Aambeien zifn een hij vrotnven zeer vaak
voorkomende kwaal, die ondraaglijke onge-
makken met zich brengt. Foster's Zalf geeft
baat vanaf de eerste toepassing. Inderdaad
een probaat guneesmiddtel. Per doos 1.75;
ner tube 1.v
Overleden: Maartje Hart, 86 jaren,
weduwe van J;tin Deutekom. Antje Droog,
wed. van J. D'ekker. Antje Bregman, 84
jaren, wed. vaai Reijer Ootjers. Cornelis
de Wit, 1 dag.
UIT KOEDIJK. (Aug.)
G e b o r e nAfra, docliter van Nicolaas
Molenaar en T'rijntje de Boer. Dieuwertje
Anna, dochter (van Klaas Jacob de Gens en
Nceltje Wiedijte. Pieter Jacob, zoon van
Jacob Slot en Maria Amelia Mulders.
Marie, dcchter van Pieter Zwetsman en An
na de Geus. Catharina Geertje, dochte1-
van Theodorus Laurentius van E>uin en
Neeltje Raat. Hubertus Wilhelmus, zoon
van Huibertus Beers en Maartje Bobeldijk.
Antje, dochter van Klaas Schot en Neeltje
de Groot. Cornel is, zoon van Hendrik Jan
Slot en Jacoba IJfs. Maartje, dochter van
Arie Zeeman en Geertje Strooker. Johan
nes, zoon van Siimon Bij post en Anna Ca-
tharina Meijerii\g.
Overleden: Simon Konijn, gehuwd
met Petronella Kraatoman, oud 62 jaar,
Anna Christina Blaauw, oud1 15 jaar.
UIT WTERINGERWAARD.
Wergadering van den Raad op Maandag
arsond 8 uur, onder leiding van Burgemees
ter Haringhuizesn teven9 secretaris. Alien
aamwezig.
tNbtulen vorigv vergadering worden na
voo.rleziog onveranderd vastgesteld. In ver
banc: met de nodulen deelt voorzitter mede
dat Ged. Staten hebben bericht, de aanige
vtrkde politieverordtening te hebben ont
vangen. Op 18 Augustus heeft die afkondi-
gang plaats geltad zoodat liet thans reeds
van kxacht is.
Van het hoofd der school den heer Sies
werd'a is bericht ontvangen, dat hij zijn pen
sioeiigrondslag, zooals deze op 30 Juni
1922 was, wil haandhaven.
De Voorzitter lichtte toe, dat mgevolge de
meirwe pensioenwet de ambtenaren hun
pensdoengrondsbag zooals dezie 30 Juni 1922
was kunneni behouden, rnits zij dtaarvan voor
1 September kermis hebben gegeven.
Gaat of is het traetement na dfien achter-
nttgegaan dan 'kan door belanighebbenden
door bijbetaling worden vooriromen dat zijn
pensioen niet aefiteruit gaat.
In de nieuwe pensioenwet is ook nog een
Wijziging gelrradht wat betreft het vebhaal
van de bijdragen voor inkoop van dienstja
ren, doch B. en W- hebben gemeend in deze
geen voorstel te moeten doen omdlat dit voor
onze gemeente van bijna geen beteekenis is
Ingekomen is van Ihet gemeenfebestuur
Zoetcrwoude een verzoek om adhaesiebetui-
ging aan een door hen te verzenden adres
aan de 2e kamer inzake in trekking wet Zo-
mertijd
B en W. stellen voor om adhaesse te be-
tuigen.
De heer Speets vroeg of dit om dezelfdte
motieven wordt tvoorgesteld, als in het adres
aangegeven.
De Voorzitter zeide, dat we hier in een
boerenstreek met landibouwbedrijf verbeeren
en dus voor't meerendeel ook tegten den zo
nae rtijd zijn. Met aigemeene stemmen voor
adihaesiebetuiging. Punt 2 is voorloopige
vaststelling.
Rekening Burgerlijk Armbestuur, Referring
Gem. Electriciteitsbedrijf en Gemeentereke-
ning. Bij monde van den heer Speets wordt
van alle drie rekeningen rapport uitgebracht.
tie Burgerlijk armbestuur (commissieleden
Peper en Spegts). Ontvangst 7674.56 uit
gaaf 6655.87, saldo 1018.69
2e, Electriciteitsbedrijf (commissielieden
WaSroer en Speets)
Tijdvak 18 Aug. 24—31 Dec. 1924. Ont
vangst 3425,11. Uitgaaf 2231.74 saldo
1193.37.
