Bamrnbriek. M"m m wjgrw OS In Egypte KING-Pepermnnt j m mmm m m m SB M i: !lH- In en om de hoofdstad. Londensch aantee&enboek. RAADSELHOEKJE. h2h3' d5—d4. 76. Pd2—e4 h5Xg4, 27. h3Xg4 Kg8—f8, 28. Tal— dl Ta8—a7, 29. Pe4—g6 R:h7—gS, 30. Tal—d3 Ta7—d7, 31. c3X<J4 Td7Xd4, 32. Td3Xd4 Td8Xd4, 33. Tel—cl Po6e7, 34. Tel—c7 Td4Xg4, 35. Tc7Va7 Pe7XI5, 35. Pg5Xf7 Pf5— g3f, 37. Khl—h2 Rg8Xf7, 38. Ta7Xf7f •Kf8e8, 39. Tf7—a7 Pg3— flf, 40. Kh2— h3 Tg4—igl, 41. Kh3-4i4 (Er dreigde g5 en daaraa mat door Tg3), Pfld2, 42. \£b3—d5 Tglbl,- 43. b2—b3 Tbl—b2 44. jTa7Xa6 Kc8e7, 45. Kh4—g5. Remise kende men reeds vanaf de ondste tijden de gunstige working van de pepermantolie, op de spijsverte- ring, zoodat men de pepermunt- planten als een enltuurgewas ver- boawde. Daar de bereid is ait dezelfde origineele pepermuntolie, mist ze den sterken smaak van de later ontdekte kunst- middelen en heeft ze eveneens een gunstige working op de zpjjsver- termg. De smaak en gear van King- pepermunt zijn niet te evenaren. Vraagt Uwen winkelier eenseen ons van deze pepermunt a 20 cent per ons en U zult het ook erkennen. Engres I. r. VAN LIESHOCT, Alkmaar. G. KBIPEB, Alkmaar. Aam de Dammersl To onze vorige rubriek g-aven wij ier op lossing probleem No. 921 van J. Bourquin Stand. Zw. 13 sch. op: 7, 8, 10, 12, 13, 14, 16/20, 22, 25. W. 13 sch. op: 27/31, 33, 34, 37, 38, 3^ 41, 43, 46. Oplossing. 1. 27—21 1. 16 47 2. 46—41 2. 47 36 3. 37—31 3. 36 27 ;4. 29—23 4. 18 40 5. 39—34 5. 40 29 6. 33 4 6. 22 42 7. 4 48 7. 25 34 8. 43—39 8. 34 43 9. 48 33! Er blijft nu een witte dam over op 33 met twee zwarte schijven op 12 en 14. Zwart is gedwongen tot 1218 of 1419. A. op 12—18 volgt 33—15, 18—22. 15—4, 22—28, 4—15, 28—32, 15—42, 14—19, 42— 15, 19—23 (anders wit 15—10), 15—20, 2328, 2042 en wint. B. op 14—19 volgt 33—20, 12—17, 20—3, 17—22, 3—9. 22—28, 9—20, 28—32, 20—42, 19_23, 42—20 en 20—42 of 20—14 al naar zwart 2328 of 3237 speelt. Dit eindspel moet met het uiterste beleid warden gespeeld, daar de minste fout remise geeft. De volgende aardige, eenvoudige positie is ontworpen door den heer Gortmans. 1 W. 12 sch op: 27, 78. 29, 32, 33, 35, 37, 38, 42, 44, 47, 48. Voor de vacantiedagen een mooie zware opgave. In onze volgende rubriek geven wij de op lossing. CORRESPONDENTS. P. K. te d. H. Hartdijk dank voor uw schrijvem d.d. 15 Juli. CLXIII. 's Zomers naar Amsterdam. Om de hoofd stad. In de hoofdstad is het op het oogenblik, dat ik deze sdirijf, volgens vele Amsterdam- mers „niet om te harden". Langs de belom- merde grachten moge het nog uit te houden I Zw. 6 sch. op: 8, 16, 18, 19, 22, 23. W. 6 sch. op: 21, 27, 31, 32, 33, 36. Wit speelt eerst 3328. Zwart slaat 22 33. Dan vervolgt wit met 3228. Zwart kan nu op twee manieren slaan. 23 32 is de slechtste. want dan wint wit met 27 29 en 31 2. Zwart slaat dus niet 23 32 maar 33 22. Nu speelt wit eerst 2117 (Zw. 22 11) en dan 2721 (Zw. 16 27) en 31 2. Schitterend van ontleding is de volgende fantasie van den heer Kleute. Zw. 11 sch op: 3, 7, 8, 12, 13, 14, 17, 19, 24, 27, 45 en dam op 4. W. 11 sch. op: 23, 28, 30, 33, 34, 36, 38, 39, 40, 44, 50. Wit speelt: U. 34—29 -1. 45 32 (drie sch.) 2. 29:18 2. 4 22 >*3. 23:14 3. 32 23 4. 36—31 4. 22 9 5. 