DAGBLAD VOOR ALKA1AAR EN OMSTREKEN. Uit den Alkmaarschen Head. 19SC. No. <3 Oonderd aclit ©n fwin%8tc Jaarirsn. Aboniicmcntsprljs bij voornitbetallns per 3 maanden r2.~, fr. per pest f2.50. Bervljsi.. 5 ct. Adrcrfcnttepr. 25 ct p. regcl, grootcre letters peer ntaatsret Brieven franco B.T. Boot- en Dandclsdr. tJl Hems. Coster Zoon, Voordam C9. Tel. Administr. No. 3. RcdacUe No. 33. ZATERDAO 21 MAART lAnitenlitnd. Dit tiummer besfaat uit 3 bladen. Direrienr: O. H. KRAK. Hoofdredactenr Tj. N. ADEMA. Hoc kleiner agenda, des te langer verga- dering. Dat is een stelling, die in Alkmaar altijd opgaat. Er s. on den ditmaal maar een twaalfta] punten op het programme der ge- meentelijke volksvcorstelling en dus was net ie %oorzien, dat het weer eens een»ouderwet- sche langdurige raadszitting zou worden. De agenda zag er doodonschuldig uit. En in een goed half uur tijds waren dan ook Ken van de twaalf voorstellen, bijna zon- der eenige discussie, onder den hamer van den vcorzitter doorgegleden. Maarin caude venenum, zouden de la- tinisten zeggen. Het venijn zat in den staart. Want aan het einde dezer water en melk- agenda prijkten twee belangrijke voorstellen van het college. Als slot van de voorstelling met voetzoekers en klappertjes werden twee echte vuurwerkstukken in brand ges.oken en de aanwezigen werden vergast cp een regen van fonkelend vernuft, op naar links en rechts draaiende figuren en op een knaleffect dcor zware donderbussen, dat niet heeft nagela- ten ernstigen indruk op de vrij talrijke toe- schouwers te maken. Allereerst want dit lijkt ons ongetwij- feld het voornaamste der behandelde voor stellen zullen we iets over de besprekin- gen betreffende de orenbare school voor Voorbereidend Lager Onderwijs vermelden. Het is de bekende, druk.bezcchte school in de Doelenstraat, die wij reeds meermalen be- keken hebben en waarvan wij zoo nu en dan !het een en ander hebben medegedeeld. Het is de kleuterschool, waarin een paar honderd kleine jongens en me'-sjes huisjes bouwen, plaatjes knippen, kralen rijgen, tee- kenen, versjes zingen en bovenal allerlei ge- zellige spelletjes doen, zoodat niet alleen tal rijke moeders vcor hun kleinen een prettige verblijfplaats hebben gevenden, maar den kindercn zooveel handigheid en elementaire kenn's bijgebracht wordt. dat zij bij over- gang naar de groote schooldaar tot de meest braikbare leerlingen worden gerekend De school van den aanvang af in par- ficuliere handen kon zich in dezen tijd van hooge salarissen en hcoge uitgaven voor leer- middelen en onderhoud, niet langer staande houden. Het ledental was in den loop der jaren verminderd, het gebouw was verkocht en de opbrengst werd gele'delijk cpgemaakt, de ge meentelijke toeslag per leerling was ten ee- nenmale onvoldoende en zoo moest de tijd aanbreken, dat men voor de kens gesteld werd of de deuren te slu'ten, of de school, met alles wat daaraan vast zat, aan de gemeente voor verdere exploitatie over te dragen. dat de bijzendere bewaarscholen door behoud van de openbare op een grootere gemeentelij- ke subsidie konden aanspraak maken, toch is het een feit, dat zender medewerking der Ka- tholieken de openbare bewaarschool thans reeds ten doode zou zijn opgeschreven. Van de Vrijheidsbonders heeft alleen de heer Bosman een poging tot redding gedaan hij alleen onderteekende althans het voor- stel van den heer Kusters terwijl de heer Ringers, zooals reeds gezegd, tot ae meerder- heid van B. en W. behoorde, die het finan- ceele vraagstuk sterker dan het onderwijs- vraagstuk deden wegen. Nu map niet on.kend worden, dat het kes- tenvraagstuk hier een belangrijke rol speel- de. Hoewel het voorbereidend Lager Onder wijs ncg niet wettelijk geregeld is, gevoelden B. en W dat, wanneer de gemeente de open- bare bewaarschool als pleegkind zou adoptee- 'en, men ook de bijzordere bewaarscholen te dtzer stede niet niet een aalmoes zou kunnen aischepen. De gedachte der gelijkstelling moest ook hier