Westerkoggen, Ik had het gevoel, dat ik je dadelijk moest spreken." „Je bent allerliefst onbekookt, lieve kind. Kan het je schelen dat ik rook? Een sigaret zou me kalmeeren. Jammer, dat ik er jou geen kan aanbieden, he?" „Philip," zei het meisje, „ik weet, dat je boos zult zijn om wat ik ga zeggen." Deze onverwachte opmerking en haar niet acht slaan op wat hij gezegd had, verbaas- den Massingham. Hij keek haar een oogen- blik zwijgend1 aan met zijn aangestoken si garet in de hand. Toen schoof hij dicbler naar haar toe en lachte. „Sydhey", zei hij), „houd je parasol wat lager en geef me een kus, lieveling. Zoo, houd hem voor je en dan, zal niemaind het zien. Maar ^n." Hij kuste haar, onder bedekking van de pa rasol en Sydney liiet het, ofschoon wat weer- strevend, toe. Maar de kus bracht een bios op haar gezicht en verzachte de uitdrukking er van, zooals Philip, misschien geraden had, dat hij doen zou. ,,Vertel me nu, wat je zeggen wilt, lieve", fluisterde hij, terwijl hij een hand door haar arm stak. Lieve Philip, het is alleen maar dit we doen zeker verkeerd met geheim te houden dat wij dat wij „Dat wij elkander liefhebben Waarom zou het verkeerd zijn dat voor ons zelf te houden. kleintje. Het is een heel omschuldig geheim" „Wij bedriegen er anderen door. Ik be- drieg mijn oom. Ik weet niet, wat je aan je moeder en oom' zegt, maar Rose heeft me ge zegd, dat ja oom planum hseft voor ja huwa- lijk «v tn Ite); Hensbroetk, Obdam en Geestmer Am- bacht het binnenverkeer als het eenig moge- lijike, nooit weg is geweest. Het rapport stelde voor een gtroot scheep vaartkanaal van1 AlkmaarfRustenburg Enldiuizen, met zijkanalen naar Hoom, Me demblik, Andijk en Grootebroek, tezamen kostende ruim 9 miilioen. Spr. kwam hier sterk tegen op; een ver binding van Friesland en Groningeni met Alkmaar langs dat kanaal was volgens hem niet noodig; die verhouding geschiedt te- genwoordig via deni Helder, via Edam of via Amsterdam em kan via de afsluiting, indien men op het IJselmeer wil blijven, evengoed via Wieringeni—de Kooi gaan em natuurlijk veel beter via Schardam langs het nieuwe Kanaal. Voor den afvoer van groemtem en den aanvoer der materialen moet mem dit deel van Westfriesland niet in verbinding brengen met Alkmaar, maar met de Zaan- streek en Amsterdam. Dit bereikt men door bij Avenhorn het buitenwater (Schermerbce- zem) op te zoekera, vandaar staan dan geheel I onpartijdig de wegen open naar Alkmaar, 1 Zaanstreek en Amsterdam en naar Pur- merend. Dit kanaal moet volgens spreker zeer duur wordem, aangezien; net trace op vele plaatsen de auurste landerijen geheel door- •snijdt en afscheidt van de boerderijen. Op dm voorgrond stellende, dat het eigen- I lijike groentenvervoer van de Streek, zich concemtreerende in de veiling bij1 't station j BovenkarspelGrootebroek volkomem gehol- len is met een goede vaartverbetering van- aar naar Broekerhaven eni op den duur met een sluis tusschen het poldierwater en de be staande Zeehaven, waardoor dus de behoefte aan het snelle vervoer met groote motorsche- pen vervalt, meende spreker volgende tratta als eem voorloopige sCnets te kunnen' aan- geven. In Avenhorn wordt een sluis gcbouwd, toegang gevemd tot de te verbeteren trekvaart op Hoorn. Aan het eind van die trekvaart dus bij de Waal en de Westerpoortsgracht komt de haven van Hoom. door eem zeesluls in verbinding staand met t Hoomsche Hop. Het station, de binnenhavem em de buitem- haven komen aldus vlak bij elkander en alles is dadelijk gericht op den te verwachten op- bloei na de afsluiting en inpoldering. De in het rapport voorgestelde kade komt naar spreker's meening veel te ver van de buitenhaven en van de aanwezige pakhuii- zen, terwijl op de toekomst blijikbaar niet is gelet. Van deze binnenhavem uit gaat het kanaal westelijk van het Keem tot <j|en Hoornschen weg, alwaar het via een sluis in de Kromme Leek, dus het palderwater van de Vier Noor der Koggen komt em dit volgt om daama noordwaarts af te buigen naar Nibbixwoud en dan de Gouw te volgen tot de Veersloot em deze langs te gaan tot Medemblik. Op deze wijze wordt bijna geheel gebruik ge maakt van de oude, bestaande vaartem, die met niet te hooge kosten in orde zijn te ma ken. Even tem Noorden; van de binnenhaven van Hoom, namelijk ter hoogte van de Wijzend. gaat een nieuw te