J
IWwalen bij Wouwl,
Damrobriek.
m m m m, m
i m m i m
m m - -m f
b mm.mj
4 m m a
m m m m
m m m m
t
mm
m
Kippen en Koniinen.
i
m
i
j I
RAADSELHOEKJE.
Nierkw-ailen bij vrouwen treden vaak
na de geboorte van een kind Op zulke tiji
;atippen en oak bij vele andere lichamelijke
fttoorniseen, waaraa-n- vrouwen onderhevig
zijn, bebben de nieren veel te verdragen.
Vaak verzwakken deze overwerkte organen
hiercioor, en dit veroorzaakt verschijnselen,
die licht verward warden met vrouwelijke
kwalen.
Zemuwachtigheid, aanvaKen van dtiizelig-
heid, hoofdpijn, urinestoornissen, blaaskwar
ten, pijn in cfen rug en de zijden, rheuma-
tiacbe aandoeningen en waterzuditige zwel-
licgen kunneri alle ontstaan, als de nieren
het bloed niet behoorlijk zuiveren.
Grijp Iin bij het eerste teeken van nier-
zwakte. Gebruik Foster's Rugpijn Niern
iPillen, zij versterken de nieren, kalmeeren de
Waas en 'dragen zorg voor de zuivering van
aw bloed. Zoodoende worden ernstige kwalen
als spit, ischias, rheumatiek, waterzucht,
steen en nier- en blaasontsteking overwonnen.
Doch herinner u, dat het gemakkelijker is
deze kwalen te voorkomen dan te genezeo.
Tedere vrcuw behoorde nu en dan een dosis
Foster's Pi'ten te gebruiken.
Let op de verpakking in glazen flacons
met geel etiket (alom verkrijgbaar), waar-
door gij zijt 8^" verlegen buiten-
dandsch goed te ontvangen. Prijs 1.75 per
flacon.
Wit (5)
i Wit geeft mait in 3 (drie) zetten.
Voor deze maal een gemakkelijke driezet.
We hopen op een gunstig onthaal.
Aan de Dammers!
tn ooze vorige rabriek gaven wij ter op-
-lossing probleem No. 902 (auteur Kleute).
Stand
Zwart. 8 schijven op: 7, 8, 12, 17, 19,
24, 25, 45 en dam op 23. -
Wit. 9 schijven op: 21, 27, 28, 32, 33, 38,
39, 43, 50.
,1
•2.
■3.
Oplossing
50—44
28—22
22—18
27—21
38—32
33 13
4440
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
17 :26
23 :37
12 :23
26 17
37 .28
19 8
45 34
:8. 39:281 p
LOKZET.
f- De volgende lokzet werd uitgevoerd door
den heer H. Marschal te 's-Gravenhage.
(H. Ct.):
8 schijven op: 2, 3, 5, 16, 17, 18,
14, 27, 31, 37, 41, 43,
Zwart.
20, 28.
Wit. 8 schijven op:
44, 50.
Wit speelde als lokzet:
1 1. 4136 waaroo zw.
44—39
36 47
47—42
39-33 5. 48
33: 4!
2.
15.
'6.
1.
2.
3.
4.
9
17—21
21 41
26 37
37 48
De volgende -slagcombinatie is
aardig:
ook hee l
Zwart. 8 schijven cp: 3, 10, 11, 19, 20,
24, 30, 32 en dam op 50.
Wit. 8 schijven op. 18, 21, 27, 31, 38, 39,
44 45.
Wit speelt 39—34!! Nu moet zwart met
den dam op 50 zes schiiven slaan naar 40.
Wit slaat dan met 40 naar dam op 5. Zwart
moet 32 21 en wit slaat 5 7 (drie sch.)
i („Schager Ct.")
FTer oplossing voor deze week:
PROBLEEM No. 903
van P. KLEUTE Jrden Haag.
