DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
No. 156
Howtlerd aeht en fwmffgsfe JaarSan?
1926,
Ujoimernemfsprjjs bij voornitbetaling per 3 maanden f2.—, fr. per post f2.50. Bewijsn. 5 ct. Adrertentiepr, 25 ct p. regel, grooterc letters naar plafttintfinfe.
Brieven franco N.V. Boek- en Handelsdr. tJl Herms. Coster Zoon, Voordam C9, TeL Administr. No. 3. Redactie No. 33.
DINSDAG
6 JULI
Dit nuramer b'esfaat off 2 Bladen.
Directeor: G. H. KRAK.
Hoofdredacteur Tj. N. ADEMA.
Biiltenland
DE FINANCIEELE TOESTAND
IN FRANKRIJK.
In het rapport der deskundigen, welke ver-
/chijning wij gister reeds meldden, worden
ingrijpende wijzigingen bij het samenstellen
der begrooting aanbevolen, zooals een meer
beslissende zeggenschap van den minister
van Financien in alle financieele kwesties,
aaneming der begrooting voor den aanvang
van het financieele jaar en het brengen op be-
grootingen van een groot aantal ontvangsten
die thans aan verschillende diensten zijn toe-
gewezen, en tijdelijk afstand doen door het
parlement van zijn bevoegdheid om zelf uit-
gaven voor te stellen.
Voor consolideering en amortisatie zal het
noodig zijn voor het tweede halfjaar 1926
nieuwe ontvangsten tot een bedrag van 2500
millioen en voor 1927 een bedrag van bijna
vijf milliard te creeren; voorts zal het invoe-
ren van belastingen op het verbruik worden
gevraagd, voomamelijk door herziening der
douanerechten, alsmede een omzetbelasting
en een overdracht belasting op suiker en
drank.
Verder wordt aanbevolen krachtig te be-
zuinigen op de uitgaven, afschaffing van het
„carnot de coupons", reorganisatie der direc-
te belastingen en successierechten, en vermin-
dering der belasting op onroerende goederen
Voorts vrijwillige progressieve consolidate
der Bons de Defense Nationale.
Teneinde de rouleering voor de schatkist
op de normale wijze te doen geschieden moet
de staat de bevoegdheid hebben 5 milliard
aan bons uit te geven. Op buitenlandsche ere
dieten zullen drie milliard op het credit ge-
bracht worden op rekening van nieuwe voor-
schotten aan den staat. De stabiliseering der
valuta moet mtreden als de andere aanbeve-
lingen in toepassing komen, en wel tegen een
waarde van den franc liggende- tusschen den
koers volgens het indexcijfer en dien welken
de franc practisch op de wisselmarkt heeft.
Aanbevelenswaardig daarbij is, een gunstiger
franckoers te kiezen dan de tegenwoordige.
Ten slotte wordt onverwijlde aanneming van
het accoord van Washington aanbevolen en
het ten spoedigste sluiten eener overeenkomst
tot schuldregeling met Engeland. De wet op
„kapitaalvlucht" zou vrij spoedig afgeschaft
kunnen worden
De bladen twijfelen niet. of Caillaux zal
zich voor een groot deel laten leiden door de
conclusies van het rapport der experts.
Volgens de „Echo de Paris" zal de regee-
ring, na van de Kamer een algemeen votum
van vertrouwen te hebben verkregen, haar de
ncodzakelijke volmacht vragen voor het voort-
zetten der onderhandelingen over de regeling
der schulden en het voorbereiden der crediet-
operaties.
Voor de heden aanvangende debatten in
het Fransche parlement, welke als een der
belangrijkste sedert het einde van den oorlog
worden gekenschetst, hebben zich vele inter-
pellanten op de desbetreffende lijst laten in-
schrijven. Men rekent er daarom op dat deze
debatten verscheidene dagen in beslag zullen
nemen en eerst in den nacht van Donderdag
op Vrijdag zullen eindigen. In de kringen der
rechtsche oppositie merkt men een groeiende
terughoudendheid op.
Paul Peret, de vroegere minister van Fi
nancien, heeft zijn voldoening uitgesproken
over het rapport der deskundigen. Hij legde
er den nadruk op dat bij de saneering der
financien van het deskundigenrapport moet
worden uitgegaan.
