DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
Laat uw kousen aanbreien
Oarageft.Oam&Co.
No. 67
Honflerd acht en fwinfisrste Jaararan»
i9:o
Ahonacmcntspriis bij Yooruithetaling per 3 mnnmlm f2.-, ft*, per post f2.50. Bewijsn. 5 ct. Advcrtcntiepr. 25 ct. p. rcsrolgrootcre letters naar plaatsrulmte-
Brievcn franco N.V. Bock- en Handclsdr. y.Il Qcrms. Coster Zoon, Voordam CO, Tel. Administr. Ko. 3. Rcdactio No. S3.
Z1TERMG
Een ernstige bedreiging van
aas handelsonde* wijs.
m teL U- t
20 MAART
SCHARL90 TEL. 490
dan 40 Autom^bieBen.
Off numtner Sesfaat tut 3 bladen.
In de vorige raadszitting is een oogenblik
een belangrijk voorstel aan de orde geweest,
dat alleszins nadere beschouwing verdient.
Het was het voorstel van B. en W. vervat
in bijlage No. 22, dateerende van 22 Fe-
bruari 1.1., waarin het college een reorgani-
satie van onze handelsscholcn voorstelt.
Het is ncodzakelijk, alvoitns latere ge-
beurtenissen te bespreken, doel en beteekenis
dczer reorganisaiie hier in het kort even uit-
een te zetten.
De Minister van Onderwijs heeft in het
laatst van 1924 men ziei dat het niet van
vandaag of gister is het gemeeniebestuur
tde vocrwaarden doen toekomen, waaronder
de Alkmaarsche handelsscholen door het Rijk
kunnen worden „erkend", dvw.z. waardoor
aan de einddiploma's de benoembaarheid tot
verechillende betrekkingen of de vrijstelling
van examens wordt verbonden.
Het betreft hier een bctrekkelijk kleine wij-
ziging in het ieerplan, maar B. en W. nemen
de gelcgenheid tevens te baat hun belofte go
stand te doen tot oplcssing van het handels-
schcolvraagstuk hier ter stede.
Zij hebben in 1924 geen voorstel gedaan
de Handelsdagschool en Hoogere Handels-
school in een z.g.n. litterair-eccnomische
H B. S om te zetten, omdat daardcor aan
die scbolcn het karakter van h-n-Vs(vrVV
scholen zou worden ontnomen en het doel
waarvoor zij zijn opgerlcht daarmede voor
het grootste deel zou verloren gaan.
B. en W. erkennen dus hot verschil tus
schen litterair-economisch onderwijs en han-
dds-vakcnderwijs en wenschen welbewust
het laatste voor onze gemeente te behouden
De reorganisatie nu betreft een samensmel
ting van de driejarige Handelsdagschool en
dc tweejarige Hoogere Handelsschool tot een
handelsschool met 5-jarigen cursus.
Voldoet het leerprcgramma aan de te stel
len eischen, dan wordt d? school „erkend",
wat vclgens B. en W. den toeloop der leer
lingen zal vergrooten en bii velen cngetwij-
feld de keuze op het handelscnderwijs zal
doen vallen.
Evenwel de bijlage vermeltit dit ui:druk-
kelijk dit is niet de hoofdzaak der reorga
nisatie:
Hcofdzaak achten B. en W. de verbetermg
uit organisatorisch oogpunt, welke van de
samenvoeging der beide scholen tot een on-
derwijsinrichting het gevolg zal zijn.
Nu is er al eenheid van leiding, maar het
noodige verband zal eerst dan vclledig en
juist gelegd zijn wanneer de twee scholen een
aaneensluiiend geheel vornien.
Vandaar dat.B. en W. deze reorganisatie
als een belangrijke factor beschouwen. die
kan medehelpen om het handelsonderwijs
waarvoor de belangstelling weer groeiende
is. tot blcei te brengen.
