m Damrubrieb. m m m i m m mm m jmm m i mmm si. een Cacaodrank floedt n Toor nierzwakte i h k m W~M In en om de hooidstad. Voor do huisvronw. (Sf A1 wordt on-noemelijk veel last veroor- zaakt door zwakke of zieke nieren, toch wor- den de eerste verschijnselen vaak verwaar- loosd. De zorgen en eischen van het heden- daagsche leven leiden tot nierzwakte, tenge- volge waarvaw het bloed niet behoorlijk ge- filtreerd wordt. Zoodoende blijven vergiften in het lichaam achter, die de zenuwen aan- tasten, de gewrichten en spieren doen ont- steken en tot pijnlijke en zelfs ongeneeslijke nierkwalm aanleiding geven. Rheuraatische pijnen, hoofdpijn, rugpijn en kwellende blaas- kwalen zijn er het gevolg van, gij wordt ze- nuwachtig, prikkelbaar en mpedeloos, ver- moeid, afgemat en zwak, de eenvoudigste taak schijnt u een zware last. Het is gevaarlijk deze waarschuwingen te veronachtzamen het verstandigst is de nieren zonder uitstel bij te staan en te ver- sterken. Foster's Rugpijn Nieren Pillen versterken de nieren, zij maken u gezond en houden u gezond. Laat een flacon halen en overtuigt uzelf: tal van menschen in uw omgeving kwamen tot dezelfde ondervinding. Let op de verpakking in glazen flacons met geel etiket (alom verkrijgbaar), waar- door gij zeker zijt geen verlegen buiten- landsch goed te ontvangen. Prijs 1.75 per flacon. daar na 6Lb4f kan volgen 7. Pd2. Ook wordt't valletje weerlegd, door spoe- 9ig e3 te spelen. Evenwel moet voor e3 eerst Lg5 gespeeld worden om den L. niet in te sluiiten. I No. 60. Qe Wedsrtijdeindspel. Wit wint geforceerd in weinig zetten. Oplossing probleem Nr. 61 (6e Wedstrijd probleem) van W. Preiswerk. Wit: Kc5 Dal Lf5 Pb7 pi c3. Zw.: Kb3 Pa3. 1. Kc6 Ka4 2. Lc2 mat. 1 Kc4 2. Pa5 mat. 1 Pc4 2. Pc5 mat. 1 Panders 2 Pa5 mat. Een tempo-2 zet 2e soort. Vandaar dat 1. Ke5 niet een zuivere tempo-zet is, maar wel degelijk gedaan wordt om gelegenheid .te krijgen voor Pco na 1Pc4. Overigens een verdienstelijke sleutelzet, die den Zw. K. nog een vluchtveld geeft (c4) Alzoo winst van 1 (en een mooie!) variant. Probleem No. 64. 9e Wedstrijdprobleem. Zwart (4) "a b c d e f g h Wit (4) Wit geeft mat in 2 zetten. Aan de Dammers! Met dank voor de ontvangen oplossingen van probleem No. 861 (auteur Kleute). Stand Zwart: 15 schijven op 1, 5/10, 12, 17, 18, 20, 22, 24, 26, 35. Wit: 15 schijven op 16, 21, 31, 33, 36/41, 43/46. 50. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10 11. 12. Opl ossing 37—32 40—34 44—40 34—30 36—31 41 :23 33:11 46—41 16—11 43—38 45—40 50: 8! 1 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 26 :28 17 26 35 :44 24 35 26 :37 18 :29 44 :42 6 17 17 42 35 6 33 44 Goede oplossingen ontviugen wij van de heeren: W. Blokdijk, P. Dekker, D. Gerling en A. List te Alkmaar. De volgende combinatie van R. C. Keller, die wij in „de Telegraaf" aantroffen, is een- voudig, maar leerzaam: Zwart: 9 schijven op 3, 7, 13, 16/19, 24, 26. Wit: 9 schijven op 25, 28, 31, 33, 35, 36, 38, 39, 48. Zwart heeft 21—26 gespeeld en nu zet wit 2823! Zwart kan nu op drie manieren slaan. Op 26 37 volgt echter 23 :1, op 19 :28 komt 33 2 en daarom slaat zwart IS :29. Maar dan speelt wit 38—32 en of WMLW. of.32j.27 |lg§k wit fflaakt altijd dam op 2. De wedstrijd om het wereldkampioenschap te Parijs neemt volgende week een aanvang. 