alle Handelsdrukwerk
N.V. Book- en Handelsdrukkerij
v.h. Herms. GOSTER ZOON,
Voordam G 9, ALKMAAR.
Voor spoedigo attevering van
is Uw adres:
heette de aanwezigen welkom. Daama werd
het woord gevoerd door den Burgemeester
van Warmenhuizen, den schoolopziener en de
verschillende afgevaardigden en genoodigden,
die alien het schoolbestuur gelukwenschen
met het 50-jarig jubileum. Verder werd een
telegram van ihulde gezonden aan den heer
OlJhoff, het eerste hoofd aan deze school, die
35 jaar lang het Bijz. onderwijs te Krabbe-
dam 'heeft ged.end.
U1T ST. PANCRAS.
De heer W. Sohuur is benoemd als koster
der Ned. Herv. Kerk.
UIT NIEUWE NIEDORP.
De dienstplichtige J. J. van der Stok, uit
deze Gemeente, is aangewezen tot het volgen
van de opleiding voor onderofficier.
Staten-Generaai.
EERSTE KAMER.
In de vergadering van gister werdiea aan-
genomen de volgende wetsontwerpen
Staatsbegrooting* voor 1924: Hoofdatuk
BIIA (Nadonflle Schuld, Hocfdstuk XII
(Onvoorziene Uitgaven) en Wet op de Midr
dolcn.
Herziening der tabel van verdeeling der ge
meente in klassen, behoorende bij d'e Wet op
de Persomele Belasting 1896.
Wijziging van artikel 11 der Wet op het
Notarisambt
De openbare vergadering werd hierop ge-
sloten.
De eerstvolgende vergadering zal Dinsdag
8 April des middags te 1Y, bijeenkomen tot
behandeling ddr Indische Begrooting, waar-
voor de voorzitter drie diagen beschikbaar
stelit, desnoods met een avondzitting op 10
April
TWEEDE KAMER
(Vervolg van de avondvergadenng
van Dimsdag).
De heer D u ijs (S. D.j wees er op, dat
het algemeen Marinebeleid niet aan de orde
zou zijn, omdat dit zou geschicdcir bij het
ontwerp-Vlootwct. Van beleid is trouwens
met ved sprake: de millioentjes vliegen weg
en dat is ailes. Nu weer worden 40 millioen-
tjes in den bodiemloozen put geworpen
Spr. wil met meer over de tneorie van ont-
wapening discussieerenhij is het eens met
den Minister, want zij berde zijn weerloos.
Alleen kost de weerloosheid van den Minister
veei duurder.
Alle kleimigiheden over beperking van het
departement enz. zal spr. latcn rusten. Die
paar dubbeltjes die daarmede gemoeid zijn,
beteokenen niets, vergelekcn bij de kosien der
vloot. De militaire medewerker van ,.Het Va-
derland" sprak van de „hemeltergcnde over-
daad" aan het dcpartcmient en zclfs dat laat
spr koud.
HoofdZaak is het dat het volk in beweging
komt tegcu de Vloot, hetgeen veriedten jaar js
geblekun.
Uit de bczuinigingen blijkt allerminst van
beleid. Men d'oet wat men wil Nu eens wil
men een defensie-departement, dan weer edi
tor twee, omdat men dan beter kan bezuini-
gcn. De Marine-deskundigen zeggen dat het
plan van Sen department gelijk staat met die
marine don nek omdraaien.
Deze Minister zit hier eigeolijik tijdielijlk, al
leen maar cm te bezuinigen.
Spr. kan dczen Minister niet steunen. (Ge-
lach)
Het gaat om de groote prindpicele zaken.
Spr. is niet d'eskundig, maar vraagt daarom
graag inlichtingen; b.v. over de indceling der
range nen standen. De Regcering handelt
in strijd met alle verklaringen in zake
de Vlootwet. Het herstel der Landsfinandcn
zou v66r alles gaan, hceft zij verklaard, maar
thans begin t zij met de millioenen aan die
vloot te verspjllen. Daariegen protesteert spr.
ten krachtigste Ten slotte benep hij zich op
het artikel van generaal Koolcmans Beyncn.
Het Parlement moge ruggegraat hebben om
zich te blijven verzetten tegen dlezen Minister
De heer v. d. V o o r t v a n Z ij p (A-R
stond didder bij d'e partijgenooten van den
heer Duys arn de overzijde van het Kanaal.
