ASPIRIN Mt&nde Van Schrale hujd? Kloosterbalmm iabletten 7$ayeb99 boven Weltevreden. De interlocale telefooncentrales en postdui- ven verspreiden het nieuws over geheel Java, dat de opstijging te Muntok.om 8 uur ge- schiedde. Twee halve escadrilles zijn opgestegen, be- nevens een zevende toestel speciaal voor het maken van foto's. De escadrilles blijven bo ven Dwars-in-den-Weg cirkelen tot de aan- komst van Van der Hoop en de zijnen. Beide helften gaan dan links en rechts van het Fokker-vliegtuig vliegen, terwijl het fototoe- sfel aan het hoofd plaats neemt. Achtereenvolgens komen aan de vloot- voogd, genera a 1 Bakker, en de beide leger- commandanten, die worden ontvangen met het Wilhelmus. Om 12 uur arriveert de landvoogd. verge- zeld van den aigcmeenen secretaris. Het Wil helmus wordt te hunner eere gespeeld en staande aangehoord. Verder zijn aanwezig de vxe-president en de leden van den Raad van Jndie, de voorzitter van den Volksraad. het consulaire corps, enz. De F VII is om 1 uur 20 min. (tijd van Batavia) gel and. Teen de vliegers tien minuten voor eenen gesignaleerd werden, stroomden alle wonin- gen leeg. De F VI t beschreef. omgeven door de es cadrilles., fraaie cirkels boven Tandjong Priok en Weltevreden, laag vliegend. Boven het vliegveld Tjtlilitan werden eveneens cirkels beschreven op vijftig meter heegte De mu- ziek ving aan te soelen terwijl uit de zeer dichte menschenmassa groot gejuich ons'eeg. Bij de daling weerklonken fanfares en hoera- gercep. Toen de vliegers daalden, ijlden de heer Muurling, voorzitter van het Vliegcomite en foto-jouimalisten naar het toestel. Om een uur 16 minuten werden postduiven, de aankomst meldend, losgelaten. Vervolgens sprongen de vliegers uit het toestel en naderden de tribune van den landvoogd, onder donderend gejuich van het publiek. De landvoogd sprak de vliegers toe. Hij zejde, dat de Indische regeering en Hare Ma- jesteit de Koningin verheugd zijn over de aankomst en met groote belangstelling den tocht hebben gevolgd. Onmiddellijk heeft men ingezien dat men na Philippopel den tocht moest doorzetten en terstond begrepen, dat dit in het belang van het vliegwezen was. Hoe dit zich verder zal ontwikkelen, is niet bekend, doch uiteraard staat vast, dat de tocht van de F VII daarin een groot aandeel heeft. (Minutenlang gejuich.) De landvoogd deelde ma, dat het H. M. de Koningin behaagd heeft. Van der Hoop te be- noemen tot officier in de orde van Oranje Nassau, Van Weerden Poelman tot ridder in die orde en aan Van den Broeke de gouden eeremedaille dier orde toe te kennen. Na deze mededeeling werden de vliegers viermaal schouderhoog geheven. Nadat zij weer op den grond waren gekomen, spelde de landvoogd den vliegers de eereteekenen op de borst, onder donderend gejuich, dat over- ging in een algemeen zingen van het Wilhel mus. Vervolgens werd de eerewijn rondge- diend. Daarop overhandigde de landvoogd een gouden beker, waarop wijnranken om het Ne derlandsche wapen gegraveerd zijn, met het opschrift: „Je Maintiendrai". Vervolgens complimenteerden de overige aanwezige autoriteiten de vliegers. De vloot- voogd- vice-admiraal Goosz-en, wenschte hen geluk met de behouden aankomst, mede na- mens den minister van marine en de konink lijke marine. Het publiek was buitengewoon geestdriftig en zoo opgewonden, dat endanks de militaire maatregelen. de menschen tot een halven me ter va.n den landvoogd opdrongen. De meest wanhopige pogingen om het publiek terug te dringen. faalden, waarop generaal Bakker, persooniijk regelend optrad. De