6 Nedeiianders en 6 Fransche spelers ne- men er aan deel, n.l.Hoogland, H. de Jongh, R C. Keller, H. Vos, P. J. van Dar- telen en B. Springer voor Holland en Fabre, Molimard, Bonnard, Ricou, Bizot en Giroux voor Frankrijk STUDIE VAN MOLIMARD. Wit wint een schijf of de partij: Zwart: 13 schijven op 1, 2, 6, 8/11, 14, 16. 17, 18, 22, 28. Wit: 13 schijven op 25, 26, 27, 31, 33, 36, 37, 43, 44, 47/50. Wit speelt 2621, daarmee zwart dwin- gende tot 17 26. Dan volgt 27—21. Zwart slaat 16 27 (want op 26 17 volgt 3127 en 33 15) en verder: 3. 37—32 3. 27 29 4. 44—39 4. 26 37 5. 25—20 5. 14 25 6. 39—33 6. 28 39 7. 43 5! Ter oplossing voor deze week: PROBLEEM No. S62 van M. CHARLY (Fr.) Zwart: 12 schijven op 9, 10, 12, 13, 14, 16, IS, 19, 20, 24, 25, 35. Wit: 12 schijven op 21, 28, 31, 33, 34, 36, 38, 39, 42, 44, 48. 49. Oplossingen voor of op 3 Juni, Bureau van dit Blad CXXXI. Amsterdam's land en waterwegeif. Ik schreef vroeger, dat het bestuur van het Gencotschap „Amstelodamum" eerlang door een historische tentoonstelling, die heel wat belangrij'ks belooft en waarover ik te zijner tijd natuurlijk een en ander hoop te vermel- den, zal herdenken het feit, dat Amsterdam op 27 October 1275 van Graaf Floris V van holland zijn eerste handvest ontving, waarme- de men het begin van de opkomst dezer nog steeds in omvang groeiende stad feitelijk mag aanmerken. Zes en een halve eeuw zijn dus welhaast over de wateren van 1J en Amstel heen ge- gaan; over de wateren, die, men mag zulks zeker aannemeri, de aanleiding zijn geweest dat zich in dit moerassige deel van ons land de voorloopers vestigden, die de grondslagen legden van een stad, welke voorbestemd was te worden een plek van groote historische be- teekenis; de hoofdplaats van gansch een rijk niet alleen in dit werelddeel, doch ook van een ander, gelegen op duizenden mijlen afstand verwijderd van hetgeen eens niet anders was dan een nederig visschersdorp, welks bewo- ners zich het bestaan daarvan nooit hebben bevroed. De wateren van IJ en Amstel, dat visschers- fcedrijf, waren de oorzaak dat men zich hier juist vestigde het bestaan der menschen lag allereerst op het water, niet op het land, en het water is eeuwen lang het element der Amsterdammers geweest. Wij waren aller eerst een zeevarend volk; de verkeerswegen waren in de eerste plaats waterwegen en eeu wen zouden voorbijgaan voor het verkeer op het land eigenlijk van groote beteekenis zou worden. Aan groote handels- en hierwegen op het land werd aanvankelijk weinig aan- dacht geschonken en zelfs thans nog, men weet het, zijn de groote verkeerswegen te land; de wegen, die Amsterdam verbinden met het nabijgelegen Haarlem, verder nit met Leiden en Den Haag, met Amersfoort en wat oostelijk daarvan gelegen is, nog lang niet wat zij behoorden te zijn. Wanneer degenen, die zes en een halve eeuw geleden met dat eerste handvest van Graaf Floris begiftigd werden, hadden kun- nen droomen hoe hot verkeerswezen te land zich zou gaan ontwikkelen in de verre toe- komst, zij zouden vermoedelijk althans be- keken met de oogen van ons twinstigste eeu- wers de grondslagen dezer stad niet ge- legd hebben op deze pfek, doch veel meer west- waarts uit in de nabijheid der zee. Een halve eeuw geleden, toen het Noordzeekanaal zijn voltooiing naderde, heeft men nog gemeend dat westwaarts, het teen geboren ijmuiden, een groote toekomst als handels-voorstad van Amsterdam zou hebben het was waar- sehijnlijk mogelijk geweest, wanneer men de groote