11/16, 20,
Zwart. 14 schijven
22 24, 25, 31, 35, 36.
Wit. 12 schijven op: 23, 29, 33, 34, 38,
'44 42, 45, 46. 47, 49, 50.
In onze volgende rubriek geven wij de op
lossing.
h
Provinciaal nieiiws
UIT KOEDIJK.
Woensdagavond vergaderde de Volks-
kiesvereeniging in het lokaal van den heer Jb.
de Jong, onder teiding^van den heer M. Mul
der.
De voorzitter opende de vergadering met
het welkom toe te roepen aan de aanwezigen,
mzonderheid aan de nieuwe leden en hoopte
op een aangcname samenw king.
De penamumeester deed hierna vexslag
Vah 2ljn gehouHen heheer. De ofTivatigsfen
waren f 23.13, de uitgaven f 2.50, het saldo
f 20.63 De rekening werd onder dank goed-
gekeurd.
De nu volgende bestuursverkiezsng gaf tot
uitslag, dat cp voorstel van de voorzitter de
affrred end-en ait jaar blijven zitten.
Hierna kwam in bespreking het werk der
afgevaardigden naar de gemeenteraad.
Daar de heer Hart noodzakelijk in Alk-
maar moest vergaderen, was nu het werk
voor den heer Mulder alleen, die een over-
zicht gaf van de voornaainste punten, zooals
de vijfde leerkracht aan de school.
Algemeen was men van oordeel, die vijfde
leerkracht te moeten behouden en zoo noodrg
met alle geoorloofde middelen daarvoor pro
paganda te maken.
De heer Beets deed hierbij opmerken, dat
wij ernsfig de aandacht moeten schenken aan
het onierwijs, armverzorging en belasting-
druk en verwacht, dat de afgevaardigden, als
het noodig is paraat zuTlen zijn.
Ook werd besproken de scheiding van het
werk van gemeente-secretaris en burgemees-
ter, waar de afgevaardigden tegen gestemd
hadden, wat in de raadsvergadering breed-
voerig is besproken en men in de verslagen
heeft kunnen lezen.
Mede werd besproken zoo veel mogelijk te
bezuinigen, daar de belastingen hoor zijn. De
heer Mulder was genegen om op een volgen
de vergadering dit onderwerp onder de oogen
te nemen.
De heer Booij vroeg naar het werk in de
veenderij en of de veenderij opgeheven zou
worden. Men antwoordde van riiet en weldra
zal men, wanneer er werkeloosheid is, daar
de menschen weer te werk kunnen stellen Al
gemeen hoopte men op gunstiger resultaat
als tot nu toe.
De heer Beets vroeg of de Gemeenteraad
wel eens verslag kreeg van den ophaaldienst,
daar die dienst door de gemeente financiel
gesteund wordt. Men hoort of leest er nooit
iets van.
De heer Mulder zegde toe er de aandacht
aan te zullen schenken. Nadat door den heer
Beets nog wat breedvoeriger op de belasting-
druk en mogelijke verbeteringen was gewezen,
en de Vergadering aan de Raadsleden ver-
zoclit paraat te zijn, en waar noodig een le-
denvergadering op te roepen voor besprekin-
gen van bepaalde onderwerpen, volgde slui-
ting der vergadering, met dank voor de aan
gcname samenwerking-
UIT OUDE NIEDORP.
Vergadering van den iaad dezer gemeente
op Donderdag 11 Maart 1926, n.m. 2% uur.
Afwezig dc- heer Waiboer.
Voorzitter de heer Meijer, burgemeester.
tevens secretaris.
Notulen raad d.d. 18 Dec. en 19 Jan., wer
den vastgesteld.
1. Ingekotnen was o.a.:
Missive van Ged. Staten, 27 Jan. j.l. no
106, hcudende machtiging tot het aangaan
eener gemeenschappelijke regeling met de
gemeente Heer-Hugowaard, nopens toela-
iting van leerlingen uit de gemeente Heer-
Hugowaard op de O. L. School te Oude
Niedorp en van leerlingen uit deze gemeente
op een der O. L. scholen in de gemeente
Heer-Hugowaard.
