Karnemelkzeep w, I <»verfeg met fief fiodfdfiesltiur was daar geth andere weg mogelijk." DE CRISIS 1| „De Tijd" schrijft: Brcngt men de aanwijzingen, van verschil- lende zijden verstrekt, met elkaar in verband, dan moet men wel tot de conclusie komen, dat in de eerste dagen de crisis nog nict zai .worden jpgelcst. Uit A.-R. kring verneemt men, dat aldaar Iiet compromis-vcorstel De Viss.r uiterst koel is ontvangen. De C.-H. zouden er maar matig mee zijn ingencmen en zelfs met het plan ro.udlcopen van hun misnccgen ter gelege- neriijd openiijk te doen blijken. Dat oncer die omstandigheden bij de Katholieken niet veel gcustdrift bestaat, laat zich gemakkelijk be- g.ijpca. Het moet dan ook niet uitgcslodn worden geacht, dat weldra dr. De Visser zijn pogingen zal opgevcn. De opdracht zou dan vermoedelijk aan een ander worden gegeven Verschiilende namen worden genoemd, o. a. mr. Van Leeuwcn, vce-president van den Raad van State. Zou ook dat niet lukken, dan pas zou, naar de meening van sommigen, het momeni gekomen zijn vcor de Koningin orri het ont- slag te Weigeren en zou het kabinet-Co'.ijn te- rug keeren, gelijk het kabinet-Ruijs na de i Vlooiwet-crlsis Alleen de veronderstelling dat dit laatste zou kunnen gebcuren, wijst er reeds op, in welke groote moeilijkhedcn het gemengde votum van 11 November regeering en parlement heeft gebracht. j PROF. LORENTZ. Uit Parijs werd gister aan de N. Roft. Ct. gemeld: Op voorstel van Painlcve zelf, die, naar men zei, Bergscn had moeten oproepcn als voorzitter van ae commissle voor de inter- nationale samenwerking, is Lorentz, die als oudste in leeftijd presidcerde, tot dcfinitief voorzitter pekozen y KORTE BERICHTEN. De veerdienst op Schiermonnikoog is ,weg"ens het <js en lagen waterstand gestaakt. In den Amstel, ter hoogte van den Zui- delijken Wandelweg, bij Amsterdam, is door de gladheid van het dek van een sleepboot voor een zandsleep een 16-iarige jongen uit- gegleden en te water geraakt. Men heeft al- thans een gil gehoor j, en de jorgen wordt vennist. Dregoen nad peer resultaat. In het gasthuis te Middelburg is over- leden een 42-jarige voerman J. B. Uit Veere, die Woensdag door een wagen is overreden, ten gevolge van het op hoi slaan van de daarvoor gespannen paaVden. Te Beetgum (Friesl.) is een 10-jarig jongetie door het ijs gezakt en verdronken. Op de fabriek van de firma Gerhard 'Jannink en Zonen te Enschede is de 14-jarige G. G., die pas enkele dagen op die fabriek werkzaam was, onder een stapel stoffen ge raakt. Toen men hem uit zijn benarde positie bevrijdde, was hij reeds gestikt. Schipper P. de Jong, van het schip Ma- chinsteen no. 20, is te Vuren bij het aan boord gaan uit de roeiboot gevallen en verdronken. Sta<ts"ieuws HET KRUISSYMBOOL. Gisteravond vergaderde in de Unie de Bla- vaskyloge, onder voorzitterschap van den heer Zaadnoordijk. De vergadering was goed bezocht, waarover de voorzitter in zijn ope- ningswoord zijn vol.doening uitsprak, waarna hij het woord gaf aan den spreker van den avond, den heer van. Roesgen von Flosz. Deze begon met er op te wijzen, dat elk mensch heeft erkend, of zal erkennen, het kruissymbool, wat spr. meende te mogen aan- loonen op grond der h storie. De oorsprong van het kruissymbool ligt in den cirkel, het grenzelooze in de eeuwigiieid. De cirkel moet het hoofdsymbool van alles zijn, zegt ons gevoel ons. De hemel toch welft zich als een cirkel over ons en het veld schijnt er door begrensd. De cirkel is het symbocl .van de eeuwige stuwkracht van alles