JUkmaarsehe Courant Honderd Zes en Twintigste Jaargang, Zaterdag 1 November. Ko. 259 1924 Stadsnieuws HEEFT JEZUS GELEEFD? Over bovens-taand onderwerp sprak gister- avond, op uitnoodiging van de aid. Alkmaar van de Vrijdenkersvereeniging „De Dage- raad", de heer L. A. Constandse van Den Haag. De societeitszaal van de Harmomie, waarin de bijeenkomst werd gehouden, was geheel met belangstellenden gevuld. De vergadering werd geleid door den heer Van Zon, die na een welkomstwoord memo reerde het overlijden van ieden der afdeeling, de heeren Stoelitiga en Zomerdijk. Spr. wees er op, dat de blijvende leden moesten blijven voortgaan de vrije gedachte te propageercin. De heer Constandse, die hierop aan het woord kwam, zeide, dat men zich wel zal afgevraagd of het noodig is over de vraag of Jezus al of niet geleefd heeft, een speciale le zing te houden. Gij zult zeggen in ons tegen- woordige leven speelt de werkelijke J-ezus- figuur geen rol meer. Ik zelf ben het daar- mede eens, maar als wij zien dat en kath-o- lieken en orthodox-protestanten hun kerken niet meer kunnen handhaven zonder Jezus, dan stellen wij er een eer in om eens te onder- zoeken of Jezus werkelijk bestaan heeft. Laten wij eens uitzoeken of de profetieen, die zijn gedaan, werkelijk uitgekomen zijn De orthodoxen, aldus spr., nemen aan, dat 'Jezus bestaait, omdat het in den bijbel staat, en ze nemen bovendien de meest tegemstrijdige dingen aan. Als wij alles gelooven wat omtrent de schepping gezegd wordt, dan moeten wij toch in wonderen gelooven. Eo de ortho doxen nu gelooven nu wel niet aan de wonde ren van de katholieke kerk, doch zij gelooven toch dat God alles kan. Als de orthodoxen het hebben over de vraag wie de werkelijke Jezus is, dam moeten ze zich in de wonderlijkste kronkelingen wrin- gen om dat goed te praten. Spr. keurde de houding af van de liberale christenen, die van de Jezus-figuur alles heb ben afgenomen, wat zij niet kociden gebrui- ken. Men trachtte van dezen Jezus een zedelijke figuur te maken en als er iets in zijn leven voorkwam, dat niet zoo zedig was, liet men het er af. Het meest onaatineembare in de verklaring der moderne theologie is, dat zij de op- standing van Jezus hebben weggenomen, waarmede juist het karakteristieke van de Je- zusrfiguur vervalt. Spr. behandelde daarna de mythologie van de oude volkeren, die bewust-levend dach- ten alles hetgeen tot de niet bewustzijn- hebbende wereld behoort. In verband hier- mede wees spr. er op, dat de zondvloed, dien wij uit den bijbel kennen, reeds 4 a 5 eeuwen daarvoor bij de Grieken voorkwam, doch daar de Helleensche vloed werd ge- noemd. Noach, die, overbleef van alle men- schen en drie zonen had, heet bij de Grieken Helen, die eveneens drie nakomeliingen had, waaruit de verschillende stammen zijn ont- staan. Ook hadden de Grieken een figuur als Simson uit den bijbel. Spr. kende aan den bijbel geen historis-che waarde toe; b.v.: Herodes moest al circa 4 jaren gestorven zijn, voordat hij den kinder- ro-oord van Bethlehem begon. Voorts meende sprdat de bijbel met een bedoeling geschre- was. Deze tendenzieuze strekking lichtte spr nader toe. In de Jezus-figuur is zeer veel onbetrouw-. baars wat den bijbel aangaat en voorts zijn er verschillende theorieen over opgebouwd. Volgens Bolland, vervolgde spr., zijn de evangelieen van Marcus, Mattheus en- Lucas geschreven ongeveer omtrent de helft van de 2e eeuw en wel te Rome. Verschillende pas sages in deze evangelieen wiizen er op dat ze te Rome geschreven zijn. Prof. Bolland gaat zoover met Petrus een legendarische figuur te noemen. Hij rangschikt ze onder