DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Het Autobus-Vraagstuk. No. 295 J Honderd vfjf en twrntigste^Jaargang:. 1928 Atooimementsprijg bij yooruitbetaling per 3 maanden f2.—ft*, per post f2.50. Bewijsn. 5 ct. Advertentiepr. 25 ct. p. regel, grootere letters naar plaatsruimte, Brieven franco N.Y. Boeh- en Handelsdr. v.h. Herms. Coster Zoon, Yoordam 09, TeL Administr. No. 3. Redactie No. 33. ZATERDAU 15 DECEMBER Buitenland Dfi cuzamer msteali at 3 Sla&a. Directeur: G. H. KRAK. HoofdredacteurTj. N. ADEMA. De autobus is h e t vervoermiddel van den laatsten tijd. En het is een heel gemakkelijk vervoer middel. Niet alleen dat het in den regel aan com fort en snelheidseischen voldoet, maar het schept ook de gelegenheid kleine plaatsjes te bezoeken die door hun afgezond-erde tigging tot dusverre door ieder, die er niet nooazake- lijk zijn moest, vermeden werden. Omgekeerd- biedt het aan de bewoners van tal van vrijwel geisoleerde dorpen en dorp- jes cen gemakkelijke gelegenheid naar de nabijzijnde atad te gaan om er ontspanning te zoeken of inkoopen- te doen. En diaar in den regel de dorpsbewoners meer op de stad, dan de sted'elingen op de dorpen zijn aangewezeu, is het duidelijk dat een siad als Alkniaar, als centrum van een breeden kring welvarendc buitengemeenten, met een druk autobus-verkeer ten zeerste gebaat is. De Alkmaarsche winkeliers- zullen het in de Sint Nicolaasdagen eni trouwens over het algemeen reeds- bemerkt hebben, dat het b-ezoek van- buitenbewoners drukker ge weest is dan vroeger. Het vervoer per auto-bus is gemakkelijk en goedkoop en men behoeft maar weinig o-p zijn verlanglijstje te hebben of door het prijsverschil tusschen stads- en dorpswinkels wordt het reis-geW al spoedig uitgewonnen. Waarbij dan natuu-rlijk nog kom-t, dat voor vele d1 -rpsbewonars -een au-toritje en een wapdelin-g in de stad dikwijls een- welkome afvvis-sding geven en de stadlsmagazijlnen een veel grootere keuze dan de dorpswinkels bieden. Dezelfde motieven, die vele Alkmaarders dikwijls bewegen hun inkoopen in Amster dam te gaan doen, brengen tal van dorpsbe- woners er toe van de gemakkelijke autobussen te profiteered om in Alkniaar te kunnen winkelen. Voor een centrum als Alkmaar biedt het autobus-verkeer zonder twijfel groote voor- dfielen. Daarom (Stent da-t verkeer sieedb bevor- d-erd en zoo weinig mogelijk bemoeilijkt te worden. De autobus is voor velen een zeer geliefd vervoermiddel en dat men het over het alge- neen prettiger vin-dt kl-eine afstanden per auto dan per tra-m of trein af te leggen, be- wijst wel het vervoer naar Bergen, waar de bussen, on-danks dfi zeer starke concurren-tie van de H. IJ. S. M., tot nu toe steeds vol- doende passagiers hebben' gevonden. Het modeme verkeer stelt eischen, waar- aan zoo mogelijk voldaan moet worden. Het heeft geem zin en het is-op den duur niet vol te houden dat verkeer te belemme- ren m tc beperken'. Wij moeten geen autobussen het rijden on- mogelijk maken omdat onze straten te sl-echt of te sma! zijn. Dat is een stap achteruit. Een- oude stad rn'oet. zich zoo veel mogelijk bij het moderne verkeer aanpassen en het verkeer m-oet zich op -den duur niet hebben te regelen naar de dikwijls- gebrekki-ge toe- standen die een o-ude stad kenmerken. Het verkeer heeft in de laatste jaren een grooten sprong genomen. Zoo groot en zoo plotseli-ng is d'e verkeers groei geweest, dat men- vrijwel overal- op moci.h-lehcdcn stint, -omdat de -tijidl te kort is geweest om de verbeteringen van wegen en