HUISMANSWONING Boerenhofstede „Nooit Gedaoht", ingezonden Stukken. Advertentlen. een goed gemeubileerde kamer van 1 brood en voor een rijk gemeubileerde kamer de prijs van twee brooden. Het programma van het. nieuwe Ja- pansche Kabinet bevat o.a. de invoering van aigemeen stemrecht en bet wederopbouwen van het verwoeste Tokio door den Staat. Adrian Bey heeft den Geallieerden Hoogen Commissarissen en leiders der di- plomatieke missies officieel mededieeling ge- daan van de proclamatie der Turksche repu- bliek. de hoofdstad van noorwegen. Tien leden van het Storting, liberalen, so- cialisten en commumisten, stellen voor den naam van de Noorsche hoofdstad1 te veran- deren van Christiania in Oslo, ingaande 1 Januari 1925. Oslo is de oudenaam, welke de stad droeg van de stichting in het midden van de tiende eeuw tot 1624. De stad werd toen door brand vemield en weer opgebouwd dichter bij de oude forten Akershus en ho ning Christiaan IV noemde de stad Chris- Het orgaan der linker-liberalen „Tiden® Degn" en het communistisch orgaan' Beider Bladet" steunen bet voorstel met kracht. DE HANDEL IN MEISJES. Voor eenigen tijd werd een zekere Corne rs Ritter, een handelaar in meisjes, door Nederland aan de Duitsche autoriteiten uit- geleverd en te Emmerik gevangen gezet. Hij zou ongeveer vijftig meisjes over de grens hebben gebracht. In deze zaak zou ook be- trokken zijn een Nederlander, Van Gulpen genaamd, naar wien nog wondt gezocht. Voor eenige dagen is nu in verband met deze zaak, aan boord van een in de haven te Stralsund liggende Finsche motorboot een Deen, S]oerd genaamd, gearresteerd en aan de autoriteiten overgeleverd. Deze gaf op koopman te zijn. Zip verhoor leverde talrij- ke interessante bijzonderheden op. Hij woon- de destijds met den gezochten Van Gulpen samen in een hotel. De bende handelde niet alleen in Duitsche, doch ook in Russische, Finsche, Poolsche, Tsjecho-Slowaaksehe en Hongaarsche meis jes. Hun laatste slaehtoffers waren twee Hamburgsche koopmansdochters. Enkele le den van' de blijkbaar zeer uitgestrekte bende zijn nog op vrije voeten. HOLLANDSCHE OPLICHTERS IN PARIJS. Sedert eeiiige dagen verschenen in de Fransche bladen advertenties, waarin Hol- landsdhe boter werd aangeboden tegen gun- stige condities. De personen, die zich op deze advertenties aanmeldden, wertien ontvangen in een hotel aan de Avenue de Keyser door een tweetal 3zap do uopuuui fiz qm uoAOjq sopireroA -o[jojoqi op poop 'joipsjooA noo noposro -tpqdo ooav| ozoq -urepiajsiirv im 'a -AV 113 Hollanders, een zekeren H. M. uit den Haag -wijze talrijke sladhtoffers voor aanzienlijke sommen. Toen de politic een inval in het hotel deed, waren de oplichters reeds verdwenem KORTE BERICHTEN. De moeilijkheden, waarmede het mljnwe- zen in het Ruhrgebied te kampen heeft, zijn zo6 groot, dat zelfs die mijnen, die voor de leveringen aan Nederland werken, haar be- drijf hebben moeten staken, en dearb eiders, welke reeds meer dan 21 jaren'bp deze mij nen werkzaam zijn, hebben moeten? ontslaan. Te Moskoii is een gezelsclmp Tandbou- wers uit Australie aangekomen. Ziji zijn voornemens in Rusland' te werken' en den' be- woners de