zi Stadsnienws. I foeten bij. Tocn bet materiaal op v/fs ttwesf 'hij komen met een voorstel om te liquideeren. Met het oog op het stadsbelang vormde zieh echter een commissie met het doel een vervoermiddel voor de stad te behouden. Mr. Stuart sloot zich hierbij aan en de an- deren etrukte zijn voetsporen. Spr. heeft geen ander belang dan de ande- re heeren. Men heeft gezeigd het is een be lang voor de Al'kmaar Packet. Deze hi eft echter geen ander belang dan elke andere zaak en de gemeente met het sportpark. Alle zaken hebben er belang bij. Dat alle zaken belang bij de tram hebben, toonde spr. aan door te wijzen op de opposi te van de Langestraat tegen het wegnemen van de tram, wat om technische redenen noo- dig was. Spr. komt er tegen op dat het voor de Alkmaar Packet een zaakje is om de men- schen door Alkmaar naar Bergen te vervoe- ren. De booten brengen 500 menschen aan in het seizoen. De tram kan er 100 vervoeren. A Is het argument waar was dan konden wij doorvaren tot de Handelskade. Wij doen dit niet omdat het niet noodig is. Spr. wees op de rondreisbiljetten, waarvan er ruim 3000 waren uitgegeven, hoewel er biljetten voor de tractortram bij waren, m.tak- ten toch maar ruim 1300 van die b ge- bruik. Spr. stelde nog in het licht, dat geen Am- sterdammer met de boot naar Alkmaar gaat •omdat er in Alkmaar 'n tractor rijdt. Spr. be toogt dan ook, dat de Alkm. Packet de zaak als zoodanig koud laat. Deze heeft een gelijk belang als alle andere zaken. Hierna kwam spr. tot de zaak in het alge- meen, er aan herinnerende lice overal het ver- kcersvraagstuk aan de orde is. Wibaut ver- "dedigde met klem in Amsterdam het behoud van de tram. Ook in Groningen is strijd, even- als in den Haag, Rotterdam en Haarlem. Komende tot het stokpaardje van het N. H D., de autobus, betoogde spr. dat hij daarom- trent een opinie heeft gegrond op een 25-ja- rige verkeerservaring- Spr. heeft echter in Amsterdam naar de kosten van een autobus- dienst geinformeerd. Men komt daar tot de conclusie, dat op de baan alhier 2 autobus- sen 17546.— zouden kosten. Den Haag kwam met algemeene onkosten tot ruim 17000. Men heeft dan nog maar twee wagens- De tractortram kostte 15000 en heeft een veel grootere vervcerscapaciteit. De tractortram heeft dt goedkoopste trek- krachf. De tractor zou als autobus slechts ge- schikt zijn voor een busje van 12 personen. Nu kan men zoo 100 personen vervoeren. De kosten van een reiziger met een autobus te Amsterdam zijn 15.48 cent, electrisch 9 ct., en in onze tractortram 10.6 cent. Wij na- deren dus de exploitatie van een electrische tram. Spr. had nog in Amsterdam naar de ex ploitatie van de autobus-lijnen gevraagd. Daar is een exploitatie veel voordeeiiger, om dat de huizen daar meerdere gezinnen her- bergen. Terwijl men daar dus in de gun- stigste positie is, kan toch de autobusdienst daar niet uit, maar leverde een verlies op ge lijk aan de winst van het trambedrijf op 180.000. Met de uitbreiding komt voor- Amsterdam echter dezelfde moeilijkheid als waarvoor wij zitten. Spr. dteerde een schrijven van den Am- sterdamschen ingenieur over het vericeerswe- zen, waaruit bleek, dat een omnibus-exploita- tie van 10 cent niet uit kan. Spr. vond het gevaarlijk met de autobus- ondernemers te gaan praten, zonder de zeker- heid te hebben dat men het zal