DAOBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Hst autobus-vraagstuk. No. 105. Henderd eos en twintigste Jaargang 1924 Afooimementsprijs fotj voornithetallng per 8 maanden f 2.fr. per post f2.50. Bewljsn. 5 ct Advertentiepr. 25 efc. p. regel, gTootere letters naar ptaatsrahnte. Brleyen franco N.Y. Boek- en Handelsdr. v.h. Herms. Coster Zoon, Yoordam C9, TeL Adminlstr. No. 8. Redactie No. 88. Bmtenlaad fed. s Z1TERDA(J HoofdredacteurTj. N. ADcMA. Dkecteur: O. H. KRAK g Deze tijd staat in bet teeken van die auto bus Bet is niet heel duidelijk wie in ons land voor het eerst op de gedlachte is gekomien, dat een voor personen-vervoer ingerichte groofce auto een uitstekende geldbdeggmg is. Wellicht is bet de eigenaar van- een vraeht- auto geweest, die Zondagsmiddaga een door geestdriftige supporters omringd elital qp goedkoope wijze naar een voetbalveld expediii- eerde. H'ii zal eerst wat stoelen en bit verdere clanaisie wat banken op zijn vracntauto ge- zet hebben en daarmede was bet proto-type van de auto-busgebaren. Bij den spedaien bouw van wagens voor personcnvervoer werden deze natuurlijk al spoedig wat comfortabeler en kxieuzer inge- ncht en 'n een beetje ondememend vrachtrij- der begreep at spoedig dat het menschcn- vervoer heel wat voordeeldger en gemakkelijY irvaatjes ker is dan dat van biierva en kruideniera- waren. De auto-bus kwam, reed en overwon. Geen twee stipjes op onze landkaart waar- tusschen een getrekkelijk kort lijntje kan ge- trokken worden of er njldlt over dat lijntje he- den ten dage een meer of minder vertrouw- bare auto-bus. Wat eensdeeis niet amders dan toegejuiebt kan worden, omdat daardoor tal van kleine plaatsjes nit hum isolement verlost wordeni en door een vlug en goedkoop vervoer het ver- keer vergemakkelijfct en de bandlel bevootr- doeld zal worden. Inderdaad brengt de auto-bus een zeer go lukkige aanvulling van de reeds bestaande trein-, tram- en bootverbindingen en waar deze op de landkaart de slagaderen van het verkeer zijn, vormen de auto-bus-lijntjes tot in alle uithoeton van ons vaderland het net- werk van fijnere verkeers-adertjes, welker functionneering het geheele land ten slottie ten goede zal moeten komen. De kwestie heeft evenwel een keerziMe. De auto-bus is een kind1 van haar tijd en als zoovele modeme kinderen een beetje to wijs en te parmantig boven haar jareni. Voor een auto-bus-houder is er en dat is bcgrijpelijlk geen beter, vlugger en gixdkooper vervoermiddel dan het zijine. Hij behoeft niet aan zoovele eisehen te vol- doen als een spoor- of tramwegonderneming, hij behoeft geen duren grond aan te koopen, geeni spoorstaven te leggen, geen kostbaar materiaal in dure remises te plaatsen, geen gediplomeerd personeel een hooge bezoldiging te geven. Hij heeft in vele gevatlen niets andiers te doen dan zijn vrachtwagen met wat bankjes en ruitjes een beetje comfortabeli te maken en er na standplaats-aanvrage met een kwastje verf den naam van een of meer ge meenten op te schilderen. Zoolang hij dan geen' concurrenten heeft, kan hij net zoo hard rijden en net zooveel geld vragen als hij zelf denkt dat hem het voordeel igst zal zijn. 7oo zijn er plotseling de goeden niet te na gesproken heel wat ondbmemingen uit den grond verrezen en heel wat aufo- bussen op den weg gekomien' die dien eige- rtsarS niet andere dian voordeel brengen, maar welker bestaan voor bet publiek toch ook zijn: zeer bedenkelijike zijde moet hebben. Alle gebreken dier oude motor- en