AlKmaarsche Gourant FEIJILLETON. Vrjjdag 16 Jaimari lngezonden stukken No. 13. 1925. Honderd Zeven en Tvlntlgste Jaargang. (Buiten veraniwoordelijkheid van d-e Redac- tie. De opnanie in deze rubriek bewijst geens- zins dal de redactie er nude instemu) DE BERGER SCHOOLKWESTIE UND KEIN ENDE. Dit artikel wi zijn een storm aanval tege® on vers t and en misschien onopzettelijke mislea ding. Lang genoeg heeft het Bestuur der Berger Bcihoolvereeniging gezwegen bij geheimzinnig gefluister en openlijken aanval nu nk de aanbesteding van het nieuwe schoolgebouw •r geen reden is, langer te zwijgen over cijfers en geldsommen, is het oogenblik gekomen, waarop het Bestuub eens voor al wenscht af te rekenen met alle dwaasheden en klein, on- dergrondsch gewroet. Dit artikel is een stormaanval en een uit- daging: van de velen, die dag in dag uit on ten onmanneliike wijze we, ken tegen de school van de B. S., verwachten we na dezen aanval en deze uitdaging een open en krach- tig verweer, zonder halfheid, zonder lafheid, zonder vrees voor welke gevolgen ook. En zonder grofheid l Wij wenschen de Berger schooikwestie op 3 wijzen te beschouwen: a. principieel b. plaatselijk c. financieel. Het principt. leder onzer, ieder uwe, kent de ontwikkehng van de Nederlandsche onderwijswetgeving. Ieder weet, hoe de z.g.n. pacificatie heeft gebraoht de gelijkstelling van openbaar en bijzonder onderwijs. Gelijkstelling in zoover- re, dat daarbij in ruil voor enkele waarborgen en algemeene voorschriften aan de bizondere scholen werd toegekend het recht op dezelfde yergoeding door Staat en Gemeeate als aan de openbare scholen. Deze gelijk6telling is schijn. Inderdaad beteekende de pacificatie een zeer belangrijke achterstelling van het open baar onderwijs bij het bizonder onderwijs. Immers het bizonder onderwijs kreeg door die pacificatie dezelfde financieele voordee- len als het openbaar onderwijs, maar kon zich ontwikkelen op 'n veel vrijere wijze dan't laat- ste. 't Werd losgemaakt van den invloed der gemeentebesturen en gemeemteraden, en ge- plaatsit onder den invloed van de ouders der sdhoolgaande kinderen of hun vertegenwoordi- gers. Dat beteekende invloed van die ouders bij 't benoemen der leerkrachten, bij't bepalen van de richting van het onderwijs en van de tendenzen, die het onderwijs zouden beheer- schen. Dat beteekende alzoo: de grootere belangslelling van die ouders voor hun school en als gevolg daarvan de grootere offervaar- digheid. Het is dan ook niet te verwonderen, dat aan vele der bizondere scholen werd gewerkt met groote kracht: er werd gestreefd nair het vormen van een groep leerkrachten, die wa- ren van een wil, die werden belieerscht door een bepaalde gedachte; er werd gestreefd naar moderniseering van het onderwijs, er ontbloeide een inniger contact tusschen ouders en leerkrachten. bij ouderavonden en bezoeken, bij tentoonstellingen en buitenschoolsche kin- derbijeenkomsten in een woord: er ontstond op verschillende van die bijzondere scholen een geest van ienheid en po'izie, die zich op de openbare scholen, waar in den regel de financieele vraag bij de leiding der gemeente besturen alles beheerschte, door hun speciale organisatie moeilijker kon ontwikkelen. De openbare school werd het kind' van de rekehing. t Niemand betreurt dat meer dian de voor- stander van algemeen neutraal volksonder- wijs. Immers dkt was het beginsel der openbare scholen: het geven van goed, neutraal onder wijs aan de kinderen van het heele volk zon der onderscheid van stand of godsdiienstige richting der ouders. Wat is er van dat oude ideaal overgeble- ven Er zijn overal in den lande opgebloeid; con- fessioneele