PUROi Het 100-jailg testaan van hel Noetd-Hsilaadseli Kanaal. Huwe enSchraisHuifl te 's-Gravenhage ingectiend; waarin op de volgende gronden tot iuet-ontvankdijk-vei- klaren, rmmers ontzeggimg van de vordcring, Worn- geconcludeerd Aangezien gedaagdc dc bij dlagvaarding gestelde fciten bctreifonde indieiisttreding en bevordering erkent, en hij hierbij in bet ge- ding brengt de verbintems in's Rijks zee- dienst van eischer d.d. 2 October 1922; aangezien door gedaagde verspreidc ge- schriften niet anders inbouden dan de sa- menstelling van de corpsen en tal van andere bijzonderhcden, waarender ook de soldijen, die op bet oogenblik van de uitgifte van der- gelijke geschaiften geldlig zijn; aangezien de bevoegdheid van de Kroon om bezoldigingen als van eischer te regelen, in de Grondwet is vastgblegd en zulks mede- brengt de bevoegdheid tot wijziging door die Kroon en door harm vastgestelde bepalingen naar gdang bet StaatsMang zulks naar baar inzicht vereischt, en dit gezag zelfe van deze bevcegdheid, en taak geen afetandi zou mogen doen aangezien in bovenbedoelde verbintenis in Ts Rijkszeedienst Stolk heeft verkfaard zich Use onderwerpen aan alle dienstvoorabriften bchooren de bcirekkelijkc Koninldijike besiui- fen en de ctrculaires voor de zeem'acht, ter wijl deze circulaire voor de zeemacht no. 821 de met 1 Mei 1924 gewijzigde salarisverla- ging bevat; aangezien de regelen des reehts, beschreven en cnbeschrcven, die organisatie van den S ta at bevattende, waaronder mode begrepen is bet statuut van pcreooen in dienst als eischer, een deel vormon van bet publieke recht endeze rechtregelcn wijziging ondergaan door bet daartoe aangewezen gezag; aangezien dat recht niet mag worden be- schouwd als in toepassing tredende op grond van eenige wfflBovereensttemnring, ncch als aatwifi'end recht: ten aanzien van verhoudin- gert, die zc wilsovereenstemming oorspronig vimd'en, doch moot worden aanvaard als ob- jectief, dwingend r.cht; aangezien zoo ook de ambtenaar aan dat recht onderwerpen is, fcrachtens het felt, dat de individu vrijwillig of gedwengen de'stel- !ir»g van ambtenaar innecmt; aangezien het door eischer bedoeMe Kb it ink! ijke besluit van 11 April 1924 no. 26 op bet cogenblik der dagvaarding onderdeel van !het objcctief recht uitmaakt, waarnaar het statuut van eischer c.s. moet worden beoor- deeld1; aangezien een vtcrdering, opgebouweT l<n den ged'achtengang als bestond did Kcnink- lijk besluit niet, derha'live in elk geval niet s'.agen kan aangezien gedaagde niet meer of anders ban erkennen dan uitdrulckelijk in deze con- clusie is gesc'iied. MET TOPPUNT VAN BRUTAL1TEIT. Wij iiebben, zegt het libld, melding ge maakt van een inbreak, verleden week ge- pleegd in magazijn „Dc Vlijt" te Lisse, waar- bij een bedrag van pl m. 900 aan contanten werd gestolen. De cigenaar heeft 300 uitge- loofd voor aanwjjzingen omtrent de inbre- kcr(s), hetgeen hij bekend maaktc door aan- plakking voor het winkelraam. In den nacht van Donderdag op Vrijdag is thans deze me- tledeeiing weggehaald. Men heeft zich toe- gang tot het magazijn verse haft door inklim- ining door een gebroken ruit EEN WEfGERACHTIG GEMEENTE- BESTUUR. B. en W. van Hummelo cu Keppel ontvin- gen de gemeentc-begrooting 1924 terug van door i K J. M. DRESCH. 