AlKmaarsche Gourant abonnementen ESeisjesopvoeding. FEUILLETON. De onzichtbare hand. N.V. Boek- en Handeisdmkkeiij v.h. Herms, COSTER ZOON, zap Tgdschriften Voordam G 9, ALKMAAR, Honderd Vijf en Twlntlgste Jaargang, Donderdag 25 October. Stadsnieuws is HET adres voor zooweiBlnnen- als Bultenlandsche. So. 251 1923i GROOTE NAJAARS'VEEMARKT" De DURECTEUR van het MARKT- WEZEN te ALKMAAR brengf ter alge- meene kennis, dat ter gelegenheid van die GROOTE NlA J A ARS V E E M ARK T op DINSDAO 6 en WOENSDAG 7 NOVEM BER a.s. het vee, hetwelk men niet per vaar- tuig naar de markt brengt, alleen aangevoerd mag worden langs den HELDERSCHEN WEG, over de HEILOOERBRUG of over de FRIESCHE BRUG. Aanvoer van vee over de GEESTER- BRUG, de EMMABRUG, de NIEUWLAN- DERSINGELBRUG of de beide rustieke voetbruggen is VERBODEN. Het vee over de BOOMPOORTSBRUG bij het Zeglis naar de markt gebracht most den weg volgens langs de VOORMEER en de BIERKADE, over de Schermervlotbrug en langs den Kanaaldijk naar de FRIESCHE BRUG. Vaartuigeni met voor de markt bestemd vee mogen gelost worden aan de KANAAL- KADE, de Havenmeester zal de ligplaatsen aanwijzen. Het vee langs den Helderschen weg en per vaartuig aangevoerd aan de Kanaalkade mag alleen naar de markt worden gebracht over de KORTE NIEUWESLOOT van de Handelskade af. Bij de FRIESCHE BRUG, de HEILOOER- Bmg, en aan de KORTE NIEUWESLOOT zal het aan te voeren vee door deskundigen worden onderzocht, en zal het verschutdigde marktgeld moeten worden voldaan. In het algemeen mag men geen vee ter markt brengen zonder voorafgaand deskun- dig onderzoek en betaling van het marktgeld; de toegangen tot de markt zullen worden opengesteld op DINSDAG des voormiddags TIEN UUR, op WOENSDAG wordt voor des morgens ZEVEN UUR geen vee ter markt toegelaten. Alkmaar, 25 October 1923. De Directeur van het Marktwezen voornoemd1, D. SCHENK. Dimsdagavond behandelde mevrouw iDr. Heijbroekd'Ancona in een door de afd. Alkmaar van de Ned. Vereeniging van huis- vrouwen in „de Unie" belegde vergadering het onderwerp „Meisjesopvoeding". De belangstelling was zeer groot. De presidente, mevrouw Reynvaan—Wre- de, heette de aanwezigen, speciaal de spreek- 8ter, welkom er op wijzende, dat de afd. zich gelukkig achtte mevr. Dr. Heybroek als deskundige het woord te verleenen over de meisjesopvoeding die zoo zeer de belangstel ling van de vereeniging heeft. Mevr. Dr. Heybroek bracht het bestuur dank voor de haar geboden gelegenheid dat- gene te behandelen wat sinds eenige jaren te Amsterdam haar geheele tijd in beslag neemt, voor menschen waarvan zijn steun in het werk kindervereeniging en opvoeding ver- wacht. De vraag naar onderwijs in kinderverzor- ging en opvoeding is voor den dag gekomen, doordat een groote verandering' is gekomen in de economische en geestelijke positie van de vrouw. In de life helft van de 19e eeuw, zonder Industrie zorgde het gezin1 voor eigen be- hoefte en moest alles thuis gemaakt worden. De huisvrouw had een' omvangrijken taak, die door iedereen werd geapprecieerd. Nie- mand dacht aan werk buitenshuis. De meis- jes leerden thuis alles, wat in huis gedaan moest worden. Trouwde een meisje, dan wist het volkomen hoe het moest haodelen. Als lste groote verandering kwam de ont- wikkeling van de industrie in de laatste helft van de 19e eeuw. Overal ontstonden fabrie- ken die dingen voor de huisvrouw maakten, die vroeger thuis vervaardigd moesten wor den en speciaal werd door die fabrieken de arbeidersvrouwen uit haar huis gehaald, om- dat de vrouw in1 die fabrieken