rede van den landvoogd kon nauwelijks nitgesproken worden, omdat het enthousiasto publiek aanhoudend in hoerageroep los- barstte. Ten slotte onderteekende de landvoogd zel? de oorkonde en vertrok daarop om 1 uur 37 min. van Het terrein. De F. VII reed na het landen tot honderd ffleter voor de tribune van den landvoogd. Mr. Fock zeide in zijn huldigingsrede nog: Wij weten niet. of een vaste luchtverbinding mogelijk zal zijn; wat wij wel weten is, dat gij, pioniers, getoond hebt, ondanks groote moeiliikt-heden, den tocht te kunnen volbren- gen. Gij zijt mannen vol meed en durf, even- als de pioniers uit het einde van de vijftiende en het begin van de zestiende eeuw. De landvoogd sprak met luide, vaste stem en moest zelf vaak, maar te vergeefs, het pu bliek met de hand tot kalmte manen. De dolle geestdrift deed het publiek ten eenenmale al le grenzen van de betamelijkheid vergeten. De vliegers vertrokken in een met bloemen versierde auto, toegejuicht door het publiek, langs den weg Meester CornelisWeltevre den. Een uurtje na aankomst begon het weer druilerig te worden. De duizendhoofdige me- nigte langs den weg stond echter geduldig te wachten. Op het terrein heerscht een picnic- stemming. In zijn rede huldigde de landvoogd nog den Nederlandschen industrieel Fokker, die het toestel ontwierp en daardoor de vlucht moge lijk maakte. Van der Hoop seinde aan Sir Henri Deter- 'ding te Londen om hem te danken, voor de goede organlsatie van de Konmklijke-Shell, lie gezorgd had, dat overal voorraden Shell- Vviaton-Spirit voorhanden waren, welke op uitnemende wijze tot het resultaat van den tocht hebbij bijgedragen. De Kon. Nederlandsche Luchtvaart-Ver- eeniging heeft een hartelijk telegram van ge- lu-kwenseh gezonden naar Batavia voor de bemannirfg van de F. VII. Het hoofdbestuur der Kon. Nederlandsche Vereeniging voor Luchtvaart heeft namens deze vereeniging bij de landing van de H-N ACC te Batavia, zijn hartelijke gelukwen- schen telegrafisoh doen toekomen aan de be- manning met de schitterend geslaagde vlucht Voorfcs heeft dat hoofdbestuur een brief ge- richt aan het comite Vliegtocht Nederland Indie om het dank te zeggen voor de uitne mende voorbereiding van de vlucht en geluk te wenschen met het verkregen Succes. De Kamer van Koophandel en Fabrieken te Amsterdam heeft een telegram aan den heer Van der Hoop gezonden. Het comite vliegveld Waalhaven heeft ge- seind1: Hartelijke gelukwenschen met kranig vol- brachten tocht. Het dagelijksch bestuur van den Neder landschen Joumalisfenkring heeft aan de bemanning van de F VII geseind: Hartelijke hulde namens Nederlandsche pers. Het plan bestaat, het mailzakje, dat de Fok ker meevoert, in zilver uitgevoerd door den post- en telegraaf-dienst te doen aanbieden aan Van der Hoop. Uit tal van plaatsen komen berichten van het uitsteken dei* vlaggen. Aan de dagrapporten van den heer Van der Hoop is het volgende ontleend: De bemanning was bijzonder getroffen door uitstekende organisatie van de vliegvelden in geheel Britsch-Indie. Den lOden November werd te Karachi gestart met de bedoeling, Multan over te slaan, hetgeen is gelukt. On- derweg werd bemerkt, dat de machine niet ge heel in orde was, en dat de de motorkleppen lekten. Bij aankomst werd alles zeer nauw- keurig nagezien. Besloten werd, een dag te Ambala te blijven. Een reserve-cylinder werd gemonteerd. E)e herdenking van den wapen- stilstand werd met de Britten meegevierd. Op 12 November werd naar Allahabad verder gevlogen. Het was een zeer belangwek- kende tocht ever dit deel van