DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
No. 140
Honderd vjjf en twintigste Jaargang.
1928
ZATERDAG
16 JUNI
Alkmaar en de Tramver
binding met het Zuiden.
DH oti n inter
uit 3 Maden.
Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon- en Feestdagen, aitgegeven.
Abonnementsprijs bij vooruitbetaling per 3 maanden voor Alkmaar 2.franco door
het geheele Rijk 2.50.
Afzonderlijke en bewijsnammers 5 cents.
PRIJS DER OEWONE ADVERTENTIeN:
Per regel f 0.25, bij groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsraimte.
Brieven franco aan de N.V. Boek- en Handelsdrukkerij v h. HERMs. COSTER ZOON,
Voordam C 9.
Directeoi: O. H. KRAK.
Telefoonnummer 3.
Telefoonnr. Redactie 33
Postgiro 87060.
Hoofdredacteoi: Tj. N. ADEMA.
Goede trein-, tram- en bootverbindingen
zijn voor den bloei eener gemeente even
uoodzakelijk als goede rij- en waterwegen.
Voor onderhoud en verbetering van die
wegcn worden zeer groote kapitaien uitgege
ven, maar bet is duidelijk dat dit geld vrijwe
nutteloos is als men uiet zorg draagt op de
meest doeltreffende wijze van die toegangen
van en naar de stad te profiteeren.
Hoc gemakkelijker, hoe sueller en' goed
koopcr men van buiten in Alkmaar kan ko-
men, des te drukker zal het bezoek aan deze
gcmecme zijn. Hm
En een druk bezoek uit omliggende gemeen
ten moet van zeer groote beteekenis voor den
bloei van het zakenleven, dius voor de wel-
vaart onzer geheele stad genoemd worden.
Het bestuur onzer gemeente bijgestaan
door lichamen als de Kamer van Koophande"
en de Middenstandsvereeuagingen dient
zooveel mogelijk te bevoxderen, dat het ver-
keer met de omliggende plaatsen zoo goed-
koop en gemakkebjk mogelijk wordt.
En het diuit daamaast steeds alle pogin
gen in het werk te stellen om verslechtering
van het personen- en goederenvervoer te
voorkomen.
Kort geleden heeft men te Alkmaar bijzon-
dere aandacht aan het stadsverkeer geschou-
ken en verwacht had mogen worden, dat het
gemeentebestuur ook diligent zou Zijn ge-
weest toen de tramverbinding met de Zuide-
lijke gemeenten met een belangrijkie verslech
tering bedreigd werd
De stoomtram tusschen Alkmaar en Haar
lem, die tot dusverre 9 maal per dag tusschen
die beide gemeenten en bovuidien 9 maal per
dag in locaal-verkeer tusschen Alkmaar en
Heiloo reed, heeft gistcren haren dienst tot 5
ritteu per dag tusschen 1 laaxlem en Alkmaar
ingekrompen, terwijl de locaaldiensten gehee
vervallen zijn
En wij hebben niet bemerkt, dat men in
Alkmaar daaraan tot dusverre eeuige bijzon-
dere aandacht geschonken heeft.
Gaame geven wij toe, dat niet alleen Alk
maar, maar ook de buitengemecnten bij het
verkeersvraagstuk belang hebben.
Velen in die buitengemecnten profiteeren
van de Alkmaarsche winkels en van de Alk-
maarsciie o n tspanuings-mr iditingcn
Rovendien vervoerde de stoomtram tal van
buitenleerlingen van Alkmaarsche ondcrwijs
mriciitingen. Kinderen dus die bij elke weers-
gesteldheid heen en terug moeten en daardoor
allereerst door het inkrimpen vali den tram-
dienst en het opheffen der z.g.n. schooltram-
men gedupeerd zijn^HBH
De geheele locaal-verbinding tusschen Hei
loo en Alkmaar is met ingang van gisterou
vervallen, maar de Heiloosche Gemeenteraad,
die juist den dag te voren vergaderde, heeft
het blijkbaar niet de moeite waard gcacht
daaraan ook maar eenige aandacht te schen-
ken
Men schijnt daar te verwachteo, dat de ver
eeniging „Heiloo Vooruif" wel zal waaischu-
wen als't gemeentebelang geschaad dreigt te
worden, maar aangezieu het bestuur dier
Vereeniging ook niet schijnt te weten of
Heiioo zoo nu en dan vooruit of achteruit
gaat, blijven haar adviezen maar achterwege
en kan het gemeentebestuur zich rustig bezig
houden met het uitvaardigen van vloek- en
rookverboden en met aadere hoogst belang-
rijke overheids-maatregelen, die voor het zie-
leheil der belastingbetalende burgerij van het
grootste belang mogen genoemd worden.