scholen scholen, waar het on derwijs is doortrokken van 'n bepaalde kerke- lijke dogmatiek scholen, die de voorstan- ders van neutraal onderwijs onmogelijk kun- nen wenschen voor him kinderen, zelfs, ail er- kennen zij het recht van anddre ouders op die bepaalde scholen. Die scholen kunnen in het middelpunt van de belangstelling der ouders staan een belancstelling, door in- vloedrijke priesters en predikanten telkens op- nieuw gewekt en kunnen van die bel&ng- stelling de gunstige gevolgen ondervindener kan op die scholen geld worden pevonden voor duurder modem onderwijs, voor de bezol- diging van extra leerrkachten bier en daar voor schoolreizen en schoolfeesten, voor klas- seversiering en tal van andere belaognjkc dingen. Daamaast staan de openbare scholen, de stiefkinderen der gemeente. Enkele groote plaatsen met overwegend linksche genieemeraden trachten van de open- bare scholen te maken, wat ze kunnen: ze richten procfscholen op, schcppen kieine klas- sen en Ixrtere voorwaarden Maar dit brengt die gemcenten in de groolste inoeilijkheden. Want elke verbetermg van de gemetntescho- len brengt mee den plichtv opgclcgd door de Onderwijswet van 1920, om dezelfde vdrbete- ringen aan te brengen in iedere bijzondere school van de gemeente. Eui eenvoudige re- kensom bewijst de onmogelijkhcid om hier af- doende te verbeteren Totaal anders is de toestand op vele plaat sen met een overwegend rechtschen gemeente- raad. Waar de rechtsche leden in den regel hun hart hebben verpand aan de scholen van hun kleur en de bloei van die scholen. afhan- kelijk is can de verzwakking der openbare scholen is het werkelijk niet te verwoncl ren, dat onder hun bestuur de openbare scholen worden tot de bedelkinderen, die de kruimels van de tafel opvangen. Bloei der bizonaere verval der openbare scholen: ziedaar het noodzakelijik gevolg van de pacificatie. Is het wonder, dat velen der voorstanders van neutraal volksonderwijs, wars van alle dogmatiek. dit woord niet lan ger vertalen door bevrediging? Er is voor die voorstanders maar 66n weg- open: zij inocten de nadeelen van de onder- wijswet van 1920, de nadeelen van de pacifi catie voor het neutrale volksonderwijs ornzet- ien in voordeelen. En zij kunnen dat, door het „openbaar" onderwijs als „bijzonder" on derwijs te organiseeren Zij moeten loslaten de bekrompen -meendng, dat alleen van het neutrale gemeenteon&erw\\s heil en hulp is te verwachten. Zij moeten leeren inzien, dat op geen andere wijze de echte, oudc, neutrale volkssehool is te redden dan door haar los te koppelen van den jnvloed der gemeentebestu ren en haar te brengen onder de leiding van dife ouders en onderwijzers, die met ons van meening zijn, dat aan onze kinderen behoort te worden gegeven een onderwijs dat zich vrijer kan ontwikke'en dan he gacneente- onderwijs en dat zich laat lcidcn nifet door be- perkte godsdienstige dogma's, noch door standSvooroardeelen, maar door de elschen van het praktische leven en de uitkomsten van het modern psychologisch onderzoek. HifTTTioo is aangegeven hot beginsel van de neutrale bijzondere scholen, dat is ook het be ginsel van de school der Berger schoolvereeni ging. Wanncer S D. A. P. en „Volksonderwijs" deze pun ten in emstige overweging willen ne men. zul'len zij zeer zeker tot het inzicht ko- mcn, dat do door hen medc-or.derteekende cir- culaire tegen de school der B. S. niet had be- hooren te worden verspreid; door zich te kan ten tfcrren de neutrale bizondere scholen, be- strijden zij het eenige instibiut, dat op den duur kan zorgen voor algemeen onderwijs in meer modem en zin aan de kinderen van alien, die de school