Wekeltjbsch Overzicht
LL
PUROL
Fietsen
Brieven uit Weenen.
w
w
cl
w
___y 6W
Doorzitten bij wlelrijden
verzacht en geneest men met
Provinciaal Niexiwa
UIT PURMEREND.
De melkfabriek „Hollandia" alhier betaalde
voor de Juni-melk uit Hollands Noprdien
7,70 per 100 K.G. ut.
UIT URSEM.
Bij Besluit van Heeren Gedeputeerde Sta-
ten van Noordholland van 30 Juni 1926 no.
1, zijn voor goed vrijgesteld van den dienst-
plicht wegens broederdienst K. Blom; G.
Broertjes; S. J. Groot en A. Oud.
Voorloopig vrijgesteld wegens broeder
dienst K. Boots.
Bij Kon. Besluit van 28 Mei 1926 no.
47 is goedgekeurd het Raadsbesluit deze ge-
meente tot vaststelling heffingsfactor gemeen-
telijke inkomstenbelasting dienst 1926/1927
op 2i/2 pet.
Donderdagav. gaf het fanfarecorps Ons
Genoegen bij gelegenheid van het koperen
ambtsfeest van den Secretaris tevens Burge-
meester een concert voor het gemeentehuis on-
der leiding van den heer Joh. Knijn te Spier-
dij'k, directeur van het corps.
Na afloop dankte de burgemeester den di
recteur voor de gebrachte serenade, die door
zijn echtgenoote en hem op zeer hoogen prijs
werd gesteld. Hedenavona heeft het corps,
dat door aandachtig publiek werd aange-
hoord, bewezen tot iets goeds in staat te zijn
De verschillende nummers werden correct
uitgevoerd en wanneer.Ons Genoegen het ge-
luk mag smaken nog enkele krachten aan te
werven zal het beslist een goede toekomst te-
gemoet gaan. De directeur bezit naast zijn
muzikalen kenis de noodige tact om met zijn
mannen om te gaan en spr. twijfelt niet ot
Ons Genoegen zal voor de leden onderling
werkelijk een genoegen zij, waar steeds groote
eendracht en kameraadschap zal heerschen.
Indien de muzikanten voor ijverige studie en
trouwe opkomst op de repefitie zorgen zal
het de zware taak van den directeur veel ver-
lichten en spoedig zich in den wedstrijd kun-
nen begeven waaruit zij met eere te voorschijn
zullen treden. Dat de muziek een heilzame
invloed heeft op de karaktervorming van den
mensch is van algemeene bekendheid en spr.
twijfelt niet of de werkende leden zullen als-
zoodanig nog een sieraad vormen in deze
gemeente. Dat de belangstelling van de zijde
der ingezetenen steeds toeneemt is een verblij-
dend verschijnsel en spr. is overtuigd dat
waneer de vereeniging financieelfti steun van
de ingezetenen noodig heeft deze ook niet
achterwege zal blijven.
De directeur dankte den burgemeester voor
de gesproken woorden en gaf de verzekering
zijn beste krachten te besteden aan het Ur
semsche corps wat hij zoo mogelijk zal trach-
ten op te voeren.
Na afloop toog men naar't cate die Roode
Leeuw van den heer P. Th. Oudejans waar
de burgemeester den directeur en leden een
glao wijn aanboodl.
Daar werd de burgemeester op de meest
hartelijke wijze ontvangen en toegesproken
Idioor den heer P. Oud Jzn. Spr. meende de
Aofk te zijn van directeur en alle werkende le
den, indien hij! den burgemeester dank bracht
-Jvoor dm moreelen en financieelen steun van
/hare oprichting aan de vereeniging bewezen.
'Metterdaad is de burgemeester steeds de be-
schermheer van het fanfarecorps geweest en
spr. greep deze gelegenheid gaarne aan om
namens alle leden hem het beschermheer-
schap ook in naam aan te bieden.
