ilLixisterdamsclie Ingezondcn stiikken Buiteri verantwoordelijkheid van de Redox- Ha. De optionee in deze rubriek bewifst petnf zins, dot de Redactie er mede instead be en het BEZUINIGIN'O BIJ GEZONDH'EID'S- KOLO'NIES. De kreten om bezu-iniging dringen zelfs door in de huizen van herstel voor zwakke kinderen. Gelukkig hoort men door de vrageni om bezuiniging been in alle kringen: „het kind mag er niet onder lijden. Dat zou een tnaatschappelijk kwaad zijn." Toch is er een middel tot ingrijipende zuiniging zonder schade voor bet kind zonder nadeel voor de volksgezondheid. Dat middel is: regelmatige verpleging heele jaar door. De resultaten zijn's winters even succesvol als des zomers. Dit is zoo vaak aangetoond, dat geen ingewijde meer twij'felt. Zoodra de koloniehuizen in plaats van vijf nwanden in voile bezetting twaalf maanden worden geexploiteerd, zullen de verpleegkos- jen automatisch lager worden. Ook kunnen' in dezelfde huizen veel meer kinderen ver- pleegd worden, dus minder aanbouw en daarom dubbele bezuiniging! Het Nationaal Werk vo-of Kinderwelzijn in Belgie verpleegt in gelijke bezetting in alle huizen het geheete jaar door. Waarom kan dit toch niet in Nederland? A. C. BOS, administrateur C. G. voor kinderherst. en vac.-kolonies. rrovinciaal Nienws UIT KOEDIJK (Zuideinde). Hetberich-t betrcffcad'e lret verzock van de vereeniging ,.Ons Belang", belvoeft eenige verbe.cring. Niet vrni haar zali het verzoek worden gedaan, doch het is gedaan door Dr. den Hartag aan hun. Zondag werden het eerste en derde elf- tal van V'-rome, welke resip. tegen Hedoo en iZcevog-els moeslen speico, door terretoafkeu- nng weer in hunne compctitie verlaat. Het tweed elftal, h-etweik thuis tegenBergen II spoekfe, l'iet zich, evenals dev orige week, weer een 13 nederlaag toebrengen UIT BERGEN. In het societeitszaaltje van „De Rustende Jager" hieldi Zaierdagavond de vereeniging „Bergens Belang" een goe-d bezochte (25 leden waren aaniwezig) vergadening. De heer P. Blankeudaal: deelde mede, dat 'na de vergadering van 28 Januari, de be- stuursfuncties zoodanig verdeeld waren ge- worden, dat de-heer Grootes als commissans, de Jonge als s-ecretaris en spr. als Voorzitter zou fungeeren. Spr. had lang geaarzeld het voorzitter- schap, dlat voor hem in1 zul-ke uilnemende handen was geweest. te aanvaarden, doch hoopte dat het ook hem zou gelukken de gewenschte leiding te geven. Voor deze vergadering had het bestuur de bespr-eking van enkele posten van die geaneen- tebegrooting op de agenda gezet. Spr. ver- zocht de aanwezige afgevaardigden in den raad de noodige toelichting te geven. De heer Bogtman stelde inzak-e het voor- stel van B. en W., om 5000- uit te trekken, voor verbreeding van den. Bergerweg vanaf de boterfabriek tot het voormalig tol, voorop, dat in deze miemand conservatief was, aan- gezien alien weten, dat een goede com-m-unica- tieweg met Alkinaar noodig is. Ook oostelijk en in zuidwestelijke rich ting is een goede com- raunicatieweg noodig. Het gaat er thans- om wat nu het economische en het bereikbare is. Van