tot uiting komen en de heeren Westerhof en Leesberg bien etonnes de se trouver en semble kwarren na lang loven en bieden ten slotte tot de overtu'ging dat men de school zou kunnen behouden, wanneer voor elken leerling van de bijzondere voorbereiden- de school 60 pet. vergoeding gegeven werd van het bedrag dat een leerling der openbare bewaarschool de gemeente zou kosten. De ouders der talrijke leerlingen en de af deeling Alkmaar yan „Vo'kscnderwijs" be pleitten het laatste, terwijl Volksonderwijs te vens de oprichting van een tweede gemeente lijke bewaarschool verlangde. Over deze verzeeken is in het college v?n B. en W. langdurig en heftig ged'scussieerd en het resultaat daarvan is geweest, dat er dezer dagen een bijlage verscheen waarin de meerderheid van het college de burge- meester en de heeren Thomsen en Ringers met het oog op de aan de uitveering verbon den kosten, eenvoudig vcorslelde om niets te doen. Om dus de school niet over te nemen en om ook geen tweede school daarnaast on te rich- ten. De heer Kusters is zoo vr'endelijk geweest er in dbn Raad zijn verwondering over uit te spreken, dat op deze bijlage geen criliek in de pers is verschenen. Dat ligt allerminst aan de redactie maar alleen aan het feit, dat het practisch onmoge- lijk was. Eerst Maandagmkldag, op een tijdstip waarop plaatsing op groote redactioneele en technische bezwaren stuitte, werd deze enver- wachte bijlage ons tcegezonden. Bovendien was ze, door fouten van den ons onbekenden gemeen.e-drukker, zoo cnlees- baar, dat wij ten stadhuize de verduidelijking moesfen aanvragen, welke correctie ons eers' Dinsdagmorgen bereikte. Vandaar dat eerst Dinsdagavond deze be langrijke bijlage gepubliceerd kon worden en de gelegenheid ontbrak haar critisch onder hanclen te nemen. Evenwel stond de school er Donderdag- middag alles behalve gunstig vcor en had het er alien schijn van, dat wederom een on- zer openbare onderwijsinrichtingen uit de ge meente zou moeten verdwijnen. „Volksonderwijs" zend op het laatste oogehblik nog een adres om op haar behoud aan te dringen en in den Raad bleek het al spcedig, dat de sociaal-detrocraten en de Vrijzinig-democraten n et van plan waren deze school, uitsluitend ter wille van finan- cieele bezwaren, ter dood te laten veroordee len. Zij kregen huin van onverwachte zijde. Van den heer Kusters. En ai willen wij nu arnnemen, dat het niet de liefde voor de openbare school alleen was, die dezen geducirea krijger in het strijdperk deed treden. dat daarnaast op zijn reddings- bo&'.ngen ook van grcoren iavloed is geweest, Als de gemeente iets doet kost het al spoe- dig meer dan wanneer parliculieren het in handen hebben. Nu sprak men van volledige gelijkstelling, kwam men tot een berekening van 72 per kind eikdacht men z ch binnen afzienbaren tijd al vijf bewaarscholen met 1000 kinderen Geen wonder, dat zulke cijfers het de voor- sianders van. het openbaar onderwijs bijzen- der moeilijk maakten op volledig behoud van deze bedreigde school aan te dringen, ook zelfs toen door het ccmpromis Wesierhof- Leesberg de vergoeding per leerling der bij zondere scholen tot 60 pet. teruggebracht was, De heer Kusters heeft aangetoond, dat e een veel eenvoudiger en veel gcedkoopere op- lossing is te vinden en men mag z ch met ver wondering afvragen, waarom iets dergelijks niet door de meerderheid van het college zelf kon uitgedacht worden. Hij stelde voor, de school in particuliere handen te laten, zette een eenvoudige exploi taiie-reken'ng in elkaar, waarbij het aanta! leerlingen per klas tot 48 werd opgevoerd en het maximum schoolgeld verhoogd werd en. hocus pocus pilatus, nu kostte de school nog maar 36 per leerling, welk bedrag ook aan de bijzondere scholen gegeven kon worden, die tot dusver maar /20 ontvangen. Zoo kwam men tot een regeling, die bijna 50 pet. goedkooper was dan die welke B en W hadden berekend. De heer Kusters stak deze reddingsplank naar den raad uit, verscheidene