Mkmaarsche Courant alle Handelsdrukwerk Boek- en HandelsMkerij v.h. Herms. COSTER ZQON, F E TJIL L1T OR. De oezlohtbare hand. Voordam G 9, ALKMAAR. ■V Vrjjdag 19 October. m. m*. Honderd Vijf «n Twintlgste jaargang, ONOEOORLOOFDEHUURVER- HOOGINGEN. Het is de Huurcommissie te dezer stede ge- bleken, diat er verhuurders van woningen zijn, die, zonder nadere goedieuring van de Commissie, de huren van de door hen ver- huttrdie woningen hebben opgevoerd nog boven de toegelaten bedragen van 50 boven den huurprijs van 1 Januari 1916, \oor woningen welke op dien datum 6. o{ minder per week deden, of van 3734 %f boven den huurprijs van 1 Januari 1918, voor woningen weike op dien datum 6, of meer deden per week. De Commissie wijst rha'drukkelijk op het ongeoorloofde en strafbare daarvan en noo- digt /murders zoowel ats onder huurdeks nit dch iter zake te \venden tot den Secretaris der Huurcommissie ter gemeente-secretarie, ten einde de huren tot W wettelijk gjeoortoofde bedragen te doen ierug brengen. Alkmaar, 16 October 1923. De Huurcommissie vooraoemd, O. J. VERKER'K, Voorzitter. F. H. VAN DIJK, Secretaris. Stadsnieuws HET DOEL VANDE THEOSOFISCHE VEREENIGINlG IN DEZEN TIJ'D. De Blavatsky-loge van de Theosofische Vereeniging Nederlandsche afdeeling hier ter Steele heeft (hare wintercampagne gister- avond hervat met een openbare vergadering in De Unie. De kleine zaal wasi zeer goed bezct. - De heer L. Zaadnoordijk opende de verga dering met een welkom aan de aanwezigen, daarbij de hoop uitsprekende, dat door de lezing van den heer Petrus blijvende belang- gtelling in de theosofie mocht worden ge- wekt en daarbij1 med'edeelende dat ten huize van den spreker gaarne alle gewenschte in- lichtingen over theosofie worden gegeven. Hierna was het woord aan den heer C Petrus Czn., van hier, die zei te zullen po- reni uiteen te zetten het doel van de theoso fische vereeniging in dezen tijd. Spr. begon met er op te wijzea, dat er zoo veel verschil is in karakters en ontwikkeling dier mensehen en ook bij de dieren. De levens- uiting bij mensch, dier en plant is zeer veel uiteenloopend, het kan zelfs zijn dat de or- ganen die het leven onderhouden, niet merk- baar zijn (bij de bacterten b.v., met welker levensuiting toch wel degelijk rekening moet worden gehouden.) Hebben wij, om het leven van_ bacterien na te gaan, de microscoop gebruikt, zouden wij niet ook kunnen naspeuren of er niet nog een hoogere mate van ontwikkeling valt waar te nemen dan men gewoon is te zien? Spr. geloofde dat een zoo hooge ontwikkeling wel bestaat. Tal van heilige boeken, gelijk spr. aangaf, geven die zekerheid. Het ligt ook op den weg der evolutie om aan te nemen dat het leven opklimt van de laagste tot de hoogst denkbare ontwikkeling. Langzaam, zeer langzaam, loopt de weg der ontwikke ling omhoog, hetgeen spr. zeer aanschouwe- lijk voorstelde. Er is in alle leven een zekere regelinatig- heid van1 steeds terugkomend'e momenten, evenals ook de aarde regelmatig om de zon draait, het zaadje zich ontwikkelt tot plant, enz. Men meent dat alles van zelf gaat, maar daarin vergist men zich toch ten zeer- ste. Er gaat niets van zelf. Evenmin als' een' huis kan ontstaan zonder dat verschillende mensehen er hun werk aan geven, zoo moet er ook leiding zijn in de dingen der natuur en der wereld, een voor ons onzichtbare lei ding. De leiding der Wereld berust bij de hoog- ontwikkelde intelligenties, de oudere broeders der menschheid, die de, #Witte Loge" vormen. Zij werken alien onder leidinig van den Orooten Bouwmeester. Naast dezen staan de leeraar voor de stoffelijke wereldhervor- roing en die