DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
Lastige overwegen,
No 202.
Honderd nrlif en twintigstc Jaara;SB<f
1926.
Aboimementsprijs bij yooruitbetaling per 3 maanden f2.flp. per post f2.50. Bewijsn. 5 et. Advertentiepr. 25 ct p. regel, grootere letters naar
Brieyen franco N.V. Boek- en Handelsdr. y.Il Herms. Coster Zoon, Yoordam 09, Tel. AdnUnistr. No. 3. Rodactie No. 83.
ZATERDAG
28 AUGUSTUS.
Buitenland
Dit nunimer oesfaaf off 2 bladen.
Directenr: G. H. KRAK.
Hoofdredacteur Tj. N. ADEMA.
Er bee ft dezer dagen een interessant
bericht in de bladea gestaan.
In Utrecht is men met werkzaamheden aan
de Catharijnebrug begonnen en, in verband
daannede, is een gedeelte van bet verkeer
over den Vleutensche Weg geleid.
Dit is natuurlijk op zichzelf niets bijzon--
ders, maar het ongeluk wil, dat deze weg er-
gens den spoorweg kruist en men dus een
overweg moet passeeren.
Zaterdagmiddag oil is deze overweg aan
den stuk gesloten geweest van half vier tot
Oogeveer kwart voor zes.
Al dien tijd is het normale verkeer terwille
van den treinenloop gestremd, al dien tijd
bebben zich aan beide zijden van dien over
weg natuurlijk karren, rijtuigen en auto's op-
gehoopt in de verwachting, dat het ver-
fceersoDstakel ieder oogenblik uit den weg ge-
runnd zou kunneo worden
Een mdustrieel, die lijdzaam afwachtte of hij
jjien dag nog thuis zou komen, heeft zoo nu
en dan eens belangstellend bij den overweg-
wachter gei'nformeerd of het nog lang zou
duren en dan telkens ten antwoord gekregen,
del de man er niets van kon zeggen.
Blijkbaar staat dus die overwegwachter
voor dezelfde verrassingen als alien die links
en rechts voor de gesloten afsluitboomen
wachten.
Daaruit zou dan volgen, dat de.afsluiting
van dezen overweg niet alle dagen op de
zelfde tijdstippen geschiedt, zoodiat moeilijk
op een bord aan het wachthuisje kan bekend
gemaalct worden wanneer de overweg zonder
vertraging gepasseerd kan worden.
Het Utrechtsch Dagblad heeft gemeld, dat
men zich bij de Kamer van Koophandel daar
ter stede beklaagd heeft, die zich om verbete-
ring van dezen toestand tot de directie der
spoorwegen heeft gewend.
Volgens dit blad kan men aannemen, dat
bedoelde overweg niet minder dan 20 uren
per etmaal voor het verkeer is afgesloten.
Nu is er voor iemand die haast heeft en
welke automobilist of motorrijder heeft dat
tegenwoordig niet? niets hinderlijker dan
wanneer hij plotseling zijn voertuig moet stop
zetten en hulpeloos naar wat heen en weer
rijdende spoorwagens moet kijken.
Het is nog altijd zoo, dat de trein allereerst
den vrijen weg voor zich opeischt en omdat
het treinverkeer op de minuut af geregeld is,
kan dit niet anders dan natuurlijk genoemd
worden.
Maar, de trein is niet alleen meer het voor-
naamste voertuig van den tegenwoordigen
tijd.
Ook de auto is voor personen en goederen-
vervoer van buitengewoon groote beteekenis
geworden en het is vanzelfsprekend, dat het
niet aangaat het snelverkeer over den weg ter
wille van het treinverkeer uren lang te ont-
wrichten.
Het verkeer van dezen tijd eischt naast
snelheid overal goede en gemakkelijkeewegen.
En elke weg, hoe breed en hoe modern ook
wordt waardeloos als men dwars over dien
weg op willejceurige tijdstippen afsluitboo
men neerlaat en het verkeer aan beide zijden
uren lang stop zet.
Dat zijn verkeershindernissen, die nog van
vee! grooter beteekenis zijn dan de toestand
waarin de weg zelf verkeert.