rijjwfel- wet, waarop wij vroeger bijl het bespreken van het auto-vraagstuk zoo mjenigmaal gewe- zen hebben, komen' nog duidelijker naar vo ren. nu tallooze auto's als openbare midde- len van vervoer dagelijlks een beduidend aan- tal reizigers transporteeren. En meer dan ooit komt nu ook uit hoe deze ondememingen buiten verhouding be- voordeeld worden in vergelijlking met spoor-, tramr en bootondernemingen, die voor de ex- ploitatie van hun kostbaar materiaal aan heel wat verplichtingen en1 beperMngen zijln ge- bonden. Geen wonder, dat de ondememers van lo- caal-treinen en trams tegen dezen ongetijjke behandeling protesteeren. En dat vooral waar het geen' zeldlzaainhedd is, dat zij in den ongeljken ooneuirreiiitie- strijd het loodje moeten leggen' en er reeds vele voorbeelden zijn aan' te wijjzen dat een tramd'ienst, door niet langer toonende explod- tatie, geheel stopgezet is moeten worden. Waarmee ongetwijfeld dfe betrokkem streek niet gediend is, omdat in dirukke verkeere- centra een tram, zoowel voor het goederen- vervoer als voor het maasale personen-ver voer, onontbeerlijk is en op den diunr niet voliedig door de auto-bus vervangen1 zal kum- nen word'en. De verkeers-commissie der Nederlandsche Vereenighi'g voor Locaal-spoorwegen en Tramwegen heeft zich reeds eenigen tijld- met het autoibus-vraagstuk bezig gehoudlen en thans een uitvoerig rapport toegezonden aan den Minister van Waterstaat en de Staats- eommissie voor het verkeer, waarvan die heer Patijo voorzifter is. De bedoeTing der Vereeniging is, die vol- gende maand uit te komen met eett voorsM- autobiisrreglement in den geest van het bestaande tramwegreglemeni om do--- voorsehriften voor" materied en personeel de veiligheid van het verkeer te verzekeren. Daarbij treden allereerst naar voren het toenemende weg-gevaar, de stijgendle onder- houdskosten der wegen en dfe veraekering van een blijyende, afdoendie vexzorging van het massale personen- en het goederenvervoer. fn het rapport wordt er op gewezen, dat men in Amerika ervaren heeft, dat het tram- bedrijf door de autobus wegkwijpt, ctot de autobus niet in staat is het massale vervoer te beheerschen, dat het publiek overal den te- rugkeer der opgeheven tram edscht en diat de autobus een waardevd vervoermiddel is, dat in samenwerking met het trambedrijf goede diensten aan het verkeer kan bewijzen en daarom bij voorkeur met den tramweg als een gemeenschappelijk bedxijf moet wordlen beheerd. Het rapport eischt een wetteUfke regeling om het gevaar laxiga en op den weg to ver- minderen, <5m aan de steeds stijlgende kosten voor wegenonderhoud een grena te stellen en om de ophefSng van spoor- en trambedrijf te voorkomen, waardoor het verkeer wordt be- nadeeld en groote kapitalen van Staat; Pro- viocies, Gemeenten en anderem, tot schade van het algemeen belang, vernietigd zullen worden. Het rapport schetst vervotgens de verhou ding tusscnen1 den Staat en de intercommu- nale tramwegen; waar tegenover een reeks zware verpiichitingen slechts het vervoers- recht zonder meer staat. Het ziet slechts twee wegen open om aan de door het onbeperkte autobus-verkeer ge- schapen onbillijkhdd tegemoet te komen. Ten eerste door den tram wegen' het recht to geven het bedrijf op te heffen, wanneer zij zu'tks noodig oordeelen, waarmede het ver keer evenwel niet gediend wordt. Ten tweede door voor de uitoefening van een intercommunalen autobus-dienst een door Ken Staat, en voor die van een communialen dienst