voor het onderwijs, resp. in de theosofie genoemdi Manoe en Wereldleeraar. Er zijn in het wereldtijdperk zeven men- echenrassen, alle weer verdeeld in zeven onder-rassen. Er zijn dus als het ware zeven scholen met zeven'- klassen, van wie elk een bepaalde functie heeft te vervullen. De or- ganisatie van die functies geschiedt door de Manoe en naast hem staat de Wereldleeraar voor "godsdienst en' onderwijs. Zoo eeft ledere klas hare leeraren. In elk tijdperk der geschiedenis zijn groo- te figuren geweest, die niet regeerden met de fjzeren scepter der macht, maar met die der liefde. Zij werkten samen aan den opbouw der wereld, aan een nieuwe beschaving, en het te opmerkelijk cCat dit altijd het sterkst viel waar te nemen' aan het einde van een be- paald beschayingstijdptrk. Tbans leven wij in het vijfde hoofdras en daarvan het vijfde omderras. Spr. merkte op, dat de groote leiders van een onderras bun- ne werkzaamheden altijd nog een zekeren tijd uirtstrekten ook onder het nieuwe, het komende hoofdras. Spr. ging na wat de growftoon en het symbool waren van de eerste onder-rassen van 'het vijfde hoofdras, die steeds door den Wereldleeraar werden gegeven. In het vijfde onderras verscheen de leeraar als de Christus en het symbool was het kruis, de gronditoon de individualiteit en opoffe- ring en dienst. Ieder voelt zich afzonderlijk, als een individu. Maar als wij goed zien, merken we een toename van godsdienstzin, een willen leven ook voor anderen. Uit de geschetste voortdurende ontwikke ling volgt, dat aangenomen mag worden, dat die evolutie zal aanhouden en dat men mag vertrouwen, dat er weer een nieuwe Wereldleeraar zal komen. Kwam die niet steeds, als de wereld moe was, de beschaving dreigde te niet te gaan, oorlogen en geruch- ten van oorlogen steeds tcrug kwamen en allerlei hatuurrampen verontrustten? Zoo immers is het ook nu. Met voorbeeldten toonde spr. nog aan1 die groote overeenkomst van den tijd van nu met dien van twintig eeuwen geleden, in het bloeitijdperk van de Romeinsche geschiede nis. Geen bepaalde godsdienst, de Romeinen namen na den oorlog tegen de Grieken de goden van dezen over en daardoor ontstond op godlsdienstig gebied een groote chaos, die bij yelen een verlangen naar meer eenheid in godsdienst opwekte. Toen kwam de Christus, echter minder om de Romeinen als wel om de na dezen komende volken eenheid in gods dienst te brengen. Het streven der Romeinen der alle mensehen, zonder onderscheid. Zij leert, dat wij alien &n zijn in de wereld en daarom broeders. Het te nog dikwijls moei- lija dat voldoende te begrijpen, omdat wij te beperkt zijn in de stof. De theosofische vereeniging wil een kern vormen, waarin de krachten zijn samenge- I trokken tot groei en ontwikkeling. Haar v/erk is d;us alien te verzamelen, die kunnen sa- mengaan met den grondtoon: broederschap i tot heil1 der menschheid. Spr. schetste hierna hoe enkelen reeds iets hebben ontvangen van het licht, waarnaar aller levensdoel gericht moet zijn en dat zij leiders en als dienaren der het zijn die als m t menschheid moeten optreden, gste te naar de wereldheerschappij is zeer bevorder- lijk geweest aan de verbreiding van den nieuwen godsdienst. Is tegenwoordig ook geen groote verdeeld- heid alom en is ook niet nu waar te nemen een zekere wegbereiding voor den komenden Wereldleeraar? Heeft die wereld van nu niet zeer veel overeenkomst met die ten tijde der Romeinen? Zeer zeker, meende spr., en hij noemde 'daarvan verschillende- aanwijzigin- gen, om te concludeeren, dat de geschiedenis zich herhaalt, alleen op wat hooger plan, dikwijls tengevolge van den hoogeren stand