„De tigging der Cadettenschool kan voor een Ziekenhuis buitenge-
„woon geschikt worden genoemd, zoo geschikt als in deze gemeente
„geen tweede terrein te vinden is. Met name moet hierbij gewezen
„worden op de vrijheid, de rust en de goede beschutting tegen koude
„luchtstroomingen. Indien een aanmerking op de ligging gemaakt zou
„moeten worden, dan ware het deze, dat een nog iets gunstiger positie
„van het gebouw ten opzichte van de windstreken in verband met 4
„toetreding van zonlicht denkbaar zou zijn. De ligging ook van uit drt
„oogpunt bezien is echter geenszins ongunstig en bij de algemeene be-
„oordeeling legt het derhalve, tegenover de overige uitmuntende kwa-
„liteiten der ligging, geen noemenswaard gewicht in de schaal.
„Het gebouw zeli is uiterst soliede gebouwd, zeer goed onderhouden
„en wat indeeling betreft zoodanig dat het niet alleen zeer geschikt is
„om tot een ziekenhuis te worden verbouwd, doch een dergelijke ver-
„bouwing, hoe zeer men er zich ook voor moet hoeden, om den om-
„vang en de kosten dier verbouwing te onderschatten, ook, in vergelij-
„king met hetgeen nieuwbouw zou kosten, niet anders dan een aan-
„zienlijke besparing op de bouwkosten kan beteekenen. Van een schat-
„ting van het bedrag dezer besparing meent onze subcommissie zich
„op het voorbeeld van Dr. Wortman voorshands te moeten onthouden.
„Een dergelijke schatting kan eerst geschieden, nadat gedetailleerde
„bouwplannen zijn ontworpen, waarbij de hulp van een bouwkundige
„niet kan worden ontbeerd.
„Wij meenen ons hiermede van de ons opgedragen taak gekweten
„te hebben.
„Het rapport van Dr. Wortman voegen wij wederom hierbij."
De Subcommissie,
namens haar
De Secretaris der Commissie
get. VAN DEVENTER.
Doch ook om financieele redenen meent onze commissie, dat aan het
Cadetteivjchoolplan de voorkeur boven ieder ander plan behoort te wor
den gegeven. Inuners, hoezeer zij ook van oordeel is, dat de kosten der
benoodigde verbouwing allerminst mogen worden onderschat, zoo meent
zij toch met de bovenaangehaalde rapporten te mogen zeggen, dat met
volledigen nieuwbouw eenzelfde resultaat als hier met verbouw te be-
reiken valt, slechts met aanzienlijk hooger kosten te verkrijgen zou zijn,
dan waarop die verbouw thans kan worden berekend. Zou men zich tot
een belangrijk kleiner opzet bij nieuwbouw beperken, dan zouden de
kosten waarschijnlijk toch niet dalen beneden hetgeen thans de uitvoe-
ring van het Cadettenschoolplan zal kosten, terwijl men dan aan den
anderen kant en uit een oogpunt van ligging en uit een oogpunt van
expansiemogelijkheid zich met heel wat geringer resultaat tevreden zou
moeten stellen. Om deze redenen heeft onze Commissie, toen het waar
schijnlijk werd, dat de gemeente de beschikking over de Cadettenschool
zou kunnen verkrijgen, het door haar aanvankelijk opgezette project voor
nieuwbouw niet verder uitgewerkt, en zich tot het Cadettenschoolplan
bepaald.