een door het gemeente-bestuur ver- leende concessie verplichtend te stellen. Autobus-lijnen zouden dan slechts mogen toegelaten worden, indien de vervoersbehoefte het instellen van een autobus-dienst tangs het gevraagde traject wenschelijlk ma'akt en het algemeen belang dat vernietigimg der be staande veikeersonderneming afwijSfc zulks toelaat. De leiders der bestaande verkeers-ondeme- ming zouden dan ook bij! een concessie-aan- vrage geraadpleegd moeten wordten en aan die ondememlng zou bij' het in't leven roe- pen van een' autobus-dienst een recht van voorrang moeten worden gegeven. Het rapport bevat o. i, veel waars, maar bespreekt het antobusi-vraagstuk toch niet geheel uit een objectief oogpunt, wat van de samenstellers wier ondememingen door de autobus vernietigd dreigeo te warden ook wel alleszins begrijpelijk kan gemoemd warden. Zeer zeker geniet het autobus-bedrijlf te veel vrijheid tegenover het trambedrijf of is dit te veel. gebonden tegenover de autobus- diensteo als men het liever uilt den geadlchits- hoek bekijkt. Eln ook is het volfcomen juist, dlat autobus en tram' elkaar anvullende verkeersmididden zijn, waarmede, door ze beide in 66n hand te vereenigen, het groote voordeel bereiiki wordt, dat elk der middfelen op de meest eco- nomisdie wijze gebezigd wordt, terwijl bij wijziging van het vervoer gemakkelijk van het eene vervoermiddel' naar het andere kan worden overgegaan Maar hier staat tegenover, dat het tot dus- ver te zwaar belasten van iram-ondememin- niet tot gevolg mag hebben dat een par- slier voor een nuttigen autobus-diienst geen concessie zou kunnen fcrijgen. Door alle concessies in handen der trarn- besturen te brengen, wordt coneurrentie tus- schen de verschillende verkeensmiddelen' on- morrelijk gemaakt Wat zijn nadeelige gevolgen op vervoer- prijzen, comfort en dtenstnegeting kani heb ben en dus in het publiek bdang voorkomen moet worden, zoolang het algemeen verkeera- belang atthans, door vemietiging van het eene bedrijf door het andere, geen grooter na- d'eel dreigt te ondervindlen. Wij' zullen er hier niet dieper op ingaan of het billijk is de tramondememdngen bij1 hum concesise-aanvragen zooveel zwaarder te be lasten dan de autobus-diensten. Over het algemeen zijn wiji geen bewonde- raara van te zware concessie-voorwa arden, waardoor het verkeersbelang slechts benar deeld kan worden. Een verkeeraonderaeming moet o. i. niet zwaarder bdast worden' dan hoogst noodSza- jk is. Maar daamaast mag de eisdi gesteld wor den, dat de oodlememer znlke maatregeten treft, dat zoowel de veiligheid van den weg als die der passagiera voldoende wordt ge- waarborgd. De bestaande motor- en rijwielwet die thans ook van toepassingi is op de autobus- sen maakt dat de veiighedd van den weg tot dusverre nog allesbehalve verzekerd is. Dat kon zoo niet lang meer duren en de apkomst der autobussen zal er wel toe mee- gewerkt hebben>, dat de wet thans een groote aanvuilling en verbetermg ondergaan zal. al wordt nog niet bereikt wat men in deskundlge kringen graag tot stand zou willen zien ko men. De Bond van Bedrijfsautohoudera in Ne- derland voert thans ocn aches, om van de nieuwe wet een algemeene verkeerswet te maiken Daardoor kan een daarop gebaseerd kon. besluit met uitvoeringsplannen tot stand komen, waardoor men een algemeene rege ling voor het geheele auto-verkeer zal kunnen bexeiken. Ook van andere zijde is er op gewezen, dat onze tijd een' verkeerswet eischt, dat het intercommunale