drenkelingen kl amp ten er zich aan vast en even later h ad het geheele college van B. en W. daarop plaats genomen. Op deze redd'ngsplank dreef het onenbare bewaarschool-onderwijs toen een veilige ha ven binnen. waarbij de Sociaal-democraten en Vrijzinnig-democraten nog een vergeefsche pesring deden het oorspronkelijke minder- heidsvoorstel Westerhof-Leesberg te redden, waarvan inmiddels gebleken was, dat de heer Leesberg, als een oud-cavalerie-paard dat een trompet hcort, in galop naar zijn frac- tie-genooten was overgeloopen. Hoofdzaak is, dat deze druk bezochte open- bare school behouden is gebleven. De heer Kusters heeft een salarisregeling ontworpen, waarvan het totaal (/7200) hoo ger is dan het totaal der salarissen dat thans uitbetaald wordt (/6120). Hij rekende daarbij voor een onaerwijzeres met acte o 1300, terwijl deze reeds in functie is en een salaris van f 1800 geniet. Verder rekende hij op twee leerkrachten met acte a. die aan de school evenwel niet werkzaam zijn. Wij vertrouwen, dat zijn opzet slechts een voorloopige was en dat het in alien gevalle de bedoeling is, geen enkele nu reeds in dienst zijnde leerkracht minder salaris te geven, dan waarop zij thans reeds recht heeft. Wij vernamen met genoegen, dat het schoolbestuur besloten heeft, thans in functie te bljjven. M»t alle waardeering vcor het werk, dat het zoo lange jaren belangeloos verricht leeft, met voile respect voor "de groote dien- sten, die het zoovele ouders in deze gemeente leeft bewezen, zouden wij toch willen advi- seeren, het bestuur thans wat uit te breiden, daaraan wat jongere krachten toe te voegen en daarin ook 'n arbeidersvertegenwoordiger of beter nog vertegenwoordigsler een plaatsje te verleenen. Dan zal het bestuur meer ddn tot dusver een afspiegeling ziin van alle groepen der be volking die van deze school gebruik maken en spreken wij gaarne als onze verwachting uit, dat de school evenals zij dat tot dus ver geweest is -* nog zeer vele jaren een nut tige en aller svmpathie wegdragendc -iostei- ling Ml bliikcD En nu ten slotte een doodsbericht. De tractortram is overleden. Zij is nog wel niet h-eelemaal dood, want wij zagen haar hedenmiddag nog verschei dene keeren voorbij vliegen, maar"het gezicht van den conducteur voorspelde regen en slorm met zeer-weinig opklaring en het zal wel niet lang meer duren, of de tram heeft op haar laatste wielen gereden. r De mortius nil nisi bene. Van de dooden niets dan goeds. Maar we mogen er toch ook nog wel even iets anders van zeggen, niet alleen, omdat de tram nog niet dood is, maar ook omdat elk raadsbesluit van beteekenis hiei steeds even op de schaal gelegd en gewogen moet wor den. Laten wij dan beginnen met iets, wat in- derdaad niet het voornaamste is, maar ons inziens toch den dood van deze patient, die aan ernstige financieele bloed-armoede heeft geleden, verhaast schijnt te hebben. De tram was niet wat je noemt „mooi". Haar vader was een autobuo en haar moe- der een tramwagen en uit het huwelijk van deze beiden is een Kindje geboren, dat half tram en haif r.uto was en tractor genoemd werd. Vreemdelingen hebben hun koffertjes op straat gezei en het met open mond nageke- ken, als het luid bellend kwam voorbij vlie gen en men had er in groote letters het woord ..Tiam" op geschilderd uit vr.es, dat iemand het anders voor een verhuiswagen zou aankijken. Het was een merkwaardigheid van Alk- van en naar het station, een bruik gemaakt. dankbaar ge- Het is geen wonder, dat de .