I Door fcrabben worden huidaandoeningen nog erger. Wend Foster's Zalf aan, die on- middellijk verzachting geeft en uw kwaal ge- neest. Inderdaad een probaat geneesmiddel. In zeer har.dige tube-verpakking 1. golfbrekende dam kan worden gemaakt, die een begin kan vormen van de te maken dijk bij de droogmaking van de Zuiderzbe De bezwaren van de Westerkogge, met het oog op de ontworpen sluizen, zou spr. nog gaarne door het College emstig overwogen willen zien. De bezwaren, inzake de verzilting van den polder door •'et Zuiderzeewater of door het brakke water van de Schermerboe- zem, zijn inderdaad ernstige bezwaren. Wan neer toch die sluizen gemaakt moeten wor den, dan had spr gaarne de toezegging van Ged. Staten, dat aan de Westerkogge in overleg met het Be9tuur van die Kogge, een voldoende schadevergoeding zou worden ge- geven of steun bij de uitmaling, door het plaatsen van een bemaling. Spr. zou ook faarne zien, dat in de Commissie, waar de ezwaren van belanghebbenden worden be- handeld, het Bestuur van de Westerkogge .vertegenwoordigd was. De heer Commandeur, Opmeer, sloot zich eveneens aan bij de uitgesproken woor- den van hulde. Hij sprak den wensch uit, dat in deze zitting het pleit in zooverre zou wor den beslecht, dat in groote lijnen het voor- stel van Ged. Staten zal zijn aangenomen Spr. was eenigszins teleurgesteld, met betrek king tot de wenschen, die hij reeds herhaal e malen naar voren had gebracht In de verga dering van Holl. Noorderkwartier. waar de lutr Ringers zijn plannen uiteen zette, w.es hij reeds op de wenschelijkheid van de door- trekking van het kanaal tot Opmeer. Ook op andere plaatsen betoogde hij de wenschelijk heid, om daar tegenover niet afkeerig te staan. Telkens achtte men dit van.te locale beteekenis om in dezen een tegemoetkomende houding aan te nemen. Uit het afdeelingson- derzoek is wel voldoende gebleken, dat in allt aldeelingen de wensch naai voren is ge komen. om aan spr.'s verlangen tegemoet te komen De Memorie van Antwoord heeft hem ech- rer al zeer weinig hoop gegeven. Ook daar wordt het door spr gewilde kanaal te zeer van locale l-eteekenis geacht cm daarvoor gelden uit de openbare kas beschikbaar te stellen. Spr. kan zich eenigszins indenken, welke motieven daartoe hebben geleia In het rapport van de Commissie Van Aalst staat dat in W. Friesland jaarlijks 10 000 ton aan veevoeder wordt ingevoerd. Spr. heeft ge- gevens verzameld over h'tgecn in 1924 en 1925 alleen in Opmeer is aangevoerd en hoe- wel hij zich bewust is, dat hij zich in deze vergadering van het geven van cijfers moet onthouden, omdat men daartegen zal aan- voeren, dat die niet te controleeren zijn, wil hij toch, om de belangrijkheid van het ver- voer aan te toonen. opm°rken, dat de aan voer van veevoeder alleen te Opmeer de 10.000 ton heeft overschreden. De aanvoer van meststoffen bestond uit een gelijk tonnen- aantal en daarbij komt hetgeen voor bouw materialen en onderhoud van wegen moet worden aangevoerd; in totaal werd over beide jaren, dus te Opmeer alleen reeds 20.C0O ton aangevoerd Uit deze cijfers kan men reeds voldoende conrludeeren, dat het doortrekken van het kanaai naar Opmeer van meer dan lokale beteekenis is. Opmeer is niet alleen gelegen in het hart van W. Friesland maar ook in het hart van de Vier Noorder Koggen Daarom heeft zich daar, een bloeien de. paardemarkt kunnen handhaven, een markt, die men vroeger overal had, maar die bijna overal is verdwenen Het kwam spr voor, dat het kanaal RustenburgObdam weinig zin zal hebben, wanneer het niet wordt doorgetrokken naar Opmeer. Wan neer het kanaal van Obdam naar Opm >er van locale beteekenis moet worden geacht. dan vraagt hij in gemoede, of dit dan ook niet het geval is met het kanaal van Rusten burg naar Obdam De doortrekking van het kanaal acht spr een groot belang voor de streek en hij kan verzekeren, dat de gemeen- ten en