Wij twijfelen er geen oogenblik aan of het
zedelijk peil dier gemeente is sinds het uit
vaardigen dier verboden aanmerkelijk geste-
gen.
Het politietoezicht is dienaangaande zeer
streng en het zou de moeite waard' zijn eens
het versch.il tussdien het opgemaakt aantal
processen-verbaal in de eerste week na de
uitvaaidiging van het vloekverbod in April
van dit jaar en dat van de nu achter ons
liggcnde week te constateeren.
Het laatste aantal zal zonder twijfel be-
langrijk lager dan het eerste zijn, waaruit
men mag opmaken, dat de bevolking dank
zij de waakzdamheid der overheid al heel
wat deugdzamer dan vroeger is geworden.
Tenzij, wat vrijwel zeker iser tot dus
verre nog geen enkel proces-verbaal opge
maakt is, wat dan het bewijs zou zijn, dat
deze gemeente zoo braaf is, dat het vloekver
bod een absoluut overbodige maatregel kan
genoemd worden.
Maar laten we niet afdwalen.
Het bestuur der gemeente Heiloo zoo
hebben we geconstateerd schijnt de ge
heele opheffing van het locaal-verkeer met
Alkmaar tot dusverre zelfs niet de moeite van
oen openlijke bespreking te hebben waardig
gekeurd.
Of alle gemeentenaren daarvoor even on-
verschillig zijn, mag emstig betwijfeld wor-
De sehoolkinderen zijn allereerst de dupe
van deze verslechtering geworden, de weinige
nog overgebleven trams houden geen reke
oing met de schobltijden en de abonnementen
dezer kinderen hebben daardoor plotsding
nun waarde verloren.
Veel boeren die de Alkmaarsche markten
bezoeken, maar ook veel handelaren en win-
kelende huismoeders zien zich plotsding het
vervoermiddel ontnomen, dat wel een mid
deleeuwsch karakter droeg, maar dat toch
twee groote voordeelen had, nl. dat het op
vaste tijden vertrok en aankwam en dat he
steeds ruimte bood om alle wachtenden naar
de plaats van besitemming te vervoeren.
Nu is de tram tusschen H'aarlem en Alk
maar eigenlijk nooit in den waren zin des
woords populair geweest
En dat is de schuld van de tramdirectie zelf
Het was en is nog een tram die nie
alleen te zien, maar ook te ruiken is.
De zwart bewalmde locomotieven hullen in
't voorbijrijden de geheele omgeving in een
roctwolk, die nog vijf minuten na het ver-
dwijnen der tram over deni Straatwcg blijft
hangen en de tramwagens waren tot de laat
ste paar weken foonbedden van bouwvallig-
heici en verotiderde constructie.
Den eersten dag dat wij in cen dezer wa-
gens zaten, kwam een conducteur met een
grooten bezem binnen. Alle mannelijke en
vrouwelijke passagiers moesten de beenen om-
hoog trckken en de conducteur veegde er met
breede bezemzwaaien groote stofwolken on-
der
Dat is nog maar enkele jaren1 geleden en
sindsdien is er weinig vcrbeterd.
De tram heeft zich niet bij de eischen van
het modeme verkeer aangepast, zij is niet met
haar tijd meegegaan, is's winters slecht ver-
warmd, is verouderd en verwaarloosd en heeft
zich tot dusverre slechts door gebek aan con
cur rcn tie een armoedig bestaantje kunnen
verzekeren.