■Tijdvak 1 Jan.1 Mei 1925: Ontvangst
3896,36. Uitgaaf 3278.88 34 batig saldo
]Ii 61247 K. Buitengewooe ontvangst, en uit
gaaf 33000.
3e. Gemeenterekening 1924 (commissiele
den Blaanboer, Waiboer en Speets) Ont
vangst 51143.85, uitgaaf 48777.94y3 sal
do 2365,90)4. Kapitaaldienst bedraagt
67700.
De heer speets zeide dat allies met de
meesfe nauwfeurigheid is nagiezien, en men
allies in volntaakte orde heeft bevonden.
Namens de commissi en wordt dan ook
voorgesteld, tot goedkeuring der rekeningen
onder dankzegging aan de administrateurs
vor bun accuraat beheer.
De Voorzitter stelde dan voor om over
eenkomstig het advies van de commissie de
diverse rekeningen voorloopig aldus vast te
stellen, waartoe met aigemeene stemmen
wordt besloten. Verder sloot de voorz. zich
gaarne aan bij de hulde aan de adlministratie
gebracht. De rekeningen getuigen van een
goed beheer. Inzon'derheid het Electiiciteits-
bedrijf heeft veel werk gegeven.
De commissies van onderzoek wordt dank
gebracht voor hunne bemoeiingen, inzonder-_
heid aan den heer Speets die met veel ambi-'
tie alle 3 rekeningen heeft helpen nazien.
Volgt aanbieding gemenetebegrooting
De Voorzitter deelde mede dat is ingeko
men de begrooting van de Gezondhediscom-
missie waar geen bijdrage wordt gevraagd.
E>e gemeentebegrooting wordt aangebo-
den met een eindbedrag ad f 46146.42J4 Bij
de uitgaaf is een post voor onvoorzien ge-
raamd ad 4837.80'/2. g. en W. steilen voor
deze begrooting in handen te stellen van eene
commissie van onderzoek en willen daarvoor
alle raadsleden benoemen. Vorige jaren lie-
ten we de begrooting circuleeren, doch we
vinden 't beter om eene commissie te benoe
men. Aldus besloten.
De begrooting, van het Burgerlijk Armbe
stuur sloot in ontvangst en uitgaaf met eai
bedragg van 7018,69 w.o. 6000 subsidie
van de gemeente.
Het laatste punt is: Intrekking besluit sup-
pletoire begrooting 1925.
Deze suppletoire begrooting was ge-
tnaakt in verBand met eene te -belalen bijdra-
ge aan dell B. S tc Allcmaar. Nu blij.U
even v. dat die bijdrage, welke mededee-
nng \an de betaling na 1 Juli was ontvan
gen mt de gewone post vail bijdragen moet
B. en W. verwachten dat elk jaar de ken
lUSgeying 11a 1 Juli zal komen zoodat dan
tea dubbele laming over 1925 overbodig is
en daarom zonder bezwaar het geheele sal
do op de dienst '26 kan overbrengen. Met
aigemeene stemmen wordt tot intrekking be
sloten.
Bij de rondvraag zeide de heer Waiboer
dat over het geheele land hulp wordt ver
leend aan Borculo en vroeg hoe of B. en W
er over gedacht hebben om b.v. met lijsten
rond te gaan.
De Voorzitter zeide dat B. en W. deze
zaak reeds hebben besproken en waren be
sloten om commissie voor dat d'oel te beno
men In de le plaats zouden wc hiervoor alle
Raadsleden widen benoemen aan welkc com
missie dan nog eenige andere personen toe-
gevoegd kunnen wordten,
De heer Waiboer alsmede de andere hee-
ren, kunnen zich met dit voorstel vereenigen
Neimand meer het woord verlangende
wordt dfe openbare vergadering opgeheven,
waarna men nog in comite ging.
UIT SCHOORL.
Te Groet zijn op 31 Augustus de jaar
lijksch terugkeerende feestelijkheden op zeer
gezellige wijze gevierd.
In den loop van den namiddag hadden de
gebruikelijke kinderspelen plaats, waarvan
door de leerlingen der lagere scholen een
druk gebruik wercl gemaakt.
Voor grooteren was een ringrijderii uit-
geschreven, waarbij den heer Gijsbertus
Stam en diens dochter Cornelia den len prijs
hebben gewonnen. Den heer Arie Polle en
Mej. Pietertje Rietveld verwierven den 2en
prijs, terwijl de heer C. Duin Wz. en cchtge-
noote den derden prijs behaalden.
