Alkmaarsche Courant r Zaterdag 33 Mei. Een tocht per vliegtuig type F VIL I 0 0 No. «0 1925 Honderd Zeven sn Twintigste Jaargang, AMSTERDAM—LONDEN. De heer R. O. van Gennep alhier schrijft ons: Diegenen, die nimmer een grootere reis per vliegmachine deden, zal misschien een relaas hiervan interesseerenwellicht wordt de belangstelling voor liet modernste ver- keersmiddel bij den lezer zoo groot, dat hij persoonlijk daarmee#wil kennis maken. En ook deze kennismaking is zoo makkelijk bewerkstelligd. Een ticket Amsterdam—Rot terdam per K. L. M. voor de somnia van ne- gen gulden, daarbij een klein weinig moed om die eerste sensatie door te maken 't is dunkt mij wel bij elkaar te schrapen. Daar ik voor eenige dagen naar Londen moest en ik de tocht daarheen nog niet per vliegmachine deed, besloot ik per K. L. M. te reizen. Eenige vrienden, die de luchtdoop nog niet hadden ondergaan, besloten mij tot Rotter dam te vergezellen. Wij vertrokken dus per morgen-sneltrem naar Amsterdam. Aan liet C. S. aldaar be- vindt zich een bus der K. L. M., waarmee naar het Verkeersbureau op het heidsche plein werd gereden. De kaarten, welke te voren waren genomen bij de agenten der K. L. M. hier ter stede Handelmaatschappij A. A. M. I J. Nas- sauplein E 7 alhier, werden geverifieerd en verder ging het van het Leidsche plein naar het Vliegveld Schiphol. In de bus heerschte een opgewekte stem ming er waren vele passagiers en het was elk dezer aan te zien wie reeds habitue wa ren en voor'wie de vrije lucht nog iets geheel. nijuws was. Vooral de bestudeering van de tweedc ca- thegorie was alleszins de moeite waard. Er waren reizigers, die stil voor zich uit keken, terwijl anderen in druk gepraat wat aflei- ding zochten. Ik maakte de opmerking voor me zelf, dat deze menschen onder deze om- standighedcn tegenover elkaar veel vriende- lijker waren dan zij in tram of trein tegen elkaar zouden zijn geweest; een en ander waarschijnlijk in verband met de groote ge- varen, welke zij straks tesamen zouden gaan trotseeren. Op Schiphol werd door een beambte der douane de bagage geinspecteerd voor de rei zigers die naar het buitenland ging, een ieder gewogen, de bagage gewogen en daar- na werden de passagiers door een beambte verwezen naar het toestel, waarmee de leis zou worden ondernomen. Het was er druk op Schiphol, want om half elf vertrokken twee toestellen tegelijker- tijd een naar Parijs en een naar Londen. Het laatste, ons toestel, nam mee zeven passagiers en de bagage. De motor werd aangedraaid. Doordat de wiggen voor de wielen van het toestel lig- gen, komt hierin nog geen beweging, ook dan niet wanneer de motor gedurende eemge momenten op vol toeren draait als laatste proef voor de vlucht. Het toestel, waarmee de reis naar Londen ondernomen wordt, is de F VII, het beroem- de Fokkertoestel, waarmee onze vliegers Van der Hoop, Van Weerden Poelman en Van den Broeke de luchtverbinding tusschen Moe- derland en kolonien tot stand brachten. Deze F VII is wel het veiligste toestel dat in de geheele wereld voor verkeersdoeleinden gebruikt wordt. De motor is een Rolls Royce Eagle van 360 P.K., de romp is geconstru- eerd van gelaschte stalen naadloos getrokken buizen. De vleugels (eendekker) zijn bedekt met triplex ter dikte van lm.M. Dit triplex, dat zeer speciaal voor vliegtuigdoeleinden is gefabriceerd, is bedekt met een vernis, waar door de vocht geen inwerking op het hout heeft. In de vleugels zijn gebouwd de leserve- benzinetanks. Aan boord is voor meerdere veiligheid draadlooze. De piloten hebben voor zich: hoogte- en snelheidsmeter, toerenteller, oliedrukmeter