DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Laat uw kousen aanbreien Oarageft.Oam&Co. No. 67 Honflerd acht en fwinfisrste Jaararan» i9:o Ahonacmcntspriis bij Yooruithetaling per 3 mnnmlm f2.-, ft*, per post f2.50. Bewijsn. 5 ct. Advcrtcntiepr. 25 ct. p. rcsrolgrootcre letters naar plaatsrulmte- Brievcn franco N.V. Bock- en Handclsdr. y.Il Qcrms. Coster Zoon, Voordam CO, Tel. Administr. Ko. 3. Rcdactio No. S3. Z1TERMG Een ernstige bedreiging van aas handelsonde* wijs. m teL U- t 20 MAART SCHARL90 TEL. 490 dan 40 Autom^bieBen. Off numtner Sesfaat tut 3 bladen. In de vorige raadszitting is een oogenblik een belangrijk voorstel aan de orde geweest, dat alleszins nadere beschouwing verdient. Het was het voorstel van B. en W. vervat in bijlage No. 22, dateerende van 22 Fe- bruari 1.1., waarin het college een reorgani- satie van onze handelsscholcn voorstelt. Het is ncodzakelijk, alvoitns latere ge- beurtenissen te bespreken, doel en beteekenis dczer reorganisaiie hier in het kort even uit- een te zetten. De Minister van Onderwijs heeft in het laatst van 1924 men ziei dat het niet van vandaag of gister is het gemeeniebestuur tde vocrwaarden doen toekomen, waaronder de Alkmaarsche handelsscholen door het Rijk kunnen worden „erkend", dvw.z. waardoor aan de einddiploma's de benoembaarheid tot verechillende betrekkingen of de vrijstelling van examens wordt verbonden. Het betreft hier een bctrekkelijk kleine wij- ziging in het ieerplan, maar B. en W. nemen de gelcgenheid tevens te baat hun belofte go stand te doen tot oplcssing van het handels- schcolvraagstuk hier ter stede. Zij hebben in 1924 geen voorstel gedaan de Handelsdagschool en Hoogere Handels- school in een z.g.n. litterair-eccnomische H B. S om te zetten, omdat daardcor aan die scbolcn het karakter van h-n-Vs(vrVV scholen zou worden ontnomen en het doel waarvoor zij zijn opgerlcht daarmede voor het grootste deel zou verloren gaan. B. en W. erkennen dus hot verschil tus schen litterair-economisch onderwijs en han- dds-vakcnderwijs en wenschen welbewust het laatste voor onze gemeente te behouden De reorganisatie nu betreft een samensmel ting van de driejarige Handelsdagschool en dc tweejarige Hoogere Handelsschool tot een handelsschool met 5-jarigen cursus. Voldoet het leerprcgramma aan de te stel len eischen, dan wordt d? school „erkend", wat vclgens B. en W. den toeloop der leer lingen zal vergrooten en bii velen cngetwij- feld de keuze op het handelscnderwijs zal doen vallen. Evenwel de bijlage vermeltit dit ui:druk- kelijk dit is niet de hoofdzaak der reorga nisatie: Hcofdzaak achten B. en W. de verbetermg uit organisatorisch oogpunt, welke van de samenvoeging der beide scholen tot een on- derwijsinrichting het gevolg zal zijn. Nu is er al eenheid van leiding, maar het noodige verband zal eerst dan vclledig en juist gelegd zijn wanneer de twee scholen een aaneensluiiend geheel vornien. Vandaar dat.B. en W. deze reorganisatie als een belangrijke factor beschouwen. die kan medehelpen om het handelsonderwijs waarvoor de belangstelling weer groeiende is. tot blcei te brengen. De reorganisatie komt ten slotte hierop neer, dat de 3e klasse van de nieuwe school gesplitst wordt in twee afdeelingen, eene waarin elndonderwijs gegeven wordt aan leerlingen die na het derde jaar de school gaan verlaten en die dus speciaal op han- delsvakkennis ingericht wordt en eene voor leerlingen die ook de 4e en 5e klasse zul- len bezoeken en waarin hot onderwijs dus meer bij dat in de hoogere klassen km aan- s'uiten, al zal het ook hier, meer dan op an- dere middelbare scholen, reeds het econo- mische karakter dragen. Voor de rest worden de leervakken met het oog op de te behalen einddiploma's, zoo doel- treffend mogelijk verdeeld en zuilcn in het algemeen de twee eerste kiassen niet veel van H B.S.-klassen afwijken, zoodat een H B.S.