Traag en Aanbod. Lendensch aanteekenboek. Radfo-Hoekje. Y Spepermont ptHRal-L-Vj TTit Rutland. (Nadruk verboden). De bolsjewiki en het particuliere kapitaal. De verhoudingen tusschen de bolsjewiki en de particuliere ondcmemers hebben reeds zooveel wijzigingen gekcnd, dat de ongeluk- kige „tsjastniki'' (zoo worden de particuliere ondernemers in Sovjet-Rusland genoemd), waarschijnlijk zelf niet meer precies weten, hoeveel keer zij van nuttige burgers tot scha- delijke uitzuigers van de maatschappij werden gedegradeerd om een poos later opnieuw een brevet van nuttigheden te krijgen. Nu maken zij weer een periode van belangstel- ling en genegenheid van de bolsjewiki door. Evenals elken keer is deze verandering van de gezindiheid van de leiders het gevolg van de groote moeilijkheden, waarin zij het land hebben gestort. Het geval heeft nu een heel piquante bij- zonderheid: als vriend en beschermer van de ..tsjastniki" treed't nuDzerzynski op. Dezelfde Dzerzynski heeft nog kort geleden als het summum van economische wijsheid 'n uitrceiing van de tsjastniki beschouwd. Eenige maanden geleden heeft Dzerzynski circulaires rondgezonden, die van de agen- ten van de regeering in de provincie eischten, dat zij al het mogelijke zouden doen opdat de tsjastniki gem waren zouden kunnen koo- pen. De ambtenaren haastten zich de beve- len van Dzerzynski uit te voeren en de al- macbtige Pool kreeg al spoedig uit alle oor- den van de Unie berichten, dat de tsjastniki niets meer kunnen koopen, dat voor hen elke (mogelijikheid afgesneden was om waren te krijgen om hundel te dirijven. Natuuriijk meet ,men deze berichten niet al te letterlijk opvat- iten: de ambtenaren wisten, dat hun chef niet lin staat was hun rapporten te controleeren en 'zij stelden den toestandl gunstiger voor, dan bhij was. Al was dus de mededeeling, dat de ffejastniki geen el stof en geen kilo andere waar konden krijgen, eenigszins bezijden de t waarheid, het is zeker, dat de particuliere on- •dernemers bij het aankoopen van waar voor tihun zaken met veel moeilijkheden te kampen hadden. De tsjastniki hebben zich echter aan de eigenaardigheden van het bolsjewistische j stelsel aangepast. Nu zij openlijk geen goede- ren konden koopen, deden zij het in het ge heim. Dit leidde natuuriijk tot een opclrijving van de prijzen, tot veel corruptie, tot vaak zelfs voor bolsjewiki onhoudbare toestan- den. Voor het land heeft deze dWaze politiek van Dzerzynski en de zijnen zeer onaange- name gevolgen gehad: er ontstond overal een „waren-honger", de prijzen stegen met den dag. Dzerzynski zou zich wellicht van de on- gemakken van de bevolking weinig hebben aangetrokken (de sovjet-burger is goed ge- dresseerd en hii vergenoegt zich gewoonlijk alleen met een zacht gemompel als zijn re- geerders al te krankzinnige dingen doen), maar dezie politiek leidde tot een botsing tus schen de belangen van twee groepen com- munisten, n.l. tusschen de leiders van de ge- nationaliseerde Industrie, de almachtige ..choziajstwenniki", en de zeer invloedirijke leiders van de bolsjewistische eooperatie. De strijd tusschen deze twee groepen heeft niet meer geheim gehouden kan worden reeds zulke afmetingen aangenomen, dat hij Beide partijen beschuldigen elkaar van ver- schiilende afkeurenswaardige daden en het publiek vemeemt op deze wijze dingen, die het anders nooit zou te weten komen. Wij zullen in algemeene trekken den kern van dezen strijd uiteenzetten. Om de prijzen te drukken, sloot de leiding van de genationa- liseerde Industrie overeenkomsten met de lei ders van de cooperaties, waardoor deze laat- sten de fabrikaten tegen lage prijzen konden krijgen, die bovendien oveTal gelijk zouden zijn. Op