DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Lastige overwegen, No 202. Honderd nrlif en twintigstc Jaara;SB<f 1926. Aboimementsprijs bij yooruitbetaling per 3 maanden f2.flp. per post f2.50. Bewijsn. 5 et. Advertentiepr. 25 ct p. regel, grootere letters naar Brieyen franco N.V. Boek- en Handelsdr. y.Il Herms. Coster Zoon, Yoordam 09, Tel. AdnUnistr. No. 3. Rodactie No. 83. ZATERDAG 28 AUGUSTUS. Buitenland Dit nunimer oesfaaf off 2 bladen. Directenr: G. H. KRAK. Hoofdredacteur Tj. N. ADEMA. Er bee ft dezer dagen een interessant bericht in de bladea gestaan. In Utrecht is men met werkzaamheden aan de Catharijnebrug begonnen en, in verband daannede, is een gedeelte van bet verkeer over den Vleutensche Weg geleid. Dit is natuurlijk op zichzelf niets bijzon-- ders, maar het ongeluk wil, dat deze weg er- gens den spoorweg kruist en men dus een overweg moet passeeren. Zaterdagmiddag oil is deze overweg aan den stuk gesloten geweest van half vier tot Oogeveer kwart voor zes. Al dien tijd is het normale verkeer terwille van den treinenloop gestremd, al dien tijd bebben zich aan beide zijden van dien over weg natuurlijk karren, rijtuigen en auto's op- gehoopt in de verwachting, dat het ver- fceersoDstakel ieder oogenblik uit den weg ge- runnd zou kunneo worden Een mdustrieel, die lijdzaam afwachtte of hij jjien dag nog thuis zou komen, heeft zoo nu en dan eens belangstellend bij den overweg- wachter gei'nformeerd of het nog lang zou duren en dan telkens ten antwoord gekregen, del de man er niets van kon zeggen. Blijkbaar staat dus die overwegwachter voor dezelfde verrassingen als alien die links en rechts voor de gesloten afsluitboomen wachten. Daaruit zou dan volgen, dat de.afsluiting van dezen overweg niet alle dagen op de zelfde tijdstippen geschiedt, zoodiat moeilijk op een bord aan het wachthuisje kan bekend gemaalct worden wanneer de overweg zonder vertraging gepasseerd kan worden. Het Utrechtsch Dagblad heeft gemeld, dat men zich bij de Kamer van Koophandel daar ter stede beklaagd heeft, die zich om verbete- ring van dezen toestand tot de directie der spoorwegen heeft gewend. Volgens dit blad kan men aannemen, dat bedoelde overweg niet minder dan 20 uren per etmaal voor het verkeer is afgesloten. Nu is er voor iemand die haast heeft en welke automobilist of motorrijder heeft dat tegenwoordig niet? niets hinderlijker dan wanneer hij plotseling zijn voertuig moet stop zetten en hulpeloos naar wat heen en weer rijdende spoorwagens moet kijken. Het is nog altijd zoo, dat de trein allereerst den vrijen weg voor zich opeischt en omdat het treinverkeer op de minuut af geregeld is, kan dit niet anders dan natuurlijk genoemd worden. Maar, de trein is niet alleen meer het voor- naamste voertuig van den tegenwoordigen tijd. Ook de auto is voor personen en goederen- vervoer van buitengewoon groote beteekenis geworden en het is vanzelfsprekend, dat het niet aangaat het snelverkeer over den weg ter wille van het treinverkeer uren lang te ont- wrichten. Het verkeer van dezen tijd eischt naast snelheid overal goede en gemakkelijkeewegen. En elke weg, hoe breed en hoe modern ook wordt waardeloos als men dwars over dien weg op willejceurige tijdstippen afsluitboo men neerlaat en het verkeer aan beide zijden uren lang stop zet. Dat zijn verkeershindernissen, die nog van vee! grooter beteekenis zijn dan de toestand waarin de weg zelf verkeert. Het