Alkmaarsche Oaurant
I
Op voeding en Onderwijs.
Brieven.
Zaterdasr 10 Juli.
Kadio-Hoekje.
fTo. 160
Honderd Acht en Twintigsts Jaargang,
DRANKWET.
v. BURGEMEESTER en WETHOUDERS
van ALKMAAR brengen ter algemeene ken-
nis dat bij hen is ingekomen een verzoek van
A. ZWART, wonende alhier, om verlof tot
den verkoop van alcoholhoudende dranken,
anderen dan sterken drank voor het gebruik
ter plaatse van verkoop in de gelagkamer en
de benedenac^terzaal van perceel HEILIG-
LAND No. 28.
Binnen twee weken na dagteekening dezer
kan een ieder schriftelijk bezwaren tegen het
verleenen van dit verlof bij hen indienen.
Alkmaar, 9 Juli 1926.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
WENDELAAR, Burgemeester.
A. KOELMA, Secretaris.
f GEVONDEN VOORWERPEN.
Aanwezig aan het Bureau van politic,
Langestraat en aldaar te bevragen op alle
werkdagen tusschen 11 en 1 uur, de navol-
gende voorwerpen als gevonden gedeponeerd
/op 6, 7, 8 Juli 1926. Een kinder pantoffeltje,
"een autoped, een duimstok, een rijwielbelas-
tingmerk benevens diverse sleuteis en hand-
'sdioenen.
Aanwezig en te bevragen 1:ij de navolgen-
de ingezetenen, ondesstaande voorwerpen,
tals gevonden aangegeven op: 6, 7 en 8 Juni
11926 een boekje, Eeken Zevenhuizen; een pa-
rapluie, C. J. Jaegers, Forestusstr. 37; kin-
f derportemonn. G. J. W. Veel, Oudegracht
263een stroobal, F. Bierman, Varnebroek
*3; een knipmes, H. Kluft, Omval 51; een
haarlint, D. Landman, Ramen 26; eennum
/merplaat van auto, A. Hertogs, Verdr. Oord
88een onderdeel van een auto, G. Koop-
mans, Jaagpad 34; een geldstuk H. Schu-
mer, Vogelenzang; een gouden speld, J.
'Brouwer, Koorstraat 25; drie blikken drie-
hoeken, H. Keesen, Zeglis 21een porteraon-
naie met inhoud T. Caarls, Nieuwesloot 18;
een sleutel, Postkantoor Koorstraat; een
handschoen (zwart) Scheepmaker Langestr.
103; hondenpenning, J. Kraakman, Nieuw-
straat 13; een zilveren kettinkje S. Roden-
burg, Korenlaan 7; een inhoudsmaat, F.
"Lodder, Koningsweg 66; een paar witte Kou-
sen, J. Waterman, Stuartstraat 27een huis-
sleutel, j. Blok, Molenbuurt 1een kinder-
hoedje, P. v. d. Brink, Gr. Nieuwiand 51;
een zilveren armbandje, C. Neef, Konings
weg 24a.
Wanneer men weder in het bezit is van het
verloren voorwerp, wordt men verzooht hier-
van kennis te geven aan het Bureau van po
litic.
GEMEENTELIJKE DIENST DER
WERKLOOSHEIDSVERZEKERING
f EN ARBEIDSBEMIDDELING.
DISTRICTS-ARBEIDSBEURS.
Kostelooze bemiddeling voor werkgevers en
werknemers. Geopend alle werkdagen van
voorm. 9 tot 1 uur nam. en nam. van 4 tot 5
uur. Voor werknemers uitsluitend1 van voorm,
9 tot 12 uur en Maandag- en Donderdag-
avond van 7 tot 8 uur. Des Zaterdags alleen
van 9 tot 1 uur.
De Ambtenaar van bovengenoemden dienst
maakt bekend, dat heden de volgende werk-
zoekenden zijn ingeschreven
2 bakkers, 1 bankwerker, 2 betonwerkers^
1 boekbinder, 1 bouwkundig opzichter, 1
chauffeur, 3 electriciens, 5 grondwerkers, 1
hotelbediende, 2 kantoorbedienddn, 1 kellner,
1 machinedrijver, 1 machinist, 4 magazijnbe-
dienden, 4 metselaars, 1 meubeknaker, 15 op-
perlieden, 4 pakhuisknechts, 1 plaatwerker, 1
reiziger, 1 rijwielhersteller, 1 schipper, 1
schilder, 2 sigarensorteerders, 14 sigarenma-
kers, 4 smeden, 1 steenbikker, 8 timmerlie-
den, 1 winkelbediende, 1 ass. in de huishou-
ding, 1 huisnaaister, 2 werksters en 20 losse
arbeiders.
