Alkmaarsche Gourant
1
De terugkeer van Kiompvoet
FEUILLETON.
De positie van Nedsriand in het
wereldscheepvaarfverkter
Woensdag 13 Mei.
Abofiiiemeiiten
op Tijdschriften,
zoowel Binnen- als Buitenlandsche
1925
flonfierd Zeven en Twintigste Jaargang,
DIENSTPLICHT.
Onderzoek van verlofgangers der lichtingen
1912 en 1916.
De BURGEMEESTER van ALKMAAR
maakt bekend, dat het jaarlijksch onderzoek
van verlofgangers, bedoeld in art. 4], derde
lid, der Dienstplichtwet, voor deze gemeente
zal worden gehouden te ALKMAAR in de
Korenbeurs aan het Luitik Oudorp, en wel op
Dinsdag, 9 Juni 1925. Het uur van aanme1-
ding zal den groot-verlofgangers van de
landmacht der gemelde lichtingen, alsmede
dc dienstplichtigen van dezelfde lichtingen,
die een vrijwiUige verbintenis hebben aahge-
gaan als verzorger bij den rijkspostduiven-
dienst, als hoefsmid bij de infanterie, of als
mach.-bankwerker bij de voormalige oefe-
nings-houwitser-compagnie, in een persoon-
lijkc kennisgeving worden medegedeeld.
Aan het onderzoek behoeft NIET te wor
den deelgenomen door de verlofgangers, die:
a. hun eerste oefening nog niet hebben
volbracht;
b. in 1925, voor den dag, hierboven als
dag van onderzoek aangegeven, in werkelij
ken dienst zijn geweest uit anderen hoofde
dan bij wijze van straf;
c. bestemd zijn om in 1925 voor her-
halingsoefeningen in werkelijken dienst te
Vomen
d. elders wonen dan in NEDERLAND;
e. zich buitenlands bevinden ter uit-
oefening van de zeevaart (hieronder niet bc-
grepen de zeevisscherij)
f. de binnenvaart uiocfenen op andere lan-
den en zich deswege in een dier landen op-
houden
g. ingevolge de geldende bepalingen geheel
zijn vrijgesteld van opkonist in werkelijken
dienst in geval van oorlog, oorlogsgevaar of
andere buitengewone omstandigheden niet
aan een buitengewone oproeping in werke
lijken dienst behoeven te voldoen.
VOORTS WORDT DE AANDACHT GE-
VESTIGD OP HET VOLGENDE:
De verlofganger moet bij dit onderzoek
verschijnen in uniform gekleed en bovendien
voorzien van de overige tot zijn uitrusting be-
hoorende goederen, voor zoover deze hem
zijn uitgereikt of door hem zelf zijn aange-
schaft.
De verlofganger staat niet alleen geduren-
de den tijd, dien het onderzoek duurt, maar
ook voor zoolang hij ter gelegenheid van het
onderzoek in uniform, gekleed is, onder de be-
velen van de autoriteit, die het onderzoek
houdt, zoodat, indien hij ongeregeldheden
pleegt of zich aan een strafbaar feit schuldig
maakt, hetzij bij het gaan naar de plaats,
voor het onderzoek bestemd, hetzij geduren-
de het onderzoek of bij het naar huis terug-
keeren, te dier zake kan worden gestraft vol-
gens het Wetboek van Militair Strafrecht en
de Wet op de Krijgstucht.
Een streng of een licht arrest van ten
hoogste zes dagen het streng arrest te on
dergaan in een daartoe bestemd vertrek of
huis van bewaring, het licht arrest te onder-
gaan in een kazerne kan de Districts-
commandant opleggen aan den verlofganger,
die zonder geldige reden niet bij het onder
zoek verschijnt of, daarbij verschenen zijnde,
zonder geldige reden niet aan zijn hierboven
omschreven verplichtingen voldoet.
Onvermindcid deze straf kan de verlofgan
ger, die zich schuldig maakt aan een der be-
dcelde feiten of wiens goecieren bij het on
derzoek blijken niet in den vereischten staat
te verkeeren, worden verplicht om op een
nader te bepalen tijd en plaats te verschijnen
of opnieuw te verschijnen tot het ondergaan
van een onderzoek.
De verlofganger, die,opgeroepen voor
laatstbedoeld onderzoek, daarbij zonder gel
dige reden niet verschijnt of daarbij in an-
der opzicht zijn verplichtingen niet nakomt,
kan in werkelijken dienst worden geroepen
voor den tijd van ten hoogste twee maanden
De duur van dezen diensi wordt door den
minister van Oorlog bepaald.