Toen heeft de concurrentie van auto-bussen
aan dat armzal-ig -tramleven een' einde ge-
rmtakt.
Nog enkele stuiptrekkingen en de oude
tram behoort tot het verleden.
Gisteren is de dienst van 18 verbindingen
tot een vijf tal ingekrompen en naar verluidt
zal hij met 1 September geheel gestaakt wor
den.
De tramdirectie is niet zoo kapitaal-krach-
tig als de Staatsspoor, die de concurrentie
der autobussen tusschen Alkmaar en Bergen
aanvaard heeft en nu tusschen beide plaatsen
elk half uur een tram met een passagiersprijs
van 30 cent per retour laat loopen.
De N. Z. H. tramweg Maatschappij trekt
zich van het reizigers- en goederenvervoer
boven het Noord-Hollandsch Kanaal niets
meer aan en is slechts bereid gebleken het on-
derdeel HaarlemVelsen van het oude tra-
ject te moderniseeren en te electrificeeren als
Provincie en Rijk samen een bedrag van on-
geveer 25000 per jaar willen bijdragen.
Laten wij nu eens even nagaan in welken
tofstand reeds spoedig de tusschen Velsen en
Alkmaar aan den Kennemerstraatweg gele-
gen gemeenten komen te verkeeren.
Zij hebben met Alkmaar thans een gebrek-
kige- en binnenkort geen enkele bedrijfszekere
verbinding meer, uitgezonderd dan de ge
meenten die tevens aan de spoorlijn zijn gele-
gen, hoewel de treinverbinding voor korte
trajecten niet het minst doordat de stati
ons ver buiten de centra der gemeenten lig-
gen weinig verkieslijk is.
De nieuwe passagiers-auto die eerst tus
schen Alkmaar en Castricum reed, onder-
houdt nu nog slechts de verbinding tusschen
Alkmaar, Heiloo en Limmen.
Zij rijdt tegen ongeveer hetzelfde tarief als
tot dusverre voor de tram moest betaald wor
den, maar zij is zoolang er slechts een
wagen rijdt niet bedrijfszeker, kan moei-
lijk te alien tijde de juiste oogenblikken van
aankomst en vertrek garandeeren en mist het
voordeel dat elke tram biedt, nl. de zeker-
heid dat op drukke tijdstippen een groot aan
tal passagiers gelijktijdig kan vervoerd wor
den.
Blijkt het dat dergelijke autobussen te duur
in hot gebruik zijn, dan is ook hier alleen
concurrentie tusschen verschillende onderne-
mingen in staat de prijzen zoo laag mogelijk
te doen blijven.
Het is te verwachten dat naarmate het
tramvervoer vermindert en ten slotte geheel
ophoudt, het vervoer per autobus zal toene-
men.
Tusschen Alkmaar en Bergen laten thans
ondanks de zeer goede en goedkoope tram
verbinding reeds een drietal ondememin-
gen haar auto's rijden en het is te voorzien
dat het vervoer met autobussen tusschen Alk
maar, Heiloo, Limmen en Castricum spoedig
zal toenemen.
En toch zal men de oude tram miss en en
haar waarschijnlijk meer dan ooit waardee-
ren als zij er niet meer zijn zal.
De zekerheid in tijden van aankomst en
vertrek, de zekerheid zelfs op de drukste da-
gen een plaatsje te kunnen bieden, het ge-
mak vrij groote hoeveelheden bagage, zelfs
kinderwagens en rijwielen, te kunnen meevoe-
ren biedt slechts een tram.
En deze alleen ook is door het meevoeren
van goederenwagens bij machte vee en land-
bouwproducten in groote hoeveelheid tegen
betrekkelijk geringen prijs naar de plaats
van bestemming te vervoeren.
Tot dusverre gaan uit Heiloo, Limmen en
Castricum groote hoeveelheden tuinbouwpro-
ducten per stoomtram naar de groenten- en
vruchtenveilingen in Beverwijk.