den heer Brugman is de gedachte om allereerst de weg naar Koedijk in orde te mak-en. Destijds was er een strooming om voor het vervoer van bouwmater-iaten- een goed vaarwater naar Bergen te krijgen. Hier was veel voor te z-eggen, Spr. steunde dit denk- beeldw dat echter afstuitte op groote moeilijk- heden. De -plannen om- het vaarwater tot Meer- weg en vandaar tot den „Franschman" in or de te maken mislukten om de kosten. Ook, dat inzake de Schermersloot bleek niet uitvoer- baar. Inmiddels werden meer en meer de last- auto's in gebruik genomen zoodat de afstand1 van het kanaal niet zoo zeer meer van betee- kenis is. Materialen zal men aan het kanaal steeds g'oedkooper aangevoerd kunnen krijgen, dan bij het in orde maken van de vaarten nioge- lijk zou zijn, omdat men die toch niet be- vaarbaar kan maken1 voor voentuigen bere- kendl voor groot vaarwater. Het kostenverschil van het tegenwoordig vervoer en, dat wat bij het in orde maken van de voorten mogelijk zou zijn is dus niet groot, zoodatg evoeglijk van de vaartplan- nen kan worden afgestapt. De opslagplaats aan het N. H. Kanaal is langzamenhand dusdanig geworden dat deze in de behoefte voorziet. De Kogendijk voldloet echter niet voor het toensemend verkeer, doch is gemakkelijk dlaar- voor geschikt te maken. Ook in de toekomst zal dit voor het mate- rialenvervoer noodig zijn. Door dit nu te doen, kan men daardoor tevens bereiken, dat ereen weg voor het auto-snelverkeer met Alk- maar tot stand komt. Spr. had gedacht, dat B. en W. van hun voorstel inzake den Bergerweg ernstige stu- die gemaakt hadden. Hun was echter gebleken, dat zij daarvoor te hooi en te gras maar cijfers hadden uit- getrokken. Aanvankelijk brachten zij1 daar voor 30.000.op de begrooting. De 100 M. proef kost al 2300.Van af de Veerbrug tot het tol is den weg 2200 M. lang, zoodat volgens dleze maatstaf die kosten 48.000.— zullen bedragen. Bij1 de aanbiediing van de begrootiing in openbare vergadering bleek, dat B. en W. er 50.000 voor op de begrooting hadden geplaatst. Het idee van B. en W. is om dien weg recht te maken, waarvoor grond' moet wordlen aange- kocht en slooten gedlempt, wat B. en W. be- grooten op ^20.000.zoodat spr. komt op een kosten van 68.000.Het is de vraag of d'e te maken weg aan de eischen voldoet. Dit is net het geval. Er zal nog een ex- tral laag van 1.50 per vierkanten M over- heen moeten. Voor verbreeding van de brug- gen is ook geld noodig al zal dit niet zoo' veel kosten. Spr. vreest, dat de weg een 00.000. zal kosten en veronidlerstelt, d'at deze -daar k waar htf met op den ouden ondergrortd komt te liggen, niet zal voldoen. Hij oordeelde de uitgaven te hoog en het risiico te groot. De voorzitter vroeg hoe het gedeelte vanaf het tol tot Alkinaar tot stand zal komen. De heer Bogtman verklaarde, dit niet te weten. Pogingen door spreker gedaan om dit te weten te komen faalden. Het moest een ge- heim blijven. Spr. wenschte dan ook zijn stem niet te geven voor iets waar hij geen eind aan wist. Voor de 100 M. proef had de gemeente een uitstekend adviseur. Thans