DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
CENTRUM HOTEL
Fiai automobielen
GiiletMotorrijwielen
Garage A. DAM Go.
De opiossing van bet
woonwagenvraagstnb.
ait voerraad ieverbaar.
i\o. 131
Honderd zeven en twintigste Jaargang
1925
ZATEBPAG
6 JUNI
ALBERT KLEIN.
en
SCMARL00
TEL. 490.
Gemengd Nieuws
Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalvc Zon- en Feestdagen, uitgegeven.
Abonnementsprijs blj vooruit'oetaling per 3 maanden voor Alkmaar /2.—franco door
bet geheele Rijk /2.50.
Afzonderlijke en beWfjstiummers 5 cents.
PRIJS DER GEWONE ADVERTENTlEN:
Per regel /0.25, bij groote contracfen rabat. Grooie letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de N.V. Boek* en Handelsdrukkerij v h HERMs. COSTER ft ZOON,
Voordam C9.
Wie van Alkmaar naar den Helder reist,
ziet ter zijde van de spoorbrug op den Ooste-
lijken Kanaaloever een bonte verzamehng
woonwagens, die voor het meerendeel netjes
op een rijtje naast elkander gezet zijn.
Dat is ons nieuwe woonwagenpark, ov
welks voorgenomen stichting wij mim e- t
jaar geleden verschillende bijzond-:; i
konden vermelden.
Dat het nog zoo lang geduurd heeft cer he: j
park eindetijk gereed was en in gebruik ge-
nomen kon worden, is voor een groot deel
aan een vergissing bij de aanbesteding te wij-
^De aannemer wien het werk gegund werd,
bleek zich zoo in zijn nadeel misrekend te
hebben, dat besloten werd een nieuwe m-
schrijving te houden, waarmee heel wat tijd
verloren is gegaan.
Daardoor heeft men zich tijdens de kermis-
week nog moeten behelpen en is eerst kort ge
leden het werk voltooid en het park definitief
in gebiuik genomen.
Het brengt, dit kan nu reeds geconstateerd
worden, een afdoende verbetenng in een zeer
primitieve regeling.
Niet langer staan een veertigtal woonwa
gens langs den openbaren weg, niet langer is
door de plaatsing van deze wagens juist over
dc stadsgrens het politietoezicht buiten-
gewoon moeilijk en niet langer ook wordt den
velen vreemdelingen, die jaarlijks ons Victo-
riepark en het overwinningsbeeld bezoeken,
een eigenaardig uitzicht op primitef open-
lucht-leven geboden.
Het nieuwe woonwagenpark heeft aan neei
wat onhygienische en onaesthetische toestan-
den een einde gemaakt en de gemeente is
daardoor een practische instelling njker ge-
worden.
Wij hebben vroeger al eens doen uitkomen,
hoe de Staatscommissie, die de regeering in
1903 van advies diende, over de vraagstukken
betreffende de bestrijding van bedelarij en
landlooperij, benevens die van habitueele
dronkenschap, het noodzakelijk achtte, dat
naast de ontworpen Bedelarijwet en Drank-
zuchtigenwet als onmisbare aanvulling een
wet op woonwagens en woonschepen zou tot
stand komen.
En een onderzoek dat de regeering daarna
deed instellen, wees uit, dat het hoogst
noodzakelijk was algemeene regelen voor de
bewoonbaarheid van woonwagens en woon
schepen vast te stellen, opdat de onbruikbare
niet langer ten nadeele der gezondheid en ze-
delijkheid van de bewoners gehandhaafd zou-
den blijven en niet langer de kiemen eener be-
smettelijke ziekte van gemeente tot gemeente
zouden overdragen.
Door bindende voorschriften betreffende
bouw en inrichting der wagens en schepen,
zouden de allerslechtst behuisden door de
Armbesturen onder dak gebracht kunnen
worden. Er zouden minder kinderen aan de
Leerplichtwet worden onttrokken en men zou
het bedelen en andere 'strafbare feiten, ook in
het belang der rustige plattelandsbevolking,
kunnen tegengaan.
De Wet op Woonwagens en Woonschepen
van 26 Juli 1918 heeft aan heel wat onge-
.zonde toestanden een einde gemaakt, al werkt
zij ook door de overgangsmaatregelen
nog te kort om van een afdoende regeling van
het w oonwagenvraagstuk te kunnen spreken.
