DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
A. DAM Go. Garage Scharloo 2-4. To!. 490.
No. 26
Homier d zeren en twintigste Jaargang
1025.
Afconnementsprijs hij voornithetaling per 3 ma and en f 2.fr. per post f2.50. Bewijsn, 5 ct. Adyertentiepr. 25 ct. p. regel, grootcre letters naar plaatsruimte.
Brieyen franco N.Y. Boek- en Handelsdr. y.h. Herms. Coster Zoon, Yoordam C9, Tel. Administr. No. 3. Kedactie No. 33.
ZATERDAG
31 JANUARI
Een Alkmaarsche Bedryfs-
belasting.
M
Betas! til 3 ftaden.
Directeur: G H. KRAR,
Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA.
In de vorige' raadszitting hebben Burg, en
Weth. een wijziging van het tarief voorge-
steld volgens hetwelk rechten worden gehe-
ven voor het gebruik van openbare gemeen-
tegrond of gemeente-water.
De bedoeling daarvan was de omschrijving
te vereenvoudigen en ze aan te vullen met
tarieven voor het innemen van een stand-
plaats met karren, vrachtwagens, woonwa-
gens, rijtuigen, automobielen en autobussen.
Op verzoek van de Kamer van Koophan-
del hier ter stede zijn deze voorstellen toen
aangehouden om belanghebbenden alsnog
gelegenheid te geven daarover aan den
Raad hun meening te doen kennen.
En in verband daarmede hebben Donder-
dagavond de Alkmaarsfche leden van de Ka
mer van Koophandel vergaderd, die de :eu-
we belastingheffing voor handelaren, expe-
diteurs en industrieelen hier ter stede zoo
bezwarend achten, dat zij tegen Dinsdag-
avond een protestvergadering in de Unie
hebben uitgeschreven en daarvoor uitnoodi-
gingen hebben verzonden aan de besturen
der plaatselijke werkgevers-organisa'ic der
middenstands-vereenigingen, der patroons-
vakorganisaties, der vereeniging van auto-
bus-houders en der vrachtrijders-vereeniging.
Alle direct belanghebbenden bij de nieuwe
gemeenteli'Ve vo-rschriftcn worden dus te
wapen geroepen en het loont zeker de moeite
eens nader van de thans reeds tot uiting ge-
komen klachten kennis te nemen
Het is weer de oude geschiedenis, die wij
ook in ons vorig nummer bij de bespreking
van het Sportpark naar voren gebracht heb
ben.
De geipeente heeft geld noodig en waar zij
een niet te ontkennen recht op haar grond,
water en gebouwen, ja zelfs op de lucht, bo-
ven onze hoofden kan laten gelden, heeft zij
tevens de macht alien die daarvan op eeni-
gerlei- wijze profiteeren een zekere belasting
op te leggen.
Nu zijn dit belastingen welker omvang en
zwaarte heel moeilijk zijn vast te stellen oin-
dathet altijd lastig is na te gaan hoever men
de kip met de gouden eieren kan afslachten
ronder dat haar productievermogen daar-
dopr vermindert.
Het is begrijpelijk dat de gemeente voor
door haar te verleenen diens'ten en tegemoet-
komingen eenige belooning vraagt, maar an-
derzijds mag die belooning niet zoo groot
zijn dat belanghebbenden het voordeeiiger
achten elke rclatie met de gemeente te ver-
breken.
En waar men hier op het punt staat han
del, expeditie en industrie een tamelijk zware
belasting op te leggen, vreest de Kamer van
Koophandel daarvan een verzwakking van
ons mercantiel leven, waarvan het financieel
nadeel op den duur grooter zal blijken dan
het directe voordeel dat men thans voor de
gemeentelijke schatkist kan bereiken.
Om na te gaan in hoeverre hiervoor wer-
kelijk gevafer bestaat is het noodig de thans
bijlage no. 7 vervatte nieuwe voorstellen
van het gemeentebestuur aan een nadere be-
schouwing te onderwerpen.