de bannen in die streek wel bereic zijn, om het een zesde deel in de kosten bij te dragen Bravo-geroep! Spr. had zooeven van Mr. Bosman ge- hoord, dat het belang niet zoodanig is, dat daarvoor steun uit de openbare kas moet worden verleend. Hij gelooft echter, dat dit niet kan worden vclgehouden. Aan Ged. Sta ten vraagt hij na deze uiteenzetting, tegen over dit kanaal, waarvoor belanghebbenden wel willen bijdragen, een tegemoetkomende houding aan te nemen, en toe te zeggen, dat het doorgetrokken mag worden, wai neer eenmaal het kanaal tot Obdam wordt ge maakt. Wat het verzet in de Wester Kogge betrof. spr. geloofde, dat dit aan kortzichtigheid moet worden geweten. Geroep: Zeer juist! Spr. geloofde, dat men zich daar niet zal verzetten, wanneer vast komt te staan, dat door middel van uitmaling voorkomen wordt, dat er veel zout water in de Kogge komt. Wanneer Ged. Staten zich willen verzekeren van de medewerking van de direct-belang- hebbenden, is het gewenscht, dat zij rekening houden met deze bezwaren. waarom hi] dan ook een antwoord op zijn vraag verzocht. De heer Balk Alkmaar, sloot zich eveneens aan bij de tot den voorzitter en de •Commissie van voorbereiding gebrachte hul de. Ten aanzien van het kanaal in de Wester- Kogge verheugde spr. er zich over, dat de heer Best in deze vergadering een eenigs zins anderen toon heeft aangeslagen dan in de afdeelingsvergadering. Spr. geloofde, dat de heer Best, als aan het eene bezwaar ten aan zien van het binnenkomen van zout water in de Kogge, tegemoet gekcmen wordt, het zal toejuichen, dat in zijn polder een kanaal komt. Het kanaal toch zal bevorderlijk zijn aan een betere bodemproductie. Aan het betoog van den heer Commandeur wilde spr nog toevoe- gen, dat bij doortrekking van net kanaal van Obdam naar Opmeer en van Opmeer naar Oostwoud de daar liggende gronden ook kun nen omgezet worden voor de teelt van sui- ierbieten en aardappelen, waarvan een groo- tore scheepvaart het gevolg zal zijn. Spr. was overtuigd, dat later zal blijken, dat de streek-belanghebbenden niet voor alle kana len, die geprojecteerd zijn, direct het &n zesde in de kosten zullen willen bijdragen, welke toezegging de neer, Commandeur voor het door hem gewilde kanaal reeds Icon doen De agitatie tegen het kanaal Zwaagdijk— Enkhuizen schreef hij juist in hcofdzaak toe aan het feit, dat belanghebbenden zullen moe ten bijdragen. Die agitatie is nu geluwd, om dat men de zekerheid heeft, dat het een zesde toch niet wordt opgebracht. Spr. zou daarom de zaak van den anderen kant willen bezien. Wanneer n.l. blijkt, dat een kanaal belangrijk genoeg wordt geacht en de totstandkoming wordt tegengehouden, omdat men het een zesde gedeelte niet wil op- brengen, dan zou hij het wenschelijk achten, te overwegen, de belanghebbenden tot het op- brengen van dat een zesde te dwingen. In dat geval moet echter ook overwogen worden, ot het geprojecteerde kanaal van een zoodanig belang is, dat deze maatregel wordt gewet tigd. De cultuur in de streek is aangewezen op snelvervoer met het oog op de export. Men heeft daar een zeer intensieve tuinbouwstreek Doortrekking zal niet tengevolge hebben, dat een intensieve teelt zal worden omgezet in een grovere teelt. Door deze optnerking wil spr. niet verkeerd begrepen worden. Hij toch acht elk kanaal een belang voor de streek, waar het komt. Het gaat bij hem om de hoe- grootheid van de belangrijkheid. Wanneer de belangrijkheid van het kanaal Zwaagdijk Enkhuizen vaststaat, dan acht hij het wen schelijk, middelen te zoeken en maatregelen te nemen, om te bereiken, dat het een zesde van streek toch binnenkomt. De heer Verschuur (C.