-.entente voor dit stadsbelang een offer hecii willen bren- gen, al heeft alles natuurlijk zijn grenzen en mag men zich ten slotte afvragen, of het al- gemeen belang nog tegen de kosten kan op- wegen. Die tijd van aarzeling was thans blijkbaar aangebroken nu voor de tractor, behalve de reefs vroeger toegestane faciliteiten, nog een jaarlijksch offer van f 6900 per jaar gevraagd werd. Het lijkt ons het zwakke punt in's heeren Bosman's actie en betoog, dat hij of beter gezegd de vennootsclUp een bedrag van f 6900 noodzakelijk ocdeelde, zonder weiken steun tegen een voortzetting der exploitatie cnoverkomenlijke bezwaien bestonden en dat men ten slotte bereid bleek een door B en W op goed geluk geraamd bedrag van f 2500 te accepteeren. Dat wekt de gedachte dat de vennootschap overvraagd heeft en hoewel dit een alge- meene koopmanseigenschap schijnt te zijn, is het anderzijds den Raad niet kwalijk te ne men, dat hij in dit geval wat strakker dan ge- woonlijk aan de koorden van de beurs heeft getrokken. Vermelden wij ten slotte, dat het adres van bewoners van Koorstraaf en Ritsevoort om asphalteering aan B. en W. om advies is ge- zondfe* Dit is al een stapje vooruit bij de vorige raadsvergadering toen er in de lijst der inge komen stukken reeds vcor de behandeling onder vermeld stond, dat het voor kennisgc- ving was aangenomen. De heeren Thomsen en Leesberg zijn voor asphalteering, dus is er kans, dat er van hun zijde thans een minderheidsvoorstel is te wachten. G^dachjig aan het ..ende desespereerf niet" en mede aan hei Krebbeskeg-drama, zullen de volhardende Koorstraat bewoners ten slotte toch nog wel een succesje' kunnen behalen. De door B. en W. voorgestelde subsidie is ten slotte niet toegekend, wat betreurd mag worden. Want nu is er evenmin kans, dat de ge meente van de reeds gebrachte groote finan- maar en als de touristen weer in hun eigen j c'€jf]e offers ooit iets t£rug zal ontvangen. steden, landen en werelddeelen teruggekeerd waren, spraken zij over Alkmaar niet alleen als de stad van de kaas, maar ook als de stac van de tractor. Er waren er, die ze leuk, typisch en eigen aardig vonden en het is dan ook grooten- deals de schuid van de Alkmaarders zelf, dat dit vervoermiddel in den loop der jaren niet meer algemeen gewaardeerd is geworden. Als de heer Westerhof familie van den trein haalde, en he* station uitkwam, draaide hij zoo om zijn gasten heen, dat zij de trac tor niet te zien kregen. Maar als de burgemeester ioge's kreeg die van uit zijn woning de tractor toch ver scheidene malen par dag zouden zien passee- ren begreep hij heel goed, dat wegmoffe- len van dit vervoermiddel absoluut onmoge- lijk zou blijken. Die paste dan, heel dip'omafiek, weer een ander redmiddel toe, bracht zijn loge's het station uit, wees op de tractor en zei: „En wat zeggen jullie nou van dat leuke tramme- tje, dat ze hier uitgevonden hebben?" En dan vond iedereen het leuk en typisch en „net iets voor Alkmaar" en inderdaad ge- looven wij ook wel, dat men over het alge meen heel wat meer waardeering voor ons stedelijk vervoermiddel had kunnen hebben dan waarvan ingezetenen over het algemeen blijk hebben gegeven. Evenwel, hef uiterlijk is maar bijzaak. Natuurlijk zouden ook wij liever een mo- derne eiectrische tram gehad hebben, rriaar Alkmaar is nu eenmaal in de moeilijke over- gangojaren, waariii het te groct voor een servct en te klein voor een tafellaken of om in tram-termen te blijven te groot voor een paardentrem en te klein voor een „electrische" is geworden. We moesten roeien met de riemen, die we hebben en dan mag niet ontkend worden, dat de tractor een practis;he oplossing was ge bleken. Trekkracht en onderhoud van dit Fordje dat een autobus voor 12 personen vertegen- woord'.gt gaven hier een vervoerscapaci- teit, die op drukke oogenblikken tot 100 pas- sa^iers kon opgevoerd worden. De exploitatie was Toedkooper dan die van autobussen met dezelfde vervoerscapaciteit Deze tractor kon vrij voordeelig rijden, daar de vennootschap de rai's en de remise van wijlen de paardentram had kunnen over- nemen. Zij li?p wel eens uit de rails, maar bleef er toch meeslal in. Men wist waar zij reed en hoe zij reed en ret verkeersgevaar, dat zij veroorzaakte, is dan ook h°el wat geringer dan het s'raks zal blijken als verscheidene stads-autobussen onze straten onveilig maken. Men heeft de vetgemeste kip geslacht, nog voor zij in de toekomst wellicht zilveren