31 4! Ter oplossing voor deze week: Probleem 922 van P. Kleute Jr., Den Haag. Zw. 11 sch. op: 9, 10, 11, 16, 17, 18, 20, 21, 24, 30, 36 en dam op 46. zijn onaer de eindeujk verkregen zomerhitte, in de straten en op de open pleinen, waar men de schaduw mist, puffen mijn stadge- nooten; zijn soms zelfs ondankbaar genoeg de zon te verwenschen, naar wier kracht zij eerst weken lang gesmacht hadden, en zij benijden in elk geval degenen, die zoo geluk- kig zijn thans voor langer of korter tijd de stad te kunnen verlaten. Met het wintersei- zoen en al datgene wat dit medebrengt is het voorloopig gedaan; nog enkcle schouw- burgen pogen menschen te trekken, mitsga- ders de bioscopen, maar voor't overige is het „niets gedaan en zal het September ziin voor „alles weder in voile werking komt naar oude traditie, want jaren her was het in die maand dat met de Amsterdamsche ker mis zaliger of onzaliger gedachtenis, zoo- als ge het nemen wilt dat de vermokelijk- heden zich inzetten. Thans, in het voile zomerseizoen, trekken de Amsterdammers de stad uit, als ze er maar even gelegenheid toe kunnen vinden en schijnt het onbegrijpelijk, dat er nog men schen zijn, die juist nu naar de hoofdstad ko- men om er het bezienswaardige te komen zien. Niet alleen vreemdelingen uit andere landen, doch ook landgenooten. Ik heb er juist deze dagen een paar ontmoet, die mij vertelden, dat zij een deel hunner vacantie te Amsterdam gingen doorbrengen en op mijn bemerking, „dat een bezoek aan de warme stad nu juist niet aanbevelenswaard scheen", antwoordden, „dat ze van de vacantie ge- bruik wilden maken om juist nu eens te gaan zien, hetgeen ze anders zoo moeilijk te zien zouden krijgen, aangezien ze buiten den va- cantietijd geen gelegenheid konden vinden eenige dagen in de hoofdstad te toeven", en ze deden mij allerlei vragen omtrent hotels en pensions; omtrent het tramverkeer; over de nieuwe stadsgedeelten, die ze ook wel eens wilden zien en ik gaf hun gaarne de inlich- tingen, die ik vroeger reeds aan de lezers van dit blad omtrent ons Amsterdam gaf. Maar ze wilden nog meer weten; ze wilden nu van de gelegenheid gebruik maken om behal- ve Artis en Rijksmuseum, die natuurlijk op ■het programma van elkeen, die onze stad „goed komt doen" en niet binnen een paar uur tijds op z'n Amerikaansch, ook andere musea te gaan bezichtigen welke waren er nog meer? Natuurlijk, ik had grooten eerbied voor landgenooten, die, alle warmte ten spijt, niet zouden schromen de stad zoo goed mogelijk te verkennen en gaf hun enkele wenken en het bleek me, dat zij eigenlijk nooit geweten hadden, dat hier naast het Rijksmuseum nog wel meer te bezoeken valt. En aangezien het mogelijk is, dat er meerderen zijn, dan dege nen, die mij van hun plannen verwittigden, die hun vacantie dienstbaar willen maken aan een bezoek aan Amsterdam, wil ik dus even aanteekenen, dat nevens het Rijksmuseum met de Drucker-verzameling in den nieuwen vleugel van dit gebouw, ingang Hobbema- straat dat nog zoo dikwerf door landge nooten overgeslagen wordt, wat zeer jammer is ook bestaat het Stedelijk Museum, met de kostbare verzamelingen modeme schilder- kunst en nog veel meer dat belangrijk is daamevens, maar dat er bovendien nog vele andere merkwaardige verzamelingen bestaan. Allereerst natuurlijk te noemen het Rem- brandthuis in de Jodenbreestraat, zooveel in- teressants bevattende omtrent den