Een omstandigheid, die er toe heeft bijgedragen, dat de uitvoering
van het Cadettenschoolplan een betrekkelijk zoo goedkoope oplossing
geeft, meenen wij hier afzonderlijk te moeten memoreeren: met betrek-
king tot de Cadettenschool kan de gemeente tegenover het Rijk bijzon-
dere aanpraken doen gelden, aanspraken, ontleend eenerzijds aan het
feit, dat de gemeente zich bij de stichting der school, welke in 1893 ge-
opend werd, belangrijke offers getroost heeft (zij gaf den grond, 3 H.A.,
66 Are en 30 c.Are, aan het Rijk ten geschenke en voorts een bijdrage
ter grootte van 3/5 der bouwkosten) anderzijds aan de overweging, dat
de school weder opgeheven werd lang voordat de gemeente kon gea^ht
worden voor het door haar gebrachte offer de beoogde tegenpraestatie
te hebben verk'egen. Het is ons bekend, dat Burgemeester en Wethou-
ders aanstonds, nadat het besluit tot opheffing der school gevallen was,
de aanspraken der gemeente op vergoeding in eenigerlei vorm van de
uit dien hoofde door haar te lijden schade te bevoegder plaatse hebben
voorgedragen, en dat de gegrondheid dier aanspraken door het Rijk in
beginsel werd erkend. Toen nu gaandeweg bleek, welk een uitnemend
gtbruik van het vrijkomend Cadettenschoolcomplex voor de verwezen-
lijking der aanhangige ziekenhuisplannen zou kunnen worden gemaakt,
kwam als vanzelf de gedachte naar voren, dat bovengenoemde vergoe
ding door het Rijk aan de gemeente zou kunnen worden gegeven in den
vorm van een beschikbaarstelling der Cadettenschool voor minder dan
hare waarde; zoodoende zou de aan de gemeente uit te keeren schade-
vc-rgoeding gecompenseerd kunnen worden met den koopprijs, in zekeren
zin dus het omgekeerde van hetgeen bij de stichting der school geschied-
de. Het is Uwe Vergadering bekend, hoe een en ander ten slotte er toe
leidde, dat het geheel Cadettenschoolcomplex van Rijkswege voor de ge
meente verkrijgbaar werd gesteld tegen 3/5 der te taxeeren waarde.
Ten slotte vermelden wij nog, dat de beschikbaarheid der Cadetten
school onze Commissie in staat stelde niet alleen om een beter en goed-
kooper plan ter uitvoering bij Uwe Vergadering aan te bevelen, dan
anders mogelijk zou zijn geweest, maar ook om ten aanzien van een be
langrijk onderdeel de kosten met grooter juistheid te ramen, aangezien
Burgemeester en Wejhouders haar in de gelegenheid stelden met het de-
finitieve aanbod van het Rijk bij hare becijferingen rekening te houden.
Op ons verzoek ontwierp Dr. Wortman een volledig plan tot verbou
wing en inrichting der Cadettenschool, welk plan door onze commissie
na bespreking in zijn groote lijnen aanvaard werd. Wij voegen dit plan,
gelijk het is neergelegd in een situatieschets, platte gronden, zijaanzich-
ten en een perspectiefteekening, als bijlage aan ons rapport toe.
Bij volledige uitvoering van deze plannen zou een ziekenhuis verkre
gen worden met een capaciteit van 180 bedden, en wel als volgt verdeeld:
klasse 1
4 bedden
2a
8 bedden
8 bedden
44 bedden
chirurgisch
44 bedden
kinderen
17 bedden
verloskundig
8 bedden
besm. ziekten
34 bedden
zenuwzieken
13 bedden
180 bedden
Een zoodanige maxirnale bezetting is evenwel in den eersten tijd nog
niet te verwachten. Op dezen grond gaf Dr. Wormian in overweging
het ziekenhuis voorloopig in te richten voor 132 bedden, en wel als volgt
verdeeld:
4 bedden
8 bedden
8 bedden
klasse 1
2a
2b
3
intern
chirurgisch
kinderen
verloskundig
besm. ziekten
zenuwzieken
32 bedden
32 bedden
10 bedden
8 bedden
17 bedden
13 bedden
132 bedden.
Onze Commissie is van oordeel, dat voorloopig met een inrichting
voor 116 bedden kan worden volstaan, hetgeen de kleinste eenheid is,
welke een economische exploitatie mogelijk maakt. Deze inrichting zal
dan echter aldus kunnen en behooren te geschieden, dat de capaciteit
van het ziekenhuis gaandeweg en naar mate daaraan de behoefte blijkt
te bestaan kan worden vergroot en ten slotte tot 180 bedden kan wor
den opgevoerd. Naarmate dit geschiedt wordt de verhouding tusschen de
lasten en de baten der exploitatie gunstiger.
Wij merken nog op, dat klasse 2a wordt gevormd door 4 kamers, ieder
met 2 bedden, klasse 2b door 2 kamers, ieder met 4 bedden. Voor de
patienten, die niet zelf de kosten hunner verpleging dragen, doch ver-
pleegd worden voor rekening van armbesturen, e. d. is geen afzonderlijke
klasse ontworpen, doch is gerekend op verpleging op de gewone zal en.
