zi
Stadsnienws.
I
foeten bij. Tocn bet materiaal op v/fs ttwesf
'hij komen met een voorstel om te liquideeren.
Met het oog op het stadsbelang vormde
zieh echter een commissie met het doel een
vervoermiddel voor de stad te behouden.
Mr. Stuart sloot zich hierbij aan en de an-
deren etrukte zijn voetsporen.
Spr. heeft geen ander belang dan de ande-
re heeren. Men heeft gezeigd het is een be
lang voor de Al'kmaar Packet. Deze hi eft
echter geen ander belang dan elke andere
zaak en de gemeente met het sportpark.
Alle zaken hebben er belang bij.
Dat alle zaken belang bij de tram hebben,
toonde spr. aan door te wijzen op de opposi
te van de Langestraat tegen het wegnemen
van de tram, wat om technische redenen noo-
dig was.
Spr. komt er tegen op dat het voor de
Alkmaar Packet een zaakje is om de men-
schen door Alkmaar naar Bergen te vervoe-
ren. De booten brengen 500 menschen aan
in het seizoen. De tram kan er 100 vervoeren.
A Is het argument waar was dan konden wij
doorvaren tot de Handelskade. Wij doen dit
niet omdat het niet noodig is.
Spr. wees op de rondreisbiljetten, waarvan
er ruim 3000 waren uitgegeven, hoewel er
biljetten voor de tractortram bij waren, m.tak-
ten toch maar ruim 1300 van die b ge-
bruik.
Spr. stelde nog in het licht, dat geen Am-
sterdammer met de boot naar Alkmaar gaat
•omdat er in Alkmaar 'n tractor rijdt. Spr. be
toogt dan ook, dat de Alkm. Packet de zaak
als zoodanig koud laat. Deze heeft een gelijk
belang als alle andere zaken.
Hierna kwam spr. tot de zaak in het alge-
meen, er aan herinnerende lice overal het ver-
kcersvraagstuk aan de orde is. Wibaut ver-
"dedigde met klem in Amsterdam het behoud
van de tram. Ook in Groningen is strijd, even-
als in den Haag, Rotterdam en Haarlem.
Komende tot het stokpaardje van het N. H
D., de autobus, betoogde spr. dat hij daarom-
trent een opinie heeft gegrond op een 25-ja-
rige verkeerservaring- Spr. heeft echter in
Amsterdam naar de kosten van een autobus-
dienst geinformeerd. Men komt daar tot de
conclusie, dat op de baan alhier 2 autobus-
sen 17546.— zouden kosten.
Den Haag kwam met algemeene onkosten
tot ruim 17000.
Men heeft dan nog maar twee wagens- De
tractortram kostte 15000 en heeft een veel
grootere vervcerscapaciteit.
De tractortram heeft dt goedkoopste trek-
krachf. De tractor zou als autobus slechts ge-
schikt zijn voor een busje van 12 personen.
Nu kan men zoo 100 personen vervoeren.
De kosten van een reiziger met een autobus
te Amsterdam zijn 15.48 cent, electrisch 9 ct.,
en in onze tractortram 10.6 cent. Wij na-
deren dus de exploitatie van een electrische
tram.
Spr. had nog in Amsterdam naar de ex
ploitatie van de autobus-lijnen gevraagd.
Daar is een exploitatie veel voordeeiiger, om
dat de huizen daar meerdere gezinnen her-
bergen. Terwijl men daar dus in de gun-
stigste positie is, kan toch de autobusdienst
daar niet uit, maar leverde een verlies op ge
lijk aan de winst van het trambedrijf op
180.000.
Met de uitbreiding komt voor- Amsterdam
echter dezelfde moeilijkheid als waarvoor wij
zitten.
Spr. dteerde een schrijven van den Am-
sterdamschen ingenieur over het vericeerswe-
zen, waaruit bleek, dat een omnibus-exploita-
tie van 10 cent niet uit kan.
Spr. vond het gevaarlijk met de autobus-
ondernemers te gaan praten, zonder de zeker-
heid te hebben dat men het zal volhouden.
Hij herinnerde aan den autobusdienst tij-
dens het stoppen van de paardentram. Na
vijf maanden was er een verlies van 1000
Spr. waarschuwde dan ook voor een
proef met een autobus.
