ASPIRIN
Mt&nde Van
Schrale hujd?
Kloosterbalmm
iabletten 7$ayeb99
boven Weltevreden.
De interlocale telefooncentrales en postdui-
ven verspreiden het nieuws over geheel Java,
dat de opstijging te Muntok.om 8 uur ge-
schiedde.
Twee halve escadrilles zijn opgestegen, be-
nevens een zevende toestel speciaal voor het
maken van foto's. De escadrilles blijven bo
ven Dwars-in-den-Weg cirkelen tot de aan-
komst van Van der Hoop en de zijnen. Beide
helften gaan dan links en rechts van het
Fokker-vliegtuig vliegen, terwijl het fototoe-
sfel aan het hoofd plaats neemt.
Achtereenvolgens komen aan de vloot-
voogd, genera a 1 Bakker, en de beide leger-
commandanten, die worden ontvangen met
het Wilhelmus.
Om 12 uur arriveert de landvoogd. verge-
zeld van den aigcmeenen secretaris. Het Wil
helmus wordt te hunner eere gespeeld en
staande aangehoord. Verder zijn aanwezig de
vxe-president en de leden van den Raad van
Jndie, de voorzitter van den Volksraad. het
consulaire corps, enz.
De F VII is om 1 uur 20 min. (tijd van
Batavia) gel and.
Teen de vliegers tien minuten voor eenen
gesignaleerd werden, stroomden alle wonin-
gen leeg.
De F VI t beschreef. omgeven door de es
cadrilles., fraaie cirkels boven Tandjong Priok
en Weltevreden, laag vliegend. Boven het
vliegveld Tjtlilitan werden eveneens cirkels
beschreven op vijftig meter heegte De mu-
ziek ving aan te soelen terwijl uit de zeer
dichte menschenmassa groot gejuich ons'eeg.
Bij de daling weerklonken fanfares en hoera-
gercep.
Toen de vliegers daalden, ijlden de heer
Muurling, voorzitter van het Vliegcomite en
foto-jouimalisten naar het toestel. Om een uur
16 minuten werden postduiven, de aankomst
meldend, losgelaten. Vervolgens sprongen de
vliegers uit het toestel en naderden de tribune
van den landvoogd, onder donderend gejuich
van het publiek.
De landvoogd sprak de vliegers toe. Hij
zejde, dat de Indische regeering en Hare Ma-
jesteit de Koningin verheugd zijn over de
aankomst en met groote belangstelling den
tocht hebben gevolgd. Onmiddellijk heeft
men ingezien dat men na Philippopel den
tocht moest doorzetten en terstond begrepen,
dat dit in het belang van het vliegwezen was.
Hoe dit zich verder zal ontwikkelen, is niet
bekend, doch uiteraard staat vast, dat de
tocht van de F VII daarin een groot aandeel
heeft. (Minutenlang gejuich.)
De landvoogd deelde ma, dat het H. M. de
Koningin behaagd heeft. Van der Hoop te be-
noemen tot officier in de orde van Oranje
Nassau, Van Weerden Poelman tot ridder in
die orde en aan Van den Broeke de gouden
eeremedaille dier orde toe te kennen.
Na deze mededeeling werden de vliegers
viermaal schouderhoog geheven. Nadat zij
weer op den grond waren gekomen, spelde
de landvoogd den vliegers de eereteekenen op
de borst, onder donderend gejuich, dat over-
ging in een algemeen zingen van het Wilhel
mus. Vervolgens werd de eerewijn rondge-
diend.
Daarop overhandigde de landvoogd een
gouden beker, waarop wijnranken om het Ne
derlandsche wapen gegraveerd zijn, met het
opschrift: „Je Maintiendrai".
Vervolgens complimenteerden de overige
aanwezige autoriteiten de vliegers. De vloot-
voogd- vice-admiraal Goosz-en, wenschte hen
geluk met de behouden aankomst, mede na-
mens den minister van marine en de konink
lijke marine.
Het publiek was buitengewoon geestdriftig
en zoo opgewonden, dat endanks de militaire
maatregelen. de menschen tot een halven me
ter va.n den landvoogd opdrongen. De meest
wanhopige pogingen om het publiek terug te
dringen. faalden, waarop generaal Bakker,
persooniijk regelend optrad.
De rede van den landvoogd kon nauwelijks
nitgesproken worden, omdat het enthousiasto
publiek aanhoudend in hoerageroep los-
barstte.