De reorganisatie komt ten slotte hierop
neer, dat de 3e klasse van de nieuwe school
gesplitst wordt in twee afdeelingen, eene
waarin elndonderwijs gegeven wordt aan
leerlingen die na het derde jaar de school
gaan verlaten en die dus speciaal op han-
delsvakkennis ingericht wordt en eene
voor leerlingen die ook de 4e en 5e klasse zul-
len bezoeken en waarin hot onderwijs dus
meer bij dat in de hoogere klassen km aan-
s'uiten, al zal het ook hier, meer dan op an-
dere middelbare scholen, reeds het econo-
mische karakter dragen.
Voor de rest worden de leervakken met het
oog op de te behalen einddiploma's, zoo doel-
treffend mogelijk verdeeld en zuilcn in het
algemeen de twee eerste kiassen niet veel van
H B.S.-klassen afwijken, zoodat een H B.S.-er
me handelsaspiraties reeds in de twee
eerste jaren gelegenheld krijgt naar het han-
delsvakonderwijs over te gaan of omgekeerd
natuurlijk
Het voordeel van deze reorganisatie blijkt
al dadelijk hieruit. dat tot nu toe in de 3c
klasse van de Handelsdagschool eigenlijk
tweeslachtig onderwijs moet worden gege
ven.
Immers, men heeft daar rekening te hon-
den met leerlingen die naar de Hocgere Hen-
delsschcol gaan en met leerlingen die dc
school gaan verlaten, die verschillend onder
wijs bchoeven en thans nog gencodzaakt zijn
het zelfde leerprogramma te volgen.
Wat de meerdere kosten betreft, deze zul-
len voor het volgende cursusjaar vrij onbe-
duidend zijn en na solitsing der derde k'asse
met ongeveer 3000 stijgeo, tegenover
het geheel een vrij onbelangriik bed rag.
wanneer daardoor aan ons handelsonderwijs
een goede toekomst kan worden verzekerd.
De Inspecteur van het Handelscnderwijs
heeft zich dan ook geheel met deze reorgani-
satie-plannen kunnen vereenigea
Adders en dit verdient de voile aan-
dacht is het evenwel met de hier ter stede
bestaande Commissi^ van Toezicht op het
M. O. gesteld, at schiint deze zich oorspron-
kelijk wel met de voorgenomen plannen te
hebben kunnen vereenigen.
Zij heeft althans in den loop van het vorig
Jaar advies uitgebracht, waarbij rij aan het
eordeel van B. an W. de vraag onderwierp
of niet de mogelijkheld bestond dat in het
Directenr: G. H. KRAK.
Hoofdredactear Tj. N. ADEMA.
scholen, of van beide, meer wiskunde, boek
houden en aanverwante vakken konden opge-
nomen worden, in welk geval de Handels
dagschool wellicht zou kunnen worden op-
geheven, terwijl een kleine verandering van
het Ieerplan der litterair-economische afdee-
ling van de R. H. B. S. deze laatste de pliaats
zou kunnen dioen innemen van de Hoogere
Han delsschcol.
Mocht deze vraag ontkennend worden be-
antwoord, dan kon dq ccmmissie zich met de
ze voorstellen vereemgen.
B. en W. hebben oe vraag pertinent ont
kennend bean'tweord, dus mochten zij aan-
nemen, dat de commissie zich met hun plan-
men vereenigde.
Dus hebben zij de commissie met ten
tweeden male om advies gevraagd, maar de
kwestie rijp voor open bare behandeling ge-
oordeeld en in de vorige raadszitting ter tafel
gebracht.
Wat gebeurde er nu evenwel in de vorige
raadszitting?
De heer Kusters, het eenige raadslid der
ccmmissie van tcezicht, een harer invlced-
rijkste ledep dus, te meer daar hij ook het se-
cretariaat waarneemt, zou gaarne zien, dat
het reorganisatieplan toch nog eens om ad
vies naar de commissie van toezicht werd ge-
zonden.