waar het op nauwgezetheid aankwatm, een gezochte goed- koope werkkracht was. Het werd de arbeidersvrouw gemakkelijk gemaakt uit haar gezin te treden, omdat zij ae dingen, die voorheen in huis gemaakt moesten worden en veel tijd vorderden, kant en klaar koh koopen. Ook in de burger gezinnen zien wij lang zamerhand veranderingen optreden. Vroeger was er voldoende werk voor de dochters in huis en bleven ze ongetrouwd, dan waren ze bijna altijd een welkome hulp in de gezinnen van bloedverwante®. Toeh de gewoonte ontstond veel dingen buitenshuis te koopen, werdem de onkosten grooter en hadden de meisjes in de gezinnen Door Douglas Valentine. (SchrSjver van De man met den KlompvoetJ Geautarisieerde vemtaling van W. E. P. (Nadruk verboden). 10) „Neen, mynheer", antwoordde de ander, „zoo kunt u het haast niet noemen. Hij liep regelrecht in de anmien van een poMe-agent, in de buurt van hot Goodmayer Station, met den buit bij zich. Hij -is een oude bckende.... wij kennen hem at jaren als hder." „Wie is het?" vrtoeg dte tospecteur, „niet een van mijn vriendjes, is het wel, Mari gold?" „G'oede hemel, aeen, mijnheer", anttwoord- de Marigold met een onderdrukten lach, „htet is een van de iheatervriendm van den ouden Mackwayte, Barney heet hiji!" HOOFDSTUK V. De maord in Seven Kings. ,,'Dilt is Ohugg, mijnheer", zei Marigold, „de werkster, die het lijk neeft gevonden!" De did en Desmond stonden naast dan dle- tectieve in de ikleinie eetkamer van de Mack- wayte's. De kamer was taimielijik in wanoxde. minder te doen. Inplaata van een wdlrome hulp, werden de ongetrouwde meisjes een sta in den weg, die noode geduld werden. De blikken van' die meisjes richtten zich naar werk buitenhuis De betrekkingen in 'n betaaldep ositie in de huishouding van anderen waren nog slechts \yeinig in aanzien' en bet behoeft dus geen verwondering, dat de vraag naar iets an- ders ontstond. De denkbeeldien van de Ffanische Revolu- tie „Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap" waren naar voren gekomep en door de vrou- wen overgenomen. De vrouw wilde zich onafhankelijk maken en trachten een gelukkig bestaan te vinden, ook als ze niet trouwde. Het vooroordeel dat niet graag zag dat het meisje trad buiten de 6feer van het huis, stond hier aan in den weg maar ook het ge- brek aan opleiding was een hinderpaal. In de zeventig en tachtiger jaren werd met zooveel drang de opleiding voor het meisje geSischt, dat mettegenstaande de groote tegenstand, niet het minst van de vrouwen zelf, verschillendte scholen v/erden opgericht. Een golf van enthousiasme ging door de vrouwen die alle mogelijkheden zag en open gesteld en vol gelulc wierpen zij zich op de intellectueele ontwikkeling, waarop in die dagen den nadruk Werd gelegd. Men dacht: „laten wij ons eerst bewust worden' dat wij menschen zijn. Het hui&houden komt under hand van zelf wel". De toestand ontstond dat de meisjes van school af een bteroep ko- zen en zonder eenige voorbereidiug in het huwelijk traden en ten koste van allerlei moeielijkheden en vele proefnemingen' in de huishouding slaat zoo'n vrouwtje er zich door heen. Vele moeielijkheden hadden voorkomen kunnen worden, wanneer hen maar iets van het huishouden was bijgebracht. De meeste van deze vrouwtj 2S weten niets van warenkennis,- van kinderverzorging of van de vervaardiging van kleedingstukken en toch waait de kennis daarvan niet van zelf aan. Ook in de arbeidersgezinnen valt hetzelfde gebrek aan kennis op te merken. Spr. kende een arbeidersgezin waar dage- lijks soep werd