Als de tramverbinding tusschen die plaat
sen en Beverwijk weldra verbroken wordt, zal
men in Alkmaar zeker verstandig doen te
trachten de tuinbouwproducten uit de streek
tusschen deze gemeente en Castricum naar
de Alkmaarsche veilingen te doen aanvoeren.
Dat is niet alleen voor Alkmaar maar ook
voor de buitengemeenten van groote beteeke
nis.
De rails van de oude stoomtram, die an-
ders weggebroken moeten worden, kunnen
door een onderneming als de nieuwe Alk
maarsche tractor-tram wellicht op voordeeli-
ge voorwaarden worden overgenomen.
Die tram heeft haar remise aan de Vier
Staten.
Zij zou van daaruit een aparte, geregelde
verbinding met personen- en goederenwagens
tusschen Alkmaar, Heiloo, Limmen en Cas
tricum kunnen onderhouden en zoodoende als
modemer en beter geexploiteerde onderne
ming de thans verdwijnende stoomtram groo-
tendeels kunnen vervangen.
Bij de Groote kerk te Alkmaar.zou zij, in-
plaats van rechtstreeks naar het station te
rijden, langs Paternosterstraat en Spoor-
straat een rondrit langs het veilingsgeboi'w
kunnen maken en zoodoende heel gemakkelijk
de tuinbouwproducten van de streek ten zui
den van onze gemeente voor de Alkmaarsche
veilingen kunnen aanvoeren.
Daarmede zou niet alleen de tram maar
ook Alkmaar gebaat zijn.
Het zou zijn exportveilingen van grooter
beteekenis zien worden, het zou de zekerheid
hebben het zakenleven in eigen gemeente
door een doeltreffend passagiersvervoer en
daardoor gemakkelijker verkeer met de bui
tengemeenten te bevoordeelen.
Alkmaar, Heiloo, Limmen en Castricum
zouden bij deze nieuwe tramverbinding ge
baat zijn en wellicht berejd worden gevon-
den het financieel succes der nieuwe ondeoe-
ming door subsidie-verleening te vc-rzekeu-n.
Wellicht willen het bestuur der nieuwe
tram-combinatie, dat der Exportveiling, de
Kamer van Koophandel en benevens de Mid-
denstandsvereenigingen. Land- en Tuinbouw-
corporaties en Vereenigingen ter bevordering
van het vreemdelingenverkeer uit de betrok-
ken gemeenten aan deze oplossing van het
verkeersvraagsluk eens hun aandacht schen-
cen.
Zij alien zullen het belang daarvan niet
kunnen ontkennen en gezamenlijk wellicht
een verbinding tot stand kunnen brengen die
voor deze streek van zeer groote beteekenis
moet genoemd worden.
Buitenland.
DE BEZETTING VAN HET RUHR.
GEBIED.
De kwestie van het opheffen, hetzij terstond
geheel of geleidelijk, wordt in Duitschland de
laatste dagen, naar aanleiding van het in En.
geland geopperde idee van een ..bestand" veel
bespro'ken. Naar verluidt, zullen de vertegen.
woordigers der vakvereenigingen in het Ruhr,
gebied in de eerstvolgende dagen tegenover de
rijksregeering hun standpunt ten opzichte van
het lijdel'ijk verzet bepalen. De vakvereenigin.
gen weigeren met beslistheid een onvoorwaar.
delijke staking van het verzet, doch zullen in
overleg met de rijksregeering de vraag onder.
zoeken, of onder bepaalde voorwaarden, zoo.
als by het dtappengewyze staken van militaire
inmenging in industrieele bedrijven, ook een
geiykmatige afneming van het lydeiyk verzet
kan plaats hebben, ten ednde onderhandelin.
gen mogelyk te maken.
Het lydeiyk verzet, vooral in de laatste da.
gen ontaard in sabotage, heeft zich weer eens
geuit in een omontploffing. Op het traject
AppenweilerOffenboch is een kleine spoor,
brug daardoor gedeelteiyk vemield. De Fran,
sche autoriteiten hebben de plaats Appenwei.
ler daarvoor gestraft met een boete van tien
millioen mark en meteen alle nachteiyk ver.
keer verboden.