de vrome bedriegelijkhed-en. Een Perzische zonnegod heette Mitra Petra, hetgeen beteekerat rots- god. Het geloof aan dezen god bestond allan-g voor de Petrus-figuur. _Wij voelen, vefvolgde spr., dat de bijbel met waar kan zijn, te meer nog daar bij de Grieken (Plato) een profetie voorkomt van een mensch (Chrestos), die om zijn recht- vaardigheid zal lijden. Het radicate beginsel omtrent de Jezus- figuur, zegt -dat deze figuur behoort tot de nxythologie: de goden-leer. In ons land hebbem Pierson en Lohman den moed geha-d 1880) deze opvatting te ver- dedigen. Later war-en dit de gebroeders Van den Bergh van Eysinga. Prof. Bolland laat van den bijbel niiets meer over. In de mythologie tracht men zich de natuur bezield te maken: de uitwerking van het dua- lisme. Zij, die het dualisme aanhangen, ge looven, dat de ziel het bloed is en wanneer't bloed d-us ges-tolb is (de dood), verlaat dez-e ziel het liehaam. Voorts zijn er spiritism-e, fe- tischism-e enz. Deze menschen komen tot'deze theorieen,' omdat ze den wil en de daad gescheider, houden, omdat ze raatuurlijk van h-ersenen en zenuwstels-el geen v-erstand hadden. Denkt nu een familie gelijk dan maken zij zich een 'familiegod, b.v. een fa-milievader. Gaan we een stapje verder dan komen wij For een nationalen- God, zooals b.v. Jehovah ibij de Jod-enen. Zoo was Jezus de proletarische God, om dat hij de verdrukten en de armen beloofde te zullen vertroosten. D-eze proletarische God was de eerste geest van het Christendom. Deze figuur is gemaakt door de menschen zelve, naar hu-n eigen beeld. De overgang van't jodendom tot het Chris tendom is tot stand gekomen door de teleur- stelling der J-oden, dat de Messias, dien zij verwachtten, niet kwarfi. Zij r-eden-eerden toen aldus: Hier b-eneden is het niet. Wij zijn wel uitverkoren door God, doch niet voor deze wereld, maar voor het hi-ernamaals. Wij hebben in Jezus te doen met een prole- tarischen God, die de armen verzoening be- looft in het hi-ernamaals. D-e Jezus-figuur, zeide spr. verder. is niet all-een mythologisch do-ch men heeft er ook nog een wijsgeerlg zlnnebeeid aan verbon- den: God moest mensch worden om hem te leeren kennen, en moest daarna weer geest worden. Spr. werkte deze gedachte breedvoerig uit- en citeerde daarna verschillende uitspraken van oude kerkvaders, die, zelve overtuigd van de onwaarheid van den bijbel, toch dan den menschen predikte alles wat in den bijbel ge zegd wordt te gelooven. Spr. behandelde vervolgens de leer de Stoicijnen: de behoeften tot een minimum te beperken (dus zoo eenvo-udig mogelijk te le ven), vijanden lief te hebben, geen vlees-ch te eten, etc. De Stoicijnen zagen God als „De zaaier", hetgeen men ook in deni bijbel vindt. Spr. constateerde vervolgens, dat het oor- spronkelijke evangelie, een Egyntisch eva-nge- lie is, dat in Alexandria werd geschreven, welk-e plaats het centrum was van alle wijs- geeren en kunstenaars. Ha de onderv/erping echter van Egypte aan de Romeinen, werd Rome dit middelpunt. In Rome nu is de Jezus-figuur vastgesteld, ze is echter oot- s-taan in Egypte. Spr. merkte ten slot-te nogmaals op dat het Jez-us-verhaal een zuiver 'mvtholf gisch ver- haal is, zooals er duizenden bestaan. ,Na een kleine pauze zette de heer Con- standze zijn betoog voort, in de eerste plaats er op wijzende, dat er omtrent den geboorte- datum veel twijfel heeft bestaan. Paus Julius I heeft eerst vastgesteld dat J&zus geboren werd op 25 Dec. In den Talmud vindt men nog iets, wat op Jezus wijst, evenals bij Josephus die gespro- ken zo-u hebben van een mensch Jezus, die ve- le wonderen deed. Spr. toonde