verkeer eenvormig geregeld behoort te worden en dat voor bijzondere be- palingen in provind&n en gemeenten alleen de mogelii'kheid open moet blijven voor zoo- ver inderaaad bijzondere toestanden bestaan, dliie een aparte regeling wetttoen. De nieuwe wet strefct ook tot bescherming der wegen en geeft aan welke voorsehriften' in het door de regeering vast te stellen regie- men t niet mogen ontbreken. In alien gevalle zal de gewijtzigde wet al groote verbeteringen brengen m zoovene sij een einde maakt aan reeds menigmaal door ons gesignaleerde wantoestanden, voomame- lijk waar het de bestuursbevoegdheid voor auto's en motorrijwielin betreft. Wie die bevoegdheid ontzegd is, zal dit niet langer op slinksche wijze kunnen ontldiui- ken, de rijbewijzen moeteni van een1 portret worden voorzien en do aanvragera zullen desgewenscht peraoomlijik voor de met de afgifte belaste ambtenaren een geneesfcundige verkllaring moeten af leggen dat zij niet aan ziels- of hchaamsgehreken lijden Bij vennoeden van ongeschiktheid1 wordt het rijbewijs ingetrokkeu en deze bewijzen zullen elke twee jaren vernieuwd moeteni wor den. Strenge straffen bedreigen den knoder met rij- of nummerbewijzen en: ook den chauffeur die zijn aangereden slachtoffer hulipeloos achterlaat. De rijsnelheid zal thans in alle 'gemeen'ten op minstens 20 K-M. per uur gesteld war den. Het is te hopen en te verwachten, dat het op de wet aanaluiiv^ de vcrbeer-ireglement vele fouten zal wegnemen en dat door alge meene aanpassing aan het reglement een unL- forme regeling zal worden verkregen. lotte nog een enkel woord over het s-vraagstuk voor zoover het onze ge- betreft. Tenslotte autobus-vri meenteHH De Raad heeft de vodge week besloten de autobussen bij in dienst-stelllmg en daarna op geregelde tijdlen aan een keuring te onder- werpen. Daarbij is er door Burg, en' Wefb. reeds op gewezen, dat eerst door keuring door een tecfo- nischen Rijksdienst de zoo noodige eenheid zal kunnen verkregen warden waarmee het algemeen belang het meeste gebaat zou zijn. Waar tot dusverre een algemeene keuring van Rijkswege op zich wachten laat, hebben Burg, en Weth. begrepen in de gegeven om- standi'gheden zelf tie moeten ingrtjpen en z^n met vele btiitengemeenten, die een dienst op Alkmaar onderhouden, in prindpc tot over- eenstemming gekomen om te dezar stede een centrale keuring der hier verschijiiierule auto bussen in het leven te roepen. Dat is een maatregeli, die in het algemeen belang zeer zeker toegiejuicht mag worden Het is de groote vraag of nu die kantoo- rechter onlangs de wet van 1880 niet op autobussen toepasselijk heeft verMaard het ton. besluit dat op grand van art. 7 dier wet vastgesteld is en waarin een keuring der openbare middelen van vervoer is voorge- schreven, door Bhrg. en Weth. niet ten on- rechte naar voren gehradht Is. Maar het is dlringend noodig, dat er eena paal en perk gesteld wordt aan het in ge- bmik nemen van vervoermiddelen, die door hun veranderde bestemming, hun oudierdom of tedhnische gebreken de veiligheid van den dagelfjkai weg en die dier passagiers i in gevaar De thans in Utrecht tot stand gekomen centrale keuring van autobussen bewijst wel, dat men inziet, dat op een technischen Rijks dienst niet langer werkeloos gewacht kan worden. In vele gevallen kunnen Burg, en Weth. door het weigerai van standtalaatsen dfe on dememers tot voldoende medewerkiing nood- zaken. De bona fide ondlememera kunnen die keu ring slechts toejuichen en