H "1
51
Gemengd ITieiiws
WEET GIJ DIT WEL?
K
15
de
of
de
g<
H
B
lei
wi
N
ve
m:
W
M
zii!
St
vd
w<
pe
fit
dc
la
de
Oi
ui"
mi
dc
W
Ni
de
II1 be
w;
is
rei
zc
se
ki
te!
- al;
ve
let
vo
de
de
st<j
cn
I C.;'
de
he
nd
H|.| eei
5
Di
11'
jet
tei
•cr
te
?4'«
•gt.
sh
H
Si
he
tei;
tu
rn;
A)
Lii
<da|
BKB mi
af
Z1
tc
na
to;
tel
ioi
lijt
oe rangestraat gescTfaad wordt als men efa'ar
krijgt asphlat met tiottoirs. Men zal geen
umfovmiteit krijgen omdat niet alle bewo-
ners meegaan en bet aspect zal er door lee-
lijker worden. Sipr. is overtuigd dat men over
lerakel1 jaren een dergelijk besluit zal betreu-
ren. Ilet vcrkeersbelang weegt voor spr. ook
wel zwaar. Wantieer de Langestraat geas-
phalteerd wordt zal men, berei'keni dat bet ver
keer naar de Langestraat getrokken wordt
en dan krijgt mm weer die kwestie van bet
doodloopen aan het einde van de Langestraat
Op de finaneieele bezwarem wil spr. toch
ook wel wijzen. Spr. is niet bereid, ate bewe-
ring, dat het duurste plan het goedkoopste is,
te accupteeren. Toen enkele maanden geleden
verschillende groote plannen in den raad
kwamen, zeidte de raad ,,zoo kan bet niet
doorgaan, dat is ondoenlijk voor onze stad."
Spr. ziet het oogenblik komen dat de meer
derheid, die de plannen tegelij'k te duur vond,
die plannen een voor een in de wacht zal
latem sleeipert.
Spr. vindt dEt onverantwoord1. Hij zal dan
ook stemmen voor het goedkoope plan van
22000.—.
De beer K e ij s p e r was bet met den voor-
ziter en Mr. Kusters over het verkeer in de
Langestraat niet eens.
Spr. oordeelde het niet van veeT belang
van de Langestraat een modernen verkeers-
weg te maken, al wil hij daar dan bijvoegen
voor voetgangers. Het is juist dat uit de
Langestraat bet groote verkeer zooveel mo-
gelijk moet worden weggehoudeni, maar dat
beteekent niet, dat het rij verkeer daar geheel
geweerd moet worden. Voor de rustige wan-
'delaars is het echter noodzakelijk om die stoe-
pen door trottoirs te vervangen. Met Mr.
Kusters is spr. het wel eens dat asphalteering
het rijtuigverkeer in de hand zal werken. Spr
zal dan ook voor plan 2 stemmen.
Mr. Kusters: Nu iemand voor plan
3 (Gelach.)
De heer V o g e 11 a a r was wat die schoon-
tieidskwestie betreft van oordeel, dat men
veelal rnooi vindt hejgeen men gewoon is om
te zien en daarom hetgeen moet komen bij
(Voorbaat afkeurt. Het is wel eigenaardig dat
verschillende mensehen die over de schoon-
heid van de stoepen roepen, zoodra
iij een- huis willen veranderen of verkoopen
absoluut geen voorwaardten maken om de
stoepen te behoudlen. Dan geldt het aspect
van de Langestraat niet, die belangaa zijn
hij hen volstrekt niet veilig. Bovendien kan de
igemeente er niets aan doen dat het karakter
van een straat langzamerhand verandert en
spr. oordeelt dat de bestrating daarbij moet
'aanpassen.
De uitgaven voor het lste en 2e plan ver-
schillen belangrijk bij de beidte anderen,
maar als men de levensduur in aanmerkiing
neemt dan is het verschil per jaar niet be-
dangrijk hooger. Spr. zal dan ook niet voor
plan drie, maar voor plan vier stemmen
De heer Sietsma deelde mede, dat hij
in, le instantie uit finaneieele overwegingen
voor het 2e plan was n.l. voor trottoirs met
bestrating van klinkers. Spr. oordeelt, dat de
straat op den duur bestemd is een flinke win-
kelstaat te worden. De particuliere huizen
verdwijnen de een na de ander. Spr. wees op
de huizen van Ds. Vinke en Mr. Verdam.