toestancTen met die verkeers-ontwikkeling ge- lijken tred te doen houden. Het verkeer is shelter gegro-eid dhn de ver- keerswegen. En- het is noodzakelijk dat de daardoor g-e- rezen moeilijkhed-en zoo spoedig mogelijk uit den weg geruimd wo-rden, ook al zullen daarvoor dan ook menigmaal belangrijke offers worden gevraagd. Een stad die niet op de teakenen des tijds let, die de ba-kens niet verzet als het getij verandert, zal in den omd-erllngen- con-curren- tiestrijd der steden geen rol van eenige betee- kenis kunnen spelen. Wanneer men in-ziet dat de autobus als snel, goedkoop en practisch vervoermiddel voor een stad als Alkmaar van groot belan-g is m-o-'-cii mnatregei'en getiroffen worden1 het gebruik van dat vervoermiddel zoo veel mo gelijk in de hand te werlcen. Het wegenvraagstuk Vraagt daarbij aller- e-er®:- de aand'acht, maa-r dtamaast zijn er nog tal van factoren die niet over het hoofd1 gezien mogen worden. Er moet voor de veiligheid van '^et verkeer worden gezorg-d, niet all een voor die der pas- saevers-. maar ook vo-o-r die Van die and-ere wcg-gebruikers. Zoolang onze wegen op een druk autover- keer nog niet berefcend zijn, eischt dit laatste d-e voile aandacht der overheid. Zoo snel is het auto-busverkeer tot ont- wikkeling gekomen, dat wetten en verorde ningen- achter gebleven zijn en er langza- merhand een toestand1 geschapen is waarbij dringend ingrijpen ter vermijding van onge- lukken noodzakelijk moet genoem-d1 worden. Het autobusverkeer lean- slechts door ver- trouwen in het vervoermiddel gediend- zijn. Het is dus noodzakelijk dat het toezicht op deze verkeersmiddelen zoo streng m'ogelijk Is. Nog -is dit door 't ontbreken van een wette- lijke regeling niet al-tijd mogelijk. Geen machinist krijgt zo-nder examen ver- lof een trein of tram te besturen, al gaat zijn machine over een zorgvuldig afgebakend en vrii geho-u-den baanvak. Maar ieder die een rijbewijs aangevraagd heeft en't ook altijd krijgt mag auto- bestuurder worden en zijn behendigheid met een bakbeest van een machine o-ngehinderd op den vrijen wandelweg probeeren. Loo-pt't mis nog gisteren heeft het Alk maarsche Kan-tongerecht een bestuurder ver- oordeeld, die op den Bergerweg met zijn pas sagiers te water is gereden dan krijgt de chauffeur een boete en wordt zijn rijbewijs eenigen tijd ing-etrokken. Maar dan is het ongeluk al gebeuxd. Het .is duidelijk, diat ook hier' voorkomen beter dan' genezen moet gen-oemd worden. Het zal er op welke wiize dan ook toe moeten komen- dat geen bestuurder van een passagiers-auto o-p den weg losgelaten wordt zonder dat hij. bewezen heeft de veilig heid van dien weg niet noodeloos in' gevaar te zullen brengen. Is de bekwaamheid van den bestuurder een eerste eisch voor de betrouwbaannaking van het autobus-verkeer, niet minder is dat een stren-g toezicht op het in' diemst gestelde vervoermiddel. De onderlinge concurrentie, de zucht om zooveel en zoo vlug mogelijk te verdien-en, br-engt meni-ge autobus in gebruik, die niet voor haar taak berekend is. Er is reeds menigmaal geklaagd) over on- betrouwbaar materiaal, over te li-chte chassis en talrijke verkeerso-ngelukken hebben be wezen, dat die klachten meermalen gerecht- vaardigd waren. Wij meenen te weten, dat de politic te de- zer stede evenais die in vele grootere ge- meen-ten zich steeds Voldoende van de de- gelijkheid van het hier in gebruik genomen- materiaal op de hoogte doet stellen. Daamaast -is een streng toezicht op de u-it- v-oeriiag van den d'iaast zelf