DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
Het Autobus-Vraagstuk.
No. 295
J
Honderd vfjf en twrntigste^Jaargang:.
1928
Atooimementsprijg bij yooruitbetaling per 3 maanden f2.—ft*, per post f2.50. Bewijsn. 5 ct. Advertentiepr. 25 ct. p. regel, grootere letters naar plaatsruimte,
Brieven franco N.Y. Boeh- en Handelsdr. v.h. Herms. Coster Zoon, Yoordam 09, TeL Administr. No. 3. Redactie No. 33.
ZATERDAU
15 DECEMBER
Buitenland
Dfi cuzamer msteali at 3 Sla&a.
Directeur: G. H. KRAK.
HoofdredacteurTj. N. ADEMA.
De autobus is h e t vervoermiddel van den
laatsten tijd.
En het is een heel gemakkelijk vervoer
middel.
Niet alleen dat het in den regel aan com
fort en snelheidseischen voldoet, maar het
schept ook de gelegenheid kleine plaatsjes te
bezoeken die door hun afgezond-erde tigging
tot dusverre door ieder, die er niet nooazake-
lijk zijn moest, vermeden werden.
Omgekeerd- biedt het aan de bewoners van
tal van vrijwel geisoleerde dorpen en dorp-
jes cen gemakkelijke gelegenheid naar de
nabijzijnde atad te gaan om er ontspanning
te zoeken of inkoopen- te doen.
En diaar in den regel de dorpsbewoners
meer op de stad, dan de sted'elingen op de
dorpen zijn aangewezeu, is het duidelijk dat
een siad als Alkniaar, als centrum van een
breeden kring welvarendc buitengemeenten,
met een druk autobus-verkeer ten zeerste
gebaat is.
De Alkmaarsche winkeliers- zullen het in
de Sint Nicolaasdagen eni trouwens over
het algemeen reeds- bemerkt hebben, dat
het b-ezoek van- buitenbewoners drukker ge
weest is dan vroeger.
Het vervoer per auto-bus is gemakkelijk en
goedkoop en men behoeft maar weinig o-p
zijn verlanglijstje te hebben of door het
prijsverschil tusschen stads- en dorpswinkels
wordt het reis-geW al spoedig uitgewonnen.
Waarbij dan natuu-rlijk nog kom-t, dat voor
vele d1 -rpsbewonars -een au-toritje en een
wapdelin-g in de stad dikwijls een- welkome
afvvis-sding geven en de stadlsmagazijlnen
een veel grootere keuze dan de dorpswinkels
bieden.
Dezelfde motieven, die vele Alkmaarders
dikwijls bewegen hun inkoopen in Amster
dam te gaan doen, brengen tal van dorpsbe-
woners er toe van de gemakkelijke autobussen
te profiteered om in Alkniaar te kunnen
winkelen.
Voor een centrum als Alkmaar biedt het
autobus-verkeer zonder twijfel groote voor-
dfielen.
Daarom (Stent da-t verkeer sieedb bevor-
d-erd en zoo weinig mogelijk bemoeilijkt te
worden.
De autobus is voor velen een zeer geliefd
vervoermiddel en dat men het over het alge-
neen prettiger vin-dt kl-eine afstanden per
auto dan per tra-m of trein af te leggen, be-
wijst wel het vervoer naar Bergen, waar de
bussen, on-danks dfi zeer starke concurren-tie
van de H. IJ. S. M., tot nu toe steeds vol-
doende passagiers hebben' gevonden.
Het modeme verkeer stelt eischen, waar-
aan zoo mogelijk voldaan moet worden.
Het heeft geem zin en het is-op den duur
niet vol te houden dat verkeer te belemme-
ren m tc beperken'.
Wij moeten geen autobussen het rijden on-
mogelijk maken omdat onze straten te sl-echt
of te sma! zijn.
Dat is een stap achteruit.
Een- oude stad rn'oet. zich zoo veel mogelijk
bij het moderne verkeer aanpassen en het
verkeer m-oet zich op -den duur niet hebben
te regelen naar de dikwijls- gebrekki-ge toe-
standen die een o-ude stad kenmerken.
Het verkeer heeft in de laatste jaren een
grooten sprong genomen.
Zoo groot en zoo plotseli-ng is d'e verkeers
groei geweest, dat men- vrijwel overal- op
moci.h-lehcdcn stint, -omdat de -tijidl te kort is
geweest om de verbeteringen van wegen en
toestancTen met die verkeers-ontwikkeling ge-
lijken tred te doen houden.