Ten slotte onderteekende de landvoogd zel?
de oorkonde en vertrok daarop om 1 uur 37
min. van Het terrein.
De F. VII reed na het landen tot honderd
ffleter voor de tribune van den landvoogd.
Mr. Fock zeide in zijn huldigingsrede nog:
Wij weten niet. of een vaste luchtverbinding
mogelijk zal zijn; wat wij wel weten is, dat
gij, pioniers, getoond hebt, ondanks groote
moeiliikt-heden, den tocht te kunnen volbren-
gen. Gij zijt mannen vol meed en durf, even-
als de pioniers uit het einde van de vijftiende
en het begin van de zestiende eeuw.
De landvoogd sprak met luide, vaste stem
en moest zelf vaak, maar te vergeefs, het pu
bliek met de hand tot kalmte manen. De dolle
geestdrift deed het publiek ten eenenmale al
le grenzen van de betamelijkheid vergeten.
De vliegers vertrokken in een met bloemen
versierde auto, toegejuicht door het publiek,
langs den weg Meester CornelisWeltevre
den. Een uurtje na aankomst begon het weer
druilerig te worden. De duizendhoofdige me-
nigte langs den weg stond echter geduldig te
wachten. Op het terrein heerscht een picnic-
stemming.
In zijn rede huldigde de landvoogd nog den
Nederlandschen industrieel Fokker, die het
toestel ontwierp en daardoor de vlucht moge
lijk maakte.
Van der Hoop seinde aan Sir Henri Deter-
'ding te Londen om hem te danken, voor de
goede organlsatie van de Konmklijke-Shell,
lie gezorgd had, dat overal voorraden Shell-
Vviaton-Spirit voorhanden waren, welke op
uitnemende wijze tot het resultaat van den
tocht hebbij bijgedragen.
De Kon. Nederlandsche Luchtvaart-Ver-
eeniging heeft een hartelijk telegram van ge-
lu-kwenseh gezonden naar Batavia voor de
bemannirfg van de F. VII.
Het hoofdbestuur der Kon. Nederlandsche
Vereeniging voor Luchtvaart heeft namens
deze vereeniging bij de landing van de H-N
ACC te Batavia, zijn hartelijke gelukwen-
schen telegrafisoh doen toekomen aan de be-
manning met de schitterend geslaagde vlucht
Voorfcs heeft dat hoofdbestuur een brief ge-
richt aan het comite Vliegtocht Nederland
Indie om het dank te zeggen voor de uitne
mende voorbereiding van de vlucht en geluk
te wenschen met het verkregen Succes.
De Kamer van Koophandel en Fabrieken te
Amsterdam heeft een telegram aan den heer
Van der Hoop gezonden.
Het comite vliegveld Waalhaven heeft ge-
seind1:
Hartelijke gelukwenschen met kranig vol-
brachten tocht.
Het dagelijksch bestuur van den Neder
landschen Joumalisfenkring heeft aan de
bemanning van de F VII geseind: Hartelijke
hulde namens Nederlandsche pers.
Het plan bestaat, het mailzakje, dat de Fok
ker meevoert, in zilver uitgevoerd door den
post- en telegraaf-dienst te doen aanbieden
aan Van der Hoop.
Uit tal van plaatsen komen berichten van
het uitsteken dei* vlaggen.
Aan de dagrapporten van den heer Van
der Hoop is het volgende ontleend:
De bemanning was bijzonder getroffen door
uitstekende organisatie van de vliegvelden in
geheel Britsch-Indie. Den lOden November
werd te Karachi gestart met de bedoeling,
Multan over te slaan, hetgeen is gelukt. On-
derweg werd bemerkt, dat de machine niet ge
heel in orde was, en dat de de motorkleppen
lekten. Bij aankomst werd alles zeer nauw-
keurig nagezien. Besloten werd, een dag te
Ambala te blijven. Een reserve-cylinder werd
gemonteerd. E)e herdenking van den wapen-
stilstand werd met de Britten meegevierd.