Aan de hand van attesten van den Hoo-
gen Raad meende spr. te moeten betwijfelen,
of de raad het niet in de hand heeft om de
stoepen weg te doen. Op art. 135 van de ge-
meentewet zijn verschillende commentaren
Er bestaat een arrest van den Hoogen Raad
waarin staat, dat de gemeenteverordening op
openbare wegen ook van toepassing is op
gronden die in eigendom behooren aan bij-
zondere personen. Spr. las in de bouw- en
woningverordening van Alkmaar, dat ook
stoepen genoemd worden onder de openbare
wegen en spr. concludeert hieruit, dat geen
enkele eigenaar zich kan verzetten tegen het
wegnemen van de stoepen. Spr. herinnerde
nog aan een arrest van den Hoogen Raad
uit den laatsten tijd. In Leeuwarden stond
men voor hetzelfde geval. Een van de per
sonen, die gelast werd om een stoep weg te
nemen vocht in hoogste instantie de zaak uit.
16 October 1922 wees de Hooge Raad arrest
en verwierp het beroep van den eigenaar, die
verplicht werd zijn stoep op gelijke hoogte
als het trottoir te leggen.
Mr. S 1 u i s oordeelde dit een kwestie
van later zorg. t
De heer Sietsma had zich verklaard
voor plan twee, maar in de finaneieele com-
missie werd niet de berekening van den le
vensduur naar voren gebracht. Thans is
spr. gebleken, dat er een verschil bestaat
van ongeveer f 540.per jaar en op grond
van dit geringe verschil is spr. omgedraaid
en kon hij zich met plan vier vereenigen.
Den heer Ringers deed het genoe-
gen, dat het college het er eenstemmig over
eens was, dat er iets aan de Langestraat
moest geschieden. Toen gevraagd werd, wat
er aamgedaan moest worden stond de plat-
tegrond van de stad voor het oog en wij wis-
ten, dat Alkmaar de Langestraat als hoofd-
straat heeft. Door alle uitbreidingen been is
het de hoofdstraat gebleven en zoo als spr.
de zaak ziet, zal het de hoofdstraat blijven.
Op de vraag wat er moet gebeuren ligt het
antwoord dus voor de hand, dat wij zouden
doen wat de hoofdstraat toekomt. De Lange
straat is niet nicer de woonstraat van de vroe-
gere eeuw, maar het centrum van een winkel-
stad. Wij moeten de stad dus laten aanslui-
ten aan hetgeen de winkels daar vragen en
degenen, dre in de winkelstraten moeten we-
zen. Wij als meerderheid meenden dan ook
het voorstel te moeten doen er trottons met
een asphaltstraat te maken, opdat de Lange
straat de hoofdstraat zal blijven.
Wij stuitten op de bezwaren, die heden-
middag werden ontwikkeld. Wij moeten de
stoepen aantasten, maar omdat de woon
straat is verdwenen en de winkelstraat ver-
rezen, daar moeten wij die offeren om de
straat te doen bean two ord en aan de bestem-
ming die daaraan gegeven is. Wij moeten
aansluiten aan hetgeen de tijd eischt. Wij
willen het doorgaande verkeer rondom de
stad leiden, maar wanneer de wandelaars
rustig op de trottoirs wandelen, dan willen
wij op de asphaltstraat ook wel zien de en
kelingen, die met hun auto's niet in haast de
stad doorgaan, aangezien onze stad daar
voordeel van zal trekken. De verkoop zai
daardoor worden bevorderd. Een groot deel
van de bewoners hebben hun stoepen reeds
beschikbaar gesteld. Anderen willen dit niet.
'doch spr. vertrouwt er cp, dat zij als tot
wegnemen wordt besloten wel zoo'n bui-
gerzm zullen betrachten, dat zij zullen zeg-
gen „ik wil niet alleen blijven staan, maar
ook medewerken aan het bevorderen van de
belangen van de hoofdstraat in de stad". Spr.
is niet voor onteigening en wil liever de stoe
pen, die boven het niveau liggen voorloopig
laten liggen. Met belangstelling nam spr.
overigens kennis van de inlichtingen van den
heer Sietsma. Ze kunnen misschien in de toe-
komst gebruikt worden, doch voorloopig wil
hij het mcer in de burgerzin zoeken, dan met
den sterken arm.