De heer Veen had met verwondering
kennis genomen, dat Mr. Bosman persoon-
lijk buiten de zaak staat. Hij toch is een van
de grootste aandeelhouders van de Packet,
de tram en de tram naar Bergen. Spr. zou
het leed doen als de tram opdoekte. Hij her
innerde er echter aan hoe de familie Bosman
in het seizoen alies doet dm de menschen over
te heve'.en naar de tractortram.
Mr. K u s te rs Bah, wat een argumen-
ten.
De heer Veen vcelde dit als arbeider be
ter
Mr. K u s t e r s Wat heeft het arbeider
tijn hiermede te maken?
De heer Veen: Voor de kleine wmke-
lier is dit een nadeel. Gaat het publiek door
:le stad, dan koopt het bij de kleinen
wat. Spr. betoogde nog, dat de loonen aan
de tractortram te laag waren en de arbeids
voorwaarden te bezwarend. Hij stand dan
ook op de minderheidsgedachte van het col
lege.
De voorzitter zou gaarne zien, dat
de persoon van Mr. Bosman buiten de dis-
cussie bleei. Het doet tot de zaak niets toe of
af of Mr. Bisman al of niet belanghebbende
is. Spr. vroeg of Mr. Bosman voor het per-
soonlijke nog het woord veriangde.
Mr. Bosman verklaarde slechts, dat het
hem speet, dat hij als emstig man den heer
Veen niet had kunnen overtuigen.
De heer K 1 a v e r was door het betoog van
Mr. Bosman teleurgesteld. Hij had niet ge-
hoord of het met de 2500 nog voor een
jaar mogelijk was
Hij besprak nog de vergelijkende cijfers die
over het Amsterdamsche busverkeer waren
gegcven. Hij betoogde dat de vergelijiking niet
opgaat, omdat 106/lO cent voor de tractor
tram onvoldcende is. Men moet de totaalkos-
ten berekenen om het bedrijf voort te zetten.
De heer v. Slingerland oordeelde
de tractortram een mislukking. Bij stopzet-
ting heeft men toch nog de beschikking over
vervoermiddelen, gezien het adres van de au
tobusondernemers Ook spr. oordeelde het
loon dat betaald werd beneden peil. Zoolang
dat het geval is en er andere vervoermiddelen
zijn te krijgen kan spr. niet voorstemmen.
De heer Westerhof kon met het
voorstel' niet mede gaan zoolang er geen me-
dezeggingschap verkregen werd over de ar
beidsvoorwaarden.
Spr. oordeelde de tractortram een beziens-
waardigheid. Voor het stadsbeeld is het niet
aanbevelenswaardig. Steeds was spr. voor
wagens met ingebouwde motoren geweest. Nu
is dit echter onuitvoerbaar op grand van de
aanschaffingscijfers en de dan noodige ver-
«*3iwmg van de rails.
Wij hebben hdogstens aamiaard dat <fe
lente en de aflossing wel eens ken uitblijven.
Voor de 40.000 moesten wij Titer een
vervoermiddel koopen.
Spr. wil niet beweren dat er bij het vlot-
tende personeel geen ongeschikten waren. De
wisseling gaat echter over 35 personen over
2Vi jaar.
De arbeidsvoorwaarden waren onvoldoen-
de, 28 menschen vertrokken in dien tijd. Er
mankeert dus wel wat aan de arbeidsvoor
waarden. Met den heer Slingerland meent
spr., dat als de loonen zoo moeten blijven,
men niet kan medewerken.
Spr. deed een regeling der arbeidsvoorwaar
den aan de hand.
De salarissen worden dan aan de goedkeu-
ring van B. en W. onderworpen en een ziekte-
en verlofsregeling, benevens recht op beroep
van een scheidsgerecht wordt daardoor ge-
opend. Het college had dit niet afgewezen.
De heer Bosman wilde echter wel elk geval
afzonderlijk met B. en W. bekijken. Het ge-
heel had zijn instemming niet.
Spr. oordeelde dat men zich moet beden-
ken meer geld in de onderneming te steken,
omdat slechts een klein deel van de be vol king
van de tram gebruik kan maken.