handels- en haveninrichtingen van Amsterdam niet in het oosten, doch in het westen der stad had aangelegd en nevens den bouw van den nieuwen waterweg, ook de noodige aandacht had willen schenken aan den aanleg van flinke verkeerswegen te land, die Amsterdam met die nieuwe plaats aan zee zouden hebben verbonden. Die gelegen heid heeft men toen niet aangegrepen, ook toen zag men de beteekenis van uitnemende groote landwegen en verkeersmiddelen nog niet in; ware het wel het geval geweest, hoe heerlijk zou Amsterdam nu nog liggen aan het breede I J, waarvan de eigen'.ijke stad thans door een niet meer ..up-to-date" Cen- traal Station en andere gebouwen, jammer genoeg, ligt gescheiden. Nog zijn wij, geluk- kig, een zeevarend volk en heeft Amsterdam door zijn grootsche oceaan-vaarders zijn da- gelijksche verbinding met het rijk in Indie en met andere handels-centra ter wereld, doch de Amsterdammers van onzen tij-a zijn niet meer de „water-rotten," die bij voorkeur hun vennaak, hun genot vinden aan en op de Am stel, aan of op het IJ, die voorkeur en dat genot gaan landwaarts in, langs iandwegen, die nog bij lange niet hun volmaaktheid Ver- kregen hebben. De tijden liggen nog niet zoovele jaren achter ons dat voor den Amsterdammer in de zomerdagen geen grooter genot 'bestond dan te varen met de bootjes van den haven-stoom- bootdienst naar 't Kalfje en Ouderkerk, of van de De Ruyterkade naar Zaandam, naar Ijmuiden, de Zuiderzee op; zeilen en roeien zaten de jonge Amsterdammers in het bloed. De groote uitspanningen over het IJ het eens vermaarde Tolhuis van Mol „Zin- ckeo"- en „Czaar Peter"-cafe's aan de De Ruyterkade; de ,,Berebijt" aan den Amstel- dnk, „d'IJsbreker" aan de Weesperzijde ep „Schollenbrug" bij den Omval, waren de' aantrekkelijke pleisterplaatsen, en er waren om de stad nog enkele meer van die zomer- toevluchten. Nu zal ik volstrekt niet beweren, dat die liefde voor het water geheel verloren is ge- gaan, geenszins; we hebben nog altijd onze roei- en zeilvereenigingen, die met eere mogen genoemd en die de Hollandsche watersport hoog houdener zijn nog steeds menschen, die naar ,,'t Kalfje" of Ouderkerk varenook bezoekers van de aan het water gelegen uit- spannigen, maar de waterwegen zijn toch voor "de Amsetrdammers van dezen tijd het voomaainste niet meer. In vroegere jaren was er voor feestvierende Amsterdammers; voor bruiloftsgastenvoor jubileerende vereenigin- gen, geen grooter uitgang in den zomer dan een 9toomboottocht den Amstel op, de Vecht langs, de Zuiderzee op toen ik, jaren ge leden, aan den Amsteldijk mijn woonplaats had, ging er's zomers geen Zondag voorbij of de fanfare-muziek daverde over de rivier en gepavodseerde booten vol feestgangers voe- ren de Amstel op in onzen tijd is het feest genot te vinden langs de landwegen om Am sterdam. Thans heeft men de club-tochten van fief, sers naar het Gooi of naar de omstreken van Haarlem; thans gaat men die kanten uit in treinen en in electrische tram of in auto's, als men die rijk is of in huur betalen kan; thans ook worden op fcestdagen de landwe gen vaak onveilig gemaakt door die soort motorfietsrijders, die meenen dat zij het recht hebben kalme fietsrijders of wandelaars het leven ondragelijk te mogen makenzijn er ook groepen wielrijders, die op dergelijke dagen wegwedstrijden houden hoe komen ze er bij, zou men zeggen, daar zelfs de slechtge- plaveidc