De verlofganger, die zich niet onderwerpt
aan een hem opgelegde straf als hierboven
genoemd, of niet voldoet aan een oproeping
voor den werkelijken dienst, kan o.a. door de
marechaussee, de militairen der politietroe-
pen en alle verdere ambtenaren van Rijks- of
Gemeentepolitie aangehouden en naar de
plaats van bestemming overgebracht worden.
Bovendien stelt de verlofganger, die niet vol
doet aan een oproeping voor den werkelijken
dienst, zich bloot aan bestraffing.
Ingeval ziekte of gebreken de deelneming
aan het onderzoek mochten verhinderea, dient
daarvan zoodra mogelijk ter gemeentesecreta-
rie te worden overgelegd een gelegaliseerde
Door Valentine Williams.
Geautoriseerde vertaling van W. E. Pont.
52)
Hij wierp een vinnigen tolik op den offi-
cier.
„Onmogelijk," antwoordde de ander. „Er
is alleen maar dat een begaanbaar pad en
dat wordt bewaakt
Kiompvoet knikte. Toen hief hij de hand op.
„Ga nu," zei hij, „en laat mij met het
meisje alleen!"
Daarop boog von Hagel naar hem toe
en fluisterde hem iets in het oor. Hij scheen
sterk op iets aan te dringen. Plotseling kwam
een van de Spanjaarfden een kort manne-
tje met een dik, grauwig gezieht vol zwaUe
stoppels, en kleine varkensoorgjes naar
voren gedirongen. Hij barstte fos in een
8troom van Spaansche woorden en balde her-
haaldelijk dreigend de vuist tegen Kiompvoet
De laatste vertrok geen spier, maar keek den
spreker aan met verachting in elken#trek van
zijn gelaat.
Pas toen emkelen van de Duitschers begon-
nen mee te praten, kon Marjorie begrijpen,
wat er eigenlij-k aan de hand was.
_We hebben er genoeg van ons te laten
bedotten" riep de groote matroos, dien zij
Schrdder noemden. „De Keizer is afgezet,
geneeskundige verklaring, welke op ongozt-
geld papier kan worden gesteld.
De verlofganger, die wegens ziekte of om
een andere reden in de volstrekte onmogelijk-
heid verkeert om bij het Juni-onderzoek te
verschijnen dan wel wegens woonplaatsver-
andering niet voor dat onderzoek is opge
roepen, wordt door den Districts-commandant
verplicht het onderzoek in November of De
cember te ondergaan.
Aan den verlofganger kan op zijn daartoe
aan den Districtscommandant fe richten en
met redenen omkleed verzoek worden ver-
gund het onderzoek in een andere gemeente
binnen het district of in een gemeente in een
ander district te ondergaan. Het verzoek-
schrift moet tijdig en gefrankeerd worden toe-
gezonden. Maakt een verlofganger, aan wien
de vergunning is verleend het onderzoek in
een ander district te ondergaan, daarvan
geen gebruik op den tijd, door of vanwege den
commandant van dit district bepaaidan
wordt de vergunning geacht niet te zijn ver
leend.
Wenscht de verlofganger uitstcl van het
onderzoek tot in November of December, dan
kan hij daartoe het verzoek doen aan den
Districtscommandant. Zoo de aanvraag om
uitstel niet door tusschenkomst van de Ge-
meente-Secretarie wordt ingediend, moet zij
gefrankeerd aan den Districtscommandant
worden toegezonden.
Het adres van den Districtscommandant is:
Den Commandant in het indeelingsdistrict
„Haarlem", Infanteriekazerne Kouclenhorn
te Haarlem.
Alkmaar, 12 Mei 1925
De Burgemeester,
A. F. THOMSEN1,
loco-Burgemeester.
Door
F. G. VAN DER LAAKEN.
Wanneer men den doorsnee-Hollander
spreekt over het Wereldscheepvaartverkeer
cn de positie, die ons land daarin inneemt,
dan is het schrijver dezes herhaaldelijk ge-
bleken, dat men in het algemeen er wel een
vaag besef van heeft, dat Nederland een
belangrijkc plaats bekleedt onder de zeeva-
rende natien der wereld, doch dat kennis van
bijzonderheden ontbreekt en men zelfs de na-
men der groote reederijen niet of ternauwer-
nood kent. De bedoeling van dit artikel is
dan ook een aper^u te geven van onze groot-
ste scheepvaartmaatschappijen en zeer in het
kort te doen zien, welke rol zij ons land doen
spelen in het wereldscheepvaartverkeer. Het
spreekt van zelf, dat het overzicht binnen het
kader van dit artikel slechts schematisch kan
en onvolledig moet zijn en dat alle cijferma-
teriaal en statistische gegevens, die voor den
leek slechts met uitvoerig commentaar eenige
waarae zouden hebben, achterwege moeten
blijven.
