H "1 51 Gemengd ITieiiws WEET GIJ DIT WEL? K 15 de of de g< H B lei wi N ve m: W M zii! St vd w< pe fit dc la de Oi ui" mi dc W Ni de II1 be w; is rei zc se ki te! - al; ve let vo de de st<j cn I C.;' de he nd H|.| eei 5 Di 11' jet tei •cr te ?4'« •gt. sh H Si he tei; tu rn; A) Lii <da| BKB mi af Z1 tc na to; tel ioi lijt oe rangestraat gescTfaad wordt als men efa'ar krijgt asphlat met tiottoirs. Men zal geen umfovmiteit krijgen omdat niet alle bewo- ners meegaan en bet aspect zal er door lee- lijker worden. Sipr. is overtuigd dat men over lerakel1 jaren een dergelijk besluit zal betreu- ren. Ilet vcrkeersbelang weegt voor spr. ook wel zwaar. Wantieer de Langestraat geas- phalteerd wordt zal men, berei'keni dat bet ver keer naar de Langestraat getrokken wordt en dan krijgt mm weer die kwestie van bet doodloopen aan het einde van de Langestraat Op de finaneieele bezwarem wil spr. toch ook wel wijzen. Spr. is niet bereid, ate bewe- ring, dat het duurste plan het goedkoopste is, te accupteeren. Toen enkele maanden geleden verschillende groote plannen in den raad kwamen, zeidte de raad ,,zoo kan bet niet doorgaan, dat is ondoenlijk voor onze stad." Spr. ziet het oogenblik komen dat de meer derheid, die de plannen tegelij'k te duur vond, die plannen een voor een in de wacht zal latem sleeipert. Spr. vindt dEt onverantwoord1. Hij zal dan ook stemmen voor het goedkoope plan van 22000.—. De beer K e ij s p e r was bet met den voor- ziter en Mr. Kusters over het verkeer in de Langestraat niet eens. Spr. oordeelde het niet van veeT belang van de Langestraat een modernen verkeers- weg te maken, al wil hij daar dan bijvoegen voor voetgangers. Het is juist dat uit de Langestraat bet groote verkeer zooveel mo- gelijk moet worden weggehoudeni, maar dat beteekent niet, dat het rij verkeer daar geheel geweerd moet worden. Voor de rustige wan- 'delaars is het echter noodzakelijk om die stoe- pen door trottoirs te vervangen. Met Mr. Kusters is spr. het wel eens dat asphalteering het rijtuigverkeer in de hand zal werken. Spr zal dan ook voor plan 2 stemmen. Mr. Kusters: Nu iemand voor plan 3 (Gelach.) De heer V o g e 11 a a r was wat die schoon- tieidskwestie betreft van oordeel, dat men veelal rnooi vindt hejgeen men gewoon is om te zien en daarom hetgeen moet komen bij (Voorbaat afkeurt. Het is wel eigenaardig dat verschillende mensehen die over de schoon- heid van de stoepen roepen, zoodra iij een- huis willen veranderen of verkoopen absoluut geen voorwaardten maken om de stoepen te behoudlen. Dan geldt het aspect van de Langestraat niet, die belangaa zijn hij hen volstrekt niet veilig. Bovendien kan de igemeente er niets aan doen dat het karakter van een straat langzamerhand verandert en spr. oordeelt dat de bestrating daarbij moet 'aanpassen. De uitgaven voor het lste en 2e plan ver- schillen belangrijk bij de beidte anderen, maar als men de levensduur in aanmerkiing neemt dan is het verschil per jaar niet be- dangrijk hooger. Spr. zal dan ook niet voor plan drie, maar voor plan vier stemmen De heer Sietsma deelde mede, dat hij in, le instantie uit finaneieele overwegingen voor het 2e plan was n.l. voor trottoirs met bestrating van klinkers. Spr. oordeelt, dat de straat op den duur bestemd is een flinke win- kelstaat te worden. De particuliere huizen verdwijnen de een na de ander. Spr. wees op de huizen van Ds. Vinke en Mr. Verdam. Aan de hand van attesten van den Hoo- gen Raad meende