wat is Verder gaande, zeide spr., dat de cirkel met een punt in het midden der symbolische ivoorstelhng is van de kracht: de punt is het arbeidsvermogen, de openbaring er van wo,r .It aangegeven door den oneindigen cirkel De horizontale middellijn stelt voor het verband tusschen die twee en tevens tusschen geest en stof. De verticale middellijn vormt dan het kruis, het oudste symbool dat wii kennen. Spr. gaf aan, telkens met benulp van tee- kenbord en krijt., hce de swastica een kruis- rbool is met dat van evolutie en hoe men teeken van de oudste tijden af reeds kende (opgegraven beeldjes uit Turkestan, het land ,waar vroeger de Ariers woonden, en waarvan er een in een museum hier te lande is, bewij- zen dat). Deze Ariers kehden dus het kruis symbool en toen later dit volk zich verplaat- ste naar andere deelen der wereld, waar wij hen kennen als Indiers, Egypienaren en Ger- inanen, namen zij dat symbool mee, dat bv. nog uitkomt in de reuzentempels aan den Ganges. Vervolgens v£rtelde spr. allerlei bijzonder- heden over het verband tusschen de kruisen der Egyptenaren, Grieken en Germrnen en toonde aan, dat in de heraldiek steeds het kruisteeken terugkeert. De verschiilende kruisen (Johanniter, Malthezer, Jeruzalera- kruis en andere werden op het bord getee kend) Verschiilende vormen werden er wel aan gegeven, zooals b.v. voor het heilige veem, maar het oude symbool is allijd duide- lijk te onderkennen, al was dan ook in ver- scnillende tijden en bij verschiilende volken de veorstelling een andere. Ten slotte werd uitvoerig het kruis uit di christelijke leer besproken, waarop spr cob cludeerde dat alle bekende vormen van het kruissymbool cntleend zijn aan de Arische begrlppen en dat dit symbool het oudste is tier rnersch held en dat het wijst op de voort durende wisse'.ing van vreugd en smart. OPENBARE PROPAGANDA-VERGADE- RING DER P C B VAN SPOOK- EN- TRAMPERSONEEL. Met psalm 25 en gebed werd gisteravond deze vergadering geopend in de bovenzaal van de christelijke school. De belangstellirg was niet groot, het be- stuur inbegrepen waren slechts 6 leden op- gekomen. De heer O. v. d. Kooi, de spreker van de- zen avord, had als onderwerp „Mozes en Marx" gekozen. Al naar moeilijkheid der tij den kwamen in overeenstemming daarmee groote en minder groote mannen, waartoe Mozes en Marx zeker behooren Men heeft gemeend dat ceiden van Joodschen afkomst zjin en beidep groote volksleiders waren. ^an ,'u 5°* van ^harao groo'ge^r Pallieter was een fonge SanTSelian fief Liacht, had toch het sociaal gevoel met ver loren. Hij verloste het volk door Gods geest, een opdracht die hem eerst bezwaarde. Maar als Mozes in't geloof gaat, gelukt hem die moeilijke tank, door God ingegeven. Veel plezier heeft hij er niet van gehad; 't was een ware lijdensweg, maar met een mooien uit- gang. Marx was ook groot maar, geen bopswicht, zooals men wel eens denkt, maar een die veel voor zijn meden.enschen heeft gedaan, leven- de in den tijd toen de arbeiders bijna niet als mensch meer door het leven konden gaan. De utopie was bij Marx uit den booze, daar het socialisme toch zou komen door klassestrijd, daar de onderdrukkers hun macht nooit zul- len prijs geven. Marx meende het door kracht en geweld te moeten doen, Mozes door Gods genade. De eerste trachtte het buiten God te kunnen dcen, Goddelijke normen fcestorden voor hem niet. Het maatschappelijk leven vormt den mensch, zegt Marx. Mozes daar- entegen geloofde het tegendeel. De mensch kan zichzelf niet regeeren, al dus