Het doet goed volmondig te ktinnen neer-
schrijven, dat de positie, die Nederland in het
wereldscheepvaartverkeer inneemt, een zeer
belangrijke is, zoowel wat aanzien, als wat
omvang betreft.
Aanzien in de eerste plaats. Want de Ne
derlandsche reeders, de Nederlandsche koop-
vaardii-offieieren en opvarenden, de Neder
landsche schepen, hun uitrusting en onder-
houd, genieten in alle landen en op alle zee-
en een uitstekende reputatte. Nergens ter we
reld zal men hooren, dat men zijn leven als
passagier of zijn goederen liever niet aan een
Hollandsch schip toevertrouwt. Het percenta
ge ongevallen met Nederlandsche schepen
door verkeerde navigatie is uiterst gering,
terwijl de ervaring heeft geleerd, dat de boo-
ten met onze driekleur in top voor geen enkel
schip van andere nationaliteit onderdoen in
den strijd tegen de vaak woeste en vernielen-
de elementer.. Daarom, Nederlanders, weest
trotsch op Uwe handelsvloot, trotsch op Uw
zeelieden en acht het Uw plicht nu en dan
eens met erkentel ijkheid te denken aan hen,
die ver van huis en van alien die hun lief zijn
de vlag van ons land voeren over alle we-
rcldzceen. Die vlag, zij is in alle landen een
bekende en gaarne geziene gast, vooral in
onze kolonien, waar het rood, wit en blauw,
dat van den achtersteven wappert, het sym-
bool vormt van het moederland en de kracht-
geveiide belofte vertolkt van een terugkeer
naar den geboortegrond. Doch niet alleen in
de kolonien, in welk ander land ter wereld
ook, waar Nederlanders zich gevestigd heb
ben, zullen Nederlandsche schepen hen
steeds herinneren aan hun vaderland, zal de
wapperende driekleur in hen een verborgen
snaar doen trillen en tot hen terugbrengen
het trotsche bewustzijn, dat zij toch blijven
behooren tot een der oudste en meest gere-
nommeerde zeevarende volkeren der wereld.
Dat is uit een oogpunt van Nederlandsch
stambewustzijn het groote belang van onze
scheepvaart. Er zij hier ter plaatse slechts
hoor je, en we zijn allemaal gelijk! Je hebt al
lang genoeg de dingen verknoeid, GrundtJe
liet dien vervloekten Engelschen spion door
je vingers glippen met de plaats waar de
schat verborgen is in zijn hoofd! Je deugt
niet meer voor je werk, Grundt! Je hebt je
zaakjes nu lang genoeg verknoeid
„Oanz rechtriep een andere Duitscher.
„En die arme Neque kreeg een kogel in zijn
maag omda-t hij je gisteren zoowat hetzelfde
heeft gezegd in het boscli!"
Dit verklaarde het eene iosse schot, dat wij
in het bosch gehoord hadden, toen wij op de
rots waren.
„En de dokter is vermoord door dien ver
vloekten Englander!" schreeuwde een stem
van achter uit de groep.
„Drie dagen hebben we hier gewacht en
nog geen spoor van den schat," zei von Ha
gel, de groep rondziend. „Wat zeg je daarop,
Grundt?"
Kiompvoet, die onder al dit scbelden onge-
v-celig was gebleven, trachtte nu overemd te
komen. Niemand-stak een hand uit om hem
te helpen. Hij stond daar tegenover hen, bo-
ven alien uitstekend. Al was hij ziek, zijn
persoonlijkheid overheersdite ieder. Een
vlammend rood kwam op zijn vaalbleek ge-
zicht; twee aderen zwollen als dilcke koorden
op zijn voorhoofd en zijn oogen schoten von-
ken. Zijn beide handen, omklemnrend den kruk
van zijn stok, beefden.
„ls U candidaat om mij op te volgen, Herr
Leutnant?'
