Alkmaarsche Gourant 1 De terugkeer van Kiompvoet FEUILLETON. De positie van Nedsriand in het wereldscheepvaarfverkter Woensdag 13 Mei. Abofiiiemeiiten op Tijdschriften, zoowel Binnen- als Buitenlandsche 1925 flonfierd Zeven en Twintigste Jaargang, DIENSTPLICHT. Onderzoek van verlofgangers der lichtingen 1912 en 1916. De BURGEMEESTER van ALKMAAR maakt bekend, dat het jaarlijksch onderzoek van verlofgangers, bedoeld in art. 4], derde lid, der Dienstplichtwet, voor deze gemeente zal worden gehouden te ALKMAAR in de Korenbeurs aan het Luitik Oudorp, en wel op Dinsdag, 9 Juni 1925. Het uur van aanme1- ding zal den groot-verlofgangers van de landmacht der gemelde lichtingen, alsmede dc dienstplichtigen van dezelfde lichtingen, die een vrijwiUige verbintenis hebben aahge- gaan als verzorger bij den rijkspostduiven- dienst, als hoefsmid bij de infanterie, of als mach.-bankwerker bij de voormalige oefe- nings-houwitser-compagnie, in een persoon- lijkc kennisgeving worden medegedeeld. Aan het onderzoek behoeft NIET te wor den deelgenomen door de verlofgangers, die: a. hun eerste oefening nog niet hebben volbracht; b. in 1925, voor den dag, hierboven als dag van onderzoek aangegeven, in werkelij ken dienst zijn geweest uit anderen hoofde dan bij wijze van straf; c. bestemd zijn om in 1925 voor her- halingsoefeningen in werkelijken dienst te Vomen d. elders wonen dan in NEDERLAND; e. zich buitenlands bevinden ter uit- oefening van de zeevaart (hieronder niet bc- grepen de zeevisscherij) f. de binnenvaart uiocfenen op andere lan- den en zich deswege in een dier landen op- houden g. ingevolge de geldende bepalingen geheel zijn vrijgesteld van opkonist in werkelijken dienst in geval van oorlog, oorlogsgevaar of andere buitengewone omstandigheden niet aan een buitengewone oproeping in werke lijken dienst behoeven te voldoen. VOORTS WORDT DE AANDACHT GE- VESTIGD OP HET VOLGENDE: De verlofganger moet bij dit onderzoek verschijnen in uniform gekleed en bovendien voorzien van de overige tot zijn uitrusting be- hoorende goederen, voor zoover deze hem zijn uitgereikt of door hem zelf zijn aange- schaft. De verlofganger staat niet alleen geduren- de den tijd, dien het onderzoek duurt, maar ook voor zoolang hij ter gelegenheid van het onderzoek in uniform, gekleed is, onder de be- velen van de autoriteit, die het onderzoek houdt, zoodat, indien hij ongeregeldheden pleegt of zich aan een strafbaar feit schuldig maakt, hetzij bij het gaan naar de plaats, voor het onderzoek bestemd, hetzij geduren- de het onderzoek of bij het naar huis terug- keeren, te dier zake kan worden gestraft vol- gens het Wetboek van Militair Strafrecht en de Wet op de Krijgstucht. Een streng of een licht arrest van ten hoogste zes dagen het streng arrest te on dergaan in een daartoe bestemd vertrek of huis van bewaring, het licht arrest te onder- gaan in een kazerne kan de Districts- commandant opleggen aan den verlofganger, die zonder geldige reden niet bij het onder zoek verschijnt of, daarbij verschenen zijnde, zonder geldige reden niet aan zijn hierboven omschreven verplichtingen voldoet. Onvermindcid deze straf kan de verlofgan ger, die zich schuldig maakt aan een der be- dcelde feiten of wiens goecieren bij het on derzoek blijken niet in den vereischten staat te verkeeren, worden verplicht om op een nader te bepalen tijd en plaats te verschijnen of opnieuw te verschijnen tot het ondergaan van een onderzoek. De verlofganger, die,opgeroepen voor laatstbedoeld