aan, dat dit vervalscht is doijr een monnik, die van het manuscript van Josephus inzage gekregen had en bij het overschrijven dezen zin had ingelascht. Een latere monnik vulde hierbij achter inals men ten minste van een mensch kan spreken. Vervolgens zette spr. uiteen dat de naarn Jezus is afgeleid van Jehova, dat oor- spronkelijk geschreven werd als Jhw, omdat de Joden den naam van God niet mochten uitspreken noch vo-lledig schrijven. Door het inlasschen van klinkers uit het woord Eddonai, hetgeen Heere Heere (eigen- lijk dus goden) beteekent (dit mochten de Jo den wel ?eggen) kreeg men het woord Jeho vah, Joseph, Josua, enz. en ten slotte Jezus. Voorts toonde spr. aan (o.a. aan de hand van een gevonden muurschildering) dat met Jezus bedoeld is een zonnegod, zooals die ook bestonden bij de Perzen en de Egyptenaren. Ook treft het Oostersche element in de Christus-figuur. De Boeddha-leer b.y. heeft v-ele overeenkomsten met wat omtrent Jezus gezegd wordt. En aangezien de Boeddha-leer lan-g bestond voor de geboorte van Jezus, zou de Boeddha-leer dus de oorspronkelijke leer zijn. De gelijkenis tuschen beid-e leeren-, is treffend, aldus spr., die als zeer merkwaar- dig noemde, dat alle zonnegoden op den 25en December (de dag van de stijging der zon) w-erden geboren. Daarna verkeer-d-e de zon 3 dagen in haar laagste punt. Dit is het Verkeeren van de zonn-egoden in de onderwe- reld. Na deze 3 dagen stijgt de zon: de op- standing der zonn-egoden. Jezus is dus een z-uiver-e zonnegod: hij werd geboren op 25 Dec., hij werd begraven en stond weer op. Spr. gaf nog meerdere voorbeelden van treffende gelijkenis tusschen de zonnegoden en Jezus en merkte dan op dat men van de oude mythologieen alles had afgekeken om de Jezus-figuur samen te stellen. Aan de hand van de samenstelling van de gewijde mysterie-spelen van voorheen, be- toogde spr. dat de evangelien omtrent Tezus zoo'n gewijd mysterie-spei zijn. Deze spelen waren gebonden aan tijd, plaats en hande- ling. Ze moesten in 24 uren afloopen, het geen blijkt uit het halen van Jezus voor den rechter, het halen der getuigen, de recht- spraak en de kruisiging, welke dingen alle plaats hadden in den tijd van 24 uur, het geen volgens het Romeinsch recht absoluut onmogelijk was. Dit had, indien het waar was, veel langer moeten duren. Tenslotte stelde spr. nogruaals duidelijk in het licht, dat de evangelien verwant zijn aan de wijsbegeerte van gnostici, stoicijnen enz, dat Jezus een treffende gelijkenis vertoont met zonnegoden van vele volken en dat vol gens oorspronkelijke mythologie Jezus en de Huivel op aarde rondwandelden en elkaar zooveel mogelijk trachten voor den mal te houden; er is corspronkelijk nog niets van het heilige te vinden, dat Jezus later om- zweeft. De heer Constandse eindigde zijn rede met een beroep te doen op de aanwezigen niet al- leen te trachten van de Godssuggestie bevrijd te worden, doch ook van de Jezussuggestie. Men moet den moed hebben dien Jezus terug te wijzen daar waar hij behoort. Wij moeten onszelf wezen. JApplaus). De heer Drucker bestreed den heer Con standse op enkele punten van diens betoog, waar deze zich beroepen had op het bestaan van meer dan een Israelitischen God. De heer Constandse, zelf geen Hebreeuwsch kennende, zeide zich daarbij te hebben verla- ten op den Franschen bijbelcriticu's Renand. De heer Drucker zeide voorts van den heer Constandse, die toch dienst wilde doen als voorlichter, niet te hebben verwachi, dat de ze prof. Bolland ter bekrachtiging van zijn betoog had geciteerd, daar deze professor een bekend anti-semiet was. De heer Constandse