Aambeien zifn een hij vrotnven zeer vaak voorkomende kwaal, die ondraaglijke onge- makken met zich brengt. Foster's Zalf geeft baat vanaf de eerste toepassing. Inderdaad een probaat guneesmiddtel. Per doos 1.75; ner tube 1.v Overleden: Maartje Hart, 86 jaren, weduwe van J;tin Deutekom. Antje Droog, wed. van J. D'ekker. Antje Bregman, 84 jaren, wed. vaai Reijer Ootjers. Cornelis de Wit, 1 dag. UIT KOEDIJK. (Aug.) G e b o r e nAfra, docliter van Nicolaas Molenaar en T'rijntje de Boer. Dieuwertje Anna, dochter (van Klaas Jacob de Gens en Nceltje Wiedijte. Pieter Jacob, zoon van Jacob Slot en Maria Amelia Mulders. Marie, dcchter van Pieter Zwetsman en An na de Geus. Catharina Geertje, dochte1- van Theodorus Laurentius van E>uin en Neeltje Raat. Hubertus Wilhelmus, zoon van Huibertus Beers en Maartje Bobeldijk. Antje, dochter van Klaas Schot en Neeltje de Groot. Cornel is, zoon van Hendrik Jan Slot en Jacoba IJfs. Maartje, dochter van Arie Zeeman en Geertje Strooker. Johan nes, zoon van Siimon Bij post en Anna Ca- tharina Meijerii\g. Overleden: Simon Konijn, gehuwd met Petronella Kraatoman, oud 62 jaar, Anna Christina Blaauw, oud1 15 jaar. UIT WTERINGERWAARD. Wergadering van den Raad op Maandag arsond 8 uur, onder leiding van Burgemees ter Haringhuizesn teven9 secretaris. Alien aamwezig. tNbtulen vorigv vergadering worden na voo.rleziog onveranderd vastgesteld. In ver banc: met de nodulen deelt voorzitter mede dat Ged. Staten hebben bericht, de aanige vtrkde politieverordtening te hebben ont vangen. Op 18 Augustus heeft die afkondi- gang plaats geltad zoodat liet thans reeds van kxacht is. Van het hoofd der school den heer Sies werd'a is bericht ontvangen, dat hij zijn pen sioeiigrondslag, zooals deze op 30 Juni 1922 was, wil haandhaven. De Voorzitter lichtte toe, dat mgevolge de meirwe pensioenwet de ambtenaren hun pensdoengrondsbag zooals dezie 30 Juni 1922 was kunneni behouden, rnits zij dtaarvan voor 1 September kermis hebben gegeven. Gaat of is het traetement na dfien achter- nttgegaan dan 'kan door belanighebbenden door bijbetaling worden vooriromen dat zijn pensioen niet aefiteruit gaat. In de nieuwe pensioenwet is ook nog een Wijziging gelrradht wat betreft het vebhaal van de bijdragen voor inkoop van dienstja ren, doch B. en W- hebben gemeend in deze geen voorstel te moeten doen omdlat dit voor onze gemeente van bijna geen beteekenis is Ingekomen is van Ihet gemeenfebestuur Zoetcrwoude een verzoek om adhaesiebetui- ging aan een door hen te verzenden adres aan de 2e kamer inzake in trekking wet Zo- mertijd B en W. stellen voor om adhaesse te be- tuigen. De heer Speets vroeg of dit om dezelfdte motieven wordt tvoorgesteld, als in het adres aangegeven. De Voorzitter zeide, dat we hier in een boerenstreek met landibouwbedrijf verbeeren en dus voor't meerendeel ook tegten den zo nae rtijd zijn. Met aigemeene stemmen voor adihaesiebetuiging. Punt 2 is voorloopige vaststelling. Rekening Burgerlijk Armbestuur, Referring Gem. Electriciteitsbedrijf en Gemeentereke- ning. Bij monde van den heer Speets wordt van alle drie rekeningen rapport uitgebracht. tie Burgerlijk armbestuur (commissieleden Peper en Spegts). Ontvangst 7674.56 uit gaaf 6655.87, saldo 1018.69 2e, Electriciteitsbedrijf (commissielieden WaSroer en Speets) Tijdvak 18 Aug. 24—31 Dec. 1924. Ont vangst 3425,11. Uitgaaf 2231.74 saldo 1193.37. ■Tijdvak 1 Jan.1 Mei 1925: Ontvangst 3896,36. Uitgaaf 3278.88 34 batig saldo ]Ii 61247 K. Buitengewooe ontvangst, en uit gaaf 33000. 