Missive van Ged. Staten, 3 Febr. j.l. no. 70,
ten geleide van de goedgekeurde gemeenfte-
begrooting, dienst 1926.
B. en W. adviseeren vorengenoemde stuk-
ken a tot en met f voor motificatie aan te ne
men en de verslagen genoemd sub g tot en
met i voor de raadsleden gedurende de maand
Maart ter gemeentesecretarie ter visie te leg-
gen.
De voorzitter merkte op, dat er van de
arbeidsbemiddeling menig gebruik wordt ge-
maakt en zette in korte woorden uiteen het
nut en de werking dezer bemUdeling.
Het om advies aan B. en W gerenvoyeerd
adres d.d. 31 Dec. j.l. van B en W. der ge
meente Middelie, daarbij verzoekende
adhaesie te willen verleenen aan een door
den Raad dier gemeente aan Ged. Staten ge-
richt adres inzake tarieven voor waterleve-
ring aan veehoudersbedrijven.
De meerderheid van het college van B en
W. adviseert, het adres voor notificatie aan
te nemen.
Na nog al een breedvoerige bespreking
hierover gehouden te hebben, waar de heer
G. Liefhebber vooral wees op_ dc thans on-
billijke tarieven voor de veeholders, werd het
voorstel van B. en W. verworpen met 5 tegen
1 stem, die van den heer Tromp.
Circulaire van het bestuur der afd. Noord-
Holland der vereeniging van Nederl. ge-
meenten d.d. Febr. j.l., daarbij verzoekende
medewerking te verleenen aan eene te treffen
regeling, waarbij de gemeenten in Noord-
Holland elkander over en weer aan het noo-
dige kasgeld helpen, zoodat gemeenten, welke
„overtollig" kasgeld bezitten, dit verstrekken
aan gemeenten, welke kasgeld noodig heb
ben.
B en W. adviseeren in dezen een afwach-
tende houding aan te nemen en mrtsdien voor-
loopig de gevraagde medewerking niet te
verleenen.
Nadat de heer Liefhebber nog rnlichtingen
had gevraagd aan den voorzitter, werd het
voorstel van B en W aangenomen.
Schrijven van het gemeentebestuur van
Nieuwe Niedorp d.d. 12 Febr. j.l. no. 66 tot
69, houdende verzoek om een bijdrage te
verleenen voor een aldaar gevestigde naai-
school.
B en W adviseeren, afwijzend op het ver
zoek te beschikken.
De voorzitter zeide, dat het niet aangaat,
voor alle gelegenheden subsidie te verleenen.
Het nut van deze school wordt niet door
B en W ontkend. Op de lagere school wordt
toch gelegenheid gegeven voor handwerken
enz.
De heer Liefhebber en Van der Oord meen-
den, da+ uit den gemeente wel gebruik van
bedoelde school wordt gemaakt, door kinde-
ren uit deze gemeente. en stelden voor een
kleine subsidie te geven.
Na nog eenige bespreking wordt het voor
stel van B. en W. aangenomen met 42
stemmen.
2. Voordracht van B. en W. tot wijziging
van het contract inzake de sluispacht.
De voorzitter zeide, dat de leden de voor
dracht schriftelijk ontvangen hadden. De
wijziging betreft hoofdzakelijk, dat bij een
verschil van meer dan 12 c M in het water
in de boezem, de sluiswachter de schepen die
te lang zijn. niet mag doorlaten.
Goedgevonden,
3. Voordracht van B. en W. tot wijziging
der begrooting, dienst 1925.
Gocdgevonaen.
4. Alsvoren tot wijziging der begxooting,
dienst 1926.
Als voren.