De burgemester dankte den heer P. Oud
voor de hartelijke woorden tot hem gericht
en waar het beschermheerschap hem door de
vereeniging zoo con amore wordt aangebo
den, daar meende spr. alle aanleiding gevon-
den te hebben dit onder hartelijken dank te
aanvaafden. Spr. deed een beroep op direc-
teur en alle leden om hun beste krachten in te
spannen het corps zoo hoog mogelijk op te
voeren en al moge niet veel vereenigingen in
Ursem levensvatbaarheid bezitten, hij hoopte
vurig in het belang der gemeente dat het
fanfarecorps „Ons Genoegen" hierop een
echiterende uitzendering zou maken. Zooals
u alien weet, draagt de gemeenteraad1 het
corps een goed hart toe en spr. is overtuigd,
als de leden zorgen voor ernstige studie en
flink werken, gepaard met een groote eens-
gezindheid, deze genegenheid bij den gemeen
teraad zal toenemen, wat zeer zeker goede
rente zal afwerpen. Met den wensch dat het
corps steeds in groei en bloei moge toene
men en de ingezetenen nog menigmaal van
ide heerlijke muziek van „Ons Genoegen" mo-
gen genieten, dankte de burgemeester nog-
maals, waarna de wijn werd roudgediend.
Men bleef nog eenige uurtjes gezellig bijeen.
UIT KOEDIJK.
Vrijdag werden de leden der tuinbouwver-
eeniging „De West" tot een spoedvergadu
ring bijeen geroepen in het lokaal van den
heer Jb. Groot, onder leiding van den beer
iw. Visser.
De voorzitter opende met een woord van
welkom de vergadering, zijn leedwezen uit-
ssprekend over de opkomst, aangezien hij ge-
hoopt had op een grootere en dit met het oog
op de staking.
Medegedeeld werd, dat er gelegenheid is
gegeven aan de transportarbeidersorganisa-
tie om een vertegenwoordiger te zenden en
die was ook verwacht, doch tijdens dt ver
gadering kwam er bericht, dat er geen ver
tegenwoordiger der arbeiders zal komen.
Deze mededeeling wekte in de vergadering
on tste miming.
De voorzitter leidde in het onderwerp voor
doze vergadering ,,de staking" en verwachtte
dat de leden van de West in deze zoo neu-
traal mogelijk te zijn. Hij achtte het noodig,
dat de leden elkaar helpen bij het lossen der
producten.
De voorzitter gaf een overzicht van de
oorzaak der staking die begonnen is bij de
ftrma Wagenaar, wat tot gevolg had, dat men
in het contract de mogelijkheid wenschte, om
een vaste arbeider voor tlk koopman aan te
stellen Van een lid van Koophandel was ver-
nomen, dat het getal vaste arbeiders ten
hoogste 10 zal bedragen. De arbeiders sche-
nen daar nog niet op in te kummen gaan.
De heer Mulder zeide, dat neutraal zijn,
soms niet goed is en meende, dat het markt-
bestuur actiever had kunnen zijn door in
deze partij te kiezen, daar de tuindens er on
der lijden.
De heer Hart besprak odk de noodzake-
lijkheid van optreden door de tuinders.
De voorzitter antwoordde dan de partijen,
onze bijstand niet wffien hebben. Zij vragen
ons niet.
Ook de heer Zwetsman zeide, als men ons
geen zeggenschap geeft in deze dan moeten
wij het nemen, want wij zijn dt. leidende
partij.
Vrij algemetn was de vergadering van
oordeel, dat de tuindersorganisaties bemidde-
lend moeten optreden.
Tenslotte vroeg de voorzitter, of nyen aan
de marict elkander zou helpen en dit zoo goed
mogelijk. Dit za'l dan wel gaan.
De voorzitter antwoordde dat de partijen,
om bemiddelend te zullen optreden.
Hierna sluiting der vergadering.
Aanwezig waren 62 leden.
PREDIKBEURTEN.
Zondag 11 Juli.
UIT DE OMGEVINO.
GROET, v.m. 9 uur, Jeugddienst, ds. Boeke.
KOED11K. Geen d'lenst.
LIMMEN, v.m. 9M uur, ds. Bosch.
OUDE NIEDORP, v.m. 10^ uus, ds. Staal.
SCHOORL, v.m. 10^ uur, ds. Boeke.
WINKEL, v.m. 10 uur, ds. Jukema.
ZUID-SCHERMER, v.m. 10 uur, ds. Heep.
Doopsgezinde gemeenten.
BEEMSTER, v.m. 10 uur, ds. Kuipers.
NIEUWE NIEDORP, v.m. 10'A uur, ds.
Haars. Groepsdag. Nam. 2 uur, Bijeenkomst.
RIJP (DE), v.m. 10 uur, ds. Keuning.
IV.
De rtieuwe baan naar den Rax Alp.
Weenen, 19 Juni.
Er wordt nogal eens genoeglijk gescholden
op het gebrek aan energie van de Oostenrij-
kers. In de laatste jaren hebben zij echter wel
bewezen, pis het er op aan komt, de tanden
op elkaar te kunnen zetten en zich weer snel
uit de ergste misere te kunnen werken.