Het verkeer is shelter gegro-eid dhn de ver-
keerswegen.
En- het is noodzakelijk dat de daardoor g-e-
rezen moeilijkhed-en zoo spoedig mogelijk
uit den weg geruimd wo-rden, ook al zullen
daarvoor dan ook menigmaal belangrijke
offers worden gevraagd.
Een stad die niet op de teakenen des tijds
let, die de ba-kens niet verzet als het getij
verandert, zal in den omd-erllngen- con-curren-
tiestrijd der steden geen rol van eenige betee-
kenis kunnen spelen.
Wanneer men in-ziet dat de autobus als
snel, goedkoop en practisch vervoermiddel
voor een stad als Alkmaar van groot belan-g
is m-o-'-cii mnatregei'en getiroffen worden1 het
gebruik van dat vervoermiddel zoo veel mo
gelijk in de hand te werlcen.
Het wegenvraagstuk Vraagt daarbij aller-
e-er®:- de aand'acht, maa-r dtamaast zijn er
nog tal van factoren die niet over het hoofd1
gezien mogen worden.
Er moet voor de veiligheid van '^et verkeer
worden gezorg-d, niet all een voor die der pas-
saevers-. maar ook vo-o-r die Van die and-ere
wcg-gebruikers.
Zoolang onze wegen op een druk autover-
keer nog niet berefcend zijn, eischt dit laatste
d-e voile aandacht der overheid.
Zoo snel is het auto-busverkeer tot ont-
wikkeling gekomen, dat wetten en verorde
ningen- achter gebleven zijn en er langza-
merhand een toestand1 geschapen is waarbij
dringend ingrijpen ter vermijding van onge-
lukken noodzakelijk moet genoem-d1 worden.
Het autobusverkeer lean- slechts door ver-
trouwen in het vervoermiddel gediend- zijn.
Het is dus noodzakelijk dat het toezicht op
deze verkeersmiddelen zoo streng m'ogelijk Is.
Nog -is dit door 't ontbreken van een wette-
lijke regeling niet al-tijd mogelijk.
Geen machinist krijgt zo-nder examen ver-
lof een trein of tram te besturen, al gaat zijn
machine over een zorgvuldig afgebakend en
vrii geho-u-den baanvak.
Maar ieder die een rijbewijs aangevraagd
heeft en't ook altijd krijgt mag auto-
bestuurder worden en zijn behendigheid met
een bakbeest van een machine o-ngehinderd
op den vrijen wandelweg probeeren.
Loo-pt't mis nog gisteren heeft het Alk
maarsche Kan-tongerecht een bestuurder ver-
oordeeld, die op den Bergerweg met zijn pas
sagiers te water is gereden dan krijgt de
chauffeur een boete en wordt zijn rijbewijs
eenigen tijd ing-etrokken.
Maar dan is het ongeluk al gebeuxd.
Het .is duidelijk, diat ook hier' voorkomen
beter dan' genezen moet gen-oemd worden.
Het zal er op welke wiize dan ook
toe moeten komen- dat geen bestuurder van
een passagiers-auto o-p den weg losgelaten
wordt zonder dat hij. bewezen heeft de veilig
heid van dien weg niet noodeloos in' gevaar
te zullen brengen.
Is de bekwaamheid van den bestuurder
een eerste eisch voor de betrouwbaannaking
van het autobus-verkeer, niet minder is dat
een stren-g toezicht op het in' diemst gestelde
vervoermiddel.
De onderlinge concurrentie, de zucht om
zooveel en zoo vlug mogelijk te verdien-en,
br-engt meni-ge autobus in gebruik, die niet
voor haar taak berekend is.
Er is reeds menigmaal geklaagd) over on-
betrouwbaar materiaal, over te li-chte chassis
en talrijke verkeerso-ngelukken hebben be
wezen, dat die klachten meermalen gerecht-
vaardigd waren.
Wij meenen te weten, dat de politic te de-
zer stede evenais die in vele grootere ge-
meen-ten zich steeds Voldoende van de de-
gelijkheid van het hier in gebruik genomen-
materiaal op de hoogte doet stellen.
Daamaast -is een streng toezicht op de u-it-
v-oeriiag van den d'iaast zelf noodzakelij-k.