graven tak van het kanaal door een sluis over in den; Oosterpolder om dan verder de bestaande Wijzend te volgem door de Bangert tot het Rad aan de Dragt, daar opnieuw een sluis te passeeren en dau in de wateren van het Grootslag te komen. Ook hier wordt de bestaande Wijzend gevolgd1 tot het station Binnenwijzend, vanwaar eerst de vaart tem Noorden van den spoorweg wordt ekozen om na kruising weer opnieuw de ijzend en verder de Togt langs de stations „Plannen! die kleine intrigante! Zij heeft je praatjes imgefluisterd, is het niet zoo? Zeg, Syd, je hebt haar toch niets verteld?" „Nleen, Philip; niet bepaald'. Ik bedoel, dat ik je naam niet genoemd beb; zij weet niet, wie het is. Maar zij weet, dat er iemand is, en ze zei dat het heel slecht en bedrie- gelijk van me was, het oom John niet te zeg gen Kleine kat!" zei Philip. Maar zijmj oogen schitterden van plezier. „Zie je niet, dat ze alleen maar jaloersch was, lieve kind? Jij hadt een aanbidder, en zij niet dat betee- kent het. Intusschen was het een beetje dwaas vaim je, haar zooveel te zeggen." „Ik kan het bijna niet vermijden zonder een leugen te zeggen", fluisterde Sydney. „In liefde en oorlog is alles geoorloofd Het zou een heel onsdiuldige leugen zijni, als zij gezegd werd, om een man te beschermen cuen je zegt lief te "hebben." „Ik heb je lief, Philip!" De bekentenis scheen haar door werkelijke pen afgedwon- gen. „Geloof je, dat ik ooit in die dubbelzin- nigheid en dat bedrog zou hebben toege- stemd als ik je niet liefhad!" „Ik weet heusch niet, wat je bedoelt met dubbelzinnigheid en bedrog'zei kapitein Massingham op beleedigenaen toon, .,1k heb zelf geen leugen omtrent de zaak verteld en ik vermoed, dat jij het ook niet hebt gedaan. Je maakt een berg van een molshoop, SydL ney. „A1 heb ik geen leugen in woorden ge zegd, dan heb ik er toch naar gehandeld", zei Sydney, met gloeiende wangeni. „Ik heb me gadrtgan altof ja niets voor ma wurt, wsn- msar «r uukrc numsfhao hij varan; ik hah je kapitein Massingham genoemd, ofschoon ik je altijd Philip moem, als we alleen zijn. Mijn oom gelooft, dat ik vrij1 ben, terwijl ik in werkelijkheid met jou verloofd ben." Zij zei de laatste woorden aarzelend, den donkeren blik op Philip's gezicht ziende. Hij trok een paar oogenblikken woedend aan zijn sigaret, voordat hij zei: „Je zeide me, dat je oom niets over je te zeggen hadt die bewering beteekent d^is niet veel. Je behoeft het hem niet te zeggen." „Ik zie de zaken nu anders in. Hij handelt als mijn voogd, en ik woon in zijm huis. Dat maakt zeker een onderscheid. En daarenbo- ven ik dacht dat ik zoo gauw naar Aus- tralie zou gaan, tenzij jij ik bedoel, ik dacht, dat ik heel gauw zijn huis zou verla- ten en dat de geheimhouding zou eindigen. Maar ik ga nu niet naar Australie." „Niet? Willen je broers niet, dat je komit?" „Ze zeggen, dat het niet gaat." -^rtVat ga je nu doen „lk weet het niet, Philip." Er lag een pathetische klank in haar stem, die sommige mannen getroffen zou hebben, em kapitein Massingham was er niet geheel ongevoelig voor. Hij wierp het eindje van zijn sigaret weg, keerde zich om en keek haar vastbesloten aan. „Kijk eens hier, Sydney. Ik weet wat je denkt. Je denkt, dat ik dadelijk zeggen moest „word' miin vrouw en dat zal de moeilijkheid oplossem." Dat zou het ook voor jou. Maar niet voor mij; het zou mijn ongeluk zijn." „Ik heb nooit aan zoo iets gedacht; ik wil volstrekt aiot zoo iets. Has Ian ja za ma spnakon, Philip?" Hoogcarspel, Grootebroek en Bovenkarspel tot Enkhuizen te volgen, met een zijtak naar Broekerhaven. De molentochten van den Houterpolder, em van Veenhuizeni en Hem te zamen komende bij het gemaal a. d. Groot slag geven gelegenheid om ook voor deze polders een verbinding met Broekerhaven te maken. De Slimtocht van den; Houterpolder is bovendien te Hoogkarspel bij den tegen- wdordigen overtoom desgewenscht met het hoofdkanaal te verbinden door een sluis. Aan het rapport was toegevoegd een be- grooting voor een kanaal Opmeer-Oostwoud en daar aansluitend aan het kanaal naar Medemblik. Dit kanaal wordt echter door de commissie niet over genomen. Toch scheen het spreker toe, dat voor een goede omtsluiting van de Vier Noorderkoggeni dit kanaal nog wel noodig is, terwijl tevens daardoor een goede verbinding tusscheni het Westelijke en