enz. De cabine biedt plaats voor 8 passagiers, waarvoor zeer gemakkelijke rieten fauteuils. In het midden is een smalle gang, zoodat men gelegenheid heeft zich wat te yertreden. In de staart van het toestel bevindt zich het bagageruim, terwijl tusschen bagageruim en cabine zelfs een toilet gevonden wordt. Ten einde de veiligheid zoo groot mogclijk te doen zijn, bestaat het personeel uit 2 pi loten, 1 land- en 1 zeepiloot. Trouwens wat veiligheid betreft, doet de K. L. M. wel alles wat maar gedaan kan worden. Is het den lezer wel bekend, dat de vliegtuigen der K. L. M. in de afgeloopen winters hunne reizen volvoerden zelfs bij storm. Er zijn meerdere gevallen bekend, dat de schepen in het Nauw van Calais vanwege den storm in nood verkeerden, terwijl de vliegtuigen der K. L. M. de reis naar Enge land zonder eenige ktoornis volbrachten. Reist men per vliegtuig, dan moet men vertrouwen hebben in de kunde der vliegers, in het toestel enen moet het idee van zich weten af te zetten, dat men in de lucht hangt, dat men vallen kan. Voor velen onzer is vliegen nog een evenement, evenals dit voor onze voorouders was om in een trein te zitten. De tijd is echter niet ver, dat men in een vliegtuig even rustig zijn dutje doet ats in een spoorcoupe. Om half elf dan vertrokken we van Schip hol. We namen plaats op onze gemakkelijke faiiteuil, voorzagen ons van een pepermunt vanwege het rookverbod in de cabine, de wig- §en werden weggetrokken van de wielen en et toestel zette zich in beweging, nadat dit tevoren tegen den wind was ingezet. Reeds na 23 sec. verhief de reuzenvogel zich van den grond om tot 300 M. hoogte te stijgen. Met eene snelheid van 150 K.M. per uur vlogen we op een hoogte van 300 tot 325 M. over de polders, die zich aan onze oogen voordoen als onregelmatige schaakborden, we passeerden Alphen aan den Rijn, de spoorlijn Gouda—den Haag en reeds voor we het wisten lag Rotterdam voor ons. Bo- ven het vliegveld Waalhaven werd een liuk- sche bocht gemaakt, teneinde tegen den wind in op het vliegveld te kunnen landen. De lan ding werd schitterend uitgevoerd zonder een stootje en werd z.g. getaxid per toestel naar het restaurant. We hadden een kwartier den tijd voor een kop koffie en een sigaret. Na onze vrienden de hand te hebben gedrukt en de plechtige belofte te hebben afgelegd van een telegram- metje van de behouden aankomst in Londen, werd weer plaats genomen voor de verdere reis. Het was mooi zonnig weer, zoodat we uit de ramen van de cabine een prachtig uitzicht hadden. Dit uitzicht wordt door niets belem- merd, doordat de vleugels zich boven en op- zij van de cabine bevinden. Voor duizeligheid bestaat in het geheel geen gevaar, doordat het contact met den grond verbroken is. Op een hoogte van 400 M. vlogen we over de Zuid-Hollandsche en Zeeuwsche eilandeit; tie laatste met hunne mooie oude steden, waarvan Veere wel het meest opvalt. Het is een wonderlijk groot genot om op een zonnigen dag over ons Zeeland te vliegen met z'n eilanden, schorren en water. Het water heeft van uit de lucht gzien de prach- tigste tinten, wanneer het door de zon wordt beschenen. Bij het vliegen over streken, waar men bij afwisseling land en water passeert, voelt men bij de nadering van het water een lichte deining van het toestel. Deze beweging be- hoeft echter volstrekt geen luchtziekte ten gevolge te hebben. Zij die last van zeeziekte hebben, hebben vliegende dikwerf minder last dan varende, waarschijnlijk doordat't vlieg tuig veel minder heftige bewegingen maakt dan het schip en bovendien omdat de bewe gingen, welke het vliegtuig maakt veel vee- render