Geplaatst: 1 metselaar, 2 timmerlieden, 6
losse arbeiders, 1 dienstbode en 1 werkster.
Alkmaar, 10 Juli 1927.
I De Ambtenaar voornoemd,
f A. KLEIJMEER.
GEMEENTE-BUREAU VOOR ADVIES
I BIJ BEROEPSKEUZE.
DOELENSTRAAT.
Geopend1 op Maandag- en Donderdag-
avond, van 7 tot 1 8.30 en ^p Woensdagmid-
dag van 2 tot 4 uur. Advies kosteloos.
Het hoofd van den Dienst,
J. G. HAREM AKER.
f De organisatie van het open-
baar lager onderwijs te -Alkmaar.
VII (Slot).
Eerst moet ik nog enkele opmerkingen ma-
ken over de differentiatie. Waarschijnlijk zal
bij velen de vraag zijn gerezen: Wie bepaalt
de differentiatie?
Natuurlijk niet het hoofd der school in
zijn functie als hoofd.
Ik zou de differentiatie zien willen be-
paald door drie personen:
v 1. de onderwijzer;
12. de schoolarts;
3. de gemeentelijke adviseur;
De volgorde is niet toevallig. Eerst de on
derwijzer en in de laatste plaats de adviseur.
Het zal aanbeveling verdienen, dat elke
ieerkracht aan een beginschool twee of vier
jaar met zijn klasse meegaat.
De genoemde drie personen stellen aan het
einde van de beginschool gemeenschappelijk
over elken leerling een rapport samen. De
taak van den schoolarts bepaalt zich uit
sluitend op een ,,medische verklarihg".
De onderwijzer of onderwijzers hebben hun
gegevens over elk kind occasioned in den
loop der jaren verzameld, op enkele duistere
punten aangevuld door opzettelijk psycholo
gist h onderzoek, zoo noodig en gewenscht in
samenwerking met den adviseur.
Vooral in dubieuze gevallen zal de gemeen
telijke adviseur door wetenschappelijk onder
zoek den onderwijzer moeten assisteeren.
Dit rapport wordt aan de ouders m on d e-
1 i n g uitgebracht op het gemeentelijk on-
derwijsbureau, waarvan het adviesbureau
voor beroepskeuze een onderdeel behoort uit
te maken.
.Het uitbrengen van deze rapporten kan
1926 geschTedeiTd^laatste drie maanden van het J
vierde leerjaar, bijvoorbeeld in de avonduren
van 79.
Elk jaar zullen er ongeveer 300 leerlingen
overgaan van de beginscholen naar den bo-
venbouw. Per maand moet dus over 100 kin-
deren rapport worden uitgebracht. Zal er 20
avonden per maand zitting worden gehouden,
dan beteekent dat dus 5 kinderen per avond.
Elke onderwijzer aan een beginschool zal
dus om de 2 of 4 jaar 7 a 8 avonden moeten
opofferen aan het belang van de kinderen, die
aan hem zijn toevertrouwd.
Is het te veel gevraagd misschien?
Op het gemeentelijk onderwijsbureau zal
men de beschikking moeten hebben over zeer
veel gegevens, bijv. betreffende de kosten van
het onderwijs aan de verschillende onderwijs-
inrichtingen, de perspectieven in verschillen
de beroepen en bedrijven enz.
Toch mag en kan dit alles niet meer dan de
beteekenis hebben eener voorloopige
beslissing.
Als men toch meent, dat zijn kind naar de
H.B.S. moet, dan is daarmede gansch niet
beslist over het aanstaande beroep.
Wie zijn kind nijverheidsonderwijs wil la-
ten genieten, bestemt het daarom nog niet on
midellijk tot metslaar of timmerman.
Van het verleggen der beroepskeuze naar
tiende jaar is alzoo geen spake.
Door deze werkwijze is echter het persoon-
lijk contact tusschen ouder en onderwijzer,
met den wetenschappelijke ruggesteun van
den adviseur, verzekerd.