Britsch-Indie met zijn scbitterende tempels en kameelkara- vanen. Aan de bemanning werd een allerhar- telijkste ontvangst bereid. Op 14 November ging het van Calcutta naar Akyab, waar zich voor het eerst de tropische hitte deed gevoe- len. Het vliegveld bleek klein, doch lang, en wij zagen de verongelukte machine van Mac Laren. Het vliegveld te Rangoon is klein en midden in de stad gelegen, omgeven door bcomen. Een daling ware zonder ongelukken misschien mcgelijk, doch het zou ondoenlijk zijn geweest, de zware machine uit het gat on beschadigd te doen opstijgen. Doorvliegen naar Moulmein. in Siam, was riskant wegens benzinetekort. Ten slotte werd met hartzeer besloten, naar Akyab terug te vliegen en met behulp van de oude resten van MacLaren's toestel een extra-benzinetank bij te bouwen, toen Noordelijk van Rangoon de nieuwe race- baan werd ontdekt, hetgeen1 den tocht redde en een geslaagde landing mogelijk maakte Het Reuter-bericht, dat het vliegveld door ra ces was ingenomen, was onjuist. De costijging van het gei'mproviseerde ter rein te Rangoon den 17den November voor den tocht naar Bangkok leverde geen be- zwaar op, dank zij de goede en belangeloos verleende hulp. Het was een interessante vlucht over cerbcsschen. die een eventueele noodlanding zouden hebben uitgesloten Daama volgden eindelooze rijstvelden, en tenslote werd op het Don Muang-terrein ge- lar.d. Het terrein is in den natten tijd slecht doch was op het cogenblik bruikbaar, al was thans in den droeen tijd van het reusachtige terrein slechts 300 meter goed droog. Het dagrapport rcemt de goede Siameesche orga nisatie. Den 18den November, terwijl naar Sengo- ra werd gevlogen, werd gemerkt, dat de klep- pen lekten. De bemanning hcoote Medan te bereiken. Echter's morgens durfde zij na het proefdraaien, toen de motor honderd toeren te weinig maakte, niet voor den tocht naar Medan op te stijgen. Men moest met tegenzin in een tweedaagsch uitste! berusten. Wij kre- gen vriendelijke hulp van de Siameesche auto riteiten. Eerst's middags 5 uur van den 20sten was de motor goed voor den tochl Sengora-Medan, die een pleziertochtje was. Boven Penang werd gecirkeld. Het was een zeldzaam weldadig gezichf, toen de Orion zichtbaar werd, met de groote driekleur over het tentendek uitgespreid. Twee watervliegtui- gen begeleidden de F VII tot de kust van Su matra, waar de Pelikaan opdook. Bij Berhal- la werd het land van Sumatra met vreugde begroet. Wij passeerden, laag vliegend. plaatsjes en ondernemineen op Medan en kregen een heerlijken indruk van de enthou- siaste ontvangst. De tctaal-ihdruk van de dagrapporten van Van der Hoop is, dat de tocht zwaar werk was met groote verantwoordelijkheid voor de bemanning. doch een beerlijke vlucht. De tel- kens vooraf verkregen gegevens vergemakke- lijkten den tocht, waardoor Van der Hoop op- timistischer was, dan het comite, omdat hij wist, wat te verwachten was. Aneta heeft een persgesprek gehad met Van der Hoop, die mededeelde, dat de vliegers overstelpt werden met telegrammen. Hij ver- zocht dringend. aan de pers den dank der be manning over te brengen, die zeer getroffen was door de Koninklijke onderscheiding en door de ontvangst. Ter aanvulling van zijn dagboek deelde hij mede, dat het vlfegtuig om acht uur uit Me dan vertrok. Het vloog 400 K.M. over een oerwoud en over moerassen, wat zeer interes- sant was. Zij volgden' daama de kust van Su matra, pal West van Muntok Straat Banka overstekend. Zij andden vlot na in acht uur vliegens 970 K.M. te hebben afgelegd. Het vliegveld