1. Koning Willeni I en Jan Blatiken. Een der beiangrijkste en grootste kanalen. van ons land, het Grcot Noord-Hollandsch Kanaal, werd 13 December 1824 voor het eerst door een zeeschip bevaren, zoodat we Zaterdag 13 Decemberf a.s. het 100-jarig bestaan van dezen waterweg Jherdenken. lhans, bij dit herdenkingsfeest, is er voor het Nedc-rlandsche volk en niet het minst vcor onze hcofdstad, zoomede voor de aan het kanaal liggende steden Purmerend, Alk- maar en Den Helder en tusschengelegen plaatsen, alle aanleiding om een terugblik te slaan op de totstandkoming van dit kanaal in 1824 en Nederlands groote mannen tc her- denken, die in die periode dit grootsche werk hebben voorbereid en helpen voltooien. Het Noord-Hollandsch Kanaal, hetwelk Amsterdam met Den Helder verbindt, werd door den 19e eeuwsche schrijvers niet ten onrechte genoemd: een „pronkstuk onzer eeuw", „een der grootste waterbouwkundige werken van onzen tijd." Er behoorde ongetwijfeld veel moed toe, om in een tijdvak, waarin het land in groo te financieele moeilijkheden verkeerde, zoo'n kolossaal, breed-opgezet werk ter hand te nemen. Maar Koning Willem 1 was er de man niet naar om voor moeilijkheden uit den weg te gaan. Alle krachten spande hij in oin de stoffelijke bclangen zijner onderdanen te be- vorderen. Handel, schcepvaart en Industrie werden door hem op velerlei wijzen gesteund. Hij bleef niet in zijn paleis, om vandaar uit op papier het land te regeeren en aan zijn volk alleen door de handen van staatsdiena- ren te geven, wat het voor zijn welvaart noo- dig had. Persoon'lijk bemoeide hij zich met de meest ingrijpende maatregelen, welke's lands belang eischten en die in lengte van jaren ten goede zouden komen aan onze nijvere be- volking. Zelf trok hij er op uit om allerlei groote werken, verband houdend met het verkeers- wezen, in zijn vol'!en omvang, te bestudeeren en de uitvoerbaarheid van onderscheidene plannen door eigen aanschouwing te beoor delen. Nederland mag zich gelukki'g prijzen In dn aanvang der 19e eeuw een vor=t aan het hoofd van den Staat te hebben gehad. die Ged. Staten met de uitnoodiging thans reke- ning te houden met vrocger genomen bcslui- ten. Dit betreft de kwestie van het veelbe- sprbken arrestantenlokaal. De raad heeft bij voortduring geweigerd op deze begrooting een post te brengen voor rente en aflossing van dit tegen zijn zim gestichte gebouw. Gezicn het standpunt van de beide wethou- ders is het wel zeker, dat ook dit college zal weigeren op het verzoek van Ged. Staten in te gaan, VERDUISTERING. Zaierdagmiddag hebben justitie en politie een inval gedaan in het Vcrkooplokaal van den makelaar S. te Haarlem, omdat bij de po litic een klacht was ingekomen, dat in be- doeld vcrkooplokaal verkochte goederen be- langrijk meer hadden opgebracht dan daar- voc>r was afgedragen. De geheele administra- tie is in beslag genomen en overgebracht naar het parket in de Jansstraat. De makelaar S en de zaalchef D. werden in verhoor geno men door den recMer-commissarisnadat zij een gedeeltelijke bekentenis hadden afgelegd, zijn zij op vrije voeten gesteld. WREEDE DAAD VAN INBREKERS. Op St Nicolaasavond of in den nacht daarop volgende hebben inbrekers zich toe- gang verschaft tot het schoenenrnagazijii van dc firma Veerman Co., Beursstraat te Am sterdam De daders opereerden aan de zijde van de Warmoesstraat, sloten de deur opon en baan- den zich van hier toegang tot de derde etage. Een waakhond, die zich in het magazijn bevond, werd gewurgd en daaran opgehan- gen. Vervolgens maakten ze zich me-ester van eenige liondcrdcn paren schoenen van aller lei model en maat. Uit de gelijkstraatsche verdieping werd een handkar gestolen en hiermede zijn vermoede- lijk de schoenen, die een waarde van 1000 a f 1500 vertegenwoordigen, vervoerd. DE SA1.AR1SSEN DER AMBTE- NAREN. Gevolg gevende aan den wensch, uitgespro- ken door den heer De Monte Ver Loren bij de behandeling van de begrooting van financien