DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
No. ue.
Honderd Tflf en twintipte Jaargang.
1923
ZATERDAG
23 JUNI
D© Yerkeers-Regeling.
Dtt mamuar bestea* alt 3 Msdea.
Afoonnementsprijs bij yooruitbetaling per 3 maanden f2.—fr. per post f2.50. Bewljsn. 5 ct. Adyertentiepr. 25 ct. p. regel, grootere letters naar plaatsrulmte.
Brieyen franco N.Y. Boek- en Handelsdr. y.h. Herms. Coster Zoon, Yoordam C9, TeL Admlnistr. No. 3. Bedactie No. 33.
Directeur: G. H. KRAK.
HoofdredaoteurTj N. ADEMA.
De tijd van de trekschuit en de diligence
en weldra ook die van de paardentram
lig-t ach-ter ons.
De behoefte a-ah sneller verkecr heeft zich
in den loop der jaren steeds meer doen gevoe-
len en de techniek heeft uitvindingen en verbe-
teringen gebracht, waardoor „afstanden" in
het verkeersvraagstuk eigenliik geen factoren
van beteekenis nicer genoemd worden.
Het geheele verkeer is meer en meer in het
snelbeidsteeken gekomen
En het zou geen moetlijkheden en geen ge-
vaar met zich brengen als alle wegen gemak-
kelijk zoo veranderd konden worden, dat zij
voor dat snelverkeer geschikt werden.
Maar daaxin zit nu juist de groote moeilijk
hei'd.
Het verkeer is de laatste tien jaren abnor-
maal gegroeid, maar de groei der oude wegen
tot modeme verkeerswegen is daarbij verre
ten achter gebleven.
Natuurlijk wordt er bij het aanleggen van
nieuwe wegen met de modeme verkeers
eischen- rekening gehouden en overal waar
dit slechts mogelijk is, worden smalle wegen
geleidel.ijk door breedere en beter ingerichte
vervangen.
Maar er zijn er heel wat waarmede dit nu
eenmaal niet mogelijk is en allereerst zal men
die natuurlijk in de steden vinden.
Onze voorvaderen hebben een postkoets met
vier flinke paarden er voor als het toppunit
van snelverkeer beschouwd en daarmaar bun
straten en wegen gebouwd.
De wegen konden meermalen verbreed wor
den, maar met de straten is dit vrijwcl onmo-
gcl'ijk.
Zoo zijn er in elke oude stad straten en
straatjes, die heel pdtoresk, bed antiek en
heel inooi zijn en waaraan niemand ooit iets
zou willen veranderen als men ze z6o kon
opnemen en in een gemeentelijk museum zou
kunnen neerzetten.
Maar zoodra het drukke verkeerswegen
worden, zoodra ze doortochi voor steeds
snellere en grootere voertuigen moeten bie-
den, leverem ze een blijvend gevaar voor ver
kocrsbelemmering en ongelukken op.
Wanneer Alkmaar op het oogenblik nog
eens gebouwd moest worden, zou het er oci-
getwijifdd heel -andeils uitzien.
We zouden het brecde, rechte straten met
ronde hoeken en pleinen geven, we zouden
het zoo bouwen, dat het misschien niet veel
schilderachtigs meer overhield, maar dat het
aan alle eischen van een vlug en gevaarloos
verkeer kon voldoen.
Smalle straten als de Huigbrouwerstraat of
de van twee kanten inrijdbare Hoogstraat
zouden er niet meer in voorkomen, noch ge
vaarlijke grachten ails het Verdronkenoord
We zouden door het dernpen van overbo-
dige binnenwateren, gevaarlijke grachten en
kaden in breede, modeme straten veranderen,
we zouden de toegangen tot de stad verge-
makkelijken en van het betere en snellere ver
keer zou de geheele staid profijt kunnen trek-
ken.
Eveniwd, met dit allies kan en zal ook
zander twijifel slechts rekening worden ge
houden in de uitbreddiingsplannen.
Al het nieuwe moet aan de eischen van do
zen tijd vold'oen, het oude zullen' wij slechts
gedeeltelijk en geleidelijk kunnen verbeteren.