Hij sprak tegen von Hagel alleen en zijn
met een enkel woord aan toegevoegd, dat in
de internationale scheepvaartpolitiek onze
Nederlandsche reeders eveneens een groot
aanzien genieten.
Na deze algemeene opmerkingen komen
wij dan tot een overzicht van de mate, waar-
in onze koopvaardijvloot deelneemt aan het
wereldverkeer. Bij een totaal gesChatte we-
reldtonnage (einde Juni 1924) van ruim 65
millioen Bruto Register Tonnen, %edroeg de
gezamenlijke tonnage der Nederlandsche
schepen circa 2'A millioen ton, dus ruim 4
trekt men echter voor alle landen af de sche
pen, die meer dan 20 jaar oud zijn en die dus
niet meer geacht kunnen worden moderne
schepen te zijn, dan komt men voor ons land
op een percentage van 9 pCt. Plaatst men
daarnaast het cijfer van 18K pCt. voor het
machtige Britsche Rijk, dan kan Holland
zeer zeker tevreden zijn. De appreciatie van
het werk dergenen, die dit resultaat wisten te
bereiken, wordt nog vergroot, wanneer wij
zien op welk een intensieve manier het sche-
penmateriaal wordt geexploiteerd en op welk
een verstandige wijze getracht is elkaar niet
in de wielen te rijden en onderlinge concur-
rentie tusschen Nederlandsche reederijen te
vermijden.
Wij willen trachten ter toelichting van het
bovenstaande een beknopt overzicht te geven
van de voornaamste Nederlandsche Lijn-
reederijen en de lijnen, die door hen worden
bevaren.
De Stoomvaart Maatschappij „Nederland"
gevestigd te Amsterdam, onderhoudt:
a. frequente en geregelde diensten met
mail- en vrachtschepen van Amsterdam en
aijdere Europeesche havens naar de Straits
Settlements en Nederlandsch-lndie vice ver
sa;
b. een geregelden dienst tusschen Britsch-
Indie en Nederlandsch-lndie, genaamd „Ja-
va-Bengalen Lijn" (in samenwerking met de
„Rotterdamsche Lloyd");
c. een geregelden dienst tusschen New-
York en Nederlandsch-lndie, genaamd „Ja-
va-New York Lijn" (in samenwerking met de
„Rotterdamsche Lloyd", de „Holland-Ameri-
ka Lijn" en een Engelsche reederij)
d. een geregelden dienst tusschen San
Francisco en Ncderlandsch-Indie, genaamd
.Java-Pacific Lijn" (in samenwerking met
de „Rott. Lloyd" en de „Java-China-Japan
Lijn")
e. een geregelden dienst tusschen Valpa
raiso en Nederlandsch-lndie, genaamd „Ja-
va-Zuid-Amerika Lijn" (in "samenwerking
met den Rotterd. Lloyd, de „Koninklijke Pa-
ketvaart Maatschappij" en de „Java-China-
Japan Lijn").
Door die voor de scheepvaart zeer ongun-
stige omstandigheden der laatste jaren heb
ben in de „Java-Pacific Lijn" en „Java-Zuid-
Amerika Lijn" inomenteel geen afvaarten
plaats.
De Rotterdamsche Lloyd, gevestigd te Rot
terdam, onderhoudt:
a. frequente en geregelde diensten met
mail- en vrachtschepen van Rotterdam en
andere Europeesche havens naar de Straits
Settlements en Nederlandsch-lndie, vice
versa
b. exploiteert mede de diensten, hierboven
vermeld sub b, c, d en e voor de Stoomvaart-
Mij. „Nederland".
De „Koninklijke Paketvaart Maatschap
pij", gevestigd. te Amsterdam, exploiteert een
dicht net van stoomvaart lijnen in onzeu
Oost-Indischen Archipel, op de hoofdplaat-
sen aansluitend aan de booten der Stoom
vaart Maatschappijen „Nederland" en „Rot-
terdamsche Lloyd". Vooral in de Buitenbe-
zittingen zijn de Paketvaart-schepen onmis-
baar geworden en vormen zij voor de daar
gevestigde Europeanen de eenige verbin-
dingsschakel met de Westersche cultuur.
De K. P. M. exploiteert voorts*mede den
hierboven vermelden dienst sub e tijdelijk
opgeheven der Stoomvaart Mij „Neder-
land", en onderhoudt een geregelden dienst
van Java op Australie v. v.