3e. Gemeenterekening 1924 (commissiele den Blaanboer, Waiboer en Speets) Ont vangst 51143.85, uitgaaf 48777.94y3 sal do 2365,90)4. Kapitaaldienst bedraagt 67700. De heer speets zeide dat allies met de meesfe nauwfeurigheid is nagiezien, en men allies in volntaakte orde heeft bevonden. Namens de commissi en wordt dan ook voorgesteld, tot goedkeuring der rekeningen onder dankzegging aan de administrateurs vor bun accuraat beheer. De Voorzitter stelde dan voor om over eenkomstig het advies van de commissie de diverse rekeningen voorloopig aldus vast te stellen, waartoe met aigemeene stemmen wordt besloten. Verder sloot de voorz. zich gaarne aan bij de hulde aan de adlministratie gebracht. De rekeningen getuigen van een goed beheer. Inzon'derheid het Electiiciteits- bedrijf heeft veel werk gegeven. De commissies van onderzoek wordt dank gebracht voor hunne bemoeiingen, inzonder-_ heid aan den heer Speets die met veel ambi-' tie alle 3 rekeningen heeft helpen nazien. Volgt aanbieding gemenetebegrooting De Voorzitter deelde mede dat is ingeko men de begrooting van de Gezondhediscom- missie waar geen bijdrage wordt gevraagd. E>e gemeentebegrooting wordt aangebo- den met een eindbedrag ad f 46146.42J4 Bij de uitgaaf is een post voor onvoorzien ge- raamd ad 4837.80'/2. g. en W. steilen voor deze begrooting in handen te stellen van eene commissie van onderzoek en willen daarvoor alle raadsleden benoemen. Vorige jaren lie- ten we de begrooting circuleeren, doch we vinden 't beter om eene commissie te benoe men. Aldus besloten. De begrooting, van het Burgerlijk Armbe stuur sloot in ontvangst en uitgaaf met eai bedragg van 7018,69 w.o. 6000 subsidie van de gemeente. Het laatste punt is: Intrekking besluit sup- pletoire begrooting 1925. Deze suppletoire begrooting was ge- tnaakt in verBand met eene te -belalen bijdra- ge aan dell B. S tc Allcmaar. Nu blij.U even v. dat die bijdrage, welke mededee- nng \an de betaling na 1 Juli was ontvan gen mt de gewone post vail bijdragen moet B. en W. verwachten dat elk jaar de ken lUSgeying 11a 1 Juli zal komen zoodat dan tea dubbele laming over 1925 overbodig is en daarom zonder bezwaar het geheele sal do op de dienst '26 kan overbrengen. Met aigemeene stemmen wordt tot intrekking be sloten. Bij de rondvraag zeide de heer Waiboer dat over het geheele land hulp wordt ver leend aan Borculo en vroeg hoe of B. en W er over gedacht hebben om b.v. met lijsten rond te gaan. De Voorzitter zeide dat B. en W. deze zaak reeds hebben besproken en waren be sloten om commissie voor dat d'oel te beno men In de le plaats zouden wc hiervoor alle Raadsleden widen benoemen aan welkc com missie dan nog eenige andere personen toe- gevoegd kunnen wordten, De heer Waiboer alsmede de andere hee- ren, kunnen zich met dit voorstel vereenigen Neimand meer het woord verlangende wordt dfe openbare vergadering opgeheven, waarna men nog in comite ging. UIT SCHOORL. Te Groet zijn op 31 Augustus de jaar lijksch terugkeerende feestelijkheden op zeer gezellige wijze gevierd. In den loop van den namiddag hadden de gebruikelijke kinderspelen plaats, waarvan door de leerlingen der lagere scholen een druk gebruik wercl gemaakt. Voor grooteren was een ringrijderii uit- geschreven, waarbij den heer Gijsbertus Stam en diens dochter Cornelia den len prijs hebben gewonnen. Den heer Arie Polle en Mej. Pietertje Rietveld verwierven den 2en prijs, terwijl de heer C. Duin Wz. en cchtge- noote den derden prijs behaalden. In den avonduren