alle Handelsdrukwerk N.V. Book- en Handelsdrukkerij v.h. Herms. GOSTER ZOON, Voordam G 9, ALKMAAR. Voor spoedigo attevering van is Uw adres: heette de aanwezigen welkom. Daama werd het woord gevoerd door den Burgemeester van Warmenhuizen, den schoolopziener en de verschillende afgevaardigden en genoodigden, die alien het schoolbestuur gelukwenschen met het 50-jarig jubileum. Verder werd een telegram van ihulde gezonden aan den heer OlJhoff, het eerste hoofd aan deze school, die 35 jaar lang het Bijz. onderwijs te Krabbe- dam 'heeft ged.end. U1T ST. PANCRAS. De heer W. Sohuur is benoemd als koster der Ned. Herv. Kerk. UIT NIEUWE NIEDORP. De dienstplichtige J. J. van der Stok, uit deze Gemeente, is aangewezen tot het volgen van de opleiding voor onderofficier. Staten-Generaai. EERSTE KAMER. In de vergadering van gister werdiea aan- genomen de volgende wetsontwerpen Staatsbegrooting* voor 1924: Hoofdatuk BIIA (Nadonflle Schuld, Hocfdstuk XII (Onvoorziene Uitgaven) en Wet op de Midr dolcn. Herziening der tabel van verdeeling der ge meente in klassen, behoorende bij d'e Wet op de Persomele Belasting 1896. Wijziging van artikel 11 der Wet op het Notarisambt De openbare vergadering werd hierop ge- sloten. De eerstvolgende vergadering zal Dinsdag 8 April des middags te 1Y, bijeenkomen tot behandeling ddr Indische Begrooting, waar- voor de voorzitter drie diagen beschikbaar stelit, desnoods met een avondzitting op 10 April TWEEDE KAMER (Vervolg van de avondvergadenng van Dimsdag). De heer D u ijs (S. D.j wees er op, dat het algemeen Marinebeleid niet aan de orde zou zijn, omdat dit zou geschicdcir bij het ontwerp-Vlootwct. Van beleid is trouwens met ved sprake: de millioentjes vliegen weg en dat is ailes. Nu weer worden 40 millioen- tjes in den bodiemloozen put geworpen Spr. wil met meer over de tneorie van ont- wapening discussieerenhij is het eens met den Minister, want zij berde zijn weerloos. Alleen kost de weerloosheid van den Minister veei duurder. Alle kleimigiheden over beperking van het departement enz. zal spr. latcn rusten. Die paar dubbeltjes die daarmede gemoeid zijn, beteokenen niets, vergelekcn bij de kosien der vloot. De militaire medewerker van ,.Het Va- derland" sprak van de „hemeltergcnde over- daad" aan het dcpartcmient en zclfs dat laat spr koud. HoofdZaak is het dat het volk in beweging komt tegcu de Vloot, hetgeen veriedten jaar js geblekun. Uit de bczuinigingen blijkt allerminst van beleid. Men d'oet wat men wil Nu eens wil men een defensie-departement, dan weer edi tor twee, omdat men dan beter kan bezuini- gcn. De Marine-deskundigen zeggen dat het plan van Sen department gelijk staat met die marine don nek omdraaien. Deze Minister zit hier eigeolijik tijdielijlk, al leen maar cm te bezuinigen. Spr. kan dczen Minister niet steunen. (Ge- lach) Het gaat om de groote prindpicele zaken. Spr. is niet d'eskundig, maar vraagt daarom graag inlichtingen; b.v. over de indceling der range nen standen. De Regcering handelt in strijd met alle verklaringen in zake de Vlootwet. Het herstel der Landsfinandcn zou v66r alles gaan, hceft zij verklaard, maar thans begin t zij met de millioenen aan die vloot te verspjllen. Daariegen protesteert spr. ten krachtigste Ten slotte benep hij zich op het artikel van generaal Koolcmans Beyncn. Het Parlement moge ruggegraat hebben om zich te blijven verzetten