voerde aan zelf in geen geval anti-semiet te zijn, doch alleen had willen aantoonen, dat hoe reactionnair Bolland ook was, er in zijn ge'schriften din gen waren, waarmede vrijdenkers zich olko- men kunnen vereenigen, omdat daarin zuiver revolutionnaire ideeen voorkwamen. Evenz o was dit met de Jong-Hegelianen, volgelingen van Hegel, zelf geen socialisten, docdie onder zijn aanhangers telde mannen als Marx, Engel, Stirner, enz. De voorzitter sloot hierop de vergadering, een krachtige opwekking doende tot toetre- ding als lid en tot afscheiding van de kerk. CINEMA AMERICAIN. Zaza. Het behoeft natuurliik niet te verwonderen, dat het bekende tooneelstuk „Zaza" van Piprre Berton, ook voor de film is bewerkt. F.n als dan de groote „Paramount Comp." de verfilming ter hand neemt, kan men er liefde voor Bernard Defresne, dat Is Het hoofdthema. En als Zaza dan tot de ontdek- kinn komt, dat Bernard vrouw en kind heeft, krijgt men een der mooist gespeelde tafreelen uit de film. Waar men echter in't algemeen van een gelukkig einde houdt bij een film, komt ook in deze geschiedenis van Zaza alles in't reine. De buitengewoon mooie opnamen (wij den- ken b.v. aan de derde en vierde acte) de prachtige interieurs, de rijke, grillige costuums van de hoofdvertolkster, dienen in 't bijzonder vermeld. Verder is't geheel op uitmuntende wijze verzorgd en zijn de ver- tolkers weer met veel overleg gekozen, zoodat een geheel verkregen is, dat met recht een plaats verdient in de mooie Paramount-serie. Gloria Swanson is de kranige actrice, die de hoofd- en titelrol uitnemend vertolkt. Fel in haar uitbarstingen van woede, misschien iets te sterk, is zij zeer goed, zoodra zij haar spel soberder houdt. In verschillende tafree len komt dan haar bijzondere spel- naar vo- ren. Conrad Nagel, de slanke blonde filmac- teur, is een uitstekende partner en ook de an- tiere artisten werken tot een sluitend geheel piee. Voor de begeleiding der film zorgt weder- om het versterkte orkest onder leiding van den heer Sieuwerts en't valt bepaald op, hoe door goede illustratie een film beter tot haar recht komt. 't Bijprogramma brengt een mooie natuuropname en een paar vroolijke nummers. zeker van wordt. Zaza, de beroemde cabaretster, en zijn, dat er iets goeds bereikt haar ALKMAARSCH BIOSCOOPTHEATER. „Credo" is de titel van de Nordisk-film, die deze week zal loopen. Deze film, die in verschillende steden heel wat stof heeft doen opwaaien en hier en daar zelfs verboden werd om haar sterk religieus karakter, trok reeds gisterenavond een "voor Vrijdag (keuringsdag) talrijk publiek. In de volgende dagen zal er zeker een druk bezoek komen. De korte inhoud van het stuk Is de volgen de: De beroemde dokter Vincent Leverrier, een materialist, wiens vrouw jong stierf aan een geheimzinnige ziekte, heeft twee kinde- ren, een zoon en een dochter, die hij geheel volgens zijn ideeen opvoedt, welke ideeen hij neerschreef in een boek, dat hem zeer bekend deed worden. Aangetrokken door de muziek wordt hij innig bevriend met de familie Barrois, een geloovig gezin, waarvan de zoon Jacques verliefd wordt op des dokters dochter Suzan ne, die deze genegenheid beantwoordt. Wel lijdt hij zeer doordat zij zijn geloof niet deelt, maar hij vertrouwt er op, dat zij nog eens behoefte daaraan zal gevoelen. Een geheime secte in een vreemd land, die zich ten doel stelt de vernietiging van alle geloof, zendt een afgezant naar Frankrijk. Deze, Jean Elie, komt natuurlijk allereerst bij dokter Leverrier, die hem zijn huis ter be- schikking stelt. Jean-Elie bezit in hooge mate de gave van het woord en weet