spr. te moeten betwijfelen, of de raad het niet in de hand heeft om de stoepen weg te doen. Op art. 135 van de ge- meentewet zijn verschillende commentaren Er bestaat een arrest van den Hoogen Raad waarin staat, dat de gemeenteverordening op openbare wegen ook van toepassing is op gronden die in eigendom behooren aan bij- zondere personen. Spr. las in de bouw- en woningverordening van Alkmaar, dat ook stoepen genoemd worden onder de openbare wegen en spr. concludeert hieruit, dat geen enkele eigenaar zich kan verzetten tegen het wegnemen van de stoepen. Spr. herinnerde nog aan een arrest van den Hoogen Raad uit den laatsten tijd. In Leeuwarden stond men voor hetzelfde geval. Een van de per sonen, die gelast werd om een stoep weg te nemen vocht in hoogste instantie de zaak uit. 16 October 1922 wees de Hooge Raad arrest en verwierp het beroep van den eigenaar, die verplicht werd zijn stoep op gelijke hoogte als het trottoir te leggen. Mr. S 1 u i s oordeelde dit een kwestie van later zorg. t De heer Sietsma had zich verklaard voor plan twee, maar in de finaneieele com- missie werd niet de berekening van den le vensduur naar voren gebracht. Thans is spr. gebleken, dat er een verschil bestaat van ongeveer f 540.per jaar en op grond van dit geringe verschil is spr. omgedraaid en kon hij zich met plan vier vereenigen. Den heer Ringers deed het genoe- gen, dat het college het er eenstemmig over eens was, dat er iets aan de Langestraat moest geschieden. Toen gevraagd werd, wat er aamgedaan moest worden stond de plat- tegrond van de stad voor het oog en wij wis- ten, dat Alkmaar de Langestraat als hoofd- straat heeft. Door alle uitbreidingen been is het de hoofdstraat gebleven en zoo als spr. de zaak ziet, zal het de hoofdstraat blijven. Op de vraag wat er moet gebeuren ligt het antwoord dus voor de hand, dat wij zouden doen wat de hoofdstraat toekomt. De Lange straat is niet nicer de woonstraat van de vroe- gere eeuw, maar het centrum van een winkel- stad. Wij moeten de stad dus laten aanslui- ten aan hetgeen de winkels daar vragen en degenen, dre in de winkelstraten moeten we- zen. Wij als meerderheid meenden dan ook het voorstel te moeten doen er trottons met een asphaltstraat te maken, opdat de Lange straat de hoofdstraat zal blijven. Wij stuitten op de bezwaren, die heden- middag werden ontwikkeld. Wij moeten de stoepen aantasten, maar omdat de woon straat is verdwenen en de winkelstraat ver- rezen, daar moeten wij die offeren om de straat te doen bean two ord en aan de bestem- ming die daaraan gegeven is. Wij moeten aansluiten aan hetgeen de tijd eischt. Wij willen het doorgaande verkeer rondom de stad leiden, maar wanneer de wandelaars rustig op de trottoirs wandelen, dan willen wij op de asphaltstraat ook wel zien de en kelingen, die met hun auto's niet in haast de stad doorgaan, aangezien onze stad daar voordeel van zal trekken. De verkoop zai daardoor worden bevorderd. Een groot deel van de bewoners hebben hun stoepen reeds beschikbaar gesteld. Anderen willen dit niet. 