was er hardrijden met kinderwagens te zien. Voor heeren behaalden Joh. Leeuwenkamp de eerste en W. Snip den 2en prijs. Voor dames was de wolgordc der prijzen: Mej. Trijntje Dalenberg Pdr. en Marie Kooij. Ook op de beide dansvloeren heerschte een opgewekte stemming, zoodat de commissie weder voldoening heeft gehad van de vele werkzaamheden. UIT VEENHUIZEN. Alhier is weder een rederijkerskamer opge- richt. Tot bestuursleden zijn benoemd "de heeren C. v. Twuiver, voorzitter-leider, P. Pauw, escretaris en H. J. Johannes, penning- meester. Wij zullen hopen, dat de jonge ver- eeniging zich in flinken bloei mag verheugen. Gemengd Nieuws. KRANIGE PRESTATIE. Een groot sleepwerk is volbracht, aldus le- zen wij in de Tel. De „Willem Barentz" en de „Vlaanderen", de twee sleepbooten van het bu reau Wijsmuller, met bet zwaar beschadigde Engelsche passagierschip „Crty of Singapo re" op sleeptouw, zijn heden na een reis van 140! dagen behouden in de Rotterdamsche haven aangekomen, daarmee de langste sleepvaart voltooiend!, welke ooit gehouden is. Men herinnert zich, dat dfe beide sleepbooten op 16 Juli 1924 IJmuiden verlieten met het 5000 ton groote Sabang-dok op sleeptouw, waarmee men op 16 October zonder eenige schadle te Sabang aankwam. Van Sabang ste- venden de beide sleepbooten naar Soerabaja, waar op 31 October gearriveerd werd. Op 14 November werd deze plaats weer ver la- ten, 2 baggermolens en 2 handzuigers, be- stemd voor het Gouvernement van Australie, sleepend. Op 15 Januari 1925 werden deze Melbourne, de plaats van bestemming, bin- nengeloodst. Inmiddels had de firma Wijs muller opdracht gekregen de „City of Singa pore" naar Nederland te sleepen. Dit 5600 worden belaald. ton groote schip van de E Herman lijn te Londen was te Adelaide bij een ontploffing in brand gevlogen, vrijwel doormidden ge- broken en totaal wrak verklaard. De Engel- sche firma W. Russel had het wrak echter aangekocht en was van plan het voorloopig te laten herstellen om het daarna naar Rol- terdam te laten sleepen, waar de verdere re- paratie was opgedragen aan de Rotterdam sche DroogdOk-Maatschappij. De „Willem Barentsz en de „Vlaanderen" kregen order het schip naar Nederland te brengen. Op 25 Januari arriveerde men te Adelaide. Maan- den zou het echter nog duren voor de thuis- reis kon worden begonnen. Er was n.l. een conflict ontstaan tusschen de vakvereenigin- gen in Australie en de firma Russell. De ar- beiders weigerden het schip zoover te herstel len, diat't den verren tocht kon ondernemen en men eischte, dat de geheele reparatie in Australie zou geschieden. Na vele en lang- durige conferenties en tegen buitengewoon hooge betaling werd ten slotte in een voor loopige reparatie toegestemd, doch toen wei gerden de Australische zeelieden het schip te bemannen. Dit was echter spoedig verhol- pen, daar 8 man van de equipage van het bureau Wijsmuller zich aan boord van de „City of Singapore" begaven. Op 11 April kon men eindelijk zee kiezen. En op 25 April werd te Fremantle gebun- kerd. Ook de bunkers van de „City of Singa pore" werden vol geladen. In verband met den Z. W. moesson kregen de sleepbootkapi- teins order, in plaats van de gewone route via Padang en Colombo te volgen, de Zui- delijke route te nemen en dwars een Indi- schen Oceaan over, rechtstreeks naar Diego Garcia te koeisen. Dit was een zeer lange reis van 2850 mijl, zonder tusschenhaven en op dit gedeelte werd wel heel veel van het zeemansbeleid der sleepbootkapiteins geeischt. Precies na een maand kwam men te Diego Garcia aan, waar 600 ton kolen uit de bunkers van de City Of Singapore in die van de sleepbooten overgeladen werden. Op 3 Juni werd weer vertrokken en heeft men op de Afrikaansche kust aangehouclen met het doel langs de kust naar boven te komen en het Suez-kanaal te bereiken. Men kreeg ter hoogte van Obbia en kaap Guarda fuy op Afrika's Oostkust ech ter met zware Z. W.