De kwestie was belangrijk en mgewik-
keld, het voorstel nog al lijvig en de tijd voor
bestudeering nog al kort.
De wethouder van onderwijs protesteerde
daar tegen.
Hij kende het advies der commissie immers
al en de tijd dringt. want reeds te lang is de
reorganisatie hangende geblevea
Directeur en leeraren hebben het retht
eindelijk te weten, waar zij aan toe zijn.
Wil de school vcor den komenden nieuwen
cursus gereorganiseerd en met kracht werk-
zaam kunnen zijn, dan moet hoe eerder hoe
beter een definitieve beslissing worden geno-
men.
Maar de heer Kusters beplettte uits'el
Het zou niet langer dan veertien dagen du-
ren en met de gewone welwillendheid tegen
over elk raadslid die nadere bestudeering
wenscht, werd het punt voor veertien. dagen
van het programma afgevoerd met het ge-
volg, als de voorteekenen niet bedriegen. dat
het ook in de eerstvolgende raadszitting nog
niet op de agenda zal verschijnen.
De commissie van toezicht heeft spoedver-
gaderingen gehouden en een lijvig rapport
met bijlagen doen' verschijnen.
- En in dat rapport tracht men niet alkan
de mogelijkheid aan te tocncn onze handels
scho'.en om het leven te brengen cn haar taak
cp de U. L. O.-school ai de litterair-econo
mische afdeeling der H. B. S. over te bren
gen, maar bep!eit zelfs brecdvoerig de wen-
schelijkheid daarvan.
Het is een advies geworden z6o afbrekend
voor ons handelsonderwijs, zoo van cnwil
getuigend om het door reorganisatie tot
grooteren blcei te brengen, dat men zich on-
willekeurig aivraagt waaraan deze geheel
veranderde bonding eigenlijk te wijten is.
Wat kan er den laatsten tijd zijn voorge-
vallen, dat aanleiding geeft het openbare
handelsonderwiis hier ter stede te vers lech ie-
ren door het in twee stukken te scheuren en
het daar onder te brengen waar het niet
thuis hoort.
plaatsen zal men tevreden moeten zijn met
hef mindere, dat geboden kan worden, tenzij
men door het mindere. te combineeren een
grooter en beter geheel zou kunnen maken.
Vandaar, dat een lyceum het non plus
ultra aller middelbare onderwijsinrichtingen
wordt geoordeeld.
Het beste voor Alkmaar acht men dus bij
een gemeenschappelijken onderbouw, een
bovenibouw, die gyminasium, H. B. S. en
dandelssehoo., dus van alles tegelijk is, maar
de Commissie zegt zelf wel te begrijpen, dat
de Raad daar nfet aan wil.
Dan komt de Commissie met haar plan tot
versnipperinig over U.i-.O.-school en H. B. S
voor den dag.
Zij erkent dat er vroeger behoefte aan de
handelsscholen kan geweest zijn, maar wijst
op den achterui+gang der laatste jaren en be-
twijfelt of van nieuwen opbloei sprake kan
zijn.
Wij meenen daartegeff te mogen opmer-
ken, dat die twijfel niet gerechtvaardigd is.
De commissie weet heel goed, dat de ver-
mindering der leerlingen uit de buitengemeen-
ten destijds te wijten was eenerzijde aan de
door Alkmaar geeischte bijdrage per leer-
ling in de algemeene kosten, anderzijds aan
het feit, dat vele besturen van buitengemeen-
ten die kosten op de ouders der leerlingen
verhaalden.
Er is thans. mede door het werk der Ver.
van Burgemeesters en Secret a rissen, een alles
zins billijke regeling geti often.
De school gaat vooruit, getuige het tent,
dat het aantal nieuwe leerlingen, dat thans
de eerste klasse bezoekt, reeds twinrig be-
draagt tegen tien in den vorigen cursus, dat
nu reeds vele aanvragen en verzoeken om in-
Mchtimgen inkomen, die de verwachting gron-
den, dat het aantal leerlingen ook voor den
volgenden cursus belangrijk grooter dan
vroeger zal zijn.