Met het N. H. D. is spr. het eens, dat
Mr. Bosman, die 6900 vroeg, met 2500
geen genoegen kan nemen. Spr. stelde zich
in het college dan ook op het standpunt dat
de 2500 niet zullen baten en betoogde
voorts dat veel vernieuwingen noodig zijn
Spr. betoogde dat de exploitatie prijs geen
10.0 cent is, maar 17 cent.
Voor spr. was het een groote vraag of men
nog lang met het materiaal zal toe kunnen.
Spr. oordeelde een vergelijking tusschen de
tractortram en de electrische tram te Amster
dam niet opgaand.
De gemiddelde afstand in Amsterdam is
grooter dan in Alkmaar. Men heeft hier wel
graag een verkeersmiddel, doch het is niet on-
misbaar.
Ook het andere 2/3 deel van de bevolking
moet het er zonder doen. Er zijn steden als
Leeuwarden met 50.000 inwoners die geen
tram hebben.
Spr. onderschat de moeilijkheden van een
autobusdienst niet, maar men moet niet ver-
geten, dat die menschen, al 'n bestaan hebben
en wat kosteloos wordt aangeboden, kan men
allicht accepteeren.
Mr. "Kusters was het niet bekend, dat
enkele heeren hun stem nog niet bepaald had-
den. Spr. verzocht schorsing van de vergade-
ring, als Mr. Bosman nog eens het woord
had gevoerd.
Mr. S 1 u i s had geen bezwaar om al-
dus te handelen, als men nog wat had voort-
gebabbeld. (Gelach).
Spr. was het er mede eens dat de menschen
meer moesten hebben, doch per saldo is het
voor hun beter f 22.— in de hand, dan in
theorie 25.Met den heer Westerhof
meent spreker, dat het bevreemdend is, dat
Mr. Bosman die /6900.vraagt, met
2500.genoegen kan nemen.
Hij is benieuwd hoe deze het kunststuk zal
vertoonen dan draaiend te blijven. Krijgt
spr de overtuiging dat de zaak met 2500
loopende kan blijven, dan stent hij voor, an-
ders stent hij tegen. omdat hij vreest, dat
er het volgend jaar weer 1000 meer ge
vraagd zal worden.
Van een autobusjesdienst verwacht spr.
ook niet veel, maar desnoods moet men dan
maar gaan loopen. Alkmaar is nog geen
Arnhem of Amsterdam.
De heer van Drunen verwonderde zich
er over, dat B. en W. met zoovee! takt aan de
vragen uit den raad ontkomen. Ook hij was
verwonderd, dat men nu met 2500 genoe
gen neemt. 16772 is feitelijk hetgeen ,ge-
vragad wordt. Volgens het voorstel van -B.
en W. kost het dit jaar de gemeente 4840.
Spr. had niet verwacht, dat Mr. Bosman, nu
zijn tractortram op sterven ligt, zekerheid
van de a u t o bus on de r n em ers wenscht over
den duur van het loopen der bussen. Spr
was er ook verwonderd over, dat B. en W.
het doen voorkomen, alsof het maar over
2500 gaat.
De heer P 1 e v i e r had voor 214 jaar ge-
stemd voor de tractortram. Spr. deed dit
omdat hij veronderstelde dat de opgezette ex
ploitatie geen misrekening zou blijken.
Spr. vroeg of men wel verantwoord was
om tot 6900 door te gaan.
Spr. wil nu het initiatief van de autobus-
ondememers maar afwachten.
De heer S i e t s m a wilde gaarne eens
een ander geluid laten hooren. Het gaat m
de eerste plaats er om hoe het verkeer geleid
moet worden. De stad kan niet bu:ten een
verkeersmiddel. Spr. vreest een overlading
met autobussen, als een gevaar voov het voet-
verkeer, waarom hij voor het behoud van de
tractor is. Ten aanzien van de arbeidsvoor
waarden is hij het teheoretisch met den heer
Westerhof eens, doch met Mr. Sluis acht hij
het niet redelijk om daardoor tegen de trac
tor te stemmen Doet men dit dan maakt men
het betere den vijand van het goede en zet men
practisch 7 gezinnen op straat.