Wij mogen hier of daar eens een Krebbe-
steeg of een andere straat verbrceden, toch
zal het stadsbeeld in hoofdzaak ongewijzigd
blijven, omdat het veranderen van een oude
stad in een nieuwe nu eenmaal door techni-
sche en finandeele bezwaren onmogelijk is.
Toch dringt de- noodzakdijkheid tdkens
weer wat van het oude prijs te geven'.
Wie nagaat hoe door het toenemend ver
keer met autobussen de Bergerweg een voort-
durend gevaar voor wandelaars en wielrij-
ders oplevert, begrijpt, dat het aanleggen
van een geheel nieuwen weg niet lang meer
op zich kan laten wachten.
En wie in de Langestraat het steeds snel
lere en drukkere verkeer aanschouwt, vraagt
zich met verwondering af hoe lang het nog
duren zal eer deze straat met de eischen van
het modeme verkeer in overeenstemming ge
bracht zal worden.
Hoe is het mogelijk, dat men in dezen tijd,
nu icdere d M. straatverruiming verkeersverr
bctering beteekent, aan bdde zijden van onze
hoofdstraat een verzameling hooge en lage
stoepen laat liggen, onderling door hekjes en
paaltjes van elkaar afgescheiden; stoepen die
misschien den vreemddiag een schilderachitig
stadsbeeld bieden, maar die het steeds druk
kere en snellere verkeer met alle daaraan ver-
bonden gevaren op het smalle midden-
straatgedeelte noodzakelijk maken.
Het wordt meer dan tijd dat deze collectte
oude stoepen, cvcnals op de Laat, door trot-
toirs van bazaltine-tegels vervangen worden,
waaidoor het middengedeelte der Langestraat
uitsluitend' voor het rijverkeer in gebruik kan
worden genomen.
Telkens weer, maar voornamelijk na aan-
rijdingen en andere ongelukken, komit men tot
de conclusie, dat de algemeene verkeersregden
nog maar door weinigen goed gekend en naar
behooren nageleefd worden.
Het is inderdaad van zeer groot belang,
dat ohders en onderwijzers, opvooders in den
meest algemeenen zin, de jeugd met de voor-
naamste verkeersdschen vertrouwd maken.
Werden die verkeersdschen algemeen ge
kend en de verkeersregelen stipt nagevolgd,
dan zouden- er heel wat minder ongelukken
gebeuren en heel wat minder slachtoffers zijn.
Helaas zijn er nog veel te veel volwasse-
nen, zelfs automabHisten, motorrijders, wid-
rijders en vervoerders van handwagens, die
met de moderne verkeerseischen alles behalve
vertrouwd zijn en het is daarom zoo toe te
juichen, dat de politie te dezer stede den laat
sten tijd in de verschillende dagbladen voor
ieder duiddijke aanwijzingen ter bevordering
van ecu geregeld verkeer heeft laten publi-
ceeren.
Veel gevaar kan voorkomen worden wan
neer automobilisten en motorrijders hun goe-
den wil tot medewerking toonen.
Maar dezen heeren gaat het in den regel
niet spoedig vlug genoeg en wij zouden niet
gaame constateeren dat zij zich, ook buiten
het waakzame oog der niet alom tegenwoor-
dige politie steeds aan de toegestane maxi-
mumsnelheid houden.
Vrij algemeen en tot veel ongelukken
aanleiding gevende schijnt de meening,
dat iedere automobilist en motOrrijder buiten
de beboiiwde kom, dus op de buitenwegen,
naar hartelust met de metst roekelooze vaart
zou mogen racen.
Evenwel ook op die buitenwegen zullen zij
zoo moeten rijden dat de veiligheid van het
verkeer daardoor niet in gevaar gebracht
wordt.
Art. 15 der Motor- en Rijwielwet bepaalt
nadrukkelijk, dat het den bestuurder van een
motorrijtu'g of rijwiel verboden is daarmede
over een weg te rijden op zoodanige wijze of
met zoodanige snelheid dat de vrijheid of de
veiligheid van het verkeer op dien weg be-
lemmerd of in gevaar gebracht wordt.
Op een tweetal andere, naar ons meerma
len gebleken is, niet algemeen bekende voor-
schriften willen wij in dit artikel nog even de
aandacht vestigen.
Hoewel motorrijders in den regel op den
rijweg blijven, komt het toch meermalen voor,
dat zij van het rijwielpad gebruik maken.
