J IWwalen bij Wouwl, Damrobriek. m m m m, m i m m i m m m - -m f b mm.mj 4 m m a m m m m m m m m t mm m Kippen en Koniinen. i m i j I RAADSELHOEKJE. Nierkw-ailen bij vrouwen treden vaak na de geboorte van een kind Op zulke tiji ;atippen en oak bij vele andere lichamelijke fttoorniseen, waaraa-n- vrouwen onderhevig zijn, bebben de nieren veel te verdragen. Vaak verzwakken deze overwerkte organen hiercioor, en dit veroorzaakt verschijnselen, die licht verward warden met vrouwelijke kwalen. Zemuwachtigheid, aanvaKen van dtiizelig- heid, hoofdpijn, urinestoornissen, blaaskwar ten, pijn in cfen rug en de zijden, rheuma- tiacbe aandoeningen en waterzuditige zwel- licgen kunneri alle ontstaan, als de nieren het bloed niet behoorlijk zuiveren. Grijp Iin bij het eerste teeken van nier- zwakte. Gebruik Foster's Rugpijn Niern iPillen, zij versterken de nieren, kalmeeren de Waas en 'dragen zorg voor de zuivering van aw bloed. Zoodoende worden ernstige kwalen als spit, ischias, rheumatiek, waterzucht, steen en nier- en blaasontsteking overwonnen. Doch herinner u, dat het gemakkelijker is deze kwalen te voorkomen dan te genezeo. Tedere vrcuw behoorde nu en dan een dosis Foster's Pi'ten te gebruiken. Let op de verpakking in glazen flacons met geel etiket (alom verkrijgbaar), waar- door gij zijt 8^" verlegen buiten- dandsch goed te ontvangen. Prijs 1.75 per flacon. Wit (5) i Wit geeft mait in 3 (drie) zetten. Voor deze maal een gemakkelijke driezet. We hopen op een gunstig onthaal. Aan de Dammers! tn ooze vorige rabriek gaven wij ter op- -lossing probleem No. 902 (auteur Kleute). Stand Zwart. 8 schijven op: 7, 8, 12, 17, 19, 24, 25, 45 en dam op 23. - Wit. 9 schijven op: 21, 27, 28, 32, 33, 38, 39, 43, 50. ,1 •2. ■3. Oplossing 50—44 28—22 22—18 27—21 38—32 33 13 4440 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 17 :26 23 :37 12 :23 26 17 37 .28 19 8 45 34 :8. 39:281 p LOKZET. f- De volgende lokzet werd uitgevoerd door den heer H. Marschal te 's-Gravenhage. (H. Ct.): 8 schijven op: 2, 3, 5, 16, 17, 18, 14, 27, 31, 37, 41, 43, Zwart. 20, 28. Wit. 8 schijven op: 44, 50. Wit speelde als lokzet: 1 1. 4136 waaroo zw. 44—39 36 47 47—42 39-33 5. 48 33: 4! 2. 15. '6. 1. 2. 3. 4. 9 17—21 21 41 26 37 37 48 De volgende -slagcombinatie is aardig: ook hee l Zwart. 8 schijven cp: 3, 10, 11, 19, 20, 24, 30, 32 en dam op 50. Wit. 8 schijven op. 18, 21, 27, 31, 38, 39, 44 45. Wit speelt 39—34!! Nu moet zwart met den dam op 50 zes schiiven slaan naar 40. Wit slaat dan met 40 naar dam op 5. Zwart moet 32 21 en wit slaat 5 7 (drie sch.) i („Schager Ct.") FTer oplossing voor deze week: PROBLEEM No. 903 van P. KLEUTE Jrden Haag. 11/16, 20, Zwart. 14 schijven 22 24, 25, 31, 35, 36. Wit. 12 schijven op: 23, 29, 33, 34, 38, '44 42, 45, 46. 47, 49, 50. In onze volgende rubriek geven wij de op lossing. h Provinciaal nieiiws UIT KOEDIJK. Woensdagavond vergaderde de Volks- kiesvereeniging in het lokaal van den heer Jb. de Jong, onder teiding^van den heer M. Mul der. De voorzitter opende de vergadering met het welkom toe te roepen aan de aanwezigen, mzonderheid aan de nieuwe leden en hoopte op een aangcname samenw king. De penamumeester deed hierna vexslag Vah 2ljn gehouHen heheer. De ofTivatigsfen waren f 23.13, de uitgaven f 2.50, het saldo f 20.63 De rekening werd onder dank goed- gekeurd. De nu volgende bestuursverkiezsng gaf tot uitslag, dat cp voorstel van de voorzitter de affrred end-en ait jaar blijven zitten. Hierna kwam in bespreking het werk der afgevaardigden naar de gemeenteraad. Daar de heer Hart noodzakelijk