Het spoorwegbedrijf heeft het recht en de
macht ten slotte alles aan den treinenloop
Ondergeschikt te maken en het is duideliik,
dat men in de naaste toekomst een oplossing
zal moeten vinden .waardoor verkeersstagna-
tie op kruispunten onmogelijk gemaakf
wordt.
Wat in Utrecht gebeurd is, heeft ook dage
lijks in Alkmaar plaats, al zijn afsluitmgen
van den weg die twee uren of langer duren
bier gelukkig niet voorgekomen.
Maar toen is dit vraagstuk ook voor Alk
maar van zeer groote beteekenis in verband
met den spoorwegovergang aan het begin
van den Bergerweg, waar dagelijks honder-
den vervoermiddelen tot nutteloos wachten
worden gedwongen.
Bergen is een stadje in opkorast, in alien
gevalle een plaats die de laatste jaren, voor-
namelijk als vacantie-oord, van steeds grooter
beteekenis wordt.
In verband daarmede is het verkeer tusschen
Bergen en Alkmaar, vice versa, van jaar tot
jaar toegenomen en voornamelijk toen steeds
meer en steeds grooter autobussen in gebruik
fcwamen, bleek de noodzakelijkheid den onge-
lukkigen en* niet cngevaarlijken verkeersweg
hier en daar te verbrecden en te verbeteren.
Er valt aan dien weg nog heel wat te doen,
maar, in alien gevalle is de toestand thans
z6o, dat er een druk verkeer over gaat, zon
der dat dit tot dusver tot een abnormaal aan-
tal ongelukken geleid heeft.
Maar het allergrootste obstakel, dat, wat
felkens weer het normale verkeer totaal stop-
ret, is de overweg bij den watertoren.
v Ook hier gaan ieder oogenblik de boomen
neer en groeit aan beide zijden de lange rij
van voertuigen, welker bestuurders geduldig
jiebben te wachten tot het den spoorwtg-
jerkeersagent in het wachthuisje weer be-
naagt den stroojn te laten passeeren.
De Bond van bedrijfsautohouders heeft kort
geleden op deze plaats een verkeerstelling
gehouden.
Het was op een normalen werkdag, met
vrij ongunstig weer, zoodat de toea genoteer-
de cijfers zeker niet abnormaal hoog zullen
wezen.
Van's morgens 8 uur tot's avonds 10 uur
passeerden hier niet minder dan 151 vracht-
auto's, waarvan 24 tusschen 11 en 12 uur
voormiddag.
En bovendien staken den spoorweg over:
381 luxe-auto's waarvan 42 tusschen 3 en
4 uur namiddags 204 voertuigen waar
van 29 tusschen 12 en 1 uur voormiddags
138 handkarren, 114 motorrijweilen, 3328 rij-
wielen en 1264 voetgangere.
Dat alles is dien dag het kruispunt gepas
seerd en dat alles en nog meer passeert
daar dagelijks.
En in den tijd van die verkeerstelling is de
overweg niet minder dan 103 maal gesloten,
met een totalea sluitingstijd van 8 uur en 31
minuten, dat is bijna -2/„ van den tijd van
waarneming.
Wei is hier de sluitingstijd niet zoo lang
hoogstens 13 minuten maar toch blijkt uit
het bovenstaande afdoende hoe het drukke
verkeer tusschen Alkmaar en Bergen dagelijks
door dit verkeersobstakel gehinderd wordt.
Natuurlijk moet de treinenloop ongestoord
voortgang hebben, maar de verkeersstoring
wordt buitengewocn vergroot doordat het
hier niet de gewone afsluiting voor passee-
rende treinen geldt, maar doordat zich juist
op dat drukke kruispunt een rangeerterrein
bevindt, zoodat het normale weg-verkeer tel
kens ter wille van heen en weer rijdende loco-
motieven en goederenwagens onderbroken
moet worden.
Het is duidelijk, dat de toestand1 wan
neer de overweg althans in zijn tegenwoor
digen toestand blijft slechts verbeterd1 kan
worden door of het rangeerterrein te ver-
plaatsen, of het rangeeren zooveel mogelijk
buiten de drukke morgen- en middaguren te
doen plaats vinden..