'doch spr. vertrouwt er cp, dat zij als tot wegnemen wordt besloten wel zoo'n bui- gerzm zullen betrachten, dat zij zullen zeg- gen „ik wil niet alleen blijven staan, maar ook medewerken aan het bevorderen van de belangen van de hoofdstraat in de stad". Spr. is niet voor onteigening en wil liever de stoe pen, die boven het niveau liggen voorloopig laten liggen. Met belangstelling nam spr. overigens kennis van de inlichtingen van den heer Sietsma. Ze kunnen misschien in de toe- komst gebruikt worden, doch voorloopig wil hij het mcer in de burgerzin zoeken, dan met den sterken arm. Spr. wees nog op de becijfering van den levensduur van de plannen. Deze'zijn maar niet zoo opgezet maar berusten op gegevens en statistieken uit Amerika. In Amsterdam worden groote proeven uitgevoerd. Op grond van proeven genomen op de Stadhouders- kade neemt men aan dat de levensduur van een asphaltbestrating minstens dertig jaar zal zijn. Bovendien blijft altijd liggen de on- derbouw daar beton niet aan slijting onderhe- vig is, zoodat bij vernieuwing men nooit zoo duur zal uitkomen. Spr. gaf den heer Keijs- per, die wel met trottoirs wilde meegaan, in overweging om voor de asphaltbestrating te stemmen, aangezien dit de bestrating is, die de stad noodig heeft. De heer G o v e r s herinnerde er aan, dat, toen de „briks" gelegd werden, er Lai van klachten van buiten kwamen, dat ze met paarden moeilijk te bereiden waren. Spreker vreesde van asphal nog grooter moeilijkhe- den. Ook oordeelt hij dat asphalteering een drukker autoverkeer zal brengen. Spreker vroeg voorts nog hoe de eigenaren verplicht moeten worden bij het maken van de trot toirs de onderdeelen van hun huis in orde te maken. Wanneer het mogelijk was dan zou spreker van de groote kerk tot de Krebbe- steeg de stoepen willen behouden. De winke- liers gunde hij verder gaarne de trottoirs. Mr. Kusters: „Dit is plan vijf' (Ge lach). De heer G o v e r s erkende, dat het loo- pen van de eene stoep op de andere niet zoo gemakkelijk is als het gaan langs een trot toir. Hij verklaarde zich voor plan twee, mits de mensehen in de Langestraat tot de Kreb- besteeg van hun stoepen geen afstand behoe- ven te doen. Mr. Leesberg had voor het eerst de deputatie ontvangen die verzocht de Lange straat in orde te maken op een wijze, zooals de meerderheid van het college dit voorstelt Spr. was van meening, dat die burgers naast het geval van eigenbelang ook wel ge- voelen voor de schoonheid van de stad. Hij vroeg of de Kennemerstraatweg met trottoirs nu leelijker is dan vroeger. De burgemeester heeft gezegd, dat hij voor het wegnemen van de stoepen is als het verkeer in de Lange straat zoo druk is als in de Kalverstraat. Des avonds tusschen zes en acht uur gelijkt het er wel op (Gelach). Er is daar dan zeer ze- ker een druk verkeer. Thans is de Lange straat niet gevaarloos voor voetgangers. Het is nuttig dat daar een behoorlijk geregeld verkeer komt voor rijverkeer en voetgangers. Zij, die over schoonheid pr-aten moeten be- denken dat de bestrating moet aanpassen aan de huizen. Wanneer men objectief oordeelt dan zal men moeten erkennen dat asphaltee ring met trottoirs beter aan het tegenwoor- dige stadsbeeld-aan past. De heer Westerhof ontkende ook dat de stoepen nog bij de Langestraat behoo ren. Zij behoorden bij de oude patriciershui- zen maar niet bij de winkels die in verband met de bovenstukken leelijk zijn. Boven ziet men antieke gevels, aan de straat de moderne winkelgevels en daar beneden de antieke stoe pen. Dat is verkeerd. Bij de moderne winkel behoort in ieder geval het moderne trottoir. Men loopt nu niet veilig in de Langestraat. De voetgangers hebben recht daar rustig te kunnen wandelen en de stoepen zijn wel ge- schikt voor oefeningen om stijfheid tegen te gaan maar niet om op te wandelen. Wij zijn een van de steden waar nog geen