Karnemelkzeep
w,
I
<»verfeg met fief fiodfdfiesltiur was daar geth
andere weg mogelijk."
DE CRISIS
1| „De Tijd" schrijft:
Brcngt men de aanwijzingen, van verschil-
lende zijden verstrekt, met elkaar in verband,
dan moet men wel tot de conclusie komen,
dat in de eerste dagen de crisis nog nict zai
.worden jpgelcst.
Uit A.-R. kring verneemt men, dat aldaar
Iiet compromis-vcorstel De Viss.r uiterst koel
is ontvangen. De C.-H. zouden er maar matig
mee zijn ingencmen en zelfs met het plan
ro.udlcopen van hun misnccgen ter gelege-
neriijd openiijk te doen blijken. Dat oncer die
omstandigheden bij de Katholieken niet veel
gcustdrift bestaat, laat zich gemakkelijk be-
g.ijpca. Het moet dan ook niet uitgcslodn
worden geacht, dat weldra dr. De Visser zijn
pogingen zal opgevcn. De opdracht zou dan
vermoedelijk aan een ander worden gegeven
Verschiilende namen worden genoemd, o. a.
mr. Van Leeuwcn, vce-president van den
Raad van State.
Zou ook dat niet lukken, dan pas zou,
naar de meening van sommigen, het momeni
gekomen zijn vcor de Koningin orri het ont-
slag te Weigeren en zou het kabinet-Co'.ijn te-
rug keeren, gelijk het kabinet-Ruijs na de
i Vlooiwet-crlsis Alleen de veronderstelling
dat dit laatste zou kunnen gebcuren, wijst er
reeds op, in welke groote moeilijkhedcn het
gemengde votum van 11 November regeering
en parlement heeft gebracht.
j PROF. LORENTZ.
Uit Parijs werd gister aan de N. Roft. Ct.
gemeld: Op voorstel van Painlcve zelf, die,
naar men zei, Bergscn had moeten oproepcn
als voorzitter van ae commissle voor de inter-
nationale samenwerking, is Lorentz, die als
oudste in leeftijd presidcerde, tot dcfinitief
voorzitter pekozen
y KORTE BERICHTEN.
De veerdienst op Schiermonnikoog is
,weg"ens het <js en lagen waterstand gestaakt.
In den Amstel, ter hoogte van den Zui-
delijken Wandelweg, bij Amsterdam, is door
de gladheid van het dek van een sleepboot
voor een zandsleep een 16-iarige jongen uit-
gegleden en te water geraakt. Men heeft al-
thans een gil gehoor j, en de jorgen wordt
vennist. Dregoen nad peer resultaat.
In het gasthuis te Middelburg is over-
leden een 42-jarige voerman J. B. Uit Veere,
die Woensdag door een wagen is overreden,
ten gevolge van het op hoi slaan van de
daarvoor gespannen paaVden.
Te Beetgum (Friesl.) is een 10-jarig
jongetie door het ijs gezakt en verdronken.
Op de fabriek van de firma Gerhard
'Jannink en Zonen te Enschede is de 14-jarige
G. G., die pas enkele dagen op die fabriek
werkzaam was, onder een stapel stoffen ge
raakt. Toen men hem uit zijn benarde positie
bevrijdde, was hij reeds gestikt.
Schipper P. de Jong, van het schip Ma-
chinsteen no. 20, is te Vuren bij het aan boord
gaan uit de roeiboot gevallen en verdronken.
Sta<ts"ieuws
HET KRUISSYMBOOL.
Gisteravond vergaderde in de Unie de Bla-
vaskyloge, onder voorzitterschap van den
heer Zaadnoordijk. De vergadering was goed
bezocht, waarover de voorzitter in zijn ope-
ningswoord zijn vol.doening uitsprak, waarna
hij het woord gaf aan den spreker van den
avond, den heer van. Roesgen von Flosz.
Deze begon met er op te wijzen, dat elk
mensch heeft erkend, of zal erkennen, het
kruissymbool, wat spr. meende te mogen aan-
loonen op grond der h storie.
De oorsprong van het kruissymbool ligt in
den cirkel, het grenzelooze in de eeuwigiieid.