blijkt dat. fcn de burgemeester en de heer Zeiler het er over eenis zijn, dat dit niet de weg is die er moet komen, De burgemeester noodig de den raad uit dergelijke wegen bij den Haag te zien, doch spr. meende, dat de raad op grond daarvan geen verantwoordelijkheid op zich kan nemen, Spr. was er voor de proef af te makeni en na het seizoen te constateeren hoe deze heeft voldaan en op de volgende begrooting een post te zetten voor een nieuwen weg. De heer Krans vond een behardingsbreedte van 6 M. onvoldoende. De slooten behoorden er bij en de hoeken afgerond. 90.000. voor een weg van 6 M. breedte oordeelde spr. uit den booze. De heer Brugman veronderstelde, d'at een goeden weg wel 200.000.zou kosten. De heer Krans deelde mede, dat de weg Rotterdamden Haag 30 M. breed zal wor den en 50 millioen zal kosten. De voorzitter oordeelde, dat Bergen zonder offers niets kan bereiken. Wat nu gewild word't vond spr. bezwarend, omdat men er het eindl niet van weet. Bergen heeft in de naaste toekomst een nieuwen verhindingsweg noodig. De heer Krans stelde voor om nu het rijk bezig is verkeerswegen aan te leggen, het rijk te verzoeken die weg AlkmaarBergen oo'k in de verkeerswegen op te nemen als rjjks- weg. De gemeente zal d'an wel offers moeten bremgen, doch men krijgt dan een weg die af is. Weigert de regeerfng, dan wil spr. rijks- en provincial? subsidie vragen. De heer Klomp oordeelde, dat men niet moest begimnen met voorop te stellen d'at het zooveel zal kosten. Men dient zich er eerder over te verbeugen, dat B. en W. inzien, dat een betere verbind'ingsweg voor de ontwikke- ling van Bergen een levensvoorwaarde is. De kosten zullen door een leening worden bestreden en waarschijnlijk zelfs niet op deze begrooting dlrukken. Dat een, weg van 6 M. breedte niets zou helpen betwistte spr. De provincie, die nu ein- deltijk het wegenvraagstuk ter hand zal ne- mieni (het rijk dio'et niets) projecteert hoofdwe- gen van 4.50 M. breedte met er naast rijwiel- paden van 2.50 M. breed'te, zoodat niet ge- zegd kan worden, dat een weg met een be- harding van 6 M. breedte niet zal helpen, al geeft spr. de voorkeur aan een weg van 4.50 Meter behard'ing met er naasit een rijwiel- pad. De vraag is echter wat voor Bergen in d'e naaste toekomst het meest gewenscht is en dan gelooft spr. dat Bergen meer ge'baat is bij het in orde brengen van den. Koogendijk voor het snelverkeer. Bij de vlotbrug is men dan da del ij k op een goede rijksweg, die ook d'e aamalnitihg geeft met de door de provin cie te maken weg van Alikmaar over Zaan- dam naar Amsterdam. Alkmaar is van plan, men heeft dit kunnen lezen, vanaf de Lindelaan een weg te maken tot het voormalig tol aan den Bergerweg. Aan Alkmaarsche plannen heeft men ech ter weinig. In 1916 zegd'en B. en W. van Alk maar, na eenige conferenties met het bestuur van de V. V. V. toe een ontwerp met kosten- berekening voor een tunnel onder den over- weg te zullen maken. Het polderbestuur ver- kiaarde zich bereid ter eere van het jubileum van wijlen den heer de Sonneyille, de vaart te demperi en een