in Alk- maar moest vergaderen, was nu het werk voor den heer Mulder alleen, die een over- zicht gaf van de voornaainste punten, zooals de vijfde leerkracht aan de school. Algemeen was men van oordeel, die vijfde leerkracht te moeten behouden en zoo noodrg met alle geoorloofde middelen daarvoor pro paganda te maken. De heer Beets deed hierbij opmerken, dat wij ernsfig de aandacht moeten schenken aan het onierwijs, armverzorging en belasting- druk en verwacht, dat de afgevaardigden, als het noodig is paraat zuTlen zijn. Ook werd besproken de scheiding van het werk van gemeente-secretaris en burgemees- ter, waar de afgevaardigden tegen gestemd hadden, wat in de raadsvergadering breed- voerig is besproken en men in de verslagen heeft kunnen lezen. Mede werd besproken zoo veel mogelijk te bezuinigen, daar de belastingen hoor zijn. De heer Mulder was genegen om op een volgen de vergadering dit onderwerp onder de oogen te nemen. De heer Booij vroeg naar het werk in de veenderij en of de veenderij opgeheven zou worden. Men antwoordde van riiet en weldra zal men, wanneer er werkeloosheid is, daar de menschen weer te werk kunnen stellen Al gemeen hoopte men op gunstiger resultaat als tot nu toe. De heer Beets vroeg of de Gemeenteraad wel eens verslag kreeg van den ophaaldienst, daar die dienst door de gemeente financiel gesteund wordt. Men hoort of leest er nooit iets van. De heer Mulder zegde toe er de aandacht aan te zullen schenken. Nadat door den heer Beets nog wat breedvoeriger op de belasting- druk en mogelijke verbeteringen was gewezen, en de Vergadering aan de Raadsleden ver- zoclit paraat te zijn, en waar noodig een le- denvergadering op te roepen voor besprekin- gen van bepaalde onderwerpen, volgde slui- ting der vergadering, met dank voor de aan gcname samenwerking- UIT OUDE NIEDORP. Vergadering van den iaad dezer gemeente op Donderdag 11 Maart 1926, n.m. 2% uur. Afwezig dc- heer Waiboer. Voorzitter de heer Meijer, burgemeester. tevens secretaris. Notulen raad d.d. 18 Dec. en 19 Jan., wer den vastgesteld. 1. Ingekotnen was o.a.: Missive van Ged. Staten, 27 Jan. j.l. no 106, hcudende machtiging tot het aangaan eener gemeenschappelijke regeling met de gemeente Heer-Hugowaard, nopens toela- iting van leerlingen uit de gemeente Heer- Hugowaard op de O. L. School te Oude Niedorp en van leerlingen uit deze gemeente op een der O. L. scholen in de gemeente Heer-Hugowaard. Missive van Ged. Staten, 3 Febr. j.l. no. 70, ten geleide van de goedgekeurde gemeenfte- begrooting, dienst 1926. B. en W. adviseeren vorengenoemde stuk- ken a tot en met f voor motificatie aan te ne men en de verslagen genoemd sub g tot en met i voor de raadsleden gedurende de maand Maart ter gemeentesecretarie ter visie te leg- gen. De voorzitter merkte op, dat er van de arbeidsbemiddeling menig gebruik wordt ge- maakt en zette in korte woorden uiteen het nut en de werking dezer bemUdeling. Het om advies aan B. en W gerenvoyeerd adres d.d. 31 Dec. j.l. van B en W. der ge meente Middelie, daarbij verzoekende adhaesie te willen verleenen aan een door den Raad dier gemeente aan Ged. Staten ge- richt adres inzake tarieven voor waterleve- ring aan veehoudersbedrijven. De meerderheid van het college van B en W. adviseert, het adres voor notificatie aan te nemen. Na nog al een breedvoerige bespreking hierover gehouden te hebben, waar de heer G. Liefhebber vooral wees op_ dc thans on- billijke tarieven voor de veeholders, werd het voorstel van B. en W. verworpen met 5 tegen 1 stem, die van den heer Tromp. Circulaire van het