dei- Staatsbegrooting voor 1925, dat de Ka- mer inzicht zou krijgen in de salarissen, die niet zijn af te leiden uit de normeti van het nicuwe bezold igingsbes! uit, heeft de voorzit- ter van den Raad van Ministers aan den voorzitter der Tweede Kamer doen toekomen ter nederlegging op de griffie: lo. een over- zichi van de regeling, welke aan de Kroon ter goedkeuring zal worden voorgedragen met betrekking tot de salarieering e'er rijkswerk- lieden; en 2o. een liist van aan de Kroon voor te dragsn salarissen van verschillende hooge anibtenaren. ST. MICHAeL. In de Roomsch-katholieke bladen Is een nadere mctiveering gepubliceerd van het be- sluit van het Bondsbestuur van den Alg Bond van R. K. Rijkskieskringorganisaties in Nederland inzake de actie van St. Mi chael. Op de daarin uitvoerig aangegeven gron- den heeft het bondsbestuur gemeend te moe- ten uitspreken, dat het Verbond Sint Michael in zijn tegenwoordige gedaante is, een zelf- standige politieke partij, waarmede de R-K. Staatspartij geen relatie onderhoudt, voor welker doen en laten zij niet aansprakelijk is en niet de minste verantwoordelijkheid1 draagt. Het bondsbestuur zal dit besluit ter goedkeuring aan de bondsvergadering voor- leggen. Het bondsbestuur dcet tenslotte een krach- tig en ernstig bercep cp het bestuur van St Michael, niet als tegenstanders doch als me- de-Katholieken, om af te zien van de onder- nomen actie, een aetie, die de eenheid der ka- tholieken op staatkundig terrein verstoort, de Katholiekie Staatspartij verwakt, den invloed der katholieken vermindert en onder de ka- tholieken verhoudingen in het leven roept. zijn tijd ver vooruit was en zoo onnoemelijk veel heeft gedaan oin Nederland in den rij der Europeesche mogendheden een voorna- me plaats blijvend te verzekeren. In waterstaatszaken was Jan Blanken Jansz.. inspecteur van den Waterstaat voor N. en Z.-Holland en inspecteur-generaal van die provincien en der vijf oosteiijke provin- cien van de Noordelijke Nederlanden, 's ko- nings rechterhand. Blanken, 15 November 1755 in Bergam- bacht geboren als zoon van den timmerman en molenmaker Jan Teunissc Blanken en Nie«je den Bliek, wa9, niettegenstaande zijn nederige aflcomst, een geniaal man. A1 tijdens den 4en Engelschen oorlog (1780 1784) had hij hier te lande de leiding bij den bouw van vestingwerken, dokken, dijken, inundatiewerken enz. In den Napoleontischen tifd bleef Blanken nog steeds een voornaine positie innemen. Na poleon had hem o. a. opdra-cht gegeven van den Helder een flinke oorlogs- en handelsha- ven fc maken. Dc uitvoering der havenplannen van den Helder werden onderbroken door het beleg rlier vpcn'npr tot Anril 1814. toen admiraal Ver-Huell haar voor Napoleon bewaarde en daarna omdat de Nederlanders niet bester ge- porteerd waren voor deze werken, die ddor een vreemden vorst ter'hand genomen waren In October 1814 bezocht koning Willem I met Blanken, die nog meer bekend is onder den naam van "eneraal Blanken", de haven- werken in Den Helder. Het schijnt dat de Kotr'ng zich toen bijzon- der gunstig heeft uitgelaten over den opzet dier werken en zich voor een spoedige vol- tooiing verklaarde en deze door zijn steun ook mogelijk maakte. Van (lit oogenblik af bleef Willem I zich bijzonder voor No ^''d-Holla rid inieresseeren en onderhield met Blanken nauw contact ter bespreking van allerlei plannen van water- bouwkundigen aard. ter bevordering van han- del, scheepvaart enz. waarvan de gevolgen zich wellkht buifen buiten het staatkundig terrein zullen doen gelden. NEDERLANDSCHE BGND VAN LOCOMOTIEF-PERSONEEL. Het Locomotiefpersoneel, georganiseerd