De ouders hebben den weg leeren bewan-
delen naar het gemeentelijk onderwijsbureau
en zullen straks dien weg terug kunnen vin-
den als op twaalf a veertienjarigen leeftijd
van hun kind beslist moet worden over de be
roepskeuze.
Driemaandelijks of half jaarlijks zal verder
door den adviseur aan elken onderwijzer in
den bovenbouw schriftelijk worden verzocht
of hij kinderen in zijn klasse heeft, waarvoor
het noodig is op de genomen beslissing tot
plaatsing op een bepaalde school terug te
komen.
Is dat het geval, dan zoekt de adviseur
contact met de ouders en tusschen ouders,
onderwijzer en adviseur heeft dan een nadere
bespreking plaats op het onderwijsbureau.
Dit- zijn de hoofdlijnen, waartoe ik mij
thans moet bepalen.
Wanneer we thans het geheel trachten te
overzien, dan heb ik het idee, dat de invoe-
ring dezer organisatie de gemeente geen of
hoegenaamd geen geld zal kosten.
Ik ben met te weinig kennis van wetten en
besluiten toegerust, om met beslistheid op dit
punt te kunnen oordeelen.
Mogelijk zullen bevoegden mij hier willen
aanvullen of rectificeeren.
Als ik het bij het rechte eind heb, heeft Alk
maar eenige boventallige onderwijzers, die de
gemeente geheel zelf moet betalen.
Bij de door mij geschetste organisatie heb
ben we voor de beginscholen een Ieerkracht
de eerste twee jaar en een andere Ieerkracht
de eerste drie jaar niet noodig. Alzoo gedu-
rende dien tijd twee boventallige leerkrachten
minder.
Dat geeft een bezuiniging, waarvoor de
twee lokalen, die er al dadelijk noodig zijn,
gebouwd kunnen worden.
De sehoolgebouwen voor den bovenbouw
moeten in het centrum der stad gelegen zijn.
De school aan de Keetkolk kan verder als
schoolgebouw ongebruikt blljven.
Die school zou in nabije toekonpt toch door
een andere moeten worden vervangen. In
plaats van een nieuwe zevenklassige school
moeten er voor deze organisatie komen loka
len bij de nieuwe vijfde en de Tweede Ge-
meenteschool resp. in 1929 en 1930.
Bovendien zal een geoouw moeten worden
gesticht voor de drie klassen, die voorloopig
zijn ondergebracht in de oude Vijfde Ge
meenteschool aan de Nieuwesloot.
Van meerdere kosten dus geen sprake.
En ook het aantal leerkrachten voor den
bovenbouw blijft gelijk aan het getal, dat er
nu is.
Laten we tenslotte eens aannemen, dat al
deze verwachtingen en vermoedens niet juist
zijn, maar dat inderdaad het openbaar onder
wijs nu ook eens wat meer zou gaan kosten,
dan meen ik, dat die meerdere kosten in elk
geval zijn te rechtvaardigen en te verdedigen,
wanneer we letten op de groote voordeelen
dezer nieuwe organisatie.
De kinderen, die naar het M.O. gaan, ge
nieten als thans zes jaar lager onderwijs,
maar zien zich in de gelegenheid gesteld bo
vendien een halfjaar een klasse te volgen, die
ze speciaal voorbereidt voor het M.O.
Wanneer thans een modeme taai onder de
schooluren wordt onderwezen, ontwricht dat
het onderwijs. Nu kan dat geschikt, omdat
alle kinderen die lessen moeten volgen en bo
vendien kan er in de zevende klasse extra
aandacht aan worden geschonken.
De meisjes, die eindonderwijs ontvangen
op de meisjesschool kunnen een achtste leer
jaar doorloopen met speciaal leerplan. De
kinderen, die naar het Nijverheidsonderwijs
gaan, zijn in de gelegenheid ook zeven jaar
lager onderwijs te genieten.
De jongens, waarvoor het lager onderwijs
eindonderwijs is, kunnen een zevende en een
achtste klasse doorloopen.
De gelegenheid bestaat dus ook voor hen
tot hun veertiende jaar school te gaan.
De kloof tusschen leerplicht en arbeidswet
is dus overbrugd.
Verder zijn er twee leerkrachten disponibel
voor den- wintermidldag- en avondcursus
voor de niet-leerplichtige jeugd.
