DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. No. 140 Honderd vjjf en twintigste Jaargang. 1928 ZATERDAG 16 JUNI Alkmaar en de Tramver binding met het Zuiden. DH oti n inter uit 3 Maden. Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon- en Feestdagen, aitgegeven. Abonnementsprijs bij vooruitbetaling per 3 maanden voor Alkmaar 2.franco door het geheele Rijk 2.50. Afzonderlijke en bewijsnammers 5 cents. PRIJS DER OEWONE ADVERTENTIeN: Per regel f 0.25, bij groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsraimte. Brieven franco aan de N.V. Boek- en Handelsdrukkerij v h. HERMs. COSTER ZOON, Voordam C 9. Directeoi: O. H. KRAK. Telefoonnummer 3. Telefoonnr. Redactie 33 Postgiro 87060. Hoofdredacteoi: Tj. N. ADEMA. Goede trein-, tram- en bootverbindingen zijn voor den bloei eener gemeente even uoodzakelijk als goede rij- en waterwegen. Voor onderhoud en verbetering van die wegcn worden zeer groote kapitaien uitgege ven, maar bet is duidelijk dat dit geld vrijwe nutteloos is als men uiet zorg draagt op de meest doeltreffende wijze van die toegangen van en naar de stad te profiteeren. Hoc gemakkelijker, hoe sueller en' goed koopcr men van buiten in Alkmaar kan ko- men, des te drukker zal het bezoek aan deze gcmecme zijn. Hm En een druk bezoek uit omliggende gemeen ten moet van zeer groote beteekenis voor den bloei van het zakenleven, dius voor de wel- vaart onzer geheele stad genoemd worden. Het bestuur onzer gemeente bijgestaan door lichamen als de Kamer van Koophande" en de Middenstandsvereeuagingen dient zooveel mogelijk te bevoxderen, dat het ver- keer met de omliggende plaatsen zoo goed- koop en gemakkebjk mogelijk wordt. En het diuit daamaast steeds alle pogin gen in het werk te stellen om verslechtering van het personen- en goederenvervoer te voorkomen. Kort geleden heeft men te Alkmaar bijzon- dere aandacht aan het stadsverkeer geschou- ken en verwacht had mogen worden, dat het gemeentebestuur ook diligent zou Zijn ge- weest toen de tramverbinding met de Zuide- lijke gemeenten met een belangrijkie verslech tering bedreigd werd De stoomtram tusschen Alkmaar en Haar lem, die tot dusverre 9 maal per dag tusschen die beide gemeenten en bovuidien 9 maal per dag in locaal-verkeer tusschen Alkmaar en Heiloo reed, heeft gistcren haren dienst tot 5 ritteu per dag tusschen 1 laaxlem en Alkmaar ingekrompen, terwijl de locaaldiensten gehee vervallen zijn En wij hebben niet bemerkt, dat men in Alkmaar daaraan tot dusverre eeuige bijzon- dere aandacht geschonken heeft. Gaame geven wij toe, dat niet alleen Alk maar, maar ook de buitengemecnten bij het verkeersvraagstuk belang hebben. Velen in die buitengemecnten profiteeren van de Alkmaarsche winkels en van de Alk- maarsciie o n tspanuings-mr iditingcn Rovendien vervoerde de stoomtram tal van buitenleerlingen van Alkmaarsche ondcrwijs mriciitingen. Kinderen dus die bij elke weers- gesteldheid heen en terug moeten en daardoor allereerst door het inkrimpen vali den tram- dienst en het opheffen der z.g.n. schooltram- men gedupeerd zijn^HBH De geheele locaal-verbinding tusschen Hei loo en Alkmaar is met ingang van gisterou vervallen, maar de Heiloosche Gemeenteraad, die juist den dag te voren vergaderde, heeft het blijkbaar niet de moeite waard gcacht daaraan ook maar eenige aandacht te schen- ken Men schijnt daar te verwachteo, dat de ver eeniging „Heiloo Vooruif" wel zal waaischu- wen als't gemeentebelang geschaad dreigt te worden, maar aangezieu het bestuur dier Vereeniging ook niet schijnt te weten of Heiioo zoo nu en dan vooruit of achteruit gaat, blijven haar adviezen maar achterwege en kan het gemeentebestuur zich rustig bezig houden met het uitvaardigen van vloek- en rookverboden en met aadere hoogst belang- rijke overheids-maatregelen, die voor het zie- leheil der belastingbetalende burgerij van het grootste belang mogen genoemd worden. Wij twijfelen er geen oogenblik