bestuur der afd. Noord- Holland der vereeniging van Nederl. ge- meenten d.d. Febr. j.l., daarbij verzoekende medewerking te verleenen aan eene te treffen regeling, waarbij de gemeenten in Noord- Holland elkander over en weer aan het noo- dige kasgeld helpen, zoodat gemeenten, welke „overtollig" kasgeld bezitten, dit verstrekken aan gemeenten, welke kasgeld noodig heb ben. B en W. adviseeren in dezen een afwach- tende houding aan te nemen en mrtsdien voor- loopig de gevraagde medewerking niet te verleenen. Nadat de heer Liefhebber nog rnlichtingen had gevraagd aan den voorzitter, werd het voorstel van B en W aangenomen. Schrijven van het gemeentebestuur van Nieuwe Niedorp d.d. 12 Febr. j.l. no. 66 tot 69, houdende verzoek om een bijdrage te verleenen voor een aldaar gevestigde naai- school. B en W adviseeren, afwijzend op het ver zoek te beschikken. De voorzitter zeide, dat het niet aangaat, voor alle gelegenheden subsidie te verleenen. Het nut van deze school wordt niet door B en W ontkend. Op de lagere school wordt toch gelegenheid gegeven voor handwerken enz. De heer Liefhebber en Van der Oord meen- den, da+ uit den gemeente wel gebruik van bedoelde school wordt gemaakt, door kinde- ren uit deze gemeente. en stelden voor een kleine subsidie te geven. Na nog eenige bespreking wordt het voor stel van B. en W. aangenomen met 42 stemmen. 2. Voordracht van B. en W. tot wijziging van het contract inzake de sluispacht. De voorzitter zeide, dat de leden de voor dracht schriftelijk ontvangen hadden. De wijziging betreft hoofdzakelijk, dat bij een verschil van meer dan 12 c M in het water in de boezem, de sluiswachter de schepen die te lang zijn. niet mag doorlaten. Goedgevonden, 3. Voordracht van B. en W. tot wijziging der begrooting, dienst 1925. Gocdgevonaen. 4. Alsvoren tot wijziging der begxooting, dienst 1926. Als voren. 5. Voorstel van B. en W. om met in trek king van het betrekkelijk raadsbesluit d.d. 7 Maart 1925, ingevolge art. 19 der verorde- ning, regelende inrichting en samenstelling der commissie van plaahelijk foezicht op het lager onderwijs als vergaderlokaal voor die commissie aan te wijzen de raadszaai der gemeente. Algemeen goedgevonden. 6. Benoeming van een lid der commissie van toezicht op het lager onderwijs wegens vertrek van den heer C. H. de Balbian Verster. B. en W. bevelen aan 1. F. Woutman; 2. Mevr. Kriller—Hopman, beiden alhier. De heer F. Woutman werd met 5 tegen 1 stem op Mevr. Kriller, als zoodanig be- noemd. 7. Voorstel van B. en W. om de bestaande gasstraatverlichting te vervangen door een electrische straatverlichting. De voorzitter zeide, dat het de bedoeling is van het Prov. Elec, Bedrijf, de geheele ge meente te electrificeeren. De plannen hier- voor zijn goedgekeurd. Vermoedelijk is de aanbesteding gehouden. De gaslantaarnpalen kunnen worden ge- bruikt voor electrische verMchting Met algemeene stemmen werd het voorstel van B. en W. aangenomen. 8. Concept-regeliag inzake toelating van leerlingen uit deze gemeente op een der O. L Scholen te Heer-Hugowaard en van leerlingen uit de gemeente Heer-Hugowaard op de O. L. School te Oude Niedoip. Deze regeling werd onverandera vastge- stedl. 