van de techniek. Ten alien tijde zijn de groote leiders werk- zaam geweest en sterk konit dit uit in de laatste 25 jaar eener eeuw. Spr. toonde dit nader aan, waarbij hij begon bij 1475, met te herinneren aan het begin van het tijdperk d#r renaissance en noemde de uitvindingen "van de boekdrukkunst, enz. Zoo gaf elk laatste kwart eener eeuw zijn bijzondere geestelijke impuls. In omstreeks 1875 viel waar te nemen de groote opkomst van het socialisme en ook de stichting dier theosofische vereeniging, als stroomingen van het geestelijk leven, waarbij mevr. Blavatsky den strijd aanSond tegen het starre dogmatisme eenerzijds en bet materla- lisme anderzijds. Zij leerde ons weer kennen de wetten van evolutie, van Carma en van rei'nearnatie. Zij wees op de broederschap. Den door haar gewezen weg moeten wij vol- en. Een der plichten van de Theosofische om haar brengen tot de hoogste ontwikkeling. De heer Zaadnoordijk dankte hierna den heer Petrus voor zijn duidelijke uiteenzettin- gen, hopende dat velen in zich zullen voelen opkomen een verlangen om meer te weten van die theosofie. Daarvoor dient dan de cur- sus, die weer staat te beginnen en die gratis kan worden gevolgd door ieden De heer Petrus vestigde nog de aandacht op de in de zaal aanwezige boekentafel, waar velen der aanwezigen daarna verschillende boeken inzagen1. Door Douglas Valentine. (Sdirijver van De man met den Klompvoed). Geautariseerde ventaling van W. E. P. (Nattruk varbodca) 8) Maurice stootte hem aan met zijn elleboog. „Daar is zij!" zei hij. Desmond Voelde neiging om hem ruw van zich af te schuddien'. Die stoning deed hem oni- aangenaam aan, want a! zijn aandadhjt was gevestigd op dat wonderlijk rnoode meisje met haar zilveren itiara-achtigcn ho'Ofdinoi en haar donkerbruine huM, die sterk contrasteerde met) haar Zilveren toilet met het stij'f wijid uit- staande plwirokje. Zij zat, ais een afgodst- beeld, op 'n schitterenden zwarten troon; aan haar voeten met de lange gepolijste nagels, lagen haar aanbidders in die meeste fantastii- sche feleeding. Het afgodsbeeld begon te ele ven, de muziek van 'hist orkeat verstomde. Toen begon een zware troni zijn nerveus-ttrillendi geroffel, de schelle tonen van een dwarsfluit voegden zich erbij en de danseres hief zidh hoog op de teenen op haar troon en begon een1 langzamen, kwijnenden dans. Haar silan- ke liichaam sitrelete en hoog zich, terwijl de pauken steeds wilder direundleni, en nu ten dan een koperen bekkenslag de overprikkelde ze- nuwen nog aanhitste. >De dianseres was de gratie zelve. Haar lachaam was lenig en soepel als diat van een .'ereenigmg is de menschheid van onwetend- heid te bevrijden, daar deze de bron van alle ellende is. De menschheid moet leeren de wetten van Carma en rei'nearnatie. De eerste is die van oorzaak en gevolg, de wet dat elke handeling een gevolg te voor- schijn roept (door deni apostel Paulus uitge- drukt als: Wat de mensch zaait, zal hij' oogsten.) Er zijn handelingen, waarvan het gevolg nu nog niet valt waar te nemen, om dat dit waarschijnlijk ligt buiten ons tegen woordig bestaan. Dan komt dat gevolg in het volgend leven, en dan komen1 wij aan' de •wet van die re'incarnatie. Onze handelingen worden op aarde verricht en *de gevolgen komen ook op aarde, zij het dan in het vol gend bestaan. Spr. kwam hierop aan de Ontwikkeling van het vijfde onderras, als gevolg van het feit dat de hoogste ontwikkeling in het vierde be- reikt was. Wij zijn thans op het punt, dat het vijfde onderras op het eind van zijn tijd is en dat weldra het zesdie zal ontstaan. Het is reeds vastgesteld, door het Bureau van Volkenkunde