\iHmaarsohe Courant abonnemeDten N.V. Boek- en Handelsdrakkerij v.h. tierms. COSTER ZOON, op Tjjdschriften FEUILLETOK Het p!@egkind van de drle Gellbatairs. Naar't Moorenland. Voordam G 9, ALKMAUR, p Hondard Zes m Twlntlgste iaargang. Dinsdag 6 Mei. Geneeskundige brieven. is HET adres yoer zoo vol Binnen- als Bulteniandsche. Mo. 107. '1M4. ii Ongeval en ziekie. Welhaast een halve eeuw is het geledlem, dat mem giiig inrien, dait een groot-dspldlef bevolking, dat innormale o-mstamdigheden irn staat gciacht ruiooM worden, in de dage- iijiksdhe behoeiteni van 'rich zelf en hum ge- zimnen te voorzim, met 6en slag faulpdoos kwam te staam, wamneer ziekte of eem on geval hem trof em dientengevolge met die mo- geijlkheid om te werken oak 'die vam te verdie- mem verviel. Als eem normale ziekte, die tern slotte voor eem ieder geldlt, kan hiertoe oak de ouderdom gerekend wordlen, zoodra deze het gewone werk miet langer toelaat. Men gimg tevens begrijpem, dlait het voor deze men- schem zoo good als altijdi omimogelijfc was, om zelf voor deze gebeurlijkhedem die moodige Vootudemiimgem te treffeai em dat het daarom •voor denStaat eem sodale plidht was om voor het algetmeem dat te doen, waartoe die enkeling voor rich onmaditig was. Zoo omtstomd die sodale verzekerlmg, im wettem vastgelegd. Duitschland em Oostem- lijlk gaiveo reeds omstreeks 1880 het goede vooxheeld Het bedachtzame Hollaed! kwam ate zoo dikwijls.acbterna iukkelem em kom ook hieibiji miet nalatem het vraagstuk door de politick te laitem vertroebelem. Heft merkwaar- digste gevolg was, d!at wijl hier stukwerk in plaats vam eem algemeeme, afdo-ende regeling kregeni em dat begommeni werd met het dak im plaats van> de himdamemten. Het zal todh voor ieder duidelijik zijm, dat het rneest voor de hand' lliggende ien het eerst moodige is een verzekering tegen zielkte Practische gromden pleiten er voor om laegdiurige imvaliteit en1 de gevolgen van bedrijfsongevallen oiet in 66n algemeene ziekteverzekering op te memem, d'odh deze liever afzomderlijlk te regelen, ter- wijl ook de verzekering tegen den ondlen dag beter afzomderlij'k genegeld wordt. Intussdhen zulLen dleze laatste afzondenlijke wettem ver- schillende aanknoopingspunten kunmen via- detn im een reedis -bestaandle Ziektewet. 'Niettemin heeft men hier het kumststiik uitgehaald om te beginnem met een afzonder- lijike verzekering tegem onigevallen, welke wet im 1901 tot starid kwam en im 1903' ia imge- voeid1. En de ziektewet? Aan ptemmen geen gebrek! Er was een omtwerp-Kuyper, later ceo ontwerp-Veegens 'em eittdelijk een ont- werp-Talma. Dai laatste is geen omtwenp ge- blevem, doch is1 als wet aangemomen. Wie toem dacht, dat die zaalk in ondle was, heeft rich debtee schromelijk vergist. Die wet is nimrner ingevoerd 'em vam de imwering vam een Ziektewet, hetriji dam die van Talma, het- zij van een andere, zijn wijl op dit oogenblik mtesdhiam vender verwijddrd dam ooit te vo- ren." Well zijm im den loop der jarem wettem ont staan ter verzekering tegem invaliditeit en ouderdom, maar ook deze hamgem tot zekere hoogte in de lrncht: de basis, eem algemeene Ziektewet, is em blijft onihrelken. Bovenstaan'de uiteemzetting is van beteeke- nis voor de bespreking van een actueel on- derwerp, dat berust op eem der modlijlkbeden bij de uitvoerimg der Ongevallenwet onder- vornden, juist 'Omdlat er geen Ziektewet te. Ik bedoel het vraagstuk der gedeeltelijke scha- deloosstellling, wamimeer iemandl miet werken k;i,n tern deele omdlat hij door eem ongeval te getroffen, maar voor een amder deel, omdat er bij hem afwijfcingen worden gevomden, die met net ongeval miets hehben nit te staan. Het valt te