HUISMANSWONING
Boerenhofstede
„Nooit Gedaoht",
ingezonden Stukken.
Advertentlen.
een goed gemeubileerde kamer van 1 brood
en voor een rijk gemeubileerde kamer de prijs
van twee brooden.
Het programma van het. nieuwe Ja-
pansche Kabinet bevat o.a. de invoering van
aigemeen stemrecht en bet wederopbouwen
van het verwoeste Tokio door den Staat.
Adrian Bey heeft den Geallieerden
Hoogen Commissarissen en leiders der di-
plomatieke missies officieel mededieeling ge-
daan van de proclamatie der Turksche repu-
bliek.
de hoofdstad van noorwegen.
Tien leden van het Storting, liberalen, so-
cialisten en commumisten, stellen voor den
naam van de Noorsche hoofdstad1 te veran-
deren van Christiania in Oslo, ingaande 1
Januari 1925. Oslo is de oudenaam, welke
de stad droeg van de stichting in het midden
van de tiende eeuw tot 1624. De stad werd
toen door brand vemield en weer opgebouwd
dichter bij de oude forten Akershus en ho
ning Christiaan IV noemde de stad Chris-
Het orgaan der linker-liberalen „Tiden®
Degn" en het communistisch orgaan' Beider
Bladet" steunen bet voorstel met kracht.
DE HANDEL IN MEISJES.
Voor eenigen tijd werd een zekere Corne
rs Ritter, een handelaar in meisjes, door
Nederland aan de Duitsche autoriteiten uit-
geleverd en te Emmerik gevangen gezet. Hij
zou ongeveer vijftig meisjes over de grens
hebben gebracht. In deze zaak zou ook be-
trokken zijn een Nederlander, Van Gulpen
genaamd, naar wien nog wondt gezocht.
Voor eenige dagen is nu in verband met
deze zaak, aan boord van een in de haven te
Stralsund liggende Finsche motorboot een
Deen, S]oerd genaamd, gearresteerd en aan
de autoriteiten overgeleverd. Deze gaf op
koopman te zijn. Zip verhoor leverde talrij-
ke interessante bijzonderheden op. Hij woon-
de destijds met den gezochten Van Gulpen
samen in een hotel.
De bende handelde niet alleen in Duitsche,
doch ook in Russische, Finsche, Poolsche,
Tsjecho-Slowaaksehe en Hongaarsche meis
jes. Hun laatste slaehtoffers waren twee
Hamburgsche koopmansdochters. Enkele le
den van' de blijkbaar zeer uitgestrekte bende
zijn nog op vrije voeten.
HOLLANDSCHE OPLICHTERS
IN PARIJS.
Sedert eeiiige dagen verschenen in de
Fransche bladen advertenties, waarin Hol-
landsdhe boter werd aangeboden tegen gun-
stige condities.
De personen, die zich op deze advertenties
aanmeldden, wertien ontvangen in een hotel
aan de Avenue de Keyser door een tweetal
3zap do uopuuui fiz qm uoAOjq sopireroA
-o[jojoqi op poop 'joipsjooA noo noposro
-tpqdo ooav| ozoq -urepiajsiirv im 'a -AV 113
Hollanders, een zekeren H. M. uit den Haag
-wijze talrijke sladhtoffers voor aanzienlijke
sommen.
Toen de politic een inval in het hotel deed,
waren de oplichters reeds verdwenem
KORTE BERICHTEN.
De moeilijkheden, waarmede het mljnwe-
zen in het Ruhrgebied te kampen heeft, zijn
zo6 groot, dat zelfs die mijnen, die voor de
leveringen aan Nederland werken, haar be-
drijf hebben moeten staken, en dearb eiders,
welke reeds meer dan 21 jaren'bp deze mij
nen werkzaam zijn, hebben moeten? ontslaan.
Te Moskoii is een gezelsclmp Tandbou-
wers uit Australie aangekomen. Ziji zijn
voornemens in Rusland' te werken' en den' be-
woners de verbeteringen van den landlbouw
te leeren.
Het staat thans vast, dat die Duitsche
Rijksdag op 6 dezer, des namiddlags te 3 uur,
in openbare zitting zal bijeenkomen. Aan de
ord'e is ailfen het aanhooren eener regee-
ringsverklaring.
