Damrubriek.
Scbaakrubriek.
J1!1
■i l i
ii m m
m ,MM,
H w>
m I
i' 4 i*H4
Hoedt u voor nierzwakte.
i i? if
si-
m-
Kloosterbalsem I
m Mm-.-tj
i
In en om de hoofdstad.
Ons RaadseHioekje.
fcrt A? versferldng van <feposfHc
van Zinowjew. Stjeklow wcrd daarom ver-
wijderd en zijn plaats kregen Stjepanow en
Wolin, twee partijgangers van Zinowjew.
De Moskousche correspondent van ge-
noemd blad denkt, dat de politieke rol van
Stjeklow voorgoed geeindigd is. Wij betwij-
felen ait. De strijd tusschen de verschillende
leiders wordt steeds heviger en Stjeklow is te
geslepen om er geen partij van te trekken.
Vroeger of later wordt hij opnieuw aan het
work gezet, want hij schrijft vlug en is
steeds bereid iedere politick te rechtvaardi-
gen, al is hij een zeer middelmatig journa
list Intusschen, het wordt steeds duidelijker,
dat het einde van de heerschappij der heeren
van het Kremlin met rassche schreden na-
dert.
Al wordt onnoemelijk veel last veroor-
zaakt door zwakke of zieke nieren, toch wor-
den de eerste verschijnselen vaak verwaar-
loosd. De zorgen en eischen van het heden-
daagsche leven leiden tot nierzwakte, tenge-
volge waarvan het bloed niet behoorlijk ge-
filtreerd wordt. Zoodoende blijven vergiften
in het lichaam achter, die de zenuwen aan-
tasten, de gewrichten en spieren doen ont-
steken en tot pijnlijke en zelfs ongeneeslijke
uierkwalen aanleiding geven. Rheumatische
pijnen, hoofdpijn, rugpijn en kwellende
blaaskwalen zijn er het gevolg van, gij wordt
zenuwachtig, prikkelbaar en moedeloos, ver-
moeid, afgemat en zwak, de eenvoudigste
taak schijnt u een zware last.
Het is gevaarlijk deze waarschuwingen ie
veronachtzamen het verstandigst is de
nieren zonder uitstel bij te staan en te ver-
sterken.
Foster's Rugpijn Nieren Pillen verster-
ken de nieren, zij maken u gezond en houden
u gezond. Laat een flacon halen en overtuigt
uzeif: tal van menschen in uw omgeving
kwamen tot dezelfde ondervinding.
Let op de verpakking in glazen flacons met
geel etiket (alom verkrijgbaar), waardoor gij
zeker zijt geen verlegen buitenlandsch goea
ie ontvangen. Prijs f 1.75 per flacon.
AAN DE DAMMERS!
In omize vorige rubriek gaven wij ter op
lossing probleem ho. 873 (auteur P. Kleute).
Stand
Zw. 14 sch. op 5, 10, 11, 18, 20/23, 26/29,
81 33.
W. i3 sch. op 30, 34, 37, 38, 40, 41, 42,
44/47, 49, 50.
Oplossing.
1. 3832 1. 27 38.
2. 49—43 2. 38 49
3. 37—32 3. 28 :48.
4. 30—25 4. 48 30.
5. 25 14 5. 10 19.
6. 40—35 6. 49 40.
7. 35 13 7. 18 9.
S. 45 34 8. 29 40.
9. 41—37 9. 31 42.
10. 47 7!
PRACTISCHE COMBINATIES.
De volgende stand is van den heer A.
Renooy.
m
Zw. 9 sch. op 1, 2, 12, 16, 18, 19, 24,
25, 26.
W. 9 sch. op 27, 28, 32, 33, 35, 38, 39,
41, 42.
Het spel verliep als volgt:
1. 28—22? 1. 19—23!
2. 22 :13 -2. 2—, 8.
3. 13 2 3. 23—29.
4. 2:30 4. 25:43.
5. 38 49 5. 29 36.
Van den heer Kleute is het geestige stukje
hieronder:
Zw. 7 sch. op: 4, 5, 10, 13, 19, 37, 38.