in bovengenoemden bond, verzo-nd een dezer dagen een adires naar de Tweede Kamer der Staten-Generaal te 's-Gravenhage, waarin de volgende passage's voorkomen, met het doel de werkzaamheden van het machine- personeel (in dienst der Ned. Spoorwegen) meer gewaardeerd en besproken te zien, bij de beoordeeling van pensioenen als ander- zins in bovenomschreven college. In bedoeld „adres" wordt n.l. gewezen op den toestand van het bedienend personeel der locomotieven, welke sedert 'n adres d.d. Sept. 1915 de Kamer werd nug belangrijke en veelzijdige, ingrijpende ver- anderinged heeft ondergaan. De toepassing van nieuveie, meer moderne technMk, zoowel op het gebicd der tva-tie, als >p dat van het seinweztn en de verkeers- bevei Iging, bracht, behalve groote verande- ring, verbetering, doch eveneens moeilijkhe den. Andere eisehen aan getchikthrid en cekwaam heid voor de bedipnden, mo ten meermalen worden gesteld. EJe geleidelijke overgang tijdens de fusie van het oud naar het •vi juvv seinreglement, was in we.krlijkheid, het gel- dig zijn van twee reglementen, hetgeen zecr zeker beteekende, een behoorlijke opvoering der werkzaamheden van het machineperso- neel. Gelu'kkig was gepaste voorzichtigheid, zoowel van de zijde der diensten, als van het lomotiefpersoneel, reden geweest, dat be- treurenswaardige gevallen zijn uitgebleven en slechts geschillen van minderen omvang zijn ontstaan, welke meestal door over log of wijziging, konden worden beslecht. Niette- min werd echter toch de plicht der veilig- heid'szorg daardoor niet on'beteekenen'd op- gevoerd. De dienst- en rusftijden, loon, elassificatie, rechtspostie met al haar onderdeelen, onder- gingen een grondige herziening en op krach- tige, tot nu toe ongekende wijze, werden di verse verbeteringen verkregen. Spoedig even- wel werd deze periode afgesloten en werden reeds toegezegde veranderingen, voor dat dze tot een volledige uitvoering waren ge- komen, reeds weer ongedaan gemaakt, tot groote ontstemming van het locomotiefper soneel. Het premie-vrij pensioen, met uitzicht op overeenstemming met de Rijksregeli'nig, werd reeds spoedig vervangen door 4 pet. inhou- ding van loon. De dienst- en rusttijden werden Infenstef gewijzigd; 14 achtereenvolgende uren dienst zijn weer toegestaan met rusftijden van 10 uur tusschen twee diensten. Dit afkeurens- waardig systeem moet lijden tot gevallen waardoor de verkeersvei'ligheid wordt ge- schaad. Vele jongeren uit het locale personeel wor den voor allerlei minderwaardige werkzaam heden aangewezen en zelfs de machinisfen moeten dienst doen als leerling-stoker op de locomotief. De vele niet-bewaakte overwegen vorderen een nauwkeurige oplettendheid, naast de vele veranderingen, die alle hun specialen aandacht vragen, zoodat een langere, onaf gebroken arbeid op de locomotief dan beslist af te keuren is. Evenzoo werd de aandacht gevraagd voor de pensioenen bij invaliditijd en ouderdoms pensioen op 55-jarigen leeftijd, omdat de machinisten in het bijzonder veel meer inva- liditeitsrisico hebben dan het overige spoor- wegpersoneel en zij dan niet meer voldoende geschikt worden geacht, om hun functie lan- ger waar te nemen, zulks in het belang van een veilig verkeer voor reizigers en materiaal. Voorts moeten bitlijkheidshalve de jaarin- komsten worden gerekend bij het toekennen van eventueel pensioen, omdat premie en II. A 'Amsterdam, het 11 en het N.