Ook in het park vertoonen zich nog wel
wagens, die meer op rijdende kisten dan op
volkswoningen lijken, maar over het geheel
mag toch geconstateerd worden, dat het ge-
halte der wagens langzaam maar zeker een
groote verbetering ondergaan heeft.
Allereerst natuurlijk van de wagens die zel-
den of nooit van hun plaats komen en den be-
zitters dus uitsluitend tot woning dienen.
Er zijn in Alkmaar heel wat rustige en nij-
vere burgers, die zich er op kunnen beroemen
des zomers een openlucht-woning als weinige
anderen te hebben.
In het park is thans een dubbele rij van
deze wagens opgesteld, die voldoende ver van
elkaar af staan om de vrouwen gelegenheid
te geven vele huishoudelijke bezigheden in de
buitenlucht te verrichten.
En het trof ons bij een bezoek aan deze
wagens hoe proper en helder daar alles er
uitzag, de tafels met schoone kleedjes gedekt,
de vloeren geschrobt en koper en nikkel ge-
poetst, dat het een lust was er naar te kijken.
Directeur: G. H. KRAK.
Telef.nr. Administrate 3.
Tefefc-or-r. 33.
Postgiro 37060.
Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA.
velen zijner buren gebouwd en andere zoo
verfraaid, dat ze een „deftig" cachet hebben
gekregen.
Hij ook is de man wiens overredend en ge-
zaghebbend woord reeds veel tot de orde en
rust van het park heeft bijgedragen, de on-
bezoldigd burgemeester of beter gezegd de
opzichter van het park, die zijn vrijwillige
taak tot voldoening van al zijn medebewo-
ner ten uitvoer brengt.
Het is van groot belang voor de gemeente,
als zij uit de bewoners zelf een zoo doeltref-
uide medewerking mag verkrijgen.
Het grootste deel der geplaatste wagens
heeft hier een permanente verblijfplaats ge-
vonden.
De bewoners zijn vakmenschen of kooplie-
den, de vrouwen maken kunstblcemen of wij-
den zich in hoofdzaak aan haar huishouden
cn de kinderen bezoeken onze gemeente-
scholen.
Deze menschen onderscheiden zich alleen
door het karakter humner woning en de hun
van overheidswege aangewezen standplaats
van hun medeburgers.
Uit den aard der zaak hebben zij hun wa
gens zoo ver mogelijk van den ingang op
gesteld en het voorste gedeelite van het ter-
rein vrijgelaten voor de gasten van een of
twee dagen die Alkmaar uitsluitend als
doorga'ngsplaats benutten.
Van die wagens stonden er enkele dicht
bij de steenen "palen van den inrit en het is
te begrijpeni, dat deze rijdende huishoudens,
die dikwijls een overtalrijk kroost herbergen,
heel wat ruimte in beslag nemen.
Zij brengen kinderen, paarden, honden en
zelfs apen met zich mee en al die rommelige
drukte geeft aan het park ook weer iets ge-
zelligs en het eigenaardige cachet van een
groot kamp waar alleen nog het vuur ont-
jreekt om de illusie van een bivakeerende
groep pioniers te kunnen krijgen.
Dat zijn de wagens die geheel volgens dc
wettelijke voorschriften gebouwd werden, die
zelfs eenigszins luxieus werden ingericht cn
met zonneblindjes en gekleurd glas in lood
een wonderlijk vroolijken aanblik oplcvcren.
Allereerst staat daar de wagen van een tim-
merman en knutselaar, die voor een groot
deel zelfs als schrijnwefker moet optreden.
Hij is als't ware dc wagenmaker van het
park/Hij heeft zijn eigen wagen en dien van
Vrouwen zitten op de wagentrapjes aard
appelen te schillen of hangen waschgoed
over het puntdraad van de afsluithekken.
Bij de waterkraan werden de paarden ge-
drenkt en gewasschen en met bijzondere zorg
zagen we een doortrekkend woonwagen-
eigenaar kleine wonden aan den poot van
een zijner paarden behandelen.
Een paar kleine apen klauterdeo vliegens-
vlug met sliugerende staarten langs het
ijzergaas van de afsluiting op en neer en een
grooter exemplaar zat naaenkend en met een
harigen poot zijn borst krabbend bij den in
rijpaal en gluurde met scheeve oogjes naar
zijn baas die bij een wagen aan het werk
was.
Tot deze zijn ketting kwam losmaken en
hem, tot groote vroolijkheid van alle park-
bewoners, allerlei gymnastische toeren liet
verrichten.
