DAOBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
Hst autobus-vraagstuk.
No. 105.
Henderd eos en twintigste Jaargang
1924
Afooimementsprijs fotj voornithetallng per 8 maanden f 2.fr. per post f2.50. Bewljsn. 5 ct Advertentiepr. 25 efc. p. regel, gTootere letters naar ptaatsrahnte.
Brleyen franco N.Y. Boek- en Handelsdr. v.h. Herms. Coster Zoon, Yoordam C9, TeL Adminlstr. No. 8. Redactie No. 88.
Bmtenlaad
fed.
s
Z1TERDA(J HoofdredacteurTj. N. ADcMA. Dkecteur: O. H. KRAK g
Deze tijd staat in bet teeken van die auto
bus
Bet is niet heel duidelijk wie in ons land
voor het eerst op de gedlachte is gekomien,
dat een voor personen-vervoer ingerichte
groofce auto een uitstekende geldbdeggmg is.
Wellicht is bet de eigenaar van- een vraeht-
auto geweest, die Zondagsmiddaga een door
geestdriftige supporters omringd elital qp
goedkoope wijze naar een voetbalveld expediii-
eerde.
H'ii zal eerst wat stoelen en bit verdere
clanaisie wat banken op zijn vracntauto ge-
zet hebben en daarmede was bet proto-type
van de auto-busgebaren.
Bij den spedaien bouw van wagens voor
personcnvervoer werden deze natuurlijk al
spoedig wat comfortabeler en kxieuzer inge-
ncht en 'n een beetje ondememend vrachtrij-
der begreep at spoedig dat het menschcn-
vervoer heel wat voordeeldger en gemakkelijY
irvaatjes
ker is dan dat van biierva
en kruideniera-
waren.
De auto-bus kwam, reed en overwon.
Geen twee stipjes op onze landkaart waar-
tusschen een getrekkelijk kort lijntje kan ge-
trokken worden of er njldlt over dat lijntje he-
den ten dage een meer of minder vertrouw-
bare auto-bus.
Wat eensdeeis niet amders dan toegejuiebt
kan worden, omdat daardoor tal van kleine
plaatsjes nit hum isolement verlost wordeni en
door een vlug en goedkoop vervoer het ver-
keer vergemakkelijfct en de bandlel bevootr-
doeld zal worden.
Inderdaad brengt de auto-bus een zeer go
lukkige aanvulling van de reeds bestaande
trein-, tram- en bootverbindingen en waar
deze op de landkaart de slagaderen van het
verkeer zijn, vormen de auto-bus-lijntjes tot
in alle uithoeton van ons vaderland het net-
werk van fijnere verkeers-adertjes, welker
functionneering het geheele land ten slottie
ten goede zal moeten komen.
De kwestie heeft evenwel een keerziMe.
De auto-bus is een kind1 van haar tijd en als
zoovele modeme kinderen een beetje to wijs
en te parmantig boven haar jareni.
Voor een auto-bus-houder is er en dat
is bcgrijpelijlk geen beter, vlugger en
gixdkooper vervoermiddel dan het zijine.
Hij behoeft niet aan zoovele eisehen te vol-
doen als een spoor- of tramwegonderneming,
hij behoeft geen duren grond aan te koopen,
geeni spoorstaven te leggen, geen kostbaar
materiaal in dure remises te plaatsen, geen
gediplomeerd personeel een hooge bezoldiging
te geven.
Hij heeft in vele gevatlen niets andiers te
doen dan zijn vrachtwagen met wat bankjes
en ruitjes een beetje comfortabeli te maken en
er na standplaats-aanvrage met een
kwastje verf den naam van een of meer ge
meenten op te schilderen.
Zoolang hij dan geen' concurrenten heeft,
kan hij net zoo hard rijden en net zooveel
geld vragen als hij zelf denkt dat hem het
voordeel igst zal zijn.
7oo zijn er plotseling de goeden niet
te na gesproken heel wat ondbmemingen
uit den grond verrezen en heel wat aufo-
bussen op den weg gekomien' die dien eige-
rtsarS niet andere dian voordeel brengen,
maar welker bestaan voor bet publiek toch
ook zijn: zeer bedenkelijike zijde moet hebben.