noodzakelij-k. Het' Handeispla-a bevatte dezer dagen de kla-ch-t, dat langs d'e Zaan de concurrence der autobusomderaemiagen l-angzamerhand tot enhoudb-are toestaudien leadl De ondememingen rijzcn daar als padde- stoel'en uit den grand, terwijd de weg niet op zoo'n druk vervoer berekend- is, zoodiat er geen week voorbij.gaat zonder dat er onge- m'kken gebeurcn De ondterlinge concurren-tie is daar oor- zaak, dat de eone maatschappij de andere trach-t voor te komen, om zoo den concurrent de passagiers voor den neus weg te pikken. Te W-ormCrv-oer wordt het een ware wed- strij-d wiie voorkomt, omd'at die weg zooi smal is, dlat.de auto's steeds achter el-kandler moe ten blijven. Stopt die voorste auto plotseling, dan hangt 't maar van de tegenwoordligheid van' geest der achterste chauffeurs af, of die bussen al dan niiet op elkaar rijden. Hot spreekt vanzelf dat dergelijike toestan- dbn op den d'u-u-r veranderd1 moeten worden. Voor Alkmaar en omgeving is die toesitand) al heel wat beter dan voor de Zaansitreek, maar die veel te sma lie, aan breedte slooten grenz-eiiide Bergerweg waarvan door auto bussen het drukst gebruik wordlt gemaakt eis-chit ocfc het treffen- van die meest mogelijke veiligheidsmaatregelen- Het is voor het publiek heel gemakkelijk, wamieer het op elk gewensch-t o-ogenbl'ik een bus kan pakken. maar de vdli-gh-ei-d van het verkeer zal juist hierdbo-r allerminst giediend1 worden Want dan ontaardt het autobusvervoer in een schcrpe concurrentie tusschen- venschil- letid'e ondememingen, dan geld't voor alle chauffeurs slechts h-et parool z-Ooveel moge lijk beta-lende pas-sagiers -te vervoeren, dan wordt het een gejakker -om zoo vlug mogdijk hceu' on terug te zijn, waa-fbiji emstige ver- keersongelukken- op den duur niet zullen kun nen ulitblijven. Slochts de bussen met vaslte vertrekuren hebben geen- belang bij noodeloos snel ver voer en zullen de grootste veiligheid bieden. Bij de op vaste tijden vertrekkende d'iensten is nauwlettend1 toezicht no-odig, opdlat niet mecr passagiers wo-rden ingenomen- dan waarvoor de wagen- ruimite biedt het 's opva'llmd hoe d'e chauff-eur no-g menligmaa-1 in een horkje ged'irukt zit en zijn bewegingsyrijL held mist -en- bet m-oet aan het versrtandig i-nzicht d-er passagiers zelf overgclaten wor den in hoeverr-e zij voldoen- willen aan het verzock, de aandacht van d;en bestuurder tij- dbns de rit niet door gesprekken af te -leideni. Hire wenschelij-k ook di-t laa-tste i-s, schijnt nog maar doo-r weinigfen- begrepen te worden en de chauffeurs zelf werken -helaas nog niet Ge^'Oer mee opdht h-ieraan streng de hand' kan wo-rden geboud'en. T-en s-l'otfe met het oog op- het auto-bus- vervoer te dtezer st-ed-e nog -een- erakele op- merking. Sind® eenigen- tijd- zijn dfeze vervoermidde- 'en uit d'e Langes-tra-at gebannen en hebben zii een standplaafc op het Kerkpiein inigeno'- men\ Zoolang onze hoofdstraat zoo slecht ge- plaveiid! en- zoo smal voor het rijverkeer is als thans nog het geval is, kunnen- wiji d-ezen maat-regel bfflijken, al zullen vele passagiers uit het Oostelijk stad'sgedeelte hierdoor ua- deel of bemoeiiijking oudemnden. Toch lijkt ens een algemeene auto-stand- plaate zeker gewenscht en leen-t het KerkplV-n zoo m-ogelijk later uitgeb-reid met het ter- rei-n, dat nu den tuin van het gebouw van- den keuringsdienst vormt zich. daarvoor beter dan de in- able opzichten gevaarlijke Steenenlbrug. Wordt het Kerkpiein als eindpumit en staodiplaats van alle autobussen aangewe- zen, dan zou ook den