-stcrmen te kampen en er braken moeilijke dagen voor de Hollandsche zeelieden aan. Op 1 Juli wist men echter vei- lig Aden binnen tel oopen. Op 27 Juli bereik- te men Port Said en op 16 Augustus werd Gibraltar gepasseerd. In totaal werden 13.000 Engelsche mijl afgelegd. De „Wil- lem Barentz" heeft een vermogen van 1200 P.K., een bunker-capaciteit van 550 ton en 5 man equipage. Kapitem is de heer D. Moerman. De „Vlaanderen" heeft 'n vermo- gen van 700 I. P. K.. 25C ton bunkercapaci- teit en 10 man equipage. Kapitein is de heer D. Spruit VERDIENSTELIJKE MANNEN. Er is aan verschillende personen die in de eerste dagen van de stormramp te Borculo zich op verdienstelijke wijze hebben onder- scheiden, gaandeweg de waardeering ge bracht, waarop zij recht hadden.' Bij ons be- staai: de vrees dat het buitengewoon verdien- stelijk werk verricht door een tweetal-ambte naren van de post en telegrafie, in het ver- geetboek zal geraken. Daarom willen wij nog eens in herinnering brengen dat het aan de hooge plichtsopvat- ting en aan het doorzettingsvermogen van de heeren R. Timmer, adjunct-commies der pos- terijen en telegrafie te Arnhem en W. Raaijen kantoorbediende der P. en T. te Doesburg te danken is dat het contact tusschen het ver- woeste stadje en de buitenwereld zoo spoedig mogelijk werd hersteld. Het was, dadelijk na- dat de cycloon haar vernielend werk had ge- daan, voor het post- en telegraaflcantoor te Borculo dat zwaar had geleden, d*t de waarn. Directeur de heer C. de Boef met de heeren Timmer en Raaijen overleg pleegde. Er moest ten koste wat het wilde getrach: worden verbinding te krijgen met. de buiten wereld. Zonder te aarzelen hebben de heeren Fimmer en Raaijen die taak op zich geno- men en met schier bovenmenschelijke inspan- ning volbracht. Met de fietsen aan de hand een postzak voor Loehem meenemende, zijn zij langs de versperde straten en wegen ge- gaan.'1 usschen halfnegen en kwart voor elf legden zij niet meer dan 3 kilometer af, klauterend over boomstammen, die den weg versperden. Toen kon worden gefietst. On- derweg werden nog een paar auto's die naar Borculo gingen aangeroepen en gewaai- schuwd, dat het levensgevaarlijk zou zijn om door te rijden met het oog op de telefoondra- den die den weg versperden. Om half twaalf kwam het tweetal in Lo ehem en kon daar op telefoniseh verzoek de beschikking krijgen over een aruto van den heer Naeff, lederhandelaar. Daarmede begaf men zich naar Arnhem, in snelle vaart. In Arnhem werd eerst gereden naar het politie- blireau van waaruit zorg werd gedragen dat de Commissaris der Koningin werd gewaar- schuwd. Daarna werden door de heeren Tim mer en Raaijen verschillende .ambtenaren van rijkstelegraaf en telefoon met'het gebeurde te Borculo op de hoogte gebracht. Vervolgens keerden zij terug naar Loehem, waar zij te half drie aankwamen. Met mr. Maas Gees- teranus, die van Loehem uit de Regeering met het gebeurde in kenmis had1 gesteld, keer den zij per fiets naar Borculo terug. Het was voor den heer Timmer een ongelukkigen tocht, hij reed in een sloot, zijn' lantaarn werd vemield