In dit verband merken wij echter op, dat deze zalen aldus zijn gedacht,
dat zij gemakkelijk en al naar daaraan op een bepaald oogenblik de be
hoefte bestaat, in compartimenten kunnen worden verdeeld, waardoor de
gelegenheid wordt geschapen om de patienten naar leeftijd, aard der
ziekte, enz. te groepeeren en bijeen te voegen.
Thans zullen wij aangeven, welke lasten en baten van exploitatie
naar raming te verwachten zijn, indien het nieuwe ziekenhuis in de Ca
dettenschool wordt gevestigd en deze volgens de plannen van Dr.
Wortman tot een ziekenhuis met voorloopig een capaciteit van 116 bed
den wordt verbouwd en ingericht.
Twee opmerkingen van meer algemeenen aard doen wij echter vooraf-
gaan.
De eerste is deze, dat de gemiddelde bezetting van een ziekenhuis la
ger pleegt te zijn, dan de maxirnale bezetting. Dr. Wortman geeft hier-
voor een coffficient aan van 3/4, „een percentage, dat een intensief ge-
bruik van het ziekenhuis onderstelt" Waar dit percentage blijkbaar aan
de praktijk ontleend is, hebben wij dit overgenomen en dus zoowel de
uitgaven ala de inkomsten op den grondslag eener gemiddelde belegging
van 75 der maxirnale capaciteit berekend.
Onze tweede opmerking betreft een verschil in doelstelling, dat er
naar onze meening tusschen het tegenwoortiige stadsziekenhuis en het
nieuw te stichten cenirale ziekenhuis behoort te bestaan en dat de ra
ming der exploitatieuitgaven en -inkomsten beinvloedt. Wij komen hier-
op nog nader terug, doch stellen hier alleen dat het nieuwe ziekenhuis,
welke beheersvorm daarvoor overigens de meest aangewezene zal blij-
ken wij meenen dat een positief advies op dit punt buiten het kader
onzer opdracht valt niet behoort te zjjn een burgerlijke instelling van
weldadigheid, gelijk het tegenwoordige Stadsziekenhuis, doch een tak
van dienst, welker gestie streng van die der Stadsarmenzorg gescheiden
wordt gehouden en waarbij ook overigens een economische opzet voor-
zit. Een en ander brengt mede, dat bij de raming der inkomsten uit ver-
pleeggelden in de 3e klasse geen onderscheid is gemaakt tusschen hen,
die deze gelden zelf betalen en hen, die geheel of gedeeltelijk voor reke
ning der armbesturen worden verpleegd. Dit is evenwel alleen mogelijk,
indien de gemeente het subsidie aan het Burgerlijk Armbestuur aanmer-
kelijk verhoogt. Wij hebben met dit punt hieronder, waar het gaat om
de bepaling van het door de gemeente Alkmaar te brengen offer reke
ning gehouden.
Gelijk wij opmerkten, meenden wij een bepaald advies over den te
kiezen beheersvorm achterwege te moeten laten. Waar intusschen in ver
band met het groote geldelijke belang, dat de gemeente Alkmaar bij de
stichting en de exploitatie van het nieuwe ziekenhuis heeft, die exploita
tie in ieder geva! in handen der gemeente zal moeten komen te liggen,
zij er op gewezen, dat in oorlogstijd zeer waarschijnlijk bij de wet de
beschikking over alle ziekenhuizen, achter een bepaalde lijn gelegen, zal
worden gegeven aan het Ned. Roode Kruis. Met het oog hierop zal het
gewenscht zijn om te Tachten reeds thans, in vredestijd, tot een overeen-
komst met het Roode Kruis te geraken, waarbij in het belang van beide
partijen die tijdelijke evergang van beschikkingsbevoegdheid in geval
van oorlog nader wordt geregeld, en zoo mogelijk verkregen wordt, dat
alsdan een deel der zielenhuisruimte niettemin gereserveerd blijft voor
de verp'eging van burgerlijke patienten
De lasten der exploitatie.
Deze zijn te onderscheiden als volgt;
A Grond en gebouwen.
B. Personeel.
C. Materieel.
D. Onvoorzien.
A. De lasten wegens grond en gebouw.
1. De erfpachtscanon.
Volgens het defintieve aanbod van Rijkswege kan het Cadettenschool
complex door de gemeente in langdurigen erfpacht worden verkregen
tegen een canon van f 11.000,Aan de bepaling van dezen canon
ligt een taxatie van de waarde van het complex ten grondslag van
300.000,— 200.000,— voor het gebouw en 100,000,voor het
bijbehoorende terrein) en een schadevergoeding van het Rijk aan de ge
meente ter zake van de opheffing der school van 2/5 van die waarde
2. De annulteit wegens rente en aflossing (gelijk te stellen aan
het bedrag der noodzakelijke afschrijving) van te leenen geld.