passagiers van Heiioo en Limmen de wan-deliu-g vanaf dfi H-eilooer- brug n-aar die binnenstad- b-espaard kunnen bKjven. Toch wordt nu reeds geklaagd1, dait het KerkpMm als wachtplaats zeer koud en cnbe- schut voor den d'aar ter plaatse sterken- wind is. Het is duidfil'ij-k, diat, wanneer dit stadsige- deelte d-efinitief als standplaats voor autobus sen mocht bestemd worden, een- behoodijk, windVrij wachthuisje niet achterwege zal kunnfen blijven. Het Hofplein wordit meer en meer als standplaats voor vrachtau-tols gebruikt. De transporto-ndleraiemers moeten kort ge- leden het Doelenveld aangevraagd hebben, d'aar dit een afgesioten tfirrdn is, da-t geimiak- kelijik ter voorkoming van diefstalleni uit vrachtw-agens bewaakt zou kunnen wor den Dit terrein schijnt geweigerd te zijn, omdat het voor een- school als kinderspeelplaats» moet dienst doen. Hopelijik v-ihiden Burg, en Weth. spoedig eeri and;re oplossing. Ook het vraagstuk van het zich steeds m-eer ontwikkelend vrachtauto-vervoer -heeft nog vele moeilijke Icanten, die nioodzafcelijk bestudeering en oplossing eischen. BE'S-PREKING TUSSCHEN* FRANKRIJK EN DUITSCHLAND. De diplomtieke medewerker van Havas meent te weten, dat, nu aan alle door de Fransche regeering gestelue eischen voor een hervatting van de onderhandelingen- met de D-uitsche regeering, is voldaan door d-e volled-ige opheffing van het lijdelijk verzet, •te Parijs thans geen bezwaar meer zal wor den gemaakt tegen de hevatting van de be- spreking-en tusschen de beide landen door bemiddieling van den Duitschen zaagelastig- de, Von- Hoesch of een nieuwen Duitschen geza-nt, ingeval- de Duitsche regeering d'e ben-oeming van een nieuwen gezant thans noodig mocht achten-. Alle door de Duitsche regeering te maken opmerkingen ten opzic'hte van de herstelkwes- tie zullen met belangstelli-ng worden aange- hoord. Intusschen zou de Fransche regeering niet kunnen handelen in strijd met de prero- gatieven die die Commiss-ie van Herstel op grond van het verdrag van Versailles bezit. Ten opzichte van alles, wat de C. v. H. be- treft, zal de Fransche regeering er zich dan ook toe bepalen, haar afgevaardigde in deze commissie de no-odige aanwijzingen te geven. Frankrijk zal niet toestaan, dat de onmi-d- dellijke beeindiging d-er Roerbezetting een punt van bespreiking zal uitmaken. Zooals reeds eerder officieel door Betgie en Frank rijk werd verklaard, zullen deze landen- de genomen panden slechts naar gelang van de ontvange nbetalingen opgeven. D-aarentegen is de Fransche regeering berei-d zich te ver- staan met de officieele vertegen-woordigers der Duitsche regeering omtrent -de wijze der bezetting en zij zal er zich niet tegen verzet- ten met de Duitsche regeering te onderhan- de-len over d-e Irwestie van de eploitatie der Roermijnen. De rechtstreeks tusschen dfi Duitsche indusfrieelen en de Micum gesloten con-tracten zullen bij gelegenheid van- hun hernieuwing in April a.s. het onderwerp kun nen uitmaken van- officieele besprekimgen tusschen Parijs en Berlijn. Ook zal- er niet gediscussieerd kunnen worden over de m-ilitaire bezetting van den linker-Rijnoever, waa-rvan de in het vredes- verdra-g vastgesteld-e modaliteiten en het t ijdstip van omtruiming formeele, onaan-tast- bare bepalingen zijn. Ingeval D-uitschland zou willen spreken over het separatisme in het Rijnland, is het zeer twijfealdrtig, of Fran-krijk zich met een discussie in zaike deze, uitsluitend tot de bin- n-en-landsch-e aangelegenhedien van Duitsch- land behoqren-de kwestie