Alle gebreken dier oude motor- en rijjwfel-
wet, waarop wij vroeger bijl het bespreken
van het auto-vraagstuk zoo mjenigmaal gewe-
zen hebben, komen' nog duidelijker naar vo
ren. nu tallooze auto's als openbare midde-
len van vervoer dagelijlks een beduidend aan-
tal reizigers transporteeren.
En meer dan ooit komt nu ook uit hoe
deze ondememingen buiten verhouding be-
voordeeld worden in vergelijlking met spoor-,
tramr en bootondernemingen, die voor de ex-
ploitatie van hun kostbaar materiaal aan heel
wat verplichtingen en1 beperMngen zijln ge-
bonden.
Geen wonder, dat de ondememers van lo-
caal-treinen en trams tegen dezen ongetijjke
behandeling protesteeren.
En dat vooral waar het geen' zeldlzaainhedd
is, dat zij in den ongeljken ooneuirreiiitie-
strijd het loodje moeten leggen' en er reeds
vele voorbeelden zijn aan' te wijjzen dat een
tramd'ienst, door niet langer toonende explod-
tatie, geheel stopgezet is moeten worden.
Waarmee ongetwijfeld dfe betrokkem streek
niet gediend is, omdat in dirukke verkeere-
centra een tram, zoowel voor het goederen-
vervoer als voor het maasale personen-ver
voer, onontbeerlijk is en op den diunr niet
voliedig door de auto-bus vervangen1 zal kum-
nen word'en.
De verkeers-commissie der Nederlandsche
Vereenighi'g voor Locaal-spoorwegen en
Tramwegen heeft zich reeds eenigen tijld- met
het autoibus-vraagstuk bezig gehoudlen en
thans een uitvoerig rapport toegezonden aan
den Minister van Waterstaat en de Staats-
eommissie voor het verkeer, waarvan die heer
Patijo voorzifter is.
De bedoeTing der Vereeniging is, die vol-
gende maand uit te komen met eett voorsM-
autobiisrreglement in den geest van het
bestaande tramwegreglemeni om do---
voorsehriften voor" materied en personeel de
veiligheid van het verkeer te verzekeren.
Daarbij treden allereerst naar voren het
toenemende weg-gevaar, de stijgendle onder-
houdskosten der wegen en dfe veraekering van
een blijyende, afdoendie vexzorging van het
massale personen- en het goederenvervoer.
fn het rapport wordt er op gewezen, dat
men in Amerika ervaren heeft, dat het tram-
bedrijf door de autobus wegkwijpt, ctot de
autobus niet in staat is het massale vervoer
te beheerschen, dat het publiek overal den te-
rugkeer der opgeheven tram edscht en diat de
autobus een waardevd vervoermiddel is, dat
in samenwerking met het trambedrijf goede
diensten aan het verkeer kan bewijzen en
daarom bij voorkeur met den tramweg als
een gemeenschappelijk bedxijf moet wordlen
beheerd.
Het rapport eischt een wetteUfke regeling
om het gevaar laxiga en op den weg to ver-
minderen, <5m aan de steeds stijlgende kosten
voor wegenonderhoud een grena te stellen en
om de ophefSng van spoor- en trambedrijf te
voorkomen, waardoor het verkeer wordt be-
nadeeld en groote kapitalen van Staat; Pro-
viocies, Gemeenten en anderem, tot schade
van het algemeen belang, vernietigd zullen
worden.
Het rapport schetst vervotgens de verhou
ding tusscnen1 den Staat en de intercommu-
nale tramwegen; waar tegenover een reeks
zware verpiichitingen slechts het vervoers-
recht zonder meer staat.
Het ziet slechts twee wegen open om aan
de door het onbeperkte autobus-verkeer ge-
schapen onbillijkhdd tegemoet te komen.
Ten eerste door den tram wegen' het recht to
geven het bedrijf op te heffen, wanneer zij
zu'tks noodig oordeelen, waarmede het ver
keer evenwel niet gediend wordt.
Ten tweede door voor de uitoefening van
een intercommunalen autobus-dienst een door
Ken Staat, en voor die van een communialen
dienst een door het gemeente-bestuur ver-
leende concessie verplichtend te stellen.
