Alkmaarsche Oaurant I Op voeding en Onderwijs. Brieven. Zaterdasr 10 Juli. Kadio-Hoekje. fTo. 160 Honderd Acht en Twintigsts Jaargang, DRANKWET. v. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR brengen ter algemeene ken- nis dat bij hen is ingekomen een verzoek van A. ZWART, wonende alhier, om verlof tot den verkoop van alcoholhoudende dranken, anderen dan sterken drank voor het gebruik ter plaatse van verkoop in de gelagkamer en de benedenac^terzaal van perceel HEILIG- LAND No. 28. Binnen twee weken na dagteekening dezer kan een ieder schriftelijk bezwaren tegen het verleenen van dit verlof bij hen indienen. Alkmaar, 9 Juli 1926. Burgemeester en Wethouders voornoemd, WENDELAAR, Burgemeester. A. KOELMA, Secretaris. f GEVONDEN VOORWERPEN. Aanwezig aan het Bureau van politic, Langestraat en aldaar te bevragen op alle werkdagen tusschen 11 en 1 uur, de navol- gende voorwerpen als gevonden gedeponeerd /op 6, 7, 8 Juli 1926. Een kinder pantoffeltje, "een autoped, een duimstok, een rijwielbelas- tingmerk benevens diverse sleuteis en hand- 'sdioenen. Aanwezig en te bevragen 1:ij de navolgen- de ingezetenen, ondesstaande voorwerpen, tals gevonden aangegeven op: 6, 7 en 8 Juni 11926 een boekje, Eeken Zevenhuizen; een pa- rapluie, C. J. Jaegers, Forestusstr. 37; kin- f derportemonn. G. J. W. Veel, Oudegracht 263een stroobal, F. Bierman, Varnebroek *3; een knipmes, H. Kluft, Omval 51; een haarlint, D. Landman, Ramen 26; eennum /merplaat van auto, A. Hertogs, Verdr. Oord 88een onderdeel van een auto, G. Koop- mans, Jaagpad 34; een geldstuk H. Schu- mer, Vogelenzang; een gouden speld, J. 'Brouwer, Koorstraat 25; drie blikken drie- hoeken, H. Keesen, Zeglis 21een porteraon- naie met inhoud T. Caarls, Nieuwesloot 18; een sleutel, Postkantoor Koorstraat; een handschoen (zwart) Scheepmaker Langestr. 103; hondenpenning, J. Kraakman, Nieuw- straat 13; een zilveren kettinkje S. Roden- burg, Korenlaan 7; een inhoudsmaat, F. "Lodder, Koningsweg 66; een paar witte Kou- sen, J. Waterman, Stuartstraat 27een huis- sleutel, j. Blok, Molenbuurt 1een kinder- hoedje, P. v. d. Brink, Gr. Nieuwiand 51; een zilveren armbandje, C. Neef, Konings weg 24a. Wanneer men weder in het bezit is van het verloren voorwerp, wordt men verzooht hier- van kennis te geven aan het Bureau van po litic. GEMEENTELIJKE DIENST DER WERKLOOSHEIDSVERZEKERING f EN ARBEIDSBEMIDDELING. DISTRICTS-ARBEIDSBEURS. Kostelooze bemiddeling voor werkgevers en werknemers. Geopend alle werkdagen van voorm. 9 tot 1 uur nam. en nam. van 4 tot 5 uur. Voor werknemers uitsluitend1 van voorm, 9 tot 12 uur en Maandag- en Donderdag- avond van 7 tot 8 uur. Des Zaterdags alleen van 9 tot 1 uur. De Ambtenaar van bovengenoemden dienst maakt bekend, dat heden de volgende werk- zoekenden zijn ingeschreven 2 bakkers, 1 bankwerker, 2 betonwerkers^ 1 boekbinder, 1 bouwkundig opzichter, 1 chauffeur, 3 electriciens, 5 grondwerkers, 1 hotelbediende, 2 kantoorbedienddn, 1 kellner, 1 machinedrijver, 1 machinist, 4 magazijnbe- dienden, 4 metselaars, 1 meubeknaker, 15 op- perlieden, 4 pakhuisknechts, 1 plaatwerker, 1 reiziger, 1 rijwielhersteller, 1 schipper, 1 schilder, 2 sigarensorteerders, 14 sigarenma- kers, 4 smeden, 1 steenbikker, 8 timmerlie- den, 1 winkelbediende, 1 ass. in de huishou- ding, 1 huisnaaister, 2 werksters en 20 losse