Grootendeels zijn de in 1920 vastgestelde
tarieven ongewijzigd geblevcn.
Maar hier en daar zijn ze toch verzwaard
en bovendien zijn er nieuwe ingelascht tegen
welker vaststelling thans in hoofdzaak het
protest van belanghebbenden uitgaat.
B. en W. stellen thans voor een recht van
10.per jaar te heffen voor het op ge-
meentegrond innemen van een standplaats
met een automobiel of rijtuig voor vervoer
van personen.
Voor een automobiel-omnibus voor vervoer
van personen of goederen in geregelden
dienst zou deze belasting 0.30 per week
worden, voor een wagen of kar 5 per jaar
en voor een wagen voor het vervoer van goe
deren in geregelden dienst 0.20 per week.
Wil men motorrijtuigen of rijtuigen op den
openbaren weg stallen of schoonmaken, dan
moet voor elk dier voertuigen 5 per jaar be-
taald worden.
Het door particuliere inrichtingen hebben
van rails, die tot dusver per 10 M. met een
dubbeltje per week 2.5(1 minimum) en per
jaar met f 5 belast werden, moet thans met
een veel hooger bedrag vergoed worden.
Daarvoor stellen B. en W. nu voor 2.50
per jaar per strekkenden meter of 0.25 per
meter per week te eischen.
Het hebben van een inrit over een verhoogd
voetpad zal per "hekkenden meter, langs den
trottoirband gemeten, per jaar met 2.50
belast worden.
En daarnaast zijn er nog tal van andere
nieuwe heffingen voorgesteld, voor het heb
ben op of boven gemeentegrond of -water
van draden, water- of benzinepompen, brug-
gen, woonwagens, schuitenhuizen, van goe
deren die dadelijk ten verkoop gesteld zijn,
van palen, al dan niet voor reclame dienen-
de, van uithangborden of andere reclame-
voorwerpen, van rekken, ramen of stellingen
tot het ophangen van voorwerpen, van losse
uitstalkasten en hijschkranen en voor het ver-
voeren van stoomketels anders dan per as
enz.
Uit dat alles is voor de gemeentelijke schat-
kisfbeel wat geld te haktn, maar het is begrij
pelijk, dat de gedupeerden tegen deze nieuwe
verzwaring hunner lasten protesteeren.
En voornamelijk gaan die protesten uit van
handelaren, expediteurs en industrieelen, die
nu eenrpaal noodgedwongen van gemeente
grond of gemeentewater gebruik moeten ma-
ken en al die nieuwe heffingen als een soort
gemeentelijke bedrijfsbelasting beschouwen,
die den bloei hunner ondernemingen belem-
meren.
Nog grooter is hun veromtwaa rdiging
wanneer zij vememen dat de commissie van
bijstand voor de Fi nanderKsommige tarieven
voor autobussen en vrachtwagens nog
verhoogd zou willen zien en zij wenscheil
daarom tegenover de opinie vrn hen, die blijk-
baair slcchts nagaan op weike wijze de ge
meente zooveel mogelijk belasting kan heffen,
de meening van zakenmenschen te plaatsen,
die de aandacht op de nadeelige gevolgen van
de belemmering hunner bedrijven kunnen ves-
tigen.
In de dezer dagen gehouden vergadering
van de Alkmaarsche leden van de Kamer van
Koophandel is dit reeds tot uiting gekomen.
De nieuwe belastingen niet het minst
voor vrachtrijders en autobus ondernemers
werden daar veel te hoog geacht en de ver
zwaring van de lasten voor het hebben van
rails ondragelijk geoordecld.
De fabriek „Uithoom" heeft 24 Meter, rails
over gemeentegrond, de Zuivel-exportvereeni-
ging 70 Meter, de Zeepfabriek 90 Meter en
zoo zijn er zoo vele industrieen, welker lasten
thans beduiaend vermeerdend dreigen te wor
den. -
Tal van transportondememingen maken
bun wagens op gemeentegrond schoon en zul-
!en ook daarvoor moeten betalen.