-H.) herin- nerde aan de gisteren gehouden belangrijke lezing van den hoofd-ingenieur. Spr. was bij- zonder getroffen door diens laatste woord: Scheepvaart beteekent welvaart. De welvaar* van de provincie, zoo zeide spr., hebben wij alien op het oog en daarom beval hij aan, de voordracht in dank te aanvaarden. Ook hij sloot zich aan bij de gesproken woorden van hulde. Door den hoofd-ingenieur zijn cijfers ge- noemd om de rendabiliteit van de kanalen te bewijzen. Hij vindt dit gevaarlijk. Bij een groot nuttig werk deed men dit in Nederland nooit. Het Noordzee-kanaal werd gemaakt, omdat men dit in het algemeen belang nuttig vond. Nu die rendabiliteitsberekening gemaakt is, vond spr. het merkwaardig, dat die bereke- ning zoo pessimistisch is. Men rekent op een vervoer van 400.000 ton per jaar, al ver- wacht men 600.000 ton. Spr. achtte dit veel te weinig. De kanalen worden niet gemaakt voor de provincie, zooals die op 't oogenblik is, maar ook voor de provincie, die door de droogmaking van de Zuiderzee veel grooter worden zal". Kanalen voor scfcepen van 600 ton zullen zeer spoedig noodig zijn. Spr. herinnerde aan hetgeen Groningen en Friesland voor de kanalisatie deden en verzc- kerde, dat hij met groot gencegen heeft ge- hoord, dat Opmeer de cheque reeds op tafel legt. Hij vroeg. of dit geen reden was om aan Opmeer het uitzicht te geven, dat zij die che- 3ue kan betalen en spr. verzocht Ged. Staten, den zijn, die, wanneer die moeilijkheden blij-1 de en ore met bizondere fecftlnische en prac yen bestaan, er niet tegen op zien m de stok tische voorstellengis gekomen. achter de deur vandaan te halen moods die weigerachtige colleges te dwingen Verschillende stem men: Zeer juist! De heer T r a p m a n, zeide, dat er bij hem als inwoner van Schagen, reden was, om in de allereerste plaats uiting te geven aan zijn blijdschap over het voorstel, dat wordt ■behandeld. Schagen heeft jarenlang gestre- den voor verbetering van het vaarwater, waarvan het geheel is verstoken, omdat dit voor Schagen een levenskwestie is. De West-Friesche Kanaalvereeniging is daar gesticht en uit die vereeniging is met de hulp van de menschen uit andere plaatsen de Commissie-Van Aalst ontstaan, wier groote werkzaamheid thans wordt besproken. Hoe- wel spr. niet aan de door den heer Van der Vail verlangde climax kan voldoen, wil hij toch niet achterblijven in de huldiging van de werkzaamheid en de energie van de menschen, die de plannen hebben voorbereid. r Over de afmeiing van het kanaal Schagen Kolhorn moet spr. bezwaar maken. Dit is ge projecteerd voor schepen van 40 ton en ieder, die ter plaatse bekend is, zal het er mee eens zijn, dat een dergelijk kanaal voor de be- hoefte in de toekomst niet voldoende zal zijn, en dit vooral niet voor de verbinding van dp bloeiende marktplaats Schagen en de Wierin- germeerpolder. Het heeft hem teleurgesteld, dat de Provinciale Commissie verandering heeft gebracht in de breed te van dat kanaal, waarvan de Provinciale Conwnissie zelf de be- '.angrijkheid naar voren heeft gebracht. Spi verwijst naar hetgeen de Provinciale Com missie dienaangaande zegt op biz. 34 van het verslag. Ook uit een financieel oogpunt mag worden geconcludeerd, dat de bezwaren niri zoodanig zijn, dat dit kanaal niet breeder ge maakt kan worden.- Wanneer men de ver schillende kanalen, die door de Provinciale Commissie geprojecteerd zijn, beschouwd, dan moet het treffen, dat alleen het kanaai Schagen^Kolhom van zoo'n geringe atme- ting is gemaakt, terwijl de kanalen, die Oud- karspel en Dirkshem en Heerhugowaard en Rustenburg verbinden, op de groote breed ie zijn gebracht. Moet nu iuist de verbindings weg tusschen de bloeiende marktplaats Scha gen en de Wieringermeerpolder geschieden door een kanaal van een derge'.ijke kleine af meting? Alle marktplaatsen, die hierbij zijn betrokken. worden op een andere wijze be handeld., Spr.'s vraag is dan ook: Geef Scha gen ook voor de toekomst een goede plaats Ondanks't gebrek aan vaarwater, is Scha gen geworden een bloeiende marktplaats, die beantweord aan een groote behoefte. Straks Persoonlijk wenschte spr. en hij was