DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
gfic
Een en ander over het eeuwfeest
van ons Kanaal. -
No. 295
Honderd zes en twintigste Jaarganj
Afoonnementsprijs hij vooruitbetaling per 3 maanden f2.—fr. per post f2.50. Bewijsn. 5 ct. Adverientiepi\ 25 et. p. regel, grootcre letters naar plaatsruimte.
Brieyen franco N.Y. Boek- en Handelsdr. v.li. Herms. Coster Zoon, Voordam C9, Tel. Administr. No. 3. Redactie No. 33.
ZATERDAG
Baiter! land
Bezoebt de Soiree
„Be ¥ereenigde Sangers".
Dft summer
off 3
1024.
Directeur: G F(. KRAIt Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. DECEMBER
Als deze courant verschijnt, herdenken wij
den honderdsten verjaardag van het Groot
Noord Hollandseh kanaal.
Dan hebben tal van autoriteiten zich naar
ons Stadhuis begeven om daar te hooren
wat de oud-Inspecteur-Generaal van den
Rijkswaterstaat, de heer J. C. Ramaer, op
dezen gedenkdag over de wordingsgeschiede-
ms en de beteekenis van dit vaarwater aan
zijn ongetwijfeld belangstellend auditorium
zal hebben mede te deelen.
Die belangstel'ling is uit verschillende ar-
tikelen in couranten en tijdschriften. dezer
dagen duidelijk naar voren gekomen.
Alom heeft men de beteekenis van dezen
dag gevoeld en niet het minst in Amsterdam
heeft men begrepen, dat het kanaal, dat on^e
hoofdstad met de lieldersehe zeesluizen ver-
bindt eens de weg geweest is waarlangs de
kwijnende koopmansstad nieuw levensbloed
toegevoerd werd, zoodat zij in de rij der
Europeesche handelssteden een eervoile
plaats kon blijven innemen.
In een serie artikelen, dezer dagen in onze
courant verschenen, heeft de Alkmaarsche
gemeente-arcfiivaris duidelijk doen uitkomen
dat het kanaal Voor den bloei van onze
hoofdstad van overwegende beteekenis ge
weest is en al trekken de trotsche zeekastee-
len tegenwoordig vanuit de Amsterdamsche
havens langs een korteren weg naar zee en
is het Groot Noord Hollandseh kanaal daar-
door in hoofdzaak tot een verkeersweg voor
de binnenvaart geworden, toch is het plicht
allereerst van Neerlands hoofdstad, op dezen
dag met groote dankbaarheid de verdiensten
van de thans honderdjarige te herdenken.
Het officieel orgaan van het Onderwijs-
fonds De Binnenvaart heeft daarop in zijn
Decembernummer nog eens nadrukkelijk de
aandacht gevestigd.
Amsterdam was ruim honderd jaar gele-
leden voor groote schepen slechts over de
Zuiderzee te bereiken en geladen koopvaar-
ders, die vanuit verre landen goederen voor
de oude Amstevstad aan boord hadden,
moesten, wanneer zij meer dan drie Meter
diep waren, gedeeltelijk op de reede van
Texel lossen alvorens zij hun reiskonden
vervolgen.
Schepen vanuit Amsterdam mochten
slechts een zoo beperkte vracht innemen, dat
zij niet meer dan drie meter diepgang had
den.
Ledige vrachtbooten of oorlogsfregaten
die dieper lagen werden bij Pampus op z.g.n.
scheepskameelen geladen, een soort dok zon-
der wanden, gevormd door twee aan elkaar
verbonden platboomsvaartuigen waartus-
schen het schip in de touwen rustte.
Zoodoende kon men de schepen 5 a 6 voet
opheffen en ze over slikken en banken naar
dieper water voeren.
Geen wonder dat Amsterdam door deze
belemmering van zijn zeehandel een stad van
minder beteekenis dreigde te worden.
Er werd een aanvang gemaakt met het
graven van een kanaal van Durgerdam door
Waterland tusschen leidammen in de Gouw-
zee en daarna door Marken heen waar het
aan den Oostpunt van het eiland in zee moest'
loopen.
Maar men begreep, dat dit op den duur
geen vermindering van moeilijkheden zou
brengen en in 1819 werd eindelijk een begin
gemaakt met het graven van het Groot
Noord Hollandseh kanaal dat de schepen
van uit Amsterdam naar het Nieuwediep, en
de Noordzee' zou voeren.