verbeteringen van den landlbouw te leeren. Het staat thans vast, dat die Duitsche Rijksdag op 6 dezer, des namiddlags te 3 uur, in openbare zitting zal bijeenkomen. Aan de ord'e is ailfen het aanhooren eener regee- ringsverklaring. De stoomboot „Kap Polonis" der Ham- BurgZuid-Amerika-lijn heeft de reis van Buenos-Ayres naar Hamburg, waar zij 30 October aankwam, in 20 dagen afgelegd, of- schoon zij de havens van Montevideo, Santos, Rio de Janeiro, Teneriffe, Lissabon, Vigo, Hoek van Holland heeft aangedaan. De Fransch-Belgische spooiwegregie voor het Rijnland heeft noodlgeld uitgegeven in coupures, varieerend tussdhen 5 centimes en 10 francs, welke door haar voor allte betalin- gen zulten worden aangenomen. Gister is te Brussel de bijeenkomst ge- opend van de studiecommissie voor de orga- nisatie van het Internationale Roode Kruis. De werlczaamheden der couimissie zullen drie dagen duren. De chef van de politic te Hoboken had Woensdag in verband met dreigbrieven, die waren ingekomen, de helft van zijn politie- macjit aan het station verzameld, toen, Lloyd George daar dien avond aankwam. BERGEN, vm. 10 uur, ds. v. d Kieboom. BURGERBiRUG, vm. 10 uur, ds. Groene- veld. CALLANTSOOG, nm. 2 uur, ds. Groene- veld. DIRK SHORN, geen, dienst DRIEHUIZEIN, nm. 2 uur, ds. Nyenhuis Ockhuysen. EGMOND AAN ZEE, 10 uur, .Ds. Roo- bol. EGMOND-BINNEN, vm. 10 uur, ds. le Gras. GRAFT, vm. 10 up, ds. Nyenhuis Ock huysen. GROET, vm. 10 uur, ds. Boeke. Avond- maal. Geen Zondagsschool. GROOT-SCHERMER, vm. 9.30 uur, ds. Boerendonk. HEER-HUQOWAARD, vm. 9.30 uur, ds. Broekema. H EI LOO, geen dienst, vacature. HENSBROEK, geen dienst. HOOGKARSPEL, vm. 9.30 uur, ds. Kastein. HOOGWOUD, geen dienst, vacature. LIMMEN, vm- 10 uur, ds. Bosch. NOORDSCHARWOUDE, vm. 9.30 uur, ds. Staal. OBDAM, vm. 10 uur, dis. Kruizinga. OOST-GRAFTDIJK, vm. 10 uur, ds. Heep. OTERLEEK, geen dienst, vacature. 11 uur Zondagsschool. OUDKARSPEL, nm. 7 uur, ds. de Leeuw. Hervormingsrede OUDORP, geen dienst, vacature. SOHERMERlHORN, geen dienst, vaca ture. STOMPETOREN, geen, dienst. SCHERMERHORN, avond 7 uur, Ds. Boerendonk. ST. PANCRAS, 9.30 uur, Ds. Buiskool. Bed. H. Avondmaal, nam. 3 uur, Ds. Buis kool, dankzegging. Ger. kerk, 9.30 uur v.m. Ds. Fernhout. 2.30 uur n.m. Preeklezen. Ger. kerk, 9.30 uur v.m1. Preeklezen. 2 uur, Ds. Fernhout van St. Pancras. SPANBROEK, vm. 10 uur, ds. Scholte. UR'SEM, vm. 10-uur, dr. de Buck. WARMENHiUIZEN, vm. 10 uur, ds. Oterdoom. ZUID-SOHARWOUDE, vm. 10 uur, ds. v. Meurs. ZUID-SCHERMER, vm. 9.30 uur, d§. Groot. Gedeeltelijke overgenomen uit de West- Friesche Kerkbode. KuTist en Wetenscfeappen VOLKSZANG AVOND. De afdfeeling Alkm'aar van de Ned. ver- eeniging voor den Volkszang heeft gister- avond in de Harmonic de reeks volkszang- avonden geopend. De voorzitter, de faeer Ohlen, sprak er zijn voldoemng over uit dat de zaal, alhoewd niet geheel gevuld toch zeer goed was bezet, en uit enkele meded'ee- lingen vemam men dat de toestand' der kas gunstig beeten mag en dat de plaats in het bestuur door mej. Siezen ingenomen, die ech- ter door drukke bezighedert moest bedartken, bezet werd door mevr. Eriks-Buys, (ap- plaus.) Als