arbeiders. Geplaatst: 1 metselaar, 2 timmerlieden, 6 losse arbeiders, 1 dienstbode en 1 werkster. Alkmaar, 10 Juli 1927. I De Ambtenaar voornoemd, f A. KLEIJMEER. GEMEENTE-BUREAU VOOR ADVIES I BIJ BEROEPSKEUZE. DOELENSTRAAT. Geopend1 op Maandag- en Donderdag- avond, van 7 tot 1 8.30 en ^p Woensdagmid- dag van 2 tot 4 uur. Advies kosteloos. Het hoofd van den Dienst, J. G. HAREM AKER. f De organisatie van het open- baar lager onderwijs te -Alkmaar. VII (Slot). Eerst moet ik nog enkele opmerkingen ma- ken over de differentiatie. Waarschijnlijk zal bij velen de vraag zijn gerezen: Wie bepaalt de differentiatie? Natuurlijk niet het hoofd der school in zijn functie als hoofd. Ik zou de differentiatie zien willen be- paald door drie personen: v 1. de onderwijzer; 12. de schoolarts; 3. de gemeentelijke adviseur; De volgorde is niet toevallig. Eerst de on derwijzer en in de laatste plaats de adviseur. Het zal aanbeveling verdienen, dat elke ieerkracht aan een beginschool twee of vier jaar met zijn klasse meegaat. De genoemde drie personen stellen aan het einde van de beginschool gemeenschappelijk over elken leerling een rapport samen. De taak van den schoolarts bepaalt zich uit sluitend op een ,,medische verklarihg". De onderwijzer of onderwijzers hebben hun gegevens over elk kind occasioned in den loop der jaren verzameld, op enkele duistere punten aangevuld door opzettelijk psycholo gist h onderzoek, zoo noodig en gewenscht in samenwerking met den adviseur. Vooral in dubieuze gevallen zal de gemeen telijke adviseur door wetenschappelijk onder zoek den onderwijzer moeten assisteeren. Dit rapport wordt aan de ouders m on d e- 1 i n g uitgebracht op het gemeentelijk on- derwijsbureau, waarvan het adviesbureau voor beroepskeuze een onderdeel behoort uit te maken. .Het uitbrengen van deze rapporten kan 1926 geschTedeiTd^laatste drie maanden van het J vierde leerjaar, bijvoorbeeld in de avonduren van 79. Elk jaar zullen er ongeveer 300 leerlingen overgaan van de beginscholen naar den bo- venbouw. Per maand moet dus over 100 kin- deren rapport worden uitgebracht. Zal er 20 avonden per maand zitting worden gehouden, dan beteekent dat dus 5 kinderen per avond. Elke onderwijzer aan een beginschool zal dus om de 2 of 4 jaar 7 a 8 avonden moeten opofferen aan het belang van de kinderen, die aan hem zijn toevertrouwd. Is het te veel gevraagd misschien? Op het gemeentelijk onderwijsbureau zal men de beschikking moeten hebben over zeer veel gegevens, bijv. betreffende de kosten van het onderwijs aan de verschillende onderwijs- inrichtingen, de perspectieven in verschillen de beroepen en bedrijven enz. Toch mag en kan dit alles niet meer dan de beteekenis hebben eener voorloopige beslissing. Als men toch meent, dat zijn kind naar de H.B.S. moet, dan is daarmede gansch niet beslist over het aanstaande beroep. Wie zijn kind nijverheidsonderwijs wil la- ten genieten, bestemt het daarom nog niet on midellijk tot metslaar of timmerman. Van het verleggen der beroepskeuze naar tiende jaar is alzoo geen spake. Door deze werkwijze is echter het persoon- lijk contact tusschen ouder en onderwijzer, met den wetenschappelijke ruggesteun van den adviseur, verzekerd. De ouders hebben den weg leeren bewan- delen naar het gemeentelijk onderwijsbureau en zullen straks dien weg terug kunnen vin- den