Onder leiding van den bekenden water-
bouwkundige Frederik Willem Conrad Jr.,
kwam na ongeveer 6 jaar de nieuwe verbin-
ding tot stand.
Naar De Binnenvaari meldt, hebben de
kosten van dit vaarwater twaalf en een half
millioen gulden bedragen.
Het kanaal is 78.5 K.M. lang en schepen
met ruim 5 M. diepgang en ten hoogste 1100
a 1200 ton laadvermogen bereikten na twee,
drie of vier dagen vanuit den Helder het I J.
Bij tegenwind trokken tien of twintig
paarden aan weersziiden van de oevers cle
zeilschepen voort, zoodat het begrijpelijk is
dat deze tochten in donker en bij stormweer
voornamelijk omdat een viertai sluizen ge-
passeerd moesten worden met buitenge-
wone moeilijkheden gepaard gingen.
In 1855 kwam bij Purmerend een tweede
grootere Sluis met een schutkolklengte van
bijna 70 Meter tot stand en.in 1864 werden
de nieuwe Willem Ill-sluizen in de zooge-
naamde Volenwijk over het IJ in gebruik ge-
nomen.
Dit bracht wel eenige verbetering maar de
leiigte der sluis te Purmerend was oorzaak
dat schepen met meer dan 1200 ton laadver
mogen te Nieuwediep moesten blijven.
Voor de groote stoomvaart is het kanaal
later niet van beteekenis geweest.
Wel werd het dit voor steden als Alkmaar
en Helder waarvan voornamelijk laatstge-
noemde aan; het kanaal zijn opkomst heeft
te danken.
De Stoomvaart Mij. „Nederland" die in
1870 opgericht werd, heeft negen jaar lang
haar zetel aan het Nieuwediep gehad van-
waar haar mailbooten iedere 4 weken naar
Indie vertrokken.
Maar in 1879, toen het Noordzeekanaal
al drie jaar voor de seheepvaart was ge-
opend, werden door het stoomschip „Prins
van Oranje" het personeel en de geheele
kantoorinventaris voor goed naar Amster
dam overgebracht.
Nadien is het Groot Noord Hollandseh
kanaal. welks aanleg in het begin der 19e
eeuw iaderdaad tot de waterstaatswerken
van groote beteekenis behoord heeft, voorna
melijk voor de binnenvaart van belang
geworden.
Naarmate het aantal zeeschepen vermin-
derde is dat der binnenvaartuigen zeer sterk
vergroot en het kanaal bewijst'thans nog zu -
ke belangrijke diensten, dat het gezonde
economisch leven onzer provincie bij het goed
functioneeren van deze belangrijke ver-
keers-slagader ten nauwste betrokkrti is.
Zooals gefegd, veel zeeschepen wagen
zich niet meer in dit betrekkelijk nauwe bin-
nenwater waar de vaart door bruggen en
sluizen een groote belemmering ondervindt.
De zeeschepen trekken van en naar onze
hoofdstad door het Noordzeekanaal, dat de
gemakkelijkste weg van Amsterdam naar zee
is geworden.
Een enke'e zeeboot die zich door de Hel-
dersche sluizem in het kanaal waagt is op
weg naar Purmerend of Alkmaar en veelal
een houtsehip, dat hierdoor gelegenheid
krijgt zijn lading zoo dicht mogelijk bij de
plaats van bestemming te lossen.
De tijd van het rustige varen, waarbij men
door zeilen of met behulp van paarden reeds
naar veler opvatting met betrekkelijk groote
snelheid vodruit kwam, ligt reeds lang ach-
terons.
Met de steeds technisch volmaakter stoom-
machines en motoren is de snelheid der sche
pen een belangrijke factor in het financieele
succes van tal van handelsondernemingen
geworden.
En die snelheid vraagt ruimte van bewe-
ging en zoo weinig mogelijk belemmering
door bruggen en sluizen.
Zelfs toen een tweetal jaren geleden de
Alkmaar" van oirze gemeente naar Londen
voer, was de langdurige en betrekkelijk moei-
lijke vaart van hier naar de Heidersche zee
sluizen een ernstige belemmering in den con-
currentie-strijd die dit goedkoopere vracht-
bootje met de schepen der groote Holland-
sche stoomvaartlijnen had aangebonden.