aan of het zedelijk peil dier gemeente is sinds het uit vaardigen dier verboden aanmerkelijk geste- gen. Het politietoezicht is dienaangaande zeer streng en het zou de moeite waard' zijn eens het versch.il tussdien het opgemaakt aantal processen-verbaal in de eerste week na de uitvaaidiging van het vloekverbod in April van dit jaar en dat van de nu achter ons liggcnde week te constateeren. Het laatste aantal zal zonder twijfel be- langrijk lager dan het eerste zijn, waaruit men mag opmaken, dat de bevolking dank zij de waakzdamheid der overheid al heel wat deugdzamer dan vroeger is geworden. Tenzij, wat vrijwel zeker iser tot dus verre nog geen enkel proces-verbaal opge maakt is, wat dan het bewijs zou zijn, dat deze gemeente zoo braaf is, dat het vloekver bod een absoluut overbodige maatregel kan genoemd worden. Maar laten we niet afdwalen. Het bestuur der gemeente Heiloo zoo hebben we geconstateerd schijnt de ge heele opheffing van het locaal-verkeer met Alkmaar tot dusverre zelfs niet de moeite van oen openlijke bespreking te hebben waardig gekeurd. Of alle gemeentenaren daarvoor even on- verschillig zijn, mag emstig betwijfeld wor- De sehoolkinderen zijn allereerst de dupe van deze verslechtering geworden, de weinige nog overgebleven trams houden geen reke oing met de schobltijden en de abonnementen dezer kinderen hebben daardoor plotsding nun waarde verloren. Veel boeren die de Alkmaarsche markten bezoeken, maar ook veel handelaren en win- kelende huismoeders zien zich plotsding het vervoermiddel ontnomen, dat wel een mid deleeuwsch karakter droeg, maar dat toch twee groote voordeelen had, nl. dat het op vaste tijden vertrok en aankwam en dat he steeds ruimte bood om alle wachtenden naar de plaats van besitemming te vervoeren. Nu is de tram tusschen H'aarlem en Alk maar eigenlijk nooit in den waren zin des woords populair geweest En dat is de schuld van de tramdirectie zelf Het was en is nog een tram die nie alleen te zien, maar ook te ruiken is. De zwart bewalmde locomotieven hullen in 't voorbijrijden de geheele omgeving in een roctwolk, die nog vijf minuten na het ver- dwijnen der tram over deni Straatwcg blijft hangen en de tramwagens waren tot de laat ste paar weken foonbedden van bouwvallig- heici en verotiderde constructie. Den eersten dag dat wij in cen dezer wa- gens zaten, kwam een conducteur met een grooten bezem binnen. Alle mannelijke en vrouwelijke passagiers moesten de beenen om- hoog trckken en de conducteur veegde er met breede bezemzwaaien groote stofwolken on- der Dat is nog maar enkele jaren1 geleden en sindsdien is er weinig vcrbeterd. De tram heeft zich niet bij de eischen van het modeme verkeer aangepast, zij is niet met haar tijd meegegaan, is's winters slecht ver- warmd, is verouderd en verwaarloosd en heeft zich tot dusverre slechts door gebek aan con cur rcn tie een armoedig bestaantje kunnen verzekeren. Toen heeft de concurrentie van auto-bussen aan dat armzal-ig -tramleven een' einde ge- rmtakt. Nog enkele stuiptrekkingen en de oude tram behoort tot het verleden. Gisteren is de dienst van 18 verbindingen tot een vijf tal ingekrompen en naar verluidt zal hij met 1 September geheel gestaakt wor den. De tramdirectie is niet zoo kapitaal-krach- tig als de Staatsspoor, die de concurrentie der autobussen tusschen Alkmaar en Bergen aanvaard heeft en nu tusschen beide plaatsen elk half uur een tram met een passagiersprijs van 30 cent per retour laat loopen. De N. Z. H. tramweg Maatschappij trekt zich van het reizigers- en goederenvervoer boven het Noord-Hollandsch Kanaal niets meer aan en is slechts bereid gebleken het on- derdeel HaarlemVelsen van het oude tra- ject te moderniseeren en te electrificeeren als Provincie en Rijk samen een bedrag van on- geveer 25000 per jaar willen bijdragen. Laten wij nu eens even nagaan in welken tofstand reeds spoedig de tusschen Velsen en Alkmaar aan den Kennemerstraatweg