Spr. wees nog op de becijfering van den
levensduur van de plannen. Deze'zijn maar
niet zoo opgezet maar berusten op gegevens
en statistieken uit Amerika. In Amsterdam
worden groote proeven uitgevoerd. Op grond
van proeven genomen op de Stadhouders-
kade neemt men aan dat de levensduur van
een asphaltbestrating minstens dertig jaar
zal zijn. Bovendien blijft altijd liggen de on-
derbouw daar beton niet aan slijting onderhe-
vig is, zoodat bij vernieuwing men nooit zoo
duur zal uitkomen. Spr. gaf den heer Keijs-
per, die wel met trottoirs wilde meegaan, in
overweging om voor de asphaltbestrating te
stemmen, aangezien dit de bestrating is, die
de stad noodig heeft.
De heer G o v e r s herinnerde er aan,
dat, toen de „briks" gelegd werden, er Lai van
klachten van buiten kwamen, dat ze met
paarden moeilijk te bereiden waren. Spreker
vreesde van asphal nog grooter moeilijkhe-
den. Ook oordeelt hij dat asphalteering een
drukker autoverkeer zal brengen. Spreker
vroeg voorts nog hoe de eigenaren verplicht
moeten worden bij het maken van de trot
toirs de onderdeelen van hun huis in orde te
maken. Wanneer het mogelijk was dan zou
spreker van de groote kerk tot de Krebbe-
steeg de stoepen willen behouden. De winke-
liers gunde hij verder gaarne de trottoirs.
Mr. Kusters: „Dit is plan vijf' (Ge
lach).
De heer G o v e r s erkende, dat het loo-
pen van de eene stoep op de andere niet zoo
gemakkelijk is als het gaan langs een trot
toir. Hij verklaarde zich voor plan twee, mits
de mensehen in de Langestraat tot de Kreb-
besteeg van hun stoepen geen afstand behoe-
ven te doen.
Mr. Leesberg had voor het eerst de
deputatie ontvangen die verzocht de Lange
straat in orde te maken op een wijze, zooals
de meerderheid van het college dit voorstelt
Spr. was van meening, dat die burgers
naast het geval van eigenbelang ook wel ge-
voelen voor de schoonheid van de stad. Hij
vroeg of de Kennemerstraatweg met trottoirs
nu leelijker is dan vroeger. De burgemeester
heeft gezegd, dat hij voor het wegnemen van
de stoepen is als het verkeer in de Lange
straat zoo druk is als in de Kalverstraat. Des
avonds tusschen zes en acht uur gelijkt het
er wel op (Gelach). Er is daar dan zeer ze-
ker een druk verkeer. Thans is de Lange
straat niet gevaarloos voor voetgangers. Het
is nuttig dat daar een behoorlijk geregeld
verkeer komt voor rijverkeer en voetgangers.
Zij, die over schoonheid pr-aten moeten be-
denken dat de bestrating moet aanpassen aan
de huizen. Wanneer men objectief oordeelt
dan zal men moeten erkennen dat asphaltee
ring met trottoirs beter aan het tegenwoor-
dige stadsbeeld-aan past.
De heer Westerhof ontkende ook
dat de stoepen nog bij de Langestraat behoo
ren. Zij behoorden bij de oude patriciershui-
zen maar niet bij de winkels die in verband
met de bovenstukken leelijk zijn. Boven ziet
men antieke gevels, aan de straat de moderne
winkelgevels en daar beneden de antieke stoe
pen. Dat is verkeerd. Bij de moderne winkel
behoort in ieder geval het moderne trottoir.
Men loopt nu niet veilig in de Langestraat.
De voetgangers hebben recht daar rustig te
kunnen wandelen en de stoepen zijn wel ge-
schikt voor oefeningen om stijfheid tegen te
gaan maar niet om op te wandelen. Wij zijn
een van de steden waar nog geen asphaltee
ring is toegepast. Ook spreker gevoelt voor
het schoone door het voorgeslacht voortge-
bracht. Dit geldt cok voor den Raad. Er was
geen verschil toen voor het behoud van de
Groote Kerk een offer moest worden ge
bracht. Waar wij een gevel kunnen bewaren
doen wij dat, maar is een stoep een monu
ment van bouwkunst? Het is slechts een her-
innering aan een ouden tijd. Een stoep past
slechts bij een oud patriciershuis, maar be
hoort niet bij winkelhuizen. Dat men aan de
winkelhuizen de oude bovenpuien hand-
haaft geschiedt uit bezuiniging, maar een
moderne pui met een oude bovenbouw vloekt
met elkander. Wie voor het schoone gevoelt
wil het geheel behouden, maar gaat geen
stoepen bewaren. De nieuwe tijd vraagt voor
voetgangers een rustige gelegenheid om te
wandelen. De moderne tijd eischt asphaltee-
■ring, die in ieder geval mooier is dan de klin-
kerbestrating. Het verschil is slechts 510
per jaar en waar het de hoofdstraat geldt
van de stad daar meende spreker dat het
stadsbelang vordert dat dit offer wordt ge
bracht.