bleek zeer bruikbaar. Marinemon- teurs en de ncodige utensilien waren aanwe zig. De ontvangst was allerhartelijkst. Maan- dag werd om acht uur gestart en staken zij via Palembang en Telokbetong Straat Soenda over, geescorteerd door twee Van Berkel een- dekkers van de marine en ontmoetten bij de kust van Java de De Havilands. Vervolgens werd over Van Weerden Poel- man's geboortejplaats Serang gevlogen en daama cirkelde de F VII boven Tandjong Prick, Batavia, het Koningsplein en Meester Cornelis. Biema werd de ianding uitgevoerd. De Bemanning fs voomemens vermoedelijk aan het einde der week naar Bandoeng te ver- trekken voor een grondige schoonmaak van den motor en het opnieuw inrichten van het verkeerstcestel. Daama zal een tocht over Java worden gemaakt. Van der Hoop noemde Indie een ideaal land voor luchtverbindingen met he! oog op de'wijduiteenliggende centra en het uitmun- tend vliegweer. De hitte maakt een vliegtocht preferabel boven een spoorreis. De bewerin- gen, dat het vliegen gevaarlijker en moeilijker zou zijn wegens den atmosferischen toestand gaat in het geheel niet op voor moderne vlieg- tuigen. Uiteraard dient de grondorganisatie te worden verzorgd. Volgens mededeeling van de telegraaf is in het telegram van de welkomstrede van den landvoogd na aankomst van de F VII te Ba tavia uitgevallen: „De Landvoogd wenschte den vliegers teyens geluk namens den minis ter van kolonien." De groote belangstelling, waarmede de vliegtocht Nederland—Indie in moederland en kolonien gevolgd is en het enthousiasme dat het welslagen van deze luchtreis verwekt heeft, heeft de Kon. Delftseh-Aardewerkfa- briek de Porceleyne Fles te Delft aanleiding gegeven tot de vervaardiging van twee herin- neringsborden in blattw Dclftsch, naar ont- werpen van Leon Senf, die reeds thans ver- krijgbaar zijn. Naar het Haagsche Aneta-kantoor ver- neemt, zijn bij het C.cmiie Vliegtocht Nedfer- land-Indie de volgende telegrafische geluk wenschen ingekemen H. M. de Koningin-Moeder, erkentelijk voor uw bericht, vernam met groote voldoe- ning, dat de koene vliegers hun doel bereikt hebben en drceg mij op, Hoogstderzelver op- rechte gelukwenschen over te brengen met het welslagen dezer ondememing. Hofmaarschalk Roe!!. Van vice-admiraal Fock: Gntvang ook namens marine onder mijn be vel hartelijke gelukwenschen met behouden aankomst van de koene vliegers .te Batavia. Van den minister van marine: Met velbrachten vliegtocht Amsterdam - Batavia hartelijk gelukgewenscht. Vcorts waren er ncg vele andere telegram- men van gelukwensching ingekomen, o a. van den commandant van Soesterberg en van het hoofdbestuur van de Koninklijke Nederland sche Vereeniging voor Luchtvaart. Onder grcote belangstelling heeft gister- avond het stedelijk muziekkorps te Helder aan de echtgenoote van den mecanieien Van den Broeke een serenade gebracht. De marine heeft den geheelen dag gevlagd. In den loop van den dag is het getal vlag gen te Amsterdam steeds talrijker geworde-n. Vele openbare en particuliere gebouwen wa ren er mee getooid en ook van de beugels der tramwagens zwierden de driekleurige vaan- tjes. Gisteravond heeft de Tramh jtrmonie op den Dam een feestconcert gegeven ter eere van de aankomst der vliegers in Indie. Een groot publiek woonde het concert bij. Wo-ensdagav-ond zal de technische leide^ der Kon. Luchtvaartmij. te Schiphol, ing. Spit, in een openbare bijeenkomst, belegd door de club van j-ongeren in den Vrijheidsbond, een lezing houden over het lurh tverkeer en den vliegtocht NederlandIndie. OPZETTELI IK DOORSTEKEN