voor dfe anderen Is het te hopen, dat zoo spoedig mogelijk van het verkeers-tooneel verdlw^nen. Het plan bestaat thans, de fceuringscommis- sie uit een deskundige voor de chassis, een technicus voor den carosserie-bouw en een politie-ambtenaar samen te stellen. Wij zouden wel in overweging willen ge ven voor de beide eerste deskundlgen speaa- listen uit het auto-bedrijf en geen ambtenaren van' Publieke Werkeq aan te wijzeo. Men beklaagde zich op ons bureau nu reeds over de aan nieuwe wagens1 te stellen' onnoodig zware eisehen en over een gebrek aan inzicht bij Gemeentewerken, waardoor in de kringen van autobus-ondememers de keu ring moer als een hinderlijke bedrijfsbeperking dan als een voor de algemeene verkeersveilig- hcid noodzatolijke mr.atregel beschouvd wordt. Wij kunnen dit moeilijk beoordeelen, maar nemen gaame aan, dat een kerning door spe- ciale auto-deskundigen niet alleen grooter ze- kerhedd voor veiligheiid en eenvormdgheid biedt, maar voor de betrokkenen' ook tot meer gewaardeerde udtspraken' zal kunnen leaden. De heer Vogelaar heeft hoewel de ondememers bij autobus-ongeval iijk vaststaat, er in den regel door de noodige fondsen van een schi leeft opgemerkt, aansprakelijkheid' bus-ongevallen na dat, der natuur- k aan iling tegenover de passagiera hed wemig terecht zal komen. Ook hier treft het verschi tusschen de in den regel kapitaalkrachtige spoor-, tram- en boot-ondernemingen en de autobus-diensten, welker exploitant dikwijls niet meer bezit dan de waarde die zijn vervoermiddel vertegen- woordigt De heer Vogelaar wii die ondememers ten behoeve van het publiek een ongevallen-ver- zekering laten slui'ten en de Alkmaarsche Hiandelsreizigers-vereenigmg heeft den Raad dezer dagen verzocht geen concessie tot het exploiteeren van eenige autobus-ondememing te verleenen, alvdiens de verplichting is opge- legd, miaatregelen te treffen tot het vergoeden van schade aan lijf of goederen der vervoerde personen. Wif erkennen zeer zeker de moodzahelijkheid van een dergelijke regeling, maar gelooven, dat juist voor autobussen dit vraagstuk moei lijk oploabaar zal blijken. De brandverzekeiing eischt voor een auto bus reeds een bijzonder zware premie en een ondememer verzekerde ons dezer dagen, dat een „passagiersverzekermg" hem op znlke groote offers zou te staan komen, dat hij 6f zijn vervoerprijzen bdangrijk zou moeten verhoogen, of zijn dienst gehieel zou, moeten stopzetten. waardoo 'aardoor bij een algemeene verzeke- rmgs-verplichting bet verkeersbelang em- stig geschaad zal kunnen wordien. Wellicht ware na te gaan in: hoeverre de bij het verkeer betrokken gemeenten een deel van het risico kunnen dragen. Inmiddels vememen wiji van een verzeke- riDgs-inspecteur, dat voor een premie van eenige honderdfen guldens per jaar een vrij groot bedrag voor uitkeering aan passagiera bij eventueelie ongevallen verzekerd kan war den, maar dat niet alle verzeker schiappijen' daartoe genegen blijken hopen wij hierover nadere bijzonderheden en eenige tarieven te kunnen publiceeren. Wat de centrale standplaats voor autobus sen betreft, zijn wij met den inzender die dezer dagen over bedheigd natuurschooin schreef van meening, dat het niet noodza- kelijk is, dat hiervoor juist de tuingrond naast het tegenwoordige gebouw van' den Keu- rimgsdienst in gebruik moet warden men. Er is inderdaad op Kerkpledn, Paardenmarkt of Bergerhout mimte genoeg voor autobus sen en het is voor die naar Bergen zelfs zeer fewenscht, dat