De stoomboot „Kap Polonis" der Ham-
BurgZuid-Amerika-lijn heeft de reis van
Buenos-Ayres naar Hamburg, waar zij 30
October aankwam, in 20 dagen afgelegd, of-
schoon zij de havens van Montevideo, Santos,
Rio de Janeiro, Teneriffe, Lissabon, Vigo,
Hoek van Holland heeft aangedaan.
De Fransch-Belgische spooiwegregie
voor het Rijnland heeft noodlgeld uitgegeven
in coupures, varieerend tussdhen 5 centimes en
10 francs, welke door haar voor allte betalin-
gen zulten worden aangenomen.
Gister is te Brussel de bijeenkomst ge-
opend van de studiecommissie voor de orga-
nisatie van het Internationale Roode Kruis.
De werlczaamheden der couimissie zullen drie
dagen duren.
De chef van de politic te Hoboken had
Woensdag in verband met dreigbrieven, die
waren ingekomen, de helft van zijn politie-
macjit aan het station verzameld, toen, Lloyd
George daar dien avond aankwam.
BERGEN, vm. 10 uur, ds. v. d Kieboom.
BURGERBiRUG, vm. 10 uur, ds. Groene-
veld.
CALLANTSOOG, nm. 2 uur, ds. Groene-
veld.
DIRK SHORN, geen, dienst
DRIEHUIZEIN, nm. 2 uur, ds. Nyenhuis
Ockhuysen.
EGMOND AAN ZEE, 10 uur, .Ds. Roo-
bol.
EGMOND-BINNEN, vm. 10 uur, ds. le
Gras.
GRAFT, vm. 10 up, ds. Nyenhuis Ock
huysen.
GROET, vm. 10 uur, ds. Boeke. Avond-
maal. Geen Zondagsschool.
GROOT-SCHERMER, vm. 9.30 uur, ds.
Boerendonk.
HEER-HUQOWAARD, vm. 9.30 uur, ds.
Broekema.
H EI LOO, geen dienst, vacature.
HENSBROEK, geen dienst.
HOOGKARSPEL, vm. 9.30 uur, ds.
Kastein.
HOOGWOUD, geen dienst, vacature.
LIMMEN, vm- 10 uur, ds. Bosch.
NOORDSCHARWOUDE, vm. 9.30 uur,
ds. Staal.
OBDAM, vm. 10 uur, dis. Kruizinga.
OOST-GRAFTDIJK, vm. 10 uur, ds.
Heep.
OTERLEEK, geen dienst, vacature. 11
uur Zondagsschool.
OUDKARSPEL, nm. 7 uur, ds. de
Leeuw. Hervormingsrede
OUDORP, geen dienst, vacature.
SOHERMERlHORN, geen dienst, vaca
ture.
STOMPETOREN, geen, dienst.
SCHERMERHORN, avond 7 uur, Ds.
Boerendonk.
ST. PANCRAS, 9.30 uur, Ds. Buiskool.
Bed. H. Avondmaal, nam. 3 uur, Ds. Buis
kool, dankzegging.
Ger. kerk, 9.30 uur v.m. Ds. Fernhout.
2.30 uur n.m. Preeklezen.
Ger. kerk, 9.30 uur v.m1. Preeklezen.
2 uur, Ds. Fernhout van St. Pancras.
SPANBROEK, vm. 10 uur, ds. Scholte.
UR'SEM, vm. 10-uur, dr. de Buck.
WARMENHiUIZEN, vm. 10 uur, ds.
Oterdoom.
ZUID-SOHARWOUDE, vm. 10 uur, ds.
v. Meurs.
ZUID-SCHERMER, vm. 9.30 uur, d§.
Groot.
Gedeeltelijke overgenomen uit de West-
Friesche Kerkbode.
KuTist en Wetenscfeappen
VOLKSZANG AVOND.
De afdfeeling Alkm'aar van de Ned. ver-
eeniging voor den Volkszang heeft gister-
avond in de Harmonic de reeks volkszang-
avonden geopend. De voorzitter, de faeer
Ohlen, sprak er zijn voldoemng over uit dat
de zaal, alhoewd niet geheel gevuld toch
zeer goed was bezet, en uit enkele meded'ee-
lingen vemam men dat de toestand' der kas
gunstig beeten mag en dat de plaats in het
bestuur door mej. Siezen ingenomen, die ech-
ter door drukke bezighedert moest bedartken,
bezet werd door mevr. Eriks-Buys, (ap-
plaus.)