W. 7 sch. op: 20, 28, 29, 30, 40, 46, 48
Wit speelt:
1. 48—43 1. 38:49.
2. 29—24 2. 49; 35.
3. 46—41 3. 37:46.
4. 20—15 4. 46 :23.
5. 24—20 5. 35 24.
6. 20: 9 6, 4 13.
7. 15 4!
Ter oplossing voor deze week
Probleem No. S74 van P. Kleute Jr.,
den Haag.
M
'"'■M
..m
- mi
r;
Zw. 7 sch. op; 3, 12, 13, 14, 16, 28, 39
W. 7 sch. op 26, 31, 37, 38. 42, 47, 48
De volgende week geven wij van dit pro
bleesmpje de oplossing.
en,andere kwetsuren genezen da-
delijk zonder fitteeken na te laten
met den pijnstiiienden AKKER's
Oplossing eindspel no. 65 (14e wedstrijd
eindspel.)
1. Db5!Db5 gedwongen. 2. c8Df Kf7.
3. De6!f Kef). 4. Pc7f en wint.
Goede oplossingen ontvangen van de
heeren Ooijkaas en De Boer.
Alekhine s opening.
Wit: J. Pessler. Zwart: H. Treer.
1. e4 Pf6 Deze zet van zwart ty-
peert de opening; 't lijkt
onbenullig zoo'n zet. 1m-
mers hij lokt onmiddellijk
2 e5 uit. Maar dit ge-
schiedt doelbewust. Zoo-
als ook weer uit deze par
tij blijkt: Wit vormt on-
bestreden een goed cen
trum. Zwart evenwel gaat
dit uiteen jagen.
2. e5 Pd5
3. c4 Pb6
4. d4 d6!
5. f4? Nu lijkt ons deze zet be-
slist fout. 't Centrum is
met een pion op e5 toch
niet te handhaven. Beter
lijkt ons af te ruilen en
rustig verdei te ontwik-
kelen. De schaduwzijde
van deze speelwijze is
voor zwart 't zich ver-
wijderen van 't g paard
van den konings-vleugel.
Wit moet hiermede te-
vreden zijn.
5de5
6. fe5 Pc6! Nu verkeert wit al in
moeilijkhedcn; zijn d-pion
is zwak!
7. Le3? Ons inziens was Pf3 beter.
Deze zet stelde n.l. d4 in
staat te avanceeren, ter-
wijl de e-pion dan gc-
handhaafd bleef.
7. Lf5. Zw. maakt direct gebruik
van de zwakten in wit's
dame-vleugel.
8. Pc3 e6
9. Le2? Beter was 9. a3 of Ld3.
Zie't vervolg.
9. Pb4!
10. Kf2? Hier was Tel geboderf.
10Pc2.
lb Tel Pe3
12. Ke3 Een koning reeds in de
opening midden op 't
bord. Dat moet tot ver-
wikkelingen leiden.
12. S!.. f6!
Wat nu! Neemt wit niet
op e5 dan doet zwart het
en na terugslaan van wit
Lc5f.
Slaat wit op f6, dan komt
de zwarte D op f6. Wit
staat slecht!
13. g4 Wit moet nu al alk. midde-
len in 't werk stellen om
zijn K. een betere positie
tc verschaffcn.
13
14. ef6
t4
15. Pf3
Lg6
Df6
Nog beter dan de diagonaal
c5g2 te laten openen.
Om Dg5 te verhinderen en
met den K via f2 te ont-
wijken!
15. L'd6 't Is zielig voor wit. Zijn
spel zit vol gaten.
16. I<f2 Anders volgt 16Lf4
met kwaliteits-winst.
16Lf4!
17. Tal Tot werkeloosheid ge
doemd!
17. 000 Daar komt 't zware
geschut!
18. Rg2 e5
19. c5 Een valletje! Na 19ed4
volgt 20. cb6 en na 20.
dc3 weer 21. ba7 met
winst voor wit!
Zwart is echter voorzich-
19. e4! Nu gaat deze opzet niet
door, daar na 20. cb6
volgt ef3f en- 21.
Db6.
20. Pd2. Pd5 met de dreiging Pc3.
21. Pd5 Td5
22. Pb3 ter dekking van d4.
22h5.