De Bond van bedrijfsautohouders, die
blijkbaar geen kans ziet het eerste gedaan te
krijgen, heeft zich thans met een verzoek-
schrift tot de directie der Nederlandsche
spoorwegen gericht met het verzoek het ran
geeren zooveel mogelijk te beperken, het voor
een groot deel van den dag geheel achterwe-
ge te laten en in de avonduren te doen plaats
hebben.
Het gemeentebestuur van Bergen waar-
om ook niet dat van Alkmaar? heeft aan
dit adres adhaesie betuigd.
Natuurlijk mag verwacht worden, dat de
directie der Nederlandsche spoorwegen aan
de gerechtvaardigde klachten zooveel moge
lijk 'egemoet zal willen komen.
Maar even vanzelfsprekend is het, dat do
toestand ter plaatse slechts afdoende verbe
terd zal kunnen worden als het wegverkeer
en het treinverkeer onafhankelijk van elkaar
worden, met andere woorden als er een tun
nel of een viaduct gemaakt wordt.
Er is nu ook wel een tunnel, maar dat is
een allerongelukkigste loopgraaf met krom-
me en steile toegdngskanten, een doorgang
waarin zich slechts voetgangers en wielrij-
ders kunnen wagen en waar aan de eene
zijde gewoonlijk een politieagent staat om
wielrijders er aan te herinneren, dat het bij
dezen overweg allerminst de plaats is om
eenige haast of ongeduld te toonen.
Een afdoende verbetering waarnaar
men al jaren reikhalzend uitziet is een
breede en gemakkelijke tunnel waar het rij-
verkeer van den weg ongestoord kan voort-
gaan of wel een viaduct zoodat dat verkeer
boven cien spoorweg geleid wordt.
Evenwel behoort dit nog altijd tot de vro-
me wenschep.
Een tunnel op het tegenwoordige ongeluk-
kige kruispunt schijnt op technische moeilijk-
heden te stuiten en een dergelijke verkeers-
verbetering in het verlengde van de Linden-
laan die bij het uitbreidingsplan als de
toekomstige weg voor het snelverkeer naar
Bergen gedacht is schijnt. mede met het
oog op de kosten nog in overzienbaren tijd
niet tot stand gebracht te zullen worden.
De spoorwegdirectie moet gaarne bereid
zijn, een dezer wcrken te laten uitvoeren mits
de gemeente de kosten betaalt, die op
600.000 a 650.000 geraamd worden.
Zoo is het kostenvraagstuk hier weer van
allesoverwegende beteekenis.
Wil men den toestand afdoend verbeteren
en op den duur zal dit niet kunnen uit-
blijven dan zal men dus moeten nagaan
hoe ook door medewerking van anderen dan
onze gemeente het benoodigde bedrag bijeen-
getyracht kan worden dan wel, hoe het kos-
tenvi'aagstuk zoo kan worden geregeld, dat
de Alkmaarsche gemeentebegrooting daar-
door niet zoo zwaar belast zal worden.
Bjj vlug en goed verkeer tusschen Alk
maar en Bergen, hebben Bergen met Bergen
aan Zee en eveneens Schoorl en andere ge-
meenten evenveel of nog grooter belang
dan onze gemeenten en er is dan ook geen
enkele reden waarom Alkmaar alleen de
kosten zou moeten dragen.
De spoorwegdirectie heeft bii de verbete
ring van het wegverkeer geen belang hoewel
het steeds meer de vraag wordt of ten slotte
het treinverkeer al het andere zal mogen
overheetschen.
Wellicht zie fnen nog een provinciaal be
lang en zal ook de provincie genegen kun
nen blijken een deel der bouwkosten voor haar
rekening te nemen.
Naar wij vernemen is het vraagstuk thans
ook op de agenda van de eerstvolgende ver-
gadering der Kamer van Koophandel ge
bracht, een lichaam, dat zich bij uitstek voor
goed en vlug verkeer moet interesseeren en
de kwestie zeker in handen vain zijn verkeers-
commissie zal willen stellen.