Als gewoonlijk was de heer Job. Brands
de Irider en vervulde mevr. Oblen weer de
taak van Iklavierbegelddster.
Verschi'llende liederen, vorigen winter ge>
leerd werden weer eens gerepeteerd, en het
Meek dat men ze nog goed Icon, zoodat er
nog gelegenbeid was een nieuw lied te lee
ren, en wel ,,'t Zonnetje" van mej. van Pen-
nes.
Voor afwisseling zorgden mevr. Ruygb-
Krens en den beer Hogervorst, die, door den
heer Slinger op hetk Javier geaccompogneerd
een drietal diietten zongen en daanmede veel
bijvai haden, door den voorzitter werden be-
dankt, die tevens den wensdh uitte -hen dezen
winter nog eens te zien medewerken.
De afdeeling begint met ongeveer 300 le
den. Men verwacht natuTlijk dat er aan 't
eind van bet seizoen nog eens zooveel zijn
bijgekomen.
A. K.
sta<tsnieuw8
PRED'IKBEURTEN.
Alkmaar.
4 November.
Oroote kerk, 10 uur, Ds. de Pree. Bedie-
ning van den H. D'oop.
Kapel, 10.30 uur, Ds. Baar. Bediening
van den H. Doop.
Avond, 6u ur, Ds. Verwaal.
Evang.-Luthersche kerk, geen dienst.
Doopsgezinde kerk, avond 7 uur, Ds. P.
J. Glasz van Utrecht.
Remonstrantsch-Oerf. kerk, 10.30 uur, Ds.
Cramer. Allerzielen.
Qereformeerde kerk, 10 uur, D®. Meijer.
Avond 5.30 uur, Ds; Meijer. Heidelb. Cat.
Zondag 11.
Hersteld Apastolische Gerrteente, 10 uur
en's avonds .5 uur, benevens Donderdag-
avond 8 uur, samenkomst.
Evangelisaiielokaal, 10 uur, Ds. G. M.
Gebhart van Amsterdam.
Kapel Elim, 10 uur en avond 6.30 uur,
de heer Stavenga. Woensdagavond 8 uur,
onderlinge bijbelhespreking.
LEGER DES HEI'LS.
Zondag 4 Nov.: 7 uur v.m. bidstond; 10
uur v.m. heiligings-samenkomst; 3.30 uur
n.m. openlucht-samenkomst; 5 uur n.m.
groote kindersamenkomst; 7.30 uur n.m.
openbare samenkomst.
6 Nov., 8 uur n.m., soldatensamenkomst.
7 Nov., 5 uur n.m. kinder-samenkomst.
8 Nov., 8 uur n.m., openbare samenkomst.
UIT DE OMGEVTNG.
Herv. Gemeenten.
AKERSLOOT, Bevestiging en Intrede
van1 den heer de Vos.
Marktberiehten
ALKMAAR, 2 Nov. 1923. Op de heden
gehouden kaasmarkt waren aangevoerd 117
stapels wegende' 117000 kilogrammen.
rabriekskaas: kleine met rijksm. 50,
zonder rijksm. 48, commissiekaas met hijks-
rijk 52.
Boerenkaas: kleine met rijksmerk 50,
zonder rijksmerk 48, commissiekaas met
rijksmerk 50. Handel goed.
ALKMAAR, 2 Nov. 19^23. Op de heden
gehouden graanmarkt waren aangevoerd
4508 H.L. Tarwe 10f 12.3714, Rogge
9—f 10, Gerst 8, Id. Chev. 10—
10.50, Haver 9f 11, Paardenboonen
12sf 14, Duiven boonen 19.50J 18;
Rood Mosterdzaad 32, Karwijzaad 125,
Oroene Erwten kleine 20If 22, groote
24—32, grauwe 4053, vale 32
tot 33 per 100 kilo.
BROEK OP LANGENDIJK (Langedij-
ker Groentenveiling), 1 Nov. 8000 stuks
Bloemkool le soort 12.70, 2e soort
f 1.70—/ 2.10 per 100 si, 25900 K.G.
