JUkmaarsehe Courant
Honderd Zes en Twintigste Jaargang,
Zaterdag 1 November.
Ko. 259 1924
Stadsnieuws
HEEFT JEZUS GELEEFD?
Over bovens-taand onderwerp sprak gister-
avond, op uitnoodiging van de aid. Alkmaar
van de Vrijdenkersvereeniging „De Dage-
raad", de heer L. A. Constandse van Den
Haag.
De societeitszaal van de Harmomie, waarin
de bijeenkomst werd gehouden, was geheel
met belangstellenden gevuld.
De vergadering werd geleid door den heer
Van Zon, die na een welkomstwoord memo
reerde het overlijden van ieden der afdeeling,
de heeren Stoelitiga en Zomerdijk. Spr. wees
er op, dat de blijvende leden moesten blijven
voortgaan de vrije gedachte te propageercin.
De heer Constandse, die hierop aan het
woord kwam, zeide, dat men zich wel zal
afgevraagd of het noodig is over de vraag of
Jezus al of niet geleefd heeft, een speciale le
zing te houden. Gij zult zeggen in ons tegen-
woordige leven speelt de werkelijke J-ezus-
figuur geen rol meer. Ik zelf ben het daar-
mede eens, maar als wij zien dat en kath-o-
lieken en orthodox-protestanten hun kerken
niet meer kunnen handhaven zonder Jezus,
dan stellen wij er een eer in om eens te onder-
zoeken of Jezus werkelijk bestaan heeft. Laten
wij eens uitzoeken of de profetieen, die zijn
gedaan, werkelijk uitgekomen zijn
De orthodoxen, aldus spr., nemen aan, dat
'Jezus bestaait, omdat het in den bijbel staat,
en ze nemen bovendien de meest tegemstrijdige
dingen aan.
Als wij alles gelooven wat omtrent de
schepping gezegd wordt, dan moeten wij
toch in wonderen gelooven. Eo de ortho
doxen nu gelooven nu wel niet aan de wonde
ren van de katholieke kerk, doch zij gelooven
toch dat God alles kan.
Als de orthodoxen het hebben over de vraag
wie de werkelijke Jezus is, dam moeten ze
zich in de wonderlijkste kronkelingen wrin-
gen om dat goed te praten.
Spr. keurde de houding af van de liberale
christenen, die van de Jezus-figuur alles heb
ben afgenomen, wat zij niet kociden gebrui-
ken.
Men trachtte van dezen Jezus een zedelijke
figuur te maken en als er iets in zijn leven
voorkwam, dat niet zoo zedig was, liet men
het er af.
Het meest onaatineembare in de verklaring
der moderne theologie is, dat zij de op-
standing van Jezus hebben weggenomen,
waarmede juist het karakteristieke van de Je-
zusrfiguur vervalt.
Spr. behandelde daarna de mythologie van
de oude volkeren, die bewust-levend dach-
ten alles hetgeen tot de niet bewustzijn-
hebbende wereld behoort. In verband hier-
mede wees spr. er op, dat de zondvloed,
dien wij uit den bijbel kennen, reeds 4 a 5
eeuwen daarvoor bij de Grieken voorkwam,
doch daar de Helleensche vloed werd ge-
noemd. Noach, die, overbleef van alle men-
schen en drie zonen had, heet bij de Grieken
Helen, die eveneens drie nakomeliingen had,
waaruit de verschillende stammen zijn ont-
staan. Ook hadden de Grieken een figuur als
Simson uit den bijbel.
Spr. kende aan den bijbel geen historis-che
waarde toe; b.v.: Herodes moest al circa 4
jaren gestorven zijn, voordat hij den kinder-
ro-oord van Bethlehem begon. Voorts meende
sprdat de bijbel met een bedoeling geschre-
was. Deze tendenzieuze strekking lichtte spr
nader toe.
In de Jezus-figuur is zeer veel onbetrouw-.
baars wat den bijbel aangaat en voorts zijn
er verschillende theorieen over opgebouwd.
Volgens Bolland, vervolgde spr., zijn de
evangelieen van Marcus, Mattheus en- Lucas
geschreven ongeveer omtrent de helft van de
2e eeuw en wel te Rome. Verschillende pas
sages in deze evangelieen wiizen er op dat ze
te Rome geschreven zijn. Prof. Bolland gaat
zoover met Petrus een legendarische figuur te
noemen. Hij rangschikt ze onder de vrome
bedriegelijkhed-en. Een Perzische zonnegod
heette Mitra Petra, hetgeen beteekerat rots-
god. Het geloof aan dezen god bestond allan-g
voor de Petrus-figuur.