-er me handelsaspiraties reeds in de twee eerste jaren gelegenheld krijgt naar het han- delsvakonderwijs over te gaan of omgekeerd natuurlijk Het voordeel van deze reorganisatie blijkt al dadelijk hieruit. dat tot nu toe in de 3c klasse van de Handelsdagschool eigenlijk tweeslachtig onderwijs moet worden gege ven. Immers, men heeft daar rekening te hon- den met leerlingen die naar de Hocgere Hen- delsschcol gaan en met leerlingen die dc school gaan verlaten, die verschillend onder wijs bchoeven en thans nog gencodzaakt zijn het zelfde leerprogramma te volgen. Wat de meerdere kosten betreft, deze zul- len voor het volgende cursusjaar vrij onbe- duidend zijn en na solitsing der derde k'asse met ongeveer 3000 stijgeo, tegenover het geheel een vrij onbelangriik bed rag. wanneer daardoor aan ons handelsonderwijs een goede toekomst kan worden verzekerd. De Inspecteur van het Handelscnderwijs heeft zich dan ook geheel met deze reorgani- satie-plannen kunnen vereenigea Adders en dit verdient de voile aan- dacht is het evenwel met de hier ter stede bestaande Commissi^ van Toezicht op het M. O. gesteld, at schiint deze zich oorspron- kelijk wel met de voorgenomen plannen te hebben kunnen vereenigen. Zij heeft althans in den loop van het vorig Jaar advies uitgebracht, waarbij rij aan het eordeel van B. an W. de vraag onderwierp of niet de mogelijkheld bestond dat in het Directenr: G. H. KRAK. Hoofdredactear Tj. N. ADEMA. scholen, of van beide, meer wiskunde, boek houden en aanverwante vakken konden opge- nomen worden, in welk geval de Handels dagschool wellicht zou kunnen worden op- geheven, terwijl een kleine verandering van het Ieerplan der litterair-economische afdee- ling van de R. H. B. S. deze laatste de pliaats zou kunnen dioen innemen van de Hoogere Han delsschcol. Mocht deze vraag ontkennend worden be- antwoord, dan kon dq ccmmissie zich met de ze voorstellen vereemgen. B. en W. hebben oe vraag pertinent ont kennend bean'tweord, dus mochten zij aan- nemen, dat de commissie zich met hun plan- men vereenigde. Dus hebben zij de commissie met ten tweeden male om advies gevraagd, maar de kwestie rijp voor open bare behandeling ge- oordeeld en in de vorige raadszitting ter tafel gebracht. Wat gebeurde er nu evenwel in de vorige raadszitting? De heer Kusters, het eenige raadslid der ccmmissie van tcezicht, een harer invlced- rijkste ledep dus, te meer daar hij ook het se- cretariaat waarneemt, zou gaarne zien, dat het reorganisatieplan toch nog eens om ad vies naar de commissie van toezicht werd ge- zonden. De kwestie was belangrijk en mgewik- keld, het voorstel nog al lijvig en de tijd voor bestudeering nog al kort. De wethouder van onderwijs protesteerde daar tegen. Hij kende het advies der commissie immers al en de tijd dringt. want reeds te lang is de reorganisatie hangende geblevea Directeur en leeraren hebben het retht eindelijk te weten, waar zij aan toe zijn. Wil de school vcor den komenden nieuwen cursus gereorganiseerd en met kracht werk- zaam kunnen zijn, dan moet hoe eerder hoe beter een definitieve beslissing worden geno- men. Maar de heer Kusters beplettte uits'el Het zou niet langer dan veertien dagen du- ren en met de gewone welwillendheid tegen over elk raadslid die nadere bestudeering wenscht, werd het punt voor veertien. dagen van het programma afgevoerd met het ge- volg, als de voorteekenen niet bedriegen. dat het ook in de eerstvolgende raadszitting nog niet op de agenda zal verschijnen. De commissie van toezicht heeft spoedver- gaderingen gehouden en een lijvig rapport met bijlagen doen' verschijnen. - En in dat rapport tracht men niet alkan de mogelijkheid aan te tocncn onze handels scho'.en om het leven te brengen cn haar taak cp de U. L. O.