en later raak'te hij een tijd- lang van zijn metgezellen af. Om halfzes was men in Borculo terug en opcode het pestkan- toor om acht uur als noraiaal. Zoowel de heeren Timmer als van Raaij hebben tijdens hun nachtelijken tocht vec! doorstaan, hun kleeren blekcn den volgen- den dag totaal onbruikbaar geworden, in dc snel rijden de auto hadden' zij, bezweet als zij van den fietstocht waren, zoo van de koude te lrjden, dat Raaijen op den bodem van den wagen ging liggen. Zij hebben hun werk plichtgetrouw cn moe- dig volbracht; de inspecteur der p en t. van Beers, de hoofdinspecteur Kiveron en later de Directeur Generaal Damme hebben hun daarover gecomplimenteerd. Hun namen zijn bij dagorder eervol vermeld. Wij vragen echter is dat voldoende? Verdienen deze beide mannen die de eerste waren die er voor zorgden dat 't verwoeste stadje verbinding kreeg met de buitenwereld, niet ook op andere wijze onderscheidnng? die kort na hqt ongeval passeerde, naar VaI-~Ufen J 5.30—'/ 5.90; Uien th-ierfngen J 6 70 7; Slaboonen 8.40—/ 10.70. Aanvoer: 4400 K.G. Aardappelen; 17400 K G. Roode Kool; 10300 K.G. Witte Kool; 1125 K.G Nep; 5200 K.G. Uien; 525 K.G. Slaboonen en 35 stuks Bloemkool. kenburg overgebracht. Zij stierf in den wa gen, zonder tot bewustzijn te zijn gekomen Het echtpaar laat een dochtertje van 12 jaar na. De heer Linskens en echtgenoote werden uit den wagen geslingerd, doch kregen slechts onbeduidende schrammen. D. werd in verzekerde bewaring gesteld en zal vervolgd wordten, wegens het veroorza ken van dood door schuld. De auto is nagenoeg geheel versplinterd. EEN GEVAARLIJKE AUTOBUS Dezer dagen maakte een familie, bestaande uit 8 personen, uit Nieuwveen en omliggende plaatsen, per autobus een reis naar 's Hee- bij Utrecht, werd een vrouwelijike passagier renberg in Gelderland. Gekomen even voor- zoo onwel, dat na ruim een uur oponthoud, zij nog niet tot bewustzijn was. Men reed kalm voort, tot eindelijk de plaats van be stemming werd bereikt, waar niet een maar vier personen bewusteloos aankwamen. Dok- ter en verpleegster moesten hulp verleener om de menschen weder tot bewustzijn te bren gen, hetgeen na veel moeite is gelukt. Als vermioedelijke oorzaak van het onheil moeten de verstikkende gassen van de benzine, welke binnen den wagen uitwerkten worden aange rekend. EEN STRENGE WINTER? Een bekende bijenhouder te Veendain, die van jongsaf veel studie heeft gemaakt van zijn aijvere bevolking, weet nu reeds met vrij groote zekerheid te vertellen, dat we een kouden winter tegemoet gaan. Zijn bijen, die op de Drentsche heide bezig zijn honing te vergaren, hebben ook nog tijd den binnen- wand van de korf met een vr ijdikke slijme- rige laag te bedekken. Dit doen ze hij weet dat bij ervaring uitsluitend als de winter streng wordt. In den nazomer van 1924 dacht de nijvere bevolking er niet aan zoo iets te doen. Zoo- dra tijd van het honing-winnen voorbij is, zoo verwacht deze bijenvriend, zullen de bijen, ook al weer met het oog op de te ver wachten koude, de vlieggaten met een scherm bedekken met een toegang van onder uit de korf. De vlieggaten zijn dan vooraf gedeeltelijk door de dicrtjes dicht gemetseld. De wind kan dan niet rechtstreeks de korf binnentrcden. DE TENTOONSTELLING TE WAALWIJK GESLOTEN. Onder groote belangstelling is gisteren de Internationale Ten toons tel ling voor de Schoen- en Lederindustrie te Waalwijk geslo- ten. Meer dan 100.000 personen hebben aan deze in alle opzichten goed geslaagde ten- toonstelling een