DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. No. 156 Howtlerd aeht en fwmffgsfe JaarSan? 1926, Ujoimernemfsprjjs bij voornitbetaling per 3 maanden f2.—, fr. per post f2.50. Bewijsn. 5 ct. Adrertentiepr, 25 ct p. regel, grooterc letters naar plafttintfinfe. Brieven franco N.V. Boek- en Handelsdr. tJl Herms. Coster Zoon, Voordam C9, TeL Administr. No. 3. Redactie No. 33. DINSDAG 6 JULI Dit nuramer b'esfaat off 2 Bladen. Directeor: G. H. KRAK. Hoofdredacteur Tj. N. ADEMA. Biiltenland DE FINANCIEELE TOESTAND IN FRANKRIJK. In het rapport der deskundigen, welke ver- /chijning wij gister reeds meldden, worden ingrijpende wijzigingen bij het samenstellen der begrooting aanbevolen, zooals een meer beslissende zeggenschap van den minister van Financien in alle financieele kwesties, aaneming der begrooting voor den aanvang van het financieele jaar en het brengen op be- grootingen van een groot aantal ontvangsten die thans aan verschillende diensten zijn toe- gewezen, en tijdelijk afstand doen door het parlement van zijn bevoegdheid om zelf uit- gaven voor te stellen. Voor consolideering en amortisatie zal het noodig zijn voor het tweede halfjaar 1926 nieuwe ontvangsten tot een bedrag van 2500 millioen en voor 1927 een bedrag van bijna vijf milliard te creeren; voorts zal het invoe- ren van belastingen op het verbruik worden gevraagd, voomamelijk door herziening der douanerechten, alsmede een omzetbelasting en een overdracht belasting op suiker en drank. Verder wordt aanbevolen krachtig te be- zuinigen op de uitgaven, afschaffing van het „carnot de coupons", reorganisatie der direc- te belastingen en successierechten, en vermin- dering der belasting op onroerende goederen Voorts vrijwillige progressieve consolidate der Bons de Defense Nationale. Teneinde de rouleering voor de schatkist op de normale wijze te doen geschieden moet de staat de bevoegdheid hebben 5 milliard aan bons uit te geven. Op buitenlandsche ere dieten zullen drie milliard op het credit ge- bracht worden op rekening van nieuwe voor- schotten aan den staat. De stabiliseering der valuta moet mtreden als de andere aanbeve- lingen in toepassing komen, en wel tegen een waarde van den franc liggende- tusschen den koers volgens het indexcijfer en dien welken de franc practisch op de wisselmarkt heeft. Aanbevelenswaardig daarbij is, een gunstiger franckoers te kiezen dan de tegenwoordige. Ten slotte wordt onverwijlde aanneming van het accoord van Washington aanbevolen en het ten spoedigste sluiten eener overeenkomst tot schuldregeling met Engeland. De wet op „kapitaalvlucht" zou vrij spoedig afgeschaft kunnen worden De bladen twijfelen niet. of Caillaux zal zich voor een groot deel laten leiden door de conclusies van het rapport der experts. Volgens de „Echo de Paris" zal de regee- ring, na van de Kamer een algemeen votum van vertrouwen te hebben verkregen, haar de ncodzakelijke volmacht vragen voor het voort- zetten der onderhandelingen over de regeling der schulden en het voorbereiden der crediet- operaties. Voor de heden aanvangende debatten in het Fransche parlement, welke als een der belangrijkste sedert het einde van den oorlog worden gekenschetst, hebben zich vele inter- pellanten op de desbetreffende lijst laten in- schrijven. Men rekent er daarom op dat deze debatten verscheidene dagen in beslag zullen nemen en eerst in den nacht van Donderdag op Vrijdag zullen eindigen. In de kringen der rechtsche oppositie merkt men een groeiende terughoudendheid op. Paul Peret, de vroegere minister van Fi nancien, heeft zijn voldoening uitgesproken