asphaltee ring is toegepast. Ook spreker gevoelt voor het schoone door het voorgeslacht voortge- bracht. Dit geldt cok voor den Raad. Er was geen verschil toen voor het behoud van de Groote Kerk een offer moest worden ge bracht. Waar wij een gevel kunnen bewaren doen wij dat, maar is een stoep een monu ment van bouwkunst? Het is slechts een her- innering aan een ouden tijd. Een stoep past slechts bij een oud patriciershuis, maar be hoort niet bij winkelhuizen. Dat men aan de winkelhuizen de oude bovenpuien hand- haaft geschiedt uit bezuiniging, maar een moderne pui met een oude bovenbouw vloekt met elkander. Wie voor het schoone gevoelt wil het geheel behouden, maar gaat geen stoepen bewaren. De nieuwe tijd vraagt voor voetgangers een rustige gelegenheid om te wandelen. De moderne tijd eischt asphaltee- ■ring, die in ieder geval mooier is dan de klin- kerbestrating. Het verschil is slechts 510 per jaar en waar het de hoofdstraat geldt van de stad daar meende spreker dat het stadsbelang vordert dat dit offer wordt ge bracht. De heer Sietsma vroeg wie de reparatie in de stad moet bekostigen aan den telefoon- kabel en de waterteidingbuizen. De heer Ringers zeide dat andere bepa- iingen gemaakt moeten worden en dat die kosten door de betrokkenen gedragen moeten worden. De v o o r z i 11 e r bevestigde, dat de ge- meente daarvoor bet tarief vaststelt en dat dus het Rijk de werkzaamheden voor den tele- foonkabel en het waterleidingbedrijf voor die aan de vaterbuizen zal hebben te betalen. Mr. Sluis had gehoord, dat met het oog op het vcrkeersbelang ook de stadhuisstoep zal moeten verdwijnen. De heer G o v e r s vpeg nog een ant woord op zijn vraag wie het in orde brengen van de ingangen van de huizen had te bekos tigen. Spreker drong overigens op een spoe- dige uitvoering aan. De heer Ringers zeide dat Mr. - Siuis, als hij de teekeningen had gezien, zijn vraag niet had behoeven te stellen. Natuurlijk blijft de stadhuisstoep behouden. Aan den heer Govers antwoordt spreker, dat de kosten voor het in orde maken van de ingangen van de huizen in het werk zijn be- groot. Het ligt in de bedqeling het werk nog dit jaar voor te bereiden en daarmede in Ja- nuari te beginnen, om daarmede in het zo- merseizoen gereed te zijn. De v o o r z i 11 e r had het gevoel dat de Raad plan 4 zal aannenien. Spreker deed het voorstel plan 1 uit te voeren. De lieer K e ii s p e r deed het voorstel om plan 2 ter hand te nemen, welk voorstel al leen door den heer Govers werd gesteund en dus niet in stemming' kon worden' gebracht. Het meerderheidsvoorstel van B. en W. kwam hierop in stemming en werd met 14 te gen vijf stemmen aangenomen. Tegen stemden: Mr. Sluis, Mr. Offers, de heeren Thomsen, Govers en Mr Kusters. Voor stemden de heeren Van Slingerland, Veen, Plevier, mej. Carels, mevr. Westerhof- Koopal, de heeren Ringers, Vogelaar, Keiis- per, Klaver, Sietsma, van Drunen, Wester- hof. Mr. Leesberg en Bak. De Langestraat krijgt dus aan weerszijden een trottoir van 3 M. breedte en wordt in het midden over een breedte van 6 M. geas- phalteerd. VOORSTEL TOT RESTAUR ATI E VAN DEN STADHUISTOREN. In de gister door ons gepubliceerde bijlage aoen B. en W. het voorstel te besluiten tot het maken van een nieuwen bovenbouw van den Stadhuistoren, volgens het ontwerp van den architect Jan Stuyt, en ons daarvoor boven de reeds toegestane som een crediet te ver- leenen van 6000.