zoozeer Su zanne van zijn principes te overtuigen, dat zij hem steeds volgt, waardoor Jacques ja- loersch wordt en op vaststelling van het hu- welijk aandringt. Haar vader vindt dat goed, maar kan zich er niet mee vereenigen, dat er kerkelijke cere- monieen zullen plaats hebben. Eindelijk stemt hij ook daarin toe, nadat hij attent gemaakt was op het dikwijls samenzijn van Suzanne en Jean-Elie. Hij verbiedt haar dezen weer te ontmoeten, maar zij antwoordt, dat zij geen liefde voelt voor Jean, doch alleen waardee- ring voor zijne theorieen, die immers ook haar vader koestert. Zij schrijft dit ook neer in een brief en verlaat dan het huis, na een scene met haar vader, die nu al leen achterblijft, daar ook zijn zoon reeds wegging om een leven van genot en verkwis- ting te leiden. In denzelfden nacht van haar vertrek brengt men echter Suzanne reeds weer ziek thuis, zij was op straat onwel geworden. De vader constateert symptomen van dezelfde ziekte als waaraan zijn vrouw was overleden. Hij vertrouwt hare verpleging toe aan mevr. Barrois, die met haar Parijs verlaat en naar de bergen gaat, om genezing voor haar te zoeken. Daar, in een hotel in de Pyreneeen, ont moeten zij den jongen Leverrier in een zeer vroolijk gezelschap. Zijn liefde voor zijn zus- ter doet hem dat gezelschap verlaten en zich met haar bezig houden, zoodat zij aan haar vader vergiffenis voor hem vraagt. Deze verkrijgt hij ook, als hij na een paar weken naar Parijs gaat om zijn vader op te zoeken, juist als deze gereed staat om naar zijn dochter te gaan. Marchel heeft slecht nieuws, want Su zanne is na een tijdelijk herstel weer ziek ge worden en verlamd. Zij wordt naar huis ver- voerd, waar verschillende buitenlandsche ge- ieerden worden geconsulteerd, die alien ver- klaren, dat de ziekte ongeneeslijk is. Dan stelt de jonge Barrois voor om haar mee te nemen naar Lourdes, waar hij bij de pelgrimstochten het orgel bespeelt. De dokter biedt veel tegenstand, hij gelooft niet in won deren, maar stem-t toch ten slotte toe, hoewel hij weigert om zelf mee -te gaan. Juist als ze op het punt'staan te vertrek- ken (de jonge Leverrier gaat ook mee), komt Jean-Elie weer ten tooneele en ook als d- dokter, door onrust gedrongen, zich des avonas naar den trein begeeft om toch nog naar Lou des te gaan, komt deze afgezant van godsdienst-vernietigers om hem terug te houden. Zonder resultaat evenwel. Jean-Elie laat niet los, hij neemt een vlieg- tuig en gaat ook' naar Lourdes, waar hij den doktc-r ontmGet en met de bespotting der we reld dreigt, als hij door den pelgrimstocht genezing van Suzanne verwacht. Het antwoord van Leverrier is: Ik ben va der. En dan komt de slotacte met hare vele mooie foto's van Lourdes en de processies en ten slotte de genezing van Suzanne. Zooms gezegd, het geheel is een film, die stellig veel bezoek zal frekken. Het spel van dokter Leverrier (Henry Krauss) is schitte- ren De foto's, in de laatste twee acten gege- veil, zijn alle ter plaatse genomen en daar- door van groOtere waarde, omdat het voor het eerst was, dat zulks werd toegestaan. De zang van een speciaal koor onder leiding van den brei Joh. Kuiper, het orgelspel en ver- dere muzikale illustratie onder leiding van den heer Joh. O. Kramer verhoogen ten zee-He het plechtige van deze beide acien. Met bijprogramma geeft o.tn. een auto-race met de gebruikelijke aan- en overrijdingen en vfmrtSbare ongeluKRen en tegensiagen, waar- om meermalen flink gelachen wordt. REGELING VAN DEN ZONDAGS- EN NACHTDIENST IN DE APOTHEKEN TE ALKMAAR GEDURENDE 1924. Op 2 November zal geopend zijn. de apo- theek van den heer C