De „Java-China-Japan Lijn", gevestigd te
Amsterdam, onderhoudt, zooals haar naam
reeds aanduidt, diensten tusschen onze Oost-
Indische kolonien en China en Japan, terwijl
zij voorts deelneemt aan de tijdelijk opgehe
ven diensten sub d en e der Stoomvaart Mij.
„Nederland."
De „Holland-Amerika Lijn", gevestigd te
Rotterdam, is de Nederlandsche lijn voor
goederen en passagiers naar en van Noord-
Amerika. Zij onderhoudt verder met een
tweetal andere Nederlandsche reederijen een
dienst op Zuid-Amerika en is deelhebber in
den dienst sub c der Stoomvaart Mij. Ne
derland", terwijl zij met een Engelsche Lijn
samenvaart in een dienst op de Westkust van
Noord-Amerika.
De „Koninklijke Hollandsche Lloyd", ge
vestigd te 'Amsterdani, exploiteert een mail-
dienst op Zuid-Amerika en onderhoudt, in
samenwerking met twee andere Nederland
sche reederijen 'n vrachtdienst op Zuid-Ame
rika.
stem was kalm en vast. Maar toen scheen
zijn gevcel hem de baas te worden en brul-
lend schreeuwde hij
„Jou oproerige schurk! Deze lummels kan
ik laten keffen, maar wanneer hun leider mee
begint te doen dan is het tijd voor den mees-
ter om de zweep te gebruiker.
Bij die woorden hief hij zijn zwaren stok op
en sloeg den ander vlak in het gezicht. Met
een rooden striem over zijn zacht blozenden
wang sprong ven Hagel op zijn aanvaller
toe, maar een groote revolver, dien Grundt
uit zijn zak had gehaald, deed hem onmiddel-
lijk terug deinzen.
„Ik heb maar een kogel voor Neque ge-
bruikt," waarschuwde Kiompvoet hem met
rustige, grimmige stem. „Er is er nog een
over voor U, Herr Leutnant, ja, en nog meer-
dere ook voor andere oproerige lafaards zoo
als U..."
Von Hagel draaide zich om, gebroken, ver-
nietigd. En Kiompvoet riep:
„Terwijl dit jioppetje hier ons onzen tijd
laat verknoeien, verschuilt de man, dien wij
hebben moeten, de man, die ons de vijfhon-
derd duizend dollars in goud kan wijzen zich
ergens in een grot geen duizend meter van
hier. Gekken die jullie bent, begrijp je niet,
dat je hem alleen maar hoeft te laten weten,
dat het Engelsche meisje in onze handen is
om hem tot overgave te krijgen Anders
Hij zweeg opzettelijk en keek Marjorie aan
van onder zijn zware wenkbrauwen. De me-
nigte herhaalde schreeuwend het woord,
waar in hij was blijven steken
De „Koninklijke Nederlandsche Stooih-
boot Maatschappij", gevestigd te Amster
dam, heeft een groot aantal lijnen op vrijwel
alle landen van het Europeesch continent en
Klein-Azie; zij is de Nederlandsche Lijn voor
de Kustvaart op Europeesche landen en het
Nabije Oosten. Voorts onderhoudt zij een
dienst op de Westkust van Zuid-Amerika.
De „Koninklijke West-Indische Mail-
dienst", gevestigd te Amsterdam, is de reede
rij, die door een geregelden dienst met pas-
sagiersschepen het moederland verbindt met
hare West-Indische kolonien.
De „Stoomvaart Maatschappij „Zeeland",
gevestigd te Vlissingen, is de welbekende lijn,
die ons land door een geregelden dienst ver
bindt met de Engelsche Zuidkust, terwijl de
„Hollandsche Stoomboot Maatschappij",
gevestigd te Amsterdam, verschillende lijnen
onderhoudt op verschillende havens in'Enge-
land, Schotland en Ierland.
Wij eindigen onze opsommiug, waarin al
leen de voornaamste Nederlandsche Lijnree-
derijen onder aanduiding van hun arbeids-
veld werden vermeld behalve de hierboven
te beteekenis, doch waaronder behooren we-
genoemde telt ons land nog 32 andere
scheepvaartondernemingen van minder groo-
reldbekendp sleepdiensten met het noe-
men van de
„Vereenigde Nederlandsche Scheepvaart-
Maatschappij", gevestigd te 's-Gravenhage.