Dergelijke gratis circus-voorstellingen zijn
n,u eenmaal een attractie voor de medebewo-
ners en het succes van zijn kunstenmakenden
aap bewoog diens voldanen eigenaar al heel
spoedig tot experimenten op grootere schaal.
Een terrier kreeg een klein zadeldek om,
de aap werd er parmantig als jockey opgezet
en dan werden hond en aap ver weg den ka-
naaldijk opgebracht en los gelaten.
Dan kwam de hone, in dollen galop naar
zijn baas gerend en hielden de parkbewoners
zich den buik vast van het lachen om de dol-
le buitelingen van den aap die zich aan ha-
ren en ooren van den hond vastklemde om
niet uit den zadel te worden geworpen.
En dan schaterden al die groote kinderen
om den aap, die een cigaretje rookte en den
rook als een ouwen zeekapitei'n door zijn
neusgaten kon blazen.
Dat zijn de genoegens van het woonwa
genpark en dat alle bewoners er zoo een-
drachtelijk en van ganscher harte aan deel-
nemen bewijst wel dat over het algemeen de
stemming en het saamhoorigheidsgevoel on
der dit deel onzer permanente of tijdelijke
ingezetenen weinig te wenschen overlaten
Van gemeentewege wordt, het terrein door
instorting van puin tot het achterhek toe ge-
lijkmatig opgehoogd, 'al mag de verhooging
achter de permanente wagens wel iets beter
worden omdat daar het terrein naar de wa-
terzijde afloopt met het natuurlijke gevolg
dat veel afval en rommel in het vrijwel stil
staand slootwater terecht komt.
In het midden van het park is thans uit
beton en ijzer een inrichting voor privaten
en waterverschaffing verrezen.
Uit beton en ijzer ornd'at liout vele door-
trekkende kampbewoners als brandstof of
voor herstel van wagens in de verleiding zou
brengen het als souvenir aan onze gemeent"
met zich mede te nemen.
Dat met het oog op ongewensdite en on
genoode gasten voc^zichtigheid geboden is
bewijst wel het opschrift in gToote druklet-
ters boven de koperen waterkraan waarin er
op gewezen wordt dat iedereen kostcloos zui-
ver drinkwater kan nemen maar de gasten in
hun eigen belang verzocht worden de kraan
niet open te laten staan of van den muur af
te draaien.
Voor de privaattoegangen zijn schotten
geplaatst en geheel afgescheiden van elkaar
zijn vier privaten. voor vrouwen en enkele
privaten en urinoirs voor mannen getrouwd.
Een gemeentewerkman plaatet driemaal
daags een slang op de waterleiding om het
gebouwtje en zijn omgeving zoo rein en
"risch mogelij'k te houden.
Aan de actiterzijde van het terrein is van
Ireton een groote vuiknisbewaarplaats ge
bouwd die geregeld door de stadsreiniging
wordt geledigd.
Het geheele kamp is door een sterk ijzer-
draadhek met .puntdraadverzekering afge
scheiden.
Tegen de bedceling wordt dit hek thans
voor het uithangen van waschgoed gebruikt
maar een paar eenvoudige pafen. met enkele
waschlijnen aan de achterzijde van het ter
rein zullen ten gerieve der bewoners. daar-
aan ongetwijfeld een einde kunnen maken
Waar de wagens thans op Alkmaarsch
gebied staan en de politie het park over de
spoorbrug binnen enkele minuten kan berei-
ken, mag geconstateerd worden, dat de tot
dusverre bestaande toestand zeer is verbe-
terd.
Eventueele vechtpartijen of vermelmgen
er is op het terrein al moedwillig een lamp
vernield zullen yoor de toekomst zooveel
mogelijk voorkomen en beperkt kunnen wor
den.
Door het gebruik van beerputten, vaste
plaatsen voor afval en zuiver leidingwater
is ei" in hygienisch opzicht zeer veel verbe-
terd en de plaats van het kamp is zoodanig
gekozen, dat de bewoners den ingezetenen
weinig of geen last meer veroorzaken.
Voornameliik in de komende kermisweek
als van heinde en ver de rondtrekkende
soharrelaars naar onze gemeente komen, zal
dit nieuwe interneeringsgebied uitstekende
diensten kunnen bewijzen.
Wanneer voor den winter een eenvoudige
stal gebouwd wordt en voor de vele dikwijls
zielige woonwagenpaarden wat versch hooi
en stroo beschikbaar wil stellen, zal gecon
stateerd kunnen worden, dat bet zoo mcei-
lijke woonwagenvraagstuk in onze^gemeente
een alleszi'ns gelukkige opiossing heeft ge
kregen.
