AlKmaarsche Courant ADVERTEERT EN DE ALKMAAB3CHE CGUBANTf FKUILLETON. De hof der lengenen. Maandag 15 Februari. Stailsnieuws. FRANKENBERS X ALKMAAR. No 38 1926 HonderAcht en Twintigsto Jaargang. KUNSTFOTOGRAFIE. Liefhebbers van fotografie en die zijn er zeer vele hebben de laatste twee dagen kunnen genieten van schitterend werk, ten- toongesteld in „De Unie", gemaakt door Jan van der Pant, geboren te Alkmaar, thans reeds sinds 13 iaren wonende in Canada. Reeds Zaterdagmiddag kwamen velen in de zaal om de aangekondigde tentoonstel- ling te zien, maar wijl een en ander iuen nog niet gearriveerd was. heeft men verschillende bezoekers moeten teleurstellen. \Vij hopen, dat zij daardoor niet zijn afgeschrikt en hun be- zoek hebben herhaald, want het geexposeer- de is dat alleszins waard. Alle foto's zijn in derdaad kunstproducten en men vraagt zich onwillekeurig af hoe ze zoo hebben kunnen worden. Er zijn er bij, die kennelijk overbe licht zijn, andere weer werden te kort be- licht, maar altijd was hrt resultaat schitte rend, juist tengevolge van dat wat een'ama teur een belichtingsfout noemt. Het geheim daarvan werd Zaterdagavond ontsluierd door den heer Adr. Boer uit Bloe- mendaal, redacteur van „Focus" en dus een kenner van foto's bij uitnemendheid. Maar of dit nu tot gevolg zal hebben. dat voortaan al de aanwezigen ook werk zullen leveren, dat de stukken van v. d. Pant nabij komt, betwijfelen wij ernstie, omdat daarvoor kun- stenaarstalenten noodig zijn. De spreker werd met een kort_ welkomst- woord ingeleid door den heer W o e 1 d e r s, voorzitter van de foto-studieclub, die de ten- toonstelling en '"zing op touw had gezet. De heer Bo r begon met den levensloop van Jan van der Pant na te gaan. Geboren 11 Januari 1880, werd hij gevormd door den dhang der omstandigheden', want een wonderkind was hii allerminst. Na de open- bare school bezocht hij *e H. B. S., maar hii liep deze niet geheel af, omdat hij geen lust had in droge studie. Hij lcwam in den handel, maar ook dat beviel hem niet. Hij werd be- zield door een drang naar schoonheid en wierp zich op de literatuur. Hij schreef verschillende gedichten, die zeer werden ge- waardeerd. Zijn neiging voor het predikambt heeft hij niet gevolgd, we! studeerde hij te Leiden en Amsterdam in de letteren, maar eenigen graad heeft hij zich niet verworven. Na bij Roaards administrateur te zijn ge- weest, werd hii medewerker van het tijd- schrift „Op de hoogte" en daarmee begint zijn loopbaan als fotograaf, want voor dat blad moest hij verschillende reizen maken, ook buiten'.andsche, waarvan hii verschil lende kiekjes in ziin tijdschrift deed opne- men. Dat "waren echter nog geen kunstpro ducten. In 1913 trok hij naar Canada, want zijn onrustige onbestemde natuur kon het nergens goed vinden. Daar nam hij aanvankeliik van alles ter hand, was in den handel en de ad- ministratie, tot hii ten slotte verbonden werd aan het emigratiebureau der Canadeesche regeering, waarvoor hii verschillende propa- dareizen moest ondernemen. o. m. ook naar Nederland. Dit duurde echter slechts tot het uitbreken van den oorlcg in 1914 want toen kon aan emigratie niet meer ge- dacht worden, en onze van der Pant was zijn baantje kwijt. Maar nu wist hij wat hij wilde. Hij ging in de