Wortelen 2.20—3, 32000 K.G. Roode
kool le soort 2.205.30, 2e soort 1.30
tot f 2, 20200 K.G. Gele kool le soort
if 2.90—/ 4.40, 2e soort 0.80—2, 66900
iK.G. Witte kool le soort 1 1.20, 2e
soort f 0.80, 14275 K.G. Uien 7.40—
9.70, Drieliogen 10.1010.30, Nep
f 11.3011.70, 1000 K.G. Bieten 4.50,
1000 K.G. Rapen 2.10, 930 K.G. Ramme-
nas 2.202.50, 333 K.G. Aardappelen,
Blauwe 8.30, Eigenheimens 2.90, alles
per 100 K.G.
NOORDSCHARWOUDE, 1 Nov.
Schotsche Muizen 7, Bl. Aardappelen
6.40, Spercieboonen 18, Deensche Witte
kool 1.30—1.60, Grove uien 8.20—
8.80, Drielingen 11.4011.60, Gele
Nep 12.20, Peen 2.903.20, Roode
kool 1.903.30. Witte kool 1 1.40,
Gele kool 2.10—3.4-0 alles per 100 K.G.
Bloemkool 8.70, 2e soort 1.50—/ 2 per
100 situks.
Aanvoer op 31 Oct..2050 K.G. Aardap
pelen, 10380 K.G. Uien, 33950 K.G. Peen,
1500 K.G. Kroten, 44700 K.G. Roode kool,
39400 K.G. Witte kool, 11700 K.G. Gele
kool, 4800 K.G. Deensche witte, 2635 stuks
Bloemkool.
WARMENHUIZEN, 1 Nov. 1923.
Roode kool 2.30—/ 2.70, Witte kool
1.10—1.20, Peen 2.40, Uitschot roode
kool 1.701.90. Aanvoer: 9440 K.G.
Roode kool, 23500 K.G. Witte kool, 1100
K.G. Been.
(Buiten verantwoordelijhheid van de R-edtac-
tie. D.e op name in deze rubriek bewijst geens-
zins dat de redact le er mede instemt.)
DE TRACTORTRAM EN HAND
BAG AGE.
Mijnheer de Redacteut,
Verzoeke befeefd eenige plaatsruimte naar
aanleiding van bovenstaand opschrift.
Gisteravond van den zes uur sineltrein van
Amsterdam, liep ik vanaf het station op met
bode M. Bij de standplaats der tram geiko-
men liep hij, anders een vaste klan't der tram,
door. Ik vroeg hem of hij niet met de tram
ging, neen, antwoordde hij!, dat mag ik niet,
of rk moet ook een dubbeltje voor mijn reis-
zalc betalen, en daar pas ik voor, bode M.
ging dus wacdelen. Bij dien tractor, de con-
ducteur tegen een reiziger met handbagage:
„Mijnheer, wilt u uw bagage in den' tractor
plaatsen?" Rdziger: „Kost dat extra?"
Gonducteur: „Ja mijnheer". Reiziger plaatst
zijn handbagage niet in den tractor, doch
stapt er mede op bet voorbalcon der tram,
doch stapt er even later weer af, en gaat ook
wandelen- Ik blijf op't voorbalcon' staan.
Daar staat ook een passagier met een' rieten
reismandje in afmeting 60 X 34X 15 c.M.,
door mij nauWkeurig gemeten. Controleur
staat ook op't voorbalcon, conducteur komt
met kaartjes. Conducteur, zegt die contro
leur, meet dat koffertje eensi. Ik bied den con
ducteur mijn centimeter aan, doch dat is niet
noodig de conducteur probeert of het reis
mandje dwars door de voor ongeveer a/4 ge-
openae deur kan, wat blijibaar niet gaat, al-
tlians de conducteur zegt: ,,'t is te groot,
mijnheer". Waarop controleur tegen1 passa
gier: „Mijnheer, u moet voor dat mandje een
d'ubbel'tje betalen". Deze, waarschijnlijk
iemand die maar eens een1 enkele maal1 van de
tram gebruik maakt, betaalt zeer gocdmoc-
dig. In groote en kleinere plaatsen van ons
land maak ik gebruik van eleetrische, tractor-
en paardentrammen, doch dat mm de passa-
giers ook vracht laat betalen voor die door
hen- meegevoerde handbagage, heb iik nog
nooit meegemaakt.