23. Tfl e3! Maakt plaats voor den
Lop g6.
24. Thl. Noodgcdwongcn anders
volgt in weinig zetten
mat.
24Dh4.
25. Dfl Le4f
26. Kgl Fout zou zijn 26. Lf3
wegens Dg4f.
26Lg31! De genade slag.
Na 27. hg3 volgt 27Dg3 met on
middellijke winst.
Wie geeft op!
In't 14e wedstrijd-probleem is tot onzen
spijt een storende i'out geslopen.
De zwarte looper op gl moet een witte
zijn.
De opolssing hiervan wordt hierom een
week vertraagd. Volgende week zal zc wor
den gepubliceerd met de goede oplossingen.
16e Wedstrijd-eindspel up. 67.
8
7
6
5
4
3
2
-
a b c d e f g h
Wit speelt en wint geforceerd.
Probleem No. 71 (I6e wedstrijd-probleem)
Zwart (9)
8
>7
6
5
4
3
2
1
Wm'
W0
ii;
Wf-
mm..
a be d e f g h
Wit (5)
Wit geeft mat iin 2 zetten.
CXLIV.
Naar aanleiding der ontwerp-
Begrooting 1926.
We trammen in Amsterdam niet duur
zeker niet over groote afstanden. Wie er plei-
zier in heeft een tramrit te maken van het
Centraal-Station uit, met lijn 3 tot het eind-
punt buiten de Muiderpoort, of van hetzelfde
genoemde punt van uitgang met lijn 1 naar
den Amstelveenschen weg, of met lijn 2 naar
het einde van den Koninginneweg om nu
maar niet alle andere lijnen te noemen
zal niet kunnen zeggen, dat hij voor zijn dub-
lieltje „geen waar voor zijn geld heeft ge-
had." De bewoner van „buiten," die Amster
dam niet kent en eens een dag hierheen mocht
komen om zooveel mogelijk van het uiterlijk
der hoofdstad te kunnen zien, kan ik dan ook
gerust aanraden: „laat u over verschillende
lijnen door de gemeente vervoeren en ge zult
voor enkele dubbeltjes een groot stuk van de
ze altijd merkwaardige stad kunnen aan-
schouwen en op tal van plaatsen bewon-
deren." 't Wordt u, als ge ondertusschen ook
op uw gemak uw pijp of sigaar wilt rooken,
ook al gemakkelijk gemaakt, omdat we op
vele lijnen, niet op die waarop de „eenmans-
wagens" rijden, bijwagens hebben, die rooken-
en niet-rooken-afdeelingen hebben. Nog eens
alles voor een dubbeltje. Er zijn wel men-
schen, die nog niet tevreden zijn; die terug
wenschen den „goeden ouden tijd", toen we
overstapjes voor 123^ cent honden krijgen,
geldig over twee lijnen, en toen we voor een
halven stuiver konden trammen van het Cen
traal-Station naar den Dam of naar het
hoofd-postkantoor; of menschen, die een voor
dt conducteurs lastig sectiestelsel zouden wil-
len hebben, tegen een tarief va i vijf cent per
sectie, maar ik geloof, dat de rneerderheid
der Amsterdammers in dezen ,,n;euwen tijd"
een uniformtarief van tien cent te veel acht
en zullen erkennen, dat we in de kwart-eeuw,
gedurende welke de gemeente het trambedrijf
in eigen beheer heeft en oogenblikkelijk na
de „naasting" de eers*e electrische lijn van de
Zoutkeetsgracht via Leidsche Plein naar de
Plantage in exploitatie bracht, op dit gebied
flink ontwikkeld zijn;-23 lijnen, die nu de
stad naar alle hoeken bereiken, is werkelijk
geen kleinigheid. Als eerlang de tegenwoor-
dige directeur van dezen gemeentelilken
dienst, de'heer Van Putten, den dag zal her-
denken, dat hij een kwart-eeuw geleden als
iigenieur ondcr den eersten directeur, wijlen
den heer Neiszen, bij de gemeentetram in
dienst kwam, zal hij met trots mogen terug-
zien op het thans voltooide werk, dat grooten-
deels aan hem te clanken is geweest.