Geleend moet worden het bedrag van het benoodigde stichtingskapi-
taal, verminderd met de uit anderen hoofde, dan leening, te verkrijgen
kapitaalsbaten.
Het benoodigde stichtingskapitaal berekenen wij op de basis der bo-
venvermelde bouwplannen als volgt:
verbouwkosten 156.000,
kosten van nieuwbouw 162.000^—
2 barakken 60.000,—
womngen 12.000,—
technische inrichting100 000,—
490.000,—
Hierbij merken wij op, dat de verbouwkosten berekend zijn naar een
raming per M3. en overigens op de helft der kosten van nieuwbouw,
terwijl ten aanzien der barakken de bedoeling voorzit beide barakken te
doen bouwen, doch de tweede voorloopig buiten exploitatie te houden.
De kapitaalsbaten, uit anderen hoofde dan uit leening te verkrijgen,
ramen wij als volgt:
erfstelling van der Oord100.000,—
liquidatiesaldo Stadsziekenhuis 60.000,
giften van particuEeren - 150.000,—
310.000,—
De erfstelling van der Oord is belast met lijfrenten e. d. en is derhal
ve geen luiquide kapitaalsbate, noch een kapitaalsbate, waarvan het
bedrag als vaststaand mag worden aangenomen. Wij hebben niettemin
gemeend de erfstelling hier in rekening te moeten brengen, doch onder
de uitgaven (post voor onvoorzien) te dier zake een bedrag van
4000,— opgenomen, waarmee bedoeld is een jaarlijksch gemiddelde
aan te geven gedurende een lange reeks van jaren; in de eerste jaren
zal de post wellicht hooger, later echter zeker geringer kunnen zijn.
De raming van het liquidatiesaldo van het Stadsziekenhuis is voorna-
melijk gebaseerd op den koopprijs, die voor den na slooping vrijkomen-
den bouwgrond vermoedelijk zal kunnen worden gemaakt. Op het be
drag, dat wegens giften is geraamd, komen wij nog nader terug.
Het verschil der beide totalen, of 180.000.— wijst het bedrag aan,
dat uit leening moet worden verkregen, en waarvoor rente en aflossing
zal moeten worden betaald. Stellen wij het rentetype op 5'A en den
looptijd der leening in aansluiting aan de eischen van een economischen
opzet op 70 jaar dan levert dit een annulteit op van 10139,
3. De rente van te leenen geld voor aanschaffing van inventaris.
Wij noemen dit bedrag afzonderlijk, daar hierop niet behoeft te wor
den afgeschreven, doch de inventaris geregeld aangevuld wordt uit het
geen daarvoor op de exploitatiebegrooting jaarlijks wordt uitgetrokken.
Het benoodigde bedrag ramen wij op 120.000,— hetgeen bij een
rentetype van 5^ een jaarlijkschen rentelast oplevert van 6600,—.
4- De kosten van onderhoud der gebouwen.
Wij ramen deze naar een percentage van 1 van het benoodigde
stichtingskapitaal, gelijk dit boven is becijferd, doch vermeerderd met de
kapitaalswaarde der Cadettenschool (zonder den grond):
verbouwkosten156.000,—
kosten van nieuwbouw 162.000,—
barakken 60.000,—
woningen12.000,—
technische inrichting 100.000,—
Cadettenschool 200.000,—
van VI, is gelijk 8625,—.
5. Belasting, assurantie en onderhoud van den tuin,
tevens ajronding. f 4136,—
Recapitulatie der lasten wegens grond en gebouwen:
1. 11.000,—
2. 10.139,-,
waar-
40.500,—
Ten slotte vermelden wij nog, dat wij de vraag overwogen hebben, of
een post behoort te worden opgenomen wegens afschrijving op de waar
de der gebouwen, voorzoover deze waarde tot stand gebracht wordt met
gelden, uit anderen bron, dan geleend geld ontsproten. Onze Commis
sie heeft deze vraag evenwel ontkennend beantwoord.