De toelatingsdatum voor alle scholen is
gelijk en de aangifte kan geschieden op het
Stadhuis.
Tenslotte heb ik hier voor mij liggen een
opgaaf van de grootte der lokalen en het aan
tal kinderen, dat in elk lokaal geplaatst kan
worden.
De grootste mijner klassen is met geheel
m overeenstemming met deze gefallen. We
kunnen er alleen van zeggtn, dat ook in dit
opzicht de toestand veel be ter wordt, dan hij
thans is.
Men zal mij mogelijk bij deze beschouwin-
gen beschuldigen van eenzijdigheid. Welnu,
laten welwillende critid zorgen voor veel-
zijdigheid.
Een ander zal zeggen: Geen nieuws on
der de zon: Hier is eenvoudig de Duitsche
vierjarige eenheidSschool te Alkmaar gei'm-
porteerd.
Ik moet er op wijzen, dat niets minder
waar is. dan dat.
De opzef van deze organisatie is behalve
differentiatie zooveel mogelijk aan te sturen
op acht jaar lager onderwijs op een wijze,
die vereenigbaar is met den toestand der ge-
meentefinancien.
Bij het Duitsche stelsel gaan de kinderen
na vier jaar lager onderwijs naar H. B. S.,
Gymnasium of ahdere onderwijbinrichting.
Door het stelsel van dubbele beginscholen
zal men in de practijk ook moeilijk van de
starre eenheidsschool kunnen spreken.
Men zal fouten in deze artikelen hebben
ontdekt, erger nog, men zal zich met den ge-
heelen opzet niet kunnen vereenigen. Welnu,
men late daar^an blijken.
Mogelijk zal uit de kenbaarheid en mis
schien de botsing van verschillende meenin-
gen de weg gevonden worden om te komen
tot een organisatie, die de tegenwoordige
kan vervangen, want het is en het belang van
het kind en het belang van ons openbaar on
derwijs, dat de organisatie, zooals die is
vastgelegd in gefneenteblad 836, zoo spoedig
mogelijk verdwijne.
Eindelijk herhaal ik, wat ik in den aan-
vang heb 'gezegd
Niemand beschouwe deze aitikelen als
voorlichting.
Zonder meer heb ik mijn meening gegeven
om aan te toonen, dat er inderdaad een an
dere mogelijkheid bestaat.
Verstandige en handige critici zullen mij
straks „afmaken" op de welbekende plaats
in dit blad. Reeds nu deel ik ze mede, dat ik
op geen enkel schrijven inga.
Eerstens zou ik dan mijn anonimiteit moe
ten prijsgeven en in de tweede plaats is mijn
opzet nooit geweest een stelsel te propagee-
ren of te verdedigen.
Om met den heer Thijssen te spreken en d e n
term te gebruiken van het' Eerste Paedagogi-
sche Congres:
„L"aat ons blijven in een hartstochtlooze
sfeer."
Ik meen daar zelf ook niet buiten of boven
te zijn gegaan, in de overtuiging, dat alleen
zoo de waarachtige belangen van ons on
derwijs kunnen worden gediend.
Waarom het tenslotte en bij mij en bij U
toch alleen zal gaani!
Dt.
Zondag 11 Juli.
Hilversum, 1050 M. 8.30—9.30 R. K.
Morgenwijding. Klein dameskoor o. 1. v.
Mej. Jo Immink, zangeres te Amsterdam,
Mej. Els Hoelen, piano, Mej. Nel Goetma-
kers, mezzo sopraan. Spreker: Hr. Paul A.
M. Speet, secretaris van de K. R. O -stich-
ting, 1. Jesu dulcis memoria, H. Cuypers. 2.
Deh, calma o ciel (mezzo sopraan)/Rossini.
3. Memorare, Griesbacher. 4. Rede van den
heer Speet, over: Christus, ons ideaal. 5
Ave Verum, Mitteres. 6. Auf dem Kirchhofe
(mezzo sopraan), Brahms. 7. Omni die, dio
Mariae, Griesbacher. 9.20 v.m. Christel.
Radiover. 1. Orgelspel. 2. Votum en begroe-
tingszegen. 3. Zingen: Psalm 116 1, 2 en 3.
