DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. No. ue. Honderd Tflf en twintipte Jaargang. 1923 ZATERDAG 23 JUNI D© Yerkeers-Regeling. Dtt mamuar bestea* alt 3 Msdea. Afoonnementsprijs bij yooruitbetaling per 3 maanden f2.—fr. per post f2.50. Bewljsn. 5 ct. Adyertentiepr. 25 ct. p. regel, grootere letters naar plaatsrulmte. Brieyen franco N.Y. Boek- en Handelsdr. y.h. Herms. Coster Zoon, Yoordam C9, TeL Admlnistr. No. 3. Bedactie No. 33. Directeur: G. H. KRAK. HoofdredaoteurTj N. ADEMA. De tijd van de trekschuit en de diligence en weldra ook die van de paardentram lig-t ach-ter ons. De behoefte a-ah sneller verkecr heeft zich in den loop der jaren steeds meer doen gevoe- len en de techniek heeft uitvindingen en verbe- teringen gebracht, waardoor „afstanden" in het verkeersvraagstuk eigenliik geen factoren van beteekenis nicer genoemd worden. Het geheele verkeer is meer en meer in het snelbeidsteeken gekomen En het zou geen moetlijkheden en geen ge- vaar met zich brengen als alle wegen gemak- kelijk zoo veranderd konden worden, dat zij voor dat snelverkeer geschikt werden. Maar daaxin zit nu juist de groote moeilijk hei'd. Het verkeer is de laatste tien jaren abnor- maal gegroeid, maar de groei der oude wegen tot modeme verkeerswegen is daarbij verre ten achter gebleven. Natuurlijk wordt er bij het aanleggen van nieuwe wegen met de modeme verkeers eischen- rekening gehouden en overal waar dit slechts mogelijk is, worden smalle wegen geleidel.ijk door breedere en beter ingerichte vervangen. Maar er zijn er heel wat waarmede dit nu eenmaal niet mogelijk is en allereerst zal men die natuurlijk in de steden vinden. Onze voorvaderen hebben een postkoets met vier flinke paarden er voor als het toppunit van snelverkeer beschouwd en daarmaar bun straten en wegen gebouwd. De wegen konden meermalen verbreed wor den, maar met de straten is dit vrijwcl onmo- gcl'ijk. Zoo zijn er in elke oude stad straten en straatjes, die heel pdtoresk, bed antiek en heel inooi zijn en waaraan niemand ooit iets zou willen veranderen als men ze z6o kon opnemen en in een gemeentelijk museum zou kunnen neerzetten. Maar zoodra het drukke verkeerswegen worden, zoodra ze doortochi voor steeds snellere en grootere voertuigen moeten bie- den, leverem ze een blijvend gevaar voor ver kocrsbelemmering en ongelukken op. Wanneer Alkmaar op het oogenblik nog eens gebouwd moest worden, zou het er oci- getwijifdd heel -andeils uitzien. We zouden het brecde, rechte straten met ronde hoeken en pleinen geven, we zouden het zoo bouwen, dat het misschien niet veel schilderachtigs meer overhield, maar dat het aan alle eischen van een vlug en gevaarloos verkeer kon voldoen. Smalle straten als de Huigbrouwerstraat of de van twee kanten inrijdbare Hoogstraat zouden er niet meer in voorkomen, noch ge vaarlijke grachten ails het Verdronkenoord We zouden door het dernpen van overbo- dige binnenwateren, gevaarlijke grachten en kaden in breede, modeme straten veranderen, we zouden de toegangen tot de stad verge- makkelijken en van het betere en snellere ver keer zou de geheele staid profijt kunnen trek- ken. Eveniwd, met dit allies kan en zal ook zander twijifel slechts rekening worden ge houden in de uitbreddiingsplannen. Al het nieuwe moet aan de eischen van do zen tijd vold'oen, het oude zullen' wij slechts gedeeltelijk en geleidelijk kunnen verbeteren. Wij mogen hier of daar eens een Krebbe- steeg of een andere straat verbrceden, toch zal het stadsbeeld in hoofdzaak ongewijzigd blijven, omdat