gekookt, omdat het vrouwtje niets andens koken kon. Dit gezin leefde van groentensoep en duur brood. Spr. deed mededeeling van eenige merk- waardige ervaringen die zij in deze had op- gedaan. Deze vloeiden alien v,oort uit gebrek aan kennis en vormden een aanklacht tegen het systeem, dat het mogelijk maakt, dat er vrou wen ontstaan, die letterlijk niets van veen huishouding weten en die toch moeten be- stieren. Vele vrouwen hebben niet het rechte ple- zier in huishoudelijk werk, omdat zij het niet goed kennen. Deze dingen hebben ook een sociale betee- kenis. Spr. wees op de t. b. c.-bestrijding. Het ge- regeld onderzoeken van een patient door een consultatiebureau helpt niet, wanneer thuis niets aan de hygiene wordt gedaan. In dit opzicht ziet meni nog de ongalooflijkste din gen. Spr. kende een geval bij een midden- stander, waar die grootvader een t.b.c.-patient was. De dokter waarschuwde de familie er voor, dat de grootvader het 2-jarig kindje niet op zijn schoot mocht nemen en liefkozen. De moeder zeide echter: „dat zou mijn va.- der te naar vinden". Korten tijd daarna stierf het kindje als t. b. c.-patientje. Dit moet voorkomen wor den en de hoofdzaak is. het niet goed begrij- pen van het belang van deze dingen. Ook ter bestrijding van de zuigelingen- sterfte is het noodig, dat veel onkunde wordt opgeruimd. Daar waar de onkunde het grootst is, is de zuigelingensterfte het grootst. Voorlich- ting van moeder door consuttatiebureaux heeft daling van de kindersterfte tengevolge. De vereeniging voor kinderverzorging en opvoeding, ontstaan uit dte Nederlandsche Vereeniging probeert zooveel mogelijk het tekort aan kennis over de huishouding bij de meisjes die buitenshuis werken aan te vullen. Haar werk is in de eerste plaats propagan- distisch. Zij verwacht door propaganda, de moeders bewust te maken van de noodzake- lijkheid van de opleiding voor de gezinstaak. De vrouwen moeten <hun huishoudelijk werk leeren hoogschatten en bewust worden, dat het een moeilijk werk is. Wanneer de vrou wen dit zoo gaan gevoelen, dan zullen zij daardoor voor dit werk bij de meisjes be langstelling wekken. De moeders moeten thuis de meisjes meer in de gelegenheid stel- len, zich te oefenen. Dit kan prettig gemaakt worden door ze een zelfstandige taak op te geven. Doordat de school de huishoudvakken niet onderwijst, is bij de kinderen de over- tuiging gewekt, dat het niet van belang is, daarvan wat te leeren. In de tweede plaats moet propagandistisch gewerkt worden te- genover ondei'wijsautoriteiten, om deze vak- ken in het onderwijs opgenomen te krijgen. Alle kinderen bezoeken de Lagere school, Er lag en heele rornmel van papieren, leege flesschen, een omgevallllen olie- en azijnstelle- tje 'en nog andene scherven op den vloer, een bewijs hoe grondig de inbreker het eenvoudige gebeitste, eikenhoutien buffet had doorzocht, dat tegen den muur stond, met deuren en1 la- den open. Het Meine cyliniderbureau in den hoetk veritoonde een groot gat in het hout rondom het sleutdgait, dat geforceerd was. De oveiblijfselen van een maaltijd stonden op tafel. Vrouw Chugg, een klein mienschje met wit haar, een bril op en een vdlte zwarte cape en ro'k aan, zetelde temddden van dit toonest van verwoesting in een leunsitoel bij1 het vuur. Ze zat met de ban den in haar schoot, zicbtbaar voldaan over de gewidhtige roll, die ziji hier vervulde. Bij het hooren van' MarigoWs stem1 zette zij zich in poStuur en keek de nieuwaan- gefcomenen aan met het air van een fconingin in een teagedie. „Joa, melheer", zei