Autobus-lijnen zouden dan slechts mogen
toegelaten worden, indien de vervoersbehoefte
het instellen van een autobus-dienst tangs het
gevraagde traject wenschelijlk ma'akt en het
algemeen belang dat vernietigimg der be
staande veikeersonderneming afwijSfc zulks
toelaat.
De leiders der bestaande verkeers-ondeme-
ming zouden dan ook bij! een concessie-aan-
vrage geraadpleegd moeten wordten en aan
die ondememlng zou bij' het in't leven roe-
pen van een' autobus-dienst een recht van
voorrang moeten worden gegeven.
Het rapport bevat o. i, veel waars, maar
bespreekt het antobusi-vraagstuk toch niet
geheel uit een objectief oogpunt, wat van de
samenstellers wier ondememingen door de
autobus vernietigd dreigeo te warden
ook wel alleszins begrijpelijk kan gemoemd
warden.
Zeer zeker geniet het autobus-bedrijlf te
veel vrijheid tegenover het trambedrijf of
is dit te veel. gebonden tegenover de autobus-
diensteo als men het liever uilt den geadlchits-
hoek bekijkt.
Eln ook is het volfcomen juist, dlat autobus
en tram' elkaar anvullende verkeersmididden
zijn, waarmede, door ze beide in 66n hand te
vereenigen, het groote voordeel bereiiki
wordt, dat elk der middfelen op de meest eco-
nomisdie wijze gebezigd wordt, terwijl bij
wijziging van het vervoer gemakkelijk van
het eene vervoermiddel' naar het andere kan
worden overgegaan
Maar hier staat tegenover, dat het tot dus-
ver te zwaar belasten van iram-ondememin-
niet tot gevolg mag hebben dat een par-
slier voor een nuttigen autobus-diienst geen
concessie zou kunnen fcrijgen.
Door alle concessies in handen der trarn-
besturen te brengen, wordt coneurrentie tus-
schen de verschillende verkeensmiddelen' on-
morrelijk gemaakt
Wat zijn nadeelige gevolgen op vervoer-
prijzen, comfort en dtenstnegeting kani heb
ben en dus in het publiek bdang voorkomen
moet worden, zoolang het algemeen verkeera-
belang atthans, door vemietiging van het
eene bedrijf door het andere, geen grooter na-
d'eel dreigt te ondervindlen.
Wij' zullen er hier niet dieper op ingaan of
het billijk is de tramondememdngen bij1 hum
concesise-aanvragen zooveel zwaarder te be
lasten dan de autobus-diensten.
Over het algemeen zijn wiji geen bewonde-
raara van te zware concessie-voorwa arden,
waardoor het verkeersbelang slechts benar
deeld kan worden.
Een verkeeraonderaeming moet o. i. niet
zwaarder bdast worden' dan hoogst noodSza-
jk is.
Maar daamaast mag de eisdi gesteld wor
den, dat de oodlememer znlke maatregeten
treft, dat zoowel de veiligheid van den weg
als die der passagiera voldoende wordt ge-
waarborgd.
De bestaande motor- en rijwielwet die
thans ook van toepassingi is op de autobus-
sen maakt dat de veiighedd van den weg
tot dusverre nog allesbehalve verzekerd is.
Dat kon zoo niet lang meer duren en de
apkomst der autobussen zal er wel toe mee-
gewerkt hebben>, dat de wet thans een groote
aanvuilling en verbetermg ondergaan zal. al
wordt nog niet bereikt wat men in deskundlge
kringen graag tot stand zou willen zien ko
men.
De Bond van Bedrijfsautohoudera in Ne-
derland voert thans ocn aches, om van de
nieuwe wet een algemeene verkeerswet te
maiken Daardoor kan een daarop gebaseerd
kon. besluit met uitvoeringsplannen tot stand
komen, waardoor men een algemeene rege
ling voor het geheele auto-verkeer zal kunnen
bexeiken.
Ook van andere zijde is er op gewezen,
dat onze tijd een' verkeerswet eischt, dat het
intercommunale verkeer eenvormig geregeld
behoort te worden en dat voor bijzondere be-
palingen in provind&n en gemeenten alleen
de mogelii'kheid open moet blijven voor zoo-
ver inderaaad bijzondere toestanden bestaan,
dliie een aparte regeling wetttoen.