volhouden. Hij herinnerde aan den autobusdienst tij- dens het stoppen van de paardentram. Na vijf maanden was er een verlies van 1000 Spr. waarschuwde dan ook voor een proef met een autobus. De heer Veen had met verwondering kennis genomen, dat Mr. Bosman persoon- lijk buiten de zaak staat. Hij toch is een van de grootste aandeelhouders van de Packet, de tram en de tram naar Bergen. Spr. zou het leed doen als de tram opdoekte. Hij her innerde er echter aan hoe de familie Bosman in het seizoen alies doet dm de menschen over te heve'.en naar de tractortram. Mr. K u s te rs Bah, wat een argumen- ten. De heer Veen vcelde dit als arbeider be ter Mr. K u s t e r s Wat heeft het arbeider tijn hiermede te maken? De heer Veen: Voor de kleine wmke- lier is dit een nadeel. Gaat het publiek door :le stad, dan koopt het bij de kleinen wat. Spr. betoogde nog, dat de loonen aan de tractortram te laag waren en de arbeids voorwaarden te bezwarend. Hij stand dan ook op de minderheidsgedachte van het col lege. De voorzitter zou gaarne zien, dat de persoon van Mr. Bosman buiten de dis- cussie bleei. Het doet tot de zaak niets toe of af of Mr. Bisman al of niet belanghebbende is. Spr. vroeg of Mr. Bosman voor het per- soonlijke nog het woord veriangde. Mr. Bosman verklaarde slechts, dat het hem speet, dat hij als emstig man den heer Veen niet had kunnen overtuigen. De heer K 1 a v e r was door het betoog van Mr. Bosman teleurgesteld. Hij had niet ge- hoord of het met de 2500 nog voor een jaar mogelijk was Hij besprak nog de vergelijkende cijfers die over het Amsterdamsche busverkeer waren gegcven. Hij betoogde dat de vergelijiking niet opgaat, omdat 106/lO cent voor de tractor tram onvoldcende is. Men moet de totaalkos- ten berekenen om het bedrijf voort te zetten. De heer v. Slingerland oordeelde de tractortram een mislukking. Bij stopzet- ting heeft men toch nog de beschikking over vervoermiddelen, gezien het adres van de au tobusondernemers Ook spr. oordeelde het loon dat betaald werd beneden peil. Zoolang dat het geval is en er andere vervoermiddelen zijn te krijgen kan spr. niet voorstemmen. De heer Westerhof kon met het voorstel' niet mede gaan zoolang er geen me- dezeggingschap verkregen werd over de ar beidsvoorwaarden. Spr. oordeelde de tractortram een beziens- waardigheid. Voor het stadsbeeld is het niet aanbevelenswaardig. Steeds was spr. voor wagens met ingebouwde motoren geweest. Nu is dit echter onuitvoerbaar op grand van de aanschaffingscijfers en de dan noodige ver- «*3iwmg van de rails. Wij hebben hdogstens aamiaard dat <fe lente en de aflossing wel eens ken uitblijven. Voor de 40.000 moesten wij Titer een vervoermiddel koopen. Spr. wil niet beweren dat er bij het vlot- tende personeel geen ongeschikten waren. De wisseling gaat echter over 35 personen over 2Vi jaar. De arbeidsvoorwaarden waren onvoldoen- de, 28 menschen vertrokken in dien tijd. Er mankeert dus wel wat aan de arbeidsvoor waarden. Met den heer Slingerland meent spr., dat als de loonen zoo moeten blijven, men niet kan medewerken. Spr. deed een regeling der arbeidsvoorwaar den aan de hand. De salarissen worden dan aan de goedkeu- ring van B. en W. onderworpen en een ziekte- en verlofsregeling, benevens recht op beroep van een scheidsgerecht wordt daardoor ge- opend. Het college had dit niet