gewoonlijk was de heer Job. Brands de Irider en vervulde mevr. Oblen weer de taak van Iklavierbegelddster. Verschi'llende liederen, vorigen winter ge> leerd werden weer eens gerepeteerd, en het Meek dat men ze nog goed Icon, zoodat er nog gelegenbeid was een nieuw lied te lee ren, en wel ,,'t Zonnetje" van mej. van Pen- nes. Voor afwisseling zorgden mevr. Ruygb- Krens en den beer Hogervorst, die, door den heer Slinger op hetk Javier geaccompogneerd een drietal diietten zongen en daanmede veel bijvai haden, door den voorzitter werden be- dankt, die tevens den wensdh uitte -hen dezen winter nog eens te zien medewerken. De afdeeling begint met ongeveer 300 le den. Men verwacht natuTlijk dat er aan 't eind van bet seizoen nog eens zooveel zijn bijgekomen. A. K. sta<tsnieuw8 PRED'IKBEURTEN. Alkmaar. 4 November. Oroote kerk, 10 uur, Ds. de Pree. Bedie- ning van den H. D'oop. Kapel, 10.30 uur, Ds. Baar. Bediening van den H. Doop. Avond, 6u ur, Ds. Verwaal. Evang.-Luthersche kerk, geen dienst. Doopsgezinde kerk, avond 7 uur, Ds. P. J. Glasz van Utrecht. Remonstrantsch-Oerf. kerk, 10.30 uur, Ds. Cramer. Allerzielen. Qereformeerde kerk, 10 uur, D®. Meijer. Avond 5.30 uur, Ds; Meijer. Heidelb. Cat. Zondag 11. Hersteld Apastolische Gerrteente, 10 uur en's avonds .5 uur, benevens Donderdag- avond 8 uur, samenkomst. Evangelisaiielokaal, 10 uur, Ds. G. M. Gebhart van Amsterdam. Kapel Elim, 10 uur en avond 6.30 uur, de heer Stavenga. Woensdagavond 8 uur, onderlinge bijbelhespreking. LEGER DES HEI'LS. Zondag 4 Nov.: 7 uur v.m. bidstond; 10 uur v.m. heiligings-samenkomst; 3.30 uur n.m. openlucht-samenkomst; 5 uur n.m. groote kindersamenkomst; 7.30 uur n.m. openbare samenkomst. 6 Nov., 8 uur n.m., soldatensamenkomst. 7 Nov., 5 uur n.m. kinder-samenkomst. 8 Nov., 8 uur n.m., openbare samenkomst. UIT DE OMGEVTNG. Herv. Gemeenten. AKERSLOOT, Bevestiging en Intrede van1 den heer de Vos. Marktberiehten ALKMAAR, 2 Nov. 1923. Op de heden gehouden kaasmarkt waren aangevoerd 117 stapels wegende' 117000 kilogrammen. rabriekskaas: kleine met rijksm. 50, zonder rijksm. 48, commissiekaas met hijks- rijk 52. Boerenkaas: kleine met rijksmerk 50, zonder rijksmerk 48, commissiekaas met rijksmerk 50. Handel goed. ALKMAAR, 2 Nov. 19^23. Op de heden gehouden graanmarkt waren aangevoerd 4508 H.L. Tarwe 10f 12.3714, Rogge 9—f 10, Gerst 8, Id. Chev. 10— 10.50, Haver 9f 11, Paardenboonen 12sf 14, Duiven boonen 19.50J 18; Rood Mosterdzaad 32, Karwijzaad 125, Oroene Erwten kleine 20If 22, groote 24—32, grauwe 4053, vale 32 tot 33 per 100 kilo. BROEK OP LANGENDIJK (Langedij- ker Groentenveiling), 1 Nov. 8000 stuks Bloemkool le soort 12.70, 2e soort f 1.70—/ 2.10 per 100 si, 25900 K.G. Wortelen 2.20—3, 32000 K.G. Roode kool le soort 2.205.30, 2e soort 1.30 tot f 2, 20200 K.G. Gele kool le soort if 2.90—/ 4.40, 2e soort 0.80—2, 66900 iK.G. Witte kool le soort 1 1.20, 2e soort f 0.80, 14275 K.G. Uien 7.40— 9.70, Drieliogen 10.1010.30, Nep f 11.3011.70, 1000 K.G. Bieten 4.50, 1000 K.G. Rapen 2.10, 930 K.G. Ramme- nas 2.202.50, 333 K.G. Aardappelen, Blauwe 8.30, Eigenheimens 2.90, alles per 100 K.G. NOORDSCHARWOUDE, 1 Nov. Schotsche