als op twaalf a veertienjarigen leeftijd van hun kind beslist moet worden over de be roepskeuze. Driemaandelijks of half jaarlijks zal verder door den adviseur aan elken onderwijzer in den bovenbouw schriftelijk worden verzocht of hij kinderen in zijn klasse heeft, waarvoor het noodig is op de genomen beslissing tot plaatsing op een bepaalde school terug te komen. Is dat het geval, dan zoekt de adviseur contact met de ouders en tusschen ouders, onderwijzer en adviseur heeft dan een nadere bespreking plaats op het onderwijsbureau. Dit- zijn de hoofdlijnen, waartoe ik mij thans moet bepalen. Wanneer we thans het geheel trachten te overzien, dan heb ik het idee, dat de invoe- ring dezer organisatie de gemeente geen of hoegenaamd geen geld zal kosten. Ik ben met te weinig kennis van wetten en besluiten toegerust, om met beslistheid op dit punt te kunnen oordeelen. Mogelijk zullen bevoegden mij hier willen aanvullen of rectificeeren. Als ik het bij het rechte eind heb, heeft Alk maar eenige boventallige onderwijzers, die de gemeente geheel zelf moet betalen. Bij de door mij geschetste organisatie heb ben we voor de beginscholen een Ieerkracht de eerste twee jaar en een andere Ieerkracht de eerste drie jaar niet noodig. Alzoo gedu- rende dien tijd twee boventallige leerkrachten minder. Dat geeft een bezuiniging, waarvoor de twee lokalen, die er al dadelijk noodig zijn, gebouwd kunnen worden. De sehoolgebouwen voor den bovenbouw moeten in het centrum der stad gelegen zijn. De school aan de Keetkolk kan verder als schoolgebouw ongebruikt blljven. Die school zou in nabije toekonpt toch door een andere moeten worden vervangen. In plaats van een nieuwe zevenklassige school moeten er voor deze organisatie komen loka len bij de nieuwe vijfde en de Tweede Ge- meenteschool resp. in 1929 en 1930. Bovendien zal een geoouw moeten worden gesticht voor de drie klassen, die voorloopig zijn ondergebracht in de oude Vijfde Ge meenteschool aan de Nieuwesloot. Van meerdere kosten dus geen sprake. En ook het aantal leerkrachten voor den bovenbouw blijft gelijk aan het getal, dat er nu is. Laten we tenslotte eens aannemen, dat al deze verwachtingen en vermoedens niet juist zijn, maar dat inderdaad het openbaar onder wijs nu ook eens wat meer zou gaan kosten, dan meen ik, dat die meerdere kosten in elk geval zijn te rechtvaardigen en te verdedigen, wanneer we letten op de groote voordeelen dezer nieuwe organisatie. De kinderen, die naar het M.O. gaan, ge nieten als thans zes jaar lager onderwijs, maar zien zich in de gelegenheid gesteld bo vendien een halfjaar een klasse te volgen, die ze speciaal voorbereidt voor het M.O. Wanneer thans een modeme taai onder de schooluren wordt onderwezen, ontwricht dat het onderwijs. Nu kan dat geschikt, omdat alle kinderen die lessen moeten volgen en bo vendien kan er in de zevende klasse extra aandacht aan worden geschonken. De meisjes, die eindonderwijs ontvangen op de meisjesschool kunnen een achtste leer jaar doorloopen met speciaal leerplan. De kinderen, die naar het Nijverheidsonderwijs gaan, zijn in de gelegenheid ook zeven jaar lager onderwijs te genieten. De jongens, waarvoor het lager onderwijs eindonderwijs is, kunnen een zevende en een achtste klasse doorloopen. De gelegenheid bestaat dus ook voor hen tot hun veertiende jaar school te