overtuigd, dat hij dit mede namens de vijf andere door de Staten gekozen Gedeputeerden deed zich aan te sluiten bij de woorden van hulde tot den voorzitter, voor't krachtig initiatief, waarmede deze de zaak tot stand had gebracht. (Bravo's en applaus). Toen in 1915 de West-Friesche Kanaalver eeniging aan Ged. Staten de vraag stelde, om de ingediende plannen ter hand te nemen, was het tijd3tip daarvoor niet gunstig. Wii kregen onmiddellijk daarna den watersnood van 1916, die alle krachten vergde en de na- eorlogsche periode bracht toestanden, waar- door men aan verwezenlijking van de plan nen niet kon denken. Toen die moeilijkheden voorbij waren, hebbpn Gedeputeerden zich met de zaak bemoeid en een plan opgemaakt, dat vrijwel overeenkwam met dat van de West-Friesche Kanaalvereeniging. De inmid- dels verloopen vijf jaar waren niet onvrucht- baar geweest, aangezien was .gebleken, dat het plan nog niet met een voldoend ruimen blik was bekeken. Dit werd het inzicht van de West-Friesehe Kanaalvereeniging. maar ook van Ged. Staten. Een commissie werd be noemd. Ged. Staten meenden daarin te moe 'en opnemen menschen, waarvan zij de over- tuiging konden hebben. d?t hun woorden van gewicht konden zijn en die in staat waren het vraagstuk van a'le ziiden te cverzien. Ge liik met de ProvCommissie was ook de Commissie-Van Aalst opgetreden en het deed spr. genoegen, te mogen zeggen. dat de sa- menwerking tusschen de Overheidscommissie en die van belanghebbenden een uitnemende is geweest. Gedeputeerden verheugen zich er over, dat ten slotte een resultaat is verkre gen. dat met algemeene stemmen is aanvaard Toen de heer Ringers in 1922 zim rapport indiende, en dit werd (republiceerd, gaf dit aanleiding tot critiek. De Provinciale Com missie, de ook den eminenten heer Ringers in haar midden opgenomen had, heeft ge rpeend, alvorens met een rapport te komen diep op die critiek te moeten imraan en te- recht begrepen, dat het voor Gedeputeerden en Prov. Staten van grooter waarde was dat die critische opmerkingen te voren waren overzien. dan dat dit achteraf gebeurde. De Prov. Commissie heeft zoo wel aan Prof. Vieser, die zich als woordvoerder van bezwaren makende belanghebbenden had vertoond, als aan de Commissie uit Hollands Noorderkwartier gelegenheid gegeven om hun bezwaren tegen het plan-Ringers en van de Commissie naar voren te brengen. Uitvoerige beschouwingen zijn daarvan het gevolg geweest en in het rapport vrn de Prov it ernstig te overwegen. Een Duitsch schrijver, zeide hij, noemde een volk zonder scheepvaart gelijk aan een vogel zonder vleugels en aan een ridder zon der zwaard. Ook dit gezegde demonstreerde z.i. de belangrijkheid van het voorstel, waar- aan hij gaarne zijn stem zou geven. Dte heer Van d e Vail (Heiloo) zou geen woord van hulde uiten aan het adres van het College of aan den voorzitter, omdat hij vond, dat in een hulde climax moet zijn en hij dan wel met een lauwerkrans zou moe ten komen, wat zijn gewoonte niet is. Spr. ver. nam gaarne, hoe Ged. Staten denken te han- delen, wanneer belangnebbenden niet of niet voldoende bijdragen. Zullen zij dan dwin- gend cptreden of dienaangaande met voorstel- len bij Prov. Staten komen? Spr. vroeg dit vooral naar aanleiding van een artikel van Prof. Visser in de Telegraaf, waarin gezegd wordt, dat belanghebbenden de som wel niet bijeen zullen brengen, in welk geval er van de plannen voor de kanalisatie niets zal ko men. Of dit een royale strijdwijze is, als men eenmaal he^ onderspit heeft gedolven, meent spr. te moeten betwijfelen. Daarin toch zit een aansporing tot de malcontenien, om de oppo- sitie maar vol te houden. Spr. meende dan ook, dat het gced is om daarover vanuit de staten een enkel woord te zeggen. Hij heeft den indruk, dat de belanghebbenden, die in de oppositie zijn, niet goed beseffen, welke groote belangen zij schaden. Ziet men naar de