B. De lasten wegens personeel.
Met betrekking tot het personeel zijn vier diensten te onderscheiden.
1. Verplegingsdienst
1 adjunct-directrice f 2000.
3 hoofdverpleegsters 4500.
3 eerste verpleegsters 3300.
6 gedipl. verpleegsters 4800.—
26 leerlingverpleegsters 10400.—
25000.—
De grootte van het verplegend personeel is zoodanig genomen, dat
bij een aanvankelijke maxirnale bezetting van het ziekenhuis van 116
bedden de verhouding van het aantal verplegenden tot het aantal ver-
pleegden niet ongunstiger wordt, dan 1 3, een minimum naar het oor
deel onzer commissie. Voor de gemiddelde bezetting wordt een gunsti
ger verhoudingscijfer verkregen.
Het verplegend personeel is in zijn geheel gedacht inwonend te zijn.
Bij de raming der salarissen (deze opmerking geldt eveneens voor de
andere categorieen van personeel) heeft onze "Commissie zich niet ge-
bonden geacht aan de salarissen, welke op het oogenblik en ten deele on
der geheel andere omstandigheden in het Stadsziekenhuis genoten wor
den. De uitgetrokken salarissen zijn voorts'gemiddelden. Het gemiddeld
salaris, dat voor de leerlingvcrphtgsters is uitgetrokken 400.—) is
belangrijk lager, dan het tegenwoordige gemiddelde f 650.—). Wij be-
doelen hiermede als onze meening te kennen te geven. dat het tegenwoor
dige gemiddelde te hoog is.
2. Huishoudelijke dienst
1 huishoudjuffrouw f 800.
1 keukenjuffrouw 800.
1 linnenjuffrouw800.
1 assistente in de huish. 500.
10 dienstboden 3000.
4 werkvrouwen2800.
8700.
Het huishoudelijk personeel is behalve de werkvrouwen in zijn
geheel gedacht inwonend te zijn.
3. Geneeskundige dienst
1 internist-directeur f 5000.
1 chirurg2000.—
1 arts voor de verloskundige afdee-
ling, tevens wondassistent van den
chirurg1000.—
1 assistent 1000.
specialisten 2000.
11000.
Aan het hoofd van de meeste moderne ziekenhuizen staat tegenwoor-
dig een geneesheer-directeur, onder wien een adjunct-directrice werk-
zaam is. Derhalve heeft ook onze Commissie aan hare raming een zoo
danige organisatib ten grondslag gelegd.
Het geneeskundig personeel is behalve de assistent in zijn gehea
gedacht uitwonend te zijn.
4. Administratieve en Algemeene dienst.
1. boekhouder2000.
1 schrijver 1000.—
1 concierge en vrouw 2000.
2 knechts 2400.
1 stoker 1400.
8800.—
Het personeel van dezen dienst is in zijn geheel gedacht uitwonend te
zijn.
5. Pensioenlasten, sociale verzekering. f 8750.—
Recapitulatie der lasten wegens personeel:
1. 25.000.—
2. 8.700.—
3. 11.000.—
4. 8.800.—
5. 8.750.—
C. De lasten weeens materieel
Voeding.
1. patienten
le en 2de klasse 5475 verpleegdagen a 1.50 8212-50
3e klasse 26280 verpleegdagen 0.75 19710.—
2. personeel 19000 voedingsdagen 0.75 14250.—
Licht, water en brandstoffen t 12000.—
Huishoudelijke behoeften 5000.
Ligging, kleeding, bewassching 9000.—
Genees- en verbandmiddelen 6000.—
Administratiekosten 1000.—
75172 50
Het aantal verpleegdagen der patienten is berekend op den grond
slag van de capaciteit van het ziekenhuis en de gemiddelde belegging.
De gemiddelde voedingskosten per dag zijn berekend naar die kosten
in het Stadsziekenhuis in 1923,
D. Onvoorzien, tevens afronding. f 7.077.50; in dit bedrag is gelijk
boven reeds werd gezegd, ter zake van lasten, aan de erfstelling van der
Oord verbonden, een bedrag van 4000.opgenomen.
Recapitulatie van de lasten der exploitatie.
A. 40.500.—
B. 62 250.—
C. 75.172.50.
D. 7.077 50
185.000.—
Kostprijs per bed per dag 185.000.—31755 (5475 plus 26280) is
gelijk rond 5.85.
De baten der exploitatie.