afgewezen. De heer Bosman wilde echter wel elk geval afzonderlijk met B. en W. bekijken. Het ge- heel had zijn instemming niet. Spr. oordeelde dat men zich moet beden- ken meer geld in de onderneming te steken, omdat slechts een klein deel van de be vol king van de tram gebruik kan maken. Met het N. H. D. is spr. het eens, dat Mr. Bosman, die 6900 vroeg, met 2500 geen genoegen kan nemen. Spr. stelde zich in het college dan ook op het standpunt dat de 2500 niet zullen baten en betoogde voorts dat veel vernieuwingen noodig zijn Spr. betoogde dat de exploitatie prijs geen 10.0 cent is, maar 17 cent. Voor spr. was het een groote vraag of men nog lang met het materiaal zal toe kunnen. Spr. oordeelde een vergelijking tusschen de tractortram en de electrische tram te Amster dam niet opgaand. De gemiddelde afstand in Amsterdam is grooter dan in Alkmaar. Men heeft hier wel graag een verkeersmiddel, doch het is niet on- misbaar. Ook het andere 2/3 deel van de bevolking moet het er zonder doen. Er zijn steden als Leeuwarden met 50.000 inwoners die geen tram hebben. Spr. onderschat de moeilijkheden van een autobusdienst niet, maar men moet niet ver- geten, dat die menschen, al 'n bestaan hebben en wat kosteloos wordt aangeboden, kan men allicht accepteeren. Mr. "Kusters was het niet bekend, dat enkele heeren hun stem nog niet bepaald had- den. Spr. verzocht schorsing van de vergade- ring, als Mr. Bosman nog eens het woord had gevoerd. Mr. S 1 u i s had geen bezwaar om al- dus te handelen, als men nog wat had voort- gebabbeld. (Gelach). Spr. was het er mede eens dat de menschen meer moesten hebben, doch per saldo is het voor hun beter f 22.— in de hand, dan in theorie 25.Met den heer Westerhof meent spreker, dat het bevreemdend is, dat Mr. Bosman die /6900.vraagt, met 2500.genoegen kan nemen. Hij is benieuwd hoe deze het kunststuk zal vertoonen dan draaiend te blijven. Krijgt spr de overtuiging dat de zaak met 2500 loopende kan blijven, dan stent hij voor, an- ders stent hij tegen. omdat hij vreest, dat er het volgend jaar weer 1000 meer ge vraagd zal worden. Van een autobusjesdienst verwacht spr. ook niet veel, maar desnoods moet men dan maar gaan loopen. Alkmaar is nog geen Arnhem of Amsterdam. De heer van Drunen verwonderde zich er over, dat B. en W. met zoovee! takt aan de vragen uit den raad ontkomen. Ook hij was verwonderd, dat men nu met 2500 genoe gen neemt. 16772 is feitelijk hetgeen ,ge- vragad wordt. Volgens het voorstel van -B. en W. kost het dit jaar de gemeente 4840. Spr. had niet verwacht, dat Mr. Bosman, nu zijn tractortram op sterven ligt, zekerheid van de a u t o bus on de r n em ers wenscht over den duur van het loopen der bussen. Spr was er ook verwonderd over, dat B. en W. het doen voorkomen, alsof het maar over 2500 gaat. De heer P 1 e v i e r had voor 214 jaar ge- stemd voor de tractortram. Spr. deed dit omdat hij veronderstelde dat de opgezette ex ploitatie geen misrekening zou blijken. Spr. vroeg of men wel verantwoord was om tot 6900 door te gaan. Spr. wil nu het initiatief van de autobus- ondememers maar afwachten. De heer S i e t s m a wilde gaarne eens een ander geluid laten hooren. Het gaat m de eerste plaats er om hoe het verkeer geleid moet worden. De stad kan niet bu:ten een verkeersmiddel. Spr. vreest een overlading met autobussen, als