4. Lezen: De Wet des Heeren en Openb.
21 18. 5. Gebed. 6. Zingen; Psalm
130 2 en 4. 7. Predikatie over 1 Corinthe
15 54—58. Het Leven van den Christen in
het licht van de zalige opstanding des
vleesches. 1. Dat leven verwacht de vernieti-
ging van den dood. 2. Dat leven erkent de
kracht van den dood. 3. Dat leven roemt te
gen den dood. (4. Dat leven draagt vrucht on
danks den dood. 8. Tusschenzang: Psalm
17 7 en 8. 9. Gebed. 10. Nazang: Psalm
56 6 en 11. Slotzegen. 3.00 Matinee door
het Residentie-orkest, o. 1. v. Ignaz Neumark,
uit het Kurhaus te Scheveningen. Solist:
Marcel Reynal, viool. 1. Rosini: Ouverture
Willem Tell. 2. Lalo: 'Symphonie espagnole
(allegro, andante, rondo). Marcel Reynal.
Pauze. 3. TschaikowskySuite du ballet
„Casse-noisette". 1. Ouverture. 2. Marche.
3. Danse de la Fee dragee. 4. Danse russe
(Trepak). 5. Danse arabe. 6. Danse chinoi-
se. 7. Danse des Mirlitons. 8. Valse des
fleurs. 4. Wagner: Voorspel 3e acte Lohen
grin. 7.00 V. P. R. O.-uitzending. Rede door
Ds. E. J. v. d. Brugh, N.H. predikant te
Tiel. 8.15 Kurhausconcert, Solistenconcert
o. 1. v. Prof. G. Schneevoigt. Soliste: Irene
Eden, zang. 1. Wagner: Voorspel „Die
Meistersing^r von Niirnberg". 2. Weber-
Weingartner: Aufforderung zum Tanz. 3.
Tschaikowsky: Andante voor strijkorkest uit
het kwartet op. 30. 4. a. Mozart: Arie der
Constanze aus: Die Entfiihrung aus dem
Serail. b. Mozart: Arie der Konigin der
Nacht aus: Die Zauberflote (De tooverfluit).
Irene Eden. Pauze. 5. Massenet: Scenes na-
politaines. a. La danse. b. La procession, c.
L'Improvisateur. d, La Fete. 6a. Verdi: Aria
uit Rigoletto. b. Thomas: Aria uit Mignon.
Irene Eden. 7. Chopin-Glazounow: Polonai
se u. d. suite „Chopiniana".
Daventry, 1600 M. 3.50 Muziek door de
band Van het le batt. Kon. Yorkshire lichte
Infanterie. D. Bennett, sopraan. D. Smith,
bariton. 5.20 Het British Vocaal kwartet. D.
Bennett, sopraan, E. Colemann, contra alt,
school o. 1. v. Willem Wernicke, met medew
van Mevr. Annie Ditzel-Peyster, sopraan,
Hr. A. C. M. Siinkert, bas, Hr. M. Krychen,
viool, Mej. Ella Moris, piano.
Daventry, 1600 M. 11.20-~1.20 Het radio-
kwartet en solisten (contra alt, tenor, piano)
1.202.20 Lunchmuziek. 3.35 Schoollezing
Reptiles and their allies. 4.20 Causerie
Eastward bound. 4.35 Dansmuziek. 5.35
Kinderuurtje. 6.20 Lichte orkestmuziek. 8 00
Padvindersbulletin. 7.20 Tijdsein Big Ben,
weerbericht, nieuws. 7.45 Piano-nocturnes
van Chopin. 8.00 Causerie. 8.15 Lezing: The
Norwich peagant. 8.20 Orkestconcert van
Cardiff. I. Ivans, contra alt. Koor. 9.20 Mu
ziek van het New Verrey's restaurant. 9.50
Weerbericht, nieuws. Mr. R. Straus, voorle-
zing. 10.25 „A Chinese Honeymoon", van
G. Dance en H. Talbot. 11.20—12.20 Dans
muziek.
Parijs „Radio-Paris"1750 M. 12 .50 Con
cert door het orkest Gayina. 5.05 Concert
8.50 Concert.
Konigswusterhausen, 1300 M. 8.50 Duit
sche Reden (Luther-Goethe-Grillparzer-Las-
salle-Bismarck-Unruh). Orkest en A. Braun
Daarna nieuwsberichten.