In den avonduren was er hardrijden met
kinderwagens te zien. Voor heeren behaalden
Joh. Leeuwenkamp de eerste en W. Snip den
2en prijs. Voor dames was de wolgordc der
prijzen: Mej. Trijntje Dalenberg Pdr. en
Marie Kooij.
Ook op de beide dansvloeren heerschte een
opgewekte stemming, zoodat de commissie
weder voldoening heeft gehad van de vele
werkzaamheden.
UIT VEENHUIZEN.
Alhier is weder een rederijkerskamer opge-
richt. Tot bestuursleden zijn benoemd "de
heeren C. v. Twuiver, voorzitter-leider, P.
Pauw, escretaris en H. J. Johannes, penning-
meester. Wij zullen hopen, dat de jonge ver-
eeniging zich in flinken bloei mag verheugen.
Gemengd Nieuws.
KRANIGE PRESTATIE.
Een groot sleepwerk is volbracht, aldus le-
zen wij in de Tel. De „Willem Barentz" en de
„Vlaanderen", de twee sleepbooten van het bu
reau Wijsmuller, met bet zwaar beschadigde
Engelsche passagierschip „Crty of Singapo
re" op sleeptouw, zijn heden na een reis van
140! dagen behouden in de Rotterdamsche
haven aangekomen, daarmee de langste
sleepvaart voltooiend!, welke ooit gehouden is.
Men herinnert zich, dat dfe beide sleepbooten
op 16 Juli 1924 IJmuiden verlieten met het
5000 ton groote Sabang-dok op sleeptouw,
waarmee men op 16 October zonder eenige
schadle te Sabang aankwam. Van Sabang ste-
venden de beide sleepbooten naar Soerabaja,
waar op 31 October gearriveerd werd. Op
14 November werd deze plaats weer ver la-
ten, 2 baggermolens en 2 handzuigers, be-
stemd voor het Gouvernement van Australie,
sleepend. Op 15 Januari 1925 werden deze
Melbourne, de plaats van bestemming, bin-
nengeloodst. Inmiddels had de firma Wijs
muller opdracht gekregen de „City of Singa
pore" naar Nederland te sleepen. Dit 5600
worden belaald.
ton groote schip van de E Herman lijn te
Londen was te Adelaide bij een ontploffing
in brand gevlogen, vrijwel doormidden ge-
broken en totaal wrak verklaard. De Engel-
sche firma W. Russel had het wrak echter
aangekocht en was van plan het voorloopig
te laten herstellen om het daarna naar Rol-
terdam te laten sleepen, waar de verdere re-
paratie was opgedragen aan de Rotterdam
sche DroogdOk-Maatschappij. De „Willem
Barentsz en de „Vlaanderen" kregen order
het schip naar Nederland te brengen. Op 25
Januari arriveerde men te Adelaide. Maan-
den zou het echter nog duren voor de thuis-
reis kon worden begonnen. Er was n.l. een
conflict ontstaan tusschen de vakvereenigin-
gen in Australie en de firma Russell. De ar-
beiders weigerden het schip zoover te herstel
len, diat't den verren tocht kon ondernemen
en men eischte, dat de geheele reparatie in
Australie zou geschieden. Na vele en lang-
durige conferenties en tegen buitengewoon
hooge betaling werd ten slotte in een voor
loopige reparatie toegestemd, doch toen wei
gerden de Australische zeelieden het schip
te bemannen. Dit was echter spoedig verhol-
pen, daar 8 man van de equipage van het
bureau Wijsmuller zich aan boord van de
„City of Singapore" begaven.
Op 11 April kon men eindelijk zee kiezen.
En op 25 April werd te Fremantle gebun-
kerd. Ook de bunkers van de „City of Singa
pore" werden vol geladen. In verband met
den Z. W. moesson kregen de sleepbootkapi-
teins order, in plaats van de gewone route
via Padang en Colombo te volgen, de Zui-
delijke route te nemen en dwars een Indi-
schen Oceaan over, rechtstreeks naar Diego
Garcia te koeisen.