schilder, die dit huis tusschen 1639 en 1658 heeft be- woond, en dan verder het Museum Fodor, Keizersgracht 609, en het Museum Willet Holthuysen, Heerengracht 605, die beide schatten bevatten op kunstgebied van velerlei aard, en die maar al te vaak door hen, die Amsterdam bezoeken, „verwaarloosd" wor- den. En daarmede is zelfs nog niet alles ge- zegd; we hebben daamevens nog de, in de eerste plaats zeker belangwekkena voor ka- tholieke landgenooten, de verzameling van de stichting „Amstelkring", O. Z. Voorburgwal 40, in een stadskwartier, waar menigeen geen museum zoeken zou; het „Nederl. Historisch Scheepvaart-Museum" in de Lairessestraat vooral niet weg te laten van een program ma tot bezichtigen der hoofdstad en ver der, wel niet belangwekkend misschien voor iedereen, doch zeker toch wel voor velen, het „Persmuseum" op de N. Z. Kolk, in het ty- pisch eeuwenoude Korenmetersgilde-huisje en het „Veiligheidsmuseum", Hobbemastraat 22, hetwelk in onzen tijd vooral, nu zoowai iedereen telkens aan de gevaren van onze moderne uitvindingen bloot staat, een bezoek overwaard is. Ik meende goed te doen van een en ander even melding te maken, omdat al deze inrichtingen, die zoo leerrijk en in ta van opzichten belangrijk zijn, niet mogen ontgaan aan dengene, dien het er werkelijk om te doen is in den vacantie-tijd Amster dam eens goed te leeren kennen, om dan, wanneer de tijd het hem nog toelaat, ook oro de hoofdstad te gaan kijken. Niet in de onmiddellijke omgeving, wan datgene, dat in vroeger jaren het „om de hoofdstad schoone" uitmaakte is nagenoeg allemaal verdwenen. De Watergraafsmeer met de buitentuinen vrijwel vol gebouwd; de Amstelveensche weg van het mooie van wel- eer beroofd; de Amsteldijk voor een heel groot gedeelte bebouwd; de sla-tuintjes bui ten den Overtoom, die het zoo wat het langst hebben „uitgehouden", verdwenen neen, natuur hebben we niet dichtbij; we kunnen zelfs niet, wat zo'ovele provincie-stedenbewo- ners wel kunnen doen, een „Singeltje" pak- ken, want wat er van onze oude singels over is in den vorm van Stadhouders- en Nassau- kaden heeft met de mooie stadssingels van vele provincie-seden niets, niemendal gemeen. 't Zijn geasphalteerde breede verkeerswegen met huizenriien, eindelooze huizenrijen aan weerskanten van het water; m66ie verkeers wegen in hun moderne soort, maar geen sin- gels, zooals uw aardige provincie-stad ze nog kent houdt ze in eere! Dies zoeken Amsterdammers, die buiten de loofdstad willen gaan, het elders. Te Haar- em, nog meer in deze dagen te Zandvoort, dat ze soms heel trotsch ,.de badplaats van Amsterdam" noemen, vooral gaarne tegen- over de Hagenaars, alsof ze wilden zeggen: „Wij hebben 66k een „Scheveningen", waar- over de Hagenaar dan glimlacht, spottend glimlacht, en niet ten onrechte, want het is wel wat hi te aanmatigend van Zandvoort te spreken als van dfc Amsterdamsche bad plaats. Dht zouden we moeten kunnen doen van IJmuiden, hetwelk dan toch in elk geval on ze feitelijke zeehaven is en dat al lang ook onze badplaats geweest had kunnen zijn als men al jaren geleden zoo ondememend was geweest om op z'n Amerikaansch een directe, flinke verbinding tusschen hoofdstad en voorhaven te maken. Tat is schromelijk verzuimd; we kunnen IJmuiden bereiken met een stoomboot, wat voor 'n keer erg