Onlangs vroeg de redactie van het hier be-
kende tooneeltijdschrift „Die Buhne" aan
eenige vooraanstaande Weeners of het hun
hier nog wel beviel. Een van hen antwoordde,
nadat hij 10 redenen opgegeven had, waarom
Weenen hem nog steeds boven alles lief was:
„Het bevalt mij o.a. niet meer hier omdat de
dames steeds margerder worden, verder om
dat iedereen in Weenen kruiswoordraadsels
uitpuzzelt en deze bezigheid zelfs nog voor
geestelijke ontwikkeling houdt, maar ook we
gens de taliooze verleidingen tot niets doen."
In zekeren zin had deze grappenmaker ge-
lijk, er bestaat hier veel afleiding, misschien
zelfs te veel, en nu is er eigenlijk weer een
nieuwe „verleiding tot niets doen" bijgekomen
in den vorm van een reusachtige, schitterende
„Seilschwebebahn", waarin men zich kalmp-
jes naar het 2000 M. hooge Rax-plateau laat
voeren. De Oostenrijkers hebben overigens
met den bouw hiervan weer een bewijs van
durf en van flink aanpakken gegeven.
De Rax is een van de schoonste en hoogste
bergen van Oostenrijk: hij ligt twee uren
sporens van Weenen af, en de. top, vanwaar
men een schitterend uitzicht heeft over bergen
en dalen zoo ver het oog reikt, is nu voor iede-
ren Weener bereikbaar geworden. „Die Rax in
Wien" wordt nu al gezegd. De nieuwe baan
werd dezer dagen in het bijzijn van vele
„hooge heeren" feestelijk geopend, en zij voert
de kleine witte cabine, waarin plants is voor
ongeveer 24 personen, in den ongelooflijk
korten tijd van 10 minuten naar boven. De
tandradbaan op den Schneeberg, die ongeveer
even hoog is en naast de Rax ligt, kruipt
moeizaam naar boven: welk een verschil met
het sierlijk licht zwevende huisje, dat met het
grootste gemak in de lucht verdwijnt. Zelfs
geoefende bergbeklimmers hebben drie uren
noodig om boven te komen: nu kunnen de Wee
ners, zonder dat ze eerst zwaar vermoeid
zijn, zich direct aan de heerlijke wintersport
overgeven.
Een der eerste tochten met de nieuwe zweef-
baan maakte ik mede, en ik was diep ondet
den indruk van het grootsche werk, dat de
kundige ingenieurs en de krachtige arbeiders
hier volbrachten. Met ijzeren energie over-
wonnen zij de ongelooflijke moeilijkheden in
slechts negen maanden.
Voor den oorlog bestonden reeds enkele
kleinere zweefbanen, maar de exploitatie was
te duur. Deze nieuwe baan is een meester-
werk van techniek en de eerste die gebouwd
werd volgens het nieuwe systeem „Bleichert—
Zuegg." De constructeurs profiteeren van de
vele ervaringen, tijdens den oorlog opgedaan.
Toen is n.l. gebleken, dat zeer weinig stutto-
rens en strakker spannen van de kabels veel
minder slijtage geeft; andere geniale uitvin-
dingen garandeeren een absolute veiligheid.
De afstanden tusschen de vijf stutten zijn vrij
groot: de langste is tusschen stut twee en
arie en bedraagt 800 M.
Naar boven stijgend heeft men het gevoel
in de lucht te zweven of te vliegen: gelijkma-
tig en geluidloos, rustiger dan in een lift,
glijdt de witte kajuit aan de kabels naar bo
ven. Met een 15 kilometersvaart stijgen we
steeds hooger: kleiner en kl^iner worden de
huisjes, de wegen en de boomen, steeds dieper
de afgronden. Maar we hebben een veilig ge
voel, want we weten dat ons leven niet aan
een zijden draad hangt: neen, de sterke ka
bels hebben een dikte van 50 m.M., zij bestaan
uit een stuk van 2200 M. lengte, en wegen
24.000 K.G. en hieraan zweven we zonder
eenig gevaar.