Langedijker dorpen, dan ziet men daar een beduidend vervoer van de stapelgroenten. Op die dorpen varen reeds een 30 groote motorbooten naar de verschil lende steden van ons land. Wanneer Amerika de stapelgroeten gaat koopen, dan zal het mo- torbootvervoer nog beduidend toenemen, om dat vanuit de Langedijk het vervoer gemak- kelijker per motorboot is te regelen, dan per spoor. Spr. meende dan ook, Gedep. Staten in overweging te moeten geven, niet te veel te luisteren naar de groep belangheb benden, die niets willen en daartegen des- noods forsch en krachtig in te gaan. Diezelf- de menschen zijn nu al zoo vooruitstrevend geworden, dat zij zeggen: „Beschuldig ons maar niet van conservatisme, wij willen wel een vervoer per vliegtuig". Dit is een vooruitstrevendheid, die tot niets leidt en waaruit hun conservatisme blijkt De sfeer van het platteland is een eigenaar- dige. Een paar van de Langedijker dorpen hebben't grootste belang bij een goeden ver- keersweg met Alkmaar. Alkmaar is bereid om in de kosten voor verbreeding en behar- ding van den Twuiverweg, die in hoofdzaak gebruikt wordt voor de Langedijker dorpen, 60 pet bij te dragen. En toch zien wij het verschijnsel, dat de dorpen, in wier belang de verbreeding zal geschieden, weigeren, daar- op in te gaan, cmdat zij zeggen: ..Alkmaar zal't wel heelemaa! gaan betalen" Dit ge vaarlijk spelletje zal daar vroeg of laat men- schenlevens kosten. Ook daartegen zal inge- grepen moeten worden. De Voorzitter: Dit is geheel bui- ten de orde. De heer Van der V a 11: Ik geef dit als een staaltje van de gedachtengang ten plattelande, die ten aanzien van de kanalea- plannen ook deze is: „Wanneer wij maar in de oppositie blijven, dan zal de provincie het wel* geheel betalen." Wij zijn alien overtuigd van het groote be lang van de kanalisatie van West-Friesland en daarom is het goed, dat men ten plattelan de weet, dat er in de Staten verschillende le- in de toekomst komt er een groot gebied. dat Comm. vinden de heeren tal van bladzijden belang bij Schagen heeft en heeft dit groote gewijd aan die critiek. Men vindt aangegeven kans op bloei. Waarom moet Schagen door in hoeverre men mee kon gaan en in hoeverre de kleine opvatting in zijn bloei worden ge- niet. Het zal wel altijd zoo zijn, dat met be handicapt? Spr. hoopt in de toekomst nog langrijke plannen als dit meerdere wegen ge te kunnen praten over de verschillende kana lenplannen en hij vraagt nog eens te overwe gen om in het belang van Schagen, tusschen Schagen en Kolhorn, een grooter kanaal te projecteeren. Dr. van der Waerden oordeelde, dat de kwestie over het tracee AvenhornHoorn buiten de discussie kan blijven. De bedOv.ling is toch wel een kanaal te hebben van Alk maar naar Hoorn en ofschoon spr. in het al gemeen met de vcorgelegde plannen gaarne kan meegaan, zou hij toch de vraag ter spra ke willen brengen, of in het bizonder voor dit kanaal geen derde tracee mogelijk is. Als rap porteur herinnert spr. zich, dat in alle afdee- lingen gesproken is over de doortrekking van dit kanaal naar Lutje-Schardam De bezwa ren tegen den anderen weg acht spr. overdre- voigd kunnen worden. En het zal cok wel zoo zijn, dat het moeilijk is, aller wenschen te ver- vullen, maar dit mag met gerustheid gezegd worden, dat het stuk werk, door de Prov. Commissie geleverd en door Gedep Staten tut stand gebracht, van alle zijden is bezien, na overleg en ten voile is overwogen Na kennisname van het stuk werk meenden Gedep. Staten, dat zij het mcesten aanvaa: den, zooals het gegeven werd en zoo zijn zij bij Prov. Staten gekomen met het voorstel tot verbetering van de Zaan en tot uet aanleggen van de 14 kanalen. Het voorstel, dat voor ons ligt, bevat den aanleg van de kanalen, maar onder voorwaarde, dat en het Rijk en belang hebbenden in den aanleg een belangrijke bij- drage zullen geven. Dat hier een biidrage van hetRijk ge ven. Het