fotografie en vestigde zich als vakfoto graaf, als hoedanig hii thans reeds rreruimen tijd in New-Westminster woont. De kunst- fotografie leverde echter geen voldoende be- staan en hii moest zich ook toeleggen op por- trat-fotografie. Hij liet de kunstfoto-grafie echter geenszins varen en zijn vrouw was hem daarbij een grooje steun. In 1917 was spr's aandacht gevestigd on het werk van v.dPant, dat toen geexposeerd was op een tentoonstelling te Amsterdam Naar aan'eiding van verschihende vragen van bezoekers dier expositie, had spr. hem ge- schreven en verzocht te willen meedeelen, hoe hij dat werk zoo had kunnen maken Meerdere correspondentie was gevolgd en de in de Uniezaal geevooseerde collectie fo to's waarmee spr. reeds verschillende plaat- Wij belasten ons met. de plaatsing Uwer advertenties in alle binnen- en buitenland- scbe bladen zonder nrijsverhoogin"-. L. Naar het Engelsch van Justus Mile - Fosman. Door J. S. 7) Hij deed al zijn best om zich zoo goed mo- gelijk te houden en wendde zich tot Mac Ken- sie met een zekere waardigheid. „Uw uw logica, meneer, is me een beet- je onbegrijpelijk. Als het bedrog is, dat ik moet gaan plegen, maar ik kan niet inzien, dat het zoo is, dan bent u er de aanlegger van, dan bent u medeplcfitig. Wanneer wenscht u, dat ik zal beginnen?" „We zullen dadelijk beginnen," sprak de oude Schot. „Morgen al. Iedere dag uitstel kan noodlottig zijn." Hij keek voor zich op de tafel. Zelfs Mac Kensie kon den Ier niet goed in de oogen zien. „Wat uw vermoedens be- treft aangaande onze houding jegens u, daar- in vergist ge u natuurlijk ten eenenmale. Wij zijn met u in alles gelijkelijk verantwoordelijk voor wat er gebeuren gaat. U zal worden voorgesteld aan mevrouw uw echtgenoote uw echtgenoote begrijpt ge door mij. U zult iederen dag een paar uur met haar door- brengen in mijn huisj of in den tuin als ze dat liever heeft. Het onderhoud zal zoo kort zijn, zullen we zeggen, wegens haar zwakte en de toestand van haar zenuwen. Zij zal voorloopig natuurlijk niets meer verwachten of verlangen, daar gij elkaar, om zoo te zeg gen, als vreemdelingen zult ontmoeten. Als ze gered is, en voldoende sterk geworden, zullen we haar ajje" 'dth'gg&n, Mijn woning sen had bezocht, was het resultaat daarvan. Over fotografie in het algemeen sprekende, merkte spr. op, dat die kunst ongeveer 100 jaar geleden opkwam en dat er langen tijd strijd is geweest over de vraag of daarmee kunstwerk was te maken. De schilders enz. antwoordden ontkennend, om. h. i. het fo- tografeeren iets machinaals ..en thans denken velen er nog zoo over, .naar spr. was van oordeel, dat, waar een kunstena&r werkt, een kunstwerk kan ontstaan, dus in fotografie zoowel als in de beeldhouw- of achilderkunst of in het kunstambacht van voorheen. In dit verband citeerde spr. een artikel van v. d. Pant in „Focus" in 1925, waarin deze schreef over het verschil tusschen foto grafie en kunstfotografie. Spr. meende, dat daaruit een fijne ethische geest spreekt, en hoewel de gedachten van v. d. Pant niet nieuw zijn, integendeel reeds tientallen van jaren gepredikt, maken zij toch indruk. Het woord van J. Pz. Koen: „Woorden zijn wind, doen is een ding", is van toepas- sing op v. d. Pant. Van dat doen getuigt zijn werk, gemaakt tusschen een