Alles is in de perfectie uitgevoerd, aan alle
mogelijkheden is gedacht, alle voorzorgsmaat-
regelen zijn genomen. Breken van de kabels
is uitgesloten: hoogstens kan bij kortsluiting,
of bij een haast ondenkbaar defect aan een
van de 70 P.K. Dieselmotoren, de kajuit kor-
teren of langeren tijd stil blijven staan: langs
een reservekabel komt dan een andere lift,
waarin men overstappen kan. Maar eigenlijk
behoort een ongeluk in het rijk der fantasie,
want ook is de reminrichting, die eindeloos
vele malen op veel stenere hoogten geprobeerd
werd, z66 gemaakt, dat weigeren buitengeslo-
ten is.
Het geheel maakt zulk een zekemi indruk,
dat we alien voEcomen rustig zijn, en we kij-
rurtjes van onbreekbaar
ken door de
naar de lieflijke
liike dorpjes Payerbach en ^ei-
chenau daar diep onder ons, en in voile over-
gave genieten we van het eindelooze verge-
zicht, weten zou gauw met waarheen we
overal heen zullen zien, kijken uit naar den
Schneeberg en den Semmering en heel ver
het Burgenland in. Heel op't eind voelen we
onverwacht een lichten schok: daar staan
we, 'a morgens om 6 uur, ploLeling op het
uitgestrekte plateau, waarop men uren lang
wandelen kan, en te gauw was eigenlijk die
heerlijke toch't voorbip We voelen niets van
het plotselinge verschil in hoogte: zij, die uit
angst voor hartkloppingen of ooreuizingen
bedachtzaam watjes in de ooren stopten, wa
ren verbaasd in volkomen normale gezond-
heid boven aan te komen; hoogstens voelde
een enkeling zich wat licht in het hoofd.
Maar de heerlijke frissche bergiucht opsnui-
vend en genietend van het schitterende Al-
pemgebied rondom, was hij weer gauw de
oude.
Daar dichit in de nabijheid ligt de eeuwige
sneeuw, een eind vender zien we de niet onge-
vaarlijke hoogere toppen. Het weer is nu
prachtig, maar bij storm kan het hier gedueht
spoken en dan is de Rax een gevaarlijke
rakker. Met verrekijkens wijzen de menschen
elkaar de punten aan, die zij vroeger met
waren heldenmoed moisten oversteken. Want
iedere Weener met een beetje fut trelct ver-
scheidene malen per jaar, dakwijls ook met
Keretmis, wanneer de sneeuw hoog opwaait,
Kefst langs een van de moeilijkste wegen naar
boven. De echte bergbeklimmers schelden
dan ook genoeg op de nieuwe uitvindimg,
waardioor iedere zuigelimg nu op hum ge-
liefden Rax kian verse' ijmen en de stille na-
tuur vooral op Zondagen wreed vensfoord
zal worden. Maar ze vergeten, dat ze nog
even goed als vroeger de oude wegen op
kunnen ..kHettefen" en dat alles zoo eindeloos
uitgestrekt is.
Daar ligt in de verte het oude, vertrouwde
Ottohaus, met de ouderwetsche prenitjes, het
bekende houit en bergluchtje en de traditio-
neele geschoten arenden. Hier overoachten
de echte bergtoudsten; vrees voor veront-
jeiniigiing van de Weensche waterleiding is
ae reden, waarom hier na de opening van
de baan geen groot hotel gebouwd wordt;
laien we hopen, dat het er voor eerst ook
niet komt. In Reichemau zijn hotels genoeg,
die in den winter de taliooze skiloopers her-
bergen en die ook in de zomeimaanden ge-
woonlijk stampvol zijn.
Tot's middags vier uur blijven we boven
en bruingebrand staippen we weer in om naar
de diepte af te dalen. Rustig glijden we naar
beneden, vier en twintig elkaar volkomen
vreemde menschen zweven tusschen hemel en
aarde als haringen in een tonnetje.
Halverwege. dan, wat is dat? Daar
staan we plotseling stil, muurvast stil, geen
beweging, geen schommeling, alleen maar
onherroepelijk stil. En allemaal zijn we stil
en een beetje bleek. Verdraaid, iets, wat een
ieder toch wel even heimelijk overwogen
heeft, gebeurt nu werkelijk! Is er iets ka-
pot?. Toch een ietwat angstig gevoel
komt over ons bij dit stilstaan hoog in de
lucht, zonder aanwijsbare reden, terwijl we
eigenlijk allemaal heel goed weten, dat er
onmogelijk iets gebeuren kan!
we kijken gespannen naar den jongen con-
ducteur; deze vertrekt geen spier, neemt
doodrustig de telefoonhaak op en spreekt
naar boven: „Hier Stiitze III, alles in Ord-
nung!" Geen antwoord. Weer dezelfde
woorden, nu wat harder. Weer geen ant
woord! Eenige dames schuifelen onrustig,
hijgen wat en kijken smeekend en angstig.