9 Benoeming'var- een 'id van het Bur- gerlijk Armbestuur in de vacature J. Ligt- hart. B en W bevelen aan: 1 P. Burgmeij*r; 2 C. de Boer. Met algemeene sfemimen werd no. 1 be- noemd. Pondvraag. De heer Motenaar vroeg, hoever het al ge- vorderd was met de brandspuit in't Veld. De voorzitter zeide, dat dit nog in omUr- zoek was. Gewacht werd nog op bericht van N. Niedorp, dat eerlang zal inkomen. UIT WIERINGERWAARD. Bij het bestuur van den polder Wierin- gerwaard zullen dit jaar verschillende verkie- zingen plaats hebben. Bii de periodieke aftre- ding zijn aan de beurt: De dijkgraaf de heer R. Kaaneen heemraad, de heer C. A. Waai- boer, en 2 hoofdingelanden, de heeren C Schenk en T. Wander. Voor de heeren van het dagelijksch be stuur zijn de volgende drietallen opgemaakt: Dijkgraaf: 1. R. Kaan; 2. P. J. Blaau- boer; 3. K. Zijp. Heemraad: 1. C. A. Waaiboer; 2. R. Bak- ker; 3. F. A. F. Gronetnan. SAMENSTELLEN VAN DEN FOKTOOM. Met het gestadig inkrimpen, wegsmelten als 'tware, van de lange lijst der tentoon> stellingen in ons land, met het aanbreken van dat stadium begint men al meer en meer aandacht te wijden aan de vraag hoe de foktoom moet samengesteld worden, om in het voorjaar jongbroed te verkrijgen, dat aan onze wenschen beantwoordt, Er zijn talrijke voorbeelden, die het bewijs leveren, dat ook binnen de perken van de stadsren aardig wat te bereiken valt op het gebied van doorfokken, ja zelfs van verbeteren van sommige rassen, wanneer daarbij met oor deel gewerkt wordt. Als allereerste punt, als de meest gewich- tige voorwaarde van alles rekenen wij de conditie, de gezondheid, de lichaamskracht van al de dieren, die den toom, klein of groot, samenstellen. Daarom is het zoo'n voordeel als men deze dieren zelf gefokt, of althans zelf grootgebracht heeft, om daar- door met zekerheid te kunnen weten, dat ze bij hun opgroeien geen tegenspoeden heb ben ondervonden. Hier moet het oordeel streng, heel streng zijn, Kuikens toch, die een tijd doorgemaakt hebben van hangerig- heidc van storingen in den groei, van moei- lijke bevedering, houde men liever als pro- ducenten van eet-eieren, maar niet van broedeieren. Allereerst moet de grootste attentie ge- richt worden op den haan, die zijn goede en minder goede eigenschappen kan overbren- gen aan al de komende kuikens van den toom, terwiil de voortreffelijkheden van el- ke hen slecnts kunnen vererven op die kui kens, welke speciaal uit haar eieren voort- kwamen. Hiermede alleen is reeds duidelijk van welk een overwegenden invloed de haan in den foktoom is. Er zijn er die een jongen haan verkiezen boven een overjarigen, maar onze keuze gaat meer in de richting van den laatstgenoemde, mits hij kan bogen op voile, onverzwakte levenskracht, die zich uit in een zuiver kraaigeluid. Als is de toon nog zoo somber, bijv. van een Cochin of Brahma-haan, men kan toch onmiddellijk vaststellen of de stem zuiver is, vrij van aandoeningen der luchtwegen. Vooral ook zijn helder oog, zuiver rond en bol, be- grensd door dunne oogranden, moet schitte- ren in het vuurroode aangezicht. Zijn krachtige bewegingen, zijn flinke stap, zijn overheerschend karakter, zijn moed, zijn houding moeten opvallend zijn. Een haan met gebrekkigen beenstand, met scheefge- dragen staart, met kromme teenen zal al zijn gebreken, doorgaans versterkt, op zijn nakomelingen overbrengen. Hij moet dus vrij zijn van al deze fouten. Daarom valt, zoo er meerdere .hanen aanwezig zijn, de keus op den schoonst gevormden, den best gekleurden, den juist geteekenden haan. De hennen moeten wat het uiterlijk be treft ook aan de strengste eischen voldoen. Zij ook mogen in hun kuikentijd geen ziek- ten doorgemaakt en geen gebreken als beenzwakte, slechten vedergroei gehad hebben. In de tweede plaats komen de in- nerlijke, onzichtbare eigenschappen van den foktoom in aanmerking. Zoo zal het noodig wezen om dieren te kweeken, die flink leggen, de fokdieren dat ook doen en dat