DAGBLAD VOOR ALKA1AAR EN OMSTREKEN.
Uit den Alkmaarschen Head.
19SC.
No. <3
Oonderd aclit ©n fwin%8tc Jaarirsn.
Aboniicmcntsprljs bij voornitbetallns per 3 maanden r2.~, fr. per pest f2.50. Bervljsi.. 5 ct. Adrcrfcnttepr. 25 ct p. regcl, grootcre letters peer ntaatsret
Brieven franco B.T. Boot- en Dandclsdr. tJl Hems. Coster Zoon, Voordam C9. Tel. Administr. No. 3. RcdacUe No. 33.
ZATERDAO
21 MAART
lAnitenlitnd.
Dit tiummer besfaat uit 3 bladen.
Direrienr: O. H. KRAK.
Hoofdredactenr Tj. N. ADEMA.
Hoc kleiner agenda, des te langer verga-
dering. Dat is een stelling, die in Alkmaar
altijd opgaat. Er s. on den ditmaal maar een
twaalfta] punten op het programme der ge-
meentelijke volksvcorstelling en dus was net
ie %oorzien, dat het weer eens een»ouderwet-
sche langdurige raadszitting zou worden.
De agenda zag er doodonschuldig uit.
En in een goed half uur tijds waren dan
ook Ken van de twaalf voorstellen, bijna zon-
der eenige discussie, onder den hamer van
den vcorzitter doorgegleden.
Maarin caude venenum, zouden de la-
tinisten zeggen. Het venijn zat in den staart.
Want aan het einde dezer water en melk-
agenda prijkten twee belangrijke voorstellen
van het college. Als slot van de voorstelling
met voetzoekers en klappertjes werden twee
echte vuurwerkstukken in brand ges.oken en
de aanwezigen werden vergast cp een regen
van fonkelend vernuft, op naar links en rechts
draaiende figuren en op een knaleffect dcor
zware donderbussen, dat niet heeft nagela-
ten ernstigen indruk op de vrij talrijke toe-
schouwers te maken.
Allereerst want dit lijkt ons ongetwij-
feld het voornaamste der behandelde voor
stellen zullen we iets over de besprekin-
gen betreffende de orenbare school voor
Voorbereidend Lager Onderwijs vermelden.
Het is de bekende, druk.bezcchte school in
de Doelenstraat, die wij reeds meermalen be-
keken hebben en waarvan wij zoo nu en dan
!het een en ander hebben medegedeeld.
Het is de kleuterschool, waarin een paar
honderd kleine jongens en me'-sjes huisjes
bouwen, plaatjes knippen, kralen rijgen, tee-
kenen, versjes zingen en bovenal allerlei ge-
zellige spelletjes doen, zoodat niet alleen tal
rijke moeders vcor hun kleinen een prettige
verblijfplaats hebben gevenden, maar den
kindercn zooveel handigheid en elementaire
kenn's bijgebracht wordt. dat zij bij over-
gang naar de groote schooldaar tot de
meest braikbare leerlingen worden gerekend
De school van den aanvang af in par-
ficuliere handen kon zich in dezen tijd van
hooge salarissen en hcoge uitgaven voor leer-
middelen en onderhoud, niet langer staande
houden.
Het ledental was in den loop der jaren
verminderd, het gebouw was verkocht en de
opbrengst werd gele'delijk cpgemaakt, de ge
meentelijke toeslag per leerling was ten ee-
nenmale onvoldoende en zoo moest de tijd
aanbreken, dat men voor de kens gesteld werd
of de deuren te slu'ten, of de school, met alles
wat daaraan vast zat, aan de gemeente voor
verdere exploitatie over te dragen.
dat de bijzendere bewaarscholen door behoud
van de openbare op een grootere gemeentelij-
ke subsidie konden aanspraak maken, toch is
het een feit, dat zender medewerking der Ka-
tholieken de openbare bewaarschool thans
reeds ten doode zou zijn opgeschreven.