De heer Sietsma vroeg wie de reparatie
in de stad moet bekostigen aan den telefoon-
kabel en de waterteidingbuizen.
De heer Ringers zeide dat andere bepa-
iingen gemaakt moeten worden en dat die
kosten door de betrokkenen gedragen moeten
worden.
De v o o r z i 11 e r bevestigde, dat de ge-
meente daarvoor bet tarief vaststelt en dat
dus het Rijk de werkzaamheden voor den tele-
foonkabel en het waterleidingbedrijf voor die
aan de vaterbuizen zal hebben te betalen.
Mr. Sluis had gehoord, dat met het oog
op het vcrkeersbelang ook de stadhuisstoep
zal moeten verdwijnen.
De heer G o v e r s vpeg nog een ant
woord op zijn vraag wie het in orde brengen
van de ingangen van de huizen had te bekos
tigen. Spreker drong overigens op een spoe-
dige uitvoering aan.
De heer Ringers zeide dat Mr. - Siuis,
als hij de teekeningen had gezien, zijn vraag
niet had behoeven te stellen. Natuurlijk blijft
de stadhuisstoep behouden.
Aan den heer Govers antwoordt spreker,
dat de kosten voor het in orde maken van de
ingangen van de huizen in het werk zijn be-
groot. Het ligt in de bedqeling het werk nog
dit jaar voor te bereiden en daarmede in Ja-
nuari te beginnen, om daarmede in het zo-
merseizoen gereed te zijn.
De v o o r z i 11 e r had het gevoel dat de
Raad plan 4 zal aannenien. Spreker deed het
voorstel plan 1 uit te voeren.
De lieer K e ii s p e r deed het voorstel om
plan 2 ter hand te nemen, welk voorstel al
leen door den heer Govers werd gesteund en
dus niet in stemming' kon worden' gebracht.
Het meerderheidsvoorstel van B. en W.
kwam hierop in stemming en werd met 14 te
gen vijf stemmen aangenomen.
Tegen stemden: Mr. Sluis, Mr. Offers, de
heeren Thomsen, Govers en Mr Kusters.
Voor stemden de heeren Van Slingerland,
Veen, Plevier, mej. Carels, mevr. Westerhof-
Koopal, de heeren Ringers, Vogelaar, Keiis-
per, Klaver, Sietsma, van Drunen, Wester-
hof. Mr. Leesberg en Bak.
De Langestraat krijgt dus aan weerszijden
een trottoir van 3 M. breedte en wordt in
het midden over een breedte van 6 M. geas-
phalteerd.
VOORSTEL TOT RESTAUR ATI E VAN
DEN STADHUISTOREN.
In de gister door ons gepubliceerde bijlage
aoen B. en W. het voorstel te besluiten tot het
maken van een nieuwen bovenbouw van den
Stadhuistoren, volgens het ontwerp van den
architect Jan Stuyt, en ons daarvoor boven
de reeds toegestane som een crediet te ver-
leenen van 6000.—, nader te regelen bij
suppletoire begrooting.
net voorstel werd aangenomen.
Mr. Sluis vroeg aanteekening dat hij
tegen heeft gestemd.
VOORSTEL TOT HET VERLEENEN
VAN ONTHEFFING VAN EENE BEPA-
LING DER BOUW- EN WONING
VERORDENING.
In bijlage 134, gister door ons geplaatst,
stellen B. en W. voor ontheffing te verleenen
r an het verbod in de eerste alinea van art. 28
der bouw- en woningverordening, ten behoe-
ve van het stichten van eene werkplaats op
het terrein gelegen achter den- Fabrieksweg,
kadastraal bekend in deze gemeente in Sectie
C nr. 3198, door J. P. Bijl alhier.