Mits men de school niet ontijdig uit onze
gemeente late verdwijnen.
De commissie beantwoord't vervolgens be-
vestigend de vraa?' of de H. B S de taak van
de thans bestaande,Hoogere Handelsschool
kan ovememen, daarbij tevens rekening hou-
dende met de .voordeeien, die de nieuwere
hoogere handelsschokn bieden.
Zij acht het mogelijk'de H. B. S het uitge-
sproken karakter van een vakopleiding te ge-
ven, al zijn ei dan ook litterair economisdhe
(ook die heele fijne casimirej in de Mach. Brei-Inriehlinfj ,,De Toekomst.
Dep6t voor Alkmaar en Omsireken: M. BKUDKHF,KTEGhL, Hofplein.
scholen te doen worden.
Het is onze overtuiging, dat een litterair-
economische afdeeling aan een H B. S uit-
stekende diensten kan bewijzen in plaabeii
waar geen handelsschool gevestigd is.
Wij meenen niet alleen in ttmorie zoo-
als de commissie dat doet dat het onder
wijs het beste tot zijn recht komt bij de meest
doorgevoerde specialisatie.
Beschouwt men het zoo. dan is naast de
bestaande handelsscholen destijds de instel-
ling van een litterair-economische afdeeling
aan de H B S overbodig geweest.
Zij is overbodig naast de handelsvak-
school maar gaat het dan aan de tout nog te
vergrooten door nu de handelsvaksehool nog
voor haar het veld te doen ruimen?
Was er hier sprake van de oprichting van
een handelsschool, dan,zou men kunnen na
gaan in hoeverre de litterair-economische af
deeling der H B S. in de behoefte aan dit
onderwijs tegemoet zou kunnen komen.
Nu de nande!ss<"bool bestant, zou bppr over-
gang naar de H B. S. een verslechtering
van het onderwijs beteekenen.
Wij staan in deze opvatting niet alleen, zij
Immers, de commissie weet ditmaal zeer
zeker welken karit zij uit wil.
De beide bestaande handelsscholen moeten
met gereorganiseerd worden, maar verdwij
nen.
De taak van de Handelsdagschool most
aan de U L.O-school worden overgedragen
en die van de Hoogere Handelsschool aan de
z g.n. litterair-economische afdee'ing der
H B. S
Dat advies verdient meerdere belangstel
ling en wij zullen het gaarne even aan een
nadere beschouwing onderwerpen.
Allerterst dan een woord van bewonde-
rimg voor de werkkracht eener commissie, die
in tien dagen tijds een zoo uitvoerig rapport
sameustelde.
Het kan bewijzen, dat het handelsonder
wijs haar voile belangstelling heeft en dat
haar vroegere, vrij onverschillige houd ng
een algeheele veiandering ondergaan heeft.
Maar wij achten dSt advies een gevaar voor
het neutrale handelsonderwijs.
Een ge\aar zoo groot, dat wij gaarne
willen trachten het te voorkomen.
Het advies stuurt, zooals wij reeds op-
merkten, welbewust aan op totale opheffing
van onze handelsscholen en maakt den indruk,
dat men van het begin af opzehelijk in dezen
geest naar een oplossing gezocht heeft.
Immers, men heeft overleg gepleegd met
het hoofd van de U L.O. school en met den
directeur van de H B. S.
M?ar men h"eft geen overleiy gepleegd met
den directeur derihandel'sscholen. nota bene
met den man dus om wiens school het eigen
lijk gaat en die meer dan iemand anders ove.r
het vraagstuk van het handelsonderwijs zijn
deskundige adviezen kan geven.
In het algemeen wij nemen nota van
deze erkenning ziet de commissie het on
derwijs het best tot zijn recht komen bij de
Brest doorgrv'orTde specialisatie.
sop volgt daarop its
scholen van een gehee' verschillend type.