in Amerika, dat daar een nieuw menschenras zich bezig is te ontwik- kelen, waarvan spr. de kenimerken aangaf. Dit nieuwe ras is een der werken van de Manoe om lichamen te vormen, die geschikt zullen zijn voor de uitdfukking van hoogere geestelijke eigenschappen. Ook de Wereld leeraar is reeds bezig aan de voor het nieuwe ras noodige kenteekenen: er ontstaat reeds een beweging van broederschap. De theosofische vereeniging gaat daarop voort door die broederschap te prediken on- PATRTMONIUM. Gisteravond vergaderde de Christel. So- ciale Bond „Patrimonium" afd. Alkmaar, in de kleine zaal van die Harmonic. De voorz., de heer G. H. Hoijtink, ver- zocht de aanwezigen te zingen Ps.*89 7 en 8. Daarna las de voorz. Ps. 60 en opende de vergadering met gebed. In de eerste plaats heette de voorz. dc afgevaardigden' van het Boadsbestuur en Ds. Meijer in het bijzonder hartelijk welkom. Hij achtte zich spteiaal ge- roepen om op dezen avond, een propagan- da-avond, de ledien op te wekken om toe te treden als lid van „Patrimoniura?'. Daarna hield de voorz. een inleiding en verklaarde de vergadering voor geopend. De seer., de heer van Heerden, las het jaar- verslag, waaruit o.m. bleek dat de. vereeni ging „Patrimonium" werd opgericht hier ter stede op 8 Dec. 1902 en stand hield tot 1904. Daarna sliep zij in tot 1907, toen zij ont- waakte en bleef bestaan tot 1911. In dat jaar weder een kleine insluimering tot 26 Oct. 1922. Op die vergadering werd een bestuur gekozen, bestaanoe uit de heeren: O. H. Hoijtink, voorz.; Jac. Bruijn, 2e-voorz.; Van Heerden, seer.Wolter^ penningmeester. Verder werd de naam der vereeniging, tot dien „Chri«telijke Werkliedenvereeniging", veranderd in „Ohristelijk Sociale Bond „Pa- trimonium". De 15 leden die toen toetraden, .zijn thans aangegroeid tot 96 en enkele do- nateurs. In het algeloopen jaar werden 7 bestuurs- en 7 ledenvergaderingen gehouden. De hear Drost bracht verslag uil van den lezerskring van ,,Patrimonium", waaruit •bleek dat de bedoelihg was> om _tegen een geringe vergoeding vooral de geillustreerde pers "to de chr. gezininen ingang te doeni vin- den. Hierna werd het woord gegeven aan den heer Appehnan voor het verslag van de pro- pagandacommissie. Vervolgens kreeg de penningmeester, de heer Wolter, gelegenheid tot het uitbrengen van zijn verslag. De heer Beeremans, afgevaardigde van den Prov. Bond, gelegenheid krijgende om de vereeniging te fehciteeren met haar jaarfeest, wees speciaal er op dat de vereeniging om- gedoopt was in Christel. Soc. Bond, hetgeen spr. ten zeerste betreurde, omdat de vereeni ging was opgericht door de Werkliedenver eeniging en men daarom den naam niet had moeten veranderen. De voorz. antwoordde hierop dat het woord: „Werkliedenvereeniging" #veranderd was in de eerste plaats om ook de patroons ie zien toetreden tot den- bond. Want het was toch moeilijk om te zeggen tegen de pa- troons: treedt toe tot de Werkliedenvereeni ging. De voorz. las daarna een ingekomen stuk van den Chr. Nat. Werkmansbond, afd. Alkmaar, waarna 20 minuten werd ge- pauseerd. Na de pauze werden staande gezongen twee coupletten van het Wilhelmus. Daarna werd een rede gehouden door Ds. Meijer. Deze merkte o.a. op dat hij niet van plan was om een rede te houden, maar te spreken een broederwoord tegen de broeders en ook tegen de zusters die mee doen aan po litick. Hij sprak o.m. over: Het Koninkrijk der Hemelen in verband met Patrimonium. Na een korte pauze werd gelegenheid ge geven tot het houden' van een collecte, daar de vereeniging een tekort had van plm. 60. Deze bracht op de som van 24.12%. De voorz. dankte Ds. Meijer voor het ge- sprokene. De voorz. stelde verder voor om tot eere- voorzitter te benoemen Ds. Meijer, hetgeen met applaus werd begroet, zoodat deze geen f kans zag osn daaraan te ontkomen. 