zal inlaten. Daa-r de Fransche regeering ten opzichte van de Duit- schers in het bezette gebier een strikte neutra- liteit handhaaft, kan zij in dit probleem niet tusschenbeide komen. Eer is reden aan te nemen, dat Belgie een- zelfde houding zal aannem-en als Frankrijk. De beide landen hebben trouwens te dien opzichte van gedachten gewisseld. EEN KLACHT TEGEN PRUISEN-. In- geheel Oost-Pruisen wo-rdien- voilgens een Orient-'telegram met toestemmiing der over- herd bijbo-ndere orgainisaties gevormd', die een militair -kiaralkter hebben' en -don naa-mi dfe- -gen van „Fdldhuitite" en ,,Ehrenhult-er'. ,In' ieder d-orp bevindit zjdi een. twaalftai- ledten dezer organisaties, gewapend met fcarabijnen en 'revolvers. De dtarpem f-ommeerfen' compiag- nieen, die eveneens vian miteailllleurB zijkt voor- zien en die, indien dit noodig mocht blijken, -dfi -rijtoveer aanzienlijlk kunnen wreterken. Deze ve-rmomde versterking v^n troepen in het Po-o-lsche grensgebiedi vormt een- inbreuk op de bepalingen van het verdrag van Ver sailles batreffende dfi on-twapening van DuiUsdiland. Met een corded- over bovenstaanldle dient men rekendng te houden met de broni; reeds meer deze malem kwam van- dlaar een beri-cht, da-t lalter bleek sterlk verldreven -te zijn- en te nemen maatregdem van Po-len- moest -rechfc- vaardigen. DE AMBTENAARSSALARISSEN IN DUITSCHLAND. Het Rijkskabinet nam in de zitting van gisteren de tweede belastingnoodverorde- ning aan en bepaalde de richtlijnen voor de schadeloosstelling van uitgewezen beamb- ten. Tengevolge van de moeilijke financi- eele toestanden kan het Duitsche Rijk op 17 December de tweede helft van de De- cember-salarissen voor de beambten slechts ten halve uitbetalen. De rest wordt op 21 December uitbetaald. WERKLOOSHEIDSVERZORGING IN DUITSCHLAND. De kosten van de werkloozenverzorging in het bezette gebied, die tijdens en na de Ruhractie alleen door het Rijk werd ge- dragen, zal thans nog slechts voor de helft uit de Rijksmiddelen worden opgebracht. Officieel wordt er op gewezen, dat dit deel wettig is en dat voortaan Weer door de lan den en de steden de rest moet bijgedragen vworden. mJLP VOOR DUITSCHLAND. In den Oostenrijkschen Nationalen Raad werd het bekende soc.-dem. voorstel om '10 milliard uit te trekken voor de Duitsche noodlijdenden met 86 tegen 66 stemmen verworpen. OOK EEN MACHTIGINGSWET IN BEIEREN. De door den ministerraad aangenomen machtigingswet geeft den ministerraad vol- macht, om .ten behoeve van de saneering van de staatshuishouding. op financieel-, economisch- en sociaal gebied door de uit- vaardiging van noodwetten, van de grond- wettelijke voorschriften af te wijken. Deze machtigingswet zal voorloopig geldigheid hebben tot 1 April 1924. In verband met het feit, dat de machti gingswet, zooals deze thans in den minis terraad is aantfenomen, rekening houdt met de meening van den minister van Financien, Krausneck, heeft deze besloten zijn verzoek om ontslag in te trekken. DE TOE STAND IN MEXICO. De berichten omtrenit den toesfaimdl in Mexico spreken elkandier tegen Een tele gram- uit San Anton-io deelt mede, dat de opsbamd ziiich uithreidt liangs de Wes'tkusb van Mexio. De steden Yoecatiam, Manda -en Progresso zijn dioo-r de revolutioniniairen- be- zet. Het beri-chit, diat MiexicxHa'ty is geisofcerri alls gevo-lg van het overlo-open van generala-1 Sanchez naar de zij^e van Huentai, wmd-ii bevestigd. Vcilgens een vebtraag-d telegram1 uit die stiad Mexico wenden de o-pstanidldlingett dlo-or de