eieren zou gaan leggen. En de aandeelhouders die tot dusver het voer hebben geleverd, zijn da irdoor voor be langrijke bedragen gedupeerd geworden. Wij betreuren de genomen beslissing, niet het minst omdat zij grootendeels op onzui- vere gronden werd genomen. De Soc -Dem. hebben er de arbeidsvoor- waarden van het personeel in betrokken, die thans niet den doorslag voor opheffing van het verkeersmiddel hadden mogen geven Men wilde minder geven dan gevraagd was en tegelijkertijd zv/aardere personeels- verplichtingen opleggen. Dat was niet logisch en niet billijk. Wij zullen niet ontkennen dat de arbeids- voorwaarden veel beter konden zijn, maar daarom ging het thans niet. Bovendien is het de groote vraag of het goede hier niet de vijand van het betere is geworden. Zeer juist was de opmerking van den heer Sietsma, dat een arbeiier meer heeft aan twintig gulden in werkelijkheid, dan aan vijf- en-twintig gulden, die hij in theorie moet verdienen. Straks staan er zeven gezinnen op straat die uit louter liefde doodgedrukt werden. Hadden practische overwegingen de soci aal-democraten hier niet een andere houding moeten doen aannemen? Wij hadden de tractor gaarne een langer en voorspoediger leven gegund. Zij maakte de eerste moeilijke jaren door en het is heelemaal niet te verwonderen, dat zij er financieel niet te best voorstond. Wie rijk wil worden moet in Alkmaar geen tram exploiteeren, en niet overal vindt men van burgerzin doordrongen ingezetenen als wijlen de heer Cohen Stuart, die in de jaren van de paardentram steeds uit eigen zak bij- paste, wat er te kort kwam. Een tram in Alkmaar is nu eenmaal geen winsigevende onderneming en, zoo be- schouwd, moeten wij hen dankbaar zijn, die destijds een combiijatie vormden en met ver- scheidene medeburgers een kapitaaltje bijeen brachten opdart Alkmaar zijn vervoermiddel zou kunnen blijven behouden. De tractor was een stadsbelang, zij maakte op geregelde tijden vlug vervoer van veel mensrheri over groote afstanrkn mogelijk en yeleo hebbec v«s haar diensten, voornamelijk Der langen Rede kurzur Sinn is, dat de Raad met 10 tegen 9 s emmen besloten heeft, aan de stadsiram niet langer subsidie te ver leenen. En dat een voorstel van den heer Geels om f 1000 per jaar te geven om de een of andere onverklaarbare reden daarna niet in behandeling is gekomen. De gevallen beslissing is een stap achter- uit Een groeiende stad moet ten slotte haar tractor in een eiectrische tram zien over- gaan, maar niet haar vervoermiddel afschaf- fen zonder er iets ariders vooi in de plaats te k ijgen. De katholieken, die in meerderheid de trac tor hebben "doen vallen slechts de heeren Kusters en Leesberg hebben daar niet aan meegedaan verwachten nu een ideaal stadsvervoer door enkele autobus-onderne- mingen, en de heer Van Drunen wilde zelfs met autobussen in zee gaan, wat ons voor de passagiers nu juist niet aanbevelens- waariig voorkomt. Laat men voorzichtig zijn. Beter een tractor in de hand dan tien auto- jussen in de lucht, al is het spreekwoord blijkbaar uitgevonden, toen er nog geen auto bussen bestonden. Een bekende onderneming heeft vroeger een stadsdienst onderhouden enmoeten opgeven. Zullen andere ondernemingen het wel kun nen? Er zoo niet, zullen zii dan strass ook niet om subsidie komeh aankloppen? De tractor rijdt op haar laatste wielen en dat zal betreurd worden door velen, die voor lange afstanden en Jjij slecht weer van haar goede dienslen geprofiteerd hebben. Wij betwijfelen het, of autobussen haar ge- heel kunnen vervangen, wij zien in de exploi tatie daarvan een gevaar voor het verkeer, een bezwaar voor passagiersvervoer op drukke oogenblikken en een inislukking, wan neer de geflieente geen subsidie wil verleenen Evenwel. men heeft doelbewust op ver- wijdering van de tractor aangestuurd. Men zal nu ook de gevoigen van hare op- heffiag hebben te dragen DE BRITSCHE STEENKOOL- IND.USTRIE. De „Daily Express' meidt, dat in weerwil van het