_Wij voelen, vefvolgde spr., dat de bijbel
met waar kan zijn, te meer nog daar bij de
Grieken (Plato) een profetie voorkomt van
een mensch (Chrestos), die om zijn recht-
vaardigheid zal lijden.
Het radicate beginsel omtrent de Jezus-
figuur, zegt -dat deze figuur behoort tot de
nxythologie: de goden-leer.
In ons land hebbem Pierson en Lohman den
moed geha-d 1880) deze opvatting te ver-
dedigen. Later war-en dit de gebroeders Van
den Bergh van Eysinga. Prof. Bolland laat
van den bijbel niiets meer over.
In de mythologie tracht men zich de natuur
bezield te maken: de uitwerking van het dua-
lisme. Zij, die het dualisme aanhangen, ge
looven, dat de ziel het bloed is en wanneer't
bloed d-us ges-tolb is (de dood), verlaat dez-e
ziel het liehaam. Voorts zijn er spiritism-e, fe-
tischism-e enz.
Deze menschen komen tot'deze theorieen,'
omdat ze den wil en de daad gescheider,
houden, omdat ze raatuurlijk van h-ersenen en
zenuwstels-el geen v-erstand hadden. Denkt
nu een familie gelijk dan maken zij zich een
'familiegod, b.v. een fa-milievader.
Gaan we een stapje verder dan komen wij
For een nationalen- God, zooals b.v. Jehovah
ibij de Jod-enen.
Zoo was Jezus de proletarische God, om
dat hij de verdrukten en de armen beloofde
te zullen vertroosten.
D-eze proletarische God was de eerste geest
van het Christendom. Deze figuur is gemaakt
door de menschen zelve, naar hu-n eigen beeld.
De overgang van't jodendom tot het Chris
tendom is tot stand gekomen door de teleur-
stelling der J-oden, dat de Messias, dien zij
verwachtten, niet kwarfi. Zij r-eden-eerden toen
aldus: Hier b-eneden is het niet. Wij zijn wel
uitverkoren door God, doch niet voor deze
wereld, maar voor het hi-ernamaals.
Wij hebben in Jezus te doen met een prole-
tarischen God, die de armen verzoening be-
looft in het hi-ernamaals.
D-e Jezus-figuur, zeide spr. verder. is niet
all-een mythologisch do-ch men heeft er ook
nog een wijsgeerlg zlnnebeeid aan verbon-
den: God moest mensch worden om hem te
leeren kennen, en moest daarna weer geest
worden.
Spr. werkte deze gedachte breedvoerig uit-
en citeerde daarna verschillende uitspraken
van oude kerkvaders, die, zelve overtuigd van
de onwaarheid van den bijbel, toch dan den
menschen predikte alles wat in den bijbel ge
zegd wordt te gelooven.
Spr. behandelde vervolgens de leer de
Stoicijnen: de behoeften tot een minimum te
beperken (dus zoo eenvo-udig mogelijk te le
ven), vijanden lief te hebben, geen vlees-ch te
eten, etc. De Stoicijnen zagen God als „De
zaaier", hetgeen men ook in deni bijbel vindt.
Spr. constateerde vervolgens, dat het oor-
spronkelijke evangelie, een Egyntisch eva-nge-
lie is, dat in Alexandria werd geschreven,
welk-e plaats het centrum was van alle wijs-
geeren en kunstenaars. Ha de onderv/erping
echter van Egypte aan de Romeinen, werd
Rome dit middelpunt. In Rome nu is de
Jezus-figuur vastgesteld, ze is echter oot-
s-taan in Egypte.
Spr. merkte ten slot-te nogmaals op dat het
Jez-us-verhaal een zuiver 'mvtholf gisch ver-
haal is, zooals er duizenden bestaan.
,Na een kleine pauze zette de heer Con-
standze zijn betoog voort, in de eerste plaats
er op wijzende, dat er omtrent den geboorte-
datum veel twijfel heeft bestaan. Paus Julius
I heeft eerst vastgesteld dat J&zus geboren
werd op 25 Dec.
In den Talmud vindt men nog iets, wat op
Jezus wijst, evenals bij Josephus die gespro-
ken zo-u hebben van een mensch Jezus, die ve-
le wonderen deed. Spr. toonde aan, dat dit
vervalscht is doijr een monnik, die van het
manuscript van Josephus inzage gekregen
had en bij het overschrijven dezen zin had
ingelascht. Een latere monnik vulde hierbij
achter inals men ten minste van een mensch
kan spreken.