1 Vervalgens werden ten gehoore gebracht een nummer door een pianist en violist, het- welk met applaus werd beloond. i iHet woord was daarna aan den' heer A. Bruin, als afgevaardigde van de A.-R. Kies- vereeniging, die de vereeniging feliciteerde met haar jaarfeest. Ook werdi het woord ge- voerd door een afgevaardigde van de Geref. jongel. Vereeniging Paulus". De voorz. bracht hun hartelijk dank voor het gesprokene en wekte vervolgens alien' op om vooral te komen op de vergadering van Donderdag 25 Oct., waar bestuursverkiezing zal plaats hebben. De voorz. bracht verder dank aan alien die medegewerkt hadden om dezen avond te doen slagen, waarna op zijn verzoek Ds. Meijer de vergadering met dan'kgebed sleot. HET PROTESTANT1SME EN HET KATHOL1C1SML IN DEN T'EGiENi- WOORDIGEN TIJD. In het gebouw „de Unie" behandelde gis teravond L)r. G. Ohlemuller uit Berlijn .u een door de afd. Alkmaar van de Evangeli- sche Maatschappii belegde vergadering, het onderwerp „Het Frotestantisme en het Ka- thUicisme in den tegenwoordigen tijd". Ds. heette de aanwezigen en speciaal Dr. jongen. Zij had dait vuriige, fctiadhitige en le- vendige, diat aan een panther deed deniken, zooals ze daar uiitkwam' tegen dien- achiter- grond van exotische kleiiren. De gratie van haar bewegimgen, die veribliindende pracht van de kleuren op het tooneel, de stijllvcllile groepeering van haar aanbiddters, dat alles vormde een scljouwspel, diat het puhliefe in adiemiooze stiilte hield, totdiat het goxdijn viel. Toen Desmond zich omkeerdle, zag hijl.dat Stranigwise opstond. „Ik dacht erover oin even ach'tar het too- nieiel ttle gaan", zeide hij1 achteloos. „Wat? Orni N'ur-el-Din te zien? Duivels, dan ga i'k mee!" riep Desmond onmiddellijk. S'trangwise maakte bezwaar. Hij wist niet, of hij hem mee'toon nemen; het zou wel eens moeilijk 'kunnen iraan... een anderen keer. Maar Desmond stond va'stberaden op. „E)e drommel hale je, als je me hier achter iliaat, Maurice", lacbte hij, „natuurlijk ga iik mee! Zij is't 'prachiigsite wezen, dat ik ooit gezien heb!" En dus tgingen ze tensillotte samien. HOOFDSTUK III. Mackwayte ontmaet een oude kermis. Dien avond liet Nur-el-Din het puiMieto vijf minuten' op zich wachten. Dit was het hoogte- punt van een heele serie van dergelijfce onver- geeflijke misdadien tegen die reglemeniien van het theater. Het resultaat was dat Mackwayte na vier enithousiaste teru'groepingen, vani het Ohlemuller, secretaris van den Evangelische Bond en generaal secretaris van het Interna- tionaal Verhond van Protestanten 'te Berlijn, welkom. Spr. decide mee, dat de inleider naar hier was gekomen om de verhoudingen in ons iand te bestudeenen, te 'leeren kennen en de interaationale bandm te versterken, wait hij ook op zijn rondreizen in Zweden en' Zwttser- land gedaan had. Spr. hoopte dat dezen' avond er toe zou injuragen, dat de sterk par- ticuralistische Hollander een ruimeren blik zouden krijgen en daardoor meer besef van re groote noodzakeliikheid van1 international Protestantsche organisaties tegen de voorti- schrijdende macht van het ultramontanisme. Dr. Ohlemulllier dankte Ds. Baar voor diens waar woord van welkom. Spreker ving aan' met te zeggen, d'at zijn onderzoekingen hem hadden geleerd, dab de karatoteristiek van het politieke Katholicisme was, dat Katholieken waar zij in de min- derheid zijn in de negeering, in het bekleeden van posten, in het ibestuur van land1 en ge- meente