duiker te maken, terwijl de heer Buren zich bereid verklaarde mede te werken tot het verplaatsen van zijn boerderij. De V. V. V. kreeg het gevoel, dat de zaak op den goeden weg was, al begreep het, dat belangrijke onderhandelingen met die spoor- wegmaatschappij moest volgen. Het was eveneens verbl'ijdend dat de spoorwegautori- teiten erkend hadden, d'at dit plan1 ook voor de spoorwegonderneming voordeelen had, aangezien de bedieniing van de afsluitboomen, die spr. schat op een kapitaal van 50.000.- er door kon vervallen. Het eind' was, dat Alkmaar, ondan'ks de schriftelijke toezegging, niet® van zich liet hooren. Spr. geeft aan dit oudep lan, waardoor men Alkmaar als het Scharloo verbreed is op een schitterende wijze binnen: komt de voor keur, al is hij1 niet tegen het nieuwe plan van Alkmaar. Alvorens daar nader op in te gaan wil spr. eerst, dat er ten dien aanzien tus- schen Alkmaar en Bergen overeenstemming is verkregen. Met den heer Bogtman meent spr. d'at voor de naaste toekomst Bergen het meest gebaat is bij, een zoo spoedig mogelijke verbreeding van den Koogendijk. Het auto verkeer kan daar over geleid worden. De hoek bij het cafe „De Poort van Cleef" kan vermeden worden door een weg achter diit cafe over de terreinen van de familie Masscbmijer, die in principe hiervoor mede- werking toezegd'e. Komt de overeenstemming tusschen Bergen en Alikmaar voor een nieuwen weg tot stand, dan blij'ft het gel'd aan den Koogendijk be- steed' zijn waarde behouden voor het trans- portverkeer en voor het verkeer, dat zal aan- sluiten op die door de pro'vincie te maken pri- maire wegen. Voor het rijtuig- en rijwielverkeer kan men dan voorloopig volstaan met het iherstellen van den Bergerweg in zijn gewonen toestand. Het voordeel van deze werikwijze is ook, dlat men over een verhindingsweg beschikt, als de werkzaamhed'en aan den Bergerweg voor het maken van de verbreeding en hot wegnemen van de hoeken verrlcht moeten worden. De heer Bogtman wees er niog op dlat de groote moeielijkheden op den, Bergerweg door het autobusverkeer zijn ontstaan. Daarin kan echter, door een te wachten rijksregeling en doordlat de spoor de bussen ernstige concur- rentie gaat aan doen, veranderiing komen, Spr. was het met den heer Klomp eens, dat Bergen allereerst den Koogendijk onder han den moest nemen. Gedlane moeite ten g erne en- tehuize om de kosten aan beide plannen ver- bondeni tegenoyer elkander te stellen, had den geen resultaat gehad. De voorzftter oorcleeldte eveneens, dat het meest gewenscht was om den Koogendijk te verbreeden. De heeren van Gulik en Ruiter waren hier niet tegen, doch oordeelden voor hot autover- koer de onbewaakte overwegen aan den Koogendijk een bezwaar, waarom zij er even eens voor waren om de verbreeding van den Bergerweg te bespoedigen. De heeren Brugman en Dietsveld waren van meening dat het gevaar van de onbe waakte overwegen aan den Koogendijk denlc- beeldig was, aangezien, men die overwegen van beide kanten op behoorldjken afstand kan zien. Aan den Kanaalweg waren die overwegen ook en ondanks