zijn dan die van het schip. Na Zeeuwsch Vlaanderen wordt langs de Belgi- sche en Fransche kust gevlogen, over al die bekende badplaatsen als Zeebrugge, Osten- de, Calais. We zagen de IJzer en in den omtrek daar- an de vroegerc geschutopstellingen der Duitschers. Het is zeer makkelijk om zich bij helder weer van uit de lucht te orienteeren. De K. L. M. stelt beschikbaar een zeer han-' dige opgerolde kaart, waardoor men op z'n gemak de vhegroute kan volgen. Door deze kaart te gebruiken krijgt men een indruk van de groote snelheid, waarmee men zich ver- plaatst. Ik zeg speciaal er bij„Door deze kaart re gebruiken", want a(s men naar beneden kijkt en men volgt de schaduw van het eigen toe stel langs den grond, dan krijgt men werke- lijk den indruk, dat die schaduw voortkruipt. En werkelijk men kan gerust zeggen, alles is meer waar dan dit. Tusschen Duinkerken en Calais wordt iangzamerhand de vlieghoogte grooter ge maakt, de piloot „trckt" z.g. het toestel. Bij Calais hadden we een vlieghoogte van 950 M. Het kanaal wordt overgestoken daar waar dit het smalst is, n.m.l. tusschen Calais en Folkestone. Er zit een zekere veiligheid in cm het kanaal op grootere hoogte over te vliegen, omdat, mocht de motor weigeren, wanneer men op een hoogte van b.v. 1000 M. vliegt, dan kan de piloot een landingsterrein zoeken, in een grondoppervlakte cirkel met een straal van 6 maal 1000 M., m. a. w. er is geen gevaar voor een natte jas. De tocht over het kanaal was in 15 min. volbracht. Prachtig weer, mooie rustige zee, een kalm veilig voortvliegend toestel, kleine stoombootjes in het kanaal het was een groot genot, wat men moet hebben doorge- maakt en men voelt groote bewondering voor de mannen die de vliegerij tot bijna volmaakt- heid opwerkten. Bij Folkestone vliegt men over de krijtrot- sen, welke van af een stoomboot bezien zoo belangwekkend zijn, doch uit een vliegtuig den indruk maken van sneeuwvestingen uit onzen schooljongenstijd. Boven Engeland is het vliegen iets onrus- tiger dan boven Nederland, Belgie en Frankrijk, doordat er meer „remous" staat. Het land waarover men vliegt is heuvelach- tig en beboscht. Zooals bekend is, stralen boomen warmte uit, de luchtlagen boven boo men zijn dus warmer dan elders, derhalve is de lucht ijler c'n valt dus het toestel ebn wei nig. Men behoeft voor deze bewegingen in het geheel niet bang te zijn, bovendien went men betrekkelijk spoedig aan het eenigszins onaangename hiervan. Op afstanden van 30 K.M. van elkaar be vinden zich op de lijn FolkestoneCroydon (het vliegveld bij Londen) vliegvelden. Op deze velden staat met reuzenletters de naam van het vliegveld geschreven, hetgeen een groot gemak oplevert bij het orienteeren. Bo vendien staan midden op elk vliegveld aango geven 2 cijfers, welke aangeven windsterkte en zicht. De stationscommandanten der vliegvelden krijgen elk uur van de mcteriolo- gische stations op de windsterkte en't zicht. Is windsterkte of zicht of beide vejranderd, dan w orden ook de zooeven genoemde cijfcrs veranderd (van 1 tot en met 9). Doordat er draadlooze aan boord is, kan de piloot nog alle noodige inlichtingen krij gen. Het aan boord zijn van deze draadlooze maakt op den passagier wel een uiterst vei- ligen indruk. Mocht de piloot door mist of andere redenen gedesorienteerd zijn, dan kan hij op ieder momert met de draadlooze ver nemen de nauwkeurige plaats op de kaart waar het toestel zich in het luchtruim be- vi'ndt. Tevens krijgt men een uiterst veiligen in druk, wanneer men in den middengang van de cabine gaat staan kijken naar den bestuur der. Men ziet dan duidelijk, dat de F