deze wijze zouden de tusschenin stanties uitgeschakeld worden, hetgeen na tuuriijk tot een besparing zou leiden. Het plan ziet er heel logisch uit, maar daar het bolsjewistische regime alles behalve logisch is, liep alles verkeerd uit. De Industrie leverde nu direct aan de cooperaties. zoodat de gros- siers waren uitgeschakeld, maar de Russi- sche cooperaties zijn er ontelbare tusschen- schakels en overal zetelen communisten, die weliswaar niets van cooperaties en van han- del afweten, maar v6or.de revolutie goede propagandisten waren en daarom nu'goed betaalde betrekkingen moeten hebben. Er valt dus hier geen enkele instelling, geen enkel burau urt te schakelen. Het resultaat was, dat de prijzen niet alleen daalden, maar integen- deel stegen en dat het verschil tusschen de fa- brieksprijzen en die van de cooperatieve win- keis in de steden en op het paltteland veel grooter was dan voor de invoering van deze hervorming. En hoe consequenter de hervor ming was doorgevoerd, hoe grooter het ver schil tusschen de engros- en detailprijzen was. Tot overmaat van ramp streefde elke instantie er naar zooveel mogelijk winst te behalen otn m staat te zijn velen partij-leiders, die welis waar niets met de eooperatie te maken heb ben, maar wier ,,bescherming" gewenscht is, tantiemes te kunnen betalen. Daar de particuliere handelaar de fabrika ten nu in de cooperatieve winkels bij kleine noeveelheden moet koopen of in he.t geheim van de leiders moet betrekken, is hij gedwon gen de goederen tegen veel te hooge prijzen te verkoopen De particuliere handelaar is echter vaak de eenige winkelier van een dorp, zordaf de boeren ten slotte het gelag moeten betalen. ^e., .^'oordveerders van de „thoziajs(- wenniki dus van de leiders der genationali- seerde industrie, eischen, dat de politiek te- genover de tsjastniki gewijzigd zou worden. ,eIzy^skl 'ormu'eerde deze nreening als volgt: De particuliere -handelaars moeten in staat gesteld worden hun waren rechtsstreeks 122 2vaie'ken te betrekken. Dzerzynski zei letterlijk het volgende: ,,Het is noodig, dat cle particuliere handelaar op een legale wijze en volgens gesloten contracten datgene zou kunnen krijgen, wat hij nu langs verschillen- de omwegen en illegaal krijgt". Andere „choziajstwenniki (bijv. Sokolowsky) gaan met zoo ver en zij zouden er genoegen mee tiemen, zoo de fabrieken rechtstreeks aan de cooperatieve winkels zouden kunnen ,everen, dus met uitschakcling van cie ontelbare over- oodige en dure tusschenstations. De leiders van de eooperatie antweordden op de bescxiuldigingen van de choziajstwen- niki mft te^naanvallen en daarbij vcrteldten zij dingen, die de vrienden van Dzerzynski niet bepaald aangenaam vondea. Op grond van verschniende bewijzen toonden de co6pe- rators aan, dat de choziajstwenniki niet zoo zeer de belangen van het publiek op het oog hebben als hun eigen belangen. De choziajst wenniki widen eenvoudig de winsten, die nu de verschi'liende tusschenschakels van de eooperatie behalen, in eigen zak steken. Het blijkit, dat de leiders van de genationaiiseerde industrie reeds lang met dergetijke plannen rondloopen, dat zij er naar streven, de cooperatie-centrales geheel af te schaffen enz. Volgens de cooperators is het streven van de choziajstwenniki, om de particuliere. hande- laacs in staat te stellen rechtstreeks goederen te betrekken, niets anders dan een poging om het monopolie van de cooperaties op de bm- nenlandsche markt te breken. Is di't doel be- reikt, dan zullen de choziajstwenniki hun eigen monopolie instellen en zoowel de coo- peratieve als de particuliere winkels zullen dan de prijzen moeten betalen, die de cho ziajstwenniki zullen dicteeren. Deze