Z. h. s. aaingenomen.
VOORSTEL TOT WIJZIGING OVER-
EENKOMSTEN INZAKE GEBRUIK
SLACHTHUIS DOOR DE BUITEN-
GEMEENTEN.
In bijlage 133, die wij gister publiceerden
doen B. en W. het voorstel de door de buiten-
gemeente betaalde vergoeding met 25 pCt. te
verlagen.
Als voren.
AF- EN OVERSCHRIJVING BEGROO
TING EN REKENING BURGERWEES-
HUIS, REKENING AFD. ALKMAAR
DER N. H. VEREENIGING „HET
WITTE KRUIS" MET DIE vXn DE
ONDER-AFDEELINGEN VOOR HUIS-
VERZORGING EN TUBERCULOSEBE-
STRIJDINQ, DIENST 1924.
B. en W. stellen den Raad voor te besluiten:
a. machtiging te verleenen aan het Best uur
van het Burgerweeshuis tot het verrichten
van de gevraagde af- en overschrijvingen
op zijne begrooting voor 1924, tot een
een bedrag van 996.27
b. goed te keuren de rekening van het Bur
gerweeshuis over 1924, in ontvang en
uitgaaf met 17564.54;
goed te keuren de rekeningen over 1924
van:
1. de afd. Alkmaar der N. H. Vereeni-
ging „Het Witte Kruis" in ontvang
op 10687.70, in uitg. op /10567.30,
batig saldo 120.40;
de onderafdeeling Tuberculosebestrij-
ding der sub 1 genoemde afdeeling in
ontvang op 6276.11, in uitgaaf op
5176.87 id, batig saldo 1099.23hi.
3. de Commissie voor Huisverzorging
(onderafdeeling- der sub 1 genoemde
afdeeling) in ontvang op 4018.73,
in uitgaaf op 4127.99, nadeelig sal-
do 109.20.
Als voren.
VOORSTEL TOT HET VERLEENEN
VAN UITSTEL AAN DE N. V. STADS-
TRAM VOOR DE BETALING VAN DE
AFLOSSINGSTERMIJN.
B. en W. doen in bijlage 142, in ons num-
mer van gister geplaatst, het voorstel aan
het bestuur van de Stadstram toestemming te
verleenen om de betaling van de in 1925 ver-
schuldigde aflossing tot 24 Juli 1926 uit te
stellen.
Mr. Kusters had in de stu-kken gezien,
dat ook een subsidie van f 500 per maand
wordt gevraagd en stelde daarom aanhou-
ding voor, opdat B. enW. daarover ook prae-
advies uitbr-engeni.
De v o o r zi 11 e r deelde mede, dat B en
W. daarover afwijzend' willen beschikk-en.
Mr. I< u s t e r s betoogde dat men toch
een kant heen moest en bleef zijn voorstel
handhaven.
De v o o r z i 11 e r deelde mede, dat een
bes-preking had plaats gehad. B. en W. heb
ben gezegd geen bezwaren meer te zullen
maken tegen oinwisseling bij de Ned. Bank,
aangezien dit voor de tram een besparing
geeft. Men wil dit juist nu eens afwacbten.
Mr. Kusters herinnerde er aan, dat
er juist bezwaai was gemaakt tegen't omwis-
selen en vond de gevolgde methode niet juist.
De v o o r z i 11 e r was dit ontgaan.
Spr. had geen bezwaar tegen aanhouding.
Mr. Sluis oordeelde dat als er geen ver-
zoek is om subsidie dte raad het voorstel wel
kan aannemen.
Spr. had geen bezwaar tot aanhouding
omdat wel vast stond dat dit deel van het
verzoek zou worden ingewilligd. (Ontken-
ninge-n).
Tot aanhouding werd besloten.
De vergadering werd hierop gesloten.
439ste STAATSLOTERIJ.
Trekking van Donderdag 1 October
5de klasse 1 lde lijst.
c.
2.