is echter denkbaar, dat er nog eens vraagd wordt, zal zeker niemand verwond* een ministerie komt en dat wij in de Kamer ren- Misschien zal men zich verwonderen nog eens een behandeling van hoofds+uk 9 dat Ged. Staten zich tevreden stellen met een krijgen en een behandeling van het wetson- bijdrage van 1/3 door het Rijk, gezien wat werp, dat geheel rijp is, om de droogmaking het in andere provmcies voor dergelijs van de Zuiderzee in. sneller tempo door te werl{ betaald De bevordering van den land zetten. Wanneer nu de afsluiting over 8 k 9 jaar klaar is, dan heeft men in het IJselmeer rustig water en bestaan er tegen het vaien met bin nenschepen in dat gebied niet meer die be zwaren van thans. Wanneer de twee polders er komen, komt er een natuurlijke weg langs de Oostkust. Bij den bestaanden toestand is het plan van de Commissie volgers Gedepu- teerde Staten goedkooper. Spr. acht het mo gelijk, dat het nog twee, drie jaar za! duren voor er met het graven van een kanaal in de omgeving van Hoorn kan worden begonnen Dan staat men er anders vcor. Dan weet men zeker, wanneer de Zuiderzee droog zal zijn en wanneer de twee polders er zullen komen. Spr. wil dan ook de mogeliikheid onenlaten dat de Provinciale Commissie en Ged Staten. met het oog op dc tijdsorde, kunnen overwe gen. of het derde tracee. waarbij de golfbre kende dam niet meer noodig zal zijn. niet be- ter kan worden uitgevoerd. Hij denkt er niet aan, het kanaal Lutje-Schardamde Hulk te laten vervallen, maar als later blijkt, dat het daar gedachte kanaal niet zoo duur zal zijn. dan wil hij daarmee rekening houden. Wan ner er geen kanaal langs de kust mocht ko men. en direct een kanaal van Edam naar Wiidenes H?n /eat hij": „Natuurlijk moeten wii olan II hebben. Wanneer men ten aanzien van deze zaken een definitieve beslissing heeft genomen, dan zou spr. gaarne antwoord kriigen op de vraag. waarom het derde tracee niet wordt gek^-m. De beantwoording door Ged. Sfaten. De heer H e n d r i x beantwoordde vooi Ged. Staten de verschillende sprekers. Ock hij oordeelde de voordracht inderdaad voor bouw komt zoowel producent als consument ten goede. Ook voor de te maken nieuwe pol ders is het van groote beteekenis, te kunnen beschikken over goede waterwegen. Ten aan zien van de bijdragen van belanghebbenden. wees sor eroo. dat. toen in 1Q15 de W Fr Kan. Ver. zich tot Ged. Staten wendde met het veizoek die kanalen aan te leggen, zeif op den voorgrond stelde, dat het vanzelf sprak, dat belanghebbenden bijdragen Die bijdrage heeft een punt van uitvoerige gedach- fenwisseling uit^emaakt in de Commissie Aanvankelijk is bedoeld, het Rijk 1/3, de Pro vincie 1/3 en de belanghebbenden 1/3 te laten bijdragen. Alleen de waardevermeerdering van den grond wo^dt berekend on millioen Wanneer men het belang van de scheepvaart zou omzetten in geld, dan staat vast, dat ds belangen, die worden gediend, buitengewoon groot zijn. Op grond van de besprekingen is de gedachte verhouding gewijzigd en wordt van belanghebbenden slechts 1/6 gevraagd Ged Staten hebben aangetoond, dat niet pre- cies de menschen langs elk kanaal 1/6 moeten opbrengen, maar dat over het geheel, met elkaar, van belanghebbenden 1/6 moet wor den opgebracht. In antwoord op de vraag van den heer Van de Vail, zeide spr., dat Gedep. zoo ovef tuigd zijn, dat het groote stuk werk, dat de belangen van de bewon^rs dient. zoc door die bewoners wordt geapprecieerd, dat zij er niet aan twijielen, of die bewoners zulien willen biidragen. Zij kunnen zich dan ook niet ver diepen in de vraag, wat er moet gebeuren, als dit niet het geval is. omdat zij niet ♦wiifelen aan het groote inzicht van belanorhebhenden. Ged. Staten blijven zich echter plaatsen op het standpunt, door de W. Fr. Kan. Ver. als juist erkend, dat belanghebbenden ook moe- het welzijn van de bevolking van de grootste ten bijdragen. Wat de bijdrage van