Alkmaarscha Gourant De Kliiizenaar van Far-End 11 FEUILLETON. Vrijdag 21 November Abonnenienten op Tjjdschriften, zoowel Binnen-als Buiienlandsche tfo. 276 1924 Hondsrd Zes en Twintlgsfe Jaargang. Stadsnienws CENTRALE COMMISSIE VOOR ARBEIDERSONTWIKKELING. Gisteravond hield bovengenoemde instal ling een vergadering in de bovenzaal in cafe Central, welke bijeenkomst zich kenmerkte door een druk bezoek. De voorzitter wees er na de opening op, dat de C. C. v. A. voor dezem winter een tweetal Alkmaarsche predikanten heeft uit- genoodigd. Dit vindt hierin zijn oorzaak, dat de socialisten zich geen materialisten noemen. Materialisten zijn onze tegenvoeters, aldus spr.: de kapitalisten. Zij denken niet aan het welzijn der wereld, zij zijn alleen belust op winst. Spr. gaf hierop het woord aan ds. W. D. M. Baar, die zou behandelen het onderwerp: Heeft godsdienst in een socialistische maat- schappij een taak? Ds. Baar noemde het een aangename taak hedenavond te kumnen spreken. Er bestaat een zekere afzijdigheid ten opzichte van do- jninees. Daarom is het mij een aangename taak, dat ik u bereiken lean. Wij kunnen elkaar nu eens een enkelen blilc in de ziel werpen, dan leeren wij elkaar verstaan en zoo mogelijk wat meer waardeeren. Spr. deelde mede, dat zijn onderwerp oor- spronkelijk getiteld was: Zal de godsdienst nit de samenleving verdwijnen? Op verzoek van een lid van de C. C. v. A. was het ech- ter veranderd in den anderen (bovenstaan- den) titel. In onze dagen gaan vele stemmen op, ver- volgde spr., die beweren, dat de godsdienst gaat verdwijnen en reeds bezig is te sterven. Gelet op de groote onverschilligheid voor zuiver geestelijke zaken, hebben zij die dit be weren, gelijk. Door alle eeuwen been beeft de godsdienst zijn aanvallers en verdedigers gehad. De een trachtte het bestaan van God te loochenen, de ander trachtte het te bewijzen. Ik zeg: getracht, want het bestaan van God kan niet op logische gronden bewezen worden, evenmin als zijn niet-bestaan is te bewijzen. De godsdienst bestaat uit het ge- loof aan God, wat in de eerste plaats een zaak van het menschelrk hart, het mensche lijk gevoel is. Dit is bij al die bewijzen ver- geten. 't Bestaan van God kan niet wetenschap- pelijk worden bewezen. U zult vragen: is het bestaan van God voor den geloovige dan minder zeker dan b.v. het geloof dat 2 X 2 vier is. Wat de men-sell zelf heeft doorgemaakt ge- looft hij't zekerste. Alles wat ligt op het ge- biecf van gevoel gaat door de ziel en geeft ze- kerheid. Wij kunnen dit echter nooit iemand voorrekenen en bewijzen en toch weten wij dat het bestaat. Zoo nu is het ook met de religie. Spr. wildle ailereerst het verschil aantoo- nen tusschen gelooven en weten. Sommige menschen vinden weten beter dan gelooven, dit is m. i. onjuist, aldus spr. Het leven van handel en bedrijf is slechts moge lijk door geloof, d. w. z, ze zijn gevestigd op het wederzijdsch vertrouwen. Het huwelijk is een kwestie van geloof. Wij vaardigen uit ge loof onze menschen naar de Tweede Kamer af. Zonder geloof is geen nieuwe wetenschap mogelijk. Dit is het zuivere geloof."waarmede iedere geleerde begint: hij gelooft dat het juist is wat hij ziet. Door het geloof, doet de geleerde zijn onderzoekingen, door het ge loot bliiven de mantschappelijke hervormers trouw aan hun taak. Geloof heeft zijn eigen weg en zijn eigen noodzakelijkheid. Van dag tot dag, van mi- uuu tot minuut gaat het menschelijk samen- leven terug tot geloof. Naarmate de wetenschap toeneemt, wordt het gebied