Vervolgens zette spr. uiteen dat de naarn
Jezus is afgeleid van Jehova, dat oor-
spronkelijk geschreven werd als Jhw,
omdat de Joden den naam van God niet
mochten uitspreken noch vo-lledig schrijven.
Door het inlasschen van klinkers uit het
woord Eddonai, hetgeen Heere Heere (eigen-
lijk dus goden) beteekent (dit mochten de Jo
den wel ?eggen) kreeg men het woord Jeho
vah, Joseph, Josua, enz. en ten slotte Jezus.
Voorts toonde spr. aan (o.a. aan de hand
van een gevonden muurschildering) dat met
Jezus bedoeld is een zonnegod, zooals die ook
bestonden bij de Perzen en de Egyptenaren.
Ook treft het Oostersche element in de
Christus-figuur. De Boeddha-leer b.y. heeft
v-ele overeenkomsten met wat omtrent Jezus
gezegd wordt. En aangezien de Boeddha-leer
lan-g bestond voor de geboorte van Jezus, zou
de Boeddha-leer dus de oorspronkelijke leer
zijn. De gelijkenis tuschen beid-e leeren-, is
treffend, aldus spr., die als zeer merkwaar-
dig noemde, dat alle zonnegoden op den
25en December (de dag van de stijging der
zon) w-erden geboren. Daarna verkeer-d-e de
zon 3 dagen in haar laagste punt. Dit is het
Verkeeren van de zonn-egoden in de onderwe-
reld. Na deze 3 dagen stijgt de zon: de op-
standing der zonn-egoden.
Jezus is dus een z-uiver-e zonnegod: hij
werd geboren op 25 Dec., hij werd begraven
en stond weer op.
Spr. gaf nog meerdere voorbeelden van
treffende gelijkenis tusschen de zonnegoden
en Jezus en merkte dan op dat men van de
oude mythologieen alles had afgekeken om de
Jezus-figuur samen te stellen.
Aan de hand van de samenstelling van de
gewijde mysterie-spelen van voorheen, be-
toogde spr. dat de evangelien omtrent Tezus
zoo'n gewijd mysterie-spei zijn. Deze spelen
waren gebonden aan tijd, plaats en hande-
ling. Ze moesten in 24 uren afloopen, het
geen blijkt uit het halen van Jezus voor den
rechter, het halen der getuigen, de recht-
spraak en de kruisiging, welke dingen alle
plaats hadden in den tijd van 24 uur, het
geen volgens het Romeinsch recht absoluut
onmogelijk was. Dit had, indien het waar
was, veel langer moeten duren.
Tenslotte stelde spr. nogruaals duidelijk in
het licht, dat de evangelien verwant zijn aan
de wijsbegeerte van gnostici, stoicijnen enz,
dat Jezus een treffende gelijkenis vertoont
met zonnegoden van vele volken en dat vol
gens oorspronkelijke mythologie Jezus en de
Huivel op aarde rondwandelden en elkaar
zooveel mogelijk trachten voor den mal te
houden; er is corspronkelijk nog niets van
het heilige te vinden, dat Jezus later om-
zweeft.
De heer Constandse eindigde zijn rede met
een beroep te doen op de aanwezigen niet al-
leen te trachten van de Godssuggestie bevrijd
te worden, doch ook van de Jezussuggestie.
Men moet den moed hebben dien Jezus terug
te wijzen daar waar hij behoort. Wij moeten
onszelf wezen. JApplaus).
De heer Drucker bestreed den heer Con
standse op enkele punten van diens betoog,
waar deze zich beroepen had op het bestaan
van meer dan een Israelitischen God.
De heer Constandse, zelf geen Hebreeuwsch
kennende, zeide zich daarbij te hebben verla-
ten op den Franschen bijbelcriticu's Renand.
De heer Drucker zeide voorts van den heer
Constandse, die toch dienst wilde doen als
voorlichter, niet te hebben verwachi, dat de
ze prof. Bolland ter bekrachtiging van zijn
betoog had geciteerd, daar deze professor
een bekend anti-semiet was.
De heer Constandse voerde aan zelf in
geen geval anti-semiet te zijn, doch alleen
had willen aantoonen, dat hoe reactionnair
Bolland ook was, er in zijn ge'schriften din
gen waren, waarmede vrijdenkers zich olko-
men kunnen vereenigen, omdat daarin zuiver
revolutionnaire ideeen voorkwamen. Evenz o
was dit met de Jong-Hegelianen, volgelingen
van Hegel, zelf geen socialisten, docdie
onder zijn aanhangers telde mannen als
Marx, Engel, Stirner, enz.