Op 12 November werd naar Allahabad
verder gevlogen. Het was een zeer belangwek-
kende tocht ever dit deel van Britsch-Indie
met zijn scbitterende tempels en kameelkara-
vanen. Aan de bemanning werd een allerhar-
telijkste ontvangst bereid. Op 14 November
ging het van Calcutta naar Akyab, waar zich
voor het eerst de tropische hitte deed gevoe-
len. Het vliegveld bleek klein, doch lang, en
wij zagen de verongelukte machine van Mac
Laren. Het vliegveld te Rangoon is klein en
midden in de stad gelegen, omgeven door
bcomen. Een daling ware zonder ongelukken
misschien mcgelijk, doch het zou ondoenlijk
zijn geweest, de zware machine uit het gat on
beschadigd te doen opstijgen. Doorvliegen
naar Moulmein. in Siam, was riskant wegens
benzinetekort. Ten slotte werd met hartzeer
besloten, naar Akyab terug te vliegen en met
behulp van de oude resten van MacLaren's
toestel een extra-benzinetank bij te bouwen,
toen Noordelijk van Rangoon de nieuwe race-
baan werd ontdekt, hetgeen1 den tocht redde
en een geslaagde landing mogelijk maakte
Het Reuter-bericht, dat het vliegveld door ra
ces was ingenomen, was onjuist.
De costijging van het gei'mproviseerde ter
rein te Rangoon den 17den November voor
den tocht naar Bangkok leverde geen be-
zwaar op, dank zij de goede en belangeloos
verleende hulp. Het was een interessante
vlucht over cerbcsschen. die een eventueele
noodlanding zouden hebben uitgesloten
Daama volgden eindelooze rijstvelden, en
tenslote werd op het Don Muang-terrein ge-
lar.d. Het terrein is in den natten tijd slecht
doch was op het cogenblik bruikbaar, al was
thans in den droeen tijd van het reusachtige
terrein slechts 300 meter goed droog. Het
dagrapport rcemt de goede Siameesche orga
nisatie.
Den 18den November, terwijl naar Sengo-
ra werd gevlogen, werd gemerkt, dat de klep-
pen lekten. De bemanning hcoote Medan te
bereiken. Echter's morgens durfde zij na het
proefdraaien, toen de motor honderd toeren
te weinig maakte, niet voor den tocht naar
Medan op te stijgen. Men moest met tegenzin
in een tweedaagsch uitste! berusten. Wij kre-
gen vriendelijke hulp van de Siameesche auto
riteiten. Eerst's middags 5 uur van den
20sten was de motor goed voor den tochl
Sengora-Medan, die een pleziertochtje was.
Boven Penang werd gecirkeld. Het was een
zeldzaam weldadig gezichf, toen de Orion
zichtbaar werd, met de groote driekleur over
het tentendek uitgespreid. Twee watervliegtui-
gen begeleidden de F VII tot de kust van Su
matra, waar de Pelikaan opdook. Bij Berhal-
la werd het land van Sumatra met vreugde
begroet. Wij passeerden, laag vliegend.
plaatsjes en ondernemineen op Medan en
kregen een heerlijken indruk van de enthou-
siaste ontvangst.
De tctaal-ihdruk van de dagrapporten van
Van der Hoop is, dat de tocht zwaar werk
was met groote verantwoordelijkheid voor de
bemanning. doch een beerlijke vlucht. De tel-
kens vooraf verkregen gegevens vergemakke-
lijkten den tocht, waardoor Van der Hoop op-
timistischer was, dan het comite, omdat hij
wist, wat te verwachten was.
Aneta heeft een persgesprek gehad met
Van der Hoop, die mededeelde, dat de vliegers
overstelpt werden met telegrammen. Hij ver-
zocht dringend. aan de pers den dank der be
manning over te brengen, die zeer getroffen
was door de Koninklijke onderscheiding en
door de ontvangst.
Ter aanvulling van zijn dagboek deelde hij
mede, dat het vlfegtuig om acht uur uit Me
dan vertrok. Het vloog 400 K.M. over een
oerwoud en over moerassen, wat zeer interes-
sant was. Zij volgden' daama de kust van Su
matra, pal West van Muntok Straat Banka
overstekend. Zij andden vlot na in acht uur
vliegens 970 K.M. te hebben afgelegd. Het
vliegveld bleek zeer bruikbaar. Marinemon-
teurs en de ncodige utensilien waren aanwe
zig. De ontvangst was allerhartelijkst. Maan-
dag werd om acht uur gestart en staken zij
via Palembang en Telokbetong Straat Soenda
over, geescorteerd door twee Van Berkel een-
dekkers van de marine en ontmoetten bij de
kust van Java de De Havilands.
Vervolgens werd over Van Weerden Poel-
man's geboortejplaats Serang gevlogen en
daama cirkelde de F VII boven Tandjong
Prick, Batavia, het Koningsplein en Meester
Cornelis. Biema werd de ianding uitgevoerd.
