DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. A. DAM Go. Garage Scharloo 2-4. To!. 490. No. 26 Homier d zeren en twintigste Jaargang 1025. Afconnementsprijs hij voornithetaling per 3 ma and en f 2.fr. per post f2.50. Bewijsn, 5 ct. Adyertentiepr. 25 ct. p. regel, grootcre letters naar plaatsruimte. Brieyen franco N.Y. Boek- en Handelsdr. y.h. Herms. Coster Zoon, Yoordam C9, Tel. Administr. No. 3. Kedactie No. 33. ZATERDAG 31 JANUARI Een Alkmaarsche Bedryfs- belasting. M Betas! til 3 ftaden. Directeur: G H. KRAR, Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. In de vorige' raadszitting hebben Burg, en Weth. een wijziging van het tarief voorge- steld volgens hetwelk rechten worden gehe- ven voor het gebruik van openbare gemeen- tegrond of gemeente-water. De bedoeling daarvan was de omschrijving te vereenvoudigen en ze aan te vullen met tarieven voor het innemen van een stand- plaats met karren, vrachtwagens, woonwa- gens, rijtuigen, automobielen en autobussen. Op verzoek van de Kamer van Koophan- del hier ter stede zijn deze voorstellen toen aangehouden om belanghebbenden alsnog gelegenheid te geven daarover aan den Raad hun meening te doen kennen. En in verband daarmede hebben Donder- dagavond de Alkmaarsfche leden van de Ka mer van Koophandel vergaderd, die de :eu- we belastingheffing voor handelaren, expe- diteurs en industrieelen hier ter stede zoo bezwarend achten, dat zij tegen Dinsdag- avond een protestvergadering in de Unie hebben uitgeschreven en daarvoor uitnoodi- gingen hebben verzonden aan de besturen der plaatselijke werkgevers-organisa'ic der middenstands-vereenigingen, der patroons- vakorganisaties, der vereeniging van auto- bus-houders en der vrachtrijders-vereeniging. Alle direct belanghebbenden bij de nieuwe gemeenteli'Ve vo-rschriftcn worden dus te wapen geroepen en het loont zeker de moeite eens nader van de thans reeds tot uiting ge- komen klachten kennis te nemen Het is weer de oude geschiedenis, die wij ook in ons vorig nummer bij de bespreking van het Sportpark naar voren gebracht heb ben. De geipeente heeft geld noodig en waar zij een niet te ontkennen recht op haar grond, water en gebouwen, ja zelfs op de lucht, bo- ven onze hoofden kan laten gelden, heeft zij tevens de macht alien die daarvan op eeni- gerlei- wijze profiteeren een zekere belasting op te leggen. Nu zijn dit belastingen welker omvang en zwaarte heel moeilijk zijn vast te stellen oin- dathet altijd lastig is na te gaan hoever men de kip met de gouden eieren kan afslachten ronder dat haar productievermogen daar- dopr vermindert. Het is begrijpelijk dat de gemeente voor door haar te verleenen diens'ten en tegemoet- komingen eenige belooning vraagt, maar an- derzijds mag die belooning niet zoo groot zijn dat belanghebbenden het voordeeiiger achten elke rclatie met de gemeente te ver- breken. En waar men hier op het punt staat han del, expeditie en industrie een tamelijk zware belasting op te leggen, vreest de Kamer van Koophandel daarvan een verzwakking van ons mercantiel leven, waarvan het financieel nadeel op den duur grooter zal blijken dan het directe voordeel dat men thans voor de gemeentelijke schatkist kan bereiken. Om na te gaan in hoeverre hiervoor wer- kelijk gevafer bestaat is het noodig de thans bijlage no. 7 vervatte nieuwe voorstellen van het gemeentebestuur aan een nadere be- schouwing te onderwerpen. Grootendeels zijn de in 1920 vastgestelde tarieven ongewijzigd geblevcn. Maar hier en daar zijn ze toch verzwaard en bovendien zijn er nieuwe ingelascht tegen welker vaststelling thans in hoofdzaak het protest van belanghebbenden uitgaat. B. en W. stellen thans voor een recht van 10.per jaar te heffen voor het op ge- meentegrond innemen van een standplaats met een automobiel of rijtuig voor vervoer van personen. Voor een automobiel-omnibus voor vervoer van personen of goederen in geregelden dienst zou deze belasting 0.30 per week