Muizen 7, Bl. Aardappelen 6.40, Spercieboonen 18, Deensche Witte kool 1.30—1.60, Grove uien 8.20— 8.80, Drielingen 11.4011.60, Gele Nep 12.20, Peen 2.903.20, Roode kool 1.903.30. Witte kool 1 1.40, Gele kool 2.10—3.4-0 alles per 100 K.G. Bloemkool 8.70, 2e soort 1.50—/ 2 per 100 situks. Aanvoer op 31 Oct..2050 K.G. Aardap pelen, 10380 K.G. Uien, 33950 K.G. Peen, 1500 K.G. Kroten, 44700 K.G. Roode kool, 39400 K.G. Witte kool, 11700 K.G. Gele kool, 4800 K.G. Deensche witte, 2635 stuks Bloemkool. WARMENHUIZEN, 1 Nov. 1923. Roode kool 2.30—/ 2.70, Witte kool 1.10—1.20, Peen 2.40, Uitschot roode kool 1.701.90. Aanvoer: 9440 K.G. Roode kool, 23500 K.G. Witte kool, 1100 K.G. Been. (Buiten verantwoordelijhheid van de R-edtac- tie. D.e op name in deze rubriek bewijst geens- zins dat de redact le er mede instemt.) DE TRACTORTRAM EN HAND BAG AGE. Mijnheer de Redacteut, Verzoeke befeefd eenige plaatsruimte naar aanleiding van bovenstaand opschrift. Gisteravond van den zes uur sineltrein van Amsterdam, liep ik vanaf het station op met bode M. Bij de standplaats der tram geiko- men liep hij, anders een vaste klan't der tram, door. Ik vroeg hem of hij niet met de tram ging, neen, antwoordde hij!, dat mag ik niet, of rk moet ook een dubbeltje voor mijn reis- zalc betalen, en daar pas ik voor, bode M. ging dus wacdelen. Bij dien tractor, de con- ducteur tegen een reiziger met handbagage: „Mijnheer, wilt u uw bagage in den' tractor plaatsen?" Rdziger: „Kost dat extra?" Gonducteur: „Ja mijnheer". Reiziger plaatst zijn handbagage niet in den tractor, doch stapt er mede op bet voorbalcon der tram, doch stapt er even later weer af, en gaat ook wandelen- Ik blijf op't voorbalcon' staan. Daar staat ook een passagier met een' rieten reismandje in afmeting 60 X 34X 15 c.M., door mij nauWkeurig gemeten. Controleur staat ook op't voorbalcon, conducteur komt met kaartjes. Conducteur, zegt die contro leur, meet dat koffertje eensi. Ik bied den con ducteur mijn centimeter aan, doch dat is niet noodig de conducteur probeert of het reis mandje dwars door de voor ongeveer a/4 ge- openae deur kan, wat blijibaar niet gaat, al- tlians de conducteur zegt: ,,'t is te groot, mijnheer". Waarop controleur tegen1 passa gier: „Mijnheer, u moet voor dat mandje een d'ubbel'tje betalen". Deze, waarschijnlijk iemand die maar eens een1 enkele maal1 van de tram gebruik maakt, betaalt zeer gocdmoc- dig. In groote en kleinere plaatsen van ons land maak ik gebruik van eleetrische, tractor- en paardentrammen, doch dat mm de passa- giers ook vracht laat betalen voor die door hen- meegevoerde handbagage, heb iik nog nooit meegemaakt. Nu schijnt er in het tramreglement een artikel te staan, waarin aan het pereoneel wordt medegedieeld, dat de bagage der reizi- gers in den tractor moet worden' geplaatst, en dat daarvoor 10 cent moet worden be ta aid. Nu is het maar de vraag hoe diat wordt bed'ocldi, en hoe het moet worden toegepast Slaat dit artikel op bagage van zeer groote afmetingen, en op artikelen of goederen welke reuk verspreiden' of waaraan men zich zou kunnen vuiT maken, b.v. groote reiskoffers, zaklcen hout of turf, manoen of