over het rapport der deskundigen. Hij legde er den nadruk op dat bij de saneering der financien van het deskundigenrapport moet worden uitgegaan. De kabinetsraad heeft de verklaring, welke Caillaux vandaag voor de Kamer'zal afleg- gen, goedgekeurd. Het rapport der deskundi gen is in zijn geheel aanvaard. Men wenscht daarvan de algeheele uitvoering. Waarschijn- lijk zal Caillaux in de Kamer een wetsontwerp indienen, waarbij aan de regeering gedurende zes maanden de noodzakelijke volmachten zullen worden gegeven om het financieele program uit te voeren. DE TREINRAMP IN FRANKRIJK. Volgens de eerste bijzonderheden in de Fransche bladen was het Zaterdagavond te gen 8 uuj, toen, even v66r het station Mai- sons-Lafafitte, een geweld'ig lawaai een pa- niek deed ontstaan onder de reizigers in de eerste rijtuigen van den sneltrein Havre— Parijs. De locomotief en de eerste rijtuigen waren omgekanteid door een plotsehnge ontspo- ring. Twee hoofdambtenaren van de spoor- wegmaatschappij, die zich in den trein be- vonden, namen dadelijk maatregelen voor hulpverleening. Te 11 uur, toen het al volkomen donker wa>s, bracht een eerste hulptrein aan het sta tion Saint Lazare van Parijs zeven gedooden en een 40-tal gekwetsten aan. Tezelfdertijd werden nog vier docden uit de overblijfselen te voorschijn ge! aald. Aan de verhalen van geredden cntleent het „Journal" de volgende bijzonderheden van de ramp. Toen de locomotief buiten de rails omgekanteid was (de trein liep met een snel- heid van 99 K.M. per uur) liepen de eerste drie tweed-kl isse-rijtuigen te pletter tegen de machine. De eerste twee weraen op zij ge- worpen en het vierde rijtuig lewam overeind te staan en verpietterde met zijn gewicht het derde. De lste-klasse rijtuigen die volgden, ontspcorden alleen. Ten gevolge van het on weer was de telegrafische verbinding met Maisons-Laaffitte verbroken, waardoor de komst der redders aanzienlijk werd ver- traagd- De lichtgewonden verhaalden, dat zij eerst een lichten schok hadden gevoeld en toen een ontzettenden schok op het oogenblik dat, daar d'e trein Parijs naderde, ieder zich ge- reed maakte voor de aankomst. Te 3 uur in den morgen waren nog slechts 3 dooden herkend; twee gedoode kinderen, een broertje en een zusje van 4 a 5 jaar, wa ren toen nog niet geidentifioeerd. Een der geredden zat in den corridor, ter- wijl zijn vrouw in dte coupe gebleven was. Eensklaps een vreeselijke schok, waardoor hij zich opgetild gevoelde. Hij; was er zonder een schrammetje afgekomen, doch zrjn vrouw Onder de dooden en gewondeo bevinden zich geen Nederlanders. Reizigers, die zich in den verongelukten trein bevonden en eerst 'snachts te Parijs zijn aangekomen, vertellen het volgende. Toen de locomotief was ontspoord en om- gevallen, stortten de drie op haar volgende wagons tweede klasse zich op de machine. De voorste twee Wagons werden ter zijde van den spoordijk geslingerd, een vierde wagon werd door den druk opgetild en verpletterde den derden wagon onder zijn gewicht. De daaropvolgende wagons eerste klasse ont- spoorden alleen, dOch werden niet ernstig beschadigd. De verzengende stoom, die in stralen uit den lekgeslagen ketel der locomotief ontsnap- te, verhoogde de onbeschrijfelijke paniek. De passagiers, die aan den dood waren ontsnapt, hielpen onmiddellijk mede bij het reddings- werk. Tot overmaat van ramp had een hevig on- weer des avonds om zeven uur de telegrafi sche verbinding met Maisons-Laffitte afgesne- den, hetgeen het reddingswerk vertraagd heeft. Toen met het opruimingswerk was begon- nen, bleek aanstonds, dat het aantal der