Dit was een zeer lange reis van 2850 mijl,
zonder tusschenhaven en op dit gedeelte
werd wel heel veel van het zeemansbeleid
der sleepbootkapiteins geeischt. Precies na
een maand kwam men te Diego Garcia aan,
waar 600 ton kolen uit de bunkers van de
City Of Singapore in die van de sleepbooten
overgeladen werden. Op 3 Juni werd weer
vertrokken en heeft men op de Afrikaansche
kust aangehouclen met het doel langs de kust
naar boven te komen en het Suez-kanaal te
bereiken. Men kreeg ter hoogte van Obbia en
kaap Guarda fuy op Afrika's Oostkust ech
ter met zware Z. W.-stcrmen te kampen en er
braken moeilijke dagen voor de Hollandsche
zeelieden aan. Op 1 Juli wist men echter vei-
lig Aden binnen tel oopen. Op 27 Juli bereik-
te men Port Said en op 16 Augustus werd
Gibraltar gepasseerd. In totaal werden
13.000 Engelsche mijl afgelegd. De „Wil-
lem Barentz" heeft een vermogen van 1200
P.K., een bunker-capaciteit van 550 ton en
5 man equipage. Kapitem is de heer D.
Moerman. De „Vlaanderen" heeft 'n vermo-
gen van 700 I. P. K.. 25C ton bunkercapaci-
teit en 10 man equipage. Kapitein is de heer
D. Spruit
VERDIENSTELIJKE MANNEN.
Er is aan verschillende personen die in de
eerste dagen van de stormramp te Borculo
zich op verdienstelijke wijze hebben onder-
scheiden, gaandeweg de waardeering ge
bracht, waarop zij recht hadden.' Bij ons be-
staai: de vrees dat het buitengewoon verdien-
stelijk werk verricht door een tweetal-ambte
naren van de post en telegrafie, in het ver-
geetboek zal geraken.
Daarom willen wij nog eens in herinnering
brengen dat het aan de hooge plichtsopvat-
ting en aan het doorzettingsvermogen van de
heeren R. Timmer, adjunct-commies der pos-
terijen en telegrafie te Arnhem en W. Raaijen
kantoorbediende der P. en T. te Doesburg te
danken is dat het contact tusschen het ver-
woeste stadje en de buitenwereld zoo spoedig
mogelijk werd hersteld. Het was, dadelijk na-
dat de cycloon haar vernielend werk had ge-
daan, voor het post- en telegraaflcantoor te
Borculo dat zwaar had geleden, d*t de
waarn. Directeur de heer C. de Boef met de
heeren Timmer en Raaijen overleg pleegde.
Er moest ten koste wat het wilde getrach:
worden verbinding te krijgen met. de buiten
wereld. Zonder te aarzelen hebben de heeren
Fimmer en Raaijen die taak op zich geno-
men en met schier bovenmenschelijke inspan-
ning volbracht. Met de fietsen aan de hand
een postzak voor Loehem meenemende, zijn
zij langs de versperde straten en wegen ge-
gaan.'1 usschen halfnegen en kwart voor
elf legden zij niet meer dan 3 kilometer af,
klauterend over boomstammen, die den weg
versperden. Toen kon worden gefietst. On-
derweg werden nog een paar auto's die naar
Borculo gingen aangeroepen en gewaai-
schuwd, dat het levensgevaarlijk zou zijn om
door te rijden met het oog op de telefoondra-
den die den weg versperden.
Om half twaalf kwam het tweetal in Lo
ehem en kon daar op telefoniseh verzoek de
beschikking krijgen over een aruto van den
heer Naeff, lederhandelaar. Daarmede begaf
men zich naar Arnhem, in snelle vaart. In
Arnhem werd eerst gereden naar het politie-
blireau van waaruit zorg werd gedragen dat
de Commissaris der Koningin werd gewaar-
schuwd. Daarna werden door de heeren Tim
mer en Raaijen verschillende .ambtenaren van
rijkstelegraaf en telefoon met'het gebeurde te
Borculo op de hoogte gebracht. Vervolgens
keerden zij terug naar Loehem, waar zij te
half drie aankwamen. Met mr. Maas Gees-
teranus, die van Loehem uit de Regeering
met het gebeurde in kenmis had1 gesteld, keer
den zij per fiets naar Borculo terug. Het was
voor den heer Timmer een ongelukkigen
tocht, hij reed in een sloot, zijn' lantaarn
werd vemield en later raak'te hij een tijd-
lang van zijn metgezellen af. Om halfzes was
men in Borculo terug en opcode het pestkan-
toor om acht uur als noraiaal.
Zoowel de heeren Timmer als van Raaij
hebben tijdens hun nachtelijken tocht vec!
doorstaan, hun kleeren blekcn den volgen-
den dag totaal onbruikbaar geworden, in dc
snel rijden de auto hadden' zij, bezweet als zij
van den fietstocht waren, zoo van de koude
te lrjden, dat Raaijen op den bodem van den
wagen ging liggen.