begTijpen, dat het in dem ge- dachtengang van dezen invaliden werkman eem yraagpunit van zeer ondergesdhikt belang is, waar zijn ongeschiktheid om te weaken eigenlijlk van'da'an kornt Hiij kan zijn werk mid doem, ontvangt daardoor geem loom en het levem blijft zijm eischen stelilen. Met de tecb- niek van het verzekeringswezen heeft hij rich niet ingelaten em wie zou dit in gemoede van hem duirven veigen? Hdji west lalleem, dat als hem op het werk ilets Overkomt, dat hem daar- na belet te werken, Ihiji ,,voor die Ongevallen- wet gaat loopern", dat hij' dan recht heeft op arbedder geen veanschil maken, hij zou zijn geldelijke al- Rijksverzekeringsbank ontvangt Ate' hem' dan later berieht wordt, dat het spit in dem rug; dat rich plotselimg heeft geopeobaard, ter- wijl hiij aan zijn werk was, niet voor uitkee- ring in aammerkimg komt, omdat het niet be- schouwd wordt een ongeval in dem rim der wet te zijm dam mag net ons niet verwon- dteren, als hij dat berieht opvat als een om- billijikheid en ate een beknotting van zijn reditem. En velen met hem zullen een1 gevoel vam onvoldlaanheid over eem van zakem moeilijk fcunnem Die onvoldaanheid zou dan ook geem meden van bestaan hebbem, indien het gefaieele ge- bouw der sodale verzekering in eens ware opgetrokkem. Was de oorzaak dam all geem ongeval in dsn zin der wet, he zou voor diem Geriath oriscerde verialing maar test Ksngdsda van E. PhilipsOppenbeim, dear Mevrouw v. d. W. 50) „lk heb een extra treim nood'ig om de boot te hailem. Ik ben Feurgferes en ik word Woens- dag in St. Petersburg vexwadht." De stationschef schudde het hoofd. „U kunti in twintig minuten een extra tredn ferijgem, maar de boot faaalt u niet rneer. De trein, die juist weg is, zou ook geen aanslluii- ting op de boot gekregen' heWben, maar rij ni'oet op tonimklijk bevel wadhtem." Kumt u rniji geen madhine geveni, die de twintig minuten inhaalUt?" vroeg Feurgferes. „Dat i§ onmogelijk, mijnheer. Wiji hebben geen taadi'ine, die zoo sneil rijdt." „Todi wil iik in feller gevall den extrawtreim, Wees zoo goed diaiarvoor onmiddiellijk uw or ders te gevten." „U zult er rnielta bdji winmem", unertote die stationschef op. ,,Over twee uren vertrekt die geneeskundigge behandeling en echadeloosstelling even goed ontv. leeo kwam het dlam uiit eem amder potje. Maar hij zou tegen ziekte even zoo goed als tegen de gevolgen1 van eem ongeval verzekerd zijn. lN:u de Ongevallenwet alleen staat, is dat gansch andters. Die wet geeft uitel-uitend ver- goeding voor de gevolgen van eem ongeval. Em al heeft de wetgever er rich ook angstval- lig van omthaudeoi om te bepalem wat prccies onder het begrip „ongeval moet worden verstaan, ^zooveel staat wel vast, vooral door de jurispnudeotie van het hoogste rechtscol- lege te dezer zake, dte Gemtrale Raad van Beroep, dat bedrijfsziekten, zooals loodver- giftigimg, niet als ongevallen mogem worden aangemerkt. En voor eem ongeval wordt eem of amdeae gebeuritenis, in1 ieder gevat eem be- - trekkelijk sledbts kort durende oorzaak miood- zakelijk geacht, zoodlat de werkman, die door langdurig werk in een vochtige omgeving ten slotte rheumatteche aandoening dler spiersn krijgt, die zich op eem gegeven oogenblik on der het werk plotseling opembaart in den vorm van ,^'pit" niet gerekend wordt door eem ongeval te zijn getroffen. Het kam echter vooikomen, dat dezelfdle verschijnseien op andexe wijze ontstaan. Door bijzanoer zwaar werk, waaraan de man niet gewemd was, of door eem betrekkelijfc gerin- ge bijiomstige omstamdigheid, uitsdnetem vam gereedischap of van hiet werlkstuk, uitglijden enz. kan de spier veorekt worden, een kleine verscheuxing in het