De kabinetsraad heeft de verklaring, welke
Caillaux vandaag voor de Kamer'zal afleg-
gen, goedgekeurd. Het rapport der deskundi
gen is in zijn geheel aanvaard. Men wenscht
daarvan de algeheele uitvoering. Waarschijn-
lijk zal Caillaux in de Kamer een wetsontwerp
indienen, waarbij aan de regeering gedurende
zes maanden de noodzakelijke volmachten
zullen worden gegeven om het financieele
program uit te voeren.
DE TREINRAMP IN FRANKRIJK.
Volgens de eerste bijzonderheden in de
Fransche bladen was het Zaterdagavond te
gen 8 uuj, toen, even v66r het station Mai-
sons-Lafafitte, een geweld'ig lawaai een pa-
niek deed ontstaan onder de reizigers in de
eerste rijtuigen van den sneltrein Havre—
Parijs.
De locomotief en de eerste rijtuigen waren
omgekanteid door een plotsehnge ontspo-
ring. Twee hoofdambtenaren van de spoor-
wegmaatschappij, die zich in den trein be-
vonden, namen dadelijk maatregelen voor
hulpverleening.
Te 11 uur, toen het al volkomen donker
wa>s, bracht een eerste hulptrein aan het sta
tion Saint Lazare van Parijs zeven gedooden
en een 40-tal gekwetsten aan. Tezelfdertijd
werden nog vier docden uit de overblijfselen
te voorschijn ge! aald.
Aan de verhalen van geredden cntleent het
„Journal" de volgende bijzonderheden van
de ramp. Toen de locomotief buiten de rails
omgekanteid was (de trein liep met een snel-
heid van 99 K.M. per uur) liepen de eerste
drie tweed-kl isse-rijtuigen te pletter tegen de
machine. De eerste twee weraen op zij ge-
worpen en het vierde rijtuig lewam overeind
te staan en verpietterde met zijn gewicht het
derde. De lste-klasse rijtuigen die volgden,
ontspcorden alleen. Ten gevolge van het on
weer was de telegrafische verbinding met
Maisons-Laaffitte verbroken, waardoor de
komst der redders aanzienlijk werd ver-
traagd-
De lichtgewonden verhaalden, dat zij eerst
een lichten schok hadden gevoeld en toen een
ontzettenden schok op het oogenblik dat,
daar d'e trein Parijs naderde, ieder zich ge-
reed maakte voor de aankomst.
Te 3 uur in den morgen waren nog slechts
3 dooden herkend; twee gedoode kinderen,
een broertje en een zusje van 4 a 5 jaar, wa
ren toen nog niet geidentifioeerd.
Een der geredden zat in den corridor, ter-
wijl zijn vrouw in dte coupe gebleven was.
Eensklaps een vreeselijke schok, waardoor hij
zich opgetild gevoelde. Hij; was er zonder
een schrammetje afgekomen, doch zrjn
vrouw
Onder de dooden en gewondeo bevinden
zich geen Nederlanders.
Reizigers, die zich in den verongelukten
trein bevonden en eerst 'snachts te Parijs
zijn aangekomen, vertellen het volgende.
Toen de locomotief was ontspoord en om-
gevallen, stortten de drie op haar volgende
wagons tweede klasse zich op de machine.
De voorste twee Wagons werden ter zijde van
den spoordijk geslingerd, een vierde wagon
werd door den druk opgetild en verpletterde
den derden wagon onder zijn gewicht. De
daaropvolgende wagons eerste klasse ont-
spoorden alleen, dOch werden niet ernstig
beschadigd.
De verzengende stoom, die in stralen uit
den lekgeslagen ketel der locomotief ontsnap-
te, verhoogde de onbeschrijfelijke paniek. De
passagiers, die aan den dood waren ontsnapt,
hielpen onmiddellijk mede bij het reddings-
werk.
Tot overmaat van ramp had een hevig on-
weer des avonds om zeven uur de telegrafi
sche verbinding met Maisons-Laffitte afgesne-
den, hetgeen het reddingswerk vertraagd
heeft.
Toen met het opruimingswerk was begon-
nen, bleek aanstonds, dat het aantal der
slachtoffers helaas groot was. Weer drie lij-
ken werden onder den chaos vandaan ge-
haald, doch men zag er nog liggen, die voor-
loopig niet bereikt konden worden.