—, nader te regelen bij suppletoire begrooting. net voorstel werd aangenomen. Mr. Sluis vroeg aanteekening dat hij tegen heeft gestemd. VOORSTEL TOT HET VERLEENEN VAN ONTHEFFING VAN EENE BEPA- LING DER BOUW- EN WONING VERORDENING. In bijlage 134, gister door ons geplaatst, stellen B. en W. voor ontheffing te verleenen r an het verbod in de eerste alinea van art. 28 der bouw- en woningverordening, ten behoe- ve van het stichten van eene werkplaats op het terrein gelegen achter den- Fabrieksweg, kadastraal bekend in deze gemeente in Sectie C nr. 3198, door J. P. Bijl alhier. Z. h. s. aaingenomen. VOORSTEL TOT WIJZIGING OVER- EENKOMSTEN INZAKE GEBRUIK SLACHTHUIS DOOR DE BUITEN- GEMEENTEN. In bijlage 133, die wij gister publiceerden doen B. en W. het voorstel de door de buiten- gemeente betaalde vergoeding met 25 pCt. te verlagen. Als voren. AF- EN OVERSCHRIJVING BEGROO TING EN REKENING BURGERWEES- HUIS, REKENING AFD. ALKMAAR DER N. H. VEREENIGING „HET WITTE KRUIS" MET DIE vXn DE ONDER-AFDEELINGEN VOOR HUIS- VERZORGING EN TUBERCULOSEBE- STRIJDINQ, DIENST 1924. B. en W. stellen den Raad voor te besluiten: a. machtiging te verleenen aan het Best uur van het Burgerweeshuis tot het verrichten van de gevraagde af- en overschrijvingen op zijne begrooting voor 1924, tot een een bedrag van 996.27 b. goed te keuren de rekening van het Bur gerweeshuis over 1924, in ontvang en uitgaaf met 17564.54; goed te keuren de rekeningen over 1924 van: 1. de afd. Alkmaar der N. H. Vereeni- ging „Het Witte Kruis" in ontvang op 10687.70, in uitg. op /10567.30, batig saldo 120.40; de onderafdeeling Tuberculosebestrij- ding der sub 1 genoemde afdeeling in ontvang op 6276.11, in uitgaaf op 5176.87 id, batig saldo 1099.23hi. 3. de Commissie voor Huisverzorging (onderafdeeling- der sub 1 genoemde afdeeling) in ontvang op 4018.73, in uitgaaf op 4127.99, nadeelig sal- do 109.20. Als voren. VOORSTEL TOT HET VERLEENEN VAN UITSTEL AAN DE N. V. STADS- TRAM VOOR DE BETALING VAN DE AFLOSSINGSTERMIJN. B. en W. doen in bijlage 142, in ons num- mer van gister geplaatst, het voorstel aan het bestuur van de Stadstram toestemming te verleenen om de betaling van de in 1925 ver- schuldigde aflossing tot 24 Juli 1926 uit te stellen. Mr. Kusters had in de stu-kken gezien, dat ook een subsidie van f 500 per maand wordt gevraagd en stelde daarom aanhou- ding voor, opdat B. enW. daarover ook prae- advies uitbr-engeni. De v o o r zi 11 e r deelde mede, dat B en W. daarover afwijzend' willen beschikk-en. Mr. I< u s t e r s betoogde dat men toch een kant heen moest en bleef zijn voorstel handhaven. De v o o r z i 11 e r deelde mede, dat een bes-preking had plaats gehad. B. en W. heb ben gezegd geen bezwaren meer te zullen maken tegen oinwisseling bij de Ned. Bank, aangezien dit voor de tram een besparing geeft. Men wil dit juist nu eens afwacbten. Mr. Kusters herinnerde er aan, dat er juist bezwaai was gemaakt tegen't omwis- selen en vond de gevolgde methode niet juist. De v o o r z i 11 e r was dit ontgaan. Spr. had geen bezwaar tegen aanhouding. Mr. Sluis oordeelde dat als er geen ver- zoek is om subsidie dte raad het voorstel wel kan aannemen. Spr. had geen bezwaar tot aanhouding omdat wel vast stond dat dit deel van het verzoek zou worden ingewilligd. (Ontken- ninge-n). Tot aanhouding werd besloten. De vergadering werd hierop gesloten. 