VII eenmaal in de lucht zijnde, zich zelf vliegt. Men krijgt werkelijk het idee, dat het bestu ren van een auto meer vraagt dan van een F VIL Ik heb meerdere malen uit den mond van ervaren piloten gehoord, dat bij grootere overlandvluchten het besturen van een vlieg toestel een beslist eentonig werk is. Als ge volg hiervan doen militaire vliegers zoo nu en dan eens een acrobatentoertje met het toestel, om wat op te frisschen, terwijl dit tevens nuttig is om de vliegvaardigheid als jager te behouden. Aan de bestuurders der K L. M. toestellen zijn deze opfrisSchingen echter verboden. De afstand Folkestone—Croydon wordt ge vlogen in ongeveer vijf kwartier. Het ging over heuvelruggen, kreupelhout, steden. Het landschap vertoont weer een geheel ander karakter, dan hetgeen we anderhalf uur te voren bekeken. Daar niijne indrukken opge- daan boven Engeland in vijf kwartier van uit de lucht m. i. in verband met 'den kotten tijdsduur nog slechts en ook met recht te „luchtig" zijn, zal ik mij verder niet begeven in overpeinzingen over land- en volkenkunde. Even voor half drie kwam Croydon in zicht, weer werd door eene wending het toestel te gen den wind ingezet en na een vlotte, cor- recte landing stonden we in Croydon pas- sen- en bagage-controle en dan per auto naar Londen, waar we na een half uur bij het Vic toria-hotel werden afgezet. Toen ik op mijn kamer in het hotel (heusch niet het Victoria-hotel) op mijn gemak een briefje naar huis schreef, was de korte of te wel vlieginhoud daarvan: Schitterende vlucht dwars door de lucht. Reuzen piloot nooit meer een boot, dan wel een spoor. Please zeg het door. Alkmaar, 22 Mei 1925. Provinciaal nieuws UIT BERGEN. Vervolg Raadsverslag. Vervolgens kwam in behandeling een voor- stel van Burgemeester en Wethouders tot het aanvragen van een Rijksvoorschot ingevolge de Landarbeiderswet om hiermede aan eeni ge landarbeiders voorschotten te verleenen tot verkriiging van plaatsjes. Naar aanleiding van de voorgelezen con- cept-besluiten vroeg de heer Bogtman of de woningen publiek dan wel onderhands wor den aanbesteed. De Voorzitter gaf te kennen, dat Burgemeester en Wethouders publieke aanbe- steding zullen voorschrijven en zich de gun ning zullen voorbehouden, terwijl de aanvra- gers overigens zoo reeel mogelijk zullen wor den behandeld. Op een vraag van den heer Zeiler deelde de voorzitter mede, dat de aanvragers in de keuze van den ontwerper van hun woning geheel vrij zijn, doch de ontwerpen zullen mceten voldoen aan de bouwverordening Hierna werd zonder hoofdelijke stemming besloten onder voorbehoud, dat de van het Rijk te vragen geldelijken steun wordt ver- kregen, een bedrag van 6250, beschikbaar te stellen ter verstrekking van een voorschot ad 3000.aan den landarbeider Joh. Da- nenberg voor den bouw van een woning op een hem in eigendom toebehoorend stuk grond, aan de Doorntjes, en van 'n voorschot van f 3250.aan den landarbeider N, J. Schaper voor den bouw van een woning op een stuk grond aan den Kogendijk, welke grond met eigen middelen door aanvrager zal worden gekocht; en voorts uit 's Rijks kas een voorschot aan te vragen en te aanvaar- den tot een gelijk bedrag zijnde 6250 ten behoeve van genoemd doel. In behandeling kwam een voorstel vac Burgemeester en Wethouders om in princi- pe te besluiten tot verbouwing van de Zieken- barak en inrichting tot een viertal woningen indien er ook van overheidswege geen be- zwaar bestaat tegen opheffing van de barak. De voorzitter deelde mede dat bij Burge meester en Wethouders reeds eerder een plan in overweging was op welke wijze de zieken- barak, welke