Amster beteekenis. Voor de eccnomische ontwikke- ling van ons gewest is het van groot belang, wanneer dat gewest kan beschikken over groote vaarwegen. Noord-HolLand is rijk aan vaarwater, maar kenmerkt zich door ge- mis aan behoorlijk vaarwater. Het Ncord-Hollandsch Kanaal, de Zaan en de NauSrnasche Vaart met enkele aftakkingen is aT.es, wat behoorlijk vaarwater kan worden genoemd. Ged. Staten waren dan ook reeds fang overtuigd V2n de noodzakelijkheid om in dit gemis te voorzien en kunnen slechts dank brengen aan de Staten voor de wijze, waarop de voordracht is ontvangen. Namens de Staten sloot spr. zich aan bij de woorden van hulde aan den ontwerper van de planren, den heer Ringers, die inderdaaa ge- toond heeft, een buitengewonen kijk te heb ben op de nooden cn behoeften onzer provin- dam Setreft, wie kennis genomen heeft van het schrijven van B. en w. van Amsterdam, zal geen oogenblik twijfelen aan de bereid- willigheid van Amsterdam- De zaak staat dus zoo, dat aanhangig is een voorstel, om over te gaan tot het aanleg gen van de kanalen, onder voorwaarde, dat Het Rijk en de belanghebbenden de bijdrage geven. Wanneer die verleend wordt, en Ged Staten twijfelen daar niet aan, dan is tot den aanleg van de kanalen besloten en zullen die kanalen volgens het tracee van de Commissie worden aangelegd. De bezwaren van de Wester-Kogge bewij zen, dat men zich liever behielp met de scheep vaart, dan den grooten vijand, het water, bin- nen den kring van de waterechappen te halen Toen men zich nog tevreden moest sfrllen met het gebrekkige bemalingsmiddel als de Hoi- landsche molen, kon voor dat bezwaar iets tt zeggen zijn, maar thans denkt tliemand et meer aan, de waterwegen buiten den poldei te houden, uit vrees, dat bij het schutten, he: water in den polder komt. De Commissie heeft aangetoond, het groote belang, dat de Wester-Kogge ontsloter. wordt. Wij mogen de bezwaren onder de oogen zien, maar dat kanaal niet opofferen. Een van de bezwaren is, de toetreding van zout water door de zeesluizen en er is reeds aangetoond door de Prov. Commissie, dat het de bedoeling is, daar een bassin te maken, zoodat het'gevaar van verzilting tot een mini mum wordt beperkt.- Ten aanzien van de vrees voor den afslag van de oevers, merkte spr. op, dat een specia- le voorziening voor de oevers gemaakt zal worden. Ged. Staten zijn echter overtuigd van de billijkheid, om, wanneer er werkelijk schade wordt toegebracht, dat de kosten daarvan ge dragen moeten worden door de Provincie. Ter geruststelling wil spr. we! de verzeke ring geven, dat, indien het daar noodig is een wijziging te brengen in den waterstaat- kundigen toestand of bemaling, overleg met den polder gepleegd zal worden. Komende aan de kwestie, inzake het kanaai naar Hoorn, zeide spr., dat Ged. Staten mee- nen, dat zelfs in geval overeenstemming mei Hoorn verkregen wordt, toch de zaak nog in de Staten zal moeten komen. Spr. hoopb dat volkomen overeenstemming wordt be- reikt, want daardoor maakt men het Ged. straks in de Staten gemakkelijker. Dr. Van der Waarden wijst spr. erop, dat het de wensch van de Commissie Van Aalst en de Prov Commissie is, dat de Wester Kogge ontsloten wordt Dit bereikt men met het ka naal over Lutje Schardam niet. Deskundigen op scheepvaartgebied geven, ook, warneer het kanaal over Lutje Schardam een golfbre kende dam kiijgt toch de voorkeur aan het tracee door de Westei Kogge. Het gedeelte van Hurk naar Lutje Schar dam— Oudendijk moet toch gemaakt worden. Besparing van kosten geeft het kanaal Lutje Schardam ook zelfs zonder golfbrekende dam dus niet. Met genoegen constateerde spr., dat in de Staten de bezwaren tegen de kanalen niet zoo naai voren zijn gekomen als men op grond van de adressen had mogen veiwachten. Het kanaal ZwaagdijkEnkhuizen moet noodzakeiijk gemaakt worden Aan de oppo sitie om van dat kanaal bevrijd te worden, twijfelt