het veranderen van een oude stad in een nieuwe nu eenmaal door techni- sche en finandeele bezwaren onmogelijk is. Toch dringt de- noodzakdijkheid tdkens weer wat van het oude prijs te geven'. Wie nagaat hoe door het toenemend ver keer met autobussen de Bergerweg een voort- durend gevaar voor wandelaars en wielrij- ders oplevert, begrijpt, dat het aanleggen van een geheel nieuwen weg niet lang meer op zich kan laten wachten. En wie in de Langestraat het steeds snel lere en drukkere verkeer aanschouwt, vraagt zich met verwondering af hoe lang het nog duren zal eer deze straat met de eischen van het modeme verkeer in overeenstemming ge bracht zal worden. Hoe is het mogelijk, dat men in dezen tijd, nu icdere d M. straatverruiming verkeersverr bctering beteekent, aan bdde zijden van onze hoofdstraat een verzameling hooge en lage stoepen laat liggen, onderling door hekjes en paaltjes van elkaar afgescheiden; stoepen die misschien den vreemddiag een schilderachitig stadsbeeld bieden, maar die het steeds druk kere en snellere verkeer met alle daaraan ver- bonden gevaren op het smalle midden- straatgedeelte noodzakelijk maken. Het wordt meer dan tijd dat deze collectte oude stoepen, cvcnals op de Laat, door trot- toirs van bazaltine-tegels vervangen worden, waaidoor het middengedeelte der Langestraat uitsluitend' voor het rijverkeer in gebruik kan worden genomen. Telkens weer, maar voornamelijk na aan- rijdingen en andere ongelukken, komit men tot de conclusie, dat de algemeene verkeersregden nog maar door weinigen goed gekend en naar behooren nageleefd worden. Het is inderdaad van zeer groot belang, dat ohders en onderwijzers, opvooders in den meest algemeenen zin, de jeugd met de voor- naamste verkeersdschen vertrouwd maken. Werden die verkeersdschen algemeen ge kend en de verkeersregelen stipt nagevolgd, dan zouden- er heel wat minder ongelukken gebeuren en heel wat minder slachtoffers zijn. Helaas zijn er nog veel te veel volwasse- nen, zelfs automabHisten, motorrijders, wid- rijders en vervoerders van handwagens, die met de moderne verkeerseischen alles behalve vertrouwd zijn en het is daarom zoo toe te juichen, dat de politie te dezer stede den laat sten tijd in de verschillende dagbladen voor ieder duiddijke aanwijzingen ter bevordering van ecu geregeld verkeer heeft laten publi- ceeren. Veel gevaar kan voorkomen worden wan neer automobilisten en motorrijders hun goe- den wil tot medewerking toonen. Maar dezen heeren gaat het in den regel niet spoedig vlug genoeg en wij zouden niet gaame constateeren dat zij zich, ook buiten het waakzame oog der niet alom tegenwoor- dige politie steeds aan de toegestane maxi- mumsnelheid houden. Vrij algemeen en tot veel ongelukken aanleiding gevende schijnt de meening, dat iedere automobilist en motOrrijder buiten de beboiiwde kom, dus op de buitenwegen, naar hartelust met de metst roekelooze vaart zou mogen racen. Evenwel ook op die buitenwegen zullen zij zoo moeten rijden dat de veiligheid van het verkeer daardoor niet in gevaar gebracht wordt. Art. 15 der Motor- en Rijwielwet bepaalt nadrukkelijk, dat het den bestuurder van een motorrijtu'g of rijwiel verboden is daarmede over een weg te rijden op zoodanige wijze of met zoodanige snelheid dat de vrijheid of de veiligheid van het verkeer op dien weg be- lemmerd of in gevaar gebracht wordt. Op een tweetal andere, naar ons meerma len gebleken is, niet algemeen bekende voor- schriften willen wij in dit artikel nog even de aandacht vestigen. Hoewel motorrijders