slachtoffers helaas groot was. Weer drie lij- ken werden onder den chaos vandaan ge- haald, doch men zag er nog liggen, die voor- loopig niet bereikt konden worden. Om tien uur 's avonds konden veertig ge- wonden, na in het station van Archeres voor- loopig verbonden te zijn, in een boemeltrein naar Parijs vertrekken. Doch hun reis was een nieuwe beproeving voor hen: de trein moest namelijk, ook in deze omstandigheden, aan elk station stoppen. En toen om half twaalf 'snachts eindelijk het station St. La zare bereikt was, bleek het, dat vier der ge- wonden de lugubere reis niet hadden door- staan en onderweg bezweken waren. Tct een verslaggever van het „Journal" zei de heer Leroux, directeur-generaal der staatsspoorwegen, die met zijn kraag op be- zig was het reddi-ngswerk tie leiden: „Voor ens was het ongeluk slechts een vrij hevige schok; de snelheid van den trein was nor- maal: op die plaats 90 K.M. Wat de juiste oorzaak is? Het is blijkbaar onmogelijk, dit reeds thans vast te stellen. Het was noodig, een apparaat aan de hoofdlijn te repareeren, zoodat de treinen over de ceintuurlijn moesten rijden. Deze omweg maakt een boclit, en op de plek, waar zich de wissel bevindt, waarover dte trein d\e bocht moest ingaan, heeft de ontsporing plaats gehad. Had d'e machinst zijn gang moeten verminderen? heeft er een verzakking van den weg plaats gehad door het onweer, dat hier den geheelen middag geduurd heeft? Het onderzoek zal't moeten uitwijzen. In ieder geval is de aan- wezigheid op de locomotief van den chef- machinst Manoel, die op grond van het regle- ment belast is met de algemeene surveillance, voor mij een waarborg, dat er geen onvoor- zichtigheid is begaan." HET TWEEDE SPOORWEGONGELUK IN FRANKRIJK. De treinbotsing bij Vigneux, die anderhalf uur later plaats had dan de ramp bij Acheres, en in hetzelfde departement Seine-et-Oise, had een heel wat minder noodlottig verloop. De bladen melden daaromtrent, dat een goederentrein op het station werd aangere- d'en door een personentrein van Montgeron naar Parijs. De locomotief van den personen trein ontspcorde en van den goedrentrein wer den vier wagons uit de rails geworpen. Tien passagiers van den personentrein, de machinist en de hoofdconducteur, werden licht gewond. Het blijkt, dat den machinist bij zijn ver- trek een speciale dienstorder is medegege- ven, waarin hem werd opgedragen, onder bepaalde omstandigheden langzaam te rij- dten, zulks in verband met het onweer, dat boven de lijn had gewoed. Uit de resultaten van het voorloopig onderzoek schijnt men te moeten opmaken, dat hij zich hieraan niet heeft gehouden. HET GESCHIL IN DE BRITSCHE MIJNINDUSTRIE. De „Datly Chronicle" is in staat de voor- waarden mede te deelen, waarop de leiders der mijnwerkers bereid zouden zijn te advi- seeren tot de hervatting van het werk gedu rende een „wapenstilstand" van zes maam den. Deze houden in lo. Dat de regeering waarborgen zal ge ven voor de onmiddellijke instelling van een national bureau onder openbare controle voor den verkoop van kolen, zoowel in het binnen- als in het buitenland en van gemeen- telijke instellingen voor den verkoop van kolen in het klein, alsmede voor het uitschrij-^ ven van leeningen overeenkomstig de Trade' Facilities Act voor de bevordering en verbe- •wing van het kolenvervoer per spoor 2o. Dat een speciale commissie van mijn werkers onder leiding van een neutraal voor- zitter zal worden imgesteld om behulpzaam te zijin bij de uitvoering van bovenstaande re geling en daarvan geregeld rapport: utt te hrengen. 