spoorwegbedrijf heeft het recht en de macht ten slotte alles aan den treinenloop Ondergeschikt te maken en het is duideliik, dat men in de naaste toekomst een oplossing zal moeten vinden .waardoor verkeersstagna- tie op kruispunten onmogelijk gemaakf wordt. Wat in Utrecht gebeurd is, heeft ook dage lijks in Alkmaar plaats, al zijn afsluitmgen van den weg die twee uren of langer duren bier gelukkig niet voorgekomen. Maar toen is dit vraagstuk ook voor Alk maar van zeer groote beteekenis in verband met den spoorwegovergang aan het begin van den Bergerweg, waar dagelijks honder- den vervoermiddelen tot nutteloos wachten worden gedwongen. Bergen is een stadje in opkorast, in alien gevalle een plaats die de laatste jaren, voor- namelijk als vacantie-oord, van steeds grooter beteekenis wordt. In verband daarmede is het verkeer tusschen Bergen en Alkmaar, vice versa, van jaar tot jaar toegenomen en voornamelijk toen steeds meer en steeds grooter autobussen in gebruik fcwamen, bleek de noodzakelijkheid den onge- lukkigen en* niet cngevaarlijken verkeersweg hier en daar te verbrecden en te verbeteren. Er valt aan dien weg nog heel wat te doen, maar, in alien gevalle is de toestand thans z6o, dat er een druk verkeer over gaat, zon der dat dit tot dusver tot een abnormaal aan- tal ongelukken geleid heeft. Maar het allergrootste obstakel, dat, wat felkens weer het normale verkeer totaal stop- ret, is de overweg bij den watertoren. v Ook hier gaan ieder oogenblik de boomen neer en groeit aan beide zijden de lange rij van voertuigen, welker bestuurders geduldig jiebben te wachten tot het den spoorwtg- jerkeersagent in het wachthuisje weer be- naagt den stroojn te laten passeeren. De Bond van bedrijfsautohouders heeft kort geleden op deze plaats een verkeerstelling gehouden. Het was op een normalen werkdag, met vrij ongunstig weer, zoodat de toea genoteer- de cijfers zeker niet abnormaal hoog zullen wezen. Van's morgens 8 uur tot's avonds 10 uur passeerden hier niet minder dan 151 vracht- auto's, waarvan 24 tusschen 11 en 12 uur voormiddag. En bovendien staken den spoorweg over: 381 luxe-auto's waarvan 42 tusschen 3 en 4 uur namiddags 204 voertuigen waar van 29 tusschen 12 en 1 uur voormiddags 138 handkarren, 114 motorrijweilen, 3328 rij- wielen en 1264 voetgangere. Dat alles is dien dag het kruispunt gepas seerd en dat alles en nog meer passeert daar dagelijks. En in den tijd van die verkeerstelling is de overweg niet minder dan 103 maal gesloten, met een totalea sluitingstijd van 8 uur en 31 minuten, dat is bijna -2/„ van den tijd van waarneming. Wei is hier de sluitingstijd niet zoo lang hoogstens 13 minuten maar toch blijkt uit het bovenstaande afdoende hoe het drukke verkeer tusschen Alkmaar en Bergen dagelijks door dit verkeersobstakel gehinderd wordt. Natuurlijk moet de treinenloop ongestoord voortgang hebben, maar de verkeersstoring wordt buitengewocn vergroot doordat het hier niet de gewone afsluiting voor passee- rende treinen geldt, maar doordat zich juist op dat drukke kruispunt een rangeerterrein bevindt, zoodat het normale weg-verkeer tel kens ter wille van heen en weer rijdende loco- motieven en goederenwagens onderbroken moet worden. Het is duidelijk, dat de toestand1 wan neer de overweg althans in zijn tegenwoor digen toestand blijft slechts verbeterd1 kan worden door of het rangeerterrein te ver- plaatsen, of het rangeeren zooveel mogelijk buiten