in den regel op den rijweg blijven, komt het toch meermalen voor, dat zij van het rijwielpad gebruik maken. Menige fietsrijder beschouwt dit als onge- oorloofd en wijkt niet uit'in de veronderstel- ling dat de motorrijder nog op het laatste oogenblik het rijwielpad zal verlaten en zich naar het midden van den rijweg zal begeven. Het is ter voorkoming van ernstige botsin- gen zeer zeker noodzakelijk er hier nadruk kelijk op te wijzen, dat rijwielen en motorrij- wielen op een fietspad gelijke rechten hebben, tenzij dit fietspad nadrukkelijk voor motor- rijwielen verboden is, wat dan op een waar- schuwingsbord moet aangegeven zijn. Wenscht een motorrijder dus van het rij wielpad gebruik te maken en rijdt hij ter rech- terzijde van dat pad, dan behoeft hij voor geen enkelen wielrijder uit te wij ken en zal deze den motorrijder dus als een gewonen fietser te beschouwen hebben. Volgens het Motor- en Rijwielreglement wordt een rijwielpad als een afzonderlijken weg en dus niet als een deel van den weg beschouwd wanneer het zich slechts aan £en zijde van den rijweg bevindt zoodat wiel- rijders op dat eene pad elkaar passeeren en dus voor elkaar uitwijken moeten. De zeer verbreide meening, dat voetgan- gers allereerst recht op zoo'n pad hebben en de fietsers maar om die voetgangers moeten heenrijden is absoluut verkeerd. Volgens de in het Motor- en Rijwielregle ment opgenomen voorschriften ter regeling van het verkeer op rijwielpaden moet ieder die zich op een rijwielpad bevindt voor motor rijders en wielrijders, na tijdige waarschu- wing, het rijwielpad verlaten indien het tot een weg behoort en naar rechts uitwijken in dien het niet tot een weg behoort d. w. z. indien de weg slechts aan een zijde een rij wielpad heeft. Tenslotte nog een enkel woord over het ver keer in onze stad. Dank zij de nieuwe politie-maatregelen, waardoor op drukke dagen en uren op de meest gevaarlijke kruispunten een verkeers- agent geplaatst is, begint men meer en meer met verschillende verkeerseischen op de hoog- te te komen en rekening te houden. Een geregeld en nauwkeurig lezen van de ook in dit blad thans weer opgenomen door de politie gegeven aanwijzingen ter be vordering van een geregeld verkeer kan niet anders dan hoogst noodzakelijk genoemd worden. Het blijft te betreuren, dat een goede ver- keersregeling nog te dikwijls door andere be- langen in gevaar gebracht wordt. wie nagaat hoe elken Zaterdagavond de geheele Laat onbegaanbaar en onberijdbaar is door een onafzienbare rij tentjes en stalle- tjes en hoe zelfs in de kermisdagen de tractor- tram haar dienst daardoor zal moeten in- krimpen, vraagt zich met verwondering af waarom die geheele Zaterdagavondmarkt niet naar een daarvoor bij uitstek geschikte ruim- te als het Waagplein overgebracht wordt. Dat zijn van die raadsels die de tijd lang- zamerhand zal moeten oplossen. De politie doet haar best het verkeer in goede banen te leiden. Of zij dit steeds zoo goed en zoo doeltref- fend kan doen als zij het wel zou willen, is een groote vraag. De plotseling in den Raad opgekomen drang naar politie-bezuiniging heeft het corps reeds met een zestal krachten vermin- derd en wie bedenkt, dat nu weer tot Augus tus twee agenten steeds voor regeling van het verkeer over de Vlotbrug beschikbaar moeten blijven, begrijpt ook wel, dat het politie-corps langzamerhand zoo klein wordt dat het niet aan de politie mag geweten worden wanneer het aantal verkeersagenten en het handha- ven eener goede verkeersregeling niet steeds zoo