ilLixisterdamsclie
Ingezondcn stiikken
Buiteri verantwoordelijkheid van de Redox-
Ha. De optionee in deze rubriek bewifst petnf
zins, dot de Redactie er mede instead
be
en
het
BEZUINIGIN'O BIJ GEZONDH'EID'S-
KOLO'NIES.
De kreten om bezu-iniging dringen zelfs
door in de huizen van herstel voor zwakke
kinderen. Gelukkig hoort men door de vrageni
om bezuiniging been in alle kringen: „het
kind mag er niet onder lijden. Dat zou een
tnaatschappelijk kwaad zijn."
Toch is er een middel tot ingrijipende
zuiniging zonder schade voor bet kind
zonder nadeel voor de volksgezondheid.
Dat middel is: regelmatige verpleging
heele jaar door.
De resultaten zijn's winters even succesvol
als des zomers. Dit is zoo vaak aangetoond,
dat geen ingewijde meer twij'felt.
Zoodra de koloniehuizen in plaats van vijf
nwanden in voile bezetting twaalf maanden
worden geexploiteerd, zullen de verpleegkos-
jen automatisch lager worden. Ook kunnen'
in dezelfde huizen veel meer kinderen ver-
pleegd worden, dus minder aanbouw en
daarom dubbele bezuiniging!
Het Nationaal Werk vo-of Kinderwelzijn in
Belgie verpleegt in gelijke bezetting in alle
huizen het geheete jaar door.
Waarom kan dit toch niet in Nederland?
A. C. BOS,
administrateur C. G. voor kinderherst. en
vac.-kolonies.
rrovinciaal Nienws
UIT KOEDIJK (Zuideinde).
Hetberich-t betrcffcad'e lret verzock van de
vereeniging ,.Ons Belang", belvoeft eenige
verbe.cring. Niet vrni haar zali het verzoek
worden gedaan, doch het is gedaan door Dr.
den Hartag aan hun.
Zondag werden het eerste en derde elf-
tal van V'-rome, welke resip. tegen Hedoo en
iZcevog-els moeslen speico, door terretoafkeu-
nng weer in hunne compctitie verlaat. Het
tweed elftal, h-etweik thuis tegenBergen II
spoekfe, l'iet zich, evenals dev orige week,
weer een 13 nederlaag toebrengen
UIT BERGEN.
In het societeitszaaltje van „De Rustende
Jager" hieldi Zaierdagavond de vereeniging
„Bergens Belang" een goe-d bezochte (25
leden waren aaniwezig) vergadening.
De heer P. Blankeudaal: deelde mede, dat
'na de vergadering van 28 Januari, de be-
stuursfuncties zoodanig verdeeld waren ge-
worden, dat de-heer Grootes als commissans,
de Jonge als s-ecretaris en spr. als Voorzitter
zou fungeeren.
Spr. had lang geaarzeld het voorzitter-
schap, dlat voor hem in1 zul-ke uilnemende
handen was geweest. te aanvaarden, doch
hoopte dat het ook hem zou gelukken de
gewenschte leiding te geven.
Voor deze vergadering had het bestuur de
bespr-eking van enkele posten van die geaneen-
tebegrooting op de agenda gezet. Spr. ver-
zocht de aanwezige afgevaardigden in den
raad de noodige toelichting te geven.
De heer Bogtman stelde inzak-e het voor-
stel van B. en W., om 5000- uit te trekken,
voor verbreeding van den. Bergerweg vanaf
de boterfabriek tot het voormalig tol, voorop,
dat in deze miemand conservatief was, aan-
gezien alien weten, dat een goede com-m-unica-
tieweg met Alkinaar noodig is. Ook oostelijk
en in zuidwestelijke rich ting is een goede com-
raunicatieweg noodig. Het gaat er thans- om
wat nu het economische en het bereikbare is.
Van den heer Brugman is de gedachte om
allereerst de weg naar Koedijk in orde te
mak-en.