gelijkheid, hetzelfde rechfren verdraag- zaamheid eischen. Waar het ecliter in de meerderheid is, daar is hiervan geen sprake meer; daar wordt alles bepaallid door het z.g. kath'oilieke volks-gievoel, dat niet verdriagen kan, dat men protestantsche amibtenaren enz. zou verlangen. Rome tracht overal terreln te winnen. •Van alle kanten bericht men een verster- king van het Roomsch-Katholicismc, een doortastend profijt trekken van' die tijdsomL standigheden, een agress'ief v66rgaan op ieder torrein van het private en' openbare le ven. Ecu woord uit den tijd, waarin men Hol land in 'hot Spaansche dwangbuis willde ste- ken, het woordi „Tegenreformatie" heeft een' nieuwen tolan'k getoregen, en op vele plaafsen is het Protestantisme in een benarde posi'tie geraafct. De oude bij uitstek kaiholietoe staten ItaiHe, Frankrijk en Belgie, behooren tot de profijt- trekkers van den oorlog, zijn toegenomen in land, volk en inVlO'ed. Nieuwe staten met overwegend katholieke bdvolking zijn ont staan: Po'len, Lithauen, Iceland. In de voor- malige staten van Oostenrijfc is het katholieke element overheerschend gebileven. Duitsch- land, eens een bolwerk van het Protestantism me, is door oorlogsverlies en afstan'd van grond'gebied' ongeveer 13 milliioen inwoners en 66.000 vierk. K.M. land kleiner en mach- telooa geworden. In verband met deze terri- toria'le wij'Zigintgen heeft het Vaticaan- een groote bedrijvigheid ontwikkeld, niet zoozeer van religieuzen dan well voornamelijk van po- litieken aard. Terwijl die veranderde en nieu- ,we staten nog druk bezig wareri met hun be- stuursinrichting, verschenen reeds de diplo^ matieke agenten van het Vatieaan, pause- lijke nuntien en delegaiten, om hun politieke opdrach't 'ten dienste der kerk uit te voeren. Vo6r den oorlog waren er in Europa 6 diplo- mat'ieke vertegenwoordigers van den pans, heden zijn er 15. Duitschland, dat in zijn verwarring op allerlei gebied ontwikkelings- mogelijkheden bied't voor O.W.ers, heeft 'twee 1 To or spaedlgo adorering van is Uw adres een eer, ten alien' tijde de trouwste groep van Zijtne Heiligheid, den paus, te zijn!' De geest van Rome is niet nationaal en daar waar een nationaal program naar vo- nen komt is het met de R. K. staatkunde >ge- i daan. Met de reldgie gaat het in de R. K- lan- den bergafwaaris. In de R. K. landen willen groote groepen van het Pausdom niets meer weten, Van de 5 millioen Kat'holie;ken in Tsjecho- Slowakije scheiden 1% millioen met 118 priestens zich in de N'ationale Katholieke par- tij af. Ook in Italic, Frankrijk cn Oostennjk- H'ongarije leedi Rome sniaitiellijk te dragen verliezen. Vandaar dat in speciaal Protestantsche landen Rome zich buitengewoon inspant. Rome is de baas in Hollands dat is de al- 1 gemeene indrulk en deze indruk werd1 ook in I Skand'inavie gevestigd tijdens het bezoek van I Kardinaal van Rossem, toen toevallig de Hol- landsche vloot ook steeds de piUaaitsen dO'or van Rossem bezocht aandeed en steeds saluut- schoten loste. Het feit, dat het Vatieaan naar Skandinavie uitsjuitend Hollandsche pries- ters zond, droeg er ook toe bij aldaar den in- i druk'te vestigen dat Holland Roomsch is. I Den katholiek valt het moei'lijk in de pro testantsche geloofsopvatting een gelijkwaar- d'ige eigen vroomheid fe erkennen.v In het gunstigste geval is hij de meening toegedaan, die ieen moderne katholiek in Duitschland zoo uitspreekt: „De Christenheid voor de deur der Keriic is slechts in z66verre Christendom, als zij katholieke elementen bevat". Hij moet let houden met de spreuk: „Extra Ecdesiam nulla salus: d.w.z. naar hedendaagsch spraakgebruik: In die .groote verwarring van onzen tijd is de katholieke kerk alleen de rots, die den mensehen troost en lafenis in geeste- lijken en tijdelijken n'ood schenken kan. Op godsdienstig en kerkelijk gebied poogt het tegenwoordige Katholicisme een Kruis- och'tstemming 'be kweeken. Dit leeren de^ ge- ijeurtenissen uit -de katholieke jeugdbeweging Bijbelverbranding te Rome. Jeugddag in Wittenberg. Deze beweging idaait over op cultured! ge bied 'heeft die paus over itivloedfijke katholieke groepen in de parlementen te 'beschikkenIn Nederland de Roomisch-Katholieke Staaits- partij, .in Duiitschlanid het Centrum, in Oos- tenrijk en Lithauen de kath. Christelijk-so- dale parbijen in Zwibserland de conserva tive katholliieke partij, in Italie -de Popularen 1 partij; Belgie, Polen en Ierland1 hebben- ka tholieke partijen en regeeringem Van al deze partijen kan men' zeggen;, wat graaf Bal le st rem eens namiens het Duitsche Centoum verld'aarde: „De partij rebent het zich tot tooneel afstappendi, in eee ontzebtende herrie terecht kwam. Fletcher, de regisseur, stond daar Meek van woede, omringd door het grootste deal van't gevolg, dat Madame op haar reizen begdleid- de. Dan- was er madame's kameniier, een 'keu- rig FranQaisetje, Madame's impressario, een di'kke, woordenrijke Italiaan, Madame's secre taris, een ZuidsAmerika'ansdh joegeling, met olijfkleuriige gelaatstinit, in een smoking met fluweelen kraag en Madlame's eerste danser in een soort Egyptisch gewaad, wiens ge- zich't zeer ei'genaardig 'gesdhminkt was. Zij praatten alien door elkaar en telkens her- hiaaldle Etetdher woedend„En dezen keer imoet ze van't prograimnia af of ik zet geen voet meer in heb theater 1" Toen riep een heldere stem: „Me voila!" en een bekooiltijke verschijning In een herme- lijnen avondmantel kwam tusschen de groep aangetrippeld1, fclopte dien regisseur even op den sdhouder en zei: „Allons! ik bera klaarf Macicwayte's -giezdcht trok onder de laag schmink in duizend pilooien en rimpelis. Want toen zij hem in het oog kreeg, verheldeitle een glans van blijdschap het gezicht van dfe dian seres. Met uitgestnekte harnden kwam' ziji op hem; toe en- riep uit „Tiens! Monsieur Arthur!" terwijl hij uit- stootte: „Wel, daar heb je kleine MarcelJe!" Maar nu kwam de dlirecteur tusschenbeide. Met de eene hand deed hij madame's avond- manitel af, en niet de andere duwde hiji haar met 'kradht het toqneel op. Zij liet hem begaan met ieen vroolij'ken glimlach, haar domkere oogen en witte tanden gl'insterden, maar ter wijl ze wegiiep, zei ze nog tot Mackwayte „Beste vriena, wacht op mijEt puis nous causerons! Dan zullen we eens gezellig pra- ten, n'est ce pas?" „Een- heel oude kennis van miiji, lievelng", zei Mackwayte tot Barbara, toen hij- weer met zijn gewone kleerien aan bij haar 'kwam achter de coulissen, waar zij naar het dan- sen van Nur-elJDin keek. „Zij deed als 'kind acrobatische tperen in- „The Seven Dupoote", een voorsbellldng, waarimee vroeger veel gelci verdiend werd. Dat moet.... laait eens kijken.. twintig jaar geleden- zijn, dat ik haar het laatst zag. Zij was een aardig klein ding in dien- tijdGoede hemelKlieine Marcelle een groote sier! Hoe is't mo'gel-ijk!" Zoodra Nur-elJDin van het tooneel a- was, kwam zif regelredht naar 1 Mackwayte toe; haar kamenier, die met haar mantel stond te wacbten, werd eenvoudig op zij ge- schoven. „Beste vriend1", kirde zij in haar aardig gebrokeni Engelsch, „het doet me toch zoo'm pleizier u te zien. En di't is... diit is- uw doeh- ter... ach ja! Zij heeft uW oogen, monsieur Arthur...,' uw aardige, grijze Engelsdhe oogen! Zoo'n groot meisje al.... och! zij