3o. Dat de mijnwerkersloonen gedurende de reorganisatie zullen gehandhaafd blijven op de hoogte, welike zij v66r het conflict hadden bereikt. 4o. Dat de geheele loonkwestie na zes maanden opnieuw ter sprake zal wordien ge- bracht en zal worden bezien in het hcht der reorganisatie gedurende deze periodte. Toen Lordl Cecil gisteravond dte tweede le- zrng van het wetsontwerp betreffendte dte ko- lenmijnen in het Hoogerhuis inidiendte, be- toogde hij nacfrukkelijk, dat het ontwerp een tijdelijlfe noodmaatregel was, die geen bin- den d karakter dtroeg, en geen inbreuk maakte op het beginsel van den 7-urigen werkdag. Hij zeide, dat het probleem, hetwelk moest worden overwonnen, hierop neerkwam, dlat men de mijn-industrie moest in stand hou den. Hij gelooft, dat het economised bezwaar tegen dte verlenging van het aantal werkuren in sommige opzichten overdreven is. Het zou eene fout zijn, het wetsontwerp als het ge heele politieke program der regeering te be- schouwen. Het is slechts een deel van die po litick, en de voorstellen dter kolen-commissie zullen geheel ten uitvoer worden gebracht met uitzondtering van de nationaliteit der royalties en den gemeentelijken handel. De regeering is bezig, dteze laatste kwestie zeer zorgvuldig te overwegen. Cecil was van mee- ning, dat er in vele gevallen eene sterke reden was voor fusie der mijnen, en dat dit eene aanzienlijke besparing in dte arbeidskosten zou teweeg brengen. Gok keurde hij het voor- stel der commissie goed aangaande de ver- koops-agentschappen, wanneer er iets be- langrijks verricht kon worden. Cecil klaagde over den negatieven aard van de politiek der oppositie. Hij voegde er bij, dlat de regeering ten alien tijde bereid was, het werk van ondterhandteling en bemid- deling te hervatten. MAAR COOK WIL NIETi 't'" ONDERHANDELEN. In een rede te Widhes verklaardte de secre- taris der Britsche mijmwerkersfederatie, Cook, dat, wanneer de mijmwenkers tot den acht- urendag zouden willeo terugkeeren, zij te- vens een nieuwen secretaris zoudten moeten aanstellen. Baldwin, zoo zeidte Cook vervolgens, heeft het schip des vredes schipbreuk doen l'ijdten op de klip van den achfurendag. Waarom doet Baldwin, als hij meent de natie achter zich te hebben, geen beroep op de natie? Baldwin heeft Cook gezegd, verklaarde deze, dat niet alleen de loonen der mijnwerkers verlaagd moeten worden, doch dat ook de loonen van alle andtere "arbeiders moeten dalen, wiil Groot-Brittannie zijh welVaart herwinnen. Cook verklaarde ten slotte, dat er niet on- derhandteld zal worden over de voorwaarden voor een oplossing, zoolang dte achturen- wet niet is ingetrokkep. DE STAKING IN DE ANTWERPSCHE HAVEN. De staking der havenarbeiders is alge meen. Er heerscht-volkomen rust. Aan het slot eener bijeenkomst van de le- den der Maritieme Federatie werd besloten in geen geval toe te geven. Voorts werd beslo ten heden niet aan, de bijeenkomst der geschil- lencommissie deel te nemen. Tengevolge van de staking is de stoom- bootdienst Harwich-Aptwerpen van de North Eastern naar Zeebrugge verlegd. De „Belgenland" van de Red Star Line is oistermiddag te Antwerpen aangekomen. Daar er geen overeenstemming is tusschen de maatschappij en de havenarbeiders, zal de boot tot nader order niet gelost worden. De voormannen zijn soJidair met de sta- kers. Verscheidene patroons hebben loonsver- hoogingen aangeboden alleen voor het lossen van kolen. Het aanbod werd evenwel niet aanvaard. De vakvereeniging heeft gewei- gerd een uitzondering te maken voor het los sen en laden van kolen. De stagnatie in de haven is groot. Er wachten 27 schepen op de