Dit lichaam werd in 1920 in het leven ge
roepen door een combinatie van Amsterdam-
sche en Rotterdamsche reederijen, met het
doel een aantal groote lijnen te exploiteeren,
welke tot dien tijd nog niet door Holland
sche Maatschappijen werden bevaren. Defe
finantieel zeer krachtige combinatie exploi
teert momenteel:
a. de de „Holland-Oost-Azie Lijn" (Di-
rectie gevestigd te Amsterdam en Rotter
dam), een dienst van Europa naar de Phi-
lippijnen, China, Japan en Aziatisch Rus-
land, v. v.;
b. de „Holland-Afrika Lijn" (Directie te
Amsterdam), met diensten op Oost-Afrika,
Zuid-Afrika en West-Afrika, de laatste beide
gebiedsdeelen samen met een resp. twee an
dere Nederlandsche reederijen;
c. de „Holland-Australie Lijn" (Directie
te Rotterdam), een dienst van Europa op
Australie v. v.;
d. de „Holland-Britsdi-lndie Lijn" (Di
rectie te Rotterdam), met diensten op de ver
schillende havens in Britsch-Indie.
De „Vereenigde Nederlandsche Scheep
vaart Maatschappij" demonstreert ten duide-
lijkste den Hollandschen ondernemingsgeest,
den geest van samenwerking en verstandig
overleg tusschen de leidende personen in de
Nederlandsche scheepvaartwereld.
De lezer moge uit deze kortc uiteenzetting
de conclusie trekken, dat zijn kleine land
groot is in het wereldscheepvaartverkeer, dat
de Hollandsche vlag en met recht
trotsch wappert over alle zeeen en dat de Ne
derlandsche Scheepvaart voor een niet ge-
suo uua ).n?m\[9.w op io) ).?KB.ip[iq jaap gnu
vaderland.
ProYinciaal Nieiaws
UIT BERGEN'
lngekomen en vertrokken personen
lngekomen:
A. Albarda, N.H., dienstbode. Breelaan 12
van Wonseradeel. P. van Heemst, N.H
z.b. Loudelsweg 81, ambtshalve ingeschre-
ven. J. T. J. Visser, geen, gep. Tuindorp-
weg 8 van Helder. j. F. van Hofwegcn,
geen, kappcrsbediende, Dcrpsstraat 10 van
Velsen. W. Buis. huisknecht, Breelaan 7
van Amsterdam. F. M:. Bucters, R.K., kof-
fiejuffrouw, Breelaan 7 van Amsterdam.
Kl. Wildemann, R.K., dienstbode, Breelaan
132 van Westelliugwerf. C. van Trienen,
R.K. schilder, Hcopweg 5 van Oude Niedorp.
H. de Boer, R.K., reiziger, Russenweg 4
van Alkmaar. B. van der Waals, N.H
z.b. Verspijckweg 7 van Heemstede. Ch
Kupferschmidt, E.L. kindermeisje, Breelaan
40 van Amsterdam. L. C. Koot, echtge. L
A. M. van der Vossen, R.K., z.b. Breelaan
62 uit N. O. Indie. J. B. P. M. Schnieders,
R.K., z. b. Hoflaan 22 van Alkmaar. Jn.
Blom, Ger. landarbeider, Kanaaldijk 31 van
Koedijk. j. A. Beekman, R.K., onderwij-
zer, Loudelsweg 45 van Lieerhugowaard.
L. Oldenburg, geen, gep. Jan Jacoblaan 19
van Amsterdam. H. Fischer, R.K-, pen-
sienhouder, Berkenlaan 16 van Schoorl. A.
Scholten, R.K., verpleegsters, Loudelsweg 20
van Haarlem. F. Rijkenberg, R.K., reli-
gieuze, Loudelsweg 20 van Haarlem. Jb
Zwart, N.H., boerenarbeider, Bergerweg 147
van Egmondbinnen. M. Schuszler, R K-,
dienstbode, Hoflaan 22 van Amsterdam.
Th. Schuszler, R.K., dienstbede, Hoflaan 22
van Amsterdam. J. W. de Vries, N.H.,
z.b. Groeneweg 52 van Oterleek. H. C.
Roskamp, R.K., Boulevard 2 van Leiden.
A. J. ten Herkel, R.K., houder waschinrich-
ting, Prinsesselaan 2 van Amsterdam. C.
„Sonst?"
„Anders meet hij weten, dat ik deze fijne
Engelsche jonge dame zal overgeven aan de
genade van ieder van enze dappere metgezel-
len, die het slachtoffer geworden is van haar
schoonheid Zwarte Pablo, bijvoorbeeld, of
onze sehcoaP lcok, Pizarro.