De Minister mcent dat de heift van de vroe-
ger voorgeslelde vloot een neutral iteitsvloot
was- Heeft de Minister daarbij gedacht aan
de steunpunten
Alleen een Vlootwet die een vast plan be-
vat kan ons helpen uit het moeras en een eco
nomist beheer der Marine brcngen. De
vraag is hoe wij het b:ste rendement krijgen
van onze vloot. nu wij weer gaan aanbouwen.
Een matroos in Gorinchem kost 3000 per
iaar en spr. adrtte dit geen gering bedtag.
Bij acht jongens zijn er drie bezig onderwijs
te gevenAan dergelijke fouten gaat het geld
verloren en blijft een' good rendement uit. Ra-
organisatie van de Marine is dringend noo-
dig en alleen een vast plan fs onmisbaar.
Dc bedragen d'ie de Minister op deze be
grooting vraagt, zullen slechts voor het ma-
ken van plannen, besiemd zijn en' van aan-
bouw zal dit jaar nog niet veel komen.
Het overbrengen van de schepen van Vlis
singen naar Nieuwediep is geen' vcrbetering.
Het heet dat dit voor de stelselmatigheid der
oefeningen beier is, maar spr zag niet in
waarin die stelselmatigheid schuilt.
Het doet schade aan de defensiewaarde van
Vlissingen dat men daar alle schepen weg-
neemt 7al uitbreiding van het etablissement
in den Helder niet onvermijdelijk zijn? Bij
mobiliisatie zal Vlissin'gen niet in orde zijn
Afles wat in Vlissingen i!s tot stand gebracht
is ihans waardeloos geworden.
Onk Hellevoetsluis moet worden opgeheven
omdat d!e vaargeul is verzand. zeiden velen
Echter bliikt dat die vaargeul zeer goed is.
F.r is werk genoeg voor d'e weTven, als men
werk naar particui':eren brengt.
Wat bet personeele vraagstuk betreft en d'e
v^"-Hee'inr van het perseneel, voor Indii ea
NMfcrland, vroeg «pr. ef niet dear mb aad«f«
verdeeling der ftnaneflhr em ophossing is te
krijgen.
ue Minister heeft geen verbetering gebracht
in de post tie der teescnaais op het aieparte-
meut. 8pr. vrceg aisnog eemge verbetering
nan te orengen.
Ten SiOtte vroeg hij wat die Minister voor
de oud gepensionneerden zal dcen.
De heer Dreselhya (V. B.) besprak de
toekomst-planaen van den Minister, lie VTaag
is m hoeverre de Minister gerechtigd is der
gelijke plannen te maken. De regcering heeft
net crashgate echter geleden dat zij lijdlen
koin Het Kamer-votum is duidelijk geweest:
zoolang het financieel eveawicht niet was
vcrkiegen wilde men van geen plannen we-
ten.
Herstel t de rechterzijde zich successievelijk
weer? Zijn er nieuwe priikkels tot samenwer-
king
Spr beziet de begrooting objecticf en naar
zakclijkc motieven en herinnert a-ain zijn vroe-
gere verklaringen voor een. bescheidcn vloot-
plan zoodra het financieel evenwichi zal zijn
oereikt. In dit en het volgende zittingsjaai
zou daurvan gen sprake kunnen zijn. Inmid-
dels h.bben wij in Indie een vloot, die wij
onderhouden moeten. En daartoc mede te
wcrken achtte spr. zich verplicht
Aan deze eischen toetste spr. de begroo
ting. Een aantal vliogtuigen zijn verouderd
en moeten verbeterd. Deze post is toelaai-
baar en de vraag om twee torpedojagers is
niet onrcdelijk als vernieuwing van versleten
materiaal.
Zeer ernstig aarzelde spr. ten aanzien van
de aanvrage van flotticllevaartuigcn. Die
naom is al misleidend.
Overwegend bezwaar heeft spr. tegen de
aanvrage van den enderzeehoot mijnenlegger,
wat bewuste uitvoering van die Vlootwet is
e-in eersteimg van een nieuw ays.eem.
Spr. wilde niets weten van de verworpen
vlootwet, maar voor het oogenblik alleen be-
liouden wat wij hebben Ais de Minister de
onderzecboot-mijmenlegger wil hebben is
samenwerking met spr. uitgcslotm
De heer van der Bilt (R-Kkwam op
tegen de tendentieuze wijze waarop Indie
wordt voorgdicht door Aneta. dat door de re-
geering gesubsidieerd wordt.