Weten alle provincialen wel, dat we hier
te Amsterdam ook de goedkoopstc tramiijn,
ter wereld misschien, bezitten; een lijn, waar-
over we voor een zegge een heele cent kunnen
rijden? Toch is dat zoo. Het is lijn 22, de een-
mans-wagen-lijn, waarlangs men voor dat
minimale bedrag van het Stationplein om
het Centraal-Sattion kan trammen. Dat lijn-
tje is het geld best waard. Achter het station
immers liggen de veerponten, die het verkeer
tusschen de beide IJ-oevers onderhouden en
waar de booten liggen, die varen naar Alk-
maar, Zaandam, De Lemmer en waarheen
al niet. Voor die enkele cent zal niemand ze
ker de wandeling niet doen het Ooster- of
Wester-viaduct onder door, om de Dc Ruy-
terkade te bereiken, vooral niet als regen- en
windvlagen een dergelijke wandeling niet tot
de aangenaamste zouden maken.
Zoolang we nog met 'die lastige veerpont-
verbinding tusschen de beide IJ-oevers „zit-
ten opgescheept", en dat zal nog wel eenige
jaren het geval wezen, is dat goedkoopstc
tramlijntjc een pracht-uitvinding van de ge-
meentelijike tram-exploitatie. Over dien veer-
pont-dienst wordt altijd en altijd weer ge-
klaagd. Vroeger was dat zoo erg niet, die
pontendienst n.l. Och, toen was er niet veel
aan dien overkant. Do meeste Amsterdam
mers kwamen er niet dikwijls, behalve dan in
de zomermaanden, als zij aan den overkant
frissthe lucht gingen happen bij Mol aan het
Tolhuis en dan was dat over varen met de
pont, vooral op zomeravond, een deel van
het uitstapje, cjat men niet gaanie zou hebben
gemist.
Maar nu is het anders over het I J. Nu zijn
er in de latere jaren niet alleen belangrijke
industrieele ondernemingen verrezen, maar
wat nog meer zegt, nu is er een belangrijke
stad op zich zclven ontstaan, een stadskwar-
tier uitgegroeid van ongeveer 35.000 inwo-
ners, een bevolking, nicer dan menige stad
in Nederland kan aanwijzen. En. nu zijn die
ponten beslist onvoldoende door het groote
verkeer tusschen beide oevers ontstaan van
passagiers en van voe.rtuigen er gaan nu
ook gercgeld op de ponten van die geweldige
autobussen, die van het Beurspiein diensten
onderhouden naar verschillende ver afgele-
gen gedeelten aan den overkant. Er wordt
telkens weer in de dagbladen over geklaagd,
dat men dikwerf lang moet wachten, omdat
de pont .vol is en 'ongegrond zijn die klach-
ten niet. Maar de verbetering zij is zoo
eenvoudig niet. Een brug over het IJ de
scheepvaart heeft er ferecht bezwaren tegen,
omdat de voornaamste haven- en handels in-
richtingen nu eenmaal liggen in het verre
Oosten der stad. Een tunnel dan hij lijkt
de eenige o[dossing en, men weet, er is al
lang veel over geschreven in dagbladen en in
technische bladen; er liggen plannen voor ge-
reed bij Publieke Werken ten stadhuize, doch
van uitvoering daarvan hoort men nog niets
en voor het tot uitvoering, die enkele millioe-
nen zal kosten, komen zal, zullen we nog ee-
nigen tijd geduld moeten hebben. e.n komt men
to' een besluit, dan is zoo'n tunnel ook maar f
niet in een paar ,,dagen". gebouwd. Neen, 't
zal wel eenigen tijd duren voor den eeneent-
tramwagen zal hebben afgedaan en langs
de dubbeltjes-lijn het IJ door, de nieuwe stad
aan den overkant zal kunnen bereiken.