De cirkel moet het hoofdsymbool van alles
zijn, zegt ons gevoel ons. De hemel toch welft
zich als een cirkel over ons en het veld schijnt
er door begrensd. De cirkel is het symbocl
.van de eeuwige stuwkracht van alles wat is
Verder gaande, zeide spr., dat de cirkel
met een punt in het midden der symbolische
ivoorstelhng is van de kracht: de punt is het
arbeidsvermogen, de openbaring er van wo,r .It
aangegeven door den oneindigen cirkel De
horizontale middellijn stelt voor het verband
tusschen die twee en tevens tusschen geest en
stof. De verticale middellijn vormt dan het
kruis, het oudste symbool dat wii kennen.
Spr. gaf aan, telkens met benulp van tee-
kenbord en krijt., hce de swastica een kruis-
rbool is met dat van evolutie en hoe men
teeken van de oudste tijden af reeds kende
(opgegraven beeldjes uit Turkestan, het land
,waar vroeger de Ariers woonden, en waarvan
er een in een museum hier te lande is, bewij-
zen dat). Deze Ariers kehden dus het kruis
symbool en toen later dit volk zich verplaat-
ste naar andere deelen der wereld, waar wij
hen kennen als Indiers, Egypienaren en Ger-
inanen, namen zij dat symbool mee, dat bv.
nog uitkomt in de reuzentempels aan den
Ganges.
Vervolgens v£rtelde spr. allerlei bijzonder-
heden over het verband tusschen de kruisen
der Egyptenaren, Grieken en Germrnen en
toonde aan, dat in de heraldiek steeds het
kruisteeken terugkeert. De verschiilende
kruisen (Johanniter, Malthezer, Jeruzalera-
kruis en andere werden op het bord getee
kend) Verschiilende vormen werden er wel
aan gegeven, zooals b.v. voor het heilige
veem, maar het oude symbool is allijd duide-
lijk te onderkennen, al was dan ook in ver-
scnillende tijden en bij verschiilende volken
de veorstelling een andere.
Ten slotte werd uitvoerig het kruis uit di
christelijke leer besproken, waarop spr cob
cludeerde dat alle bekende vormen van het
kruissymbool cntleend zijn aan de Arische
begrlppen en dat dit symbool het oudste is
tier rnersch held en dat het wijst op de voort
durende wisse'.ing van vreugd en smart.
OPENBARE PROPAGANDA-VERGADE-
RING DER P C B VAN SPOOK- EN-
TRAMPERSONEEL.
Met psalm 25 en gebed werd gisteravond
deze vergadering geopend in de bovenzaal
van de christelijke school.
De belangstellirg was niet groot, het be-
stuur inbegrepen waren slechts 6 leden op-
gekomen.
De heer O. v. d. Kooi, de spreker van de-
zen avord, had als onderwerp „Mozes en
Marx" gekozen. Al naar moeilijkheid der tij
den kwamen in overeenstemming daarmee
groote en minder groote mannen, waartoe
Mozes en Marx zeker behooren Men heeft
gemeend dat ceiden van Joodschen afkomst
zjin en beidep groote volksleiders waren.
^an ,'u 5°* van ^harao groo'ge^r Pallieter was een fonge SanTSelian fief
Liacht, had toch het sociaal gevoel met ver
loren. Hij verloste het volk door Gods geest,
een opdracht die hem eerst bezwaarde. Maar
als Mozes in't geloof gaat, gelukt hem die
moeilijke tank, door God ingegeven. Veel
plezier heeft hij er niet van gehad; 't was een
ware lijdensweg, maar met een mooien uit-
gang.
Marx was ook groot maar, geen bopswicht,
zooals men wel eens denkt, maar een die veel
voor zijn meden.enschen heeft gedaan, leven-
de in den tijd toen de arbeiders bijna niet als
mensch meer door het leven konden gaan. De
utopie was bij Marx uit den booze, daar het
socialisme toch zou komen door klassestrijd,
daar de onderdrukkers hun macht nooit zul-
len prijs geven. Marx meende het door kracht
en geweld te moeten doen, Mozes door Gods
genade. De eerste trachtte het buiten God te
kunnen dcen, Goddelijke normen fcestorden
voor hem niet. Het maatschappelijk leven
vormt den mensch, zegt Marx. Mozes daar-
entegen geloofde het tegendeel.
De mensch kan zichzelf niet regeeren, al
dus spr., en haalde tot voorbeeld den toe-
stand in Rus'and aan Ook al krijgen de ar
beiders het roer in handen, toch zal het geen
paradijs zijn Marx' reformisten maakten
hem het leven zoo zuur, dat hij zijn laatste
levensjaren in zijn studiecel sleet en alleen
nog slechts adviezen gaf.