Het' Handeispla-a bevatte dezer dagen de
kla-ch-t, dat langs d'e Zaan de concurrence
der autobusomderaemiagen l-angzamerhand
tot enhoudb-are toestaudien leadl
De ondememingen rijzcn daar als padde-
stoel'en uit den grand, terwijd de weg niet op
zoo'n druk vervoer berekend- is, zoodiat er
geen week voorbij.gaat zonder dat er onge-
m'kken gebeurcn
De ondterlinge concurren-tie is daar oor-
zaak, dat de eone maatschappij de andere
trach-t voor te komen, om zoo den concurrent
de passagiers voor den neus weg te pikken.
Te W-ormCrv-oer wordt het een ware wed-
strij-d wiie voorkomt, omd'at die weg zooi smal
is, dlat.de auto's steeds achter el-kandler moe
ten blijven.
Stopt die voorste auto plotseling, dan hangt
't maar van de tegenwoordligheid van' geest
der achterste chauffeurs af, of die bussen al
dan niiet op elkaar rijden.
Hot spreekt vanzelf dat dergelijike toestan-
dbn op den d'u-u-r veranderd1 moeten worden.
Voor Alkmaar en omgeving is die toesitand)
al heel wat beter dan voor de Zaansitreek,
maar die veel te sma lie, aan breedte slooten
grenz-eiiide Bergerweg waarvan door auto
bussen het drukst gebruik wordlt gemaakt
eis-chit ocfc het treffen- van die meest mogelijke
veiligheidsmaatregelen-
Het is voor het publiek heel gemakkelijk,
wamieer het op elk gewensch-t o-ogenbl'ik een
bus kan pakken. maar de vdli-gh-ei-d van het
verkeer zal juist hierdbo-r allerminst giediend1
worden
Want dan ontaardt het autobusvervoer in
een schcrpe concurrentie tusschen- venschil-
letid'e ondememingen, dan geld't voor alle
chauffeurs slechts h-et parool z-Ooveel moge
lijk beta-lende pas-sagiers -te vervoeren, dan
wordt het een gejakker -om zoo vlug mogdijk
hceu' on terug te zijn, waa-fbiji emstige ver-
keersongelukken- op den duur niet zullen kun
nen ulitblijven.
Slochts de bussen met vaslte vertrekuren
hebben geen- belang bij noodeloos snel ver
voer en zullen de grootste veiligheid bieden.
Bij de op vaste tijden vertrekkende d'iensten
is nauwlettend1 toezicht no-odig, opdlat niet
mecr passagiers wo-rden ingenomen- dan
waarvoor de wagen- ruimite biedt het 's
opva'llmd hoe d'e chauff-eur no-g menligmaa-1 in
een horkje ged'irukt zit en zijn bewegingsyrijL
held mist -en- bet m-oet aan het versrtandig
i-nzicht d-er passagiers zelf overgclaten wor
den in hoeverr-e zij voldoen- willen aan het
verzock, de aandacht van d;en bestuurder tij-
dbns de rit niet door gesprekken af te -leideni.
Hire wenschelij-k ook di-t laa-tste i-s, schijnt
nog maar doo-r weinigfen- begrepen te worden
en de chauffeurs zelf werken -helaas nog niet
Ge^'Oer mee opdht h-ieraan streng de hand'
kan wo-rden geboud'en.
T-en s-l'otfe met het oog op- het auto-bus-
vervoer te dtezer st-ed-e nog -een- erakele op-
merking.
Sind® eenigen- tijd- zijn dfeze vervoermidde-
'en uit d'e Langes-tra-at gebannen en hebben
zii een standplaafc op het Kerkpiein inigeno'-
men\
Zoolang onze hoofdstraat zoo slecht ge-
plaveiid! en- zoo smal voor het rijverkeer is als
thans nog het geval is, kunnen- wiji d-ezen
maat-regel bfflijken, al zullen vele passagiers
uit het Oostelijk stad'sgedeelte hierdoor ua-
deel of bemoeiiijking oudemnden.
Toch lijkt ens een algemeene auto-stand-
plaate zeker gewenscht en leen-t het KerkplV-n
zoo m-ogelijk later uitgeb-reid met het ter-
rei-n, dat nu den tuin van het gebouw van-
den keuringsdienst vormt zich. daarvoor
beter dan de in- able opzichten gevaarlijke
Steenenlbrug.