wegen om de hoofdstad voor uit zoe- kenHet vermaak, het genot heeft zich voor dc meerderheid der uitgaande Amsterdam mers verplaatst van het water naar het land de beweging op het water is te weinig op- windend, gaat te langzaam; de ontspannin- gen langs het water hebben den trek niet meer zoo; men wil naar zee, naar de bos- schen, men moet ver de stad kunnen uitgaan in onze jakkerende eeuw! En met die verandering van den aard en de verlangens der menschen is het Amster dam, dat zes en een halve eeuw geleden zijn eerste handvest kreeg en toen had en eeuwen lang heeft behouden zijn prachtige tigging, omdat het langs de waterwegen zoo gemak- kelijk van alle kanten te iiereiken was, in slechtere conditio gekomen, nu de verkeers middelen van beteekenis thans te zoeken zijn op het land. Amsterdam staat in dat opzicht nog ver, heel ver ten achter bij andere steden des lands, bij de residentiestad allereerst Wanneer men gaat zien welk een uitnemend net van electrische tramwegen zich heeft ont- wikkeld van Den Haag uit, waardoor de be- woners dier stad in korten tijd, voor luttele ta- rieven, kunnen bereiken het Scheveningsche strand, Wassenaar, Noordwijk, Katwijk, Lei den, het Westland, Rotterdam en met verge- lijkt daarbij wat de Amsterdammer gegeven wordt om langs de landwegen naar buiten te gaan, te komen tot zee en bosch, dan zal men moeten erkennen, dat de hoofdstad, die eens door al haar waterwegen bevoorrecht was boven zo6veel plaatsen in Nederland, thans jammerlijk te kort wordt gedaan. Van den Haag naar Scheveningen breede geasphalteerde wegen, waarlangs de electri sche trams gaanvan Amsterdam naar Zand- voort de directe verbinding met een electrische tram, doch langs een weg tusschen deze stad en Haarlem, die doodsch is en er niet veel be- ter op zal geworden zijn, ook al zal hij eimle- liik geheel verbreed wezen, en overigens een cmslachtige verbinding naar zee met dec spoortrein, omdat men altijd eerst heel Am sterdam door moet o mhet Centraal Station te bereiken. Van den Haag elke tien minuten goede electrische trams naar de bosschen om Was senaar; van Amsterdam uit een ongelukkige verbinding met den „tuin" der hoofdstad, het Gooi, hctzij met een uit-zijn-tijd geraakten stoomtram, die vpor het grootste deel voort- sukkelt langs een buitenweg, die door de tal- looze ongelukken, welke er op gebeurden en die er nog- gebeuren zullen, een droeve ver- maardheid heeft verkregen, of met den spoor trein, waarop men van de hoofdstad naar de eerst-bereikbare plaats in het Gooi Bus- sum een derde klasse tarief (retour-buurt- verkeer) van 1.15 vordert er is in den Haag een electrische tramlijn, ongeveer 12 K.M. lang, lijn 3, die de passagiers van het begin-punt achter de Laan van Meerdervoort voor tien centen brengt tot het Marlot-park van "Wassenaar, dus voor twintig centen heen en weer; de afstand AmsterdamBussum bedraagt 23 K M. En dan de inrichting van die Haagsdhc electrische vergelekcn bij de derde klasse wagens op onze spoorwegen Zes en een halve eeuw geleden werd Am sterdam door den Hollandschen Graaf be giftigd met een handvest en de waterwegen naar alle kanten brachten de stad tot macht en aanzien waaf zijn nu de regeerings-li- chamen, die door een .handreiking" zorgen dat de landwegen, die thans voor een groote stad hoofdzaak zijn geworden, gemaakt wor den tot wat zij behoorden te zijn? Te lang reeds wacht