De tijd is lang voorbij, dat een zeeman
zich op het betrekkelijk smalle kanaal in
prettig vaarwater gevoelt en wij zullen niet
licht vergeten hoe de kapitein van de „Alk-
maar" op zijn tocht naar den Helder aan een
stuk door op het ongelukkige varen in de
Noord Hollandsche „kikkersloot" heeft ge-
scholden.
Laat ons kanaal in den loop der jaren voor
onze zeevaarders dan een kikkersloot gewor
den zijn, dit neemt toch niet weg, dat een
gedenkdag als deze in "de geschiedenis van
Neerlands' handefcen nijverheid van groote
beteekenis mag genoemd worden.
Het Groot Noord Hollandseh kanaal is
geen mislukking geweest, het heeft in het
verleden als zeeweg zijn belangrijke diensten
bewezen. en het is thans nog als een gemak-
kelijke waterweg van zeer groot belang voor
al'le steden en aorpen die in zijn nabijheid
zijn gelegen.
Ook Alkmaar profiteert daarvan.
Hoe mooi ligt, vanuit het water bezien,
onze stad langs den kanaaloever, wie, die per
schip hier aankomt, wordt niet getroffen
door den aanblik van deze oude pro-
vinciestad welker torens zich zoo wonder-
mooi boven dat breede panorama van groote
en kleine gebouwen verheffen.
En hoe getuigt niet het steeds wisselend,
rustelooze waterleven, het laden en lossen-,
het voorbij varen van beurtschepen, het slee-
pen van lange snoeren vrachtaken en hout-
viotten, hot spelevaren van roei- en zeilboot-
jes en de bedrijvigheid op langs den wal ge-
meerde tjalken en klippers, van een gezond
economisch leven, dat aan den waterkant
onzer stad de beiangrijke in- en export van
tal van handelsproducten illustreert.
Allonaar heeft aan- het Groot Noord Hol
landseh kanaal een belangrijk deel van zijn
gestadigen bloei en vooruitgang te danken
en op dagen als deze mag daarop in onze
courant nog wel eens afzonderlijk de aan
dacht gevestigd worden.
- -
Wij hebben im onze heel oude jaargangen
eens nagezocht hoe onze voorvaderen in
1824 tegenover de opening van het kanaal
gestaan hebben en knrnien met voldoening
constateeren, dat er toen hier ter stede alge-
meene vreugde over de totstandkoming van
dit water heerschte en dat men daar
van voor de toekomst groote en ze-
ker niet onvervulde verwachtiu-gen heeft
gekoestei;d.
De Alkmaarsche courant was toen een
weekblad en de. berichtgeving - zelfs over
belangrijke gebeurtenissen geschiedde niet
•zoo viiig en volledig als dat in onzen tijd
een noodzakelijkneid is geworden.
Zoo vindem wij nieis vermeld over de voor
deze stad toch ongetwijfeld belangrijke gc-
beui'teuis van het ter plaatse graven en de tot
stanclkoming van het groote werk en ^.elfs
geen woord ter voorbereiding van de gebeur
tenissen die te Amsterdam of elders bij de"
opening van het kanaal hebben plaats ge-
vonden.
Dat het eerste schip op 13 December 1824
uit Amsterdam is vertrokken bleef onver-
mel-d, maar op 16 December is dit schip voor
Alkmaar verschenen en dat is de dag geweest
waarop hier ter stede op feestelijke wijze de
opening van het Groot Noord Hollandseh
kanaal gevierd is.
Daarover treffen wij in de Alkmaarsche
Courant van 20 December 1824, onder de
„Binn-enlandsche berigten" het volgende
nieuws aan:
Alkmaar den 16 Decemb. „De geheele be-
yolking dezer stad decide heden in de leven-
digste vreugde, door ooggetuige te zijn, dat
Z. M. Ooriogs Fregat Bellona van- 44 stuk-
ken, onder bevel van den Kapitein ter Zee
en Equipagiemees-ter Roepel, zopder eenige
de minst-e hindernis, het ook lan-gs en door
deze Stad gegraven Groot Noord-Holland-
sche kanaal, onder het spelen van het Caril
lon, het muziek der Dienstdoende Schutt-erij,
het vlaggen van de publieke gebouwen, sche
pen en molen-s en onder een herhaald hoezee
statig werd doorgevoerd op de reize naar
het Nieuwe Diep.