Telken jare wordt het duidelijker, dat de
tegenwoordige toestand op den duur niet be-
stendigd zal kunnen blijven en dat men met
veler samenwerking een financieel offer zal
moeten brengen om deze hinderlijke verkeers-
belemmering zoo spoedig mogelijk uit den
weg te ruimen.
DE STAKING DER BRITSCHE
Mislukte besprekingen?
De bljeenkomst tusschen vier mijnwerkers-
leiders en drie leden der regeering gaf aan-
leiding tot een algemeene bespreking van den
toestand. Aangenomen wordt, dat, hoewel
geen nauwkeurige omlijnde vorderingen wer-
den gemaakt en geen tijdstip voor een nieuwe
bespreking werd vastgesteld, de deur voor
verdere onderhandelingen werd opengelaten
en dat in de eerstvolgende dagen een nieuwe
ontwikkeling in den toestand tegemoet kan
worden gezien.
De leiders der mijnwerkers hebben het
standpunt uiteengezet, dat thans door hen
wordt ingenomen en de ministers hunnerzijds
verklaarden zich bereid, het conflict met de.
mijneigenaars te bespreken en een bijeen-
komst te organiseeren tusschen de beide be-
trokken partijen, welke gehouden zou kunnen
worden zoodra men tot de overtuiging zou
zijn gekomen, dat langs dezen weg een op
lossing zou kunnen worden bereikt.
De ministers gaven echter nadrukkelijk te
kennen, dat de leiders der mijnwerkers in dat
geval hun halsstarrigheid zouden moeten op-
geven en meer blijk zouden moeten geven van
besef van den feltelijken toestand.
Inmiddels zal Maandag a.s. een voltallige
zitting der Executieve der Mijnwerkersfede-
fa tie plaats hebben. Zij zal in overleg treden
met de Labour Partij ten einde het Lager-
huisdebat voor te bereiden dat op Dinsdag
a.s. is bepaald. Wellicht zal de Executieve
besluiten tot het nogmaals doen houden eener
gedelegeerden conferentie, die dan haar de-
finitieve goedkeuring zal moeten hechten aan
de voorstellen der mijnwerkers alvorens op-
nieuw contact met de regeering zal worden
gezocht.
De „Matin" meldt uit Londen: De bespre
kingen tusschen de ministers en de mijnwer-
kers-afgevaardigden zijn volkomen mislukt.
Minister Churchill heeft verklaard, dat de
aanbiedingen van Mei j.l. waartrij waren in-
begrepen het toekennen van een regeerings-
subsidie en het tijdelijk opofferen der winsten
door de mijneigenaars, van nul en geener
waarde zijn geworden.
De werkhervatting
Het aantal mijnwerkers in Nottinghamshire
en Derbyshire bedraagt 4850 of 660 meer
dan Donderdag. In de overige districten zijn
nog ca. 200 man meer aan het werk gegaan
In sommige mijnen wordt gepoogd de arbei-
ders, noodig voor de veiligheid in de mijnen,
welke tijdens den geheelen duur van de sta
king aan het werk zijn gebleven, tot stopzet-
ten van het werk over te halen. De betrokken
vakvereenigingen in Zuid-Wales hebben ech
ter definitief geweigerd inmenging van de
eigenlijke mijnwerkers met het werk der vei-
ligheidsmannen te dulden.
Bttsingen.
Tengevolge van de afwijzing van het ver
zoek der mijnwerkers om het veiligheidsper-
soneel uit de mijnen terug te trekken, hebben
er opstcotjes plaats gehad te St. Helens
(Lancashire). Er ontstonden botsingen tus
schen 3000 mijnwerkers en de politie. Vaji
alle kanten werd met steenen gegooid, zoodat
de politie genoodzaakt was charges uit te
voeren om de menigte te verspreiden. Vele po
litie agenten hebben verwondingen opgeloo-
pen. Alle ruiten van het spoorweg-hotel zijn
in gegooid.
Steun uit Duitschland
De „Allg. Deutsche Gewerkschaftsbund"
publiceert in de „Vorwarts" een nieuwen op-
roep om de stakende mijnwerkers te steunen
door giften te zenden.