afdoende is als de politie-autoriteiten dat zelf in de allereerste plaats wel zouden wil len. Zijn wij goed ingelicht, dan is weldra een nieuwe verkeersverordening te verwachten en overweegt de Commissie voor de Strafveror- deningen het afsluiten van sommige straten voor het verkeer met zware vrachtauto's. In hoeverre die zware auto's uit de binnen- stad te weren zijn zal voor elk geval op zich zelf beoordeeld moeten worden, maar het is duidelijk dat allereerst getracht moet worden deze gevaarlijke voertuigen over de buiten- singels en niet door de stad zelf te laten rij den. Ter verkrijging van een goed en geregeld verkeer is aller medewerking noodzakelijk. Laten wij er dan op aandringen, dat ieder zich van de voornaamste verkeersregelen op de hoogte s'telt opdat het gevaar voor onge lukken door onwetendheid voorgoed tot het verleden kan behooren. Buitenland DE BEZETTINO VANi HiET RUHR- OEIBIED. Steeds mieer bloed vloeit er in het Ruhrge bied als gevolg van de bezetting, wel een oe- wijs, dat het verzet nog lang niet is gestaakt. Betreffende het doodischieten van de beide Bdgische wachtposten wordt nader gemeld: Donderdagmorgen contxoleerde een pa- trouille van de tweede compagnie (Belgiscne) wielrijders het verkeer over de Lippe bij Sic- kingmiihle. Op het oogenblik dat de patrouille twee Duitschers om hun indenititeitsstufcken vroeg, trok een dier Duiiisdier® znjn revolver en school k bout portant. Een- korporaal en een sdldaat werden gedocd, een andere sol- daat ernstig gewond. Men iheeft van den da- der een belangrijfc spoor ontdekt, maar toch schijnt't, dlat de moorden-aar en zijn metgezel naar't onbezette gebied hebben weten te ont- komen. Er zijn zeer strenge sancties geno men. De ovcrheidspersoncn in de omliggende pl-aatsen znjin 'gearresteerd. De Ullstein-dienst meld-t uit Mannheim, dat het in de nabijiheid van deze stad tot een gevecht kwami ituisschen Duitsche politie en Fransche soldaten, die bij een bankjgelden in beBllag namen. 'Hierbdji v-uurden de rranschen op de 'Duitsche politie, waadroor een Duit sche poilitiebeambte werd gedood. In Resklinghausen is de 26-j.arige banket- bakker FeldhOf bij1 het verlaten van een caf£ door een Franschen wachtpost aangegrepen en- na een korte woordenwisseling neerge- schoten. Hij was onmiddellijk dood Uit Bochumi wordt gemeld, dat de bezet- tingstroepen een -aantal vooraainsitaande le- den van de nationalistische organisaties, zijm- de in totaai 50 pensonen, hebben -gearresteerd. Havas bevestigd, dat te Bochum vier Duit schers, leden van het vrijoorps Oberiand, zijn gearresteerd. In de tasoh van een hunner wer den gevonden wapenen, patronen, valsche zegels, vijlen en zagen, van metaal, propa- ganda-geschriften, alsmede een khaki-kleurige kiel, waarop bedriegelijk aangebracht de woorden „31-eme tirailleurs". Verder had de gefouilleerde valsche indentiteitsstukken bij zich. Men vermoedt, mede in verband met dit feit, dat sommige Duitsche agitatoren zich als Fransdhe soldaten venmomnien, met het doel, daden van geweld *te pkgen en tegelijk de re cherche op een dwaalspoor te brengen en schrik onder de bevollking te verspredd-ea, zegt het Hiavas-bericht. DE NIEUWE DUITSIGHE VOORSTEL- UE'N. Reuter vemeemt d-at, daar de Britsche re- geering van de Fransche regeering nog niet bepaald heeft vemomen wanneer haar ant- woord op de Britsche vragen ten aanzien van het sch-adevergoedigsvraagstuk niiag worden tegemoetgezien, men in goedingelidite krin- gen te Londen thans niet verwacht, dat het antwoord de