-school ai de litterair-econo mische afdeeling der H. B. S. over te bren gen, maar bep!eit zelfs brecdvoerig de wen- schelijkheid daarvan. Het is een advies geworden z6o afbrekend voor ons handelsonderwijs, zoo van cnwil getuigend om het door reorganisatie tot grooteren blcei te brengen, dat men zich on- willekeurig aivraagt waaraan deze geheel veranderde bonding eigenlijk te wijten is. Wat kan er den laatsten tijd zijn voorge- vallen, dat aanleiding geeft het openbare handelsonderwiis hier ter stede te vers lech ie- ren door het in twee stukken te scheuren en het daar onder te brengen waar het niet thuis hoort. plaatsen zal men tevreden moeten zijn met hef mindere, dat geboden kan worden, tenzij men door het mindere. te combineeren een grooter en beter geheel zou kunnen maken. Vandaar, dat een lyceum het non plus ultra aller middelbare onderwijsinrichtingen wordt geoordeeld. Het beste voor Alkmaar acht men dus bij een gemeenschappelijken onderbouw, een bovenibouw, die gyminasium, H. B. S. en dandelssehoo., dus van alles tegelijk is, maar de Commissie zegt zelf wel te begrijpen, dat de Raad daar nfet aan wil. Dan komt de Commissie met haar plan tot versnipperinig over U.i-.O.-school en H. B. S voor den dag. Zij erkent dat er vroeger behoefte aan de handelsscholen kan geweest zijn, maar wijst op den achterui+gang der laatste jaren en be- twijfelt of van nieuwen opbloei sprake kan zijn. Wij meenen daartegeff te mogen opmer- ken, dat die twijfel niet gerechtvaardigd is. De commissie weet heel goed, dat de ver- mindering der leerlingen uit de buitengemeen- ten destijds te wijten was eenerzijde aan de door Alkmaar geeischte bijdrage per leer- ling in de algemeene kosten, anderzijds aan het feit, dat vele besturen van buitengemeen- ten die kosten op de ouders der leerlingen verhaalden. Er is thans. mede door het werk der Ver. van Burgemeesters en Secret a rissen, een alles zins billijke regeling geti often. De school gaat vooruit, getuige het tent, dat het aantal nieuwe leerlingen, dat thans de eerste klasse bezoekt, reeds twinrig be- draagt tegen tien in den vorigen cursus, dat nu reeds vele aanvragen en verzoeken om in- Mchtimgen inkomen, die de verwachting gron- den, dat het aantal leerlingen ook voor den volgenden cursus belangrijk grooter dan vroeger zal zijn. Mits men de school niet ontijdig uit onze gemeente late verdwijnen. De commissie beantwoord't vervolgens be- vestigend de vraa?' of de H. B S de taak van de thans bestaande,Hoogere Handelsschool kan ovememen, daarbij tevens rekening hou- dende met de .voordeeien, die de nieuwere hoogere handelsschokn bieden. Zij acht het mogelijk'de H. B. S het uitge- sproken karakter van een vakopleiding te ge- ven, al zijn ei dan ook litterair economisdhe (ook die heele fijne casimirej in de Mach. Brei-Inriehlinfj ,,De Toekomst. Dep6t voor Alkmaar en Omsireken: M. BKUDKHF,KTEGhL, Hofplein. scholen te doen worden. Het is onze overtuiging, dat een litterair- economische afdeeling aan een H B. S uit- stekende diensten kan bewijzen in plaabeii waar geen handelsschool gevestigd is. Wij meenen niet alleen in ttmorie zoo- als de commissie dat doet dat het onder wijs het beste tot zijn recht komt bij de meest doorgevoerde specialisatie. Beschouwt men het zoo. dan is naast de bestaande handelsscholen destijds de instel- ling van een litterair-economische afdeeling aan de H B S overbodig geweest. Zij is overbodig naast de handelsvak- school maar gaat het dan aan de tout nog te vergrooten door nu de handelsvaksehool nog voor haar het veld te doen ruimen? Was er hier sprake van de oprichting van een handelsschool, dan,zou men kunnen na gaan in hoeverre de litterair-economische af deeling der H B S. in de behoefte aan dit onderwijs tegemoet zou kunnen komen. Nu de nande!ss<"bool bestant, zou bppr over- gang naar de H B. S. een verslechtering van het onderwijs beteekenen. Wij staan in deze opvatting niet alleen, zij Immers, de commissie weet ditmaal zeer zeker welken karit zij uit wil. De beide bestaande