De voorzitter sloot hierop de vergadering,
een krachtige opwekking doende tot toetre-
ding als lid en tot afscheiding van de kerk.
CINEMA AMERICAIN.
Zaza.
Het behoeft natuurliik niet te verwonderen,
dat het bekende tooneelstuk „Zaza" van
Piprre Berton, ook voor de film is bewerkt.
F.n als dan de groote „Paramount Comp."
de verfilming ter hand neemt, kan men er
liefde voor Bernard Defresne, dat Is Het
hoofdthema. En als Zaza dan tot de ontdek-
kinn komt, dat Bernard vrouw en kind heeft,
krijgt men een der mooist gespeelde tafreelen
uit de film. Waar men echter in't algemeen
van een gelukkig einde houdt bij een film,
komt ook in deze geschiedenis van Zaza alles
in't reine.
De buitengewoon mooie opnamen (wij den-
ken b.v. aan de derde en vierde acte) de
prachtige interieurs, de rijke, grillige
costuums van de hoofdvertolkster, dienen in
't bijzonder vermeld. Verder is't geheel op
uitmuntende wijze verzorgd en zijn de ver-
tolkers weer met veel overleg gekozen, zoodat
een geheel verkregen is, dat met recht een
plaats verdient in de mooie Paramount-serie.
Gloria Swanson is de kranige actrice, die
de hoofd- en titelrol uitnemend vertolkt. Fel
in haar uitbarstingen van woede, misschien
iets te sterk, is zij zeer goed, zoodra zij haar
spel soberder houdt. In verschillende tafree
len komt dan haar bijzondere spel- naar vo-
ren. Conrad Nagel, de slanke blonde filmac-
teur, is een uitstekende partner en ook de an-
tiere artisten werken tot een sluitend geheel
piee.
Voor de begeleiding der film zorgt weder-
om het versterkte orkest onder leiding van
den heer Sieuwerts en't valt bepaald op, hoe
door goede illustratie een film beter tot haar
recht komt. 't Bijprogramma brengt een
mooie natuuropname en een paar vroolijke
nummers.
zeker van
wordt.
Zaza, de beroemde cabaretster, en
zijn, dat er iets goeds bereikt
haar
ALKMAARSCH BIOSCOOPTHEATER.
„Credo" is de titel van de Nordisk-film,
die deze week zal loopen.
Deze film, die in verschillende steden heel
wat stof heeft doen opwaaien en hier en daar
zelfs verboden werd om haar sterk religieus
karakter, trok reeds gisterenavond een "voor
Vrijdag (keuringsdag) talrijk publiek.
In de volgende dagen zal er zeker een druk
bezoek komen.
De korte inhoud van het stuk Is de volgen
de: De beroemde dokter Vincent Leverrier,
een materialist, wiens vrouw jong stierf aan
een geheimzinnige ziekte, heeft twee kinde-
ren, een zoon en een dochter, die hij geheel
volgens zijn ideeen opvoedt, welke ideeen hij
neerschreef in een boek, dat hem zeer bekend
deed worden.
Aangetrokken door de muziek wordt hij
innig bevriend met de familie Barrois, een
geloovig gezin, waarvan de zoon Jacques
verliefd wordt op des dokters dochter Suzan
ne, die deze genegenheid beantwoordt. Wel
lijdt hij zeer doordat zij zijn geloof niet deelt,
maar hij vertrouwt er op, dat zij nog eens
behoefte daaraan zal gevoelen.
Een geheime secte in een vreemd land, die
zich ten doel stelt de vernietiging van alle
geloof, zendt een afgezant naar Frankrijk.
Deze, Jean Elie, komt natuurlijk allereerst bij
dokter Leverrier, die hem zijn huis ter be-
schikking stelt. Jean-Elie bezit in hooge mate
de gave van het woord en weet zoozeer Su
zanne van zijn principes te overtuigen, dat
zij hem steeds volgt, waardoor Jacques ja-
loersch wordt en op vaststelling van het hu-
welijk aandringt.