onafhankelijik willen zien van Verkjeliike en nolitieke dogma's, dus voor goed. neutraal volksonderwijs. De plaatselijke toestand. Bergen heeft op het oogenblik een bloeiende R K school een openbare school vopr 1. o. ■ti 6<in voor u. 1. o,, de 9-kbssige Ulo-sch'ool d'er Berger Sohoolvereeniging en in prin- cipe een christeliike school De laatsfe is er nog niet, maar zal te eeniger tijd komen. Wij, voorstanders van algemeen., goed, neu traal volksoriderwijs zien die versnippering hier, als overal, met leedwezen. Misschien niet in de allereerste plaats om de grootere kosten, die het meebrengt, maar omdat wij met zorg zien toenemen het aantal confessio- neele scholen, waar kinderen stelselmatig worden gewrongen binnen zeer bepaalde denksystemen en levensbeschouwingen. Wij zien dat met zorg, omdat wij de school en het onderwijs overal zien doortrekken van ten. denzen, die ons psychologisch en paedago- gisch verwerpelijk voorkomen. Dragers van het oude humanistische ideaal willen wij een Maar wij1 hebben, uitgaancfe juist van deze arvariag, rekening houueude met wat in, tal van an-cre geuuuiten is geheurd, niet de in- nige verz-keidheid, dat dc openbare school, w.cr onderwijskundig beginsel wij zonder meer aanvaarden, ai meenen wij, dat ex nio- demer methoden gevolgd beiiooren te worden^ dan inderdaad ue, gevai is, wij hebben met de verzekerdheid, dat in deze gmeente bij1 het zeer mogeiijiAe oprreden van een recntschen geineenteraad' binnen afzienbaren tijd, de openbare sciiool zal zijn „een voorweip van anhoudenden zorg" van dezen raad. Wij zijn op dat punt met gerust en wij wenschen, voor die mogelijkheid tot werikelijkdeid wordt, voor de kinaei-en der nio^clerikaic ouders een school te bezitten die onafhankelijk is van den invloed der gemeente aden in al huu wisse- ling en incompetence. Dat wij daarbij mo,gen rekenen op den loyalen steun van de katholie- ke raadsleden spreekt vanzelf; zij zullen im- iners niet het bewijs leveren voor de door hun voormamien zoo vaak verworpen leuze: „de pacificatie maar unsluitend, waar die onzc partij, onze kerk kan verslerkcn en dienen"? Wi' van Robert Louis Stevenson, geautoriseerde vertaling van J. C. L. B. Pet. 23) „lk dacht, dait je overste Appin heette", vroeg ik. „Ja, maar Ardohiel is de kapitein vain de dan", zei hij, wat voor mij de zaak niet dui- delijker maakte. „Kijk eens David, de man, die zijn 'heele leven zoo groot was geweest, die van konin- gen afstamd'e en hun naam' droeg, is nu ge- dwomgen in een Fnansche stad, als een ge- woon, arm burger te leven. Hij, die vierhon- derd. zwaaTden tot zijn beschikking had, heb ik met mijn eigen oogem boter zien koopen op de marlct en/ ze in een koolblad naar huis brengen. Dat is niet alleen pijnlijk, maar een vernedering voor ons, zijn famil'ie en zijn dan. E>an zijn er nog de jongens, de kinde ren en de hoop van Appin, die moeten leeren lezen en vechten in een vreemd land. Nu moeten de pachters van Appin huur betalen aan koning George, maar hun harten zijn standvastig, zij: zijn irouw aan- hun heer en met wat liefde, en wat pressie en misschien sen enkel dreigemen't, schrapen de artme lee- onderwijs geven, waar de verschillende levens- kwesties niet worden verdoezeld noch eenzij- dig geduldi, maar objectief worden bekeken of worden uitgesteld tot onze kinderen zijn ge- groeid tot zelf-denkende, zelf-bcpaiende we- zens Wij kunnen op die gronden geen warme be- wonderaars zijn van confessioneel onderwijs en meenen, dat krachtig stelling- nemen, te gen het onderwijskundig ideaal van die scho len dringend noodzakelijk is. Dat wij hiermee het recht van andersdenkenden op scholen naar hun gezindheid