Britsche regeer-itog voor het be gin van de volgenide week zal bereikem. DE M.UNWERKERS EN DE HER5TEL. KWESTIE. DE FRANSCHE RADICAA'L-SOCrALIS- TE]N' ENi POINCARe'S POLIT1EK. In een resolutie, welke het bestuur der ra- dicaal-socialistische partii- heeft genomen, wordt verklaardi, dat de afgevaardigden der partij zullen weigeran h-un steun te geven aan de regeering, naar aanleiding van het slappe optreden doer regeerimg tegen de roy.a- listien. -Zooals igerndd hebben- de drie radicale mi nisters! gewei'gerd uit het kabinet te treden. Zij verklaarden zich b gehoond ite worden door den disdplinairen raad der partij. DE GENERALE SYNODE DER GEREF. KERWEN. Volgens de 'Standiaard zal de in Augustus te houden 'Generate Sijnode der Geref. Kericen wat Nloord' Holland betreft, -bestaa-n uit: iPrimi dis. W. Breuikelaar. te Zaandam en ds. T. Ferwerda, te Amsterdam ouderlingen P. S. v. 'Dorp, te Amsterdam1 en G. v. Zegge- laair, te Rlansdorp. Secundids. K. Fernhout, te Amsterdam: en ds. D. Hoek te Enkhuizen, ouderlingen D. Watter en W. de Vries. DE LANDARBEIDERSSTAKING IN DUITSCH-SILEZIe. De „Vossische Zeitung" verneemt uit Bres- lau dat de landarbeidersstaking in Silezie met onverminderde scherpte voortduurt. He- den zal op het departement van Arbeid te Berlijn een conferentie plaats hebben tus schen den minister van Arbeid en vertegen- woordigers der werkgeyers. In verschillende districten hebben de leden van de Selbstschutz-organisatie, die indertijd tegen eventueele Poolsche invallen werd ge- vormd, uniformen gekregen Zij zijn met vrachtauto's naar de velden gemracht om de eigendommen der boeren te beschermen. Hier en daar is het daarbij tot kleine botsingen met de stakers gekomen. SOVJET-REPRESAILLES TEGEN ZWITSERLAND. De Sovjet-regeering heeft een krachtigen economischen boycot van Zwitserland gepro- clameerd, die zich uitstrekt tot alle Zwitseh- sche onderdanen. Dit besluit is genomen op grond van de beweerde vijandigheid der Zwitsersche regeering, welke de Sovjet-regee ring afleidt uit het feit, dat de Zwitsersche regeering geweigerd heeft voldoening te ge ven voor den dood van Worofski. Aan geen enkel Zwitsersch onderdaan zal worden toe- gestaan deel te nemen aan de a.s. landbouw- tentoonstelling te Moskou. Alle handelsrela- ties met Zwitsers zullen worden afgebroken en alle Sovjet-vertegenwoordigers zullen uit Zwitserland worden teruggeroepen. De Sov jet-regeering zal geenerlei concessies aan Zwitsers verleenen, terwijl aan geen enkelen Zwitser zal worden toegestaan, Rusland bin- nen te komen, met uitzondering van proleta- riers. De Sovjet-regeering spreekt de verwach- ting uit, dat de regeeringen van de Oekraine en Georgie tot eenzelfden boycott zullen over- gaan. HONGERONLUSTEN IN RUSLAND. Volgens officieele mededeelingen uit Mos kou woedt de hongersnood opnieuw in de districten Tsaritsyn en Saratof. In het Do- netz-gebid is het broodrantsoen voor de ar- beiders verminderd tot 1/8 pond per dag, waardoor ernstige onlusten onder de mijn- werkers ontstonden. Deze verlieten de mijnen, verwoestten vele bouwwerken en doodden verschillende communistische commissaris- sen. De orde kon pas hersteld worden, nadat de roode cavalerie een groot aatal charges had uitgevoerd. EOONOMISGHE MOEILIJKHEDEN IN POLEN. Naar de „Erankf. Ztg." uit Warschau ver neemt, heeft zich de toestand in de Poolsche Industrie, met name in- het tiextielbedrijf te Lodz, tengevolge van het gebrek aan bui- tenlandsche betaalmiddelen zoodanig ver- scherpt, dat, in verband met de