aan dfe gevaarlijfce rit langs evenhuizen en het voormalige Burgerwees- huis zoo spoedig mogelijik een einde gemaakt wordt. Het is te betruren, dat de vroegere eigenar ten bij: den verkoop van den grond aan de geno- meente niet eenige beperkende voorwaarden voor het gebruik daarvan gesteld hebben. Hopelijk zal men nog algemeen willen in- zien, dat een klein plantsoentje waarbij de m ooie ou de boornen gespaard kunnen' wor den het stadsbeeld hier een1 bijzondere ver- fraaifng zal kunnen geven, al zal in den loop der jaien de onontbeerlljke Prindpe-weg zeer zeker zijn rechten' op dit stukje grond laten gelden. DE MEIVIERINO IN HET BUITEN- LA1ND. In Duitschland blfjkt het volgens nadere bericfhiten in verschillende stedfen toch nog tot botsingem te zijn gekomen tusschen demon- strantien en politiie, een entolen keer, zooals te Greiz in Thfiringen, met Deutsdh-VOlUd- schen. De politic faerateldie daar de ordfe. De radioale elementen in deze stad zijn aanlei- ding geweest tot ennsiige gevedhten, waarbf velan gewond werden, teen zij de werkwilll- gen met geweld uit de weverijen trachtten te verdrhven. Te Hindfenburig zl|n bi| een botsing tus schen politie en diemanstranten twee personen gedood en vfjf gewond. Te Beuthen zijn eveneens kleine inddenten voorgevallen. Te Zaborce, waar dfe politie een aantal dfe- manstranten, die naar Hindenburg wilden trekfcen, tegenhield, wend 'n handigranaat ge- worpen. De politie veratrooide daarop dfe de mons tranten. Te Mflndhen ils de betooging rustig verloo- pen. Dit mag wel verbaring wefcken, omdat juist ihier de met eodailisme vijandige groep zoo stork is. Te Bremen moest de politie met die blanlce sabd tegen communisten optreden. Te Bauzen in Saksen werd dfe politic door een groote menigte met stokken, boks^zera en messen aangevallen. Zij drfeef de massa met kfcen uiteen en amesteerde de rad- aaiera. Vele personen liepen kwetsuren op. Te Saarbrflcken' dieedi dfe menigte met sfee- nen en stokken een aanval op de politie. Omtrent de arreetatle vra tn-ss afpwva?!?* digden te Rome (zle telegram la one mamr/sar van gisteren) wordt p.aner genu hunner, Volpi, tegelijk met nen weird gevangen M tracnttea dat andere I H genomen, omdat zi} een vergadering trachtten te veretoren. Ook werd een aantal communisten gearresteerd. De communistische afgevaardigde Pieelli werd in arrest gemomen, omdat h| een roooe vlag uit een balcanvenster van het parlemenisge- bouw stafc. Te Madrid is de ordfe bewaard gebleven, dank ztj het feit dat de wakvereeoigingen zich stipt hidden aan het parool dier soc.-dem. om geen demonstraties te houdfen. Ook te Kopenhagen heeft de 1 Md-dag een kalm verloop.gehad. In het Fftlledgark waa een groote meeting bdegd, waar die premier Stauning en de minister voor sodale aangele- I ■Boigbjerg, redevoeringen hidden genheden, De premie zdde o.a het uavolgendte: regeeringsparif zal de gemeensdhap democratiseeren en oontrole uiteefenen op het „derde Huts" de rnacht van het kapitani. Zij zal tot hfet uiterete tegen bet milltairisme strHden. Ten eerste door een aamdenUJke ver- 1 aging van de uitgaiven en ten tweede door zich tot taak te stellen, de risico van den oor- log uit den weg te ruimen door afscfaaffing van het oorlogszucihtiige militaire stelsel. De minister voor 'Soeiale Aangdegenlheden. Bargbjerg, zegde toe, dat hf een wet zal voorstellen, welke den arbddere meer invloed zal geven op de Iteiding van productieve on dememingen. Hierdooi zullen' staHngen en