Van de Vrijheidsbonders heeft alleen de
heer Bosman een poging tot redding gedaan
hij alleen onderteekende althans het voor-
stel van den heer Kusters terwijl de heer
Ringers, zooals reeds gezegd, tot ae meerder-
heid van B. en W. behoorde, die het finan-
ceele vraagstuk sterker dan het onderwijs-
vraagstuk deden wegen.
Nu map niet on.kend worden, dat het kes-
tenvraagstuk hier een belangrijke rol speel-
de.
Hoewel het voorbereidend Lager Onder
wijs ncg niet wettelijk geregeld is, gevoelden
B. en W dat, wanneer de gemeente de open-
bare bewaarschool als pleegkind zou adoptee-
'en, men ook de bijzordere bewaarscholen te
dtzer stede niet niet een aalmoes zou kunnen
aischepen.
De gedachte der gelijkstelling moest ook
hier tot uiting komen en de heeren Westerhof
en Leesberg bien etonnes de se trouver en
semble kwarren na lang loven en bieden
ten slotte tot de overtu'ging dat men de
school zou kunnen behouden, wanneer voor
elken leerling van de bijzondere voorbereiden-
de school 60 pet. vergoeding gegeven werd
van het bedrag dat een leerling der openbare
bewaarschool de gemeente zou kosten.
De ouders der talrijke leerlingen en de af
deeling Alkmaar yan „Vo'kscnderwijs" be
pleitten het laatste, terwijl Volksonderwijs te
vens de oprichting van een tweede gemeente
lijke bewaarschool verlangde.
Over deze verzeeken is in het college v?n
B. en W. langdurig en heftig ged'scussieerd
en het resultaat daarvan is geweest, dat er
dezer dagen een bijlage verscheen waarin de
meerderheid van het college de burge-
meester en de heeren Thomsen en Ringers
met het oog op de aan de uitveering verbon
den kosten, eenvoudig vcorslelde om niets te
doen.
Om dus de school niet over te nemen en om
ook geen tweede school daarnaast on te rich-
ten.
De heer Kusters is zoo vr'endelijk geweest
er in dbn Raad zijn verwondering over uit te
spreken, dat op deze bijlage geen criliek in de
pers is verschenen.
Dat ligt allerminst aan de redactie maar
alleen aan het feit, dat het practisch onmoge-
lijk was.
Eerst Maandagmkldag, op een tijdstip
waarop plaatsing op groote redactioneele en
technische bezwaren stuitte, werd deze enver-
wachte bijlage ons tcegezonden.
Bovendien was ze, door fouten van den ons
onbekenden gemeen.e-drukker, zoo cnlees-
baar, dat wij ten stadhuize de verduidelijking
moesfen aanvragen, welke correctie ons eers'
Dinsdagmorgen bereikte.
Vandaar dat eerst Dinsdagavond deze be
langrijke bijlage gepubliceerd kon worden en
de gelegenheid ontbrak haar critisch onder
hanclen te nemen.
Evenwel stond de school er Donderdag-
middag alles behalve gunstig vcor en had
het er alien schijn van, dat wederom een on-
zer openbare onderwijsinrichtingen uit de ge
meente zou moeten verdwijnen.
„Volksonderwijs" zend op het laatste
oogehblik nog een adres om op haar behoud
aan te dringen en in den Raad bleek het al
spcedig, dat de sociaal-detrocraten en de
Vrijzinig-democraten n et van plan waren
deze school, uitsluitend ter wille van finan-
cieele bezwaren, ter dood te laten veroordee
len.
Zij kregen huin van onverwachte zijde.
Van den heer Kusters.
En ai willen wij nu arnnemen, dat het niet
de liefde voor de openbare school alleen was,
die dezen geducirea krijger in het strijdperk
deed treden. dat daarnaast op zijn reddings-
bo&'.ngen ook van grcoren iavloed is geweest,
Als de gemeente iets doet kost het al spoe-
dig meer dan wanneer parliculieren het in
handen hebben.