drukke vakprac- tijk door. Da* wr| er nog tijd voor vond, vindt zijn oorzaak in de groote liefde voor het werk en uit 4en grooten eenvoud er van, die betrekkelijk weinig arbeid eischt. Dit laatste noemde spr. juist de grQotste aanbe- veling voor dat werk. Gebruikt v. d. Pant duur en daardoor zoo volmaakt mogelijk materiaal bij zijn arbeid? Neen, allerminst. Hii werkt met een heel ge- wone klapkodak van 6 Yt bij 9 en een roifilm, dus zoo eenvoudig en goedfcoop als 't maar kan. Voor zijn afdrukken gebruikt hij het gewone bromide-papier (mat), dus al even eenvoudig en goedkoop. Het onscherpe in zijn foto s ontstaat door het gebruik van een speciale lens om licht en donker en de details van het onderwerp ineen te doen vloeien, iets wat iedereen kan-bereiken door een stukje gaas (b.v. een lapje van door dames wel ge- bruikte voile) voor de lens te houden. Het af- drukkenpapier, dat v. d. .Pant gebruikt, is tegenwoordig, dank zij de voor diens werk getoonde belangstelling, in ons land te krij- gen onder den naam Kodak Royal Buff. Men ziet het, alles heel gewone materia- len, die iedereen kan bekomen. Spr. releveerde, hoe er inzake kunstfoto grafie twee richtingen zijn. De eene (purisme) wil niet, de andere (liberalisme) wel ingrijpen en eigen opvatting in de foto leggen. Tot deze laatste categoric behoort v. d. Pant, hij grijpt in zijn foto in als misschien geen an der, hij retoucheert en werkt bij, maar steeds doet hij het kunstzinnig en daardoor komt er niets van te zien en zijn werk blijft altijd het kenmerk van de foto dragen, wat juist de groote verdienste er van is, want als men dat ingrijpen, het leggen van eigen gedachte in de foto goed beheerscht, krijgt men kunstwerk. Van der Pant bouwde zijn beeld op zooals het hem voor den geest zweef- de en be'invloedde daarmee natuurlijk het resultaat zijner opnamen. Hij belichtte soms opzettelijk te kort om een of ander detail der opnarne meer te doen uitkomen, en be- haa'.de dan weer met overbelichting prachti- ge resultaten en paste voorts al die andere kunstjes toe, die allang bekend zijn, maar welker minder goede aanwending leidt tot prullen in de foto-kunst. In dit verband wees spr. op de vele dezer dagen gepubliceerde foto's van het koninklijk gezin, waarvan vele niet anders dan prullaria genoemd kunnen worden. Van der Pant heeft den invloed ondergaan van een viertal door spr. genoemde kunst- fotografen, maar is desondanks oorspronke- lijk gebleven en dichterlijk in zijn opvatting en bovenal Hollafidsch. wat vooral hierin tot eiting komt, dat in zoo goed als al zijn werk atmosfeer in te vinden. Humor zit er ook in, speciaal in de titels. Dit toonde spr. nader aan de hand van verschillende foto's, elk voor zich een kunst werk. Het dichterlijke in lijnen en tinten en onderschriften, de tinteling van den geest in de materie, werd docfr spr. op aangename en alleszins bevattelijke wijze naar voren ge- bracht. Foto's met doodgewone onderwerpen waren door hun speciale belichting en het onderschrift evenzoovele juweeltjes. Ook eenige portretfoto's werden getoond, waaruit bleek, dat in dat deel der fotografie al evenzeer iets bijzonders was verkregen, werk met een speciaal karakter, dank zij de bijzondere bewerking. Ten slotte toonde de heer Boer nog ver