Zoo zeggen belanghebbenden doodt
men het particular initiatief, zoo onderdrukt
men stelselmatig alle encrgie en alien onder-
nemingsgeest.
Van de nieuw te heffen belastingen zuller.
allereerst de kleine vrachtrijders de dupe wor
den, waardoor het gevaar cntstaat, dat vracht-
diensten, die nu nog tusschen Alkmaar en ver
afgelegen dorpjes worden onderhouden, wel-
dra stopgezet zullen zijn.
En naarmate deze belasting verder "door-
iverkt, zullen de zwakste ondernemingen er
hot ecrst aan ten offer vallen en de anderen
stelselmatig in hun bloei en vooruitgang wor-
cien belemmerd
Bedenkt, zcgt men van de ziide der thans
"cdupccrden, dat de bel?st:ng die gij op deze
W">e int, u geen voordeel zal brengen.
Want zij wcegt niet op tegen het indirecte
voordeel dat de gemeente zal ondervinden.
wanneer handel en industrie de "onstigste
factoren voor VTije entwikkeling we 'en gela-
tcn
Kijk naar Schagen, zeggen de leden van de
Kamer van Koophandel.
Daar legt men de autobus-ondernemers
geen lasten op, maar de middenstand en de
gemeente verleenen huri geldelijken steun,
opdat zij hun .expeditic-diensten toch maar
zoo volledig mogelijk onderhoud'em kunnen.
Een gocd geregcld personen- en goederen-
veiwoer zoo redenert men daar is niet
ieis nadeeligs voor de gemeente, icts dat be
last en daardcor belemmerd moet worden,
maar integendeel iets dat met subsidie en an
deren steun op elke' mogelijke wijze in de
hand moet worden gewerkt.
Want de autobussen brengen kijkers en koo-
pers cn de vrachtrijders zorgen voor een ge-
regelde expeditie cn zoo kan het zakemleven
zich cntwikke'en, wat, ook in financieel op-
zicht, van veel grooter beteekenis voor de ge
meente is dan de som die zij thans door belas
tingheffing van expediteurs kan verkrijgen.
Waarom zoo vraagt men zich af doet
ook Alkmaar niet zijn best handel en industrie
zoo gunstig .mogelijke lev ens voo rwa arden te
verzekeren
Destij'ds is, o. a. op de Haudelskade. bij het
leggen van trottoirs, aan belanghebbenden
gevraagd of zij prijs op een inrit stelden en
velen, die zware vrachten naar hum magazij-
nen moesten vervoeren, hebben daarvan een
dankbaar gebruik gemaakt.
Heel gul heeft toen de gemeente de breedte
van den inrit geliik aan de pakhuisbreedte en
niet gelijk aan die van den ingaug daarvan
gemaakt.
En thans worden deze handelaren plotse-
ling belast met'/ 2 50 per jaar voor elken
meter van het verhocgde voetpad langs den
trottoirband gemeten.
Heeft men wel bedacht, dat het trottoir veel
meer zou lijden als die verhooging er niet
was?
Heeft men bij het belasten.der rail® in ge
meentegrond wel overwogen, dat de straat
door het stuk rijden met zware vrachtwagens
veel meer te verduren zou hebben als die rails
er niet waren
Het is nog de groote vraau welke van beide
partijen van deze ..conressies" de meeste voor-
deelen heeft ondervonden.
Elke zaak kan van twee zijden oekeken wor
den en natuurlijk zijn er ook van de zijde der
gemeente en van die van ingezetenen die
het met haar eens zijnwel argumenten aan
te voeren, die een redelijke belastingheffing
billijken.
De bedrijven aan de I landelskade hebben
groote behoefte aan ten kraan voor het lossen
der schepen en de Kamer van Koophandel
heeft de gemeente verzocht daarvoor te willen
zorg dragen.
Een en ander wacht nog op een begrooting
en khstenberekening door de Kamer in te die-
nen, waarna onderzocht kan worden of een
kraan met bediening zooveel huur tan op-
brengen, dat de gemeente er niet te veel op
behoeft toe te leggen-
Pessimisten vreezen, dat de gemeente voor
belangrijke uitgaven komt te staan, waarom
zij van meening zijn, dat belanghebbenden
die een kraan wenschen, daarvoor zelf maar
moeten zorgen.