Nu sprak men van volledige gelijkstelling,
kwam men tot een berekening van 72 per
kind eikdacht men z ch binnen afzienbaren
tijd al vijf bewaarscholen met 1000 kinderen
Geen wonder, dat zulke cijfers het de voor-
sianders van. het openbaar onderwijs bijzen-
der moeilijk maakten op volledig behoud van
deze bedreigde school aan te dringen, ook
zelfs toen door het ccmpromis Wesierhof-
Leesberg de vergoeding per leerling der bij
zondere scholen tot 60 pet. teruggebracht
was,
De heer Kusters heeft aangetoond, dat e
een veel eenvoudiger en veel gcedkoopere op-
lossing is te vinden en men mag z ch met ver
wondering afvragen, waarom iets dergelijks
niet door de meerderheid van het college zelf
kon uitgedacht worden.
Hij stelde voor, de school in particuliere
handen te laten, zette een eenvoudige exploi
taiie-reken'ng in elkaar, waarbij het aanta!
leerlingen per klas tot 48 werd opgevoerd en
het maximum schoolgeld verhoogd werd en.
hocus pocus pilatus, nu kostte de school nog
maar 36 per leerling, welk bedrag ook aan
de bijzondere scholen gegeven kon worden,
die tot dusver maar /20 ontvangen.
Zoo kwam men tot een regeling, die bijna
50 pet. goedkooper was dan die welke B en
W hadden berekend.
De heer Kusters stak deze reddingsplank
naar den raad uit, verscheidene drenkelingen
kl amp ten er zich aan vast en even later h ad
het geheele college van B. en W. daarop
plaats genomen.
Op deze redd'ngsplank dreef het onenbare
bewaarschool-onderwijs toen een veilige ha
ven binnen. waarbij de Sociaal-democraten en
Vrijzinnig-democraten nog een vergeefsche
pesring deden het oorspronkelijke minder-
heidsvoorstel Westerhof-Leesberg te redden,
waarvan inmiddels gebleken was, dat de heer
Leesberg, als een oud-cavalerie-paard dat
een trompet hcort, in galop naar zijn frac-
tie-genooten was overgeloopen.
Hoofdzaak is, dat deze druk bezochte open-
bare school behouden is gebleven.
De heer Kusters heeft een salarisregeling
ontworpen, waarvan het totaal (/7200) hoo
ger is dan het totaal der salarissen dat thans
uitbetaald wordt (/6120). Hij rekende
daarbij voor een onaerwijzeres met acte o
1300, terwijl deze reeds in functie is en een
salaris van f 1800 geniet. Verder rekende hij
op twee leerkrachten met acte a. die aan de
school evenwel niet werkzaam zijn.
Wij vertrouwen, dat zijn opzet slechts een
voorloopige was en dat het in alien gevalle
de bedoeling is, geen enkele nu reeds in dienst
zijnde leerkracht minder salaris te geven, dan
waarop zij thans reeds recht heeft.
Wij vernamen met genoegen, dat het
schoolbestuur besloten heeft, thans in functie
te bljjven.
M»t alle waardeering vcor het werk, dat
het zoo lange jaren belangeloos verricht
leeft, met voile respect voor "de groote dien-
sten, die het zoovele ouders in deze gemeente
leeft bewezen, zouden wij toch willen advi-
seeren, het bestuur thans wat uit te breiden,
daaraan wat jongere krachten toe te voegen
en daarin ook 'n arbeidersvertegenwoordiger
of beter nog vertegenwoordigsler een
plaatsje te verleenen.
Dan zal het bestuur meer ddn tot dusver
een afspiegeling ziin van alle groepen der be
volking die van deze school gebruik maken
en spreken wij gaarne als onze verwachting
uit, dat de school evenals zij dat tot dus
ver geweest is -* nog zeer vele jaren een nut
tige en aller svmpathie wegdragendc -iostei-
ling Ml bliikcD
En nu ten slotte een doodsbericht.
De tractortram is overleden.