Wordt het Kerkpiein als eindpumit en
staodiplaats van alle autobussen aangewe-
zen, dan zou ook den passagiers van Heiioo
en Limmen de wan-deliu-g vanaf dfi H-eilooer-
brug n-aar die binnenstad- b-espaard kunnen
bKjven.
Toch wordt nu reeds geklaagd1, dait het
KerkpMm als wachtplaats zeer koud en cnbe-
schut voor den d'aar ter plaatse sterken- wind
is.
Het is duidfil'ij-k, diat, wanneer dit stadsige-
deelte d-efinitief als standplaats voor autobus
sen mocht bestemd worden, een- behoodijk,
windVrij wachthuisje niet achterwege zal
kunnfen blijven.
Het Hofplein wordit meer en meer als
standplaats voor vrachtau-tols gebruikt.
De transporto-ndleraiemers moeten kort ge-
leden het Doelenveld aangevraagd hebben,
d'aar dit een afgesioten tfirrdn is, da-t geimiak-
kelijik ter voorkoming van diefstalleni uit
vrachtw-agens bewaakt zou kunnen wor
den
Dit terrein schijnt geweigerd te zijn, omdat
het voor een- school als kinderspeelplaats»
moet dienst doen.
Hopelijik v-ihiden Burg, en Weth. spoedig
eeri and;re oplossing.
Ook het vraagstuk van het zich steeds
m-eer ontwikkelend vrachtauto-vervoer -heeft
nog vele moeilijke Icanten, die nioodzafcelijk
bestudeering en oplossing eischen.
BE'S-PREKING TUSSCHEN*
FRANKRIJK EN DUITSCHLAND.
De diplomtieke medewerker van Havas
meent te weten, dat, nu aan alle door de
Fransche regeering gestelue eischen voor
een hervatting van de onderhandelingen- met
de D-uitsche regeering, is voldaan door d-e
volled-ige opheffing van het lijdelijk verzet,
•te Parijs thans geen bezwaar meer zal wor
den gemaakt tegen de hevatting van de be-
spreking-en tusschen de beide landen door
bemiddieling van den Duitschen zaagelastig-
de, Von- Hoesch of een nieuwen Duitschen
geza-nt, ingeval- de Duitsche regeering d'e
ben-oeming van een nieuwen gezant thans
noodig mocht achten-.
Alle door de Duitsche regeering te maken
opmerkingen ten opzic'hte van de herstelkwes-
tie zullen met belangstelli-ng worden aange-
hoord. Intusschen zou de Fransche regeering
niet kunnen handelen in strijd met de prero-
gatieven die die Commiss-ie van Herstel op
grond van het verdrag van Versailles bezit.
Ten opzichte van alles, wat de C. v. H. be-
treft, zal de Fransche regeering er zich dan
ook toe bepalen, haar afgevaardigde in deze
commissie de no-odige aanwijzingen te geven.
Frankrijk zal niet toestaan, dat de onmi-d-
dellijke beeindiging d-er Roerbezetting een
punt van bespreiking zal uitmaken. Zooals
reeds eerder officieel door Betgie en Frank
rijk werd verklaard, zullen deze landen- de
genomen panden slechts naar gelang van de
ontvange nbetalingen opgeven. D-aarentegen
is de Fransche regeering berei-d zich te ver-
staan met de officieele vertegen-woordigers
der Duitsche regeering omtrent -de wijze der
bezetting en zij zal er zich niet tegen verzet-
ten met de Duitsche regeering te onderhan-
de-len over d-e Irwestie van de eploitatie der
Roermijnen. De rechtstreeks tusschen dfi
Duitsche indusfrieelen en de Micum gesloten
con-tracten zullen bij gelegenheid van- hun
hernieuwing in April a.s. het onderwerp kun
nen uitmaken van- officieele besprekimgen
tusschen Parijs en Berlijn.
Ook zal- er niet gediscussieerd kunnen
worden over de m-ilitaire bezetting van den
linker-Rijnoever, waa-rvan de in het vredes-
verdra-g vastgesteld-e modaliteiten en het
t ijdstip van omtruiming formeele, onaan-tast-
bare bepalingen zijn.
Ingeval D-uitschland zou willen spreken
over het separatisme in het Rijnland, is het
zeer twijfealdrtig, of Fran-krijk zich met een
discussie in zaike deze, uitsluitend tot de bin-
n-en-landsch-e aangelegenhedien van Duitsch-
land behoqren-de kwestie zal inlaten. Daa-r de
Fransche regeering ten opzichte van de Duit-
schers in het bezette gebier een strikte neutra-
liteit handhaaft, kan zij in dit probleem niet
tusschenbeide komen.