feit, dat de bijzMderhecien nog niet vaststaan, de Mijnwerkersfederatie en de V'erteniging van Mijneigenaars wat de toe komst oer steenkoohndustrie betreft, op een tundamenteel punt tot overeenstemming zijn gekomen. Men streeft naar een kartel en naar ten comoir.atie, die overtenkomt met de bestaande syndicaten in de metaalindustrie in Du:tsehian<i en brankrijk Daarmede zullen de mijnwerkers hun eisch tot nationalisatk opgeven, terwijl de werkgevers een zekerc mate van arbeidetsmedezeggensehap in de mijnen en van districtscomnussies zuilen toe- staan, terwijl bepalingen voor algemeene weivaartsdoeleinaen zuilen worden getroffen Om -over de overgangsperiode heen te ko- ren, zal de regeeringssubsidie voor een be- paalden tijd word:n voortgezet, om geleide- njk aan te verdwijnen, opctat de hervortnin- gen in de industrie met zoo weinig mogelijk wrijvmg plaals kar, hebben. EEN ZONDERLINGE HOUDING VAN DE DblibGllt VOLK8RAK1IJ. \oor de motie van wantrouwen der com- mumsten stemde ook, ge.ijk gemeld, de frae tie der Duiisdie Volkspariij. Dit is te opmer- kelijker. wijl de communisten de Pruisisehe regeering het vertrouwen ontztgdep, omdai zij den Volkenbond en de Locarnopolitiek steunt. De D. P. heeft zich dus in den landdag uitgesproken tegen de politiek vaii haar eigen partijleider. Ook het stemrhen der D -nationalen voor de motie was een belachelijke komedie, zegt het Hbl. Immers in de motiveering van de motie wordt nl. de regeering ook verweten dat zij tot dusver den ex-keizer 50.000 M per maand heeft uitbetaa.'d. DE CHAOS IN CHINA. Volgens telegrammen uit Kanton zouden dert.en Russen, waarbij drie mijitaire instruc- teurs, 24 dezer aan boord van een Russisch schip zijn gedeporteerd. De regeering van Kanton heeft haar goedkeuring gehecht aan de actie van Tsjang Kai Sjek en is den toe- stand meester. De spoorwegverbinding tusschen Peking en Tientsin is nog steeds verbroken. In Peking heerscht eenige cngerustheid over het berich'i dat vier legers op de stad aanrukken. Amenkaansche cavalerie is naar Toeng dsjau, bij Peking, gezonden ter beschermim. van de Amerikaansche zending in het district, waar de troepen van Feng zijn geconcen- treerd. AMERIKA EN ZIJN SCHUL- DENAREN. In den loop van een rede in den Ameri- kaanschen Senaat, over de Europeesche schul- den, heeft het lid der commissie voor de con- solidatie der schulden, senator Smoot, als zijn meening weergegeven, dat Frankrijk niet zulke gunstige voorwaarden zou verkriiger als Ifalie. JS Dit was, zeide hij, zijn antwooid aan zeke- re senatoren, die hebben voorspeld, dat dt ratificatie voor de consolideering der Itali- aansche schuid gelijke voorwaarden voor Frankrijk met zich zou brengen. Senator Johnson verklaarde liever gehed van betaling der Italiaansche schulden af tt zien, dan het accoord dat aan dit land \i voorgesteld, goed te keuren. BRAND IN EEN VEEM. In een veem op een kade te Middlesbro is brand uitgebroken. Het veem alsmede het rol- lend materiaal op de kade met den resp. in houd zijn totaal verbrand. De schade wordt begroot op 20.000. Twee stoomschepen hebben door de hitte lichte schade bekomen. DE BEDREIGDE ENGELSCHE LANDHUIZEN. De raadselachtige branden, die in vler maanden tijds niet minder dan negen min of meer bekende landhuizen vernield of ernstig beschadigd hebben, duren nog steeds voor? Woensdag werd brand vastgesteld in drie op geheel verschillende plaatsen gelegen lan<f huizen tegelijk, waarvan een zoo goed alt vernield werd, de twee andere ernstig be schadigd. Men meent ook hier, gelijk bij de andere landhuizen, te doen te hebben met opzettelijke brandstichting, daar een andere oorzaak van deze branden niet bekend is. Het betreurenswaardige van al deze branden is, dat zij niet slechts kostbaarheden en kunst- werken hebben vernietigd of vernield, doch ook tot nog toe reeds dri» menschenleven* hebbaj gekosL MAARSCHE CODRANT. i m

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1926 | | pagina 1