Haar vader vindt dat goed, maar kan zich
er niet mee vereenigen, dat er kerkelijke cere-
monieen zullen plaats hebben. Eindelijk stemt
hij ook daarin toe, nadat hij attent gemaakt
was op het dikwijls samenzijn van Suzanne
en Jean-Elie. Hij verbiedt haar dezen weer te
ontmoeten, maar zij antwoordt, dat zij geen
liefde voelt voor Jean, doch alleen waardee-
ring voor zijne theorieen, die immers ook
haar vader koestert. Zij schrijft dit ook neer
in een brief en verlaat dan het huis,
na een scene met haar vader, die nu al
leen achterblijft, daar ook zijn zoon reeds
wegging om een leven van genot en verkwis-
ting te leiden.
In denzelfden nacht van haar vertrek
brengt men echter Suzanne reeds weer ziek
thuis, zij was op straat onwel geworden. De
vader constateert symptomen van dezelfde
ziekte als waaraan zijn vrouw was overleden.
Hij vertrouwt hare verpleging toe aan mevr.
Barrois, die met haar Parijs verlaat en naar
de bergen gaat, om genezing voor haar te
zoeken.
Daar, in een hotel in de Pyreneeen, ont
moeten zij den jongen Leverrier in een zeer
vroolijk gezelschap. Zijn liefde voor zijn zus-
ter doet hem dat gezelschap verlaten en zich
met haar bezig houden, zoodat zij aan haar
vader vergiffenis voor hem vraagt. Deze
verkrijgt hij ook, als hij na een paar weken
naar Parijs gaat om zijn vader op te zoeken,
juist als deze gereed staat om naar zijn
dochter te gaan.
Marchel heeft slecht nieuws, want Su
zanne is na een tijdelijk herstel weer ziek ge
worden en verlamd. Zij wordt naar huis ver-
voerd, waar verschillende buitenlandsche ge-
ieerden worden geconsulteerd, die alien ver-
klaren, dat de ziekte ongeneeslijk is.
Dan stelt de jonge Barrois voor om haar
mee te nemen naar Lourdes, waar hij bij de
pelgrimstochten het orgel bespeelt. De dokter
biedt veel tegenstand, hij gelooft niet in won
deren, maar stem-t toch ten slotte toe, hoewel
hij weigert om zelf mee -te gaan.
Juist als ze op het punt'staan te vertrek-
ken (de jonge Leverrier gaat ook mee), komt
Jean-Elie weer ten tooneele en ook als d-
dokter, door onrust gedrongen, zich des
avonas naar den trein begeeft om toch nog
naar Lou des te gaan, komt deze afgezant
van godsdienst-vernietigers om hem terug te
houden. Zonder resultaat evenwel.
Jean-Elie laat niet los, hij neemt een vlieg-
tuig en gaat ook' naar Lourdes, waar hij den
doktc-r ontmGet en met de bespotting der we
reld dreigt, als hij door den pelgrimstocht
genezing van Suzanne verwacht.
Het antwoord van Leverrier is: Ik ben va
der.
En dan komt de slotacte met hare vele
mooie foto's van Lourdes en de processies en
ten slotte de genezing van Suzanne.
Zooms gezegd, het geheel is een film, die
stellig veel bezoek zal frekken. Het spel van
dokter Leverrier (Henry Krauss) is schitte-
ren De foto's, in de laatste twee acten gege-
veil, zijn alle ter plaatse genomen en daar-
door van groOtere waarde, omdat het voor
het eerst was, dat zulks werd toegestaan. De
zang van een speciaal koor onder leiding van
den brei Joh. Kuiper, het orgelspel en ver-
dere muzikale illustratie onder leiding van
den heer Joh. O. Kramer verhoogen ten
zee-He het plechtige van deze beide acien.
Met bijprogramma geeft o.tn. een auto-race
met de gebruikelijke aan- en overrijdingen en
vfmrtSbare ongeluKRen en tegensiagen, waar-
om meermalen flink gelachen wordt.
REGELING VAN DEN ZONDAGS-
EN NACHTDIENST IN DE APOTHEKEN
TE ALKMAAR GEDURENDE 1924.
Op 2 November zal geopend zijn. de apo-
theek van den heer C M. B. Wanna, Mient
No. 11.
Op Zon- eo- Feestdagen en gedurende den
nacht is slechts een der apotheken geopend.
De andere apotheken zijn gesloten van des
avonds 8 uur (Zondags 10 uur) tot den vol-
genden morgen 8 uur.
In de apotheek, welke Zondags geopend Is,
wordt gedurende de daarop volgende week
de nachtdien-st waargenom-en.
Provinciaal nieuws
UIT VEENHUIZEN. r
Inplaats van den heer D. Schagen, die we-
gens voortdurende ongesteldheid bedankt
had als kerkvoogd bij de Ned. H-erv. Gemeente
alhier is zoodanig benoemd de heer C. Bart.