worden, voor een wagen of kar 5 per jaar en voor een wagen voor het vervoer van goe deren in geregelden dienst 0.20 per week. Wil men motorrijtuigen of rijtuigen op den openbaren weg stallen of schoonmaken, dan moet voor elk dier voertuigen 5 per jaar be- taald worden. Het door particuliere inrichtingen hebben van rails, die tot dusver per 10 M. met een dubbeltje per week 2.5(1 minimum) en per jaar met f 5 belast werden, moet thans met een veel hooger bedrag vergoed worden. Daarvoor stellen B. en W. nu voor 2.50 per jaar per strekkenden meter of 0.25 per meter per week te eischen. Het hebben van een inrit over een verhoogd voetpad zal per "hekkenden meter, langs den trottoirband gemeten, per jaar met 2.50 belast worden. En daarnaast zijn er nog tal van andere nieuwe heffingen voorgesteld, voor het heb ben op of boven gemeentegrond of -water van draden, water- of benzinepompen, brug- gen, woonwagens, schuitenhuizen, van goe deren die dadelijk ten verkoop gesteld zijn, van palen, al dan niet voor reclame dienen- de, van uithangborden of andere reclame- voorwerpen, van rekken, ramen of stellingen tot het ophangen van voorwerpen, van losse uitstalkasten en hijschkranen en voor het ver- voeren van stoomketels anders dan per as enz. Uit dat alles is voor de gemeentelijke schat- kisfbeel wat geld te haktn, maar het is begrij pelijk, dat de gedupeerden tegen deze nieuwe verzwaring hunner lasten protesteeren. En voornamelijk gaan die protesten uit van handelaren, expediteurs en industrieelen, die nu eenrpaal noodgedwongen van gemeente grond of gemeentewater gebruik moeten ma- ken en al die nieuwe heffingen als een soort gemeentelijke bedrijfsbelasting beschouwen, die den bloei hunner ondernemingen belem- meren. Nog grooter is hun veromtwaa rdiging wanneer zij vememen dat de commissie van bijstand voor de Fi nanderKsommige tarieven voor autobussen en vrachtwagens nog verhoogd zou willen zien en zij wenscheil daarom tegenover de opinie vrn hen, die blijk- baair slcchts nagaan op weike wijze de ge meente zooveel mogelijk belasting kan heffen, de meening van zakenmenschen te plaatsen, die de aandacht op de nadeelige gevolgen van de belemmering hunner bedrijven kunnen ves- tigen. In de dezer dagen gehouden vergadering van de Alkmaarsche leden van de Kamer van Koophandel is dit reeds tot uiting gekomen. De nieuwe belastingen niet het minst voor vrachtrijders en autobus ondernemers werden daar veel te hoog geacht en de ver zwaring van de lasten voor het hebben van rails ondragelijk geoordecld. De fabriek „Uithoom" heeft 24 Meter, rails over gemeentegrond, de Zuivel-exportvereeni- ging 70 Meter, de Zeepfabriek 90 Meter en zoo zijn er zoo vele industrieen, welker lasten thans beduiaend vermeerdend dreigen te wor den. - Tal van transportondememingen maken bun wagens op gemeentegrond schoon en zul- !en ook daarvoor moeten betalen. Zoo zeggen belanghebbenden doodt men het particular initiatief, zoo onderdrukt men stelselmatig alle encrgie en alien onder- nemingsgeest. Van de nieuw te heffen belastingen zuller. allereerst de kleine vrachtrijders de dupe wor den, waardoor het gevaar cntstaat, dat vracht- diensten, die nu nog tusschen Alkmaar en ver afgelegen dorpjes worden onderhouden, wel- dra stopgezet zullen zijn. En naarmate deze belasting verder "door- iverkt, zullen de zwakste ondernemingen er hot ecrst aan ten offer vallen en de anderen stelselmatig in hun bloei en vooruitgang wor- cien belemmerd Bedenkt, zcgt men van de ziide der thans "cdupccrden, dat de bel?st:ng die gij op deze W">e int, u geen voordeel zal brengen. Want zij wcegt niet op tegen het indirecte voordeel dat de gemeente zal ondervinden. wanneer handel en industrie de "onstigste factoren voor VTije entwikkeling we 'en gela- tcn Kijk naar Schagen, zeggen de leden van de Kamer van Koophandel. Daar legt men de autobus-ondernemers geen lasten op, maar de middenstand en de gemeente verleenen huri geldelijken