Destijds was er een strooming om voor
het vervoer van bouwmater-iaten- een goed
vaarwater naar Bergen te krijgen. Hier was
veel voor te z-eggen, Spr. steunde dit denk-
beeldw dat echter afstuitte op groote moeilijk-
heden.
De -plannen om- het vaarwater tot Meer-
weg en vandaar tot den „Franschman" in or
de te maken mislukten om de kosten. Ook, dat
inzake de Schermersloot bleek niet uitvoer-
baar.
Inmiddels werden meer en meer de last-
auto's in gebruik genomen zoodat de afstand1
van het kanaal niet zoo zeer meer van betee-
kenis is.
Materialen zal men aan het kanaal steeds
g'oedkooper aangevoerd kunnen krijgen, dan
bij het in orde maken van de vaarten nioge-
lijk zou zijn, omdat men die toch niet be-
vaarbaar kan maken1 voor voentuigen bere-
kendl voor groot vaarwater.
Het kostenverschil van het tegenwoordig
vervoer en, dat wat bij het in orde maken van
de voorten mogelijk zou zijn is dus niet
groot, zoodatg evoeglijk van de vaartplan-
nen kan worden afgestapt.
De opslagplaats aan het N. H. Kanaal is
langzamenhand dusdanig geworden dat deze
in de behoefte voorziet.
De Kogendijk voldloet echter niet voor het
toensemend verkeer, doch is gemakkelijk dlaar-
voor geschikt te maken.
Ook in de toekomst zal dit voor het mate-
rialenvervoer noodig zijn. Door dit nu te
doen, kan men daardoor tevens bereiken, dat
ereen weg voor het auto-snelverkeer met Alk-
maar tot stand komt.
Spr. had gedacht, dat B. en W. van hun
voorstel inzake den Bergerweg ernstige stu-
die gemaakt hadden.
Hun was echter gebleken, dat zij daarvoor
te hooi en te gras maar cijfers hadden uit-
getrokken. Aanvankelijk brachten zij1 daar
voor 30.000.op de begrooting.
De 100 M. proef kost al 2300.Van
af de Veerbrug tot het tol is den weg 2200
M. lang, zoodat volgens dleze maatstaf die
kosten 48.000.— zullen bedragen. Bij1 de
aanbiediing van de begrootiing in openbare
vergadering bleek, dat B. en W. er 50.000
voor op de begrooting hadden geplaatst. Het
idee van B. en W. is om dien weg recht te
maken, waarvoor grond' moet wordlen aange-
kocht en slooten gedlempt, wat B. en W. be-
grooten op ^20.000.zoodat spr. komt op
een kosten van 68.000.Het is de vraag
of d'e te maken weg aan de eischen voldoet.
Dit is net het geval. Er zal nog een ex-
tral laag van 1.50 per vierkanten M over-
heen moeten. Voor verbreeding van de brug-
gen is ook geld noodig al zal dit niet zoo'
veel kosten.
Spr. vreest, dat de weg een 00.000.
zal kosten en veronidlerstelt, d'at deze -daar k
waar htf met op den ouden ondergrortd komt
te liggen, niet zal voldoen. Hij oordeelde de
uitgaven te hoog en het risiico te groot.
De voorzitter vroeg hoe het gedeelte vanaf
het tol tot Alkinaar tot stand zal komen.
De heer Bogtman verklaarde, dit niet te
weten. Pogingen door spreker gedaan om dit
te weten te komen faalden. Het moest een ge-
heim blijven. Spr. wenschte dan ook zijn
stem niet te geven voor iets waar hij geen
eind aan wist.
Voor de 100 M. proef had de gemeente
een uitstekend adviseur. Thans blijkt dat. fcn
de burgemeester en de heer Zeiler het er
over eenis zijn, dat dit niet de weg is die er
moet komen, De burgemeester noodig de den
raad uit dergelijke wegen bij den Haag te
zien, doch spr. meende, dat de raad op grond
daarvan geen verantwoordelijkheid op zich
kan nemen,
Spr. was er voor de proef af te makeni en
na het seizoen te constateeren hoe deze heeft
voldaan en op de volgende begrooting een
post te zetten voor een nieuwen weg.