schillende lantarenplaatjes, waarbij hij gele- genheid had opbouw en bewerking en de daarmee verkregen resultaten nog eens dui- delijk uiteen te zetten. De heer W o e 1 d e r s bracht den spreker een welverdiend woord van dank en sprak de is, als u het nog niet weet, het oude klooster met den grooten tuin, tusschen de Rue Den fert Rochereau en de Boulevard Raspail." Mallory sloeg met zijn vuist op de tafel. „Wat?" schreeuwde hij. „Wat? Mensch, zeg dat nog eens! De groote tuin, die achter op de Rue Boissonade uitkomt?" „Dezelfde," stemde Mac Kensie toe. „Goede Hemel!" zei de Ier zachtjes, en zijn oogen werden wijd en vreemd. „En zeg me eens, wandelt de Prinses soms in den tuin, lang, heel mooi, met bronachtig bruin haar?" „Hoe zoo?"#vroeg Sir Gavin. „Wel, ik heb een kamer in de Rue Boisso nade!" zei Mallory. Het was, alsof hij in zichzelf sprak. „Ik heb de Prinses gezien. En ik doe het niet!" riep hij plotseling uit. „Bij den Hemel, ik ben geen bedrieger en jullie zult er geen van mij maken ook! Ik heb veel verkeerds gedaan en ik heb geen enkele reden om trotsch te zijn >p mijn leven en op wat ik er van gemaakt heb, maar ik wil die vrouw niet bedriegen haar het laatst van alien op de wereld." „Je hebt toegezegd het te zullen doen," zei Mac Kensie rustig. „En als u weigert het te doen, dan kunt u er zeker van zijn, dat deze vrouw binnen een week krankzinnig is, en wel waarschijnlijk ongeneeselijk krankzinnig." Mallory ging met een hand onder't hoofd zitten en dacht na. „Het is het noodlot," fluisterde hij. „Bij mijn ziel, het is het noodlot, ik kan er niets tegen doen. Haar te leeren kennen, haar de hand te geven, haar in de oogen te zien. God weet, hoe dat moet afloopen! Ik zeg u, het is het noodlot! Ik zal het werk doen, sir, wees daarvoor niet bank. Kellner nov een ab sinth maar goed sterk!" Hoop uit, dat de forostudleclub ook nog eens zal exposeeren met eigen werk, dat niet al te zeer afsteekt bij dat van Jan van der Pant. De aanwezigen blevcn na de lezing nog wat in de zaal, om de tentoonstelling na het gehoorde nog eens te zien en toen bleek veel opgehelderd van wat eerst een raadsel scheen. Wij zullen niet beginnen met een of een paar foto's te beschrijven, want dan zouden we aan het niet-genoemde te kort doen. We herhalen: elke foto was een kunst- stuk op zichzelf en de bezichtiging over- waard. Met haar initiatief om de expositie ook hier eens te hebben, heeft de fotostudieclub velen aan zich verplicht. Vooral die amateurs die nog al eens pech hebben met hun werk, zullen zich bemoedigd gevoelen en hoopvoi voortgaan met het doen van opnamen, om dat zij nu hebben kunnen zien welke mooie resultaten bereikt kunnen worden. OPENBARE LEESZAAL EN BOEKERIJ Doelenstr. 28, Alkmaar. De boekerij werd met de volgende werken uitgebreid: Geopend alle werkdagen van 1010 uur. A 39 Ned. Staatsalmanak voor iedereen. Jrg. 1926. A 43 Jaarooekje voor de provincie Noord- Hoiland. 1926. J. Greshoff en J. de Writs. Geschie- denis der Nederl. Letterkunde. M. Poelhekke. Lyriek. G 472 A. D. Sedgwick. The little French girl I 230 B. Nellermann, Een zwerftocht door Japan, N 288 H. Blavatsky. De geheime leer. Dl. I. Cosmogenesis. N 289 O. Spengler. Der Untergang des Abenalandes. 