- hfef'rndsch Kanaal. Amsterdam zat in 1818 in zak en asch. Het I f, de haven en de vaarroutes in de Zui derzee waren door de vmriduren^e aanslib- bing zoo ondien gewouden dat de zeevaart on en vanuit Amsterdam dreigdd te niet te ga an. Daarbii kwani nog, dat er een groote ma laise in den handel heerschte. Gijsbert Karel van Hogendcrp wijst in zijn „Bijd'ragen tot de huishouding van Staat" er op, dat de officieete cijfers dier scheepvaartbeweging in dien tijd op valsche berekeningen berusten en ter zijde dien en te worden gelegd. Hij heeft zich door den koop- handel de Amsterdamscae zeetijdingen laten verstrekken, teneinde een juist inzicht te Irun- nen krijgen omtrent die werkelijke cijfens. Deze Amsterdamsche zeetijdingen "wezen uit, dat het aantal te Amsterdam in de jaren 1814 1818 aangekomen schepen als volgt is ge weest: 1814 (le jaar onzer herwonnen onafhan- kelijkheid) 1454 schepen. 1815 (oorlogsjaar, slag bij Waterloo) 2293 schepen. 1816 (onrust1 over het tarief ink. en uitg. rechten en accijnzen, die in Oct. tot verwezen- lijking kwam) 2563 schepen. 1817 (groote graanaanvoer) 3077 sche pen. 1818 (groote vermindering, inzinking tot de laagste van 1814) 1759 schepen. De achteruitgang was inderdaad belang- rijk. De aanwending van scheepskameelen cm de groote schepen over het Pampus en het Vlaak le sleepen, de uitbaggering van het IJ enz. hadden met afdoende sueces ge had, toch zou er nog een nieuwe poging worden aangewend om door een uitbaggering van het IJ op groote scliaal verbetering in den onhoudbaren toestand te brengen. In de „Bijlagen, behoorende tct dien Staat van Begrooting in ontvangst- en uitgaaf der stad Amsterdam over den dienst van den jare 1818" vind't men een uitvoerige omschrij- ving der hier bedoeMe uit te voeren werken. (Bijlage XXVII). Bijlage XXVII voent; tot titel„Memorie over den tegen woordigen st aat van het IJ voor de stad Amsterdam, vcor zooverrei de haven en Egpiaats der zeeschepen betreft en over dd mid delen, welke zouden kunnen wor den aangewend, om de nadeelige gevolgen voor de commissie uit die ondiepte derzelve voortvloeiende, zoo niet weg te nemen, ech- lier grcotelijks te verminderen." Deze uitvoerige memcrie, verdeeld in 3 hoofdstukken (1 Hoegrootheid der uitbagge ring, II Middden tot daarstelling dezer uit- dieping, III Onikiosteri) ging vergiezcild van een fraaie „Figuratieve kaart van de haven" (het IJ), waarop dc diepte volgens gedane peilineen nauwkeurig stond aangegeven. Tot de middelen, die mede van verschillen- dergelljke, een belangrljk deel van hun loon uitmaken. De opleiding en opvoeding van het loco motiefpersoneel vereischt als steeds aanhou- dende zorg. Gok hier is te veel aanleiding tot onbevrediging. Waar bijv. de leerling bij de Kon. marine en aan dc stoomvaartmaat- schappijen op dit gebed, na dergelijke voor- bereiding „eischen" tot toelating voor de functie voor machinist, zeer terecht worden gesteld, zoo is het ook volkomen billijk, dat dit ook van toepassing is voor het machine- personeel der spoorwegen, die'daarnaast nog de zorg en verantwoording hebben voor,het beveiligingssysteem, wat op zee niet het ge val is. Zij meenen dan ook dat voor de op leiding van het locomotiefpersoneel, die sdio- len en instituten, waar bedoeld onderwijs wordt gegeven, toelating van dat personeel noodig is, onder nader te bepalen regelen, welke een onderwerp van overleg zouden kunnen vormen, tusschen regeering en direc- tie eenerzijds en vertegenwoordiging van het locomotiefpersoneel anderzijds. De bond besluit haar adres met de verze- kering dat de verkeersveiligheid van perso- nen en goederen er zeer zeker mede gebaat zouden zijn, wanneer men meer rekening hield met de direete belangen van het machi- nepersonfeel in dienst der Ned. spoorwegen. HET ZEILEN ZONDER ZEII.EN. Men schrijft uit Kiel