niet doelmatig is, meer produc- tief kon worden gemaakt. Door den gemeente-opzichter is een plan voor verbouwing en tot inrichting voor 4 wo ningen gemaakt, doch is de financieele rege- ling nog niet bekeken, aangezien Burgemees ter en Wethouders eerst door den Raad wen- schen te zien uitgemaakt of de Raad voor op heffing van de ziekenbarak gevoelt. Spr. las een schrijven van den Inspecteur der Volksgezondheid voor. Omtrent de ophef fing van de ziekenbarak hebben Gedeputeer- de Staten formeel te beslissen, de Inspec teur geeft in zijn schrijven te kennen, dat hij zeker de voorkeur geeft aan een overeenkomst met een of met beide ziekeninrichtingen te Alkmaar, waardoor wordt voorzien in even- tueele noodige opname van lijders aan besmet- telijke ziekten uit de gemeente Bergen, boven het bezit van een eigen isoleer-gebouw, waar- aan groote bezwaren zijn verbonden, en dan ook met genoegen de pogingen der gemeente Bergen zal steunen. De heer Brugman zeide er prijs op te stel len, niet tot opheffing van de ziekenbarak over te gaan. Noodgedwongen is de barak r destijds gekomen, omdat Alkmaar aan de aanvragen om opneming van leiders aan be- smettelijke ziekten, niet kon voldoen. Mochten er gevallen van besmettelijke ziekten zich voordoen, dan is het gewenscht dat Bergen zich zelf kan behelpen. De heer Zeiler merkte op, dat hij een soortgelijke opmerking wilde maken. De zie kenbarak is niet doelmatig, spreker meende, dat men eerst zekerheid moest hebben dat pa- tienten in Alkmaar kunnen worden opgeno- men. Overigens verklaarde spreker zich voor opheffing van de barak. De heer jhr. Barnaart zeide, nu Alk maar 2 ziekenhuizen krijgt, men niet bevreesd behoefde te zijn, dat men in Alkmaar niet te- recht kon. Dc Voorzitter bepleitte het voor- deel, de patienten naar Alkmaar over te bren- gen; men heeft daar beter gelegenheid voor operaties, lijders aan verschillende soorten besmettelijke ziekten kunnen niet eens gelijk- tijdig in de barak te Bergen verpleegd wor den. Spreker vestigde de aandacht erop, dat het de bedoeling is niet tot opheffing van de barak over te gaan", alvorens van Alkmaar omtrent de opneming van patienten zekerheid is verkrcgen, en ook van medische zijde advie- zen zijn ingewonnen. De heer Brugman meende dat men hier 2 zaken verwarde. Men moet besmette lijke ziekte niet verwarren met gewone zieken. In Alkmaar heeft men ook barakken waar uit- sluitend de be-mettelijke zieken worden ver pleegd. De heer Apeldoorn wees erop dat in Alkmaar de verpleging beter en goedkoo- per kon geschieden. Wat anders is het, wanneer men in Bergen meerdere zieken aan dezelfde besmettelijke ziekte in de barak zou kunnen opnemen. De heer B a 1 t u s constateerde dat met Alkmaar nog geen overleg was gepleegd Indien Bergen bevestiging krijgt dat alle lij ders aan besmettelijke ziekten te Alkmaar zullen worden opgenomen, verklaarde spre ker met het voorstel accoord te gaan. De heer Bogtman zeide, dat afge- scheiden van de al dan niet wenschelijkheid om besmettelijke zieken naar Alkmaar over te brengen, hij het verdienstelijk achtte met de opheffing van de barak te wachten zoolang Alkmaar met hare ziekeninrichtingen nog niet gereed is. Spreker had geen bezwaar al- vast met Alkmaar te onderhandelen en th'ans in principe tot opheffing van de barak te be sluiten. De heer Martin geloofde dat de wo ningen welke van de ziekenbarak zullen wor den* gemaakt, te duur zullen worden. De ba rak heeft pl.m. /8000 gekost, de verbouwing zal pl.m. /4000 vorderen, zoodat elke wo ning op pl.m. /3000 zal komen. De Voorzitter merkte op, dat nog geen cijfers zijn te noemen. De