regaeringstnoepem bij Esperanza versllagen. Verder wordt d'oor de Obregon-regeer-iing lie- gengespro-k-en, dat de opstand' zifih oolk tot Tampico -heefll -uitgelbreki. Officieele telegramm-eni melden, dat de eerste velds-lag tusschen de Mexicaamsche regee- ringstroep-en en dfi rebellen ondler gcneraal Estrada, die bij Ocotlan heef-t p-laats gehad, ggeeixidii-gd is met een overwiuning van- de regeerin-gtroepen. GemeS wordt, d-a-t de federal-e troepem de rebellen hebbeni verslagen bij Esperanza. Uit Mexico-City wordt gemeld, dat de plants Celaya in den st'aat Guanajuata, een belangrijk handelscentrum, gister door die re- volutionniaire troepen- ond'er leiding van gene- raal Gallegos is bezet Deze stad is gelegen aan den spo-odijn van- Ipahuato, thans het hioofdkwartier der federate t-roepen. De rebellen melden- de bezetting van het spacmWegstatiion Oriental na een hevigen strijd1, ferwijt zij1 thans met dfi regeerin-gs-troe^ pen- in gevecht giewikkeld zijn b-ij- Sain Merco®, dat een belangrij'k spoorwqgknooppun-t is. De Amerikaansch-e onderdanen verlaten zoo spo-ed'ig m-ogelijk Vera Cruz, daar zij vreezen, d-at Huerta's tro-epen a-ati het plun- dfiren zullen slaan, indien zij de nedfirlaag GESOHTL TUSSCHEN GRIEKENLAND EiN ALBlANie. In- verband1 mfet de p-ubliteatie van. een- bro chure door -hell officieele Albameesohe pera- burea-u, -welk-e ernlstigo 'beffeedigimigiem -bevatte aan het adres van- het G-rieksche vodk en het Girieksche tegfir, heeft dfi Grieksch-e regee ring dten- verltegenwoondiiger van- Griekienland- te TXira-zzo dinstruotie gegfiven, dfi Allbanee- sche regeering -te verzoeken; dfize pubflicatie in ©en officieel!- communique te dlesawueerteni en sitnafmaatregelen op den directeur van het Albaneesche persbureau toe te passen. Voor het geval, diat hieraam niet wordt voldaan, heeft de Gridcsche regeering haar vertegenwoordiger te Durazzo last gegeven-, te ventreikken en het bdheer der G-riieksche Ifr gatifi alidlaar -aan eigetn secrellaris over te llai- -ten. DE POLITIEKE CRISIS IN ENGELAND. De ministers, die bij de jongste verkiezin- gen werden verslagen, hebben bij den pre- Lnummiiijf./at mier hun ontslag ingediend, doeh hun is verzocht voor het oogenblik hun functies te willen blijven vervullen. Er bestaan weinig vooruitzichten op nieuwe benoemingen voordat het nieuwe parlement bijeenkomt behalve voor de functie van den minister voor den Overzeeschen Handel. Kolonel Buckley heeft dit ambt neergelegd, daar hij zich niet kon vereenigen met de tarieven- politiek der regeering, Bij de algemeene verkiezingen was hij niet candidaat gesteld. De „Times" verklaart, dat, al wordt er ook gezegd dat extremisten en de Labour- ,partij niets te maken willen hebben met an dere politieke partijen, voorzichtige La- bour-menschen wel inzien, dat zij vroeger of later met de liberate partij overleg zullen moeten plegen. ENGELSCHE ARB EIDERS NAAR FRANKRIJK. Ter besiilrtijding vami diet wierklbosheidl in Enigdand is tusschen -die Bri-tsche en Fran sche ministers van Arbeidi een regeling gei- troffen, wfilikie het mogeliijk zal) makem, te trachten vo-or een dfiel dier Engd-sche wertk- loozen- in Franikrij-k arbeid1 te vindfen. De voorwaardfin -onder welke dfize it-ewerkstel- lintg zal gesdi-iedien wo-ridleni' onderwoqpen aan dfi goedkeuring dbr baide min-isteiis. E>e Eipgelschie milnister'zal dloor bemidlddtag van de a-rbeidsbeurzenj de arbeiders a-anwij'zeni, die in aanmerkilmg -komen ami in- Fra-nkrijlk te gaan werken. Men 'heefti d-aarbijl ook