emmers met visch of emmers met kalk e. d., dus in het al- gemeeri' voorwerpen welke niet tot h a n d- bagage gerekend kunnen' worden, dan is die bepaling als zoodanig in o-rde, maar moet dan ook zoo, en niet anders, worden toege past Of is het inderdaad de bedoeling, dat iedere passagiers voor zijn handbagage, de eene koffer iets grooter, die andere iets, klei- ner. zijn dubbeltje moet offeren? Dan is die bepaling niet in orde, omdat die indlruischt legen het algcm-een gebruik, en voor tnenig- een het gebruik maken der tram te duur wordt. Tmmers als men 2 imaal per dag met zijn koffer 2 X 10 cent 40 cent per dag moet betalen, wordit het wel wat grof. Of zou de tram er toch alleen zijn om in dbn zo- mer voligepropt te worden met Alkmaar- Packet-passagiers zonder bagage, en in den winter voor een zekere categoric van men- schen welke of zonder bagage reizen, of zich de weelde van het dubbelltjes betalen' kunnen veroorloven Of is het publiek er soms voor de tram, en niet omgekeerd? Of wordt de bepaling door controleur en condueteurs verkeerd toegepast? Allemaal vragen, Mijn- heed de Redacteur, welke ik dbor middel van uw blad ems wilde stellen,, misschien komt or anhvoord of verbetering. Inmid'dels onder beleefde dankzeggingj, Hoogachtendi, EEN HANDELSREIZIGER. HULP AAN DUITSGHLAND. Het Hoofdbestuur van het Nederlandsche Roode Kruis ontvangt uit talloze oordm in Duitschland de meest dringende verzoeken om steun, zoowel van Duitschers als van.' Ne- derlandiers. Reizigers, dit uit Duitschland! komen, schil- deren de toestandm als hopeloos. Mm vraagt zich af in welk dbel van het groote Duitsche Rijk die nood wel het hoogst gestegm is. Ay mag aangenomen worden dat de ellen- de, die in het Ruhr- en Rijogebied geledbi wordt, momenteel wel de grootste zal1 zijn, het overige Duitschland' mag daardoor niet vergeten worden. Het gebrek aan mellf is nijpend, gmees- en verbandmid'delen ontbre'ken op vele plaaism. De eerste voedingsmid'delen kuninm. niet meer worden aangeschaft. De bevdlkiing van em land, eens zoo wel- varend, ligt ter neder m roept om hulp. Waar de Nederlandsche bevollking zoo ruim offerde ter bestrijding van den Russi- schen Loingersnood, zal mm, waar het onze oostelijke naburm geldt, niet adhter willen blijven. Hulp is snd noodig. Dagelijks neemt de nood grootere afmetingm aan. Wij verwijzm s'ledits naar de talrijke berichten in de pers. Versnippering over alrijke comite's moet vermeden worden, zendlt daarom Uwe gaven aan (het Hoofdbestuur van het Nederland sche Roode Kruis, Princessegracht 27, 's Gravenhage, onder aanduiding: „Duitsch- land of aan de dagbladen, die zidh welwil- lend bereid verklaren gif ten in ontvangst te nemm m aan ons op te zmden. De secretaris-generaal Hoofdbestuur van het „Roode Kruis". AFSLUITDIJK VAN HET AMSTELDIElP EEN GEVAAR VOOR DIJ'KB'REUK? Geachte Redactie In verband met de a.s. afsluiting van het A'msteldiep is het stellen. van de volgendte vraag zeker niet misplaatst. Kan deze af- damming gevaren brengen voor nabijgele- gen polders en in't bij'zonder voor Waard en Groet en Anna Paulowna? Ik ben overtuigd dat bij samenloop van ongunstige omstandighedm