De heer B a k becritiseerde de berekening
van den kostprijs. Men moet die z. i. ook in
verhouding stel'en tot den arbeidsduur en
dan is voor den tractor de kostprijs 16 ct.
Spr. vroeg of het niet mogelijk was in
Alkmaar te doen wat in Tilburg mogelijk is
geb'eken.
Den heer V o ge 1 a a r had het getroffen,
dat de commissie van financien geen eens-
gezind advies had kunnen geven.
Spr. kon zich vereenigen met den in-
houd van de bijlage. Steeds trachtte men de
autobussen buiten de gemeente te houden met
het oog op de veiligheid.
Spr. wil daarvan niet afwijken. Vervalt de
tractor dan hebben de autobushouders de
baan vrij en kunnen stopzetting of subsidie
vorderen.
Spr. zal dan ook voor het voorstel stem-
men.
De voorzitte r stelde voorop, dat het
van de welwillendheid van den heer Bosman
zal afhangen of hij op de vragen zal ant-
woorden. Slechts het college is een antwoord
a an den raad verschu'digd. Spr verdedigde
het standpunt van de minderheid van het
college uit een oogpunt van algemeen be
lang en het behoud van een publiek vervoer
middel.
Dat daarbij niet het belang van de geheele
stad wordt gediend, mag geen doorslag
geven. Dit gebeurt herhaaldelijk Spr noem-
de in dit verband het maken van een sped-
plaats en het maken van bruggen.
Men kon trouwens niet zegge«, dat 2/3
van de bovolkiug geen belang bij de tram
heeft. Ook zij kunnen er gebruik van maken.
Beter een bus zonder, dan een tram met kos
ten, betoogde de heer v. Slingerland, maar
punt een is hierbij of een bus op dezelfde
wijze in het verkeer kan voorzien De tram
kan gemakkelijker ten plotselingj hoeveel-
heid menschen ven'o-.ren.
Achter c> bus zonder kosten noet men
trouwens een vraagt.eken zetten.
Spr. dacht aan het voorbeeld Tilburg,
door den he en Bak aangehaald. Dit leek hem
de eenigst mogelijke manier, n.l. dat de lei-
ding daarbij van het gemeentebestuur ur
ging.
Men moet ook besluiten, dat de regeling
van de arbeidsvoorwaarden bij de bussen
ook niet is zooals wij die wenschen.
Spr. was overtuigd,- dat de raad zich wel
bewust is, dat het over een grooter bedrag
gaat dan 2500.
Het gaat hier om een eoonomisch en niet
over een aesthetisch vraagstuk Wij moeten
roeien met de riemen die men heeft en niet
iemand uitlachen omdat de riemen minder
mooi zijn. Dit is een goedkoope manier van
doen.
Met nadruk wilde spr. er nog op wijzen,
dat men te ver gaat om Mr. Bosman te vra
gen wat de tram zal doen, at.s het voorstel
van B. en W. wordt aangenotnen.
Wij hebben gelanceerd wat het algemeen
belang in deze ons waard is. Dit stellen wij
tegenover de redeneering van de tram en aan
deze is het woord om dan te antwoorden
Men mag nu niet zeggen, dat men tevoren
wil weten wat de tram zal doen. De tram
kan zich hier vanmiddag niet uitspreken. Dit
beteekent een verzwaring van de moeilijkheid.
Mr. Bosman ving aan met het beant-
woorden van den heer Klaver.
Spr. refereerde zich te dien aanzien aan-
hetgeen de voorzitter gezegd had. Hij is
slechtds 1/9 van het bestuur van de tram.
Op de vraag wat de (tram zal doen moet
spr. het antwoord schuldig blijven.
Mr. Sluis vroeg spreker persoonlijke
overweging en noemde het overvragen als
men met 2500.genoegen nam. In ant
woord daarop gaf spr. een toelichting op de
balans herinnerende aan de daarop uitgeoe-
fende crTiek door den heer Westerhof. Aan de
balans heeft spreker niet medegewerkt. Hij
ziet hier echter de exploitatierekening en kon
niet anders zeggen dan dat hij persoonlijk
het voontzetten zal verdedigen. Zijn persoon
lijke opinie is echter. dat zonder betaling van
rente en zonder afschrijving het met f 2500
zoo kan dat de tram het onzen bid uithoudt.