UIT SPANBROEK.
Aan den 50 slagen.kolfwedstrijdi, welke de
afgeloopen maand heeft plaats gehad in de
baan van den heer Baerdemaker, alhier, heb
ben 91 kolvers deelgemomen. De uitslag van
deze wedstrijden was als volgt:
le klasse: le pr. K. Quan-t te Warmenhui-
zen met 520 p 2e pr. P. Flagenaar te Zuid-
scharwoude met 513 p.; 3e pr. T. Kostelijk
te Alkmaar met 513 p.; serieprije M. Roosje te
Grootebroek met 114 p.
2e klasse: le pr. P. Glas te Zuid'scharwou
de met 455 p.; 2e pr. A. Rus te Heerhugo
waard met 455 p.3e pr. D. Pluister te Oost
w-oud met 444 p.; serieprijs P. Kramer te
Zuidscharwoude met 102 p
3e klasse: le pr. H. Kuiper te Andijk met
435 p.; 2e pr. S. de Vries te Andijk met 420
p.; 3e pr. T Mantel te Andijk met 418 p
serieprijs C. Paarlberg te Oudkarspel met
102 p.
UIT STOMPETOREN.
In de bestuursvergadering der Vrijz. Demo
cr. Kiesvereeniging te Oterleek werd als voor
zitter herbenoemd de heer K. Zwiep. Wegens
a.s. vetrek van den heer P. Bontes werd als
secretaris gekozen de heer S. Heringa, ter
wijl in de plaats van den heer J. de Wit, die
voor een herbenoeming niet in aanmerking
wenschte te komen, als penningmeester were
gekozen de heer P. Slot.
UIT OUDKARSPEL.
In onze gemeente doen zich onder het vee
van enkele veehouders weer gevallen van
mond- en klauwzeer voor onder koeien en
varkens.
Door het bannebestuur is, vermoedelijk
door de gevolgen van de opgeheven gemeen-
telijken ophaaldienst van vuilnis, bij de daar
voor in aanmerking komende ingezetenen
een circulaire gezonden, waarin de raad ge-
geven wordt om na te gaan of de sloot achter
hun woning op een diepte van 60 c.M. bene
den zomerpeil is.
Zoo dit niet het geval is, zal dit voor 1 Ja
nuari dienen te geschieden, bij verzuim waar
van tot heffing van een boete zal moeten
worden overgegaan.
Dat deze circulaire niet met onverdeelde
instemming ontvangen is, is te begrijpen.
Het staat gelijk met een nieuwe belasting
die op de woningen gelegd wordt.
We vernamen, dat in verband met een en
ander een adres bij den raad zal worden in
gediend om den ophaaldienst van vuilnis
weer in het leven te roepen.
UIT NOORDSCHARWOUDE.
We vernemen dat de toestand van den heer
Nol, die, als gevolg van heb motorongeval
van de vorige week, in het ziekenhuis te Alk
maar verpleegd wordt, vooruitgaande is.
UIT HEEMSKERK..
In aansluiting op de reeds eerder bericht-
plannen inzake glascultuur kunnen wij thans
mededeelen dat alhier is opgericht eene coo
peratieve vereeniging, welke zich o.a. ten
doel stelt met financieele hulp de tuinders in
staat te stellen glas aan te schaffen.
Tot bestuursleden werden in de oprich
tingsvergadering gekozen de heer J. J. Wieg-
man, voorzitter, R. W. A. Muyen, secretaris
en C. de Ruyter als penningmeester.
PREDIKBEURTEN1.
BERGEN, Evangelisatielokaal Mararta-
tha, 2 Nov., 10 uur v.m. de h-eer G. Chr. Dun
van Alkmaar. Collecte bouwfo-n-ds; 2 uur
Zondagschool.
Di-nsdagavond 8 uur, Jongelingsvereeni-
ging, Geestw-eg 18.
Dinsdagavon-d 8 uur, Jongedochterv-ereen
bij mej. Fran-s-en, S-tudl. v. Sur-cklaan.
ST. PANCRAS, Ger. kerk, 9.30 uur preek-
lez-en; 6.30 uur n.m. Ds. v. d. Sluis van
Dirksh-orn.
UIT ST. PANCRAS.
Dezer dagen is onder leiding van den
hoof-donderwijzer der Openbare school een
kinderzangkoor sam-engestel-d, dat reeds in
de week van zijn oprichting in het gem. ver-
gaderlo'kaal zijn eersten zangavond hield.