de drukke morgen- en middaguren te doen plaats vinden.. De Bond van bedrijfsautohouders, die blijkbaar geen kans ziet het eerste gedaan te krijgen, heeft zich thans met een verzoek- schrift tot de directie der Nederlandsche spoorwegen gericht met het verzoek het ran geeren zooveel mogelijk te beperken, het voor een groot deel van den dag geheel achterwe- ge te laten en in de avonduren te doen plaats hebben. Het gemeentebestuur van Bergen waar- om ook niet dat van Alkmaar? heeft aan dit adres adhaesie betuigd. Natuurlijk mag verwacht worden, dat de directie der Nederlandsche spoorwegen aan de gerechtvaardigde klachten zooveel moge lijk 'egemoet zal willen komen. Maar even vanzelfsprekend is het, dat do toestand ter plaatse slechts afdoende verbe terd zal kunnen worden als het wegverkeer en het treinverkeer onafhankelijk van elkaar worden, met andere woorden als er een tun nel of een viaduct gemaakt wordt. Er is nu ook wel een tunnel, maar dat is een allerongelukkigste loopgraaf met krom- me en steile toegdngskanten, een doorgang waarin zich slechts voetgangers en wielrij- ders kunnen wagen en waar aan de eene zijde gewoonlijk een politieagent staat om wielrijders er aan te herinneren, dat het bij dezen overweg allerminst de plaats is om eenige haast of ongeduld te toonen. Een afdoende verbetering waarnaar men al jaren reikhalzend uitziet is een breede en gemakkelijke tunnel waar het rij- verkeer van den weg ongestoord kan voort- gaan of wel een viaduct zoodat dat verkeer boven cien spoorweg geleid wordt. Evenwel behoort dit nog altijd tot de vro- me wenschep. Een tunnel op het tegenwoordige ongeluk- kige kruispunt schijnt op technische moeilijk- heden te stuiten en een dergelijke verkeers- verbetering in het verlengde van de Linden- laan die bij het uitbreidingsplan als de toekomstige weg voor het snelverkeer naar Bergen gedacht is schijnt. mede met het oog op de kosten nog in overzienbaren tijd niet tot stand gebracht te zullen worden. De spoorwegdirectie moet gaarne bereid zijn, een dezer wcrken te laten uitvoeren mits de gemeente de kosten betaalt, die op 600.000 a 650.000 geraamd worden. Zoo is het kostenvraagstuk hier weer van allesoverwegende beteekenis. Wil men den toestand afdoend verbeteren en op den duur zal dit niet kunnen uit- blijven dan zal men dus moeten nagaan hoe ook door medewerking van anderen dan onze gemeente het benoodigde bedrag bijeen- getyracht kan worden dan wel, hoe het kos- tenvi'aagstuk zoo kan worden geregeld, dat de Alkmaarsche gemeentebegrooting daar- door niet zoo zwaar belast zal worden. Bjj vlug en goed verkeer tusschen Alk maar en Bergen, hebben Bergen met Bergen aan Zee en eveneens Schoorl en andere ge- meenten evenveel of nog grooter belang dan onze gemeenten en er is dan ook geen enkele reden waarom Alkmaar alleen de kosten zou moeten dragen. De spoorwegdirectie heeft bii de verbete ring van het wegverkeer geen belang hoewel het steeds meer de vraag wordt of ten slotte het treinverkeer al het andere zal mogen overheetschen. Wellicht zie fnen nog een provinciaal be lang en zal ook de provincie genegen kun nen blijken een deel der bouwkosten voor haar rekening te nemen. Naar wij vernemen is het vraagstuk thans ook op de agenda van de eerstvolgende ver- gadering der Kamer van Koophandel ge bracht, een lichaam, dat zich bij uitstek voor goed en vlug verkeer moet interesseeren en de kwestie zeker in handen