(De zitting duurt voort).
Telegrannnen van hedew.
Gederltfliik gtmrriprerd.
TWEEDE KAMER.
's-GRAVENHAGE, 25 Maart. In de zit
ting van heden is aan de orde de wet op
de middelen.
De heer Braat v.il vermindering van de
suiker- en slacht-accijnzen.
De heer Beumer wijst op de bezwaren
van de late behandeling der middelenwet.
De "Minister van Financien kondigt een
wetsontwerp tot afschaffing \an de lee-
ningsopcenten van de accijnzen aan. Het
practisch nut der beschouwingen van den
heer Beumer is niet heel groot. Spr. zegt,
dat het noodwetje, dat wijziging van de
instructie der rekenikamer bedoelt, wordt
ingetrokken.
Het wetsontwerp wordt zondei hoofde-
lijke stemming aangenomen.
De heer K. ter Laan wil zich thans ont-
houden van amendeering.
De heer Tilanus vraagt of er niet te
veel geadministreerd is.
Minister van Royen wijst op het vele
werk van het departement van oorlog.
Ten aanzien van de gemaakte opmerkin-
gen verklaarde de minister zich nog onvol-
doende georienteerd. Het amendement
K. ter Laan om het desbetreffende artikel
met 1 te verminderen, wordt verworpen
mqt 57 tegen 28 stemmen (de soc.-dem.,
Vrijz.-dem. eW de heer Braat). De heer
L. de Visser had zich verwijderd. De hee
ren K. ter Laan en Joekes willen verhoo-
ging van de vergoeding der onderofficie-
ren, de minister zegde overweging toe,
eveneens voor de verbetering van de po-
sitie der vaklieden in het leger. Ook zegt
hij aan den heer Hiemstra en den heer
L. de Visser overweging toe van de be-
langen der burgerwerklieden, terwijl hij
ook zal overwegen de door den heer Tila
nus gevraagde aanvulling van het regl. op
de krijgstucht met een paragraaf over
godsdienst.
De heer Van Zadelhof vraagt stemming
over de artikelen betreffende de gas-
school.
De heer J. J. C. van Dijk acht het ge
bruik van giftgassen de consequentie van
het bestaan eener weermacht, welke de heer
Van Zadelhof moet aanvaarden, zoolang
die weermacht er is.
De heer L. de Visser bestrijdt den heer
Van Dijk.
De heer Duijs komt op tegen de voor-
stelling van den heer L. de Visser, als zou
Sovjet-Rusland pacifistisch zijn.
De Minister acht de gasschool noodig
voor studie van het chemisch wapen.
Na repliek worden de artikelen aangeno
men met 44 tegen 28 stemmen.
(De zitting duurt voort).
VRIJSPRAAK.
LEEUWARDEN, 25 Maart. Het G*
rechtshof sprak heden vrij J. W. te Sur-
huisterveen, wegens poging tot doodslag
De rechtbank had hem veroordeeld tot
3 jaar
EINDELIJK ONTSLAG.
BOEKAREST, 25 Maart. Het Kabinet-
Bratianu treedt Zaterdag af.
M1JNONGELUK.
OBERHAUSEN, 25 Maart In de mijin
Oberhausen is een lift met 35 arbeiders in
een der schachten naar beneden gestort.
Acht a tien man werden gedood, terwijl de
overigen emstig of licht gewond zijn. On-
middellijk na de ramp werden pogingen
aangewend tot redding der gewonden. De
oorzapk vn de ramn is onhpkend.
HEVIGE REGEN IN AUSTRALIA
SYDNEY, 25 Maart. 60.000 millioen ton
regen is gevallen in New Zuid Wales in de
laatste tien dagen. AHeen in Sydney is gis-
Vrennacht 18 millioen ton gevallen.
FABmEKSBRAND.
MAAGDENBURG, 25 Maart. Heden
morgen 8 uur is een emstige brand uitge-
broken in de zoutraffinaderij E. C. Helle-
in Maagdenburg (Leidenberg). Eenige
groote gebouwen werden door het vuur
aangetast. De brandweer uit Maagden
burg en de voorstelen trachten het vuur
meester te worden. Waarschijnlijk zijn geen
menschenlevens te betreuren.