steun, opdat zij hun .expeditic-diensten toch maar zoo volledig mogelijk onderhoud'em kunnen. Een gocd geregcld personen- en goederen- veiwoer zoo redenert men daar is niet ieis nadeeligs voor de gemeente, icts dat be last en daardcor belemmerd moet worden, maar integendeel iets dat met subsidie en an deren steun op elke' mogelijke wijze in de hand moet worden gewerkt. Want de autobussen brengen kijkers en koo- pers cn de vrachtrijders zorgen voor een ge- regelde expeditie cn zoo kan het zakemleven zich cntwikke'en, wat, ook in financieel op- zicht, van veel grooter beteekenis voor de ge meente is dan de som die zij thans door belas tingheffing van expediteurs kan verkrijgen. Waarom zoo vraagt men zich af doet ook Alkmaar niet zijn best handel en industrie zoo gunstig .mogelijke lev ens voo rwa arden te verzekeren Destij'ds is, o. a. op de Haudelskade. bij het leggen van trottoirs, aan belanghebbenden gevraagd of zij prijs op een inrit stelden en velen, die zware vrachten naar hum magazij- nen moesten vervoeren, hebben daarvan een dankbaar gebruik gemaakt. Heel gul heeft toen de gemeente de breedte van den inrit geliik aan de pakhuisbreedte en niet gelijk aan die van den ingaug daarvan gemaakt. En thans worden deze handelaren plotse- ling belast met'/ 2 50 per jaar voor elken meter van het verhocgde voetpad langs den trottoirband gemeten. Heeft men wel bedacht, dat het trottoir veel meer zou lijden als die verhooging er niet was? Heeft men bij het belasten.der rail® in ge meentegrond wel overwogen, dat de straat door het stuk rijden met zware vrachtwagens veel meer te verduren zou hebben als die rails er niet waren Het is nog de groote vraau welke van beide partijen van deze ..conressies" de meeste voor- deelen heeft ondervonden. Elke zaak kan van twee zijden oekeken wor den en natuurlijk zijn er ook van de zijde der gemeente en van die van ingezetenen die het met haar eens zijnwel argumenten aan te voeren, die een redelijke belastingheffing billijken. De bedrijven aan de I landelskade hebben groote behoefte aan ten kraan voor het lossen der schepen en de Kamer van Koophandel heeft de gemeente verzocht daarvoor te willen zorg dragen. Een en ander wacht nog op een begrooting en khstenberekening door de Kamer in te die- nen, waarna onderzocht kan worden of een kraan met bediening zooveel huur tan op- brengen, dat de gemeente er niet te veel op behoeft toe te leggen- Pessimisten vreezen, dat de gemeente voor belangrijke uitgaven komt te staan, waarom zij van meening zijn, dat belanghebbenden die een kraan wenschen, daarvoor zelf maar moeten zorgen. Als zoo redeneeren zij ook de vracht- auto's en wagens straks in een vierkant op de Paardenmarkt gestald worden. dan zullen de vrachtrijders daar een kantoortje met telefoon willen hebben en een bediende die bij hun af- wezigheid de pakjes in ontvan.gst neeprt en ze bij regenachtig weer in een overdekte ruhnte kan opbergen. Dat alles kost geM, dat of die gemeente of de vrachtrijders zullen moeten betalen. En nu kan men wel zee gen. dat de laatsten niets missen kurnen. maar zij hebben nu toch ook een cafetie of winkeltie, waar men hun nakjes in onivangst neemt en dien cafehouder of winkelier hebben zij tot d'usver toch ook Hb"d moeten betalen'. Waarom zou dan aPes grab's moeten zijn nu het van gemeentewege geregeM is gewor- den? Waarom eischt men van de gemeente en niet van de autobus-ondernemers dat zii we- "■en zal verhird'Ti en wadithiusiesyr'zal bou- wen. die uitsluiteod den autobusdienst ten zullen tamcp? Want b^duikt men wel daf al deze uit<ra- ven ten sf^tte de vemeent?