Hij heeft misgetast en kon zijn doel niet
bereiken, omdat hij het zonder God klaar
wou spelen.
Als Christelijke vakbeweging moet men
meer naar Mozes' kart z:en; deze had ook
zijn fouten, maar als God hem greep gehoor-
zaamde hij en kwam op het sraalie pad te
rug.
Volgens spr. is het leven hier op aarde toch
een woestijn waardoor wij moeten worstelen
met Gods beginselen.
Als de menschen maar naar Gods beginse
len wi'den leven, zou de sociale kwestie opge-
lost zijn.
Als we onze naasten liefhebfcen gelijk ons
zelven, zal er geen disharmonie meer zijn.
Helaas worden vaak deze christelijke begin
selen op zij gezet in het maatschappelijke le
ven. Dit is het tragische van het Christen
dom. De daad moet het geloof demonstreeren.
De christelijke vakvereeniging moet dit uit-
dragen; 't is een groote en heerlijke gave van
God om dit gezamen'ijk te mogen doen. Chris
ten in't maatschappelijke leven te zijn is het
schoonste wat bereikt kan worden. Benaderen
en najagen kunnen wij het volmaakte wel.
In de vakbeweging zien we niet de ver-
deeldheid als in de kerk Die is in christelijke
vakbeweging niet; om daarvan lid te zijn
meet men slechts Jezus lief hebben.
De voorzitter dankte den spreker voor zijn
kernachtige woorden.
Bij de gelegenheid tot vragen stellen kwam
naar voren dat men in den P. C B meer be-
hoefte heeft aan wetenschappelijke ontwikke-
ling, daar dit element niet voldoende ver-
zorgd is.
Met een combinatie van het goede van
Marx en het goede uit den, godsdienst moet
men een doel voor oogen hebben.
Na dankgebed volgde sluiting.
Leiing Felix Titnmermans.
Het „GuIden Vlies" was gisteravond geheel
met belangstellenden voor de lezing van Fe
lix Timmermans bezet. De pcpulaire schrijver
wist reeds bij zijn opkomen op het tooneel,
dat aardig met p-almen versierd was, de sym-
pathie van het publiek te winnen. Hij deed
zich dan ook als een ongedwongen natuur
lijke persoonlijkheid kennen, waarom de
aanwezigen echt hartelijk kondgn lachen.
Van het beg n tot het einde volgde men hem
met voile aandacht
Mr. Wendelaar hield een inleiding,
waarin hij Timmersmans als zijn vriend in-
troduceerde, hoewel hij hem 10 minuten te
voren persoonlijk nog niet kende, maar wij
kennen hem door zijn boeken zooveel langer
Timmermans is een modern Vlaamsch
auteur. Spr. vond het wonderlijk, dat de wer-
ken van ae Vlaamsche schrijvers ons zoo bui-
tengewoon toespreken. In dit verband noemde
hij, Herman Teirlinck, Karel van de Woes-
tijne, Hugo Verriest, Stijn Streuvels en Guido
GezelJe. De werken van deze schrijvers tref-
fen ons door hun frischheid. In hun boeker
leeft nog meer dan in onze eigen boeken onze
oude, mooie, schoone Nederlandsche taal In
Vlaanderen worden steeds n euwe woordvor-
men en zinswendingen gevormd. Zij geven
een grooten steun aan den Nederlandschen
stam, aan onze oude Duitsche beschaving
Ook de persoonlijkheden in de boeken van
Timmermans trekken ons. Spr. noemde „Het
Kindeke Jezus in Vlaanderen", Anna-Ma
rie", „De Pastoor in den bloeyenden Wijn
gaerdt" en „De drie Koningen^, die wij ken
nen uit het werk „Als de sterre bleef stille
staan".
„Pallieter" wenschte spr. afzonderlijk te
noemen, omdat dit bij hem in zijn bibliotheek
een eere-plaats neeft.
Dit boek was voor hem een vertroosting in
zijn leven geweest. Het had hem geholpen om
niet te ver den weg van de vreugde te gaan en
om niet te zeer in melancholieke overpeinzin-
gen te vervallen.
Ook om andere redenen was Pallieter voor
hem een vertroosting. In deze dagen heeft het
den schijn alscf het geluk maar is weggelegd
voor welnig fcevoorrechten, terwijl voor de
massa het geluk onbereikbaar zou zijn.