Menige fietsrijder beschouwt dit als onge-
oorloofd en wijkt niet uit'in de veronderstel-
ling dat de motorrijder nog op het laatste
oogenblik het rijwielpad zal verlaten en zich
naar het midden van den rijweg zal begeven.
Het is ter voorkoming van ernstige botsin-
gen zeer zeker noodzakelijk er hier nadruk
kelijk op te wijzen, dat rijwielen en motorrij-
wielen op een fietspad gelijke rechten hebben,
tenzij dit fietspad nadrukkelijk voor motor-
rijwielen verboden is, wat dan op een waar-
schuwingsbord moet aangegeven zijn.
Wenscht een motorrijder dus van het rij
wielpad gebruik te maken en rijdt hij ter rech-
terzijde van dat pad, dan behoeft hij voor
geen enkelen wielrijder uit te wij ken en zal
deze den motorrijder dus als een gewonen
fietser te beschouwen hebben.
Volgens het Motor- en Rijwielreglement
wordt een rijwielpad als een afzonderlijken
weg en dus niet als een deel van den weg
beschouwd wanneer het zich slechts aan
£en zijde van den rijweg bevindt zoodat wiel-
rijders op dat eene pad elkaar passeeren en
dus voor elkaar uitwijken moeten.
De zeer verbreide meening, dat voetgan-
gers allereerst recht op zoo'n pad hebben en
de fietsers maar om die voetgangers moeten
heenrijden is absoluut verkeerd.
Volgens de in het Motor- en Rijwielregle
ment opgenomen voorschriften ter regeling
van het verkeer op rijwielpaden moet ieder
die zich op een rijwielpad bevindt voor motor
rijders en wielrijders, na tijdige waarschu-
wing, het rijwielpad verlaten indien het tot
een weg behoort en naar rechts uitwijken in
dien het niet tot een weg behoort d. w. z.
indien de weg slechts aan een zijde een rij
wielpad heeft.
Tenslotte nog een enkel woord over het ver
keer in onze stad.
Dank zij de nieuwe politie-maatregelen,
waardoor op drukke dagen en uren op de
meest gevaarlijke kruispunten een verkeers-
agent geplaatst is, begint men meer en meer
met verschillende verkeerseischen op de hoog-
te te komen en rekening te houden.
Een geregeld en nauwkeurig lezen van de
ook in dit blad thans weer opgenomen
door de politie gegeven aanwijzingen ter be
vordering van een geregeld verkeer kan niet
anders dan hoogst noodzakelijk genoemd
worden.
Het blijft te betreuren, dat een goede ver-
keersregeling nog te dikwijls door andere be-
langen in gevaar gebracht wordt.
wie nagaat hoe elken Zaterdagavond de
geheele Laat onbegaanbaar en onberijdbaar
is door een onafzienbare rij tentjes en stalle-
tjes en hoe zelfs in de kermisdagen de tractor-
tram haar dienst daardoor zal moeten in-
krimpen, vraagt zich met verwondering af
waarom die geheele Zaterdagavondmarkt niet
naar een daarvoor bij uitstek geschikte ruim-
te als het Waagplein overgebracht wordt.
Dat zijn van die raadsels die de tijd lang-
zamerhand zal moeten oplossen.
De politie doet haar best het verkeer in
goede banen te leiden.
Of zij dit steeds zoo goed en zoo doeltref-
fend kan doen als zij het wel zou willen, is
een groote vraag.
De plotseling in den Raad opgekomen
drang naar politie-bezuiniging heeft het
corps reeds met een zestal krachten vermin-
derd en wie bedenkt, dat nu weer tot Augus
tus twee agenten steeds voor regeling van het
verkeer over de Vlotbrug beschikbaar moeten
blijven, begrijpt ook wel, dat het politie-corps
langzamerhand zoo klein wordt dat het niet
aan de politie mag geweten worden wanneer
het aantal verkeersagenten en het handha-
ven eener goede verkeersregeling niet steeds
zoo afdoende is als de politie-autoriteiten dat
zelf in de allereerste plaats wel zouden wil
len.