onderzoek, daarbij zonder gel dige reden niet verschijnt of daarbij in an- der opzicht zijn verplichtingen niet nakomt, kan in werkelijken dienst worden geroepen voor den tijd van ten hoogste twee maanden De duur van dezen diensi wordt door den minister van Oorlog bepaald. De verlofganger, die zich niet onderwerpt aan een hem opgelegde straf als hierboven genoemd, of niet voldoet aan een oproeping voor den werkelijken dienst, kan o.a. door de marechaussee, de militairen der politietroe- pen en alle verdere ambtenaren van Rijks- of Gemeentepolitie aangehouden en naar de plaats van bestemming overgebracht worden. Bovendien stelt de verlofganger, die niet vol doet aan een oproeping voor den werkelijken dienst, zich bloot aan bestraffing. Ingeval ziekte of gebreken de deelneming aan het onderzoek mochten verhinderea, dient daarvan zoodra mogelijk ter gemeentesecreta- rie te worden overgelegd een gelegaliseerde Door Valentine Williams. Geautoriseerde vertaling van W. E. Pont. 52) Hij wierp een vinnigen tolik op den offi- cier. „Onmogelijk," antwoordde de ander. „Er is alleen maar dat een begaanbaar pad en dat wordt bewaakt Kiompvoet knikte. Toen hief hij de hand op. „Ga nu," zei hij, „en laat mij met het meisje alleen!" Daarop boog von Hagel naar hem toe en fluisterde hem iets in het oor. Hij scheen sterk op iets aan te dringen. Plotseling kwam een van de Spanjaarfden een kort manne- tje met een dik, grauwig gezieht vol zwaUe stoppels, en kleine varkensoorgjes naar voren gedirongen. Hij barstte fos in een 8troom van Spaansche woorden en balde her- haaldelijk dreigend de vuist tegen Kiompvoet De laatste vertrok geen spier, maar keek den spreker aan met verachting in elken#trek van zijn gelaat. Pas toen emkelen van de Duitschers begon- nen mee te praten, kon Marjorie begrijpen, wat er eigenlij-k aan de hand was. _We hebben er genoeg van ons te laten bedotten" riep de groote matroos, dien zij Schrdder noemden. „De Keizer is afgezet, geneeskundige verklaring, welke op ongozt- geld papier kan worden gesteld. De verlofganger, die wegens ziekte of om een andere reden in de volstrekte onmogelijk- heid verkeert om bij het Juni-onderzoek te verschijnen dan wel wegens woonplaatsver- andering niet voor dat onderzoek is opge roepen, wordt door den Districts-commandant verplicht het onderzoek in November of De cember te ondergaan. Aan den verlofganger kan op zijn daartoe aan den Districtscommandant fe richten en met redenen omkleed verzoek worden ver- gund het onderzoek in een andere gemeente binnen het district of in een gemeente in een ander district te ondergaan. Het verzoek- schrift moet tijdig en gefrankeerd worden toe- gezonden. Maakt een verlofganger, aan wien de vergunning is verleend het onderzoek in een ander district te ondergaan, daarvan geen gebruik op den tijd, door of vanwege den commandant van dit district bepaaidan wordt de vergunning geacht niet te zijn ver leend. Wenscht de verlofganger uitstcl van het onderzoek tot in November of December, dan kan hij daartoe het verzoek doen aan den Districtscommandant. Zoo de aanvraag om uitstel niet door tusschenkomst van de Ge- meente-Secretarie wordt ingediend, moet zij gefrankeerd aan den Districtscommandant worden toegezonden. Het adres van den Districtscommandant is: Den Commandant in het indeelingsdistrict „Haarlem", Infanteriekazerne Kouclenhorn te Haarlem. Alkmaar, 12 Mei 1925 De Burgemeester, A. F. THOMSEN1, loco-Burgemeester. Door F. G. VAN DER LAAKEN. Wanneer men den