tegen dlezen Minister De heer v. d. V o o r t v a n Z ij p (A-R stond didder bij d'e partijgenooten van den heer Duys arn de overzijde van het Kanaal. De Minister mcent dat de heift van de vroe- ger voorgeslelde vloot een neutral iteitsvloot was- Heeft de Minister daarbij gedacht aan de steunpunten Alleen een Vlootwet die een vast plan be- vat kan ons helpen uit het moeras en een eco nomist beheer der Marine brcngen. De vraag is hoe wij het b:ste rendement krijgen van onze vloot. nu wij weer gaan aanbouwen. Een matroos in Gorinchem kost 3000 per iaar en spr. adrtte dit geen gering bedtag. Bij acht jongens zijn er drie bezig onderwijs te gevenAan dergelijke fouten gaat het geld verloren en blijft een' good rendement uit. Ra- organisatie van de Marine is dringend noo- dig en alleen een vast plan fs onmisbaar. Dc bedragen d'ie de Minister op deze be grooting vraagt, zullen slechts voor het ma- ken van plannen, besiemd zijn en' van aan- bouw zal dit jaar nog niet veel komen. Het overbrengen van de schepen van Vlis singen naar Nieuwediep is geen' vcrbetering. Het heet dat dit voor de stelselmatigheid der oefeningen beier is, maar spr zag niet in waarin die stelselmatigheid schuilt. Het doet schade aan de defensiewaarde van Vlissingen dat men daar alle schepen weg- neemt 7al uitbreiding van het etablissement in den Helder niet onvermijdelijk zijn? Bij mobiliisatie zal Vlissin'gen niet in orde zijn Afles wat in Vlissingen i!s tot stand gebracht is ihans waardeloos geworden. Onk Hellevoetsluis moet worden opgeheven omdat d!e vaargeul is verzand. zeiden velen Echter bliikt dat die vaargeul zeer goed is. F.r is werk genoeg voor d'e weTven, als men werk naar particui':eren brengt. Wat bet personeele vraagstuk betreft en d'e v^"-Hee'inr van het perseneel, voor Indii ea NMfcrland, vroeg «pr. ef niet dear mb aad«f« verdeeling der ftnaneflhr em ophossing is te krijgen. ue Minister heeft geen verbetering gebracht in de post tie der teescnaais op het aieparte- meut. 8pr. vrceg aisnog eemge verbetering nan te orengen. Ten SiOtte vroeg hij wat die Minister voor de oud gepensionneerden zal dcen. De heer Dreselhya (V. B.) besprak de toekomst-planaen van den Minister, lie VTaag is m hoeverre de Minister gerechtigd is der gelijke plannen te maken. De regcering heeft net crashgate echter geleden dat zij lijdlen koin Het Kamer-votum is duidelijk geweest: zoolang het financieel eveawicht niet was vcrkiegen wilde men van geen plannen we- ten. Herstel t de rechterzijde zich successievelijk weer? Zijn er nieuwe priikkels tot samenwer- king Spr beziet de begrooting objecticf en naar zakclijkc motieven en herinnert a-ain zijn vroe- gere verklaringen voor een. bescheidcn vloot- plan zoodra het financieel evenwichi zal zijn oereikt. In dit en het volgende zittingsjaai zou daurvan gen sprake kunnen zijn. Inmid- dels h.bben wij in Indie een vloot, die wij onderhouden moeten. En daartoc mede te wcrken achtte spr. zich verplicht Aan deze eischen toetste spr. de begroo ting. Een aantal vliogtuigen zijn verouderd en moeten verbeterd. Deze post is toelaai- baar en de vraag om twee torpedojagers is niet onrcdelijk als vernieuwing van versleten materiaal. Zeer ernstig aarzelde spr. ten aanzien van de aanvrage van flotticllevaartuigcn. Die naom is al misleidend. Overwegend bezwaar heeft spr. tegen de aanvrage van den enderzeehoot mijnenlegger, wat bewuste uitvoering van die Vlootwet is e-in eersteimg van een nieuw ays.eem. Spr. wilde niets weten van de verworpen vlootwet, maar voor het oogenblik alleen be- liouden wat wij hebben Ais de Minister de onderzecboot-mijmenlegger wil hebben is samenwerking met spr. uitgcslotm De heer van der Bilt (R-Kkwam op tegen de tendentieuze wijze waarop Indie wordt voorgdicht door Aneta. dat door de re- geering gesubsidieerd wordt. De heer B o m a n s (R.