onmogelijk- heid om grondstoffen uit h-et buitenland te betrekken, de sluiting van een groot aantal fabriekenk an worden verwacht Bovemdien sitijgen- de prijzen met razende snelheid. In den afgeloopen nacht werd in tegen- woordigheid van den minister van financien een groote razzia gehouden, waarbiji de po litie de woningen binnendrong en deviezen in beslag nam. Dit heeft in hande^kringen een groote paniek veroorzaakt. Tot dusver zijn 40 personen gearresteerd. KORTE BERICHTEN. Drie individuen schoten het vroegere re- gionalistische gemeenteraedslid Albinena dood, toen deze in zijn auto passeerde. De chauffeur werd zwaar gewond. Twee der be- lagers ontvluchtten, de derde werd gegrepen. Uit Berlijn wordt gemeld, dat de duur- te tengevolge van de daling van de mark weer met 26 pet. is gestegen. Te Augsbusg werd de uit Zweibrflcken afkomstige koopman Messerschmidt als van spionnage verdacht gearresteerd. Hij zou in opdracht over de vergaderingen van alle po- litieke partijen en in het bijzonder inlichtln- gen hebben verstrekt over uitgewezenen. Frankrijk adviseert deb Volkenbond ten aanzien van de kwestie der wederkeerlge waarborgverdragen om verdragen van alge meenen en voorwaardelijken bijstand te ver- binden met bijzondere conventies, voorziend in onmiddellijken militairen bijstand. De grootste houtzagerij ter wereld te Kastet in de nabijheid van Gefle is door een groote brand vemield. De schade wordt ge- raamd op 3 millioen kronen. D houtzagerij te Kastet behoort aan de Korsnaes. A.S. E'en Fransch -Mtenant is te Villacou- blay biji ihet invliegen van een- j-acbtvliegfuig omigekomen. De Roemeensche minister van Finan cien is naar Londen vertnMen om' daar de Roemeensahe eischen om- schadevergoeding uiteen te zetten en om een verhooging van hef te Spa voor Roemenie bepaalde a-anded te verikrij'gen. Hij: zal daartoe ook Parijs en Ro me bezoeken. Het Engelsche L-agerhuis heeft een door Labour inigediend wdsontwerp verwor- penv sitrekikende tot de invoering van een mi nimum' standaardloon voor de mijnwerekre. De „Matin" neemt een telegram over uit KonstamtinopeT aan de Londensche bla- den, waarin wordt medegedeeld, dat de regee ring te Angora besloten heeft, om' alle bolsje- viki uit Oonstantiinopel te verbannen. Is er dam nu niet® meer over van de dikke vriend sehap van Moesitafa Kemal en de -bolsjewiki? Marcus Ga-rvey, de ^president van Af- rika" is te New-York veroordoeld tot vijf j-aar gevangenisstra'f en 1000 dollars boete we- gens oplichting door den verkoop van „Black Star Line" aandeelen. Staten-Generaal. TWEIEDE KAMER. In de vergadering van gisteren verdedigde de heer Brautigam (S.D.) de belangen van het personeel der reddingbooten der Mij. tot redding van Drenkelingen, onder wie er zijn die jarenlang hun leven in de waag- schaol hebben gesteld voor schipbreukelin- gen en wier positie geheel afhangt van de willekeur der maatschappij. Spr. verzocht een desbetreffend adres aan de Regeering door te zenden, mede in verband met het toe- gezegd onderzoek. De heer Ter Hall (V.B.j sloot zich bij dat verzoek aan. Het vorstel-B rautigam werd z.h.s. goedgekeurd. Dienstiijd bereden troepen. Aan de orde was de stemming over het amendement van den heer K. ter Laan om den eersten oefentijd van de bereden troepen van 15 op 12 maanden te brengen. Het amendement werd verworpen- met 54 tegen 22 stemmen. Het wetsontwerp werd goedgekeurd. MiUtaire Weduwenwet 1922. Aan de orde was het wetsontwerp tot -aan- ALKMAARSCHE CODRANT. Volgens een bericht der „Frankf. Ztg." heeft