Zijn wij goed ingelicht, dan is weldra een
nieuwe verkeersverordening te verwachten en
overweegt de Commissie voor de Strafveror-
deningen het afsluiten van sommige straten
voor het verkeer met zware vrachtauto's.
In hoeverre die zware auto's uit de binnen-
stad te weren zijn zal voor elk geval op zich
zelf beoordeeld moeten worden, maar het is
duidelijk dat allereerst getracht moet worden
deze gevaarlijke voertuigen over de buiten-
singels en niet door de stad zelf te laten rij
den.
Ter verkrijging van een goed en geregeld
verkeer is aller medewerking noodzakelijk.
Laten wij er dan op aandringen, dat ieder
zich van de voornaamste verkeersregelen op
de hoogte s'telt opdat het gevaar voor onge
lukken door onwetendheid voorgoed tot het
verleden kan behooren.
Buitenland
DE BEZETTINO VANi HiET RUHR-
OEIBIED.
Steeds mieer bloed vloeit er in het Ruhrge
bied als gevolg van de bezetting, wel een oe-
wijs, dat het verzet nog lang niet is gestaakt.
Betreffende het doodischieten van de beide
Bdgische wachtposten wordt nader gemeld:
Donderdagmorgen contxoleerde een pa-
trouille van de tweede compagnie (Belgiscne)
wielrijders het verkeer over de Lippe bij Sic-
kingmiihle. Op het oogenblik dat de patrouille
twee Duitschers om hun indenititeitsstufcken
vroeg, trok een dier Duiiisdier® znjn revolver
en school k bout portant. Een- korporaal en
een sdldaat werden gedocd, een andere sol-
daat ernstig gewond. Men iheeft van den da-
der een belangrijfc spoor ontdekt, maar toch
schijnt't, dlat de moorden-aar en zijn metgezel
naar't onbezette gebied hebben weten te ont-
komen. Er zijn zeer strenge sancties geno
men. De ovcrheidspersoncn in de omliggende
pl-aatsen znjin 'gearresteerd.
De Ullstein-dienst meld-t uit Mannheim,
dat het in de nabijiheid van deze stad tot een
gevecht kwami ituisschen Duitsche politie en
Fransche soldaten, die bij een bankjgelden in
beBllag namen. 'Hierbdji v-uurden de rranschen
op de 'Duitsche politie, waadroor een Duit
sche poilitiebeambte werd gedood.
In Resklinghausen is de 26-j.arige banket-
bakker FeldhOf bij1 het verlaten van een caf£
door een Franschen wachtpost aangegrepen
en- na een korte woordenwisseling neerge-
schoten. Hij was onmiddellijk dood
Uit Bochumi wordt gemeld, dat de bezet-
tingstroepen een -aantal vooraainsitaande le-
den van de nationalistische organisaties, zijm-
de in totaai 50 pensonen, hebben -gearresteerd.
Havas bevestigd, dat te Bochum vier Duit
schers, leden van het vrijoorps Oberiand, zijn
gearresteerd. In de tasoh van een hunner wer
den gevonden wapenen, patronen, valsche
zegels, vijlen en zagen, van metaal, propa-
ganda-geschriften, alsmede een khaki-kleurige
kiel, waarop bedriegelijk aangebracht de
woorden „31-eme tirailleurs". Verder had de
gefouilleerde valsche indentiteitsstukken bij
zich.
Men vermoedt, mede in verband met dit
feit, dat sommige Duitsche agitatoren zich als
Fransdhe soldaten venmomnien, met het doel,
daden van geweld *te pkgen en tegelijk de re
cherche op een dwaalspoor te brengen en
schrik onder de bevollking te verspredd-ea, zegt
het Hiavas-bericht.
DE NIEUWE DUITSIGHE VOORSTEL-
UE'N.
Reuter vemeemt d-at, daar de Britsche re-
geering van de Fransche regeering nog niet
bepaald heeft vemomen wanneer haar ant-
woord op de Britsche vragen ten aanzien van
het sch-adevergoedigsvraagstuk niiag worden
tegemoetgezien, men in goedingelidite krin-
gen te Londen thans niet verwacht, dat het
antwoord de Britsche regeer-itog voor het be
gin van de volgenide week zal bereikem.
DE M.UNWERKERS EN DE HER5TEL.
KWESTIE.