doorsnee-Hollander spreekt over het Wereldscheepvaartverkeer cn de positie, die ons land daarin inneemt, dan is het schrijver dezes herhaaldelijk ge- bleken, dat men in het algemeen er wel een vaag besef van heeft, dat Nederland een belangrijkc plaats bekleedt onder de zeeva- rende natien der wereld, doch dat kennis van bijzonderheden ontbreekt en men zelfs de na- men der groote reederijen niet of ternauwer- nood kent. De bedoeling van dit artikel is dan ook een aper^u te geven van onze groot- ste scheepvaartmaatschappijen en zeer in het kort te doen zien, welke rol zij ons land doen spelen in het wereldscheepvaartverkeer. Het spreekt van zelf, dat het overzicht binnen het kader van dit artikel slechts schematisch kan en onvolledig moet zijn en dat alle cijferma- teriaal en statistische gegevens, die voor den leek slechts met uitvoerig commentaar eenige waarae zouden hebben, achterwege moeten blijven. Het doet goed volmondig te ktinnen neer- schrijven, dat de positie, die Nederland in het wereldscheepvaartverkeer inneemt, een zeer belangrijke is, zoowel wat aanzien, als wat omvang betreft. Aanzien in de eerste plaats. Want de Ne derlandsche reeders, de Nederlandsche koop- vaardii-offieieren en opvarenden, de Neder landsche schepen, hun uitrusting en onder- houd, genieten in alle landen en op alle zee- en een uitstekende reputatte. Nergens ter we reld zal men hooren, dat men zijn leven als passagier of zijn goederen liever niet aan een Hollandsch schip toevertrouwt. Het percenta ge ongevallen met Nederlandsche schepen door verkeerde navigatie is uiterst gering, terwijl de ervaring heeft geleerd, dat de boo- ten met onze driekleur in top voor geen enkel schip van andere nationaliteit onderdoen in den strijd tegen de vaak woeste en vernielen- de elementer.. Daarom, Nederlanders, weest trotsch op Uwe handelsvloot, trotsch op Uw zeelieden en acht het Uw plicht nu en dan eens met erkentel ijkheid te denken aan hen, die ver van huis en van alien die hun lief zijn de vlag van ons land voeren over alle we- rcldzceen. Die vlag, zij is in alle landen een bekende en gaarne geziene gast, vooral in onze kolonien, waar het rood, wit en blauw, dat van den achtersteven wappert, het sym- bool vormt van het moederland en de kracht- geveiide belofte vertolkt van een terugkeer naar den geboortegrond. Doch niet alleen in de kolonien, in welk ander land ter wereld ook, waar Nederlanders zich gevestigd heb ben, zullen Nederlandsche schepen hen steeds herinneren aan hun vaderland, zal de wapperende driekleur in hen een verborgen snaar doen trillen en tot hen terugbrengen het trotsche bewustzijn, dat zij toch blijven behooren tot een der oudste en meest gere- nommeerde zeevarende volkeren der wereld. Dat is uit een oogpunt van Nederlandsch stambewustzijn het groote belang van onze scheepvaart. Er zij hier ter plaatse slechts hoor je, en we zijn allemaal gelijk! Je hebt al lang genoeg de dingen verknoeid, GrundtJe liet dien vervloekten Engelschen spion door je vingers glippen met de plaats waar de schat verborgen is in zijn hoofd! Je deugt niet meer voor je werk, Grundt! Je hebt je zaakjes nu lang genoeg verknoeid „Oanz rechtriep een andere Duitscher. „En die arme Neque kreeg een kogel in zijn maag omda-t hij je gisteren zoowat hetzelfde heeft gezegd in het boscli!" Dit verklaarde het eene iosse schot, dat wij in het bosch gehoord hadden, toen wij op de rots waren. „En de dokter is vermoord door dien ver vloekten Englander!" schreeuwde een stem van