-K.) noemde de ma rine zeer duur; zij moet zich bepalen tot een onderdeel van de kustverdediging. Deze be- hoort bij de landmacht. In vredestijd moet slechts cen zeer klein personeel onder de wa- pens zijin. Spr. handhaafdc zijn standpunt van Octo ber i.l Eerst sluiting der begrooting v66r '.vij verder kunnen craan. Van nieuwbouw mag thans geen sprake zijn. Spr. dranig aan op spcedige behandeling zijner motie over de vereeniguig der dfelensie- departementen ten einde tot bezuinigmg te komen. Dc heer de Groot (V B) behandeide ccnige detadpunien. Wat de oud-gepension- neeroien betreft sloot hij zich aan biji den hter v. d. Voort van Zijp. De heer Snoeck Henkemans (C. H.) tncrnde, dat er geen aanleiding is voor de kl'acht dat die regcering haar verklaringen niet liakoint. Niets is aangevraagd voor den dienst in Ncderland; allcs wat op de basis betrek- king heeft, is achterwege gcblcvcn. Dat een deeT wordt aangevraagd uit gewone uitgaven is juist een gevolg van het verwerpen van dc Vlootwet. Mot de inkrimping van den dienst te Vlis singen kon spr. zich moeilijk veroenigen. Dc wijziging van den toestand te Hellevoet sluis achtte spr. niet gewenscht en de over- brenging van den dienst to Vlissingen naar den Helder keurde hij niet goed en voor een goed ocfcning der marine rngewenscht. De heer van Schaik (R.-K.) hierinnerdc arn zijn in October uiteengczette opvatting. Daarin is geen verandtering gokomen De be- teekenis van het verschil tusechen de regee- ring en spr was niet van principieelen aard. Spr. verstond de beddcling der regcering z66 dat zij geen plan aan de orde telt v66r de finanden zijn hersteld. In die gedrags! zrg hij geen inconsequence. Waarom wordt de aanschaffing van kanonnen, vischtorpedo's nu reeds gevraagd, terwijil die vaartuigen pas over drie jaar klaar zijn? Kan dat niet wachten? Spr's bezwaren tegen de Vlootwet bestaan niet tegen hetgeen de regeering thans wil. De regeering en de Kamer bind en zich than3 tot niets voor het vervolg. En dit stemde spr tot voldoening. De vergadering werd daama verdaagd. 1 uur. Onder de verschillende wetsontwerpen, waarvan in ons Kamertelegram van gister sprake was, bevond zich o.m. de conclusie van het Verslag der Commissie omtrent de In lichtingen op het adres van H. G. Baints, ge- pensdonneerd leeraar der R. H. B. S. te Alk- maar, betreffende verhooging van het bedrag van zijn salaris en van zijn pensioensgrond- slag, gerekend van 1 Januari 1920 af Dit on twerp werd goedgekeurd. Aan de orde was Hoofdstuk IX (Water- staat) Illde afdeeling (Spoorwegen). Tevens was aan de orde: jde interpellatie van den heer Wijnkoop omtrent: 10. de tien procent loonsverlaging van het spoorwegpersoneel2e. den half- slachtigen toestand van den bedrijfsvorm bij de spoorwegen, waarbij Regeering en direc- i)e zich achter elkaar verschuijen, en die ten nadeele van het personeel gehandhaafd schijnt te blijven; 3o. de