Uit Pallieter kan men leeren, hoe men zon
der iets te bezitten dan zijn eigen hart, de
rijkste onder de menschen kan zijn.
Pall eter is de smullende aan den levens-
disch, maar hij is dit niet als de materieel ge-
not zoekende, maar als de levenskunstenaar,
als de eioenlijk zeer ernstige mensch.
Toen Timmermans dat boek schreef leefde
hij juist in de cngelukkigste phase van zijn le
ven. Al had hij dit niet nezegd en al was d r
niet gepubliceerd.gewcrden. dan zou men di!
toch hebben moeten besmiipen. Een zoo vroo-
lijk boek kan niet anders dan geschreven wor
den dan dcor een mensch. die ook het onge-
luk gepeild heeft.
Pallieter is de man die het leven. geniet,
maar als een gave Gcds, als een vrome.
Om uit te drukken wat d't beteekende las
spr. het gedicht van Guido Gezelle „0, guide
hoop".
HetzePde gen^t aan de schepping, die >n
dit gedicht tot uiting komt, aldus spr vonden
wij in Pallieter weer Wij vinden daar ook de-
ze'fde vroomheid die het terug brengt op den
scbenoer-
begin stond van het leven. Hij zag dit toen
zoo schocm. Er kan ons een vraag resteri, n 1
deze „hoe zou het hem later gegaan zijn".
Zou het hem gegeven zijn, levenskunste
naar te blijven? Spr. weet niet of het mogelijk
is op deze vraag een antwoord te krijgen
doch het zou hem niet verwenderen, wanneer
de lezing een aanduiding voor dat antwoord
zou geven.
Spr. gaf hierna met groot genoegen het
woord aan Felix Timmermans. (Applaus.)
Felix Timmermans ving aan met te zeg-
gen, dat hem wel gevraagd is, hoe het Pallie
ter verder gegaan is en wat er geworden is
van den dikken Chariot. Pallie.er is echter
geen vriend van spr. Hij heeft hem ncoit ge-
kend. Er zijn er zelfs, danken dat ik zelf,
aldus spr., Pallieter ben, maar die hebben het
heelemaal mis.
Van Pallieter kon spr. niet meer vertellen,
dan wat er in het boek staat. Wat er niet in
staat weet ook hij niet.
Spr. zou het hebben over het ontstaan van
het boek en ook over het on.staan van het
„Kindeke Jezus", alsmede over de Scheme-
ring van den Dood", een boek, dat men niet
moet lezen, omdat men er geen genoegen aan
zal beleven.
Van een vriend kreeg spr. eens een schrij-
ven, dat een melancholicus door Pallieter hee
lemaal genezen was. Hij vrceg een ander
boek en spr. was zoo dom hem „Schemerin-
gen van den Dood" te zenden, waardoor de
man wederom geheel instortte.
Toch is dit boek het boek, waaruit Pallieter
ontsiond.
Spr. ken niet schrijven wat hij wilde
Een boek moet groeien, moet rijpen.
Van huis uit is spr. R. K. Hij bezat een
grooten trek naar de mystiek en vord dit niet
n het Katholicisme, waarover hij weinig boe
ken kende.
Van een kunstschilder, een apostolische fi-
guur,- vernam hij dingen, waarover men in
Lier nooit iets had gehoord. Deze vertelde
over allerlei ismen, occultisme, spiritisms,
magnetisme, hypnotisme, enz. Spr. duikelde
in cfen oceaan van de ismen. Hij las en las
er over en elk woord was voor hem brood.
Zijn moeder vermaande hem om voor het
geld, aan de boeken besleed, verf te kcopen en
schilderijtjes te maken, doch ik, zoo vervolgde
spr., haalde de schcuders op en voelde een
groote voldaanheid, als ik in Lier verschii
lende menschen met hun t'tels ontmoette gn
mij bewust werd, dat zij met al hun diploma's
niet wisten wat ik wist.
Na drie jaar in die ismen te hebben ge-
werkt, zag ik in dat ik daaruit geen levens-
beschouw.ng kon trekken, omdat het eene
isme in strijd was met het andere. Over mij
kwam de schrik om te leven. Ik trok naar het
Walenland om daar den innerlijke vrede te
rug te vinden, maar kwam na vier dagen weer
terug. Eindelijk ging ik naar het klooster van
de Trappisten bij Akkel, niet om pater te
worden, maar om in de kalholleke, religieuse
kunstatmosfeer in een andere gemoedstoe-
stand te komen.