De nieuwe wet strefct ook tot bescherming
der wegen en geeft aan welke voorsehriften' in
het door de regeering vast te stellen regie-
men t niet mogen ontbreken.
In alien gevalle zal de gewijtzigde wet al
groote verbeteringen brengen m zoovene sij
een einde maakt aan reeds menigmaal door
ons gesignaleerde wantoestanden, voomame-
lijk waar het de bestuursbevoegdheid voor
auto's en motorrijwielin betreft.
Wie die bevoegdheid ontzegd is, zal dit
niet langer op slinksche wijze kunnen ontldiui-
ken, de rijbewijzen moeteni van een1 portret
worden voorzien en do aanvragera zullen
desgewenscht peraoomlijik voor de met de
afgifte belaste ambtenaren een geneesfcundige
verkllaring moeten af leggen dat zij niet aan
ziels- of hchaamsgehreken lijden
Bij vennoeden van ongeschiktheid1 wordt
het rijbewijs ingetrokkeu en deze bewijzen
zullen elke twee jaren vernieuwd moeteni wor
den.
Strenge straffen bedreigen den knoder met
rij- of nummerbewijzen en: ook den chauffeur
die zijn aangereden slachtoffer hulipeloos
achterlaat.
De rijsnelheid zal thans in alle 'gemeen'ten
op minstens 20 K-M. per uur gesteld war
den.
Het is te hopen en te verwachten, dat het
op de wet aanaluiiv^ de vcrbeer-ireglement
vele fouten zal wegnemen en dat door alge
meene aanpassing aan het reglement een unL-
forme regeling zal worden verkregen.
lotte nog een enkel woord over het
s-vraagstuk voor zoover het onze ge-
betreft.
Tenslotte
autobus-vri
meenteHH
De Raad heeft de vodge week besloten de
autobussen bij in dienst-stelllmg en daarna
op geregelde tijdlen aan een keuring te onder-
werpen.
Daarbij is er door Burg, en' Wefb. reeds op
gewezen, dat eerst door keuring door een tecfo-
nischen Rijksdienst de zoo noodige eenheid
zal kunnen verkregen warden waarmee het
algemeen belang het meeste gebaat zou zijn.
Waar tot dusverre een algemeene keuring
van Rijkswege op zich wachten laat, hebben
Burg, en Weth. begrepen in de gegeven om-
standi'gheden zelf tie moeten ingrtjpen en z^n
met vele btiitengemeenten, die een dienst op
Alkmaar onderhouden, in prindpc tot over-
eenstemming gekomen om te dezar stede een
centrale keuring der hier verschijiiierule auto
bussen in het leven te roepen.
Dat is een maatregeli, die in het algemeen
belang zeer zeker toegiejuicht mag worden
Het is de groote vraag of nu die kantoo-
rechter onlangs de wet van 1880 niet op
autobussen toepasselijk heeft verMaard
het ton. besluit dat op grand van art. 7 dier
wet vastgesteld is en waarin een keuring der
openbare middelen van vervoer is voorge-
schreven, door Bhrg. en Weth. niet ten on-
rechte naar voren gehradht Is.
Maar het is dlringend noodig, dat er eena
paal en perk gesteld wordt aan het in ge-
bmik nemen van vervoermiddelen, die door
hun veranderde bestemming, hun oudierdom
of tedhnische gebreken de veiligheid van den
dagelfjkai
weg en die dier passagiers
i in gevaar
De thans in Utrecht tot stand gekomen
centrale keuring van autobussen bewijst wel,
dat men inziet, dat op een technischen Rijks
dienst niet langer werkeloos gewacht kan
worden.
In vele gevallen kunnen Burg, en Weth.
door het weigerai van standtalaatsen dfe on
dememers tot voldoende medewerkiing nood-
zaken.
De bona fide ondlememera kunnen die keu
ring slechts toejuichen en voor dfe anderen Is
het te hopen, dat zoo spoedig mogelijk van
het verkeers-tooneel verdlw^nen.
Het plan bestaat thans, de fceuringscommis-
sie uit een deskundige voor de chassis, een
technicus voor den carosserie-bouw en een
politie-ambtenaar samen te stellen.