dingen werden door de bladen in zulke duidelijke, niets te wenschen over- latende bewoordingen uitgedrukt, dat de „Ekonomitsjeskaja Zjiznj", die zoo tusschen beide partijen in zit, er van schrok. Het eco nomische blad der sovjet-regeering wees zijn confraters er op, dat hun arttkelen niet alleen de kgenpartij benadeelen, maar ook het ge- heele soviet-regime, dat de journalisten in de hilte van het gevecht partij-geheimen ver- klao-en, het aanzien van de regeering onder- n, de anti-bolsjewistische stemming in >.nd versterken enz. Dat is natuuriijk •-.air. De tegmstanders van de bolsjewiki vvrijven vergenoegd hun lianden en aanschou- wen met pleizier dit geharrewar van de twee partijen. De „tsjastniki", die tegen hun wil bij dv.zen strijd1 betrokken zijn, verwachten wei nig goeds van al de beioofde „hervormingen" Zij hebben reeds genoeg leergeld fcetaald. Dr. BORIS RAPTSCHINSKY. De vredesvriendert vergaderen- In de aantrekkelijke en voornaamste zee- badplaatst van Walis, Aberystwyth, heeft een congres plaats gehad van het Verbond van Volktnbondsvereenigingen. Het groote doel van al die vereenigingeen, in verschillen- oui'eau uit te schakelen. Het resultaat was, dat venant van den Volkenbond, die nog rekening houden met de eventueele rechtmatigheid van oorlog, te amendeeren op een wijze die oorlog voor eens en al onwettig verklaart. De Voi- kenbondsvereenigingen zijn uiteraard niet officieel eg al tejlen zij ledqg, dia yj hpn soms hooge offirieele posities innemen, deze personen zijn als lid dier vereenigingen uit- sluitend particulieren. De vereenigingen ge- door haar actie en propaganda uiting ven aan het vredesverlangen in de gewone men- schen. Zij willen het geweten van de interna tional gemeenschap wakker maken en wak- ker houden voor het kwaad en de barbaarsch- heid van oorlog. In Aberystwyth waren de beste vredesvrienden bij elkaar, die de wereld bezit, menschen met idealen, die nuchter in- zicht, vcrstand en geduld binnen den afstand der bereidbaarheid houden. Hun invloed, nog gering tegenover chauvinistisch drijven en tegenover machtsbegeerte, die nog sterk in de naties leven,. kan op den langen duur deze belemmeringen op den weg naar blijvenden vrede uit den weg ruimeiu De voornaamste verklaring, door het congres te Aberystwyth aangenomen, was dat de eerstkomende ver- gadering van den Volkenbond terstond stap- pen zou doen tot amendeering van het cove nant in dien zin dat een aanvallende oorlog tot een Internationale misdaad zou worden geraaakt. Onder de gedelegeerden bevond zich o.a. de Duitsche generaal graaf Mont- gelas. Het was zijn eerste bezoek aan de Brit sche Eilanden na den oorlog en hij ontmoette op het congres den Britschen admiraal Rowe Aan een lunch, door den Nationalen Raad van Wales aan de gedelegeerden gegeven, zeide de Duitscher dat hij het een goed voor- teeken achtte dat een Britsch zecman en een Duitsch soldaat harmonisch samenwerkten om de middelen te vinden oorlog in de wereld te verhoeden. Esperanto ondervond tegenslag op het Congres. Een voorstel dat deze „wereldtaal" zou worden aanvaard als een middel tot be- tere gedachtenwisseling tusschen de naties, w;erd verworpen. Dit feit teekent in zekeren zin den geest van nuchterheid en den practi- schen zin die't congres beheerschte. Een we- reldtaal is een van die voor de hand liggende praktische instellingen, die in de praktijd niet ot slecht zijn toe te passen, geheel afgeschei- den van aesthetische bezwaren; een gefabri- ceerde taal staat tot een geboren en natuur iijk gegroeide taal als een kunstroos tot een natuurlijke. Indrukken van de ,Air Pageant". De „Air Pageant" is de vliegvertooning, die het - personee! van den Britschen