uiteluitingen aanzlenlijk beperkt worden. Door eendracht tusschen hand- en hoofdar- beiders zal het mogelKk warden een vrfje, dfe- mocratische gemeensdhap te grondvesten. Uit een omdeel communiqufe blfjkt, dat er te Athene 17 personen, waaronder viji ?.olda- ten, gewond zfjh bijl de communistische betoo ging. Door de wapenen der militairen was niemand gewond. Een poglng der communis ten om een staking te pradameeren mMukte EEN OOMIPRIOIMIS IN HONDURAS. Uit Washington worldt gemdd; dlat op hfet Buiten landSche Zai minifetetrie vianl is ontvangen, dat naire p arfijfen Zaken1 berlidat dfe vereenilgde revoluitilonr jleni genieraal' Vicente Tosta als pnesidlenlt vtan Honduras hlehlben M e dlrie pariijen, die samenwerkten ij de innemiilng van de hoofested. Tequdgal- hfebben een tijdfelijto evereenkewnst getiee- pa n* Zou er nu een dmd1 komen aan de lln Hon duras faeerschende wanorde? DE OONCLUSIES DER EXPERTS. In krihgen dfer Oommisslie van Hferfeifell re- 'kent men volgens de Bertijnsche bladfen op de mogelijikheid; dat die Duiische en gfeallilli- eerde leden der versdhillilfendle cammiisstes voor de uiltvoering der expertscondusies reeds a.s. week met elkaar voeling zulllen gaan hou- den, en de commlilssies dioar Ifedten uit neuitrale landen completeeren. DE TORNADO IN AMERIKA. Volgens de laaltste berichten zijn er 113 menscnen bijl de tomnadto gedood. DE IERSCHE G REN9KWE ST IE Bij een' besprelkiing over dfe voargestelde Ierscfaeg renscommlissie heeft Craig, die pre mier van Ulster, verklaaird, dat hij geen- lid voor Ulster in die enmimissie will (benoemen en geen' sitroobreed1 toegeven aan de nieuwe eisehen', welke aan Ulster gesteldl zijln. DE WERKTIJD IN DE DUITSCHE KOLENMIJNEN. De scheidsrechterlijto uitspraak inzake dlen werktijd in de Opper-Silezfehe steeakolen- mijnen. waarbij de bestaande werktijd voor de voigende vier maanden wordt gehandhaafd^ is door het rijksmioisterie van arbeid bindend verklaard. De cliritelijke mijnweikiere in het Kuhrge- bied; hebben thans, even als hun anderdenken- de vakgenooten, de scheidsrechterlijke uit spraak inzake den weiktijd en de loonen ver- worpen Vandaag worden op uitnoodiging van den rij'ksminister van arbeid te Harnm in Westfalen opnieuw onderhandelingen ge- opend. Na verwerping der scheidsrechterlijke uit spraak door dfe mijnwerkersbonden, hebben de directies hun de collectieve arbeddsover- een komst tegen 31 Juli opgezegd1. DOODGESCHOTEN BIJ HET PLAKKEN VOOiR DE VERKIEZINGEN. In den nacht van Donderdag op Vrijdag werd een 25-jarig arbeider, G-aedke, te Kope- nick door een plakker van de Deutschvblki- sche partij doodgeschoten. Hij had1 hfet aan- plakken van vblkische affiches willen verhin- deren was daarop in conflict gekomen met de vijf plakkers en fefen hunner, een 24-jarig koopman, had hem daarop eenvoudig neerge- schoten. De dader is gearresteerd. DE INDISCHE MAIL. Uit Zurich wordt aan dfe Frankf. Ztg. ge- meld, dat de mail naar Nederlandsch-Inaifi bij het spoorweganigeluk bij Bellinzone ongq schonden is gebleven, maar door verzendmg over Marseille een week vertraging heeft ge- kregen. DE NOORSCHE VISSCHERSVLOOT IN GEVAAR. Volgens een berieht uit Tromsb bevindt zich dfe geheele Noorsche walvischvloot in een' kritieken toestand. Meer dan 80 vaartui- gen znij in de Noordelijke IJszee vastgevro- ren en loopen gevaar d'oor, de ijsmassa's te worden verpletterd. ALKMAARSCHE COURANT.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1924 | | pagina 1