De Bemanning fs voomemens vermoedelijk
aan het einde der week naar Bandoeng te ver-
trekken voor een grondige schoonmaak van
den motor en het opnieuw inrichten van het
verkeerstcestel. Daama zal een tocht over
Java worden gemaakt.
Van der Hoop noemde Indie een ideaal
land voor luchtverbindingen met he! oog op
de'wijduiteenliggende centra en het uitmun-
tend vliegweer. De hitte maakt een vliegtocht
preferabel boven een spoorreis. De bewerin-
gen, dat het vliegen gevaarlijker en moeilijker
zou zijn wegens den atmosferischen toestand
gaat in het geheel niet op voor moderne vlieg-
tuigen. Uiteraard dient de grondorganisatie
te worden verzorgd.
Volgens mededeeling van de telegraaf is in
het telegram van de welkomstrede van den
landvoogd na aankomst van de F VII te Ba
tavia uitgevallen: „De Landvoogd wenschte
den vliegers teyens geluk namens den minis
ter van kolonien."
De groote belangstelling, waarmede de
vliegtocht Nederland—Indie in moederland
en kolonien gevolgd is en het enthousiasme
dat het welslagen van deze luchtreis verwekt
heeft, heeft de Kon. Delftseh-Aardewerkfa-
briek de Porceleyne Fles te Delft aanleiding
gegeven tot de vervaardiging van twee herin-
neringsborden in blattw Dclftsch, naar ont-
werpen van Leon Senf, die reeds thans ver-
krijgbaar zijn.
Naar het Haagsche Aneta-kantoor ver-
neemt, zijn bij het C.cmiie Vliegtocht Nedfer-
land-Indie de volgende telegrafische geluk
wenschen ingekemen
H. M. de Koningin-Moeder, erkentelijk
voor uw bericht, vernam met groote voldoe-
ning, dat de koene vliegers hun doel bereikt
hebben en drceg mij op, Hoogstderzelver op-
rechte gelukwenschen over te brengen met het
welslagen dezer ondememing.
Hofmaarschalk Roe!!.
Van vice-admiraal Fock:
Gntvang ook namens marine onder mijn be
vel hartelijke gelukwenschen met behouden
aankomst van de koene vliegers .te Batavia.
Van den minister van marine:
Met velbrachten vliegtocht Amsterdam -
Batavia hartelijk gelukgewenscht.
Vcorts waren er ncg vele andere telegram-
men van gelukwensching ingekomen, o a. van
den commandant van Soesterberg en van het
hoofdbestuur van de Koninklijke Nederland
sche Vereeniging voor Luchtvaart.
Onder grcote belangstelling heeft gister-
avond het stedelijk muziekkorps te Helder aan
de echtgenoote van den mecanieien Van den
Broeke een serenade gebracht. De marine
heeft den geheelen dag gevlagd.
In den loop van den dag is het getal vlag
gen te Amsterdam steeds talrijker geworde-n.
Vele openbare en particuliere gebouwen wa
ren er mee getooid en ook van de beugels der
tramwagens zwierden de driekleurige vaan-
tjes. Gisteravond heeft de Tramh jtrmonie op
den Dam een feestconcert gegeven ter eere
van de aankomst der vliegers in Indie. Een
groot publiek woonde het concert bij.
Wo-ensdagav-ond zal de technische leide^
der Kon. Luchtvaartmij. te Schiphol, ing.
Spit, in een openbare bijeenkomst, belegd door
de club van j-ongeren in den Vrijheidsbond,
een lezing houden over het lurh tverkeer en
den vliegtocht NederlandIndie.
OPZETTELI IK DOORSTEKEN VAN
DIJKEN
In de Vrijdagmiddag gehouden vergadering
van den raad dei- gemeente Wisch (Geld.) de
eerste na den hcogen waferstand en de over-
strooming wees dr. ten Bosch <jp de groote
schade door de ge. eenienaren geleden ten ge-
volge van het opzettUijk doorsteken van dij-
ken onder de gemeente Aalten. Die schade is
door deskundigen geraamd op 17.000 Waar
dit doorsteken der dijken is geschied op last
van den burgemeester diende spr. een voorstel
in om bij den Officier van Justitie bij de Am-
hemsche rechtbank en bij den president van
het Arnhemsche gerechtshof een aanklacht
in te dienen tegen den burgemeester en de
veldwachters van Aalten en tegelijk een civie-
len eisch tot schadevergoeding in te stellen.