DE FRANSCHE RADICAA'L-SOCrALIS-
TE]N' ENi POINCARe'S POLIT1EK.
In een resolutie, welke het bestuur der ra-
dicaal-socialistische partii- heeft genomen,
wordt verklaardi, dat de afgevaardigden der
partij zullen weigeran h-un steun te geven
aan de regeering, naar aanleiding van het
slappe optreden doer regeerimg tegen de roy.a-
listien.
-Zooals igerndd hebben- de drie radicale mi
nisters! gewei'gerd uit het kabinet te treden. Zij
verklaarden zich b gehoond ite worden
door den disdplinairen raad der partij.
DE GENERALE SYNODE DER GEREF.
KERWEN.
Volgens de 'Standiaard zal de in Augustus
te houden 'Generate Sijnode der Geref. Kericen
wat Nloord' Holland betreft, -bestaa-n uit:
iPrimi dis. W. Breuikelaar. te Zaandam en
ds. T. Ferwerda, te Amsterdam ouderlingen
P. S. v. 'Dorp, te Amsterdam1 en G. v. Zegge-
laair, te Rlansdorp. Secundids. K. Fernhout,
te Amsterdam: en ds. D. Hoek te Enkhuizen,
ouderlingen D. Watter en W. de Vries.
DE LANDARBEIDERSSTAKING IN
DUITSCH-SILEZIe.
De „Vossische Zeitung" verneemt uit Bres-
lau dat de landarbeidersstaking in Silezie
met onverminderde scherpte voortduurt. He-
den zal op het departement van Arbeid te
Berlijn een conferentie plaats hebben tus
schen den minister van Arbeid en vertegen-
woordigers der werkgeyers.
In verschillende districten hebben de leden
van de Selbstschutz-organisatie, die indertijd
tegen eventueele Poolsche invallen werd ge-
vormd, uniformen gekregen Zij zijn met
vrachtauto's naar de velden gemracht om de
eigendommen der boeren te beschermen. Hier
en daar is het daarbij tot kleine botsingen
met de stakers gekomen.
SOVJET-REPRESAILLES TEGEN
ZWITSERLAND.
De Sovjet-regeering heeft een krachtigen
economischen boycot van Zwitserland gepro-
clameerd, die zich uitstrekt tot alle Zwitseh-
sche onderdanen. Dit besluit is genomen op
grond van de beweerde vijandigheid der
Zwitsersche regeering, welke de Sovjet-regee
ring afleidt uit het feit, dat de Zwitsersche
regeering geweigerd heeft voldoening te ge
ven voor den dood van Worofski. Aan geen
enkel Zwitsersch onderdaan zal worden toe-
gestaan deel te nemen aan de a.s. landbouw-
tentoonstelling te Moskou. Alle handelsrela-
ties met Zwitsers zullen worden afgebroken
en alle Sovjet-vertegenwoordigers zullen uit
Zwitserland worden teruggeroepen. De Sov
jet-regeering zal geenerlei concessies aan
Zwitsers verleenen, terwijl aan geen enkelen
Zwitser zal worden toegestaan, Rusland bin-
nen te komen, met uitzondering van proleta-
riers.
De Sovjet-regeering spreekt de verwach-
ting uit, dat de regeeringen van de Oekraine
en Georgie tot eenzelfden boycott zullen over-
gaan.
HONGERONLUSTEN IN RUSLAND.
Volgens officieele mededeelingen uit Mos
kou woedt de hongersnood opnieuw in de
districten Tsaritsyn en Saratof. In het Do-
netz-gebid is het broodrantsoen voor de ar-
beiders verminderd tot 1/8 pond per dag,
waardoor ernstige onlusten onder de mijn-
werkers ontstonden. Deze verlieten de mijnen,
verwoestten vele bouwwerken en doodden
verschillende communistische commissaris-
sen. De orde kon pas hersteld worden, nadat
de roode cavalerie een groot aatal charges
had uitgevoerd.
EOONOMISGHE MOEILIJKHEDEN IN
POLEN.