Prijzen van 70,-
IS
71
138
182
265
290
341
353
381
399
448
544
567
612
761
867
892
1023
1206
1298
1353
1404
1419
1439
1497
1544
1562
1629
1709
1786
1823
1871
1925
1990
1992
2005
2023
2035
2092
2093
2188
2272
2297
2353
2426
2468
2484
25 IS
2798
2877
3029
3076
3115
3201
3208
3372
3377
3562
3637
3697
3754
3817
3865
3875
3916
3971
4055
4074
4076
4170
4305
4322
4335
4479
4600'
460S
4620
4735
4741
4777
4819
4827
4829
4907
4968
5064
5195
5292
5318
5330
5361
5402
5503
5512
5553
5564
5677
5748
5772
5778
5828
5877
5911
5930
5936
6010
6334
6697
6712
6827
6878
7148
731S
7407
7410
7458
7534
7554
7571
7574
7587
7596
7672
7896
7989
8155
8175
8178
8197
8206
8253
8350
8397
8406
8579
8637
8672
867S
8707
9009
9336
9443
9459
9637
9771
9804
9867
10104
10157
10184
10306
10347
10441
10487
10576
10587
10694
10704
10816
10958
11039
11060
11238
11292
11324
11450
11482
11555
11557
11563
11705
11914
11922
12051
12132
12299
12344
12604
12627
12703
12835
12844
12893
12909
12975
13023
13253
13321
13332
13431
13437
13580
13696
13712
13727
13780
13796
13830
14025
14310
14351
14510
14524
14624
14652
14664
14774
14800
14802
14826
14836
14920
14946
15041
15065
15071
15068
15185
15266
15299
15302
15417
15429
15509
15676
15741
15796
15848
15911
16267
15937
16314
16041
16396
16060
16481
16084
16677
16092
16745
16819
16846
16853
16872
17036
17177
17226
17294
17355
17394
17421
17444
17658
17857
1792b
17948
18002
18104
18129
18137
18144
18254
18359
18397
18517
18556
1S700
18735
18788
18941
19048
19049
19186
19284
19314
19499
19914
20022
20038
20142
20144
20226
20257
20281
20450
20731
20748
20821
20826
20867
20906
20934
8
150
360
535
808
913
1144
1236
1343
1496
1628
1799
1940
2027
2225
2313
2520
2647
2819
3008
3101
3283
3628
3854
3989
4268
4494
4748
4955
5128
5643
5797
5970
6095
6226
6312
6342
6573
6682
6844
6960
7231
7470
7689
-7879
8042
8214
8336
8568
8662
8910
9014
9212
9454
9659
9738
10025
10131
10309
10508
10688
10874
11151
11502
11614
11766
11907
12075
12347
12632
12921
13234
13445
13666
13955
14222
14349
14453
14584
14772
15035
15304
15574
15736
16024
16145
16201
16365
16511
16895
17095
17257
17447
17623
17871
18077
18286
18434
18695
18809
18997
19310
19680
19857
19989
20098
20298
20442
20620
20732
20851
5de
16620
Nieten.
36
59
134
147
190
269
298
327
456
494
512
530
715
716
775
791
841
843
861
899
1030
1046
1080
1122
1175
1180
1188
1230
1292
'1328
1340
1342
1400
1417
1434
1478
1554
1579
1589
1614
1648
1653
1693
1741
1848
1859
1929
1931
1974
1975
1988
2015
20
180
444
620
S23
931
1160
1260
1380
1533
1641
1826
1951
2122 2170 2183 2214 2215
2230 2245 2273 2290 2300
2327 2384 2441
2625
2587 2598
2678
2470 2505
2630 2632
2863
3011
2736 2763 2797 2814
2876 2891 2905 2976
3042 3069 3084 3094
3102 3143 3242 3260 3270
3296 3342 3396 3456 3566
3694 3696 3725 3734 3812
3868 3902 3906 3940 3982
4006 4015 4078 4103 4183
4314 4338 4371 4398 4474
4556 4578 4622 4628 4696
4790 4840 4881 4892 4945
5002 5038 5041 5062 5096
5152 5253 5272 5341 5368
5666 5712 5740 5759 5760
5836 5864 5882 5906 5915
5982 6015 6028 6050 6078
6123 6159 6177 6189 6206
6236 6252 6275 6285 6296
6315 6323 6324 6327 6329
6391 6453 6466 6566 6569
6574 6613 6629 6670 6671
6686 6743 6745 6765 6823
6885 6901 6926 6933 6936
6964 7053 7100 7206 7228
7248 7282 7356 7400 7429
7496 7551 7578 7658 7678
7737 77SO 7811 7840 7850
7884 7898 7903 7939 7973
8079 8093 S150 S161 8212
8251 8262 8273 S282 S2Q7
S367 S375 8433 8445 8488