De heer B o m a n s (R.-K.) noemde de ma
rine zeer duur; zij moet zich bepalen tot een
onderdeel van de kustverdediging. Deze be-
hoort bij de landmacht. In vredestijd moet
slechts cen zeer klein personeel onder de wa-
pens zijin.
Spr. handhaafdc zijn standpunt van Octo
ber i.l Eerst sluiting der begrooting v66r
'.vij verder kunnen craan. Van nieuwbouw
mag thans geen sprake zijn.
Spr. dranig aan op spcedige behandeling
zijner motie over de vereeniguig der dfelensie-
departementen ten einde tot bezuinigmg te
komen.
Dc heer de Groot (V B) behandeide
ccnige detadpunien. Wat de oud-gepension-
neeroien betreft sloot hij zich aan biji den hter
v. d. Voort van Zijp.
De heer Snoeck Henkemans (C. H.)
tncrnde, dat er geen aanleiding is voor de
kl'acht dat die regcering haar verklaringen niet
liakoint. Niets is aangevraagd voor den dienst
in Ncderland; allcs wat op de basis betrek-
king heeft, is achterwege gcblcvcn. Dat een
deeT wordt aangevraagd uit gewone uitgaven
is juist een gevolg van het verwerpen van dc
Vlootwet.
Mot de inkrimping van den dienst te Vlis
singen kon spr. zich moeilijk veroenigen.
Dc wijziging van den toestand te Hellevoet
sluis achtte spr. niet gewenscht en de over-
brenging van den dienst to Vlissingen naar
den Helder keurde hij niet goed en voor een
goed ocfcning der marine rngewenscht.
De heer van Schaik (R.-K.) hierinnerdc
arn zijn in October uiteengczette opvatting.
Daarin is geen verandtering gokomen De be-
teekenis van het verschil tusechen de regee-
ring en spr was niet van principieelen aard.
Spr. verstond de beddcling der regcering
z66 dat zij geen plan aan de orde telt v66r
de finanden zijn hersteld. In die gedrags!
zrg hij geen inconsequence. Waarom wordt
de aanschaffing van kanonnen, vischtorpedo's
nu reeds gevraagd, terwijil die vaartuigen
pas over drie jaar klaar zijn? Kan dat niet
wachten?
Spr's bezwaren tegen de Vlootwet bestaan
niet tegen hetgeen de regeering thans wil.
De regeering en de Kamer bind en zich than3
tot niets voor het vervolg. En dit stemde
spr tot voldoening.
De vergadering werd daama verdaagd.
1 uur.
Onder de verschillende wetsontwerpen,
waarvan in ons Kamertelegram van gister
sprake was, bevond zich o.m. de conclusie van
het Verslag der Commissie omtrent de In
lichtingen op het adres van H. G. Baints, ge-
pensdonneerd leeraar der R. H. B. S. te Alk-
maar, betreffende verhooging van het bedrag
van zijn salaris en van zijn pensioensgrond-
slag, gerekend van 1 Januari 1920 af
Dit on twerp werd goedgekeurd.
Aan de orde was Hoofdstuk IX (Water-
staat)
Illde afdeeling (Spoorwegen).
Tevens was aan de orde:
jde interpellatie van den heer Wijnkoop
omtrent: 10. de tien procent loonsverlaging
van het spoorwegpersoneel2e. den half-
slachtigen toestand van den bedrijfsvorm bij
de spoorwegen, waarbij Regeering en direc-
i)e zich achter elkaar verschuijen, en die ten
nadeele van het personeel gehandhaafd
schijnt te blijven; 3o. de vernieling van het
eenmaal ingestelae georganiseerde overleg in
den Loonraad en 40. het bdeid van de tegen-
woordige direcfte, zoowel wat de bedrijfsin-
riefhting betreft, als ten opzichte van de be-
voorrechting der directie zelf en der hooge
ambtenaren;
de mollen van orde: van de heeren Wijn
koop en van Ravesteijn, betreffende loonsver-
1 aging van het spoorwegpersoneel en de wij
ziging van zijn dienstvoorwaardenvan den
heer Oud, betreffende de rechtspositie van het
spoorwegpersoneel in verband met de beslis-
Sing over loonsverl aging; van den heer van
Braambeek c.s., betreffende het rekening hoy
den bij de loonsverlaging van het spoorweg
personeel met die op het Rijkspersoneel toe te
passen; en van de heeren Wijnkoop en van
Ravesteiin, betreffende intrekking van de z.g.