ook de haan afkomstig moet zijn van een moeder, die een hoog legcijfer in haar eerste jaar bereikte. Eveneens moeten de fokhennen van goed leggende moeders af komstig zijn. Niet alleen heeft men bij dc keuze der fokhennen te letten op het aantal eieren dat zij legden, maar ook op den tijd van't jaar, waarin die eieren kwamen. Verder is de vraag hoe de rui werd door gemaakt en hoe lang de rustperiode ge- duurd heeft. Hennen die zeer lang na den rui buiten legconditie bleven verkiest men niet als het uitsluitend te doen is om pro- ductie. Ook is het te verwachten, dat hen nen die in hun eerste legjaar goed gevorm- de, steviggeschaalde eieren gaven, dit ook zullen doen als ze in den foktoom loopen, wat voor het bebroeden onder^kloeken een vereischte van broedeieren is. Van de levenskracht en ook van het ras van den haan hangt gedecltelijk hetaantal hennen af, dat men bij hem toelaat. In het algemeen bij dc middelzware rassen tot zes hennen in de ren, tot 8 bij vrijen uitloop. Bij de lichtere rassen kan men het aantal stellen op 10 in de ren, tot 15 in de vrijheid. Deze laatste getallen gelden ook voor dc krielen. Voor zeer nauwkeurigen, meer weten- schappelijken fok kan men ook werken met slechts 66n hen, maar dan dienen zekere voorzorgen genomen te worden om de hen oogmerk te missen. Deze laatste methode kan toegepast wor den door hem, die uitsluitend fokt voor de tentoonstcllingen, waarvoor dus dieren ge- bruikt worden, die aan alle standaard- eischen beantwoorden en bovendien van een beslist gelijk eenvormig type zijn. Uit onze Staatsmachine. De Wet betreffende de Openbare Middelen van v'ervoer. Het doel, dat de regeering had met de in- voering van deze wet, was bepalingen te treffen en maatregelen voor te sehrijven, waardoor de verligheid van den reiziger, die gebruik maakt van een openbaar middel van vervoer, wordt verzekerd. Merkwaardig is in deze wet wat in het oog springt, wanneer we de geheele wet le zen in verband met artikel 1. Dat artikel toch luidt in zijn geheel: Tot het in wer king brengen van een openbaar middel tot vervoer van personen of goederen wordt geen voorafgaande vergunning gevorderd Nadirukkelijk wordt dus gesproken en van personen, fen van goederen, maar in de vol gende bepalingen der wet wordt over het goederenvervoer niet meer gerept en de heele opzet van de wet en bet aanvullend Koninklijk Bsluit is blijkbaar geen ander ge- weest,»dan om de reizigers te beveiligen. In bedoeld artikel 1 wordt dus gesproken van een openbaar middel van vervoer Wat wordt daaronder verstaan? Niet de spoor- en tramwegen, omdat daaromtrent bij andere wetten voorschriften werden gegeven, even- min het vervoer van personen binnen een ge meente en de overzetveren. Bedoeld zijn de rij- of vaartuigen, die op te voren vastge- stelde tijdstippen, langs bepaalde wegen red- zigersverkeer onderhouden. De beteekenis van artikel 1 werd door latere voorschritten zeer beperkt. Ze'de dit artikel, lat tot het in werking brengen van een openbaar middel van vervoer geen voor afgaande vergunning gevorderd is, is het bo- vengenoemd Koninklijk Besluit wordt ge- zegd: de dienst mag alleen worden uitge- oetend met rij- of voertuigen, ten aanzien waarvan cene goedkeuring van kracht is, met het oog op de veiliigheid der reizigers verleend door of vanwege het gemeentebe stuur der plaats, waar het hoofdlkantoor der ondememing is gevestigd. Voor motorrij- tuigen moet de goedkeuring niet geschieden door of vanwege het gemeentebeshiur, maar door een deskundige, die aangewezen wordt door den Commissaris der