Als zoo redeneeren zij ook de vracht-
auto's en wagens straks in een vierkant op de
Paardenmarkt gestald worden. dan zullen de
vrachtrijders daar een kantoortje met telefoon
willen hebben en een bediende die bij hun af-
wezigheid de pakjes in ontvan.gst neeprt en ze
bij regenachtig weer in een overdekte ruhnte
kan opbergen.
Dat alles kost geM, dat of die gemeente of
de vrachtrijders zullen moeten betalen.
En nu kan men wel zee gen. dat de laatsten
niets missen kurnen. maar zij hebben nu toch
ook een cafetie of winkeltie, waar men hun
nakjes in onivangst neemt en dien cafehouder
of winkelier hebben zij tot d'usver toch ook
Hb"d moeten betalen'.
Waarom zou dan aPes grab's moeten zijn
nu het van gemeentewege geregeM is gewor-
den?
Waarom eischt men van de gemeente en
niet van de autobus-ondernemers dat zii we-
"■en zal verhird'Ti en wadithiusiesyr'zal bou-
wen. die uitsluiteod den autobusdienst ten
zullen tamcp?
Want b^duikt men wel daf al deze uit<ra-
ven ten sf^tte de vemeent?-lasten verzwaren
deor a,1le oek n iet-be' an vhebb^n te
'ngezetenen opgebracv,+ moeten worden?
Zoo redeneert men aan de andere zijde en
ook daarin schuilt een niet te miskennen
waarheid.
Het blijkt tenslotte alles een kwestie van
geloof en en vertrouwen.
Gelooft men, dat het directe voordeel, dat de
gemeente door dienn nieuwe belasbngheffing
verkrijgt, van grooter beteekenis is dan het
indirecte nadeel dat zij lijdt door handel en
industrie hier ter stede te bemoeilijken
Of vertrouwt men op de toekomst en durft
men nu een offer brengen, om daardoor voor
de ontwikkeling van het Alkmaarsche zakem
leven zulke gunstige factoren te scheppen, dat
cen bloeiende middenstand de algemeene fi-
nandeele lasten in de toekomst voor een groot
deel- voor zijn rekening zal kunnen nemen
Zoo ergens, dan is hier het spreekwoord
van toepassing, dat regeeren vooruitzien is.
Door gematigder voorstellen, waarbij de
gemeente zich bij de noodzakelijk geoordeelde
heffingen met een minimum tevreden stelt en
belanghebbenden anderzijds niet afwijzend te
gen elken aanslag staan, kan ongetwijfeld em
eompromis gevonden worden, dat alien zal
bevredigen.
Voor het treflen van een billijke regeling
dient niet alleen het oordeel van de commissie
van biistand voor de Financien, maar ook
"n allereerst het advies van de Kamer van
Koophandel hier ter stede te worden inge-
wonnen.
Biiitenland
DE POLITIEKE TOESTAND IN
HONGARIJE.
De voortdurende afwezigheid van de Link-
sche oppositie in het Parlement heeft een
verscherping van den binnenlandschen poli-
tieken toestand tengevolge gehad. Thans is
de kwestie van het stemrecht op den voor-
grend getreden en de leidende politici van
alle partijen verldaren, dat het bij'eggen der
geschillen tusschen de regeering en de op-
pesitie^ zonder cplossing van het kiesrech;-
vraagstuk cnmcgelijk is. Het voornaamste
geschilpunt is de kwestie van de geheime
stemming. De regeeringspartij is teitelijk een
coalitie van drie groepen. De eene groep
omvat de conservatieve elemen en an de oude
Arbeiderspartij, de tweede green bestaat uit
de kleine landbouwcrs, de tlcrde groep ver-
eenigt zich om den christelijk-socialen leider
Karl Huszar en Alexander Ernst. De kleine
landbouwers hebben na het overlijden van
hun leider Szatoo Nagyatad een prcgram op-
gesteld, waarin het algemeen en" geheim
stemrecht geeischt wordt. De christelijk-sodale
groep is eveneens voor geheime stemming. In
de regeering is de veriegenwoordiger der
christdijk scciale partij, de minister voor de
volksweivaart Johann Vasz, een bckend veor-
stander van geheime slemming. Thans ver-
klaart de vroegere premier Karl Huszar, dat
hij nog tijdens de begrootingsdebatten een
stemrechtprogram bij de Nationale Vergade
ring zal indienen.