Miinster, 410 M. 1.352.50 Orkestcon
cert. I. Hesse,alt. 4.506.20 Kamermuziek
met fluitsolo's. 6.20—7.20 Declamaties. 7 20
tot 7.40 Lezing: Hauszinssteuner. 7.40
8.00 Lezing: Die Erziehung im Strafvollzug.
8.20 Lezing: Geheime Gesellschaften. 8.50
Der Herr der Erde (5e afd.) radio-tooneel-
spel.
Briissel, 486 M. en Antwerpen, 265 M.
8.20 Orkestconcer. 8.50 Lezing. 9.30 „Le
sourire du Faune", 1-acter. 10.20 Nieuws.
W
II.
Lovestad, Juni 1926.
E. Greene, tenor, D. Smith, bariton, „The
daisy chain", zangspel. 5.506.20 Shakes-
HPi angspel
peare's heroines, „The Winter's tale
uit de le, 2e, 3e en 5e acte. 8.20. Klokkenge-
lui. 8.35 Eenvoudige kerkdienst 9.20 Weer
bericht, nieuws. 9.40 Het Chenil kamer-or-
kest en De English Singers. 11.00 Sluiten.
Parijs „Radio-Paris"1750 M. 1.05 Con
cert door het orkest Gayina. 8.50 Concert en
dansmuziek.
Konigswusterhausen, 1300 M. 11.50
1.10. Vroolijke liederen door de blinden-man-
nenzangver. „Heimatklange". 6.50 „Die
Meistersinger von Niirnberg", opera van
Wagner.. Daarna dansmuziek.
Miinster 2410 M. 9.20—10.20 Orkest
concert. 11.50/12.50 Gedichtenvoorlezing.
3.204.20 Meisjeskransje. 4.20—7.20 Uit-
zending athletiek- en zwemwedstrijden Keu-
len. 7.207.50 Lezing: Norwegen 7.50
8.20 Schaakles. 8.20 Lezing: Jaispur im
Rajputans. 8.50 „Der Herr der Erde radio-
tooneel (4e afd.) 10.20 Exotische muziek.
Briissel, 486 M. en Antwerpen, 265 M.
8.35 Concert. Mile Nayrac, zang. 10,20
Nieuwsberichten.
RAADSELHOEKJE.
OPLOSS1NGEN DER RAADSELS UIT 'T
VORIGE NUMMER.
Voor grooteren.
1. Wijk-bij-Duurstede. Steek, bij, wijik, dijk,
duur, kerk.
2. Heb je tegen Evert gezegd, dat wij laat
terugkomen? (Geneve).
Joost en de oude knecht waren alleen in
de werkplaats. (Ostende).
Heeft Joop of Koos passerdoozen op
zicht gevraag;d? (Spa).
Stuur om eieren; liever vandaag dan
morgen. (Rome).
Ooe toch niet zoo mal, Agaath; iedereen
lacht je uit. (Malaga).
3. Dedepisvaart.
4. L Leeuwerik.
ben
s t e e n
sleutel
Leeuwerik
v 1 e e s c h
t o r e n
k i m
k
Voor kleineren.
1. Baas, haas, kaas, Maas.
2. Ra(m), ba(a)r(s), be(e)r; rabarber.
3. Matroos. Toos, rat, som, mos, Tom.
4. Coba en Gerard riepen mij iets ioe. (drie)
In het voigend oogenblik stonden ze stil
Heeft Jeani% genoeg piano gespeeld
vandaag? "(negen).
Laat het weer je gunstig zijn op je fiets-
tocht. (twee).
OM OP TE LOSSEN.
Voor grooteren.
1. Ladderraadsel.
X
X
X
X
X
X
X
X
4°
5°
7°
8°
(bovenste) sport een
roofvogel.
sport altijd minder dan
.het geheel.
een Keizerim in
het Oosten.
een visch.
een altijd groene
struik.
een muziek-in-
strument.
een peulvrttcht.
een dorp in Gel-
derlanicl.
De woorden bestaan alien uit 5 letters en
de middelste letters vormen, van boven naar
beneden gelezen, den naam van een Neder-
landseh eiland.
2. Met k al§ eindletter ben ik een sappige
vrucht, met e een rijk in Azie.
3. Verborgen plaatsen in Nederland.
Je moet dat blad elken morgen boven
brengen, Marie.
In sommige streken moeten de schepen
voor ijsbergen op hun hoede zijn. (3).
„De oude heks loopt nog hard!" riep het
kind.
Op eens valt het hek gelukkig zonder
ongelukken te veroorzaken om.