Op deze woorclen volgde gebrul van bij-
valsbetuigingen. Zwarte Pablo, met zijn gui-
taar schuin over den rug, een plomp, padde-
achtig wezen, dik en waigelijk, kwam naar
het meisje toegewaggeld. En met eene sl.ap-
pe, waterachtige oog wist hij het meisje aan
te kijken cp een manier, die haar deed ineen-
krimpen van afechuw. Toen werd temidden
van een uitbarsting van vroolijkheid, de
„sch'Oone" kok Pizarro, de mismaakte mulat,
te voorscliijn gehaald. Hij schuifelde naar
Marjorie toe, terwijl hij zijn oogen heen en
weer liet rollen in het gele, pokdalige gelaat.
„Gaat nu, kinderen!" riep Kiompvoet.
„Sleept me dien spion uit zijn hoi en brengt
hem hier. Dezen keer zal hij spreken, alle dui-
vels! of wij zullen er eens voor al een eind
aan maken!'
Weer keek hij Marjorie aan. Het goud in
zijn tanden glinsterde toen hij kwaadaardig
glimlachte. Icen viel hij, blijkbaar overmand
door de inspanning, die iu'j van zijn krachten
gevergd had, terug op zijn legerstede.
Het hoi was vol rumoer, toen de mannen
op weg gingen. Zp hadden gekampeerd aan
den voet van de in terrassen opstijgende rots,
op het plateau vanvaar men cen uitzicht had
op de open pick in het bosch met het graf, en
N,V, Boek- sn Handeisdrukkerij
v.ii. HERMS. COSTER ZOON,
Voordam C 3, - Alkmaar,
is HET ADRES voer
m
Veenis, N.H., z.b. Dorpsstraat 96 van Graf^
A Borst, R.K., geestelijk zuster, Loudels
weg 20 van Monnikendam. M. van Stam
7, v,e!'pleegster- Jan Oldenburglaan 7a
van Middelburg. - G. Jorna, R.K.. reiziger
St. Antomestraat 39 van Leeuwarden D
Joon, N.H., timmerman, Groeneweg 1 van
Ursem. B. M. Helmer. R.K., Loudelsweg
20 van Amserdam. K. Martens R K
huishcudster, Boulevard 2 van Amsterdam'
Jhr. G. C. J. Smissaert. N.H.. z.b. Eeuwi-
ge laan 22 van Soest. M. E. Soers N.H.
z; b- Kogendijk 56 van Graft. M. Tern-
RifU ha-rndTIsreizi-er, Bergerweg 16 van
2k l' J: Toereppel, N.H, z.b, Bosch-
laan 2 van Akersloot.
Vertrokken personen.
R. J. van Elburg, R.K, arbeider, van
Doorntjes naar Alkmaar. N. 1 d'Hame-
court, R.K, winkelbediende, van Beemster-
laan naar Venlo. H. C. Hitlers, N H
chauffeur, van Prinsesselaan naar 's-Gia-
venhage. - F. van Meurs, N.H, slager, van
Dorpsstraat naar Schoorl. A. R. Teen
R.K, koopman, van Berkenlaan naar den
A- Meiier- R-K, machinist, van
nr3fegnar!?Wefirunafr Amsterdara - Jn. de
uraair, u.u, scheik. mgenieur, van Prins-
laan naar Rotterdam. M. A. van EberM-
ni, N.H, van K. de Grootelaam naar Voor-
A G Valc> R K van Hoflaan
naar Alkmaar. - Gr. Stedelaar, NH,
dienstbode van Prins.-laan naar Hengeio!
F- v- d- Vall, echtg. A. Dekker,
K.K, van luindorpweg naar Brunsum.
Jb. de Haan, N.H, scheikundige. van Ber
kenlaan 14, naar Rotterdam. C Prins
»V vfn Scbo°]sti- naar Amersfoort
M. A A. Sluijter, R.K, van Breelaan naar
Rijswijk. G. M. Venverloo, echtg. D. van
Dijk, geen, van Oosterweg naar Barsinger-
horn. H. Molenaar, R.K, dienstbode, van
btoflaan naar Alkmaar. A. van der
Boon, R.K.. van J. Jacoblaan naar Amster
dam. A. Oud, wed. d'Amecourt, R.K van
beemsicrlaan naar Venlo. R de Heer
Kloots, N.H, z.b, van Komlaan naar Apel-
doora - J. W. Groot, N.H, z.b van Kruis-
weg naar Renkum. E. Stroet, N H
dienstbode, van Kruisweg naar Renkum. --
u th van Eijk, R K, metselaar, van Geest-
weg naar Alkmaar. G. L. Held, echtg.