ze met dbn langzamm nadruk van iemand, die ten voile geniet van een verihaail, dat hij al taillooze malen verteld heeft, „ak vond del arreme man, ik wier der heelemaal koud van, dat kan He u verzekere Ik komi vanmorge hier om deze twee fcamers sohoon te make, de eetkamer en de huiska- met, net zooas ik iedere Zaterdag doe, as de juffrouw dat wit. Ik komi eerst hier om die sjalezie op te trekke en direk toen ik het maar daama Is het treurig. Drie kwart van de meisjes krijgen na hun 12de jaar heele- aal geen onderwijs meer. En men hoeft er niet aan te denken, dat in het L. O. eenig aanknoopingspuntje gevonden kan worden. Misschien alleen een beetje voor de eenvou- digste hygiene en kennis van het menschelijk lichaam. Na de L. S. gaan de meisjes in be- trekking. Enkele volgen nog het'vervolgon- derwijs, dat tot nog toe weinig populair was. Als dat onderwijs meer aansloot bij het vak, dat het meisje koos, om wat te gaan verdie- nen, dan had het vervolgonderwijs kans, dat het meer bezocht w«rd. Op het oogenblik is de toestand '66, dat de regeering geen steun meer voor dat onderwijs geeft. Dit is merk- waardig genoeg, maar eigenlijk voor onze vereeniging een punt, om zich misschien over te verheugen. Sommige gemeenten probeeren toch, dit onderwijs in stand te houden, door 't z66 te regelen, dat't onder't Nijverheids- onderwijs valt. In dezen vorm krjjgt en zij't 65 pet. steun van het Rijk. In dit verband wees spr. op het rapport van de Amsterdamsche Commissie tot rtfor- ganisatie van het vervolgonderwijs, waarin wordt voorgesteld, gezondheidsleer, huis- houdkunde, strijken en naaldvakken, in hoofd zaak het herstellen van tjgven- en ondergoe- deren, te onderwijzen. Het hanidlwerkonderwijs, zooals dit tot nog toe op 'de L. S. wordt gegeven, is van weinig nut en gelukkig zien tail van ouder- wijzeressen in, dat het beter is, de kinderen een practisch kleedingstukje te leeren maken. In het rapport wordt voorts in overweging gegeven om na de 2 jaar vervolgonderwijs nog een vervolgcilrsus te geven aan de Huis- houdscholen. Van de 272 leerlingen, die in Alkmaar In 1922 het L. O. hebben verlaten, ontvingen 160 geen verder onderwijs; 96 gingen naar de U. L. O., waarbii' gerekend de Hiushoud- en Industrieschool. Van de 96 gingen er 10 naar de Huishoudschool en 8 naar de Nor- maallessen. Van de 272 leerlingen waren er dus IB die leerden, wat in ons leven van huisvrouwen en moeders een groote plaats inneemt, vermeerderd met 2, die een avond- cursus aan 'de Huishoud- en Industrieschool volgden. Aan de U. L. O. Scholen staat dergelijk onderwijs heelemaal niet op het program. Het handwerkonderwijs is daar treurig; de meisjes ontvangen daar in het algemeen een opleiding voor den handel. Aan de meisjes-H. B. S. ook niets van de huishoudvakken; deze meisjes-H. B. S.; in 1867 door Thorbecke opgericht, zijn lang- zamerhand achteruitgegaan. In 1920 gingen 2Ys maal zooveel meisjes naar jongens-H. B. S. De oorzaak hiervan oordieelde -spr. het feit, dat de einddiploma's van meisjes-H. B. S.-en en U. L. O.-scholen geen rechten geven en misplaatste eerzucht van ouders, die het voor minderwaardigheid aanzien, wanneer het meisje niet hetzelfde onderwijs als de jongens konden volgen. Ook zijn de meisjes H. B. S. en geen visch en geen vleesch. Een speciale meisjesopleiding zou de vakken die wij voorstaan op het program moeten hebben. Het nieuwe wetsontwerp op het M. O. dat October 1920 in de Kamer is gekomen, geeft misschien nieuwe mogelijkheden. De minister zegt daarin, dat er behoefte is aan scholen voor meisjes, die dfeelfde rechten geven dan jongens H. B. S.