Op de gemeente-begrooting voor 1926, die
juist dezer dagen ve/schenen is, zijn de mil-
lioenen voor den tiuinclbouw dan ook nog
niet uitgetrokken, trouwens die zouden ge-
vondert moeten worden uit leeningsgelden,
waaruit ook het verbeteren van alle verkeers-
wegen in deze stad bekosfigd wordt en ge
weet, daaraan zijn in dc laatste paar jaren
heel wat schatten ten koste gelegd; 't wordt
er veel beter op, overal over de stad verspreid,
en voor we het Olympiade-jaar 1928 bereikt
zullen hebben. zal er wel veel niter overhoop
zijn gehaald en fraaier geworden.
Maar ik had het juist over de begrootjpg.
Men heeft haar ook Voor 1926 weder sluitend
kunnen krijgen zonder het vooruitzicht van
belasting-verhooging, iets wat het eerste is
waar de belastingbetaler naar kijkt als hij
in dezen tijd des jaars dat lijvig gemeente-
stuk voor zich krijgt. Naar de rest kijkt hij
niet erg althans velen doen zulks niet
wat niet van diep inzicht getuigt, want de
gemeente-begrooting is het bekijken voor ie
deren burger toch z«ker wel waard. Maar
zooveel menschen hebben een onuitsprekelij-
ken afkeer van cijfers, ten onrechte dunkt me,
omdat cijfers, en vooral begrootings-cijfers,
zooveel belangrijks te zeggen hebben voor
dengene, die zich de moeite wil geven ze wat
nauwkeuriger te bekijken.
Neem b.v. eens die gemeentetram, waarover
ik het in den aanvang van dit schrijven had.
De begrooting voor 1926 leert ons, dat het
batig sal do van dezen tak van dienst ge-
raamd wordt op rond vijf ton, waarvan als
winstuitkeering aan de gemeente f 300.000
ten goede zal komen. Maar die tram geeft
toch maar een klein bedrag als uit te keeren
winst vergeleken bij de andere gemeente-be-
drijven. Immers, wij zien vermeld, dat de
winstuitkeering voor 1926 geraamd'wordt uit
't electriciteits-bedrijf op (rond) 4.800.000;
uit de gasfabrieken op 1.400.000; uit de
waterleidingen op f i.200.000; uit de tele-
foon op 880.000; uit veemarkt en abattoir
op 238.000, terwijl de gemeente tot dekking
van* het verlies op de gemeente-veren even-
tjes 780.000 mag bijpassen, waaruit men
zou kunnen opmaken, dat een tunnel, al kost
die dan ook mil lie en en al heel spoedig heel
wat voordeeliger voor de gemeentekas zou
blijken te zijn, dan de tot dusverre gebruike-
lijke manier om twee door het bieede water
gescheiden gedeelten met elkaar te verbinden.
Merkwaardig is ook te zien, dat de winst
uitkeering uit het electriciteitsbedrijf op bij
de vijf ion kan worden geraamd en die uit de
gasfahrieken op slechts 1.400.000. Toen de
gasfaorieken in 1897 eenmaal in exploitatie
bij de gemeente waren gekomen, heeft men
al heel spoedig begrepen, dat dit bedrijf een
aardig ,,melkkoetje" voor de geriieente zou
worden. Er zat aardig winst in en in latere
jaren, toen de bedrijven heel vaak een sluit-
post op de begrooting moesten zijn, die belas-
tingverhoogingen konden voorkomen, droe-
gen de gasfabrieken daar het leeuwenaandeel
toe bij.
Er is een tijd geweest, dat vele eclelachtba
ren in de electriciteitsbedrijven in eigen be
heer niet veel heil zagen en van meening wa
ren, dat men wel een electrisch bedrijf moest
hebben voor de tramexploitatie, doch* het le-
veren van stroom voor verlichting en verwar-
ming maar liever moest overlaten aan de
maatschappij .,Electra" die toen nog bestond.
Dat heeft men wijselijk genoeg niet gedaan
gemeenteexploitatie of particuliere leve
ring, een van beiden was gewenscht; gemeen-
te-exploitatie naast particuliere onderne-
ming zou natuurlijk al heel spoedig tot aller-
lei ingewikkelde kwesties aanleiding hebben
gegeven, cn, de gemeente is zelf stroom gaan
leveren. Maar wie heeft toen kunnen denken,
dat dit bedrijf blijkbaar het meest winstge-
vende zou worden en het gas op de tweede
plaats zou komen? De vijf hoofdbedrijven
water, gas, telefoon, tram, electrische stroom-
levering, zijn echter tot den huidigen dag be
langrijke factoren gebleven op de begrooting
van de gemeente Amsterdam, die. in gewone
ontvangsten en uitgaven thans een eind'eijfer
toont van meer dan 95 'A millioen gulden.