UIT OUDE-NIEDORP.
Donderdagavond vergaderde de vereeni
ging voor straatverlichting alhier in het cafe
van Mej. de Wed. T. de Jong. Tegenwoordig
waren 11 leden. Voorzitter was de heer Jb.
Pluister. De rekening over het afgeloopen
jaar was door de heeren B. J. F. Meijer, D.
Kriller en M. Beets nagezien en goedgekeurd
met een voordeelig saldo groot 72.05. Ont
vangen was 183.25 en uitgegeven 111.20.
Tot bestuursleden werden gekozen de hee
ren B. J. F. Meijer en G. Ursem.
Besloten werd hierop, dat de lantaarns de
zen winter zullen branden in de maanden
November, December, Januari en Februari,
van 5 tot 10 uur's avonds. De heer G. Smit
zal evenals vorige jaren worden aangezocht
de lantaarns aan te steken en te dooven.
UIT HENSBROEIC
Mevr. LeekDik, onderwijzeres aan de O.
L school alhier, aan wie van 25 Augustus
tot 25 December ziekteverlof was verleend,
heeft met ingang van 1 Januari 1925 eervol
ontslag aangevraagd.
UIT OBDAM.
Woensdag vierde het echtpaar Engel zijn
zilveren huwelijksfeest. Het plaatselijke fan-
farecorps, waarvan de heer Engel direeteur
is, bracht zijn leider 's middags een ovatie
A GEVONDEN VOORWERPEN.
Aanweziig aan het Bureau van politie,
Langestraat en aldaar te bevragen op al-le
werkdagen tusschen 11 en 1 uur, de navol-
gende voorwerpen als gevonden gedeponeer-d
op 27, 28, 29 en 30 October 1924: kam in
foudraal, nummerplaaF G. 26905 en G
21805, hondelshalsband, kin-dermuts, groen
zij-den haarstrik, portemonmaie met inhoud,
kinderportemon-naie, hazewind- -bond.
Aanwezig en te bevragen bij de navol-gen-
de ingezetenen, onderstaande voorwerpen, als
gevonden aangeg-even op 27, 28, 29 en 30
October 1924: W. Vink, le Tuindwarsstraat
20, witte kat; Hoek, Westerweg 84, portem.
met inhoud; S. Zeegers, St. Pancras, vulpen;
Kollmer, Schoutenstraat 22, zilveren ket-
ti-n-kje met hanger; H. Muller, Kl: Floutstraat
66, paar leder-en- been-lAppen; A. Ras, Vis-
scherslaan 23, Unster; W. Volkers, Varne-
broek 29, duimsto-k; P. Kok, Popelmansiaan
26, jongensjas; Peek, Kabelstraat 17, bos
sleutels; M. v. d. Broek, van Leeuwenhoek-
straat 37a, kettixug motorrijwi-el; T. Kemp.
Sliksteeg 8a, vulpen; P. Krimpers, Ornvav
19, achterwiel rijwiel; J. G-overs, .le La-nd-
dwarsst-raat 13, notitieboekje; P. v. Bronk-
horst, Nieuwpoorislaan 90, wit gebreid kin-
dermutsje; A. van Aarle, Schermerweg 19,
tasch inhoudende dansschoenen, muziekstuk-
jes; B. Keynes, le Kabelstraat 3, alpacca-
beursje; S'euwerts, Sliksteeg 13, hangs-lot;
Massee, Ri-tsevoort 13, man-telband1; H. Vis-
ser, Westerweg 269, zwart jong poesje; G.
Vermeule, Achterom 4, huissleutel; J. Pover,
Wolfpad 2, rijwielbelastingplaatje; Mej. K.
Wagenaar, Schermerweg 2B, tasehje met.
inhoud; v. d. Made, Voormeer 2, schooletui;
J. de Jong, For-est-usstraat 22, hondenpen-
n-ing. - i
Wanneer men weder in het bezit is van het
verlor-en voorwerp, word-t men verzocht hi-er-
van kennis te geven aan- het Bureau van
politie.
en's avonds een serenade.
Hem werd namens het corps een mooi ca-
deau aangeboden.
UIT KENNEMERLAND.
De laatste restjes snij- en dunne boonen,
die aan de veilingen worden aangevoerd, zijn
klein en in verschillende kwaliteiten. Er wor-
den restjes aangevoerd van den kouden
grond en uit de kas en bakken, waarvan de
eerste leelijk en de laatste zoo mooi zien of
het een zomerproduct is. Wij ncteerden snij-
boonen van 0.06 en ook van 0.93 per Kg
de prijs van enkele boonen was opmerkefijk
genoeg niet hoog en bedroeg vanaf /0.23
tot 0.41 per K G.