'I',i van R-K-. van Geestweg naar
Alkmaar. P. W. van der Poel, R.K, lancl-
bouwer, vara Groeneweg naar Hilvarenbeek.
J. F. D Wulf, E.L, z.b, van van Borse-
lenlaan naar Osnabriick. P. A. de llaan,
N.H, graanfactor, van Berkenlaan naar
Doorn. J. B. P. M. Schneiders, R.K leer-
ling-vcrpleegster, vara Hoflaan naar Am-
sterdam. C. Dekker, N.H, dienstbode, van
J. Oldenburglaan naar Alkmaar. C
Couwenhoven, geen, letterzetter, van Zuid-
laan naar Alkmaar. M. Lange, E.L,
dienstbode, van Breelaan naar Duitschland.
111. Gladen, R.K.^dienstbode, van Breelaan
naar Duitschland.
Voorts werden ambtshalve afgcschrevera
de navolgende personen, die de gemeente
zonder acliterlating' vara adres hebben verla-
ten: J Drobeck, R.K, dienstbode, gewoond
hebbende Breeiaan 14. K. Hansen. R.K,
dienstbode, van Boulevard 20. Kl Heck
geen, dienstbode, Zeeweg 30. A. Herzle!
R.K, dienstbode, Raadhuisstraat 2. E.
Herzle, R.K, dienstbode, Komlaan 2. A.
I loffmann N.H, dienstbode, Eeuwige laan
Uout, N.H, dienstbode, Eeuwige
aan S. G. Koraig, E.L, dientsbode, Bree-
.aan 2. R. Krause. R.K, dienstbode,
Breeiaan 37. E. Laudenklos, E.L, dienst
bode, Breelaan 78. -- S. C. Lucietti, R K,
kellnerBoulevard 2. N. Massberg, E.L,
dienstbode, Breelaan 16. A. Neuschafer,
E.L, dienstbode, Hoflaan 20. C. Raab,
R.K, dienstbode, Karel de Groote'aan 13.
Fr. Raffenberg, E.L, dienstbode, v. Hasselt-
Siiaat 7. B. Rossebacker. geen. dienstbode,
Breelaan 8a. M. Sawatzky. E.L, dienst
bode, Boulevard 2. A. Schlagkamp, R.K,
dienstbode, Kanaaldijk 7. H. O. Schlapak,
R.K, kantoorbedier.de, Prinsesselaan 30
P. M. Schmill, E.L, dienstbode, Russenplein
Schroer, R.K, hulp in de huishou-
omg, Breelaan 73. E. Schukowski, R.K
daarachter de wijde uitgestrektheid van de
Horseshoe Baai, ingesloten tusschen de beide
landtongen.
„Neem touwen mee!" riep Kiompvoet van-
af zijn legerstede onder den boom. „Je moet
misschien in de grotten afdalen
De matroos, Schrdder, haalde een eind
touw voor den dag en haastte zich achter
het rijtje mannen aan, die achter elkaar het
ho! uitliepen, pratend en iachencl als een troen
schooljongens; niet een bleef er achter. Zelfs
Pizarro, de negerkok, ging mee. Zwarte Pa
blo, de leider van den troep, die het laatet
wegging, wilde een bewaker voor Marjorie
achterlaten. Maar Kiompvoet wilde daar
niet van hooren.
Ami go mio," zei hij, „E1 Cojo is nog niet
zoo oud als die jeugdige kwast daar wou
beweren. Ik kan niet klimrnen zoolang die
vervloekte koorts mij in mijn corpus zit, maar
ik kan best op mezelf passen en op ieder-
een, die mij de eer aandoet dezen aangena-
men middag in mijn gezelschap door te bren-
gen
Zwarte Pablo lachfe grijnzend. Ze hoorden
zijn voeten stampen op den rotsigen bodem.
I let volgende oogenblik wij hij verdwenen en
de kalmte van den zomermiddag daalde over
de grot, mmen lioorde alleen een droomerig
gegons van iusecten, de zachte bries, die door
het dichte gebladerte woei en het verwijderde
bruisen van de zee.
Kiompvoet begon tot Marjcrie te spreken.
(Wordt vervolgd.)
No. 1li
i.