Juist het bestaan van de Hoogere Handels
school, zegt zij, heeft tot dusverre de^ litte
rair-economische afdeeling dei H. B. S. h:er
ter stede er van weerhouden zich in het bij-
zonder in de practisehe handelsvakken re
specialiseeren, maar men zou zeker kunnen
trachten de litterair-economische afdeeimg
eenigzsins te reorganiseeren in de richting
van het handelsonderwijs.
Ja zelfs meent de Commissie te mogen con-
st a tee ren, dat men door de reorganisatie der
handelsschool tot de stichting van een tweede
H. B S. komt maar onder een anderen naam,
waaraan in deze gemeente geen behoefte is.
Van veel belang wordt daarbij geoordeeld,
dat het pinddiploma dei H. B. S. eigenlijk nog
meerdere bevoegdheden geeft.
De Commissie meent dat B. en W. de be-
voegdheden der nieuwe Hoogere Handels
school te zeer overschatten en dat het gros
der leerlmgea daaraan toch geen behoefte
heeft.
Laten wij hiertegenover allereerst opmer-
ken. dat de ..erkenning" der einddiploma's
nietv zooals de commissie dit zegt, de eigen-
lijke reden voor de reorganisatie der han
delsscholen is.
Duidelijk staat in de betrokken bijlage, dat
hctdzrak is de vmbeterinT rit mganicT.o-
risch oogpunt, welke van de samenvoeging
der beide scholen tot een onderwijsinrich-
tiing het gevolg zal zijn.
Bovendien zouden wij wil'en waarschuwen
tegen het volkomen gelukwaardig achten van
Handelsschool en litterair-economische afdee
ling der H B S.
Het mog" waar zijn, dat deze afdeelingen
een minimum tabel hebben en door de vele
lesuren, die daar buiten vallen, allerlei rich-
timgen kunnen uitgaan waardooi tevens
een zeer groot karakterverschil tusschen di
verse litterair-economische scholen bes'aat -
nkmand zal toch plus royalist que le roi
kunnen zijn. G"en litterair-economische af
deeling zal volkomen kuunm geven. wat
speciaal op de handelsvaksehool gedoceerd
wordt.
biedt plaatsruimte voor meer
Wenscbt U een ruime en veilige plaats
voor nw AU 0, vraagt dan inlicbtingen.
TARISf IS ZEER B LLIJK.
wordt gedeeld door uiterst deskundtgen.
De voorritter van de Kamei van Koophan-
del in Amsteidam heeft Dinsdag als zijn over-
tuiging medegedeeld, dat het gewenscht is,
dat er naast 5-jarige scholen, die haar on
derwijs in de handelsvakken beginner in de
4e klasse, ook 5-jarige scholen bestaan, wel
ke met die handelsvakken vroeger beg inn en.
Hij acht de onderseheiding tusschen alge
meen vormend en teohnisch georienteerd on
derwijs van groote beteekenis, omdat het
eerste onmisbaar is voor de vorming van
kooplieden in het intemationale bedrijfs-
leven en h°t andere verlangd wordt door de
meer locaal getinte bedrijven en vele groepen
van kantoorbedienden.
Hij heeft geen bezwaar tegen een wijziging
van den naam Handelsschool in Economi
sed school, mits het karakter van handels
school wordt gehandhaafd.
En bijzonder teekenend is zijn antwoord
on de vragen: welke beteekenis heeft de litte
rair-economische afdeeling der H. B. S. 5 j. c.
voor het Handelsonderwijs?
Kunnen er redenen zijn in gemeenten, waar
reeds 5-jarige handelsscholen zijn opgericht,
nog een litterair-economische afdeeling aan
de H. B. S te vormen?
Het antwoord daatop is: de litterair-eco
nomische afdeeling van de H B. S. 5 j c
kan in dien zin beteekenis voor het handels
onderwijs hebben, dat zij daarin op nuttige
wijze vcorziet op plaaisen, waar geen of gem
voldoende algemeen vormende handelsscholen
bestaan.