van het geloof kleiner. Weten schap geeft antwoord op de vraag: hoe de dingen zijn, daarentegen geeft geloof ant woord op de vraag: waarcm de dingen zijn. Ik spreek nu al'ercersc een getuigenis, dat het geloof aan God geen uitvinding is van menschen, maar wortelt in de menschelij ke natuur en als zoodanig ook onuitroeibaar is. De vraag in het onderwerp gesteld, hangt samen met tal van andere vragen, omdat het geloof aan God verbonden is aan tal van andere begrippen Wij spreken in het dagelijksch leven telkens weer van plicht. In het geloovig standpunt heeft dit een goeden zin, want wij gelooven dat God eischen stelt, die wij hebben te ver- vullen. Gesteld nu dat God niet bestaat, doch dat die eischen gesteld worden door natuur- krac'hten, hoe kunnen wij dan spreken van plicht? Natuurkrachten kunnen ons toch geen plicbten opleggen. Komen wij haar in den weg dan vermorzelen zij ons, maar zij door Margaret Pedler. Geautoriseerde vertaling van W. E. Pont. 89 Zij had het gevoel aisof zij in een reusach- tigen smeltkrees geweest was, waarin de ijzer- harde meeningen en overleveringen, die de meeste menschen er op na houden, buigzaam en vloeibaar waren geworJen door de groote hide van het vuur, terwijl zooveel andere be- standdeelen in die smeltkrees hun inwerking hadden doen gelden, dat de oorspronkelijke hardheid nooit weer bereikt kon worden. En nu was dat jaar van druk werk en in- gespannen dienst voorbij, en zij had voor on- beperkten tijd verlof op advies van den dok- *er. „Ga terug naar Engeland", had deze haar gezegd, „naar het meest rustige hoekje, daifc a vinden kunt en probeer daar te vergeten, dat er een oorlog bestaat!" Deze tengere vrouw, met haar hartstochte- lijk gelaaf, over wie iedereen in het hospitaal in gloeiende bewoordirtgen sprak, boezemde hem groot belang in. Hij zag wel, dat dit eene |aar werken dubbel zooveel van haar had ge- verlangen of efschen van ons niefs. De na tuur is niets dan een samenstel van biinde- lings werkende krachten. Wat onze medelnenschen aangaat: zij stel- len wetten, maar hebben wij den plicht naar die wetten te leven. isiemand neeir het rem ons te beletten die wetten ie negeeren. Dus: hebben wij geen God, dan kan nie- mand ons verplichen opleggen. Maar, zeggen wij dan: Een mensch meet toch als mensch het goede willen en doen? Dit is echter een vraag, geachte hoorders, die op gdoovig standpunt hoort. Nu echter op emgeloovig standpunt: Wie heeft dan het recht te zeggen, dat een mensch als mensch het goede moet willen en doen? Dit zeggen is op dit standpunt even d:om als te zeggen, dat een boom b.v. niet krom mag groeien: die boom groeit, zooals de natuur hem laat groeien, krom of recht. Natuur- krachien hebben geen bedoelingen, die bren- gen eenvoudig voort. Het eenige, wat men op ongelcovig stand punt kan zeggen is: Wij vinden het leelijk, dat een mensch niet behoorlijk leeft. Zooals het met het begrip plicht" is, is hetook met het begrip „recht" aiweer, wat dit op geloovig standpunt zegt, begrijp ik. God heeft de bedceling gehad, dat de maat- schappij zop zou worden, dat ieder recht had op een bestaan. Maar van ongelcovig standpunt be- schouwd, kunnen de wet.en, waaronder wij leven, aangemerkt worden als te zijn gemr t door menschen. Spr. constateerde hierop, dat verwerping van het geloof aan God, leidt tot een geheele cmkeerhig van begrippen. Schijnbaar zeer vers.andig is het, vervolg- de spr., aan te nemen de begrippen van plicht en recht en daarnaar te leven en het bestaan van God maar te