spr., en haalde tot voorbeeld den toe- stand in Rus'and aan Ook al krijgen de ar beiders het roer in handen, toch zal het geen paradijs zijn Marx' reformisten maakten hem het leven zoo zuur, dat hij zijn laatste levensjaren in zijn studiecel sleet en alleen nog slechts adviezen gaf. Hij heeft misgetast en kon zijn doel niet bereiken, omdat hij het zonder God klaar wou spelen. Als Christelijke vakbeweging moet men meer naar Mozes' kart z:en; deze had ook zijn fouten, maar als God hem greep gehoor- zaamde hij en kwam op het sraalie pad te rug. Volgens spr. is het leven hier op aarde toch een woestijn waardoor wij moeten worstelen met Gods beginselen. Als de menschen maar naar Gods beginse len wi'den leven, zou de sociale kwestie opge- lost zijn. Als we onze naasten liefhebfcen gelijk ons zelven, zal er geen disharmonie meer zijn. Helaas worden vaak deze christelijke begin selen op zij gezet in het maatschappelijke le ven. Dit is het tragische van het Christen dom. De daad moet het geloof demonstreeren. De christelijke vakvereeniging moet dit uit- dragen; 't is een groote en heerlijke gave van God om dit gezamen'ijk te mogen doen. Chris ten in't maatschappelijke leven te zijn is het schoonste wat bereikt kan worden. Benaderen en najagen kunnen wij het volmaakte wel. In de vakbeweging zien we niet de ver- deeldheid als in de kerk Die is in christelijke vakbeweging niet; om daarvan lid te zijn meet men slechts Jezus lief hebben. De voorzitter dankte den spreker voor zijn kernachtige woorden. Bij de gelegenheid tot vragen stellen kwam naar voren dat men in den P. C B meer be- hoefte heeft aan wetenschappelijke ontwikke- ling, daar dit element niet voldoende ver- zorgd is. Met een combinatie van het goede van Marx en het goede uit den, godsdienst moet men een doel voor oogen hebben. Na dankgebed volgde sluiting. Leiing Felix Titnmermans. Het „GuIden Vlies" was gisteravond geheel met belangstellenden voor de lezing van Fe lix Timmermans bezet. De pcpulaire schrijver wist reeds bij zijn opkomen op het tooneel, dat aardig met p-almen versierd was, de sym- pathie van het publiek te winnen. Hij deed zich dan ook als een ongedwongen natuur lijke persoonlijkheid kennen, waarom de aanwezigen echt hartelijk kondgn lachen. Van het beg n tot het einde volgde men hem met voile aandacht Mr. Wendelaar hield een inleiding, waarin hij Timmersmans als zijn vriend in- troduceerde, hoewel hij hem 10 minuten te voren persoonlijk nog niet kende, maar wij kennen hem door zijn boeken zooveel langer Timmermans is een modern Vlaamsch auteur. Spr. vond het wonderlijk, dat de wer- ken van ae Vlaamsche schrijvers ons zoo bui- tengewoon toespreken. In dit verband noemde hij, Herman Teirlinck, Karel van de Woes- tijne, Hugo Verriest, Stijn Streuvels en Guido GezelJe. De werken van deze schrijvers tref- fen ons door hun frischheid. In hun boeker leeft nog meer dan in onze eigen boeken onze oude, mooie, schoone Nederlandsche taal In Vlaanderen worden steeds n euwe woordvor- men en zinswendingen gevormd. Zij geven een grooten steun aan den Nederlandschen stam, aan onze oude Duitsche beschaving Ook de persoonlijkheden in de boeken van Timmermans trekken ons. Spr. noemde „Het Kindeke Jezus in Vlaanderen", Anna-Ma rie", „De Pastoor in den bloeyenden Wijn gaerdt" en „De drie Koningen^, die wij ken nen uit het werk „Als de sterre bleef stille staan". „Pallieter" wenschte spr. afzonderlijk te noemen, omdat dit bij hem in zijn bibliotheek een eere-plaats neeft. Dit boek was voor