Anti-stakingswet van 11 April 1903.
De Minister van Waterstaat, de heer Van
Svtiy, was aan het woord. Hoe men zich
een Personeetnrad dttlt, fs apt. nfet dufde-
lijk. Spr.'s taak begint in deze pas als een
voorstel wordt gedaan.
Ge'.ijkstelling van het spoorwegpersoneel
met het rijkspersoneel wat salaris betreft, is
in prindpe goed, maar ze kan niet altijd tot
in details worden'voortgezet. Bij de spoorwe
gen heeft afzonderlijk overleg plaats en het
gaar niet aan nu predes hetzelfde voor het
rijkspersoneel te vragen. Eenige zelfstandig-
heid is onvermijdelijk.
De Minister staat tegenover de directte der
Spoorwegen niet altijd in gemakkelijke posi-
Lie. Men mag niet vergen, dat de Minister al
le onderwerpen tot in details beheerscht. Of
de Minister een Joris Goedbloed is of de eer
ste bedflende van de Maatschappij het, laat
spr. koud1.
De heer Van Braambeek (S.-D.):
Zoo iets is Minister Regout nooit verweten.
De M in ister: Op 12 December 1911
noemde Mr. Troelstra Regout de ledepop der
directf.e. (Groote hilariteit.)
Vervolgens gaf spr. een geschiedenis van
de 10 pet. loonsverlaging, gelijk die grooten-
deels door Mr. Dresselhuys reeds is gegeven.
De Regeering is altijd van plan geweest met
1 Januari 1924 de rijkssalarissen met 10 pet.
te verlagen. In verband daarmede zouden ook
die van het spoorwegpersoneel worden ver-
laagd. Die voor het rijkspersoneel ging voor-
loopig niet door, maar dat was geen reden om
nu ook die voor het spoorwegpersoneel op te
schorten. In afrekening op de nader vast te
stdlen loonsregeling werd met ingang van 1
Januari 1924 10 pet. salaris ingehouden. Art.
36 was een hinderpaal, maar spr. meent dat
dit volstrekt niet kon beteekenen dat ten
eeuiwigen dage loonsverlaging ontoelaatbaar
was. De directie vroeg het personeel zich bij
haar opvatting neer te leggen, ten einde te
voorkomen, dat zij bestookt zou warden met
een proces. De Minister wachtte het resul-
taat der onderhandelingen af. Pressie op het
personeel achtte spr. niet gewenscht en dat
heeft hij aan de directie gezegd. De directie
heeft den eisch der verklaring laten vallen
en wacht nu mag af wat er gebeuren zal.
Thans hebben alle personeelsorganisaties
zich bij de verlaging neergefegd, waarover
spr. verheugd is.
Minister Van S w a a y achtte de motie-
Gud overbodig, de drie anaere ontraadde hij.
Vervolgens beantwoordde spr. eenige de
tails uit het debat.
De heer v. Braambeek (S.-D.) trok
zijn motie in.
De heer Oud V.-D.) trok zijn motie even-
eens in.
De eerste motie-Wijnkoop werd verworpen
met 65 tegen 1 stem.
De tweede motie-Wijnkoop werd verworpen
met 51 tegen 14 stemmen.
Bij art. 180 besprak de heer JL terLaan
(S.-D.) de brug over de Koningshaven te
Rotterdam. Hij betreurde het dat nog geen
begin was gemaakt met de vervangiug van de
draaibrug door een hefbrug.
De Minister zeide dat deze aangele-
genheid nog steeds in onderzoek is.
Mijnwezen.
De heer Hermans (R.-K.) besprak de
slechte bedrijfsorganisatie die de oorzaak is
van den slechten gang van zaken. De instel-
ling van de bedrijfsbureaux achtte hij niet
juist. Spr. vroeg of ht juist is dat een bezui-
niging'sinspecteur voor net mijnwezen is aan-
gesteld.
De heer Van Gij'n (V.-B.) achtte de wijze
van organisatie der bedrijven niet in alle op-
zichten juist. De Staat moet zich goed reken-
schap geven van den gang der bklrijven en
logisch de resultaten daarvan bezien. De ver-
houding tusschen de financiin der mijnen en
de staatsbegrooting is spr. niet helder meer.
Men spreekt bij de mijnen veel te spoedig van
winst maken maar vergeet dat de Staat alle
kapitaal heeft verstrekt. Zoodra dus het di
vidend beneden 5Va pCt. daalt is er verlies.