bezoek gebracht. Over de zaken zijn de standhouders over het geheel genomen zeer tevreden. HET AUTO-ONGELUK BIJ VALKENBURG. Omtrent het auto-ongeval bij Valkenburg verneemt de Tel. nog nader: de chauffeur, de kleermaker D., staat bekend, veel misbruik van sterken drank te maken. A/'olgens familie- ieden is hij nooit nuchter. Hij was meb zijn echtgenoote en een viertal kennissen, den heer Linskens met zijn vrouw en den heer van Wingerden en echtgenoote, een uitstapje naar Luik gaan maken. Onderweg was door het gezelschap nog al stevig gedronken en D., die zelf chauffeerde, verkeerde, zooals gemeld, in staat van dronkenschap, althans, toen hij later aangehouden werd, was hij dronken. De opperwachtmeester te Valkenburg zag ,den auto over den weg slingeren. Hij vreesde toen reeds het ergste; hij kon echter den wa gen niet meer achterhalen. Verderop na een bocht gepasseerd te zijn,' werd een andere bocht verkeerd genomen. De auto is in zeer snelle vaart tegen een paar boomen gereden en toen in een greppel terechtgekomen en over den kop geslagen. D. bekwam geen letsel; zijn echtgenoote kreeg een armbreuk en werd later naar het hospitaal alhier overgebracht. De heer Van Wingerden werd met groote kracht tegen een boom geslingerd. Hij werd vreeselijk vermin':! en was tcrstond dood. Zijn echtgenoote werd zwaar verwond en werd door een autobus,1 Ingezenden stukken (Biiiten verantwoordelijkkeid van de Redac- tie. De opname in deze rubriek bewijst geens- zins dat de redactie er mede instemt.) DE NOOD IN DE DRENTSCHE VEEN- STREKEN. l5e vorige week verscheen in dit blad een artikel over den nood in de Drentsche venen en werd krachtdadige nulp noodig geoor- deeld. Schrijver dezer regelen was in de ge- iegenheid om de uiterst primitieve woonhui- zen (bij velen niet meer dan een hut), waar- in men met een gezin moet leven, te aan- schouwen. In dit blad is gebleken, dat een deel der bewoners werk heeft gevortden bij de N. V. Philips Gasgloeilampenfabriek in Eindho ven en hoe de menschen hunkeren naar een betere woning, doch bovena! meer ontvang- sten en betere voeding, want de ondervoeding staat op veler gezichten te lezen. Ook werd gemeld dat het Rijk werken on derneemt om de werklooze arbeiders aan werk te helpen en dat er wegen worden aangelegd op piaatsen, waaraan nog in geen jaren be- hoefte bestaat. Ik wil niets aidingen op de zoo noodige hulp die hier verleend wordt, doch meen dat op eer andere wijze veel meer productievc arbeid kon verricht worden, zoo noodig (en dit zal wel noodig zijn) met be- hulp van de Regeering. Ik heb hier op het oog het inrichten van de dalgronden voor den tuinbouw, waarop ondernemende tuindcrs een bestaan en arbeiders wevk kunnen vinden. Ik heb tot mijn groot genoegen gezien dat er te Nieuw-Amsterdam reeds een begin is ge maakt met de cuituur van aardbeien e.a. grocnte en vernomen dat een vcilingsveree- niging zal worden opgericht. Pogingen zul len volgen om de exporteurs op de markt te krijgen. De gunstige figging bij de Duitsche spoorlijn is een gelukkig vcrschijnsel vcor den afzet van grcente en fruit. Wat 's morgens geplukt of gerooid is, kan nog den zelfden dag aan de Duitsche veiling zijn en met hee. wat minder kosten dan het product dat oj Kennemcr bodem gcteeld wordt, De gronden uitstekende teelgronden di-. bij uitnemendheid voor grootcultuur van groente cn fruit geschikt zullen zijn kos ten daar 1400 a 1700 per hektaren en cp iets meer afgelegen plaatsen kan men reeds voor 800 a J 1200 tevecht. Op