Hulde zij aan Z. M. toegebragt' voor de
guhst aan deze Stad, door zoodanige lif
ting van het Groot kanaal, op de voordragt
van het Bestuur, in het gegrond vooruitzicht
van m-eerderen Bloei en Welvaart der inge-
zetenen toeg-estaan, bewezen..
Eer-e hebbe de Uitvoerder van dit Groot-
sche Werk, en dat het reeds wankelend voor-
oordeel tegen hetzelve, thans geheel zwijge—
Alkmaar den 20 December. Een groot
aantal onzer lezeren is met ons getuige ge»
weest van de geb-eurtenissen welke in de vo-
rig-e week hebben plaats gehad, welke zoo
veel' goed gevolg beloven voor de welvaart
van deze Stad en Ingezetenen en waarover
deszelfs geheele bevolkin-g zoo ongedwongen
hare vreugde en genoegen heeft aan den dag
gelegd. Op Donderdag aen 16en dezer des
morgens omtrent negen uur is door deze Stad
gepasseerd Zijner Majesteits Fregat van
Oorlog, de Bellona. kapitein Roepel. en op
Zaturdag den 18en het geladen Oost-Indisch
Retour-schif) de Christina Bernhardina, kapi
tein Zijlstra, beiden zonder eceiige de ininste
legen-stand of ongemak.
Wij zullen Van deze eerst vruchten van de
opening van het Groot Noord-Hollandsch
kanaal in- eene volgende een nader en meer
omstandig berigt geven, wij bidden intus-
schen de goede Voorzienigheid dat Dezelve
verder de gevolgen Zegene van deze groote
pnderneming welke wij aan de wijze maa-t-
regel-en en de standvastige volhardin-g van
onzen goederi Koning te danken hebben en
het welberaden overleg, hetwelk over alle
onkundigen of kleinmoedigen tegenstand
hoeft gezegepraald."
Uit het bovensiaande Stadsnieuws blijkt
wel, dat onze -voorgangers er een heel ande-
ren vorm van berichtgeving op nahielden dan
die waarop wij thans gewoon zijn de nieuws-
berichten .e algemeener kennis te brengen.
Wij zullen zelf maar niet beoordeelen
welke de meest wenschelijke is, maar m-ogen
er wel.even op wijze-n, dat in die courant van
20. December 1824 tcch betrekkelijk weinig
aandacht aan deze voor onze gemeente zoo
belangrijke ge-beurtenis is geschonken.
Wel belcoft de Redactie „in eene vcflgen-
de een nader en meer omstandig berigt" te
geven, maar wij hebben daarvan ook in den
vo'ucrden jaargang g-een spoor meer kunnen
ontdekken.
Wel blijk-en er toen ter tijde ook al lezers
te zijn geweest die hun overvc-1 gemoed in
dichtvorm meenden te m-oeten luchten, als ge
volg waarvan wij in de Alkmaarsche Con-
rani van 27 December 1824 onder de ,,Bin-
n-en-landsche berigten" een op 25 December
gedateerd gedicht van den volgenden inhoud
aantreffen
Hulde
Aan den Hcog Edel Gestrenge Heer J.
Blanken Jan:sz., -Siaafsraad, Inspecteur-Gene-
raad van's Lands Waierstaat, etc. etc. bij de
opening- van het Groot Noord-H-oli-andsch
Kanaal, c p den 16den December 1824.
Blanken, Jahit is voldongen
Sehcon, Ja Schoon! is't pleid beslecht;
A-lle harten, allc tongen,
Dcen aan Uw verdiensten regt.
't Driest vooroordeei, ligt gebreideld,
Vuige las ter, zit versuft,
Helsche listen, zijn verijckld,
Door Uw kund' er: moed varbluft
Daar, waar men vcor twee, drie jaren
't'Wolrijk schaap en melkrijk Vec,
Hunne zuivelen zag vergaren,
Vindt men nu den weg naar zee.
Wie wie stond niet opgetogen
Toen Bellona, 's Lands Fregat
Voor de nog cteeds weiflend' cogeu
Zeewaarts trek, door deze stad.