spderweefsel treedt op. En hoewel net feitelijk eem andlaren toestand betreft, de verschijnseien riin volkomen1 ge- lijk aan die van den eerst beschrevem vorm vam spit, zoodlat zelfs de dokter ze in vele ge- vallem niet van elkander kan onderscheidem. En toch te het verschil voor dem betrokkeme zeer groot. Want in het tweede geval wordlt w61 eem ongeval in den zin der wet aangeno- rnem. Het laat rich begrijpem, dat de dokters der Rijksverzekeringsbani, wier taak het te, de wet op dte juteite wijze te helpen ui'tvoerem, op dit terrein1 voor dikwijls zeer moeilijke vra- iea komen te staan, dies te moeilijker omdat iet memschelijke standpunt van' gevoelde bil- lijkheid niet steeds hetzelfde te als het door de wet vooageschreven standpunt. Zij hebben rich echter aan het laatste te houdfen. Lasti- er wordt het pindien die wettelijfce grens niet itaat, zooails bij; particuliere verzekering het geval te. Evemwel komt dam aamstonds eem amdere factor in het spel. Immere, zoodra er op rummer schaal wordt uitgekeerd, diemt ook de ipremie, welke voor dte verzekering be- taald wordt, verhoogd te worden. Het Was. een gelukkige ged'achte van dte di- rectie der ..Lamdbouw-Onderlinge" om in 1921 een' prijsvraag uit te schrijven over dit netelige vraagstuk, luidende: „Er wordt gevraagd een precrteohe em bil- lijkie regeling te ontlerwerpea voor de uitkee- ring aan verzekende arbeiders, wannee tijdte- lijke of blijvende ongeschiktheiidl tot werken te ontstaan of wel de diood te ingetrodien tenge- volge van gebeuntenissem, waarbiji minder de ploteiinge werlring van uitwendige invloeden op het lichaam of een bepaalde kracbtinspan- ning, dan wel reeds voorafgaamdte bestaande ziekelijke afwijkingen of imwendige krachten ails oorzakelijke momenten in aanmerking ko- „In het bijzondex wordle dte regeling toe- passelijk gemaabt op gevallea van lumbago (spit), van ingewandsbreukeu, van beenbreu- ken bij beengezwellen en van hartverlam* ming." Het antwoordl, ingezonden door dr. Metz, te Dordrecht, wend door de jury eenstemmig ter bekroning voorgedragen en te door boven- genoemde diirecie in druk uitgegeven. Aan de btehandeling der in de prijsvraag afzonderlijk nmanm zoo moeilijke vragsn, dat ze dik wijls nog niet met weteaschappelijkc zeker- hejd zijn op te lossen. De verzekerde kan er echter hiet op wachten, totdat de wetenschap zoo\"eel gevorderd zal zijn en dus moet een practische weg gezocht worden ojm aan de eischen de billijkheid te voldoen. Zoo stelt schr. voor om bij' spit in alle ge vallea gedurende 14 dagea behandeling en ui'tkeering voor rekenSng van het ingeval te nemen, omdat de gevallen, die inderdaad door een bepaalde gebeurtenis zijn tot stand gteko- men, als regel binnen dat tijdsverloop gene- zen zijn. De rheumatische gevallen moeten dan maar in den koop mee genomen worden op grand van de ommogelijkneid1 om een zui-. vere schifting te maken. Bij' ingewandsbreuken wil schr. alleen be- talen, indien er duidelijke teekenen ter plaatse van uitwendig gewdd worden geconstateerd. Beenbreuken bij beengezwellen wil hij sleehts vergoeden zoolang die behandeling van de breuk zelf duurt. Bij hartverlamming onderecheidt schr. dirie omstandigheden a. te het ongeval van overwegendle betee- kenis, dan vol betalea b. waren er reeds belangrijke afwijkingen, maar lis het ongeval toch bepaald schadelijk geweest, dan halve schadelocestelling; c. was het hart al erg ziek em het ongeval van niet veel beteekenis, dan wordt geen ui't keering verleend1. In zijn geschrift wijst schr. er op, dat to de Zwfiteersche ongevallenwet een bepaling voorkomt, waardoor daar'gedeeltelijke sdia- deloosstelling mogelijk is. In verband