werkelijk gevaar kan drcigm en trots de dijkjes die eertijds ge- noemde polders beschutteo, nu stevige dijiken kunnen heeien, de gevaren voor dijldbreuk toch geenszins geringer zijn geworden. Is eenmaal- de groote afsluituijk voltooid en voora'li de Wieringermeer droog gelegd, dlan is het gevaar van die baan. Maar zoover zijn'we nog niet en in dim tussdientijd' is waafczaamiheid geboden. Men komt er niot met te zeggen: De dijlcm van nu kunnen alles trotseeren! Die uitspraak is genia,kkelijk en ook voor 1915 hoorden we't zelfde nopens onze toenmalige dijkjes en de waterkeeringen- in't algelmem. Zoo hadl on- dergeteekmde e. a. in' 1900 ongeveer naar aanleiding van het over den Waardpolderdijk komen van em nog al belangrijk quantum water een onderhoud hier meegedaqld te versterking van eigien betoog met het Be stuur van Waard en Groet. Polderlastmverlaging was in die dagen in heerliijk vooruitzidit, doch wij' gaven in over- weging of het niet practisclier zou zijn den dijk te verzwaren en reduceering der polder- lasten tot later te verschuiveni. Het Bestuur echter achtte dm dijk volkomen voor zijin taak berekend. Ons werd gezeigd, de dijk s stevig m 'kan tegen een stootje. Dat stootje blijft in den regel aan dm matigm kant en wel om deze redenen: De storm die we 't meest te vreezen hebbm, begint Zuid naar West, loopt Noordwest, Noord naar Oost etc. De Oostenwind is de kritieke, die staat recht op onze dijken. Het water in de ZuiL derzee bereikt door de gevolgde windrichting een belangrijke hoopte, doch de storlm de aangegevm loop vender volgend, dringt het- water weldra met overweldigende kracht door het Amstdidijk en het gevaar is gewe- ten. Wat het Bestuur aanvoerde was vooral wat het laatste deel betrof, volkomen waar. Zoo ging het in den regel, doch in 1915 ging het, anders. Er haperde iets Misschien is't goed dat ik even tusschen haokjes aangeef, dat het giet in't minst mijn bedoeling is nu nog kritiek te oefenen op het inzicht van genoemd Bestuur. Gematelijk is het te zeggen: De dijk is te lidit! Maar em zwaren dijk daar -stellen met weinig midde- len, is niet met em vloek en em zuclit te ver- wezenlijken. Neen, ik'heb in hoofdzaak wil len laten ui'tkomen, hoe groote waarde werd gehecht aan de afvloeiing door het Amstel- d'iep in kritieke momemten. De Anna Paulownadijk gaf het op in 1916 en den dijk in den Waar dpolder, op de zelfde plaats waar indartijd het water over- stroomide, was aan fla,rden gestagen, doch de doorbraak van den A. P. dijk en waar- echij'nlliijk nog meer de enorme afvoer door het Amstdldiep, hebbm den Waardpolderidijk voor algeheel lneenstorten 'behoed Maar nu staan die zaken anders! Weldra missen we de waterloozing door het Amsiel1- diep. Het Zuiderzeewater dan lioog opge- voerd dopr de storm uit versdiillende lichr ungen, opgezet -en vasfcgehouden door Ooste lijke windm en gestuwd in den hoek, ge- vormd door de vaste fcust en het Zuideu van Wieringen. De afvoer nu door het Amstel- diep versperd, zoekt een anderen uitweg langs Wieringen, doch daar wordt de terug- toop van het water door de storm belemmerd en de groote mobiliteit' van 'i zil'ten nat, dat zijn