hem een vertroosting in zijn leven geweest. Het had hem geholpen om niet te ver den weg van de vreugde te gaan en om niet te zeer in melancholieke overpeinzin- gen te vervallen. Ook om andere redenen was Pallieter voor hem een vertroosting. In deze dagen heeft het den schijn alscf het geluk maar is weggelegd voor welnig fcevoorrechten, terwijl voor de massa het geluk onbereikbaar zou zijn. Uit Pallieter kan men leeren, hoe men zon der iets te bezitten dan zijn eigen hart, de rijkste onder de menschen kan zijn. Pall eter is de smullende aan den levens- disch, maar hij is dit niet als de materieel ge- not zoekende, maar als de levenskunstenaar, als de eioenlijk zeer ernstige mensch. Toen Timmermans dat boek schreef leefde hij juist in de cngelukkigste phase van zijn le ven. Al had hij dit niet nezegd en al was d r niet gepubliceerd.gewcrden. dan zou men di! toch hebben moeten besmiipen. Een zoo vroo- lijk boek kan niet anders dan geschreven wor den dan dcor een mensch. die ook het onge- luk gepeild heeft. Pallieter is de man die het leven. geniet, maar als een gave Gcds, als een vrome. Om uit te drukken wat d't beteekende las spr. het gedicht van Guido Gezelle „0, guide hoop". HetzePde gen^t aan de schepping, die >n dit gedicht tot uiting komt, aldus spr vonden wij in Pallieter weer Wij vinden daar ook de- ze'fde vroomheid die het terug brengt op den scbenoer- begin stond van het leven. Hij zag dit toen zoo schocm. Er kan ons een vraag resteri, n 1 deze „hoe zou het hem later gegaan zijn". Zou het hem gegeven zijn, levenskunste naar te blijven? Spr. weet niet of het mogelijk is op deze vraag een antwoord te krijgen doch het zou hem niet verwenderen, wanneer de lezing een aanduiding voor dat antwoord zou geven. Spr. gaf hierna met groot genoegen het woord aan Felix Timmermans. (Applaus.) Felix Timmermans ving aan met te zeg- gen, dat hem wel gevraagd is, hoe het Pallie ter verder gegaan is en wat er geworden is van den dikken Chariot. Pallie.er is echter geen vriend van spr. Hij heeft hem ncoit ge- kend. Er zijn er zelfs, danken dat ik zelf, aldus spr., Pallieter ben, maar die hebben het heelemaal mis. Van Pallieter kon spr. niet meer vertellen, dan wat er in het boek staat. Wat er niet in staat weet ook hij niet. Spr. zou het hebben over het ontstaan van het boek en ook over het on.staan van het „Kindeke Jezus", alsmede over de Scheme- ring van den Dood", een boek, dat men niet moet lezen, omdat men er geen genoegen aan zal beleven. Van een vriend kreeg spr. eens een schrij- ven, dat een melancholicus door Pallieter hee lemaal genezen was. Hij vrceg een ander boek en spr. was zoo dom hem „Schemerin- gen van den Dood" te zenden, waardoor de man wederom geheel instortte. Toch is dit boek het boek, waaruit Pallieter ontsiond. Spr. ken niet schrijven wat hij wilde Een boek moet groeien, moet rijpen. Van huis uit is spr. R. K. Hij bezat een grooten trek naar de mystiek en vord dit niet n het Katholicisme, waarover hij weinig boe ken kende. Van een kunstschilder, een apostolische fi- guur,- vernam hij dingen, waarover men in Lier nooit iets had gehoord. Deze vertelde over allerlei ismen, occultisme, spiritisms, magnetisme, hypnotisme, enz. Spr. duikelde in cfen oceaan van de ismen. Hij las en las er over en elk woord was voor hem brood. Zijn moeder vermaande hem om voor het geld, aan de boeken besleed, verf te kcopen en schilderijtjes te maken, doch ik, zoo vervolgde spr., haalde de schcuders op en voelde een groote voldaanheid, als ik in