De heer S c h a p e r (S.:D.) vroeg
den Minister zijn aandacht te wijden aan het
vervoerwezen voor de arbeiders. Vervolgens
pleit hij voor een betere positie en betere voor-
waarden voor het personeel van de mijnen.
Noodig is ook dat men betere overzfohten
heeft van de uitkomsten der particuliere mij
nen.
Spr. laakte het dat de directie van de Oran-
je Nassaumiijn niet wil meedoen aan het ge-
meenschapoe'ijk overleg op grond van arti-
kelen in De Mijnwerker.
De heer Fruytier (R.-K.) maakte eeni
ge opmerkinigen in gelijken geest als de heer
Hermans sprak. Het spijt hem dat de bedrijfs
organisatie niet gelukkig is en hij blijft geen
groote verwachtingen koesteren over de resul
taten van het bedrijf.
De heer Bongaerts (R.-K.) yerdedig-
de uitvoerig de gestie van de directie.
De vergadering werd verdaagd tot heden
6en uur.
Gemen^ nieuws
TOENEMEN1DE BEROOV1NGEN TE
AMSTERDAM.
Het orgaan De Amsterdamsche Politic
schrijft dat blijkens de voortdurende toene-
ming van het aantal beroovingen tc Amster
dam, van „een voortvretend kwaad" kan
worden gesproken.
Het aantal beroovingen, dat ter kennis
van de politie werd gebracht, bedroeg in
1922 270, waaraan verbonden de volgende
bedragen: 71,266,50 281.170 Mk.; 9678
francs; 2235 dollar; 207,700 kronen; 67^
Eng. ponden; 4500 lire en voor een waarde
van 1500 aan diamanten.
In 1923 bedroeg het aantal beroovingen
319, waaraan verbonden de volgende bedra
gen: 70,294,50; een cheque, groot
4300; 18 N.I. guldens; 221,718 francs;
3233 dollar; 4475 kronen; 1299 Eng. ponden
en een cheque groot 997 Eng. ponden; 3373
lire en 8 roebel.
Het jaar 1924 voorspe't niet veel goeds. In
Januari hadden 33 beroovingen plaats en in
Februari 42. Afgezien van buitenlandsch
geld werden geroofd 31,801,45, een cre-
dietbrief van 15000 en een cheque van
195.
HET HOOFD BEKLEMD.
Omstreeks half elf gisfermorgen stond de
losse werkman M. S. op een vlot, liggende in
de Koningshaven te Rotterdam, tusschen de
vrachtbcot Stad Kleef V en den pontonlich-
ter van de firma I. en A. van der Schuijt,
den voorsteven van de Stad Kleef V te teren.
Op dat oogenblik naderde de stoombopt
Koopvaart 8, die tengevolge van den golf-
slag tegen den ponton lichter is geksmen.
Het Vfot kwam in het gedrang, en M. S. raak-
te met het hoofd beklemd tusschen den pon-
tonlichter en de Stad Kleef V. Hij werd met
een gebrcken schedel naar het zickenhuis
gebracht; bij aankomst aldaar was hij reeds
overleden.
Ingezenden stukken
B uit en veruntwoartUUfkhtid van (U Rtdat-
tet De opname in deze rubriek bewijst
tins, dot de Redactie er mede insienk
Mijnheer de Redacteur!
Gaarne wen9chte ik, dat U andierstaand
stukje van mij wilde plaatsen als ingezondlen
stuk. Bij voortbaat mijn dank.
U Red dankzeggende voor de uitstekende
uiteenzetting van mijn vraag (volgens uw
meening) blijft mij die vraag onbeantwoord,
wannwr denkt U de abonniementec enz. dler
Alkmaarsche Courant te verlagen?
Dit is toch ook een zaak in het algemeen
bclamg.
Mijn vraag was niet hoeveel procent pen-
sioenstorting betaald de Redacteur der Alk
maarsche Courant
Verder ga ik op Uw schrijven niet in, want
meer dan eens leest men van af de Red. (hiler-
over sluiten wij de besprekingen) dus het
lr.rts'e woord is toch aan de Redactie
w. jupijh
Gemeente-Ambtenaar
(Het biijft ons cnverschillig of lnzender
ondanks zijn verzekermg dat hij niet meer
terug zou komen al of niet voort wil gaan
Ons zijn pennevruchten toe te zenden.
Het kan hem bekend zijn, dat wij het open-
lijk debat mmmer schuwen en slechts dan de
cLwcuseies siuiiten als sen onderwerp 6f van
alls zijdan bekeksn is, 6f van niet voldoende
algemeen beiang moet geacht worden.