daar- mede werd' door uten minister van Arbeid, in overleg met het bestuur der Rijksverzeke- ringsbank aan een commissie, waarvan ook dr. Metz deel uitmaakte, opged-ragen om in Zwitserland de werking van dat stelsel na te gaan ter beoordeeling van die vraag, of ^et stelsel der gedeelteHjke schadeloosstelling ook wellScht in de Ongevallenwet hier te lande toepassing zou kunnen vinden. Over het door die commissie uitgebrachte rapport nog iete in mijn volgendca brief. lijk valt af te leidea, met hoe gnoote moeilijk hedem de beoordeelaars van dergelijke geval len te kampen hebben. Zoo noemd die schrijver tal van afwijkin gen, die bij' eenige ziekte ook zonder de min- ste krachtsinspanning worden waargenomen: bloedspuwing bij rieke lorngen, maagbloeding biji kaiiker van de maag, beroerte (hersenbloe- dine) biji riekten der hersenvaten. Dit alles kan gebeuren, terwijl de patient rit te lezen of te eten, zelfs. in den slaap. Wanneer het nu gedlurende het werk gebeurt, dan rijsrt de vraag of hter van een ongeval gesproken mag worden. Het spreekt wel van zelf, daf, zelfe indien' er biji het werk iets bijzonders was ge- beurd, of een buitengewone krachtsinspan ning had plaate gehad, dit „ongeval" door niemand als de eeriige oorzaak van de afwij- kiiiTTg zal warden beschouwd. Maar dan kom' de tweede vraag: Is de besitaaande ziekte door het ongeval verergerd? Na uitvoerige beschouwingen, die hier ntet alle kunnen wor den overgenomen, maakt de schrijver de vol- gende verdeeling. Het ongeval kan zijn. 1. die eenige oorzaak; 2. een der hoofdoorzaken; 3 een belangrijke bijoorzaak; 4. een toevallig gelegenheads- of aanleidende oorzaak. Terwij ieder het er over eens zal zijn, dat 1 de gevol gem geheel voor rekenimg van het ongeva komen en bij 5 het ongeval kan worden uitge- schakeld, ontstaan- bij die tusschengelegen trein, dlie aansluit op de volllgeade „Toch de extra' trein in twimltig minuten" anitwxxrdde Feuigferes. „Veeriig pond, nlie: waar? Hiier zijn ze." De staidonschef ging haasitig weg. Ik be- greqp Feurgfanes haast niet om in Dover te komen. Toen ik hem diitt vertelde, lachte M; em bradit mij maar de restauraitie. HSji be- stelde lunchmamdjes voor dem tndh em liet miji eem bramdy-soda drinlkem. Toem mam hi mij bij; dem arm. „U heeft miet veel van em samenzweerder mijn1 vrimd. U te gedurende de laatste oogen- bliklken .op eem tiiem mleter aifstand van Isabel geweest em u heeft hear niet hericemd." Ik stond verbaasd. De wonderbaarlijke ge- lijlkente flitste mij weer dloar dlen: geest. Im die Mlordlaunt Rooms was mij die niet zoo opr gevallen. De keek Feurgferes aam en knikte. ,,Prinses Adelakfe mijft of in Engelamd, of te rustig vooruit gegaan", zeidb hij. „Zij heb ben Isobeii in bare kleeren gestoken em het pulbliilek zou' nooit net omderscheic U heeft gezien' hoe moeilijk ze hiet gemaalkt hebben, om' didhtbij: haar en gedurende die verdlere reils zullen ze daar omgefwijfeld ook vow axrgen. Hiet te zeer hanldijge zet?" Wat rieht uns das Herz so? Was zieht uns hiuaus? Un windet und sdiraubt uns. Aua Zimmer und Haus. Ooethe. I. Dit verlangen, die trek rnaiar reizm, waar- over Goethe in „Sehnsucht" schrijft, Is bij! den een z66 sterk, dat riin wil er door over- heerscht wordt en hem dringt tat zweiwen, bij een ander is het verlangen zoo verdron- den, dat het geen mach't tot uiting meer heeft em deze rustige natuur sleehts een rustig be staan doet begeeren. De groote massa ech ter, die tusschen deze bedde uitersten ligt, kent die „Sehnsueht" als een wensch naar rei- zen en het is geen onaamnemelijke verklaring als we die algemeene zuch't, welke ons „aus Zimmer und' Haus" drijft, beschouwen