Lier verschii lende menschen met hun t'tels ontmoette gn mij bewust werd, dat zij met al hun diploma's niet wisten wat ik wist. Na drie jaar in die ismen te hebben ge- werkt, zag ik in dat ik daaruit geen levens- beschouw.ng kon trekken, omdat het eene isme in strijd was met het andere. Over mij kwam de schrik om te leven. Ik trok naar het Walenland om daar den innerlijke vrede te rug te vinden, maar kwam na vier dagen weer terug. Eindelijk ging ik naar het klooster van de Trappisten bij Akkel, niet om pater te worden, maar om in de kalholleke, religieuse kunstatmosfeer in een andere gemoedstoe- stand te komen. Ik hoopte in de stilte bij deze paters, die nooit een woord spraken van de ismens be- vrijd te worden. Naast boeken van St. Jan aan't Kruis, Jan Ruisbroek, Thomas a Kem- pis en andere had ik nog een Fransch boekjt „De zwarte mystiek" medegenomen. Ik las dit bij een kaars in de eel, stak uit angst een twee- de kaars aan en vervolgens de aan na de an der, zoodat er tenslotte 12 kaarsen brandden en het precies was alsof ik trijn eigen begrp- fenisfeest hield. In plaats van hier drie weken te blijven, ging ik den anderen dag naar huls, omdat ik gevoelde, dat het nutteloos was daar te blijven. Met toestemming van den pastoor kreeg ik een kamer op het Begijnenhofje. Een hofje geeft 'n atmosfeer van vrede en werkt verede- lend op het gemoed. Omdat ik daar met vrien- den ook aan spiritisme deed en de begijntjes steeds in mijn hok had, vloog ik op bevel van den pastoor van het Begijnenhofje af. In die dagen schreef ik „De Schemeringen van den dood". Voor een cperatie in mijn ingewanden moest ik naar het ziekenhuis en toen ik bij kwam, merkte ik aan een gebaar van de zuster tot mijn zuster, dat ik nieis ar.ders had te doen dan mijn asem maar uit te blazon. Ik heb toen gebeden, als een klein kind. Over mij kwam toen het wonder. Zwaar- moedig geworden door de ismens, kreeg ik nu de lust om te leven het leven als een gave Gods. Ik wilde probeeren in alles het schoone te vinden. Ik dacht aan St. Franciscus, maar dacht tevens: „laat bij mij de pijn er maar af". Ik genas. De lust om naar buiten te gaan ontstend en ik zag niets schooners dan het gewone Hollandsche landschap. Ik verlangde een dagboek te maken van de Netre, schreef den eersten dag drie bladzijden, den tweeden een en den derden geen. Ik werd mij bewust, dat in het landschap de man, d e volledig gelukkig wilde zijn, en de natuur als een gave Gcds bewonderde, ont- brak. Die man was Pallieter. Dit duurde 3 weken. Het schrijven van het boek vorderde 4 jaar. Aanvankelijk wilde ik het te uitgebreid ge ven. Ik heb Pallieter laten geboren worden en sterven, maar de geboorte en dood heb ik maar in het manuscript cp zolder geldten. Pallieter is nieis anders dan mijn verlam gen om zoo te zijn. Mar'eke was de door mij verlangde vrouw, maar de werkelijke Marieke viel er uit als een fluitje. Spr- betoogde nog, dat ook het volk hem voor de stof van zijn boek tot grooten steun was geweest. Hij gaf dit nader aan, daarbij verschiilen de pcrscnen uit Pallieter op humorisfische wijze besprekende. Mijn boek, zoo vervolgde spr., is gegroeid uit de werkeiijkheid. De verbeelding is door de werkeiijkheid teruggeslagen. Vaak denkt men dat de naam „Pallieter" een bijzondere beteekenis heeft en ging daar voor zoeken in alle mogelijke dictionnaires, doch te vergeefs „Pallieter" heeft niets te be teekenen. Het is alleen een klankvorm. Pallieter is vertrokken Spr weet niet waar heen, maar wel kan hij zeggen, het