natiuurllijke drang naar lager richt, ge- temperd. Het water blijft nu te tangen tijd hoog op de bedreigdc punten, en dan oipge- jaagd door den storm, worden de gevolgen voor de dijken mlogelijk funesf.... Gaarne hoop ik dat mijn kijk te pessimisr tisch zal blijken, doch op't gevaar wij'zen is veelal reeds het gevaar verkleihen. Er kan over wordm gedacht en. er kunnen maatrege- len worden getroffen. Groote, zeer groote bdiangen staan, in deze op spel. Het dijikher- stel voor eventueel verongdukte kleine pol ders is finandeel wel niet meer zoo doodendi als in vroeger jaren. Het Hoogheemraad- schao ^ioch verheerlijkt door de eerste stoot opvangende polders, en om Tinandeele rede nen verguisd door de rest, zal bij gevaar -en schade zeer zeker de beschenmendC hand u-it- strekkm en tie kosten daarvan natuurlijk gevolg ook doen drukken op de niet ge- teisterden. Ook voor de laatsten is dus voorkomen van tegmslagen zeer zeker te prefereeren -en daarop is mijn waarschuwing gebaseerd. Waarschijhlijk hebben de eminente dijkgra- ven van genoemide.en door hum lamge kust- lijnen meest bedreigde polders, den toestand reeds onder de oogen gezidn en, indien noo dig geoordieeld1, bun maatregelen reeds ge troffen of er over nagedacht. Welke maatre gelen? zal men vragen. De hoipelijk uityoer- bare, de minst-kostbare de meest d'oeltref- fende komen't eerst in, aanmerking m geef er enkele in ovejrweging: 1. Overleg plegen met het Rijk om bij eventueele Sdhade door aMuiting ontstaan, deze zoo mogelijfe door dm schadeaanbrenger te laten vergoeden. 2. Het Rijk verzockm .de werkzaamheden zoo te willen inkleeden dat die grootste om- zichtigheid worde betracht ter voorko,ming van schade. Zekerheid trachtente verkrijgen dat bij nood de Dijkgraven gemachti^di kunnen wor den, al -het ^reikbare en beschikbare perso- neel werkzaam aan de Zuiderzeewerken, Op ie roepen, met bevoegdheid tot het requiree- ren van materialen, tot behoud der dijken. Beleefd dankend voor Uw welwilleHdhdd, teeken ik met ale hoogaditing, Uw dn. P. DE ZEEUW. Alkmaar, November 1923. Zeetfldrngen STOOMVAARTLIJNEN. STOOMV MIJ. NEDERLAND. Bali (thuisr.) vertr. 1 Nov. v. Bombay. Lombok (uitr.) vertr. 31 Oct. v. Cardiff. Prinses Juliana (thuisr.) arr. 31 Oct. te Suez Roepat vertr. 1 Nov. v. Amst. n. Batavia. KON. NED. STB. MIJ. Deucalion vertr 30 Oct v. Melilla n. Cartha- gena. Merope arr. 31 Oct. v. Amst. te Borton. Neptunus arr. 31 Oct. V. Setubal te Lissabon Orestes arr 1 Nov. v. Amst. n. Rott. Aurora vertr. 1 Nov. v. Amst. te Rott. Bacchus vertr. 1- Nov. v. Amst. n. Rott. Ino arr 1 Nov. v. Amst. te Bordeaux. Iris arr. 1. Nov. v. Amst. te Pasages. Juno arr. 1 Nov. v. Villa Garcia te Tanger. Vesta air. 1 Nov. v. Malta -te Alexandria. KON. HOLL. LLOYD. Rijnland vertr 31 Oct. v. Amst. n. Hamb. Waterland vertr. 1 Nov. v. Hamb. n. Amst. Eemland (thuisr.) vertr. 1 Nov. v. Bahia. Flandria (uitr.) arr. 1 Nov. te Southampton. HALCYON LIJN. Stad Amhem arr. 24 Oct. v. B.-Ayres te Ro- sario. Emmapark arr. 26 Oct. v. Hamb. te Ibrail. HOLLAND AMERlKA LIJN Breedijk arr. 31 Oct. v. Rott. te Boston. Leerdam arr. 1 Oct. v. N.-Orieans te Rott. Rijndam v. Rott. n. N.