Eenerzijds is zulks natuurlijk een geluk voor
den betaler van de directe belastingen, die
zonder deze winsten een nog veel hooger be
drag aan inkomstenbclasting aan de stedelij-
kc kas zou hebben te offeren dan nu reeds
het geval is; anderzijds is het te betreuren,
omdat, bijaldien die winsten niet zouden be-
hoeven tc worden aangewend tot het sluitend
maken der begrooting, deze. tengevolgc zou
den kunnen hebben, dat de gemeente water,
licht, verwarming, vervoer, telefpon tegen
lager bedragen zou kunnen leveren, wat de
geheele gemeenschap fen goede zou komen.
Maar, zoover zijn we nog niet cn of het ooit
zoo ver zal kunnen komen, nu de verplichtin-
gen waaraan de gemeente op economisch en
sociaal gebied en vooral voor onderwijs -
dien grooten slokop! heeft te voldoen van
jaar tot jaar grooter worden, valt te bczien.
in elk geval, de Amsterdammers zullen al
- hlij zijn, dat ze althans voor het volgend be-
lastingjaar blijkbaar niet bang bchoeven te
zijn voor „nog een schepje er op!"
SINE SANA.
OPLOSSINGEN DER RAADSELS UIT T
VORIGE NUMMER.
Voor grootcren.
1. Archimedes. Arm, Eem, jnier, schim, das,
Schic.
2. Napoleon.
3. Deken.
4. Eigen haard is goud waard. Reinier
goud, dag, dwaas, haas, eend.
Voor kleineren.
1.
2
3.
4.-
Elizabeth.
Park, krap4
Doorn.
s c h i p
k a a r s
merel
ku dde
a r e n d
P a r ij s
gewei
g r jj n s
b e k e r
H»rderwjjk.
2°
3°
4°
5°
6°
7°
8°
2.
3.
4.
OM OP TE L05SEN.
Voor grooteren.
Op de staande zoowel als de liggende
kruisjeslijn koml de naam van een vogel.
X X X X X X X X
v
X
X
X
X
1 rij't gevraagde woord,
een zee in Europa.
een Koninkrijk in Europa.
een jongensnaam.
turfland.
een zangstem.
een spil of middelpunt.
een medeklinker.
Welk dorp in Noord-Holland wordt, als
men den naam van een windstreek er
voor plaatst, een dorp in Drente?
Mijn geheel noemt een gewas, dat gege-
ten wordt. Men schrijft het met 9 letters.
Een 3, 8, 9. 1 is een ander woord voor
teeken.
Een 2, 5, 7 is familie van je.
Een 3, 5, 2, 1 is een dorp in het Noorden
van Limburg.
4, 2, 8, 1 is een lekkcrnij.
9, 5, 6, 8 is een heel oude stad in Italie.
Welk zelfstandig uaamwoord kun je
maken van:
wijn das ros den
Voor kleineren.
Verborgen visschen.
Moet zij den grond'twccmaal in de week
nat opnemen?
Eet je altijd zoo weinig vleesch, Olga?
De nieuwe trog in den stal is flink ruira.
Is de nieuwe kar per telefoon besteld?
Door den val was een spier ingeschcurd.
Met aa ben ik een viervoetig dier, met oo
word ik door heyigen wind veroorzaakt,
met ui ben ik een woning en met oe dien
ik om iets te bedekkyn.
Een halve klap £n cirie kwart pels vor-
men sanien een vruelit. Welke?
Op dc zigzag-kruisjeslijn komt de naam
van een stadje in Gelderland.