als een atavistisch overblijfsel uit den prae-his- torischen nomadentijd, toen ooze verre voor- ouders door Europa zwinerven. Voor een tocht naar het Moorenland, naar Marokko, als ik nu begonnen ben, leek mij dozen tijd van het jaar verkieselijk, omdat het dam daar nog niet zo6 warm is ate over eenige maanden en omdat nu de reistrajecien nog niet overladen zijn met tourteten. Dat ik de reis met de „Slamat" van de Rotterdam- sche Lloyd begon, leek een gelukbig voortee- ken Slamat is een Maleisch woord en betee- kemt ongeveer: geluk. „Slamat d'jalang" (goede reis) roept men den leizrgcr toe en deze antwoord': „Siamat tingal", gedukkig verblijf; „Slamat makan" is: 'smakelijlk etern; „31amat tidor": slaap zacht; Slamiatam te een feest om geluk te laten komen over een werk en zoo is Slamat" een goeden naam voor een zeeschip. De Slamai" is de nieuwe, pas gereed ge- komen boot, die Zaterdag 19 April haar cer ate Ate naar Indie begon. Tusschen Rotter dam en Marseille is er plaats voor passa- giers, die niet naar Indie, willed, maar die een vacamtiereis wenschen te maken, welke vele voordeelen heeft boven een l'amdreds, vooral voor hen, die van een zomerreis en Erholung verwachten. Men ziet Southampton, Wight. Tanger, Marseille en kan- van daar weer over zee terug of men kan de thuisreis kiezen lamgs een der lijnen door mooie streken over land. De waarlijke Erholung krijgt men door het rustige gemoeglijke leven aan boord, in het k'eine maatschappijltje dat rich voor ne- gen dagen- heeft gevormd Behalve deze, aan elk bekende conditien op zee is er nog een, ml de uitmumtende werking van het zeekli maat op den geest Dr. B Berliner heeft hierover voor eenigen tijd in „Die Um- schau" geschreven en toen uiteengezet dat de zeelucht een bijzonder sterke psychomotori- sche opwekking geeft, d. i. en prikkel die het zenuwapparaat, hetwdik de bewegin'gen be- -'"rht tot een onbewuste training drijft. Daarbii komt de geest op zee wermijk tot rust Tntellectueele arbeid is op zee niet ge- makkelijk. de geest is zwaarder, trager dan Ik antwoordde niet. Mijn oogeu wianen ge- richt op dlen wiiirwar van rooda en' gtroene lichten, waardooaheen de trein was vendtwe- niem. Wlait had1 dat vollk met haiar gedaan, dat rij temauwermood in staait was over het per ron te loopem? Hbe hiadden rij hebaangelegd, dlat riji in hun verzoeik had toegestemd1 en Engellanid veoHiet, zander een woord of eenig berieht aan een van ons! Het was niet hare keuze geweest, dlaarvan was ik zeker. „Kom!" zeiide FeiugCres rusttig. Pk volgde hem naar het perron, waar het: salonrijtuig reeds voorreed. Feungferes nam' .zijn bediende en al zijn bagage mede.vEenli|ge mieuwsgierige kruiers en omstanders zagen ons vertrekfen. Niemand ttoondie echter een bij'zondere ttel'ang^telling. He leundle in mijn hCelk en kedk naar bui- ten in de dlutetemte. Feurg&res. tegenover mi; zat met half geslloten oogen. /.ijn zaichltie en regelmaiidge adiemhaling dbed verondlersM' len, dat biji elSep. Voor ntijl was er geen: den' ken aan rust Of sillaap. He deed1 mioeite om mijn hten' af te leidtem, maar voortdnrend am mijn groot verdriet weer boven. Otnze reis was ongetveer voor dlrievierde dedlte aifgdegd, toen Feurg&res plotsell rechtop ging ritfcen ^njn tasdi openmaakte en een spoorweggids voor dlen dag haalde. aan den wai, men kan beliagchjk. een gan- scneu dag linemi. Voor den gejaagden, overwerkten, modemen menscfa te daarom euu zeeihis van zoo onaciiatbare waarde; de hersenen komen tot rust, moeten tot rust ko men eu de aigematte zenuwen kunnen zich nerstellen. Een zenuwachnge zeeman kan men zicu niet voorstellen; noodt riet men.' bij neu aat suaomge unervterende van moderd*.