Zij hebben hun werk plichtgetrouw cn moe-
dig volbracht; de inspecteur der p en t. van
Beers, de hoofdinspecteur Kiveron en later
de Directeur Generaal Damme hebben hun
daarover gecomplimenteerd. Hun namen zijn
bij dagorder eervol vermeld.
Wij vragen echter is dat voldoende?
Verdienen deze beide mannen die de eerste
waren die er voor zorgden dat 't verwoeste
stadje verbinding kreeg met de buitenwereld,
niet ook op andere wijze onderscheidnng?
die kort na hqt ongeval passeerde, naar VaI-~Ufen J 5.30—'/ 5.90; Uien th-ierfngen J 6 70
7; Slaboonen 8.40—/ 10.70.
Aanvoer: 4400 K.G. Aardappelen; 17400
K G. Roode Kool; 10300 K.G. Witte Kool;
1125 K.G Nep; 5200 K.G. Uien; 525 K.G.
Slaboonen en 35 stuks Bloemkool.
kenburg overgebracht. Zij stierf in den wa
gen, zonder tot bewustzijn te zijn gekomen
Het echtpaar laat een dochtertje van 12
jaar na.
De heer Linskens en echtgenoote werden
uit den wagen geslingerd, doch kregen slechts
onbeduidende schrammen.
D. werd in verzekerde bewaring gesteld en
zal vervolgd wordten, wegens het veroorza
ken van dood door schuld.
De auto is nagenoeg geheel versplinterd.
EEN GEVAARLIJKE AUTOBUS
Dezer dagen maakte een familie, bestaande
uit 8 personen, uit Nieuwveen en omliggende
plaatsen, per autobus een reis naar 's Hee-
bij Utrecht, werd een vrouwelijike passagier
renberg in Gelderland. Gekomen even voor-
zoo onwel, dat na ruim een uur oponthoud,
zij nog niet tot bewustzijn was. Men reed
kalm voort, tot eindelijk de plaats van be
stemming werd bereikt, waar niet een maar
vier personen bewusteloos aankwamen. Dok-
ter en verpleegster moesten hulp verleener
om de menschen weder tot bewustzijn te bren
gen, hetgeen na veel moeite is gelukt. Als
vermioedelijke oorzaak van het onheil moeten
de verstikkende gassen van de benzine, welke
binnen den wagen uitwerkten worden aange
rekend.
EEN STRENGE WINTER?
Een bekende bijenhouder te Veendain, die
van jongsaf veel studie heeft gemaakt van
zijn aijvere bevolking, weet nu reeds met vrij
groote zekerheid te vertellen, dat we een
kouden winter tegemoet gaan. Zijn bijen, die
op de Drentsche heide bezig zijn honing te
vergaren, hebben ook nog tijd den binnen-
wand van de korf met een vr ijdikke slijme-
rige laag te bedekken. Dit doen ze hij
weet dat bij ervaring uitsluitend als de
winter streng wordt.
In den nazomer van 1924 dacht de nijvere
bevolking er niet aan zoo iets te doen. Zoo-
dra tijd van het honing-winnen voorbij is,
zoo verwacht deze bijenvriend, zullen de
bijen, ook al weer met het oog op de te ver
wachten koude, de vlieggaten met een
scherm bedekken met een toegang van onder
uit de korf. De vlieggaten zijn dan vooraf
gedeeltelijk door de dicrtjes dicht gemetseld.
De wind kan dan niet rechtstreeks de korf
binnentrcden.
DE TENTOONSTELLING TE
WAALWIJK GESLOTEN.
Onder groote belangstelling is gisteren
de Internationale Ten toons tel ling voor de
Schoen- en Lederindustrie te Waalwijk geslo-
ten.
Meer dan 100.000 personen hebben aan
deze in alle opzichten goed geslaagde ten-
toonstelling een bezoek gebracht.
Over de zaken zijn de standhouders over
het geheel genomen zeer tevreden.
HET AUTO-ONGELUK BIJ
VALKENBURG.
Omtrent het auto-ongeval bij Valkenburg
verneemt de Tel. nog nader: de chauffeur,
de kleermaker D., staat bekend, veel misbruik
van sterken drank te maken. A/'olgens familie-
ieden is hij nooit nuchter. Hij was meb zijn
echtgenoote en een viertal kennissen, den
heer Linskens met zijn vrouw en den heer
van Wingerden en echtgenoote, een uitstapje
naar Luik gaan maken. Onderweg was door
het gezelschap nog al stevig gedronken en
D., die zelf chauffeerde, verkeerde, zooals
gemeld, in staat van dronkenschap, althans,
toen hij later aangehouden werd, was hij
dronken.