De premier graaf Bethlen zal zich in een
kemende partijconfercnbes over de kwestie
van het algemeen stemrecht uitspreken.
Hij zal aan de oppositie nog. vele ccnces-
sies moeten doen, teneinde in eigen partij de
reeds wankele eenheid te kunnen bewaren.
Het oppositieblok is eioor de reeds toegestane
ccncessies inzake het geheime stemrecht niet
tevreden gesteld en hedft beslcten de zittin-
gen van de Nationale Vergadering ncg niet
bij te wonen.
In eppositiekringen doet het gerucht de
ronde, dat de vorming van een coalitk kabinet
met Johann Vasz air. premier er Si.phan
Eethlen als minister van buitenlandsche za-
ken te wachten staat.
In regeeringskringen wordt verklaard, dat
de positie van graaf Bethlen onaangetast is
en dat hij zeker den weg zal vinden om de
oppesilie tot den terugkeer in het parlement te
bewegen. Het conflict tuschen oppositie en
regeering heeft zich in ieder geval tot een
stemrechtstrijd uitgebreid.
DE OMWENTELING IN CHILI.
Uit Rome wordt gemeld, dat de vroegere
Chileensche* president AMessandri bericht
heeft ontvangen, dat de huidige regeering
zijn voorwaarden voor een terugkeer naar
Chili heeft aangenomen.
DE STRIJD IN DEN HEDZJAS.
De Wahabieten hebben Bisha en Tabala in
Asir bezet. Zij dwingen Idrisi zijn troepen bij
hen te voegeh, ten einde een aanval te doen
op Djeddah. De bewoners van Djeddah wer
den door de Wahabieten gebombardeerd met
een oud Turksch kanon!
DE „ZEIT" OVER DE REDE VAN
HERRIOT.
De „Zeif' houdt zich bezig met de re<Je
van Herriot en verklaart, dat de Fransche
premier kort voor het uitspreken van de rede
kennis heeft genomen van he! materiaal, dat
geleverd is door agenten der Fransche regee
ring of verband houdt met het rapport der
militaire controle-ccmmissie.
Dit materiaal is de Duitsche regeering niet
bekend. Op dezen grondslag acht de „Zeit"
een discussie tusschen Herriot en Luther niet
mogelijk. Indien zijn uiteenzetting een resul
tant zal hebbt-n, dan moet het materiaal, dat
tot de aanklacht diende, bekend zijn.
DE SPANJAARDEN IN MAROKKO.
Raisoeli verblijft nog steeds in zijn residen
ce Tazpoet, weike Dinsdag door Spaansche
vliegtuigen is gebombardeerd.
Er waren meer dan 400 dooden en gewon-
den. De Spaansche vliegtuigen hebben ook
bommen geworpen in de dorpen der Beni
Msoer en op Dzjebel Habid.
Bij de Anjera's zijn de voornaamste leiders
'tniet met elkaar eens. Het is waarschiinlijk,
dat zij binnenkort de vijandelijkheden zullen
hervatten tegen de Spanjaarden, wier toe-
stand dan wel eens zeer kritiek kon worden.
Spaansche vliegers bombardeerden Ta-
grout, de residentie van Raisouli, 400 Riffs
werden gewond.
ARBEID IN DE VEREENIGDE
STATEN.