vernieling van het eenmaal ingestelae georganiseerde overleg in den Loonraad en 40. het bdeid van de tegen- woordige direcfte, zoowel wat de bedrijfsin- riefhting betreft, als ten opzichte van de be- voorrechting der directie zelf en der hooge ambtenaren; de mollen van orde: van de heeren Wijn koop en van Ravesteijn, betreffende loonsver- 1 aging van het spoorwegpersoneel en de wij ziging van zijn dienstvoorwaardenvan den heer Oud, betreffende de rechtspositie van het spoorwegpersoneel in verband met de beslis- Sing over loonsverl aging; van den heer van Braambeek c.s., betreffende het rekening hoy den bij de loonsverlaging van het spoorweg personeel met die op het Rijkspersoneel toe te passen; en van de heeren Wijnkoop en van Ravesteiin, betreffende intrekking van de z.g. Anti-stakingswet van 11 April 1903. De Minister van Waterstaat, de heer Van Svtiy, was aan het woord. Hoe men zich een Personeetnrad dttlt, fs apt. nfet dufde- lijk. Spr.'s taak begint in deze pas als een voorstel wordt gedaan. Ge'.ijkstelling van het spoorwegpersoneel met het rijkspersoneel wat salaris betreft, is in prindpe goed, maar ze kan niet altijd tot in details worden'voortgezet. Bij de spoorwe gen heeft afzonderlijk overleg plaats en het gaar niet aan nu predes hetzelfde voor het rijkspersoneel te vragen. Eenige zelfstandig- heid is onvermijdelijk. De Minister staat tegenover de directte der Spoorwegen niet altijd in gemakkelijke posi- Lie. Men mag niet vergen, dat de Minister al le onderwerpen tot in details beheerscht. Of de Minister een Joris Goedbloed is of de eer ste bedflende van de Maatschappij het, laat spr. koud1. De heer Van Braambeek (S.-D.): Zoo iets is Minister Regout nooit verweten. De M in ister: Op 12 December 1911 noemde Mr. Troelstra Regout de ledepop der directf.e. (Groote hilariteit.) Vervolgens gaf spr. een geschiedenis van de 10 pet. loonsverlaging, gelijk die grooten- deels door Mr. Dresselhuys reeds is gegeven. De Regeering is altijd van plan geweest met 1 Januari 1924 de rijkssalarissen met 10 pet. te verlagen. In verband daarmede zouden ook die van het spoorwegpersoneel worden ver- laagd. Die voor het rijkspersoneel ging voor- loopig niet door, maar dat was geen reden om nu ook die voor het spoorwegpersoneel op te schorten. In afrekening op de nader vast te stdlen loonsregeling werd met ingang van 1 Januari 1924 10 pet. salaris ingehouden. Art. 36 was een hinderpaal, maar spr. meent dat dit volstrekt niet kon beteekenen dat ten eeuiwigen dage loonsverlaging ontoelaatbaar was. De directie vroeg het personeel zich bij haar opvatting neer te leggen, ten einde te voorkomen, dat zij bestookt zou warden met een proces. De Minister wachtte het resul- taat der onderhandelingen af. Pressie op het personeel achtte spr. niet gewenscht en dat heeft hij aan de directie gezegd. De directie heeft den eisch der verklaring laten vallen en wacht nu mag af wat er gebeuren zal. Thans hebben alle personeelsorganisaties zich bij de verlaging neergefegd, waarover spr. verheugd is. Minister Van S w a a y achtte de motie- Gud overbodig, de drie anaere ontraadde hij. Vervolgens beantwoordde spr. eenige de tails uit het debat. De heer v. Braambeek (S.-D.) trok zijn motie in. De heer Oud V.-D.) trok zijn motie even- eens in. De eerste motie-Wijnkoop werd verworpen met 65 tegen 1 stem. De tweede motie-Wijnkoop werd verworpen met 51 tegen 14 stemmen. Bij art. 180 besprak de heer JL terLaan (S.