aan de N. R. Ct.: Er is de laatste weken zooveel geschreven en gesproken over het door den Duitschen in- genieur dr. Anton Flettner gebouwde Rotor- schip, het zeilschip, waarvan de zeilen door draaiende zuilen of windtorens zijn vervan gen, dat ongeveer alle duizend Duitschers en buitenlanders, die een uitnoodiging hadden ontvangen om te Kiel het schip te komen bewonderen, van deze uitnoodiging gebruik hadden gemaakt. Uit alle kanten van Duitschland, maar ook uit het buitenland, en vooral uit Engeland, de Scandinavische staten en Nederland waren bel?ngstellend° technici en persmenschen naar de oude oor- logshaven gekomen. Tot gisteravond koestcr- den zij, die aan het udstapje zouden dee I ne men, niet al te veel verwachtingen van het bezoek. Sinds dagen woei het namelijk vol- strekt niet in dezen hoek van Duitschland Vandaag was het gelukkig anders, maar een andere te'eursKlling wachtte de kasten. Met lege* dc den heaien dag onafgebroken. Somber was het wee - <oen wij aan boord van een boot van de Hamburg-Amerilca-lijn de Kielsche haven verlieten. Na een (tocht van ongeveer 1V? uur kwam het rotorschip Buckau (450 ton) in zicht. De 18 M, hooge torens die een diameter van 2Vh M. hebben. draaiden regelmatig met stijgende snelheid. Om het publiek dat van de Hapag-boot het rotorschip gadesloeg in staat te stellen het draaien goed te zien, was om elken toren een serpentine geschilderd. De wind werd toen juist wat sterker en terwijl de torens het maximum van 120 ro- teeringen per minuut maakten, slaagde de Buckau er zonder moeite in tot vlak naast ons schip te komen en er een paar maal om heen te laveeren, eenmaal rakelings langs ons, waarna het weldra weer uit het gezicht verdween in de rich ting van Kiel. Di\ Flett ner, die op de commandobrug stond, werd door die passagiers van het Hapagschip har- telijk toegejuicht. De eerste indruk, die men van het rotor schip had gekregen, was, afgezien van de be- wondering voor de uitvinding, niet precies prettig te noemen. Somber dreigend staan de zwarte windtorens op het schip. Verkwikke- lijk was deze aanblik zeker niet bij het slech- te weer, dat heden den heelen dag heerschte, terwijl het eeuwige draaien van de torens de toeschouwers op den duur zeker dol zou heb ben gemaakt. De opvattingen van de deskundigen, die aan den tocht deelnamen, bleken verdeeld te zijn. Er waren erbij, die opgetagen waren, anderen, en hierbij bevonden zich ook enke- len.onzer landgenooten meenden, dat de ro de zijden aan de hand waren gedaan om in het IJ den toestand te verbeteren, behoor de ook een omdijking van het I J. Over deze kwestie is vooral ondeir de tech nici heal wat te doen geweest en van een com munes opinio was absoluut geen sprake. Koning Willem I ging zich ten sl'oEte ook ernstig bezig houden met dit onderwerp. In de Raadszi'tting van 25 Februari 1818 ward vooriezing gedaan van een missive van den gicuverneur van de provinde Ntord-Hol- land aan burgemeesteren van Amsterdam, waarin kennis werd gegeven, dat de koning, ten gevolge van de verzoekra dioor burge meesteren van Amsterdam, door den gouver- neur van N-Holland en meer bcpaaldelijk door den Raad van Amsterdam bij den „suaat van begrooting voor den dienst 1818", beslo- ten was: „om te helpen diaarstellen de om- „dijking van hot 1 J, zcoals he t on twerp, daar- „toe door de poging y der vroegere regeering „der stad (Amsterdiam) aan het licht ge- „brachi!:, door aille kundigen, onder de zich edurende de laatste jaren afgewisseld heb- ende gouvernementen getoetst en goedge- „kieurd (alleen onuitgevoerd gebleven door „de staatsverwisselingen, welke