spr en hij wii daarbij zelfs niet lan- ger stilstaan. Ten aanzien van het doortrekken van het kanaal naar Opmeer, heeft de heer Comman deur enkele cijfers genoemd. N'atuurlijk twij felt niemand aan de juistheid daarvan, maar het is jammer, dat die niet vroeger bij Gedep. Staten bekend zijn geweest. Ze hadden aan leiding kunnen geven, dat die zaak nog eens was bezien. Gedep. Staten hebben zich neer- ge-egd bij de plannen van de commissie, dat een plan was van overleg. Een doortrekking naar Opmeer zal 300.000 kosten en voor- hands zien Gedep. St. nog geen aanleiding, om daaitoe over te gaan Wanneer de ge- wenschtheid op grond van een nadere be- schouwing blijkt, dan kan dat kanaal altijd nog gemaakt worden, indien een sterk ontwik- ke.d verkeer in die streek daartoe aanleiding geeft. Datzelfde antwoord zou spr willen geven aan den heer Trapman, die verruiming van het kanaal SchagenKolhorn bepleitte. Schagen komt er niet slecht af, krijgt zijn be hoorlijk deel en het gaat niet aan, te spreken over het handicappen van Schagen. Spr. wijst er op, dat de Commissie van Ho!l Noorderkwariier dit peheplf kanaa1 niet heeft gewild. Ook verwijst hij den heer Trapman naar bladzijde II in de Memorie van Antwoord. De gelegenheid om van ge- dachten te wisselen over de afmeting van enkele kanalen zal nog wel eens gegeven wor den, maar het neemt niet weg, dat de plannen als zoodanig door het thans te nemen besluit, in zijn geheel worden vastgesteld. De provincie wordt gesteld voor een groot werk. Wat de rentabiliteitsberekening betreft, in verhouding tot andere zaken mag men ge- voelen, dat het offer, dat hier in het algemeen belang wordt gevraagd, niet groot is "Gedep. St. zijn overtuigd, dat hetgeen hier gevraagd wordt, ook financieel in de macht van de pro vincie ligt. Wanneer het volgend jaar voor dit doel van de provincie H millioen gevraagd wordt, dan gaan wij er niet op achteruit, aangezien dan de gelden voor het tekort op het onder houd van de zesstedenweg niet meer noodig zijn Voor dit groote doel zou s-rr zelfs niet tegen eenige belastingverhooging opzien. (App'aus De heer Commandeur bleef aandrin- gen op een toezegging, dat het kanaal van Obdam naar Opmeer zal worden doorge trokken, wanneer daar de belanghebbenden bereid zijn. 1/6 in de kosten te betalen. De heer Best hoopte nog altijd, dat het kanaal naar Hoorn over Lutje Schardam kwam Hij dankte Dr. van der Waerden voor de hem verleeude steun en zeide, dank- baar nota te nemen van de toezegging van Ged. Staten, dat overleg met het Bestuur van let Watercshap De Westerkogge in uitzicht is gesteld. De heer Trapman had bedoeld, dat, in zake de verbinding tusschen de Wieringer- meer er Schagen, Scnagen ten aanzien van de andere marktplaatsen gehandicapt werd. Hij beweert niet, dat Schagen niets krijgt, maar Schagen heeft nooit iets gehad De toe zegging van den heer riendrix had spr. met genoegen aangehoord. Vanuit Schagen zal door belang'-ebbenden van de gelegenheid gebruik gemaakt worden, om te trachten, dit kanaal verb reed te krijgen DrVanderWaerden Lad willen zeg gen, dat hij zich het recht wilde voorbehou- den, het kanaal naar Hoorn volgens het derde tracee te maken, wanneer men bij het maken van dat kanaal voor het geval stond, dat de Zuiderzee droog gemaakt kan zijn, vo6r het kanaal klaar is De voorzitter constateerde, dat de eenige, die niet tevreden was, de heer Com mandeur was Dc groqte steun van Opmeer was echter van dien aard, dat Ged. Staten nog eens ernstig de doortrekking van dat ka naal zullen overwegen. Spr dankte voor de woorden van waar- deering tot Ged. Staten en zijn persoon ge sproken en vpr'.fkerde. dat hij. zoo Ir.ng zijn krachten hem dit toelateu, zal trachten J0MV. uuiv.iuv.ui U1UV1 TUUi I jmivi W I»vuu, uui uu^ 11WW11UU1 WA U1UC Wrt 1am, a f 1 i I i i_ jr J. 1 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1926 | | pagina 6