reede, terwijl er 15 te Vlissingen zijn aangekomen. In verband met de staking in de haven van Antwerpen heeft de werkgeversfederatie be sloten, dat geen onderhandelingen zullen worden hervat, zoolang de havenarbeiders den arbeid niet weder zullen hebben opgeno- men. De federatie verklaart, dat het nutteloos is een nieuw accoord te sluiten, indien de vroegere overeenkomsten door de arbeiders niet worden gerespecteerd. De, meetings der arbeiders zijn zeer heftig en vaak begeleid van gejouw tegen de leiders, die hun mannen niet meer in de hand schijnen te hebben. De voorloopige regelingen, die met betrek- king tot de staking der havenarbeiders waren getroffen, zijn te niet gedaan. De communis- ten hebben een groot aantal pamfletten ver- spreid, waarin den havenarbeiders verweten wordt, dat zij hun Britsche kameraden verra- den door steenkool te laden, welke voor Enge land bestemd is, en waarin er op wordt aan- gedrongen, dat zij hiermede zullen ophouden. De havenarbeiders tean Rouaan en Gent hebben aan de dokwerkers te Antwerpen me- degedeeld, dat zij ook in staking zouden gaan- DE WERKTIJDEN DER ENGELSCHE EN DUTTSCHE MIJNWERKERS. Aan de opening van de algemeene verga- dering van de mijnwerkers, welke gisted te Saarbrucken plaats hada, ging Zondag dte rijksconferentie der Duitsche mijnwerkers vooraf, ged'urendte welke de secretaris der mijnwerkere-internationale, Frank Hodges, zijn denkbeelden over een internationale rege ling van de kolen-industrie, zooals hij die reeidse herhaaldtelijk in het openbaar heeft uit- eengezet, opnieuw ontwikkelde. Hodges gaf een overzicht van den toestand der Engelsche mijn-industrie en steldte voor, dat de Duitschers den werktijd zullen Inkor- ten als middel om een einde te maken aan de Engelsche kolenstaking. Dit voorstel stuitte echter bij dte Duitsche mijnwerkersafgevaardigden op emstige be- zwaren. Hodges wees er op, dat het voor- naamste argument der Britsche regeering en der mijnengenaars voor het verlengen van den werktijd, de toestand in Duitschland is. Het is ,aldus Hodges, een volkomen ver- keerde tactiek, dat men op het oogenblik in Engeland een langeren werktijd' wil invoeren dan in Duitschland bestaat. Hij stelde voor, dat de Duitsche werktijd1 zou worden gelijk gemaakt aan dien in Engeland. Mocht dit on- mogielijk zijn, dan moet men beproeven, een c'mpromis tusschen de beide werktijden tot stand te brengen. Men kan b.v. den Duitschen werktijd met een kwartier verkorten en den Engelschen werktijd met een kwartier verlen gen. De daarop volgende discussie toonde aan, dat de Duitsche afgevaardigden het niet eens waren met de uiteenzettingen van Hodges. Wel waren alien er van overtuigd, dat een internationale regeling van dte kolen-industrie een noodzakelijkheid is. Daarentegen wees men er op, dat de werktijden in Duitschland en Engeland niet zonder meer met elkaar vergeleken kunnen worden. In Duitschland wordt de tijd, die benoodigd is om naar de arbeidsplaats te gaan en in de mijn af te da len, bij den werktijd gerekend. Dit is in En geland niet het geval. Volgens de opvatting van de Duitsche afgevaardigden is op het oogenblik de werktijd in Duitschland en En geland ongeveer gelijk. DE BEWEGING VOGR AUTONOMIE IN DEN ELZAS. Het „Journal" meldt uit Straatsburg, dat de Elzasser katholieke parten een motie heeft aangenomen, waarbij onder handhaving der eischen inzake decentralisatie het autono- misme beslist van de hand wordt gewezen. D'E N IEUWE LOON AAINIBIEDINGEN De mijneigenaars van Schotland, het ge- bied van Bristol, Yorkshire en Warwickshi re, hebben thans nieuwe