initiatfef van clen cnvermceiden rijks- tuinbouwconsulent Heemstra wordt daar reeds gewerkt om de intensieve cuituur nicer ingang te doen vinden, maar er bestaat nog groote behoefte aan technische leiding, die, als de cuituur toeneemt, zich nog meer zai doen gevoelen. Zonder twijfel ligt hier voor energieke tuinders met een klein bedrijfskapitaa! een arbeidsveld braak en voor bestrijding van werkeloosheid was het te wenschen dat de Regeering tot daadwerkelijkc hulp bereid werd gevonclen. De Drentsche Venen konden dan worden een bloeiende streek met mooie geriefelijkc woningen voor tuinder en arbeider. Zonder twijfel is dit te bereiken, want de grond is geschikt vcor tuinbouw, niet duur (integen- deel) en is gunstig gelegen voor vervoer naar Duitschland. Ongetwijfeld zou een groot deel der arbei ders die daar gewonnen en getogen zijn, de veenstreken verkiezen boven een verhuizing naar elders en voor een overprcductie zou niet te vreezen zijn, want onze groote nabuur kan heel wat grcente cn fruit plaatsen. G. S. PURMEREND, 1 Sept. 1925. ,.Afslag- vereeniging Beemster, Purmeren i en Om- streken". Aardappelen 0.98—/ 1.46 per zak 25 K G.; Slaboonen 0.25—/ 2.95 per zak 15 K.G.; Snijboonen 1.55—/ 4.35 per zak 15 K.G.; Pruimen 0.56 per K.G.; Kom- kommers 0.38 per 100; Tomaten 0.14 per K.G.; Bloemkool 5.30—/ 20.20 per 100; Roode Kool 3.204.90 per 100; Spina- zie f 0.70 per mand (5 K.G.); Andijvie 2.90 per 100 krop; Bieten 16 per 1000: Uien 1.35-/ 1.50 per 2 5K.G.: Prei 4.70 per 100 bos; Druiven 0.54 per K.G. Peren: Clapp's Favorite 42—65 ct. per K.G.Seig neur d'Esperen 5.40—/ 6.70 per 100 K.G. Marktberichten BROEK OP LANGENDIJK, 1 Sept. '25. Bloemkool le s. 32—/ 43.20, Bloem kool 2e s. 6.5010.70 per 100 st.Roo de Kool f 1.30—/ 3; Gele Kool 1.40— 3.40; Witte Kool (vroege) f 0.901.50; Uien 4.80—/ 5.40; Drielingen 5.70 6.60; Nep 14.90—/ 17; Slaboonen 12.3015.20; Rammenas 4; Schotsche muizen 4; Due of York f 4.404.60; Blauwe 4.905; Drielingen 5.50; Kleine 1.40, alles per 100 K.G. Aanvoer: 9800 stuks Bloemkool; 120000 K.G. Roode Kool; 47500 K.G. Gele Kool; 161000 K.G. Witte Kool (vroege); 6600 K.G. Drielingen; 906 K.G. Slaboonen; 1000 K.G. Rammenas; 5700 K.G. Aardappelen. BOVENKARSPEL, 1 September '25. „De Tuinbouw". Heden besteedde men voor: Bloemkool le s. 23—/ 40, 2e s. 11— 20.50, 3e s. 1.20—/ 0.60; Roode Kool 1—/ 2.80; Witte Kool 0.901.30; Gele Kool 1.70—/ 2.80; Uien 2.10— 2.40; Drielingen 3.20; Nep 7.80— 8.60; Enkele Slaboonen 1.20—/ 2.20; Dubbele Slaboonen 1—/ 1.60; Augurken: 0.30, 0.20, 0.11, 0.05 en 0.02. Aardappelen: Gr. Ideaal 1.95—/ 2.05; Kl. Schotsche 3.50; W. Due 2—/ 2.35; Bonte 2.10; Blaqwe 1.90—/ 2.10. WARMENHUIZEN, 1 Sept. 1925. Schot sche Muizen 5.305.70; Blauwe Aard appelen 3.76f 4.40; Bloemkool le s. 26.60; Roode Kool 1—/ 1.90; Witte Kool 1.10—/ 1.20; Nep 14.60—/ 15.30; 10 99 3.54 5.46 788 9)6 1140 1213 1348 1483 1680 1828 2040 2159 2286 2573 2615 2776 3112 3337 84 1639 3742 3872 4057 4201 4411 ■1540 4618 1719 4040 5086 5160 5388 5621 5751 5889 6075 6288 6423 6,51 5 6503 761 7054 172 339 7442 7527 7714 7016 800') SI 39 8300 8410 8522 8594 8822 9032 9136 0250 9374 9620 9001 10004 10118 10227 10323 10662 10766 10951 11000 11281 11433 11770 11006 12080 12236 12540 12753 12898 13034 13226 13418 13552 13687 13765 14050 14169 14385 14656 14847 14985 15125 15404 15608 15830 16018 16341 16433 16550 16761 16898 17269 17476 17727 17966 18209 18418 18615 18766 18981 19143 19293 19441 19682 19708 10870 10016 20318 20539 20674 20753 439STE STAATSLOTERIJ. Trekking van Dinsdag 1 Sept. 4e klasse le lijst. Prijzen van 65. 