Deze oproep is blijkbaar het eenige resul-
taat, dat de naar Duitschland gereisde En-
gelsche stakers behaald hebben.
Zij waren intusschen gekomen met het doel
de Duitsche mijnwerkers over te halen door
staking te verhinderen, dat Duitsche kolen
inplaats van Engelsche geleverd werden, ge-
lijk ook de communisten in Berlijn en Mos-
kou dat wenschten.
DUITSCHLAND EN DE VOLKENBOND.
In Volkenbondskrmgen te Geneve heerscht
de sterke overtuigingdat de toetreding van
Duitschland tot Bond en Raad ditmaal geen
gevaar meer loopt, aamgezien men gelooft,
dat de Duitsche candidatuur volkomen zal
worden gescheiden van de Spaansche, Pool-
sche en andere aanswaken, zegtt het flbld.
Is Duitschland eenmaal lid, hetgeen men
binnen dirie dagen na opening der Assem-
blee verwacht, dan komen de Spaansche,
Poolsdhe en andere candidaturen aan de
orde waarschijnilijlk in een vorm, welke in
het rapport betreffende de samenstelling
van den raad zal worden gevonden door de
comniissie, die 30 Augustus bijeen kotnt.
Voor dien vorm, die vooral de meest mo-
gelijke voldoening moet geven aan Spanje
en Polen om een herhaling van het Brazili-
aansche voorbeeld te vooricomen, dienf nu
de gedacbtenwisseling tusschen Fromageot,
Cecil Hurst en Gaus in Berlijto. Men gelooft
hier evenwel niet dat deze kwestie de toetre
ding van Duitschland kan bemoeilijken. De
Spanjaarden hebben mooit verklaard hun
eigen aanspraken met een veto tegen
Duitschland te zullen handhaven. Polen, dat
geen raadslid is, bezSt de vetomadht niet.
Spanje's aanspraken op Tanger zouden na
een veto tegen Duitschland zeker geen steun
vinden bij Engeland en zelfs Frankrijk, wier
Locarno-belangen dan zouden zijn ge-
schaad. Men gelooft dus niet dat Duitsch
land van den Spaanschen kant veel heeft te
duchten
Reeds is uitgelekt dat in de vergadering
van de Commissie van buitenliandsche zaken
van den Rijksdag, die Donderdag plaats
had, de communisten- voorgesteld hebben
den Rijksdag onmiddellijk bijeen te roepen
om te besluiten dat DuiltscMands verzoek
tot opnemen in den Volkenlbond terug geno-
men worde.
V6or dit voorstel, dat verworpen werd,
stemden behalve de voorstellers ook de
Volkischen, en alle Duitsch-Nationalen, on-
der wie graaf Westarp. Deze houding der
D. N. was voor de Commissie een grocfe
verrassing. Men ziet daaria een aankondi-
ging der Duitsch-Nationalen tot een her-
nieuwden fellen strijd tegen de buifenfand-
sche politick der regeering.
Een Wolffbericht uit Berlijn meldt dat,
nu Spanje wel geneigd is om zich niet meer
tegen het toekennen van een Raadszetel aan
Duitschland, te verzetten, de aanspraak van
Polen op een vasten raadszetel, niet meer
dezelfde waarde zal hebben als vroeger, om
dat Polen moeilijk het odium op zich kan
laden, de eenige te zijn, die een overeen-
stemming i)n den Bond zou verhinderen. Er
bestaat derhalve in Berlijn de imdruk, dat het
toestaan van een vasten raadszetel, en wel
aan Duitschltand, wel geregeld is. Boven
dien wiizen hier ook ziekere uitlatingen op,
die minister Vandervelde onlangs heeft ge
daan. -
HEVIGE ORKAAN BIJ
NEW ORLEANS.
De „Matin" verneemt uit New-York, dat
een hevige orkaan de golf van NewOrleans
heeft geteisterd en aanzienlijke schade heeft
aangericht.
Tijdens den storm zijn vier personen ge-
dood. De schade aan den suiker-, rijst-, ka-
toen- en graanoogst bedraagt meer dan een
millioen dollar.