8591 8592 8602 S624 8643
<8685 8689 8724 8736 8906
8932 8942 8952 89899003
904S 9051 9066 9130 9208
9239 9337 9368 9387 9402
9478 9521 9550 9562 9570
9667 9671 9712 9713 9715
9885 9956 9968 9969 9989
10029 10033 10035 100S3 10097
10132 10188 10222 10240 10276
10312 10328 10428 10496 10506
10512 10513 10549 10578 10607
10710 10717 10749 10793 10844
10876 10937 1Q993 11014 11042
11190 11322 11348 11369 11456
11535 11541 11561 11586 11613
11626 11642 11656 11675 11691
11814 11830 11834 11856 11874
11921 11977 11990 12005 12020
12128 12140 12169 12292 12296
12363 12430 12515 12533 12629
12645 12751 12770 12858 12872
13001 13037 13057 13143 13216
13250 13263 13270 13279 13413
13590 13638 13645 13647 13649
13700 13733 13783 13803 13854
14024 14035 14148 14202 14216
14238 14287 14301 14311 14320
14367 14398 14411 14438 14443
14456 14460 1447S 14489 14505
14615 14638 14708 14718 147.57
14803 14901 14923 14956 15024
15094 15219 15225 15261 15297
15410 15441 15497 15511 15530
15600 15601 15625 15636 15691
15897 15904 15944 15965 16000
16035 16036 16052 16095 16115
16167 16170 16171 16176 16196
16226 16272 16294' 16322 16337
16382 16401 16426 16448 16383
16546 16599 16606 16622 16625
16930 16968 17010' 17013 17075
17108 17121 17166 17184 17246
17271 17305 17376 17400 17439
17483 17520 17546 17555 17618
17669 17709 17795 17860 17867
17879 17894 17939 17961 17972
1S147 18173 18223 1S266 18273
18324 18340 18360 18391 18432
18534 18563 18616 18638 18693
18710 18722 18745 18753 18791
18833 18892 18901 18955 18965
19045 19046 19220 19294 19304
10311 19427 19511 19603 19609
19715 19728 19844 19851 19854
19883 19915 19931 19952 19984
19993 20000 20013 20028 20033
20117 20124 20154 20176 20268
20322 20362 203S0 20408 20433
20460 20489 20520 20552 20556
20637 20668 20685 20698 20713
20754 20759 20772 20825 20849
20923 20984 20987 21000
klasse, lOdc lijst: No. 16622 moet zijn
No. 3164 70 moet zijn met niet.
SCHRIFETELIJKE VRAGEN.
Van den heer Staalman aan den minister
van financien:
ADVERTEERT IN D E
ALKMRRRSCHECOURRNTI
1. Is het den minister bekend, dat de cir-
culaire van 18 September j.l., no. 3/1878,
van den directeur der Staatsloterij, betref-
fende den verkoop van loten door collecteurs
en collectrices onderling, vele dezer function-
narissen in groote ongeltegenheid heeft ge
bracht vooral ten gevolge van den korten ter-
mijn, welke gesteld is om te voldoen aan de
eischen, die thans blijkens die circulaire als
noodzakelijk wordeii, geacht en zoozeer afwij-
ken van hetgeen sinds vele jaren niet alleen
als toelaatbaar werd beschouwd, maar zelfs
van de zijde der directie der Staatsloterij werd
aangemoedigd?
2. Zoo ja, is de minister dan bereid al-
thans dezen termijn te verlengen, als niet
van de zijde der regeering op andere wijze
aan de thans voor zeer vele collecteurs en
vooral collectrices gerezen bezwaren kan
worden te gemcet gekomen.
Van den heer Schaper aan den minister
van justitie:
Is de minister bereid, zoo dit nog niet ge-
schiedde, een onderzoek in te stellen naar het
cptreden van de politie (rijksveldwacht eu
marechaussee) op 14 September 1925 na af-
loop der. kermis te Schoonoord in Drenthe,
waarbij, volgens mededeelingen van bur
gers, personen tot bloedens toe zijn verwond,
terwijl daartce door deze personen geenerlei
aanleiding is gegeven, en van dit onderzoek
de resultaten mede te deelen?
DOOR ELECTRISCHEN STROOM
GEDOOD.