-lasten verzwaren deor a,1le oek n iet-be' an vhebb^n te 'ngezetenen opgebracv,+ moeten worden? Zoo redeneert men aan de andere zijde en ook daarin schuilt een niet te miskennen waarheid. Het blijkt tenslotte alles een kwestie van geloof en en vertrouwen. Gelooft men, dat het directe voordeel, dat de gemeente door dienn nieuwe belasbngheffing verkrijgt, van grooter beteekenis is dan het indirecte nadeel dat zij lijdt door handel en industrie hier ter stede te bemoeilijken Of vertrouwt men op de toekomst en durft men nu een offer brengen, om daardoor voor de ontwikkeling van het Alkmaarsche zakem leven zulke gunstige factoren te scheppen, dat cen bloeiende middenstand de algemeene fi- nandeele lasten in de toekomst voor een groot deel- voor zijn rekening zal kunnen nemen Zoo ergens, dan is hier het spreekwoord van toepassing, dat regeeren vooruitzien is. Door gematigder voorstellen, waarbij de gemeente zich bij de noodzakelijk geoordeelde heffingen met een minimum tevreden stelt en belanghebbenden anderzijds niet afwijzend te gen elken aanslag staan, kan ongetwijfeld em eompromis gevonden worden, dat alien zal bevredigen. Voor het treflen van een billijke regeling dient niet alleen het oordeel van de commissie van biistand voor de Financien, maar ook "n allereerst het advies van de Kamer van Koophandel hier ter stede te worden inge- wonnen. Biiitenland DE POLITIEKE TOESTAND IN HONGARIJE. De voortdurende afwezigheid van de Link- sche oppositie in het Parlement heeft een verscherping van den binnenlandschen poli- tieken toestand tengevolge gehad. Thans is de kwestie van het stemrecht op den voor- grend getreden en de leidende politici van alle partijen verldaren, dat het bij'eggen der geschillen tusschen de regeering en de op- pesitie^ zonder cplossing van het kiesrech;- vraagstuk cnmcgelijk is. Het voornaamste geschilpunt is de kwestie van de geheime stemming. De regeeringspartij is teitelijk een coalitie van drie groepen. De eene groep omvat de conservatieve elemen en an de oude Arbeiderspartij, de tweede green bestaat uit de kleine landbouwcrs, de tlcrde groep ver- eenigt zich om den christelijk-socialen leider Karl Huszar en Alexander Ernst. De kleine landbouwers hebben na het overlijden van hun leider Szatoo Nagyatad een prcgram op- gesteld, waarin het algemeen en" geheim stemrecht geeischt wordt. De christelijk-sodale groep is eveneens voor geheime stemming. In de regeering is de veriegenwoordiger der christdijk scciale partij, de minister voor de volksweivaart Johann Vasz, een bckend veor- stander van geheime slemming. Thans ver- klaart de vroegere premier Karl Huszar, dat hij nog tijdens de begrootingsdebatten een stemrechtprogram bij de Nationale Vergade ring zal indienen. De premier graaf Bethlen zal zich in een kemende partijconfercnbes over de kwestie van het algemeen stemrecht uitspreken. Hij zal aan de oppositie nog. vele ccnces- sies moeten doen, teneinde in eigen partij de reeds wankele eenheid te kunnen bewaren. Het oppositieblok is eioor de reeds toegestane ccncessies inzake het geheime stemrecht niet tevreden gesteld en hedft beslcten de zittin- gen van de Nationale Vergadering ncg niet bij te wonen. In eppositiekringen doet het gerucht de ronde, dat de vorming van een coalitk kabinet met Johann Vasz air. premier er Si.phan Eethlen als minister van buitenlandsche za- ken te wachten staat. In regeeringskringen wordt verklaard, dat de positie van graaf Bethlen onaangetast is en dat hij zeker den weg zal vinden om de oppesilie tot den terugkeer in het parlement te bewegen. Het conflict tuschen oppositie en regeering heeft zich in ieder geval tot een stemrechtstrijd uitgebreid. DE OMWENTELING IN CHILI. Uit Rome wordt gemeld, dat de vroegere Chileensche* president AMessandri bericht heeft ontvangen, dat de huidige regeering zijn voorwaarden voor een terugkeer naar Chili heeft aangenomen. DE STRIJD IN DEN HEDZJAS. De Wahabieten hebben Bisha en Tabala in Asir bezet. Zij dwingen Idrisi zijn troepen bij hen te voegeh, ten einde een aanval te doen op Djeddah. De bewoners van Djeddah wer den door de Wahabieten gebombardeerd met een oud Turksch kanon! DE „ZEIT" OVER DE REDE VAN HERRIOT. De „Zeif' houdt zich bezig met de re<Je van Herriot en verklaart, dat de Fransche premier