een gevaar voov het voet- verkeer, waarom hij voor het behoud van de tractor is. Ten aanzien van de arbeidsvoor waarden is hij het teheoretisch met den heer Westerhof eens, doch met Mr. Sluis acht hij het niet redelijk om daardoor tegen de trac tor te stemmen Doet men dit dan maakt men het betere den vijand van het goede en zet men practisch 7 gezinnen op straat. De heer B a k becritiseerde de berekening van den kostprijs. Men moet die z. i. ook in verhouding stel'en tot den arbeidsduur en dan is voor den tractor de kostprijs 16 ct. Spr. vroeg of het niet mogelijk was in Alkmaar te doen wat in Tilburg mogelijk is geb'eken. Den heer V o ge 1 a a r had het getroffen, dat de commissie van financien geen eens- gezind advies had kunnen geven. Spr. kon zich vereenigen met den in- houd van de bijlage. Steeds trachtte men de autobussen buiten de gemeente te houden met het oog op de veiligheid. Spr. wil daarvan niet afwijken. Vervalt de tractor dan hebben de autobushouders de baan vrij en kunnen stopzetting of subsidie vorderen. Spr. zal dan ook voor het voorstel stem- men. De voorzitte r stelde voorop, dat het van de welwillendheid van den heer Bosman zal afhangen of hij op de vragen zal ant- woorden. Slechts het college is een antwoord a an den raad verschu'digd. Spr verdedigde het standpunt van de minderheid van het college uit een oogpunt van algemeen be lang en het behoud van een publiek vervoer middel. Dat daarbij niet het belang van de geheele stad wordt gediend, mag geen doorslag geven. Dit gebeurt herhaaldelijk Spr noem- de in dit verband het maken van een sped- plaats en het maken van bruggen. Men kon trouwens niet zegge«, dat 2/3 van de bovolkiug geen belang bij de tram heeft. Ook zij kunnen er gebruik van maken. Beter een bus zonder, dan een tram met kos ten, betoogde de heer v. Slingerland, maar punt een is hierbij of een bus op dezelfde wijze in het verkeer kan voorzien De tram kan gemakkelijker ten plotselingj hoeveel- heid menschen ven'o-.ren. Achter c> bus zonder kosten noet men trouwens een vraagt.eken zetten. Spr. dacht aan het voorbeeld Tilburg, door den he en Bak aangehaald. Dit leek hem de eenigst mogelijke manier, n.l. dat de lei- ding daarbij van het gemeentebestuur ur ging. Men moet ook besluiten, dat de regeling van de arbeidsvoorwaarden bij de bussen ook niet is zooals wij die wenschen. Spr. was overtuigd,- dat de raad zich wel bewust is, dat het over een grooter bedrag gaat dan 2500. Het gaat hier om een eoonomisch en niet over een aesthetisch vraagstuk Wij moeten roeien met de riemen die men heeft en niet iemand uitlachen omdat de riemen minder mooi zijn. Dit is een goedkoope manier van doen. Met nadruk wilde spr. er nog op wijzen, dat men te ver gaat om Mr. Bosman te vra gen wat de tram zal doen, at.s het voorstel van B. en W. wordt aangenotnen. Wij hebben gelanceerd wat het algemeen belang in deze ons waard is. Dit stellen wij tegenover de redeneering van de tram en aan deze is het woord om dan te antwoorden Men mag nu niet zeggen, dat men tevoren wil weten wat de tram zal doen. De tram kan zich hier vanmiddag niet uitspreken. Dit beteekent een verzwaring van de moeilijkheid. Mr. Bosman ving aan met het beant- woorden van den heer Klaver. Spr. refereerde zich te dien aanzien aan- hetgeen de voorzitter gezegd had. Hij is