Om tien uur 's avonds konden veertig ge-
wonden, na in het station van Archeres voor-
loopig verbonden te zijn, in een boemeltrein
naar Parijs vertrekken. Doch hun reis was
een nieuwe beproeving voor hen: de trein
moest namelijk, ook in deze omstandigheden,
aan elk station stoppen. En toen om half
twaalf 'snachts eindelijk het station St. La
zare bereikt was, bleek het, dat vier der ge-
wonden de lugubere reis niet hadden door-
staan en onderweg bezweken waren.
Tct een verslaggever van het „Journal"
zei de heer Leroux, directeur-generaal der
staatsspoorwegen, die met zijn kraag op be-
zig was het reddi-ngswerk tie leiden: „Voor
ens was het ongeluk slechts een vrij hevige
schok; de snelheid van den trein was nor-
maal: op die plaats 90 K.M. Wat de juiste
oorzaak is? Het is blijkbaar onmogelijk, dit
reeds thans vast te stellen. Het was noodig,
een apparaat aan de hoofdlijn te repareeren,
zoodat de treinen over de ceintuurlijn
moesten rijden. Deze omweg maakt een boclit,
en op de plek, waar zich de wissel bevindt,
waarover dte trein d\e bocht moest ingaan,
heeft de ontsporing plaats gehad. Had d'e
machinst zijn gang moeten verminderen?
heeft er een verzakking van den weg plaats
gehad door het onweer, dat hier den geheelen
middag geduurd heeft? Het onderzoek zal't
moeten uitwijzen. In ieder geval is de aan-
wezigheid op de locomotief van den chef-
machinst Manoel, die op grond van het regle-
ment belast is met de algemeene surveillance,
voor mij een waarborg, dat er geen onvoor-
zichtigheid is begaan."
HET TWEEDE SPOORWEGONGELUK IN
FRANKRIJK.
De treinbotsing bij Vigneux, die anderhalf
uur later plaats had dan de ramp bij Acheres,
en in hetzelfde departement Seine-et-Oise, had
een heel wat minder noodlottig verloop.
De bladen melden daaromtrent, dat een
goederentrein op het station werd aangere-
d'en door een personentrein van Montgeron
naar Parijs. De locomotief van den personen
trein ontspcorde en van den goedrentrein wer
den vier wagons uit de rails geworpen.
Tien passagiers van den personentrein, de
machinist en de hoofdconducteur, werden
licht gewond.
Het blijkt, dat den machinist bij zijn ver-
trek een speciale dienstorder is medegege-
ven, waarin hem werd opgedragen, onder
bepaalde omstandigheden langzaam te rij-
dten, zulks in verband met het onweer, dat
boven de lijn had gewoed. Uit de resultaten
van het voorloopig onderzoek schijnt men te
moeten opmaken, dat hij zich hieraan niet
heeft gehouden.
HET GESCHIL IN DE BRITSCHE
MIJNINDUSTRIE.
De „Datly Chronicle" is in staat de voor-
waarden mede te deelen, waarop de leiders
der mijnwerkers bereid zouden zijn te advi-
seeren tot de hervatting van het werk gedu
rende een „wapenstilstand" van zes maam
den. Deze houden in
lo. Dat de regeering waarborgen zal ge
ven voor de onmiddellijke instelling van een
national bureau onder openbare controle
voor den verkoop van kolen, zoowel in het
binnen- als in het buitenland en van gemeen-
telijke instellingen voor den verkoop van
kolen in het klein, alsmede voor het uitschrij-^
ven van leeningen overeenkomstig de Trade'
Facilities Act voor de bevordering en verbe-
•wing van het kolenvervoer per spoor
2o. Dat een speciale commissie van mijn
werkers onder leiding van een neutraal voor-
zitter zal worden imgesteld om behulpzaam
te zijin bij de uitvoering van bovenstaande re
geling en daarvan geregeld rapport: utt te
hrengen.
3o. Dat de mijnwerkersloonen gedurende
de reorganisatie zullen gehandhaafd blijven
op de hoogte, welike zij v66r het conflict
hadden bereikt.