IWERVERSCHAFFING IN HET NOOR-
DEN DES LANDS.
Vertegenwoordigers van het Nederl. Ver-
bond van Vakvereenigingen en van den Ne-
derlandschen Landarbeidersbond hebben
Woensdagmiddag op een audientie bij de mi
nister van binnenlandsche zaken en landbouw
den toestand in de werkverschaffingen in de
Noordelij'ke provincien besproken en daarbij
o.m. aangedrongen op verhooging der uur-
en accoordloonenop weder openitselling van
meer werkverschaffingen en op tewerkstelling
tegen den komenden herfst van meer dan een
lid uit het gezin. De minister zeide overwe
giog toe.
DE KAMERVERKIEZINGEN.
De N. R. Crt. schrijft:
Wij hebben gemeld, dat de openbare verga-
dering van het centraal stemlbureau, waarin
de nummering van de verschillende candida-
tenlijsten haar beslag krijgt, op Zaterdagmid-
dag 13 dezer plaats zal hebben. Men wijst
er ons echter op, dat deze datum welke in-
derdaad aanvankelijk was vastgesteld zoo
goed als zeker vervoegd zal worden, wat vo« r
de hoofdstembureaux in verband met de nog
te verrichten werkzaamheden van groote be-
teekenis is.
In de Staatscourant van gisteravond is me-
degedeeld, dat bet centraal stem bureau mede-
deeling had ontvangen, welke geldige lijsten
van candidaten waren ingeleverd. Art. 50
der Kieswet schrijft voor, dat binnen vier da
gen na deze kennisgeving van het centraal
stembureau de gemachtigden der onderteeke-
naars van lijsten deze tct een groep kunnen
verbinden door een daartoe strekkende ver-
klaring schriftelijk bij het centraal stembu
reau in te leveren. „Onmiddellijk" na afloop
van dien termijn, d. w. z. na Maandiag, moet
volgens hetzelfde artikel het centraal stembu
reau de lijsten in dc volgorJe, door het lot
aangewezen, nummeren. Het is dus de wet
zelve, die een vrcegere nummering dan op
Zaterdag 13 dezer eischt. Men mag haar dan
cok zijn onze inlichtingen juist reeds
op Dinsdag 9 dezer verwachten.
HET BL1KSEMGEVAAR VOOR DEN
TOERIST.
De Kampioen heeft de mededeelingen van
prof. dr. E. van Everdingen, hoofddirecteur
van het' Kon. Meteor. Instituut te De Bilt,
destijds aan het blad verschaft over het blik-
semgevaar voor den wielrijder, den kampeer-
der. den watertoerist, den bergtcerist en den
luchttcerist, in een artikel verwerkt. Wij,ont-
leenen daaraan het volgende:
De kans, om in het open veld door den blik-
sern te worden getreffen, is, absoluut, niet bij-
zender groot, maar wel betrekkelijk.
Vcor "den wielrijder wordt het gevaar ver-
hoogd, omdat metalen voorwerpen van ee
nigszins grootere atmetingen gemakkelijk
door den bliksem worden getroffen. Zoodva
de banden en de bodem dcor regen bevochtigd
zijn, vermeerdert de trefkaus, maar dan be-
gint het rijwiel eenigzins als bliksemafleider
te werken en wordt de kans kleiner, dat hij
treffen door den berijder ernstig letsel wordt
ondervonden. Ook is het algemeen de kans op
inslag het grootst, vodrdat de slagregen is
begonnen. In alle opziehten is dus het gevaar
voor den wielrijder het grootst vlak voor het
overtrekken der bui.
Het gevaar voor blikseminslag in tenten
onder hcoge dennen is niet groot, tenzij er
metaalmassa's van belang aanwezig zijn,
ijzeren ledikanten b.v.
Aannemende, dat er geen metalen stangen
of buizen voor de tentconstructie gebruikt zijn,
maar dat hoofdzakelijk bout, zeildoek en
touw hebben gediend, is een eenvoudige be-
veiliging te verkrijgen door aan de nok van
de tent een flink verzinkten ijzeren draad te
spannen, die aan weerszijden een goede aard-
verbinding heeft.
M'ochten er wel ijzeren led-kan ten in de
tenten staan dan vermindert men het gevaar
voor inslaan van den klibsem zeer veel door
de ledikanten cnderling en met den afkider
te verbinden door een over den grond (des-
noods grootendeels onder den grend) ioopen-
den ijzerdraad.