slechtds 1/9 van het bestuur van de tram. Op de vraag wat de (tram zal doen moet spr. het antwoord schuldig blijven. Mr. Sluis vroeg spreker persoonlijke overweging en noemde het overvragen als men met 2500.genoegen nam. In ant woord daarop gaf spr. een toelichting op de balans herinnerende aan de daarop uitgeoe- fende crTiek door den heer Westerhof. Aan de balans heeft spreker niet medegewerkt. Hij ziet hier echter de exploitatierekening en kon niet anders zeggen dan dat hij persoonlijk het voontzetten zal verdedigen. Zijn persoon lijke opinie is echter. dat zonder betaling van rente en zonder afschrijving het met f 2500 zoo kan dat de tram het onzen bid uithoudt. (De zitting duurt voort). Telegrannnen van hedew. Gederltfliik gtmrriprerd. TWEEDE KAMER. 's-GRAVENHAGE, 25 Maart. In de zit ting van heden is aan de orde de wet op de middelen. De heer Braat v.il vermindering van de suiker- en slacht-accijnzen. De heer Beumer wijst op de bezwaren van de late behandeling der middelenwet. De "Minister van Financien kondigt een wetsontwerp tot afschaffing \an de lee- ningsopcenten van de accijnzen aan. Het practisch nut der beschouwingen van den heer Beumer is niet heel groot. Spr. zegt, dat het noodwetje, dat wijziging van de instructie der rekenikamer bedoelt, wordt ingetrokken. Het wetsontwerp wordt zondei hoofde- lijke stemming aangenomen. De heer K. ter Laan wil zich thans ont- houden van amendeering. De heer Tilanus vraagt of er niet te veel geadministreerd is. Minister van Royen wijst op het vele werk van het departement van oorlog. Ten aanzien van de gemaakte opmerkin- gen verklaarde de minister zich nog onvol- doende georienteerd. Het amendement K. ter Laan om het desbetreffende artikel met 1 te verminderen, wordt verworpen mqt 57 tegen 28 stemmen (de soc.-dem., Vrijz.-dem. eW de heer Braat). De heer L. de Visser had zich verwijderd. De hee ren K. ter Laan en Joekes willen verhoo- ging van de vergoeding der onderofficie- ren, de minister zegde overweging toe, eveneens voor de verbetering van de po- sitie der vaklieden in het leger. Ook zegt hij aan den heer Hiemstra en den heer L. de Visser overweging toe van de be- langen der burgerwerklieden, terwijl hij ook zal overwegen de door den heer Tila nus gevraagde aanvulling van het regl. op de krijgstucht met een paragraaf over godsdienst. De heer Van Zadelhof vraagt stemming over de artikelen betreffende de gas- school. De heer J. J. C. van Dijk acht het ge bruik van giftgassen de consequentie van het bestaan eener weermacht, welke de heer Van Zadelhof moet aanvaarden, zoolang die weermacht er is. De heer L. de Visser bestrijdt den heer Van Dijk. De heer Duijs komt op tegen de voor- stelling van den heer L. de Visser, als zou Sovjet-Rusland pacifistisch zijn. De Minister acht de gasschool noodig voor studie van het chemisch wapen. Na repliek worden de artikelen aangeno men met 44 tegen 28 stemmen. (De zitting duurt voort). VRIJSPRAAK. LEEUWARDEN, 25 Maart. Het G* rechtshof sprak heden vrij J. W. te Sur- huisterveen, wegens poging tot doodslag De rechtbank had hem veroordeeld tot 3 jaar EINDELIJK ONTSLAG. BOEKAREST, 25 Maart. Het Kabinet- Bratianu treedt Zaterdag af. M1JNONGELUK. OBERHAUSEN, 25 Maart In de mijin Oberhausen is een lift met 35 arbeiders in een der schachten naar beneden gestort. Acht a tien man werden gedood, terwijl de overigen emstig of licht gewond zijn. On- middellijk na de ramp werden pogingen aangewend tot redding der gewonden. De oorzapk vn de ramn is onhpkend. HEVIGE REGEN IN AUSTRALIA SYDNEY, 25 Maart. 