Eer is reden aan te nemen, dat Belgie een-
zelfde houding zal aannem-en als Frankrijk.
De beide landen hebben trouwens te dien
opzichte van gedachten gewisseld.
EEN KLACHT TEGEN PRUISEN-.
In- geheel Oost-Pruisen wo-rdien- voilgens een
Orient-'telegram met toestemmiing der over-
herd bijbo-ndere orgainisaties gevormd', die een
militair -kiaralkter hebben' en -don naa-mi dfe-
-gen van „Fdldhuitite" en ,,Ehrenhult-er'. ,In'
ieder d-orp bevindit zjdi een. twaalftai- ledten
dezer organisaties, gewapend met fcarabijnen
en 'revolvers. De dtarpem f-ommeerfen' compiag-
nieen, die eveneens vian miteailllleurB zijkt voor-
zien en die, indien dit noodig mocht blijken,
-dfi -rijtoveer aanzienlijlk kunnen wreterken.
Deze ve-rmomde versterking v^n troepen in
het Po-o-lsche grensgebiedi vormt een- inbreuk
op de bepalingen van het verdrag van Ver
sailles batreffende dfi on-twapening van
DuiUsdiland.
Met een corded- over bovenstaanldle dient
men rekendng te houden met de broni; reeds
meer deze malem kwam van- dlaar een beri-cht,
da-t lalter bleek sterlk verldreven -te zijn- en te
nemen maatregdem van Po-len- moest -rechfc-
vaardigen.
DE AMBTENAARSSALARISSEN IN
DUITSCHLAND.
Het Rijkskabinet nam in de zitting van
gisteren de tweede belastingnoodverorde-
ning aan en bepaalde de richtlijnen voor de
schadeloosstelling van uitgewezen beamb-
ten. Tengevolge van de moeilijke financi-
eele toestanden kan het Duitsche Rijk op
17 December de tweede helft van de De-
cember-salarissen voor de beambten
slechts ten halve uitbetalen. De rest wordt
op 21 December uitbetaald.
WERKLOOSHEIDSVERZORGING IN
DUITSCHLAND.
De kosten van de werkloozenverzorging
in het bezette gebied, die tijdens en na de
Ruhractie alleen door het Rijk werd ge-
dragen, zal thans nog slechts voor de helft
uit de Rijksmiddelen worden opgebracht.
Officieel wordt er op gewezen, dat dit deel
wettig is en dat voortaan Weer door de lan
den en de steden de rest moet bijgedragen
vworden.
mJLP VOOR DUITSCHLAND.
In den Oostenrijkschen Nationalen Raad
werd het bekende soc.-dem. voorstel om
'10 milliard uit te trekken voor de Duitsche
noodlijdenden met 86 tegen 66 stemmen
verworpen.
OOK EEN MACHTIGINGSWET IN
BEIEREN.
De door den ministerraad aangenomen
machtigingswet geeft den ministerraad vol-
macht, om .ten behoeve van de saneering
van de staatshuishouding. op financieel-,
economisch- en sociaal gebied door de uit-
vaardiging van noodwetten, van de grond-
wettelijke voorschriften af te wijken. Deze
machtigingswet zal voorloopig geldigheid
hebben tot 1 April 1924.
In verband met het feit, dat de machti
gingswet, zooals deze thans in den minis
terraad is aantfenomen, rekening houdt met
de meening van den minister van Financien,
Krausneck, heeft deze besloten zijn verzoek
om ontslag in te trekken.
DE TOE STAND IN MEXICO.
De berichten omtrenit den toesfaimdl in
Mexico spreken elkandier tegen Een tele
gram- uit San Anton-io deelt mede, dat de
opsbamd ziiich uithreidt liangs de Wes'tkusb
van Mexio. De steden Yoecatiam, Manda -en
Progresso zijn dioo-r de revolutioniniairen- be-
zet.
Het beri-chit, diat MiexicxHa'ty is geisofcerri
alls gevo-lg van het overlo-open van generala-1
Sanchez naar de zij^e van Huentai, wmd-ii
bevestigd.
Vcilgens een vebtraag-d telegram1 uit die stiad
Mexico wenden de o-pstanidldlingett dlo-or de
regaeringstnoepem bij Esperanza versllagen.