laten iusten. Bij het nauwe verband echter dat er bestaat tus schen gelooven aan God en de opvattingen omtrent recht en plicht, is deze "edeneering verkeerd. De maatschappij waarin wij leven, aldus spr., heeft duizenden en duizenden ja- ren gestaan onder den invloed van he: gods- dienstig geloof en nu gaat het toch niet aan den wortel af te snijden en de vrucht te wil len behouden. Spr. bestreed de meening van Nietsche, die het recht van*den sterkste verdedigde en den dood van God de grootste gebeurtenis van dozen tijd noemde. Er mogen dan in ons land zcovele wijze mannen zijn, die God loochenen en zeggen het goede te willen, dit is eigenlijk een incon- sequentie. Spr. ging hierop over tot de eigenfijke be- strijding van den godsdienst. Daarbij dben zicn drie richtingen voor: het Darwmisme, het natuurwetenschappelijk materialisme en het historisch materialisme van Marx. Wat het Darwinisme ibetreft, dit berust op de leer, dat alle bestaande soorten van levetide wezens zich langzamerhand hebben ontwik- keld uit een eenvoudig schensel. Spr. ontwik- kelde Darwin's theorie nader, aangevende, dat de wezens, die voerdeelen hadden boven anderen, bestaan bleven, terwijl de anderen ondergingen. Zoodoende klommen de wezens al hooger en hooger op. Deze ontwikkclings- leer leert. dat de mensch zich ciatuurlijk ont- wikkeld heeft uit de lagere soorten. Deze evolutie-theorie deed haar langza merhand inicee over alle takken van weten- schappen. In den laarsten tijo echter hebben vele geleerdee deze evolutieleer weer laten varen. Het 19-eeuwsche materialisme wil de na- tuurwetenschappelijke verklaring der wereld zijn. Het verklaart niet alleen het organisch leven van den mensch uit den opbouw van stoffelijke dingen (atomen), doch ook het geestelijk leven. Stof zal het eenige zijn. De meta-piiysica, het geloof aan het bovenzinne- lij'ke, is verwerpelijk. Theologie bestaat niet. Aldus het materialisme. Kracht en stof bestaan alleen, zonder phospor, zonder ge- dachte. Dit sloeg in bij de menschen en zoo word God een leugen. Dat materialisme heeft het op den duur niet kunnen houden, mijne hoorders, dat weet gij in uw gelederen ook zoo gced. In wijsgee- rige, in wetenschappdijke kringen heeft het a-fgedaan. Bovendien, wat weten wij nog, als wij we ten, dat alles in de wereld kracht en stof is. We zijn dan toch nog even ver. Het oude na tu u rwetensehappelijke materi alisme heeft vrijwel afgedaan, althans zijn in vloed op het algemeen denken is bijna voorbij. Het historisch materialisme doet een ge- heel andere opvatting ons kennen van de ge- schiedenis. Spr. zette de theorie van Marx uiteen, wijzende op diens uitspraak, dat met de verdwijning van den godsdienst bij de dcord'ringing van het sorialisme, de voorge- schiedenis van het menschelijk zijn zal zijn afgesloten. Het socialismeg elooft in zijn maatschap pij den godsdienst niet meer noodig te hebben en de menschen zuflen lachen am dat geloof van hun voorvaderen. Spr. constateerde hierop, dat de godsdienst- loosheid in de arbeidersbeweging aTs massa- vergd als het van ieder ander, minder ge- voelig gemoed zou gedaan hebben en zijn scherpzinnige to 1 ik deed hem vermeeden, dat nog iets anders, lets meer dan het harde werk hier de oorzaak was van dien lijdenden, afge- matten trek om haar mond. Tijdens een haastigen maaltjjd, voordat een nieuw transport gewonden verwacht werd, had hij lady Arronby eens gepolst over het geval. Deze schudde het hoofd. „Ik kan u heel winig vertelTen. Ik geloof, dat er een