gaan. De kloof tusschen leerplicht en arbeidswet is dus overbrugd. Verder zijn er twee leerkrachten disponibel voor den- wintermidldag- en avondcursus voor de niet-leerplichtige jeugd. De toelatingsdatum voor alle scholen is gelijk en de aangifte kan geschieden op het Stadhuis. Tenslotte heb ik hier voor mij liggen een opgaaf van de grootte der lokalen en het aan tal kinderen, dat in elk lokaal geplaatst kan worden. De grootste mijner klassen is met geheel m overeenstemming met deze gefallen. We kunnen er alleen van zeggtn, dat ook in dit opzicht de toestand veel be ter wordt, dan hij thans is. Men zal mij mogelijk bij deze beschouwin- gen beschuldigen van eenzijdigheid. Welnu, laten welwillende critid zorgen voor veel- zijdigheid. Een ander zal zeggen: Geen nieuws on der de zon: Hier is eenvoudig de Duitsche vierjarige eenheidSschool te Alkmaar gei'm- porteerd. Ik moet er op wijzen, dat niets minder waar is. dan dat. De opzef van deze organisatie is behalve differentiatie zooveel mogelijk aan te sturen op acht jaar lager onderwijs op een wijze, die vereenigbaar is met den toestand der ge- meentefinancien. Bij het Duitsche stelsel gaan de kinderen na vier jaar lager onderwijs naar H. B. S., Gymnasium of ahdere onderwijbinrichting. Door het stelsel van dubbele beginscholen zal men in de practijk ook moeilijk van de starre eenheidsschool kunnen spreken. Men zal fouten in deze artikelen hebben ontdekt, erger nog, men zal zich met den ge- heelen opzet niet kunnen vereenigen. Welnu, men late daar^an blijken. Mogelijk zal uit de kenbaarheid en mis schien de botsing van verschillende meenin- gen de weg gevonden worden om te komen tot een organisatie, die de tegenwoordige kan vervangen, want het is en het belang van het kind en het belang van ons openbaar on derwijs, dat de organisatie, zooals die is vastgelegd in gefneenteblad 836, zoo spoedig mogelijk verdwijne. Eindelijk herhaal ik, wat ik in den aan- vang heb 'gezegd Niemand beschouwe deze aitikelen als voorlichting. Zonder meer heb ik mijn meening gegeven om aan te toonen, dat er inderdaad een an dere mogelijkheid bestaat. Verstandige en handige critici zullen mij straks „afmaken" op de welbekende plaats in dit blad. Reeds nu deel ik ze mede, dat ik op geen enkel schrijven inga. Eerstens zou ik dan mijn anonimiteit moe ten prijsgeven en in de tweede plaats is mijn opzet nooit geweest een stelsel te propagee- ren of te verdedigen. Om met den heer Thijssen te spreken en d e n term te gebruiken van het' Eerste Paedagogi- sche Congres: „L"aat ons blijven in een hartstochtlooze sfeer." Ik meen daar zelf ook niet buiten of boven te zijn gegaan, in de overtuiging, dat alleen zoo de waarachtige belangen van ons on derwijs kunnen worden gediend. Waarom het tenslotte en bij mij en bij U toch alleen zal gaani! Dt. Zondag 11 Juli. Hilversum, 1050 M. 8.30—9.30 R. K. Morgenwijding. Klein dameskoor o. 1. v. Mej. Jo Immink, zangeres te Amsterdam, Mej. Els Hoelen, piano, Mej. Nel Goetma- kers, mezzo sopraan. Spreker: Hr. Paul A. M. Speet, secretaris van de K. R. O -stich- ting, 1. Jesu dulcis memoria, H. Cuypers. 2. Deh, calma o ciel (mezzo sopraan)/Rossini. 3. Memorare, Griesbacher. 4. Rede van den heer Speet, over: Christus, ons ideaal. 5 Ave Verum, Mitteres. 6. Auf dem Kirchhofe (mezzo sopraan), Brahms. 7. Omni die, dio Mariae, Griesbacher. 