Wij zouden wel in overweging willen ge
ven voor de beide eerste deskundlgen speaa-
listen uit het auto-bedrijf en geen ambtenaren
van' Publieke Werkeq aan te wijzeo.
Men beklaagde zich op ons bureau nu
reeds over de aan nieuwe wagens1 te stellen'
onnoodig zware eisehen en over een gebrek
aan inzicht bij Gemeentewerken, waardoor in
de kringen van autobus-ondememers de keu
ring moer als een hinderlijke bedrijfsbeperking
dan als een voor de algemeene verkeersveilig-
hcid noodzatolijke mr.atregel beschouvd
wordt.
Wij kunnen dit moeilijk beoordeelen, maar
nemen gaame aan, dat een kerning door spe-
ciale auto-deskundigen niet alleen grooter ze-
kerhedd voor veiligheiid en eenvormdgheid
biedt, maar voor de betrokkenen' ook tot meer
gewaardeerde udtspraken' zal kunnen leaden.
De heer Vogelaar heeft
hoewel de
ondememers bij autobus-ongeval
iijk vaststaat, er in den regel door
de noodige fondsen van een schi
leeft opgemerkt,
aansprakelijkheid'
bus-ongevallen na
dat,
der
natuur-
k aan
iling
tegenover de passagiera hed wemig terecht
zal komen.
Ook hier treft het verschi tusschen de in
den regel kapitaalkrachtige spoor-, tram- en
boot-ondernemingen en de autobus-diensten,
welker exploitant dikwijls niet meer bezit dan
de waarde die zijn vervoermiddel vertegen-
woordigt
De heer Vogelaar wii die ondememers ten
behoeve van het publiek een ongevallen-ver-
zekering laten slui'ten en de Alkmaarsche
Hiandelsreizigers-vereenigmg heeft den Raad
dezer dagen verzocht geen concessie tot het
exploiteeren van eenige autobus-ondememing
te verleenen, alvdiens de verplichting is opge-
legd, miaatregelen te treffen tot het vergoeden
van schade aan lijf of goederen der vervoerde
personen.
Wif erkennen zeer zeker de moodzahelijkheid
van een dergelijke regeling, maar gelooven,
dat juist voor autobussen dit vraagstuk moei
lijk oploabaar zal blijken.
De brandverzekeiing eischt voor een auto
bus reeds een bijzonder zware premie en een
ondememer verzekerde ons dezer dagen, dat
een „passagiersverzekermg" hem op znlke
groote offers zou te staan komen, dat hij 6f
zijn vervoerprijzen bdangrijk zou moeten
verhoogen, of zijn dienst gehieel zou, moeten
stopzetten.
waardoo
'aardoor bij een algemeene verzeke-
rmgs-verplichting bet verkeersbelang em-
stig geschaad zal kunnen wordien.
Wellicht ware na te gaan in: hoeverre de bij
het verkeer betrokken gemeenten een deel van
het risico kunnen dragen.
Inmiddels vememen wiji van een verzeke-
riDgs-inspecteur, dat voor een premie van
eenige honderdfen guldens per jaar een vrij
groot bedrag voor uitkeering aan passagiera
bij eventueelie ongevallen verzekerd kan war
den, maar dat niet alle verzeker
schiappijen' daartoe genegen blijken
hopen wij hierover nadere bijzonderheden en
eenige tarieven te kunnen publiceeren.
Wat de centrale standplaats voor autobus
sen betreft, zijn wij met den inzender die
dezer dagen over bedheigd natuurschooin
schreef van meening, dat het niet noodza-
kelijk is, dat hiervoor juist de tuingrond naast
het tegenwoordige gebouw van' den Keu-
rimgsdienst in gebruik moet warden
men.
Er is inderdaad op Kerkpledn, Paardenmarkt
of Bergerhout mimte genoeg voor autobus
sen en het is voor die naar Bergen zelfs zeer
fewenscht, dat aan dfe gevaarlijfce rit langs
evenhuizen en het voormalige Burgerwees-
huis zoo spoedig mogelijik een einde gemaakt
wordt.
Het is te betruren, dat de vroegere eigenar
ten bij: den verkoop van den grond aan de
geno-
meente niet eenige beperkende voorwaarden
voor het gebruik daarvan gesteld hebben.