handelsscholen moeten met gereorganiseerd worden, maar verdwij nen. De taak van de Handelsdagschool most aan de U L.O-school worden overgedragen en die van de Hoogere Handelsschool aan de z g.n. litterair-economische afdee'ing der H B. S Dat advies verdient meerdere belangstel ling en wij zullen het gaarne even aan een nadere beschouwing onderwerpen. Allerterst dan een woord van bewonde- rimg voor de werkkracht eener commissie, die in tien dagen tijds een zoo uitvoerig rapport sameustelde. Het kan bewijzen, dat het handelsonder wijs haar voile belangstelling heeft en dat haar vroegere, vrij onverschillige houd ng een algeheele veiandering ondergaan heeft. Maar wij achten dSt advies een gevaar voor het neutrale handelsonderwijs. Een ge\aar zoo groot, dat wij gaarne willen trachten het te voorkomen. Het advies stuurt, zooals wij reeds op- merkten, welbewust aan op totale opheffing van onze handelsscholen en maakt den indruk, dat men van het begin af opzehelijk in dezen geest naar een oplossing gezocht heeft. Immers, men heeft overleg gepleegd met het hoofd van de U L.O. school en met den directeur van de H B. S. M?ar men h"eft geen overleiy gepleegd met den directeur derihandel'sscholen. nota bene met den man dus om wiens school het eigen lijk gaat en die meer dan iemand anders ove.r het vraagstuk van het handelsonderwijs zijn deskundige adviezen kan geven. In het algemeen wij nemen nota van deze erkenning ziet de commissie het on derwijs het best tot zijn recht komen bij de Brest doorgrv'orTde specialisatie. sop volgt daarop its scholen van een gehee' verschillend type. Juist het bestaan van de Hoogere Handels school, zegt zij, heeft tot dusverre de^ litte rair-economische afdeeling dei H. B. S. h:er ter stede er van weerhouden zich in het bij- zonder in de practisehe handelsvakken re specialiseeren, maar men zou zeker kunnen trachten de litterair-economische afdeeimg eenigzsins te reorganiseeren in de richting van het handelsonderwijs. Ja zelfs meent de Commissie te mogen con- st a tee ren, dat men door de reorganisatie der handelsschool tot de stichting van een tweede H. B S. komt maar onder een anderen naam, waaraan in deze gemeente geen behoefte is. Van veel belang wordt daarbij geoordeeld, dat het pinddiploma dei H. B. S. eigenlijk nog meerdere bevoegdheden geeft. De Commissie meent dat B. en W. de be- voegdheden der nieuwe Hoogere Handels school te zeer overschatten en dat het gros der leerlmgea daaraan toch geen behoefte heeft. Laten wij hiertegenover allereerst opmer- ken. dat de ..erkenning" der einddiploma's nietv zooals de commissie dit zegt, de eigen- lijke reden voor de reorganisatie der han delsscholen is. Duidelijk staat in de betrokken bijlage, dat hctdzrak is de vmbeterinT rit mganicT.o- risch oogpunt, welke van de samenvoeging der beide scholen tot een onderwijsinrich- tiing het gevolg zal zijn. Bovendien zouden wij wil'en waarschuwen tegen het volkomen gelukwaardig achten van Handelsschool en litterair-economische afdee ling der H B S. Het mog" waar zijn, dat deze afdeelingen een minimum tabel hebben en door de vele lesuren, die daar buiten vallen, allerlei rich- timgen kunnen uitgaan waardooi tevens een zeer groot karakterverschil tusschen di verse litterair-economische scholen bes'aat - nkmand zal toch plus royalist que le roi kunnen zijn. G"en litterair-economische af deeling zal volkomen kuunm geven. wat speciaal op de handelsvaksehool gedoceerd wordt. biedt plaatsruimte voor meer Wenscbt U een ruime en veilige plaats voor nw AU 0, vraagt dan inlicbtingen. TARISf IS ZEER B LLIJK. wordt gedeeld door uiterst deskundtgen. De voorritter van de Kamei van Koophan- del in Amsteidam heeft Dinsdag als zijn over- tuiging medegedeeld, dat het gewenscht is, dat er naast 5-jarige scholen, die haar on derwijs in de handelsvakken beginner in de 4e klasse, ook 5-jarige scholen