Het nationaal comite ter bestrijding van
den kinderarbeid deelt mede, dat de strijd
voor de aanneming door den Senaat van de
Grondwetsherziening met betrekking tot den
kinderarbeid zal worden voortgezet, ondanks
de actie van 13 staten ten ongunste van die
wijziging.
GEEN GELD VOOR BEWAPENINGEN.
De Engelsche bladen melden, dat de Roe-
meensche minister Bratianoe bij zijn bezoek
aan Londen zoowel van Engelsche als van
Amerikaansqhe ziide een definitieve weige-
ring heeft gekregen op zijn verzoek om kleine
leeningen of credieten te krijgen ter uitvoe-
ring van het Roemeensche bewapeningspro-
gram.
Toen Bratianoe erop wees, dat Roemenie
bereid was de opdrachten tot levering van
oorlogsmateriaal aan Engelsche firma's te
gunnen als hem in Engeland credieten wer
den verstrekt, antwoordden leidende persoon-
lijkheden in de City hem, dat zij het aan de
Engelsche leveranciers van oorlogsmateriaal
overiieten prive dergelijke credieten te ver
leenen.
Het is wel een goed standpunt om geen
geld te leenen voor militaire doeleinden.
MINDER AMBTENAREN IN
FRANKRIJK.
De Fransche regeering is, zooals reeds ge
meld, in alle departementen sterk aan het
bezuinigen. Het volgende jaar zullen meer
dan 9000 ambtenaren zijn ontslagen. Binnen
enkele maandeh zullen reeds bij zeventien
ministerics maa1 'egelen worden genomen,
waardoor een bezuiniging van 36 miliioen
francs zal worden verkregen. Het volgende
jaar zal dit bedrag tweemaal zoo groot zijn.
Aan het ministerie van oorlog zal de af-
vloeiing bijzonder groot zijn.
Den eersten tijd zal men aan de departe
menten geen nieuwe beambten aannemen,
terwijl niemand, die de leeftijdsgrens zal heb
ben overschreden in actieven dienst zol wor
den gehouden.
Deze bczuinigingen bij de departementen
is.het werk van Herriot; een en ander stond
op ziji» progranmia,- toen hij het bewind aan-
vaardde. Echter, de aan ambtenaren toege
stane salarisverhoogingen in verband met
den hoogen levensstandaard vormen teza-
men een veel grooter bedrag dan het totaai-
bedrag, dat uit deze bezuinigingen wordt
verkregen.
BEDREIG1NG DOOR DE KU-KUX-
KLAN.
Paul M. Linter, „adelaar" van de Ku-
Klux-Klan te Philadelphia, heeft aangekon-
digd. dat hij van plan is aldaar een wets-
handhaving cn znivering der ovcrhcidsin-
stellingen tot stand te brengen in overeen-
stemming met het plan, dat te Herrin (Illi
nois) ontwikkeld is.
KRUPP'S INSCHRI1VING OP DE
ARGENTIJNSCHE STOOMKETF.I.S.
Officieus wordt medegcdeeld, dat dc Argeit-
tijnsche minister van buitenlandsche zaken
met den minister van marine heeft geconfe-
reerd over de kwestie der door den gezantai-
raad verboden inschrijving van Krupp op de
levering van stoomketels ten behoeve der Ar-
gentijnsche marine.
Men kwam tot het besluit, dat Argentinie
in deze kwestie slechts betrokken is als klant
\'an Krupp. Wanneer Krupp de ketels niet tan
leveren, zal Argentinie ze elder's moeten be-
stellen, inogelijk tegen cen hoogeren prijs.
Argentinie laat deze aangelegenheid aan
Duitschland over en is niet van plan, in con
flict te komen met den gezantenraad.
TEGEN NIEUWE AGITATIE VAN
STUDENTEN.
De Egyptische minister van onderwijs heeft
vernomen, dat er opnieuw geheime krachten
aan het werk zijn ten einde weer ontevreden-
heid bij de studenten te verwekken. De minis
ter heeft een mededeeling gepubliceerd, waar
in hij verklaart van plan te zijn den toestand
met ijzeren vuist te beheerschenhij is vast-
besloten alle pogingen om nieuwe beroerin-
gen te doen ontstaan, te verijdelen.