achter uit de groep. „Drie dagen hebben we hier gewacht en nog geen spoor van den schat," zei von Ha gel, de groep rondziend. „Wat zeg je daarop, Grundt?" Kiompvoet, die onder al dit scbelden onge- v-celig was gebleven, trachtte nu overemd te komen. Niemand-stak een hand uit om hem te helpen. Hij stond daar tegenover hen, bo- ven alien uitstekend. Al was hij ziek, zijn persoonlijkheid overheersdite ieder. Een vlammend rood kwam op zijn vaalbleek ge- zicht; twee aderen zwollen als dilcke koorden op zijn voorhoofd en zijn oogen schoten von- ken. Zijn beide handen, omklemnrend den kruk van zijn stok, beefden. „ls U candidaat om mij op te volgen, Herr Leutnant?' Hij sprak tegen von Hagel alleen en zijn met een enkel woord aan toegevoegd, dat in de internationale scheepvaartpolitiek onze Nederlandsche reeders eveneens een groot aanzien genieten. Na deze algemeene opmerkingen komen wij dan tot een overzicht van de mate, waar- in onze koopvaardijvloot deelneemt aan het wereldverkeer. Bij een totaal gesChatte we- reldtonnage (einde Juni 1924) van ruim 65 millioen Bruto Register Tonnen, %edroeg de gezamenlijke tonnage der Nederlandsche schepen circa 2'A millioen ton, dus ruim 4 trekt men echter voor alle landen af de sche pen, die meer dan 20 jaar oud zijn en die dus niet meer geacht kunnen worden moderne schepen te zijn, dan komt men voor ons land op een percentage van 9 pCt. Plaatst men daarnaast het cijfer van 18K pCt. voor het machtige Britsche Rijk, dan kan Holland zeer zeker tevreden zijn. De appreciatie van het werk dergenen, die dit resultaat wisten te bereiken, wordt nog vergroot, wanneer wij zien op welk een intensieve manier het sche- penmateriaal wordt geexploiteerd en op welk een verstandige wijze getracht is elkaar niet in de wielen te rijden en onderlinge concur- rentie tusschen Nederlandsche reederijen te vermijden. Wij willen trachten ter toelichting van het bovenstaande een beknopt overzicht te geven van de voornaamste Nederlandsche Lijn- reederijen en de lijnen, die door hen worden bevaren. De Stoomvaart Maatschappij „Nederland" gevestigd te Amsterdam, onderhoudt: a. frequente en geregelde diensten met mail- en vrachtschepen van Amsterdam en aijdere Europeesche havens naar de Straits Settlements en Nederlandsch-lndie vice ver sa; b. een geregelden dienst tusschen Britsch- Indie en Nederlandsch-lndie, genaamd „Ja- va-Bengalen Lijn" (in samenwerking met de „Rotterdamsche Lloyd"); c. een geregelden dienst tusschen New- York en Nederlandsch-lndie, genaamd „Ja- va-New York Lijn" (in samenwerking met de „Rotterdamsche Lloyd", de „Holland-Ameri- ka Lijn" en een Engelsche reederij) d. een geregelden dienst tusschen San Francisco en Ncderlandsch-Indie, genaamd .Java-Pacific Lijn" (in samenwerking met de „Rott. Lloyd" en de „Java-China-Japan Lijn") e. een geregelden dienst tusschen Valpa raiso en Nederlandsch-lndie, genaamd „Ja- va-Zuid-Amerika Lijn" (in "samenwerking met den Rotterd. Lloyd, de „Koninklijke Pa- ketvaart Maatschappij" en de „Java-China- Japan Lijn"). Door die voor de scheepvaart zeer ongun- stige omstandigheden der laatste jaren heb ben in de „Java-Pacific Lijn" en „Java-Zuid- Amerika Lijn" inomenteel geen afvaarten plaats. De Rotterdamsche Lloyd, gevestigd te Rot terdam, onderhoudt: a. frequente en geregelde diensten met mail- en vrachtschepen van Rotterdam en andere Europeesche havens naar de Straits Settlements en Nederlandsch-lndie, vice versa b. exploiteert mede de diensten, hierboven vermeld sub