het drukke autoverkeer al- daar, had toch nooit een ongeluk plaats ge had. De heer Brugman veronderstelde voorts dat de spoor in afzienbaren tijd de lijn naar Bergen wel practischer zou leggen. De heer Klomp verwachtte van het laatste niet veel. De spoorwegmaatschappij heeft thans minder onderneniingsdurf dan ooit. Ten slotte werd' met algemeene stemmen besloten een adres aan den raad te richten, waarin verzocht zal word'en zoo spoediig mo gelijk den Koogendijk voor't autosnelverkeer op de gewenschte breedte te brengen en met de verbreeding van den Bergerweg te wach ten tot ten dien aanzien met Alkmaar een diefinitieve overeenstemming verkregen is. Verhooging electrische stroo/nprijs, Het woord was hierop aan den heer Brug man over het voorstel van B. en W. om den stroomprijs van het electrisch 1'icht met 3 en dien voor kracht met 2 ct. per kilowattuur te verhoogen. Spr. was over dit voorstel ten hoogste ver- baasdi aangezien het bedrijf er zoo gunstig voorstaat, dat de prijs eerder naar benedten kan. Verhooging kost aan alien- geld. Is het bedrijf niet rend'abel, dan moet men dit ac- cepteeren, maar dit is niet het geval. Oo'k stellen B. en W. voor, om de begroo ting slu! tend te maken, 5-000 uit de kas van het electrasch bedrijf te nemen en dit werd ook reeds voorges-teld, to en voor d-e verbree ding van den Bergerweg slechts f 30.-000 was uitgetrokken, Het geld-t hi-er een belasting, die niet pro- gressief is. Spr. gebruikt een 5-0 stroom per maand en zal dus een ^rooter -belasting moeten be ta-ten tegenover rij'ke menschen die op deze wijze zoo goed- als niets moeten betalen. Het verbruik van die rijken in B-ergen is zoo go-ed als nihil. Spreker vond het voorstel o-nlogisch en in de tweede plaats onjuist en wilde dan ook protesteeren. De voorzitter dankte voor de toelichting en stelde voor den raad te verzoeken den prijs niet te verhoogen. De heer Klomp oordeelde dat men, om dit te doen, 'eerst de begrootingscijfers moest kemnen. Spr. achtte het mogelijk, dat het voorstel fedaan werd om belasiiingverhooging te voor- omen. Principieel vond -hij belasting ver hooging juister, d'och wanneer men er over nadenkt dan- kon het voorstel van B. en W. wel meer in h-et belang van Bergen zijn. B-elastingverhooging was voor de vestiging van menschen niet bevorderlijk. De menschen 1-etten er wel op h-oe het met de belasting staat en sclienken er geen aand'acht aan of de electrische stroom een paar cent d'uurder is. De sitroompriijs in Bergen is van alle ge- meenten in N.-H. het laagst en vooral die voor -koken, die slechts 8 ct. per kilo'wattuur bedraagt en in de speruren ook gebruikt mag worden. Bergen maakte het vorig jaar 4.7 pet. winst, Egmond-Binnen 6.1 pet., Alkmaar 4.3 ,pct., lieiloo 5 pet., Koedijk 11.4 pet., Schoorl 4.4 pet., Amsterdam 10.5 pet. Wanneer net mogelijk is zonder stroom- prijsverhooging, b-elastingverhooging te voor- komen en spr. ac'bt dit niet uitgesl-o-ten omdat B. en W. het gemiddeld1 inkomen in Bergen 10 pet. lager ramen, terwijl -men dit elders 5 pet. lager st-elt, d-ani is spr. er