130.000 VERDWENEN.
Naar het Huis van Bewaring te Breda is,
naar het D. v. N.-B meidt, overgebracht de
correspondente te Baarle Nassau van een
Tilbufgsche Bank door wier ven'egaande on-
achtzaamheid en se.'dig beheer meer dan
/2130 000 moeten vericren gegaan zijn.
O.m. moeten er door't veritre-kkeii en innen
van vreemd geld groote sommen verloren zijn.
helpt direct
UIT DEN TREIN GEVALLEN.
Zaterdagavond omstreeks 8 uur meldde
zich aan het station te Voorschoten aan de
heer J. de Jc-ng uit Rotterdam, die verklaar-
de uit den trein geworpen of gevallen te zijn.
Hij had eenige wonden aan het hoofd. Hij
had tweede klas gereisd in den trein, welke
dien avond half zes uit Rotterdam naar Anv
sterdam was vertrokken. Bij hem in de coupe
zaten eerst vier heeren, die in Delft zijn uit-
gestapt. In Den Haag, waar de trein 6.14
vertrok, was op het laatste cogenblik een heer
bij hem in d-e coupe gekomen. Diens signale-
ment wist hij niet op te geven. Tusschen
Voorschoten en De Vink heeft hij ongeVeer
een uur bewusteloos langs den spoorweg ge
legen. Toen hij weer tot bewustzijn gekomen
was, is hij 'langs de spoorbaan naar Voor
schoten geloopen, Van het geld, dat hij bi;
zich had, werd niets vermist. Bij aankomst
van den trein te Amsterdam werden zijn jas,
hoed en actetasch in de coupe, waarin hij had
gereisd, aangetroffen.
Kecktszaken
KANTONGERECHT TE ALKMAAR.
Mondelinge uitspraak van 21 November.
C. J. te Bergen; M. H. te Egmond aan
Zee; J. B. te Oudorp; J. B. en H. J. te
SchermerhornN. P. S., K. J. en L. G. te
Alkmaar, overtreding Rijwielregl-ement, de le
teruggave aan de ouders, zonder toepassing
van eenige straf, de 2e, 3e, 4e, 5e en 7 ieder
4 boete of 4 dagen hecht.,,de 6e en 8e ieder
3 boete of 1 week tuchtschool.
B. J. B. en G. A. te Alkmaar, dronken-
schap, ieder 2 boete of 1 dag hecht.
N. B. te Heerhugowaard, overtreding Pol-
derreglcment, f 4 boete of 4 dagen hecht.
C. de J. te Alkmaar, lo-open over- verboden
grond, 3 boete of 3 dagen hecht.
P. A. te Zuid- en Noord-Schermer, overtre
ding Veewet. 40 boete of 20 dagen hecht.
j; H. \V. D. en C. H. te Bergen, J. K. te
Alkmaar, S. de J. te Schoorl, overtreding Ar-
beidswet, de le, 2e en 3e ieder 0.50 boete of
1 dag hecht., de 4e 4 X 5 en 10 boete of
4 X 3 en 5 dagen hecht.
A. v. T. te Zuidscharwoudte, T- B., A. B.,
A. S„ C. B., S. V., J. V. en M. de J. te Graft,
overt-red'rig Bouwverordening, ieder 2 boete
of 1 dag hecht.
L H." H. W„ J. P. J. B N. B.. J. S„ P. O..
G. Z., J. V., H. K, J. J I<. en A. D. te Alk
maar, P. K. te Heiloo, P. B. te Heemskerk,
H. J. G. te Egmond aan Zee, C. J. te Bergen,
T. V. te Amsterdam, K. B., P. P., I. B.,
I. G. v. BW. B„ S. B. K., K. LJ. H. M„
B. V. en P. T. te Noordscharwoude, overtre
ding Politieverordening, de le 8 bcete of 1
week tuchtschool, de 2e en lie ieder 0 50
boete of 1 dag hecht., de 3e, 4e, 5e, 12e en 15e
ieder 2 boete of 1 dag hecht., de 6e, 9e. lOe
en 25e ieder /4 boete of 4 da-gen hechtde 7e
f 15 boete of 7 dagen hecht., de 8e 10 boe
te of 5 dagen hecht.. de 13e en 14e ieder te-
ruggaw aan de ouders, zonder toepassing
van eenige straf, de 16e, 20e. 23e en 24e ieder
f 8 boete of 4 dagen hecht.. de 17e en 18c
ieder f 1 boete of 1 dag hecht., de 19e en 21e
;eder 6 boete of 3 dagen hecht., de 22e 5
boete of 3 dagen hecht.