Nu schijnt er in het tramreglement een
artikel te staan, waarin aan het pereoneel
wordt medegedieeld, dat de bagage der reizi-
gers in den tractor moet worden' geplaatst,
en dat daarvoor 10 cent moet worden be
ta aid. Nu is het maar de vraag hoe diat wordt
bed'ocldi, en hoe het moet worden toegepast
Slaat dit artikel op bagage van zeer groote
afmetingen, en op artikelen of goederen welke
reuk verspreiden' of waaraan men zich zou
kunnen vuiT maken, b.v. groote reiskoffers,
zaklcen hout of turf, manoen of emmers met
visch of emmers met kalk e. d., dus in het al-
gemeeri' voorwerpen welke niet tot h a n d-
bagage gerekend kunnen' worden, dan is die
bepaling als zoodanig in o-rde, maar moet
dan ook zoo, en niet anders, worden toege
past Of is het inderdaad de bedoeling, dat
iedere passagiers voor zijn handbagage, de
eene koffer iets grooter, die andere iets, klei-
ner. zijn dubbeltje moet offeren? Dan is die
bepaling niet in orde, omdat die indlruischt
legen het algcm-een gebruik, en voor tnenig-
een het gebruik maken der tram te duur
wordt. Tmmers als men 2 imaal per dag met
zijn koffer 2 X 10 cent 40 cent per dag
moet betalen, wordit het wel wat grof. Of
zou de tram er toch alleen zijn om in dbn zo-
mer voligepropt te worden met Alkmaar-
Packet-passagiers zonder bagage, en in den
winter voor een zekere categoric van men-
schen welke of zonder bagage reizen, of zich
de weelde van het dubbelltjes betalen' kunnen
veroorloven Of is het publiek er soms
voor de tram, en niet omgekeerd? Of wordt
de bepaling door controleur en condueteurs
verkeerd toegepast? Allemaal vragen, Mijn-
heed de Redacteur, welke ik dbor middel van
uw blad ems wilde stellen,, misschien komt
or anhvoord of verbetering.
Inmid'dels onder beleefde dankzeggingj,
Hoogachtendi,
EEN HANDELSREIZIGER.
HULP AAN DUITSGHLAND.
Het Hoofdbestuur van het Nederlandsche
Roode Kruis ontvangt uit talloze oordm in
Duitschland de meest dringende verzoeken
om steun, zoowel van Duitschers als van.' Ne-
derlandiers.
Reizigers, dit uit Duitschland! komen, schil-
deren de toestandm als hopeloos.
Mm vraagt zich af in welk dbel van het
groote Duitsche Rijk die nood wel het hoogst
gestegm is.
Ay mag aangenomen worden dat de ellen-
de, die in het Ruhr- en Rijogebied geledbi
wordt, momenteel wel de grootste zal1 zijn,
het overige Duitschland' mag daardoor niet
vergeten worden.
Het gebrek aan mellf is nijpend, gmees- en
verbandmid'delen ontbre'ken op vele plaaism.
De eerste voedingsmid'delen kuninm. niet
meer worden aangeschaft.
De bevdlkiing van em land, eens zoo wel-
varend, ligt ter neder m roept om hulp.
Waar de Nederlandsche bevollking zoo
ruim offerde ter bestrijding van den Russi-
schen Loingersnood, zal mm, waar het onze
oostelijke naburm geldt, niet adhter willen
blijven.
Hulp is snd noodig. Dagelijks neemt de
nood grootere afmetingm aan. Wij verwijzm
s'ledits naar de talrijke berichten in de pers.
Versnippering over alrijke comite's moet
vermeden worden, zendlt daarom Uwe gaven
aan (het Hoofdbestuur van het Nederland
sche Roode Kruis, Princessegracht 27, 's
Gravenhage, onder aanduiding: „Duitsch-
land of aan de dagbladen, die zidh welwil-
lend bereid verklaren gif ten in ontvangst te
nemm m aan ons op te zmden.
De secretaris-generaal
Hoofdbestuur van het „Roode Kruis".
AFSLUITDIJK VAN HET AMSTELDIElP
EEN GEVAAR VOOR DIJ'KB'REUK?
Geachte Redactie
In verband met de a.s. afsluiting van het
A'msteldiep is het stellen. van de volgendte
vraag zeker niet misplaatst. Kan deze af-
damming gevaren brengen voor nabijgele-
gen polders en in't bij'zonder voor Waard en
Groet en Anna Paulowna?