voor te a-dres- seeren de stroomprijs niet te verhoogen. Is dit niet mogelijk, dan meent spr. dat een tijdelijke verhooging van een paar cent ge- accepteerd moet worden, temeer omdat d'e prijs dan nog billijk is in venhouding tot die in andere plaats en. De heer Krans o-ordeei'Jde verhooging van -dien sl.iro-omprijs ini-e-t 't'celaatbaar. Spr. was er vo-or, d'at de vereeniging, wanneer de raad er toe toeslooitl, z-iah to-t Ged. Staten- wiendde. De heer Wo-u-dhuiz-en oondieeldie het aanne- m'elijk, dlait van de 6300- winst van het vo rig jaiar er 5000 in die gemeentekas ging om belascingverhooging te -voorkomen. De wlns'j zal dli-t jaar niet geringer zijn, zoodat z.l. die stroomprijsverhlooging niet noodig is. IDe heer Brugman mams aan, diaiil over 1923 de winst niiiat geringer zal zijn. Voor 1-924 verwachtte hij- dit inlet -met het o-og op de concurrenie van het ko-okgas. De heer B-ogitman had een dergelijk be'Joog van dan heer Klomp- niet verw-acht. Deze modiz.i. niiet ui-t het oog verliezen, dat het -h-i-er geen belasting naar d-raagkraoht gold. Hiat vorig jaar is de beJasting 25 pOii verlaagd'. Men is taen wa-t te hard vain -star pel gel-oopen. Spr. oordeelde het beter de opceniten van 75 op 80 te brengen dlan de Stroomprij-s te verhoogen. Een goedkoop electric! tei'Jstarief was ook een reclame. In Amsterdam gaat men straks voor 4 ct. stroom leveren. De heer Klomp: Amsterdam heeft eerst een vast recht, maar is d'uurder dan Ber gen. Spreker was van meaning, d'at ook cte niet-kapi taalkracht-igen in Bergten meer gen baat zijn bij een politick, die de vestiging in de plaats bevordlerd, wa-ard'o-or veten wehk hebiben en diat wait er mtiali zijn do-or me-erde- ren- k-on wo-rden opglcibrach-t, dan !b:ij een re- geling, die '.heoretisdh meer juiist is, -maar tengevo-lge heeft, dat d'e vestiging in Bergen niet wordt bevorderd; met as geivo'lg werk- loosh-eiid' van velen en belhatingverihoo^ginig voor de andeyen. Bergen- is geen pl-aaiis wiaar mien moult w-onen. Men, meet dus rekeniimg ho-uden -mat wat -a-ndere plaatsen biedien. Ziien d'e heeren echllier kans de strooimprijs- verhlooging tegen te gaan zonder beliastinig- verho-ogimg, dan -is spr. niets li-ever. D-e heer Bogtman achtte dill! zeer wel mo gelijk, wa-arinla na eenige vender© b-espreking wend beslc-ten don raad te vonzodken, noch tot stroomprijsverhooging, noch tat belas- tingverhoogirig over te gaan. HKerop volgcDe nog een uitvowige bespreking over -het voor- sjen vani B. cn W. om een uiorouorandispuit aan te schai-len. De heer Brugman betoogde, dat een mio- torbrandspuit mat,kan- brengen wait men er van veiwacht. In dte meeste wegen i-iiggen lue nauwe burzen om bij brand van de waiter- leicLing p-roiijt te 'trekke-n. L. i. was de water- leidiug verplirhlj voor goede biiizen te zor- gen en wanneer die er waren dan was de motorspuit niet noodig. De meer Ruiter bestreed deze zienswijze en bexo-gde, dat Berg-en -in ied'er geval tail van- piaa'tsen- hieeit waar men van een ma-brspu-nt groot nuit kan Irckiken. Ten slottewerdi besloten er bij den