Alkmaarsche Gourant •Een speelbal der fortuin. FElllLLETON. Donderdag 7 October W □lninp|DIB|n|n|B|n|Hp|a No. 238 1926 Henderd Aclrt en Twintigst? Jaargang. OEVONDEN VOORWERPEN. Aanwezig a an het Bureau 'van politie, Langestraat en aldaar te bevragen op alle werkdagen tusschen 11 en 1 uur, de navol- gende yoorwerpen als gevonden gedeponeerd op: 1 tot 5 Oct. 1926: gedeelte van een me- daillon; blauwe mute, kindertaschje, beigsje met zilveren knip; tabaKspijp; witte rozen krans, rood haarlint; fcinderportemonnaie; ines in schede; ketting, benevens diverse gleutels. Aanwezig en te bevragen bij de navolgen- de ingezetenen, onderstaande voorwerpen, als gevonden aangegeven op: 1 tot 5 Oct. 1926. Koralen keying met gouden slot, J. N. Wor- iel, Clarissenbuurt 21duif, T. Jelsma, Wil- helminalaan 27; gouden speld, J. Maayer, Diaconiehuisduimstok, P. Mul'er, Baan singel 36; zilveren deksel met glas van een horloge, mevr. Winkelman, Metiusgracht 11; zijden jurk met muts, J. Koot, K. van 't VeerstraSt 21; rijwielbelastingmerk in etui, J. J. Erkamp, Lindenlaan 40; gouden hals- ketting, waaraan schuifie met geribd tonne- tje, Mej. A. Bus, Hoogeweg 27 ^JUitgeest; grijs-groene mantelband, J. de C-» Gnnar- manslaan 102; werkscriort, M.-,. duller, Baansingel 47; witkoralen ketting, A. v. d. Schilden, Langestraat 65; Rozenkrans met 2 kruizen, K. Ruiter, Ramen 8; Rozenkrans, De Waard, R. p. G. kamer 24; dameshand- schoen, P. Oudejans, Baansingel 35; por- temonnaie met inhoud, H. Koudenberg, Ko- ningsweg 9; zilveren rozenkrans in etui; P. Renooy, Friescheweg 12; verm, zilveren ket- tinkje, J. Ooyevaar, Laat 71; nummerplaat G. 32919, G. H. v. d. Laan, Kinheimstraat 10; Jongensmuts, B. Huiberts, Parkstraat 10; nieuwe wandelschoen, J. Walter, St. An- thoniusstraat 14; portemonnaie met inhoud; C. Tip, Oudegracht 173; handtaschje, M. v. d Velde, p.a. Heideman, Koningstraat 1 portemonnaie met inhoud, B. Beentjes, Veer- straat 17; rijwielbelastingplaatje in etui, P. Peperkamp, Wognumschebuurt 6; rozen krans in dopje, M. Kraakman, Westdijk 4; verm, gouden medaillon, P. A. v. d. Gulik, Eilandswal 1carbidlantaarn, C. Schenk, Oosterburgstraat 14; portemonnaie met in houd, B. Wagenaar, Laat 205; jongenspet, R. Dun, Wilhelminalaan 23; poes, zwart- wit, v. d. Pol, Ramen 30; springtouw, M. Keinpen, Heul 18; bruine kip, H. Spijker, As- terstraat 20; rood-schrijfetui, J. v. Ruiten, Middenstraat 9; hondenpenning 2e kl. No. 248. Wanneer men weder in het bezit is van het verloren voorwerp, wordt men verzocht hier- van kennis te geven aan het Bureau van po litie. KAMER VAN KOOPHANDEL. Gisteravond werd ten Stadhuize een leden- vergadering gehouden van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Hollands Noorderkwartier. Afwezig waren de heeren Endel, Kuyper, Lakeman, Offers, Nobel en Coltof. De voorzitter, de heer S. W. A r n t z, opende de vergadering met' een welkom aan de aanwezigen, waarna goedkeuring der notulen volgde. Aan ue orde kwam vervolgens punt 3 der agenda: Ingekomen stukUn. a. Afschrift van een adres der K. v. K. te Hoorn, gericht aan den minister van justitie, inzake vluggere rechtspraak in handelszaken. Op grond van uitvoerige uiteenzettingen verzocht de kamer: le. het daarheen te lei- den, dat spoedig een nieuw wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering tot stand kome, gegrond op de beginselen, aangegeven in net ontwerp der Commissie-Gratama, aange- vuld met bepalingen omtrent deskundige mede working; 2e. bij de Denoeming van rechters, meer dan tot heden piacht te geschieden, personen te willen benoemen, geschoold in de prak- tijk 3e. een wijziging in de wet op de rechter- fijke