Ik hoopte in de stilte bij deze paters, die
nooit een woord spraken van de ismens be-
vrijd te worden. Naast boeken van St. Jan
aan't Kruis, Jan Ruisbroek, Thomas a Kem-
pis en andere had ik nog een Fransch boekjt
„De zwarte mystiek" medegenomen. Ik las dit
bij een kaars in de eel, stak uit angst een twee-
de kaars aan en vervolgens de aan na de an
der, zoodat er tenslotte 12 kaarsen brandden
en het precies was alsof ik trijn eigen begrp-
fenisfeest hield. In plaats van hier drie weken
te blijven, ging ik den anderen dag naar huls,
omdat ik gevoelde, dat het nutteloos was daar
te blijven.
Met toestemming van den pastoor kreeg ik
een kamer op het Begijnenhofje. Een hofje
geeft 'n atmosfeer van vrede en werkt verede-
lend op het gemoed. Omdat ik daar met vrien-
den ook aan spiritisme deed en de begijntjes
steeds in mijn hok had, vloog ik op bevel van
den pastoor van het Begijnenhofje af.
In die dagen schreef ik „De Schemeringen
van den dood".
Voor een cperatie in mijn ingewanden moest
ik naar het ziekenhuis en toen ik bij kwam,
merkte ik aan een gebaar van de zuster tot
mijn zuster, dat ik nieis ar.ders had te doen
dan mijn asem maar uit te blazon.
Ik heb toen gebeden, als een klein kind.
Over mij kwam toen het wonder. Zwaar-
moedig geworden door de ismens, kreeg ik nu
de lust om te leven het leven als een gave
Gods. Ik wilde probeeren in alles het schoone
te vinden. Ik dacht aan St. Franciscus, maar
dacht tevens: „laat bij mij de pijn er maar
af".
Ik genas. De lust om naar buiten te gaan
ontstend en ik zag niets schooners dan het
gewone Hollandsche landschap. Ik verlangde
een dagboek te maken van de Netre, schreef
den eersten dag drie bladzijden, den tweeden
een en den derden geen.
Ik werd mij bewust, dat in het landschap de
man, d e volledig gelukkig wilde zijn, en de
natuur als een gave Gcds bewonderde, ont-
brak. Die man was Pallieter.
Dit duurde 3 weken. Het schrijven van
het boek vorderde 4 jaar.
Aanvankelijk wilde ik het te uitgebreid ge
ven. Ik heb Pallieter laten geboren worden en
sterven, maar de geboorte en dood heb ik
maar in het manuscript cp zolder geldten.
Pallieter is nieis anders dan mijn verlam
gen om zoo te zijn.
Mar'eke was de door mij verlangde vrouw,
maar de werkelijke Marieke viel er uit als een
fluitje.
Spr- betoogde nog, dat ook het volk hem
voor de stof van zijn boek tot grooten steun
was geweest.
Hij gaf dit nader aan, daarbij verschiilen
de pcrscnen uit Pallieter op humorisfische
wijze besprekende.
Mijn boek, zoo vervolgde spr., is gegroeid
uit de werkeiijkheid. De verbeelding is door
de werkeiijkheid teruggeslagen.
Vaak denkt men dat de naam „Pallieter"
een bijzondere beteekenis heeft en ging daar
voor zoeken in alle mogelijke dictionnaires,
doch te vergeefs „Pallieter" heeft niets te be
teekenen. Het is alleen een klankvorm.
Pallieter is vertrokken Spr weet niet waar
heen, maar wel kan hij zeggen, het andere
werk is er een voortzetting van. (Krachtig
apolaus).
In het tweede deel van zijn lezing betoogde
spr., dat de cuigeving voor het schrijven van
zijn boeken bij hem den grootsten doorslag
heeft gegeven.
In Scheveningen woonde hij 114 faar In <fe
rommelende Keizerstraat, waar hij aan
„Anria Marie" werkte.
Wanneer hij in den Haag en Scheveningen
wandelde, zag hij alleen maar mevrouwen en
mijnheeren en spr. moest naar Lier terug om
dat hij menschen moest zien. Wij kennen daar
elkander en leder persoon is daar een kleine
roman. Uitvoerig stond Timmermans stil oir.
aan te geven hoe daar de motieven voor
„Anna-Marie" ontstondfti, op geestige wijze
weergevende hoe de figuren in eeri boek uit
het dagelijksch leven getrokken worden.