Dat de bezettende Ianden zich heer en mees»
ter voelen in Ruhr, en Rynland is uit allerlei
beriohten al ondersoheidene malen gebleken.
De maatregelen, tot dusver genomen, hebben
het duidelyk aangetoond. Thans heeft de hoo«
ge intergeallieerde Rynlandcommissie weer
verschillende bepalingen getroffen en andere
i'bestaand«) verscherpt. Zoo ia b.v. besloten,
dat zekere leerboeken, welke gebruikt worden
op scholen in het Rijnland en waarvan tekst
en afbeeldingen kwetsend zijn voor de bezet.
tings.autoriteiten, aan het gebruik moeten
worden onttrokken.
De commissi e heeft ook besloten tot uitwy.
zing van alle ongewenschte elementen. (Dit is
al op groote scthaal geschied).
De commissie acht het ontoelaatbaar, dat
ambtenaren in het bezette gebied voeling big.
ven houden met hun uitgewezen superieuren
of aan eenige actio van verzet deelnemen.
De vergunningen voor het verkeer tusschen
het bezette en het onbezette gebied mogen
slechts voor zeer bijzondere gevallen worden
verleend.
Voorts heeft de commissie besloten, de gc
m een ten of het Duitsche rgk aansprakelgk te
stellen voor alle schade, ontstaan ten gevolge
van het verzet der Duitsche regeering.
Verder is besloten, dat de justitioneele en
politioneele ambtenaren tegenwoordig zullen
zijn by en dee] zullen nemen aan de opera ties,
welke ten doel hebben het zoeken naar of het
verwgderen van ontploffingsmiddelen of hel»
sche machines by sabotage.gevallen of pogin.
gen tot sabotage gebruikt.
Als laatste voorschrift van de commissie ver.
melden wy nog het besluit, dat de tramweg.
maatschappijen in het bezette gebied de ex.
ploitatie van haar bedrgf moeten terugbren.
gen tot den normalen omvang van 1922. Ko«
ilenbesparing? Een andere aanleiding voor deze
ibepaling is mogelgk aan te wgzen.
De Duitsche regeering heeft een n.ota ge-
richt tot de regeeringen, die geen died hebben
genomen aan de bezetting van het Ruhrge-
biel. In die hota wordt de aandacht geyes-
tigd op het optreden der bezettingsautorito-
ten tegen de bevolking. Verklaard wordt, dat
de bereid'willigheid ler Duitsche regeering tot
onderhandelen, wdke tot uitdrukking is ge-
komen in de jongste Duitsche nota aan de ge-
alheerden, niets heeft kunnen veranderen aan.
net optreden der bezettingsautoriteiten.
In de nota wordt voorts her innerd aan de
doodvonnissen, door de Fransche krijg&raden
uitgesproken tegen SchLageter en Gorges en
op het doodschieten van vreedzame burgers.
Ook wordt er op gewezen, dat door zulk een
uptrcdcn het lijdelijk verzet der bevolking
wordt aangewakkerd, terwij'l het bovendieu
de bevolking prikkelt tot ondoordachte daden.
Bij de nota is een verklaring gevoegd van
iemand, die ooggetuige is geweest van de
Erahsche raid te Dortmund, nadat daar de
beide Fransche onderoffideren zijn ver
moord.
I>e „Vossische Zeitung" vemeemt uit Wer-
den: De Fransche krijgsraad heeft heden een
drietal vormissen geveld tegen mijndirecteu-
ren, waarbij zwaardere straffen zijn opgelegd
da nto't dusverre zijn uitgesproken. De mijtu
directeuren werden ervan beschuldigd1, go-
tiandeld te hebben in strijd met de verorde-
ningen van de bezetdngsautoriteiten, door
mei te voldoen aan den eisch, de kolenleve-
ringen aan Frankrijk en Belgie te doen plaats
vinden in den omvang als voor de bezetting
geschiedde.