organisatie te widen voorstellen, waar- door de competence der kantongerechten in burgerlijke zaken wordt verruimd. Aangehouden tot na ontvangst van het verslag van de vergadering der vereenigde tamers van koophandel. b. Adres van de bewoners van het Groot- Nieuwland te Alkmaar, waarin de medewer- king der Kamer wordt verzocht tot het ver- Haar het Engelsch van Rafael Sabatini. Geautoriseerde vertaling van A. T. 71 „Zeg me nu," vroeg hij, wat de reden is, dat gij thuis gtkomen zijt?' „De oorlog. Kon ik in Hollandschen dienst blijven, zelfs al hadden de Hollanders het mogelij kgemaakt, wat zij niet deden. Gedu- rende de laatste drie maanden is het voor een Engelschman onmogelijk geweest, zich in den Haag te vertoonen, zonder dat hij belee- digd werd. Als hij zoo driftig was, dat hij er boos om werd en een afschaffing toedien- de, gaf hij zich aan de genade of ongenade der regeering over en die was er nooit afkee- rig van, hem tot een voorbeeld te stellen. Dat een reden. De andere is, dat Engeland in gevaar verkeert, en dat het behoefte heeft *an het zwaard van elk zijner zonen, en in dien toestand bereid zou zijn, mij werk te verschaffen. Gij hebt officieren noodig, hoor ft ervaren officieren ,Dat is maar al te waar, God weet het!" viel Albemarle hem op bitteren toon in de rede. „Mijn wachtkamer is altijd vol met ionge lieden van hoogen rang, die bij mij komen met aanbevelingen van Hertog of Graaf die en die, en soms van Zijne Majes teit zelf, en men verlangt van mij, dat ik plaatsen geef, waardoor die elegante dom- topper. het bevel krijgen over hun meerde- krijgen van meerdere en betere verlichting1 dezer straat. Voor kennisgeving aangenomen, omdat de kwestie niet bij de K. v. K. behoort. Het spoorwegverkeer naar Den Helder. c. Afschrift van een door de Vereeniging voor Vreemdelingenverkeer „Helders Belang" verzonden adres, gericht aan de directie der Ned. Spoorwegen, nopens verbetering van het spoorwegverkeer op Zondag met Hel der, vooral in het belang van de jonge bad- plaats Huisduinen. Ongeacht het belang van Huisduinen, zou de heer Messelaar toch op verbetering van drt spoorwegverkeer willen aandringen. Reeds vaker is een verzoek daartoe gedaan, maar steeds werd het afgewezen met het ar gument, dat er geen reizigers genoeg zijn op dat traject. Verder vroeg spr. nog eens weer aan te dringen op benoeming van iemand uit dit district als lid van den Spoorweg- raad. De heer S c h m a 1 z bepleitte steun van het adres. Verbetering van het spoorwegver keer was z.i. zeer goed mogelijk, als de trein van ruim 7 uur's morgens uit Amster dam naar Alkmaar doorging naar Helder en 's avonds pl.m. 9 uur een trein van daar ver- trok in aansluiting met dien van ruim 10 uur uit Alkmaar naar Amsterdam. De verbeterin- gen, waarom indertijd is gevraagd en die nog niet zijn ingevoerd, wilde spr. door dit nieuwe adres niet zien veronachtzaamd. De heer G r ii n w a 1 d wees er op, dat de Spoorwegraad de noodzakelijkheid van de ge- vraagde verbeteringen wel erkende, maar ze desondanks nog niet invoerde. Men neemt geen notitie van onze klachten, zei spr., en hij wilde daarom nu maar eens een audientie- zien aangevraagd bij den minister. De Spoor wegraad zegt wel, dat er niet vcldoende passagiers zijn, maar als dat alleen de maat- staf is, zou men nog wel meer treinen kun- nen opheffen, ook elders. Men rnoet beden- ken, dat, als men de zaak goed regelt, de ge- legenheid ook wel genegenheid doet ont- staan. De heer K o 1 s t e r onderschreef dit en wees dan vooral op het gebrekkige verkeer, dat Texel met Amsterdam heeft. Spr. ging na, dat men bij den winterdienst niet van dat eiland in een dag heen