- wexKCis aan den wai. cr zijn, zegt dr. Berkner m zijn aange- naaid artikel, twee soorten van geesteiijken arbeid: le. die welke we dtoen met gespan- ucd opmerkzaamhejd met bewust innerlijk widen en 2e. die welke we meer mechanisch verricii'ien, u.e we, oij wijze Vuii sprewen, sm- pend beter doeu, dan waitend. De eerste su-ort valt ons op zee zwaarder, de wetdie gemakke- lijker. De maie, waarin indiukken tat ons be- wustzijn komen op zee venneerdert en hierin komen experiment en ervaring met elkaar overeen. De zeewind, de sterke zonbestraling cn, op dagen met zwakiken wind, die vochtige warmte, sterkeoi het lichaam, want de zee- windonttiekt warmte aan ons lichaam, deze moet worden vervangen en de spieren warden tot grootere werkzaamheid aangezet; -de wind prikkel't de huid, wat een sterkere bloed- strooming in de huid ten gevolge heeft; de zon heeft een krachtigen invloed1 op de psy- chomotorische functies; de vochtige warmte werkt verslappend op de hoogere geestelijke functies en dwingt zoo de hersenen tot rust. Nlu kent een zeertis, bij al het goede ook het hoOgst onaangename verschijnsel van zeeziekte, maar bij een schip van de grootte en. den bouw van de ,,Slamaf is de kans daarop zeer gering, omdat dieze booten zoo vast op het winer liggen dat men "naar bui- en mo. t zien om te ervaren of het schip stil i I f zich beweegt De grootte en de bouw! Zal ik met ge- leende kenn;s u mededeelingen doen over af- metingen, waterverplaatsing, machines, enz.? Ik.verwacht er matig belangstelling voor. Wat zegi het den lezers. te hcoren dat het schip i 2000 ton meet, zelfs al wordt er bijgevoegd, dat een ton ongeveer 180 kub meter is. He wil er toch iets van zeggen dat voor elk be- grijipelijlk is, n.l. dat het schip 7% millioen gulden heeft gekost en in ons land aan „IX- Schelde" te Vlissingen is gemaakt, dait er 15 reddingsbooten, een draadloos station zijn, dat 18 vuren der machines' met olie gestookt worden, twee schroeven heeft en dat de in- richting der drie klassen met een fijnen smaak is uitgevoerd, zonder in een' O.-W.era verkwisting tie vervallen. De verzorging van de passagiera maakt iemand haast verlegen. De vorstelijike maaltij- den aan boord zijn gerenommeerd, maar tus schen -die drie weelaerige spijrigingen zijn er een ochtendrdrank, mididag- en avemd-thee met gebak, zeer goede muziek, em biblio- theek, badkamers met koud en warm water en douches, donkere learner, conversiatiezaal, rooksalon, een stoet van bereildvaardiifee be- d'ienden, een hoffelijk hooger personeel, ge- organiseerde tochten uit ae havens die men aandoet. Al luierende riet men de wereld. Gem zorg voor tranen of hotels, gem trekken van hier naar elders alleen maar dolce far n-iente. zalig nietsdom, zoete rust. Aan de havens staan de groote sideseei'ng cars klaar, die het dra verbroederde gezelschap naar uit- gezochte oorden en weer terug brengen. Voor niets behoeft mm zorg te hebben, allies staat overal gereed. Twee van zulke dagen zijn nu voorbij, Niet om elf uur, maar eerst om half vijif weid Zaterdag het nieuwe schip losgemaakt m op dat oogenblik speelde de scheepskapel als groet aan' 't vaderland" 't Wiihelmus. Vooral dan bij zulke momenten pakt het oude lied dm koclsten toehoorder aan. Op 't schip stondm de -pasagiers met ontbloote faoofdm en strakke gerichtm; rij die naar Lndie reis- den, voelden veel sterker dan de pleizierrei- zigers dit ontroerende tijdstip m schaam'dm zich hun tranen niet Diep bmedm ons, op de Lloydkade, zwaaidlm zenuwachtig non- dmxlen handm, zakdoekm' en boedlen m torn als om aan te geven dat die bewagemhedd niet 1 anger moest durm, speelde da muziek