De dircc-teur Kellermann van de Gute Hoff-
nungshutte te Oberhausen werd veroordeeld
tot vijf jaar gevai\rvm'isstraf en en boete ter
hoogte van de dubbeie waarde der niet gele-
vtrdc steenkool, n.l. 244 millioen francs of
ongeveer 170 milliard mark.
De dirccteur Falke van de Rombacher Hut-
tenwerke werd veroordeled tot 5 jaar gevan-
genistraf en een boete van 6.2 millioen francs
of circa 43 milliard mark.
De derde beklaagde, de procuratiehouder
Friedmann van de Adler A. G^ kreeg een boe
te van 8.2 millioen francs.
DE REVOLUTIE IN BULGARIJE.
Hoe nu eigenlijk de foestand! is m Bul'ga-
rije is nog niet op te maken uit de vele zeer
tegenstrijdige berichten over de revolutie en
hare gewlgen. Dat Stamboelinski is gevan-
gen genomen, wordt nu weer bevestigd) door
het Boilgaarsche telegraaf-agentschap. Het
zou zijn gesdued te Molasi hij Slavowitza,
dus kliaarblijicelijk tijdens de gevechten,
waarvan onder de -telegrammen in een onzer
vorige nummers sprake was. Van de ont-
vlhchting van den ex-premibr zou dus niets
waar zijn.
De „VosSische Zeitung" meldt uit Lau
sanne: De Bulgaarsche gedelegeerde Theo-
dorof heeft voor zijn vertrek uit Lausanne
een. verklaring afgdegd, waarin hij ver-
klaart, dat de strijd in Bulgarije pas in zijin
aanvangsstaddum 'is. Aan die beweningen der
nieruiwe regeering tn<oet geen- gelbof worden
gehecht. In deze yerkiaring valt hij de nieu
we regeering heftig aan en zegt, dat men
den loop dfer gebeurtenissen moet afwaditen,
alvorens een oordeel over den toestand tfe
vellen.
De toestand in Bulgarije wordt in de om
liggende landen met zorg gade gestagen.
Men vreest een zich -te veel op den voorgrond
plaatsen van de drie generaals in het nieu
we mihisterie en bij gevolg te ved macht
van het leger.
De Jbegoslavisehe regeering vooral is
daar bang voor en zij heeft daarvan reeds
doen blijven door kabinetsreden, grensver-
MA CHINES GEREEDSCHAPPEN
voor Hout- en Uzerbewerking.
Holl. IJzermagazijn „DE WILD".
sterkingen, enz. Thans is ziji voornemens di-
plomatieke stappen te doen te Sofia en bij
de geal'Lieerdie regeeringen, onx zich te be-
klagen over het feit, dat het Bulgaarsche le
ger sterker is, dan aan Bulgarije door het
vardrag van Neuilly wordt toegestaan.
Zooals men weet, veroorlooft het verdrag
van Neuilly aan Bulgarije een leger te heb
ben van ten hoogste 33000 man. Het leger
moet geheel uit vrijiwiligens bestaan, die een
verhintenis moeten aangaan voor den tijdi
van twaalf jaar.
De nieuwe regeering te Sofia houdt staan-
de, dat zij de sterkte van- het leger niet ver-
groot heeft en dat zij een groot aantal aan-
biedingen toit vrij)willilge dienstnemin'g, die
op den dag van die revolutie inkwamen,
heeft afgeslagen.
De „Vreme" en de „Politika" twee bla
de n in Joegosilavische hoofdstaa, geven een
gelijfctuidende schaldering van de stemming
in politiieke kringen van Bel!grado, welke
wenschen, dat de in' Bulgarije begonnien actie
ten gunste van het regiern van Stamboelins
ki krach-tig zal worden doorgezet, daar
Stamboelinski feitelijk sledrts een' slachtof-
fer is van het verdrag van Nisj. Ook door
zijn floyale houdiiing ten gunste van Joego-
slavie heeft Stamboelinski dit verdiend. In
regeeringskringen te Belgracb is men al'ge-
meen van meeningi, dat het feit, dat die nieu
we Bulgaarsche regeering door xniddel van
geweld1 aan de macht twain, reeds een in-
breuk op het vrtdesverdrag beteekent.