9.20 v.m. Christel. Radiover. 1. Orgelspel. 2. Votum en begroe- tingszegen. 3. Zingen: Psalm 116 1, 2 en 3. 4. Lezen: De Wet des Heeren en Openb. 21 18. 5. Gebed. 6. Zingen; Psalm 130 2 en 4. 7. Predikatie over 1 Corinthe 15 54—58. Het Leven van den Christen in het licht van de zalige opstanding des vleesches. 1. Dat leven verwacht de vernieti- ging van den dood. 2. Dat leven erkent de kracht van den dood. 3. Dat leven roemt te gen den dood. (4. Dat leven draagt vrucht on danks den dood. 8. Tusschenzang: Psalm 17 7 en 8. 9. Gebed. 10. Nazang: Psalm 56 6 en 11. Slotzegen. 3.00 Matinee door het Residentie-orkest, o. 1. v. Ignaz Neumark, uit het Kurhaus te Scheveningen. Solist: Marcel Reynal, viool. 1. Rosini: Ouverture Willem Tell. 2. Lalo: 'Symphonie espagnole (allegro, andante, rondo). Marcel Reynal. Pauze. 3. TschaikowskySuite du ballet „Casse-noisette". 1. Ouverture. 2. Marche. 3. Danse de la Fee dragee. 4. Danse russe (Trepak). 5. Danse arabe. 6. Danse chinoi- se. 7. Danse des Mirlitons. 8. Valse des fleurs. 4. Wagner: Voorspel 3e acte Lohen grin. 7.00 V. P. R. O.-uitzending. Rede door Ds. E. J. v. d. Brugh, N.H. predikant te Tiel. 8.15 Kurhausconcert, Solistenconcert o. 1. v. Prof. G. Schneevoigt. Soliste: Irene Eden, zang. 1. Wagner: Voorspel „Die Meistersing^r von Niirnberg". 2. Weber- Weingartner: Aufforderung zum Tanz. 3. Tschaikowsky: Andante voor strijkorkest uit het kwartet op. 30. 4. a. Mozart: Arie der Constanze aus: Die Entfiihrung aus dem Serail. b. Mozart: Arie der Konigin der Nacht aus: Die Zauberflote (De tooverfluit). Irene Eden. Pauze. 5. Massenet: Scenes na- politaines. a. La danse. b. La procession, c. L'Improvisateur. d, La Fete. 6a. Verdi: Aria uit Rigoletto. b. Thomas: Aria uit Mignon. Irene Eden. 7. Chopin-Glazounow: Polonai se u. d. suite „Chopiniana". Daventry, 1600 M. 3.50 Muziek door de band Van het le batt. Kon. Yorkshire lichte Infanterie. D. Bennett, sopraan. D. Smith, bariton. 5.20 Het British Vocaal kwartet. D. Bennett, sopraan, E. Colemann, contra alt, school o. 1. v. Willem Wernicke, met medew van Mevr. Annie Ditzel-Peyster, sopraan, Hr. A. C. M. Siinkert, bas, Hr. M. Krychen, viool, Mej. Ella Moris, piano. Daventry, 1600 M. 11.20-~1.20 Het radio- kwartet en solisten (contra alt, tenor, piano) 1.202.20 Lunchmuziek. 3.35 Schoollezing Reptiles and their allies. 4.20 Causerie Eastward bound. 4.35 Dansmuziek. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Lichte orkestmuziek. 8 00 Padvindersbulletin. 7.20 Tijdsein Big Ben, weerbericht, nieuws. 7.45 Piano-nocturnes van Chopin. 8.00 Causerie. 8.15 Lezing: The Norwich peagant. 8.20 Orkestconcert van Cardiff. I. Ivans, contra alt. Koor. 9.20 Mu ziek van het New Verrey's restaurant. 9.50 Weerbericht, nieuws. Mr. R. Straus, voorle- zing. 10.25 „A Chinese Honeymoon", van G. Dance en H. Talbot. 11.20—12.20 Dans muziek. Parijs „Radio-Paris"1750 M. 12 .50 Con cert door het orkest Gayina. 5.05 Concert 8.50 Concert. Konigswusterhausen, 1300 M. 8.50 Duit sche Reden (Luther-Goethe-Grillparzer-Las- salle-Bismarck-Unruh). Orkest en A. Braun Daarna nieuwsberichten. Miinster, 410 M. 1.352.50 Orkestcon cert. I. Hesse,alt. 4.506.20 Kamermuziek met fluitsolo's. 6.20—7.20 Declamaties. 7 20 tot 7.40 Lezing: Hauszinssteuner. 7.40 8.00 Lezing: Die Erziehung im Strafvollzug. 