Het gevaar van zeikn bij on weer ligt viel
meer in de kans cp omslaan of versnelen van
het tuig door de plotselinge rukwinden, die
het eigenlijk onweer iflleiden, dan in de kaus
de blikseminslag, die, blijkens de ervaring,
uiterst gering is. Den zeiler, die een bui /ict
naderen, zij daarom geraden niet den mast te
strijken, maar zich te hepalen tot de verlig-
heidsmaatregelen, die bij opkomenaen storm
of naderend onweer vereischt worden.
Afdoende is het strijken van ckn mast t 'ch
niet; op het water blijft het vaartuig_ het
hoogste punt der omgeving en de mast is ge-
makkelijk tot bliksemafleider in te richten,
door met de vlaggelijn een mermen spits (z g.
donderpen) omhoog te hijschen, die boyen
den mast uitsteekt, verbonden aan een kanel-
tje van gevlochten koperdvaad, dat men bui
ten boord in het water hangt. Hierbi; is gc-
dacht aan een houten mast; is de mast
van staal, dan is het voldoende er voor te zor-
gen, dat hij in geleidend verband met het v.a-
ter wordt gebracht.
Het gevaar voor blikseminslag in een sta-
len motorboot is gering, daar de geheele me-
taalmassa in voortdurende aanrakiog met het
watei- is en deze als af leiding dienst doet.
In een houten motorboot beschermt men de
hoogste punten, b.v. den vlaggenstok voor en
(of) achter, door het aanbrengen van een
ijzeren draad, waarvan de spits een weinig
boven den stok uitsteekt.
Voor den toerist, die in het gebergte door,
onweer wordt overvallen, is het gevaar groo
ter, naar mate hij zich op een meer geexpo-
neerd punt, een rotspunt b.v., bevindt. De
groote ontladingen gaan toch van de wolk
naar een andere of naar lager-gelegen aard-
gedeelten. Maar een kleine zij-ontlading kan
tcch voor den toerist noodlottig worden, en
juist deze kiest haar weg bij voorkeur langs
metalen voorwerpen, vooral puntige.
Zoowel op statistische als algemeene gron-
den mag vastgesteld worden, dat dit ook voor
vrije balloos uiterst gering is. Gevallen van
blikseminslag op vrije ballons zijn slechts
zeer enkele bekend.
Voor vliegtuigen met veel geringer afmetin-
gen in verticale richting geldt het eerste even-
eens in sterke mate; ook de gelegenheid om
den bui te ontwij'ken is veel grooter en uit de
statistiek zijn dan ook geen gevallen bekend,
dat een vliegtuig door den bliksem werd ge
troffen.
FABRIEKSBRAND.
Gistermorgen woedde een felle brand te
Asten bij Helmond, waarbij de gloeilampen-
handel der firma Marso en de mandenfabriek
der firma Buul en van Goch zijn afge-
brand. De brand ontstond in de magazijnen
van den gloeilampenhandel. In minder dan
geen tijd stonden deze gebouwen in lichte
iaaie. Alleen de kantoorinventaris en de boe-
ken konden gered worden. Een 25.000 tal
gloeilampen en veel verpakkingsmateriaal
gingen verloren.
Daarna sloeg de brand over op de inanden-
makerij, die eveneens totaal afbrandde. De
schade wordt geschat op 25000. De oorzaak
is onbekend.
Dii nummer b'csta' uit twee Mad en.
LKMAARSCHE CODRANT.
ZATERDAG en ZONDAG
Eerste Rangs Cabaretkunst.
DE POLITIEVERORDENING BUITEN
WERKING.
Men schrijft aan de N. R. Crt.:
In de Delftsohe Courant is dezer dagen eec
bericht verschenen, dat de Delftsche politie.
verordening eenige dagen buiten werking zou
zijn geweest, doordat de thans vigeerende tc
laat zou zijn afgekondigd. Dit bericht is ten
eenenmale onjuist. De oude verordening is
automatisch vervallen, toen de nieuwe in wer=
king trad. Evenmin is het waar, dat een hotv
derd processesverbaal zouden zijn terzijde gc=
legd. Het zonderlinge bericht schijnt te zijn
ontstaan, doordat in enkele straten de waar.
schuwingsborden, betrekking hebbend op het
verkeer, twee dagen te laat zijn aangebracht,
door een verzuim van de schilders. Omtrent de
enkele tijdens die dagen gemaakte processes
verbaal is een juridisch verschil van meening
ontstaan tusschen den ambtenaar van het O.