militairen vliegdienst elk jaar op het vliegveld van Hendon, bij Londen, voor het publiek geeft. Men begon er mee zeven jaar geleden; en toen was het een tam scbouwspel, waar het publiek zich niet veel van aantrok. Nu js dat anders. De „Air Pageant" is een van de groo te gebeurtenissen van het scjzoen geworden Hier is een indruk van wat mijn oogen er za- gen en mijn ooren er hoorden. Het uitgestrekte veld baadt verrukt in war- men zonneglans. Een paar dikke wolken drij ven hoog door zuiver zomerblauw. Het is een schoon en statig gezicht. maar het oog van honderdduizenden, verzameld rond het veld, is niet gericht op de wolken maar op een vliegtuig, dat danst door de blauwte. Zoo nu en dan wentelend, duikend, zwevend en op- schietend als een pijl uit een boog, vangt het de zonnestralen en schittert het als waren de vleugels van zilver. De wonderbaarlijke evo- Iuties van den luehtacrobaat zijn slechts een klein intermezzo in een rijk program van luehtparades en indrukwekkende manoeuvres. De lucht is vol massaal motorgerucht. Vierenvijftig vliegtuigen in zes rijen van ne- gen (rijen waar men de lineaal langs kan leg- gen) daveren tusschen zon en veld. Drie rijen komen .van een kant, drie van den tegenover- gestelden. Zij vliegen over elkaar heen, een afstand (diepte van naar schatting twintig meters tusschen hen. De negentallen vliegen frontaal, vlcugeleinden niet meer dan twec- meter van elkaar, drie negentallen achter el kaar. Van beneden lijkt het alsof straks de voorste rijen van negen, die elkaar tegemoet vliegen, precies, kop tegen kop, met elkaar in botsing zullen komen; maar dan glijdt de eene rij over de andere heen, in een oogwenk, want de snelheid van het passeeren, de dub- bele snelheid der toestellen, is wel 100 M per seconde, overeenkomend met bijna 375 K.M. per uur. De draadlooze telegraphie, die zich op allerlei wijze kan manifesteeren, bruit op Hendon, wanneer de „Pageant" aan den gang is. Geluidversterkers, brullend in vier richtingen, stellen het pubhek in staat te hooren hoe de commando's klinken, die deJ vliegers in den hooge van hun commandant op den grond ontvangen. De vierenvijftig vliegtuigen gehoorzamen terstond aan de commando's, want hoe hoog en hoe ver zij ook zijn het draadlooze geluid achter- haalt hen even snel als het ons op het veld achterhaalt. En zooals een soldaat in parade- gelid terstond na het uitvoeringscommando de bewegingen doet, die het commando voor- schrijft, zoo voeren ook de vliegers van Hen don, terstond na het commando van den com mandant op den gond, de evoluties uit, die dat commando eischt. Hendon heeft zich in de zeven jaar van zijn „Pageants" ontwikkeld tot een rendez-vous van wereldsche en in de puntjes gekleede menschen. De enorme ruimte van net veld maakt dat honderdduizenden met automobiel en al plaats kunnen vinden op de verschillen de rangen- De meesten maken er een dag van en picniccen op het veld, in de schaduw van de auto, met champagne en kreeft of met champagnecider en boterhai- men, al naar smaak en neiging. Het publiek biedt een op- wekkend schouwspel, beschaafd, voornaam en welvarend. Het is verheffend er deel van uit te waken omdat men, in den neerdrukkenden sleur van het Londensche leven, met zijn lee- lijkheid, zijn wroeten en zwoegen, wel eens geneigd is het -peil en de vruchten der be- schaving te onderschatten. Een middag van nrachtige vlieg-evoluties, aanschouwd door jescheiden, ingetogen menschen met voor- treffelijke manieren, de vrouwen in de beval- ligste zomerkleeren, stemt het gemoed weer redelijk en maakt het levensblij. Een rondegang van een paar dozijn nieu- we modellen van vliegtuigen. De meeste zijn niets anders dan verbeierde edities van ouas, een betere passagiersvliegtuig, cen koiossaler bemmenwerper, een sneller vechtvliegtuig Maar er zijn twee afwijkers, de autogiro en de staartlooze. De autogiro is de windmolen machine. Ze heeft geen draagvlakken of vleu gels maar een horizontalen molen met vier wieken, die de vleugels vervangt. Het is vee! gemakkerlijker den wind te iberijden met een autogiro dan den weg met een fiets of een automobiel; het is niet alleen veel gemakkelij- verfellen U de uitvinder, de Spanjaard Senor da Cierva, en de toetsvlieger Captain Court ney. Ge neemt het terstond aan wanneer ge de autogiro in de lucht ziet. De indruk is dat dit toestel niet kan vallen, dat het aan zijn molen in de lucht hangt en dat de molen nooit los laat. De indruk van zekerheid en veiligheid, die de vliegende autogiro ver- schaft, is verbazingwekkend. Dat moet het vliegtuig van de toekomst zijn, waarmede vader, moeder en de kinderen uit toeren gaan over Lek en Maas, de Zuiderzee en de rrie- sche Meren. Het kan voort-„stappen" in de lucht en voortrennenhet kan zoo goed als verticaal zakken op zijn 'Vertrouwenwekken- den en nimmer falenden molen en zachtjes voortleuteren „tot voor de deur" bij wijze van spreken. De militaire autor'-teiten hebben zich gretig van dit ontwerp meester gemaakt. Maar het is ons toestel, het toestel van de vreed'zame, op toertjes vcrzotte burgergezin- nen, het is het toestel dat Heyermans zich voor de familie Zwaluw heeft gedacht. Men kan er immers haast mee van de dakgoot op- stijgen en er ook weer neerkomen. Het andere toestel, de staartlooze, heeft dezelfde prachtige kwaliteiten. Maar ze zijn in de vlucht niet zoo opvallend, ze dringen zich niet zoo sterk op als bij die verbazing- wekkende autogiro. Het ding doet denken aan een reusachtigen nachtvlinder. De vleugels zijn achterwaarts geplaatst in eeu hoek van om en nabij 130 graden. Het lijf is kort, cen twee drie meter, en dik. De indruk is dat al leen 'n geoefend vlieger er veilig maar dan ook zeer veilig mee kan vliegen. De staart looze kan ook, evenals de autogiro, heel hard en heel zachtjes vliegen en eventueel ook, met wat handigheid, op een plat dak van een huis zond.r ongelukken neekomen. Evenals de au togiro, maar minder overtuigend, daa.de dit toestel met slakkengang neer en stond na een paar meter stil en heel op het veld. Het was vooral voor die twee toestellen dat ik naar Hendon was gegaan; en zij hebben mijn verwachtigen meer dan bevredigd. Ik ga nu gelooven aan de toekomst van het dichte luchtve;rkeer, met een politieman (een auto- giro-molen op zijn helm) als verkeersrege- laar hangend op drukke kruispunten. Londen, 5 Juli 1926. Zondag 18 Juli. Hilversum, 1050 M. 8.309.15 Vrijz. Prot. Radio-Omroep. Morgenwijding. Ds. G. v. Duyl, Vrijz. Pred. te Hilversum. Mej M. W. Servatius uit Assen, zang. Ferd. Kloek, organist te Hilversum. 10.1512.Dienst in de St. Dominicuskerk te Amsterdam. Het zangkoor van de kerk, onder leiding van den heer G. Kimmyzer. Evert Haak, organist. Missa „Tribus vocibus virilibus (Amatae giliae Gertrudae)" van Willem Heydt, com- ponist te Nijmegen. Predikatie door den ZEw Pater Joachim van Ginneken, ondenverp: Het Koningschap van Christus". Voor dc Mis: Allegro op. 81, Guilmant (Evert Haak). Voor het Kyrie: Ps. 57 (Statenb- 48). Na het Gloria: Ps. 30 (Statenb. 31). Ps. 47 (Sta tenb. 48). Na het Credo: Ps. 17 (Statenb. 18). Na het Agnus Dei: Ps. 33 (Statenb. 34) Gregoriaansche melodieen. Na de missa: Haec dies, 4-stemmig mannnekoor met Orgel, Giesen- b. Grand Choeur (orgel), Dubois 3.Kurhaus-uitzending. Het Residentie-or- kest, onder leiding van fgnaz Neumark. So- iist: Solomon, piano. 1. Rossini: Ouvertme Der diebische Elster. 2. TschaikowskyAn dante cantabile (voor strijkorkest). 3. Ra- meau: Balletsuite (arr. v. Mottl). a- AJenuet- to. b. Musette, c. Tanibourin. Pauze.* 4. Beethoven: Pianoconcert no. 3 c-moll. a. Al legro con brio. b. Largo, c. Rondo (allegro). (Solomon). 5.Christel. Radiover. Dienst in de groote krek te Hilversum. Voorganger: De heer J. Valk, godsdienstonderwijzer te Hilver sum. 1. Voorzang Psalm 95:1 en 4, Votum 3 Afleggen der geloofsbelijdenis. 4. Zingen: Avondzang v. 7—5 Lezen Lucas 15, vers" 11- 32. 6. Gebed. 7. Tekst: Genesis 45, v. 46. 8 Zingen: Psalm 100 v. 1-4, 9. Predikatie. 10. Tusschenzang Psalm 66 v. 2 en 3. 11. Ver- volg predikatie. 12. Dankgebed. 13. Nazang: Gezang 96. 14. Zegenbede. 7.45 Persberich- ten en Sportuitslagen. 8.15 Kurhausuitzen- ding. Solistenconcert, onder leiding van prof. G. Schneevoigt. Soliste: llona Durigo, zang. 1. Lalo: Ouverture Le Rpi d'Ys. 2. Rabaud: La Procession Nocturne. Pofcme symphonique d'apres Nicolas Lenau. 3. Glazounouw: Scherzo. 4. Aria, te zingen door llona Duri go. Pauze. 5. Liszt: Orphee, poeme sympho nique. 6. Liederen, te zingen door llona Duri go. 7. Gretry, Mottl: Balletsuite uit „Cephale et Procris". a. Tarbourin. b. Menuetto (Les Nymphes de Diane), c- Gigue. Daventry, 1600 M. 3.50 Lichte orkestmu- muziek. M. Raphael, bariton. C. Sharpe, cel lo. Orkest. 4.35 „To Julia", van Quilter. Zangcyclus. 4-50 Concert. 5.50 Werken van Shakespeare. „Henry VIII", scenes uit de 2e, 3e en 4e acte. 6.20 Sluiten. 8.20 Het luiden der kerkklokken. 8.35 World's Christian Endeavour Convention, in Crystal Palace. 9.15 Causerie: The Elizabeth Garret Ander son Hospital extension fund. 9.20 Weerbe- richt, nieuws. 9.4010-50 Concert door het Casano-octet. E. Fenton, zang. {Parijs Radio-Paris1750 M. 1.05 Con cert door het orkest Gayina. 8.50 Concert en dansmuziek. Konigswusterhausen, 1300 M, 11.50—1 10 Concert door de kapel Boulanger. 9 50 Wag ner-avond. 10.50—12.20 Dansmuziek Brussel 486 M. en Antwerpen 265 M. 8.35 Concert. Mile. Farrere, zang. 10.20 Nieuws- berichten. Miinster, 410 M. 9.20 Morgenconcert door het dubbelkwartet van het Christel. blaas- korps 10.15 Heruitzending Dominicuskerk. 11.50 Lezing over Dostojewski. 12.20—120 Concert. 3-35 Madchenkranzchen. 4.20 Con cert door het dubbelkwartet. 5-20 Oude en nieuwe walsen. 7.50—8.20 Lezingen. 8 54 La sinta simplice. Mozart. 11.05 Concert Maandag 19 Juli. Hilversum, 1050 M. 12.Politieberichten 5-—6.— Kinderuurtje door Mevr. Ant. v. Dijk. 6.157.45 Vooravondconcert door het H. D. O.-orkest. 7.45 en 10.Persberichten. 8.10 Amusementsavond Het Polvphonisch mandoline-orkest „Amicitia", Dir. 1. Miere- met. Eenige leden van de liedertafel „Zang en Vriendschap", Dir. G. Boer. Duo Joe en Nelli (Utrecht). De heer en Mevr. Krijnen- Holl, Karakterduettisten. Aan den vleugel I Prima DAMESRIJWIEL 30, 1 sterk HEERENRIJWIEL 30, l1 C.UIV...UU1C., ,rci l5 Hid ctucci. veei gemaKKeuj-I noil, icaraKterauettisten. Aan den vleugel GENSRIJWIEL f 20. het 15 veel Dat Mgj. Kf^a.^i^o^hsch^arfet ^e ho^ - '0 ge Q" (2 tenoren en 2 bassen). Harmonica- duo The two Johnnies. Daventry, 1600 M. 11.20—1.20 Het radio- kwartet en solisten (contra-alt, tenor, cello) I.202.20 Lunchmuziek. 3.20 Meeting van de Soc. of Chemical Industry. Rede door Bal four. 4.20 Lezing: The Venice of the East.' 4.35 Dansmuziek. 5.35 Gedichtenvoorlezing van Juniper Jenij Anstey. 8.Pianocomposi- iies van Bach. 8.20 Mannenkoor en R. Newell, bariton. 8.50 Kamermuziek. Het Bo ris Pecker strijkkwartet (2 violen, viola en cel lo). L. I'anson, sopraan. 9.50 Weerbericht, nieuws. Lezing: Air raids in the future. 10.25 Variete. „The scene shifter's lament", come- die. R. Palmer en M. Watson, duetten. C. Clifford, zang. Munro en Mills, syncopatie. II.2012.20 Dansmuziek. Parijs Radio-Paris", 1750 M. 12.50 Con cert door het orkest Gayina. 5.05 Orkest Mal- sang. 8.50 Concertselectie. Konigswusterhausen, 1300 M. S40 ,,Der Garten Eden", comedie in 4 acten van R. Bernauer en R. Oesterreicher. Brussel 486 M. en Antwerpen 265 M 8.20 Fragmenten „Mireille", opera v. Gounod 10.20 Nieuwsberichten. Miinster, 410 M. 1.35— 2.50 Concert. 4.— 4.20 Radio-literatuur. 4.35 Opera-muziek- 6.05 Concert door Paul Mahia. 6.50, 7.20 en 8.20 Lezingen. 8.50 „Hatt giegen Halt Ne- der-Duitsch boerendTama in 3 acten. 11.30 Sportlezing. Uitsluitend 2e handsgocderen. Geen dienstaanbiedingen, enz. TE KOOP GSBRUIKTE FORNUIZEN, een BADKUIP en geemailleerde GOOT- STEEN'EN bij A. NIEROP, Nieuwesloot 13 HANDWAGEN TE KOOP GE- VRAAGD, goede tweede hands, niet te zwaar. Br. met prijsopgaaf letter A Wed. DE JONGE, Bergen N.-H. EEN TRANSPORTRIJWIEL TE KOOP. zoo goed als nieuw voor 55 bij 1 i J. C. MULLER, Zilverstraat. TE .KOOP MOTORRIJWIEL tegen elk aannemelijk bod. v. d. Woudestraat 20. Excelsior 1E KOOP een in uitstekenden staat ver- keerencle KINDERWAGEN. Te bevragen PR INS HEN D R1K STR A AT 30. TE KOOP wegens plaatsgebrek PATHE* FOON, 44 muzieknummers. Adres EI KE'L BE RGSTR A AT 10. TE KOOP EEN DAMESRIJWIEL met nieuwe banden voor 25. FORESSTUSSTRAAT 17. TE KOOP EEN LICHTE MOTOR, compleet. met carbidlantaam voor 75,00 LIMMER'HOEK IS. Voor de inmaak: gebruikte BESSENSAP- FLESSCHEN, heele en halve te koop aanee- bodvn ti] elke hoeveelheid. L. DE JONG, Oudegracht 48, Alkmaar, bij de Bloemstraat. SCHR1JFMACHINE TE KOOP merk Roval. Te bevr. OUDEGRACHT 243. Wegens vertrek aangeboden: d. FIETS, RACKET, VIOOL. SPOORSTRAAT .30 TE KOOP goed afgewerkte OLIE 10 ct per kan, AARDAPPEL half mud ZAK KEN 13 cts, KALKKUIPEN 1.50. J. B'RQLBy/ER, Fnidsen 6. TE KOOP gebruikte zoo goed als nieuw* KIPPEN- en KUIKENHOKKEN Hulpkantoor H.-H.-Waard Zuid. Zeldzame aanbieding pl.m. 17 M2. 6 m.m. dik, kurklinoleum (geluid dempend) zeer ge- schikt voor kantoor of winkel. Br. onder let ter L 765 bureau van dit blad. TE KOOP van particulier een TRANS PORT- en LUXE HEERENRIJWIEL, in prima staat. S'potkoopje. Te bevragen ZEGLIS 77. v GEBRUIKTE 2 pers. VLIEGENDE HOLLANDER TE KOOP GEVRAAGD. Aanb. LANGE STR A AT 81. TE KOOP groen geemailleerd FOR'N'UIS (als nieuw). Te zicn: KROON1 naast Zout- keet, Schelphoek. TE KOOP MOOIE KINDERWAGEN, nieuw model. GRENSSTRAAT 14. TE KOOP 1 ELECTROMOTOR 4 P.K: met sleepringen en aanloopweerstand en schakelbord in prima staat en 3 groote ge- wichten, 25, 20 en 10 kilo en weegschaal. Electr. Koifiebr. fa. C. A. DUINKER, Spoorstr. 70, Alkmaar. TE KOOP: ZES STOELEN, EEN FAUTEUIL (springveeren en leeraoeV be- kleed) een UITSCHUIFTAFEL, een KAR- PET, negen el met kleed'jes. ACHTERSTR A AT 45. Uitverkoop van prima gebruikte Buffets, Kasten, Tafels, Stoelen, Leunstoelen, Kin- derledikanten, Bedden, Ledikanten, Kinder- wagen, Pathefoons, enz. J. L. SOSTMA'N Jr., Verkooplokaal, Ridderstraat 4. TE KOOP pracht zwaar MOTOR RIJWIEL, compleet uitgerust, beslist zon- der gebreken met nieuw* Dunlopbanden, loopt schiterend, moet weg. Tevens defect* F. N. lste Landdwarsstraat 16. De „G. E. B. F. O." Een raadsclachtige naam! Laat me tcrstond uitleggen dat hij wordt gevormd door de re» gistratieletters van het vliegtuig, waarmede dc Britsche vlieger Alan Cobham thans op weg is naar Australie. Zijn bedoeling is er ook mee terug te keeren door de lucht. Een totalc af stand van 40000 K.M. De man ging op wcg, vergezcld van zijn trouwen mechanicien Elliot, alsof het een „joy ride" (een pleiziertochtje) gold. Twee dagen na zijn vertrck was hij reeds veilig en vlot te Athene aangekomen. Er is zeker geen vliegtuig in de wercld dat ooit zoo ver heeft gereisd als de Gebfo. Met het zelfde toestel vloog Cobham in 1924 naar Rangoon en terug. Het zelfde toestel ook, nu voorzien van een anderen 400 paards motor, bracht hem verleden jaar naar Kaapstad en te« rug. En nu dan gaat de tocht naar Melbourne. Het toestel heeft voor dit doel de gedaante* wisseling van land* tot zeevliegtuig ondergaan Een paar speciaal vervaardigde drijvers van duraluminium hebben het landingsgestebmet wielen vervangen. Dit metaal is gekozen omdat het niet, als hout, water opzuigt en 'd"s de drijvers lichter (men zegt wel dertig percent lichter) houdt dan houten. Rochester, aan de Medway, waar het vertrek plaats had, is niet ver van Londen. Ik ber den middag voor den ochtend van vertrek er heen gegaan om mijn nicuwsgierigheid te bevredigen naar een ma* chine, die in vele indrukwekkende vluchten kudden olifanten, woestijnen en oerwouden, menscheneters en schier onmetelijke oceanen onder zich had gezien. De machine lag in de nabijheid van een brug, zachtjes dobberend op de zilverige, elegant gevormde. langwerpige drijvers. De lengte van de drijvers hicld den staart uit het water. Er zijn noch drijvers on* der de vlcugeleinden, noch onder den staart. Bij een ruwe zee zijn volgens de deskundigen drijvers onder den staart een groot" nadeel. Ik was gaan kijken in de hoop een proefvlucht te zien. maar die had reeds den vorigen dag plaats gehad, zoodat ik dat schouwspel miste. Indien Cobham zijn taak met succes vol- brengt, zal hij met zijn Gebfo een afstand heb* ben afgelegd, op dezen tooht alleen, die grooter is dan de omtrek van de aarde. Dit „retourtje" Melbourne biedt meer moeilijkheden voor hem dan zijn vorige lange tochten. De drijvers, in plaats van wielen, maken het risico grooter. Op de eerste en laatste trajecten is water niet overvloedig. Intusschen is h(j nju al over de moeilijkheden aan den Europeeschen kant heen. Zijn vlucht kan niet in rechte lijnen gaan, om* dat hij, teneinde het risico der drijvers te ver* mindercn, zooveel mogelijk rivieren moet vol* gen, indien hij niet over zee vliegt. Een groot beletsel voor succes biedt de tropische mous* son, die hij vo6r had willen zijn door een maand eerder te vertrekken. Dat voomemen moest echter bij een voornemen blijven omdat de constructie der drijvers in verband met de staking moest worden uitgesteld. Van Burma tot Java zal hij tegen de belemmerende en ge* vaarlijke invloeden van de mousson moeten echten; maar hij zal den strijd wel winnen. Deze man is zoo ervaren eri heeft zich zulk een beleidvol en vaardig vlieger getoond, dat men altijd het volste vertrouwen heeft in den uit* slag van vliegdaden, waaraan zijn naam is verbonden. Een derde belemmering is dat de drijvers, bij aankomst op Australisch gebied, weer door wielen moeten worden vervai gen, omdat een lang stuk naar Melbourne zoo goed als waterloos is. Het doel van den tocht is alleen weer lucht* wegen te verkennen met het oog op de voor* genomen geregelde vliegdiensten tusschen de verschillende, ver uit elkaar liggende deelen i an het Britsche Rijk. Hij vliegt over een route, die reeds een paar malen is afgelegd. Maar het geoefend oog van dezen grooten luchtreiziger zal ongetwijfeld veel waarnemen dat nuttig is voor de plannen tot instelling van die toekom* stige rijksluchtlijnen. Wat een vooruitgan<* he* teekent deze vlucht, indien men bedenkt dat nog geen twintig jaar geleden de wereld stom verbaasd en geestdriftig was toen ze hoorde, dat Bleriot over het Nauw van Calais was ge* vlogen. AAM de SHIS FA^BR SUOTOr 1 IE*1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1926 | | pagina 7