de hoofdstad op electrische spoor- banen, met goedkoope tarieven. in haar on- middellijke omgeving; op den allernoodzake- 1 i/ken breeden weg naar Amersfoort; op ra- dicale verbetering van den landweg naar Haarlem, waar de verbreeding zoo langzaam gaat; op een directe verbinding met zijn voor- haven Ijmuiden. Is het Amsterdam van de twintigste eeuw dan minder in beteekenis dan het was in dc dagen toen het zijn eerste hand- vest kreeg? Men hoopt op de Olympsche Spelen van 1928 t is te hopen, dat er geen Marathon- wcdloop bij -zal plaats hebben op dc landwe gen om deze stad de vreemdelngen zouden „versteld" staan. S1NA SANA. Er is en er blijft maar OVERAL VERKRIJGBAAR Ik heb laatst in een Amerikaansch tijd- schrift een pracht-opl ossing voor een kasten- looze slaapkamer gezien. Het is altijd een nachtmerrie voor de huis- vrouw, als zij in haar huis niet voldoende kasten vindt; vooral in de slaapkamer zijn zij onmisbaar. Sommige menschen werken dan met gordijntjes of lapjien, wat slordig staat en stoffig is. Anderen laten een kast maken; dat is natuurlijk het meest afdoende, maar voor velen een te kostbare geschiedeni®. Daarom geloof ik, dat het wel dienstig is u hier het Amerikaansch plan in hot kort eens over te vertellen. Indien u zoo gelukkig is een kleinen in- sprong naast uw schoorsteenmantel te hebben of een blinde deur naar een ander vertrek. dan vormt die plaats wel het geschikste punt voor een kleerenkast. U laat twee planken ma ken, die precies in de nis of de deur passen. Als uw nis diep is, kunt u er zelfs een drie- planken-diepe kast van maken; hoe meer ruimte des te tiever, nietwaar? De planken moeten een in elkander voegend geheel vor- men, bovendien nog door twee dwarsplankjes verbonden zijn, en steunen op aan weerszij- den tegen den muur gespijkerde stevige hou- ten latten. Aan de buitenzijde van de dwars plankjes bevestigt u een 20 c.M. lang T- scharnier en schroeft tusschen de lange „pooten" van deze scharnieren een stok (bijv. een bezemsteel, als die niet te kort is.) De T.-scharnieren hebben gaten op ver- schillende hoogten; dus die kunt u zelf be- palen; dat hangt van de hoogte van uw kast af. Let goed op, dat de „bezemsteef' in het midden komt te hangen, zoodat er voldoende ruimte voor kapstokjes is. Schroef nu aan weerskanten, onder tegen den plank van voren twee keperen oogen en nog een in het midden van den plank; steek hier een roe doorheen, waaraan een gordijn met beenen oogjes wordt geregen en het zaak- je is klaar, op de afwerking na; deze bestaat uit het bevestigen van een dunnen houten lat, die boven het gordijn komt en in dezelfde kleur wordt geverfcl, als de muur, waar hij een geheel mee vormt. De plank zelf, die de kast maakt, behoort van binnen wit geverfd te worden en van boven door stevig, bruin pa pier, dat er op vastgeplakt zit, te worden af- gedekt. Op deze wijze krijgt u een practische en nette kast, waarin uw kleeren droog en stof- vrij hangen; de muur blijft onbeschadigd en het gordijn kan gemakkelijk afgenomen en gewasschen worden. Wanneer u vruchtjes uit een flesch noodig heeft, bijv. voor het garneeren van gebak of van een pudding, weet u, wat u dan met al het overschietende sap moet doen? Maak het warm, voeg er een beetjc opgeloste gelatine aan toe en cen weinig suiker. Laat het daarna koud worden: vermeng het vervolgens met wat geslagen room en giet het in ijsglaasjes. Dat