Hopelijk zal men nog algemeen willen in-
zien, dat een klein plantsoentje waarbij
de m ooie ou de boornen gespaard kunnen' wor
den het stadsbeeld hier een1 bijzondere ver-
fraaifng zal kunnen geven, al zal in den loop
der jaien de onontbeerlljke Prindpe-weg zeer
zeker zijn rechten' op dit stukje grond laten
gelden.
DE MEIVIERINO IN HET BUITEN-
LA1ND.
In Duitschland blfjkt het volgens nadere
bericfhiten in verschillende stedfen toch nog tot
botsingem te zijn gekomen tusschen demon-
strantien en politiie, een entolen keer, zooals
te Greiz in Thfiringen, met Deutsdh-VOlUd-
schen. De politic faerateldie daar de ordfe. De
radioale elementen in deze stad zijn aanlei-
ding geweest tot ennsiige gevedhten, waarbf
velan gewond werden, teen zij de werkwilll-
gen met geweld uit de weverijen trachtten te
verdrhven.
Te Hindfenburig zl|n bi| een botsing tus
schen politie en diemanstranten twee
personen gedood en vfjf gewond. Te Beuthen
zijn eveneens kleine inddenten voorgevallen.
Te Zaborce, waar dfe politie een aantal dfe-
manstranten, die naar Hindenburg wilden
trekfcen, tegenhield, wend 'n handigranaat ge-
worpen. De politie veratrooide daarop dfe de
mons tranten.
Te Mflndhen ils de betooging rustig verloo-
pen. Dit mag wel verbaring wefcken, omdat
juist ihier de met eodailisme vijandige groep
zoo stork is.
Te Bremen moest de politie met die blanlce
sabd tegen communisten optreden.
Te Bauzen in Saksen werd dfe politic door
een groote menigte met stokken, boks^zera en
messen aangevallen. Zij drfeef de massa met
kfcen uiteen en amesteerde de rad-
aaiera. Vele personen liepen kwetsuren op.
Te Saarbrflcken' dieedi dfe menigte met sfee-
nen en stokken een aanval op de politie.
Omtrent de arreetatle vra tn-ss afpwva?!?*
digden te Rome (zle telegram la one mamr/sar
van gisteren) wordt p.aner genu
hunner, Volpi, tegelijk met
nen weird gevangen
M tracnttea
dat
andere
I H genomen, omdat zi} een
vergadering trachtten te veretoren. Ook werd
een aantal communisten gearresteerd. De
communistische afgevaardigde Pieelli werd
in arrest gemomen, omdat h| een roooe vlag
uit een balcanvenster van het parlemenisge-
bouw stafc.
Te Madrid is de ordfe bewaard gebleven,
dank ztj het feit dat de wakvereeoigingen zich
stipt hidden aan het parool dier soc.-dem. om
geen demonstraties te houdfen.
Ook te Kopenhagen heeft de 1 Md-dag een
kalm verloop.gehad. In het Fftlledgark waa
een groote meeting bdegd, waar die premier
Stauning en de minister voor sodale aangele-
I ■Boigbjerg, redevoeringen hidden
genheden,
De premie
zdde o.a het uavolgendte:
regeeringsparif zal de gemeensdhap
democratiseeren en oontrole uiteefenen op het
„derde Huts" de rnacht van het kapitani.
Zij zal tot hfet uiterete tegen bet milltairisme
strHden. Ten eerste door een aamdenUJke ver-
1 aging van de uitgaiven en ten tweede door
zich tot taak te stellen, de risico van den oor-
log uit den weg te ruimen door afscfaaffing
van het oorlogszucihtiige militaire stelsel.
De minister voor 'Soeiale Aangdegenlheden.
Bargbjerg, zegde toe, dat hf een wet zal
voorstellen, welke den arbddere meer invloed
zal geven op de Iteiding van productieve on
dememingen. Hierdooi zullen' staHngen en
uiteluitingen aanzlenlijk beperkt worden.
Door eendracht tusschen hand- en hoofdar-
beiders zal het mogelKk warden een vrfje, dfe-
mocratische gemeensdhap te grondvesten.