De heer Krans vond een behardingsbreedte
van 6 M. onvoldoende. De slooten behoorden
er bij en de hoeken afgerond. 90.000.
voor een weg van 6 M. breedte oordeelde
spr. uit den booze.
De heer Brugman veronderstelde, d'at een
goeden weg wel 200.000.zou kosten.
De heer Krans deelde mede, dat de weg
Rotterdamden Haag 30 M. breed zal wor
den en 50 millioen zal kosten.
De voorzitter oordeelde, dat Bergen zonder
offers niets kan bereiken. Wat nu gewild
word't vond spr. bezwarend, omdat men er
het eindl niet van weet.
Bergen heeft in de naaste toekomst een
nieuwen verhindingsweg noodig.
De heer Krans stelde voor om nu het rijk
bezig is verkeerswegen aan te leggen, het rijk
te verzoeken die weg AlkmaarBergen oo'k
in de verkeerswegen op te nemen als rjjks-
weg. De gemeente zal d'an wel offers moeten
bremgen, doch men krijgt dan een weg die af
is. Weigert de regeerfng, dan wil spr. rijks-
en provincial? subsidie vragen.
De heer Klomp oordeelde, dat men niet
moest begimnen met voorop te stellen d'at het
zooveel zal kosten. Men dient zich er eerder
over te verbeugen, dat B. en W. inzien, dat
een betere verbind'ingsweg voor de ontwikke-
ling van Bergen een levensvoorwaarde is.
De kosten zullen door een leening worden
bestreden en waarschijnlijk zelfs niet op deze
begrooting dlrukken.
Dat een, weg van 6 M. breedte niets zou
helpen betwistte spr. De provincie, die nu ein-
deltijk het wegenvraagstuk ter hand zal ne-
mieni (het rijk dio'et niets) projecteert hoofdwe-
gen van 4.50 M. breedte met er naast rijwiel-
paden van 2.50 M. breed'te, zoodat niet ge-
zegd kan worden, dat een weg met een be-
harding van 6 M. breedte niet zal helpen, al
geeft spr. de voorkeur aan een weg van 4.50
Meter behard'ing met er naasit een rijwiel-
pad.
De vraag is echter wat voor Bergen in d'e
naaste toekomst het meest gewenscht is en
dan gelooft spr. dat Bergen meer ge'baat is
bij het in orde brengen van den. Koogendijk
voor het snelverkeer. Bij de vlotbrug is men
dan da del ij k op een goede rijksweg, die ook
d'e aamalnitihg geeft met de door de provin
cie te maken weg van Alikmaar over Zaan-
dam naar Amsterdam.
Alkmaar is van plan, men heeft dit kunnen
lezen, vanaf de Lindelaan een weg te maken
tot het voormalig tol aan den Bergerweg.
Aan Alkmaarsche plannen heeft men ech
ter weinig. In 1916 zegd'en B. en W. van Alk
maar, na eenige conferenties met het bestuur
van de V. V. V. toe een ontwerp met kosten-
berekening voor een tunnel onder den over-
weg te zullen maken. Het polderbestuur ver-
kiaarde zich bereid ter eere van het jubileum
van wijlen den heer de Sonneyille, de vaart
te demperi en een duiker te maken, terwijl de
heer Buren zich bereid verklaarde mede te
werken tot het verplaatsen van zijn boerderij.
De V. V. V. kreeg het gevoel, dat de zaak
op den goeden weg was, al begreep het, dat
belangrijke onderhandelingen met die spoor-
wegmaatschappij moest volgen. Het was
eveneens verbl'ijdend dat de spoorwegautori-
teiten erkend hadden, d'at dit plan1 ook voor
de spoorwegonderneming voordeelen had,
aangezien de bedieniing van de afsluitboomen,
die spr. schat op een kapitaal van 50.000.-
er door kon vervallen.
Het eind' was, dat Alkmaar, ondan'ks de
schriftelijke toezegging, niet® van zich liet
hooren.