8.20 Lezing: Geheime Gesellschaften. 8.50 Der Herr der Erde (5e afd.) radio-tooneel- spel. Briissel, 486 M. en Antwerpen, 265 M. 8.20 Orkestconcer. 8.50 Lezing. 9.30 „Le sourire du Faune", 1-acter. 10.20 Nieuws. W II. Lovestad, Juni 1926. E. Greene, tenor, D. Smith, bariton, „The daisy chain", zangspel. 5.506.20 Shakes- HPi angspel peare's heroines, „The Winter's tale uit de le, 2e, 3e en 5e acte. 8.20. Klokkenge- lui. 8.35 Eenvoudige kerkdienst 9.20 Weer bericht, nieuws. 9.40 Het Chenil kamer-or- kest en De English Singers. 11.00 Sluiten. Parijs „Radio-Paris"1750 M. 1.05 Con cert door het orkest Gayina. 8.50 Concert en dansmuziek. Konigswusterhausen, 1300 M. 11.50 1.10. Vroolijke liederen door de blinden-man- nenzangver. „Heimatklange". 6.50 „Die Meistersinger von Niirnberg", opera van Wagner.. Daarna dansmuziek. Miinster 2410 M. 9.20—10.20 Orkest concert. 11.50/12.50 Gedichtenvoorlezing. 3.204.20 Meisjeskransje. 4.20—7.20 Uit- zending athletiek- en zwemwedstrijden Keu- len. 7.207.50 Lezing: Norwegen 7.50 8.20 Schaakles. 8.20 Lezing: Jaispur im Rajputans. 8.50 „Der Herr der Erde radio- tooneel (4e afd.) 10.20 Exotische muziek. Briissel, 486 M. en Antwerpen, 265 M. 8.35 Concert. Mile Nayrac, zang. 10,20 Nieuwsberichten. RAADSELHOEKJE. OPLOSS1NGEN DER RAADSELS UIT 'T VORIGE NUMMER. Voor grooteren. 1. Wijk-bij-Duurstede. Steek, bij, wijik, dijk, duur, kerk. 2. Heb je tegen Evert gezegd, dat wij laat terugkomen? (Geneve). Joost en de oude knecht waren alleen in de werkplaats. (Ostende). Heeft Joop of Koos passerdoozen op zicht gevraag;d? (Spa). Stuur om eieren; liever vandaag dan morgen. (Rome). Ooe toch niet zoo mal, Agaath; iedereen lacht je uit. (Malaga). 3. Dedepisvaart. 4. L Leeuwerik. ben s t e e n sleutel Leeuwerik v 1 e e s c h t o r e n k i m k Voor kleineren. 1. Baas, haas, kaas, Maas. 2. Ra(m), ba(a)r(s), be(e)r; rabarber. 3. Matroos. Toos, rat, som, mos, Tom. 4. Coba en Gerard riepen mij iets ioe. (drie) In het voigend oogenblik stonden ze stil Heeft Jeani% genoeg piano gespeeld vandaag? "(negen). Laat het weer je gunstig zijn op je fiets- tocht. (twee). OM OP TE LOSSEN. Voor grooteren. 1. Ladderraadsel. X X X X X X X X 4° 5° 7° 8° (bovenste) sport een roofvogel. sport altijd minder dan .het geheel. een Keizerim in het Oosten. een visch. een altijd groene struik. een muziek-in- strument. een peulvrttcht. een dorp in Gel- derlanicl. De woorden bestaan alien uit 5 letters en de middelste letters vormen, van boven naar beneden gelezen, den naam van een Neder- landseh eiland. 2. Met k al§ eindletter ben ik een sappige vrucht, met e een rijk in Azie. 3. Verborgen plaatsen in Nederland. Je moet dat blad elken morgen boven brengen, Marie. In sommige streken moeten de schepen voor ijsbergen op hun hoede zijn. (3). „De oude heks loopt nog hard!" riep het kind. Op eens valt het hek gelukkig zonder ongelukken te veroorzaken om. De Leek stond al maanden vol water. 4. Maandag 12 Juli Hilversum, 1050 M. 12.00 Politieberich- ten. 5.006.00 Kinderuurtje door Mevr. Ant. van Dijk. 6.15—7.45 Concert door het H. D. O.-orkest, o. 1. v. Fr. Lupgens. 7.00 Politieberichten. 7.45 en 10.00 Persberichten. 8.10 Uitvoering van <Je Tielsche Kinderzang- Leg deze figuur van 38 legstokjes of luci- fers, waarvan de koppen verwijderd zijn. Hoe kun je nu 14 utokjes of lucifers weg- nemen, zoodat er 6 vierkantjes over- blijven.' Voor kleineren. 