-York, vertr. 31 Oct. v. Boulogne. Burgerdijk vertr. 1 Nov. v. Rott. n. Balti more. HOLLAND AUSTRALIE LIJN. Arendskerk arr. 1 Nov. v. Hamb. te Rott. Palembang (thuisr.) vertr. 31 Oct. v. Mel bourne. Siantar (uitr.) arr. 31 Oct. te Wangaroo. Tjikandi (thuisr.) vertr. 1 Nov. v. Alexan dria. HOLLAND BRITSCH INDIE LIJN. Streefkerk (thuisr.) arr. 31 Oct. te Colombo. Bovenkenk vertr. 1 Nov. v. Rott. n. Calcutta HOLLAND OOST AFRIKA LIJN. Kambangam vertr. 30 Oct. v. Beira n. Mo zambique. Nijkerk vertr. 1 Nov. v. Rott. n. Hamb JiOLLAND OOST AZIE LIJN. Kertosono (thuisr.) vertr. 31 Oct. v. Colom bo. Oldekerk arr. 1 Nov. v. Bremen te Rott. ROTTERD. LLOYD. Goentoer (thuisr.) vertr. 31 Oct. v. Mar seille. Medan v. Bombay n. Dieppe vertr. 1 Nov. v. Marseille Blitar (thuisr.) vertr. 1 Nov. v. Port Said. ROTTERD. ZUID AMERIKA LIJN. Waaldijk (uitr.) vertr. 20 Oct. v. Pernambu- co. STOOMV. MIJ. OCEAAN. Atreus v. Shanghai n. Rott. arr. 30 Oct. te Hongkong. I.ycaon arr. 1 Nov v. Japan te Rott. Polyphemus v. Batavia n. Amst. arr. 1 Nov. te Gravesend. Priam v. Batavia n. Amst. arr. 1 Nov. te Suez. HOLLAND ZUID AFRIKA LIJN. Rietfontein arr. 1 Nov. v. East London te Port Natal. KON. WEST IND. MAILD. Calypso vertr. 29 Oct. v. Kingston J. n. Cu- ra^ao. NiCkerie arr. 29 Oct. v. W.-Indie te N.-York. P. J. LAURMAN, Notaris te SCHOORLDAM, zal op WOENSDAG 14 NOVEM BER 1923, voonn. 10 uur in het Koffiehuis van den heer P. HUI- BERTS te GROET, gem. Schoorl publiek verkoopen: Een goed onderhouden niet Erf, Tuin, perceelen Bouw- terrein en uitmuntend WEILAND, zeer gunstig staande en liggende te Groet, gem. Schoorl aa^ den Straatweg, tezamem groot 4 Hecta- ren, 22 Aren, 10 centiaren. j Te veilen in versdiillende deelen. Eigendom van mej. de wed. C. Kager-de Wit, aldaar. 50 pCt. der koopsom kan als le hypotheek gevestigd blijven 5 jaar vast 5 pCt. Aanvaarding Huis en Erf 1 Mei 1924; Landerijen 25 Dec. a.s. P. J. LAURMAN, notaris te SCHOORLDAM, zal op WOENSDAG 14 NOVEMBER 1923, des voormiddags 11 uur in het koffiehuis van P. HUIBERTS te Groet, publiek verkoopen: 1. DE NIEUWE VILLA zeer gunstig staande te Schoorl, met TUIN voorzien van vruchtboo- men, te zamen' groot 7 Aren. Zeilen, gordijnen, traplooper en looper in de gang1 zijn onder den koop begre- pen. Eigendom van den heer G MARTENS. 2. Perceelen zeer gunstig liggend BOUWTERREIN aan den Voor- weg te Schoorl, te zamen groot 40 Aren. Te veilen in 3 deelen. Aanvaarding bij de betaling. P. J. LAURMAN, notaris te SCHOORLDAM, zal op ZATERDAG 24 NOVEMBER 1923 bij opbod en op ZATERDAG 1 DECEMBER d. a. v. bij afslag, combinatien en eindtoewijzing, tel- kens des middags 12 uur in het kof fiehuis „Central" aan het Hof te Alkmaar, Publ iek verkoopen De kapitale nieuWe - met SCHUUR en ERF en nog een HUIS en ERF, met perceelen uit muntend WEILAND, zeer gunstig staande en liggende aan het Groot- N.H.Kanaal, bij de tramhalte Koe- dijk Noord, gemeente Bergen, te za men groot 16 H.A. 27 A 30 c.A. Eigendom van Mevrouw de wed. J. STUIJ, te Alkmaar. Aanvaarding landerijen 25 De cember a.s. Huizen &i erven 1 Mei 1924.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1923 | | pagina 7