-D.) de brug over de Koningshaven te Rotterdam. Hij betreurde het dat nog geen begin was gemaakt met de vervangiug van de draaibrug door een hefbrug. De Minister zeide dat deze aangele- genheid nog steeds in onderzoek is. Mijnwezen. De heer Hermans (R.-K.) besprak de slechte bedrijfsorganisatie die de oorzaak is van den slechten gang van zaken. De instel- ling van de bedrijfsbureaux achtte hij niet juist. Spr. vroeg of ht juist is dat een bezui- niging'sinspecteur voor net mijnwezen is aan- gesteld. De heer Van Gij'n (V.-B.) achtte de wijze van organisatie der bedrijven niet in alle op- zichten juist. De Staat moet zich goed reken- schap geven van den gang der bklrijven en logisch de resultaten daarvan bezien. De ver- houding tusschen de financiin der mijnen en de staatsbegrooting is spr. niet helder meer. Men spreekt bij de mijnen veel te spoedig van winst maken maar vergeet dat de Staat alle kapitaal heeft verstrekt. Zoodra dus het di vidend beneden 5Va pCt. daalt is er verlies. De heer S c h a p e r (S.:D.) vroeg den Minister zijn aandacht te wijden aan het vervoerwezen voor de arbeiders. Vervolgens pleit hij voor een betere positie en betere voor- waarden voor het personeel van de mijnen. Noodig is ook dat men betere overzfohten heeft van de uitkomsten der particuliere mij nen. Spr. laakte het dat de directie van de Oran- je Nassaumiijn niet wil meedoen aan het ge- meenschapoe'ijk overleg op grond van arti- kelen in De Mijnwerker. De heer Fruytier (R.-K.) maakte eeni ge opmerkinigen in gelijken geest als de heer Hermans sprak. Het spijt hem dat de bedrijfs organisatie niet gelukkig is en hij blijft geen groote verwachtingen koesteren over de resul taten van het bedrijf. De heer Bongaerts (R.-K.) yerdedig- de uitvoerig de gestie van de directie. De vergadering werd verdaagd tot heden 6en uur. Gemen^ nieuws TOENEMEN1DE BEROOV1NGEN TE AMSTERDAM. Het orgaan De Amsterdamsche Politic schrijft dat blijkens de voortdurende toene- ming van het aantal beroovingen tc Amster dam, van „een voortvretend kwaad" kan worden gesproken. Het aantal beroovingen, dat ter kennis van de politie werd gebracht, bedroeg in 1922 270, waaraan verbonden de volgende bedragen: 71,266,50 281.170 Mk.; 9678 francs; 2235 dollar; 207,700 kronen; 67^ Eng. ponden; 4500 lire en voor een waarde van 1500 aan diamanten. In 1923 bedroeg het aantal beroovingen 319, waaraan verbonden de volgende bedra gen: 70,294,50; een cheque, groot 4300; 18 N.I. guldens; 221,718 francs; 3233 dollar; 4475 kronen; 1299 Eng. ponden en een cheque groot 997 Eng. ponden; 3373 lire en 8 roebel. Het jaar 1924 voorspe't niet veel goeds. In Januari hadden 33 beroovingen plaats en in Februari 42. Afgezien van buitenlandsch geld werden geroofd 31,801,45, een cre- dietbrief van 15000 en een cheque van 195. HET HOOFD BEKLEMD. Omstreeks half elf gisfermorgen stond de losse werkman M. S. op een vlot, liggende in de Koningshaven te Rotterdam, tusschen de vrachtbcot Stad Kleef V en den pontonlich- ter van de firma I. en A. van der Schuijt, den voorsteven van de Stad Kleef V te teren. Op dat oogenblik naderde de stoombopt Koopvaart 8, die tengevolge van den golf- slag tegen den ponton lichter is geksmen. Het Vfot kwam in het gedrang, en M. S. raak- te met het hoofd beklemd tusschen den