WORDT HERRIOT PREMIER?
PARIJS, 25 Mrt. Terwijl een deel der
pers hedenmorgen gewag maakt van een
tegemoetkomende houding der afgevaardig-
den tegenover de voorstellen van Peret (mi
nister van financien), spreken verscheidene
andere bladen echter reeds van een nieuwe
aanstaande crisis. De „Echo de Paris"
zegt bevestiging ontvangen te hebben van
hei bericht dat Herriot bereid is, i'ndien
Briand valt, de leiding op zich te nemen
van een nieuw radicaal Kartelbewind. De
radicaal-socialisten zijn verdeeld over het
vraagstuk der verhoogde omzetbelasting.
ONVRIJWILLIGE BADEN.
Alhoewel de temperatuur van het water
ons momenteel nog niet geschikt lijkt tot het
nemen van baden, schijnen de laatste zonni-
ge dagen de gedachten aan haien weer op
ie wekken. Althans herhaaldelijk komen vrij-
willige reporters ons mededeelen, dat dan
hier, dan daar iemand te water is geraakt.
Hedenmorgen bereikte ons het bericht van
een zekeren M. K., die al fietsende in de
Zaadmarkt reed, (waaruit hij door den om-
roeper Boogh werd gered) en van een jonge-
tje, wiens naam ons onbekend bleef, dat een
onvrijwillig bad nam in de Hoevervaart. Ook
hij werd gered.
zekeringen van Elzas-Lotharingen en Opper-
Silezie; alsmede de betalingen door Duitsch«
land te doen uit hoofde van de civiele en milt
taire pensioenen in Elzas-Lotharingen ver
kregen op 11 November 1918.
Daarentegen zijn in bedoeldte annuiteitea
niet begrepen de restituties door Duitschland
te doen van voorwerpen van allerlei aard of
van waardepapieren. Voorts het bedrag van
J4.185, 9 sh., 8 d., door Duitschland ver«
schuldigd aan Groot-Brittanie, ter betaling
van steenkool in December 1918 en Januan
1919 aan het stoomschip Jeruzalem geleverd
Het scheidsgerecht is niet in staat, op het
oogenblik een beslissing te geven over de
vraag, of de annui'teiten ook omvatten de be
talingen, bedoeld in de overeenkomst van 9
Januari 1920 tusschen de Duitsche en Pool-
sche regeeringen ter uitvoering van art. 92
van het verdrag van Versailles voor de civie
le en militaire pensioenen.
KORTE BERICHTEN.
Verschenen zijn de begrootingen van
arbeid, waterstaat, onderwijs en financien en
memorie van antwoord op het verslag van
de Tweede Kamer over de oorlogsbegroo-
ting.
Giotermiddag is te Leeuwen bij Tie! het
woonhuis met bakkerij en schuur van J. van
de Werd geheel afgebrand Allies was ver-
zekerd.
Gisteravond is door onbekende oorzaak
de boerderij van de weduwe Rutten in het
dorpje Aalst bij Eindhoven totaal afgebrand.
Alleen de inboedel kon gered worden. Ver-
zekering dekt de sdiade.
De gemcenteraad van Haarlem biedt de
Algemeene vereeniging voor bloembollencul-
tuur niet het Brongebouw, maar een bedTag
van 50 pet. der stichtings- en inrichtingskos-
ten van een eigen gebouw, tot een maximum
van 100,000.
Gemengd Nieuws
DE UITVOERING VAN HET
PLAN-DAWES.
Het scheidsgerecht ter interpretatie van het
plan-Dawes heeft gisterochtend vonnis ge-
wezen.
Het scheidsgerecht beslist, dat onder de an
nui'teiten, bedoeld in het Dawes-plan, begre
pen zijn de overdrachten door Duitschland,
respectievelijk aan Frankrijk en Polen te doen
uit hoofde van de fondSen voor de sociale ver-
Prorinciaal Nieuws
101-JARIGL OVERLEDEN.