Verder wordt d'oor de Obregon-regeer-iing lie-
gengespro-k-en, dat de opstand' zifih oolk tot
Tampico -heefll -uitgelbreki.
Officieele telegramm-eni melden, dat de eerste
velds-lag tusschen de Mexicaamsche regee-
ringstroep-en en dfi rebellen ondler gcneraal
Estrada, die bij Ocotlan heef-t p-laats gehad,
ggeeixidii-gd is met een overwiuning van- de
regeerin-gtroepen.
GemeS wordt, d-a-t de federal-e troepem de
rebellen hebbeni verslagen bij Esperanza.
Uit Mexico-City wordt gemeld, dat de
plants Celaya in den st'aat Guanajuata, een
belangrijk handelscentrum, gister door die re-
volutionniaire troepen- ond'er leiding van gene-
raal Gallegos is bezet Deze stad is gelegen
aan den spo-odijn van- Ipahuato, thans het
hioofdkwartier der federate t-roepen.
De rebellen melden- de bezetting van het
spacmWegstatiion Oriental na een hevigen
strijd1, ferwijt zij1 thans met dfi regeerin-gs-troe^
pen- in gevecht giewikkeld zijn b-ij- Sain Merco®,
dat een belangrij'k spoorwqgknooppun-t is.
De Amerikaansch-e onderdanen verlaten
zoo spo-ed'ig m-ogelijk Vera Cruz, daar zij
vreezen, d-at Huerta's tro-epen a-ati het plun-
dfiren zullen slaan, indien zij de nedfirlaag
GESOHTL TUSSCHEN GRIEKENLAND
EiN ALBlANie.
In- verband1 mfet de p-ubliteatie van. een- bro
chure door -hell officieele Albameesohe pera-
burea-u, -welk-e ernlstigo 'beffeedigimigiem -bevatte
aan het adres van- het G-rieksche vodk en het
Girieksche tegfir, heeft dfi Grieksch-e regee
ring dten- verltegenwoondiiger van- Griekienland-
te TXira-zzo dinstruotie gegfiven, dfi Allbanee-
sche regeering -te verzoeken; dfize pubflicatie in
©en officieel!- communique te dlesawueerteni en
sitnafmaatregelen op den directeur van het
Albaneesche persbureau toe te passen.
Voor het geval, diat hieraam niet wordt
voldaan, heeft de Gridcsche regeering haar
vertegenwoordiger te Durazzo last gegeven-,
te ventreikken en het bdheer der G-riieksche Ifr
gatifi alidlaar -aan eigetn secrellaris over te llai-
-ten.
DE POLITIEKE CRISIS IN ENGELAND.
De ministers, die bij de jongste verkiezin-
gen werden verslagen, hebben bij den pre-
Lnummiiijf./at
mier hun ontslag ingediend, doeh hun is
verzocht voor het oogenblik hun functies te
willen blijven vervullen. Er bestaan weinig
vooruitzichten op nieuwe benoemingen
voordat het nieuwe parlement bijeenkomt
behalve voor de functie van den minister
voor den Overzeeschen Handel. Kolonel
Buckley heeft dit ambt neergelegd, daar hij
zich niet kon vereenigen met de tarieven-
politiek der regeering,
Bij de algemeene verkiezingen was hij
niet candidaat gesteld.
De „Times" verklaart, dat, al wordt er
ook gezegd dat extremisten en de Labour-
,partij niets te maken willen hebben met an
dere politieke partijen, voorzichtige La-
bour-menschen wel inzien, dat zij vroeger
of later met de liberate partij overleg zullen
moeten plegen.
ENGELSCHE ARB EIDERS NAAR
FRANKRIJK.
Ter besiilrtijding vami diet wierklbosheidl in
Enigdand is tusschen -die Bri-tsche en Fran
sche ministers van Arbeidi een regeling gei-
troffen, wfilikie het mogeliijk zal) makem, te
trachten vo-or een dfiel dier Engd-sche wertk-
loozen- in Franikrij-k arbeid1 te vindfen. De
voorwaardfin -onder welke dfize it-ewerkstel-
lintg zal gesdi-iedien wo-ridleni' onderwoqpen
aan dfi goedkeuring dbr baide min-isteiis. E>e
Eipgelschie milnister'zal dloor bemidlddtag van
de a-rbeidsbeurzenj de arbeiders a-anwij'zeni,
die in aanmerkilmg -komen ami in- Fra-nkrijlk te
gaan werken.