Toen Christina Bernhardina
Zwaar belaan hie, binnen kwam;
't Eerst der nieuw en weg van Java
Huisv/aarts trok naar Amsterdam.
Schoon, ja schoon! is *t Pleit voldongen
Eer z\yBlanker's grcotsch beleid
Allc liarten. alle tongen,
Roemen Blanken's werkzaamheid.
Voornamelijk uit die gedicht blijkt wel,
dat er destij is heel wat verschil van mee-
ning bestaan heeft en dat de voorsianders
een zwaren strijd gevcerd hebben eer zij hun
kanaalplmnen konden verwezenlij-ken.
Wat dit betreft, is wat wij thans ten op-
zichte van de plannen der West Friesche
Kanaalvereeniging kunnen opmerken eigen-
lij'k niets bijzonders.
Wellicht zal over het verschillend inzicht
dat thans tot uiting komt over ruim honderd
jaar in deze courant een afzonderlijk herden-
kingsartikel worden opgenomen.
Over de gebeurtenissen van een eeuw ge
leden vinden wij in de oude jaargangen niet
veel vermeldenswaardigs meer.
Vanat de opening is langen tijd in de Alk
maarsche Courant geregeld melding gemaakt
van de „Gepasseerde schepen door Alkmaar
langs het Groot Noord-Hollandsch Kanaal".
De volgende beridit-en uit de eerste helft
van den Jaargang 1825 willen wij ten slot-te
hier nog een plaatsje inwinnen.
Alkmaarsche Courant van 3 Jan. 1825.
Gepasseerde schepen door Aikmaar langs
het Groot N-oord-HipUandsch Kanaal.
Den 16en DecemberZ. M. Schip van
Oorlog Bellona, ender bevel van kol. Roepel,
komende van Amsterdam, gaande naar
's Lands Dok aan hei Nieuwe Diep.
Den 18 dito. Christina Bernardina, kapt.
H. H Zijlstra, komende van BataVia, gaande
naar Amsterdam.
Alkmaarsche Courant van 10 Januari.
Den 5en Januari J. Oelsen, De vier Ge-
hroeders van Havana. N. N. The New
Phoenix Eng. schoener) van Londen.
6 dito. G. S. Ro.gans, Margaretha K;a-
sina van Cette.
7 dito. Pieter Bakker, Briseis van
Smirna; alle g-edestmeerd naar Amsterdam.
Kap J. D. Zijlstra, de Concordia; naar
Marseille, welke voor deze sfad was leggen-
de, is den 5en Jan. 's avonds ten 10 uur van
hier naar het N. diep vertrokken en den vol
genden morgen vroegtijdig aldaar aangeko-
men. Dit is het eerste schip, hetwelk langs hei
Noord Hollandseh Kanaal van Amsterdam
is afgekomen.
Alkmawsche Courant van 17 Januari.
Jan 15 N. N. de 3 Vrienden van Amster
dam naar Hull,
In ons vorige no. is abusif gemeld N. N.
The new Phoenixmoet zijn: James Ansdell,
Kitty (Eng. B-riksehip) van Hull naar Rot
terdam, doch zal zijn lading te Amsterdam
lossen. Dit schip heeft de reize van het N. diep
tot Amsterdam, in 33 uren afgelegd.
Alkmaarsche Courant van 9 Mei 1825.
Alkmaar den 7 Mei. Op cien 4e dezer
maand is alhier gearriveerd het schip de
Vricndschap. kapitein R. R. Sap, geladen met
Engelsch klipzout en komende direct van
Liverpool, ingeklaard voor deze stad, voor re-
kening van de Firma van Anne Stuurman en
Ccmp. en alhier thans in lossing -liggende.
Dit eerste voorbeeid, waarmede Alkmaars
ingezetenen zidi mogen geluk wenschen,
strekke ter aanmoediging van alle handel
drijvende burgeren en alien die op deze wijze
kunnen medewerken om deze Stad tot een be
langrijke 1-osplaats direct uit! zee, te maken,
opdat alzoo-, met steeds toenemend vertier,
haar welvaart en voorspocd gestadig ver-
meerdere en verbeterd worde.
De laatste wensch in het oude persbericht
uitgesprcken is zeker in vervulling gegaan.