aardig is, maar toch te lang van duur, 6f met den trein langs een omweg, dien niemand gaarne maakt; wie gaat er, om te beginnen, in tro- pische hitte voor zijn pleizier naar ons Cen- traal-Station met al zijn ondergrondsche doolhoven? Eerlang bestaat ons Noordzee- kanaal vijftig jaar en daarmede ook onze zeehaven IJmuiden en t6eh zijn wij in die verloopen halve eeuw eigenlijk geen stap na- der gekomen, terwijl het al sedert jaren en jaren een Amsterdamsche zee-badplaats ge weest had moeten zijn wie weet in de vol gende halve eeuw! Dies moet se ,,6m de hoofdstad", naar het onvolprezen Gooi, waarvan de Amsterdam- mer langzamerhand gaat spreken als van „zijn tuin", vooral sedert den tijd toen de plannen opgedoken zijn om onder de auspi- cien van wethouder De Miranda een tuinstad tusschen Bussum en Hilversum te stichten. De goede Gooilanders hebben hun hart vast- gehouden toen ze van die plannen vemamen; van zulk een hoofdstad-intocht moesten ze als iets blijvends niets hebben, waar ze schoon gelijk in hadden, en al duikt het idee van zoo'n tuinstad af en toe weer op, ik geloof niet, dat het zoo spoedig verwezenlijkt zal worden, indien het ooit voor verwezenlijking vatbaar zou ziin. Maar overigens zijn in Gooiland die Amsterdammers als Zondags- menschen of als vacantiemenschen zeer wel- kom, vooral voor de kleine neringdoenden langs de buitenwegen. De groote intocht op een mooien zomerdag, zooals de vorige Zon' dag er een was, is steeds door de „toegangS' deur", te Bussum, en bij honderden en nog eens honderden heb ik hen uit de Amster damsche treinen zien komen. Gelukkig, dat de meesten dadelijk den kant uittrokken van de Hilversumsche heide of de Craailosche bos- schen en niet behoefden te gaan naar het nieuwe in aanbouw zijnde station, hetwelk men misschien over enkele weken in gebruik zal nemen, want ik ben overtuigd, dat ze daarvan geen grootsch denkbeeld zouden hebben gekregen. 't Is geweldig groot opge- zet, op den voortdurenaen groei van Bus- sum berekend, maar juist omdat zulks het geval is en men dus wel jaren en jaren van dit gebouw zal moeten profiteeren, had men iets fraaiers mogen verwachten dan een ge- weldigen kubus-steenklomp met twee lange loodsen, aan iederen kant een; al zal de in- wendige „hall" voor het kaartjes-nemen n6g zoo mooi afgewerkt zijn, het uitwendige zal even onsierlijk blijven. Doch dat hindert vermoedelijk die hoofd- stedelingen, die hun Gooischen tuin thans komen bezoeken, zoo erg niet, evenmin als zij er zich veel van aantrekken, dat in dit deel van het land, waarbij Amsterdam zulk groot belang heeft, de strijd over de saihenvoeging van de drie aangrenzende gemeenten Bus- sum, Naarden en Huizen opnieuw is ont- brand. Het schijnt, dat Naarden en Bussum ten slotte op die samenvoeging niet erg ge- steld zullen zijn, aangezien ze dan door den derde in het gezelschap, Huizen, dat finan- rieel lang niet in schitterende positie ver- keert, op hooge belastingen gejaagd zouden worden. Wat er van deze zaak terecht zal ko men, is echter nog niet te voorzien, maar in elk geval is het van beteekenis voor Amster dam, omdat deze stad bij Gooische toestan- den, die het behoud van mooie natuur waar- borgen, het allergrootste belang heeft. Hilversum, hoewel veel grooter gemeente dan Bussum, heeft niet dien