pon- tonlichter en de Stad Kleef V. Hij werd met een gebrcken schedel naar het zickenhuis gebracht; bij aankomst aldaar was hij reeds overleden. Ingezenden stukken B uit en veruntwoartUUfkhtid van (U Rtdat- tet De opname in deze rubriek bewijst tins, dot de Redactie er mede insienk Mijnheer de Redacteur! Gaarne wen9chte ik, dat U andierstaand stukje van mij wilde plaatsen als ingezondlen stuk. Bij voortbaat mijn dank. U Red dankzeggende voor de uitstekende uiteenzetting van mijn vraag (volgens uw meening) blijft mij die vraag onbeantwoord, wannwr denkt U de abonniementec enz. dler Alkmaarsche Courant te verlagen? Dit is toch ook een zaak in het algemeen bclamg. Mijn vraag was niet hoeveel procent pen- sioenstorting betaald de Redacteur der Alk maarsche Courant Verder ga ik op Uw schrijven niet in, want meer dan eens leest men van af de Red. (hiler- over sluiten wij de besprekingen) dus het lr.rts'e woord is toch aan de Redactie w. jupijh Gemeente-Ambtenaar (Het biijft ons cnverschillig of lnzender ondanks zijn verzekermg dat hij niet meer terug zou komen al of niet voort wil gaan Ons zijn pennevruchten toe te zenden. Het kan hem bekend zijn, dat wij het open- lijk debat mmmer schuwen en slechts dan de cLwcuseies siuiiten als sen onderwerp 6f van alls zijdan bekeksn is, 6f van niet voldoende algemeen beiang moet geacht worden. Wij willtn inzender gaarne verzekeren, dat wij ten opzichte van hem een zoo breed mo- gelijk standpunt zullen innemen. Het doet ons genoegen, dat hij niet meer op zijn beschuldigingcn terugkouit. Wij mo- gen daaruit zeker wel condudeeren, dat ze ai- doende weerlegd zijn geworden. Toen hij in zijn vorig schrijven ook lliet mtkomen, dat de Redactie alles zou doen om eigen inkomsten ongerept te laten, hebben wij daarop geantwoord, dat wij al twee jaair ecu liooger procent van ons salaris voor pen- sieoenpremie bijdragen, dan nu van de ge- meente-ambtenaren gevraagd wordt. Het schijnt inzender thans echter alleen te doen een beantwoording van de vraag wan- ueer onze Directie denkt de abonnementen dfer Alkmaarsche Courant te verlagen. Het is begrijpelijk, dat de Redactie daarop moei.ijk een antwoord zou kunnen geven. De Alkmaarsche Courant is het goedkocp- ste dagblad in deze streek en de eoonomische tocsiamd wel'ke zich kenschetst in de alge- meuie herziening op salarissen is nu juist niet van dien aard, dat overal prijtxialmg dei fabrikaten geconstateerd wordt. De vraag siellen is heel eenvoudig. Maar inzender moet dan tevens aantoonen, dat hij het goed recht van zijn vrr.ag in allle opzichten kan verdedigen. Wij zijn er van overtuigd dat hij *e kort schiet. Hij had met evenveel recht kunnen vragien, wanneer b.v de firma Stocl den prijs harer booten of b.v de „Al'kmaar Packer' haar vrachtprijzen denkt te verlagen. Laat inzender eens aan zijn huiseigenaar vragen, wanneer deze den huurprijs lager denkt tc stellen. Hij zal dan wel tot antword krijgen dat de man geen philanitroop is en het huis niet voor zijn plezier verhuurt. Overigms zal inzendier wel begrijpen, dlat hij bij de Redactie met zijn vraag aan het ver- keerde adres is. En het is daarom dan ook de eenige, die wij bij zijn vorig schrijven terecht onbeant woord hebben gelaten. Red. Alkm. Crt.) EEN ,,CENTRALE HO'LLAND" 1) VOOR BINNENLANDSCHE KOLONISATIE. Ongetwijfeld zal voor de oprichtimg van zulk een vereeniging belangstelling