1. 1, 2, 3 is het te'genovergestelde van vlijtig. 4, 5, 6, 7 is een hemellichaam. Een 8, 9, 10, 11 is een zangvogel. Ik hoop niet, dat er een 1, 2> 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 onder mijn lezers of leze- ressen is. 2. Met e ben ik een boom, met a een vaar- tuig. 3. Ik ben altijd rond. Onfhoofdt men mij, dan word ik een voorwerp, dat even- eens rond is en dikwijls tot versiering dient. 4. Verschrik de letters der woorden Vr* GEEN LAND zo6, dat je den naam krijgt van een wer- kelijk bestaand land, S* Lovestad. Ja,Ja zoo is het. Daar zit ik nu in deze Zweedsche plattelandsgemeente en zal een gedeelte van het werk van den predi kant waarnemen. Dat is op zich zelf al inte- ressant genoeg. En gaarne wil ik iets van dat werk vertellen. Maar mijn gedachten vliegen telkens terug naar den zesden Juni, naar Zwedens vlaggedag. Een van de aangenaamste gewaarwordin- gen voor mij, wanneer ik naar het Noorden reis, is het zien van de vlaggen daar. Nu zal men misschen dadelijk gaan oordeelen en denken zeggen doet men dat natuurlijk niet dat ik een heel slecht vaderlander ben en dat ik mijn hart aan het Noorden ver- pand heb. Misschien zou men dat nog meer denken, wanneer men het had bijgewoond, dat ik bij gelegenheid met mijn Zweedsche vrienden hunne nationale liederen heb mee- gezongen, en daaronder een dat eindigt met deze woorden :„Ach leven wil 'k en sterven in het Noorden". Men kan gerust zijn. Laat men mij nu niet met zijn gedachten in de rede vallen. Want dat kan even goed als met woor den. Men voelt dat. Ik keer dus terug tot de vlag. Het is misschien een week of zes mis schien wel zeven geleden, dat ik in mijn woonplaats op de fiets zat en ingehaald werd door een auto. Nu zal men mij weer in de re de vallen en denken: maar mijn lieve tijd, dat gebeurt iederen dag! En zelfs meer dan eens per dag Maar dat gebeurt niet iederen dag. Want ik werd ingehaald door een auto met twee Deensche vlaggetjes voorop. En achterop duidelijk de Deensche teekenen. Nu zat mijn rejs naar het Noorden reeds in mijn hoofd. *t Plan voor de reis natuurlijk! 't Was als een groet. Niet van die Denen want zij groetten me niet. Hun hart klopte niet eens sneller, toen zij den vriend van „het oude Denemarken" passeerden. Maar van Dene- marken. Op mijn kamer wappert altijd een Deensch vlaggetje, tenminste als er tocht is. Anders hangt ,t rustig naast andere vlaggen. Ik was enthousiasta over dien groet. 'k Vertelde het mijn vrouw, ik zette me voor de piano en ,k heb't mooie Deensche vlaggelied gespeeld en gezongen. Mijn vrouw.werd niet aange- stoken door mijn enthousiasme en 'k geloof zelfs, dat ze't een beetje vreemd vond van memaar dat bedierf mijn enthousiasme vol- strekt niet. En nu was ik op reis en te Safznitz lag een der grooote spoorponten met de Zweedsche kleuren. Met mijn Zweedsche med'ereizigers gij kent ze nog, waarde lezers heb ik de blauw-gele kleuren echt hartelijk begroet. 