60.000 millioen ton regen is gevallen in New Zuid Wales in de laatste tien dagen. AHeen in Sydney is gis- Vrennacht 18 millioen ton gevallen. FABmEKSBRAND. MAAGDENBURG, 25 Maart. Heden morgen 8 uur is een emstige brand uitge- broken in de zoutraffinaderij E. C. Helle- in Maagdenburg (Leidenberg). Eenige groote gebouwen werden door het vuur aangetast. De brandweer uit Maagden burg en de voorstelen trachten het vuur meester te worden. Waarschijnlijk zijn geen menschenlevens te betreuren. WORDT HERRIOT PREMIER? PARIJS, 25 Mrt. Terwijl een deel der pers hedenmorgen gewag maakt van een tegemoetkomende houding der afgevaardig- den tegenover de voorstellen van Peret (mi nister van financien), spreken verscheidene andere bladen echter reeds van een nieuwe aanstaande crisis. De „Echo de Paris" zegt bevestiging ontvangen te hebben van hei bericht dat Herriot bereid is, i'ndien Briand valt, de leiding op zich te nemen van een nieuw radicaal Kartelbewind. De radicaal-socialisten zijn verdeeld over het vraagstuk der verhoogde omzetbelasting. ONVRIJWILLIGE BADEN. Alhoewel de temperatuur van het water ons momenteel nog niet geschikt lijkt tot het nemen van baden, schijnen de laatste zonni- ge dagen de gedachten aan haien weer op ie wekken. Althans herhaaldelijk komen vrij- willige reporters ons mededeelen, dat dan hier, dan daar iemand te water is geraakt. Hedenmorgen bereikte ons het bericht van een zekeren M. K., die al fietsende in de Zaadmarkt reed, (waaruit hij door den om- roeper Boogh werd gered) en van een jonge- tje, wiens naam ons onbekend bleef, dat een onvrijwillig bad nam in de Hoevervaart. Ook hij werd gered. zekeringen van Elzas-Lotharingen en Opper- Silezie; alsmede de betalingen door Duitsch« land te doen uit hoofde van de civiele en milt taire pensioenen in Elzas-Lotharingen ver kregen op 11 November 1918. Daarentegen zijn in bedoeldte annuiteitea niet begrepen de restituties door Duitschland te doen van voorwerpen van allerlei aard of van waardepapieren. Voorts het bedrag van J4.185, 9 sh., 8 d., door Duitschland ver« schuldigd aan Groot-Brittanie, ter betaling van steenkool in December 1918 en Januan 1919 aan het stoomschip Jeruzalem geleverd Het scheidsgerecht is niet in staat, op het oogenblik een beslissing te geven over de vraag, of de annui'teiten ook omvatten de be talingen, bedoeld in de overeenkomst van 9 Januari 1920 tusschen de Duitsche en Pool- sche regeeringen ter uitvoering van art. 92 van het verdrag van Versailles voor de civie le en militaire pensioenen. KORTE BERICHTEN. Verschenen zijn de begrootingen van arbeid, waterstaat, onderwijs en financien en memorie van antwoord op het verslag van de Tweede Kamer over de oorlogsbegroo- ting. Giotermiddag is te Leeuwen bij Tie! het woonhuis met bakkerij en schuur van J. van de Werd geheel afgebrand Allies was ver- zekerd. Gisteravond is door onbekende oorzaak de boerderij van de weduwe Rutten in het dorpje Aalst bij Eindhoven totaal afgebrand. Alleen de inboedel kon gered worden. Ver- zekering dekt de sdiade. De gemcenteraad van Haarlem biedt de Algemeene