2 dl. Q 127 H. Rola'nd Hoist—v. d. Schalk. De voorwaarden tot hernieuwing der dramatische kunst. S '69 H. Lons. De kraaienhut. U 27 J. Mackenzie. Hoe men een goedkoo- pe tent kan maken! V 220 J. Huizinga. Erasmus. V 218 H. Boschma. Kees en Betty Boeke. Broch. Port. 19a no. 36. Gids voor Val- kenburg. (G.) no. 38 Hotel- en pensiongids voor de provincie Gelderland (G.) no. 39 Hotel- en pensiongids voor Laren. 1924. (G.) no. 40 Gids voor schoolreizen 1925. (G.) no. 41 List of hotels in Holland. 7924. (G.) Broch. port. 19a no. 42 Alphabetische lijst van hotels enz. te Maastricht. (G.) 19a- no. 43 Gids voor Middelburg. (G.) 19a no. 44 H. Polak. Laren in het Gooi. (G 19a no. 45 Gids voor Schiedam. (G.) 3 no. 50 G. Heering. De tijden roe- pen. 13 no. 20 M. de Boer. Amsterdam in den loop der eeuwen. Rond- gang langs de historische tentoonstelling. 12751925. 19a no. 47 H. Ravenswaay. Gids Gorinchem. (G.) P. Pernel. Zilte verhalen. H. Heijermans. Vuurvlindertje. M. Vos. Intermezzo. Verzen. (G.) Ht Reals. Om de stilte Gedichten. J. I. de Haan. Jeruzalem. v. Nijlen De lokstem en andere gedichten. (G.) C. Noordwal. De nieuwe mevr. Garvliet. Ivans. Onze groote onbekende. G. v .Nes—Uilkens. Het verlaten eibersnest (verv. op „De jonge jaren van de Bergmannetjes.") W. Locke. Septimus. W. Reymont. De boeren. Dl. I. Herfst. T ij d s c h r i f t e n. Naar het voile leven. Voorzetting vain „Ons Maandblad, tijdsch. voor slecht- hoorenden. (G.) Antirevolutionnaire staatkunde, maandblad. De Stem, letterkundig maandblad. Rochtzaken. KANTONGERECHT TE ALKMAAR. Mondelinge uitspraak van 12 Februari. A. B. te Zaandam, overtreding art. 455 Wetboek van Strafrecht. 8 boete of 4 da gen hecht. P. B. te Alkmaar, overtreding Trekhonden- wet, 5 en 4 boete of 3 en 2 dagen hecht. F. A. J. IJ. te Heerhugowaard, overtre ding Wet Bevolkingsregister, 6 boete of 3 dagen hecht Mac Kensie protesteerde, maar de Ier weer- de hem woest af. „Wat duivel, sir!" schreeuwde hij, en Mac Kensie, die waarlijk geen lafaard is, zonk verschrikt in zijn stoel terug. „Wat duivel, sir, u hebt wel mijn diensten gekocht voor veertig pond in de maand, maar niet mijn per- soon en niet mijn ziel! Als ik verkies te drin- ken, dan zal ik drinken, verstaan?" Hij smeet het water in de absinth en zwolg het heele glas leeg. Toen zakte hij op zijn stoel in el kaar en zwetste half mummelend over groene duivels en groene goden en over de schoon heid van het paradijs. Mac Kensie loosde een diepen zucht. Kolo- nel Von Altdorf plukte zenuwachtig aan ziin snor, het voorhoofd bedenkelijk gefronst. In- derdaad, het spel begon al heel slecht, en de hulp, waarop wij"ons verlaten mocsten leek al heel onbetrouwbaar. „Komaan heeren," riep ik uit op een toon, die opgewekt moest verbeelden te zijn, „met langer te blijven zitten komen we nu niet verder. Vooruit, we gaan alien naar bed en zien elkaar morgenochtend weer!" Ik klopte Mallory op den schouder en hij rees steunend op. Hij wist zich nog tamelijk te beheerschen, liep voort zonder te zwaaien en hield zijn mond, maar zijn oogen stonden star en glazig en waren met diepe zwarte kringen omgeven; zijn mond stond opeens somber en vastberaden. Hij draaide zich om en sprak met een van de bedienden, die even weg liep en hem daarna een stuk ijs bracht, in een krant gewikkeld. „Waarom