Spr. geeft aan dit oudep lan, waardoor
men Alkmaar als het Scharloo verbreed is op
een schitterende wijze binnen: komt de voor
keur, al is hij1 niet tegen het nieuwe plan van
Alkmaar. Alvorens daar nader op in te gaan
wil spr. eerst, dat er ten dien aanzien tus-
schen Alkmaar en Bergen overeenstemming
is verkregen.
Met den heer Bogtman meent spr. d'at voor
de naaste toekomst Bergen het meest gebaat
is bij, een zoo spoedig mogelijke verbreeding
van den Koogendijk. Het auto verkeer kan
daar over geleid worden.
De hoek bij het cafe „De Poort van Cleef"
kan vermeden worden door een weg achter
diit cafe over de terreinen van de familie
Masscbmijer, die in principe hiervoor mede-
werking toezegd'e.
Komt de overeenstemming tusschen Bergen
en Alikmaar voor een nieuwen weg tot stand,
dan blij'ft het gel'd aan den Koogendijk be-
steed' zijn waarde behouden voor het trans-
portverkeer en voor het verkeer, dat zal aan-
sluiten op die door de pro'vincie te maken pri-
maire wegen.
Voor het rijtuig- en rijwielverkeer kan men
dan voorloopig volstaan met het iherstellen
van den Bergerweg in zijn gewonen toestand.
Het voordeel van deze werikwijze is ook,
dlat men over een verhindingsweg beschikt,
als de werkzaamhed'en aan den Bergerweg
voor het maken van de verbreeding en hot
wegnemen van de hoeken verrlcht moeten
worden.
De heer Bogtman wees er niog op dlat de
groote moeielijkheden op den, Bergerweg door
het autobusverkeer zijn ontstaan. Daarin kan
echter, door een te wachten rijksregeling en
doordlat de spoor de bussen ernstige concur-
rentie gaat aan doen, veranderiing komen,
Spr. was het met den heer Klomp eens, dat
Bergen allereerst den Koogendijk onder han
den moest nemen. Gedlane moeite ten g erne en-
tehuize om de kosten aan beide plannen ver-
bondeni tegenoyer elkander te stellen, had
den geen resultaat gehad.
De voorzftter oorcleeldte eveneens, dat het
meest gewenscht was om den Koogendijk te
verbreeden.
De heeren van Gulik en Ruiter waren hier
niet tegen, doch oordeelden voor hot autover-
koer de onbewaakte overwegen aan den
Koogendijk een bezwaar, waarom zij er even
eens voor waren om de verbreeding van den
Bergerweg te bespoedigen.
De heeren Brugman en Dietsveld waren
van meening dat het gevaar van de onbe
waakte overwegen aan den Koogendijk denlc-
beeldig was, aangezien, men die overwegen
van beide kanten op behoorldjken afstand kan
zien.
Aan den Kanaalweg waren die overwegen
ook en ondanks het drukke autoverkeer al-
daar, had toch nooit een ongeluk plaats ge
had.
De heer Brugman veronderstelde voorts
dat de spoor in afzienbaren tijd de lijn naar
Bergen wel practischer zou leggen.
De heer Klomp verwachtte van het laatste
niet veel. De spoorwegmaatschappij heeft
thans minder onderneniingsdurf dan ooit.
Ten slotte werd' met algemeene stemmen
besloten een adres aan den raad te richten,
waarin verzocht zal word'en zoo spoediig mo
gelijk den Koogendijk voor't autosnelverkeer
op de gewenschte breedte te brengen en met
de verbreeding van den Bergerweg te wach
ten tot ten dien aanzien met Alkmaar een
diefinitieve overeenstemming verkregen is.
Verhooging electrische stroo/nprijs,
Het woord was hierop aan den heer Brug
man over het voorstel van B. en W. om den
stroomprijs van het electrisch 1'icht met 3 en
dien voor kracht met 2 ct. per kilowattuur te
verhoogen.
Spr. was over dit voorstel ten hoogste ver-
baasdi aangezien het bedrijf er zoo gunstig
voorstaat, dat de prijs eerder naar benedten
kan. Verhooging kost aan alien- geld. Is het
bedrijf niet rend'abel, dan moet men dit ac-
cepteeren, maar dit is niet het geval.