'k Moet't eerlijk belijden, 'k had er eigenlijk niet bij stil gestaan, dat ik door Duitschland reis- de. Maar die Zweedsche vlag sprak me wel dadelijk van Zweden. Zoo was de 6e Juni voor mijn feeder vlag- gengemoed een goede dag. Overal wapperde de blauwe vlag met het gele kruis. Nu is dat wapperen van de vlaggen in het heele Noor den, althans op het land en in sommige klei- ne plaatsen, veel aardiger dan bij ons. E>e vlaggestok staat nl. voor het huis in den tuin. Zoo is er eigenlijk veel meer van „wapperen"' sprake. En men hijscht de vlag veel meer in den top dan bij ons. Gisteren was een van de kinderen van mijn gastheer jarig, en de vlag giug in top. Voor een paar jaren noodigde een van mijn Deensche vrienden mij uit mee te gaan naar buiten op het eiland Seeland, waar bij de hoofdleider was van een jongens- kamp. Het was interessant dat kampleven eens een paar dagen mee te maken. De na- tuur was er buitengewoon mooi en ik werd met groote vriendelijkheid behandeld. Maar het meest is mij bijgebleven, hoe alle jongens met de leiders zich 's morgens om den vlag gestok vereenden en een lied aanhieven, ter- wijl onder het zingen van dat lied een der jongens zelf de vlag omhoog heesch. Zoo ging het's avonds weer. Het was een plechtig oogenblik en ik zou het niet graag gemist hebben. Een morgen regendle het. Maar de plechfigheid ging door. Reeds vele jaren viert het Zweedsche volk zijn vlaggedag, Van 1S92 af. En het viert dien dag inderdaad. Die dag heeft een dubbele beteekenis. Het was den zesden Juni van het jaar 1523, dat de jonge Gustaaf Wasa tot koning van Zwe den werd gekozen. Het land behoorde in dien tijd tot Denemarken. Deze daad was dus het begin van het zelfstandig volksbestaan voor de Zweden. Het zou ons te ver voeren het le ven van dezen eersten koning na te gaan. La ten we alleen maar zeggen, dat zijn heele le ven dienstbaar is gemaakt aan "het groote werk van de grondlegging van het nieuwe Zweden. De zesde Juni is dus de nationale geboortedag van het tegenwoordige Zweden. Maar er is meer De ervaringen opgedaan in het laatst van de achttiende eauw, waren van dien aard, dat de Zweden hun koning Gustaaf IV Adolf hebben vervallen verklaard van den troon. Zijn nakomelingen deelden in zijn lot en men moest dus een nieuwen ko ning zoeken. Dat men dezen gevonden heeft in. den bekenden generaal van Napoleon; Bernadotte geheeten, is bekend. Maar men wilde geen alleenheerscher meer. De macht van den koning en van het volk moest in een wet worden vastgelegd en den zesden Juni 1809 kwam de Zweedsche grondwet tot stand. Dien dag werd dus de grond gelegd voor de tegenwoordige staatsinrichting, waarop het gebouw van de tegenwoordige democratisehe staatvorm steen voor steen ge bouwd is. In alle steden viert men dezen dag met een samenkomst. Dit jaar waren aller blikken gericht op de samenkomst in Stock holm, waar de nieuwe minister-president zou spreken in het Stadion. Klokslag 2 uur marcheerden allerlei vereeni- gingen het geheel gevulde Stadion binnen. Toen ieder zijn plaats had gevonden zong men het Koningslied en daarna ..Een vaste burcht is onze God". Laat me er hier dadelijk aan mogen toevoegen, dat na de rede van den eersten minister de koning een „leve" voor het vaderland uitbracht, dat de menigte daarna een paar schoone, nationale liederen aanhief eu dat het feest besloten werd met een der gezangen uit het kerkboek „Zegen Heer en leid ons alien". Een nationaal feest staat in een geestelijke omlijsting. Nu gebeurt dat bij ons ook, zal men zeggen. Men houdt eyn gcdsdienstoefening, Ja, maai dat is nog &i Scenes (zes).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1926 | | pagina 9