neem je dat mee naar huis, oude jongen," zei ik tot hem. „0, ik begrijp het, je wilt nog een glaasje goed koud water drin ken voor je gaat slapen." „Wat?" *ei Mallory en keerde zijn starren J. J. G. te Santpoort, overtreding art. 435 Wetboek van Strafrecht, f 12 boete of 8 da- gen hecht. Th. B. te Oudcarspel, overtreding Wapen wet, 15 boete of 10 dagen hecht. A. B. te Alkmaar, overtreding Wet op de Openbare Middelen van Vervoer, 7 boete of 4 dagen hecht. J. B. te Egmond aan den Hoef, B. P. G. te Schoorl, J. O. te Heiloo, J. H., H. B. Pz P. A. en J. B. te Castricum, J. M. en H. J. B te Bergen, A. B. te Amsterdam. H. K. te Schagen, G. M. B. te Oudorp, G. P. en K. W. te Koedijk, I. H. te Zuidscharwoude, D. C. te Alkmaar, B. J. T. te Akersloot overtreding Motor- en Rijwielwet, de le, 7e, 8e, 13e, 14e, 15e en 17e ieder 4 boete of 4 dagen hecht., de 2e en lOe ieder 6 boete of 3 dagen hecht., de 3e 20 boete of 10 da gen hecht., de 4e 3 boete of 1 week tucht- school, de 5e 15 boete of 7 dagen hecht., de 6e en 9e ieder 4 en 6 boete of 4 en 6 da gen hecht., de lie 2 boete of 2 dagen hecht., de 12e en 16 ieder f 3 boete of 3 da gen hecht. C. G. Sz. te Egmond aan Zee, C. S. te Heiloo; C. de G. te Alkmaar, dronkenschap, de le 2 boete of 1 dag hechtde 2e 3 da gen hecht., de 3e 10 boete of 5 dagen hecht. K. -W. Kz. te Egmond aan Zee, in staat van dronkenschap de orde verstoren, 8 boete of 6 dagen hecht. C. P. te A'.kmaar, overtreding Binnen- Aaanvarings-Reglement, 2 boete of 2 da gen hecht. D. V., J. B. een A. C. Th. B. te Alkmaar, overtreding Arbeidswet, de 2e 6 X 5 boete of 6 X 5 dagen hecht., de le 2 X 8 boete of 2 X 4 dagen hecht. P. v. d. P. en Th. H. B. te Egmond aan Zee, J. R. en 0- R- te Beverwijk. L. de R. te 's-Gravenhage, N. Z., C. A., C. B., N. de M en P. R. de J. te Alkmaar, J. K. te Hoog- woud, overtrading Politieverordening, de le en 6e ieder -1 boete of 1 dag hecht., de 2e 5 boete of 3 dagen hecht., de 3e en 4e ieder 6 boete of 3 dagen hecht., de 5e 2 boete of 2 dagen hecht., de le 3 boete of 3 dagen hecht., de 8e 5 boete of 3 dagen hecht., de 9e en 11 ieder 4 boete of 4 dagen hecht., de lOe 10 boete of 10 dagen hecht. {xemons;<f Nienws HET ZILVEREN FEEST VAN HET KONINKLIJK ECHTPAAR. Dezer dagen zal namens het St. Hubertus- gilde door den jagermeester van dat gilde, mr. T. F. L. graaf van Rechteren Limburg Almelo, aan de Koningin ter gelegenh id van haar zilveren huwelijksfeest, een groot zilveren theeblad worden aangeboden. Dit blad, vervaardigd door den juweliers- firma L. Steltman te Zwolle, bevat als mid- denversiering het embleem van het gilde (het heiiliige hert); op den rand van het blad zijn de famihewapens gegraveerd van de 29 lede-n van het St. Hubertus-gilde. Onder deze wapens komt ook dat van Prins Hendrik voor, die tot dit gilde behoort. Aan de ach- terzijde'van het blad is een inschrift gegra veerd, die het blad doH kennen als een eer- biedige hulde van het gilde aan zijn patro- nesse. Hieronder staat de datum: 7 Februari 1926. Het blad is geheel handwerk. Het is vervat in een prachtig etui. Hedenavond komen de Koningin en de Prins, het zilveren paar, van het Loo in de residentie terug. Men weet, dat zij verzocht blik naar mij toe. „Gaan slapen? Gaan sla pen? Ik moet nog vier