Een minuut staan we nu al zoo, twee drie.
Sommige loeren even naar buiten, om te
zien hoe ze het beste naar beneden kunnen
springen, als er werkelijk wat gebeurt. Maar
de toren onder ons is 30 meter hoog en dat is
toch wel wat bedenkelijk. Even wordt er iets
over een touwladder gemomipeld1. Maar on-
dertusschen, daar hangen we en beleven in
waarheid een gebeurtems, die uit de lucht ge-
grepen is.
Ademlooze stilte nu. vijf minuten. de
conducteur staat nog steeds met die vervelen-
de telefoon in zijn hand, die maar geen ant
woord wil geven, roept af en toe „Alles in
Ordnung", zwijgt en kijkt overigens als een
sfinx. De goeie man weet natuurlijk even
weinig als wij, maar zijn rust maakt ook de
anderen rustig.
Dan ineens. ring, ring, een hard bel-
letje. rust. weer dat zelfde scherpe,
irriteerende belletje. Een ieder denkt: „Tjom-
ge, wat nu?". en dan zweeft lang-
zaam ons huisje weer in hetzelfde regelmati-
ge tempo naar beneden!
Goddank, a'lgemeene opluchting! Kleur en
glimlach komen terug: de spanning is voor-
bij! Dankbaar kijkt de opgesloten kudde el
kaar aan, een algemeene verbroedering ont
staat na dit gemeenschappelijk oogenbhk van
„doodsgevaar".
De conducteur zwijgt nog maar steeds als
een boek en houdt zich strikt aan het reg'e-
ment, dat hem het spreken onder alle om-
standigheden verbiedt.
Iu alle veiligheid komen we beneden, de
lucht is be du ide ad zwaarder en warmer nu,
en de overgang doet heel even onaangenaam
aanten enkeling haalt met een angstig ge-
zicht weer watjes uit zijn ooren.
Even nog een paar woorden met den con
ducteur, ten stoeren,wilskrachtigen kerel.
„Wat was dat dan?" vraag ik zachtjes. En
lacbend fluistert hij terug: „Zooiets is tot nu
nog niet gebeurd, maar ze wilden zeker zien
of ze op me aan kunnen, als er werkelijk wat
is. Voor ons is dit alles immers ook nog
nieuw!" En het volgende oogenblik verdwijnt
de man weer hemelwaarts, met 24 nieuwe
berglustigen; kleiner en kleiner wordt he
witte huisje, eindelijk een lucifersdoo^je g<
lijk, haast onzichtbaar.
Maar ondertusschen vraag ik me, ondanl
zijn antwoord, telkens even af:
„Zou t6ch niet misschien?". Of heel
wellicht de man bij den motor gevoeld, d;
ik stilletjes hoopte, nog iets voor de couran
te beleven; in dlat geval ben ik er hem in mij.
hart toch dankbaar voor!
In het lieflijke hotel Thalhof, een half uu
van de Raxbahn af, gebruikten we onzi
,,Jause", d.i. het Oostenrijksche woord vooi
de middagthee. Natuurlijk was er een Jazz-
band, zelfs in deze heerlijke bergnatuur. Een
oude heer brorode: „Het moet er nog maar
bijkomen, dat boven op den Rax ook zoo'n
Jazzband verschijnt". Maar ik gerf hem ge-
lijk, dat zou heusch al te bar zijnl
Voor een Weener is het wel een nieuw en
groot genot, om in den korten tijd van twee
uren van het bedompte centrum der stad mid
den in het hooge Alpengebied te zijn. Wat
&n dag in die bergiucht en in de stralende
hoogtezon voor het organisme van den
mensch beteekent, hebben we nu wel erva-
ren!
Op Zondag zijn dan ook al 2000 menschen
naar boven geweest: de ontzaglijke aanleg-
kosten zullen gauw genoeg terugverdiend
zijn en een flinke wins: zal op den duur niet
uitbliiven.
Laten we hoipen, dat vele vreemdelingen,
ook Nederlanders, naar hier komen om dit
nieuwe „wonder der techniek", dat tot nu toe
eenig in Europa is, te zien.
Een groot vreemdelingenbezoek kan het
aan natuurschoon zoo overrijke, maar overi
gens nog arme Oostenrijk goed gebruiken!