Naar de „Erankf. Ztg." uit Warschau ver
neemt, heeft zich de toestand in de Poolsche
Industrie, met name in- het tiextielbedrijf te
Lodz, tengevolge van het gebrek aan bui-
tenlandsche betaalmiddelen zoodanig ver-
scherpt, dat, in verband met de onmogelijk-
heid om grondstoffen uit h-et buitenland te
betrekken, de sluiting van een groot aantal
fabriekenk an worden verwacht
Bovemdien sitijgen- de prijzen met razende
snelheid.
In den afgeloopen nacht werd in tegen-
woordigheid van den minister van financien
een groote razzia gehouden, waarbiji de po
litie de woningen binnendrong en deviezen
in beslag nam. Dit heeft in hande^kringen
een groote paniek veroorzaakt. Tot dusver
zijn 40 personen gearresteerd.
KORTE BERICHTEN.
Drie individuen schoten het vroegere re-
gionalistische gemeenteraedslid Albinena
dood, toen deze in zijn auto passeerde. De
chauffeur werd zwaar gewond. Twee der be-
lagers ontvluchtten, de derde werd gegrepen.
Uit Berlijn wordt gemeld, dat de duur-
te tengevolge van de daling van de mark
weer met 26 pet. is gestegen.
Te Augsbusg werd de uit Zweibrflcken
afkomstige koopman Messerschmidt als van
spionnage verdacht gearresteerd. Hij zou in
opdracht over de vergaderingen van alle po-
litieke partijen en in het bijzonder inlichtln-
gen hebben verstrekt over uitgewezenen.
Frankrijk adviseert deb Volkenbond ten
aanzien van de kwestie der wederkeerlge
waarborgverdragen om verdragen van alge
meenen en voorwaardelijken bijstand te ver-
binden met bijzondere conventies, voorziend
in onmiddellijken militairen bijstand.
De grootste houtzagerij ter wereld te
Kastet in de nabijheid van Gefle is door een
groote brand vemield. De schade wordt ge-
raamd op 3 millioen kronen. D houtzagerij
te Kastet behoort aan de Korsnaes. A.S.
E'en Fransch -Mtenant is te Villacou-
blay biji ihet invliegen van een- j-acbtvliegfuig
omigekomen.
De Roemeensche minister van Finan
cien is naar Londen vertnMen om' daar de
Roemeensahe eischen om- schadevergoeding
uiteen te zetten en om een verhooging van hef
te Spa voor Roemenie bepaalde a-anded te
verikrij'gen. Hij: zal daartoe ook Parijs en Ro
me bezoeken.
Het Engelsche L-agerhuis heeft een
door Labour inigediend wdsontwerp verwor-
penv sitrekikende tot de invoering van een mi
nimum' standaardloon voor de mijnwerekre.
De „Matin" neemt een telegram over
uit KonstamtinopeT aan de Londensche bla-
den, waarin wordt medegedeeld, dat de regee
ring te Angora besloten heeft, om' alle bolsje-
viki uit Oonstantiinopel te verbannen. Is er
dam nu niet® meer over van de dikke vriend
sehap van Moesitafa Kemal en de -bolsjewiki?
Marcus Ga-rvey, de ^president van Af-
rika" is te New-York veroordoeld tot vijf j-aar
gevangenisstra'f en 1000 dollars boete we-
gens oplichting door den verkoop van „Black
Star Line" aandeelen.
Staten-Generaal.
TWEIEDE KAMER.
In de vergadering van gisteren verdedigde
de heer Brautigam (S.D.) de belangen
van het personeel der reddingbooten der Mij.
tot redding van Drenkelingen, onder wie er
zijn die jarenlang hun leven in de waag-
schaol hebben gesteld voor schipbreukelin-
gen en wier positie geheel afhangt van de
willekeur der maatschappij. Spr. verzocht
een desbetreffend adres aan de Regeering
door te zenden, mede in verband met het toe-
gezegd onderzoek.
De heer Ter Hall (V.B.j sloot zich
bij dat verzoek aan.
Het vorstel-B rautigam werd z.h.s.
goedgekeurd.
Dienstiijd bereden troepen.
Aan de orde was de stemming over het
amendement van den heer K. ter Laan om
den eersten oefentijd van de bereden troepen
van 15 op 12 maanden te brengen.
Het amendement werd verworpen- met 54
tegen 22 stemmen.
Het wetsontwerp werd goedgekeurd.
MiUtaire Weduwenwet 1922.