vereeniging voor bloembollencul- tuur niet het Brongebouw, maar een bedTag van 50 pet. der stichtings- en inrichtingskos- ten van een eigen gebouw, tot een maximum van 100,000. Gemengd Nieuws DE UITVOERING VAN HET PLAN-DAWES. Het scheidsgerecht ter interpretatie van het plan-Dawes heeft gisterochtend vonnis ge- wezen. Het scheidsgerecht beslist, dat onder de an nui'teiten, bedoeld in het Dawes-plan, begre pen zijn de overdrachten door Duitschland, respectievelijk aan Frankrijk en Polen te doen uit hoofde van de fondSen voor de sociale ver- Prorinciaal Nieuws 101-JARIGL OVERLEDEN. De oudste inwoonster, van Enkhuizeu, mej. de wed. A de Haan, geboren Aagje Jonkman, is gisteren, bijna 101 jaar oud. overleden. Ze is steeds, tot enktle dagen ge- leden, uitmuntend gezond geweest. UIT OBDAM. Opnieuw is benoemd tot burgemeester der gemeente Obdam de heer N. Dekker, tevenc secretaris dier gemeente. van 25 Maart 1926. - Opgave van Noordhollandsch Landbouwcredlet Koers van heden te Vurige Koers. il.m. 1.30 pl.m. .45 il.m. 2,. il.m. 2.h> ■i VU'Vie 5484-94 246 Koers op (ieden Oft.noteering lnricliten van administraties, Achter de Waag. Het acconntantskantoor van S J. A. KEES0M - 52-Leeraar M. 0. Soekhouden. 3S, I ES0M I (Ontvangen per draadlooze telefoon). STAATSI.EENINGEN. 6 NederL 1923 A. i 5 Vr. 1010 BANKdNSTELLINGEN.' Kol Bank Indische Bank Handel Mpij Cert. v. 1000 n Resc. INDUSTR. OND. BINNENL. Centr Suiker Aand. Holl. Kunstzijde i Jurgens Gew. Aand.. M A 9f B. c. Maekuhee Nederl. Kunstzijde Philips Gloeilampen Nieuwe INDUSTR. OND. BUITENL. Anaconda Steel comm. CULTUUR MAATSCH. H V. A Java Cultuur Cult. VorstenL Dito actions Poerworedjo MIJNBOUW. Redjang Lebong i PETROLEUM Dordtsche Petr. Gee. Holl Olie Kon. Petr. RUBBERS. Amsterd. Rubber Bandar Rubber Deli Bat Rubber.' Hessa Rubber Lampong Sum Rubber Rotterd. Tapanoeli. Serhadjadi Silau Wai Sum Rubber Interc. Rubber SCHEEPVAARTEN. Oude Vaart Gem Eig. Scheepvaart Unie Stoomvaart Mij. Nederland Paketvaart Oude Boot Holl Stoomboot Niev Goudriaan Rotterd. Lloyd SCHEEPVAART BUITENL. Marine comm. Marine pref. TABAKKEN. Oostkust Oude Deli Sencmbah Deli Batavia AMERIKA. Southern Rails Union Pacific Wabash 10T/l« 101 190i/t 15yi/, 140ij, 14/ 128./, 123 lOOl/i y5Vi 95 98 13/ ol8 3/4 358 901/, 125 (i3S i/, 33i iIt 1C5 151 1U6 288 376 186 396 353 25U/, 24 539 276 107 375 198 Ju6 It'Ms 45 35 167 175 1951/, 767, 591/, 86 M 146 9'6/j, 33»/, 2191/, 3/OS/, 478 409 110 149 41% 101-1/, 19" 5/g 159 147 1471% 1471/, 124 165% 1391/, 31 128s/t 124 165% 951k 95 98% 139 316 3/0 105 315-6 165% /60 124 95 633% 33U 194% 15' 1/, 638% 330- 164% 154% 100% 635 8 328 635 329 30 1635-H 281 i 184 393-1/, 376 39H-3 182-6 3,2i -a i 351 *52% 250 2 4 375 198 349^-52 252 5 5-7 271 166-7 500 34^-9 2d0 245 -6 98 167 35% 167% 195% 76% 1951/, 58 76 58 9*/n 32 91%, 53%, 216% 376 478 418 216-7 375% 479 409 374f—5 408 210 374^—1 477 J 109 149 40% A PROLONGATIE vorige koers 3 pCt., heden 31 pCt. W1SSELKOERSEN AMSTERDAM Londen Berlijn Parijs Brussel Bazel Weenen p. Sch. 100 Kopenhagen Stockholm Oslo Vorige koen 12.13»/, 59 40i/, 8 70i/, 10.02 48.05 45.20 65 50 06.90 53.50 12 131% 59.41 8.72% 10.031% 48.05 35.20 65.50 6)90 53.40 NIET OFFICIEEL. New.York Italie 2.49V,, 19 021/, 2-49? ID 02

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1926 | | pagina 10