De opperwachtmeester te Valkenburg zag
,den auto over den weg slingeren. Hij vreesde
toen reeds het ergste; hij kon echter den wa
gen niet meer achterhalen. Verderop na een
bocht gepasseerd te zijn,' werd een andere
bocht verkeerd genomen. De auto is in zeer
snelle vaart tegen een paar boomen gereden
en toen in een greppel terechtgekomen en
over den kop geslagen.
D. bekwam geen letsel; zijn echtgenoote
kreeg een armbreuk en werd later naar het
hospitaal alhier overgebracht. De heer Van
Wingerden werd met groote kracht tegen een
boom geslingerd. Hij werd vreeselijk vermin':!
en was tcrstond dood. Zijn echtgenoote werd
zwaar verwond en werd door een autobus,1
Ingezenden stukken
(Biiiten verantwoordelijkkeid van de Redac-
tie. De opname in deze rubriek bewijst geens-
zins dat de redactie er mede instemt.)
DE NOOD IN DE DRENTSCHE VEEN-
STREKEN.
l5e vorige week verscheen in dit blad een
artikel over den nood in de Drentsche venen
en werd krachtdadige nulp noodig geoor-
deeld. Schrijver dezer regelen was in de ge-
iegenheid om de uiterst primitieve woonhui-
zen (bij velen niet meer dan een hut), waar-
in men met een gezin moet leven, te aan-
schouwen.
In dit blad is gebleken, dat een deel der
bewoners werk heeft gevortden bij de N. V.
Philips Gasgloeilampenfabriek in Eindho
ven en hoe de menschen hunkeren naar een
betere woning, doch bovena! meer ontvang-
sten en betere voeding, want de ondervoeding
staat op veler gezichten te lezen.
Ook werd gemeld dat het Rijk werken on
derneemt om de werklooze arbeiders aan werk
te helpen en dat er wegen worden aangelegd
op piaatsen, waaraan nog in geen jaren be-
hoefte bestaat. Ik wil niets aidingen op de
zoo noodige hulp die hier verleend wordt,
doch meen dat op eer andere wijze veel meer
productievc arbeid kon verricht worden, zoo
noodig (en dit zal wel noodig zijn) met be-
hulp van de Regeering. Ik heb hier op het
oog het inrichten van de dalgronden voor den
tuinbouw, waarop ondernemende tuindcrs een
bestaan en arbeiders wevk kunnen vinden. Ik
heb tot mijn groot genoegen gezien dat er te
Nieuw-Amsterdam reeds een begin is ge
maakt met de cuituur van aardbeien e.a.
grocnte en vernomen dat een vcilingsveree-
niging zal worden opgericht. Pogingen zul
len volgen om de exporteurs op de markt te
krijgen. De gunstige figging bij de Duitsche
spoorlijn is een gelukkig vcrschijnsel vcor den
afzet van grcente en fruit. Wat 's morgens
geplukt of gerooid is, kan nog den zelfden
dag aan de Duitsche veiling zijn en met hee.
wat minder kosten dan het product dat oj
Kennemcr bodem gcteeld wordt,
De gronden uitstekende teelgronden di-.
bij uitnemendheid voor grootcultuur van
groente cn fruit geschikt zullen zijn kos
ten daar 1400 a 1700 per hektaren en
cp iets meer afgelegen plaatsen kan men
reeds voor 800 a J 1200 tevecht.
Op initiatfef van clen cnvermceiden rijks-
tuinbouwconsulent Heemstra wordt daar
reeds gewerkt om de intensieve cuituur nicer
ingang te doen vinden, maar er bestaat nog
groote behoefte aan technische leiding, die,
als de cuituur toeneemt, zich nog meer zai
doen gevoelen.
Zonder twijfel ligt hier voor energieke
tuinders met een klein bedrijfskapitaa! een
arbeidsveld braak en voor bestrijding van
werkeloosheid was het te wenschen dat de
Regeering tot daadwerkelijkc hulp bereid
werd gevonclen.
De Drentsche Venen konden dan worden
een bloeiende streek met mooie geriefelijkc
woningen voor tuinder en arbeider. Zonder
twijfel is dit te bereiken, want de grond is
geschikt vcor tuinbouw, niet duur (integen-
deel) en is gunstig gelegen voor vervoer naar
Duitschland.