Oo'k stellen B. en W. voor, om de begroo
ting slu! tend te maken, 5-000 uit de kas van
het electrasch bedrijf te nemen en dit werd
ook reeds voorges-teld, to en voor d-e verbree
ding van den Bergerweg slechts f 30.-000
was uitgetrokken,
Het geld-t hi-er een belasting, die niet pro-
gressief is.
Spr. gebruikt een 5-0 stroom per maand
en zal dus een ^rooter -belasting moeten be
ta-ten tegenover rij'ke menschen die op deze
wijze zoo goed- als niets moeten betalen. Het
verbruik van die rijken in B-ergen is zoo go-ed
als nihil.
Spreker vond het voorstel o-nlogisch
en in de tweede plaats onjuist en wilde dan
ook protesteeren.
De voorzitter dankte voor de toelichting en
stelde voor den raad te verzoeken den prijs
niet te verhoogen.
De heer Klomp oordeelde dat men, om dit
te doen, 'eerst de begrootingscijfers moest
kemnen.
Spr. achtte het mogelijk, dat het voorstel
fedaan werd om belasiiingverhooging te voor-
omen. Principieel vond -hij belasting ver
hooging juister, d'och wanneer men er over
nadenkt dan- kon het voorstel van B. en W.
wel meer in h-et belang van Bergen zijn.
B-elastingverhooging was voor de vestiging
van menschen niet bevorderlijk. De menschen
1-etten er wel op h-oe het met de belasting
staat en sclienken er geen aand'acht aan of
de electrische stroom een paar cent d'uurder
is.
De sitroompriijs in Bergen is van alle ge-
meenten in N.-H. het laagst en vooral die
voor -koken, die slechts 8 ct. per kilo'wattuur
bedraagt en in de speruren ook gebruikt mag
worden. Bergen maakte het vorig jaar 4.7
pet. winst, Egmond-Binnen 6.1 pet., Alkmaar
4.3 ,pct., lieiloo 5 pet., Koedijk 11.4 pet.,
Schoorl 4.4 pet., Amsterdam 10.5 pet.
Wanneer net mogelijk is zonder stroom-
prijsverhooging, b-elastingverhooging te voor-
komen en spr. ac'bt dit niet uitgesl-o-ten omdat
B. en W. het gemiddeld1 inkomen in Bergen
10 pet. lager ramen, terwijl -men dit elders 5
pet. lager st-elt, d-ani is spr. er voor te a-dres-
seeren de stroomprijs niet te verhoogen.
Is dit niet mogelijk, dan meent spr. dat een
tijdelijke verhooging van een paar cent ge-
accepteerd moet worden, temeer omdat d'e
prijs dan nog billijk is in venhouding tot die
in andere plaats en.
De heer Krans o-ordeei'Jde verhooging van
-dien sl.iro-omprijs ini-e-t 't'celaatbaar. Spr. was er
vo-or, d'at de vereeniging, wanneer de raad
er toe toeslooitl, z-iah to-t Ged. Staten- wiendde.
De heer Wo-u-dhuiz-en oondieeldie het aanne-
m'elijk, dlait van de 6300- winst van het vo
rig jaiar er 5000 in die gemeentekas ging
om belascingverhooging te -voorkomen. De
wlns'j zal dli-t jaar niet geringer zijn, zoodat
z.l. die stroomprijsverhlooging niet noodig is.
IDe heer Brugman mams aan, diaiil over
1923 de winst niiiat geringer zal zijn. Voor
1-924 verwachtte hij- dit inlet -met het o-og op
de concurrenie van het ko-okgas.
De heer B-ogitman had een dergelijk be'Joog
van dan heer Klomp- niet verw-acht.
Deze modiz.i. niiet ui-t het oog verliezen,
dat het -h-i-er geen belasting naar d-raagkraoht
gold.
Hiat vorig jaar is de beJasting 25 pOii
verlaagd'. Men is taen wa-t te hard vain -star
pel gel-oopen.