bestaan, wel ke met die handelsvakken vroeger beg inn en. Hij acht de onderseheiding tusschen alge meen vormend en teohnisch georienteerd on derwijs van groote beteekenis, omdat het eerste onmisbaar is voor de vorming van kooplieden in het intemationale bedrijfs- leven en h°t andere verlangd wordt door de meer locaal getinte bedrijven en vele groepen van kantoorbedienden. Hij heeft geen bezwaar tegen een wijziging van den naam Handelsschool in Economi sed school, mits het karakter van handels school wordt gehandhaafd. En bijzonder teekenend is zijn antwoord on de vragen: welke beteekenis heeft de litte rair-economische afdeeling der H. B. S. 5 j. c. voor het Handelsonderwijs? Kunnen er redenen zijn in gemeenten, waar reeds 5-jarige handelsscholen zijn opgericht, nog een litterair-economische afdeeling aan de H. B. S te vormen? Het antwoord daatop is: de litterair-eco nomische afdeeling van de H B. S. 5 j c kan in dien zin beteekenis voor het handels onderwijs hebben, dat zij daarin op nuttige wijze vcorziet op plaaisen, waar geen of gem voldoende algemeen vormende handelsscholen bestaan. Dus n:et in ASkmaar! Ook de K v. K voor Hollands Noorder kwartier heeft zich naar aank'ding van een vraag van den Minister de voige week uit- gesproken vooi behoud van alle handels scholen in dit district. I De omvar.g van dit artikel noopt ons tot I beperking. Laien wij daarom in het kort zeggen, dat \^ij ook van het overbrengen van de leer lingen der Handelsdagschool naar de U. L. O. school allerminst voordeel verwachten. De U. L. O school is geen handelsschool en al kan zij handelsvakken in haar pro gramma nemen dan toch heeft zij daarnaast ten zoo geheel andere taak, dat het handels onderwijs slechts fcijzaak zal kunnen blijven Leerlingen van de Handelsdagschool, dit nu les krijgen van leeraren met middelbare bevoegdheid, jarenlang gewend zich te spe cialiseeren, zullen dan onderwijs ontvangen van leerkrachten met lagere acten wier vor ming geheel anders is en die de handels- teerarcn nooit geheel zullen kunnen vervan- gen. Gevoelt men niet hoe het handelsonderwijs daardoor ncodwendig verslechterd zal wor den? En bovendien de commissie spreekt daar heelemaal niet over hoe denkt men zich de aansluiting? Bij de reorgarisatie der Handelsscholen sluit alles a's een bus'in elkaar, maar welke klove .gaapt er niet tusschen de U L. O. school en de littera:r-economische afdeeling (4e klasse) eener H B S Zal de minister goedkeuren, dat dit voortaan aan elkaar sluit en daarmede de U. L O school als een 3-iarige H .B. S. er kennen? Wij meenen dit zeer ernstig te mogen be- twijfelen. Men kan zoover mogelijk de economische richting uitgaan, maar het onderwijs nooit geheel vervangen. Zelfs a is de leerprogramma's volkomen ge- lijk waren, zou nog het onderwijs van ban delsschoolleeraren, specialisten in handels- terminologie en handelscorrespondentie. doel- treffender moeten zijn, dan van leeraren, wier taak het nog altijd blijft algemeen ontwik- kelend onderwijs te geven, die nog steeds re kening moeten houden met een eindexamen, dat aansluiting aan de Universiteiten of de Tedinische Hoogeschool geeft. Om litterair-economische school te zijn. is ifiet zooveel nooiig. dtn om handelsschool te zi'n en daarom is h^t veel gemd'kelijker han delsscholen in-litterair-economische scholen te verand"ren. dan litterair economisrhe scholeo dt ware haadelsvak- Sterker nog zegt het een bij uilstek deskun dige als de Inspecteur van het Middelbaar Onderwijs de heer Bolkeskin. In een ariikel over de „literair-ekonomiese" afdeeling der H. B..S. geschreven voor het Maandtiad „Volksontwikkeling,"*bepleit hij drie typen van middelbare scholen elk met een kern van verwante, elkaar aanvullende en verduidelijkende vakken, die een bepaalde sfeer in de school brengendie overeen komen met drieerlei telangstelVng en aan leg van de leerlingen, en