5. Voorstel van B. en W. om met in trek
king van het betrekkelijk raadsbesluit d.d. 7
Maart 1925, ingevolge art. 19 der verorde-
ning, regelende inrichting en samenstelling
der commissie van plaahelijk foezicht op het
lager onderwijs als vergaderlokaal voor die
commissie aan te wijzen de raadszaai der
gemeente.
Algemeen goedgevonden.
6. Benoeming van een lid der commissie
van toezicht op het lager onderwijs wegens
vertrek van den heer C. H. de Balbian
Verster.
B. en W. bevelen aan 1. F. Woutman; 2.
Mevr. Kriller—Hopman, beiden alhier.
De heer F. Woutman werd met 5 tegen 1
stem op Mevr. Kriller, als zoodanig be-
noemd.
7. Voorstel van B. en W. om de bestaande
gasstraatverlichting te vervangen door een
electrische straatverlichting.
De voorzitter zeide, dat het de bedoeling
is van het Prov. Elec, Bedrijf, de geheele ge
meente te electrificeeren. De plannen hier-
voor zijn goedgekeurd.
Vermoedelijk is de aanbesteding gehouden.
De gaslantaarnpalen kunnen worden ge-
bruikt voor electrische verMchting
Met algemeene stemmen werd het voorstel
van B. en W. aangenomen.
8. Concept-regeliag inzake toelating van
leerlingen uit deze gemeente op een der
O. L Scholen te Heer-Hugowaard en van
leerlingen uit de gemeente Heer-Hugowaard
op de O. L. School te Oude Niedoip.
Deze regeling werd onverandera vastge-
stedl.
9 Benoeming'var- een 'id van het Bur-
gerlijk Armbestuur in de vacature J. Ligt-
hart.
B en W bevelen aan:
1 P. Burgmeij*r; 2 C. de Boer.
Met algemeene sfemimen werd no. 1 be-
noemd.
Pondvraag.
De heer Motenaar vroeg, hoever het al ge-
vorderd was met de brandspuit in't Veld.
De voorzitter zeide, dat dit nog in omUr-
zoek was. Gewacht werd nog op bericht
van N. Niedorp, dat eerlang zal inkomen.
UIT WIERINGERWAARD.
Bij het bestuur van den polder Wierin-
gerwaard zullen dit jaar verschillende verkie-
zingen plaats hebben. Bii de periodieke aftre-
ding zijn aan de beurt: De dijkgraaf de heer
R. Kaaneen heemraad, de heer C. A. Waai-
boer, en 2 hoofdingelanden, de heeren
C Schenk en T. Wander.
Voor de heeren van het dagelijksch be
stuur zijn de volgende drietallen opgemaakt:
Dijkgraaf: 1. R. Kaan; 2. P. J. Blaau-
boer; 3. K. Zijp.
Heemraad: 1. C. A. Waaiboer; 2. R. Bak-
ker; 3. F. A. F. Gronetnan.
SAMENSTELLEN VAN DEN FOKTOOM.
Met het gestadig inkrimpen, wegsmelten
als 'tware, van de lange lijst der tentoon>
stellingen in ons land, met het aanbreken
van dat stadium begint men al meer en meer
aandacht te wijden aan de vraag hoe de
foktoom moet samengesteld worden, om in
het voorjaar jongbroed te verkrijgen, dat
aan onze wenschen beantwoordt, Er zijn
talrijke voorbeelden, die het bewijs leveren,
dat ook binnen de perken van de stadsren
aardig wat te bereiken valt op het gebied
van doorfokken, ja zelfs van verbeteren van
sommige rassen, wanneer daarbij met oor
deel gewerkt wordt.