gele- gen gemeenten komen te verkeeren. Zij hebben met Alkmaar thans een gebrek- kige- en binnenkort geen enkele bedrijfszekere verbinding meer, uitgezonderd dan de ge meenten die tevens aan de spoorlijn zijn gele- gen, hoewel de treinverbinding voor korte trajecten niet het minst doordat de stati ons ver buiten de centra der gemeenten lig- gen weinig verkieslijk is. De nieuwe passagiers-auto die eerst tus schen Alkmaar en Castricum reed, onder- houdt nu nog slechts de verbinding tusschen Alkmaar, Heiloo en Limmen. Zij rijdt tegen ongeveer hetzelfde tarief als tot dusverre voor de tram moest betaald wor den, maar zij is zoolang er slechts een wagen rijdt niet bedrijfszeker, kan moei- lijk te alien tijde de juiste oogenblikken van aankomst en vertrek garandeeren en mist het voordeel dat elke tram biedt, nl. de zeker- heid dat op drukke tijdstippen een groot aan tal passagiers gelijktijdig kan vervoerd wor den. Blijkt het dat dergelijke autobussen te duur in hot gebruik zijn, dan is ook hier alleen concurrentie tusschen verschillende onderne- mingen in staat de prijzen zoo laag mogelijk te doen blijven. Het is te verwachten dat naarmate het tramvervoer vermindert en ten slotte geheel ophoudt, het vervoer per autobus zal toene- men. Tusschen Alkmaar en Bergen laten thans ondanks de zeer goede en goedkoope tram verbinding reeds een drietal ondememin- gen haar auto's rijden en het is te voorzien dat het vervoer met autobussen tusschen Alk maar, Heiloo, Limmen en Castricum spoedig zal toenemen. En toch zal men de oude tram miss en en haar waarschijnlijk meer dan ooit waardee- ren als zij er niet meer zijn zal. De zekerheid in tijden van aankomst en vertrek, de zekerheid zelfs op de drukste da- gen een plaatsje te kunnen bieden, het ge- mak vrij groote hoeveelheden bagage, zelfs kinderwagens en rijwielen, te kunnen meevoe- ren biedt slechts een tram. En deze alleen ook is door het meevoeren van goederenwagens bij machte vee en land- bouwproducten in groote hoeveelheid tegen betrekkelijk geringen prijs naar de plaats van bestemming te vervoeren. Tot dusverre gaan uit Heiloo, Limmen en Castricum groote hoeveelheden tuinbouwpro- ducten per stoomtram naar de groenten- en vruchtenveilingen in Beverwijk. Als de tramverbinding tusschen die plaat sen en Beverwijk weldra verbroken wordt, zal men in Alkmaar zeker verstandig doen te trachten de tuinbouwproducten uit de streek tusschen deze gemeente en Castricum naar de Alkmaarsche veilingen te doen aanvoeren. Dat is niet alleen voor Alkmaar maar ook voor de buitengemeenten van groote beteeke nis. De rails van de oude stoomtram, die an- ders weggebroken moeten worden, kunnen door een onderneming als de nieuwe Alk maarsche tractor-tram wellicht op voordeeli- ge voorwaarden worden overgenomen. Die tram heeft haar remise aan de Vier Staten. Zij zou van daaruit een aparte, geregelde verbinding met personen- en goederenwagens tusschen Alkmaar, Heiloo, Limmen en Cas tricum kunnen onderhouden en zoodoende als modemer en beter geexploiteerde onderne ming de thans verdwijnende stoomtram groo- tendeels kunnen vervangen. Bij de Groote kerk te Alkmaar.zou zij, in- plaats van rechtstreeks naar het station te rijden, langs Paternosterstraat en Spoor- straat een rondrit langs het veilingsgeboi'w kunnen maken en zoodoende heel gemakkelijk de tuinbouwproducten van de streek ten zui den van onze gemeente voor de Alkmaarsche veilingen kunnen aanvoeren. Daarmede zou niet alleen de tram maar ook Alkmaar gebaat zijn. Het zou zijn exportveilingen van grooter beteekenis zien worden, het zou de zekerheid hebben het zakenleven in eigen gemeente door een doeltreffend passagiersvervoer en daardoor gemakkelijker verkeer met de bui tengemeenten te bevoordeelen. Alkmaar, Heiloo, Limmen en Castricum zouden bij deze nieuwe tramverbinding ge baat zijn en wellicht berejd worden gevon- den het financieel succes der nieuwe