4o. Dat de geheele loonkwestie na zes
maanden opnieuw ter sprake zal wordien ge-
bracht en zal worden bezien in het hcht der
reorganisatie gedurende deze periodte.
Toen Lordl Cecil gisteravond dte tweede le-
zrng van het wetsontwerp betreffendte dte ko-
lenmijnen in het Hoogerhuis inidiendte, be-
toogde hij nacfrukkelijk, dat het ontwerp een
tijdelijlfe noodmaatregel was, die geen bin-
den d karakter dtroeg, en geen inbreuk maakte
op het beginsel van den 7-urigen werkdag.
Hij zeide, dat het probleem, hetwelk moest
worden overwonnen, hierop neerkwam, dlat
men de mijn-industrie moest in stand hou
den. Hij gelooft, dat het economised bezwaar
tegen dte verlenging van het aantal werkuren
in sommige opzichten overdreven is. Het zou
eene fout zijn, het wetsontwerp als het ge
heele politieke program der regeering te be-
schouwen. Het is slechts een deel van die po
litick, en de voorstellen dter kolen-commissie
zullen geheel ten uitvoer worden gebracht
met uitzondtering van de nationaliteit der
royalties en den gemeentelijken handel. De
regeering is bezig, dteze laatste kwestie zeer
zorgvuldig te overwegen. Cecil was van mee-
ning, dat er in vele gevallen eene sterke reden
was voor fusie der mijnen, en dat dit eene
aanzienlijke besparing in dte arbeidskosten
zou teweeg brengen. Gok keurde hij het voor-
stel der commissie goed aangaande de ver-
koops-agentschappen, wanneer er iets be-
langrijks verricht kon worden.
Cecil klaagde over den negatieven aard
van de politiek der oppositie. Hij voegde er
bij, dlat de regeering ten alien tijde bereid
was, het werk van ondterhandteling en bemid-
deling te hervatten.
MAAR COOK WIL NIETi 't'"
ONDERHANDELEN.
In een rede te Widhes verklaardte de secre-
taris der Britsche mijmwerkersfederatie, Cook,
dat, wanneer de mijmwenkers tot den acht-
urendag zouden willeo terugkeeren, zij te-
vens een nieuwen secretaris zoudten moeten
aanstellen.
Baldwin, zoo zeidte Cook vervolgens, heeft
het schip des vredes schipbreuk doen l'ijdten
op de klip van den achfurendag. Waarom
doet Baldwin, als hij meent de natie achter
zich te hebben, geen beroep op de natie?
Baldwin heeft Cook gezegd, verklaarde deze,
dat niet alleen de loonen der mijnwerkers
verlaagd moeten worden, doch dat ook de
loonen van alle andtere "arbeiders moeten
dalen, wiil Groot-Brittannie zijh welVaart
herwinnen.
Cook verklaarde ten slotte, dat er niet on-
derhandteld zal worden over de voorwaarden
voor een oplossing, zoolang dte achturen-
wet niet is ingetrokkep.
DE STAKING IN DE ANTWERPSCHE
HAVEN.
De staking der havenarbeiders is alge
meen. Er heerscht-volkomen rust.
Aan het slot eener bijeenkomst van de le-
den der Maritieme Federatie werd besloten in
geen geval toe te geven. Voorts werd beslo
ten heden niet aan, de bijeenkomst der geschil-
lencommissie deel te nemen.
Tengevolge van de staking is de stoom-
bootdienst Harwich-Aptwerpen van de
North Eastern naar Zeebrugge verlegd.
De „Belgenland" van de Red Star Line is
oistermiddag te Antwerpen aangekomen.
Daar er geen overeenstemming is tusschen
de maatschappij en de havenarbeiders, zal de
boot tot nader order niet gelost worden.
De voormannen zijn soJidair met de sta-
kers. Verscheidene patroons hebben loonsver-
hoogingen aangeboden alleen voor het lossen
van kolen. Het aanbod werd evenwel niet
aanvaard. De vakvereeniging heeft gewei-
gerd een uitzondering te maken voor het los
sen en laden van kolen.
De stagnatie in de haven is groot. Er
wachten 27 schepen op de reede, terwijl er 15
te Vlissingen zijn aangekomen.