en weer naar Amster dam kan, om daar zaken te doen. Men heeft dan slechts 5 minuten tijd in de hoofdstad, waar men om 12 uur aankomt en om 12.05 reeds weer moet vertrekken om de laatste boot (vertrek 4.13 van Helder) te kunnen halen. Die boot kan niet later weg met het oog op mist, enz. De voorzitter keurde dergelijken toe- stand sterk af. De heer Messelaar merkte op, dat ver- schillende van de gevraagde verbeteringen toch zijn ingevoerd, voor andere kwam het verzoek te laat, maar 6pT. had vertrouwen, dat ook daar goede nota van zou worden ge- nomen. De heer Arriens, lid van den Spoor wegraad, met wien de Kamer daarover sprak, vond het gevraagde belangrijk ge noeg. De heer Kolster: Wat verbeterd is, is dan toch niet Helder ten goede gekomen. Spr. meende, dat in den loopenden dienst nog wel een verbetering in het belang van Texel kon worden aangebracht. Op verzoek van den voorzitter ver- klaarde de heer Grxinwald, voorzitter der verkeerscommissie, zich bereid nog eens met den heer Arriens een en ander te bespreken. Tevens zal nog eens weer gevraagd wor den, iemand uit deze streek in den Spoorweg raad op te nemen. d. Afschrift van een adres der K. v. K. te Breda, gericht aan de diverse ministeries, omtrent de middelen ter bevordering van de ontwikkeling van wbstelijk Noord- Brabant. Voor kennisgeving aangenomen, als zijnde voor deze streek van geen belang. e. Afschrift van etn adres der K. v. K te Veendam, gericht aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal, betreffende de Rijksweg- geldregeling. Voor kennisgeving aangenomen. f. Rondschrijven van het dep. van Arbeid, Handel en Nijverheid, betreffende certifica- ten van oorsprong voor Griekenland. Voor kennisgeving aangenomen. g. Rondschrijven van het departement van Arbeid, Handel en Nijverheid betreffende in- voer in Hongarije (handelsverdrag tusschen Oostenrijk en Hongarije). Als voren. De stoomtram Sehagen—Wognum. h Afschrift van een adres der Kamer van Koophandel te Hoorn, gericht aan den mi nister van waterstaat, inzake den stoom- rramweg SchagenWognum. In dit uit voerige adres waarin de geschiedenis van renHij hield op, mischien bemerkte hij, dat zijn gevoelens hem de grenzen van zijn gewone voorzichtigheid deden overschrijden. „Maar zooals gij zegt," eindigde hij, aan er varen officieren is groot gebrek. En toch is dat nog geen omstandigheid waarop gij te veel bouwen moet, mijn vriend." Holies keek beteuterd. „Hoe begon hij, toen Albemarle het woord weder opvatte, en zoowel zijn eigen woorden verklaarde, als de onuitgesproken vraag beantwoordde. „Als gij denkt, dat zelfs in dezen tijd van nood er werk is voor mannen als gij, in dienst van Engeland," zei hij ernstig op langza- men, diepen toon, ,weet gij niet, wat er ge- beurd is, terwijl gij in het buitenland waart. In die tien jaren, Randal, heb ik dikwijls ge- dacht, dat ge dood waart. En ik vraag mij af, of, zooals de zaken nu staan, ik als uw vriend, reden, werkelijk reden heb, om mij te verheugen, dat ge leeft. Want als het leven waard is om geleefd te worden moet het waardi£ geleefd worden waaronder ik ver- sta, dat het de uitvoering moet zijn van het beste, wat er in een mensch is. En hoe zult gij dat beste in u hier in dit Engeland vol- brengen?" „Hoe?" Holies was verbluft. „Geef mij slechts de gelegenheid, en ik zal het u too- nen. Ik heb het nog in mij. Dat zweer ik. Stel mij op de proef, en ge zult niet teleurgesteld worden. Ik zal u geen schande aandoen." Hij was in zijn opgewondenheid opgestaan. Hij was zelfs wat bleeker geworden, en hij stond nu voor den Hertog, strak, terwijl zijn neusvleugels even trilden. Albemarle bleef onverstoorbaar