b, c, d en e voor de Stoomvaart- Mij. „Nederland". De „Koninklijke Paketvaart Maatschap pij", gevestigd. te Amsterdam, exploiteert een dicht net van stoomvaart lijnen in onzeu Oost-Indischen Archipel, op de hoofdplaat- sen aansluitend aan de booten der Stoom vaart Maatschappijen „Nederland" en „Rot- terdamsche Lloyd". Vooral in de Buitenbe- zittingen zijn de Paketvaart-schepen onmis- baar geworden en vormen zij voor de daar gevestigde Europeanen de eenige verbin- dingsschakel met de Westersche cultuur. De K. P. M. exploiteert voorts*mede den hierboven vermelden dienst sub e tijdelijk opgeheven der Stoomvaart Mij „Neder- land", en onderhoudt een geregelden dienst van Java op Australie v. v. De „Java-China-Japan Lijn", gevestigd te Amsterdam, onderhoudt, zooals haar naam reeds aanduidt, diensten tusschen onze Oost- Indische kolonien en China en Japan, terwijl zij voorts deelneemt aan de tijdelijk opgehe ven diensten sub d en e der Stoomvaart Mij. „Nederland." De „Holland-Amerika Lijn", gevestigd te Rotterdam, is de Nederlandsche lijn voor goederen en passagiers naar en van Noord- Amerika. Zij onderhoudt verder met een tweetal andere Nederlandsche reederijen een dienst op Zuid-Amerika en is deelhebber in den dienst sub c der Stoomvaart Mij. Ne derland", terwijl zij met een Engelsche Lijn samenvaart in een dienst op de Westkust van Noord-Amerika. De „Koninklijke Hollandsche Lloyd", ge vestigd te 'Amsterdani, exploiteert een mail- dienst op Zuid-Amerika en onderhoudt, in samenwerking met twee andere Nederland sche reederijen 'n vrachtdienst op Zuid-Ame rika. stem was kalm en vast. Maar toen scheen zijn gevcel hem de baas te worden en brul- lend schreeuwde hij „Jou oproerige schurk! Deze lummels kan ik laten keffen, maar wanneer hun leider mee begint te doen dan is het tijd voor den mees- ter om de zweep te gebruiker. Bij die woorden hief hij zijn zwaren stok op en sloeg den ander vlak in het gezicht. Met een rooden striem over zijn zacht blozenden wang sprong ven Hagel op zijn aanvaller toe, maar een groote revolver, dien Grundt uit zijn zak had gehaald, deed hem onmiddel- lijk terug deinzen. „Ik heb maar een kogel voor Neque ge- bruikt," waarschuwde Kiompvoet hem met rustige, grimmige stem. „Er is er nog een over voor U, Herr Leutnant, ja, en nog meer- dere ook voor andere oproerige lafaards zoo als U..." Von Hagel draaide zich om, gebroken, ver- nietigd. En Kiompvoet riep: „Terwijl dit jioppetje hier ons onzen tijd laat verknoeien, verschuilt de man, dien wij hebben moeten, de man, die ons de vijfhon- derd duizend dollars in goud kan wijzen zich ergens in een grot geen duizend meter van hier. Gekken die jullie bent, begrijp je niet, dat je hem alleen maar hoeft te laten weten, dat het Engelsche meisje in onze handen is om hem tot overgave te krijgen Anders Hij zweeg opzettelijk en keek Marjorie aan van onder zijn zware wenkbrauwen. De me- nigte herhaalde schreeuwend het woord, waar in hij was blijven steken De „Koninklijke Nederlandsche Stooih- boot Maatschappij", gevestigd te Amster dam, heeft een groot aantal lijnen op vrijwel alle landen van het Europeesch continent en Klein-Azie; zij is de Nederlandsche Lijn voor de Kustvaart op Europeesche landen en het Nabije Oosten. Voorts onderhoudt zij een dienst op de Westkust van Zuid-Amerika. De „Koninklijke West-Indische Mail- dienst", gevestigd te Amsterdam, is de reede rij, die door een geregelden dienst met pas- sagiersschepen het moederland verbindt met hare West-Indische