De timmerman M. K. uit de Oost-
maasstraat te Rotterdam is gistermorgen in
het gebouw van de electrische centraie aan
de Schiehaven aldaar, terwijl hij met een
beitel aan het hakken was, vermoedelijk in
aanraking gekomen met een stuk koper, dat
onder stroom stond. Hij werd op slag gedood.
VERKEERSONGFVALLEN.
De 26-jarige A. B., uit de Van Merlen-
straat in Den Haag, kwam Woensdag per
motorfiets de Nieuwe Schoolstraat aldaar uir
en wouNde Mauritskade oprijden. Op den
hoek werd hij door een auto aangereden De
chauffeur reed met groote snelheid door. Men
weet nog niet, wie hij is. De heer B. werd in
bewusteloozen toestand naar het ziekenhuis
overgebracht.
EEN MOTORSCHOKKER OP DEN
STREKDAM TE SCHEVENINGEN.
Gisternacht omstreeks half-vijf is de mo-
torschokker A. K. 58, uit Urk, bemand met
den schipper L. W. en twee knechts, alle drie
wenende, op het eiland Urk, vastgeloopen op
den strekdam tegenover het paviljoen en -de
Witte Societeit te Scheveriing'en. De vermoe-
de'ijke oorzaak is de mist, die gisteravend is
komen opzetten en zwaar over de kust hing.
Aan land werd men g\-waarschuwd door
het blazen op een misthoorn en het ge-
schreeuw aan boord van het vaartuig.
De seininrichting stuurde dadefijk as-
sistentie; twee motorschokkers en een vlet
probeerden het schip te bereiken. Zij moesten
echter onverrichter zake terugkeeren, daar
het water vallende was.
De visch is van bcod gohaald en vanmor-
gen op de opslagplaats g''wacht.
Het schip is geraakkeliji- te bereiken over
den dam, zoodat er geen gevaar voor de op-
varenden aanwezig is. Het vaartuig zit ge
heel droog. De mogelijkheid is niet uitge-
sloten, dat de schokker Iek slaat.
De schipper zou probeeren vanmiddag om
streeks 2 uur .met' hoog water, vrii te komen
om de reis voort te zetten.
DE ARBEIDSTIJD VGGR VERPLE-
GEND PERSONEEL.
De vorige week heeft de Centraie Nederl.
Amblenaars bond in een onderhoud met den
minister van arbeid aangedrongen op spoe-
dige invoering van den algemeenen maatre-
gel van bestuur, waarbij de arbeidstijd van
het verplegend perscneel geregeld zal wor
den.
De minister deelde mee, dat het ontwerp
nog door twee instanties moest worden be-
oordeeld. Zoodra de desbetreffende rappor-
ten zijn binnengekomen, zou hij zijn conclu-
sie vasfstellen.
DE INBREKERS TE VELSEROORD.
De politie te Velseroord heeft in den Vel-
serpolder nog een groot dorschkleed in be-
slag genomen, dat de inbrekers v. d. Gr. en
O. bij den landbouwer Br. te Velseroord heb
ben gestolen.
Bij het onderzoek is geb'eken, dat O. uit
Purmerend nooit eerder met de politie in
aanraking is geweest. De man is van nette
familie, maar was werkloos; hij is naar IJ-
muiden gegaan om werk te zoeken. Aldaar
ontmoette hij in het Koning Willemshuis v.
d. Gr., uit Den Haag, die toen op een vis-
schersschip voer en O. heeft weten over te
halen met hen inbraken te plegen.
EEN MODELSCHQOL VOOR SCHIP-
PERSKINDEREN.
In tegenwoordigheid van een groot aan-
tal belangstellenden heeft gistermorgen de
opening plaats gevonden van het nieuwe
gebouw der schippersschool en vakschoo!
voor varensgezellen en schippersdocjlters
aan het Dro^gbak te Amsterdam.
lit
H
mi
U!
"VVi'i
*Vcl
Wl
Wl
hei
VOi
Een zaak, die geregeld adverteert, zal
meer bekend raken en meer nieuwe
klanten krijgen, dan een zaak,
die niet adverteert en al
leen maar steunt op
vroegere connec-
ties en ouden
naanw
A
Wilt ge
In Alkmaar
en omstreken
steeds meer bekend
worden, meer de aandacht
trekken, dan kunnen we (J
slechts dien eenen goeden raad geVen: