Traag en Aanbod.
Lendensch aanteekenboek.
Radfo-Hoekje.
Y Spepermont
ptHRal-L-Vj
TTit Rutland.
(Nadruk verboden).
De bolsjewiki en het particuliere
kapitaal.
De verhoudingen tusschen de bolsjewiki en
de particuliere ondcmemers hebben reeds
zooveel wijzigingen gekcnd, dat de ongeluk-
kige „tsjastniki'' (zoo worden de particuliere
ondernemers in Sovjet-Rusland genoemd),
waarschijnlijk zelf niet meer precies weten,
hoeveel keer zij van nuttige burgers tot scha-
delijke uitzuigers van de maatschappij werden
gedegradeerd om een poos later opnieuw
een brevet van nuttigheden te krijgen. Nu
maken zij weer een periode van belangstel-
ling en genegenheid van de bolsjewiki door.
Evenals elken keer is deze verandering van
de gezindiheid van de leiders het gevolg van
de groote moeilijkheden, waarin zij het land
hebben gestort.
Het geval heeft nu een heel piquante bij-
zonderheid: als vriend en beschermer van de
..tsjastniki" treed't nuDzerzynski op.
Dezelfde Dzerzynski heeft nog kort geleden
als het summum van economische wijsheid
'n uitrceiing van de tsjastniki beschouwd.
Eenige maanden geleden heeft Dzerzynski
circulaires rondgezonden, die van de agen-
ten van de regeering in de provincie eischten,
dat zij al het mogelijke zouden doen opdat
de tsjastniki gem waren zouden kunnen koo-
pen. De ambtenaren haastten zich de beve-
len van Dzerzynski uit te voeren en de al-
macbtige Pool kreeg al spoedig uit alle oor-
den van de Unie berichten, dat de tsjastniki
niets meer kunnen koopen, dat voor hen elke
(mogelijikheid afgesneden was om waren te
krijgen om hundel te dirijven. Natuuriijk meet
,men deze berichten niet al te letterlijk opvat-
iten: de ambtenaren wisten, dat hun chef niet
lin staat was hun rapporten te controleeren en
'zij stelden den toestandl gunstiger voor, dan
bhij was. Al was dus de mededeeling, dat de
ffejastniki geen el stof en geen kilo andere
waar konden krijgen, eenigszins bezijden de
t waarheid, het is zeker, dat de particuliere on-
•dernemers bij het aankoopen van waar voor
tihun zaken met veel moeilijkheden te kampen
hadden.
De tsjastniki hebben zich echter aan de
eigenaardigheden van het bolsjewistische
j stelsel aangepast. Nu zij openlijk geen goede-
ren konden koopen, deden zij het in het ge
heim. Dit leidde natuuriijk tot een opclrijving
van de prijzen, tot veel corruptie, tot vaak
zelfs voor bolsjewiki onhoudbare toestan-
den. Voor het land heeft deze dWaze politiek
van Dzerzynski en de zijnen zeer onaange-
name gevolgen gehad: er ontstond overal een
„waren-honger", de prijzen stegen met den
dag. Dzerzynski zou zich wellicht van de on-
gemakken van de bevolking weinig hebben
aangetrokken (de sovjet-burger is goed ge-
dresseerd en hii vergenoegt zich gewoonlijk
alleen met een zacht gemompel als zijn re-
geerders al te krankzinnige dingen doen),
maar dezie politiek leidde tot een botsing tus
schen de belangen van twee groepen com-
munisten, n.l. tusschen de leiders van de ge-
nationaliseerde Industrie, de almachtige
..choziajstwenniki", en de zeer invloedirijke
leiders van de bolsjewistische eooperatie. De
strijd tusschen deze twee groepen heeft
niet meer geheim gehouden kan worden
reeds zulke afmetingen aangenomen, dat hij
Beide partijen beschuldigen elkaar van ver-
schiilende afkeurenswaardige daden en het
publiek vemeemt op deze wijze dingen, die
het anders nooit zou te weten komen.
Wij zullen in algemeene trekken den kern
van dezen strijd uiteenzetten. Om de prijzen
te drukken, sloot de leiding van de genationa-
liseerde Industrie overeenkomsten met de lei
ders van de cooperaties, waardoor deze laat-
sten de fabrikaten tegen lage prijzen konden
krijgen, die bovendien oveTal gelijk zouden
zijn. Op deze wijze zouden de tusschenin
stanties uitgeschakeld worden, hetgeen na
tuuriijk tot een besparing zou leiden. Het
plan ziet er heel logisch uit, maar daar het
bolsjewistische regime alles behalve logisch
is, liep alles verkeerd uit. De Industrie leverde
nu direct aan de cooperaties. zoodat de gros-
siers waren uitgeschakeld, maar de Russi-
sche cooperaties zijn er ontelbare tusschen-
schakels en overal zetelen communisten, die
weliswaar niets van cooperaties en van han-
del afweten, maar v6or.de revolutie goede
propagandisten waren en daarom nu'goed
betaalde betrekkingen moeten hebben. Er valt
dus hier geen enkele instelling, geen enkel
burau urt te schakelen. Het resultaat was, dat
de prijzen niet alleen daalden, maar integen-
deel stegen en dat het verschil tusschen de fa-
brieksprijzen en die van de cooperatieve win-
keis in de steden en op het paltteland veel
grooter was dan voor de invoering van deze
hervorming. En hoe consequenter de hervor
ming was doorgevoerd, hoe grooter het ver
schil tusschen de engros- en detailprijzen was.
Tot overmaat van ramp streefde elke instantie
er naar zooveel mogelijk winst te behalen otn
m staat te zijn velen partij-leiders, die welis
waar niets met de eooperatie te maken heb
ben, maar wier ,,bescherming" gewenscht is,
tantiemes te kunnen betalen.
Daar de particuliere handelaar de fabrika
ten nu in de cooperatieve winkels bij kleine
noeveelheden moet koopen of in he.t geheim
van de leiders moet betrekken, is hij gedwon
gen de goederen tegen veel te hooge prijzen
te verkoopen De particuliere handelaar is
echter vaak de eenige winkelier van een dorp,
zordaf de boeren ten slotte het gelag moeten
betalen.
^e., .^'oordveerders van de „thoziajs(-
wenniki dus van de leiders der genationali-
seerde industrie, eischen, dat de politiek te-
genover de tsjastniki gewijzigd zou worden.
,eIzy^skl 'ormu'eerde deze nreening als
volgt: De particuliere -handelaars moeten in
staat gesteld worden hun waren rechtsstreeks
122 2vaie'ken te betrekken. Dzerzynski zei
letterlijk het volgende: ,,Het is noodig, dat
cle particuliere handelaar op een legale wijze
en volgens gesloten contracten datgene zou
kunnen krijgen, wat hij nu langs verschillen-
de omwegen en illegaal krijgt". Andere
„choziajstwenniki (bijv. Sokolowsky) gaan
met zoo ver en zij zouden er genoegen mee
tiemen, zoo de fabrieken rechtstreeks aan de
cooperatieve winkels zouden kunnen ,everen,
dus met uitschakcling van cie ontelbare over-
oodige en dure tusschenstations.
De leiders van de eooperatie antweordden
op de bescxiuldigingen van de choziajstwen-
niki mft te^naanvallen en daarbij vcrteldten
zij dingen, die de vrienden van Dzerzynski
niet bepaald aangenaam vondea. Op grond
van verschniende bewijzen toonden de co6pe-
rators aan, dat de choziajstwenniki niet zoo
zeer de belangen van het publiek op het oog
hebben als hun eigen belangen. De choziajst
wenniki widen eenvoudig de winsten, die nu
de verschi'liende tusschenschakels van de
eooperatie behalen, in eigen zak steken. Het
blijkit, dat de leiders van de genationaiiseerde
industrie reeds lang met dergetijke plannen
rondloopen, dat zij er naar streven, de
cooperatie-centrales geheel af te schaffen enz.
Volgens de cooperators is het streven van de
choziajstwenniki, om de particuliere. hande-
laacs in staat te stellen rechtstreeks goederen
te betrekken, niets anders dan een poging om
het monopolie van de cooperaties op de bm-
nenlandsche markt te breken. Is di't doel be-
reikt, dan zullen de choziajstwenniki hun
eigen monopolie instellen en zoowel de coo-
peratieve als de particuliere winkels zullen
dan de prijzen moeten betalen, die de cho
ziajstwenniki zullen dicteeren.
Deze dingen werden door de bladen in
zulke duidelijke, niets te wenschen over-
latende bewoordingen uitgedrukt, dat de
„Ekonomitsjeskaja Zjiznj", die zoo tusschen
beide partijen in zit, er van schrok. Het eco
nomische blad der sovjet-regeering wees zijn
confraters er op, dat hun arttkelen niet alleen
de kgenpartij benadeelen, maar ook het ge-
heele soviet-regime, dat de journalisten in de
hilte van het gevecht partij-geheimen ver-
klao-en, het aanzien van de regeering onder-
n, de anti-bolsjewistische stemming in
>.nd versterken enz. Dat is natuuriijk
•-.air. De tegmstanders van de bolsjewiki
vvrijven vergenoegd hun lianden en aanschou-
wen met pleizier dit geharrewar van de twee
partijen. De „tsjastniki", die tegen hun wil bij
dv.zen strijd1 betrokken zijn, verwachten wei
nig goeds van al de beioofde „hervormingen"
Zij hebben reeds genoeg leergeld fcetaald.
Dr. BORIS RAPTSCHINSKY.
De vredesvriendert vergaderen-
In de aantrekkelijke en voornaamste zee-
badplaatst van Walis, Aberystwyth, heeft
een congres plaats gehad van het Verbond
van Volktnbondsvereenigingen. Het groote
doel van al die vereenigingeen, in verschillen-
oui'eau uit te schakelen. Het resultaat was, dat
venant van den Volkenbond, die nog rekening
houden met de eventueele rechtmatigheid van
oorlog, te amendeeren op een wijze die oorlog
voor eens en al onwettig verklaart. De Voi-
kenbondsvereenigingen zijn uiteraard niet
officieel eg al tejlen zij ledqg, dia yj hpn
soms hooge offirieele posities innemen, deze
personen zijn als lid dier vereenigingen uit-
sluitend particulieren. De vereenigingen ge-
door haar actie en propaganda uiting
ven
aan het vredesverlangen in de gewone men-
schen. Zij willen het geweten van de interna
tional gemeenschap wakker maken en wak-
ker houden voor het kwaad en de barbaarsch-
heid van oorlog. In Aberystwyth waren de
beste vredesvrienden bij elkaar, die de wereld
bezit, menschen met idealen, die nuchter in-
zicht, vcrstand en geduld binnen den afstand
der bereidbaarheid houden. Hun invloed, nog
gering tegenover chauvinistisch drijven en
tegenover machtsbegeerte, die nog sterk in
de naties leven,. kan op den langen duur deze
belemmeringen op den weg naar blijvenden
vrede uit den weg ruimeiu De voornaamste
verklaring, door het congres te Aberystwyth
aangenomen, was dat de eerstkomende ver-
gadering van den Volkenbond terstond stap-
pen zou doen tot amendeering van het cove
nant in dien zin dat een aanvallende oorlog
tot een Internationale misdaad zou worden
geraaakt. Onder de gedelegeerden bevond
zich o.a. de Duitsche generaal graaf Mont-
gelas. Het was zijn eerste bezoek aan de Brit
sche Eilanden na den oorlog en hij ontmoette
op het congres den Britschen admiraal Rowe
Aan een lunch, door den Nationalen Raad
van Wales aan de gedelegeerden gegeven,
zeide de Duitscher dat hij het een goed voor-
teeken achtte dat een Britsch zecman en een
Duitsch soldaat harmonisch samenwerkten
om de middelen te vinden oorlog in de wereld
te verhoeden.
Esperanto ondervond tegenslag op het
Congres. Een voorstel dat deze „wereldtaal"
zou worden aanvaard als een middel tot be-
tere gedachtenwisseling tusschen de naties,
w;erd verworpen. Dit feit teekent in zekeren
zin den geest van nuchterheid en den practi-
schen zin die't congres beheerschte. Een we-
reldtaal is een van die voor de hand liggende
praktische instellingen, die in de praktijd niet
ot slecht zijn toe te passen, geheel afgeschei-
den van aesthetische bezwaren; een gefabri-
ceerde taal staat tot een geboren en natuur
iijk gegroeide taal als een kunstroos tot een
natuurlijke.
Indrukken van de ,Air Pageant".
De „Air Pageant" is de vliegvertooning, die
het - personee! van den Britschen militairen
vliegdienst elk jaar op het vliegveld van
Hendon, bij Londen, voor het publiek geeft.
Men begon er mee zeven jaar geleden; en
toen was het een tam scbouwspel, waar het
publiek zich niet veel van aantrok. Nu js dat
anders. De „Air Pageant" is een van de groo
te gebeurtenissen van het scjzoen geworden
Hier is een indruk van wat mijn oogen er za-
gen en mijn ooren er hoorden.
Het uitgestrekte veld baadt verrukt in war-
men zonneglans. Een paar dikke wolken drij
ven hoog door zuiver zomerblauw. Het is een
schoon en statig gezicht. maar het oog van
honderdduizenden, verzameld rond het veld,
is niet gericht op de wolken maar op een
vliegtuig, dat danst door de blauwte. Zoo nu
en dan wentelend, duikend, zwevend en op-
schietend als een pijl uit een boog, vangt het
de zonnestralen en schittert het als waren de
vleugels van zilver. De wonderbaarlijke evo-
Iuties van den luehtacrobaat zijn slechts een
klein intermezzo in een rijk program van
luehtparades en indrukwekkende manoeuvres.
De lucht is vol massaal motorgerucht.
Vierenvijftig vliegtuigen in zes rijen van ne-
gen (rijen waar men de lineaal langs kan leg-
gen) daveren tusschen zon en veld. Drie rijen
komen .van een kant, drie van den tegenover-
gestelden. Zij vliegen over elkaar heen, een
afstand (diepte van naar schatting twintig
meters tusschen hen. De negentallen vliegen
frontaal, vlcugeleinden niet meer dan twec-
meter van elkaar, drie negentallen achter el
kaar. Van beneden lijkt het alsof straks de
voorste rijen van negen, die elkaar tegemoet
vliegen, precies, kop tegen kop, met elkaar
in botsing zullen komen; maar dan glijdt de
eene rij over de andere heen, in een oogwenk,
want de snelheid van het passeeren, de dub-
bele snelheid der toestellen, is wel 100 M
per seconde, overeenkomend met bijna 375
K.M. per uur. De draadlooze telegraphie,
die zich op allerlei wijze kan manifesteeren,
bruit op Hendon, wanneer de „Pageant" aan
den gang is. Geluidversterkers, brullend in
vier richtingen, stellen het pubhek in staat
te hooren hoe de commando's klinken, die deJ
vliegers in den hooge van hun commandant
op den grond ontvangen. De vierenvijftig
vliegtuigen gehoorzamen terstond aan de
commando's, want hoe hoog en hoe ver
zij ook zijn het draadlooze geluid achter-
haalt hen even snel als het ons op het veld
achterhaalt. En zooals een soldaat in parade-
gelid terstond na het uitvoeringscommando
de bewegingen doet, die het commando voor-
schrijft, zoo voeren ook de vliegers van Hen
don, terstond na het commando van den com
mandant op den gond, de evoluties uit, die
dat commando eischt.
Hendon heeft zich in de zeven jaar van zijn
„Pageants" ontwikkeld tot een rendez-vous
van wereldsche en in de puntjes gekleede
menschen. De enorme ruimte van net veld
maakt dat honderdduizenden met automobiel
en al plaats kunnen vinden op de verschillen
de rangen- De meesten maken er een dag van
en picniccen op het veld, in de schaduw van
de auto, met champagne en kreeft of met
champagnecider en boterhai- men, al naar
smaak en neiging. Het publiek biedt een op-
wekkend schouwspel, beschaafd, voornaam en
welvarend. Het is verheffend er deel van uit
te waken omdat men, in den neerdrukkenden
sleur van het Londensche leven, met zijn lee-
lijkheid, zijn wroeten en zwoegen, wel eens
geneigd is het -peil en de vruchten der be-
schaving te onderschatten. Een middag van
nrachtige vlieg-evoluties, aanschouwd door
jescheiden, ingetogen menschen met voor-
treffelijke manieren, de vrouwen in de beval-
ligste zomerkleeren, stemt het gemoed weer
redelijk en maakt het levensblij.
Een rondegang van een paar dozijn nieu-
we modellen van vliegtuigen. De meeste zijn
niets anders dan verbeierde edities van ouas,
een betere passagiersvliegtuig, cen koiossaler
bemmenwerper, een sneller vechtvliegtuig
Maar er zijn twee afwijkers, de autogiro en
de staartlooze. De autogiro is de windmolen
machine. Ze heeft geen draagvlakken of vleu
gels maar een horizontalen molen met vier
wieken, die de vleugels vervangt. Het is vee!
gemakkerlijker den wind te iberijden met een
autogiro dan den weg met een fiets of een
automobiel; het is niet alleen veel gemakkelij-
verfellen U de uitvinder, de Spanjaard Senor
da Cierva, en de toetsvlieger Captain Court
ney. Ge neemt het terstond aan wanneer ge
de autogiro in de lucht ziet. De indruk is dat
dit toestel niet kan vallen, dat het aan zijn
molen in de lucht hangt en dat de molen
nooit los laat. De indruk van zekerheid en
veiligheid, die de vliegende autogiro ver-
schaft, is verbazingwekkend. Dat moet het
vliegtuig van de toekomst zijn, waarmede
vader, moeder en de kinderen uit toeren gaan
over Lek en Maas, de Zuiderzee en de rrie-
sche Meren. Het kan voort-„stappen" in de
lucht en voortrennenhet kan zoo goed als
verticaal zakken op zijn 'Vertrouwenwekken-
den en nimmer falenden molen en zachtjes
voortleuteren „tot voor de deur" bij wijze van
spreken. De militaire autor'-teiten hebben zich
gretig van dit ontwerp meester gemaakt.
Maar het is ons toestel, het toestel van de
vreed'zame, op toertjes vcrzotte burgergezin-
nen, het is het toestel dat Heyermans zich
voor de familie Zwaluw heeft gedacht. Men
kan er immers haast mee van de dakgoot op-
stijgen en er ook weer neerkomen.
Het andere toestel, de staartlooze, heeft
dezelfde prachtige kwaliteiten. Maar ze zijn
in de vlucht niet zoo opvallend, ze dringen
zich niet zoo sterk op als bij die verbazing-
wekkende autogiro. Het ding doet denken aan
een reusachtigen nachtvlinder. De vleugels
zijn achterwaarts geplaatst in eeu hoek van
om en nabij 130 graden. Het lijf is kort, cen
twee drie meter, en dik. De indruk is dat al
leen 'n geoefend vlieger er veilig maar dan
ook zeer veilig mee kan vliegen. De staart
looze kan ook, evenals de autogiro, heel hard
en heel zachtjes vliegen en eventueel ook, met
wat handigheid, op een plat dak van een huis
zond.r ongelukken neekomen. Evenals de au
togiro, maar minder overtuigend, daa.de dit
toestel met slakkengang neer en stond na
een paar meter stil en heel op het veld. Het
was vooral voor die twee toestellen dat ik
naar Hendon was gegaan; en zij hebben mijn
verwachtigen meer dan bevredigd. Ik ga nu
gelooven aan de toekomst van het dichte
luchtve;rkeer, met een politieman (een auto-
giro-molen op zijn helm) als verkeersrege-
laar hangend op drukke kruispunten.
Londen, 5 Juli 1926.
Zondag 18 Juli.
Hilversum, 1050 M. 8.309.15 Vrijz.
Prot. Radio-Omroep. Morgenwijding. Ds. G.
v. Duyl, Vrijz. Pred. te Hilversum. Mej M.
W. Servatius uit Assen, zang. Ferd. Kloek,
organist te Hilversum. 10.1512.Dienst
in de St. Dominicuskerk te Amsterdam. Het
zangkoor van de kerk, onder leiding van den
heer G. Kimmyzer. Evert Haak, organist.
Missa „Tribus vocibus virilibus (Amatae
giliae Gertrudae)" van Willem Heydt, com-
ponist te Nijmegen. Predikatie door den ZEw
Pater Joachim van Ginneken, ondenverp:
Het Koningschap van Christus". Voor dc
Mis: Allegro op. 81, Guilmant (Evert Haak).
Voor het Kyrie: Ps. 57 (Statenb- 48). Na het
Gloria: Ps. 30 (Statenb. 31). Ps. 47 (Sta
tenb. 48). Na het Credo: Ps. 17 (Statenb.
18). Na het Agnus Dei: Ps. 33 (Statenb. 34)
Gregoriaansche melodieen. Na de missa:
Haec dies, 4-stemmig mannnekoor met Orgel,
Giesen- b. Grand Choeur (orgel), Dubois
3.Kurhaus-uitzending. Het Residentie-or-
kest, onder leiding van fgnaz Neumark. So-
iist: Solomon, piano. 1. Rossini: Ouvertme
Der diebische Elster. 2. TschaikowskyAn
dante cantabile (voor strijkorkest). 3. Ra-
meau: Balletsuite (arr. v. Mottl). a- AJenuet-
to. b. Musette, c. Tanibourin. Pauze.* 4.
Beethoven: Pianoconcert no. 3 c-moll. a. Al
legro con brio. b. Largo, c. Rondo (allegro).
(Solomon). 5.Christel. Radiover. Dienst in
de groote krek te Hilversum. Voorganger: De
heer J. Valk, godsdienstonderwijzer te Hilver
sum. 1. Voorzang Psalm 95:1 en 4, Votum
3 Afleggen der geloofsbelijdenis. 4. Zingen:
Avondzang v. 7—5 Lezen Lucas 15, vers" 11-
32. 6. Gebed. 7. Tekst: Genesis 45, v. 46. 8
Zingen: Psalm 100 v. 1-4, 9. Predikatie. 10.
Tusschenzang Psalm 66 v. 2 en 3. 11. Ver-
volg predikatie. 12. Dankgebed. 13. Nazang:
Gezang 96. 14. Zegenbede. 7.45 Persberich-
ten en Sportuitslagen. 8.15 Kurhausuitzen-
ding. Solistenconcert, onder leiding van prof.
G. Schneevoigt. Soliste: llona Durigo, zang.
1. Lalo: Ouverture Le Rpi d'Ys. 2. Rabaud:
La Procession Nocturne. Pofcme symphonique
d'apres Nicolas Lenau. 3. Glazounouw:
Scherzo. 4. Aria, te zingen door llona Duri
go. Pauze. 5. Liszt: Orphee, poeme sympho
nique. 6. Liederen, te zingen door llona Duri
go. 7. Gretry, Mottl: Balletsuite uit „Cephale
et Procris". a. Tarbourin. b. Menuetto (Les
Nymphes de Diane), c- Gigue.
Daventry, 1600 M. 3.50 Lichte orkestmu-
muziek. M. Raphael, bariton. C. Sharpe, cel
lo. Orkest. 4.35 „To Julia", van Quilter.
Zangcyclus. 4-50 Concert. 5.50 Werken van
Shakespeare. „Henry VIII", scenes uit de 2e,
3e en 4e acte. 6.20 Sluiten. 8.20 Het luiden
der kerkklokken. 8.35 World's Christian
Endeavour Convention, in Crystal Palace.
9.15 Causerie: The Elizabeth Garret Ander
son Hospital extension fund. 9.20 Weerbe-
richt, nieuws. 9.4010-50 Concert door het
Casano-octet. E. Fenton, zang.
{Parijs Radio-Paris1750 M. 1.05 Con
cert door het orkest Gayina. 8.50 Concert en
dansmuziek.
Konigswusterhausen, 1300 M, 11.50—1 10
Concert door de kapel Boulanger. 9 50 Wag
ner-avond. 10.50—12.20 Dansmuziek
Brussel 486 M. en Antwerpen 265 M. 8.35
Concert. Mile. Farrere, zang. 10.20 Nieuws-
berichten.
Miinster, 410 M. 9.20 Morgenconcert door
het dubbelkwartet van het Christel. blaas-
korps 10.15 Heruitzending Dominicuskerk.
11.50 Lezing over Dostojewski. 12.20—120
Concert. 3-35 Madchenkranzchen. 4.20 Con
cert door het dubbelkwartet. 5-20 Oude en
nieuwe walsen. 7.50—8.20 Lezingen. 8 54
La sinta simplice. Mozart. 11.05 Concert
Maandag 19 Juli.
Hilversum, 1050 M. 12.Politieberichten
5-—6.— Kinderuurtje door Mevr. Ant. v.
Dijk. 6.157.45 Vooravondconcert door het
H. D. O.-orkest. 7.45 en 10.Persberichten.
8.10 Amusementsavond Het Polvphonisch
mandoline-orkest „Amicitia", Dir. 1. Miere-
met. Eenige leden van de liedertafel „Zang
en Vriendschap", Dir. G. Boer. Duo Joe en
Nelli (Utrecht). De heer en Mevr. Krijnen-
Holl, Karakterduettisten. Aan den vleugel
I Prima DAMESRIJWIEL 30, 1
sterk HEERENRIJWIEL 30, l1
C.UIV...UU1C., ,rci l5 Hid ctucci. veei gemaKKeuj-I noil, icaraKterauettisten. Aan den vleugel GENSRIJWIEL f 20.
het 15 veel Dat Mgj. Kf^a.^i^o^hsch^arfet ^e ho^
- '0
ge Q" (2 tenoren en 2 bassen). Harmonica-
duo The two Johnnies.
Daventry, 1600 M. 11.20—1.20 Het radio-
kwartet en solisten (contra-alt, tenor, cello)
I.202.20 Lunchmuziek. 3.20 Meeting van
de Soc. of Chemical Industry. Rede door Bal
four. 4.20 Lezing: The Venice of the East.'
4.35 Dansmuziek. 5.35 Gedichtenvoorlezing
van Juniper Jenij Anstey. 8.Pianocomposi-
iies van Bach. 8.20 Mannenkoor en R.
Newell, bariton. 8.50 Kamermuziek. Het Bo
ris Pecker strijkkwartet (2 violen, viola en cel
lo). L. I'anson, sopraan. 9.50 Weerbericht,
nieuws. Lezing: Air raids in the future. 10.25
Variete. „The scene shifter's lament", come-
die. R. Palmer en M. Watson, duetten. C.
Clifford, zang. Munro en Mills, syncopatie.
II.2012.20 Dansmuziek.
Parijs Radio-Paris", 1750 M. 12.50 Con
cert door het orkest Gayina. 5.05 Orkest Mal-
sang. 8.50 Concertselectie.
Konigswusterhausen, 1300 M. S40 ,,Der
Garten Eden", comedie in 4 acten van R.
Bernauer en R. Oesterreicher.
Brussel 486 M. en Antwerpen 265 M 8.20
Fragmenten „Mireille", opera v. Gounod
10.20 Nieuwsberichten.
Miinster, 410 M. 1.35— 2.50 Concert. 4.—
4.20 Radio-literatuur. 4.35 Opera-muziek-
6.05 Concert door Paul Mahia. 6.50, 7.20 en
8.20 Lezingen. 8.50 „Hatt giegen Halt Ne-
der-Duitsch boerendTama in 3 acten. 11.30
Sportlezing.
Uitsluitend 2e handsgocderen.
Geen dienstaanbiedingen, enz.
TE KOOP GSBRUIKTE FORNUIZEN,
een BADKUIP en geemailleerde GOOT-
STEEN'EN bij A. NIEROP, Nieuwesloot 13
HANDWAGEN TE KOOP GE-
VRAAGD, goede tweede hands, niet te
zwaar. Br. met prijsopgaaf letter A Wed.
DE JONGE, Bergen N.-H.
EEN TRANSPORTRIJWIEL TE KOOP.
zoo goed als nieuw voor 55 bij 1 i
J. C. MULLER, Zilverstraat.
TE .KOOP MOTORRIJWIEL
tegen elk aannemelijk bod.
v. d. Woudestraat 20.
Excelsior
1E KOOP een in uitstekenden staat ver-
keerencle KINDERWAGEN. Te bevragen
PR INS HEN D R1K STR A AT 30.
TE KOOP wegens plaatsgebrek PATHE*
FOON, 44 muzieknummers.
Adres EI KE'L BE RGSTR A AT 10.
TE KOOP EEN DAMESRIJWIEL met
nieuwe banden voor 25.
FORESSTUSSTRAAT 17.
TE KOOP EEN LICHTE MOTOR,
compleet. met carbidlantaam voor 75,00
LIMMER'HOEK IS.
Voor de inmaak: gebruikte BESSENSAP-
FLESSCHEN, heele en halve te koop aanee-
bodvn ti] elke hoeveelheid.
L. DE JONG, Oudegracht 48, Alkmaar,
bij de Bloemstraat.
SCHR1JFMACHINE TE KOOP merk
Roval. Te bevr. OUDEGRACHT 243.
Wegens vertrek aangeboden: d. FIETS,
RACKET, VIOOL. SPOORSTRAAT .30
TE KOOP goed afgewerkte OLIE 10 ct
per kan, AARDAPPEL half mud ZAK
KEN 13 cts, KALKKUIPEN 1.50.
J. B'RQLBy/ER, Fnidsen 6.
TE KOOP gebruikte zoo goed als nieuw*
KIPPEN- en KUIKENHOKKEN
Hulpkantoor H.-H.-Waard Zuid.
Zeldzame aanbieding pl.m. 17 M2. 6 m.m.
dik, kurklinoleum (geluid dempend) zeer ge-
schikt voor kantoor of winkel. Br. onder let
ter L 765 bureau van dit blad.
TE KOOP van particulier een TRANS
PORT- en LUXE HEERENRIJWIEL, in
prima staat. S'potkoopje. Te bevragen
ZEGLIS 77.
v
GEBRUIKTE 2 pers. VLIEGENDE
HOLLANDER TE KOOP GEVRAAGD.
Aanb. LANGE STR A AT 81.
TE KOOP groen geemailleerd FOR'N'UIS
(als nieuw). Te zicn: KROON1 naast Zout-
keet, Schelphoek.
TE KOOP MOOIE KINDERWAGEN,
nieuw model. GRENSSTRAAT 14.
TE KOOP 1 ELECTROMOTOR 4 P.K:
met sleepringen en aanloopweerstand en
schakelbord in prima staat en 3 groote ge-
wichten, 25, 20 en 10 kilo en weegschaal.
Electr. Koifiebr. fa. C. A. DUINKER,
Spoorstr. 70, Alkmaar.
TE KOOP: ZES STOELEN, EEN
FAUTEUIL (springveeren en leeraoeV be-
kleed) een UITSCHUIFTAFEL, een KAR-
PET, negen el met kleed'jes.
ACHTERSTR A AT 45.
Uitverkoop van prima gebruikte Buffets,
Kasten, Tafels, Stoelen, Leunstoelen, Kin-
derledikanten, Bedden, Ledikanten, Kinder-
wagen, Pathefoons, enz. J. L. SOSTMA'N
Jr., Verkooplokaal, Ridderstraat 4.
TE KOOP pracht zwaar MOTOR
RIJWIEL, compleet uitgerust, beslist zon-
der gebreken met nieuw* Dunlopbanden,
loopt schiterend, moet weg. Tevens defect*
F. N. lste Landdwarsstraat 16.
De „G. E. B. F. O."