Uit een omdeel communiqufe blfjkt, dat er
te Athene 17 personen, waaronder viji ?.olda-
ten, gewond zfjh bijl de communistische betoo
ging. Door de wapenen der militairen was
niemand gewond. Een poglng der communis
ten om een staking te pradameeren mMukte
EEN OOMIPRIOIMIS IN HONDURAS.
Uit Washington worldt gemdd; dlat op hfet
Buiten landSche Zai
minifetetrie vianl
is ontvangen, dat
naire p arfijfen
Zaken1 berlidat
dfe vereenilgde revoluitilonr
jleni genieraal' Vicente Tosta als
pnesidlenlt vtan Honduras hlehlben
M e dlrie pariijen, die samenwerkten
ij de innemiilng van de hoofested. Tequdgal-
hfebben een tijdfelijto evereenkewnst getiee-
pa n*
Zou er nu een dmd1 komen aan de lln Hon
duras faeerschende wanorde?
DE OONCLUSIES DER EXPERTS.
In krihgen dfer Oommisslie van Hferfeifell re-
'kent men volgens de Bertijnsche bladfen op
de mogelijikheid; dat die Duiische en gfeallilli-
eerde leden der versdhillilfendle cammiisstes voor
de uiltvoering der expertscondusies reeds a.s.
week met elkaar voeling zulllen gaan hou-
den, en de commlilssies dioar Ifedten uit neuitrale
landen completeeren.
DE TORNADO IN AMERIKA.
Volgens de laaltste berichten zijn er 113
menscnen bijl de tomnadto gedood.
DE IERSCHE G REN9KWE ST IE
Bij een' besprelkiing over dfe voargestelde
Ierscfaeg renscommlissie heeft Craig, die pre
mier van Ulster, verklaaird, dat hij geen- lid
voor Ulster in die enmimissie will (benoemen en
geen' sitroobreed1 toegeven aan de nieuwe
eisehen', welke aan Ulster gesteldl zijln.
DE WERKTIJD IN DE DUITSCHE
KOLENMIJNEN.
De scheidsrechterlijto uitspraak inzake dlen
werktijd in de Opper-Silezfehe steeakolen-
mijnen. waarbij de bestaande werktijd voor de
voigende vier maanden wordt gehandhaafd^
is door het rijksmioisterie van arbeid bindend
verklaard.
De cliritelijke mijnweikiere in het Kuhrge-
bied; hebben thans, even als hun anderdenken-
de vakgenooten, de scheidsrechterlijke uit
spraak inzake den weiktijd en de loonen ver-
worpen Vandaag worden op uitnoodiging
van den rij'ksminister van arbeid te Harnm in
Westfalen opnieuw onderhandelingen ge-
opend.
Na verwerping der scheidsrechterlijke uit
spraak door dfe mijnwerkersbonden, hebben
de directies hun de collectieve arbeddsover-
een komst tegen 31 Juli opgezegd1.
DOODGESCHOTEN BIJ HET
PLAKKEN VOOiR DE VERKIEZINGEN.
In den nacht van Donderdag op Vrijdag
werd een 25-jarig arbeider, G-aedke, te Kope-
nick door een plakker van de Deutschvblki-
sche partij doodgeschoten. Hij had1 hfet aan-
plakken van vblkische affiches willen verhin-
deren was daarop in conflict gekomen met
de vijf plakkers en fefen hunner, een 24-jarig
koopman, had hem daarop eenvoudig neerge-
schoten. De dader is gearresteerd.
DE INDISCHE MAIL.
Uit Zurich wordt aan dfe Frankf. Ztg. ge-
meld, dat de mail naar Nederlandsch-Inaifi bij
het spoorweganigeluk bij Bellinzone ongq
schonden is gebleven, maar door verzendmg
over Marseille een week vertraging heeft ge-
kregen.
DE NOORSCHE VISSCHERSVLOOT
IN GEVAAR.
Volgens een berieht uit Tromsb bevindt
zich dfe geheele Noorsche walvischvloot in
een' kritieken toestand. Meer dan 80 vaartui-
gen znij in de Noordelijke IJszee vastgevro-
ren en loopen gevaar d'oor, de ijsmassa's te
worden verpletterd.
ALKMAARSCHE COURANT.