zouden aantasten, is uit ihet bovenstaande niet af te leiden. Wij deelen niet het standpunt der Katholieke gemo^nte- raadsleden van Bergen, die na de veiligstel- ling van hun eigen school op alle maniereu hebben getracht, de school der B. S. tegen te werken. Integendeel: wij huldigen het goed- Katholieke spreekwoord: gelijke monniken gelijke kappen. Wij erkennen net recht van „geloovige" ouders op eigen scholen. Wij plaatsen ons, evenals zij, op't standpunt der pacificatie. ij zullen daarbij eveuzeer mogen rekenen op den steun van alle linksche gemec-iteraadsle- dtn,, die als wij, willen go-rd, algemeen volks onderwijs, los van kerk of secte en voor de toekomst van de openbare school bij. rechtsch bewind, evenals wij, bezcrgd zijn? Onze bedoeling is, naast dt rechtsche scho len ^en algemeene neutrale school in Bergen, even vrij, beheerdi door de ouders der kinde ren, als de cerste, even onafhankilijk van de wisselende gemeen eraden, uitslultend bij zijn organisatie belieerscht door onderwijskundlge principen. Wij wenschen die school voor 1. o. en voor u.l.o. Wij betrcuren het ten zcerste, dat de blik van de linksche gmeenteraadsleden bij1 de stichting der openbare u.,l.o.-school naast de eenmaal bestaande u.l.o.-school der B. S. zoo weiniig verziende en onbeneveld is geweest. Er is daardoor een bermirenswaardige toestand ontstaanAHleeni een samenvloeiing der beide u.l.o.-scholen zoiu hier verandering en verbe- tering kunmen brengen. Uit het bovenstaande volgt voldoende, dat wij die samenvloeiing alleen mogelijk en wensdheliik acliten door de uitmonmng der openbare u.l.o.-school in die der B. S.; eok de openbare u.l.o.-sidiool zal moeten l'ijden op den duur onder dezelfde zwarigheden als do openbare 1. s. Bovendien mag nimmcr worden vergeten, dat hier de ouds e rcchten zijn aan den leant der B. S., mag nlmmcr worden voorbij gezien, welke moreele pliehten die verceniging heeft ten opzichte van het personeel der u.l.o.-afdee- ling. O.i. is hiier alleen; een geleidelijke, natuur- lijke oplossing mogelijk door het uitsterven van den der beide scholen, tenzij de niet-recht- sche gemeenteraadsleden me, ons van mee ning modi ten zijn, dat het nu nog tijd is, de openbare ul o.-sdiool los te koppelen van den in vloed der gemeente.. De financieele kant. Wij! stellen ons niet op het standpunt, dat de onderwijs,oirganisa.ie in ons land uitslul tend afhankelijk moet worden gesteld van fi- nandeele overwegingen. Wiji meenen nog al- tijd, dat goed volksonderwijs de toekomst van ons volk belieerscht en daarbij groote geld sommen mogen worden gebruikt. die bij1 den tegenwoordiigen koers der regeering worden aangewend voor andere doeleinden dan ver- hooging van vol'kskracht en volkswelvaart. Maar wij zijn toch niai1 de geweldige geld- verspillers de uitbuiters van de gemccntekas, waarvoor wij in de giemeente Bergen door verschil'.emde onnadenkende bestrijders wor den uitgemaakt. Fabelachtige 9o;mimen wor den genoemd: 20.000 per jaar, 23.0'DO zelfs, zou de B. S. aan de gemeente kosten, nu ze haar nieuwe school gaat bouWrni. Eerzamie, griize burgers sohudden de be- dachtzame hoofden bij het hooren van die fan- ;astische getallen in de hoofden van de goe- gemeente zettcn die cijfers met vele nullen zich vast .vlijtige propagandisten met schrikaanjagende lijsten en manifesten doen overal de ronidte en verzamelen handteekenin- gen ;egen dergelijke encrmc aanvallen op de nelastingbetalers, is er roering en deining al lerwege. Dit alles is als een storm 1 maareen storm in een glas water. Een ding is zeker: de nieuwe school van de B. S. komt er. Er is geen enknle wcttige weg om haar tegen