kolonien. De „Stoomvaart Maatschappij „Zeeland", gevestigd te Vlissingen, is de welbekende lijn, die ons land door een geregelden dienst ver bindt met de Engelsche Zuidkust, terwijl de „Hollandsche Stoomboot Maatschappij", gevestigd te Amsterdam, verschillende lijnen onderhoudt op verschillende havens in'Enge- land, Schotland en Ierland. Wij eindigen onze opsommiug, waarin al leen de voornaamste Nederlandsche Lijnree- derijen onder aanduiding van hun arbeids- veld werden vermeld behalve de hierboven te beteekenis, doch waaronder behooren we- genoemde telt ons land nog 32 andere scheepvaartondernemingen van minder groo- reldbekendp sleepdiensten met het noe- men van de „Vereenigde Nederlandsche Scheepvaart- Maatschappij", gevestigd te 's-Gravenhage. Dit lichaam werd in 1920 in het leven ge roepen door een combinatie van Amsterdam- sche en Rotterdamsche reederijen, met het doel een aantal groote lijnen te exploiteeren, welke tot dien tijd nog niet door Holland sche Maatschappijen werden bevaren. Defe finantieel zeer krachtige combinatie exploi teert momenteel: a. de de „Holland-Oost-Azie Lijn" (Di- rectie gevestigd te Amsterdam en Rotter dam), een dienst van Europa naar de Phi- lippijnen, China, Japan en Aziatisch Rus- land, v. v.; b. de „Holland-Afrika Lijn" (Directie te Amsterdam), met diensten op Oost-Afrika, Zuid-Afrika en West-Afrika, de laatste beide gebiedsdeelen samen met een resp. twee an dere Nederlandsche reederijen; c. de „Holland-Australie Lijn" (Directie te Rotterdam), een dienst van Europa op Australie v. v.; d. de „Holland-Britsdi-lndie Lijn" (Di rectie te Rotterdam), met diensten op de ver schillende havens in Britsch-Indie. De „Vereenigde Nederlandsche Scheep vaart Maatschappij" demonstreert ten duide- lijkste den Hollandschen ondernemingsgeest, den geest van samenwerking en verstandig overleg tusschen de leidende personen in de Nederlandsche scheepvaartwereld. De lezer moge uit deze kortc uiteenzetting de conclusie trekken, dat zijn kleine land groot is in het wereldscheepvaartverkeer, dat de Hollandsche vlag en met recht trotsch wappert over alle zeeen en dat de Ne derlandsche Scheepvaart voor een niet ge- suo uua ).n?m\[9.w op io) ).?KB.ip[iq jaap gnu vaderland. ProYinciaal Nieiaws UIT BERGEN' lngekomen en vertrokken personen lngekomen: A. Albarda, N.H., dienstbode. Breelaan 12 van Wonseradeel. P. van Heemst, N.H z.b. Loudelsweg 81, ambtshalve ingeschre- ven. J. T. J. Visser, geen, gep. Tuindorp- weg 8 van Helder. j. F. van Hofwegcn, geen, kappcrsbediende, Dcrpsstraat 10 van Velsen. W. Buis. huisknecht, Breelaan 7 van Amsterdam. F. M:. Bucters, R.K., kof- fiejuffrouw, Breelaan 7 van Amsterdam. Kl. Wildemann, R.K., dienstbode, Breelaan 132 van Westelliugwerf. C. van Trienen, R.K. schilder, Hcopweg 5 van Oude Niedorp. H. de Boer, R.K., reiziger, Russenweg 4 van Alkmaar. B. van der Waals, N.H z.b. Verspijckweg 7 van Heemstede. Ch Kupferschmidt, E.L. kindermeisje, Breelaan 40 van Amsterdam. L. C. Koot, echtge. L A. M. van der Vossen, R.K., z.b. Breelaan 62 uit N. O. Indie. J. B. P. M. Schnieders, R.K., z. b. Hoflaan 22 van Alkmaar. Jn. Blom, Ger. landarbeider, Kanaaldijk 31 van Koedijk. j. A. Beekman, R.K., onderwij- zer, Loudelsweg 45 van Lieerhugowaard. L. Oldenburg, geen, gep. Jan Jacoblaan 19 van Amsterdam. H. Fischer, R.K-, pen- sienhouder, Berkenlaan 16 van Schoorl. A. Scholten, R.K., verpleegsters, Loudelsweg 20 van Haarlem. F. Rijkenberg, R.K., reli- gieuze, Loudelsweg 20 van Haarlem. Jb