T. H.
Zeetijdingen.
Marktberichten
a ii;
ALKMAAR, 10 Juli 1926. Op de heden
gehouden weekmarkt waren aangevoerd: 31
paarden 150330, 17 melkkeeien 275
tot 400; 53 nuchtere kalveren alacht 7—
20, 101 vette-schapen 25—/ 32, 7 1am-
meren 15, 66 biggen 10 weken 1521.
BOTERPRIJS.
Boter lste soort 0.85—/ 0.95, 2de soort
0.70—/ 0.80.
Eieren: groothandel 5.25—/ 6, "klein-
handel 5—/ 6.25. Eendeieren 3 85.
ALKMAARSCHE EXPORTV&LINO.
ALKMAAR, 9 Juli 1926. In de heden ge-
houdinigen veilingen werd betaald voor:
Bloemkool le soort (per 100 st.) f 14—
f 24.80: Bloemkool 2e soort (per 100 et.)
10—/ 13; Roode kool per 100 K.C
Worteeln per 100 bos
barber 4.20f 8.80; Aardappelen per 100
K.G. 3.40-/ 7.20; Uien per 100 bos f 3.80
tot f 12.40; Slaboonen per 100 K.G. 68
83; Aardbeien per 100 K G. 2438;
Andijvie per 100 stuks f 1.103.60; Dop-
erwten per 100 K.G. 1019; Kropsla
per 100 stuks 0.202.80; Komkommeis
per 100 stuks 4.307.80; Pieterselie per
100 bos 4.306.20; Peulen per 100 K.G.
8—/ 22; Postelein, bakje (5 K.G.) f 0.09—
0.28; Snijboonen per 100 K.G. 6674;
Spinazie per 100 K.G. 1222; Selderie
per 100 bos 1.103.60; Tuinboonen per
100 K.G. 2.107.30; Roode bessen per
100 K.G. 2442; Zwarte bessen per 100
K.G. f 48—/ 61; Tomaten per 100 K.G.
f 36j 43
BROEK OP LANGENDIJK, 9 Juli 1926.
1900 stuks Bloemkool, le soort 21 50
23.70 per 100 stuks; 2e soort 7.1012
per 10C stuks; 1225 bos wortelen 10.80
12.50 per 100 bos; 2625 K.G. Roode kool
le soort 13.1014.50; 300 K.G. Tuin
boonen 22.50; 286000 K.G. Aardappe
len, w.o. Schotsche muizen 4.30—/ 7.20;
Schoolmeestere* 4.706.20; Eigenhei-
mers 7; Drielingen 3.504.30; Kleine
1.30, alles p. 100 K.G.
NOORDSCHARWOUDE, 9 Juli 1926.
411200 K.G. AaTdappelen, w.o. Schotsche
muizen 3.405.70; Schoolmeesters
3.90; Drielingen 2.20—/ 3 40; 6 K.G.
Spercieboonen 53, alles p. 100 K.G.;, 1900
stuks Bloemkool, le soort 4.3010.80 p.
100 stuks; 2e soort 2.50 p. 100 st.
NEDERLANDSCHE EIERENVEILING.
AMSTERDAM, 9 Juli 1926.
Prijzenbeeld gaf heden eenige verbeteriog
te zien. Toch is de toestand r.og zeer on-
zeker, en raden wij voorzichtigheid aan.
Grooie aanvoer jonge hanen was oorzaak.
dat gem. kiloprijs zakten. Kippen iets hoo
ger. Ecgeland noteert op franco Londen in-
clusief verpakking: Alles bruin 60 K.G 6
Best gem. 58 K.G. 5.50 gew.
Men besteedde heden in Amsterdam voor
de witte Kipeieren: 50/52 4.15—/ 4.35;
54/56 4.85—/ 5.20 56/58 4.90—/ 5.40;
58/60 5.20—/ 5.80 60/62 5.50—/ 6.05:
62/64 5.80—/ 6.25 66/68 6.50—/ 6 80.'
Men besteedde voor de brume Kipeieren:
56/58 5.35—/ 5.50; 58/60 f 5.50—/ 5 90;
60/62 5.90—/ 6.10; 62/64 6.05
Eendeieren 3.354.60.
WARMENHU1ZEN, 9 Juli 1926.
103.000 K.G. Aardappelen, w.o. Schotsche
muizen 4.306.30; Schotsche muizen,
grove 3.804.30; Drielingen 2.60
3.30; Kriel 1.10; Blatfwe aardappelen
6.90.