16 257 35S 576 S!0 910 1170 1231 1364 1484 1711 1811 2042 2102 23S8 2576 2634 2S17 3118 3416 3586 3660 3763 3903 4075 4202 4446 4560 4633 4757 4953 5089 5182 5445 5631 5768 5935 6096 6325 6461 65 IS 6601 6762 7072 718S 7349 7469 7550 7719 7018 8038 S20S 8303 8465 8545 S6A0 8857 0069 9137 9272 9381 9641 9917 10037 1.0128 10244 10495 10665 10849 10953 11115 11316 11523 11788 11968 12090 12258 12586 12816 12006 13044 13272 13450 13553 13710 13791 14059 16199 14431 14678 14865 15005 15210 15427 15634 15888 16206 16360 16464 16554 16766 16927 ,17304 17507 17842 18014 18227 18459 18637 18859 19058 19155 19300 19449 19695 10701 19894 20021 20394 20597 20692 20818 19 286 384 588 813 954 1185 1235 1390 1493 1715 1,915 2065 2223 2448 2577 2635 2851 3192 3418 3601 3678 3814 3929 4083 4204 4482 4568 4647 4762 49S2 5033 5188 5517 5644 5782 5966 6174 6359 6477 6546 6670 6789 7112 7230 73o2 7473 7550 7732 7942 8069 8256 8347 8468 8552 S626 8868 9089 9151 9281 «458 9700 9043 10041 10141 10247 10509 10703 10861 10072 11181 11329 11531 11821 11973 12139 12326 12609 12831 12019 13048 13364 13464 13622 13741 1379J 14064 14314 14461 14741 14873 15028 15229 15452 15653 15909 16220 16368 16468 16586 16769 16957 17360 17568 17866 18032 18281 18504 18648 18884 19072 19199 19348 19466 19720 19822 19020 20184 20404 20599 20704 20877 31 305 401 648 847 975 1192 1240 1403 1501 1736 1954 2066 2252 2529 2578 2758 2951 3197 3503 3609 50S5 3839 39.55 4119 4236 4492 4570 4657 4795 5037 5123 5237 5529 5645 5599 5987 61 SI 6372 6496 6556 6677 6973 7150 7260 7376 7487 7573 7776 7956 SOS I 8265 8365 8474 8556 8631 S«58 9094 9160 92S7 9495 9702 9946 10048 10167 10270 10529 10707 10872 11008 11186 11390 11575 11833 12013 12200 12364 12631 12834 12933 13106 1392 13515 13662 13752 13828 14081 14327 14486 14761 14877 15058 15278 15510 15740 15921 16312 16398 16504 16647 16793 17007 17436 17585 17893 18045 18287 18506 18703 18917 19098 19207 19355 19512 19723 19839 19959 20205 20463 20600 20714 20884 33 308 446 654 887 1058 1197 1303 1441 1532 1782 1957 2073 226-1 2550 2584 2765 2987 3215 3521 361S 3702 3862 3974 4132 4327 4495 4585 4668 4799 5056 5132 5293 5540 5723' 5837 5996 6224 6386 6498 6565 6689 7028 7168 7269 7384 7524 7579 7786 7959 8133 8286 8386 8476 8570 8651 S990 9098 9178 9319 9500 9703 9951 10094 10170 10275 10612 10713 16003 11029 11195 11407 11588 11861 12027 12214 12402 12655 12841 12944 13115 13400 13541 13664 13759 13989 14116 14350 14497 14764 14937 15073 15281 15551 15747 15747 16326 16399 16513 16730 16832 17088 17438 17597 17902 18166 18318 18582 18743 18928 19115 19213 19389 19601 19732 19850 19974 20211 20475 20635 10721 20962 65 342 526 779 891 1075 1209 1315 1468 1606 1790 1981 2143 2267 2561 2594 2771 3046 3279 3558 3627 3703 3867 3977 4158 4358 4532 4587 4710 4800 5076 5146 5387 5600 5731 5869 6022 623# 6412 6510 6592 6730 7034 7169 7270 7439 7526 7659 7872 7974 8138 8287 8404 8508 8575 8764 9002 9113 9189 9326 0565 9855 9952 10114 10208 10291 10627 10733 10925 11053 11202 11411 11750 11900 12031 12231 12530 12686 12863 13012 13133 13405 13551 13684 13762 14008 14120 14365 14542 14796 14953 15107 15389 155S6 15798 16011 16332 16418 16524 16734 16861 17209 17471 - 17678 17936 18179 18408 18596 18761 18972 19139 19268 19425 19645 19754 19860 20012 20284 20488 20639 20738

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1925 | | pagina 6