grooten trek van dagjes-menschen als Bussum, omdat het, met name aan den kant van het spoorwegstation, te veel stad geworden is en de mooiste gedeel- ten van die gemeente, het Spanderswoud en omgeving, gemakkelijker van Bussum uit, dan van Hilversum uit worden bereikt Baam heeft natuurlijk ook een aandeel in het bezoek der Amsterdammers, maar zeker niet in verhouding van de schoonheid der zoo bekende bosschen dier gemeente. Het is we" een eigenaardig feit, dat men het noodig acht voor de natuur daar een stevige propaganda te beginnen; de plaats heeft in de latere ja ren met meer dien grooten trek van Amster dammers, die een of meer dagen naar buiten gaan, als vroeger het geval was, vermoedelijk omdat men van Bussum uit alle mooie gedeel- ten van Gooiland zoo gemakkelijk kan berei ken. En hoe meer Amsterdam zich in alle rich- tingen uitbreidt; hoe meer het beetje „bui- ten", dat de stad nog op korten afstand be- zit, verdwijnt, des te sterker zal des zomers die trek mijner stadgenooten naar „hun groo ten tuin" in het Gooi toenemen. Elken zomer kan men dit weder meer opmerken. SINI SANA. De zegetocht van de „flat". De „flat" gaat in London nog steeds voor: op woninggebied veroveringen te maken. Er zijn al.lang plannen in voorbereiding om krotwoningen in achterbuurten op te rui- men met het doel er hooge blokken „flats" voor in de plaats te zetten. Met die plannen vordert men echter niet. Er is veel t-egen- stand, zoowel van de zijde der menschen, voor wie de maatregelen zijn bestemd als van de zijde van hygienisten en maatschappe- lijlke hervormers, die vreezen, dat zfillke ,,flats" op den duur even onhoudbare wo- ningtoestanden zouden scheppen als die, waaraan men een einde wil maken. dat krot- ten in de hoogte in plaats van in He lengte en breedte geen verbetering beteekenen. De critici gaan uit van de veronderstelling, dat de mindere man, met zijn vaak groot gezin, zijn „flat" niet proper en zindelijk zal hou den en dat de hooge blokken nesten van* on- gezond en zonloos bestaan zouden worden. Scbiet men dus niet op met „flats" voor den minderen man, die voor den gemiddelden burger en voor nog beter gesilueerde klassen nemen zeer in aantal toe. Het meest opzich- tige .,flat land" van Londen is Sf. Johns Wood, een district even ten noorden van het stadscentrum, waar o.a. onze Alma Tadema leeft gewoond en waar het meest vermaarde cricket-veld (Lord's Cricket Ground) van En- geland iigt. Dat cricketveld is tegenwoordig voor de helft omgeven door torenhooge ge- >ouwen, die elk een dorp aan menschen her- bergen. Wanneer e: een groote cricketwed- striid plaats heeft, verhuizen de dorpen naar de ruime, piaffe daken om vandaar van het sportschouwspel te genieten. St. John s Vi ood is er door den bouw dier reusachtige „flat - blokken niet op vooruit gegaan. De architec- tuur der gebouwen is kortweg leelijk, de zon- looze gangen, waaraan de ..flats" liggen doen catacombisch aan. en de flats zelf zijn in den zomer broeikassen en in den winter holen der duisternis. Voor wie van lucht en ruimte en beweging houdt is het in die huigen geen leven' Uit den tijd, toen ik nog telkens hier op jachbging naar een geschikte woning, heb ik belangsteliling overgehouden voor de bijen- korf-manier van samenleven, die is uitgedrukt in het woord „flat". Mijn