ongelukkige liefdesgeschiedenis is geweest juist voordat de oorlog uitbrak. Al wat ik weet, is dat zij verloofd was en dat het engagement plotseling afgebroken werd". „Hm! En nu heeft ze na dien tijd op haar oude kracht voortgeleefd. Zend u haar naar Engeland zoo gauw mogelijk". Dus was Sara in October weer in Enge land terug en toen de trein het station van Mcnkshaven binnenstoomde en haar verlan- gende blik de kleine groep gewaar werd, die daar stond te wachten op het perron om haar te verwelkomen, schoten haar de tranen in de oogen. Zij pinkte ze weg en leunde uit het raampje. Daar waren ze aliende groote Dick Selwyn en Molly, die er uit zag als een verideede Venus in haar uniform van roode kruis ver- pleegster, en de Lavendeltaute en Miles en stralend en elegant his altijd, Miles' vrouw, versdiijnsel optreedt. De Ielders hebben een anti-kerkelijke en daardoor ook een anti-gods- dienstige propaganda gemaakt, de kerk kenr merkende als een handlangster van het kapi- taal. Om eerlijk te zijn, moest spr. zeggen dat in- derdaad de kerk en de predikers in haar dienst in deze niet vrij uitgaat. Inderdaad zijn het vele predikers „pastoor, dominee en rabbi" die het bestaande verdedigen en rern- mend optreden tegen verbetering. De strijd om de betere levensvoorwaarden vraagt de voile ahndacht van het prolctariaat, dat hongert naar het lichaam en dus niet vra gen zal naar geestelijke spijzen. Spr. merkte daarna op, dat het practisch idedealisme ook opbloeit, zelfs hoogtij viert, in deze maatschappij. Dit practisch idealisme nu is de grootste vijand van de religie. Spr. keurde het koortsachiig jagen naar geld eii vermaak, het kenmerk van dezen tijd, af. Uitvoerig stond spr. hierbij stil en merkte drama op, dat nog steeds onomstootelijk vast staat de waarheid van het woord van Chris- tus: Een mensch zal bij brood al'leen niet le ven. Voorts constateerde spr. tot zijn genoegen, dat de oude leuze „Godsdienst is privaatzaak" veel van zijn kracht begint te verliezen. Er komt inderdaad meer en meer belangstelling voor religieuze onderwerpen. Niet alleen ge- leerden gaan er over spreken en denken, maar ook in de socialistische beweging komt het tot uiting. De tijd raalct voorbij dat men spreekt van het geloovig deel der maatschappij als een niet-denkend deel. Inderdaad, er komt een kentering, de koers van den godlsdienst begint te stiigen. De beantwoording van de vraag in het on derwerp uitgedrukt, hangt af van het wezen van den godsdienst. Cchleiermacher spreekt van godsdienst als 't vclstrekte gevoel van afhankelijkheid. Von Hartmann zegt: Godsdienst is geboren uit be- bcefte an.n veidossing. Thielen zegt: Gods dienst is geboren uit behoefte aan vereering Spr. vond dit de meest markante uitspra- ken over den godsdienst en werkte deze ge- dachten nader uit. Ieder dient te weten, dat hij staat onder een macht die sterker is dan hij. Dit voelt men zoo goed aTs men sterven gaat. Wie zich zelf deel weet van een oneindige wereld, of hij ka- pitalistisch of socialistisch is, voelt zich zelf ook klein. Hij weet, dat hij niet zelfbewust zijn geschiedenis maakt, doch dat hij is een druppel in de zee. Daarbij komt, dat de mensch een onbegrensd vertrouwen heeft in de macht, waarvan hij zich afhankelijk ge- voelt. De mensch heeft ook behoefte om te ver- eeren. De mensch, die verleerd heeft zijn knie6n te buigetn, heeft toch geen rust. Hij zal zoeken en zoeken, tot hij iets anders ge- vonden heeft om te vereeren. Hii zal z>ch werpen op de wetenschap, of een Ideaal (met een hoofdletter, zeide spr.) nastreven. Voorts heeft de mensch behoefte om ver. lost te worden. B.v. een dronkaard wil ver iest zijn van den band, die hem aan deze zon- de bindt. Hij weet. dat hij verkeerd doet en in nuchtere oogenblikken wil hij zoo gaarne dien band verbreken, zoo gaarne vcrlost worden. En naar het geluk hijgen wii alien. De een zoekt het in de zucht naar geld, de ander in de jacht naar vermaak. Alles is echter ten slofte een zoeken naar levensvoldaanheid. Zooals een kind zich veilig en rustig weet aan moeder's schoot, zoo zal de mensch zich gaarne veilig en rustig voelen in het leven. Een van de diepste verlangens in het men schelijk leven is de zucht naar geluk, naar le vensvoldaanheid en harmonic. Voor al die behoeften, voor al die verlan gens heeft de mensch altijd gezocht naar een vorm om die te uiten, en hij heeft ze altijd ge- vonden in den godsdienst. De godsdienst, dat niet is een angst voor een cnbekende bovennatuurlijke macht, vindt haar oorsprong in "de eigenaardige gesteld- heid, in den bouw, de structuur van de men- schelijke natuur. Wat altijd den mensch zal vergezellen in zijn leven is, wat midden in den godsdienst staat: het kruis, het lijden, de smart. De smart, die altijd op de wereld geweest is en altijd zijn zal. De smart en de dood komen in elk leven en gelukkig is de dood dan weer de gerechtigheid. Daarom zal de mensch voldoening voor smart blijven zoeken. Zoolang als menschen menschen zullen zijn en dat is zoolang de aarde de voorwaarden heeft om te leven, zoolang zullen de men schen smart hebben en. srhreicn. Zoolang wij zullen bewonderen den nooit falenden loop van den sterrenhemel, zoolang wij in verrukking zullen staan over het groeien cei bloeien der natuur, over het flitsen van den fellen bliksem, zoolang zullen wij weten, dat de liefde is opgebloeid- in het men- schenleven. God geeft den wasdom, maar 'onze plicht, zegt Paulus, is te besproeien. De godsdienst is een teere plant, maar overal zal ze geuren, overal Women en overal het leven sheen van Het huwelijk van Herrick en Audrey had in alle stil te plaats gehad. Gngeveer een maand na Sara's vertrek naar Frankrijik waren Miles en An drey op een morgen om negen uur kalm naar de kerk gewanddd en hadden hun huwelijk laten inzegenen. Monkshaven was geweldig releurgesteld ge weest. De babbelaars, die zoo dikwijils van Audrey's gastvrijheid hadden gebruik gemaakt en haar daarna scherp hadden becritiseerd, hadden gerekend cp een reusachtig festijn, waarmee, zelfs in oorlogstijd, de bruiloft van een mil- lionnairs-weduwe verwacht werd gevierd te zullen worden. Inplaats daarvan was er niets geweest dan een seort van „achter de schermen" bruiloft, zooals de teleurgestelde vrouwelijke helft van Monkshaven het verkcos te noemen, en na een zeer korte huwelijksreis waren Miles en Au drey teruggekeerd en hadden zich met hart en ziel geworpen op het organiseeren en ge- reedi maken van een hospitaal voor herstel- lende officieren, waarvan Audrey de geheele bekostiging op zich had genomen. Van toen af waren de kwaadsprekende monden geslcten. Zij was niet lunger „die aanstellerige kleine weduwe met dat ge- verfde h2ar", maar een vrouw, die door haar huwelijk tot een van de oudste families in het land behoorde en wier reusachtig eigen for- fiem, cfle Kaar plukken Zal. Wij hebben tegenover dit kostelijke bezit een duren plicht en wee den mensch, die zich daaraan onttrekt. Mijn antwoord op de vraag of de gods dienst een taak heeft in een socialistische