Ik ben overtuigd dat bij samenloop van
ongunstige omstandighedm werkelijk gevaar
kan drcigm en trots de dijkjes die eertijds ge-
noemde polders beschutteo, nu stevige dijiken
kunnen heeien, de gevaren voor dijldbreuk
toch geenszins geringer zijn geworden. Is
eenmaal- de groote afsluituijk voltooid en
voora'li de Wieringermeer droog gelegd, dlan
is het gevaar van die baan.
Maar zoover zijn'we nog niet en in dim
tussdientijd' is waafczaamiheid geboden. Men
komt er niot met te zeggen: De dijlcm van
nu kunnen alles trotseeren! Die uitspraak is
genia,kkelijk en ook voor 1915 hoorden we't
zelfde nopens onze toenmalige dijkjes en de
waterkeeringen- in't algelmem. Zoo hadl on-
dergeteekmde e. a. in' 1900 ongeveer naar
aanleiding van het over den Waardpolderdijk
komen van em nog al belangrijk quantum
water een onderhoud hier meegedaqld te
versterking van eigien betoog met het Be
stuur van Waard en Groet.
Polderlastmverlaging was in die dagen in
heerliijk vooruitzidit, doch wij' gaven in over-
weging of het niet practisclier zou zijn den
dijk te verzwaren en reduceering der polder-
lasten tot later te verschuiveni. Het Bestuur
echter achtte dm dijk volkomen voor zijin
taak berekend. Ons werd gezeigd, de dijk s
stevig m 'kan tegen een stootje. Dat stootje
blijft in den regel aan dm matigm kant en
wel om deze redenen: De storm die we 't
meest te vreezen hebbm, begint Zuid naar
West, loopt Noordwest, Noord naar Oost
etc. De Oostenwind is de kritieke, die staat
recht op onze dijken. Het water in de ZuiL
derzee bereikt door de gevolgde windrichting
een belangrijke hoopte, doch de storlm de
aangegevm loop vender volgend, dringt het-
water weldra met overweldigende kracht
door het Amstdidijk en het gevaar is gewe-
ten. Wat het Bestuur aanvoerde was vooral
wat het laatste deel betrof, volkomen waar.
Zoo ging het in den regel, doch in 1915 ging
het, anders. Er haperde iets
Misschien is't goed dat ik even tusschen
haokjes aangeef, dat het giet in't minst mijn
bedoeling is nu nog kritiek te oefenen op het
inzicht van genoemd Bestuur. Gematelijk is
het te zeggen: De dijk is te lidit! Maar em
zwaren dijk daar -stellen met weinig midde-
len, is niet met em vloek en em zuclit te ver-
wezenlijken. Neen, ik'heb in hoofdzaak wil
len laten ui'tkomen, hoe groote waarde werd
gehecht aan de afvloeiing door het Amstel-
d'iep in kritieke momemten.
De Anna Paulownadijk gaf het op in
1916 en den dijk in den Waar dpolder, op de
zelfde plaats waar indartijd het water over-
stroomide, was aan fla,rden gestagen, doch
de doorbraak van den A. P. dijk en waar-
echij'nlliijk nog meer de enorme afvoer door
het Amstdldiep, hebbm den Waardpolderidijk
voor algeheel lneenstorten 'behoed
Maar nu staan die zaken anders! Weldra
missen we de waterloozing door het Amsiel1-
diep. Het Zuiderzeewater dan lioog opge-
voerd dopr de storm uit versdiillende lichr
ungen, opgezet -en vasfcgehouden door Ooste
lijke windm en gestuwd in den hoek, ge-
vormd door de vaste fcust en het Zuideu van
Wieringen. De afvoer nu door het Amstel-
diep versperd, zoekt een anderen uitweg
langs Wieringen, doch daar wordt de terug-
toop van het water door de storm belemmerd
en de groote mobiliteit' van 'i zil'ten nat, dat
zijn natiuurllijke drang naar lager richt, ge-
temperd. Het water blijft nu te tangen tijd
hoog op de bedreigdc punten, en dan oipge-
jaagd door den storm, worden de gevolgen
voor de dijken mlogelijk funesf....
Gaarne hoop ik dat mijn kijk te pessimisr
tisch zal blijken, doch op't gevaar wij'zen is
veelal reeds het gevaar verkleihen. Er kan
over wordm gedacht en. er kunnen maatrege-
len worden getroffen. Groote, zeer groote
bdiangen staan, in deze op spel. Het dijikher-
stel voor eventueel verongdukte kleine pol
ders is finandeel wel niet meer zoo doodendi
als in vroeger jaren. Het Hoogheemraad-
schao ^ioch verheerlijkt door de eerste stoot
opvangende polders, en om Tinandeele rede
nen verguisd door de rest, zal bij gevaar -en
schade zeer zeker de beschenmendC hand u-it-
strekkm en tie kosten daarvan natuurlijk
gevolg ook doen drukken op de niet ge-
teisterden.