-en en Gymnasia. Hij wil deze scholen tot scholen maken met 6-jarige cursussen. Het idee, dat man en vrouw ge- lijk zouden zijn en dezelfde opleiding behoe- ven begint langzamerhand te kenteren. Hoort men onderwijzers daarover dan schijnen wel degelijk de meisjes ander onderwijs noodig te hebben. Bij het L. O. schijnt in de hoogste Biji nauwkeurige en preoiese arbeid en klassen het verschil al te constateeren zijn. handenarbeid kan het onderwijs aan meisjes en jongens gelijk zijn. Met rekenen wanneer dit redeneeren wordt en iets- meer dan cijfe- ren, schijnen meisjes moeielijkheden te heb ben. Niet dat de'meisjes het eimdexamen H. B. S. niet kunnen halen, maar zij komen er omdat ze veel consciencieuser, ijveriger zijn dan jongens, omdat zij vaak ten koste van hun gezondheid, hun plaats op school we ten te handhaven. Volgens de moderne wetenschap gaat de meisjes- en jongensontwikkeling niet parallel. Prof. Heijmans zegt in zijn werk „de Psy- chologie der Vrouw", dat de vrouw veel emotieoneeler is dan de man en daaruit valt te verklaren, dat op de M. O. scholen wis- kunde een vak is waar de meisjes de groot- ste moeite mee hebben, omdat bij die vakken een totaal gebrek is aan datgene wat emotie geeft. Het abstracte ligt, volgens hem, buiten dte aard van de vrouw. In hoeverre dit juist is valt moeielijk uit te maken. Het spreekt vanzelf, dat er ook meisjes zijn met een meer uitgesproken wis lorn dig en aanleg, maar In het algemeen schijnt het wei juist te zijn. Vandaar dat minister de Visser voorstelt nieuwe meisjesscholen met 6-jarige cursussen te stichten, om de meisjes voor die dingen meer tijd te geven. lich opdraaide en zag, wat een bende het hier was, zee ik bij men eige: „Inbrekers", zee ik. „der benne inbrekers an< de gang gewees!" En ik naar bove, naar Miiss Mackwayte d'r kamer op de eerste verdieping. Ik naar binne. „Juffrouw", zeg ik, „juffrouw, der benne in brekers in huis gewees!" en daar zilen ik diat arme sdhaap vastgebonden in d'r bed legge! Hemel, meheer, ik wier der heelemaal naar van, da's geen leugeui boor! En stijf vasge- bonde dat ze was, en een hamddoek in d'r mond gepropt, ze kon geen addrn halenIk mlaakte d's Jos zoo gauw as ik kon, en T eer ste wat ze zee, toen ik de handdoek uit d'r mond haalde, was: „Vrouw Chugg", zei ze, 't arime schaap leefde complee! hieelem'aal, „vrbuw Ohugg, zee ze, mini vader! m'n •m- derzee ze. En toto sprong ze overeind, maar ze had1 nog geen voet op dte groed1 of ze vMl neer! Dat kwam van ddit lange vastglebonden legge, meheer, ziet u? Ik hulp d'r weer in bed. Juffrouw", zeg ok, ,,'blljf u nou stil legge, dan1 zal ik u pa roeppe en' zegge, dlatt lite bij u komp." Nou meheer en! toe ging ik naar de kamer van den1 ouwe. Niemand dieir- in Vrouw Chugg Meld even op om het ver- haal meer dramatisteh effect be geven. „En waar hebt u den ouden Mackwayte gevonden?" vroeg dte chef melt zoo'n bedaai^ dte stem, dat vrouw Ohugg hem een vetrotut- Wat voor ons van belang is, is dat hij voorstelt dat hij in de hoogste 3 klas sen 10 uur per week vrij will houden voor fa- cultatieve vakken. Ons hoofdbestuur verzond reeds een adres waarin verzocht werd om van deze 10 uur een paar uur onze vakken ten goede te doen komen en wanneer dit niet kan dan toch althans te bepalen, dat die 10 uren niet gebruikt mogen worden voor de verplichte vakken. De bespreking van het wetsontwerp is uit- gesteld. Er moet dus worden afgewacht wat dit adres heeftu itgewerkt. Wij