Tijdsehriften.
De Wereldvost herdenkt het 50-jarig be-
staan der Tooneelschool. Het blad geeft beel-
den uit Zuid-Oost-Afrika en Nieuws uit
Engeland. Fraaie kieken geven een beeld uit
het koninkrijk Annam. Sport- en mode-ru-
briek trekken weer de bijzondere aandacht.
Wederom worden vier foto's gepubliceerd
die in den wedstriid wie de leelijkste man van
Nederland is, naar den prijs dingen.
N-EDERLANDSCH FAB RIKA AT.
De Novemberaflevering van het maandblad
der Vereeniging „N-ederlandsch Fabrikaat"
geeft weer blijk van de groote activiteit dier
vereeniging. Vooreerst treffen wij daarin aan
een mededeeling omtren-t h-et voornemen van
het bestuur d-er vereeniging tot het uitgev n
van een ooekwerk: „Een Nederkndsche
Huishouding", welk boekwerk is bedoeld te
worden een receptenboek en wen-ken voor de
huishouding, met dien verstande, dat daarin
in alleen Nederlandsche artikelen zullen
worden genoemd, terwijl het in de bedoeling
ligt dit boekwerk kosteloos aan te bieden aan
dames, welke in het huw-elijk treden, zoodat
zij reeds aa-nstonds op de hoogte zullen wor
den gebracht omtrent datgene wat de Neder
landsche industrie haar kan leveren in het
huishouden.
Vervolgens is Vermel d het winterprogram-
ma 1924—1925 van de afdeelingen 's-Gra-
venhage der vereeniging, waaruit blijkt, dat
deze zeer werkzame afdeelin-g een groot aan-
tal lezingen en fabrieksbezoeken in het a.s.
winterseizoen voor haar leden en genoodig-
den heeft georganiseerd.
Een belangrijke bijdrage is het arti-kel:
„Scheepsbouw in Nederland", waarin word-t
uit-eengezet de voomame-plaats, welke Ne
derland op dit terrein inneemt.
In de bijdrage: ,,D-e toekomst onzer kinfle-
ren" zet de heer Meijer de Vries uiteen van
wat groot belang de b-eroepskeuze is.
In de rubriek „In- en Uitvoercijfers" wordt
ditmaal een overzicht gegeven omtrent de in-
en uitvoer van rijwielen en motorrij\yielen
Ten slotte zij nog de aandacht gevestigd
op een bijdrage: „IJsfabrieken en Koelhui-
zen", zijnde een onderdeel van de serie arti
kelen: „Enkele Nevenbedrijven der Neder
landsche Noord-Zeevissdierij",
(Buiten verantwoordelijkheid van de Redac
tie. De opname in deze rubriek be wijst geens-
zins dat de redactie er mede instamt.)
437ste STAATSLOTERIJ..
Trekking van Maandag 24 November,
lste Klasse lste Lijst.
Prijzen van 20,-i-.