De kracht van den orkaan was zoo gewel-
dig, dat eenige huizen omver werden gewor-
pen en drie andere werden meegesleurd.
De suikerrietvelden zijn over vele mijlen
vernield.
VEERPONT VOL PASS'AGlERS
GEKANTELD.
Een schuit, die eenige honderden Indiers
vervoerde op de Megna-ricier, is blijkens een
telegram uit Calcutta, omgekanteld. Alle op-
varenden stortten in den stroom. Slechts zes
personen zouden gered zijn.
DE MIJNRAMP IN PENNSYLVANIe.
Omtrent de ernstige mijnramp te Clymer
(Pennsylvanie), waarvan in een telegi^m in
ons vorig nuwimer gewaagd wordt, melden
nadere berichten, dat bij het vernemen van
het ongeluk van alle omliggende plaatsen red-
dingsipanschappen kwamen toesnellen, waar-
op energiek werd gepoogd de ingeslotenen te
redden. Tn weerwil van de doodelijke gas-
sen slaagde men er in zes mijnwerkers, die
zich in bewusteloozen toestand bevonden, te
redden. De reddingsmanschappen zeggen, dat
er meer arbeiders ingesloten zijn dan aanvan-
kelijk werd opgegeven
DE IJSVERGIFTIGING TE
OFFENBACH.
Ten gevolge van de reeds gemelde ijsvergif-
tiging door het koopen van ijs op straat, be-
vinden zich thans in Offenbach 106 personen
lijdende aan typhus in het ziekenhuis.
DE KWESTIE TUSSCHEN PRIMO
KONING ALFONSO.
Een Reuter-telegram uit St. Jean de Luz
op dc Fransch-Spaansche grens in de Engel
sche bladen deelt omtrent de reeds vermelde
ontevredenheid in het Spaansche leger mede,
dat volgens inlichtingen uit verschillende
Fransche bronnen er een zeer ernstige toe
stand in Spanje is ontstaan tengevolge van
den eisch van artillerie-officieren dat de ko-
ning generaal Primo de Rivera, den premier,
zal ontslaan. Laatstgenoemde heeft bij wijze
van antwoord Woensdag aan den koning een
besluit voorgelegd, waarbij het artilleriecorps
wordt ontbonden en de wapenfabrieken te
Toledo en Trubia aan het beheer van de artil-
lerie worden onttrokken en onder burgerlijk
beheer wordt geplaatst. .Verder wordt ge
meld, dat de koning geweigerd heeft het be
sluit te teekenen en onmiddellijk na de kabi-
rietszitting naar Santander is vertrokken,
waar de koninklijke familie vertoeft. De moei-
KONINGINNEDAG.
Men verzoekt ons er de aandacht van de
ingezetenen op te vestigen, dat de GEMEEN-
TELIJKE BUREAUX op DINSDAG 31 AU
GUSTUS a. s., vqor zooveel de dienst het toe-
laat, GESLOTEN ZULLEN ZIJN.
Tot het doen van aangiften voor den Bur-
gerlijken Stand zal dien dag echter ter Secre-
tarie de gelegenheid bestaan van 10 tot 11
uur voormiddags.
:ijkliedcn tusschen generaal Primo de Rivera
en de artillerie-officieren dagteekenen van het
begin van het nieuwe regime, maar men ge
looft, dat zij thans in een nieuwe en ernstige
faze zijn getreden, waarvan de gevoTgen on
mogelijk te overzien zijn.
De onmiddellijke aanleiding tot het huidi-
ge geschil is een besluit waarbij in het leger
bevordering naar verdienste in de plaats is
gesteld van bevordering uitsluitend volgens
aucienniteit.
Inmiddels is, zooals gemeld, de koning
reeds bemiddelend opgetreden.
HET ONVEILIGE TREINVERKEER 1
IN DUITSCHLAND.
De „Koln. Z." verneemt, dat in verband
met de jongste aanslagen op treinen het
hoofdbestuur van den „Reichsbahn" scher-
per controle heeft voorgeschreven, benevens
maatregelen om door nauwe samenwerking
met de recherche de veiligheid van het ver
keer te verhoogen, waarbij van de modernste
hulpmiddelen gebruik moet worden gemaakt.