Als allereerste punt, als de meest gewich-
tige voorwaarde van alles rekenen wij de
conditie, de gezondheid, de lichaamskracht
van al de dieren, die den toom, klein of
groot, samenstellen. Daarom is het zoo'n
voordeel als men deze dieren zelf gefokt, of
althans zelf grootgebracht heeft, om daar-
door met zekerheid te kunnen weten, dat ze
bij hun opgroeien geen tegenspoeden heb
ben ondervonden. Hier moet het oordeel
streng, heel streng zijn, Kuikens toch, die
een tijd doorgemaakt hebben van hangerig-
heidc van storingen in den groei, van moei-
lijke bevedering, houde men liever als pro-
ducenten van eet-eieren, maar niet van
broedeieren.
Allereerst moet de grootste attentie ge-
richt worden op den haan, die zijn goede en
minder goede eigenschappen kan overbren-
gen aan al de komende kuikens van den
toom, terwiil de voortreffelijkheden van el-
ke hen slecnts kunnen vererven op die kui
kens, welke speciaal uit haar eieren voort-
kwamen.
Hiermede alleen is reeds duidelijk van
welk een overwegenden invloed de haan in
den foktoom is. Er zijn er die een jongen
haan verkiezen boven een overjarigen,
maar onze keuze gaat meer in de richting
van den laatstgenoemde, mits hij kan bogen
op voile, onverzwakte levenskracht, die
zich uit in een zuiver kraaigeluid. Als is de
toon nog zoo somber, bijv. van een Cochin
of Brahma-haan, men kan toch onmiddellijk
vaststellen of de stem zuiver is, vrij van
aandoeningen der luchtwegen. Vooral ook
zijn helder oog, zuiver rond en bol, be-
grensd door dunne oogranden, moet schitte-
ren in het vuurroode aangezicht. Zijn
krachtige bewegingen, zijn flinke stap, zijn
overheerschend karakter, zijn moed, zijn
houding moeten opvallend zijn. Een haan
met gebrekkigen beenstand, met scheefge-
dragen staart, met kromme teenen zal al
zijn gebreken, doorgaans versterkt, op zijn
nakomelingen overbrengen. Hij moet dus
vrij zijn van al deze fouten. Daarom valt,
zoo er meerdere .hanen aanwezig zijn, de
keus op den schoonst gevormden, den best
gekleurden, den juist geteekenden haan.
De hennen moeten wat het uiterlijk be
treft ook aan de strengste eischen voldoen.
Zij ook mogen in hun kuikentijd geen ziek-
ten doorgemaakt en geen gebreken als
beenzwakte, slechten vedergroei gehad
hebben. In de tweede plaats komen de in-
nerlijke, onzichtbare eigenschappen van
den foktoom in aanmerking. Zoo zal het
noodig wezen om dieren te kweeken, die
flink leggen, de fokdieren dat ook doen en
dat ook de haan afkomstig moet zijn van
een moeder, die een hoog legcijfer in haar
eerste jaar bereikte. Eveneens moeten de
fokhennen van goed leggende moeders af
komstig zijn.
Niet alleen heeft men bij dc keuze der
fokhennen te letten op het aantal eieren dat
zij legden, maar ook op den tijd van't jaar,
waarin die eieren kwamen.
Verder is de vraag hoe de rui werd door
gemaakt en hoe lang de rustperiode ge-
duurd heeft. Hennen die zeer lang na den
rui buiten legconditie bleven verkiest men
niet als het uitsluitend te doen is om pro-
ductie. Ook is het te verwachten, dat hen
nen die in hun eerste legjaar goed gevorm-
de, steviggeschaalde eieren gaven, dit ook
zullen doen als ze in den foktoom loopen,
wat voor het bebroeden onder^kloeken een
vereischte van broedeieren is.
Van de levenskracht en ook van het ras
van den haan hangt gedecltelijk hetaantal
hennen af, dat men bij hem toelaat. In het
algemeen bij dc middelzware rassen tot zes
hennen in de ren, tot 8 bij vrijen uitloop.
Bij de lichtere rassen kan men het aantal
stellen op 10 in de ren, tot 15 in de vrijheid.