kalm. Met een bleeke, vleezige hand wenkte hij den den tranrweg wordt nagegaan, verzoekt adressant om de door beianghebbenden te geven beslissing inzake het al of niet voort- zetten der exploitatie door de Ned. Spoor wegen (de vraag over het verleenen van een zekerne'.d tot een bedrag van hoogstens 60 000 voor dekkmg van het jaarlijksch tekort) op te schorten en hun eerst al die ge- gevens te doen verschaffen. dit tot een juist oordeel omtrent' de oorzaken der tekorten kunnen leiden. Eerst dan kan worden na gegaan, wat van de beianghebben den km worden gevraagd en w< Ike rechten, ten oozichte van het beheer. hun daartegen- over kinnen worden geg-ven En waar het hier een districtsbelang van zeer ingrijpende beteekenis geldt, verzoekt de kamer geen beslissing te nemen, alvorens ook haar, door toezemding der vereischte gegevens, gelegenheid te hebben geboden, zich met kennis van zaken een oordeel te kunnen vormen, welk oordeel zij dan gaarne ter kennis van den minister zal brengen. Hciewel geen adhaesie gevraagd werd, wilde de heer S c h m a 1 z het adres toch steunen. De V o o r z i 11 e r zei, dat de Kamer aan de betrokken college's en de K. v. K. te Hoorn had aangeboden steun te verleenen bij de po- gingen tot behoud van de tramlijn, maar er was geen antwoord gekomen, zoodat eigen- lijk mocht worden aangenomen, dat op ad- haesie-verleening geen prijs werd gesteld. De heer G r u n w a 1 d meende, dat de Spoorwegen deze kwestie op eigenaarddge wijze behandelen. Zij schijnen in elk geval tot opheffing te willen overgaan. Spr. achtte de lijn van groot belang voor de streek en wilde al hebben dan de betrokkenen geen antwoord gegeven op het aanbod van steun een zelfstandig adres aan den minister zenden tot behoud van de tramlijn. De heer S c h m a 1 z legde er den nadruk op, dat de spoorwegen wel spreken van een tekort van 68000 en garantie vragen tot een bedrag van 60.0(X), maar niet aan- geven, waardoor dat tekort ontstaat. Zoo- lang ze dat niet weten, zijn de gemeenten en belanghebbende corporaties huiverig, die 60.000 toe te zeggen, hoewel ze de tram lijn van groot belang achten, vooral voor het goedei»nvervoer. De heer Blaauboer bevestigde dit. Als de Spoorwegen nog maar twee goederentrei- nen wilden laten loopen, zou men al tevre- den zijn. De heer Grfinwald zou gaarne zien, dat nogmaals aan Hoorn gevraagd werd of op steun prijs gesteld wordt. Na nog eenige besprekingen zegde de voorzitter toe, dat in den geest van het gesprokene zal worden gehandeld. i. Schrijven van het Dep. van Arb., Han del en Nijverheid, betreffende verhooging van het Belgische douanetarief. Voor kennisgeving aangenomen. De weg Alkmaar—Haarlem. j. Antwoord van het ministerie van water staat, inzake den rijksweg HaarlemAlk maar. De minister deed hierbij toezenden zijn antwoord aan het Tweede Kamerlid Boisse- vain op een tweetal vragen (destijds reeds in dit blad opgenomen). De heer R a a t achtte 's ministers ant woord niet voldoende. Deze weg Alkmaars eenige verbinding met het Zuiden. Het ver- voer naar IJmuiden en Velsen wordt door den slechten weg zeer gehandicapt, vooral nu de stoomtram naar Haarlem ook al weg is. De voorzitter noemde den weg schandelijk slecht. Alleen het deel Haarlem Velsen is tegenwoordig goed. Wij worden in deze streek stiefmoedelijk behandeld en de handel lijdt daardoor veel schade. Spr.'s firma heeft voortdurend gebroken veeren aan de wagens tengevolge van den slechten weg en daardoor stagnatie in het vervoer. En toch moet men per as vervoeren, want per trein duurt het veel te lang door slechte verbin- dingen. De heer R a a t noemde den weg een le- vensbelang voor deze streek en dat moet de minister toch inzien. Wij mogen ten bate van Haarlem geen handelsterrein verliezen door een slechten weg. Het is de plicht der Kamer op verbetering aan te dringtn. De heer Ringers vond, dat in geheel N.