De Leek stond al maanden vol water.
4.
Maandag 12 Juli
Hilversum, 1050 M. 12.00 Politieberich-
ten. 5.006.00 Kinderuurtje door Mevr.
Ant. van Dijk. 6.15—7.45 Concert door het
H. D. O.-orkest, o. 1. v. Fr. Lupgens. 7.00
Politieberichten. 7.45 en 10.00 Persberichten.
8.10 Uitvoering van <Je Tielsche Kinderzang-
Leg deze figuur van 38 legstokjes of luci-
fers, waarvan de koppen verwijderd
zijn.
Hoe kun je nu 14 utokjes of lucifers weg-
nemen, zoodat er 6 vierkantjes over-
blijven.'
Voor kleineren.
1. 1, 2, 3 is het te'genovergestelde van vlijtig.
4, 5, 6, 7 is een hemellichaam.
Een 8, 9, 10, 11 is een zangvogel.
Ik hoop niet, dat er een 1, 2> 3, 4, 5, 6, 7,
8, 9, 10, 11 onder mijn lezers of leze-
ressen is.
2. Met e ben ik een boom, met a een vaar-
tuig.
3. Ik ben altijd rond. Onfhoofdt men mij,
dan word ik een voorwerp, dat even-
eens rond is en dikwijls tot versiering
dient.
4. Verschrik de letters der woorden Vr*
GEEN LAND
zo6, dat je den naam krijgt van een wer-
kelijk bestaand land, S*
Lovestad. Ja,Ja zoo is het. Daar zit ik nu
in deze Zweedsche plattelandsgemeente en
zal een gedeelte van het werk van den predi
kant waarnemen. Dat is op zich zelf al inte-
ressant genoeg. En gaarne wil ik iets van
dat werk vertellen.
Maar mijn gedachten vliegen telkens
terug naar den zesden Juni, naar Zwedens
vlaggedag.
Een van de aangenaamste gewaarwordin-
gen voor mij, wanneer ik naar het Noorden
reis, is het zien van de vlaggen daar. Nu
zal men misschen dadelijk gaan oordeelen en
denken zeggen doet men dat natuurlijk
niet dat ik een heel slecht vaderlander ben
en dat ik mijn hart aan het Noorden ver-
pand heb. Misschien zou men dat nog meer
denken, wanneer men het had bijgewoond,
dat ik bij gelegenheid met mijn Zweedsche
vrienden hunne nationale liederen heb mee-
gezongen, en daaronder een dat eindigt met
deze woorden :„Ach leven wil 'k en sterven in
het Noorden". Men kan gerust zijn. Laat
men mij nu niet met zijn gedachten in de rede
vallen. Want dat kan even goed als met woor
den. Men voelt dat.
Ik keer dus terug tot de vlag.
Het is misschien een week of zes mis
schien wel zeven geleden, dat ik in mijn
woonplaats op de fiets zat en ingehaald werd
door een auto. Nu zal men mij weer in de re
de vallen en denken: maar mijn lieve tijd,
dat gebeurt iederen dag! En zelfs meer dan
eens per dag Maar dat gebeurt niet iederen
dag. Want ik werd ingehaald door een auto
met twee Deensche vlaggetjes voorop. En
achterop duidelijk de Deensche teekenen. Nu
zat mijn rejs naar het Noorden reeds in mijn
hoofd. *t Plan voor de reis natuurlijk! 't Was
als een groet. Niet van die Denen want zij
groetten me niet. Hun hart klopte niet eens
sneller, toen zij den vriend van „het oude
Denemarken" passeerden. Maar van Dene-
marken.
Op mijn kamer wappert altijd een Deensch
vlaggetje, tenminste als er tocht is. Anders
hangt ,t rustig naast andere vlaggen. Ik was
enthousiasta over dien groet. 'k Vertelde het
mijn vrouw, ik zette me voor de piano en ,k
heb't mooie Deensche vlaggelied gespeeld en
gezongen. Mijn vrouw.werd niet aange-
stoken door mijn enthousiasme en 'k geloof
zelfs, dat ze't een beetje vreemd vond van
memaar dat bedierf mijn enthousiasme vol-
strekt niet.