kunnen hopen, dat die 6-jarige meisjes H. B. S. ons meer voor uit zal brengen, maar in dte kleine plaatsen zal er wel geen gelegen heid zijn dergelijke scholen te stichten. Hoe het daar moet gaan blijft voor spr. een open vraag. Wat wij reeds thans kunnen doen is door cursussen het tekort aan kennis zooveel mo gelijk aan te vullen. In Amsterdam wordt dit gedaan voor meisjes van alle standen. Voor de betere stan- den zijn cursussen georganiseerd aan de Huishoudscholen, doch velen zijn niet in staat 5 maanden voor hun trouwen zoo'n cursus te volgen en daarom zijn daarnaast cursussen ingesteld van 2 avonden per week gedurende 2 jaar. Deze laatste zijn voorloo- pig mislukt, doch spr. gelooft dat dit komt omdat er niet genoeg propaganda voor ge maakt is. Voorts geven wij, aldus spr., cursussen voor volksmeisjes aan de verschillende scho len. Verleden jaar op 10 verschillende plaat sen en wel 41 in het geheel. Ze worden gegeven in 10 lessen, lichame- lijke verzorging van het kind in ruimer op zicht dan de moedtercursussen, omdat daar- bij ook behandeld wordt de zorg voor oudere kinderen en dfe hygienische kleeding. Dan 10 avonden eenvoudige opvoedkunde en 10 avonden knippen, naaien en het maken van hygienisch ondergoed. Die cursussen en vooral die in opvoedkunde zijn een succes geweest. „Onze Huizen" hadden al jarenlang cur sussen in lichamelijke verzorging en zuige- lingenverzorging gegeven en daarom werden onze cursussen' in opvoedkunde een groot succes. Het werden langzamerhand praat- avonden. Spr. las ten dien opzichte typisch'e gedeelten uit een verslag. Spr. was meermalen geroerd dat menschen die zoo vaak in moeielijkheden, steeds van materieelen aard, zitten, die velen niet kunnen beseffen, zoo heerlijk veranderen wanneer eens hun belangstelling .voor andere dingen wordt gewekt en voor hen mogelijkheden worden geopend waaraan zij niet hebben kunnen denken. Wij deden de merkwaardige ondervinding op dat men voor de cursussen bij de men schen thuis moet komen. Spr. eindigde met den wensch uit te spre- ken, dat zij door haar lezing belangstelling heeft mogen wekken voor het streven in deze richtimg iets tot stand te brengen. (Applaus.) Mevrouw Heringa, uit Schoorl, had op grond van de aankondiging verwacht, dat meer naar voren zou zijn gebracht het door Prof. Kouwer aangevoerde probleem over de studie van de vrouw. Juist de presidente was de vorige maal reeds eenigszins op die le zing ingegaan en spr. had in die ricbting iets meer verwacht. De presidente was ingegaan op de lezing van1 prof. Kouwer omdat deze naar haar ge- voel opmerkingen aan meisjes die gestudeerd1 hadden uitdeetde, die den indruk moesten maken dat meisjes die op jongensscholen zijn geweest, degenen zijn die de grootste fouten maken en juist spr. ervaring is, dat deze juist degenen zijn die in de eerste pl'aais ge voelen wat er aan hun opleiding heeft out broken. Spr. was overigens van meening, dat de lezing wel aansloot aan die van prof. Kouwer. Nadat mevr. Heljbroeck eenige vragen van organisatorischen aard had beantwoord, wees mej. Beunter, de directrice van de Huis houdschool, er op, dat de door de spr. ge- noemde statistiek van het bezoek der Alk- maarsche Huishoudschool op een te gering bezoek wees. Veel leerlingen, niet in de sta tistiek opgenomen, bezoeken de school. Een groot aantal meisjes van het 6e leerjaar der lagere school bezoeken de avondtursussen. Bovendien noemt de statistiek niet het zeer groot aantal meisjes, dat later op de school komt. Verder wees spr. er op, dat dte school