em lustige variatie op: „Wijt gaan nog niet naar huis, biji lange niet Nu tel ik de volgeschreven vellm m rie dat ik nog pas ben aan het vertrek van de „Sla- mat" m er zou nog veel bij te voegm rijtn. Van mijn tocht door het mooie schip kon ik niets vcrmelden, van mijn bezoek aan dm geestigen, oolijken gezagvoerdler, kapitein C. W. v. d. Eem, kon ik hierin niets meer schrij' ven, m'aar stellig doe ik't later, de rustige vaart over de Noordzee, de aankomst om Wight hem te Southampton moet ik supri- meerm en over dm tocht per auto naar Beau- lieu dat in Engelsche uitepraak em on- herkmbaar woord wordt Lymingtan naar M'ilford on Sea, moet ik kort zijn. Het is em mooie, bijna woeste streek, die we doorredm en ik heb mij verbaasd algevraagd waarvan de inwoners zoo welgedaan levrn. E!r zijln veel weiden, maar gem vee, hoewel t weer hier zomers warm was, er is gem landbouw, rem industrie. Mm riet sleehts kleine, van welvaart getuigende wonhu-izm eh cottages, zeer veel automobielm, motorfietsien m rijwie- „In em zeker opritiht had' de stationsche gelijk", merkte hij op, terwljil hiji de blaadjes omsl'oeg. „Wij zulem met dezm eriratrein Parijs niet eerder Ibereikiem, maar wij! hebben nu den tijidi om ons in Dover te vergewissen, of ouze vrimdlm werkelijk naar Calais zijn gegaan of dat zij van gedlachten zijn veran> deni en de boot naar Ostende hebben gmo- men. He hoop otpredht, dat die gedachte niet bij hen te opgekomen." „Waarom?" „Ziji moeten hun reis ergma aifbreken' om Isabel met prinsies Adelaide te verwisselien m hun planum met Isobel uiit te voerm. Alls zij diat bijVooibeeldl in Btrussel zoudm1 dom1 zijn wij in het matted. Als zij edhlter iln Pa rijs blijven, zouden Wij ingeheel andfere am'- standighedm zijn. Hiet hoofd der pdlEtie is mijn vriend. He ben' dlaar bekend en wordt daar even goed geholpen als die aartriierlo gin. Wij zullen hapen, dat het Parijs te. Als dat zoo is, zullen wij aamkomen laat eens rieni, zes uren laiter; maar als zij niet onmildl- dellijk vender mzmi, zullen wij nog tenmin- ste vljf uren met he® in Parijs zijln, voor rii hun nete kunneni vervoligm. Indim rij voor- richltig zijln, gaan- rij via Brussel m door hum eigm land naar Hlghera Fenigeo tijd later hiMdleei wiji stil' op eem' Im, ook nog emige karretjes met paardm, maar de middelen van bestaan zijn niet te ontwaren. Zijn't allm rmteniers? Leven zij' van een raadselachtigm arbeid, welke ver- richt zou moeten worden door die enkele zeer deine, zeer leelijke m' zeer magere paarden, die we hier en daar weemoedig ons zagen aanstaren? Ik heb't dm chauffeur van den auto gevraagd, maar hij wist't ook niet. Hij glimladhte en gaf het duistere antwoord: „Och zoo van alles, de em doet dit m de an- dere dat". En torn ik vroeg wat onder „dit" en „dat" versiaan moest worden, helderde hij dit op met „Bussiness!" Twee uur lang met em a-utovaart reden wt door die streek met verborgen welvaartbron- iien en nergens een spoor van eenig bedrijf Twee uur ook reden we na eon tea terug lants -°en ahdrrm weg en ook daar vond ik geen spoor van een opl'ossing. S u'.. aiiipton, 20-Apnl 1924. W K l'rnvl?iri»Hl Xlrnw*- UIT OOSTHUIZEN. Vrljdag avond j.l. den 2dm dtezer had ten lokale van dm heer Donker alhier em Open- bane Vergaderiag plaats van de alhier geves- tigde afdeeling van het Wdtte Kruis. Zooals gewoonlijk was de belangstelling zeer gering. De voorritter, de heer Kaaskooper opmde met em woord van welkom m deelde mede dat de Bestuunsleden de heerm W. J. Vogel m A. de Wit berieht van verhindering hadden ingezonden. it het jaarverslag stippm wij aan, dat het ledmtal het vorige jaar van 200 is aehteruit- gegaan tot 186, dat 1 typhus geval in de ze Gemeente was voorgekomm, doch dat de algemeene gezondheidstoestand gunstig was te noemm. Daama deed' de Voorzitter wegms afwezig- heid van den penningmeester, rekming en verantwoording waaruit bleek dat de rekening sluit in -ontvangstm m uitgavm met een to- taal bedrag van Fl. 565.49 erwijl het batig saldo Fl. 252.28 bedlraagt. Dm pmningmees- ter, h'oewel afwerig, weid dank gehracht voor zijn beheer. Vervolgens was aam de orde de begrooting over het jaar 1924. 