vain zijn verkeers- commissie zal willen stellen. Telken jare wordt het duidelijker, dat de tegenwoordige toestand op den duur niet be- stendigd zal kunnen blijven en dat men met veler samenwerking een financieel offer zal moeten brengen om deze hinderlijke verkeers- belemmering zoo spoedig mogelijk uit den weg te ruimen. DE STAKING DER BRITSCHE Mislukte besprekingen? De bljeenkomst tusschen vier mijnwerkers- leiders en drie leden der regeering gaf aan- leiding tot een algemeene bespreking van den toestand. Aangenomen wordt, dat, hoewel geen nauwkeurige omlijnde vorderingen wer- den gemaakt en geen tijdstip voor een nieuwe bespreking werd vastgesteld, de deur voor verdere onderhandelingen werd opengelaten en dat in de eerstvolgende dagen een nieuwe ontwikkeling in den toestand tegemoet kan worden gezien. De leiders der mijnwerkers hebben het standpunt uiteengezet, dat thans door hen wordt ingenomen en de ministers hunnerzijds verklaarden zich bereid, het conflict met de. mijneigenaars te bespreken en een bijeen- komst te organiseeren tusschen de beide be- trokken partijen, welke gehouden zou kunnen worden zoodra men tot de overtuiging zou zijn gekomen, dat langs dezen weg een op lossing zou kunnen worden bereikt. De ministers gaven echter nadrukkelijk te kennen, dat de leiders der mijnwerkers in dat geval hun halsstarrigheid zouden moeten op- geven en meer blijk zouden moeten geven van besef van den feltelijken toestand. Inmiddels zal Maandag a.s. een voltallige zitting der Executieve der Mijnwerkersfede- fa tie plaats hebben. Zij zal in overleg treden met de Labour Partij ten einde het Lager- huisdebat voor te bereiden dat op Dinsdag a.s. is bepaald. Wellicht zal de Executieve besluiten tot het nogmaals doen houden eener gedelegeerden conferentie, die dan haar de- finitieve goedkeuring zal moeten hechten aan de voorstellen der mijnwerkers alvorens op- nieuw contact met de regeering zal worden gezocht. De „Matin" meldt uit Londen: De bespre kingen tusschen de ministers en de mijnwer- kers-afgevaardigden zijn volkomen mislukt. Minister Churchill heeft verklaard, dat de aanbiedingen van Mei j.l. waartrij waren in- begrepen het toekennen van een regeerings- subsidie en het tijdelijk opofferen der winsten door de mijneigenaars, van nul en geener waarde zijn geworden. De werkhervatting Het aantal mijnwerkers in Nottinghamshire en Derbyshire bedraagt 4850 of 660 meer dan Donderdag. In de overige districten zijn nog ca. 200 man meer aan het werk gegaan In sommige mijnen wordt gepoogd de arbei- ders, noodig voor de veiligheid in de mijnen, welke tijdens den geheelen duur van de sta king aan het werk zijn gebleven, tot stopzet- ten van het werk over te halen. De betrokken vakvereenigingen in Zuid-Wales hebben ech ter definitief geweigerd inmenging van de eigenlijke mijnwerkers met het werk der vei- ligheidsmannen te dulden. Bttsingen. Tengevolge van de afwijzing van het ver zoek der mijnwerkers om het veiligheidsper- soneel uit de mijnen terug te trekken, hebben er opstcotjes plaats gehad te St. Helens (Lancashire). Er ontstonden botsingen tus schen 3000 mijnwerkers en de politie. Vaji alle kanten werd met steenen gegooid, zoodat de politie genoodzaakt was charges uit te voeren om de menigte te verspreiden. Vele po litie agenten hebben verwondingen opgeloo- pen. Alle ruiten van het spoorweg-hotel zijn in gegooid. Steun uit Duitschland De „Allg. Deutsche