En al is onze stad dan niet, zcoals ver-
wacht werd, een belangrijke loaplaats direct
uit zee geword-cu, todi heeft zij in den loop
der jaren in tcenemende mate van de zege-
ningen van die vaarwater voor de binnen
vaart geprofiteerd.
Het Groot Noord-Hollandsch Kanaal heeft
en krachtig toe bijgedragen dat Alkmaar een
stad is, waar handel en nijverheid door een
gemakkelijk schecpvaart-verkeer van groote
beteekenis zijn geworden.
In deze voornamelijk voor de cmgeving
zoo belangrijke provinciestad, die als centrals
marktplaa-ts steeds drukker bszocht wordt,
heeft men aan de tot-stand homing van dit ka
naal veel gocds te danken.
Nu hier ter stede voor ions geheel-land net
eeuwfeest herdacht wordt, mochten wij niet
nalaten in mzs courant even afzonderlijk op
de groote beteekenis van dezen dag vcor de
stad onzer inwoning te wijzen.
DE POLIT1EKE TOLSTAND IN
DU1TSCHL AND.
in een interview van den Duitschen rijks-
kanselier met een medewerker van het „Ham-
fcufger Fremdenblatt", wees Marx erop,
dat de midden-partijen, van de sociaal-d
rne'eraien tot de Beiersche Volkspartij, in den
vorigen Rijksdag ie zamen 253 leden tel-
deu en in den nieuwen meer dan 302. De
rechtsche -c-ppositiepartijen daarentegen,
Duitsch-socialen, De i i t sell - Volki schen
Duitsch-nationalen, hadden voorheen 142
leden in den Rijksdag. titans nog maar 125.
•De uirspraak der kiezers is der'nalve klaar en
duidelijk geweest. Vclgcns-Marx ligt het nu
cp den weg der parlijen, uit den uitslag der
vcrkiezingen van 7 dezer de nodtiigd gevolg-
trekkingen te maken.
Sedert het aaniiemen van de Dawes-wet
door ckn Rijksdag, vervoigde hij, is de ksves-
tie eener gewaarborgde regeeringsmeerder-
ZONDAGAVOND 8 uur in „HARMONIE".
Optreden van den Parodist Harry Woodward.
Kaarten bij G. HARTLAND, Sigarenma-
gaziju, Langestraat.
G'EVONDEN VOORWERPEN.
Aanwezig aan het Bureau van politie,
Langesnaat en aldaar te bevragen op alle
werkdagen tusschen 1 en 1 uur, de n a vol
gende vborwerpen als gevonden gedeponeerd
op 6, 7, 8, 9 en 10 December 1924. Huis-
sleutel, handschoen, ceintuur, schoen, man-
telband, kinderhandschccn, tasch met boocl-
schappen.
Aanwezig en te bevragen bij de navolgen-
de ingezetenen, onderstaande voorwerpen, als
gevonden aangegeven op 6, 7, 8, 9 en 10
December 1924. P. Korn, Voordam 3, muts.
J. Schipper, Overdiestraat 38, hondenpen-
ning 535. A. Peetoom, Koorstraat no. 6,
broche. Pauwels, Achterom 12, zwarte kip.
A. Klunnen, Laat 148, bos sleutels. G. Beem-
sterboer, Fnidscn 57, vrouwenzak met in
houd. G. Sander, Popelmanslaan 4, huissleu-
tel. G. Stam, Akcrslaan 19, damestaschje
met inhoud. R. Klooster, Popelmanslaan 24,
spaarzegclboekje. J. Rek, Oudegracht 74,
portem. G. Blauw, Ritsev. mantelceintuur.
Mevr. Eecen, Kennemerstr.w. 77, kinderporte-
monnaie. G. Bierstedc, Kennemerstraahveg
13, armband. D. Groot, Snaarmanslaan 75,
rozenkrans in etui. G. Ruiter, Nieuweslooi
81, witte kindcrhandschoen. D. Groot, St.
Elisabethsgesticht, damesherloge. C. Berk-
hout, Compagniee-iraat 10, dameshand-
schoen. S. Brakenhoff, Overdiepad 28, ro
zenkrans. Mevr. 911 Wijngaarden, Nas-
saugarage, cortemonnaie met inhcua (bus
Bergen). C. jaspers, Akerslaan 8, groote
pop. A. Balder, Westerburgsh'aat l, dames
taschje. Prins Zomerdijk, Laat, paar pan-
tc-ffels. D. Hilderingj Luitik Oudorp 66, ro
zenkrans. Lauweys, PaVglop, parapluie. C
Snijders, Huiswaard, hfil. N.< E. Melker,
Nieuwpoortslaan M*139, kinder tasch je. J.