Ook voor de laatsten is dus voorkomen van
tegmslagen zeer zeker te prefereeren -en
daarop is mijn waarschuwing gebaseerd.
Waarschijhlijk hebben de eminente dijkgra-
ven van genoemide.en door hum lamge kust-
lijnen meest bedreigde polders, den toestand
reeds onder de oogen gezidn en, indien noo
dig geoordieeld1, bun maatregelen reeds ge
troffen of er over nagedacht. Welke maatre
gelen? zal men vragen. De hoipelijk uityoer-
bare, de minst-kostbare de meest d'oeltref-
fende komen't eerst in, aanmerking m geef
er enkele in ovejrweging:
1. Overleg plegen met het Rijk om bij
eventueele Sdhade door aMuiting ontstaan,
deze zoo mogelijfe door dm schadeaanbrenger
te laten vergoeden.
2. Het Rijk verzockm .de werkzaamheden
zoo te willen inkleeden dat die grootste om-
zichtigheid worde betracht ter voorko,ming
van schade.
Zekerheid trachtente verkrijgen dat bij
nood de Dijkgraven gemachti^di kunnen wor
den, al -het ^reikbare en beschikbare perso-
neel werkzaam aan de Zuiderzeewerken, Op
ie roepen, met bevoegdheid tot het requiree-
ren van materialen, tot behoud der dijken.
Beleefd dankend voor Uw welwilleHdhdd,
teeken ik met ale hoogaditing,
Uw dn.
P. DE ZEEUW.
Alkmaar, November 1923.
Zeetfldrngen
STOOMVAARTLIJNEN.
STOOMV MIJ. NEDERLAND.
Bali (thuisr.) vertr. 1 Nov. v. Bombay.
Lombok (uitr.) vertr. 31 Oct. v. Cardiff.
Prinses Juliana (thuisr.) arr. 31 Oct. te Suez
Roepat vertr. 1 Nov. v. Amst. n. Batavia.
KON. NED. STB. MIJ.
Deucalion vertr 30 Oct v. Melilla n. Cartha-
gena.
Merope arr. 31 Oct. v. Amst. te Borton.
Neptunus arr. 31 Oct. V. Setubal te Lissabon
Orestes arr 1 Nov. v. Amst. n. Rott.
Aurora vertr. 1 Nov. v. Amst. te Rott.
Bacchus vertr. 1- Nov. v. Amst. n. Rott.
Ino arr 1 Nov. v. Amst. te Bordeaux.
Iris arr. 1. Nov. v. Amst. te Pasages.
Juno arr. 1 Nov. v. Villa Garcia te Tanger.
Vesta air. 1 Nov. v. Malta -te Alexandria.
KON. HOLL. LLOYD.
Rijnland vertr 31 Oct. v. Amst. n. Hamb.
Waterland vertr. 1 Nov. v. Hamb. n. Amst.
Eemland (thuisr.) vertr. 1 Nov. v. Bahia.
Flandria (uitr.) arr. 1 Nov. te Southampton.
HALCYON LIJN.
Stad Amhem arr. 24 Oct. v. B.-Ayres te Ro-
sario.
Emmapark arr. 26 Oct. v. Hamb. te Ibrail.
HOLLAND AMERlKA LIJN
Breedijk arr. 31 Oct. v. Rott. te Boston.
Leerdam arr. 1 Oct. v. N.-Orieans te Rott.
Rijndam v. Rott. n. N.-York, vertr. 31 Oct.
v. Boulogne.
Burgerdijk vertr. 1 Nov. v. Rott. n. Balti
more.
HOLLAND AUSTRALIE LIJN.
Arendskerk arr. 1 Nov. v. Hamb. te Rott.
Palembang (thuisr.) vertr. 31 Oct. v. Mel
bourne.
Siantar (uitr.) arr. 31 Oct. te Wangaroo.
Tjikandi (thuisr.) vertr. 1 Nov. v. Alexan
dria.
HOLLAND BRITSCH INDIE LIJN.