De oudste inwoonster, van Enkhuizeu,
mej. de wed. A de Haan, geboren Aagje
Jonkman, is gisteren, bijna 101 jaar oud.
overleden. Ze is steeds, tot enktle dagen ge-
leden, uitmuntend gezond geweest.
UIT OBDAM.
Opnieuw is benoemd tot burgemeester der
gemeente Obdam de heer N. Dekker, tevenc
secretaris dier gemeente.
van 25 Maart 1926. -
Opgave van Noordhollandsch Landbouwcredlet
Koers van heden te
Vurige
Koers.
il.m. 1.30
pl.m. .45
il.m. 2,.
il.m. 2.h>
■i
VU'Vie
5484-94
246
Koers op
(ieden
Oft.noteering
lnricliten van administraties,
Achter de Waag. Het acconntantskantoor van S J. A. KEES0M
- 52-Leeraar M. 0. Soekhouden.
3S, I
ES0M I
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
STAATSI.EENINGEN.
6 NederL 1923 A. i
5 Vr. 1010
BANKdNSTELLINGEN.'
Kol Bank
Indische Bank
Handel Mpij Cert. v. 1000
n Resc.
INDUSTR. OND. BINNENL.
Centr Suiker Aand.
Holl. Kunstzijde i
Jurgens Gew. Aand..
M A
9f B.
c.
Maekuhee
Nederl. Kunstzijde
Philips Gloeilampen
Nieuwe
INDUSTR. OND. BUITENL.
Anaconda
Steel comm.
CULTUUR MAATSCH.
H V. A
Java Cultuur
Cult. VorstenL
Dito actions
Poerworedjo
MIJNBOUW.
Redjang Lebong i
PETROLEUM
Dordtsche Petr.
Gee. Holl Olie
Kon. Petr.
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
Bandar Rubber
Deli Bat Rubber.'
Hessa Rubber
Lampong Sum Rubber
Rotterd. Tapanoeli.
Serhadjadi
Silau
Wai Sum Rubber
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Oude Vaart
Gem Eig.
Scheepvaart Unie
Stoomvaart Mij. Nederland
Paketvaart
Oude Boot
Holl Stoomboot
Niev Goudriaan
Rotterd. Lloyd
SCHEEPVAART BUITENL.
Marine comm.
Marine pref.
TABAKKEN.
Oostkust
Oude Deli
Sencmbah
Deli Batavia
AMERIKA.
Southern Rails
Union Pacific
Wabash
10T/l«
101
190i/t
15yi/,
140ij,
14/
128./,
123
lOOl/i
y5Vi
95
98
13/
ol8
3/4
358
901/,
125
(i3S i/,
33i iIt
1C5
151
1U6
288
376
186
396
353
25U/,
24
539
276
107
375
198
Ju6
It'Ms
45
35
167
175
1951/,
767,
591/,
86 M
146
9'6/j,
33»/,
2191/,
3/OS/,
478
409
110
149
41%
101-1/,
19" 5/g
159
147
1471%
1471/,
124
165%
1391/,
31
128s/t
124
165%
951k
95
98%
139
316
3/0
105
315-6
165%
/60
124
95
633%
33U
194%
15' 1/,
638%
330-
164%
154%
100%
635 8
328
635
329 30
1635-H
281
i
184
393-1/,
376
39H-3
182-6
3,2i -a
i
351
*52%
250
2 4
375
198
349^-52
252
5 5-7
271
166-7
500
34^-9
2d0
245 -6
98
167
35%
167%
195%
76%
1951/,
58
76
58
9*/n
32
91%,
53%,
216%
376
478
418
216-7
375%
479
409
374f—5
408
210
374^—1
477
J
109
149
40%
A
PROLONGATIE vorige koers 3 pCt., heden 31 pCt.
W1SSELKOERSEN AMSTERDAM
Londen
Berlijn
Parijs
Brussel
Bazel
Weenen p. Sch. 100
Kopenhagen
Stockholm
Oslo
Vorige
koen
12.13»/,
59 40i/,
8 70i/,
10.02
48.05
45.20
65 50
06.90
53.50
12 131%
59.41
8.72%
10.031%
48.05
35.20
65.50
6)90
53.40
NIET OFFICIEEL.
New.York
Italie
2.49V,,
19 021/,
2-49?
ID 02