VAN DIJKEN In de Vrijdagmiddag gehouden vergadering van den raad dei- gemeente Wisch (Geld.) de eerste na den hcogen waferstand en de over- strooming wees dr. ten Bosch <jp de groote schade door de ge. eenienaren geleden ten ge- volge van het opzettUijk doorsteken van dij- ken onder de gemeente Aalten. Die schade is door deskundigen geraamd op 17.000 Waar dit doorsteken der dijken is geschied op last van den burgemeester diende spr. een voorstel in om bij den Officier van Justitie bij de Am- hemsche rechtbank en bij den president van het Arnhemsche gerechtshof een aanklacht in te dienen tegen den burgemeester en de veldwachters van Aalten en tegelijk een civie- len eisch tot schadevergoeding in te stellen. 130.000 VERDWENEN. Naar het Huis van Bewaring te Breda is, naar het D. v. N.-B meidt, overgebracht de correspondente te Baarle Nassau van een Tilbufgsche Bank door wier ven'egaande on- achtzaamheid en se.'dig beheer meer dan /2130 000 moeten vericren gegaan zijn. O.m. moeten er door't veritre-kkeii en innen van vreemd geld groote sommen verloren zijn. helpt direct UIT DEN TREIN GEVALLEN. Zaterdagavond omstreeks 8 uur meldde zich aan het station te Voorschoten aan de heer J. de Jc-ng uit Rotterdam, die verklaar- de uit den trein geworpen of gevallen te zijn. Hij had eenige wonden aan het hoofd. Hij had tweede klas gereisd in den trein, welke dien avond half zes uit Rotterdam naar Anv sterdam was vertrokken. Bij hem in de coupe zaten eerst vier heeren, die in Delft zijn uit- gestapt. In Den Haag, waar de trein 6.14 vertrok, was op het laatste cogenblik een heer bij hem in d-e coupe gekomen. Diens signale- ment wist hij niet op te geven. Tusschen Voorschoten en De Vink heeft hij ongeVeer een uur bewusteloos langs den spoorweg ge legen. Toen hij weer tot bewustzijn gekomen was, is hij 'langs de spoorbaan naar Voor schoten geloopen, Van het geld, dat hij bi; zich had, werd niets vermist. Bij aankomst van den trein te Amsterdam werden zijn jas, hoed en actetasch in de coupe, waarin hij had gereisd, aangetroffen. Kecktszaken KANTONGERECHT TE ALKMAAR. Mondelinge uitspraak van 21 November. C. J. te Bergen; M. H. te Egmond aan Zee; J. B. te Oudorp; J. B. en H. J. te SchermerhornN. P. S., K. J. en L. G. te Alkmaar, overtreding Rijwielregl-ement, de le teruggave aan de ouders, zonder toepassing van eenige straf, de 2e, 3e, 4e, 5e en 7 ieder 4 boete of 4 dagen hecht.,,de 6e en 8e ieder 3 boete of 1 week tuchtschool. B. J. B. en G. A. te Alkmaar, dronken- schap, ieder 2 boete of 1 dag hecht. N. B. te Heerhugowaard, overtreding Pol- derreglcment, f 4 boete of 4 dagen hecht. C. de J. te Alkmaar, lo-open over- verboden grond, 3 boete of 3 dagen hecht. P. A. te Zuid- en Noord-Schermer, overtre ding Veewet. 40 boete of 20 dagen hecht. j; H. \V. D. en C. H. te Bergen, J. K. te Alkmaar, S. de J. te Schoorl, overtreding Ar- beidswet, de le, 2e en 3e ieder 0.50 boete of 1 dag hecht., de 4e 4 X 5 en 10 boete of 4 X 3 en 5 dagen hecht. A. v. T. te Zuidscharwoudte, T- B., A. B., A. S„ C. B., S. V., J. V. en M. de J. te Graft, overt-red'rig Bouwverordening, ieder 2 boete of 1 dag hecht. L H." H. W„ J. P. J. B N. B.. J. S„ P. O.. G. Z., J. V., H. K, J. J I<. en A. D. te Alk maar, P. K. te Heiloo, P. B. te Heemskerk, H. J. G. te Egmond aan Zee, C. J. te Bergen, T. V. te Amsterdam, K. B., P. P., I. B., I. G. v. BW. B„ S. B. K., K. LJ. H. M„ B. V. en P. T. te Noordscharwoude, overtre ding Politieverordening, de le 8 bcete of 1 week tuchtschool, de 2e en lie ieder 0 50 boete of 1 dag hecht., de 