iegelijkertijd rekening hou den met hun verschillende bestemming. Dus bepleit hij, naast elkaar, A de school met de geestelijke weienschappen (gymna slum), B die met natuurwetenschappen (H. B. S.) en C die rret de economische weten- schappen (Handelsschool). En van de litterair-economische afdeeling, die hij in zekerer zin waardeert, zegt hij na- drukkelijk: deze afdeeling geve economisch onderwijs en worde slechts oogericht waar een economische school niet mogelijk is. Elke comtinatie van scho'en die wordt aan- gegeven door den naam: vereenigd lyceum, A. B., B. C. of A. C. is een nooddaad. Voorop go de zelfstar.dige school. Wii gelcoven dat deze uitspraken vo'doen- de zijn om te dcen zien hoe onwemchdijk het is de hande sschool op te offeren aan een noodeloos gestirhte litterair-ecooomischs af deeling der H Bedenktlijk voor de scholen is de poging der commissie om, als de Raad ze niet mocht willen loslaten, het schoolgeld evenhoog als dat voor de H B S. te doen zijn. En eenigszins komisch is haar opmerking dat in artikel 10 der nieuwe verordening Ver mel d staat dat ,,de Commissie al datgene verricht wat den bloei van het onderwijs kartTet'orceren." De Commissie wensclit geen propaganda voor de school te maken. Zij weet blijkbaar niet, dat deze clausula al tien jaar oud is. Vandaar waarschijn'ijk dat zij naar he* handelsonderwijs hier ter stede nooit ernstig heeft omgekeken en dat zij nooit een'ge po- girg gedaan heeft om het tot bloei te brengen. Arm ha' ds'sondenvi's dat onder deze ,,be- scherming" moet gro?i"n. Concludeeren wij ten slotte dat het han delsonderwijs te dtzer stede door het advies der Commissie van toezicht dat thans ook piOLstuiig uoor wetuouuer Lees^eig schnnt te worden gedeeld ernstig benadeeld dreigt te worden, dan blijft de vraag: is er aan dii advies ook eenig voordeel verbonden? Men Kan zeggen: eenig nnauutel voor deel maar is dit wel zoo groot als het er uit ziet? Zou de commissie, die welbewust naar a1- leriei argumenten gezocht heeft, het niet ge- uoemd hebben als zij daarmede haar belong had Kunnen versierken? Wanneer de handelsscholen verdwijnen zuuen uireeteur en leeraien op wachtgeld gesteld moeten worden. Dan zal wellicht spoedig blijken dat men op de U. I* O. school behoefte aan vakon- derwijzers krijgt. En zou de nieuwe groote katholieke U. L O. school, die kort geieden geupend is, op grond van de gelijkstellirg van onderwijs ilan niet dezeifde door de gemeente te betalm leerkrachten eischen? Bovendien, wat zou er van het door zoo - Velen handelsavond-ondei"wijs terecht komen. als de leeraren noodgedwongen onze ge meente gaan verlaten? Er komt, zoo hoorden wii dezer dagen een vrijzinnig man betoogen, er komt in Alkmaar binnen afzier.baren tijd een Katholiek Lyceum en dus is de handelsschool overbodig. Hoe nu? Zouden wij onze openbare, neu trale scholen om het leven moeten brenoeii, nog voor de bijzondere hun plaats hebben ingtnomen?! zij.. wij al zoo ver dat vrijzinnigen werki- loos kunnen toezien, als steeds meer dc openbare, voor ieder toegankelijke school. aan oe bij zona ere ten offer gaat vallen? Men klaagt: ze is duur. Maar is haar behoud oos dan geen oifet waard? Alkmaar is trotsch geweest op zijn han delsscholen, waarvan het met ophef melding maakt in de propagandagids onzer gemeente. Alkmaar, dat steeds meer het centrum van deze omgeving wil worden, dat ook altijd tracht een middelpumt voor onderwijs te zijn, zou dat nu zijn mooie zelfstandige handels scholen willens en wetens doen verdwijnen en het onderwijs bedenkelijk verslechteren door het te verenipperen over scholen waar het njrf thw's hoort? Alkmaai, pas op uw zaak, waak over de orenbtve onderwljsiaxichtmgen die nog zijn overgeb leven Het is het kostbssrste wat men *t*d van Uw# beteekenis kan antnemce AARSCHE ODRANT k-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1926 | | pagina 1