genoeg bestaan. Het ligt o.a. geheel in de lijn van den Bond van Landpachters en van de meestc landbouwmaatschappijen om de oprichting ervan te bevorderen. Er is groote hanger naar land1, geschikt voor een boerenbedrijf, hetzij kleiner of grooter, dbch vooral is er vraag naar kleine bcdrijiven van 4-8-10 H.A. En er is grond in overvloed te vinden in ons eigen land, als er maar ernsti'g naar gestreefd wordt om de binnenlandsche kolonisatie te bevorderen. Bekwame, flinke adspinanten zijn er genoeg. De zaak behoeft enkel op prak- tisch-zakelijke wijze te worden aangepalct, tierwijl de grootste plaats voor medewerkiing moet worden ingeruimd aan die memschen die voor vesti'ging in aanmierking komen. Ver- trouwen in hun kennis, toewijding en liefde om zich een bestaan' te veroveren, met vennij- ding van alle overbodige bureaucratie dat moet het wachtwoord zijax om goed en goed- koop te slagen. Particulier initiatief, vereenigd met over- heidssteun, op weg helpen, en dan kunnen' er nog groote en nuttige dingen gebeuren. Geestdrift als grondslag voor dlen op- en uit- bouw van eigen land en volk kan wonderen verrichten Onze regeering zal steunen, zonder eenigen twijfel, zoodanig doel. Schrijver heeft als oud-iinspecteur der Ned. Heidiemaatschappij gelegenheid gehad te con- stateeren hoeveel nuttig werk er nog te doen valf. Laat ons de handen ineen slaan en trachten te doen. Die mee wil werken, met ijver en uit overtuiging, zende zijn kaartje aan mij. We zullen zien of het vruchien ople- vert. Zutphen. K. DILUNG. 1) Of „N'ederland". Marktberichten ALKMAARSCHE EXPORT-VEILING. ALKMAAR, 2 April. In de heden gehou- den veiling werd betaald1 voor. Gele kool 13.80—/ 24.30, Kodlrapen 2.30—/ 2.90 per 100 K.G., Prei 7 tot 10.90 per 100 bos, Rabarber 2427, Raapstelen 5.10—/ 5.80 per 100 bos, Roode kool 15.60—/ 25.80 per 100 K.G., Selderie 3.206.50 per 100 bos, Spina- zie 0.96J 1.01 per ben, Spruiten 25— 057 per 100 K.G., Uien 4.20-/ 10.20 Wortelen 25.30 per 100 K.G., Witlof 0.32~S 0.56 per K.G. Handel vlug. BROEK OP LANOENiDIJK (Langw». ker Groentenveiling), 2 April. 8425 K.G. Wortelen 3.10—/ 3.80. 2300 K.G. Roode kool le soort 15.50—/ 27.60, 8600 K.G, Witte kool le soort 7.308.70, 4600 K.G. Uien 7.60—/ 8.10, Drielingen 7.20 tot 7.90, alles per 100 K.G. SCHAGEN, 3 April. 10 st. Paarden 150 500; 20 Geldekoeien (mag.) 170— 350; 54 Geldekoeien (vette) 275J 500; 34 Kalfkoeien 250—/ 450 4 Pinken 120—/ 150: 279 Nuchtere kalveren 12—/ 28; 192 Overhouders 36—/ 46; 17 Varkens (mag.) 22f 25; 69 Varkens (vette) p. K.G. 0.64—/ 0.72; 197 Biggen 815; 6 Konijnen 12.50; 25 Kip- pen 1—/ 2.50; 168 KG. Boter 1.70— 1.85; 13827 st. Kipeieren 45 p. 100 st.; 6734 st. Eendeieren 4.50 p. 100 st. HOORN, 3 April. Op de heden gehouden kaasmarkt waren aangevoerd 15 stapela kleine fabriekskaas 39, 4 stapels kleine bcerenkaas 38, totaal 19 stapels, wegende 24363 Kilo. Handel goed. WARMENHUIZEN, 2 April 1924. Roode kool le soort 25.7025.80, Witte kool le soort 7.60—/ 8.40, Uien 10 Aanvoer: 3100 K.. Roode kool, 10100 K.G. Witte kool, 400 K.G. Uien. ZAANDAM, 2 April. Veiling „De Zaan streek". Selderie 10—15 ct. per bos, Pieter- selie 20—35 ct. per bos, Lot 18>4—20 ct p. p., Zoete appelea 7H—10)4 ct. p. p., Stoefperen 14 ct. p. p., Citroenen 1.70 per 100, Spinazie 1.20—/ 1.35 per kl. kist, Sla 1—/ 1.10 per kl. kist, Raapstelen 8—9 ct. per bos, Sinaasapelen 7.30—/ 8.50 p. kist, Am. appels 20—21 ct. p. p. NOORDSCHARWOUDE, 2 April. 