In verband met de staking in de haven van
Antwerpen heeft de werkgeversfederatie be
sloten, dat geen onderhandelingen zullen
worden hervat, zoolang de havenarbeiders
den arbeid niet weder zullen hebben opgeno-
men. De federatie verklaart, dat het nutteloos
is een nieuw accoord te sluiten, indien de
vroegere overeenkomsten door de arbeiders
niet worden gerespecteerd. De, meetings der
arbeiders zijn zeer heftig en vaak begeleid
van gejouw tegen de leiders, die hun mannen
niet meer in de hand schijnen te hebben.
De voorloopige regelingen, die met betrek-
king tot de staking der havenarbeiders waren
getroffen, zijn te niet gedaan. De communis-
ten hebben een groot aantal pamfletten ver-
spreid, waarin den havenarbeiders verweten
wordt, dat zij hun Britsche kameraden verra-
den door steenkool te laden, welke voor Enge
land bestemd is, en waarin er op wordt aan-
gedrongen, dat zij hiermede zullen ophouden.
De havenarbeiders tean Rouaan en Gent
hebben aan de dokwerkers te Antwerpen me-
degedeeld, dat zij ook in staking zouden
gaan-
DE WERKTIJDEN DER ENGELSCHE
EN DUTTSCHE MIJNWERKERS.
Aan de opening van de algemeene verga-
dering van de mijnwerkers, welke gisted te
Saarbrucken plaats hada, ging Zondag dte
rijksconferentie der Duitsche mijnwerkers
vooraf, ged'urendte welke de secretaris der
mijnwerkere-internationale, Frank Hodges,
zijn denkbeelden over een internationale rege
ling van de kolen-industrie, zooals hij die
reeidse herhaaldtelijk in het openbaar heeft uit-
eengezet, opnieuw ontwikkelde.
Hodges gaf een overzicht van den toestand
der Engelsche mijn-industrie en steldte voor,
dat de Duitschers den werktijd zullen Inkor-
ten als middel om een einde te maken aan de
Engelsche kolenstaking.
Dit voorstel stuitte echter bij dte Duitsche
mijnwerkersafgevaardigden op emstige be-
zwaren. Hodges wees er op, dat het voor-
naamste argument der Britsche regeering en
der mijnengenaars voor het verlengen van
den werktijd, de toestand in Duitschland is.
Het is ,aldus Hodges, een volkomen ver-
keerde tactiek, dat men op het oogenblik in
Engeland een langeren werktijd' wil invoeren
dan in Duitschland bestaat. Hij stelde voor,
dat de Duitsche werktijd1 zou worden gelijk
gemaakt aan dien in Engeland. Mocht dit on-
mogielijk zijn, dan moet men beproeven, een
c'mpromis tusschen de beide werktijden tot
stand te brengen. Men kan b.v. den Duitschen
werktijd met een kwartier verkorten en den
Engelschen werktijd met een kwartier verlen
gen.
De daarop volgende discussie toonde aan,
dat de Duitsche afgevaardigden het niet eens
waren met de uiteenzettingen van Hodges.
Wel waren alien er van overtuigd, dat een
internationale regeling van dte kolen-industrie
een noodzakelijkheid is. Daarentegen wees
men er op, dat de werktijden in Duitschland
en Engeland niet zonder meer met elkaar
vergeleken kunnen worden. In Duitschland
wordt de tijd, die benoodigd is om naar de
arbeidsplaats te gaan en in de mijn af te da
len, bij den werktijd gerekend. Dit is in En
geland niet het geval. Volgens de opvatting
van de Duitsche afgevaardigden is op het
oogenblik de werktijd in Duitschland en En
geland ongeveer gelijk.
DE BEWEGING VOGR AUTONOMIE
IN DEN ELZAS.
Het „Journal" meldt uit Straatsburg, dat
de Elzasser katholieke parten een motie heeft
aangenomen, waarbij onder handhaving der
eischen inzake decentralisatie het autono-
misme beslist van de hand wordt gewezen.
D'E N IEUWE LOON AAINIBIEDINGEN
De mijneigenaars van Schotland, het ge-
bied van Bristol, Yorkshire en Warwickshi
re, hebben thans nieuwe loon-aanbiedingen
bekend gemaakt, welke alle handhaving van
dte loonen voor dte staking inhouden in ruil
voor een langeren werkdag. Een half millioen
mannen zijn betrokken bij deze aanbiedingen.