Zwart, N.H., boerenarbeider, Bergerweg 147 van Egmondbinnen. M. Schuszler, R K-, dienstbode, Hoflaan 22 van Amsterdam. Th. Schuszler, R.K., dienstbede, Hoflaan 22 van Amsterdam. J. W. de Vries, N.H., z.b. Groeneweg 52 van Oterleek. H. C. Roskamp, R.K., Boulevard 2 van Leiden. A. J. ten Herkel, R.K., houder waschinrich- ting, Prinsesselaan 2 van Amsterdam. C. „Sonst?" „Anders meet hij weten, dat ik deze fijne Engelsche jonge dame zal overgeven aan de genade van ieder van enze dappere metgezel- len, die het slachtoffer geworden is van haar schoonheid Zwarte Pablo, bijvoorbeeld, of onze sehcoaP lcok, Pizarro. Op deze woorclen volgde gebrul van bij- valsbetuigingen. Zwarte Pablo, met zijn gui- taar schuin over den rug, een plomp, padde- achtig wezen, dik en waigelijk, kwam naar het meisje toegewaggeld. En met eene sl.ap- pe, waterachtige oog wist hij het meisje aan te kijken cp een manier, die haar deed ineen- krimpen van afechuw. Toen werd temidden van een uitbarsting van vroolijkheid, de „sch'Oone" kok Pizarro, de mismaakte mulat, te voorscliijn gehaald. Hij schuifelde naar Marjorie toe, terwijl hij zijn oogen heen en weer liet rollen in het gele, pokdalige gelaat. „Gaat nu, kinderen!" riep Kiompvoet. „Sleept me dien spion uit zijn hoi en brengt hem hier. Dezen keer zal hij spreken, alle dui- vels! of wij zullen er eens voor al een eind aan maken!' Weer keek hij Marjorie aan. Het goud in zijn tanden glinsterde toen hij kwaadaardig glimlachte. Icen viel hij, blijkbaar overmand door de inspanning, die iu'j van zijn krachten gevergd had, terug op zijn legerstede. Het hoi was vol rumoer, toen de mannen op weg gingen. Zp hadden gekampeerd aan den voet van de in terrassen opstijgende rots, op het plateau vanvaar men cen uitzicht had op de open pick in het bosch met het graf, en N,V, Boek- sn Handeisdrukkerij v.ii. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 3, - Alkmaar, is HET ADRES voer m Veenis, N.H., z.b. Dorpsstraat 96 van Graf^ A Borst, R.K., geestelijk zuster, Loudels weg 20 van Monnikendam. M. van Stam 7, v,e!'pleegster- Jan Oldenburglaan 7a van Middelburg. - G. Jorna, R.K.. reiziger St. Antomestraat 39 van Leeuwarden D Joon, N.H., timmerman, Groeneweg 1 van Ursem. B. M. Helmer. R.K., Loudelsweg 20 van Amserdam. K. Martens R K huishcudster, Boulevard 2 van Amsterdam' Jhr. G. C. J. Smissaert. N.H.. z.b. Eeuwi- ge laan 22 van Soest. M. E. Soers N.H. z; b- Kogendijk 56 van Graft. M. Tern- RifU ha-rndTIsreizi-er, Bergerweg 16 van 2k l' J: Toereppel, N.H, z.b, Bosch- laan 2 van Akersloot. Vertrokken personen. R. J. van Elburg, R.K, arbeider, van Doorntjes naar Alkmaar. N. 1 d'Hame- court, R.K, winkelbediende, van Beemster- laan naar Venlo. H. C. Hitlers, N H chauffeur, van Prinsesselaan naar 's-Gia- venhage. - F. van Meurs, N.H, slager, van Dorpsstraat naar Schoorl. A. R. Teen R.K, koopman, van Berkenlaan naar den A- Meiier- R-K, machinist, van nr3fegnar!?Wefirunafr Amsterdara - Jn. de uraair, u.u, scheik. mgenieur, van Prins- laan naar Rotterdam. M. A. van EberM- ni, N.H, van K. de Grootelaam naar Voor- A G Valc> R K van Hoflaan naar Alkmaar. - Gr. Stedelaar, NH, dienstbode van Prins.