Koningin, welke goedkeuring geen langeren geldigheidsduur heeft dan zes maanden. Wanneer nu iemand een geregelden dienst voor vervoer van personen beginnen wit, is hij verplicht daarvan aankondiging te doen in een dagblad van de hoofdstad der provin- cie en wanneer in meer dan een provincie het vervoer plaats vindt, in elk der hoofd- steden. Een afdruk of een afschrift dier aan kondiging moet gezonden worden aan de Gedeputeerde Staten der provincie of pro- vincies; aan de burgemeesters dier gemeen ten, waar de wagens of vaartuigen zullen stilhouden en aan de officieren van justitie bij die rechtbanken, in weliker arrondisse- menten deze gemeenten zijn gelegen. In die aankondiging moet van alles en nog wat genoemd worden: de naam, de voornamen, het beroep en de woonplaats van den onder- nemer of ondememers; een omschrijving van de soort van het vervoermiddel en een opgave van bet maximum-aantal reizigers, dat in het vervoermiddel plaats vindeo kan; de wegen, waarlangs de ondememing zal uitgeoefend worden; de plaatsm. alwaar ge- regeld zal worden stiigehouden tot bet in- en uitlaten van reizigers, met aanduiding van een plaats, waar de ondememer, voor alles wat de ondememing betreft, geacnt wordt woonplaats te hebben gekozen. Verder behal- ve venrtelding van het tijdstip, waarop de dienst een aanvang nemen zal, de dagen en de uren, waarop het openbaar middel van vervoer op elk der te passeeren plaatsen zal aankomen en weer daarvandaan zal vertrek- ken en ten slotte de vrachtprijzen voor per sonen en hun bagage. Wanneer in een en an der veranderingen worden aangebracht, dan moet daarmede op dezelfde wijze gehandeld worden. Veelomvattend is het bepaalde bij artikel 6 dezer wet, dat zegt: De ondememer is ver- antwoordelijk voor de schade door de rei zigers bij de uitoefening der dienst geleden, tenware de schade, buiten zijn schuld of die zijner beambten of bedienden is ontstaan. Eveneens moet hij de schade vergoeden, die reizigers beloopen, wanneer hij de bepalin gen omtrent den dienst, zooals die in de aan kondiging voorkwam, niet is nagekomen. Tot de verdere verplichtingen van den ondeme mer behoort ook, dat hij tegen schadeloos- stelling op aanvraag van het bestuur der pos- terrjen de brievenmalen moet vervoeren. Aan welke .voorwaarden moeten nu de voer- of vaartuigen voldoen. Boven vermeld- den we reeds de keuring vanwege het ge meentebestuur of vanwege den Commissa ris der Koningin Wat de schepen of motor- booten betreft. die mo ten voorzien zijn van een met een afstekende kleur geverfde lijn, die den grootsten geoorloofden diepgang aangeeft. Dan moet buiten op elk rij- of vaar- tuig met zichtbave letters worden verineld: de naam van den ondememer of vni» de ondememing; het grootste getal personen, waarvoor het bestemd is en het groots*." ge- wichf, hetwelk daarop bovendien mag wor- den geladen, benevens zoo er meeTdcrv rij- of vaartuigen voor de Utoefening van den- zelfden dienst worden gebezigd een onder- scheiden naam of nummer. Wannetr een ambtenaar. die belast is met de handhaving van dit "besluit, oordeel4, dat een of ander gevaar aplevert voor de vel- ligheid van de reizigers. heeft hij het recht omhet veraek of de voortzetting van de reis te veroiedi.n totdat dit gevaar opgehe 'en is of door het gemeentebestuur ongegrond is verklaard. Wie mogen nu een voer- of vaartuig als bedoeld in deze wet b.isturen? Voor rijtui- gen moet men minstens achttien v >or vaar tuigen minstens twintig jaar oud wezen, bo vendien is een bestuurder die in ker.nelijken staat van dronkenschap zich