Een raadsclachtige naam! Laat me tcrstond
uitleggen dat hij wordt gevormd door de re»
gistratieletters van het vliegtuig, waarmede dc
Britsche vlieger Alan Cobham thans op weg is
naar Australie. Zijn bedoeling is er ook mee
terug te keeren door de lucht. Een totalc af
stand van 40000 K.M. De man ging op wcg,
vergezcld van zijn trouwen mechanicien Elliot,
alsof het een „joy ride" (een pleiziertochtje)
gold. Twee dagen na zijn vertrck was hij reeds
veilig en vlot te Athene aangekomen.
Er is zeker geen vliegtuig in de wercld dat
ooit zoo ver heeft gereisd als de Gebfo. Met
het zelfde toestel vloog Cobham in 1924 naar
Rangoon en terug. Het zelfde toestel ook, nu
voorzien van een anderen 400 paards motor,
bracht hem verleden jaar naar Kaapstad en te«
rug. En nu dan gaat de tocht naar Melbourne.
Het toestel heeft voor dit doel de gedaante*
wisseling van land* tot zeevliegtuig ondergaan
Een paar speciaal vervaardigde drijvers van
duraluminium hebben het landingsgestebmet
wielen vervangen. Dit metaal is gekozen omdat
het niet, als hout, water opzuigt en 'd"s de
drijvers lichter (men zegt wel dertig percent
lichter) houdt dan houten. Rochester, aan de
Medway, waar het vertrek plaats had, is niet
ver van Londen. Ik ber den middag voor den
ochtend van vertrek er heen gegaan om mijn
nicuwsgierigheid te bevredigen naar een ma*
chine, die in vele indrukwekkende vluchten
kudden olifanten, woestijnen en oerwouden,
menscheneters en schier onmetelijke oceanen
onder zich had gezien. De machine lag in de
nabijheid van een brug, zachtjes dobberend op
de zilverige, elegant gevormde. langwerpige
drijvers. De lengte van de drijvers hicld den
staart uit het water. Er zijn noch drijvers on*
der de vlcugeleinden, noch onder den staart.
Bij een ruwe zee zijn volgens de deskundigen
drijvers onder den staart een groot" nadeel. Ik
was gaan kijken in de hoop een proefvlucht te
zien. maar die had reeds den vorigen dag
plaats gehad, zoodat ik dat schouwspel miste.
Indien Cobham zijn taak met succes vol-
brengt, zal hij met zijn Gebfo een afstand heb*
ben afgelegd, op dezen tooht alleen, die grooter
is dan de omtrek van de aarde. Dit „retourtje"
Melbourne biedt meer moeilijkheden voor hem
dan zijn vorige lange tochten. De drijvers, in
plaats van wielen, maken het risico grooter. Op
de eerste en laatste trajecten is water niet
overvloedig. Intusschen is h(j nju al over de
moeilijkheden aan den Europeeschen kant heen.
Zijn vlucht kan niet in rechte lijnen gaan, om*
dat hij, teneinde het risico der drijvers te ver*
mindercn, zooveel mogelijk rivieren moet vol*
gen, indien hij niet over zee vliegt. Een groot
beletsel voor succes biedt de tropische mous*
son, die hij vo6r had willen zijn door een
maand eerder te vertrekken. Dat voomemen
moest echter bij een voornemen blijven omdat
de constructie der drijvers in verband met de
staking moest worden uitgesteld. Van Burma
tot Java zal hij tegen de belemmerende en ge*
vaarlijke invloeden van de mousson moeten
echten; maar hij zal den strijd wel winnen.
Deze man is zoo ervaren eri heeft zich zulk een
beleidvol en vaardig vlieger getoond, dat men
altijd het volste vertrouwen heeft in den uit*
slag van vliegdaden, waaraan zijn naam is
verbonden. Een derde belemmering is dat de
drijvers, bij aankomst op Australisch gebied,
weer door wielen moeten worden vervai gen,
omdat een lang stuk naar Melbourne zoo goed
als waterloos is.
Het doel van den tocht is alleen weer lucht*
wegen te verkennen met het oog op de voor*
genomen geregelde vliegdiensten tusschen de
verschillende, ver uit elkaar liggende deelen
i an het Britsche Rijk. Hij vliegt over een route,
die reeds een paar malen is afgelegd. Maar het
geoefend oog van dezen grooten luchtreiziger
zal ongetwijfeld veel waarnemen dat nuttig is
voor de plannen tot instelling van die toekom*
stige rijksluchtlijnen. Wat een vooruitgan<* he*
teekent deze vlucht, indien men bedenkt dat
nog geen twintig jaar geleden de wereld stom
verbaasd en geestdriftig was toen ze hoorde,
dat Bleriot over het Nauw van Calais was ge*
vlogen.
AAM de SHIS
FA^BR SUOTOr
1
IE*1