het uitvoerend comitd van den Intern. Mi)a« werkersbond, dat te Warschau is bijeengekcw men op voorstel der Duitsche vertegenwoor- digers, een bespreking gewyd aan de Ruhr» quaestie. De Engelschman Hodges verklaarde, dat de openbare meening in Engeland, vooral in de arheiderspartij de bezetting ernstig afkeurde. De party zou alles doen om -de regeering er toe te brengen al haar invloed op Frankrijk uit te oefenen. Er werd bepaald, dat de verte» genwoordigers bij hun regeeringen zouden aandringen op deetneming der mijnWerkers aan de onderhandelingen over de herstelkwes* tie, met name wanneer het kolenleveringen be« treft. DE UITBARSTING VAN DE ETNA. Het B. T. A. meldt uit Rome dat de schadc door de'uitbarsting veroorzaakt, op 70 millioen wordt geschat. De loop van den grooten lavastroom is, naar aan de „Times" wordt geseind, nu eens sner 'dan weer langzaam. Hij vloeit in 66n rich-ting om dan plotseling een andere in te si aan. De hoofdstroom is 7H K.M. lang en vormt aan den voet van den vulkaan een soort -delta. Soma schijnt alle hoop te zijn opgegeven ten opziohte van een dorp of boerenhoeve, doch dan weer houdt de lavastroom eensklaps op enkele meters afstand op, of verdeelt zich naar een andere richting. De snelheid der verschib lende stroomen is echter aanmerkelijk afgeno» men. De koning, die zich op -het terrein van de ramp bevindt, heeft zich per auto naar Linguaglossa en vandaar naar Catena, het reeds bedolven dorpje, begeven. Te voet volgde hij den lavastroom op een afstand van twee meter. De jongste telegram-men zijn alle geruststeb lend. Men hoopt dat het ergste is geleden en dat de uitbarsting in haar tweede fase is go treden. De empties duren nog voort, dooh zij nemeo in hevigheid af. De geheele stroom lava bo weegt zich thans grootendeela langs Lingua* t glossa. Telkens worden er nog huizen weggo vaagd door den lavastroom. Het is dan, alsof de muren van karton zijn, zoo onweerstaanbaar is de kracht van de lava. Na eenige oogenblik* ken valt het huis in elkander en spoedig is de iplek, waar het eertijds' gestaan heeft, door een dikke Iaag lava bedekt Merkwaardig mag het worden genoemd, dat er by de ramp nog geen enkel "menschenleven verloren is gegaan, iets, dat by uitbarstingen van vulkanen in bewoonde streken meesten* tijds wel het geval is. GRIEKENLAND WAARSCHUWT BULGARIJE. Ten gevolge van een herleving van de acti* viteit der Bulgaarsche komitadji's aan de Grieksche grens heeft de Grieksche regeering een krach-tig protest aan de Bulgaarsche regeo ring gericht, waarin zij verklaart, dat als Bui* garije nalaat krachtig tegen de beneden op te treden dit zou kunnen leiden tot onaangename gevolgen voor de betrekkingen tusschen beide naties. REVOLUTIE IN NOORD-ALBANIe. In een telegram uit Belgrada aan de „Matin" wordt gemeld, dat in NoordVAlbanie een revo* lutie is uitgebroken. De opstandelingen zouden de regeeringstroepen verslagen hebben en opm'kken naar Skoetari. De revoluties in Albanie volgen de laatste paar jaar snel op elkaar, elke onjevreden party schijnt daar een revolutietje op touw te kun* nen zeten. En ondertuschen blijft er ontevro denheid, want als de eene party hare wen* schen ziet ingewilligd, komt er weer een ande* re met nieuwe verlangens, en als gevolg daar* (van is er zelden rust in het land en neemt de armoede onder het volk toe. Voor de*nu ont* ketende beweging heeft de regeering weer een csediet van een half millioen goudfrancs toe* gestaan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1923 | | pagina 1