Spr. oordeelde het beter de opceniten van
75 op 80 te brengen dlan de Stroomprij-s te
verhoogen. Een goedkoop electric! tei'Jstarief
was ook een reclame. In Amsterdam gaat
men straks voor 4 ct. stroom leveren.
De heer Klomp: Amsterdam heeft eerst
een vast recht, maar is d'uurder dan Ber
gen. Spreker was van meaning, d'at ook
cte niet-kapi taalkracht-igen in Bergten meer gen
baat zijn bij een politick, die de vestiging in
de plaats bevordlerd, wa-ard'o-or veten wehk
hebiben en diat wait er mtiali zijn do-or me-erde-
ren- k-on wo-rden opglcibrach-t, dan !b:ij een re-
geling, die '.heoretisdh meer juiist is, -maar
tengevo-lge heeft, dat d'e vestiging in Bergen
niet wordt bevorderd; met as geivo'lg werk-
loosh-eiid' van velen en belhatingverihoo^ginig
voor de andeyen. Bergen- is geen pl-aaiis wiaar
mien moult w-onen. Men, meet dus rekeniimg
ho-uden -mat wat -a-ndere plaatsen biedien.
Ziien d'e heeren echllier kans de strooimprijs-
verhlooging tegen te gaan zonder beliastinig-
verho-ogimg, dan -is spr. niets li-ever.
D-e heer Bogtman achtte dill! zeer wel mo
gelijk, wa-arinla na eenige vender© b-espreking
wend beslc-ten don raad te vonzodken, noch
tot stroomprijsverhooging, noch tat belas-
tingverhoogirig over te gaan. HKerop volgcDe
nog een uitvowige bespreking over -het voor-
sjen vani B. cn W. om een uiorouorandispuit
aan te schai-len.
De heer Brugman betoogde, dat een mio-
torbrandspuit mat,kan- brengen wait men er
van veiwacht. In dte meeste wegen i-iiggen lue
nauwe burzen om bij brand van de waiter-
leicLing p-roiijt te 'trekke-n. L. i. was de water-
leidiug verplirhlj voor goede biiizen te zor-
gen en wanneer die er waren dan was de
motorspuit niet noodig.
De meer Ruiter bestreed deze zienswijze en
bexo-gde, dat Berg-en -in ied'er geval tail van-
piaa'tsen- hieeit waar men van een ma-brspu-nt
groot nuit kan Irckiken.
Ten slottewerdi besloten er bij den raad
op aan te dringen alivo-rens tot a-a-nschafling
te besluiiuen, technis-che voo-rlioh-ting in te
w-innen en daaro-ver ook de brandweer te
raadplegen.
Na eon u-illeen-zstting van -den heer Bogt
man werd v-oo-rts besCoten er bij den raad op
aan te d'ringen aan het Prov. Wa-terlteidling-
bed'rijf een wissel van /2000 te presenteeren
voor 4 ja-ar recognitierechl, wel-k hednag de
oude ccniie'ssionaris steedis voldaan had en
uit dun aar-d- ,-der zaak oo'k verschuldi-gd was,
-dloor het nieuwe bedlrijf.
Alge'meen was men van mteenihg d'at de
gemeente niCJ lanlger maig nalateni 'haar
rechten te laten -gdlden.
Voorts werd nog besloten de heer v De-
veniter, directeu-r van -de lichtbedrij-ven de Ai'lk-
maiar, uit be nioodigen in een vergadleriing
voor die burgerii uiteen te zetlten hoe een gas-
aanslu-iting vedcregen kan worden, wait er
me'i gas bereiikt kan wordm en hoe veel de
kosten zull-en bedragen.
BURGERUJKE STAND.
G'F.TRO-UWD:
Louis H-endrik A'denkamp en Afra Elisa-
bolh Wii'hclm'na Wortel.
OFBOREN:
Cliristiaan Johannes, z. van Cornelis Jan-
^*n en Cornelia Frederika Bcstter.
^VFRJ F'DEN:
fan de Groot, 82 jaar Herman van Coc-
vorden-, 52 jarr. Pieter Scho-cn-maker, 59
jaar.