X
X
X
X
X
X
X
X
X*
X
1° rij
2°
32
4:
6°
7°
S°
9°
10
reel kleine, zachte
vcertjes.
een deel van je ge-
zrcht.
een jongensnaam.
een zeer armoedig,
bouwvaliig huisje.
het tegenoverge-
stclde van druk.
een mcisjesnaam.
een geldstukje.
een ander woord
voor hoofd, be-
stuurder.
een aardworm.
een klein gewicht.
Buiteiilaiid
DE GOLFLENGTE.PROEVEN VAN HET
RADIO-Q.MROEP-BUREAU TE
GENeVE.
Het Office International de Radiophonie
te Geneve dcelt mede. dat de proeven, om uit
tc maken in hoeverrc de Europeesehe Omroep-
stations elkaar storen, eind Augustus zullen
aanvangen.
Nadat de ge^evens, die uit deze proeven
zullen worden bijeengegaard, zijn gyrang-
schikt, zal worden overwogen op welke wijze
de beschikbare omroepgolven ove-- de omroep-
stations moeten worden verdeeld om onder-
linge storing van die stations op te heffen.
De proeven, dia geleid worden door boven-
genoemd bureau, vinden plaats in de volgen
de nachten telkens tusschen 12.20 u. en 2.20
uur (Nederl. Zomer Tijd).
Maandag 31 Aug. 1 Sept.; Woensdag
Sept.3 Sept.; Vrijdag 4 Sept.5 Sept;
Maandag 7 Sept. - S Sept.; Woensdag 9 Sept.
10 Sept.; Maandag 14 Sept. -15 Sept.
Bij die proeven is o.m. be'paald dat:
leder deelnemend radio-station zijn voile
modulatie foepnst;
Het naamsein van ieder station minstens
eens per minuut wordt afgeroepen; Muziek
zal worcTeh uitgezonden, afgewisseld door
spraak.
Luisteraars naar de proeven, zullen worden
uitgenoodigd om den morgen na dc proeven
aan het Omroepstation in hun rayon, telefo-
nisch zoodra mogelijk op te geven, welke sto-
ringen door andere Omroepstations zij heb
ben waargenomen.
Deze mededi elingen worden gaarne inge-
wacht voor zoover Hilversum betreft bij de
N.S.F., Telefoonnummcr 1821-22-23 Hil
versum.
Of Hilversum aan deze proeven zal mee-
doen hetgeen onwaarschijnlijk is met het
oog op de golflengte van dat station zal
nadcr worden bekend gemaakt.
OOSTENRIJKS BELANGEN TER A.S.
VOLKENBONDSVERGADER1NG.
Dc Oostenrijksche „Reichspost" bevat een
officieus artikcl over de aanstaandc zitting
•van den Volkenbond, begin September.
Gelijk men weet zai dc Oostenrijksche kwes-
tie een der punten van bespreking zijn en men
verwacht ditmaal een resultaat van groote
beteekenis.
In bevoegde kringen van den Volkenbond
heeft de parlementaire verwezenlijking van
het programma van binnenlandsche hervor-
mingen in Oostenrijk een uitstekenden indruk
gemaakt. Men erkent Oostenrijks goeden wli,
om in alles en overal de bepalingen van het
pact van Geneve na te komen.
In Wdensche politieke kringen is men er
dan ook van overtuigd, dat de Volkenbond
het rapport van de Oostenrijksche gedele-
geerden geheel zal goedkeuren.
Men meent te Geneve, dat Oostenrijk een
verhooging van zijn normale begrooting zal
vragen, welk verzoek dan niet op groote
moeilijkheden zou stuiten.
Gedurende de zitting van September zul
len de resultaten van het onderzoek van de
bekende economen Rist en Layton worden
besproken, die de economisehe situatic van
Oostenrijk ter plaatse hebben bestudeerd en
adviezen zullen verstrekken tot verbeterinr
van den algemeenen toestand van he* land.
De discussie over deze enquete belooft zeer
interessant te zijn en voor Oostenrijk gnnsti-
ge resultaten te zullen opleveren. De a&
zitting zal duidelijk bewijzen, zegt het Mad.
dat de bevoegde personen in dien
Oostenrijk guns&r gezind ziin,
X
W/Y
XI .v k -
a ft A a »i S
X s s s 4
X