andere werk is er een voortzetting van. (Krachtig apolaus). In het tweede deel van zijn lezing betoogde spr., dat de cuigeving voor het schrijven van zijn boeken bij hem den grootsten doorslag heeft gegeven. In Scheveningen woonde hij 114 faar In <fe rommelende Keizerstraat, waar hij aan „Anria Marie" werkte. Wanneer hij in den Haag en Scheveningen wandelde, zag hij alleen maar mevrouwen en mijnheeren en spr. moest naar Lier terug om dat hij menschen moest zien. Wij kennen daar elkander en leder persoon is daar een kleine roman. Uitvoerig stond Timmermans stil oir. aan te geven hoe daar de motieven voor „Anna-Marie" ontstondfti, op geestige wijze weergevende hoe de figuren in eeri boek uit het dagelijksch leven getrokken worden. Vlaanderen is mystiek en feestelijl: tegelijk. Het idtfaal in Vlaanderen is de Vlaamsche beweging. De echte Vaamsche humor is de vreugde die wortelt in de tragiek. Zelfs tijdens dec oorlog was deze humor bij het Vlaamsche volk te vinden. Uitvoerig gaf spr. aan van welk een waar- de zijn vader voor het schrijven van zijn boek „Het Kindeke Jezus in Vlranderenland" is geweest. Deze vfcntte met behulp van een hon- denkar in Holland, had 16 k nderen, waarvan spr de 13e was- Wanneer hij vaak na een at- wezigheid van 14 dagen terugkeerde en meer onkosten had moeten maken dan hij had ont vangen, dan had hij toch zijn humor behou- den en bracht hij voor zijn kinderen zijn ver- tellingen. mede waarvan hij het middelpunt was en waardoor hij in hun oogen een helden- figuur werd. Door zijn verhalen leefden in spr's verbeel- dine de heibge figuren uit het Oosten ir. Vlaanderenland. Spr. besloot met de opmerking dat Vlaan deren is een mengeling van mystiek en zinlijk- heid. Pastoor van Aken te Brugge noemde sjr. een van de prachtigs.e Vlaamsche humc- risten Toch schreef deze het mooiste gebeden. boek daf spr. ooit las. Ook daarin nam hij een humorist sch gebed op van iemand, die van den (oren valt. De bisschop gaf hierover een afstraffing aan pastoor van Aken en deze beloofde het in een tweeden druk niet te zul- len opnemen. De bisschop merkte op, dat dit er ook nog bij moest komen en voerde er fcovendicn tegen aan, dat het ock niet juist kon zijn, omdal een man, die van een hoogte valt, geen tijd voor denken en bidden heeft. De humor kwam dadelijk weer bij den 60- jarigen van Aken boven en aanst.nds ver telde hij den bisschop, dat hij wist, dat iernard die valt wel denkt, aangezien hij het had tijgewoond, dat een mail, die met zijn duiven bezig was, van het dak vallende, zijn vrouw, die builen voor de deur van haar huis aardappelen zat te schillen, toeriep: „Schil er maar niet te veel, want ik eet van mid dag net mee". (Hartelijk gelach en een langdurig ap plaus). Het A'kmaarsche publiek, heeft gister avond met groote voldoeiiing met Felix Tim- mermans kennis gemaakt. PREDIKB EURTEN. Zondag 17 Januari a s. Groote Kerk, vm 10 uur, ds Verwaoi Consistoriekamer, Woensdagavond 7 uur ds. Baar. Waakt en Bidt, Woensdagav 8 uur, ds. Kloosterman. Kapel, vm. 10.30 uur, ds. Deetman. Avond 6 uur, Ds. Roobol Evangelisch-Luthersche Kerk, vm. 10 30 u ds Makkink Remonstrantsch-Gereformeerde Kerk, vm 10.30 uur, ds. Cramer. Dcopsgezinde Kerk, vm 10.30 uur, Ds N. A. Sep-p, van Edam. Gerefcrmeerde Kerk, vm. 10 uur, ds Mtij- er. Avond 5 30 uur, ds Meijer I leidelb. Cat. Zoud 17. Collede schulddelging. Herstel Apostolische Gemeente, Tous- saintstraat. Voormiddags 1.0 uur en avond 5 uur en Donderda^avond 8 uur, dier.st. Tuinzaal Harmonie, Donderdag 21 Janu ari a s des avo.ids om 7 uur, ds. J. Lamme- rik, van Delft. Leger des Heils. Zondag 17 Januari. 