loon-aanbiedingen bekend gemaakt, welke alle handhaving van dte loonen voor dte staking inhouden in ruil voor een langeren werkdag. Een half millioen mannen zijn betrokken bij deze aanbiedingen. In .andtere streken zullen de loonaanbiedingen gedurende dteze week bekend worden ge maakt. Men verwacht, dat Donderdag, a is wanneer het ontwerp waarschijnlijk wet zal worden, aan ongeveer 3/4 millioen mijnwer kers zal zijn aangeboden te werken tegen de oude loonen met een werkdag van 1 uur lun ger. Intusschen blijven de mijnwerkersleidters er bij de mannen op aandringen, te weigeren, weder aan het werk te gaan, tot hunne eischen volledig zijn ingewilligd, welke zijn geerte vermindering der loonen, geene ver- meerdering van het aantal werkuren en geene districts-overeenkomsten. HET NOODWEER IN ZUiD-OOST EUROPA. Het is noodweer geweest in Zuid-Oost-Eu- ropa, in de ergste beteekenis van het woord. Onweders en wolkbreuken hebben overstroo- mingen veroorzaakt, die bruggen en spoorwe- gen hebben weggespoeld, duizenden hectaren vruchtbaar land onder water hebben gezet, en, wat het ergste is, honderden menschen het leven hebben gekost. Vooral in Joegoslavie en Roemenie heeft de ramp een omvang aangenomen, die, nu er nadere berichten worden ontvangen, ontzet- tend blijkt te zijn. In Joegoslavie zijn niet minder dan vijftig personen door den bliksem fedood. Tallooze steden en dorpen, w.o Jausenburg in Roemenie, Nisj, Pirot, Zari- brod en Neusatz in Joegoslavie, staan onder water. In laatstgenoemd land zijn, zooals ge- meld, meer dan honderd personen om het le ven gekomen, in Roemenie telt men reeds 209 slachtoffers. De regeering heeft een voorloopig crediet van 1.200.000 dinar voor de hulpactie toege- staan. STORM EN ONWEER IN FRANKRIJK. Onweders hebben Zondag in het bijzondter in het departement van Seine en Oise aan zienlijke schade aangericht. Verschillende plaatsen staan onder water. Door den blik sem zijn verscheidene branden ontstaan. Een pesoon werd gedood en verscheidene gewond. Groote sohade is, naar voorts gemeld wordt, vooral aangericht in de omgeving van Pontoise. Alle verbindingen zijn daar verbro ken. Troepen zijn ter assistentie vertrokken. De „Petit Parisien" schat de waarde alleen reeds in het arrondissement Ecouen op tien millioen francs. Wel zeer is de vallei van de Viosue bij Pon toise geteisterd door het water. De Parijsche bladen geven de volgende bijzonderheden over de ramp, die Zaterdagavond inzette met een hevig onweer. De lijn ParijsDieppe was weldra over- stroomd. De te velde staande oogst werd ver- nield'. Het water stroomde de fabrieksovena binnen. De electrische stroom werd afgesne- den. Vooral te Econen is de schade ontzaglijk. Het water, de storm en de bliksem werkten samen, om er alles te vernielen. Eeuwenoude populieren werden dwars over den weg ge slingerd. Te Moiselles moesten alle huizen ontruimd worden. Vele paarden verdronken daar. Een kleine beek, de Rosne, kreeg in en- kele uren de kracht van een bergstroom, en sleurde alles mede wat zij op haar weg ont- moette. Op het dak van een huis bij Sarcelles moest een gezin vijf uur Jang in het noodweer zit- ten eer redding opdaagde. Te Sarcelles zelf vormde de Rosne een meer van 150 M. breed- te, en overstroomde o. a. de bakkerijen, zoo dat brood uit de omgeving moest worden aangevoerd. Te Moiselles, waar de toestand het ergst is, en waar volgens de jongste berichten ver scheidene huizen zijn ingestort, kwaraen ook eenige persoonlijke ongelukken voor. Een boerin werd van haar hooikar afgeslingerd en ernstig gewond. Een jeng meisje, dat be zig