maa'kt, dat ik mij oud voel Zij l'achte, ieen aardigen, helderen lach, en wierp het hoofd achterover, zoodat de dia- manten feebting, die zij om den hais droeg, stralen schoot en flonkerde. Philosophie zal slechts dan waarde hebben als zij zich onvoorwaardelijk aan de theologie onderwerpt. In de gescheidenis is toetssbeen de uitspraak: ut in omnibus glorificetur Ec- celesiaalles moet zich tot roem der kerk la- ten verdraaien en uitleggen. Evenzoo in kunst en litteratuur. Het Katholicisme moet.de bron zijn van alle artistieke inspiratie en praesta li e. Zoo tenminste fantaseert het nieuw-ka- 'tholieke kunstenaars- en schrijversgilde. Ota den katholieken invloed op de cuiltuur te ver- zekeren en vergrooten, worden- op aandrang van Rome katholieke universiteiten voor ka tholieken en leerstoelen ter verbreiding van de katbollieke we-reldbestibouwing voor andiers- denkenden gesticht. Prof. Dr. Jos Schrijuen, de rector-magne- iicus sprak bij de opening van de R. K. uni- versiteit ooik reeds van Ro-omsche wetenschap en Rpomsche cultuur. Op politick gebied geldt eerst recht^ het woord „Rome is de baas". Niet de Koningin ds dit, noch de minister-president, maar de prelaat Nolens. Voor den protestant is hot Pausdom on- aannemelijk. Hem geeft men daaroyer dan ■ook weinig en wijst m'en meer op -de verdien- ste van den Paus voor kunsten en wetenschap- pen. Met veel ophef wijst men ook internaiiooaal op de protestanten die Katholiek worden. Voeit men hiertegen aan, dat in Duitsch land van 1910 tot 1920 48000 mensehen van protestant katholiek werden en 72000 van katholiek protestant, dan snoeft men op de kwaliteit. Maar daarmede bewijst men- niets. Groote namen zijn aan beide 'kanten te noemien.. Door internationaleu steun is het mogelijk voor Rome om in de valuta-arme landen een krachti'ge propaganda te voeren. Het protestantisme 'is in Duitschland sterk tegen den wand gedrukt, maar ook in Holland met zijn protestantsche traditie is Rome de baas. In beide landen zijn de verhoudingen gelij'k. Het Protestantisme is in -de verdediging gedrongen'. Dat is geen verloren post; maar het moet omzidhtig en 'krachtig geleid wor- „Maar u konit mee naar m-ijn 'kamer, niet?" ging zij- voort. „Marie, mijn mantel-" en zij ging hem voor naar de lift. Niurtell-Din's ruime kleedikamer was yoil mensehen en Moemen. Haar gieheele kleine h of hooding was daar bijeen' te midden van een waar prieel van kas'bloemen en planten. Boven alien stak de figuur van een officier in uniform en met hem een- anderen langen Engelschman in smokig. Desmond; Okewood1 vond, dat hij nooit lets bebooriij'kers had1 gezien dan de verschijning van de danseres; zooals zij daar de kamer bin,nen kwam. Haar mantel hiug Hos om haar been, haar ademhaling was nog onrustiig na <je inispannintg van den dans. Fen gitzwarte krul was onder het lu-Chtige zilveren' hoofdl- sieraad uitgesprongen -en met de eene kleine bruine hand-, die van juwieelen sChitterde, duwde zij den krul terechf, terwijl zij de an dere hand uitstak naar Strangwise. „Tiens, tnon capi'taine!" zeide ze. 'Desmond keek met aandacht naar haar, bekoord' door haar schoonheid, maar het trof hem, dat haar stem lets onwiUigs, iets vijandigs 'had1. Toen hoorde hij weer de diepe stem van Strangwise, die zei: Marcelle, ik heb een vriend' meegebraCht, die heCll verlangend is kennis met'je be ma- ken. Majoor Desmond O'kewood! Wij zijn samen in Frankrijk in dienst geweest!' De danseres vestigde haar groote, donkere oogen op Desmond, terwijl zij; hem' haar hand toestak. Wordt vervolgd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1923 | | pagina 5