Vlaanderen is mystiek en feestelijl: tegelijk.
Het idtfaal in Vlaanderen is de Vlaamsche
beweging.
De echte Vaamsche humor is de vreugde
die wortelt in de tragiek. Zelfs tijdens dec
oorlog was deze humor bij het Vlaamsche
volk te vinden.
Uitvoerig gaf spr. aan van welk een waar-
de zijn vader voor het schrijven van zijn boek
„Het Kindeke Jezus in Vlranderenland" is
geweest. Deze vfcntte met behulp van een hon-
denkar in Holland, had 16 k nderen, waarvan
spr de 13e was- Wanneer hij vaak na een at-
wezigheid van 14 dagen terugkeerde en meer
onkosten had moeten maken dan hij had ont
vangen, dan had hij toch zijn humor behou-
den en bracht hij voor zijn kinderen zijn ver-
tellingen. mede waarvan hij het middelpunt
was en waardoor hij in hun oogen een helden-
figuur werd.
Door zijn verhalen leefden in spr's verbeel-
dine de heibge figuren uit het Oosten ir.
Vlaanderenland.
Spr. besloot met de opmerking dat Vlaan
deren is een mengeling van mystiek en zinlijk-
heid. Pastoor van Aken te Brugge noemde
sjr. een van de prachtigs.e Vlaamsche humc-
risten Toch schreef deze het mooiste gebeden.
boek daf spr. ooit las. Ook daarin nam hij
een humorist sch gebed op van iemand, die
van den (oren valt. De bisschop gaf hierover
een afstraffing aan pastoor van Aken en deze
beloofde het in een tweeden druk niet te zul-
len opnemen.
De bisschop merkte op, dat dit er ook nog
bij moest komen en voerde er fcovendicn tegen
aan, dat het ock niet juist kon zijn, omdal
een man, die van een hoogte valt, geen tijd
voor denken en bidden heeft.
De humor kwam dadelijk weer bij den 60-
jarigen van Aken boven en aanst.nds ver
telde hij den bisschop, dat hij wist, dat
iernard die valt wel denkt, aangezien hij het
had tijgewoond, dat een mail, die met
zijn duiven bezig was, van het dak vallende,
zijn vrouw, die builen voor de deur van haar
huis aardappelen zat te schillen, toeriep:
„Schil er maar niet te veel, want ik eet van
mid dag net mee".
(Hartelijk gelach en een langdurig ap
plaus).
Het A'kmaarsche publiek, heeft gister
avond met groote voldoeiiing met Felix Tim-
mermans kennis gemaakt.
PREDIKB EURTEN.
Zondag 17 Januari a s.
Groote Kerk, vm 10 uur, ds Verwaoi
Consistoriekamer, Woensdagavond 7 uur
ds. Baar.
Waakt en Bidt, Woensdagav 8 uur, ds.
Kloosterman.
Kapel, vm. 10.30 uur, ds. Deetman.
Avond 6 uur, Ds. Roobol
Evangelisch-Luthersche Kerk, vm. 10 30 u
ds Makkink
Remonstrantsch-Gereformeerde Kerk, vm
10.30 uur, ds. Cramer.
Dcopsgezinde Kerk, vm 10.30 uur, Ds
N. A. Sep-p, van Edam.
Gerefcrmeerde Kerk, vm. 10 uur, ds Mtij-
er. Avond 5 30 uur, ds Meijer I leidelb. Cat.
Zoud 17. Collede schulddelging.
Herstel Apostolische Gemeente, Tous-
saintstraat. Voormiddags 1.0 uur en avond
5 uur en Donderda^avond 8 uur, dier.st.
Tuinzaal Harmonie, Donderdag 21 Janu
ari a s des avo.ids om 7 uur, ds. J. Lamme-
rik, van Delft.
Leger des Heils.
Zondag 17 Januari.
7 uur vm Bidstond.
10 u. vm. Heiligingsdienst.
12.30 uur vm. Zonaagssehool.
5 uur nm. Openbare Samenkomst voor
kinderen
7.30 uur nm. Openbare Verlossings Samen
komst Leidster der Samenkomsten: Kapitei-
ne de Vries, van Amst°rram
20 Jan 8 uur nm Soldaten Samenkomst.
Vrijdag 22 Jan. 8 uur nm. Groote Openba
re Welkomst.