Gewerkschaftsbund" publiceert in de „Vorwarts" een nieuwen op- roep om de stakende mijnwerkers te steunen door giften te zenden. Deze oproep is blijkbaar het eenige resul- taat, dat de naar Duitschland gereisde En- gelsche stakers behaald hebben. Zij waren intusschen gekomen met het doel de Duitsche mijnwerkers over te halen door staking te verhinderen, dat Duitsche kolen inplaats van Engelsche geleverd werden, ge- lijk ook de communisten in Berlijn en Mos- kou dat wenschten. DUITSCHLAND EN DE VOLKENBOND. In Volkenbondskrmgen te Geneve heerscht de sterke overtuigingdat de toetreding van Duitschland tot Bond en Raad ditmaal geen gevaar meer loopt, aamgezien men gelooft, dat de Duitsche candidatuur volkomen zal worden gescheiden van de Spaansche, Pool- sche en andere aanswaken, zegtt het flbld. Is Duitschland eenmaal lid, hetgeen men binnen dirie dagen na opening der Assem- blee verwacht, dan komen de Spaansche, Poolsdhe en andere candidaturen aan de orde waarschijnilijlk in een vorm, welke in het rapport betreffende de samenstelling van den raad zal worden gevonden door de comniissie, die 30 Augustus bijeen kotnt. Voor dien vorm, die vooral de meest mo- gelijke voldoening moet geven aan Spanje en Polen om een herhaling van het Brazili- aansche voorbeeld te vooricomen, dienf nu de gedacbtenwisseling tusschen Fromageot, Cecil Hurst en Gaus in Berlijto. Men gelooft hier evenwel niet dat deze kwestie de toetre ding van Duitschland kan bemoeilijken. De Spanjaarden hebben mooit verklaard hun eigen aanspraken met een veto tegen Duitschland te zullen handhaven. Polen, dat geen raadslid is, bezSt de vetomadht niet. Spanje's aanspraken op Tanger zouden na een veto tegen Duitschland zeker geen steun vinden bij Engeland en zelfs Frankrijk, wier Locarno-belangen dan zouden zijn ge- schaad. Men gelooft dus niet dat Duitsch land van den Spaanschen kant veel heeft te duchten Reeds is uitgelekt dat in de vergadering van de Commissie van buitenliandsche zaken van den Rijksdag, die Donderdag plaats had, de communisten- voorgesteld hebben den Rijksdag onmiddellijk bijeen te roepen om te besluiten dat DuiltscMands verzoek tot opnemen in den Volkenlbond terug geno- men worde. V6or dit voorstel, dat verworpen werd, stemden behalve de voorstellers ook de Volkischen, en alle Duitsch-Nationalen, on- der wie graaf Westarp. Deze houding der D. N. was voor de Commissie een grocfe verrassing. Men ziet daaria een aankondi- ging der Duitsch-Nationalen tot een her- nieuwden fellen strijd tegen de buifenfand- sche politick der regeering. Een Wolffbericht uit Berlijn meldt dat, nu Spanje wel geneigd is om zich niet meer tegen het toekennen van een Raadszetel aan Duitschland, te verzetten, de aanspraak van Polen op een vasten raadszetel, niet meer dezelfde waarde zal hebben als vroeger, om dat Polen moeilijk het odium op zich kan laden, de eenige te zijn, die een overeen- stemming i)n den Bond zou verhinderen. Er bestaat derhalve in Berlijn de imdruk, dat het toestaan van een vasten raadszetel, en wel aan Duitschltand, wel geregeld is. Boven dien wiizen hier ook ziekere uitlatingen op, die minister Vandervelde onlangs heeft ge daan. - HEVIGE ORKAAN BIJ NEW ORLEANS. De „Matin" verneemt uit New-York, dat een hevige orkaan de golf van NewOrleans heeft geteisterd en aanzienlijke schade heeft aangericht. Tijdens den storm zijn vier personen ge- dood. De schade aan den