Zij is nog wel niet h-eelemaal dood, want
wij zagen haar hedenmiddag nog verschei
dene keeren voorbij vliegen, maar"het gezicht
van den conducteur voorspelde regen en
slorm met zeer-weinig opklaring en het zal
wel niet lang meer duren, of de tram heeft
op haar laatste wielen gereden.
r
De mortius nil nisi bene.
Van de dooden niets dan goeds.
Maar we mogen er toch ook nog wel even
iets anders van zeggen, niet alleen, omdat de
tram nog niet dood is, maar ook omdat elk
raadsbesluit van beteekenis hiei steeds even
op de schaal gelegd en gewogen moet wor
den.
Laten wij dan beginnen met iets, wat in-
derdaad niet het voornaamste is, maar ons
inziens toch den dood van deze patient, die
aan ernstige financieele bloed-armoede heeft
geleden, verhaast schijnt te hebben.
De tram was niet wat je noemt „mooi".
Haar vader was een autobuo en haar moe-
der een tramwagen en uit het huwelijk van
deze beiden is een Kindje geboren, dat half
tram en haif r.uto was en tractor genoemd
werd.
Vreemdelingen hebben hun koffertjes op
straat gezei en het met open mond nageke-
ken, als het luid bellend kwam voorbij vlie
gen en men had er in groote letters het
woord ..Tiam" op geschilderd uit vr.es, dat
iemand het anders voor een verhuiswagen
zou aankijken.
Het was een merkwaardigheid van Alk-
van en naar het station, een
bruik gemaakt.
dankbaar ge-
Het is geen wonder, dat de .-.entente voor
dit stadsbelang een offer hecii willen bren-
gen, al heeft alles natuurlijk zijn grenzen en
mag men zich ten slotte afvragen, of het al-
gemeen belang nog tegen de kosten kan op-
wegen.
Die tijd van aarzeling was thans blijkbaar
aangebroken nu voor de tractor, behalve de
reefs vroeger toegestane faciliteiten, nog een
jaarlijksch offer van f 6900 per jaar gevraagd
werd.
Het lijkt ons het zwakke punt in's heeren
Bosman's actie en betoog, dat hij of beter
gezegd de vennootsclUp een bedrag van
f 6900 noodzakelijk ocdeelde, zonder weiken
steun tegen een voortzetting der exploitatie
cnoverkomenlijke bezwaien bestonden en dat
men ten slotte bereid bleek een door B en W
op goed geluk geraamd bedrag van f 2500
te accepteeren.
Dat wekt de gedachte dat de vennootschap
overvraagd heeft en hoewel dit een alge-
meene koopmanseigenschap schijnt te zijn, is
het anderzijds den Raad niet kwalijk te ne
men, dat hij in dit geval wat strakker dan ge-
woonlijk aan de koorden van de beurs heeft
getrokken.
Vermelden wij ten slotte, dat het adres van
bewoners van Koorstraaf en Ritsevoort om
asphalteering aan B. en W. om advies is ge-
zondfe*
Dit is al een stapje vooruit bij de vorige
raadsvergadering toen er in de lijst der inge
komen stukken reeds vcor de behandeling
onder vermeld stond, dat het voor kennisgc-
ving was aangenomen.
De heeren Thomsen en Leesberg zijn voor
asphalteering, dus is er kans, dat er van hun
zijde thans een minderheidsvoorstel is te
wachten.
G^dachjig aan het ..ende desespereerf
niet" en mede aan hei Krebbeskeg-drama,
zullen de volhardende Koorstraat bewoners
ten slotte toch nog wel een succesje' kunnen
behalen.
De door B. en W. voorgestelde subsidie
is ten slotte niet toegekend, wat betreurd mag
worden.
Want nu is er evenmin kans, dat de ge
meente van de reeds gebrachte groote finan-
maar en als de touristen weer in hun eigen j c'€jf]e offers ooit iets t£rug zal ontvangen.
steden, landen en werelddeelen teruggekeerd
waren, spraken zij over Alkmaar niet alleen
als de stad van de kaas, maar ook als de stac
van de tractor.