-laan naar Hengeio! F- v- d- Vall, echtg. A. Dekker, K.K, van luindorpweg naar Brunsum. Jb. de Haan, N.H, scheikundige. van Ber kenlaan 14, naar Rotterdam. C Prins »V vfn Scbo°]sti- naar Amersfoort M. A A. Sluijter, R.K, van Breelaan naar Rijswijk. G. M. Venverloo, echtg. D. van Dijk, geen, van Oosterweg naar Barsinger- horn. H. Molenaar, R.K, dienstbode, van btoflaan naar Alkmaar. A. van der Boon, R.K.. van J. Jacoblaan naar Amster dam. A. Oud, wed. d'Amecourt, R.K van beemsicrlaan naar Venlo. R de Heer Kloots, N.H, z.b, van Komlaan naar Apel- doora - J. W. Groot, N.H, z.b van Kruis- weg naar Renkum. E. Stroet, N H dienstbode, van Kruisweg naar Renkum. -- u th van Eijk, R K, metselaar, van Geest- weg naar Alkmaar. G. L. Held, echtg. 'I',i van R-K-. van Geestweg naar Alkmaar. P. W. van der Poel, R.K, lancl- bouwer, vara Groeneweg naar Hilvarenbeek. J. F. D Wulf, E.L, z.b, van van Borse- lenlaan naar Osnabriick. P. A. de llaan, N.H, graanfactor, van Berkenlaan naar Doorn. J. B. P. M. Schneiders, R.K leer- ling-vcrpleegster, vara Hoflaan naar Am- sterdam. C. Dekker, N.H, dienstbode, van J. Oldenburglaan naar Alkmaar. C Couwenhoven, geen, letterzetter, van Zuid- laan naar Alkmaar. M. Lange, E.L, dienstbode, van Breelaan naar Duitschland. 111. Gladen, R.K.^dienstbode, van Breelaan naar Duitschland. Voorts werden ambtshalve afgcschrevera de navolgende personen, die de gemeente zonder acliterlating' vara adres hebben verla- ten: J Drobeck, R.K, dienstbode, gewoond hebbende Breeiaan 14. K. Hansen. R.K, dienstbode, van Boulevard 20. Kl Heck geen, dienstbode, Zeeweg 30. A. Herzle! R.K, dienstbode, Raadhuisstraat 2. E. Herzle, R.K, dienstbode, Komlaan 2. A. I loffmann N.H, dienstbode, Eeuwige laan Uout, N.H, dienstbode, Eeuwige aan S. G. Koraig, E.L, dientsbode, Bree- .aan 2. R. Krause. R.K, dienstbode, Breeiaan 37. E. Laudenklos, E.L, dienst bode, Breelaan 78. -- S. C. Lucietti, R K, kellnerBoulevard 2. N. Massberg, E.L, dienstbode, Breelaan 16. A. Neuschafer, E.L, dienstbode, Hoflaan 20. C. Raab, R.K, dienstbode, Karel de Groote'aan 13. Fr. Raffenberg, E.L, dienstbode, v. Hasselt- Siiaat 7. B. Rossebacker. geen. dienstbode, Breelaan 8a. M. Sawatzky. E.L, dienst bode, Boulevard 2. A. Schlagkamp, R.K, dienstbode, Kanaaldijk 7. H. O. Schlapak, R.K, kantoorbedier.de, Prinsesselaan 30 P. M. Schmill, E.L, dienstbode, Russenplein Schroer, R.K, hulp in de huishou- omg, Breelaan 73. E. Schukowski, R.K daarachter de wijde uitgestrektheid van de Horseshoe Baai, ingesloten tusschen de beide landtongen. „Neem touwen mee!" riep Kiompvoet van- af zijn legerstede onder den boom. „Je moet misschien in de grotten afdalen De matroos, Schrdder, haalde een eind touw voor den dag en haastte zich achter het rijtje mannen aan, die achter elkaar het ho! uitliepen, pratend en iachencl als een troen schooljongens; niet een bleef er achter. Zelfs Pizarro, de negerkok, ging mee. Zwarte Pa blo, de leider van den troep, die het laatet wegging, wilde een bewaker voor Marjorie achterlaten. Maar Kiompvoet wilde daar niet van hooren. Ami go mio," zei hij, „E1 Cojo is nog niet zoo oud als die jeugdige kwast daar wou beweren. Ik kan niet klimrnen zoolang die vervloekte koorts mij in mijn corpus zit, maar ik kan best op mezelf passen en op ieder- een, die mij de eer aandoet dezen aangena- men middag in mijn gezelschap door te bren- gen Zwarte Pablo lachfe grijnzend. Ze hoorden zijn voeten stampen op den rotsigen bodem. I let volgende oogenblik wij hij verdwenen en de kalmte van den zomermiddag daalde over de grot, mmen lioorde alleen een droomerig gegons van iusecten, de zachte bries, die door het dichte gebladerte woei en het verwijderde bruisen van de zee. Kiompvoet begon tot Marjcrie te spreken. (Wordt vervolgd.) No. 1li i.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1925 | | pagina 5