Wij meenen deze als volgt te moeten ramen:
le klasse 4 X 10 X 365 X 3A is 10.950.-
2e klasse a 8 X 6 X 365 X 13.140.—
2e klasse b 8 X 4*4 X 365 X 3A 9.855.—
3e klasse
Raad van Arbeid enz.
10 X 3Va X 365 X °/i 9.581.25
Barak Besm. ziekten
Hoogtezon, operatiekamer en
afronding
118.533.75
1.466.25
Totaal f 120.000.-
De eerste factor van elk product duidt het aantal bedden aan, de
tweede factor het verpleeggeld per dag per bed, de derde factor het aan
tal dagen van het jaar, de vierde factor de coefficient wegens leegstaan.
Bij de bepaling der verpleeggelden is naar aansluiting bij de tarieven
van het St. Elisabethsgesticht alhier gestreefd. Op voortdurend behoud
van een goed verband tusschen de in beide inrichtingen te vragen tarie
ven zal moeten worden gelet.
Het voor de barak te vragen tarief is een gemiddelde.
Vermindert men de geraamde lasten met de geraamde baten, dan ver-
krijgt men een geraamd tekort van 65.000.—.
Alvorens thans aan te geven, op welke wijze voor dit tekort dekking
kan worden gevonden, meenen wij nog een enkel woord te moeten zeg
gen over een van de factoren, welke tot het verkregen resultaat hebben
bijgedragen, en welke factor meer, dan de overige, een speculatief ka-
rakter draagt. Wij bedoelen den post van 150.000.— wegens giften
van particulieren.
Wij zouden het zeker niet hebben gewaagd met een dergelijken post
rekening te houden, indien zich niet tijdens onze werkzaamheid onder de
Alkmaarsche burgerij een actie was gaan ontwikkelen, welke zich over
een groot aantal omliggende gemeenten heeft verbreid en die zich ten
doe! stelt aan de gemeente Alkmaar een belangrijk bedrag, door parti
culieren bijeengebracht, ten behoeve van het te stichten ziekenhuis ten
geschenke aan te bieden. Het spreekt van zelf, dat onze Commissie de
ontwikkeling dezer actie met groote blijdschap heeft gadegeslagen. Zij
heeft er zich op meer dan een wijze door gerugsteund gevoeld bij het
volbrengen van haar taak en heeft ten slotte gemeend hare verwachtin-
gen in dit opzicht in een bepaald cijfer te mogen uitdrukken, zij het dan,
dat zij uit den aard der zaak op dit punt met het uitspreken eener
intusschen naar haar meening niet onredelijke verwachting moet
volstaan.
Onze Commissie is van oordeel, dat het bedrag van 65.000.—, het-
welk hierboven werd genoemd, moet worden gevonden in de publieke
kassen van:
a. de gemeente Alkmaai
b. de buitengemeenten
c de provincie Noordhollanu.
Zij meent, dat dit bedrag aldaar ook kan worden gevonden.
In de eerste plaats wijst zij er op, dat, voor wat punt a. betreft, de
Gemeente Alkmaar reeds sinds jaar en dag getoond heeft de behartiging
der openbare gezondheid door bevordering van het ziekenhuiswezen, ook
buiten de grenzen harer zorg voor on- en minvermogenden, te achten
tot haar taak te behooren. In zooverre wordt hiermee niets nieuws voor-
gesteld, doch kan nog slechts de mate van het te brengen offer een punt
van discussie uitmaken. Eenzelfde opmerking kan worden gemaakt ten
aanzien van punt c. voor wat betreft de provincie Noordholland, waarbij
de feiten bovendien nog duidelijker spreken, daar de zorg voor on* en
minvermogenden volgens de Armenwet in het geheel niet tot de taak
der provincie behoort en niettemin de provincie op breede schaal het
ziekenhuiswezen fcehartigt.
In de tweede plaats wijst zij, voor wat punt b. betreft, op de belang-
stelling, welke in de buitengemeenten voor dit cenirale ziekenhuis be
staat. Gaf het voorkomen van het woord „cenfraal" in hare opdracht
onze Commissie al eenig recht ook van dc buitengemeenten yerwachfin-
2b
0
4
intern
690.000,—,
3 6.600,—
4. 8.625,—
5. 4.136,—
62.250.—
16 X 4 X 365 X s/4 17.520—
Rest 70 X 3 X 365 X 57.487.50