Wij willtn inzender gaarne verzekeren, dat
wij ten opzichte van hem een zoo breed mo-
gelijk standpunt zullen innemen.
Het doet ons genoegen, dat hij niet meer
op zijn beschuldigingcn terugkouit. Wij mo-
gen daaruit zeker wel condudeeren, dat ze ai-
doende weerlegd zijn geworden.
Toen hij in zijn vorig schrijven ook lliet
mtkomen, dat de Redactie alles zou doen om
eigen inkomsten ongerept te laten, hebben wij
daarop geantwoord, dat wij al twee jaair
ecu liooger procent van ons salaris voor pen-
sieoenpremie bijdragen, dan nu van de ge-
meente-ambtenaren gevraagd wordt.
Het schijnt inzender thans echter alleen te
doen een beantwoording van de vraag wan-
ueer onze Directie denkt de abonnementen dfer
Alkmaarsche Courant te verlagen.
Het is begrijpelijk, dat de Redactie daarop
moei.ijk een antwoord zou kunnen geven.
De Alkmaarsche Courant is het goedkocp-
ste dagblad in deze streek en de eoonomische
tocsiamd wel'ke zich kenschetst in de alge-
meuie herziening op salarissen is nu juist
niet van dien aard, dat overal prijtxialmg dei
fabrikaten geconstateerd wordt.
De vraag siellen is heel eenvoudig.
Maar inzender moet dan tevens aantoonen,
dat hij het goed recht van zijn vrr.ag in allle
opzichten kan verdedigen.
Wij zijn er van overtuigd dat hij *e
kort schiet.
Hij had met evenveel recht kunnen vragien,
wanneer b.v de firma Stocl den prijs harer
booten of b.v de „Al'kmaar Packer' haar
vrachtprijzen denkt te verlagen.
Laat inzender eens aan zijn huiseigenaar
vragen, wanneer deze den huurprijs lager
denkt tc stellen.
Hij zal dan wel tot antword krijgen dat de
man geen philanitroop is en het huis niet voor
zijn plezier verhuurt.
Overigms zal inzendier wel begrijpen, dlat
hij bij de Redactie met zijn vraag aan het ver-
keerde adres is.
En het is daarom dan ook de eenige, die
wij bij zijn vorig schrijven terecht onbeant
woord hebben gelaten.
Red. Alkm. Crt.)
EEN ,,CENTRALE HO'LLAND" 1) VOOR
BINNENLANDSCHE KOLONISATIE.
Ongetwijfeld zal voor de oprichtimg van
zulk een vereeniging belangstelling genoeg
bestaan. Het ligt o.a. geheel in de lijn van
den Bond van Landpachters en van de meestc
landbouwmaatschappijen om de oprichting
ervan te bevorderen. Er is groote hanger
naar land1, geschikt voor een boerenbedrijf,
hetzij kleiner of grooter, dbch vooral is er
vraag naar kleine bcdrijiven van 4-8-10 H.A.
En er is grond in overvloed te vinden in ons
eigen land, als er maar ernsti'g naar gestreefd
wordt om de binnenlandsche kolonisatie te
bevorderen. Bekwame, flinke adspinanten
zijn er genoeg. De zaak behoeft enkel op prak-
tisch-zakelijke wijze te worden aangepalct,
tierwijl de grootste plaats voor medewerkiing
moet worden ingeruimd aan die memschen die
voor vesti'ging in aanmierking komen. Ver-
trouwen in hun kennis, toewijding en liefde
om zich een bestaan' te veroveren, met vennij-
ding van alle overbodige bureaucratie dat
moet het wachtwoord zijax om goed en goed-
koop te slagen.
Particulier initiatief, vereenigd met over-
heidssteun, op weg helpen, en dan kunnen' er
nog groote en nuttige dingen gebeuren.
Geestdrift als grondslag voor dlen op- en uit-
bouw van eigen land en volk kan wonderen
verrichten Onze regeering zal steunen,
zonder eenigen twijfel, zoodanig doel.
Schrijver heeft als oud-iinspecteur der Ned.
Heidiemaatschappij gelegenheid gehad te con-
stateeren hoeveel nuttig werk er nog te doen
valf. Laat ons de handen ineen slaan en
trachten te doen. Die mee wil werken, met
ijver en uit overtuiging, zende zijn kaartje
aan mij. We zullen zien of het vruchien ople-
vert.