Dus n:et in ASkmaar!
Ook de K v. K voor Hollands Noorder
kwartier heeft zich naar aank'ding van een
vraag van den Minister de voige week uit-
gesproken vooi behoud van alle handels
scholen in dit district.
I De omvar.g van dit artikel noopt ons tot
I beperking.
Laien wij daarom in het kort zeggen, dat
\^ij ook van het overbrengen van de leer
lingen der Handelsdagschool naar de U. L.
O. school allerminst voordeel verwachten.
De U. L. O school is geen handelsschool
en al kan zij handelsvakken in haar pro
gramma nemen dan toch heeft zij daarnaast
ten zoo geheel andere taak, dat het handels
onderwijs slechts fcijzaak zal kunnen blijven
Leerlingen van de Handelsdagschool, dit
nu les krijgen van leeraren met middelbare
bevoegdheid, jarenlang gewend zich te spe
cialiseeren, zullen dan onderwijs ontvangen
van leerkrachten met lagere acten wier vor
ming geheel anders is en die de handels-
teerarcn nooit geheel zullen kunnen vervan-
gen.
Gevoelt men niet hoe het handelsonderwijs
daardoor ncodwendig verslechterd zal wor
den?
En bovendien de commissie spreekt
daar heelemaal niet over hoe denkt men
zich de aansluiting?
Bij de reorgarisatie der Handelsscholen
sluit alles a's een bus'in elkaar, maar welke
klove .gaapt er niet tusschen de U L. O.
school en de littera:r-economische afdeeling
(4e klasse) eener H B S
Zal de minister goedkeuren, dat dit
voortaan aan elkaar sluit en daarmede de
U. L O school als een 3-iarige H .B. S. er
kennen?
Wij meenen dit zeer ernstig te mogen be-
twijfelen.
Men kan zoover mogelijk de economische
richting uitgaan, maar het onderwijs nooit
geheel vervangen.
Zelfs a is de leerprogramma's volkomen ge-
lijk waren, zou nog het onderwijs van ban
delsschoolleeraren, specialisten in handels-
terminologie en handelscorrespondentie. doel-
treffender moeten zijn, dan van leeraren, wier
taak het nog altijd blijft algemeen ontwik-
kelend onderwijs te geven, die nog steeds re
kening moeten houden met een eindexamen,
dat aansluiting aan de Universiteiten of de
Tedinische Hoogeschool geeft.
Om litterair-economische school te zijn. is
ifiet zooveel nooiig. dtn om handelsschool te
zi'n en daarom is h^t veel gemd'kelijker han
delsscholen in-litterair-economische scholen
te verand"ren. dan litterair economisrhe
scholeo dt ware haadelsvak-
Sterker nog zegt het een bij uilstek deskun
dige als de Inspecteur van het Middelbaar
Onderwijs de heer Bolkeskin.
In een ariikel over de „literair-ekonomiese"
afdeeling der H. B..S. geschreven voor het
Maandtiad „Volksontwikkeling,"*bepleit hij
drie typen van middelbare scholen elk met een
kern van verwante, elkaar aanvullende en
verduidelijkende vakken, die een bepaalde
sfeer in de school brengendie overeen komen
met drieerlei telangstelVng en aan leg van
de leerlingen, en iegelijkertijd rekening hou
den met hun verschillende bestemming.
Dus bepleit hij, naast elkaar, A de school
met de geestelijke weienschappen (gymna
slum), B die met natuurwetenschappen (H.
B. S.) en C die rret de economische weten-
schappen (Handelsschool).
En van de litterair-economische afdeeling,
die hij in zekerer zin waardeert, zegt hij na-
drukkelijk: deze afdeeling geve economisch
onderwijs en worde slechts oogericht waar
een economische school niet mogelijk is.
Elke comtinatie van scho'en die wordt aan-
gegeven door den naam: vereenigd lyceum,
A. B., B. C. of A. C. is een nooddaad. Voorop
go de zelfstar.dige school.