Men 'heefti d-aarbijl ook het oog oip -diifi Bdt-
sche -cndem-etmlingen,, die in Franikrijik hun
fabrieken- hebben- en dus wdl in da eerste
pl-aats bela-ng hebben bij dfi vermindesning
van het -aanta-l werkloozen- in- Bngel'and.
ANT I-BOLS JEWrS-T'IiSCHE
BEWEGING-EN.
-Gemeld word-t, dat fn versich-i-llenidte R'ussi-
sche districten dfi aniri-bolsjewist-is-che beiwe-
ging teen-eemt. In het gouvememient Mohi-
lo-w is een belan;grijke afdeefJing gewapendie
boeren op de been. In hetl district O-era1 deed
een gewapiande benidfi een aanival- op het
spoorwegstation Ma-kushinsk, evena-is -in
Tu-rkestain en Gentraail- Azie, waiar bendten
opSian-dfilingen ^eiyoirmid wotnd-en tegen het
bo-l-sjewistische regime. De Idrgtezenstamhiien
emi,greeren in groote hoeve-elhedlen naar Chi--
neesch -g-rond^ebied, om alda-ar besdie-rmiing
te zoeken.
DE DRANKAUTO.
De politie te New Yersey heeft een auto
in beslag genomen, die bestuurd werd. door
een vrouw. De auto bevatte whisky tot een
waarde van 1250 dollars.
Het smokkelen had plaats met twee
auto's, De eerste auto vervoerde limonade.
Wanneer de douane-beambten bezig waren
deze auto te onderzoeken, reed de tweede
auto, bestuurd door een vrouw, voorbij. In
deze auto was whisky verborgen. Deze
true is vele malen berhaald, totdat de
douane-autoriteiten er de lucht van kregen
en er een einde aan maakten.
EEN ECHTSCHEIDINGSPROCES.
Prinses Catharina Alexandrovna Obo-
lensky Meletsky, dochter van Czaar
Alexander II, die een eisch tot echtschei-
,ding tegen haar gemaal Prins Serge Plato-
novitch Obolensky Meletsky had ingediend,
verkreeg bij beslissing van de N^eensche
rechtbank de voorloopige inwilliging van
dezen eisch.
De prinses maakte voor het eerst met
den prins kennis in het militaire hospitaal
te Yalta, waar de prins ziek lag en de
prinses, die toen den titel droeg van Hare
Doorluchtige Hoogheid Prinses Yourtevsky,
weduwe van Prins Bariatinsky, als ver-
pleegster dienst deed. Zij kregen elkaar lief
en huwden in den Cathedraal van St.
Chrysoston te Yalta en trokken, na hun
have en goed tijdens de revolutie in Rus-
land verloren te hebben, naar Engeland.
In den laatsten tijd scheen de verstand-
houding tusschen het echtpaar veel te wen-
schen over te laten.
Een te Berlijn wonende Russische bis-
schop trachtte het huwelijk ongedaan te
maken op grond van het feit, dat de prinses
Roomsch Katholiek geworden was.
Bij rechterlijke beslissing van het Ber-
Kjnsche Hof werd tot ontbinding van het
huwelijk besloten, doch de rechterlijke
macht in Rusland erkende de beslissing van
het vreemde gerechtshof niet.
Thans zal waarschijnlijk goedgunstig op
den eisch van echtscheiding door de vrouw
.ingesteld, beschikt worden, daar gebleken
moet zijn, dat de Prins zijn echtgenoote
ontrouw is geworden.
In een hotel te Brighton werd hij met een
andere vrouw aangetroffen.
Heden, voor de Rechtbank staande, ver-
klaarde de Prinses, dat haar gemaal haar
bekend had, haar in den zomer van 1920
ontrouw te zijn geworden.
DE IMMIGRATIE IN AMERIKA.
De Amerikaansche onderstaatssecretaris
van Arbeid heeft in een rede, op de immi-
gratieconferentie gehouden, verdere beper-
king der immigratie bepleit. Hij verklaarde,
dat 't acuut tekort aan arbeidskrachten van
eenige maanden geleden heeft plaats ge
maakt voor het werkloosheidsvraagstuk. De
werkloosheid dreigt enorme afmetingen aan
te nemen.
DE HANDEL IN BLANKE SLAVINNEN.
De Volkenbondsraad heeft besloten om
de staten, die de conventie in zake de be-