reeds jaren in de voorgestane richting werkte en gaame bereid was daarmede door te gaan. Spr. wees ook op de in samenwerking met „Het Wiitte Kruis" georganiseerde moeder- cursussea en deelde mede, dat reedls jaren lang plannen bestaan om opvoedkundige avonden te organiseeren. Daaraan zijn ech ter nog bezwaren verbonden, waarom,niet ze- ker is, dat er deze winter mee begonnen kan worden'. Het mag in geen geval tijdens een loopende begrooting. De voorzitster was blij dat de directrice aanwezig was. .Ook zij verheugde zich er. over, dat in dit opzicht Alkmaar zoo'n goed figuur maakte. Het Landbouwhuishoudkun- waardigden' blik 'totewierp. „Ik wou net naar beneje gaan om te kijfce of tie in Idle keuke was of buite misschien", vervolgdte zij1, de vraag negeerend, „en daar zien' ik toen iifc al op't portaal was, een voet onder't gord'ijn uiteteke. Ik trek 't gordiijn wieg en och Heere! o'dh H'eeredite arreme man, hij had nooit geen kwaad gedaan, an geen mensch nfet!" „Kom, bom, vrouw Ghugg, kalm nu", zei' de detective. De vrouw dnoogdte haar oogen af en ver- vollgde: „Hij lee op z'n rug, to zto overhemp, z'n gezidit was heelemaal zwatt verbrand, en hij zat vol foUoed. Otadter z'n hbofd was een heele bias bloed meheer, u ken het1 gelooven of niet... Marigold onderbrak den woordienstroom met een' korte, bcsliste vraag aan dten' chef „Wilt u het lijk /sen, mijnheer, ze zijn bo- ven bezig een foto te nemen." De chef fcnikte. Hij en Desmond volgdetm den detec'tieve naar boven, terwijlli vrouw Ghugg beleedigd wteer naast dte kaichtel ging zften, met het air van iemand, die meenlt paarien1 voor de zwijmen te hebben1 gewor- pen. „Zijn er vto'gerafdrukken'?" vroeg de chef in de gang. „0, neen", antwoordde hij. „Bamey is een dig onderwijs bezit reeds 6en van de nieuwe leidsters. Het is prachtig werk wat ook daar verricht wordt. Spr. hoopte dat het Nationaal Bureau voor vrouwenarbeid bereid zal worden ge vonden de weg aan te geven die het meisje moet volgen om een zoo goed mogelijk be taalde werkkring te vinden en sloot met een woord van dank aan de spreekster te kwart over 5 de vergadering. EEN GEZELLIGE AVONiD VOOR S. H. S. H. zijn slechthoorenden. Dat zal ook buiten den bring van deze menschen wei bekend zijn. S. H. zijn beteekent veelal verstoken te zijn van al wat iemand met een normaal stel ooren genieten kan, zooals tooneelvoorstel- lingen, lezingen, zang- of muziekuitvoerin- gen e. d. Is het dus niiet alleszins begrijpelijk, dat getracht is door menschen, die dit beseft hebben, dat ook voor doove menschen de ge legenheid moest bestaan zich op de een of andere wijze te ontspannen. Voor 6en S. H. is dit lastig. In gezelschap zal hij of zij: zich nimmer recht thuis gevoe- leu. Alle gesprekken gaan langs hem (haar) heen, zonder dat de S. -H. er een syllabe van yersiaat. Zijn er echter meerdere S. H bij elkaar, dan kunnen zij gezamenlijfc, zonder 'dat zij zich' behoeven te geneerm, ontspan- ning zoeken. En dat is het wat beoogd wordt door de Vereeniging voor S. H., waarvan ook een Alkmaarscne afdeeling bestaat. Het gesproken woord wordt niet verstaan, tenminsce niet door het overgroote deel van in een zaal aanwezige S. It Dan worden te hulp geroepen het witte doek en het zwarte bord, m. a. w. cen pro- jectietoestel voor lichtbeeldem en een heel ge- woon schoolbord, waarop met een heel ge- woon schoolkrijt wordt geschreven datgene wat bij dep laatjes als toelichting gewenscht is. Een dusdanige avond als wiji hier op 't oog hebben, had gister in de kleine bovenzaal van „De