plannen moe- ten nog uitgewerkt worden. De heer Jhr. Barnaart zeide, dat de barak al een strop voor de gemeente was, en wanneer het mogelijk is dat deze strop kleiner kan worden gemaakt, hij met het voor stel accoord gaat. Hierna werd zonder hoofdelijke stemming in principe tot opheffing van de ziekenbarak besloten, terwijl aan Burgemeester en Wet houders werd opgedragen de plannen uit te werke.: en te zijr.er tijd met nadere voorstel- len te komen. In behandeling kwam een voorstel van den heer den Das tot het bouwen van gemeente- wege van een achttal arbeiderswoningen. Burgemeester en Wethouders stelden voor niet^rver te gaan tot den bouw van arbeiders woningen, aangezien, afgescheiden van de fi nancieele gevolgen, welke in verband met het resultaat dat exploitatie van de bestaande ge- meentelijke arbeiderswoningen het niet raad- zaam doet zijn tot verderen gemeentelijkea bouw over te gaan, de dringende behoefte aan meerdere arbeiderswoningen niet wordt erkend. De wethouder, de heer Apeldoorn ging in zooverre met het advies van Burge meester en wethouders mede, dat hij zich te gen den bouw van arbeiderswoningen ver klaarde, indien dit van gemeentewege zou moeten geschieden. De heer Den Das zeide, dat alhoe- wel hij niets te kort wenschte te doen aan de capaciteiten van den gemeente- opzichter, hij, om tot concrete feiten te kunnen komen, hij zijn voorstel een ontwerp voor de woningen had gevoegd. Het verbaasde spreker dat Burgemeester en Wethouders ontkennen dat er woningnood voor de arbeiders is, terwijl zij zelve met een voorstel komen om de ziekenbarak in arbei derswoningen om te bouwen. De Voorzitter merkte op, dat de woningen, wanneer deze goedkoop zijn wel vol zullen komen, doch dit niet insluit dat er noodzakelijke behoefte aan dergelijke wonin gen bestaat. De heer den Das wees erop dat het ook ging om verbetering der woningtoestanden De heer Bogtman had zelfs beweerd dat er een woning was bewoond door 3 .gezinnen, terwijl in Bergen verschillende woningen doer 2 personen worden bewoond. Voorts staan er op de lijst van aspirant huurders voor ge- meente-woningen 20 personen. In het Ge- meentelijk Woningbedrijf is al strubbeling ge- noeg aangaande de huurprijzen. De gemeen- tewoningen zijn te duur in verhouding met de inkomsten der meeste arbeiders. Hierdoor ge- leid was spreker met zijn voorstel gekomen. Spreker zeide bij de stukken een begrooting van Burgemeester en Wethouders te hebben aangetroffen, alsmede een exploitatierekening coor een achttal woningen. Spreker erkende dat de gemeente met de door hem aangegeven huur niet uit kan, doch heeft aan de hand hiervan een gewij- zigde exploitatierekening gemaakt. Evenwel moet men in aanmerking nemen dat er een toestand geschapen is, die niet door den beu- gel kan; wanneer men een arbeider laat wo nen in een woning met een huur naar draag- kracht, dan kan men er op rekenen, dat die huur geregeld betaald wordt. Hij besprak de rekening van Burge meester en Wethouders en meende, dat vol staan kon worden met 1 pet. aflossing, 1/4 pet. voor kwade posten, terwijl voor de waar- de van den grond 5 pet. rente gerekend kan worden. Voor 4 woningen heeft men 900 M2 grond noodig, voor den grond aan den Kogendijk te schatten op 900 of per woning 225. Ge rekend is op blokbouw van 4 woningen aan- een. Aan de hand van deze berekening zou de huurprijs per woning worden 4.16%. Evenwel heeft de Regeering beschikbaar f 12.000.000, voor woningbouw en geeft in bepaalde gevallen een maximum van /255 per jaar per woning toeslag. In verband met de fingincien der gemeente zal aan Bergen wel geen