Oosteldjke deel van Westfriesland verkregen wordt. Deze verbinding zou anders slechts via Hoom tot stand kunnen komen. Met de voorgestelde rich-ting kan spreker zich wel vereenigen; het profiel kan z. i. veel geringer worden. Indien mm, zeide spreker, de kanalisatie op deze wijze opvat. dan is het snelle groentevervoer evengoed gebaat als bij het groote plan, de kanalen zijn evengoed vol- doende voor aanvoer per tjalk en er wordt m. i. minstens de helft van de 15,5 miilioen bespaard. Door een klein deel daarvan te be- steden voor de vaartverruiming haar de ver schillende nog niet aanliggemde dorpen en voor het a an brengen van sluizen en sluisjes in eenige polders vergroot men op een krach tige wijze bet rayon van het kanalenstelsel en maakt daardoor een betere rentabiliteit mo gelijk mede door besparing op wegonder houd. In't kort men bevordert ten sterkste het nuttig effect der uit te geven gelden. Applaus. Hiema werd tot half twee gepauseerd. Gemengd Nieuws VEREENIGING VAN NEDERL. GEMEENTEN. De afd. Noord-Holland der Ver. van Ned. Gemeenten hkJd Maandag in het stadhuis te Amsterdam een druk be^chte vergadering naar aanleiding van de nieuwe voorstellen van Gedeputeerde Staten betreffende finan cieele regelingen in zake het P. E. N. Het eerste kwam aan de orde de volgende, door het bestuur voorgestelde motie: „De afd. Noord-HoTland van de Ver. van Ned. Gemeenten, kennis genomen hebbende van de nadtre voorstellen van Gedeputeerde Staten inzake het P. E. N., inzonderneid van de bedreiging om, wanneer de in de verga^ dering van 28 Augustus 1922 voorgestelde, maar nu blijlkens de bedrijfsuitkomsten van het P. E. N. niet meer noodige hoogere ta- rieven niet worden aanvaard, in gemeenten waarvoor het contract spoedig afloopt, boven1 de dan in te voeren hoogere taricven nog de niet-aanvaarde verhooging te verhaleni of daar met voorbdjgaan van het Gemeentebe- stuur direct aan huis te leverem; „verzet zich1 met kracht tegen1 deze bedrei- ging; besluit, wanpeer deze bedreiging niet wordt imgetrokken, ieder op zich zelf en alien te zamen alle maatregelen van tegenweer te treffen; als onmiddellijke opzegging van alle vrijwillige verhoogingen, bouwen van eigen- centrales, letterlijke uitvoering der contracten enz., die kunneni dienen, om die bedreiging te doen mislukken." De voorzitter, de heer D. Kooiman, burge meester van Purmerend, deze motie namens het bestuur toelichtende, zeide dat het be stuur het door Gedeputeerde Staten thans ingenomen standpunt emstig betreurd. De financieele resultatem van hS P. E. N. zijn over 1922 veel gunstiger dan bet vorig jaar biji bet voeren van overleg tusschen provincie en gemeenten! werd verwacht. Het verlies is belangrijik vexminderd en zelfs zonder kapi- taalsafschrijving is zeer waarschijinilijki, dat dit verlies geheel zal verdwijmen. Toch wen schen Gedeputeerde Staten bij de gemeenten „Het is heel gewoon, Syd. Ga zittenwordt niet boos. Wil je oom je niet houden ,,Ja, hij wil, dat ik blijf", zei Sydney, ter wijl ze weer ging zitten op de plaats van waar ze in haar toom opgesprongen was, „maar ik wil niet blijven. Ik wil mijn eigen brood verdienenik word gouvemante." „Dat zal je zeker niet, als ik er iets in te zeggen heb", zei de kapitein. „Gouveraante, wel zeker! Wat dertk je, dat mijn moeder daarvan zou zeggen? Het is al erg genoeg, zooals het is." „Omdat ik geen geld heb?" „Nu, ik wil natuurlijk niet hard zijn, Syd1- ney, maar dat is de moeilijkheid. Je hebt geen geld geen familie die wat beteekent nu. niets, waar mijn moeder bijzondere waarae aan hecht; en je moet de dingen niet erger maken door Mijnheer Holden ineens te veriaten en gouvernante te worden." „Als ik het niet doe," zei Sydney lang- zaam, „als ik op Moss Dyke blijf, Philip, moet je oom den stand vam zaken tusschen ons vertellen. „Moet ik?" zei' Philip binnensmonds. „Nu, je eischa wat, meisje! Dat zal ik niet doen." „Philip, dat meen je niet." „Ik meen het; en ik meen nog iets meer. Kijk eens, Sydney, je hebt me op dat punt erg verveeld, en ik ben niet van plan het 1 anger te verdragen. Wil je goed begrijpen, dat ik zelf den tijd zal Verkiezen, om het je oom, mijn moeder en de rest van de wereld te ver tellen, em dat je moet wachten tot ik daar- (WooeU

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1923 | | pagina 5