suiker-, rijst-, ka- toen- en graanoogst bedraagt meer dan een millioen dollar. De kracht van den orkaan was zoo gewel- dig, dat eenige huizen omver werden gewor- pen en drie andere werden meegesleurd. De suikerrietvelden zijn over vele mijlen vernield. VEERPONT VOL PASS'AGlERS GEKANTELD. Een schuit, die eenige honderden Indiers vervoerde op de Megna-ricier, is blijkens een telegram uit Calcutta, omgekanteld. Alle op- varenden stortten in den stroom. Slechts zes personen zouden gered zijn. DE MIJNRAMP IN PENNSYLVANIe. Omtrent de ernstige mijnramp te Clymer (Pennsylvanie), waarvan in een telegi^m in ons vorig nuwimer gewaagd wordt, melden nadere berichten, dat bij het vernemen van het ongeluk van alle omliggende plaatsen red- dingsipanschappen kwamen toesnellen, waar- op energiek werd gepoogd de ingeslotenen te redden. Tn weerwil van de doodelijke gas- sen slaagde men er in zes mijnwerkers, die zich in bewusteloozen toestand bevonden, te redden. De reddingsmanschappen zeggen, dat er meer arbeiders ingesloten zijn dan aanvan- kelijk werd opgegeven DE IJSVERGIFTIGING TE OFFENBACH. Ten gevolge van de reeds gemelde ijsvergif- tiging door het koopen van ijs op straat, be- vinden zich thans in Offenbach 106 personen lijdende aan typhus in het ziekenhuis. DE KWESTIE TUSSCHEN PRIMO KONING ALFONSO. Een Reuter-telegram uit St. Jean de Luz op dc Fransch-Spaansche grens in de Engel sche bladen deelt omtrent de reeds vermelde ontevredenheid in het Spaansche leger mede, dat volgens inlichtingen uit verschillende Fransche bronnen er een zeer ernstige toe stand in Spanje is ontstaan tengevolge van den eisch van artillerie-officieren dat de ko- ning generaal Primo de Rivera, den premier, zal ontslaan. Laatstgenoemde heeft bij wijze van antwoord Woensdag aan den koning een besluit voorgelegd, waarbij het artilleriecorps wordt ontbonden en de wapenfabrieken te Toledo en Trubia aan het beheer van de artil- lerie worden onttrokken en onder burgerlijk beheer wordt geplaatst. .Verder wordt ge meld, dat de koning geweigerd heeft het be sluit te teekenen en onmiddellijk na de kabi- rietszitting naar Santander is vertrokken, waar de koninklijke familie vertoeft. De moei- KONINGINNEDAG. Men verzoekt ons er de aandacht van de ingezetenen op te vestigen, dat de GEMEEN- TELIJKE BUREAUX op DINSDAG 31 AU GUSTUS a. s., vqor zooveel de dienst het toe- laat, GESLOTEN ZULLEN ZIJN. Tot het doen van aangiften voor den Bur- gerlijken Stand zal dien dag echter ter Secre- tarie de gelegenheid bestaan van 10 tot 11 uur voormiddags. :ijkliedcn tusschen generaal Primo de Rivera en de artillerie-officieren dagteekenen van het begin van het nieuwe regime, maar men ge looft, dat zij thans in een nieuwe en ernstige faze zijn getreden, waarvan de gevoTgen on mogelijk te overzien zijn. De onmiddellijke aanleiding tot het huidi- ge geschil is een besluit waarbij in het leger bevordering naar verdienste in de plaats is gesteld van bevordering uitsluitend volgens aucienniteit. Inmiddels is, zooals gemeld, de koning reeds bemiddelend opgetreden. HET ONVEILIGE TREINVERKEER 1 IN DUITSCHLAND. De „Koln. Z." verneemt, dat in verband met de jongste aanslagen op treinen het hoofdbestuur van den „Reichsbahn" scher- per controle heeft voorgeschreven, benevens maatregelen om door nauwe samenwerking met de recherche de veiligheid van het ver keer te verhoogen, waarbij van de modernste hulpmiddelen gebruik moet worden