Unie" plaats. Een groot aantal S. H. was daarbij tegen- woordig. Niet alleen ledten waren daarbij, doch ook vele niet-leden, die gehied ala be- langstellenden gekomen waren. „Het zwarte bord" stond voor in de zaal en de heer Fr. Visser, de ijverige secretaria van de afdeeling, deed daarop met behulp van het krijt medtedeelingen. „Het witte doek" was in dit geval een ge- deelte van het muurvlak van een der wanden, waarop ds Westra de aanwezigen vergptte op plaatjes betreffende de Noord- en Zuid- Hollandsche Reddingmaatschappiji, die in 1824 ins ons land is opgericht. Een zeer leerzaam onderwerp, dat door de duidelijke plaatjes een alleszins nuttig effect had. Waar toelichting noodig was, maakte de heer Vis ser aanteekeningen op het bord'. Een behulpzame jongedame was zoo vrien- delij'k voor de bediening van het hcht te zor- gecx en maakte ze al eens een enkelen keer een grapje door de geheele zaal in't pikdon- ker te hullen, juist wanneer dit minder ge wenscht was de geheele avond had een aangenaam en uiterst gezellig verioop, zoo- da t al spoedig besloten werd tot het organi seeren van een volgende bijeenkomst, waar- voor een aardige attractie op het programma staat. Na de lichtbeelden werden verschillende gehoorinstrumenten geprobeerd, hetgeen dikwijls tot leuke tooneeltjes aanlteiding gaf. Iemand die zich bediende van een dtergelijk apparaat, werd door een ander nogal luid aangesproken. Verwonderd dat hij: zoo goed1 hoorde, riep hij uit: „Schreeuw maar niet zoo, ik ben niet doof!" Enkele nieuwe leden en begunstigers gaven zich op en mochten er nog meerdere willen volgen het bestuur zal wel zorgen steeds potlood' en papier biji dte hand te hebben. PROTEST TEGEN DE MINISTERIEELE VOORNEMENS: Door het plaatselijk comite van actie uit de R.-K. Centrale van burgerlijk overheiidsperso- neel te Alktnaar werd gisteravond in „het Gulden Vlies" een vergadering belegd, waar in behandeld werden dte volgende twee vra gen: 1. Waarom schrapping van art. 40? 2. Waarom tegen de 10 pet. salarisvermin- dering? Spreker was de heer J. J1 van Mierlo, penningmeester van den Ned. R.-K. te geslepen man van het vak om zoo iets te doen Het portaal was een kleine ruimte, die een trede hooger lag dan dte jkromming van dte 'trap, die naar de eerste verdieping leidde. Aan 'den linikerkant was een xaam, dat uiib- zioht gaf op eein nauwe doorgang tusschen1 het huis van dte Mackwayte's en dat van hun buren. Die doorgang voerdte naar die aditer- deur. Bij het raarn s'tond een rieten tafteltje met een plant erop. Aan den auderen kant van het portaal was een' muur met een ge- deeltelijk gllazen dteur, blijkbaar dte badka- nuef. I; I <1 iM&lM Htet gxxrdijn was van dte fcoperen roedte afge- rukt. Het lich'aami lag op den rug tegen' de ■tafel aan, de armen wijduit, een been iopge>- trokken, het andere Stak met1 dte voet juist over de eene tredte, die naar't portaal voerdte, uit. Htet hoofd lag in dte richting van de deur dfer bakkamer. Boven het rechteroog was een groote bull en em zwarte pleik er ornhfem. Het geziohf was vol bloedv waardOor het gat, d'at dte kogel gemaakt had, mauwelijks te zien was. De oogen warm half gesloten. Eetai jon- ge tean met een ronden hoed op was 'bezig met een groot fotograftertoestel op em' sta>- tief, dat als em dubbele ladder over het li chaam been stond. 'Hij richtte het toestel naar beneden en ging voort met zijn werk zondter de minste notitie te nemm van den detectieve en zijn begeleidens. (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1923 | | pagina 5