57 123 124 154 290 313
426 460 465 469 649 652
682 796 808 854 1038 108S
1134 1171 1212 1262 1290 1311i
1392 1495 1515 1569 1572 1622
1646 1666 1691 1771 1792 1842
1854 1855 1857 1900 1917 1 920
1941 1973 2013 2014 2038 2040
2114 2168 23-05 2365 2380 2384
2455 2456 2483 2553 2558 2591
2622 2737 2744 2814 2835 2864
2867 2877 2885 2900 2933 2954
2979 3020 3071 3077 3118 3147
3210 3244 3297 3316 3394 3421
35-13 3574 3597 3761 3814 3866
4009 4018 4147 4199 4226 4250
4285 4439 4448 4474 4510 4526
'4548 4550 4711 4769 4792 4795
4885 4886 4889 4900 4902 4909
4929 4954 4990 4995 5041 5047
50-68 5135 5148 5178 5266 5352
5405 6432 5575 5633 5652 5662
5678 5698 5721 5735 5916 5957
5975 5978 6013 6119 6171 6207
6250 6275 6277 6410 6636 6639
6671 6699 6738 6785 6845 6971
7035 7036 7056 7130 7191 7240
7247 7294 7325 7329 7520 7623
7703 7706 7797 7855 7887 7920
7926 7940 7964 8018 8109 8213
8216 8331 8416 8471 8594 8620
8639 8642 8759 8854 8870 8908
8938 8982 9043 9090 9107 9157,
9193 9255 9266 9285 9307 9314
9477 9548 9704 9737 9784 9872
9900 9924 9939 9986 9992 10043
10180 10220 10241 10242 10311 10320
10363 10394 1 0476 10477 10574 10576
10592 10651 10680 10725 10761 10800
10851 10855 10860 10889 10912 10924
11091 11132 11201 11272 11292 11341'
11395 11403 11440 11476 11551 11555
11580 11637 11668 11674 11709. 11755
11846 11863 11894 11909 12042 12119
12139 12155 12164 12173' 12219 12284
12328 12330 12426 12451 12553 12629
12711 12712 12755 12780 12810 12883
12896 12923 12967 12996 12999 13050
13075 13178 13263 13279 13323 13357
13467 13548 13678 13682 13700 13741
13765 13787 13960 13976 14035 14084
14091 14137 14203 14263 14293 14299
14387 14432 14503 14599 14615 14687
14722 14764 14797 14845 14856 14925
14995 15018 15081 15160 15170 15172
15187 15427 15523 15604 15610 15726
15733 15736 15774 15775 15944 16014
16071 16111 16197 16279 16396 16470
16568 16627 16641 16656 16834 16859
16912 16976 17019 17043 17050 17095
17116 17126 17139 17282 17415 17424
17449 17541 17544 17551 17562 17618
17623 17720 17737 17755 17771 17830
18006 18113 18120 18153 18259 18265
18303 18305 18324 18327 18393 18467
18471 1855! 18618 18646 18661 18676
18709 118732 18907 18924 18932 18936
19013 19028 19072 19081 19114 19324
19325 19330 19483 19521 19533 19655
19662 19663 19676 19739 19776 19793
10806 19835 19888 19901 19933 19985
20010 20065 20079 20223 20240 20255
20285 20302 20350 20399 20440 20458
20482 20525 20573 20654 20671 20678
20745 20770 20780 20811 20819 20855
20906 20951 20990 21051 21196 21215
21287 21380 21403 21468 21514 21528
21536 21537 21548 21583 21613 21615
M793 2W5 21 m 01970 22040 22101
09003 022 U 23260 23317 33346 22386
00466 03466 33471 33506 33510 22577
2266.3 22788 22812 22813 22835 22942
22965 -
Uo
w
DE LOTGEVALLEN VAN VIER
HOLLANDSCHE JONGENS OP EEN
NOORSCHE BOOT.
Men schrijft uit V-elsen aan de O. H. Crt.:
Op 9 October kwam hier van Leningrad aan
ihet Noorsche stoomschip Moldegaard uit
Christiania. Het sohip had een lading hout in
voor de Papierfabriek en bracht daarmede d-es
zen zomer reeds de vierde lading aan voor de
fabric!?.
Eenige jongens wildcn wel naar zee en wer*
den door een z.,g. ronselaar te IJmuiden aange«
no-men voor de Moldegaard, die weer naar de
Oostzee zou gaan om hout te laden. Zij vers
kregen van hun ouders toestemming en zoo
gingen ze, toen het schip leeg was, op 14 Ocs
to-ber aan boord. De Moldegaard ging eerst
naar Amsterdam om te dokken en vertrok eCn
paar dagen later naar Finland. Vandaar zou de
reis gaan naar Alexandrie en verder naar
Britschslndie. De bricven, die de ouders van
de jongens (wonende te IJmuiden, Velseroord
en Beverwijk) kregen, waren zoo on-tstellend,
dat de ouders zich hevig o-ngerust maakten. Er
werd aan boord, van de Moldegaard vreeselijk
gedronken, de jongens moesten lang en zwaar
arbeiden en kregen slecht eten. Ze werden
afgesnauwd en hadden een ondragelijk leven.