439ste STAATSLOTERIJ. Trekking van Donderdag 1 October 5de klasse 1 lde lijst. c. 2. Prijzen van 70,- IS 71 138 182 265 290 341 353 381 399 448 544 567 612 761 867 892 1023 1206 1298 1353 1404 1419 1439 1497 1544 1562 1629 1709 1786 1823 1871 1925 1990 1992 2005 2023 2035 2092 2093 2188 2272 2297 2353 2426 2468 2484 25 IS 2798 2877 3029 3076 3115 3201 3208 3372 3377 3562 3637 3697 3754 3817 3865 3875 3916 3971 4055 4074 4076 4170 4305 4322 4335 4479 4600' 460S 4620 4735 4741 4777 4819 4827 4829 4907 4968 5064 5195 5292 5318 5330 5361 5402 5503 5512 5553 5564 5677 5748 5772 5778 5828 5877 5911 5930 5936 6010 6334 6697 6712 6827 6878 7148 731S 7407 7410 7458 7534 7554 7571 7574 7587 7596 7672 7896 7989 8155 8175 8178 8197 8206 8253 8350 8397 8406 8579 8637 8672 867S 8707 9009 9336 9443 9459 9637 9771 9804 9867 10104 10157 10184 10306 10347 10441 10487 10576 10587 10694 10704 10816 10958 11039 11060 11238 11292 11324 11450 11482 11555 11557 11563 11705 11914 11922 12051 12132 12299 12344 12604 12627 12703 12835 12844 12893 12909 12975 13023 13253 13321 13332 13431 13437 13580 13696 13712 13727 13780 13796 13830 14025 14310 14351 14510 14524 14624 14652 14664 14774 14800 14802 14826 14836 14920 14946 15041 15065 15071 15068 15185 15266 15299 15302 15417 15429 15509 15676 15741 15796 15848 15911 16267 15937 16314 16041 16396 16060 16481 16084 16677 16092 16745 16819 16846 16853 16872 17036 17177 17226 17294 17355 17394 17421 17444 17658 17857 1792b 17948 18002 18104 18129 18137 18144 18254 18359 18397 18517 18556 1S700 18735 18788 18941 19048 19049 19186 19284 19314 19499 19914 20022 20038 20142 20144 20226 20257 20281 20450 20731 20748 20821 20826 20867 20906 20934 8 150 360 535 808 913 1144 1236 1343 1496 1628 1799 1940 2027 2225 2313 2520 2647 2819 3008 3101 3283 3628 3854 3989 4268 4494 4748 4955 5128 5643 5797 5970 6095 6226 6312 6342 6573 6682 6844 6960 7231 7470 7689 -7879 8042 8214 8336 8568 8662 8910 9014 9212 9454 9659 9738 10025 10131 10309 10508 10688 10874 11151 11502 11614 11766 11907 12075 12347 12632 12921 13234 13445 13666 13955 14222 14349 14453 14584 14772 15035 15304 15574 15736 16024 16145 16201 16365 16511 16895 17095 17257 17447 17623 17871 18077 18286 18434 18695 18809 18997 19310 19680 19857 19989 20098 20298 20442 20620 20732 20851 5de 16620 Nieten. 36 59 134 147 190 269 298 327 456 494 512 530 715 716 775 791 841 843 861 899 1030 1046 1080 1122 1175 1180 1188 1230 1292 '1328 1340 1342 1400 1417 1434 1478 1554 1579 1589 1614 1648 1653 1693 1741 1848 1859 1929 1931 1974 1975 1988 2015 20 180 444 620 S23 931 1160 1260 1380 1533 1641 1826 1951 2122 2170 2183 2214 2215 2230 2245 2273 2290 2300 2327 2384 2441 2625 2587 2598 2678 2470 2505 2630 2632 2863 3011 2736 2763 2797 2814 2876 2891 2905 2976 3042 3069 3084 3094 3102 3143 3242 3260 3270 3296 3342 3396 3456 3566 3694 3696 3725 3734 3812 3868 3902 3906 3940 3982 4006 4015 4078 4103 4183 4314 4338 4371 4398 4474 4556 4578 4622 4628 4696 4790 4840 4881 4892 4945 5002 5038 5041 5062 5096 5152 5253 5272 5341 5368 5666 5712 5740 5759 5760 5836 5864 5882 5906 5915 5982 6015 6028 6050 6078 6123 6159 6177 6189 6206 6236 6252 6275 6285 6296 6315 6323 6324 6327 6329 6391 6453 6466 6566 6569 6574 6613 6629 6670 6671 6686 6743 6745 6765 6823 6885 6901 6926 6933 6936 6964 7053 7100 7206 7228 7248 7282 7356 7400 7429 7496 7551 7578 7658 7678 7737 77SO 7811 7840 7850 7884 7898 7903 7939 7973 8079 8093 S150 S161 8212 8251 8262 8273 S282 S2Q7 S367 S375 8433 8445 8488 8591 8592 8602 S624 8643 <8685 8689 8724 8736 8906 8932 8942 8952 89899003 