te houden. Noch- ontroe- ring, nioch protes actie kan hier meer baten, Het is d'aarvoor te laat. En een ander ding is even zekerdie gewel dige geldsommen bestaan alleen in de ver- hitte verbeelding van enkelen, die n6ch de tcestanden kunnen overzien nddh de onderwijs- wetten voldoende hebben bes;tudeerd. Gebouw grond leerin'idldcien van de heele 9-klassigen u l.o-school kosten de ge meente minder dan 80.000 in totaal1. Het geld, daarvoor door de gemeente ge- leend, kost 5*/4 per jaar. Dat wordt een jaarrente van minder dan1 4600. Nil moet de gemeente betalen de huur van het tegenwoordige schoolgebouw. Na aftrek kost het nieuwe gebouw de ge meente jaarlijks nngeveer 3000per jaar. Bouwt de B. S. niet, dan zijn twee geval- len mogelijk: of de kinderen der B. S. worden oaderge- bracht m de scholen van de gemeente, waar- door in de 1. s. cen zoodanige opeenhooping van kinderen ontstaat, dat van goed onder wijs in kleinere klassen geen sprake kan zijn, 6f de gemeente moet zelf een misschien eenigszins kleinere school bouwen, waar- door 66k geld uit de gemeentekas moet wor den gebruikt, de eerste jaren iets minder, daarna, bij noodzakelijke uitbreiding, min- stens zooveel als er nu voor de school der B. S. wordt uitgegeven. Waarschijnlijk weet men niet, dat de o- lokalige school der B. S. z66 zal worden ge- bouwd, dat omzetting in een lagere school te alien Hide mogelijk is. F.r komt dddr die bouw weinig of geen schoolruimte te veel in Bergen; was dat liet geval, dan zou rfker de Inspecteur van het 1. o. zijn goedkeurlng aan de plannen hebben onthouden. Alzoo: van de 23.000 der fantasie blijft bit. eerlijke beschouwing niet meer ovei' dan hoogsten® f 3000.per jaaT. Daarvoot krijgt Bergen een school, waar onderwijs kan worden gegeven in moderne richting: een reden te meer voor vreemdelin- gen om zich in deze streken te vestigen, wat zeer zeker voor ,,Bcrgens Belang" een punt van groot gewicht zal moeten zijn. Of is het zonder grond, dat V. V. V.'s ipt Andere plaat sen in hun propaganda-advertenties plaatsen onder de voordeelen van hun streek: goed, modern onderwijs? Wonderlijk, dat de kortzichtigheid der be- stuurders van S. D. A. P. en „Volksonder- wijs" ook is overgeslagen naar de voorman- iien van ,,B. B.", die z66 waakzaam_zijn^oor de gouden eieren der uitheemsche kippen! Maar onze becijfering kan worden voort- „Kleinere klassen" wenscht de bevolking van Bergen voor haar kinderen. Wij, ijveraars voor klassen van 30, hooren dien eisch met vreugde. al verwonddrt het ons 1zeer, dat pas nu die eisch met-kliem wordt uitgesproken, nu, terwijl men ijvert tegen de B. S. Wij hadden graag eerder dien eisch ge- hoord bij de voorstanders van gemeente- onderwij®. Maardie eisch stelt de gemeente voor geweldige co^sequenties. Want elke extra leerkracht op die openbare school sleept met zich een door de gemeente te vergoeden leerkracht voor de katholieke school, voor de op te richten, christelijke school, voor de school1 der B. S. Dock de laatstc on dat scheelt tvnminste e6n leerkracht, \fordt ons toegevoegd. Wij kennen een zuiniger weg. - Maak de gemeenteschooi tot bizondere school, door uw kinderen te zenden naar de school der B. S. Maak die groot, blodend en, krachtig. Onder de ouders van die school zal zeer zeker geld worden gevonden voor de beta- ling van een extra leerkracht; ge6n offer van de gemeente is daarvoor noodig noch van de katholieke, rn&ch later aan de christelijke school) zal door de gemeente een extra leer kracht moeten worden betaald en toch hebt ge uw ideaal bereikt: uw kinderen in kleinere klassen. Dit is de eenige weg, om inderdaad de ge- meenfekqs niet te stellen