Samenkomst van de Kapiteins Fmael!
BERGEN, 10 nur, Ds v d Kieboom.
Evangelisatielokaal „Maranatha", Bree-
laan 56, Zondag 17 Januari a s vm. 10 uur
en av. 6 30 u. de heer J J. Ruijs
Bijbellezing Woensdagav te 8 ure. Zon
dag o-m 2 u Zondagsschool.
Evangclisatielokaal „Looff den Heer",
Kerkelaan 16, Bergen 10 u. de heer H Sta-
venga. 2 u. Zondagssrhool 8 u. Samenkomst
Woensdag 8 u. Bijbelbespreking bij den heer
en mevrouw v d. Berg, Strcomerslaan 12
BROEK OP LANGLND1JK, Chi". Geref.
Kerk 9 30 uur Doiens Bakker.
Geref. kerk, half 10 en half 3, ds de Jong.
Dooosgez Kerk 10 uur, Ds A. de Jong.
EGMONDBINNEN, 10 uur, ds. Spelberg.
EGMOND AAN ZEE, 10 uur, Ds Roobol
GROOISCHERMER, 9.30 uur, ds. Loy-
sen.
HEILOO, 10 uur, ds Eilerts de Haan.
Evangelisatielokaal, nnr 10 uur, de heer
Hoff, van Amsterdam.
HENSEROEK, 9.30 uur, Ds Reddingius
HEERHUGOWAARD, 2 uur, Ds Staal.
NOORDSCHARWOUDE, Herv. Kerk,
geen dienst.
OlIDORP, 10 uur, ds Groot.
OTERLEEK, geen dienst', vac.
OBDAM, 10 uur, Ds Kruizinga.
SCHERMERHORN, 10 uur, ds. Boeren-
donk.
STOMPETOREN, 9 30 uur. Ds Hecp.
URSEM, avond 7 uur, ds Kruizinga.
WARMENHUIZEN, avond 6.30 uur, ds.
Horns tra.
ZUID SCHERMER, 10 uur, Ds. Nijeflhuis
Ockhuijzen.
ZUIDSCHARWOUDE, Herv. Kerk, 's av.
7 uur, ds. Spelberg, v Egm. aan den Hoef.
Onderwerp: Trouw.
Provincfaal niopws
WATERSNOOD-COMITe URSEM.
Het ligt in het voornemen van deti bum^-
op naam en mar J
mceSc-er aezer gemeenie buinenKort e^n coniue
op te richten tot het verzamelen van gelden
voor de slachtolfers van den watersnood ia
ons land. Wij twijfclen niet of milddadig Ur-
sem zal als naar gewoonte diep in den zak
tasten.
De collecte aan den ingang der R. K.
Kerk op Zondag gehouden vcor ae slachtof-
fers van den waiersnocd, heeft opgebracnt de
som van 175.
UIT URSEM.
Dezer dagen nad in de oude kerk alhief
de jaarhjitsene .uuvoering plaats van net tan-
iareco.ps „Ons Gencegen", diimaal voor het
eerst onder le.ding van haar n.euwen direc-
leirden heer J. Kcnijn, van Spnrdijk. De
zaai was zeer s echt b-zet en de heer N. j.
ivf Oud deeide in zijn epeningsweord mode,
dat de stienge kcude wclncht ae oorzaak was.
Spr. bracht dank aan het gemeentebestuur
voor den steeds ondervondai f.nancieelen
steun en vcrfcuwce, dat het corps onder
.eio.ng van den heer Konijti een goede toe-
kcmsi tete-emoet zou g°an.
Het programn.a w_rd, afgewisseld door
erkele nuniOrist.sciie toonee.o.ukjes, keurig
.^n uitvoer g^bracut en daarbij Vid te con-
statcercn, dat. de leden van „Ons Genoegen"
mooie vorder,n0en gemaakt hebben.
De burgemecs.er sprak na ahocp nog eeni-
ge waarrie.rende woorden den leden Van
;,Ons Genoegen" toe cn hoop.e, dat het corps
nog eens de trets van Urscm zou word u.
Spr. be,reurde de slechve opkcmst, doch
hoopte, dat „Oiis Gcncegen" in het vervolg
.n ruime mate niet alleen financicelen, maar
ook .more.len steun' van de ir.gezetenen zou
ondervinden. De leden, die steeds hun kost-
baren tijd opefferen cm de ingezetenen cenige
genotvo le avenden 'te brer,gen, hebben daar
recht op.