uren werken, voor ik naar bed kan gaan. Ik heb nog drie duizend woorden te leveren voor mijn krant. Het ijs doe ik in een doek en die leg ik op mijn hoofd." „Maar kerel, wat ga je beginnen," riep Mac Kensie uit. „Je hoeft je nu heusch niet meer af te sloven voor je kranten. Je kunt dat geld nu wel missen!" Mallory vouwde het papier netjes om het stuk ijs heen en liep de straat op. „Ik heb ze dit artikel beloofd," zei hij een voudig. „Ge zoudt toch niet willen, dat ik mijn woord brak? Ik geloof, dat we denzelf- den kant opgaan, sir. Bent u gereed?" Von Altdorf en ik gingen samen weg. De kolonel schudde het hoofd en zei: „Hij wil de redactie van zijn dagblad niet teleurstellen omdat hij zijn woord heeft ge- geven. Gaat den heelen nacht opzitten met ijs op zijn hoofd om zijn belofte te kunnen houden en is toch gedrenkt in de absinth van top tot teen! Ja, mijn vriend, het leven leert ons telkens weer wat nieuws Tot heden zou ik gezegd hebben, dat zoo iets onmoge- lijk was, behalve in een sprookjesboek. Maar in het leven zien we nog vreemder dingen dan in de romans." „Ik wou dat ik hem een hand gegeven had," zeide ik. „Dat zult u nog veel hartelijker wenschen lang voordat de laatste kaarten uitgespeeld zijn," antwoordde Von Altdorf. „Dit is een zeer bijzonder mensch." Hoofdstuk III. De oude kloosterhof bij de Boulevard Ras pail is een stil, liefelijk oord. Lange. bemoste hebben, de viering van hun huwelijksfeest zeer sober te houden, evenwel spreekt het vanzelf, dat, al zijn er dan ook geen versie- ringen in de stad aangebracbt, hun ont- vangst door de Hagenaais toch een bijzonder karakter zal dragen. Duizenden zullen zeker deze gelegenheid echter aangrijpen, om hun wederom hun toegenegenhaid te toonen en zich langs hun weg scharen om hen harte- lijk te begroeten. En de burgerij zal door het1 uitsteken van de vlag bewijs geven, dat zij met bet Zilveren paar medeleeft. Het is Maandag 'n bijzondere dag voor Den Haag. dat zoo nauw met het Koninklijk cchtpaar is verbonden; mogen de bevlagde straten daar van blijk geven. Langs den weg, dien de Koningin en de Prins van den tfein naar het Paleis zullen volgen, zullen de organisaties en vereenigiin- gen opgesteld staan, die samen gedaan heb ben om »hun een huldeblijk aan te bieden. Dit zijn de vertegenwoordigingen van een overwegend deel der burgerij. Zij zullen hun vaandels en bariieren meebrengen. Het huldeblijk wordt in het Paleis aange boden; het is een door Willem van Konijnen- burg geschilderd portret van Prinses Juliana. Des avonds half negen, heeft, zooals men weet, in de Groote Kerk waarin voor 25 jaar het huwelijk van de Koningin met den Prins is ingezegend, een plechtig-e samen- komst plaats, die door het Koninklijk paar zal worden bijgewoond In de kerk zullen vertegenwoordigers uit de verschillende kringen der burgerij en afgevaardigden van de besturen van ongeveer 250 vereenigingen en organisaties te zamen zijn. De kerk wordt half-ach) opengesteld. Het versterHe koor van de afd. 