DE BRANDEN TE MONTREAL.
De totale schade door de vier ernstige bran-
den veroorzaakt, welke Woensdagciacht tege-
jijkertijd in de zakenwijk van Montreal ziin
uitgebroken, wordt geschat op anderhalf rnii-
Hoen dollar. Hierblj zijn twintig zaken betrok-
ken„
DE NIEUWE DUITSCHE REGEERING
EN DE ACHTURENDAG.
Bij de behandeling van de begrooting van
Arbeid in de begrootingscommissie van den
Rijksdag decide de minister van Arbeid,
Brauns. in zake de ratificatie van de conven-
tie van Washington nopens d;n aehturendag
onder meer mede dat het huidig kabinet zich
aansluit bij hetgecn door het vorige ministerie
te r': ,n opzichte is verklaard
Duitschland heeft nimmer princirieel ratifi
catie geweigerd en is bereid met de overige
daartoe in aanmerking kojuende staten tot
overeenstemming te geraken betreffende de
uitlegging der conventie en de periode gedu-
rende wc'ke de toepassing der conventie moet
worden uitgesteld.
DE STAKING AAN DE ENGELSCHE
GOUVERNEMENTSGEBOUWEN.
Na een zitting, die 2'A uur duurdc, heeft de
vcrzoeningscommissie haar pogingen onder-
broken, om de staking aan de gouveme-
mcatsgebouwen tot cen einde te brengen.
Lord Peel, de voorzitter, weigerde den met
ziin vakverecniging in conflict gekomen elec-
tricien te ontslaan cn verklaanje den vertegeii-
woordigers der arbciders, dat zij zich schui-
dig maakten aan contractbreuk en dat ande
ren tewerk zullen wordem gesteld, wanneer
zij den arbeid1 niet hervatten. Reeds worden
vriiwil'.ige arbeid'skrachten gerecroteerd.
De stakcrs hebben vergaderd en besloten,
on het ontslag van den electricien ?e blijven
staan.
EEN BAND1ETEN-OVERVAL TE
NEW-YORK.
Het noordelijk deel van New York werd
Woensdag opgeschrikt doordat een zestal
baudieten een juwelier neersloegen en tracht-
!en met een aantal kastjes met diamanten rin-
gen en andere sieraden zich uit de voeten
te maken. Een politieagent vuurde en doodde
een der inbrekers. De anderen vluchtten en
wierpen een deel van hun buit weg. Men is
thans nog in de dikke sneeuwlaag, die de
straten bedekt, bezig te zoeken naar de ver-
miste juweelen.
EMMA GOLDMAN OVER RUSLAND.
De bekende Emma Goldman heeft te Lon
den cen rede gehouden over de „bolsjewisti-
sche fabel".
Sovjet-Rusland is een waan, volgens Em
ma Goldman. Zij verklaarde dat de positie
der boeren erger is dan onder het regiem
van den tsaar, ondanks hun landbezit. De
kinderen bezoeken dc scholen niet, er zijn
geen onderwijzers. De bolsjewisten hebben
het land njet aan de boeren gegeven, doch
deze namen het in den zomer van 1917, dank
zij hun eigen directe actie. De boeren wei-
geren de steden te helpen, niet omdat de
arbeiders hen onsympathiek zijn, doch om
dat zij weten dat de winsten in de zakken
verdwijnen van een kleine parisiteerende
klasse van bolsjewisten. Dezelfde valsche
doctrines zullen Engeland en Amerika ver-
nietigen, als de bolsjewisten daar de macht
in handen krijgen. Terwijl millioenei. in
Rusland sterven, strooien de bolsjewistische
leiders met millioenen roebels voor de pro
paganda in het buitenland. De tijd zal ko
men, dat htt Russische volk de bolsjewisten
veriagen zal. Er is „s_oukthing rotten"( niet
in Dencmarken doch in Rusland, besloot dc
spreekster,
ALRMAARSCHE
FI Af -Antomobielen.