Cp haar verzeek van de IJsclub Ursem,
om subsidie, gericht aan het A1 gem.en Bur-
gcrlijk Arm b.si uur, cniving hot besiuur de
zer dagen bcricht, dat hieiop gunstig bescliikt
s. Het ligt in het voornemen van het bestuur
biunenkort eon vergadering uit te schrijven,
waarin besprckcn zal worden op weibe wijze
de uitkeeringen van levensmiddelen en brand-
stoffen zal gcschicden.' Nu het Algenuen
Burgerlijk Armbestuur zoo'n goed voorbeeld
hpeft gegeven hopen wij, dat zeer veel inge-
z.tenen lid van de IJsclub zullen worden,
waardcor het Bestuur in staat gcsteld wordt
in hot vervo'.g cp eigen krachten deze mooie
pianncn uit te voeren.
Naar wij verncmen bertrat bij enkele
ledrn van het Leesgezelschap alhicr het voor
nemen deze vereeniging wgns gebrek aan be-
langstelling cn medewerking op te heffen. Het
zou ech'.er te fcetrcuren zijn indien dit besluit
zou vallen, daar de vereeniging reeds meer
dan 20 jaren bestaat cn steeds in den winter
\4cor mcoie en goede lectuur heeft gezorgd.
UIT LIMMEN.
Jaarvergadaring van de afd. Limmen van
de Ned. Ver. voor Bioembollencultuur, onder
presidium van den heer J. Valkering Tz.
In zijn gced gedccumenteerde openingsrede
wenschte de vco.zitter den leden en luuiae
huisgenooten een gelukkig jaar at releveerde
den tcestand in het afge'.oopen jaar, welke
cpiimislisch van toon was. De afdeeling
heeft een schi.lerend figuitr gemaakt op de
Internationale tentocnstelHng te Heemstede
cn spr. richtte een bijzene'er wcord van feiici-
tat.e tot den heer C. Kieft, die met zijn par-
ticuliere inzending tu'.pen cn hyaeinten enz
een gouden medaille heeft behaald. (Instem-
ming).
De schaduwz.rple is gelegen in de tcene-
mende maatregelen van Amerika vcor den in-
vcer van narcisc.n, hetwdk niet minder dan
een ramp beteekent en een ander afzetgebied
noodig maakt.
Ook werd een bijzonder woord van dank
gewijd aan de polite, die zeer actief is opge-
t red in bij de diefstallen van bloembollen. (In-
stemming).
Onitrent de dcor de afdeeling geplante
bloembollen op de terreinerf van de tenloon-
stelling te Heemstede is een gunstig resultaat
bereikt. De cpbrengst was J 1032 en dc uit-
gaven en reclamekosten 5.76 mindei'.
Uit de rekening en verantwoord.ng van den
penningmeester bleak, dat de ornvangsten en
uitgaven bedragen respectievelijk J' 2177.22
en 1305.53, soldo 872.20.
De rekcning-ccmmissie, bestaande uit de
heercn J. Valkering Dz. en Chr. Kieft, advi-
seerde tot gcedkeuring, waarna de penning-
meester onder dank werd ontlast.
Bij de bestuursverkiezing werd de heer
J. Valkerifig Tz. (aftredend) met bijna alge-
meene stenlmen herkozen, die deze benoeming
wecier aannam.
Uit de gevoerde correspondentie bleek, dat
de afdeeling een eereprijs van 100 heeft ver-
worven bij de gehouden ten.oonstelling en dat
het plantmateriaal een goed figuur heeft ge
maakt.
Midedeeling werd gedaan, dat het bestuur
heeft bcsloten, mits gcedkeuring van de alge-
meene vergadering, om aan de 3 poiltieman-
nen een gratificatie van 30 te verleenen ala
belconing voor hun activiteit bij het opspo-
ren der bloembollen. (Algemeene in stem-
King).
Het ledental ging vooruit met 6 en klom
tot 84, twee dgnateurs traden toe.
Op voorstel van het bestuur werd beslo-
ten om in afwijking van het besluit der
vwrjaarsvergadering 1925 wederom pre-
sentiegeld voor vergaderingbezoek te geven.
Dit werd bepaald op 0 25 (verleden jaar
was dit vervallen verklaard omreden men zul-
nig moest doen door deelnanie aan de ten-
toonstelling).
Na gehouden rondvraag volgde sluiting.