ondeoe- ming door subsidie-verleening te vc-rzekeu-n. Wellicht willen het bestuur der nieuwe tram-combinatie, dat der Exportveiling, de Kamer van Koophandel en benevens de Mid- denstandsvereenigingen. Land- en Tuinbouw- corporaties en Vereenigingen ter bevordering van het vreemdelingenverkeer uit de betrok- ken gemeenten aan deze oplossing van het verkeersvraagsluk eens hun aandacht schen- cen. Zij alien zullen het belang daarvan niet kunnen ontkennen en gezamenlijk wellicht een verbinding tot stand kunnen brengen die voor deze streek van zeer groote beteekenis moet genoemd worden. Buitenland. DE BEZETTING VAN HET RUHR. GEBIED. De kwestie van het opheffen, hetzij terstond geheel of geleidelijk, wordt in Duitschland de laatste dagen, naar aanleiding van het in En. geland geopperde idee van een ..bestand" veel bespro'ken. Naar verluidt, zullen de vertegen. woordigers der vakvereenigingen in het Ruhr, gebied in de eerstvolgende dagen tegenover de rijksregeering hun standpunt ten opzichte van het lijdel'ijk verzet bepalen. De vakvereenigin. gen weigeren met beslistheid een onvoorwaar. delijke staking van het verzet, doch zullen in overleg met de rijksregeering de vraag onder. zoeken, of onder bepaalde voorwaarden, zoo. als by het dtappengewyze staken van militaire inmenging in industrieele bedrijven, ook een geiykmatige afneming van het lydeiyk verzet kan plaats hebben, ten ednde onderhandelin. gen mogelyk te maken. Het lydeiyk verzet, vooral in de laatste da. gen ontaard in sabotage, heeft zich weer eens geuit in een omontploffing. Op het traject AppenweilerOffenboch is een kleine spoor, brug daardoor gedeelteiyk vemield. De Fran, sche autoriteiten hebben de plaats Appenwei. ler daarvoor gestraft met een boete van tien millioen mark en meteen alle nachteiyk ver. keer verboden. Dat de bezettende Ianden zich heer en mees» ter voelen in Ruhr, en Rynland is uit allerlei beriohten al ondersoheidene malen gebleken. De maatregelen, tot dusver genomen, hebben het duidelyk aangetoond. Thans heeft de hoo« ge intergeallieerde Rynlandcommissie weer verschillende bepalingen getroffen en andere i'bestaand«) verscherpt. Zoo ia b.v. besloten, dat zekere leerboeken, welke gebruikt worden op scholen in het Rijnland en waarvan tekst en afbeeldingen kwetsend zijn voor de bezet. tings.autoriteiten, aan het gebruik moeten worden onttrokken. De commissi e heeft ook besloten tot uitwy. zing van alle ongewenschte elementen. (Dit is al op groote scthaal geschied). De commissie acht het ontoelaatbaar, dat ambtenaren in het bezette gebied voeling big. ven houden met hun uitgewezen superieuren of aan eenige actio van verzet deelnemen. De vergunningen voor het verkeer tusschen het bezette en het onbezette gebied mogen slechts voor zeer bijzondere gevallen worden verleend. Voorts heeft de commissie besloten, de gc m een ten of het Duitsche rgk aansprakelgk te stellen voor alle schade, ontstaan ten gevolge van het verzet der Duitsche regeering. Verder is besloten, dat de justitioneele en politioneele ambtenaren tegenwoordig zullen zijn by en dee] zullen nemen aan de opera ties, welke ten doel hebben het zoeken naar of het verwgderen van ontploffingsmiddelen of hel» sche machines by sabotage.gevallen of pogin. gen tot sabotage gebruikt. Als laatste voorschrift van de commissie ver. melden wy nog het besluit, dat de tramweg. maatschappijen in het bezette gebied de ex. ploitatie van haar bedrgf moeten terugbren. gen tot den normalen omvang van 1922. Ko« ilenbesparing? Een andere aanleiding voor deze ibepaling is mogelgk aan te wgzen. De Duitsche regeering heeft een n.ota ge- richt tot de regeeringen, die geen died hebben genomen aan de bezetting van het Ruhrge- biel. In die hota wordt de aandacht geyes- tigd op het optreden der bezettingsautorito- ten tegen de bevolking. Verklaard wordt, dat de bereid'willigheid ler Duitsche regeering tot onderhandelen, wdke tot