bevindt, straf- rechterlijk vervolgbaar. Natuurlijk, waarom zou het anders een wet wezen, is verder nog van alles en nog wat verboden. We noemen: het vervoeren- van meer personen of een grooter vracht, dan op het middel van vervoer staat aangegeven het vervoeren van dronken personen; van lijders aan een besmettelijke ziekte of van menschen, die op een andere wijze gevaarlijk zijn voor de medereizigers. Bovendien1 het vervoeren van gevaariijke en zieke dieren, tenzij onder behoorlijk geleide en met zoo- danige voorzorgen, a'.s de veilighcid van de reizigers vordert. Bovendien mag niet ver- voerd worden buskruit of andere licht-ont- plofbare stoffen, tenzij door militairen, ambts- halve en door reizigers in geen grooter kwan- tum dan den kilogram-in gesloten verpak king. Voor de vaartuigen zijn behalve die van de lijn, welke den grootsten diepgang aan- geeft, nog andere bepalingen voorgeschre- ven, zoo: dat het vaartuig, wanneer het te zwaar geladen'is, vastgehouden kan wor den, totdat zooveel van de vracht gelost is, dat de lijn weer boven de oppervlakte van het water komt; dat gebruik moet gemaakt worden van de aanlegplaats voor het in- en uitlaten van reizigers en dat de werkhigen van een stoomvaartuig tijdig gestopt molten worden bii het naderen eener boot, en bij het aan boord brengen of daarvan afhalen van reizigers. OPLOSSINGEN DER RAADSELS UIT ;T VORIGE NUMMER. Voor grooieren. 1. Zwaard, waard, aard, aar, ar, r. 2. Mark, Mars. A hut b o t e r A u t o t u zebra p u i s Autobus. 4. ijlgoed Hij dacht, dat de middagtrein ijlgo vervoerde. (Nijl). Ik raad u natuurlijk niets meer aan, in- dien u mij van eigenfoelang verdenkt. (Dana). Zij komt in het nieuwe huis wonen, zoo- dra vensters en deuren goed s'uiten. (Lrave). Dc badkamer is groot, het bad daaren tegen vrij klein. (Adda en Aar). Voor kleineren. 1. Roe, roes, roest. 2. Een ben. 3. Telegraaf. 4. Een rivier. OM OP TE LOSSEN. Voor grooteren. 1. Met e woon i-k in Afrika en met i strootf ik in Afrika. 2. Mijn geheel wordt met 11 letters ge- schreven en noemt een handwerks- man. Een 9, 10, 11, 1 is een vruchtje. De 7, 8, 8, 1 is een rivier, die gedeeltelijk door ons land stroomt. Een 4, 4, 11 is een deel van je gezicht. Een 12, 3, 5, 5, 6 is een deel van je been. Een 9, 5, 11, 9 is een gebouw. 3. Welke stad in Europa kun je maken van oochktmst. 4. Met U als beginletter ben ik een stad in Nederland, met A een stad in Noord- Frankrijk (Hollandsche naam). Voor kleineren. 1. Verborgen insecten. Ja, daar sprak F 'ert ook reeds van. Wij kwamen bijna te laat. Oom Adam, u gaat vandaag toch nog niet weg? We gingen juist Zondag met Anaemic roeien. Ja Tante, we spelen deze sonate voor het eerst. 2. Op de zigzag-kruisjeslijn komt de naam van een veldbloem. X X X X X X X X 2° 3° 4° 5° X 3. 4. X 1° rij iets dat op de boter- ham gegeten wordt. een huisdier. iets, wat bij den maal- tijd gebruikt, doch niet gegeten wordt. een lichaamsdeel. een voorwerp, waar in iets gedragen of bewaard wordt. een vogel, die aan den Nijl voorkomt. een metaal. een vaartuig. een drank. het tegenovergesteldc van recht. Mijn geheel wordt met 5 tetters geschre- ven en no°mt iets, dat alleen in den slaap voorkomt. De 1, 4, 5 is een hooge toren. Een 3, 4, 5 is een familielid. 2, 3, 4, 1 is cen kleur. Met 1 ben ik zwaar te dragen, met g al- tijd min of meer een vreemde, met b vorm ik van sommige dingen de bui- tenste laag, met m maak ik deel uit van een schip en met k ben ik een berg plaats. 6° 7° 8° 9° 10° f

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1926 | | pagina 6