Er waren er, die ze leuk, typisch en eigen
aardig vonden en het is dan ook grooten-
deals de schuid van de Alkmaarders zelf, dat
dit vervoermiddel in den loop der jaren niet
meer algemeen gewaardeerd is geworden.
Als de heer Westerhof familie van den
trein haalde, en he* station uitkwam, draaide
hij zoo om zijn gasten heen, dat zij de trac
tor niet te zien kregen.
Maar als de burgemeester ioge's kreeg
die van uit zijn woning de tractor toch ver
scheidene malen par dag zouden zien passee-
ren begreep hij heel goed, dat wegmoffe-
len van dit vervoermiddel absoluut onmoge-
lijk zou blijken.
Die paste dan, heel dip'omafiek, weer een
ander redmiddel toe, bracht zijn loge's het
station uit, wees op de tractor en zei: „En
wat zeggen jullie nou van dat leuke tramme-
tje, dat ze hier uitgevonden hebben?"
En dan vond iedereen het leuk en typisch
en „net iets voor Alkmaar" en inderdaad ge-
looven wij ook wel, dat men over het alge
meen heel wat meer waardeering voor ons
stedelijk vervoermiddel had kunnen hebben
dan waarvan ingezetenen over het algemeen
blijk hebben gegeven.
Evenwel, hef uiterlijk is maar bijzaak.
Natuurlijk zouden ook wij liever een mo-
derne eiectrische tram gehad hebben, rriaar
Alkmaar is nu eenmaal in de moeilijke over-
gangojaren, waariii het te groct voor een
servct en te klein voor een tafellaken of om
in tram-termen te blijven te groot voor een
paardentrem en te klein voor een „electrische"
is geworden.
We moesten roeien met de riemen, die we
hebben en dan mag niet ontkend worden, dat
de tractor een practis;he oplossing was ge
bleken.
Trekkracht en onderhoud van dit Fordje
dat een autobus voor 12 personen vertegen-
woord'.gt gaven hier een vervoerscapaci-
teit, die op drukke oogenblikken tot 100 pas-
sa^iers kon opgevoerd worden.
De exploitatie was Toedkooper dan die van
autobussen met dezelfde vervoerscapaciteit
Deze tractor kon vrij voordeelig rijden,
daar de vennootschap de rai's en de remise
van wijlen de paardentram had kunnen over-
nemen.
Zij li?p wel eens uit de rails, maar bleef er
toch meeslal in.
Men wist waar zij reed en hoe zij reed en
ret verkeersgevaar, dat zij veroorzaakte, is
dan ook h°el wat geringer dan het s'raks zal
blijken als verscheidene stads-autobussen
onze straten onveilig maken.
Men heeft de vetgemeste kip geslacht, nog
voor zij in de toekomst wellicht zilveren
eieren zou gaan leggen.
En de aandeelhouders die tot dusver het
voer hebben geleverd, zijn da irdoor voor be
langrijke bedragen gedupeerd geworden.
Wij betreuren de genomen beslissing, niet
het minst omdat zij grootendeels op onzui-
vere gronden werd genomen.
De Soc -Dem. hebben er de arbeidsvoor-
waarden van het personeel in betrokken,
die thans niet den doorslag voor opheffing
van het verkeersmiddel hadden mogen geven
Men wilde minder geven dan gevraagd
was en tegelijkertijd zv/aardere personeels-
verplichtingen opleggen.
Dat was niet logisch en niet billijk.
Wij zullen niet ontkennen dat de arbeids-
voorwaarden veel beter konden zijn, maar
daarom ging het thans niet.
Bovendien is het de groote vraag of het
goede hier niet de vijand van het betere is
geworden.
Zeer juist was de opmerking van den heer
Sietsma, dat een arbeiier meer heeft aan
twintig gulden in werkelijkheid, dan aan vijf-
en-twintig gulden, die hij in theorie moet
verdienen.
Straks staan er zeven gezinnen op straat
die uit louter liefde doodgedrukt werden.
Hadden practische overwegingen de soci
aal-democraten hier niet een andere houding
moeten doen aannemen?
Wij hadden de tractor gaarne een langer en
voorspoediger leven gegund.