Deze laatste getallen gelden ook voor dc
krielen.
Voor zeer nauwkeurigen, meer weten-
schappelijken fok kan men ook werken met
slechts 66n hen, maar dan dienen zekere
voorzorgen genomen te worden om de hen
oogmerk te missen.
Deze laatste methode kan toegepast wor
den door hem, die uitsluitend fokt voor de
tentoonstcllingen, waarvoor dus dieren ge-
bruikt worden, die aan alle standaard-
eischen beantwoorden en bovendien van
een beslist gelijk eenvormig type zijn.
Uit onze Staatsmachine.
De Wet betreffende de Openbare Middelen
van v'ervoer.
Het doel, dat de regeering had met de in-
voering van deze wet, was bepalingen te
treffen en maatregelen voor te sehrijven,
waardoor de verligheid van den reiziger, die
gebruik maakt van een openbaar middel van
vervoer, wordt verzekerd.
Merkwaardig is in deze wet wat in het
oog springt, wanneer we de geheele wet le
zen in verband met artikel 1. Dat artikel
toch luidt in zijn geheel: Tot het in wer
king brengen van een openbaar middel tot
vervoer van personen of goederen wordt
geen voorafgaande vergunning gevorderd
Nadirukkelijk wordt dus gesproken en van
personen, fen van goederen, maar in de vol
gende bepalingen der wet wordt over het
goederenvervoer niet meer gerept en de
heele opzet van de wet en bet aanvullend
Koninklijk Bsluit is blijkbaar geen ander ge-
weest,»dan om de reizigers te beveiligen.
In bedoeld artikel 1 wordt dus gesproken
van een openbaar middel van vervoer Wat
wordt daaronder verstaan? Niet de spoor- en
tramwegen, omdat daaromtrent bij andere
wetten voorschriften werden gegeven, even-
min het vervoer van personen binnen een ge
meente en de overzetveren. Bedoeld zijn de
rij- of vaartuigen, die op te voren vastge-
stelde tijdstippen, langs bepaalde wegen red-
zigersverkeer onderhouden.
De beteekenis van artikel 1 werd door
latere voorschritten zeer beperkt. Ze'de dit
artikel, lat tot het in werking brengen van
een openbaar middel van vervoer geen voor
afgaande vergunning gevorderd is, is het bo-
vengenoemd Koninklijk Besluit wordt ge-
zegd: de dienst mag alleen worden uitge-
oetend met rij- of voertuigen, ten aanzien
waarvan cene goedkeuring van kracht is,
met het oog op de veiliigheid der reizigers
verleend door of vanwege het gemeentebe
stuur der plaats, waar het hoofdlkantoor der
ondememing is gevestigd. Voor motorrij-
tuigen moet de goedkeuring niet geschieden
door of vanwege het gemeentebeshiur, maar
door een deskundige, die aangewezen wordt
door den Commissaris der Koningin, welke
goedkeuring geen langeren geldigheidsduur
heeft dan zes maanden.
Wanneer nu iemand een geregelden dienst
voor vervoer van personen beginnen wit, is
hij verplicht daarvan aankondiging te doen
in een dagblad van de hoofdstad der provin-
cie en wanneer in meer dan een provincie
het vervoer plaats vindt, in elk der hoofd-
steden. Een afdruk of een afschrift dier aan
kondiging moet gezonden worden aan de
Gedeputeerde Staten der provincie of pro-
vincies; aan de burgemeesters dier gemeen
ten, waar de wagens of vaartuigen zullen
stilhouden en aan de officieren van justitie
bij die rechtbanken, in weliker arrondisse-
menten deze gemeenten zijn gelegen. In die
aankondiging moet van alles en nog wat
genoemd worden: de naam, de voornamen,
het beroep en de woonplaats van den onder-
nemer of ondememers; een omschrijving
van de soort van het vervoermiddel en een
opgave van bet maximum-aantal reizigers,
dat in het vervoermiddel plaats vindeo kan;
de wegen, waarlangs de ondememing zal
uitgeoefend worden; de plaatsm. alwaar ge-
regeld zal worden stiigehouden tot bet in-
en uitlaten van reizigers, met aanduiding van
een plaats, waar de ondememer, voor alles
wat de ondememing betreft, geacnt wordt
woonplaats te hebben gekozen. Verder behal-
ve venrtelding van het tijdstip, waarop de
dienst een aanvang nemen zal, de dagen en
de uren, waarop het openbaar middel van
vervoer op elk der te passeeren plaatsen zal
aankomen en weer daarvandaan zal vertrek-
ken en ten slotte de vrachtprijzen voor per
sonen en hun bagage. Wanneer in een en an
der veranderingen worden aangebracht, dan
moet daarmede op dezelfde wijze gehandeld
worden.