Ongetwijfeld zou een groot deel der arbei
ders die daar gewonnen en getogen zijn, de
veenstreken verkiezen boven een verhuizing
naar elders en voor een overprcductie zou niet
te vreezen zijn, want onze groote nabuur kan
heel wat grcente cn fruit plaatsen.
G. S.
PURMEREND, 1 Sept. 1925. ,.Afslag-
vereeniging Beemster, Purmeren i en Om-
streken".
Aardappelen 0.98—/ 1.46 per zak 25
K G.; Slaboonen 0.25—/ 2.95 per zak
15 K.G.; Snijboonen 1.55—/ 4.35 per zak
15 K.G.; Pruimen 0.56 per K.G.; Kom-
kommers 0.38 per 100; Tomaten 0.14 per
K.G.; Bloemkool 5.30—/ 20.20 per 100;
Roode Kool 3.204.90 per 100; Spina-
zie f 0.70 per mand (5 K.G.); Andijvie
2.90 per 100 krop; Bieten 16 per 1000:
Uien 1.35-/ 1.50 per 2 5K.G.: Prei 4.70
per 100 bos; Druiven 0.54 per K.G. Peren:
Clapp's Favorite 42—65 ct. per K.G.Seig
neur d'Esperen 5.40—/ 6.70 per 100 K.G.
Marktberichten
BROEK OP LANGENDIJK, 1 Sept. '25.
Bloemkool le s. 32—/ 43.20, Bloem
kool 2e s. 6.5010.70 per 100 st.Roo
de Kool f 1.30—/ 3; Gele Kool 1.40—
3.40; Witte Kool (vroege) f 0.901.50;
Uien 4.80—/ 5.40; Drielingen 5.70
6.60; Nep 14.90—/ 17; Slaboonen
12.3015.20; Rammenas 4; Schotsche
muizen 4; Due of York f 4.404.60;
Blauwe 4.905; Drielingen 5.50;
Kleine 1.40, alles per 100 K.G.
Aanvoer: 9800 stuks Bloemkool; 120000
K.G. Roode Kool; 47500 K.G. Gele Kool;
161000 K.G. Witte Kool (vroege); 6600
K.G. Drielingen; 906 K.G. Slaboonen; 1000
K.G. Rammenas; 5700 K.G. Aardappelen.
BOVENKARSPEL, 1 September '25. „De
Tuinbouw". Heden besteedde men voor:
Bloemkool le s. 23—/ 40, 2e s. 11—
20.50, 3e s. 1.20—/ 0.60; Roode Kool
1—/ 2.80; Witte Kool 0.901.30;
Gele Kool 1.70—/ 2.80; Uien 2.10—
2.40; Drielingen 3.20; Nep 7.80—
8.60; Enkele Slaboonen 1.20—/ 2.20;
Dubbele Slaboonen 1—/ 1.60; Augurken:
0.30, 0.20, 0.11, 0.05 en 0.02.
Aardappelen: Gr. Ideaal 1.95—/ 2.05;
Kl. Schotsche 3.50; W. Due 2—/ 2.35;
Bonte 2.10; Blaqwe 1.90—/ 2.10.
WARMENHUIZEN, 1 Sept. 1925. Schot
sche Muizen 5.305.70; Blauwe Aard
appelen 3.76f 4.40; Bloemkool le s.
26.60; Roode Kool 1—/ 1.90; Witte Kool
1.10—/ 1.20; Nep 14.60—/ 15.30;
10
99
3.54
5.46
788
9)6
1140
1213
1348
1483
1680
1828
2040
2159
2286
2573
2615
2776
3112
3337
84
1639
3742
3872
4057
4201
4411
■1540
4618
1719
4040
5086
5160
5388
5621
5751
5889
6075
6288
6423
6,51 5
6503
761
7054
172
339
7442
7527
7714
7016
800')
SI 39
8300
8410
8522
8594
8822
9032
9136
0250
9374
9620
9001
10004
10118
10227
10323
10662
10766
10951
11000
11281
11433
11770
11006
12080
12236
12540
12753
12898
13034
13226
13418
13552
13687
13765
14050
14169
14385
14656
14847
14985
15125
15404
15608
15830
16018
16341
16433
16550
16761
16898
17269
17476
17727
17966
18209
18418
18615
18766
18981
19143
19293
19441
19682
19708
10870
10016
20318
20539
20674
20753
439STE STAATSLOTERIJ.
Trekking van Dinsdag 1 Sept.
4e klasse le lijst.
Prijzen van 65.