Op lijnvakken, waar reeds aanslagen hebben
plaats gehad of waar men om bepaalde re-
denen meer dan elders met aanslagen reke
ning moet houden, zal tijdelijk de spoorlijn
scherper bewaakt worden.
Naar de „Voss. Z." verneemt, zullen d«
verschillende wagons der D-treinen voort-
aan voorzien zijn van speciale verbandtrom-
mels. In het bijzonder zal erop worden gelet,
dat trommels in de waggons en die op de
stations voorzien zijn van uitnemend mate-
riaal.
DE ONEENIGHEID TUSSCHEN DE
RUSSISCHE LEIDERS.
Een telegram uit Berlijn aan de „New
York Herald" meldt, dat Trotski genood
zaakt zou zijn onfelag te nemen uit de com
missie voor de concessies.
EEN SCHEEPSRAMP.
Overblijfselen van den schoener „Sa(flc-
knickle", gevonden op Sable-eiland, bevesti-
gen het vermoeden dat hij met twee-en-twin-
tig koppen aan boord in den storm van 13
Augustus is vergaan. Naar schatting zijn
meer dan vijftig man bij schipbreuken in deze
storm omgekomen. a
DRAMA TE CHICAGO.
Een met een geweer gewapende krankzin-
nige heeft in het spoorwegstation van de Il
linois and Central op de menigte geschotea
Hij doodde twee en verwondde drie personen.
Ten slotte trok een koopman zijn revolver en
schoot den man neer.
HET BEZETTINOSLEGER IN
DUITSCHLAND.
In het onderhoud tusschen Briand en von
Hosch is ook de kwestie van het bezetting9-
leger ter sprake gekomen. Wat betreft de ver-
mindering daarvan, verklaarde von Hoesch,
dat zijn regeering een vermindering met 600
man slechts als een begin vermocht te be-
schouwen.
Men had Duitschland een vermindering
van 15.000 man beloofd.
Briand" antwoordde dat een verdere ver
mindering van troepen bij de openbare mee-
ning in Frankrijk op grooten tegenstand zou
sluiten.
In Frankrijk, verklaarde hij, zijn de mid
den- en rechtsche kringen nog steeds niet
voldoende van den goeden wil van Duitsch
land overtuigd en zij kunnen geen afstand
doen van de „waarborgen."
Daartegenover hield von Hosch vol, dat
Duitschland, reeds in vele opzichten ctien
goeden wil getoond heeft.
EEN HANDIGE GAUWDIEF.
Dezer dagen kwam een ondernemende in-
woner van Warschau op het denkbeeld zich
uit te geven voor den impressario van den
beroemden Russischen zanger Szaljapin.
Hij reisde-naar een groote provinciestad en
liet daar overal een biljet aanplakken, waar-
op in vette letters werd meegedeeld, dat de
groote Russiche zanger besloten had een con
cert in de stad te geven; toegangskaarten
waren aan het loket van de stedelijke con-
certzaal te verkrijgen tegen 10 en 20 zloty.
Maar toen de talrijke geestdriftige kunstvrien
den voor het loket Verschenen, hing daar een
kaart: uitverkocht. De teleurgestelde bewon-
deraars van den beroemden zanger vonden
echter in het.portaal clen impressario, dis
hen geruststelde en zejde, dat hij alle plaat
sen had opgekocht men moest toch leven,
niet waar. Gaarne echter was hij bereid de
kaarten met 10 zloty verhooging te verkoo-
fen. In korten tijd was hij al zijn kaarten
wijt. Den volgenden dag verscheen echter
weer een aanplakbiljet, thans met de mededee
ling, dat het concert niet kon doorgaan,
daar de zanger plotseling ziek was gewor
den. Aan de cassa kon men zijn geld terug-
'/fe^'cassa echter betaalde allcer. de aange-
kondigde toegangsprijzen terug de z.g
impressario was met zijn zcete wiust inmid
dels reeds sooorloos uit de stad ve: J wen en!
AARSGHE COORANT.
0