3e, 4e, 5e, 12e en 15e ieder 2 boete of 1 dag hecht., de 6e, 9e. lOe en 25e ieder /4 boete of 4 da-gen hechtde 7e f 15 boete of 7 dagen hecht., de 8e 10 boe te of 5 dagen hecht.. de 13e en 14e ieder te- ruggaw aan de ouders, zonder toepassing van eenige straf, de 16e, 20e. 23e en 24e ieder f 8 boete of 4 dagen hecht.. de 17e en 18c ieder f 1 boete of 1 dag hecht., de 19e en 21e ;eder 6 boete of 3 dagen hecht., de 22e 5 boete of 3 dagen hecht. Tijdsehriften. De Wereldvost herdenkt het 50-jarig be- staan der Tooneelschool. Het blad geeft beel- den uit Zuid-Oost-Afrika en Nieuws uit Engeland. Fraaie kieken geven een beeld uit het koninkrijk Annam. Sport- en mode-ru- briek trekken weer de bijzondere aandacht. Wederom worden vier foto's gepubliceerd die in den wedstriid wie de leelijkste man van Nederland is, naar den prijs dingen. N-EDERLANDSCH FAB RIKA AT. De Novemberaflevering van het maandblad der Vereeniging „N-ederlandsch Fabrikaat" geeft weer blijk van de groote activiteit dier vereeniging. Vooreerst treffen wij daarin aan een mededeeling omtren-t h-et voornemen van het bestuur d-er vereeniging tot het uitgev n van een ooekwerk: „Een Nederkndsche Huishouding", welk boekwerk is bedoeld te worden een receptenboek en wen-ken voor de huishouding, met dien verstande, dat daarin in alleen Nederlandsche artikelen zullen worden genoemd, terwijl het in de bedoeling ligt dit boekwerk kosteloos aan te bieden aan dames, welke in het huw-elijk treden, zoodat zij reeds aa-nstonds op de hoogte zullen wor den gebracht omtrent datgene wat de Neder landsche industrie haar kan leveren in het huishouden. Vervolgens is Vermel d het winterprogram- ma 1924—1925 van de afdeelingen 's-Gra- venhage der vereeniging, waaruit blijkt, dat deze zeer werkzame afdeelin-g een groot aan- tal lezingen en fabrieksbezoeken in het a.s. winterseizoen voor haar leden en genoodig- den heeft georganiseerd. Een belangrijke bijdrage is het arti-kel: „Scheepsbouw in Nederland", waarin word-t uit-eengezet de voomame-plaats, welke Ne derland op dit terrein inneemt. In de bijdrage: ,,D-e toekomst onzer kinfle- ren" zet de heer Meijer de Vries uiteen van wat groot belang de b-eroepskeuze is. In de rubriek „In- en Uitvoercijfers" wordt ditmaal een overzicht gegeven omtrent de in- en uitvoer van rijwielen en motorrij\yielen Ten slotte zij nog de aandacht gevestigd op een bijdrage: „IJsfabrieken en Koelhui- zen", zijnde een onderdeel van de serie arti kelen: „Enkele Nevenbedrijven der Neder landsche Noord-Zeevissdierij", (Buiten verantwoordelijkheid van de Redac tie. De opname in deze rubriek be wijst geens- zins dat de redactie er mede instamt.) 437ste STAATSLOTERIJ.. Trekking van Maandag 24 November, lste Klasse lste Lijst. Prijzen van 20,-i-. 57 123 124 154 290 313 426 460 465 469 649 652 682 796 808 854 1038 108S 1134 1171 1212 1262 1290 1311i 1392 1495 1515 1569 1572 1622 1646 1666 1691 1771 1792 1842 1854 1855 1857 1900 1917 1 920 1941 1973 2013 2014 2038 2040 2114 2168 23-05 2365 2380 2384 2455 2456 2483 2553 2558 2591 2622 2737 2744 2814 2835 2864 2867 2877 2885 2900 2933 2954 2979 3020 3071 3077 3118 3147 3210 3244 3297 3316 3394 3421 35-13 3574 3597 3761 3814 3866 4009 4018 4147 4199 4226 4250 4285 4439 4448 4474 4510 4526 '4548 4550 4711 4769 4792 4795 4885 4886 4889 4900 4902 4909 4929 4954 4990 4995 5041 5047 50-68 5135 5148 5178 5266 5352 5405 6432 5575 5633 5652 5662 5678 5698 5721 5735 5916 5957 5975 5978 6013 6119 6171 6207 6250 6275 6277 6410 6636 6639 6671 6699 6738 6785 6845 6971 7035 7036 7056 