uitdrukking is ge- komen in de jongste Duitsche nota aan de ge- alheerden, niets heeft kunnen veranderen aan. net optreden der bezettingsautoriteiten. In de nota wordt voorts her innerd aan de doodvonnissen, door de Fransche krijg&raden uitgesproken tegen SchLageter en Gorges en op het doodschieten van vreedzame burgers. Ook wordt er op gewezen, dat door zulk een uptrcdcn het lijdelijk verzet der bevolking wordt aangewakkerd, terwij'l het bovendieu de bevolking prikkelt tot ondoordachte daden. Bij de nota is een verklaring gevoegd van iemand, die ooggetuige is geweest van de Erahsche raid te Dortmund, nadat daar de beide Fransche onderoffideren zijn ver moord. I>e „Vossische Zeitung" vemeemt uit Wer- den: De Fransche krijgsraad heeft heden een drietal vormissen geveld tegen mijndirecteu- ren, waarbij zwaardere straffen zijn opgelegd da nto't dusverre zijn uitgesproken. De mijtu directeuren werden ervan beschuldigd1, go- tiandeld te hebben in strijd met de verorde- ningen van de bezetdngsautoriteiten, door mei te voldoen aan den eisch, de kolenleve- ringen aan Frankrijk en Belgie te doen plaats vinden in den omvang als voor de bezetting geschiedde. De dircc-teur Kellermann van de Gute Hoff- nungshutte te Oberhausen werd veroordeeld tot vijf jaar gevai\rvm'isstraf en en boete ter hoogte van de dubbeie waarde der niet gele- vtrdc steenkool, n.l. 244 millioen francs of ongeveer 170 milliard mark. De dirccteur Falke van de Rombacher Hut- tenwerke werd veroordeled tot 5 jaar gevan- genistraf en een boete van 6.2 millioen francs of circa 43 milliard mark. De derde beklaagde, de procuratiehouder Friedmann van de Adler A. G^ kreeg een boe te van 8.2 millioen francs. DE REVOLUTIE IN BULGARIJE. Hoe nu eigenlijk de foestand! is m Bul'ga- rije is nog niet op te maken uit de vele zeer tegenstrijdige berichten over de revolutie en hare gewlgen. Dat Stamboelinski is gevan- gen genomen, wordt nu weer bevestigd) door het Boilgaarsche telegraaf-agentschap. Het zou zijn gesdued te Molasi hij Slavowitza, dus kliaarblijicelijk tijdens de gevechten, waarvan onder de -telegrammen in een onzer vorige nummers sprake was. Van de ont- vlhchting van den ex-premibr zou dus niets waar zijn. De „VosSische Zeitung" meldt uit Lau sanne: De Bulgaarsche gedelegeerde Theo- dorof heeft voor zijn vertrek uit Lausanne een. verklaring afgdegd, waarin hij ver- klaart, dat de strijd in Bulgarije pas in zijin aanvangsstaddum 'is. Aan die beweningen der nieruiwe regeering tn<oet geen- gelbof worden gehecht. In deze yerkiaring valt hij de nieu we regeering heftig aan en zegt, dat men den loop dfer gebeurtenissen moet afwaditen, alvorens een oordeel over den toestand tfe vellen. De toestand in Bulgarije wordt in de om liggende landen met zorg gade gestagen. Men vreest een zich -te veel op den voorgrond plaatsen van de drie generaals in het nieu we mihisterie en bij gevolg te ved macht van het leger. De Jbegoslavisehe regeering vooral is daar bang voor en zij heeft daarvan reeds doen blijven door kabinetsreden, grensver- MA CHINES GEREEDSCHAPPEN voor Hout- en Uzerbewerking. Holl. IJzermagazijn „DE WILD". sterkingen, enz. Thans is ziji voornemens di- plomatieke stappen te doen te Sofia en bij de geal'Lieerdie regeeringen, onx zich te be- klagen over het feit, dat het Bulgaarsche le ger sterker is, dan aan Bulgarije door het vardrag van Neuilly wordt toegestaan. Zooals men weet, veroorlooft het verdrag van Neuilly aan Bulgarije een leger te heb ben van ten hoogste 33000 man. Het leger moet geheel uit vrijiwiligens bestaan, die een verhintenis moeten aangaan voor den tijdi van twaalf jaar. De nieuwe regeering te Sofia houdt staan- de, dat zij de sterkte van- het leger niet ver- groot heeft en dat zij een groot aantal aan- biedingen toit vrij)willilge dienstnemin'g, die op den dag van die revolutie inkwamen, heeft afgeslagen. De „Vreme" en de „Politika" twee bla de n in Joegosilavische