Zij maakte de eerste moeilijke jaren door
en het is heelemaal niet te verwonderen, dat
zij er financieel niet te best voorstond.
Wie rijk wil worden moet in Alkmaar geen
tram exploiteeren, en niet overal vindt men
van burgerzin doordrongen ingezetenen als
wijlen de heer Cohen Stuart, die in de jaren
van de paardentram steeds uit eigen zak bij-
paste, wat er te kort kwam.
Een tram in Alkmaar is nu eenmaal geen
winsigevende onderneming en, zoo be-
schouwd, moeten wij hen dankbaar zijn, die
destijds een combiijatie vormden en met ver-
scheidene medeburgers een kapitaaltje bijeen
brachten opdart Alkmaar zijn vervoermiddel
zou kunnen blijven behouden.
De tractor was een stadsbelang, zij maakte
op geregelde tijden vlug vervoer van veel
mensrheri over groote afstanrkn mogelijk en
yeleo hebbec v«s haar diensten, voornamelijk
Der langen Rede kurzur Sinn is, dat de
Raad met 10 tegen 9 s emmen besloten heeft,
aan de stadsiram niet langer subsidie te ver
leenen.
En dat een voorstel van den heer Geels
om f 1000 per jaar te geven om de een of
andere onverklaarbare reden daarna niet in
behandeling is gekomen.
De gevallen beslissing is een stap achter-
uit
Een groeiende stad moet ten slotte haar
tractor in een eiectrische tram zien over-
gaan, maar niet haar vervoermiddel afschaf-
fen zonder er iets ariders vooi in de plaats
te k ijgen.
De katholieken, die in meerderheid de trac
tor hebben "doen vallen slechts de heeren
Kusters en Leesberg hebben daar niet aan
meegedaan verwachten nu een ideaal
stadsvervoer door enkele autobus-onderne-
mingen, en de heer Van Drunen wilde zelfs
met autobussen in zee gaan, wat ons voor
de passagiers nu juist niet aanbevelens-
waariig voorkomt.
Laat men voorzichtig zijn.
Beter een tractor in de hand dan tien auto-
jussen in de lucht, al is het spreekwoord
blijkbaar uitgevonden, toen er nog geen auto
bussen bestonden.
Een bekende onderneming heeft vroeger
een stadsdienst onderhouden enmoeten
opgeven.
Zullen andere ondernemingen het wel kun
nen?
Er zoo niet, zullen zii dan strass ook niet
om subsidie komeh aankloppen?
De tractor rijdt op haar laatste wielen en
dat zal betreurd worden door velen, die voor
lange afstanden en Jjij slecht weer van haar
goede dienslen geprofiteerd hebben.
Wij betwijfelen het, of autobussen haar ge-
heel kunnen vervangen, wij zien in de exploi
tatie daarvan een gevaar voor het verkeer,
een bezwaar voor passagiersvervoer op
drukke oogenblikken en een inislukking, wan
neer de geflieente geen subsidie wil verleenen
Evenwel. men heeft doelbewust op ver-
wijdering van de tractor aangestuurd.
Men zal nu ook de gevoigen van hare op-
heffiag hebben te dragen
DE BRITSCHE STEENKOOL-
IND.USTRIE.
De „Daily Express' meidt, dat in weerwil
van het feit, dat de bijzMderhecien nog niet
vaststaan, de Mijnwerkersfederatie en de
V'erteniging van Mijneigenaars wat de toe
komst oer steenkoohndustrie betreft, op een
tundamenteel punt tot overeenstemming zijn
gekomen. Men streeft naar een kartel en
naar ten comoir.atie, die overtenkomt met de
bestaande syndicaten in de metaalindustrie in
Du:tsehian<i en brankrijk Daarmede zullen
de mijnwerkers hun eisch tot nationalisatk
opgeven, terwijl de werkgevers een zekerc
mate van arbeidetsmedezeggensehap in de
mijnen en van districtscomnussies zuilen toe-
staan, terwijl bepalingen voor algemeene
weivaartsdoeleinaen zuilen worden getroffen
Om -over de overgangsperiode heen te ko-
ren, zal de regeeringssubsidie voor een be-
paalden tijd word:n voortgezet, om geleide-
njk aan te verdwijnen, opctat de hervortnin-
gen in de industrie met zoo weinig mogelijk
wrijvmg plaals kar, hebben.