's-Graven- hage van de Maatschappij van Toonkunst. begeleid door het Residentie-Orkest, onder leiding van dr Joh. Wagenaar, met als so- listen mevrouw Noordewier, Suze Luger Louis van Tulder en Thom Denijs, zullen, naar men mag verwachten, het samenziin maken tot een uur van wijding en kunst- m genot. Doordat in bet kerkgebouw een radio-ont- vanginrichting is aangebracht, zullen, be halve de bevoorrechte personen, die in de kerk zelve aanwezig zijn, duizenden de ge- beurtenis kunnen medeleven Het is bekend, dat landigenooten in de omliggende landen daarvoor reeds maatregelen hebben geno- men. DE LEIDING BIJ POSTERIJEN- EN TELEGRAFIE. Naar de Haagsche Crt. meldt, heeft de mi nister van waterstaat ir Bongaerts, aan de d-ie hoHdambtenaren br het hoofdbeshiur d?r posietijen en teiegrrfie, aan wie tijdens de afvvezigheid van den directeur-generaal, de leiding van het Ftdrijf is toevertrouwd, veiboden, zich in het oper.baar over de moei- lijkheden, welke het bedrijf thans door- raaakt, uit te laten. De minister heeft gisterochtend aan ge noemd blad meegedeeld, dat hij de nieuwe vragen van het kamerlid mr. Boon nog niet had ontvangen en derhalve nut kon zeggen, of hij deze zou bean-twoorden. CENTRALE TRANSPORTARBEIDERS- BOND. Het hoofdbestuur van den Centraler Transportarbeidersbond is teruggekomen op zijn besluit, den zetel te verplaatsen van Rotterdam naar Utrecht en zijn kantoor te vestigen in het Spoor- en Tramweghuis al- daar. De organisatie blijft te Rotterdam ge vestigd. lanen van zware eeuwenoude boomen, zonni- ge grasperken en groepen geurende heesters maken het tot een verkwikkelijke rustplaats voor wie er, zoo vlak bij de wereld en toch zoo volkomen er van afgezonderd, vrede en herstel zoekt. Daar zijn er zoo verscheidene in Parijs, maar voor zoover ik weet, geen en kele van die uitgestrektheid. Men ziet er de boomen ver uitsteken boven de hooge, met ijzeren punten bezette steenen mrren, die ze van de straat afscheiden. Als het voorjaar is, komen wolken van lentegeuren over de muren heen en balsemen de lucht van de drukke straten. De groote kloosterhof is, zooals reeds gezegd, een driehoek, waarvan de top en een gedeelte van een der been en ingenomen wordt door wat er nog over is van de oude abdij. De zijde, die op den Boulevard Raspail en op de Rue Denfert Rochereau uitkomen zijn van hooge muren voorzien. De basis wordt begrensd door de blinde achtermuren van een rij gebouwen van twee verdiepingen, waarin ateliers en studeerkamers worden Ver- huurd, en die in de Rue Boissonade uitkomen. Blinde achtermuren zeide ik. Maar dat is niet geheel waar. Er'is, of was, een enkel raam ongeveer drie meter hoog boven den grond van den hof daar beneden. Het behoort tot de kamer, die aan het uiterste einde van de rij ligt, daar waar het straatje ophoudt; want de Rue Boissonade is eigenlijk een slop. Deze kamer werd bewoond, in den tijd waar- over ik schrijf, door Denis Mallory.Als hij uit zijn venster keek, dan overzag hij het grootste gedeelte van den hof, die in stifle en statige schoonheid daar lag, als onberoerd door de drukte, de onrust en de zonde van de groote wereldstad. Als ge alles hebt beproefd en de energie voor uw zaak U nog niet de resultaten heeft gebracht, die U zich hadt voorgesteld, besluit dan tot het nemen van een regelcontract in een goed, door alle standen gelezen dagblad. Wij twijfelen niet, of dit zal U zeer zeker brengen tot het gewenschte succes. Het zal blijken HET MIDDEL te zijn!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1926 | | pagina 5