gemaakt. Op lijnvakken, waar reeds aanslagen hebben plaats gehad of waar men om bepaalde re- denen meer dan elders met aanslagen reke ning moet houden, zal tijdelijk de spoorlijn scherper bewaakt worden. Naar de „Voss. Z." verneemt, zullen d« verschillende wagons der D-treinen voort- aan voorzien zijn van speciale verbandtrom- mels. In het bijzonder zal erop worden gelet, dat trommels in de waggons en die op de stations voorzien zijn van uitnemend mate- riaal. DE ONEENIGHEID TUSSCHEN DE RUSSISCHE LEIDERS. Een telegram uit Berlijn aan de „New York Herald" meldt, dat Trotski genood zaakt zou zijn onfelag te nemen uit de com missie voor de concessies. EEN SCHEEPSRAMP. Overblijfselen van den schoener „Sa(flc- knickle", gevonden op Sable-eiland, bevesti- gen het vermoeden dat hij met twee-en-twin- tig koppen aan boord in den storm van 13 Augustus is vergaan. Naar schatting zijn meer dan vijftig man bij schipbreuken in deze storm omgekomen. a DRAMA TE CHICAGO. Een met een geweer gewapende krankzin- nige heeft in het spoorwegstation van de Il linois and Central op de menigte geschotea Hij doodde twee en verwondde drie personen. Ten slotte trok een koopman zijn revolver en schoot den man neer. HET BEZETTINOSLEGER IN DUITSCHLAND. In het onderhoud tusschen Briand en von Hosch is ook de kwestie van het bezetting9- leger ter sprake gekomen. Wat betreft de ver- mindering daarvan, verklaarde von Hoesch, dat zijn regeering een vermindering met 600 man slechts als een begin vermocht te be- schouwen. Men had Duitschland een vermindering van 15.000 man beloofd. Briand" antwoordde dat een verdere ver mindering van troepen bij de openbare mee- ning in Frankrijk op grooten tegenstand zou sluiten. In Frankrijk, verklaarde hij, zijn de mid den- en rechtsche kringen nog steeds niet voldoende van den goeden wil van Duitsch land overtuigd en zij kunnen geen afstand doen van de „waarborgen." Daartegenover hield von Hosch vol, dat Duitschland, reeds in vele opzichten ctien goeden wil getoond heeft. EEN HANDIGE GAUWDIEF. Dezer dagen kwam een ondernemende in- woner van Warschau op het denkbeeld zich uit te geven voor den impressario van den beroemden Russischen zanger Szaljapin. Hij reisde-naar een groote provinciestad en liet daar overal een biljet aanplakken, waar- op in vette letters werd meegedeeld, dat de groote Russiche zanger besloten had een con cert in de stad te geven; toegangskaarten waren aan het loket van de stedelijke con- certzaal te verkrijgen tegen 10 en 20 zloty. Maar toen de talrijke geestdriftige kunstvrien den voor het loket Verschenen, hing daar een kaart: uitverkocht. De teleurgestelde bewon- deraars van den beroemden zanger vonden echter in het.portaal clen impressario, dis hen geruststelde en zejde, dat hij alle plaat sen had opgekocht men moest toch leven, niet waar. Gaarne echter was hij bereid de kaarten met 10 zloty verhooging te verkoo- fen. In korten tijd was hij al zijn kaarten wijt. Den volgenden dag verscheen echter weer een aanplakbiljet, thans met de mededee ling, dat het concert niet kon doorgaan, daar de zanger plotseling ziek was gewor den. Aan de cassa kon men zijn geld terug- '/fe^'cassa echter betaalde allcer. de aange- kondigde toegangsprijzen terug de z.g impressario was met zijn zcete wiust inmid dels reeds sooorloos uit de stad ve: J wen en! AARSGHE COORANT. 0

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1926 | | pagina 1