Wii gelcoven dat deze uitspraken vo'doen-
de zijn om te dcen zien hoe onwemchdijk
het is de hande sschool op te offeren aan een
noodeloos gestirhte litterair-ecooomischs af
deeling der H
Bedenktlijk voor de scholen is de poging
der commissie om, als de Raad ze niet mocht
willen loslaten, het schoolgeld evenhoog als
dat voor de H B S. te doen zijn.
En eenigszins komisch is haar opmerking
dat in artikel 10 der nieuwe verordening Ver
mel d staat dat ,,de Commissie al datgene
verricht wat den bloei van het onderwijs
kartTet'orceren."
De Commissie wensclit geen propaganda
voor de school te maken.
Zij weet blijkbaar niet, dat deze clausula
al tien jaar oud is.
Vandaar waarschijn'ijk dat zij naar he*
handelsonderwijs hier ter stede nooit ernstig
heeft omgekeken en dat zij nooit een'ge po-
girg gedaan heeft om het tot bloei te brengen.
Arm ha' ds'sondenvi's dat onder deze ,,be-
scherming" moet gro?i"n.
Concludeeren wij ten slotte dat het han
delsonderwijs te dtzer stede door het advies
der Commissie van toezicht dat thans ook
piOLstuiig uoor wetuouuer Lees^eig schnnt
te worden gedeeld ernstig benadeeld dreigt
te worden, dan blijft de vraag: is er aan dii
advies ook eenig voordeel verbonden?
Men Kan zeggen: eenig nnauutel voor
deel maar is dit wel zoo groot als het er uit
ziet?
Zou de commissie, die welbewust naar a1-
leriei argumenten gezocht heeft, het niet ge-
uoemd hebben als zij daarmede haar belong
had Kunnen versierken?
Wanneer de handelsscholen verdwijnen
zuuen uireeteur en leeraien op wachtgeld
gesteld moeten worden.
Dan zal wellicht spoedig blijken dat men
op de U. I* O. school behoefte aan vakon-
derwijzers krijgt.
En zou de nieuwe groote katholieke U. L
O. school, die kort geieden geupend is, op
grond van de gelijkstellirg van onderwijs
ilan niet dezeifde door de gemeente te betalm
leerkrachten eischen?
Bovendien, wat zou er van het door zoo -
Velen handelsavond-ondei"wijs terecht komen.
als de leeraren noodgedwongen onze ge
meente gaan verlaten?
Er komt, zoo hoorden wii dezer dagen een
vrijzinnig man betoogen, er komt in Alkmaar
binnen afzier.baren tijd een Katholiek Lyceum
en dus is de handelsschool overbodig.
Hoe nu? Zouden wij onze openbare, neu
trale scholen om het leven moeten brenoeii,
nog voor de bijzondere hun plaats hebben
ingtnomen?!
zij.. wij al zoo ver dat vrijzinnigen werki-
loos kunnen toezien, als steeds meer dc
openbare, voor ieder toegankelijke school.
aan oe bij zona ere ten offer gaat vallen?
Men klaagt: ze is duur.
Maar is haar behoud oos dan geen oifet
waard?
Alkmaar is trotsch geweest op zijn han
delsscholen, waarvan het met ophef melding
maakt in de propagandagids onzer gemeente.
Alkmaar, dat steeds meer het centrum van
deze omgeving wil worden, dat ook altijd
tracht een middelpumt voor onderwijs te zijn,
zou dat nu zijn mooie zelfstandige handels
scholen willens en wetens doen verdwijnen en
het onderwijs bedenkelijk verslechteren door
het te verenipperen over scholen waar het
njrf thw's hoort?
Alkmaai, pas op uw zaak, waak over de
orenbtve onderwljsiaxichtmgen die nog zijn
overgeb leven
Het is het kostbssrste wat men *t*d
van Uw# beteekenis kan antnemce
AARSCHE
ODRANT
k-