kort voor het uitspreken van de rede kennis heeft genomen van he! materiaal, dat geleverd is door agenten der Fransche regee ring of verband houdt met het rapport der militaire controle-ccmmissie. Dit materiaal is de Duitsche regeering niet bekend. Op dezen grondslag acht de „Zeit" een discussie tusschen Herriot en Luther niet mogelijk. Indien zijn uiteenzetting een resul tant zal hebbt-n, dan moet het materiaal, dat tot de aanklacht diende, bekend zijn. DE SPANJAARDEN IN MAROKKO. Raisoeli verblijft nog steeds in zijn residen ce Tazpoet, weike Dinsdag door Spaansche vliegtuigen is gebombardeerd. Er waren meer dan 400 dooden en gewon- den. De Spaansche vliegtuigen hebben ook bommen geworpen in de dorpen der Beni Msoer en op Dzjebel Habid. Bij de Anjera's zijn de voornaamste leiders 'tniet met elkaar eens. Het is waarschiinlijk, dat zij binnenkort de vijandelijkheden zullen hervatten tegen de Spanjaarden, wier toe- stand dan wel eens zeer kritiek kon worden. Spaansche vliegers bombardeerden Ta- grout, de residentie van Raisouli, 400 Riffs werden gewond. ARBEID IN DE VEREENIGDE STATEN. Het nationaal comite ter bestrijding van den kinderarbeid deelt mede, dat de strijd voor de aanneming door den Senaat van de Grondwetsherziening met betrekking tot den kinderarbeid zal worden voortgezet, ondanks de actie van 13 staten ten ongunste van die wijziging. GEEN GELD VOOR BEWAPENINGEN. De Engelsche bladen melden, dat de Roe- meensche minister Bratianoe bij zijn bezoek aan Londen zoowel van Engelsche als van Amerikaansqhe ziide een definitieve weige- ring heeft gekregen op zijn verzoek om kleine leeningen of credieten te krijgen ter uitvoe- ring van het Roemeensche bewapeningspro- gram. Toen Bratianoe erop wees, dat Roemenie bereid was de opdrachten tot levering van oorlogsmateriaal aan Engelsche firma's te gunnen als hem in Engeland credieten wer den verstrekt, antwoordden leidende persoon- lijkheden in de City hem, dat zij het aan de Engelsche leveranciers van oorlogsmateriaal overiieten prive dergelijke credieten te ver leenen. Het is wel een goed standpunt om geen geld te leenen voor militaire doeleinden. MINDER AMBTENAREN IN FRANKRIJK. De Fransche regeering is, zooals reeds ge meld, in alle departementen sterk aan het bezuinigen. Het volgende jaar zullen meer dan 9000 ambtenaren zijn ontslagen. Binnen enkele maandeh zullen reeds bij zeventien ministerics maa1 'egelen worden genomen, waardoor een bezuiniging van 36 miliioen francs zal worden verkregen. Het volgende jaar zal dit bedrag tweemaal zoo groot zijn. Aan het ministerie van oorlog zal de af- vloeiing bijzonder groot zijn. Den eersten tijd zal men aan de departe menten geen nieuwe beambten aannemen, terwijl niemand, die de leeftijdsgrens zal heb ben overschreden in actieven dienst zol wor den gehouden. Deze bczuinigingen bij de departementen is.het werk van Herriot; een en ander stond op ziji» progranmia,- toen hij het bewind aan- vaardde. Echter, de aan ambtenaren toege stane salarisverhoogingen in verband met den hoogen levensstandaard vormen teza- men een veel grooter bedrag dan het totaai- bedrag, dat uit deze bezuinigingen wordt verkregen. BEDREIG1NG DOOR DE KU-KUX- KLAN. Paul M. Linter, „adelaar" van de Ku- Klux-Klan te Philadelphia, heeft aangekon- digd. dat hij van plan is aldaar een wets- handhaving cn znivering der ovcrhcidsin- stellingen tot stand te brengen in overeen- stemming met het plan, dat te Herrin (Illi nois) ontwikkeld is. KRUPP'S INSCHRI1VING OP DE ARGENTIJNSCHE STOOMKETF.I.S. Officieus wordt medegcdeeld, dat dc Argeit- tijnsche minister van buitenlandsche zaken met den minister van marine heeft geconfe- reerd over de kwestie der door den gezantai- raad verboden inschrijving van Krupp op de levering van stoomketels ten behoeve der Ar- gentijnsche marine. Men kwam tot het besluit, dat Argentinie in deze kwestie slechts betrokken is als klant \'an Krupp. Wanneer Krupp de ketels niet