De ouders namen dan ook de politic in den
arm en men bcsloot de jongens zoo mogelijk
van het schip af te krijgen. Men had vernos
men, dat de Moldegaard in den Nieuwen Was
terweg zou bunkeren en dus hoopte men ze
daar van boord te kunnen halen. Men overs
legde met den commandant der rivierpolitie te
Rotterdam en deze zegde alle hulp toe. Vrijs
dagsmiddags vertrokken de ouders per auto
naar den Hoek van Holland en men kan bes
g-rijpen met welk cen verlangen zij de komst
van het vreemde schip verbeidden. Des Zaters
dags kwam de Moldegaard werkelijk den Nieus
wen Waterweg binnen, om aan de Vondelins
genplaat kolen in tc nemen. In overleg met den
watcrschout van Vlaardingen verkreeg men de
medcwerJdng van den watcrschout en den
burgemeester van Pernis, waaronder de Vons
delingcnnlaat bchoort. Aan het tactvolle ops
HIUMIUUIH—II I— WV I-T
treden van den majoor der Rijksveldwacht en
rivierpolitie mocht het gclukken de jongens
spoedig aan den wal tc krijgen. Zij waren vers
magerd en uitgohongcrd. Des middags nog
vertrokken zc met hun ouders naar IJmuiden,
waar ze's avonds 10 uur aankwamen.
Dc jongens hebben heel wat ellendc doors
staan in die vie-r wekc-n. Hun verhalcn grens
zen aan het ongelooflijke. En bij al het zware
werk werden ze nog mishandcld en kregen
sleehter cten dan men beesten geeft. Geen
wonder, dat dc jongens van hun lust n-aar zee
te gaan genezen zijn en dat de ouders danks
baar zijn ze terug te hebbep. Want wat was er
van hen te-recht gekomen, als ze dc reis naar
Britschslndie op zoo'n schip en met zulk een
bemanning hadden moeten mecmaken?
Mijnheer de Redacteur,
Naar aanleiding beschouwing wftlofcuRunr
zal ik gaarne de vragen van' den hear J. Breed
uit Rijswijk beantwoorden.
Onder roofbouw verstaan ik dat men voed*
sel uit den grond „rooft" zonder er iets of
weinig voor terug te geven.
Besehuldiging aan het adres van otaze nijvere
tuinders zie ik hier allerminst in. Men was hier
vrij algemeen van oordeel dat witlof ook wd
groeide met weinig of geen bemesting en de
geestgrOnden waarin veel plantenvoectscl was
opgehoopt Met zich die „aderlating" welgevab
len.
Een andcrc oorzaak was gebrek aan bedrijfs=
kapitaal en gebrek aan vocdingsstoffen die zich
de laatste jarcn duchtig liet gevoelcn.
Het blijkt dat mijn zienswijze wel juist kan
zijn, want de tuin-ders die hun tuinderijen goed
konden inmesten, telen nog mooi en zwaar
lof. Ik zic niet in dat wat u in 2 en 3 aanvoert
dc hoofdoorzaak is, doch het ongunsitige weer
is wel van invloed geweest.
Aan den inkoop van zaa-d wordt niet de
grootste zorg besteed en dc zaadlhandelaar
(kleinhandel^ar) |heeft hpt z«ad meestal uit de
tweede of dcrde hand; m. i. is het de taak der
tuinbouworganisaties om daarvoor te zorgen.
Wat u in 4 aanvoert, kan m. i. van geen in*
vloed zijn bij een ne.maal gewas; bij slecht
gewas en los lof is het zeker van invloed.
Belgie is ons altijd voor, als Kennemerland
niet hetzelfde systecm toepast o.m te vervroo*
gen. Zeker kan Kennemerland dat ook, als
de hand maar. aan den ploeg wordt gcslagen,
doch voor een goede verwarming is geld noodig
en is voor 90 procent van onze tuinders niet te
betalen. Daarom is het de plicht van de turn*
bouwvereenigingen dit belangrijke vraagstuk
gelijk met Belgie onder de oogen te zien.
Als het rijpingsproces vlug verloopt zoo a Is in
Belgie ik meen in 18 a 26 dagen is or niet
veel tijd voor „los" worden.
Echter vrees ik dat men hier zoo lang wer*
keloos zal toezien, dat de ge-heele cultuur ver«
loopt, temeer daar anderc producten als erw<
ten, boonen en aardbeien beter aan de ver»
wachting beantwoorden.
Missohien wil echter een tuin'bouwvereeob
ging een proef met een vervroegd systeem ne<
men. Is hier voor den Proeftui-n „Kememer»
land" geen proefkonijntje?" Misschien wil onze
tuinbouwconsulent voor NoortbHolland er wel
eens aan den-ken?
Of vertelt de heer J. Breed eens iets van do
vervroegsmethode.
Correspondent voor Heiloo.