'Deze werd vastgesteld tot een totaalbedrag van FL 548.68 waaronder em bedrag van rl. 5.68 voor onvoorzim. Tevens werd't loon van dm bode verhoogd tot 30.— terwijl beslotm werdl em bedrag van 40.bij te dragea voor kostm van ver- pleging van em typhus patient uit deze Ge meente. De Vergaderkosten (Zaalhuur) wor den evmeens met /'5.verhoogd, De contributie zal in dm vervolge In d!a ma and' Mei geind wordlm. Tevms werd1 ter tafel igebracht fact idee om tot wijziging der statuten over te gaan en wel in dim zin dat degenen, die rich niet als Lid der Vereeniging hadden doen inschrijvem en bij maatschap te kunnen profiteerm, em mtree- geld te laten betalm. Dit zou een extra be drag voor diegenen beteekmem van ongeveer 5.Op die wijze werd verhinderd dat mm anderm, die jarm lang lid zijn meer laat be talm dan ziji die rich op em gegeven tijd, na reeds lang hier gewoond, eensklaps laten in- sehrijven. Het is dus in ieders belang zich zoo spoedig mogelijk als Lid dezer zoo nuttige veremiging te dom inschrijven. Ingekomen was em Qrculaire der Afdee ling Oostzaan om mede te werken tot verbete- ring der wijlcverpleging en voor dat dioel een. aantal lotm te verkoopen. De laten werdien anmiddellijk bii de aanwezigm geplaatst. Verder een' CincuuTaire in zake de Malarfa- bestrijding m' werd het Bestuur als Commis sie benoemd om' deze zaak goed onder oogen te rim. Hierma sloot de Voorritter, onder een woord van dank, dleze geanimeerde vergadering. UIT ZUIDSOHARWOUDE. Maandagmiddag, tusschen half 3 en 3 uur, had alhier een au-to-aanrijding p'laats. De rei- riger van de bekmde Blue Band fabriek reed, zelf aan het stuur gezeten, in het hek van den heer D. de Graaf. Het hek werd op de plaats van aanrijding krom gebogen, terwijl het lin ker voorwiel van de auto belangrijke schade onderging. De machine zelf was ook niet ge heel zonder defect, zoodat de mogdijkheid niet uitgesloten is, dat er iets aan de machine zelf mankeerde. Proces-verba al werd niet op- tusschmstation. Feurgeras liet het raampje ziaktoen en vroeg iets aiani den stationschef. „Wij gaan door naar de aanlegplaats van de boor, zeide hij. „Helt is bijina zeker, dialt. omze vriendm de hoot naar Calais hebben genomen. Wij moeten vier urm wachten en hebben dus gelegenheid om onze huiten' te besprelkm en kunneni missehien gaan slapm." Aangefcamen' aan de aanlegplaats, werden onze versnoedems b^vestigd. In zee zagen wij nioig flauw het deblicht van de stoamlbootti. „Dalt is de MairilehLauii'se, mijnheer", ver telde mij een zeeman. „Zij vertnok vijf m twintiig -minutm geleden. Het gezelschap, waamaar u vroeg, ging medt. Hiet jomge medsje moest bijina gedlragm warden. Het is die nimwe turbine-boat, die aver em half uur te Calais zail rijin." Monsieur Feurg^res besprak huttm m zijn bediende gaf miij de noodige reisbenoodigdi- hedm' uit den voorraad van zijn meester. Na in de salon ids gegeten te hebben, gimgen wij op dek 10m de passagiers gadle te siaan, dlie uit den juilst aangekomm' itrein kwameni. Op em zeker oogenblik phkte ik Feurgdes bij dim arm. „Prinses Adelaide I" riep ik uiit. „Kijk!" (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1924 | | pagina 5