10200 K.G. Grove uien 10.30—/ 11.20, Drielingen 8.80—/ 9, 5100 K.G. Peen 4.70—/ 5, 22300 K.G. Roode kool 24.40 tot 27.10, 11900 K.G. Gele kool 28.70- 30.10, 60700 K.G. D. Witte 7.40-/ 9.30 alles per 100 K.G. Zeetjj dingen STOOMVAARTLIJNEN. STOOMV -MIJ- NEDERLAND. Kambanzan (thuisr.) vertr. 30 Mrt. v. Pi- dang, Manoeran vertr. 1 Apr. v. Vancouver n. Slianghai. Rrinses Juliana (uitr.) vertr 1 Apr. v. Sout hampton. I'rins der Nederlanden (uitr.) vertr. 1 Apr v. Suez. Radja (uitr.) vertr. 31 Mrt. v. Belawan. Riouw vertr. 1 Apr. v. Batavia n. Amsterdam bride! (uitrarr. 31 Mrt. te Sabang. ohan' de Witt arr 2 Apr. v. Batavia te Am sterdam. umatra vertr. 2 Apr. v. Narvik n. Emden. KON. NED. STOOMB.-MIJ. donis arr 1 Apr. v. Lissabcn te Valencia. \gamenmon vertr. 1 Apr. v. Calamata n Malta. Nereus vertr. 2 Apr. v. Koningsbergen n. Am sterdam Theseus arr. 2 Apr. V. Kopenhagien te Ham burg. Ceres arr. 1 Apr. v. Varna te Constantsa. Tuterpe arr 1 Apr. v. Amst. te Pasages. 'uo arr. 1 Apr. v. Leixoes te Oporto. Iris vertr. 1 Ap. v. Kopenhagen n. Stettm-. Nero arr 1 Apr v. Amst. te Gothenburg. Perseus arr. 1 Ap. v. Amst te Kopenhageni Saturnus vertr. 1 Apr. v. ivoraa n. Niapels. Tellhs vertr. 1 Apr. v. Algiers n. Alexandria 'esta arr. 1 Apr. v Lissabon te Setubal. KON HOLL. LLOYD. nsteliand arr. 31 Mrt. v. Antwerpen te Bre- mershaven. iclfland (thuis.) vertr. 31 Mrt. v. Las Palmas n. Antwerpen. '-iterir (uitr vertr. 31 Mrt. v. Rio Janeiro en 1 Apr. v. Santos. Oelria verir 2 Apr. v. Amst. n. Buenos Ayres. "'iliiand (uitr.) vertr. 1 Apr v. Rio Janedlro. KON WEST-IND MAILDIENST. 'kniaar vertr. 31 Mrt. v. Cristobal n. Cura- 9ao. "anna arr.. 2 Apr nam. v. Bremen te IJmui- den HALCYON LIJN. ''ikenburg, v. Braila n. Kallundsborg, vertr. I Apr. v. Rran T'i'ianapark vertr. 1 Apr. v. Patras n- Rotter dam. HOLLAND-AMERIKA LIJN. F.dam v Rotterd. n N. Orleans, arr 2 Apr. te Antwerpen. ■Fnderdijk vertr. 1 Apr. v. San Francisco n. Rotterdam. HOLL. WEST-AFR1KA LIJN. Albirco arr. 2 Apr. v. Amsterd. te Hamburg. Nels'room vertr 1 Apr. v Hamburg iu Am- stedam. •'ocja (uitr.) arr. 31 Mrt te Teneriffe. HOLL. OOST-AFRIKA LIJN. Nei skerk arr. 2 Apr. v. Mozambique te Zan zibar. "'•iroet verir. 2 Apr. v. Rott. n Hamburg. IAVA CHINA JAPAN LIJN rjisondarai vertr. 1 Apr. v. Chinwangtao n. Daireu. ROTTERDAMSCHE LLOYD, ^o^ntoer (uitr vertr. 1 Apr. 6 u. nam. v. Marseille 'usiilinde (thuisr.) vertr. 1 Apr. 5 u. nam- v. Marseille rind a th u 'sr.) vertr 1 Apr. v. Sabang. "•'mate vertr 2 Apr. v- Rotterd. n. Java STOOMVAART-MIJ. ,.OCEAAN" "erione.s v Japan n. Rotterd., vertr. 31 Mrt v. Hongkong. '^-"'tinier. v I a pan n. Rotterd., vertr 27 Mrt. v Port Said- Oloucus vertr. 29 Mrt. v Kobe m. Rotterdatm HOLL AND-AUSTRALIE LIJN. SehiedSjlc arr. 30 Mrt. v. Melbourne te Syd ney DWdijk vetr. 2 Apr v. Hamburg n- Rtotter- dam. HOLT.. OOST-AZIE LIJN. "■"Hi CtKuisr) vertr. 28 Mrt v. Bladiwostock Oldiekerk arr 31 Mrt. v Amst. te Carls- hamn. '^erqrenn Autr.) arr I Apr. te Yokohama. ^-stk-Tlc iuitr.l ver+r 1 Aor. v. Singapore. HOTf BRITSCH-1NDTF I.I IN. i Shanghai. jfV riiJ-fr A v*»rfr. I Apr v Madras UOTTTOT) 7TTTn-AMFPIVA ITW ypriAat v Rotterd n "n P'te Vl'SsitiefT' P. A'^ena arr. 2 Anr v Hambi-rnr PCR.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1924 | | pagina 6