maatschappij, liebt gij kunnen vememen. Ik hoop, dat gij alien propagaodisten wilt zijn voor het schoonste wat er in de wereld is Spr. eindigde ten slotte met de woorden van een ouden kerkvader, die gezegd heeft, dat de godsdienst vele vormen zal hebben, maar het esscntieele, het ware, zal eeuwig bliiven. (Applaus). De voorzitter opende de gelegenheid om vragen te stellen. De heer Oostei"wijk merkte o. a. op dat den vorigen avond in de Ger. Kerk aan de Oude- gracht prof. Diepenhorst had beweerd, dat, niocht er een socialistische maatschapoij ko men, het met de godsdienst gedaan zal zijn. Ds. Baar stelde hiertegenover, dat het dan gedaan zal ziin met den godsdienst van prof. Diepenhorst, omdat deze den ideeelen gods dienst nog niet heeft bereikt. De voorzitter sloot hierop de vergadering met veel woorden van dank aan ds. Baar. Proviriciftal yienws UIT AKERSLOOT. Dinsdag- en Woensdagavond werd door de tooneelvereeniging „St. Willebrord" een openbare uitvoering gegeven in het cafe van den heer Schoon alhier. Beide avonden was de opkomst bevredigend. Opgevoerd werd het drama in 3 bedrijven „de getrouwe Knecht" en het blijspel in 3 bedrijven „De onuitstaanbare" benevens een paar zangnummers. De rollen waren goed ingestudeerd en ieder der medespelenden heeft zijn best ge daan om deze avonden te doen slag en. Ge- slaagd zijn deze avonden maar een avond voor de jongelui tot bijna half een te zitten luisteren duurt te lang. Ten slotte is de aan- dacht van het spel af, hetgeen niet pleizierig voor de vereeniging is. Na afloop der tooneeluitvoering bij Schoon hadden eenige jongelui de aardig- heid wegens een oude vete een jongen zooda nig te misbandelen dat hij bloedend werd verwond. Daar de daders bekend zij.n zullen de gevolgen niet uitblijven. De arbeider D. alhier werkzaam aan het Gem. Eiectr. Bedrijf in de Starnmeer ver- voerde op zijn rijwiel een handheiblok en geraakte zijn stuur kwijt, waardoor hij zoo danig kwam te vallen op den weg dat zijn kin was opengesdheurd en hij zich onder ge- neeskundige behandeling moest stellen en zijn werk eenige dagen niet kan verrichten. Voor de betrekking van gemeenteont- vanger 15 Dec. a.s. vaceerende hebben zich 5 sollicitanten aangemeld. UIT DE RIJP. Van bevoegde zijde wordt ons medege- deeld, dat met ingang van 1 December a s. het hulp-post- en telegraafkantoor alhier zal worden ondergebracht in het perceel van den kantoorhouder D. Spaarman, Rechtestraat No. 80, waardoor het thans bestaande hulp- post- en telegraafkantoor (Rijksgebouw) leeg komt te staan. Terwijl de beer Kat aan d'e rechterzijde met zijn rijwiel de Rechtesti'aat bereed, kwam plotseling de heer Beumer met een kruiwagen uit een der aanwezige sloppen, met't gevolg dat het rijwiel van K. zoodanig in aanraking kwam met dien kruiwagen, dat dit geheel werd verbogen. terwijl de lantaam werd ver- nield. De heer K. kwam er met den schrik af. Tengevolge van de hooge kosten, ver bonden aan de keuringen van auto-bussen, is de passagiersdienst De RijpWormerveer, welke dienst oderhouden werd door dm heer Jacob Kat, voorloopig opgehouden blijven te bestaan. Naar wii vememen zullen door hem uiisluitend arbeiders worden" vervoerd, die werkzaam zijn op de fabriek van Wessanen en Laan te Wormerveer. VAN DEN LANGENDIJK. De Langedijker Groenten Centrale verga- derde in den loop dezer week in het Betaal- kantoor. Burgemeester Slot opende de vergadering welke door vertegenwoordigers van alle aan- ges-loten vereeniuirmen werden bijgewoond, benevens Koophandel. De notulen werdem goedgekeurd. Daarna volgde het rapport over het betaal- kantoor van de maanden September en Octo ber. Geveild werd in die maanden voor een bedrag van 267.730.28 en 205.076.90 waarvan voor Broek op Langemdijk 72.666.21 en 87.940.53, St. Pancras 59.928.08 en 36718.77, St. Pancras R.K. 5213.33 en 2509.28, Koedijk 43079 96 en 42545 17, Zuidschcnvoude 15511.79 en 17744.64, idem R.