was de kippen te voeren, werd door een omstortenden muur meegsleurd; men vreest voor haar leven. Een landarbeidter werd dood in een ingestorte hut gevonden. HET SLECHTE WEER IN ZWITSER- LAND. Een hevig onweer heeft een groot deel van den oogst op den Zwitserschen oever van het meer van Geneve verwoest. De Duitsche gezant te Bern, dr. Muller, heeft voor de slachtoffers van het slechte weer in de Zwitsersche Jura, 1000 francs ms- geven. DE GVERSTROOMINGEN IN JOEGO-SLAVIe. In Midden-Servie is het water der zijri-1 vieren van de Donau eenigszins gedaald. In het Morawagebied nemen de overstroo- mingen ernstiger afmetingen aan, zoodat do dienst op de Simplon-Orientbaan ernstig ia gestoord. STAAT VAN BELEG TE SJANTOENG. De provinciale regeering van Sjantoeng heeft alle Chineesche nieuwsbladen verboden eenige mededeeling, die niet door de regee ring zelf is goedgekeurd1, te publiceeren be- treffende een leening, die de regeering wenscht op te nemen op de garantie van de inkomsten der zoutbelasting in Sjantoeng. Do inspecteur van de gabelle te Peking heeft aan de afdeeling Sjantoeng bevel gege ven de leening niet te erkennen en te waar- schuwen, dat deze onwettig is. Doch deze me dedeeling is slechts gepubliceerd in een der Engelsche bladen te Peking. De provinciale regeering van Sjantoeng heeft den staat van beleg afgekondigd en oefent een zeer strenge censuur uit. t MUSSOLINI'S BEZUINIGINGSMAAT- - REGELEN. De meeste dagbladen hebben zich neerge- legd bij Mussolini's besluit nopens de bezni- nigingen en zijn sedert Vrijdag verschenen in edities van zes pagina's. De wijngaardeniers zijn niet bijster te spreken g0r de nieuwe verordening, daar zij, een gro^t gedeelte van hun wijnoogst dit jaar moeten afstaan voor de productie van alco hol, welke zal moeten dienen. ter vervan- ging van benzine in automobielen. De prefect van Rome waarschuwt de wijnbouwers in La- tium tegen het ontduiken van dit voorschrift,' a'angezien zij kans hebben een bezoek te krij- gen van belastingambtenaren. Mussolini die er weder een portefeuille bij heeft gekregen, zijn zesde reeds, n.l. die der „arbeidsfederaties" heeft thans het voomemen te kennen gegeven om aan den eerstvolgenden kabinetsraad (waarin hij dus in zesvoudige functie aanwezig zal zijnf voor te stellen, dat er geen personeel bij de openbare diensten meer zal worden aange- steld. FABRIEKSBRAND. Gistermorgen is in 'n rubberfabriek te An- derlecht, bij Brussel, brand ontstaan, welke naar de belendende lederfabriek oversloeg. Eerst nadat de brand vijf ur onafgebroken had gewoed, gelukte het den brandweerlieden het vuur te dooven. Alleen de muren der ge- bouwen staan nog overeind; de fabrieken zijn geheel uitgebrand. De schade bedraagt min- stens 2yt> millioen francs. De oorzaak van den brand is onbekend. HET BUITENLANDSCH GRAAN r-, IN FRANKRIJK. Den molenaars is voorgeschreven hun voor- radon buitenlandsch- en binnenlandsch graan voor 8 Juli aan te geven; alleen het buiten landsch broodkoren dat in minimumhoeveel- heden van 50 centenaars wordt gei'mporteerd, is vrijgesteld van douanerechten. De regee ring zal dte boeken controleeren, waaruit blijkt hoeveel buitenlandsch graan de molens is binnen gegaan en hoeveel meel er uit is geko men. NOODWEER IN DUITSCHLAND. Zondagnamiddag en des nachts is Koburg en omgeving door een vreeselijk noodweer zwaar geteisterd. Hevige stortregens, die meermalen het karakter van wolkbreuken hadden, richtten zware schade aan. De stra ten van Koburg werden biina alle over AARSCHE

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1926 | | pagina 1