is dan een verrukkelijk dessert-gerecht. Indien u er geen room door wilt doen, heeft u een smakelijk vruchtengeleitje. Als de kleine, pas geboren baby niet ge noeg teekenen van leven geeft, houdt de dok- ter den peuter om de beurt in een koud en warm badje. Daar fleurt het kind gauw van op- Op dezelfde manier kunt u groenten, die wat verlept en slap zijn geworden, weer op krachten brengen. Leg ze even in een korn met warm water, dan direct in een met koud, waarin cen beetje zout is opgelost, en u zult eens zien hoe snel het helpt. Indien eenmaai warm-koud niet voldoende is, moet u het nog eens herhalen. De eerst wat slap hangende blaadjes stijven dadelijk op. Als u uw vleesch goed malsch en sappig wilt hebben, moet u het, voor u het braadt, twee of drie minuten in kokend water zetten. Ook kalfspoot e.d. vleesch moet voor het ge- kookt wordt even in kckend water gezet wor den; dat is er goed voor. Ook kaarsen moeten sorns met kokend water behandeld worden. Namelijk wanneer zij te dik voor den kandelaar zijn! Het is zoo'n naar werkje om ze dan af te schrappen en u heeft kans, dat zij dan n6g niet passen eu een eindeloos gepeuter kosten. Wanneer u ze echter weer in een kommetje met Keet water houdt, kunt u ze onmiddellijk daarna in dec kandelaar zetten. Er zijn weinig dudn zoo vies in huishoud- kast of slaapkamer als de oorwurm. Ik hoor- de laatst echter, dat er een prachtig middel is om lien te verdrijven; drenk een blad vloeipa- pier ui polei-olie; polei is z.g. vlooienkruid en dc otic krijgt u bij een drogist. Scheur het vloeipapier in kleine stukken en leg deze op zich niet meer vertoonen! Is,dit geen pracht-middel om te controlee- ren of uw bed voldoende is gelucht: leg ge- durende een kwartiertjc een handspiegel tus schen de lakens. Als het bed niet genoeg ge lucht is en dus nog vochtig, dan zal de Spie gel in dien tusschentijd beslaan. Vilten en fluweelen hoeden kunt u zelf best reinigen, als u ze niet goed genoeg meer vindt om er verf- of uitstoomkosten aan te besteden. en het u toch ook aan uw hart gaat om dea hoed wegens die paar vlekjes weg te doen. Neem evenveel zout als mee! en vermeng deze beide ingredienten. Wrijf dat mengsel nu met een schoonen, harden borstel goed in den hoed. Laat het er een half uur op zitten, bor stel dan nog eens flink on klop den hoed ver volgens uit. U moet de zout-meel-combinatie echter gelijk verspreiden over den geheelen hoed en niet alleen op de vlekken leggen, want anders zouden later de gereinigde plaatsen afsteken bij de nog vuil gebleven rest. Als u er last van heeft, dat uw muren doorregenen, moet u eens, wanneer zij goed droog zijn, gekookte lijnolie over de buiten- kant smeren. De olie moet er heet *op gestre- ken worden; drie laagjes over elkaar; dan komt er geen druppel regen meer door. Bo vendien, als het een roodsteenen muur is, wordt de kleur mooi helder door deze behan- deling. Proyinciaal nieuws UIT DE R1JP. - Men schrijft ons: In de j.l. gehouden vergadering van de ..Maatschappij tot bevordering van Nijver- heid' alhier, werd ten zeerste betreurd het besluit, dat genomen is door den Raad dezer gemeente, n 1. om niet toe te treden als lid der Provinciate Noordhollandsche Vereeniging voor Vreemdelingenverkeer. Eenparig was men van oordeel, dat nu bovengenoemde Maatschappij de hand aan den ploeg moest slaan, er werd dan ook be- sloten om als lid toe te treden. Wij