Veelomvattend is het bepaalde bij artikel 6
dezer wet, dat zegt: De ondememer is ver-
antwoordelijk voor de schade door de rei
zigers bij de uitoefening der dienst geleden,
tenware de schade, buiten zijn schuld of die
zijner beambten of bedienden is ontstaan.
Eveneens moet hij de schade vergoeden, die
reizigers beloopen, wanneer hij de bepalin
gen omtrent den dienst, zooals die in de aan
kondiging voorkwam, niet is nagekomen. Tot
de verdere verplichtingen van den ondeme
mer behoort ook, dat hij tegen schadeloos-
stelling op aanvraag van het bestuur der pos-
terrjen de brievenmalen moet vervoeren.
Aan welke .voorwaarden moeten nu de
voer- of vaartuigen voldoen. Boven vermeld-
den we reeds de keuring vanwege het ge
meentebestuur of vanwege den Commissa
ris der Koningin Wat de schepen of motor-
booten betreft. die mo ten voorzien zijn van
een met een afstekende kleur geverfde lijn,
die den grootsten geoorloofden diepgang
aangeeft. Dan moet buiten op elk rij- of vaar-
tuig met zichtbave letters worden verineld:
de naam van den ondememer of vni» de
ondememing; het grootste getal personen,
waarvoor het bestemd is en het groots*." ge-
wichf, hetwelk daarop bovendien mag wor-
den geladen, benevens zoo er meeTdcrv rij-
of vaartuigen voor de Utoefening van den-
zelfden dienst worden gebezigd een onder-
scheiden naam of nummer.
Wannetr een ambtenaar. die belast is met
de handhaving van dit "besluit, oordeel4, dat
een of ander gevaar aplevert voor de vel-
ligheid van de reizigers. heeft hij het recht
omhet veraek of de voortzetting van de reis
te veroiedi.n totdat dit gevaar opgehe 'en is
of door het gemeentebestuur ongegrond is
verklaard.
Wie mogen nu een voer- of vaartuig als
bedoeld in deze wet b.isturen? Voor rijtui-
gen moet men minstens achttien v >or vaar
tuigen minstens twintig jaar oud wezen, bo
vendien is een bestuurder die in ker.nelijken
staat van dronkenschap zich bevindt, straf-
rechterlijk vervolgbaar.
Natuurlijk, waarom zou het anders een
wet wezen, is verder nog van alles en nog
wat verboden. We noemen: het vervoeren-
van meer personen of een grooter vracht, dan
op het middel van vervoer staat aangegeven
het vervoeren van dronken personen; van
lijders aan een besmettelijke ziekte of van
menschen, die op een andere wijze gevaarlijk
zijn voor de medereizigers. Bovendien1 het
vervoeren van gevaariijke en zieke dieren,
tenzij onder behoorlijk geleide en met zoo-
danige voorzorgen, a'.s de veilighcid van de
reizigers vordert. Bovendien mag niet ver-
voerd worden buskruit of andere licht-ont-
plofbare stoffen, tenzij door militairen, ambts-
halve en door reizigers in geen grooter kwan-
tum dan den kilogram-in gesloten verpak
king.