-K. 410.40 en 388.98. Heer-Hugowaard 20227.22 en 26154.51, idem R.-K. 12917.53 en 20109.87, de Sehermeer 12240.77 en 10032.47, Hensbroek 11351.74 en 30096.33, Ursem 7644.77 en 13031.- tuin haar in staat had gesleld het land in zijn ontzaglijke nooden van grooten dienst te zijn. „I'k vind het gewoon prachtig van je, An- drey", zei Sara cp warmen toon, toen alien aan de thee bijeen waren cp Greenacres, waar- been de auto van Audrey hen van het station had gebracht. Audrey lachte. „Maar kind, wat kon ik nu anders doen met mijn geld? Ik lieb zoo afschuwelijk veel geld, zie je! Bovendien" zei ze met een plagenden blik naar haar man „ik geloof, dat het alleen maar het vooruitzicht was, van zich hier in het hospitaal nuttig te kunnen maken, dat Miles er toe bracht met mij te trcuwen. Hij is nu mijn particulier secreta- ris, zie je, en baas van het commissariaat". Miles salueerde. „Kwartiermeester, om u te dienen, juf- frouw", zei hij vroolijk en met een grinnikend lachje: „Ik zag de kans schoon een baantje te krijgen, wanneer ik met Audrey trouwde, en die heb ik natuurlijk waargenomen." Hij zag er buitengewoon goed uit. Het feit, dat hij zich nu nuttig kon maken in de we reld was een prikkel voor hem geweest en de blik van geluk en volkomen begrijpen tusschen hem en zijn vrouw was niet te miskennen. Sara zag het en was er blij om, maar het hermoerde haar pijnlijk aan alles vyat zij. N.V. Boek- en v.h. HERMS. COSTER ZOON, Yoordam C 9, Alkmaar, Is HET ADRES voor Schermerhorn 2624.07 en 935.67, Oter- leek 1587.03 en 3374.41, de Rijp L.T.B. 941.18 en 268.57, de Rijp en Omstreken 160.74. Diversen 1225.4,) en 1226 70. 'Daarna werd medegedeeld het resultaat van het verhuren der akkers bij inschrilving, waaruit bleek dat Arie de Bree hoogste in- schrijVer was voor beide perceelen voor 170.75 a?.n wicn het is gegund. Verslag werd uitgebracht over de vergade ring van den Vierbond, waarin behandeld is het 1/4 pet. hetwelk de kooplieden ont- vangen voor contante betaling. Aangaande dat punt werd voorgesteld Koophandel te vragen om het schrijven dat zij zouden sturen na een gecombineerde ver gadering, welke gehouden was in 1920 over hetzelfde punt en waar nog geen gevolg aan was gegeven. Thans is dit schrijven ingeko- men waaruit verklaart werd dat als het 1/4 pet. niet meer wordt uitbetaald het uoodzake- lijk zal zijn langer crediet te geven, daar het anders voor verschillecide koopers niet moge lijk zal zijn aan hunne verplichtingen te vol- doen, waarvan gevolg: dat zij niet meer op de veiling kunnen koopen, wat beslist de prij- zen zal drukken. Nog was op de Vierbond besproken het uitgeven van bonnen voor het uit de hand! koopen. Dit was thans als volgt geregeld. De permissie om uit de hand te koopen zal niet meer geschieden op een bon waar het geheele kwantum opkomt, doch op bonnen van 1000 K.G. Op deze bon mag niet meer gekocht worden dan 1000 K.G. doch wei ge- deelten. De verkooper mag ook niet meer dan 1000 K.G. op een bon verkoopen, terwijl ver kooper den bon in ontvangst moet nemen en inleveren bij den betaalmeester. Met deze re- geling kon de vergadering