raad op aan te dringen alivo-rens tot a-a-nschafling te besluiiuen, technis-che voo-rlioh-ting in te w-innen en daaro-ver ook de brandweer te raadplegen. Na eon u-illeen-zstting van -den heer Bogt man werd v-oo-rts besCoten er bij den raad op aan te d'ringen aan het Prov. Wa-terlteidling- bed'rijf een wissel van /2000 te presenteeren voor 4 ja-ar recognitierechl, wel-k hednag de oude ccniie'ssionaris steedis voldaan had en uit dun aar-d- ,-der zaak oo'k verschuldi-gd was, -dloor het nieuwe bedlrijf. Alge'meen was men van mteenihg d'at de gemeente niCJ lanlger maig nalateni 'haar rechten te laten -gdlden. Voorts werd nog besloten de heer v De- veniter, directeu-r van -de lichtbedrij-ven de Ai'lk- maiar, uit be nioodigen in een vergadleriing voor die burgerii uiteen te zetlten hoe een gas- aanslu-iting vedcregen kan worden, wait er me'i gas bereiikt kan wordm en hoe veel de kosten zull-en bedragen. BURGERUJKE STAND. G'F.TRO-UWD: Louis H-endrik A'denkamp en Afra Elisa- bolh Wii'hclm'na Wortel. OFBOREN: Cliristiaan Johannes, z. van Cornelis Jan- ^*n en Cornelia Frederika Bcstter. ^VFRJ F'DEN: fan de Groot, 82 jaar Herman van Coc- vorden-, 52 jarr. Pieter Scho-cn-maker, 59 jaar. TELEGRAFISCH WEERlBERICHT naar waa-nn-emin-gen, vernicht in-dien- morgen van 25 Februari. Medtegodeeld door het Kon, Nederl. Meteorologisch Institu-ut t-e Dc Bild't. Hcogslie barometerstand1 770-8 te Thors- havn Laagste barometerstand 755.2 te Brus«-el Verwachting (van den- avon-d van 25 Fcbr. a' den avoa-ci van 26 Feb,r.): Zwakke to-t mati-ge noordelijlke tot no-ord- oostelijken wind, neveffg tot betrokken of zwaarbewolkt, mogelijk eenige regen of sneeuw, zelfde temper a tuur. Marktberichten ALKMAAR, 25 Februari 1924. Op de heden gehouden weekmarkt waren aange voerd: 24 koeien en ossen 300460, 8 vette kalveren 90140, p. ned-. pond 1.351.80, 160 nuchtere kalveren 12 tot 32, 5-6-0 vette varkens p. ned. pond 0.64—/ 0.74. AMSTERDAMSCHE VEEMARKT, 442 vette koeien le kw. 1.241.34; 2e kw. 1.02—1.24; ^e kw. 0.851.02; 140 melk- en kalfkoeien 300—/ 550 per stuk; 84 vette kalveren e kw. 1.051.20; 2e kw. 0.90—/ 1.05; 179 nuchtere kalveren 1627; 25 schapen 4855. 545 vette varkens le kw. /86—882e en 3e kw. /8586; vette varkens 0.84. 35 paarden 150—/ 350. AMS i t'RDAM'SLHE VEEMARKT. 442 vette koeien le kw. 1.241.342e kw. 1,02i1.24; 3e kw. 0.85—/ 1.02; 140 melk- -en ka-lfkceien 300—/ 550 p. s:. 84 vette kalveren le kw. 1.051.20 2e kw. 0.901if 1.05; 179 nuchtere kalveren 16—/ 27; 25 schapen 48—,/ 55; 545 vette varkens le kw. 8688; 2e en 3e kw. 8586vette varkens 0.8423 paar den 15-0—/ 350. BROEK OP LANGENDIJK (Langedij- ker Groentenveiling), 23 Febr. 8000 K.G. Wortel en 3.70—/ 4.40, 53000 K.G. Roode kool le soort 12—/ 15.60, 64200 K.G. Gele kool le soort 11.10—/ 15.70, 856-00 K.G. Witte kool le soort 5.40—/ 7.40, 7300 K.G. Uien 9.10i10, Drielingen 11.10—/ 11.30, alles -per 100 K.G. WAR'MENHUIZEN, 23 Febr. 1924. Roode kool le soort 11.2'0^-/ 15.40, 2e soort 11.40—/ 12.70, uitschot 5.30— 6.60, Gele kool le soort 12.5013.50, 2c soort 12.50, Witte kool