voor onntogel'ik- heden en tdch te komerl tpt betere anderwijs- toestanden. De gevolgen daarvan? De grond van de oude openbare T. s. zal kunnen worden verkocht en als winkelterrein gebruikt: tevens is mogelijk die oplossing van het verkeersvraagstuk op dien gevaarlijk- sten van alle hoeken uit Bergen. Voor die ouders, die principieel blijven vasthouden, aan openbaar onderwijs kan het prachtige, maar dure gebouw der openbare u. 1. o. worden geschikt gemaakt. Een eenvoudige berckening zal u leeren, dat op deze wijze belangrijke besparingea worden vyrkregen. ■moeten wij zoekeni naar de aan ons alien vefr- borgen waarheid. Het Bestuur der Rer&r SchtxA- vereeniging. Gemengd Nieuws. rels' een, tweede piacht voor Ardsluel bij el- kaar. Wei David, ik b:n de man, die het overbrengt." En hij sloeg op den gordel, om zijin mid,del, zood-at de guineas rinkelden. Betalen zij twee pachten?" vroeg ik. „Ja David, twee", zei hij, „ik verteldie; een ander verhaal aan den kapitein, maar dit is de waarheid. En het is wonderlijk, hoe weinig pressie er noodig is. Maar dat is het werk, van mijn bloedverwant en den vriendi van mijn vader,. James van de da len, J ames Ste wart, dat is Ardshiel's halfbroer. Hij; int het geld en voert de administratie." Dat; was de eerste maal, dat ik den naam hoorde van dien James Stewart, die later zoo beroemd werd, toen hiji opgehangen werd. Maar ik dacht op dat oogenblik weinig aan hem, mijn geest was vervuld door de edel- moedigheid van deze arme tiooglanders. Ik noem htet nobel", xiep ik. „iik ben een Why. 'of weinig bcter, maar ik noem het nobei." „Ja", zei hij, „je bent een AJCTiy, miaar ja bent een heer en dat doet het hem. Als je hoorde tot dat vervloekte nas Campbell, zou je tandeknarscn als je het hoorde. Als je cje Roode Vo® was. En bij het noemen van dien naam klemde hij zijn tanden op elkaar, en hield op met spreken. Ik heb dikwijls een grimmig gezicht gezien, maar nooit als dat van Alan, toen hij de Roode Vos hadi ge- Wij herhalen het: voor ons is niet de finan- cieele kant hier de allerbelangrijkste. Maar wij zijn er stellig van overtuigd, dat de door ons gegeven, oplossing van de „Ber- ger schooikwestie" de eenvoudigste, de ver- .standigste en.voor de gemeente Bergen. de goed'koopste is. Dat niet iedere Bergenaar dit zou kunnen inzien wij kunnen het niet, gel ooven. Maar wij; zullen iedere zakelijke bestrijding met vreugde begroeten. Wij meenen op ddze wijze de gemeenschap het best te dienen men overtuige ons met steekhoudende argumenten van het tegendeel. Met de wermte van onze overtuigmg ga- ven wij dit betoog. Niet al onze bestrijders hebben dezen open, eerliiken aanval verdiend. Maar wij hebben de gegronde hoop, dat de atmosfeer er door gezuiverd zal; zijn en de verwachting, dat een rondmannelijk woord op een even ronde, mamnelijke wijze zaL wor den beantwoord. Ndch onwaardige schimp n6ch geheimzin nig gefluister kan; hier helpen: gezamenlijk noemd. „En wie is de Roode Vos", vroeg ilk ver- schrikt, maar nieuwsgierig. „Wie hij is?" riep Alan. „Wel, dat zalfk je zeggen. Toen de mannen van de clans werden verslagen bijl Culloden, en dfe goedle zaak onder ging, en de paarden reden over het beste bloed van het Nooroen, moest Ardshiel als een opgejaagd hert vluch'en naar de bergen, hij en zijn vrouw en kinde ren. Het was een heele toer v6or we hem had den ingescheept en terwijl hij: nog in de heide lag, raakten de Emgelsche sdiurken, die zijn leven niet konden krijigen, aan zijn bezit. Ze ontn-amen hem zijn "rechten, zij beroofden hem van zijn land, zij rukten de wapens uit die handen van zijn clangenooten, die ze dertig eeuwen hadden