Naar de Voss. Ztg. uit Belgrado vemam,
zijn de regeeringen van de bij de Kleine En
tente aangesloten staten het eens geworden
omtrent de tegenover Burgarije tevolgenge-
dragslijn. Er is besloten. dat Joegosllavie na-
mens de Kleine Entenre de genomen be-
sluiten ten aanzden van Bulgarije tien uit-
voer zal leggen. Indien de Kleine Entente
mocht foesluiten te intervenieeren, zou de Joe-
-oslavische regeering door de Roemeensdie,
jrieksche en Tsjechische regeeringen wor
den gamachfigd, de Bulgaareche hoofdstad,
Sofia, te bezetten en aldaar de oide te her-
stellen.
De gebeurtenissen in Bulgarije houden
naturlijk ook de Ita'iaansche regeering be
zig. Naar verluidt zal de Italiaansche ge-
zant te Sofi a binnenkort te Rome aan komen,
om den premier een uiteenzetting -te geven
van het verloop der gebeurtenissen in Bul
garije. Het schijint, dat tusehen Rome en Pa-
rijs een diplomatieke gedachtenwisseling is
begonnen over de vraag, welke huoding te
genover de gebeurtenissen in Bulgarije aan-
genomen dient te worden.
Het laatste nieu-ws omtrent den ex*premier
Stamboelinski is, dat hij na zijn gevangenne.
ming, die zou geschied zijn te Golak, per auto
naar Tatar Bazardjik werd overgebracht, waar
hij door de menigteiwerd uitgejouwd, die hem
wild® lynchen. Ten einde incidenten te voor.
komen, werd Stamboelinski naar Slavovitza te.
.ruggebraoht. Tijdens dezen toch deden gewa»
pende boeren een aantal op de auto, waardoor
Stamboelinski er in slaagde te ontvluchten. Bij
de achtervolging ontstond een levendig vuur.
gevecht, waarbij de ejopremier gedood werd.
De regeering betreurt het gebeurde ten
zeerste en heeft order gegerven een uitvoerig
onderzoek in te stellen.
De „Daily News" bevat een telegram van
haar correspondent te Sofia, waarin deze vei.
'klaart, dat koning Boris inderdaad te voren
Van het revolutionnaire complot op de hoogte
is geweest en zelfs er aan heeft medegewerkt
Volgens den correspondent heeft eenigen tijd
-geleden in een plaatsje aan den Donau een ge.
heime ontmoeting plaats gehad tusschen
Ferdinand en zijn zoon tsaar Boris,
waarbij Ferdinand, zijn zoon beinvloed en over,
gehaald zou hebben, ertoe mee te werken, om
het regime van Stamboelinksi ten val te bren.
gen.
Een sensationcel bericht 'komt uit Belgrado,
Van waar, naar mep heeft kunnen constateeren,
reeds heel wat berichten kwamen, waaruit
sympathie met Stamboelinski sprak. Het be.
doelde berioht zegt dan, dat er op het konink.
lijk landgoed in Vranja, op tien K.M. van So.
fia verwijderd. een vlicgtuig tot vertrek ge.
reed staat, zoodat de koning en de nieuwe re.
geering naar het buitenland kunnen vluchten
in geval -het de tegenpartg mocht gelukken de
hoofdstad te vermeesteren.
Een bericht van het Bulg, TeL agentschap
neemt die ongerustheid weg door to zeggen,
dat het verzet van Stamboeiinki's aanhangers
definitief is gebroken.
De Bulgaarsche gezant Stoilof te Weenen
verldaarde, dat d« toestand te Sofia, volgens
de tot nu toe ingekomen berichten, volkomen
rustig is, en dat in geheel Bulgarge de orde is
hersteld. Het spoorwegverkeer functionneert
regelmatig en de bevolking is overal aan het
wetk.
De Tsjechische gezant te Weenen verklaar.
de desgevraagd, dat een eventueele arrestatie