7130 7191 7240 7247 7294 7325 7329 7520 7623 7703 7706 7797 7855 7887 7920 7926 7940 7964 8018 8109 8213 8216 8331 8416 8471 8594 8620 8639 8642 8759 8854 8870 8908 8938 8982 9043 9090 9107 9157, 9193 9255 9266 9285 9307 9314 9477 9548 9704 9737 9784 9872 9900 9924 9939 9986 9992 10043 10180 10220 10241 10242 10311 10320 10363 10394 1 0476 10477 10574 10576 10592 10651 10680 10725 10761 10800 10851 10855 10860 10889 10912 10924 11091 11132 11201 11272 11292 11341' 11395 11403 11440 11476 11551 11555 11580 11637 11668 11674 11709. 11755 11846 11863 11894 11909 12042 12119 12139 12155 12164 12173' 12219 12284 12328 12330 12426 12451 12553 12629 12711 12712 12755 12780 12810 12883 12896 12923 12967 12996 12999 13050 13075 13178 13263 13279 13323 13357 13467 13548 13678 13682 13700 13741 13765 13787 13960 13976 14035 14084 14091 14137 14203 14263 14293 14299 14387 14432 14503 14599 14615 14687 14722 14764 14797 14845 14856 14925 14995 15018 15081 15160 15170 15172 15187 15427 15523 15604 15610 15726 15733 15736 15774 15775 15944 16014 16071 16111 16197 16279 16396 16470 16568 16627 16641 16656 16834 16859 16912 16976 17019 17043 17050 17095 17116 17126 17139 17282 17415 17424 17449 17541 17544 17551 17562 17618 17623 17720 17737 17755 17771 17830 18006 18113 18120 18153 18259 18265 18303 18305 18324 18327 18393 18467 18471 1855! 18618 18646 18661 18676 18709 118732 18907 18924 18932 18936 19013 19028 19072 19081 19114 19324 19325 19330 19483 19521 19533 19655 19662 19663 19676 19739 19776 19793 10806 19835 19888 19901 19933 19985 20010 20065 20079 20223 20240 20255 20285 20302 20350 20399 20440 20458 20482 20525 20573 20654 20671 20678 20745 20770 20780 20811 20819 20855 20906 20951 20990 21051 21196 21215 21287 21380 21403 21468 21514 21528 21536 21537 21548 21583 21613 21615 M793 2W5 21 m 01970 22040 22101 09003 022 U 23260 23317 33346 22386 00466 03466 33471 33506 33510 22577 2266.3 22788 22812 22813 22835 22942 22965 - Uo w DE LOTGEVALLEN VAN VIER HOLLANDSCHE JONGENS OP EEN NOORSCHE BOOT. Men schrijft uit V-elsen aan de O. H. Crt.: Op 9 October kwam hier van Leningrad aan ihet Noorsche stoomschip Moldegaard uit Christiania. Het sohip had een lading hout in voor de Papierfabriek en bracht daarmede d-es zen zomer reeds de vierde lading aan voor de fabric!?. Eenige jongens wildcn wel naar zee en wer* den door een z.,g. ronselaar te IJmuiden aange« no-men voor de Moldegaard, die weer naar de Oostzee zou gaan om hout te laden. Zij vers kregen van hun ouders toestemming en zoo gingen ze, toen het schip leeg was, op 14 Ocs to-ber aan boord. De Moldegaard ging eerst naar Amsterdam om te dokken en vertrok eCn paar dagen later naar Finland. Vandaar zou de reis gaan naar Alexandrie en verder naar Britschslndie. De bricven, die de ouders van de jongens (wonende te IJmuiden, Velseroord en Beverwijk) kregen, waren zoo on-tstellend, dat de ouders zich hevig o-ngerust maakten. Er werd aan boord, van de Moldegaard vreeselijk gedronken, de jongens moesten lang en zwaar arbeiden en kregen slecht eten. Ze werden afgesnauwd en hadden een ondragelijk leven. De ouders namen dan ook de politic in den arm en men bcsloot de jongens zoo mogelijk van het schip af te krijgen. Men had vernos men, dat de Moldegaard in den Nieuwen Was terweg zou bunkeren en dus hoopte men ze daar van boord te kunnen halen. Men overs legde met den commandant der rivierpolitie te Rotterdam en deze zegde alle hulp toe. Vrijs dagsmiddags vertrokken de ouders per auto naar den Hoek van Holland en men kan bes g-rijpen