tan leveren, zal Argentinie ze elder's moeten be- stellen, inogelijk tegen cen hoogeren prijs. Argentinie laat deze aangelegenheid aan Duitschland over en is niet van plan, in con flict te komen met den gezantenraad. TEGEN NIEUWE AGITATIE VAN STUDENTEN. De Egyptische minister van onderwijs heeft vernomen, dat er opnieuw geheime krachten aan het werk zijn ten einde weer ontevreden- heid bij de studenten te verwekken. De minis ter heeft een mededeeling gepubliceerd, waar in hij verklaart van plan te zijn den toestand met ijzeren vuist te beheerschenhij is vast- besloten alle pogingen om nieuwe beroerin- gen te doen ontstaan, te verijdelen. DE BRANDEN TE MONTREAL. De totale schade door de vier ernstige bran- den veroorzaakt, welke Woensdagciacht tege- jijkertijd in de zakenwijk van Montreal ziin uitgebroken, wordt geschat op anderhalf rnii- Hoen dollar. Hierblj zijn twintig zaken betrok- ken„ DE NIEUWE DUITSCHE REGEERING EN DE ACHTURENDAG. Bij de behandeling van de begrooting van Arbeid in de begrootingscommissie van den Rijksdag decide de minister van Arbeid, Brauns. in zake de ratificatie van de conven- tie van Washington nopens d;n aehturendag onder meer mede dat het huidig kabinet zich aansluit bij hetgecn door het vorige ministerie te r': ,n opzichte is verklaard Duitschland heeft nimmer princirieel ratifi catie geweigerd en is bereid met de overige daartoe in aanmerking kojuende staten tot overeenstemming te geraken betreffende de uitlegging der conventie en de periode gedu- rende wc'ke de toepassing der conventie moet worden uitgesteld. DE STAKING AAN DE ENGELSCHE GOUVERNEMENTSGEBOUWEN. Na een zitting, die 2'A uur duurdc, heeft de vcrzoeningscommissie haar pogingen onder- broken, om de staking aan de gouveme- mcatsgebouwen tot cen einde te brengen. Lord Peel, de voorzitter, weigerde den met ziin vakverecniging in conflict gekomen elec- tricien te ontslaan cn verklaanje den vertegeii- woordigers der arbciders, dat zij zich schui- dig maakten aan contractbreuk en dat ande ren tewerk zullen wordem gesteld, wanneer zij den arbeid1 niet hervatten. Reeds worden vriiwil'.ige arbeid'skrachten gerecroteerd. De stakcrs hebben vergaderd en besloten, on het ontslag van den electricien ?e blijven staan. EEN BAND1ETEN-OVERVAL TE NEW-YORK. Het noordelijk deel van New York werd Woensdag opgeschrikt doordat een zestal baudieten een juwelier neersloegen en tracht- !en met een aantal kastjes met diamanten rin- gen en andere sieraden zich uit de voeten te maken. Een politieagent vuurde en doodde een der inbrekers. De anderen vluchtten en wierpen een deel van hun buit weg. Men is thans nog in de dikke sneeuwlaag, die de straten bedekt, bezig te zoeken naar de ver- miste juweelen. EMMA GOLDMAN OVER RUSLAND. De bekende Emma Goldman heeft te Lon den cen rede gehouden over de „bolsjewisti- sche fabel". Sovjet-Rusland is een waan, volgens Em ma Goldman. Zij verklaarde dat de positie der boeren erger is dan onder het regiem van den tsaar, ondanks hun landbezit. De kinderen bezoeken dc scholen niet, er zijn geen onderwijzers. De bolsjewisten hebben het land njet aan de boeren gegeven, doch deze namen het in den zomer van 1917, dank zij hun eigen directe actie. De boeren wei- geren de steden te helpen, niet omdat de arbeiders hen onsympathiek zijn, doch om dat zij weten dat de winsten in de zakken verdwijnen van een kleine parisiteerende klasse van bolsjewisten. Dezelfde valsche doctrines zullen Engeland en Amerika ver- nietigen, als de bolsjewisten daar de macht in handen krijgen. Terwijl millioenei. in Rusland sterven, strooien de bolsjewistische leiders met millioenen roebels voor de pro paganda in het buitenland. De tijd zal ko men, dat htt Russische volk de bolsjewisten veriagen zal. Er is „s_oukthing rotten"( niet in Dencmarken doch in Rusland, besloot dc spreekster, ALRMAARSCHE FI Af -Antomobielen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1925 | | pagina 1