dit goede ,,1'and heeft ondervenden), teneinde a1zoo aan „de bedenkelijke opslikkinigen van den IJ- stroom, „welke het nader end verlies van alien han- ,drl en welvaart en de noodzake'ijke ver- „plaatsing van's Rijks werven en etablisse- „menten bedreigen, zooveel mogelijk, paal „en perk fe stellen, verzoekende hij, heer „staatsraad gouverneur, aan heeren burge- „meesteren, om den Raad dezer stad van de- „ze vaderlijke gezindheid van Z. M kennis „te doen dragon, met de verzekering, dat Z. „M. voornemens is de uitvoerbaarheid der „zaak door bekwame en bevoegde ingczete- „nen der hoofdstad opzettelijk te doen on- „derzoeken". Met algemeene stemmen besloot de Raad van Amsterdam, na deze mededce'Lng, den gouverneur van N.-Holland te verzoeken aan den koning namens den Raad de belang- stelling van den Raad voor het voornemen van Z. M. kenbaar te maken en de gevoelens van dankbaarheid en erkentenis over te brengen „op wel k dit vernieuwd bewijs van s konings vaderlijke declneming in den bloei en de welvaart der hoofdstad een zoo rechtmatige aanspraak heeft." Er verliepen eenige maanden voor de kwestie van de bpcfi'Mng van het 11 op- nieuw w den Raad van Amsterdam werd aebracht. torschepen in de praktijk slechts waarde zou den kunnen hebben bij een vaart van 4 tot 8 knoopen per uur. Voor een geringe snelheid voldoet elk gewoon zeilschipp, terwijl bij een snelheid van meer dan 8 knoopen geen groo- ter nut.ig effect zou worden bereikt. Van be lang zal het zeker wezen het rotorschip eens bij stormweer in actie te zien. Of voorts ook groote oeconomische voor- deelen aan den bouw van rotorschepen ver- bonden zijn en of bijvoorbeeld de vrachttarie- ven op rotorschepen tengevolge van geringe- re verbruikskosten verlaagd zouden kunnen worden, zal eveneens nog moeten blijken. Dat men intusschen in Duitschland toch vertrou- wen in de uitvinding van Flettner stelt, blijkt wel hier uit, dat, naar wij vernemen, de Ham burg Amerika Lijn een rotorschip van 9000 ton heeft besteld. Toen we in een stroomenden regen weer te Kiel aanlandden, lag de Buckau reeds aan den wal. De gelegenheid zou nu worden ge- boden het rotorschip te bezoeken. Onze gast- heeren maakten nu een zonderlinge fout in de regeling. Zij wilden de talrijke bezoekers groepsgewijze op de Buckau toelaten en de honderden anderen verplichten zcolang aan boord van de Hapag te blijven om hun beurt af te wacliten. Deze houding lokte heel wat luidruchtige protesten uit. De gasten wilden aan wal en drongen naar de loopplank Een jongmensch poogde nog de bezoekers tegen te houden, maar de ontevreden protesteeren- de menigte was hem te machtig en weldra stond men aan land. Van de gelegenheid om alsnog de Buckau en haar hoogst eenvoudi- ge inrichting elke tores, wordt in bewe- ging gebracht door een motor van slechts 12 P. K. werd toen nog druk gebruik ge maakt. VERDUISTERING VAN PORCELEIN EN KRISTAL. In den Iaatsten tijd werden hier tal van Ms- ten niet Meissner porcelein, krislal, (als werk enz., bestemd voor hst buitenland) openge-' broken, ge'ecligd en weer gevuld met steenen en papier tot op het oorspronkoliijke gewicht. In verband met dezen dlefstal is de eigenaar van een groot warenhuis alhiier gearresieerd, tegeiijk met een grcssier uit Hamburg en een 20-tal handlangers. De eigenaar van het Warenhuis is, na verfroor op vrije voeten ge steld tegen borgstonting van 200.000 goud- mark. GEVAARI.IJK SPEELGOED. Dq Directeur der Gemeente-EIictriciteits- werken zendt ons de volgende waarschuwing, 'dus het Hbld,: Door een uitgebreid enderzoek is mij geble- ken, dat in vele speelgcedwinkels en ook door