met welk cen verlangen zij de komst van het vreemde schip verbeidden. Des Zaters dags kwam de Moldegaard werkelijk den Nieus wen Waterweg binnen, om aan de Vondelins genplaat kolen in tc nemen. In overleg met den watcrschout van Vlaardingen verkreeg men de medcwerJdng van den watcrschout en den burgemeester van Pernis, waaronder de Vons delingcnnlaat bchoort. Aan het tactvolle ops HIUMIUUIH—II I— WV I-T treden van den majoor der Rijksveldwacht en rivierpolitie mocht het gclukken de jongens spoedig aan den wal tc krijgen. Zij waren vers magerd en uitgohongcrd. Des middags nog vertrokken zc met hun ouders naar IJmuiden, waar ze's avonds 10 uur aankwamen. Dc jongens hebben heel wat ellendc doors staan in die vie-r wekc-n. Hun verhalcn grens zen aan het ongelooflijke. En bij al het zware werk werden ze nog mishandcld en kregen sleehter cten dan men beesten geeft. Geen wonder, dat dc jongens van hun lust n-aar zee te gaan genezen zijn en dat de ouders danks baar zijn ze terug te hebbep. Want wat was er van hen te-recht gekomen, als ze dc reis naar Britschslndie op zoo'n schip en met zulk een bemanning hadden moeten mecmaken? Mijnheer de Redacteur, Naar aanleiding beschouwing wftlofcuRunr zal ik gaarne de vragen van' den hear J. Breed uit Rijswijk beantwoorden. Onder roofbouw verstaan ik dat men voed* sel uit den grond „rooft" zonder er iets of weinig voor terug te geven. Besehuldiging aan het adres van otaze nijvere tuinders zie ik hier allerminst in. Men was hier vrij algemeen van oordeel dat witlof ook wd groeide met weinig of geen bemesting en de geestgrOnden waarin veel plantenvoectscl was opgehoopt Met zich die „aderlating" welgevab len. Een andcrc oorzaak was gebrek aan bedrijfs= kapitaal en gebrek aan vocdingsstoffen die zich de laatste jarcn duchtig liet gevoelcn. Het blijkt dat mijn zienswijze wel juist kan zijn, want de tuin-ders die hun tuinderijen goed konden inmesten, telen nog mooi en zwaar lof. Ik zic niet in dat wat u in 2 en 3 aanvoert dc hoofdoorzaak is, doch het ongunsitige weer is wel van invloed geweest. Aan den inkoop van zaa-d wordt niet de grootste zorg besteed en dc zaadlhandelaar (kleinhandel^ar) |heeft hpt z«ad meestal uit de tweede of dcrde hand; m. i. is het de taak der tuinbouworganisaties om daarvoor te zorgen. Wat u in 4 aanvoert, kan m. i. van geen in* vloed zijn bij een ne.maal gewas; bij slecht gewas en los lof is het zeker van invloed. Belgie is ons altijd voor, als Kennemerland niet hetzelfde systecm toepast o.m te vervroo* gen. Zeker kan Kennemerland dat ook, als de hand maar. aan den ploeg wordt gcslagen, doch voor een goede verwarming is geld noodig en is voor 90 procent van onze tuinders niet te betalen. Daarom is het de plicht van de turn* bouwvereenigingen dit belangrijke vraagstuk gelijk met Belgie onder de oogen te zien. Als het rijpingsproces vlug verloopt zoo a Is in Belgie ik meen in 18 a 26 dagen is or niet veel tijd voor „los" worden. Echter vrees ik dat men hier zoo lang wer* keloos zal toezien, dat de ge-heele cultuur ver« loopt, temeer daar anderc producten als erw< ten, boonen en aardbeien beter aan de ver» wachting beantwoorden. Missohien wil echter een tuin'bouwvereeob ging een proef met een vervroegd systeem ne< men. Is hier voor den Proeftui-n „Kememer» land" geen proefkonijntje?" Misschien wil onze tuinbouwconsulent voor NoortbHolland er wel eens aan den-ken? Of vertelt de heer J. Breed eens iets van do vervroegsmethode. Correspondent voor Heiloo.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1924 | | pagina 7