904S 9051 9066 9130 9208 9239 9337 9368 9387 9402 9478 9521 9550 9562 9570 9667 9671 9712 9713 9715 9885 9956 9968 9969 9989 10029 10033 10035 100S3 10097 10132 10188 10222 10240 10276 10312 10328 10428 10496 10506 10512 10513 10549 10578 10607 10710 10717 10749 10793 10844 10876 10937 1Q993 11014 11042 11190 11322 11348 11369 11456 11535 11541 11561 11586 11613 11626 11642 11656 11675 11691 11814 11830 11834 11856 11874 11921 11977 11990 12005 12020 12128 12140 12169 12292 12296 12363 12430 12515 12533 12629 12645 12751 12770 12858 12872 13001 13037 13057 13143 13216 13250 13263 13270 13279 13413 13590 13638 13645 13647 13649 13700 13733 13783 13803 13854 14024 14035 14148 14202 14216 14238 14287 14301 14311 14320 14367 14398 14411 14438 14443 14456 14460 1447S 14489 14505 14615 14638 14708 14718 147.57 14803 14901 14923 14956 15024 15094 15219 15225 15261 15297 15410 15441 15497 15511 15530 15600 15601 15625 15636 15691 15897 15904 15944 15965 16000 16035 16036 16052 16095 16115 16167 16170 16171 16176 16196 16226 16272 16294' 16322 16337 16382 16401 16426 16448 16383 16546 16599 16606 16622 16625 16930 16968 17010' 17013 17075 17108 17121 17166 17184 17246 17271 17305 17376 17400 17439 17483 17520 17546 17555 17618 17669 17709 17795 17860 17867 17879 17894 17939 17961 17972 1S147 18173 18223 1S266 18273 18324 18340 18360 18391 18432 18534 18563 18616 18638 18693 18710 18722 18745 18753 18791 18833 18892 18901 18955 18965 19045 19046 19220 19294 19304 10311 19427 19511 19603 19609 19715 19728 19844 19851 19854 19883 19915 19931 19952 19984 19993 20000 20013 20028 20033 20117 20124 20154 20176 20268 20322 20362 203S0 20408 20433 20460 20489 20520 20552 20556 20637 20668 20685 20698 20713 20754 20759 20772 20825 20849 20923 20984 20987 21000 klasse, lOdc lijst: No. 16622 moet zijn No. 3164 70 moet zijn met niet. SCHRIFETELIJKE VRAGEN. Van den heer Staalman aan den minister van financien: ADVERTEERT IN D E ALKMRRRSCHECOURRNTI 1. Is het den minister bekend, dat de cir- culaire van 18 September j.l., no. 3/1878, van den directeur der Staatsloterij, betref- fende den verkoop van loten door collecteurs en collectrices onderling, vele dezer function- narissen in groote ongeltegenheid heeft ge bracht vooral ten gevolge van den korten ter- mijn, welke gesteld is om te voldoen aan de eischen, die thans blijkens die circulaire als noodzakelijk wordeii, geacht en zoozeer afwij- ken van hetgeen sinds vele jaren niet alleen als toelaatbaar werd beschouwd, maar zelfs van de zijde der directie der Staatsloterij werd aangemoedigd? 2. Zoo ja, is de minister dan bereid al- thans dezen termijn te verlengen, als niet van de zijde der regeering op andere wijze aan de thans voor zeer vele collecteurs en vooral collectrices gerezen bezwaren kan worden te gemcet gekomen. Van den heer Schaper aan den minister van justitie: Is de minister bereid, zoo dit nog niet ge- schiedde, een onderzoek in te stellen naar het cptreden van de politie (rijksveldwacht eu marechaussee) op 14 September 1925 na af- loop der. kermis te Schoonoord in Drenthe, waarbij, volgens mededeelingen van bur gers, personen tot bloedens toe zijn verwond, terwijl daartce door deze personen geenerlei aanleiding is gegeven, en van dit onderzoek de resultaten mede te deelen? DOOR ELECTRISCHEN STROOM GEDOOD. De timmerman M. K. uit de Oost- maasstraat te Rotterdam is gistermorgen in het gebouw van de electrische centraie aan de