M. B. Wanna, Mient No. 11. Op Zon- eo- Feestdagen en gedurende den nacht is slechts een der apotheken geopend. De andere apotheken zijn gesloten van des avonds 8 uur (Zondags 10 uur) tot den vol- genden morgen 8 uur. In de apotheek, welke Zondags geopend Is, wordt gedurende de daarop volgende week de nachtdien-st waargenom-en. Provinciaal nieuws UIT VEENHUIZEN. r Inplaats van den heer D. Schagen, die we- gens voortdurende ongesteldheid bedankt had als kerkvoogd bij de Ned. H-erv. Gemeente alhier is zoodanig benoemd de heer C. Bart. UIT SPANBROEK. Aan den 50 slagen.kolfwedstrijdi, welke de afgeloopen maand heeft plaats gehad in de baan van den heer Baerdemaker, alhier, heb ben 91 kolvers deelgemomen. De uitslag van deze wedstrijden was als volgt: le klasse: le pr. K. Quan-t te Warmenhui- zen met 520 p 2e pr. P. Flagenaar te Zuid- scharwoude met 513 p.; 3e pr. T. Kostelijk te Alkmaar met 513 p.; serieprije M. Roosje te Grootebroek met 114 p. 2e klasse: le pr. P. Glas te Zuid'scharwou de met 455 p.; 2e pr. A. Rus te Heerhugo waard met 455 p.3e pr. D. Pluister te Oost w-oud met 444 p.; serieprijs P. Kramer te Zuidscharwoude met 102 p 3e klasse: le pr. H. Kuiper te Andijk met 435 p.; 2e pr. S. de Vries te Andijk met 420 p.; 3e pr. T Mantel te Andijk met 418 p serieprijs C. Paarlberg te Oudkarspel met 102 p. UIT STOMPETOREN. In de bestuursvergadering der Vrijz. Demo cr. Kiesvereeniging te Oterleek werd als voor zitter herbenoemd de heer K. Zwiep. Wegens a.s. vetrek van den heer P. Bontes werd als secretaris gekozen de heer S. Heringa, ter wijl in de plaats van den heer J. de Wit, die voor een herbenoeming niet in aanmerking wenschte te komen, als penningmeester were gekozen de heer P. Slot. UIT OUDKARSPEL. In onze gemeente doen zich onder het vee van enkele veehouders weer gevallen van mond- en klauwzeer voor onder koeien en varkens. Door het bannebestuur is, vermoedelijk door de gevolgen van de opgeheven gemeen- telijken ophaaldienst van vuilnis, bij de daar voor in aanmerking komende ingezetenen een circulaire gezonden, waarin de raad ge- geven wordt om na te gaan of de sloot achter hun woning op een diepte van 60 c.M. bene den zomerpeil is. Zoo dit niet het geval is, zal dit voor 1 Ja nuari dienen te geschieden, bij verzuim waar van tot heffing van een boete zal moeten worden overgegaan. Dat deze circulaire niet met onverdeelde instemming ontvangen is, is te begrijpen. Het staat gelijk met een nieuwe belasting die op de woningen gelegd wordt. We vernamen, dat in verband met een en ander een adres bij den raad zal worden in gediend om den ophaaldienst van vuilnis weer in het leven te roepen. UIT NOORDSCHARWOUDE. We vernemen dat de toestand van den heer Nol, die, als gevolg van heb motorongeval van de vorige week, in het ziekenhuis te Alk maar verpleegd wordt, vooruitgaande is. UIT HEEMSKERK.. In aansluiting op de reeds eerder bericht- plannen inzake glascultuur kunnen wij thans mededeelen dat alhier is opgericht eene coo peratieve vereeniging, welke zich o.a. ten doel stelt met financieele hulp de tuinders in staat te stellen glas aan te schaffen. Tot bestuursleden werden in de oprich tingsvergadering gekozen de heer J. J. Wieg- man, voorzitter, R. W. A. Muyen, secretaris en C. de Ruyter als penningmeester. PREDIKBEURTEN1. BERGEN, Evangelisatielokaal Mararta- tha, 2 Nov., 10 uur v.m. de h-eer G. Chr. Dun van Alkmaar. Collecte bouwfo-n-ds; 2 uur Zondagschool. Di-nsdagavond 8 uur, Jongelingsvereeni- ging, Geestw-eg 18. Dinsdagavon-d 8 uur, Jongedochterv-ereen bij mej. Fran-s-en, S-tudl. v. Sur-cklaan. ST. PANCRAS, Ger. kerk, 9.30 uur preek- lez-en; 6.30 uur n.m. Ds. v. d. Sluis van Dirksh-orn. UIT ST. PANCRAS. Dezer dagen is onder leiding van den hoof-donderwijzer der Openbare school een kinderzangkoor sam-engestel-d, dat reeds in de week van zijn oprichting in het gem. ver- gaderlo'kaal zijn eersten zangavond hield. UIT OUDE-NIEDORP. Donderdagavond vergaderde de vereeni ging voor straatverlichting alhier in het cafe van Mej. de Wed. T. de Jong. Tegenwoordig waren 11 leden. Voorzitter was de heer Jb. Pluister. De rekening over het afgeloopen jaar was door de heeren B. J. F. Meijer, D. Kriller en M. Beets nagezien en goedgekeurd met een voordeelig saldo groot 72.05. Ont vangen was 183.25 en uitgegeven 111.20. Tot bestuursleden werden gekozen de hee ren B. J. F. Meijer en G. Ursem. Besloten werd hierop, dat de lantaarns de zen winter zullen branden in de maanden November, December, Januari en Februari, van 5 tot 10 uur's avonds. De heer G. Smit zal evenals vorige jaren worden aangezocht de lantaarns aan te steken en te dooven. UIT HENSBROEIC Mevr. LeekDik, onderwijzeres aan de O. L school alhier, aan wie van 25 Augustus tot 25 December ziekteverlof was verleend, heeft met ingang van 1 Januari 1925 eervol ontslag aangevraagd. UIT OBDAM. Woensdag vierde het echtpaar Engel zijn zilveren huwelijksfeest. Het plaatselijke fan- farecorps, waarvan de heer Engel direeteur is, bracht zijn leider 's middags een ovatie A GEVONDEN VOORWERPEN. Aanweziig aan het Bureau van politie, Langestraat en aldaar te bevragen op al-le werkdagen tusschen 11 en 1 uur, de navol- gende voorwerpen als gevonden gedeponeer-d op 27, 28, 29 en 30 October 1924: kam in foudraal, nummerplaaF G. 26905 en G 21805, hondelshalsband, kin-dermuts, groen zij-den haarstrik, portemonmaie met inhoud, kinderportemon-naie, hazewind- -bond. Aanwezig en te bevragen bij de navol-gen- de ingezetenen, onderstaande voorwerpen, als gevonden aangeg-even op 27, 28, 29 en 30 October 1924: W. Vink, le Tuindwarsstraat 20, witte kat; Hoek, Westerweg 84, portem. met inhoud; S. Zeegers, St. Pancras, vulpen; Kollmer, Schoutenstraat 22, zilveren ket- ti-n-kje met hanger; H. Muller, Kl: Floutstraat 66, paar leder-en- been-lAppen; A. Ras, Vis- scherslaan 23, Unster; W. Volkers, Varne- broek 29, duimsto-k; P. Kok, Popelmansiaan 26, jongensjas; Peek, Kabelstraat 17, bos sleutels; M. v. d. Broek, van Leeuwenhoek- straat 37a, kettixug motorrijwi-el; T. Kemp. Sliksteeg 8a, vulpen; P. Krimpers, Ornvav 19, achterwiel rijwiel; J. G-overs, .le La-nd- dwarsst-raat 13, notitieboekje; P. v. Bronk- horst, Nieuwpoorislaan 90, wit gebreid kin- dermutsje; A. van Aarle, Schermerweg 19, tasch inhoudende dansschoenen, muziekstuk- jes; B. Keynes, le Kabelstraat 3, alpacca- beursje; S'euwerts, Sliksteeg 13, hangs-lot; Massee, Ri-tsevoort 13, man-telband1; H. Vis- ser, Westerweg 269, zwart jong poesje; G. Vermeule, Achterom 4, huissleutel; J. Pover, Wolfpad 2, rijwielbelastingplaatje; Mej. K. Wagenaar, Schermerweg 2B, tasehje met. inhoud; v. d. Made, Voormeer 2, schooletui; J. de Jong, For-est-usstraat 22, hondenpen- n-ing. - i Wanneer men weder in het bezit is van het verlor-en voorwerp, word-t men verzocht hi-er- van kennis te geven aan- het Bureau van politie. en's avonds een serenade. Hem werd namens het corps een mooi ca- deau aangeboden. UIT KENNEMERLAND. De laatste restjes snij- en dunne boonen, die aan de veilingen worden aangevoerd, zijn klein en in verschillende kwaliteiten. Er wor- den restjes aangevoerd van den kouden grond en uit de kas en bakken, waarvan de eerste leelijk en de laatste zoo mooi zien of het een zomerproduct is. Wij ncteerden snij- boonen van 0.06 en ook van 0.93 per Kg de prijs van enkele boonen was opmerkefijk genoeg niet hoog en bedroeg vanaf /0.23 tot 0.41 per K G. De aanvoer van zomergroente is afgeloo pen, alleen bieten, rapen, uien, wortelen ea boerekool worden nog aangevoerd, afgewis- seld door aardappelen en vruchten. Spora- disch is de aanvcer van bosworteltjes. De laatste sla en spinazie is niet mooi, de prijs middelmatig. Andijvie wordt alleen in de 2e en 3e scort aangevoerd, de prijs is vrij hoog, de kwaliteit in aanmerking genomen. Buitengewoon duur zijn de fijne bakwortel- tjes en de prei; de eerste brengen /0.20— 0.28 per bos, de laatste 16—/ 18 per 100 bos op.. De handel in spruiten- is vrij goed en er wordt een goede prijs betaaldvoor goed ge- sorteerde 22 29 per 100 Kg. De handel in aardappelen is van matig tot goed, voor bekende kwaliteit en duinaardappe- len wordt van /7.50 tot 9.— per 100 Kg. bes-teed. Bloemkool is schaarsch en duur, zelfs de 3e kwaliteit is hoog in prijs en wat hier voor le soort wordt aangeboden is hoogstens 2e soort. In de overige kools-oorten is vlugge handel. Roode kool is duur, uien en wortelen zijn niet duur, doch de prijs loont wel de moeite. In vruchten is de handel traag, met uitzon- dering van die in tafelperen. Deze zijn duur, de prijs is van matig -tot goed. Er was gister een goede vraag naar keukenperen en zoete appelen. De cvervoerde markt van uitschot vruchteh houdt aan, vooral Zaterdags, alles aanvoer van elders. Voor ujtschot wordt weinig be taald, zij heeft dan ook weinig gebruikswaar- de. Hoewel de juiste cijfers nog niet bekend zijn, blijkt wel dat over de 4 veilingen in Be- verwijk voor ruim 1 millioen is geveild, alleen „Kennemerland" heeft pl.m. 100.000 meer omzet dan het vorige jaar. UIT HEILOO. D& tuinbouwver. „De Vooruitgang" heeft de levering van kunstmest opgedragen aan de N.V. „Het La-ndbouwkantoor Noord-Hol-' land" te Alkmaar. Men zal zich herinneren dat de Raad destijds een crediet heeft toegestaan voor het houden van een boomplantdag voor de schoolkinderen. De plannen voor dezen dag worden uitge- werkt. Ruim 200 -kinderen zullen hieraan deelnemen. De kinderen worden in groepen van 20 ingedeeld en elke groep staat onder leiding van een onderwijzer of onderwijzeres. De boomen worden door de kinderen ge- plant onder deskundige leidino-. waartoe en kele personen (vaklieden) zijn aangezocht. Einde November of begin December zal de „dag" (die nu reeds door de jeugd met verlan- gen wordt tegemoet gezien) gehouden worden. UITSLAG VEILING,' bij opbod gehouden op 30 October, ten over- staan van notaris mr. J. W. van der Heide te Alkmaar, van eeci huis en erf aan den Ree- kersd-ijk te Oudorp, -kadaster sectie A Nb. 596, groOt 1 are, 18 centiaren, op 2600. De afslag blijft bepaald op Donderdag 6 ^ov. a.s., des avonds te 7 uur, in het caf£ ,.'t Gulden Vlies", van den heer W. Mooij, aan de Ko-orstraat te Alkmaar. Bij de op Woensdag 29 October ten over- staan van notaris Mr. J. W. van der Heide te Alkmaar gehouden eiad-toewijzigiog van de navolgende pereeelen, alien gelegen in de ge meente Alkmaar, zijn in koop toegewezen: 1. Een heemhuis met voor- en achtertuin, aan de Emmastraat, No. 25, kadaster sectie F No. 1824, groot 2 area, 80 centiaren, aan den heer N. J. M. Dresch, wonende te Alk maar, voor de som van 9550. 2. Een heer-enhuis met voor- en achter tuin en schuurtje, aan de Paul Krugerstraat, No. 7, kadaster sectie F No. 2254,"groot 1 are, 87 centiaren, aan den heer L F. paleari te MB ,yopr de som van 7435. i - - i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1924 | | pagina 9