gedragen, ja, en zdfs de kleeren'van hun rug, zoodat het nu een mis- daad is een geruite plaid te dragen, en icmandi in de gevangenis wcrdt geworpen, als hij een rok om zijn beenen heeft. Een ding konden ze niet d'ooden, Dat was de liefde, die zij; hun heer ocdroegen. Deze guineas zijn het bewijs ervan. En nu komt er een man, een1 Camp bell, de roode Colin van Glenure „Noem je dien den Rooden Vos?" vroeg ik. ,„Ja", riep Alan woest, „dat is de man. Hij komt en krijgt papiercn van koning George, en wordt zoogenaamd agent des konings in DERDE NATIONAAL CONGRES VOOR PLUIMVEEGEDIERTE- EN KONIJNEN- TEELT. De heer P, J. Wijk Pzn, sprak in de Practi- sdie afdeeling overHet natuurlijk en kunst* madg broeden. Vervolgens hield de heer Wijk een inleiding over Practische inrichting voor hoenderhou» derij. 1 tiema was aan de oixlo feet prae-adviefe van dr. H. 't Hoen over: Wederzijdsche be- langen op het gebied der pluimgediertetceU voor Nederland en Nederl. Indie. Vervolgens is aan de beurt het prae-advies van dr. B. J. C. te Hennepe-overOpleiding van pluimgedierte-specialisten. De heer W. Janssen hield hierna een inlei- ding over: Bedrijfsboekhouding. De laatste inleiding in de practische afdee ling was van de hand van den heer H. L. A, v. d. Horet, secretaris van den Raad van Be- heer te Leiden, die als onderwerp heeft geko- zen Is regknienteiariing van het tentooustel- lingswezen in Nederland wenschelijk en web ke kan de taak van den Raad van Behcet daarbij zijn? Tenslotte werdi d« yolgende mode yoprgfr steld: Het congres, gehoord de discussies, mede in verband met de voorgenomen reorganisatie van het proeffokstation te Beekbergen, spreekt den wensch uit, dat hierbij de vooraanstaan- de pluimgediertevereenigingen zullen worden gehoord. Deze motie werd met 5 stemmen blaacs aangenomea. EEN VRIJWILLIOE VERKEERS* POL1TIE VOOR ZEELANQ. Eigenaars van automobielen hebben voor Zeeland een vereeniging opgericht, genaamd Vrijwillige verkeersinspectie. Met medewer- kng van de regeering zullen de leden door het afstaan van hun auto's de rijksveldwacht in de gelegenheid stellen, toezicht ts houdaft op het verkeer op de wegen. TUBERCULOSE-BESTRIJDING. Onder voorzitterschap van den heer S. Tijl is te Utrecht een algemeene vergade- ring gehouden van de Vereeniging voor per soneel in dienst der Nederl. spoorwegei tot bestrijding van de tuberculose, Uit het jaarverslag bleek dat het Iedental is gestegen van 20.000 tot 24.000. Dit ver- slag en het financieel verslag werden goed- gekeurd. De begrooting voor 1925 werd vastgesteld tot een bedrag van, 7 64.900 aan ontvangsten en uitgaven. Onder de ontvangsten is een subsidie van f 26.500 van de Nederl. spoor* wegen en f 10.000 van het rijk. Als bestuursleden werden herkozei de hee- ren van Aller, Eweg, van den Eyck en Boel- houwerin de plaatis van den heer Balikesteia werd gekozen de heer van Es. Besloten werd, den zetel van, de vereeil- ging te Utrecht te vestigen, in verband met het nieuwe consultatiebureau. Op eenige wijzigingen in de statutes! zal de Koninklijke goedkeuring wordea gs» vraagd. Nadat de scheidende adminlstratrice, mej. Leertouwer, door verschillende personen was geh uldigd voor het'vele, dat zij voor de ver eeniging heeft gedaan, werd de Ycrgaderiag gesloten. EEN SLACHTING. De „Sum. Post" meldt dat twee der dadert van een gruwelijken roofmoord te Tandjong Pasir, waarbij een geheele familie letterlijk aan stukken gesneden werd, thans gevat zija. Deze Batakkers zijn in Tapianoeli door gewa- pende politie gevat en opgezonden a aan Tandjong Balei. Zij hebben hun schaadelijk® misdaad bereids bekend. Naar een derdea moordenaar wordt nog