Zutphen. K. DILUNG.
1) Of „N'ederland".
Marktberichten
ALKMAARSCHE EXPORT-VEILING.
ALKMAAR, 2 April. In de heden gehou-
den veiling werd betaald1 voor.
Gele kool 13.80—/ 24.30, Kodlrapen
2.30—/ 2.90 per 100 K.G., Prei 7 tot
10.90 per 100 bos, Rabarber 2427,
Raapstelen 5.10—/ 5.80 per 100 bos,
Roode kool 15.60—/ 25.80 per 100 K.G.,
Selderie 3.206.50 per 100 bos, Spina-
zie 0.96J 1.01 per ben, Spruiten 25—
057 per 100 K.G., Uien 4.20-/ 10.20
Wortelen 25.30 per 100 K.G., Witlof
0.32~S 0.56 per K.G. Handel vlug.
BROEK OP LANOENiDIJK (Langw».
ker Groentenveiling), 2 April. 8425 K.G.
Wortelen 3.10—/ 3.80. 2300 K.G. Roode
kool le soort 15.50—/ 27.60, 8600 K.G,
Witte kool le soort 7.308.70, 4600
K.G. Uien 7.60—/ 8.10, Drielingen 7.20
tot 7.90, alles per 100 K.G.
SCHAGEN, 3 April. 10 st. Paarden 150
500; 20 Geldekoeien (mag.) 170—
350; 54 Geldekoeien (vette) 275J 500;
34 Kalfkoeien 250—/ 450 4 Pinken
120—/ 150: 279 Nuchtere kalveren
12—/ 28; 192 Overhouders 36—/ 46;
17 Varkens (mag.) 22f 25; 69 Varkens
(vette) p. K.G. 0.64—/ 0.72; 197 Biggen
815; 6 Konijnen 12.50; 25 Kip-
pen 1—/ 2.50; 168 KG. Boter 1.70—
1.85; 13827 st. Kipeieren 45 p. 100
st.; 6734 st. Eendeieren 4.50 p. 100 st.
HOORN, 3 April. Op de heden gehouden
kaasmarkt waren aangevoerd 15 stapela
kleine fabriekskaas 39, 4 stapels kleine
bcerenkaas 38, totaal 19 stapels, wegende
24363 Kilo. Handel goed.
WARMENHUIZEN, 2 April 1924.
Roode kool le soort 25.7025.80,
Witte kool le soort 7.60—/ 8.40, Uien 10
Aanvoer: 3100 K.. Roode kool, 10100 K.G.
Witte kool, 400 K.G. Uien.
ZAANDAM, 2 April. Veiling „De Zaan
streek". Selderie 10—15 ct. per bos, Pieter-
selie 20—35 ct. per bos, Lot 18>4—20 ct
p. p., Zoete appelea 7H—10)4 ct. p. p.,
Stoefperen 14 ct. p. p., Citroenen 1.70 per
100, Spinazie 1.20—/ 1.35 per kl. kist, Sla
1—/ 1.10 per kl. kist, Raapstelen 8—9 ct.
per bos, Sinaasapelen 7.30—/ 8.50 p. kist,
Am. appels 20—21 ct. p. p.
NOORDSCHARWOUDE, 2 April.
10200 K.G. Grove uien 10.30—/ 11.20,
Drielingen 8.80—/ 9, 5100 K.G. Peen
4.70—/ 5, 22300 K.G. Roode kool 24.40
tot 27.10, 11900 K.G. Gele kool 28.70-
30.10, 60700 K.G. D. Witte 7.40-/ 9.30
alles per 100 K.G.
Zeetjj dingen
STOOMVAARTLIJNEN.
STOOMV -MIJ- NEDERLAND.
Kambanzan (thuisr.) vertr. 30 Mrt. v. Pi-
dang,
Manoeran vertr. 1 Apr. v. Vancouver n.
Slianghai.
Rrinses Juliana (uitr.) vertr 1 Apr. v. Sout
hampton.
I'rins der Nederlanden (uitr.) vertr. 1 Apr v.
Suez.
Radja (uitr.) vertr. 31 Mrt. v. Belawan.
Riouw vertr. 1 Apr. v. Batavia n. Amsterdam
bride! (uitrarr. 31 Mrt. te Sabang.
ohan' de Witt arr 2 Apr. v. Batavia te Am
sterdam.
umatra vertr. 2 Apr. v. Narvik n. Emden.