7 uur vm Bidstond. 10 u. vm. Heiligingsdienst. 12.30 uur vm. Zonaagssehool. 5 uur nm. Openbare Samenkomst voor kinderen 7.30 uur nm. Openbare Verlossings Samen komst Leidster der Samenkomsten: Kapitei- ne de Vries, van Amst°rram 20 Jan 8 uur nm Soldaten Samenkomst. Vrijdag 22 Jan. 8 uur nm. Groote Openba re Welkomst. Samenkomst van de Kapiteins Fmael! BERGEN, 10 nur, Ds v d Kieboom. Evangelisatielokaal „Maranatha", Bree- laan 56, Zondag 17 Januari a s vm. 10 uur en av. 6 30 u. de heer J J. Ruijs Bijbellezing Woensdagav te 8 ure. Zon dag o-m 2 u Zondagsschool. Evangclisatielokaal „Looff den Heer", Kerkelaan 16, Bergen 10 u. de heer H Sta- venga. 2 u. Zondagssrhool 8 u. Samenkomst Woensdag 8 u. Bijbelbespreking bij den heer en mevrouw v d. Berg, Strcomerslaan 12 BROEK OP LANGLND1JK, Chi". Geref. Kerk 9 30 uur Doiens Bakker. Geref. kerk, half 10 en half 3, ds de Jong. Dooosgez Kerk 10 uur, Ds A. de Jong. EGMONDBINNEN, 10 uur, ds. Spelberg. EGMOND AAN ZEE, 10 uur, Ds Roobol GROOISCHERMER, 9.30 uur, ds. Loy- sen. HEILOO, 10 uur, ds Eilerts de Haan. Evangelisatielokaal, nnr 10 uur, de heer Hoff, van Amsterdam. HENSEROEK, 9.30 uur, Ds Reddingius HEERHUGOWAARD, 2 uur, Ds Staal. NOORDSCHARWOUDE, Herv. Kerk, geen dienst. OlIDORP, 10 uur, ds Groot. OTERLEEK, geen dienst', vac. OBDAM, 10 uur, Ds Kruizinga. SCHERMERHORN, 10 uur, ds. Boeren- donk. STOMPETOREN, 9 30 uur. Ds Hecp. URSEM, avond 7 uur, ds Kruizinga. WARMENHUIZEN, avond 6.30 uur, ds. Horns tra. ZUID SCHERMER, 10 uur, Ds. Nijeflhuis Ockhuijzen. ZUIDSCHARWOUDE, Herv. Kerk, 's av. 7 uur, ds. Spelberg, v Egm. aan den Hoef. Onderwerp: Trouw. Provincfaal niopws WATERSNOOD-COMITe URSEM. Het ligt in het voornemen van deti bum^- op naam en mar J mceSc-er aezer gemeenie buinenKort e^n coniue op te richten tot het verzamelen van gelden voor de slachtolfers van den watersnood ia ons land. Wij twijfclen niet of milddadig Ur- sem zal als naar gewoonte diep in den zak tasten. De collecte aan den ingang der R. K. Kerk op Zondag gehouden vcor ae slachtof- fers van den waiersnocd, heeft opgebracnt de som van 175. UIT URSEM. Dezer dagen nad in de oude kerk alhief de jaarhjitsene .uuvoering plaats van net tan- iareco.ps „Ons Gencegen", diimaal voor het eerst onder le.ding van haar n.euwen direc- leirden heer J. Kcnijn, van Spnrdijk. De zaai was zeer s echt b-zet en de heer N. j. ivf Oud deeide in zijn epeningsweord mode, dat de stienge kcude wclncht ae oorzaak was. Spr. bracht dank aan het gemeentebestuur voor den steeds ondervondai f.nancieelen steun en vcrfcuwce, dat het corps onder .eio.ng van den heer Konijti een goede toe- kcmsi tete-emoet zou g°an. Het programn.a w_rd, afgewisseld door erkele nuniOrist.sciie toonee.o.ukjes, keurig .^n uitvoer g^bracut en daarbij Vid te con- statcercn, dat. de leden van „Ons Genoegen" mooie vorder,n0en gemaakt hebben. De burgemecs.er sprak na ahocp nog eeni- ge waarrie.rende woorden den leden Van ;,Ons Genoegen" toe cn hoop.e, dat het corps nog eens de trets van Urscm zou word u. Spr. be,reurde de slechve opkcmst, doch hoopte, dat „Oiis Gcncegen" in het vervolg .n ruime mate niet alleen financicelen, maar ook .more.len steun' van de ir.gezetenen zou ondervinden. De leden, die steeds hun kost- baren tijd opefferen cm de ingezetenen cenige genotvo le avenden 'te brer,gen, hebben daar recht op. Cp haar verzeek van de IJsclub Ursem, om subsidie, gericht aan het