Aan de orde was het wetsontwerp tot -aan-
ALKMAARSCHE CODRANT.
Volgens een bericht der „Frankf. Ztg." heeft
het uitvoerend comitd van den Intern. Mi)a«
werkersbond, dat te Warschau is bijeengekcw
men op voorstel der Duitsche vertegenwoor-
digers, een bespreking gewyd aan de Ruhr»
quaestie.
De Engelschman Hodges verklaarde, dat de
openbare meening in Engeland, vooral in de
arheiderspartij de bezetting ernstig afkeurde.
De party zou alles doen om -de regeering er
toe te brengen al haar invloed op Frankrijk
uit te oefenen. Er werd bepaald, dat de verte»
genwoordigers bij hun regeeringen zouden
aandringen op deetneming der mijnWerkers
aan de onderhandelingen over de herstelkwes*
tie, met name wanneer het kolenleveringen be«
treft.
DE UITBARSTING VAN DE ETNA.
Het B. T. A. meldt uit Rome dat de schadc
door de'uitbarsting veroorzaakt, op 70 millioen
wordt geschat.
De loop van den grooten lavastroom is, naar
aan de „Times" wordt geseind, nu eens sner
'dan weer langzaam. Hij vloeit in 66n rich-ting
om dan plotseling een andere in te si aan. De
hoofdstroom is 7H K.M. lang en vormt aan
den voet van den vulkaan een soort -delta.
Soma schijnt alle hoop te zijn opgegeven ten
opziohte van een dorp of boerenhoeve, doch
dan weer houdt de lavastroom eensklaps op
enkele meters afstand op, of verdeelt zich naar
een andere richting. De snelheid der verschib
lende stroomen is echter aanmerkelijk afgeno»
men.
De koning, die zich op -het terrein van de
ramp bevindt, heeft zich per auto naar
Linguaglossa en vandaar naar Catena, het
reeds bedolven dorpje, begeven. Te voet
volgde hij den lavastroom op een afstand van
twee meter.
De jongste telegram-men zijn alle geruststeb
lend. Men hoopt dat het ergste is geleden en
dat de uitbarsting in haar tweede fase is go
treden.
De empties duren nog voort, dooh zij nemeo
in hevigheid af. De geheele stroom lava bo
weegt zich thans grootendeela langs Lingua*
t glossa. Telkens worden er nog huizen weggo
vaagd door den lavastroom. Het is dan, alsof
de muren van karton zijn, zoo onweerstaanbaar
is de kracht van de lava. Na eenige oogenblik*
ken valt het huis in elkander en spoedig is de
iplek, waar het eertijds' gestaan heeft, door een
dikke Iaag lava bedekt
Merkwaardig mag het worden genoemd, dat
er by de ramp nog geen enkel "menschenleven
verloren is gegaan, iets, dat by uitbarstingen
van vulkanen in bewoonde streken meesten*
tijds wel het geval is.
GRIEKENLAND WAARSCHUWT
BULGARIJE.
Ten gevolge van een herleving van de acti*
viteit der Bulgaarsche komitadji's aan de
Grieksche grens heeft de Grieksche regeering
een krach-tig protest aan de Bulgaarsche regeo
ring gericht, waarin zij verklaart, dat als Bui*
garije nalaat krachtig tegen de beneden op te
treden dit zou kunnen leiden tot onaangename
gevolgen voor de betrekkingen tusschen beide
naties.
REVOLUTIE IN NOORD-ALBANIe.
In een telegram uit Belgrada aan de „Matin"
wordt gemeld, dat in NoordVAlbanie een revo*
lutie is uitgebroken. De opstandelingen zouden
de regeeringstroepen verslagen hebben en
opm'kken naar Skoetari.
De revoluties in Albanie volgen de laatste
paar jaar snel op elkaar, elke onjevreden party
schijnt daar een revolutietje op touw te kun*
nen zeten. En ondertuschen blijft er ontevro
denheid, want als de eene party hare wen*
schen ziet ingewilligd, komt er weer een ande*
re met nieuwe verlangens, en als gevolg daar*
(van is er zelden rust in het land en neemt de
armoede onder het volk toe. Voor de*nu ont*
ketende beweging heeft de regeering weer een
csediet van een half millioen goudfrancs toe*
gestaan.