ervaring is, dat de nadeelen aan het stelsel verbonden, enorm zijn. Zeer in het algemeen uitgedrukt zijn zij, dat de nadeelen van het stadsleven tegenover het buitemleven wordei. vervier- of vervijf- voudigd wanneer de stad een ,,flat"-sta<i wordt. De stad moet eens zijn geboren uit de behoefte aan gemak. In de stad is nu de „flat" geboren uit behoefte naar nog meer gemak Het gemak dient den mensch echter, in tegenstelling met het spreekwoord, slecht. De nadeelen van het ..flat"-stelsel zijn alleen op te heffen door het in blister uit te voeren; dat omvat in de eerste plaats veel ruimte, in de tweede plaats de beste bouwmaterialen, zoowel voor het gebouw als geheel als voor de binnenhuizige inrichting, in de derde plaats een' ligging, die licht en lucht toelaat uit alle wind'streken. Het spreekt vanzelf, dat wonen in „flats" onder de laatstgenoem- de omstandigheden veel duurder wordt dan in een beneden- of bovenwoning, hoe mooi ook, of zelfs is een degelijk heel huis. In Londen heeft men historische woonhuizen, die het karakter van monumentale kasteelen_had den, gesloopt om er dure „flats" voor in de plaats te zetten. Het eerste huis van dien aard, dat ten offer viel aan de overwinnende „flats" waj, Devonshire House. De stad heeft door 'f verlies van dit „house" niet veel ver- loren; het was kazerneachtig van aai.blik en stond in Piccadilly, juist tegenover de ruimte, waar de gebouwen aan den anderen kant ein- digen en waar het Green Park beginb Het „Flat"-gebouw, dat er nu op de „finishng touch" na gereed is, is ontworpen door een Amerikaansch architect. (De Amerikanen zijn veel verder op den weg naar ,,flat"-perfectie dan de Europeanen). Indien gij 300.000 kunt missen, kunt ge in het nieuwe Devonshire House een „flat" koopen van veertien of zes- tien kamers, „van alle gemakken voorzien" op een wijze, die Engeland tot nu toe geheel vreemd is geweest, maar die gewoon is voor Amerikaansche multi-millionairs. Er zijn zeven verdiepingen in het huis en in het ge heel 63 ..flats". Die .flats" zijn niet te huur maar te koop, zooals een gewoon huis. De goedkoopste „flat", met drie kamers, keuken en badkamer, kost er f 55.000. Koopen in den volstrekten zin van het woord doet men die ..flats" eigenlijik nog niet eens; want ze zijn beschikbaar op 99-jarige erfpacht, hetgeen wil zeggen, dat men het recht van bezit kan koopen- voor een peri ode van 99 jaar; daarna komt bij de bestaande eigendomswetten van het land het gebouw aan den eigenaar van den grand. Dit „flat"-gebouw heeft geen cen tral diensten in welk geval men van service flats" (dienst-flats) zou spreken. De bewoners zorgen ieder voor hun eigen huishoudelijke diensten. Er is echter een groot restaurant op den beganen grond-, dat mmiddels ook toe- gankelijk is voar het publiek van buiten. De badkamers der ..flats" zijn van vloer tot pla fond met marmer bekleed. De keukens hebben natuurlijk alle moderne uitrusting, die het huishoudelijk werk helpt vergemakkelijken en o.a. vrieskamertjes. Een ander beroemd oud huis, Grosvenor House, eens wel bekend om zijn prachtige schilderijencolectie, vroeger ei-gendom van den Herfog van Westminster, later van den zeepkoning, wijlen Lord Lever- hulime, zal een zelfde lot ondergaan. Het verkeersprobleem. Elken Maandag bevatten de dagbladen