In .andtere streken zullen de loonaanbiedingen
gedurende dteze week bekend worden ge
maakt. Men verwacht, dat Donderdag, a is
wanneer het ontwerp waarschijnlijk wet zal
worden, aan ongeveer 3/4 millioen mijnwer
kers zal zijn aangeboden te werken tegen de
oude loonen met een werkdag van 1 uur lun
ger.
Intusschen blijven de mijnwerkersleidters er
bij de mannen op aandringen, te weigeren,
weder aan het werk te gaan, tot hunne
eischen volledig zijn ingewilligd, welke zijn
geerte vermindering der loonen, geene ver-
meerdering van het aantal werkuren en geene
districts-overeenkomsten.
HET NOODWEER IN ZUiD-OOST
EUROPA.
Het is noodweer geweest in Zuid-Oost-Eu-
ropa, in de ergste beteekenis van het woord.
Onweders en wolkbreuken hebben overstroo-
mingen veroorzaakt, die bruggen en spoorwe-
gen hebben weggespoeld, duizenden hectaren
vruchtbaar land onder water hebben gezet,
en, wat het ergste is, honderden menschen het
leven hebben gekost.
Vooral in Joegoslavie en Roemenie heeft
de ramp een omvang aangenomen, die, nu er
nadere berichten worden ontvangen, ontzet-
tend blijkt te zijn. In Joegoslavie zijn niet
minder dan vijftig personen door den bliksem
fedood. Tallooze steden en dorpen, w.o
Jausenburg in Roemenie, Nisj, Pirot, Zari-
brod en Neusatz in Joegoslavie, staan onder
water. In laatstgenoemd land zijn, zooals ge-
meld, meer dan honderd personen om het le
ven gekomen, in Roemenie telt men reeds 209
slachtoffers.
De regeering heeft een voorloopig crediet
van 1.200.000 dinar voor de hulpactie toege-
staan.
STORM EN ONWEER IN FRANKRIJK.
Onweders hebben Zondag in het bijzondter
in het departement van Seine en Oise aan
zienlijke schade aangericht. Verschillende
plaatsen staan onder water. Door den blik
sem zijn verscheidene branden ontstaan.
Een pesoon werd gedood en verscheidene
gewond.
Groote sohade is, naar voorts gemeld
wordt, vooral aangericht in de omgeving van
Pontoise. Alle verbindingen zijn daar verbro
ken. Troepen zijn ter assistentie vertrokken.
De „Petit Parisien" schat de waarde alleen
reeds in het arrondissement Ecouen op tien
millioen francs.
Wel zeer is de vallei van de Viosue bij Pon
toise geteisterd door het water. De Parijsche
bladen geven de volgende bijzonderheden
over de ramp, die Zaterdagavond inzette met
een hevig onweer.
De lijn ParijsDieppe was weldra over-
stroomd. De te velde staande oogst werd ver-
nield'. Het water stroomde de fabrieksovena
binnen. De electrische stroom werd afgesne-
den.
Vooral te Econen is de schade ontzaglijk.
Het water, de storm en de bliksem werkten
samen, om er alles te vernielen. Eeuwenoude
populieren werden dwars over den weg ge
slingerd. Te Moiselles moesten alle huizen
ontruimd worden. Vele paarden verdronken
daar. Een kleine beek, de Rosne, kreeg in en-
kele uren de kracht van een bergstroom, en
sleurde alles mede wat zij op haar weg ont-
moette.
Op het dak van een huis bij Sarcelles moest
een gezin vijf uur Jang in het noodweer zit-
ten eer redding opdaagde. Te Sarcelles zelf
vormde de Rosne een meer van 150 M. breed-
te, en overstroomde o. a. de bakkerijen, zoo
dat brood uit de omgeving moest worden
aangevoerd.
Te Moiselles, waar de toestand het ergst is,
en waar volgens de jongste berichten ver
scheidene huizen zijn ingestort, kwaraen ook
eenige persoonlijke ongelukken voor. Een
boerin werd van haar hooikar afgeslingerd
en ernstig gewond. Een jeng meisje, dat be
zig was de kippen te voeren, werd door een
omstortenden muur meegsleurd; men vreest
voor haar leven. Een landarbeidter werd dood
in een ingestorte hut gevonden.