TELEGRAFISCH WEERlBERICHT
naar waa-nn-emin-gen, vernicht in-dien- morgen
van 25 Februari.
Medtegodeeld door het Kon, Nederl.
Meteorologisch Institu-ut t-e Dc Bild't.
Hcogslie barometerstand1 770-8 te Thors-
havn
Laagste barometerstand 755.2 te Brus«-el
Verwachting (van den- avon-d van 25 Fcbr.
a' den avoa-ci van 26 Feb,r.):
Zwakke to-t mati-ge noordelijlke tot no-ord-
oostelijken wind, neveffg tot betrokken of
zwaarbewolkt, mogelijk eenige regen of
sneeuw, zelfde temper a tuur.
Marktberichten
ALKMAAR, 25 Februari 1924. Op de
heden gehouden weekmarkt waren aange
voerd: 24 koeien en ossen 300460, 8
vette kalveren 90140, p. ned-. pond
1.351.80, 160 nuchtere kalveren 12
tot 32, 5-6-0 vette varkens p. ned. pond
0.64—/ 0.74.
AMSTERDAMSCHE VEEMARKT,
442 vette koeien le kw. 1.241.34; 2e
kw. 1.02—1.24; ^e kw. 0.851.02;
140 melk- en kalfkoeien 300—/ 550 per
stuk;
84 vette kalveren e kw. 1.051.20; 2e
kw. 0.90—/ 1.05;
179 nuchtere kalveren 1627;
25 schapen 4855.
545 vette varkens le kw. /86—882e en
3e kw. /8586; vette varkens 0.84.
35 paarden 150—/ 350.
AMS i t'RDAM'SLHE VEEMARKT.
442 vette koeien le kw. 1.241.342e
kw. 1,02i1.24; 3e kw. 0.85—/ 1.02;
140 melk- -en ka-lfkceien 300—/ 550 p. s:.
84 vette kalveren le kw. 1.051.20 2e
kw. 0.901if 1.05; 179 nuchtere kalveren
16—/ 27; 25 schapen 48—,/ 55; 545
vette varkens le kw. 8688; 2e en 3e kw.
8586vette varkens 0.8423 paar
den 15-0—/ 350.
BROEK OP LANGENDIJK (Langedij-
ker Groentenveiling), 23 Febr. 8000 K.G.
Wortel en 3.70—/ 4.40, 53000 K.G. Roode
kool le soort 12—/ 15.60, 64200 K.G.
Gele kool le soort 11.10—/ 15.70, 856-00
K.G. Witte kool le soort 5.40—/ 7.40,
7300 K.G. Uien 9.10i10, Drielingen
11.10—/ 11.30, alles -per 100 K.G.
WAR'MENHUIZEN, 23 Febr. 1924.
Roode kool le soort 11.2'0^-/ 15.40, 2e
soort 11.40—/ 12.70, uitschot 5.30—
6.60, Gele kool le soort 12.5013.50,
2c soort 12.50, Witte kool le soort 5.50
6.80, 2e soort 5.106, uitschot 1 30
tot 1.40, Drielingen 10.60—/ 11, Uien
8.709.50. Aanvoer: 6-5390 K.G. Roode
kool, 8600 K.G. Gele kool, 36250 K.G. Wit
te kool, 1000 K.G. Uien.
NOORDSCH ARWOUDE, 23 Febr.
Grove uien 7.4-0—/ 9.40, Drielingen 10
tot 12.20, Roode kool 11.50—/ 15.20,
Do-orschot/ 11.10—/ 12.30, Gele kool 1-0
tot 15.50, Doorschot 10.7012.50,
Deensche Witte 5.10—/ 6.80, Doorschot
5—/ 5.90 a-lles per 100 K.G.
Aanvoer op 22 Febr.: 3900 K.G. Uien,
6100 K.G. Peen, ,126400 K.G. Roode kool,
35200 K.G. Gele kool, 155400 K.G. D. witte.
van 25 Februari 1924.
Opgave van Noordhollandsch Landbouwcrediet.