BOVENKARSPEL, 9 Juli 1926. Veiling
„De Tuinbouw". Heden besteedde mei. voor:
Bloemkool I 821.50; Bloemkool IJ
411Bloemkool III 0.75—/ 4; Roode
kool 13.5015.60. Aardappelen: Groote
Schotsche muizen 2.152.30; Kleine
1.401.65; Groote ninetyfold 2.10
2.25; Kleine 0.40—/ 0.60; Groote Ideaal
2.10—/ 2.15; Kleine 1—/ 1.10; Groote
Koksche 2.252.30; Groote ronde
1.70—/ 1.80; Groote blauwe 1.80—
2.15; Kleine 1.30.
HEEMSKERK, 9 Juli 1926. Co6p. Tuin-
dersvereeniging „Kena,emerland".
Aan de avondexport aardbeien besteeddfe
men per 100 K.G. voor Amazonen z. d. 28—
37.50; Vroege Amazonen 1921.
vaa ter Amsterdamsche Benfzo genoteerde fondsen, verstreht door
Noordhollandsch Landbouwcrediet.
5 Juli
Exdividend.
9 Juli
vooral warmte. Van voeren komt vooreerst
heelemaal niet, het mag niet omdat het kleine
liehaam nog vol zit met dooierstof, die eerst
verteerd moet zijn, opgebruikt althans, vcordat
het kuiken eten mag. Is er in het darmkanaal
nog geen ruimte disponibcl, dan ontstaat er
heel gemakkelijk een verstopping, een opeen« Doos 30, Tube 80 ct.
hooping, die zoo storend op de verdere spijs«
vertering werkt, dat vele kuikens er het leven
door verliezen.
r-
STOOMVAARTLIJNEN.
STOOMVAART MIJ. NEDERLAND.
Boetoo, uitr., 8 Jull te Sabang.
Krakatau 9 Juli v. A'dam te Batavi*.
Radja, uitr., 8 Juli te Sabang.
Vondel, uitr., 8 Juli te Belawan.
Kangean, uitr., 9 Juli v. Suez.
Karimata, uitr., 8 Juli v. Genua.
Kambonga, thuisr., 8 Juli te Suez.
Koningin der Nederianden, uitr., 8 Juli v.
Southampton.
KON. NED. STB. MIJ. KON. W.-I. MAILD.
Achilles 8 JuH v. Malta n. Algiers.
Amsterdam 7 Juli v. Huacho n. Cristobal.
Carna 8 Juli v. Westdndie to New»York.
Ceres 8 Juli v. Bourgas te Constantinopel
Euterpe 8 Juli v. Santander n. Oporto.
Juno 7 JuH v. Puerto Plata n. Bristol.
Orion 9 JuH v. West-Indie te A'dam.
Oberon 8 JuH v. Vigo n. Lissabon.
Orpheus 8 JuH v. Valencia te Carthagena.
Berenice 9 Juli v. R'dam n. Gibraltar (v. o.).
Deucalon 9 Juli v. Amsterdam n. Rotterd am.
Iris 9 JuH v. A'dam te Hamburg.
Merope 9 Juli v. Bari te Patras.
Perseus 9 Juli v. A'dam n. Kopenhagem.
Stella 8 Juli v. Constantinopel n. Bourgas.
Tellus 9 Juli v. A'dam te Hamburg.
KON. HOLL. LLOYD. 'j"?*
Zaanland, thuisr., 8 JuH te Teneriffe.
Amstelland 8 JuH v. Buenos-Ayres n. Rosauo.
Waterland 8 Juli v. Santa F6 n. La Plata.
HOLLAND—AMERIKA LIJN.
Leerdam, Rott n. New Orleans, 8 Juli te Vera
Cruz.
Maasdam, Rott. n. New Orleans, 8 Juli te
Gyon.
Lochmonar v. d. Pacifickust n. R'dam, 9 Juli te
Londen.
KON. PAKETV. MAATSCHAPPIJ.
Houtman 8 Juli v. Brisbane te Sydney.
Merak 8 Juli v. R'dam te Batavia.
HOLLAND BR.-INDIe LIJN.
Andijk, uitr., 8 Juli v. Rangoon.
Bali, thuisr., 8 Juli te Madras.
HOLLAND«OOST«AZIe LIJN.
Gemma 8 Juli v. R'dam te Kobe.
Oldekerk, thuisr., 9 Juli v. Foothad. i
HOLLAND-AFRIKA LIJN.