Schiehaven aldaar, terwijl hij met een beitel aan het hakken was, vermoedelijk in aanraking gekomen met een stuk koper, dat onder stroom stond. Hij werd op slag gedood. VERKEERSONGFVALLEN. De 26-jarige A. B., uit de Van Merlen- straat in Den Haag, kwam Woensdag per motorfiets de Nieuwe Schoolstraat aldaar uir en wouNde Mauritskade oprijden. Op den hoek werd hij door een auto aangereden De chauffeur reed met groote snelheid door. Men weet nog niet, wie hij is. De heer B. werd in bewusteloozen toestand naar het ziekenhuis overgebracht. EEN MOTORSCHOKKER OP DEN STREKDAM TE SCHEVENINGEN. Gisternacht omstreeks half-vijf is de mo- torschokker A. K. 58, uit Urk, bemand met den schipper L. W. en twee knechts, alle drie wenende, op het eiland Urk, vastgeloopen op den strekdam tegenover het paviljoen en -de Witte Societeit te Scheveriing'en. De vermoe- de'ijke oorzaak is de mist, die gisteravend is komen opzetten en zwaar over de kust hing. Aan land werd men g\-waarschuwd door het blazen op een misthoorn en het ge- schreeuw aan boord van het vaartuig. De seininrichting stuurde dadefijk as- sistentie; twee motorschokkers en een vlet probeerden het schip te bereiken. Zij moesten echter onverrichter zake terugkeeren, daar het water vallende was. De visch is van bcod gohaald en vanmor- gen op de opslagplaats g''wacht. Het schip is geraakkeliji- te bereiken over den dam, zoodat er geen gevaar voor de op- varenden aanwezig is. Het vaartuig zit ge heel droog. De mogelijkheid is niet uitge- sloten, dat de schokker Iek slaat. De schipper zou probeeren vanmiddag om streeks 2 uur .met' hoog water, vrii te komen om de reis voort te zetten. DE ARBEIDSTIJD VGGR VERPLE- GEND PERSONEEL. De vorige week heeft de Centraie Nederl. Amblenaars bond in een onderhoud met den minister van arbeid aangedrongen op spoe- dige invoering van den algemeenen maatre- gel van bestuur, waarbij de arbeidstijd van het verplegend perscneel geregeld zal wor den. De minister deelde mee, dat het ontwerp nog door twee instanties moest worden be- oordeeld. Zoodra de desbetreffende rappor- ten zijn binnengekomen, zou hij zijn conclu- sie vasfstellen. DE INBREKERS TE VELSEROORD. De politie te Velseroord heeft in den Vel- serpolder nog een groot dorschkleed in be- slag genomen, dat de inbrekers v. d. Gr. en O. bij den landbouwer Br. te Velseroord heb ben gestolen. Bij het onderzoek is geb'eken, dat O. uit Purmerend nooit eerder met de politie in aanraking is geweest. De man is van nette familie, maar was werkloos; hij is naar IJ- muiden gegaan om werk te zoeken. Aldaar ontmoette hij in het Koning Willemshuis v. d. Gr., uit Den Haag, die toen op een vis- schersschip voer en O. heeft weten over te halen met hen inbraken te plegen. EEN MODELSCHQOL VOOR SCHIP- PERSKINDEREN. In tegenwoordigheid van een groot aan- tal belangstellenden heeft gistermorgen de opening plaats gevonden van het nieuwe gebouw der schippersschool en vakschoo! voor varensgezellen en schippersdocjlters aan het Dro^gbak te Amsterdam. lit H mi U! "VVi'i *Vcl Wl Wl hei VOi Een zaak, die geregeld adverteert, zal meer bekend raken en meer nieuwe klanten krijgen, dan een zaak, die niet adverteert en al leen maar steunt op vroegere connec- ties en ouden naanw A Wilt ge In Alkmaar en omstreken steeds meer bekend worden, meer de aandacht trekken, dan kunnen we (J slechts dien eenen goeden raad geVen:

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1925 | | pagina 6