lijs- ten ongelukken .veroorzaakt door het motor- verkeer van Zaterdag en Zondag, wanneer zoovelen er met motorfiets en automobiel op uit trekken voor „week ending". Wij zijn zoo zeer gewoon geraakt aan die ongelujcslijsten, dat zij niet veel indiru-k meer maken, tenzij het aantal ongelukken onrusfbarend groeit, zoo als deze week het geval was, toen er zeven dooden en meer dan twinfig zwaargewonden waren, een ontzettenden oogst voor een dag van „Week End"-ver-keer. Men -kan er nog een groot aantal kleine ongelukken aan toevoe- gen, die de pers de vermelding niet meer waard acht. In het algemeen is motorverkeer gevaarlij-ker dan ander verkeer, omdat het veel sneller is. Maar in dit land hoort men snelheidsbeperking als m-iddel *egen het kwaad weinig aanprijzen. De moderne men schen hebben een zekeren hartstocht voor snelheid, van allerlei aard, in allerlei richtin- gen. Zulke -driften- laten zich niet licht onder- drukken en in plaats van maatregelen tot on- derdru-kking zoekt men hier liever naar mid- delen de dlriften te spuien, m.a.w. men vraagt om meer ruimte en meer wegen voor de motor-menschen. De afgeloopen jaren is het wegennet van Engeland reedls beter dan het gemiddelde op het Vasteland nog aan- zien-lijk verbeterd: maar de veiligheid is er niet veel beter op geworden. De mooie, glad-de wegen vergemakkelijken snel rijden en sporen er zelfs toe aan, zoodat zij- eerder het gevaar doen toenemen dan afnemen. Het aan- aantal automobielen neemt met duizend per week toe en de aan-leg van nieuwe wegen kan moeilijk gelijken tred houden met deze ver- meerdering. De bestaande wegen zijn veel te diruk, dat is duddelijk, Het is niet duidelijk, hoe let probleem, dat dit verkeer heeft gesteM can worden opgelost, hoe de outstellende 1 lis ten in de pers kunnen worden verkort (om niet alles te verlangen). Men heeft hier jaren lang veldtochten gehouden, met allerlei mid- delen, om rijders voorzichtig rijden en voet- gangers voorzichtig loopen in te prenten. Het leeft niets uitge.haald. Het motorverkeer schijnt een onvermijdelijk nieuw gevaar aan d-e risico's van het leven te hebben toege- voegd. Staafsradio. Men zal weten, dat de Britsche regeering lesloten heeft van den Draadloozen OmrOep een staatszaak te maken. Nu is deze Omroep nog het w-erk van een half-particuliere on- derneming. Maar tegen het einde van het jaar neemt de regeering het over. De beslissing is van groot belang en zij heeft haar voor- en nadeelen. Het groote voordeel is, dat dif goed-koope er. wijd verbreide middel tot ver- spreiding van gedachten en kunst nu geheel on vatbaar zal zijn voor de verleiding zich te voegen naar den vulgairen openbaren smaak, zooals zooveel dagbladen dat hier hebben gedaan. Men mag ze-ker niet zeggen, dat de maatschappij, die tot nu toe den Britschen radio-omroep heeft gedaan, gemakkelijk is gezwicht voor de stormen van critiek, die ten doel hadden de nrogramma's alledaagschet en platter te maken. Over het algemeen heeft zij het land en alien, die buiten't land wil den 1-uisteren draadloos vermaak ver- schaft, dat in kunstzin-nige en opvoedende verdien-ste niet tekort schoot. Maar de on- pa-rtiidigh-eid van een staatsdienst en de bron- nen, waarover een staat beschikt, kun-nen in dat opzicht meer doen dan de beste parti- culiere maatschappij. De politiek is tot nu toe hier buiten de radio-omroep gehouden. Het voornemen van de regeering is ook dien tak van menschelijke bedrijvigheid in de radio- programma's op te nemen, Daar kan geen bezwaar tegen zijn, vooropgesteld dat men er de strikste onpartijd-igheid bij in acht neemt, dgt dus elk der politie-ke partijen haar eerlijk deel aan radio-reclame krijgt Dit zijn eenige van de voordeelen. Het nadeel even-tueel is dat men den staat, door hern den Omroep toe te vertrouwen, een wapen van enorm-e kracht in de hand geeft, te verge- lijken alleen met de pers zelv-e. De staat is ook evenmin ongevoelig voor verleiding als het individu. Men kan zich oogenblikken van nati-onale crisissen voorstellen, waarin de re geering van dat oogenblik misbrui-k zou kun nen maken van haar radio-macht en de stem- men van mind-erheden en oppositie, die recht hebben te worden gehoord, zou kunnen smo- ren Het blad, dat de regeering gedurende de staking uitgaf, is in dat opzicht een waar- sch-uwinig. Londen, 19 Juli 1926. - Oplossingen der raadsels uit't vorige, nummer. Voor grpoteren. 1- F Frankfort. a r mi b a a r s v 1 o n dl e r Frankfort h u i f k a r brood urn t 2. Nederland1 ender Napoleon heeft on<Lr* vonden wat onderdrukking was. 3. Honger is de beste saus. Goes, Dieren, Garonne, huis, bes, roest. .;j. 4. Ber«, Ber/, berg, berm, berk. Voor kleineren. 1. Afgesproken. dus: ik haal sriaks de brif- ven nog. (Aalst.) Je doet je werk half en kunt het dus evengoed laten. (Alfen). Met dezen grooten bal /tun je niet in de kamer spelen. (Balk). Annie van To/ is sedert een week niet op school geweest. (Lisse) en Eie. 2. Amandeltaart. 3. Pa, ra, de; parade. 4. Naar, den; Naarden. OM OP TE LOS5EN. Voor grooteren. 1. Op de kruisjeslijn- komt de naam van eea dorp in den Gelderschen Ach-terhoek. 1° rij een klein gewicht. X 2° een wateroppervlakte. X 3° een deel van je ge- X zicht. X 4" een metaal. X 5° een ander woord voor .X.g schoof. X 6° een natuurverschijn- X sel. 7® een ander woord voor X rekening. 8° een landbouwwerk- tuig. 9° een drank. U i 10® een getal. 2. Mijn geheel word-t met 9 letters geschre- ven en noemt een dorp in de prov. Utrecht. Een 5, 8, 7, 5 is een deel van een bloem. Een 1, 3, 6, 9 is een lichaamsdeel. Eeri 5, 2, 4, 7 is afschaafsel van hout. 5, 3, 4, 7, 6, 9 is een stad in Duitschland. 3. Plaats voor den naam van een Zwitser- sche rivier een letter en je krijgt een voegwoord. Zet nu achter dit voeg- woord een letter en je krijgt een dorp in de prov. Utrecht. 4. Welke stad in Italie wordt door omzet- ting der letters een werkwoord, dat iets aanduidt hetgeen wij alien op onze beurt doen? Voor kleineren. 1. Met a ben ik een opening, met ei een viervoetig dier en met oo loop ik langs het dak. 2. Mijn geheel wordt met 8 letters geschre- ven en noemt een stad i-n Overijssel. Een 3, 4, 6, 7, 8 dient om iets dicht te rijgen. Een' 1, 2, 5 is een boom. 3, 4, 2, 5 is een grondsoort. 3. Een wapen uit den ouden tijd. Ook in des jagers hand ged-ucht, Neem daa-r de eerste letter af, Dan hebt gij een heel iekk're vrucht. Doe nu hetzelfde nog eens weer. Zoo blijft er staan, ja raadt eens wat! lets, dat geen geld is en dat toch y Op prijs gesteld wordt als een schat. X t

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1926 | | pagina 6