installateurs, z.g electrisch kinderspeelgoed wordt verkocht, dat in de handen van kinde- ren. levensgevaariijt genoemd mag worden. Dit speeleoed be®'a?t meestal uit een electri- schen spoortrein welke door tusschenkomst van een lampciiweerstand wordt aangeslo- ten op de netspanniug. De uitvoering is zoo or.voldoende, dat kindtren zeer gemakkelijk in aanraking kunnen komen met de voile 220 Volt spanning, terwijl reeds bij het aanraken van een pool, zij blootgesteld kunnen worden aan een spanning van 127 Volt tegen aarde, welke ook reeds zeer gevaarlijk genoemd mag worden Dikwijis worden deze electrische spoortreinen ook aarigesloten aan een trans- formator, waarvan de primaire zijde zeer on- void oende tegen aanraking is beschermd, welke uitvoering daarom minstens even ge vaarlijk genoemd mag worden. Ook werd een z.g. electrisch kinderfornuisje aangetroffen (nota bene nog wel bij een install a teur), dat direct op de 220 Voltleiding moest worden aarigesloten! Er zijn mij dan ook reeds gevallen gerap- porteerd, waar kinderen gevoelige schokken van dergelijk „speelgoed" hebben ontvangen, waarbij het een geluk mag worden genoemd, dat tot op heden nog geen ernstiger onge- lukken zijn gebeurd. Ik vrees echter, dat met het a.s. St. Nico- laasfeest vele ouders hun kinderen zullen blij- maken met dergelijk gevaarlijk speelgoed, Intusschen zat Willem I niet stil. Hij benoemde in de maand April (K. B. 11' April 1818 no. 52) een staatscommissie, wel ke tot opdracht kreeg, om na examioatie „van een ontworpon plan van omdijking van den Yestroom voor Amsterdam, eerst en vooral onderzoek te doen naar de middelen, waardoor de fondsen, tot de uitvoering van dit pfian benoodigd, op de meest geschikste wijze zoude kunnen worden' gevonden". Tot leden dezer Staatscommissie benoem de de koning de heeren: van Tets van Gou- driaan, Jacob't Hoen, Jan Brouwer Joachim zoon, Jacob Saportas, A. van der Hoop en G. G. Clifford. Het uitvoerig raport dezer Staatscom missie werd 15 September 1818 aan den ko ning uitgebracht. In dit rapport deelde zij allereerst mede,. dat de kosten aan de uitvoering van het ge- projecteerde plan ter bedijking van den ljstroom voor Amsterdam, tot een bedrag van 3 millioen gulden geraamd, ruim een half millioen hooger moest worden gesteld! Deze hoogere kosten vloeiden voort uit allerlei bijkomende werken als: krebwerk, loopgangen, steigers, due d'alven, nieuwe ligplaatsen voor schepen enz. Vervolgens werden de volgende vragen onder de oogen gezien. Door wie zal dit geld worden bij elkaar gebracht? en op welke wijze? Deze vragen konden eerst dan beantwoord worden, wanneer vast stond wie de onmiddellijke belanghebbenden waren, die deze bijdragen moesten doen. De Staatscommissie gaf als haar meemog te kennen, dat de onmiddellijk belangheb benden waren: le het Rijk, 2e de Stad Am sterdam en 3-e de handel van Amsterdam. De benoodigde som moest dus door het Rijk en de stad worden bijeengebracht. Het Rijk zou 1/3 en de stad Amsterdam, als met zich vereenigende de belangen van den handel, 2/3 hebben te betalen in de vereischte kosten. Als middel, om aan de benoodigde geldlen te komen, gaf de commissie in overwegnig het doen eener geldnegotiatie (geldleening). De gelden zouden bij gedeelten bijv. in een tijdvak van 6 a 7 jaren, naar behoefte moeten worden opgenomen. Het zou wenschelijk zij®, dat met betrek king tot deze geldnegotiatie tusschen het Rijk en Am?' rdam een overeenkomst aao- gegaan wordt OOOS 30, 60, 90 Cent. By Apoth. en Drogisten. Pharm.Pabr. A.Mi|nh«rch Zeiat

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1924 | | pagina 6