En nu was ik op reis en te Safznitz lag een
der grooote spoorponten met de Zweedsche
kleuren. Met mijn Zweedsche med'ereizigers
gij kent ze nog, waarde lezers heb ik de
blauw-gele kleuren echt hartelijk begroet. 'k
Moet't eerlijk belijden, 'k had er eigenlijk niet
bij stil gestaan, dat ik door Duitschland reis-
de. Maar die Zweedsche vlag sprak me wel
dadelijk van Zweden.
Zoo was de 6e Juni voor mijn feeder vlag-
gengemoed een goede dag. Overal wapperde
de blauwe vlag met het gele kruis. Nu is dat
wapperen van de vlaggen in het heele Noor
den, althans op het land en in sommige klei-
ne plaatsen, veel aardiger dan bij ons. E>e
vlaggestok staat nl. voor het huis in den tuin.
Zoo is er eigenlijk veel meer van „wapperen"'
sprake. En men hijscht de vlag veel meer in
den top dan bij ons. Gisteren was een van de
kinderen van mijn gastheer jarig, en de vlag
giug in top. Voor een paar jaren noodigde
een van mijn Deensche vrienden mij uit mee
te gaan naar buiten op het eiland Seeland,
waar bij de hoofdleider was van een jongens-
kamp. Het was interessant dat kampleven
eens een paar dagen mee te maken. De na-
tuur was er buitengewoon mooi en ik werd
met groote vriendelijkheid behandeld. Maar
het meest is mij bijgebleven, hoe alle jongens
met de leiders zich 's morgens om den vlag
gestok vereenden en een lied aanhieven, ter-
wijl onder het zingen van dat lied een der
jongens zelf de vlag omhoog heesch. Zoo
ging het's avonds weer. Het was een plechtig
oogenblik en ik zou het niet graag gemist
hebben. Een morgen regendle het. Maar de
plechfigheid ging door.
Reeds vele jaren viert het Zweedsche volk
zijn vlaggedag, Van 1S92 af. En het viert
dien dag inderdaad.
Die dag heeft een dubbele beteekenis. Het
was den zesden Juni van het jaar 1523, dat
de jonge Gustaaf Wasa tot koning van Zwe
den werd gekozen. Het land behoorde in dien
tijd tot Denemarken. Deze daad was dus het
begin van het zelfstandig volksbestaan voor
de Zweden. Het zou ons te ver voeren het le
ven van dezen eersten koning na te gaan. La
ten we alleen maar zeggen, dat zijn heele le
ven dienstbaar is gemaakt aan "het groote
werk van de grondlegging van het nieuwe
Zweden. De zesde Juni is dus de nationale
geboortedag van het tegenwoordige Zweden.
Maar er is meer De ervaringen opgedaan
in het laatst van de achttiende eauw, waren
van dien aard, dat de Zweden hun koning
Gustaaf IV Adolf hebben vervallen verklaard
van den troon. Zijn nakomelingen deelden in
zijn lot en men moest dus een nieuwen ko
ning zoeken. Dat men dezen gevonden heeft
in. den bekenden generaal van Napoleon;
Bernadotte geheeten, is bekend. Maar men
wilde geen alleenheerscher meer. De macht
van den koning en van het volk moest in een
wet worden vastgelegd en den zesden Juni
1809 kwam de Zweedsche grondwet tot
stand. Dien dag werd dus de grond gelegd
voor de tegenwoordige staatsinrichting,
waarop het gebouw van de tegenwoordige
democratisehe staatvorm steen voor steen ge
bouwd is. In alle steden viert men dezen dag
met een samenkomst. Dit jaar waren aller
blikken gericht op de samenkomst in Stock
holm, waar de nieuwe minister-president zou
spreken in het Stadion.
Klokslag 2 uur marcheerden allerlei vereeni-
gingen het geheel gevulde Stadion binnen.
Toen ieder zijn plaats had gevonden zong
men het Koningslied en daarna ..Een vaste
burcht is onze God". Laat me er hier dadelijk
aan mogen toevoegen, dat na de rede van den
eersten minister de koning een „leve" voor
het vaderland uitbracht, dat de menigte
daarna een paar schoone, nationale liederen
aanhief eu dat het feest besloten werd met
een der gezangen uit het kerkboek „Zegen
Heer en leid ons alien". Een nationaal feest
staat in een geestelijke omlijsting. Nu gebeurt
dat bij ons ook, zal men zeggen. Men houdt
eyn gcdsdienstoefening, Ja, maai dat is nog
&i
Scenes
(zes).