A1 gem.en Bur- gcrlijk Arm b.si uur, cniving hot besiuur de zer dagen bcricht, dat hieiop gunstig bescliikt s. Het ligt in het voornemen van het bestuur biunenkort eon vergadering uit te schrijven, waarin besprckcn zal worden op weibe wijze de uitkeeringen van levensmiddelen en brand- stoffen zal gcschicden.' Nu het Algenuen Burgerlijk Armbestuur zoo'n goed voorbeeld hpeft gegeven hopen wij, dat zeer veel inge- z.tenen lid van de IJsclub zullen worden, waardcor het Bestuur in staat gcsteld wordt in hot vervo'.g cp eigen krachten deze mooie pianncn uit te voeren. Naar wij verncmen bertrat bij enkele ledrn van het Leesgezelschap alhicr het voor nemen deze vereeniging wgns gebrek aan be- langstelling cn medewerking op te heffen. Het zou ech'.er te fcetrcuren zijn indien dit besluit zou vallen, daar de vereeniging reeds meer dan 20 jaren bestaat cn steeds in den winter \4cor mcoie en goede lectuur heeft gezorgd. UIT LIMMEN. Jaarvergadaring van de afd. Limmen van de Ned. Ver. voor Bioembollencultuur, onder presidium van den heer J. Valkering Tz. In zijn gced gedccumenteerde openingsrede wenschte de vco.zitter den leden en luuiae huisgenooten een gelukkig jaar at releveerde den tcestand in het afge'.oopen jaar, welke cpiimislisch van toon was. De afdeeling heeft een schi.lerend figuitr gemaakt op de Internationale tentocnstelHng te Heemstede cn spr. richtte een bijzene'er wcord van feiici- tat.e tot den heer C. Kieft, die met zijn par- ticuliere inzending tu'.pen cn hyaeinten enz een gouden medaille heeft behaald. (Instem- ming). De schaduwz.rple is gelegen in de tcene- mende maatregelen van Amerika vcor den in- vcer van narcisc.n, hetwdk niet minder dan een ramp beteekent en een ander afzetgebied noodig maakt. Ook werd een bijzonder woord van dank gewijd aan de polite, die zeer actief is opge- t red in bij de diefstallen van bloembollen. (In- stemming). Onitrent de dcor de afdeeling geplante bloembollen op de terreinerf van de tenloon- stelling te Heemstede is een gunstig resultaat bereikt. De cpbrengst was J 1032 en dc uit- gaven en reclamekosten 5.76 mindei'. Uit de rekening en verantwoord.ng van den penningmeester bleak, dat de ornvangsten en uitgaven bedragen respectievelijk J' 2177.22 en 1305.53, soldo 872.20. De rekcning-ccmmissie, bestaande uit de heercn J. Valkering Dz. en Chr. Kieft, advi- seerde tot gcedkeuring, waarna de penning- meester onder dank werd ontlast. Bij de bestuursverkiezing werd de heer J. Valkerifig Tz. (aftredend) met bijna alge- meene stenlmen herkozen, die deze benoeming wecier aannam. Uit de gevoerde correspondentie bleek, dat de afdeeling een eereprijs van 100 heeft ver- worven bij de gehouden ten.oonstelling en dat het plantmateriaal een goed figuur heeft ge maakt. Midedeeling werd gedaan, dat het bestuur heeft bcsloten, mits gcedkeuring van de alge- meene vergadering, om aan de 3 poiltieman- nen een gratificatie van 30 te verleenen ala belconing voor hun activiteit bij het opspo- ren der bloembollen. (Algemeene in stem- King). Het ledental ging vooruit met 6 en klom tot 84, twee dgnateurs traden toe. Op voorstel van het bestuur werd beslo- ten om in afwijking van het besluit der vwrjaarsvergadering 1925 wederom pre- sentiegeld voor vergaderingbezoek te geven. Dit werd bepaald op 0 25 (verleden jaar was dit vervallen verklaard omreden men zul- nig moest doen door deelnanie aan de ten- toonstelling). Na gehouden rondvraag volgde sluiting.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1926 | | pagina 6