Voor de vaartuigen zijn behalve die van
de lijn, welke den grootsten diepgang aan-
geeft, nog andere bepalingen voorgeschre-
ven, zoo: dat het vaartuig, wanneer het te
zwaar geladen'is, vastgehouden kan wor
den, totdat zooveel van de vracht gelost is,
dat de lijn weer boven de oppervlakte van
het water komt; dat gebruik moet gemaakt
worden van de aanlegplaats voor het in- en
uitlaten van reizigers en dat de werkhigen
van een stoomvaartuig tijdig gestopt molten
worden bii het naderen eener boot, en bij het
aan boord brengen of daarvan afhalen van
reizigers.
OPLOSSINGEN DER RAADSELS UIT ;T
VORIGE NUMMER.
Voor grooieren.
1. Zwaard, waard, aard, aar, ar, r.
2. Mark, Mars.
A
hut
b o t e r
A u t o t u
zebra
p u i
s
Autobus.
4.
ijlgoed
Hij dacht, dat de middagtrein ijlgo
vervoerde. (Nijl).
Ik raad u natuurlijk niets meer aan, in-
dien u mij van eigenfoelang verdenkt.
(Dana).
Zij komt in het nieuwe huis wonen, zoo-
dra vensters en deuren goed s'uiten.
(Lrave).
Dc badkamer is groot, het bad daaren
tegen vrij klein. (Adda en Aar).
Voor kleineren.
1. Roe, roes, roest.
2. Een ben.
3. Telegraaf.
4. Een rivier.
OM OP TE LOSSEN.
Voor grooteren.
1. Met e woon i-k in Afrika en met i strootf
ik in Afrika.
2. Mijn geheel wordt met 11 letters ge-
schreven en noemt een handwerks-
man.
Een 9, 10, 11, 1 is een vruchtje.
De 7, 8, 8, 1 is een rivier, die gedeeltelijk
door ons land stroomt.
Een 4, 4, 11 is een deel van je gezicht.
Een 12, 3, 5, 5, 6 is een deel van je been.
Een 9, 5, 11, 9 is een gebouw.
3. Welke stad in Europa kun je maken van
oochktmst.
4. Met U als beginletter ben ik een stad in
Nederland, met A een stad in Noord-
Frankrijk (Hollandsche naam).
Voor kleineren.
1. Verborgen insecten.
Ja, daar sprak F 'ert ook reeds van.
Wij kwamen bijna te laat.
Oom Adam, u gaat vandaag toch nog
niet weg?
We gingen juist Zondag met Anaemic
roeien.
Ja Tante, we spelen deze sonate voor het
eerst.
2. Op de zigzag-kruisjeslijn komt de naam
van een veldbloem.
X
X
X
X
X
X
X
X
2°
3°
4°
5°
X
3.
4.
X 1° rij iets dat op de boter-
ham gegeten wordt.
een huisdier.
iets, wat bij den maal-
tijd gebruikt, doch
niet gegeten wordt.
een lichaamsdeel.
een voorwerp, waar
in iets gedragen of
bewaard wordt.
een vogel, die aan den
Nijl voorkomt.
een metaal.
een vaartuig.
een drank.
het tegenovergesteldc
van recht.
Mijn geheel wordt met 5 tetters geschre-
ven en no°mt iets, dat alleen in den
slaap voorkomt.
De 1, 4, 5 is een hooge toren.
Een 3, 4, 5 is een familielid.
2, 3, 4, 1 is cen kleur.
Met 1 ben ik zwaar te dragen, met g al-
tijd min of meer een vreemde, met b
vorm ik van sommige dingen de bui-
tenste laag, met m maak ik deel uit van
een schip en met k ben ik een berg
plaats.
6°
7°
8°
9°
10°
f