Streefkerk (thuisr.) arr. 31 Oct. te Colombo.
Bovenkenk vertr. 1 Nov. v. Rott. n. Calcutta
HOLLAND OOST AFRIKA LIJN.
Kambangam vertr. 30 Oct. v. Beira n. Mo
zambique.
Nijkerk vertr. 1 Nov. v. Rott. n. Hamb
JiOLLAND OOST AZIE LIJN.
Kertosono (thuisr.) vertr. 31 Oct. v. Colom
bo.
Oldekerk arr. 1 Nov. v. Bremen te Rott.
ROTTERD. LLOYD.
Goentoer (thuisr.) vertr. 31 Oct. v. Mar
seille.
Medan v. Bombay n. Dieppe vertr. 1 Nov. v.
Marseille
Blitar (thuisr.) vertr. 1 Nov. v. Port Said.
ROTTERD. ZUID AMERIKA LIJN.
Waaldijk (uitr.) vertr. 20 Oct. v. Pernambu-
co.
STOOMV. MIJ. OCEAAN.
Atreus v. Shanghai n. Rott. arr. 30 Oct. te
Hongkong.
I.ycaon arr. 1 Nov v. Japan te Rott.
Polyphemus v. Batavia n. Amst. arr. 1 Nov.
te Gravesend.
Priam v. Batavia n. Amst. arr. 1 Nov. te
Suez.
HOLLAND ZUID AFRIKA LIJN.
Rietfontein arr. 1 Nov. v. East London te
Port Natal.
KON. WEST IND. MAILD.
Calypso vertr. 29 Oct. v. Kingston J. n. Cu-
ra^ao.
NiCkerie arr. 29 Oct. v. W.-Indie te N.-York.
P. J. LAURMAN,
Notaris te SCHOORLDAM,
zal op WOENSDAG 14 NOVEM
BER 1923, voonn. 10 uur in het
Koffiehuis van den heer P. HUI-
BERTS te GROET, gem. Schoorl
publiek verkoopen:
Een goed onderhouden
niet Erf, Tuin, perceelen Bouw-
terrein en uitmuntend WEILAND,
zeer gunstig staande en liggende te
Groet, gem. Schoorl aa^ den
Straatweg, tezamem groot 4 Hecta-
ren, 22 Aren, 10 centiaren.
j Te veilen in versdiillende deelen.
Eigendom van mej. de wed. C.
Kager-de Wit, aldaar.
50 pCt. der koopsom kan als
le hypotheek gevestigd blijven 5
jaar vast 5 pCt.
Aanvaarding Huis en Erf 1 Mei
1924; Landerijen 25 Dec. a.s.
P. J. LAURMAN,
notaris te SCHOORLDAM, zal op
WOENSDAG 14 NOVEMBER
1923, des voormiddags 11 uur in
het koffiehuis van P. HUIBERTS
te Groet, publiek verkoopen:
1. DE NIEUWE VILLA
zeer gunstig staande te Schoorl,
met TUIN voorzien van vruchtboo-
men, te zamen' groot 7 Aren. Zeilen,
gordijnen, traplooper en looper in
de gang1 zijn onder den koop begre-
pen. Eigendom van den heer G
MARTENS.
2. Perceelen zeer gunstig liggend
BOUWTERREIN aan den Voor-
weg te Schoorl, te zamen groot 40
Aren.
Te veilen in 3 deelen.
Aanvaarding bij de betaling.
P. J. LAURMAN,
notaris te SCHOORLDAM, zal op
ZATERDAG 24 NOVEMBER
1923 bij opbod en op ZATERDAG
1 DECEMBER d. a. v. bij afslag,
combinatien en eindtoewijzing, tel-
kens des middags 12 uur in het kof
fiehuis „Central" aan het Hof te
Alkmaar,
Publ iek verkoopen
De kapitale nieuWe -
met SCHUUR en ERF en nog een
HUIS en ERF, met perceelen uit
muntend WEILAND, zeer gunstig
staande en liggende aan het Groot-
N.H.Kanaal, bij de tramhalte Koe-
dijk Noord, gemeente Bergen, te za
men groot 16 H.A. 27 A 30 c.A.
Eigendom van Mevrouw de wed.
J. STUIJ, te Alkmaar.
Aanvaarding landerijen 25 De
cember a.s.
Huizen &i erven 1 Mei 1924.