gezocht, zoowel i* Tapianoeli als ter Ooetkust. De geheble buit van de roofmoordenaars heeft ongeveer 100 bedragen. Daarvoor lieten twee vrouwen, waarvan 6en hoog zwanger, een meisje van 16 jaren, eu eea jongetje van acht jaar het leven. HET CONFUCT IN HET V1SSCHE RIJB EDR1JF Omtrent de besprekingen tusschen dfe bestn- rcn der reedersverceniging en, van de IJmui- der federatie kan, naar de N. Rott. Ct. meeg deelt, het volgende worden gemeld: Het bestuur der reedersvereeniging heeft voorstcllen op schrift gesteld, die inhouden, dat op de bestaande voorwaarden wordt ge- varen tot 1 Maart. Van 1 Maart af wordt eea nieuw col'ectief contract afgesloten tot 31 De cember De opvarenden zullen per drie maa«- den 15 gratificatie ontvangen, als zij bij dezelfde roederij blijven varen. De reederijea zullen bevorderen dat de stoomtreilers zoo veel mogelijk des avonds 7 uur zullen bin- nenkomen. zoodat de opvarenden v66r dec uacht hun woonplaats nog kunnen berciken. Bit een reis van meer dan 10 dagen zullen de de handen van Appin. Eerst bakt hij zoete brood,jes, en is dikke vrienden met Sheamus, dat is James van de dal en, de a gent van mijn overste. Maar langzamerhand komil 'hij te weten, wat ik je juist heb verteld, dat het ar me volk van Appin de boeren en de landar- beiders, zich binnenste buiten draaiden voor ieen tweede pacht, die over zee werd gezonden naar Ardshiel en zijn arme kinderen. Hoe noemde jij ihet, toen ik het je vertelde?" wIk noemde het nobel, Alan", zei ik. „En jij, die weinig meer bent dan eefl ge- wone Why", riep Alan. „Maar toen Colin Roy het hoorde, raakte zijn zwarte Campbell- bloed aan't koken. Hij zat tandeknarsend aan tafel. Wat, zou een S:ewart een- stukje brood krijgen en zou hij; het niet kunnen beletten? O, Roode Vcs, als ik je ooit voor de loop van een geweer krijig, is het met je gedaanAlan zwecg om zijn toom mecster te worden. „Wel Ddvid, wat doet hij Hij' zei! alle boerderijen te huur, en denkt, in zijn zwarte zidIk krij'g gemakkelijk andere pachters, die meer bieden dan deze Stewarts en Maccolls en Macrcbs, want dat zij,m alien natnen van mijn clan, David, en dan, denkt hii, kan., Ardshiel zijn hand, ophouden aan de Fransdhe wegen." „Wel", zei ik, „eni wat gebeurde er?" Alan legde zijn pijp neer, die hij, al lang had iaten uitgaan en legde zijn hamdem op de kuieen. nJa", anlWoordde hij, „<iat raad je sooit". Want diezelfde Stewarts en Maccolls ea Macroibs, die twee maal pacht moesten beta len, een aan koning George, omdat ze ge- dwongeni werden, en een aan Ardshiel, om dat ze van hem hielden, boden een hoogerea prijs dian alle Campbells uit heel Schotland en hij zodht hen ver tot de oevers va® de Clyde en het kruis van Edinburgh ea bad en smeekte hen om te komen en, een Stewart te iaten verhongeren en een Campbell vet tS mesten." „Wd Alan", zei ik, „daf is em vreemde ge- schiedenis, maar een mooae. En>, ik mag dan een Why zijn, ik ben Mij, dat de man vertla- gen werd." „Hij verslagen?" fterhaalde Alaai,, „dan ke* je de Campbells niet en den RoodeH Vos nog minder. Hij verslagen Dat zal hij niet zijn, v66r zijin bloed over den heuvel stroomt Maar als de dag komt, David, dat ik vrijen tijd kan vinden, om wat te gaan jagen' groeit er geen heide genoeg in heel SCTotlandj, out hern lie verbergen voor mijn wraak." „Je schiet er al heel weinig mee op, dat je je zoo driftig maakt", zei ik. „die woorden doen den, man, dim je den Vos noemt gml kwaad en jou geen1 goed." „Goed gezegd, David", zei Alan, „waaT- achtig ze doen hem geen kwaad en oatt) is jammer genoeg." (Wordt vecyolgd. fifCZCt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1925 | | pagina 5