le soort 5.50 6.80, 2e soort 5.106, uitschot 1 30 tot 1.40, Drielingen 10.60—/ 11, Uien 8.709.50. Aanvoer: 6-5390 K.G. Roode kool, 8600 K.G. Gele kool, 36250 K.G. Wit te kool, 1000 K.G. Uien. NOORDSCH ARWOUDE, 23 Febr. Grove uien 7.4-0—/ 9.40, Drielingen 10 tot 12.20, Roode kool 11.50—/ 15.20, Do-orschot/ 11.10—/ 12.30, Gele kool 1-0 tot 15.50, Doorschot 10.7012.50, Deensche Witte 5.10—/ 6.80, Doorschot 5—/ 5.90 a-lles per 100 K.G. Aanvoer op 22 Febr.: 3900 K.G. Uien, 6100 K.G. Peen, ,126400 K.G. Roode kool, 35200 K.G. Gele kool, 155400 K.G. D. witte. van 25 Februari 1924. Opgave van Noordhollandsch Landbouwcrediet. Koers van heden te Vorige Koers. pl.m, 1.30 pl.in. 1.45 6.4-4 7U 68 68 pl.m. 2.- l.m. 2.15 pl.m,2.30 pl.m.2.45 n so (Ontvangen per draadlooze telefoon). 1000 STAATSLEENINGEN. 6 Nederl. 1923 A. 5 1919 BANKsINSTELLINGEN. Kol. Bank In-dische Bank Han-del Mpij. Cert. v. Kesc INDUSTR. OND. BINNENL. Cen-tr. Suiker Aa-nd. Fiirness»Stokvis A-and. Idem 7 Obliig. ,J Jurgens Gew. Aand. A. B.. C Philips Gloeilampen Nieuwe INDUSTR. OND. BUITENL. Anaconda Steel comm. CULTUUR MAATSCH. H. V. A Java Cultuur Bodjong Cult. Vorstenl. Dito actions ,fc Compania Poerworedjo PETROLEUM. Orion Dordtsche Petr. Gee. Holl. Olio Kon. Petr RUBBERS. Amsterd. Rubber Nederl. Rubber Intercontin Rubber. Bandar Rubber Koloniale Rubber Deli Bat. Rubber Serbadja-d'i Silau Wai Sum Rubber SCHEEPVAARTEN. Oude Vaart Gem. Eig. Scheepvaart Unie Stoomv-aart Mij. Nederland Hol-l. Lloyd Idiem 7 afgest. Paketvaart Oude Boot Holl. Stoomboqrt Niev. Goud'riaan SCHEEPVAART BUITENL. Marine comm. M.arine pref. TABAKKEN. Oude Deli Senembah Deli Batavia Besoeki AMERIKA. Southern Rails. Union Pacific 99 y n/u 208 V« i A88/9 139 V, 140 121 13 39V, 67*/. 73 71 Vi •71 270 760 861 v llll/4 516 407 Vs 1913/4 1981/4 2031/, 27 12o 424 Vs 239 4471/4 1631/s 73 5 793/4 1.211/4 923/4 234 1171/, 127 1041/, 87 I/, 1271/, 151 Vs I8y2 481/4 1381/, 861/4 3"/4 111 10l/8 3 4 3/, 7641/, 1201-4 77! 1 u 232 f2n 142 207i-8 138 139 140V, 122 13 391/,. 631/4 112 515 408 198 V, 204 753/4 1241/, 416 Vs 241 436 V, 1623/4 118 128 128 173/4 33 101/4 365 32? 372'/. i^e 528/4 141 1/5 k<>er> 4S'4 139 14 u Va 270 51b 4-8 203 25 124 2431/, 494'4j 103 128 87 34 320 235 2071/4 1371/, 12 39 64 .5151/, 407 931/4 243/4 418 2434-4 4391:» 1641/, 1041/3 87 130 153 17 47 138 87 341/4 110 364 2071/, 138 1 )8}-9 149 391/, 64 514 408 197 2U3 271/4 2441/, 440 165 94 1C)5 130 151 loV, 3/, 139 34Vs 101/4 I37ij 13'4-sj 140 65 514 408 1941/, 1971/s 243,4 ,24 24 3J-4 438 Vs :64 V, si 1/4 I2H-2* 233 V, 105 130 It3/, 47 Vs 14 10 364 270- i 363 pCt., heden 5 pCl. WISSELKOERSRN A1VISTERDAVI OFFICIEF.L Londei Berlljn p. biljoen Parljs Brnssel Bazel Weenen p. Kr 10.000 Kopenhagen Stockholm Cliristiauia v orige koers. 11.531/4 C 60J'b 11 55 in io 46.35 O.37S/4 42 40 6'90 35 10 Koers op heden om 2.45 11.521/, 0 593/4 10 221/, 46.35 0 773/4 42 321/4 69.85 35.10 NIET-OFFICIEEL. New-York I 2.671/, I 2.67|_f Italic I II.56I/4 &11.60-70

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1924 | | pagina 3