KON. NED. STOOMB.-MIJ.
donis arr 1 Apr. v. Lissabcn te Valencia.
\gamenmon vertr. 1 Apr. v. Calamata n
Malta.
Nereus vertr. 2 Apr. v. Koningsbergen n. Am
sterdam
Theseus arr. 2 Apr. V. Kopenhagien te Ham
burg.
Ceres arr. 1 Apr. v. Varna te Constantsa.
Tuterpe arr 1 Apr. v. Amst. te Pasages.
'uo arr. 1 Apr. v. Leixoes te Oporto.
Iris vertr. 1 Ap. v. Kopenhagen n. Stettm-.
Nero arr 1 Apr v. Amst. te Gothenburg.
Perseus arr. 1 Ap. v. Amst te Kopenhageni
Saturnus vertr. 1 Apr. v. ivoraa n. Niapels.
Tellhs vertr. 1 Apr. v. Algiers n. Alexandria
'esta arr. 1 Apr. v Lissabon te Setubal.
KON HOLL. LLOYD.
nsteliand arr. 31 Mrt. v. Antwerpen te Bre-
mershaven.
iclfland (thuis.) vertr. 31 Mrt. v. Las Palmas
n. Antwerpen.
'-iterir (uitr vertr. 31 Mrt. v. Rio Janeiro
en 1 Apr. v. Santos.
Oelria verir 2 Apr. v. Amst. n. Buenos Ayres.
"'iliiand (uitr.) vertr. 1 Apr v. Rio Janedlro.
KON WEST-IND MAILDIENST.
'kniaar vertr. 31 Mrt. v. Cristobal n. Cura-
9ao.
"anna arr.. 2 Apr nam. v. Bremen te IJmui-
den
HALCYON LIJN.
''ikenburg, v. Braila n. Kallundsborg, vertr.
I Apr. v. Rran
T'i'ianapark vertr. 1 Apr. v. Patras n- Rotter
dam.
HOLLAND-AMERIKA LIJN.
F.dam v Rotterd. n N. Orleans, arr 2 Apr.
te Antwerpen.
■Fnderdijk vertr. 1 Apr. v. San Francisco n.
Rotterdam.
HOLL. WEST-AFR1KA LIJN.
Albirco arr. 2 Apr. v. Amsterd. te Hamburg.
Nels'room vertr 1 Apr. v Hamburg iu Am-
stedam.
•'ocja (uitr.) arr. 31 Mrt te Teneriffe.
HOLL. OOST-AFRIKA LIJN.
Nei skerk arr. 2 Apr. v. Mozambique te Zan
zibar.
"'•iroet verir. 2 Apr. v. Rott. n Hamburg.
IAVA CHINA JAPAN LIJN
rjisondarai vertr. 1 Apr. v. Chinwangtao n.
Daireu.
ROTTERDAMSCHE LLOYD,
^o^ntoer (uitr vertr. 1 Apr. 6 u. nam. v.
Marseille
'usiilinde (thuisr.) vertr. 1 Apr. 5 u. nam- v.
Marseille
rind a th u 'sr.) vertr 1 Apr. v. Sabang.
"•'mate vertr 2 Apr. v- Rotterd. n. Java
STOOMVAART-MIJ. ,.OCEAAN"
"erione.s v Japan n. Rotterd., vertr. 31 Mrt
v. Hongkong.
'^-"'tinier. v I a pan n. Rotterd., vertr 27 Mrt.
v Port Said-
Oloucus vertr. 29 Mrt. v Kobe m. Rotterdatm
HOLL AND-AUSTRALIE LIJN.
SehiedSjlc arr. 30 Mrt. v. Melbourne te Syd
ney
DWdijk vetr. 2 Apr v. Hamburg n- Rtotter-
dam.
HOLT.. OOST-AZIE LIJN.
"■"Hi CtKuisr) vertr. 28 Mrt v. Bladiwostock
Oldiekerk arr 31 Mrt. v Amst. te Carls-
hamn.
'^erqrenn Autr.) arr I Apr. te Yokohama.
^-stk-Tlc iuitr.l ver+r 1 Aor. v. Singapore.
HOTf BRITSCH-1NDTF I.I IN.
i Shanghai.
jfV riiJ-fr A v*»rfr. I Apr v Madras
UOTTTOT) 7TTTn-AMFPIVA ITW
ypriAat v Rotterd n
"n P'te Vl'SsitiefT' P.
A'^ena arr. 2 Anr v Hambi-rnr
PCR.