De aanvoer van zomergroente is afgeloo
pen, alleen bieten, rapen, uien, wortelen ea
boerekool worden nog aangevoerd, afgewis-
seld door aardappelen en vruchten. Spora-
disch is de aanvcer van bosworteltjes.
De laatste sla en spinazie is niet mooi, de
prijs middelmatig. Andijvie wordt alleen in de
2e en 3e scort aangevoerd, de prijs is vrij
hoog, de kwaliteit in aanmerking genomen.
Buitengewoon duur zijn de fijne bakwortel-
tjes en de prei; de eerste brengen /0.20—
0.28 per bos, de laatste 16—/ 18 per 100
bos op..
De handel in spruiten- is vrij goed en er
wordt een goede prijs betaaldvoor goed ge-
sorteerde 22 29 per 100 Kg.
De handel in aardappelen is van matig tot
goed, voor bekende kwaliteit en duinaardappe-
len wordt van /7.50 tot 9.— per 100 Kg.
bes-teed.
Bloemkool is schaarsch en duur, zelfs de
3e kwaliteit is hoog in prijs en wat hier voor
le soort wordt aangeboden is hoogstens 2e
soort. In de overige kools-oorten is vlugge
handel. Roode kool is duur, uien en wortelen
zijn niet duur, doch de prijs loont wel de
moeite.
In vruchten is de handel traag, met uitzon-
dering van die in tafelperen. Deze zijn duur,
de prijs is van matig -tot goed. Er was gister
een goede vraag naar keukenperen en zoete
appelen.
De cvervoerde markt van uitschot vruchteh
houdt aan, vooral Zaterdags, alles aanvoer
van elders. Voor ujtschot wordt weinig be
taald, zij heeft dan ook weinig gebruikswaar-
de.
Hoewel de juiste cijfers nog niet bekend
zijn, blijkt wel dat over de 4 veilingen in Be-
verwijk voor ruim 1 millioen is geveild, alleen
„Kennemerland" heeft pl.m. 100.000 meer
omzet dan het vorige jaar.
UIT HEILOO.
D& tuinbouwver. „De Vooruitgang" heeft
de levering van kunstmest opgedragen aan
de N.V. „Het La-ndbouwkantoor Noord-Hol-'
land" te Alkmaar.
Men zal zich herinneren dat de Raad
destijds een crediet heeft toegestaan voor
het houden van een boomplantdag voor de
schoolkinderen.
De plannen voor dezen dag worden uitge-
werkt. Ruim 200 -kinderen zullen hieraan
deelnemen. De kinderen worden in groepen
van 20 ingedeeld en elke groep staat onder
leiding van een onderwijzer of onderwijzeres.
De boomen worden door de kinderen ge-
plant onder deskundige leidino-. waartoe en
kele personen (vaklieden) zijn aangezocht.
Einde November of begin December zal de
„dag" (die nu reeds door de jeugd met verlan-
gen wordt tegemoet gezien) gehouden worden.
UITSLAG VEILING,'
bij opbod gehouden op 30 October, ten over-
staan van notaris mr. J. W. van der Heide te
Alkmaar, van eeci huis en erf aan den Ree-
kersd-ijk te Oudorp, -kadaster sectie A Nb.
596, groOt 1 are, 18 centiaren, op 2600.
De afslag blijft bepaald op Donderdag 6
^ov. a.s., des avonds te 7 uur, in het caf£
,.'t Gulden Vlies", van den heer W. Mooij,
aan de Ko-orstraat te Alkmaar.
Bij de op Woensdag 29 October ten over-
staan van notaris Mr. J. W. van der Heide te
Alkmaar gehouden eiad-toewijzigiog van de
navolgende pereeelen, alien gelegen in de ge
meente Alkmaar, zijn in koop toegewezen:
1. Een heemhuis met voor- en achtertuin,
aan de Emmastraat, No. 25, kadaster sectie
F No. 1824, groot 2 area, 80 centiaren, aan
den heer N. J. M. Dresch, wonende te Alk
maar, voor de som van 9550.
2. Een heer-enhuis met voor- en achter
tuin en schuurtje, aan de Paul Krugerstraat,
No. 7, kadaster sectie F No. 2254,"groot 1 are,
87 centiaren, aan den heer L F. paleari te
MB ,yopr de som van 7435.
i - - i