Blommersdijk 7 Juli v, Algoabaai n. East Lon
don.
HOLLAND WEST-AFRIKA LIJN.
Rijnland 9 Juli v. A'dam n. W.»Afrika.
HOLL. AUSTRALIe-LIJN.
Aagtekerk 9 Juli v. Bremen te R'dam.
Almkerk, thuisr., 8 Juli v. Fremantle.
Arendskerk, thuisr., 8 Juli v. Port-Said.
JAVA-NEW YORK LIJN.
Agamemnon, v. Batavia n. New York, 8 Juli te
Boston.
Stadsdijk, v. New York n. Java, 6 JuH v.
Hampton Rds.
Vechtdijk, Batavia, n. New York, 9 JuH te
Suez.
Soemba, v. Batavia n. New York, 7 Juli te Sin
gapore.
Vechtdijk, Batavia n. New York, 9 Juli te Suez.
ROTTERDAMSCHE LLOYD.
Kertosono, thuis., 9 JuH v. Sabang.
Tosaria 9 Juli v. A'dam te Londen.
Gorontalo 9 Juli v. R'dam n. Batavia.
Rindjani 9 Juli v. Batavia te R'dam.
JAVA BENGALEN LIJN.
Calcutta, v. Java n. Calcutta, 7 Juli v. Rangoon.
EMZETCO LIJN.
Jonge Anthony 8 Juli v. San Carlos te Valen
cia. -
~"r ROTT.-ZUID-AMERIKA LIJN.
Aldabi 8 Juli v. R'dam te Buenos Ayres.
Aludra 9 JuH v. B. Aires te R'dam.
Albadi 8 Juli v. R'dam te Brest.
STOOMVAART MIJ. OCEAAN. x
Elpenor, v. Japan n. Rqtt., 7 JuH v. Tsingtaa
Eumaeus, v. Japan n. R'dam, 8 Juli v. Port
Swettenham.
FONDSEN.
3 Juli
6 Juli
7 Juli 8 Juli
6
6
5
4K
4
6
6 14
6
5A
5
obi. N.W.S. 1000 1922
idem f 1000 1923
idem 1000 '18
idem 1000 '17
idem f 1000 '16
O.dnd. 1000 '19
idem 1000 '22
idem 100 '23'
idem 1000 '21 D
idem 1000 '17
Koloniale Bank
Ned Ind Hand. Bank
Ned. Handel Maatij.
Philip Gloeilamp
Anaconda
Comm. Studebaker
Comm. Steel
Cult. Mij. Vorstenl.
Handelsver. A'dam
Javasche Cult
Dordtsche Petr. gew.
Gecons. Holl. Olie
Koninklijke 1000
Vloeara Enim
Vdam Rubber
crbadjadi
Io/l. Am. Lijn
ava China Jap. L(jn
led. Scheepv. Unie
toomvaart Mij. Nederland
>eli Tatavia Tab.
>eli Maatij
cnembah
obi. Holl. Spoor '15/25
obi. Staatsspoor '15/'25
louth. Pacific
Union Pacific i
L'roiongatie i
QC
£5
H
106»/14
102
1C0
96lfc
K5>/.
1061/,
1037/,
1021/.
1871/4
1611/,
I43ifc
350
961/,
527%
1451%
165
625
335
3871/,
402
380
322*%
328
47
U3J/4
172 Va
172
407
4291k
3901/4
101
101%
159
3»/«
106i/,
1031/,,
102
K0>/i,
96%
105%
106
1 03is/16
102%
I681/4
160%
149,/j,
350
53i/g
1461%
166i/.
635
345
383
403%
3S3
324%
328
47%
115
174%
174
414
436
399%
101%
101%
?58
3%
1067/U
103
IOD/4
96%
}05»/i«
106
03,'.
01U/M
I89i/t
161%
149%
348s/4
53%
143%
168%
644%
3451/4
375*
391%,
385
327%
328
48%
113
174
175
417
436
406
101%
101V*
1571k*
3
106%
103
101%
100
96%
105%
106%
103%
102
1891%,
161%
150
352%
96%
53%
1421/4
169%
637
348%
375
393%
370*
334 V,
336
50%
114%
175
177%
422
421%
413
101%
101%
157
2%
106%
103%,
101%
100
96%
105%
106
1038/4
102
189%
IbVk
150%
351%
96
54
141%
170%
629
344
371%
170
386
371%
331%
332
54%
115%
177%
180
418%
413
413%
101%
101%
157
2%