Rijkstoeslag ver- leend worden, doch met een beetje goeden wil kan de gemeente zonder dat het veel kost, we', iets tegemoetkomen. De Voorzitter wees erop dat verschillende aspirant-hurders een wo ning heben, zoodat het te beziec staat of voor de ten gemeente- huize aangemelde personen een woning ge bouwd zou behoeven te worden. Bovendien is het in heel den lande een feit, dat een arbei derswoning minstens 2800.kost. Wan neer men 10 dergelijke woningen bouwt, dan gerieft men de menschen wel en morgen aan den dag zullen ze wel bewoond worden, doch dan staat men weder voor hetzelfde feit. De woningen waaruit deze bewoners zijn getrok ken, worden weer door anderen bewoond. Het voorstel van de verbouwing van de ziekenba rak heeft ten doel deze rendabel te maken, en zal dit tegelijkertijd zijn ten gerieve van den arbeider. Spreker ging de berekening van den heer den Das van begin tot einde nog eens na, en kwam op een huurprijs van 5.30. In ieder geval zal een huur moeten worden betaald boven f 5.per week. De heer B a 1 t u s zeide, dat hem alle berekeningen koud lieten. Bergen moet geer toevluchtsoord voor onbehuisden worden Wanneer er krotten leeg komen, worden deze onmiddellijk weer betrokken. De woningbouw is een groot verdriet en een groote strop voor de gemeente gebleken. De heer Martin ondersteunde het voorstel van den heer den Das. De Roomsch Katholieke Woningbouw vereeniging „Room sche Actie" had ook plannen voor woning bouw, doch werd tegengehouden omdat zij geen redelijke huur, geen sluitende exploits tierekening kon maken. Waar het thans ge bleken is dat de heer den Das een rekening kan maken gebaseerd op een huur van 3.75 per.week, zal de Roomsche Actie ook wel bin- nenkort met een verzoek om steun voor wo ningbouw bij de gemeente komen. De hr. Z e i 1 e r zeide dat de hr. den Das aan elk raadslid het voorstel met een plan had toegezonden. Spreker is geen vriend van overheidsbedrijven, zou gaafne w®§cJigfl, WIJ DRUKKEft UW j I BEZOEKAANKONDIGINGSKAARTEN VLUG EN NET. I I N.V. BOEK- EN HANDELSDRUK- KERIJ v.h. HERMS. COSTER EN ZOON, VOORDAM C 9, ALKMAAR 4 - sv 4 1 I dat de gemeente buiten den woningbouw bleef, doch is dit theorie. Spreker verklaarde echter geen principereiter te zijn. Hem zijn personen en gevallen genoemd welke voor- ziening eischen. Wanneer men een gezin heeft met een inkomen van 28 in de week en dit moet 5i/> huur per week betalen, dan weet men dat dit niet kan. Wij leven in een bijzon- deren tijd en er dienen bijzondere maatregelen getroffen te worden. Spreker had op het voprstel van den heer den Das verschillende aanmerkingen Het grootste bezwaar wanneer men goedkoope wo ningen gaat bouwen, noemde spreker: wat voor een bevolking haalt men naar zich toe. Spreker wilde wel het voorstel van den heer den Das steunen, doch de bepaling daaraan verbinden, dat de huurders minstens 2 jaar in.Bergen moeten gewoond hebben. De Voorzitter merkte op dat de bepaling door den heer Zeiler voorgeste'.d niets helpt. De menschen ruilen van woning De heer Zeiler zeide den tijd wel van 2 op 3 jaar te willen stellen. Spr. noem de enkele zich gedurende den afgeloopen win ter voorgedane woningtoestanden, welke niet mochten voorkomen. Wanneer de gemeente bouwt heeft zij dit voordeel, dat de gemeente beter het oog kan houden welke bewoners in de woningen komen, een particulier neemt het zoo nauw niet en bestaat er steeds kans dat met voorbijgaan van ingezetenen, de wonin gen aan personen van elders worden ver- huurd. De heer Blank zeide dat een huur prijs van 51/a per week is genoemd en be- greep niet, dat de heer Zeiler, hoewel