hoofdstaa, geven een gelijfctuidende schaldering van de stemming in politiieke kringen van Bel!grado, welke wenschen, dat de in' Bulgarije begonnien actie ten gunste van het regiern van Stamboelins ki krach-tig zal worden doorgezet, daar Stamboelinski feitelijk sledrts een' slachtof- fer is van het verdrag van Nisj. Ook door zijn floyale houdiiing ten gunste van Joego- slavie heeft Stamboelinski dit verdiend. In regeeringskringen te Belgracb is men al'ge- meen van meeningi, dat het feit, dat die nieu we Bulgaarsche regeering door xniddel van geweld1 aan de macht twain, reeds een in- breuk op het vrtdesverdrag beteekent. Naar de Voss. Ztg. uit Belgrado vemam, zijn de regeeringen van de bij de Kleine En tente aangesloten staten het eens geworden omtrent de tegenover Burgarije tevolgenge- dragslijn. Er is besloten. dat Joegosllavie na- mens de Kleine Entenre de genomen be- sluiten ten aanzden van Bulgarije tien uit- voer zal leggen. Indien de Kleine Entente mocht foesluiten te intervenieeren, zou de Joe- -oslavische regeering door de Roemeensdie, jrieksche en Tsjechische regeeringen wor den gamachfigd, de Bulgaareche hoofdstad, Sofia, te bezetten en aldaar de oide te her- stellen. De gebeurtenissen in Bulgarije houden naturlijk ook de Ita'iaansche regeering be zig. Naar verluidt zal de Italiaansche ge- zant te Sofi a binnenkort te Rome aan komen, om den premier een uiteenzetting -te geven van het verloop der gebeurtenissen in Bul garije. Het schijint, dat tusehen Rome en Pa- rijs een diplomatieke gedachtenwisseling is begonnen over de vraag, welke huoding te genover de gebeurtenissen in Bulgarije aan- genomen dient te worden. Het laatste nieu-ws omtrent den ex*premier Stamboelinski is, dat hij na zijn gevangenne. ming, die zou geschied zijn te Golak, per auto naar Tatar Bazardjik werd overgebracht, waar hij door de menigteiwerd uitgejouwd, die hem wild® lynchen. Ten einde incidenten te voor. komen, werd Stamboelinski naar Slavovitza te. .ruggebraoht. Tijdens dezen toch deden gewa» pende boeren een aantal op de auto, waardoor Stamboelinski er in slaagde te ontvluchten. Bij de achtervolging ontstond een levendig vuur. gevecht, waarbij de ejopremier gedood werd. De regeering betreurt het gebeurde ten zeerste en heeft order gegerven een uitvoerig onderzoek in te stellen. De „Daily News" bevat een telegram van haar correspondent te Sofia, waarin deze vei. 'klaart, dat koning Boris inderdaad te voren Van het revolutionnaire complot op de hoogte is geweest en zelfs er aan heeft medegewerkt Volgens den correspondent heeft eenigen tijd -geleden in een plaatsje aan den Donau een ge. heime ontmoeting plaats gehad tusschen Ferdinand en zijn zoon tsaar Boris, waarbij Ferdinand, zijn zoon beinvloed en over, gehaald zou hebben, ertoe mee te werken, om het regime van Stamboelinksi ten val te bren. gen. Een sensationcel bericht 'komt uit Belgrado, Van waar, naar mep heeft kunnen constateeren, reeds heel wat berichten kwamen, waaruit sympathie met Stamboelinski sprak. Het be. doelde berioht zegt dan, dat er op het konink. lijk landgoed in Vranja, op tien K.M. van So. fia verwijderd. een vlicgtuig tot vertrek ge. reed staat, zoodat de koning en de nieuwe re. geering naar het buitenland kunnen vluchten in geval -het de tegenpartg mocht gelukken de hoofdstad te vermeesteren. Een bericht van het Bulg, TeL agentschap neemt die ongerustheid weg door to zeggen, dat het verzet van Stamboeiinki's aanhangers definitief is gebroken. De Bulgaarsche gezant Stoilof te Weenen verldaarde, dat d« toestand te Sofia, volgens de tot nu toe ingekomen berichten, volkomen rustig is, en dat in geheel Bulgarge de orde is hersteld. Het spoorwegverkeer functionneert regelmatig en de bevolking is overal aan het wetk. De Tsjechische gezant te Weenen verklaar. de desgevraagd, dat een eventueele arrestatie

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1923 | | pagina 1