Stroomer, Spoo^strar.t 63, hruine hand
schoen. A. Bnssen, Middenstraat .13, zilvc-
ren kettinkje. P. Servas, Achterwezek 12, vul-
petlpod. A. K-luft, Omval "51, wolkn muts.
S. Will ekes, Marialaantje l, rijwieibelas-
-tingplaatje. P. Nimwegen, Hoeverka.de 12,
handschoen. C. Plato, Laat 4, vulpotlcod.
Annie Kaal, .Achterstraac 60, speen. C.
Smit, Friescheweg 38, brcche. Hulskamp,
Oudegracht 210, zwart poesje.
Blank,
Stuartstraat 3a, iieistaschje. G. Bauwer,
Kaarsemakersgracht 2, benzinespuit. H.
Ijemels, Olarissenbuurt 15, zwart kinder-
portemonnaietje.
Wanneer men wedcr in het bezit is van het
verloren voorwerp, wordt men verzocht- hier-
van kennis te geven aan het Bureau van
politie.
heid acuut geworden.
Een verbreeding der regeering naar rechts,
ging de rijkskanselier voort, waariegen ik bij
cle tegenwoordige buitenlandsche pesitie van
Duitschiand zekere bezwaren heb, welke ik
reeds herhaaldeiijk heb uitgesproken, is in
cien- nieuwen Rijksdag, cok ender de cterao-
craten, cp papier mogelijk. Doch ik gel-oof
niet, dat die voor de voortzetting der be-
staande buitenlandsche politick gewenscht cf
zclfs duldbaar is, Daarover loopen de niee-
ningen uiteen. Ik -voor riiij, verklaarde Marx,
kan deze vraag niet bevestig-end beantwoor-
den. A-l zou het ook overeenstemmen met den
vvil der partijen, ook deze mogelijkheid te
schcppcii, dan zou ik aan dat verzoek geen
moeilijkheden in den weg leggen, maar per-
sociilijk .geloof ik nictrdat ik de verantwoor-
ding daarover op mij zou kunnen nemen.
Op een vraag van den hezoeker verklaarde
Marx, dat het centrum steeds op het stand-
punt heeft gestaan, dat slechts zakelijke
gronden vcor de kwestie der coalitievorming
beslissend mogen zijn, en dat iedere onder-
steuning \an de tot nog toe gevolgde bui-
tenlandsche politiek, onverschiliig of die van
reohts of van links komt, wdkom zal zijn,
mils slechts waarborgen werden gegeven, dat
de huidige koers der buitenlandsche politiek
gevclgd zal worden.
DUITSCHLAND'S BEGROOTING
\'OOR 1925.
ykan den Duitschen rij-ksraad is de rijksbe-
grooting vcor 1925 aaugeboden. De verte-
genwoordiger der rijksregecring decide medc,
dat de rijksregecring vcrwacht, dat de alge-
meeue toestaci-d het in het financieele jaar
1925 mogelijk zal maken, de in de begrooting
opgenomen leeningsbedragen ie vinden door
het plaaisen van leeningen op langen terniijn.
Het is niet mogelijk ecu eenigszins be-
h'omvbare schatting te geven van de aan be-
lastingen'te ontvangen gelcien, omdat men
juist 5ezig is met een herziening van de beias-
tingwetg'eving en cle finaucieele verrekening
met de verschillende Duiisdie staten eerst 31
Maart 1925 wordt beeindlgd.
De derde oorzaak der onzekerheid ligt
daariu, dat we! is waar de herstelleveringen
nice op tie rijksbegrooting zouden drukken,
doch dat desniettcgensraande voor het tweede
jaar van de liersteibetalingea veriangd wordt,
dat 500 millioen riiksmark op de riiksbegroo-
tine zai worden uitgetrokken.
1 let cutwcrp-begrooHng van het algemeene
i ijfcsb cheer vertoont voor de gewone'begroo-
bnT cvenwichtiee balans van 5.5 milliard
ALRMAARSCHE COURANT.
vM.