bewe- rende, dat de arbeiders een dergelijke huur niet te kunnen betalen, het voorstel van den heer den Das steunt. De heer Zeiler merkte op, dat vol- gens de berekening van den heer den Das, een huurprijs van 3.74 mogelijk is. De heer Den Das \oegde hieraan toe, dat hij gezegd heeft dat het de gemeente wel iets zal kosten. Het particulier bedrijf kan niet bouwen, het is daarom de taak der gemeente in den woningnood te voorzien. De heer D e W i t deelde mede, dat hij onlangs een woning leeg had staan. Hier- voor kwamen 30 aanvragen, waarvan mis schien' 15 of minder van Bergenaren. Spreker geloofde toch wel' dat er eenige woningnood heerscht en meende dat er wel iets gedaan moest worden, waarom hij voorstelde op de zelfde wijze als Alkmaar doet, het particulier initiatief te steunen en wel door het toekennen van een premie voor woningen, op ongeveer gelijke wijze als het Rijk voorheen premie toe- ken de. Spreker las een hierover gaande ge- deelte uit een raadsverslag van Alkmaar voor. Als voorbeeld noemde spreker een premie van /200.per woning indien de woning een inhoud van minstens 200 M3 heeft en geen hoogere huurprijs wordt be- paald dan 4.per week. De Voorzitter zeide voor het voorstel van den heer de Wit meer te gevoelen dan voor dat van den heer den Das. Spreker wees erop dat de woningkwestie over het ge heele land een vraag is. Het. is jammer dat er geen goedkoope woningen zijn. Wanneer dc gemeente zwom in haar geld en maar wo- 4ningen,bouwde, dan zouden we in elke 10 wo ningen 5 huurders van buiten krijgen. Wanneer de heer den Das zijn voorstel heeft gedaan om het beste in de toestanden verbetering te brengen, en de gemeente voelt er voor arbeiderswoningen te bouwen, dan' zou mn 10 woningen moeten bouwen en' daarvan minstens 4 woningen leeg laten staan voor dringende gevallen. De heer den Das zeide met belang-, stelling den heer de Wit te hebben gehoord, doch was bevreesd dat men er met /200. premie per woning er niet kwam. Bovendien heeft de premiebouw der Regeering niet den bouw van arbeiderswoningen bevorderd, want de woningen waarvoor premie werd verleend,' waren bijna allemaal villa's en midden- standswoningen. De Voorzitter merkte naar aanlei ding van de opmerking van den heer den Da* op, dat hij hierdoor gesterkt is in zijne bewe- ring, dat geen sluitende rekening bij een huur prijs als door den heer den Das is aangege-, ven, is te maken. Wanneer van de ziekenbarak woningen worden gemaakt. dan kan men die in nood, wanneer iemand plotseling uit zijr huis wordt gezet, als woning aanwijzen. De heer D e Wit beval nogmaals zijn voorstel aan, de woningbouw van gemeente- wege is een noodmaatregel, waarom niet ge- probeerd met premiebouw? De heer Apeldoorn wees op zijne afwijking van het voorstel van Burgemees ter en Wethouders. Gebleken is dat de „Roomsche Actie" de huishuur beter binnen kan krijgen dan de gemeente. Voor bouw van gemeentewege gevoelde spreker niets en zou meer gevoelen voor het voorstel van den heer de Wit. Men weet dan tenminste waar men mee af is. De heer Zeiler vroeg of de heer den Das met het voorstel van den heer de Wit kon meegaan. Spreker had dit veel liever. Weet de heer de Wit ook welke resultaten is Alkmaar met dezen premiebouw bereikt zijn De heer d e Wit geloofde wel dat net resultaat gunstig was. De heer Den D a s kon niet met het voorstel van den heer de Wit meegaan en handhaafde zijn voorstel. De heer Jhr. Barnaart zeide meer te gevoelen voor gemeentcbouw dan voor particulieren bouw. De gemeente houdt het V S.V.N vs^S.sssNnnss

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1925 | | pagina 9