het oog oip -diifi Bdt- sche -cndem-etmlingen,, die in Franikrijik hun fabrieken- hebben- en dus wdl in da eerste pl-aats bela-ng hebben bij dfi vermindesning van het -aanta-l werkloozen- in- Bngel'and. ANT I-BOLS JEWrS-T'IiSCHE BEWEGING-EN. -Gemeld word-t, dat fn versich-i-llenidte R'ussi- sche districten dfi aniri-bolsjewist-is-che beiwe- ging teen-eemt. In het gouvememient Mohi- lo-w is een belan;grijke afdeefJing gewapendie boeren op de been. In hetl district O-era1 deed een gewapiande benidfi een aanival- op het spoorwegstation Ma-kushinsk, evena-is -in Tu-rkestain en Gentraail- Azie, waiar bendten opSian-dfilingen ^eiyoirmid wotnd-en tegen het bo-l-sjewistische regime. De Idrgtezenstamhiien emi,greeren in groote hoeve-elhedlen naar Chi-- neesch -g-rond^ebied, om alda-ar besdie-rmiing te zoeken. DE DRANKAUTO. De politie te New Yersey heeft een auto in beslag genomen, die bestuurd werd. door een vrouw. De auto bevatte whisky tot een waarde van 1250 dollars. Het smokkelen had plaats met twee auto's, De eerste auto vervoerde limonade. Wanneer de douane-beambten bezig waren deze auto te onderzoeken, reed de tweede auto, bestuurd door een vrouw, voorbij. In deze auto was whisky verborgen. Deze true is vele malen berhaald, totdat de douane-autoriteiten er de lucht van kregen en er een einde aan maakten. EEN ECHTSCHEIDINGSPROCES. Prinses Catharina Alexandrovna Obo- lensky Meletsky, dochter van Czaar Alexander II, die een eisch tot echtschei- ,ding tegen haar gemaal Prins Serge Plato- novitch Obolensky Meletsky had ingediend, verkreeg bij beslissing van de N^eensche rechtbank de voorloopige inwilliging van dezen eisch. De prinses maakte voor het eerst met den prins kennis in het militaire hospitaal te Yalta, waar de prins ziek lag en de prinses, die toen den titel droeg van Hare Doorluchtige Hoogheid Prinses Yourtevsky, weduwe van Prins Bariatinsky, als ver- pleegster dienst deed. Zij kregen elkaar lief en huwden in den Cathedraal van St. Chrysoston te Yalta en trokken, na hun have en goed tijdens de revolutie in Rus- land verloren te hebben, naar Engeland. In den laatsten tijd scheen de verstand- houding tusschen het echtpaar veel te wen- schen over te laten. Een te Berlijn wonende Russische bis- schop trachtte het huwelijk ongedaan te maken op grond van het feit, dat de prinses Roomsch Katholiek geworden was. Bij rechterlijke beslissing van het Ber- Kjnsche Hof werd tot ontbinding van het huwelijk besloten, doch de rechterlijke macht in Rusland erkende de beslissing van het vreemde gerechtshof niet. Thans zal waarschijnlijk goedgunstig op den eisch van echtscheiding door de vrouw .ingesteld, beschikt worden, daar gebleken moet zijn, dat de Prins zijn echtgenoote ontrouw is geworden. In een hotel te Brighton werd hij met een andere vrouw aangetroffen. Heden, voor de Rechtbank staande, ver- klaarde de Prinses, dat haar gemaal haar bekend had, haar in den zomer van 1920 ontrouw te zijn geworden. DE IMMIGRATIE IN AMERIKA. De Amerikaansche onderstaatssecretaris van Arbeid heeft in een rede, op de immi- gratieconferentie gehouden, verdere beper- king der immigratie bepleit. Hij verklaarde, dat 't acuut tekort aan arbeidskrachten van eenige maanden geleden heeft plaats ge maakt voor het werkloosheidsvraagstuk. De werkloosheid dreigt enorme afmetingen aan te nemen. DE HANDEL IN BLANKE SLAVINNEN. De Volkenbondsraad heeft besloten om de staten, die de conventie in zake de be-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1923 | | pagina 1