EEN ZONDERLINGE HOUDING VAN
DE DblibGllt VOLK8RAK1IJ.
\oor de motie van wantrouwen der com-
mumsten stemde ook, ge.ijk gemeld, de frae
tie der Duiisdie Volkspariij. Dit is te opmer-
kelijker. wijl de communisten de Pruisisehe
regeering het vertrouwen ontztgdep, omdai
zij den Volkenbond en de Locarnopolitiek
steunt. De D. P. heeft zich dus in den
landdag uitgesproken tegen de politiek vaii
haar eigen partijleider.
Ook het stemrhen der D -nationalen voor
de motie was een belachelijke komedie, zegt
het Hbl. Immers in de motiveering van de
motie wordt nl. de regeering ook verweten
dat zij tot dusver den ex-keizer 50.000 M
per maand heeft uitbetaa.'d.
DE CHAOS IN CHINA.
Volgens telegrammen uit Kanton zouden
dert.en Russen, waarbij drie mijitaire instruc-
teurs, 24 dezer aan boord van een Russisch
schip zijn gedeporteerd. De regeering van
Kanton heeft haar goedkeuring gehecht aan
de actie van Tsjang Kai Sjek en is den toe-
stand meester.
De spoorwegverbinding tusschen Peking
en Tientsin is nog steeds verbroken. In Peking
heerscht eenige cngerustheid over het berich'i
dat vier legers op de stad aanrukken.
Amenkaansche cavalerie is naar Toeng
dsjau, bij Peking, gezonden ter beschermim.
van de Amerikaansche zending in het district,
waar de troepen van Feng zijn geconcen-
treerd.
AMERIKA EN ZIJN SCHUL-
DENAREN.
In den loop van een rede in den Ameri-
kaanschen Senaat, over de Europeesche schul-
den, heeft het lid der commissie voor de con-
solidatie der schulden, senator Smoot, als
zijn meening weergegeven, dat Frankrijk niet
zulke gunstige voorwaarden zou verkriiger
als Ifalie. JS
Dit was, zeide hij, zijn antwooid aan zeke-
re senatoren, die hebben voorspeld, dat dt
ratificatie voor de consolideering der Itali-
aansche schuid gelijke voorwaarden voor
Frankrijk met zich zou brengen.
Senator Johnson verklaarde liever gehed
van betaling der Italiaansche schulden af tt
zien, dan het accoord dat aan dit land \i
voorgesteld, goed te keuren.
BRAND IN EEN VEEM.
In een veem op een kade te Middlesbro is
brand uitgebroken. Het veem alsmede het rol-
lend materiaal op de kade met den resp. in
houd zijn totaal verbrand. De schade wordt
begroot op 20.000. Twee stoomschepen
hebben door de hitte lichte schade bekomen.
DE BEDREIGDE ENGELSCHE
LANDHUIZEN.
De raadselachtige branden, die in vler
maanden tijds niet minder dan negen min of
meer bekende landhuizen vernield of ernstig
beschadigd hebben, duren nog steeds voor?
Woensdag werd brand vastgesteld in drie op
geheel verschillende plaatsen gelegen lan<f
huizen tegelijk, waarvan een zoo goed alt
vernield werd, de twee andere ernstig be
schadigd. Men meent ook hier, gelijk bij de
andere landhuizen, te doen te hebben met
opzettelijke brandstichting, daar een andere
oorzaak van deze branden niet bekend is. Het
betreurenswaardige van al deze branden is,
dat zij niet slechts kostbaarheden en kunst-
werken hebben vernietigd of vernield, doch
ook tot nog toe reeds dri» menschenleven*
hebbaj gekosL
MAARSCHE CODRANT.
i
m