16
257
35S
576
S!0
910
1170
1231
1364
1484
1711
1811
2042
2102
23S8
2576
2634
2S17
3118
3416
3586
3660
3763
3903
4075
4202
4446
4560
4633
4757
4953
5089
5182
5445
5631
5768
5935
6096
6325
6461
65 IS
6601
6762
7072
718S
7349
7469
7550
7719
7018
8038
S20S
8303
8465
8545
S6A0
8857
0069
9137
9272
9381
9641
9917
10037
1.0128
10244
10495
10665
10849
10953
11115
11316
11523
11788
11968
12090
12258
12586
12816
12006
13044
13272
13450
13553
13710
13791
14059
16199
14431
14678
14865
15005
15210
15427
15634
15888
16206
16360
16464
16554
16766
16927
,17304
17507
17842
18014
18227
18459
18637
18859
19058
19155
19300
19449
19695
10701
19894
20021
20394
20597
20692
20818
19
286
384
588
813
954
1185
1235
1390
1493
1715
1,915
2065
2223
2448
2577
2635
2851
3192
3418
3601
3678
3814
3929
4083
4204
4482
4568
4647
4762
49S2
5033
5188
5517
5644
5782
5966
6174
6359
6477
6546
6670
6789
7112
7230
73o2
7473
7550
7732
7942
8069
8256
8347
8468
8552
S626
8868
9089
9151
9281
«458
9700
9043
10041
10141
10247
10509
10703
10861
10072
11181
11329
11531
11821
11973
12139
12326
12609
12831
12019
13048
13364
13464
13622
13741
1379J
14064
14314
14461
14741
14873
15028
15229
15452
15653
15909
16220
16368
16468
16586
16769
16957
17360
17568
17866
18032
18281
18504
18648
18884
19072
19199
19348
19466
19720
19822
19020
20184
20404
20599
20704
20877
31
305
401
648
847
975
1192
1240
1403
1501
1736
1954
2066
2252
2529
2578
2758
2951
3197
3503
3609
50S5
3839
39.55
4119
4236
4492
4570
4657
4795
5037
5123
5237
5529
5645
5599
5987
61 SI
6372
6496
6556
6677
6973
7150
7260
7376
7487
7573
7776
7956
SOS I
8265
8365
8474
8556
8631
S«58
9094
9160
92S7
9495
9702
9946
10048
10167
10270
10529
10707
10872
11008
11186
11390
11575
11833
12013
12200
12364
12631
12834
12933
13106
1392
13515
13662
13752
13828
14081
14327
14486
14761
14877
15058
15278
15510
15740
15921
16312
16398
16504
16647
16793
17007
17436
17585
17893
18045
18287
18506
18703
18917
19098
19207
19355
19512
19723
19839
19959
20205
20463
20600
20714
20884
33
308
446
654
887
1058
1197
1303
1441
1532
1782
1957
2073
226-1
2550
2584
2765
2987
3215
3521
361S
3702
3862
3974
4132
4327
4495
4585
4668
4799
5056
5132
5293
5540
5723'
5837
5996
6224
6386
6498
6565
6689
7028
7168
7269
7384
7524
7579
7786
7959
8133
8286
8386
8476
8570
8651
S990
9098
9178
9319
9500
9703
9951
10094
10170
10275
10612
10713
16003
11029
11195
11407
11588
11861
12027
12214
12402
12655
12841
12944
13115
13400
13541
13664
13759
13989
14116
14350
14497
14764
14937
15073
15281
15551
15747
15747
16326
16399
16513
16730
16832
17088
17438
17597
17902
18166
18318
18582
18743
18928
19115
19213
19389
19601
19732
19850
19974
20211
20475
20635
10721
20962
65
342
526
779
891
1075
1209
1315
1468
1606
1790
1981
2143
2267
2561
2594
2771
3046
3279
3558
3627
3703
3867
3977
4158
4358
4532
4587
4710
4800
5076
5146
5387
5600
5731
5869
6022
623#
6412
6510
6592
6730
7034
7169
7270
7439
7526
7659
7872
7974
8138
8287
8404
8508
8575
8764
9002
9113
9189
9326
0565
9855
9952
10114
10208
10291
10627
10733
10925
11053
11202
11411
11750
11900
12031
12231
12530
12686
12863
13012
13133
13405
13551
13684
13762
14008
14120
14365
14542
14796
14953
15107
15389
155S6
15798
16011
16332
16418
16524
16734
16861
17209
17471 -
17678
17936
18179
18408
18596
18761
18972
19139
19268
19425
19645
19754
19860
20012
20284
20488
20639
20738