M. en den kantonrechter. De ambtenaar had
ontslag van rechtsvervolging gevraagd, doch
de kantonrechter sprak een veroordeelend vou.
nis uit. Het O. M. is daarvan in beroep gegaan
en deze zaken zullen vermoedelijk tot in
hoogste instantie worden uitgezocht. Onjuist
is dus dat deze processen.verbaal ongeldig
zouden zijn.
BRAND.
Donderdagavond is te t Loosduinen brand
ontstaan in dc groote rubberfabriek Vredp
stein. Toen de Haagsche brandweer was opge.
beld, stond in 10 minuten de groote motor,
spuit, uit dc.Archimedessttaat op het terrein
der fabriek. Ondcr leiding van den hoofd.
brandwacht, den heer Van der Ham, tever.s
wagencommandant, had men het vuur spoedig
gebluscht. Dit was ontstaan, waarschijnlijK
door broeiing in een groote kist met rubber
cn had reeds zware stutten en balken in de
smederij.afdceling aangctast. Binnen het uur
rukte de brandspuit weer in.
BESLAGLEGGING OP SPOORWEG.
MATERIAAL TE EMMERIK.
Het Volk meldt:
Betreffende het wegens een door het Duit.
sohe gerecht toegekende loonvordering van
personeel in dienst der Ned. Spoorwegen ge.
legd beslag op twee lokomotieven vernemen
wij nog de volgende bijzonderheden.
De rechtmatigheid van het in het inflatietija.
perk betaalde loon, berekend naar een Marken.
koers van 5 cent, wordt betwist niet alleen
door de ons genoemde vier leden der afdee.
ling Emmerik van de Ned. Vcreeniging, maar
ook door het personeel van de lijn GochWe.
sel en de stations Bentbeim en Emmerik, voor.
zoover zij in dienst waren van de Nederland.
sche direktie, te zamen vier a vijfhonderd man.
De uitspraak, waarbij de loonvordering van
8000 werd toegewezen betrof vier leden van
de Ned. Ver., die nog in aktieven dicn-1 zijn
cn een lid, dat inmiddels is gepensionnecrd.
Het beslag dat gelegd is, betreft de rangeer.
machine no. 8603, een oude sneltreinlokomo.
tjef no. 1449, een draaibank, waarop de
wiclassen afgedraaid worden cn vijf vatcn olic.
Allen wachtposten is opgedragen op dc be.
wegingen van deze lokomotieven acht te geven,
terwijl de kommiezen te Elten opdracht heb.
ben deze machines niet door te laten.
Het proces duurt reeds eenige jaren. Achtcr
de zaak is nu spoed gezet cn de bcslaglegging
is vrij pkitseling gevolg. omdat de Hollandsche
depots met ingang van 5 Juni worden opgehc
ven. Met het depot te Emmerik zouden de
laatste bezittingen van de Ned. spoorwegen op
Duitsch gebied verdwijnen.
HET ONGEVAL BIJ DE STOOMPONT.
Donderdagmiddag, zoo wordt uit Vclscn a.iu
dc O. H. Crt. gemcld, is het paard van den
beer Br., dat des morgens met een wagen acli.
ter zich in het Nocrdzeekanaal vloog, met
bchulp van den bok van de stoomponten op
het droge gebracht. Ook dc wagen werd opge.
haald. Toen men het paard drijvende had,
bracht de bok het naar den overkant, waar het
cadaver in het keuringslokaal werd gebracht.
Het vleesch werd cchter voor de consumptie
orgcschikt verkl.. -.rd, omdat het paard te lang
in het water had gelegen.
Het paard was nog maar jaar oud cn voor
d'.n eigenaar h< eekent het dc rchadepost van
on''eveer 50U.
Dc voorzitter van het centraal stembureau
voor de verkiezing van de leden van de Twee.
deKamer der Staten.Generaal maakt bekend,
dat de voor dc kiezers toegankelijke zitting,
waarin het centraal stembureau de ingeleverde
lijsten van candidaten zal nummeren in de
volgorde, door het lot aangewezen, zal worden
gchouden op Dinsdag 9 Juni, des namiddags te
2 uur,' in het lokaal van het gemeentehuis in
Den Haag, voorheen voor de vergaderingen
van den raad bestemd. (St..ct.)