zich heel goed vereenigen. Verder is op de Vierbond nog voorgesteld om bij vriezend weer de ring- vaart vanaf de sluis te Noordscharwoude tot Alkmaar open te houden. Dit kon bij de ver gadering geen ingang vinden omreden het veel zal kosten met weinig resultaat. Wel kon de vergadering er in medegaan wanneer de Ringvaart dicht was en het begint te dooien en de behoefte wordt dan gevoel d om de Ringvaart open te breken voor het vervoer van groenten er aan bij te dragen. De telefoonverbinding Broek op Laugen- dijkNoordscharwoude is gereed en de aanlegkosten bedragen 136 en verder elk jaar 134, welke kosten door de beide vei- lingen en Koophandel voor elk' 1/3 zullen worden gedragen. Voor het plaatsen van een schuurtje op de laadplaats voor het bergen der bascules werd geen lagere huur toegestaan. Een schrijven van de Moderne Chr. Tuin» bouwarbeiders om bij dicht water het ijs te mogen opbreken vanaf de veiling tot het Grafje, werd toegestaan. Het afmijntoestel is grondig gerepareerd en heeft gekost f 395. Verder dat er een nieuw valluik aange- bracht zal worden voor aan het veilingsge- bouw. Over het keuringsstelsel werd gevraagd of een koopman het recht heeft een product af te keuren zonder keurmeester. Dat kan en mag de koopman beslist niet doen, en de aanvoerders wordt het ten zeerste aanbevolen in zoo'n geval zelf de keurmeester te halen. Ook het afmaken tusschen kooper en ver kooper is ten strengste verboden. Het sorteeren der bloemkool was de laat- ste dagen veel beter waardoor weer betere prijzen. De wensch werd uitgesproken dat de tuinders zich daaraan zullen houden ia het belang van kooper en verkooper. Ge vraagd werd of de overkapping niet in de eerste plaats bestemd was voor producten die den volgenden dag moeten gevei'd worden. Na bevestigend antwoord werd de verga dering gesloten. UIT EG MOND— BINNEN. Hoewel de aandachtige lezer dit wd be- grepen zal hebben, wiTen we even wijzen op een cnjuiSt'heid in het nummer van gisteren. In het schrijven betreffende de verg-oeding van kosten verbonden aan het zenden van kin der en naar een bijzondere school stond: „Het recht op vergocding staat vast, ook al stuurt men zijn kinderen naar Egmond aan Zee". gemist had, Het wekte opnieuw het groote verfangen naar Garth Trent, dat haar ai die lange maanden van haar afwezigheid niet 'had verlaten, al had zij er tegen geworsteld, het onder gehouden en het soms een korten tijd niet zoo hevig gevoeld, doordat het dage- lij'ksche werk haar duizend eischen stelde. Hierdoor had zij dat teere, uitgeput e ge- kregen, niet door den harden lichamelijken arbeid, dien zij had verricht. Zij was altijd tenger geweest, een raspaardje, maar nu had zij bijna iets doorschijnends en haar sombere oogen leken dubbel zoo groot in het smalle gezidhtje, dat zich zoo scherp af.eekende. Toch was zij even levendig als altijd; zij scheen als het ware met een soort geestelij- ken stralenkrans omgeven. „Zij doet je denken aan een vlam", zei Andrey tegen haar man, toen zij weer alleen waren. „Zij heeft zoo lets levenskrachtigs, on- danks haar eigenaardig teere uiterlijk." Miles knikte. „Zij brandt zichzelf inwendie op", zed hij kort. Andrey keek verschrikt. „Wat meen je daarmee, Miles?" „Goede hemel! Ik zou denken, dat het nog- al duidelijk is. Zij houdt nog net even veel van Garth Trent ails een jaar geledem en ze veeht er ieder uur van haar leven tegen. En die igspamiinp' breekt haar." (Worck vervokd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1924 | | pagina 5