HET SLECHTE WEER IN ZWITSER-
LAND.
Een hevig onweer heeft een groot deel van
den oogst op den Zwitserschen oever van het
meer van Geneve verwoest.
De Duitsche gezant te Bern, dr. Muller,
heeft voor de slachtoffers van het slechte
weer in de Zwitsersche Jura, 1000 francs ms-
geven.
DE GVERSTROOMINGEN IN
JOEGO-SLAVIe.
In Midden-Servie is het water der zijri-1
vieren van de Donau eenigszins gedaald.
In het Morawagebied nemen de overstroo-
mingen ernstiger afmetingen aan, zoodat do
dienst op de Simplon-Orientbaan ernstig ia
gestoord.
STAAT VAN BELEG TE
SJANTOENG.
De provinciale regeering van Sjantoeng
heeft alle Chineesche nieuwsbladen verboden
eenige mededeeling, die niet door de regee
ring zelf is goedgekeurd1, te publiceeren be-
treffende een leening, die de regeering
wenscht op te nemen op de garantie van de
inkomsten der zoutbelasting in Sjantoeng.
Do inspecteur van de gabelle te Peking
heeft aan de afdeeling Sjantoeng bevel gege
ven de leening niet te erkennen en te waar-
schuwen, dat deze onwettig is. Doch deze me
dedeeling is slechts gepubliceerd in een der
Engelsche bladen te Peking. De provinciale
regeering van Sjantoeng heeft den staat van
beleg afgekondigd en oefent een zeer strenge
censuur uit. t
MUSSOLINI'S BEZUINIGINGSMAAT- -
REGELEN.
De meeste dagbladen hebben zich neerge-
legd bij Mussolini's besluit nopens de bezni-
nigingen en zijn sedert Vrijdag verschenen in
edities van zes pagina's.
De wijngaardeniers zijn niet bijster te
spreken g0r de nieuwe verordening, daar zij,
een gro^t gedeelte van hun wijnoogst dit jaar
moeten afstaan voor de productie van alco
hol, welke zal moeten dienen. ter vervan-
ging van benzine in automobielen. De prefect
van Rome waarschuwt de wijnbouwers in La-
tium tegen het ontduiken van dit voorschrift,'
a'angezien zij kans hebben een bezoek te krij-
gen van belastingambtenaren.
Mussolini die er weder een portefeuille
bij heeft gekregen, zijn zesde reeds, n.l. die
der „arbeidsfederaties" heeft thans het
voomemen te kennen gegeven om aan den
eerstvolgenden kabinetsraad (waarin hij dus
in zesvoudige functie aanwezig zal zijnf
voor te stellen, dat er geen personeel bij de
openbare diensten meer zal worden aange-
steld.
FABRIEKSBRAND.
Gistermorgen is in 'n rubberfabriek te An-
derlecht, bij Brussel, brand ontstaan, welke
naar de belendende lederfabriek oversloeg.
Eerst nadat de brand vijf ur onafgebroken
had gewoed, gelukte het den brandweerlieden
het vuur te dooven. Alleen de muren der ge-
bouwen staan nog overeind; de fabrieken zijn
geheel uitgebrand. De schade bedraagt min-
stens 2yt> millioen francs. De oorzaak van
den brand is onbekend.
HET BUITENLANDSCH GRAAN r-,
IN FRANKRIJK.
Den molenaars is voorgeschreven hun voor-
radon buitenlandsch- en binnenlandsch graan
voor 8 Juli aan te geven; alleen het buiten
landsch broodkoren dat in minimumhoeveel-
heden van 50 centenaars wordt gei'mporteerd,
is vrijgesteld van douanerechten. De regee
ring zal dte boeken controleeren, waaruit blijkt
hoeveel buitenlandsch graan de molens is
binnen gegaan en hoeveel meel er uit is geko
men.
NOODWEER IN DUITSCHLAND.
Zondagnamiddag en des nachts is Koburg
en omgeving door een vreeselijk noodweer
zwaar geteisterd. Hevige stortregens, die
meermalen het karakter van wolkbreuken
hadden, richtten zware schade aan. De stra
ten van Koburg werden biina alle over
AARSCHE