felicitee- rert de heeren met hun genomen besluit, ho- pende, dat zulks mag zijn tot groei en bloei dezer gemeente. Naar wij vernemen is in deze gemeente een vereeniging gevormd, welke ten doel heeft een beslissing van het hoogste Rechts- college uit te lokken of de eigenaars van per- ceelen verplicht zijn, met hunne perceelen aan het Provinciaal Waterlcidingsnet aan te sluiten. De heer Roelofsen, lid dezer vereeniging, werd eenigen tijd geleden door den Kanton- rechter te Alkmaar voor cenzelfde overtre- ding veroordeeld tot 3 boete subs. 3 dagen hechtenis. Betreffende deze uitspraak ging hij in hooger beroep bij de Rechtbank, doch werd j.l. Dinsdag door dit College eveneens tot eenzelfde straf veroordeeld. Het mond -en klauwzeer neemt in deze gemeente gestadig toe. Sinds vanaf half Mei j.l. zijn reeds 9 gevallen aangegeven. Vele kalveren sterven tengevolge dezer besmette- lijke veeziekte. UIT OUDKARSPEL De heer W. C. Beekman, konunies le klasse alhier, gaat naar Alkmaar, terwijl de kom- mies lc klasse J. H. Bosch van Agister dam naar hier is overgeplaatst. UIT SCHAGEN. De kaasfabriek „de Loet" alhier betaalde over't tijdvak 5 Maart—30 April I 6,55 per 100 K.G. melk uit. Alhier werd een schaap met 4 lamme- ren op de markt aangevoerd. De lammerw werden gekocht voor 26 per stuk, UIT Z1JPE Bij het afgraven van cen Nol, nabij Sint MaartensVlotbrug (Zijpe), werd eene belang- lijke collcctie oude munten gevond.cn. Er zijc er bij van het jaar 1300. UIT T VELD, legen de aanbesteding van het electriscb gemaal van den Wolpolder in de Niedorper Kogge, zijn door Ingelanden verschillend* bezwaren ingebracht. Stadsnieuws BLAUWE WEEK. In ,,'t Gulden Vlies" werd Donderdag een propa-ganda-avond georganiseerd voor ge- heelonthoudiing, als cen onderdeel van de Blauwe Week. De heer Nouen, secretaris van het Blauwe Weekcomite, opende bij afwezigheid van den voorzitter de door weinig bezoekers bijge- woonde vergadering met een woord van wel- kom om kort daarop het woord te geven aan ds. P. L. Kiehl van Hoorn, die als onder- werp van zijn rede noemde: Wonderliike aantrekkingen". In verband met dezen titel van zijn onder- werp betoogde spr., dat de strijd van de ge- hcelonthouders er niet zou zijn als er met een wonderlijke aantrekking bestond. Spr schetste dit uitvoerig door op te wijzen.dat de drank de menschen aantrekt, dit is echter tegelijkertijd iets duivelsch en iets helsch, want die aantrekking wint het van alles. Wij ontmoeteni zoovele menschen, die zich niet kunnen losrukken yan den dwang van den drank. Dat zijn de gedegenereerden, de ar- men, de willoozen, die aan zichzdf de spo- ren dragen van hun val. I Ook van die menschen gaat een aantrek- kingskracht uit naar een ander deel der menschheid: naar de onthouders. In dit ver band zcide spr.laten wij toch goed oils be ginsel kennen, laten wij ons principe toch putten uit het allerhoogste wat er is, n l. uit het altruistisch opzicht Aldus willen de geheelonthouders een groote macht vormen, opdat zij zich kunnen werpen op hen, die 'door een vreemde aan- trekkingskracht gegrepen zijn en zich daar van niet kunnen bevrijden. Al hebben wij wellicht eerst neiging voor een dronkaard een straatje om te gaan, toch gaat er van hen een aautrekkingskracht op ons uit en wij .willen hen helps* CB rrachten jgfc "Wk- ft

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1925 | | pagina 6