Koers van heden te
Vorige
Koers.
pl.m, 1.30
pl.in. 1.45
6.4-4
7U
68
68
pl.m. 2.-
l.m. 2.15
pl.m,2.30
pl.m.2.45
n so
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
1000
STAATSLEENINGEN.
6 Nederl. 1923 A.
5 1919
BANKsINSTELLINGEN.
Kol. Bank
In-dische Bank
Han-del Mpij. Cert. v.
Kesc
INDUSTR. OND. BINNENL.
Cen-tr. Suiker Aa-nd.
Fiirness»Stokvis A-and.
Idem 7 Obliig. ,J
Jurgens Gew. Aand.
A.
B..
C
Philips Gloeilampen
Nieuwe
INDUSTR. OND. BUITENL.
Anaconda
Steel comm.
CULTUUR MAATSCH.
H. V. A
Java Cultuur
Bodjong
Cult. Vorstenl.
Dito actions ,fc
Compania
Poerworedjo
PETROLEUM.
Orion
Dordtsche Petr.
Gee. Holl. Olio
Kon. Petr
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
Nederl. Rubber
Intercontin Rubber.
Bandar Rubber
Koloniale Rubber
Deli Bat. Rubber
Serbadja-d'i
Silau
Wai Sum Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Oude Vaart
Gem. Eig.
Scheepvaart Unie
Stoomv-aart Mij. Nederland
Hol-l. Lloyd
Idiem 7 afgest.
Paketvaart
Oude Boot
Holl. Stoomboqrt
Niev. Goud'riaan
SCHEEPVAART BUITENL.
Marine comm.
M.arine pref.
TABAKKEN.
Oude Deli
Senembah
Deli Batavia
Besoeki
AMERIKA.
Southern Rails.
Union Pacific
99
y n/u
208 V«
i A88/9
139 V,
140
121
13
39V,
67*/.
73
71 Vi
•71
270
760
861 v
llll/4
516
407 Vs
1913/4
1981/4
2031/,
27
12o
424 Vs
239
4471/4
1631/s
73
5
793/4
1.211/4
923/4
234
1171/,
127
1041/,
87 I/,
1271/,
151 Vs
I8y2
481/4
1381/,
861/4
3"/4
111
10l/8
3 4 3/,
7641/,
1201-4
77! 1 u
232
f2n
142
207i-8
138
139
140V,
122
13
391/,.
631/4
112
515
408
198 V,
204
753/4
1241/,
416 Vs
241
436 V,
1623/4
118
128
128
173/4
33
101/4
365
32?
372'/.
i^e
528/4
141 1/5
k<>er> 4S'4
139
14 u Va
270
51b
4-8
203
25
124
2431/,
494'4j
103
128
87
34
320
235
2071/4
1371/,
12
39
64
.5151/,
407
931/4
243/4
418
2434-4
4391:»
1641/,
1041/3
87
130
153
17
47
138
87
341/4
110
364
2071/,
138
1 )8}-9
149
391/,
64
514
408
197
2U3
271/4
2441/,
440
165
94
1C)5
130
151
loV,
3/,
139
34Vs
101/4
I37ij
13'4-sj
140
65
514
408
1941/,
1971/s
243,4
,24
24 3J-4
438 Vs
:64 V,
si 1/4
I2H-2*
233 V,
105
130
It3/,
47 Vs
14
10
364
270- i
363
pCt., heden 5 pCl.
WISSELKOERSRN A1VISTERDAVI OFFICIEF.L
Londei
Berlljn p. biljoen
Parljs
Brnssel
Bazel
Weenen p. Kr 10.000
Kopenhagen
Stockholm
Cliristiauia
v orige
koers.
11.531/4
C 60J'b
11 55
in io
46.35
O.37S/4
42 40
6'90
35 10
Koers
op heden
om 2.45
11.521/,
0 593/4
10 221/,
46.35
0 773/4
42 321/4
69.85
35.10
NIET-OFFICIEEL.
New-York I 2.671/, I 2.67|_f
Italic I II.56I/4 &11.60-70