-Holland de wegen slecht zijn. In het Zuiden des lands is de toestand veel beter en men ziet daar nog yank verbeteringen ge- bracht aan wegen, die reeds schitterend zijn in vergelijking met die in deze provincie. Heeft men daar wel geld voor en niet voor de wegen in het Noorden? De heer Grondsma meende, dat men den minister maar eens moest uitnoodigen naar Alkmaar te komen ter gelegenheid van de bloemententoonstelling en dan moet men hem per auto van Haarlem halen. Dan zal hij wel ondervinden hoe slecht de weg is. kolonel weer naar zijn stoel terug. Daar twijfel ik niet aan. Ik vraag niet, hoe gij de jaren hebt doorgebracht. Ik kan zelf zien, dat zij niet goed zijn doorgebracht, zelfs zonder de toespelingen van uw brief. Dat is van geen belang voor mij. Ik ken uw aard en het is een aard, dien ik kan vertrou wen. Ik ken uw talenten, ten deele uit hetgeen ge in uw j?ugd beloofdet, ten deele uit de ge voelens, die men een tijd lang in Holland omtrent u koesterde. Dat verbaast u, niet waar? O, maar ik houd mijzelf op de hoogte van wat er in de wereld gebeurt. Ik geloof, dat het Obdam was, die u „vir magna belli peritia" noemde. Hij zweeg en zuchtte. ,God weet dat ik zulke mannen, als gij zijt, noo dig, broodnoodig heb en ik zou u met dank- baarheid gebrduiken. Maar „Maar wat, Heer? In Godsnaam!" De dikke, saomgetrokken lippen ontsloten zich weer, de opgetrokken zwarte wenkbrau- wen daalden weer. „Ik kan het niet doen, zonder u aan de ergste gevaren bloot te stel len." ,Gevaren?" Holies lachte. „Ik zie, dat gij het niet begrijpt. Ge ziet niet in, dat ge een naam draagt, die op een zekere rol der wraak staat ingeschreven." „U meent, die van mijn v.ader?" De kolo nel was ongeloovig. „Uw vader ja. Het is ongelukkig,* dat hij u naar zich zelf genoemd heeft. Maar zoo is het," ging de nadenkende rustige stem voort. De naam van Randal Holies is gevon- nisd om de terechtstelling van wijlen den ko- ning. Het zou een reden geweest zijn, om "uw vader te dooden, als hij lang genoeg geleefc had. Gij zelf hebt de wapenen voor het Par- REGELMATIG EN OP BEKWAME MANIER ADVERTEERT IN DE ALKMAARSCHE COURANT Ten slotte werd besloten krachtig op ver- de binnenkort te houden vergadering van de betering aan te dringen. K. v. K. met vertegenwoordigers van Mid- k. Schrijven van B. en W. van Alkmaar, denstandsvereenigingen 'n lezing zal worden betreffende het wegnemen der ondiepte aan gehouden over het cadeaustelsel als nadeel de Kanaalkade. Hierin wordt medegedeeld, »voor den handel. dat den directeur der gemeentewerken is op- gedragen om met lagen waterstand op de plaatsen waar zulks noodig mocht blijken te zijn het vaarwater overal tot een diepte van ten minste 2.50 M. te doen uitbaggeren. Voor kennisgeving aangenomen. 1. Schrijven van de Not. Spoorwegen in antwoord op het schrijven van de Kamer d.d. 20 Aug. 1926, waarin werd verzocht geen lagere vraohttarieven toe te passen voor 15 tons ladingen groenten. Inwilliging van het verzoek werd afgewezen, omdat die zou moe- ten leiden tot het vervallen van de 15-tons prijzen en ongewijzigde handhaving van de vrachttarieven voor 5 en 10 ton. Een rege- ling waarbij ook deze verlaagd zouden Wor den, zou, gezien de nog steeds hooge exploi- tatiekosten der spoorwegen, zoo onereus zijn, dat daaraan niet zou vallen te denken. De heer Wagenaar deelde mede, dat het schrijven der Kamer wel reeds wat goeds heeft uitgewerkt. Er komen nu veel meer van de groote luchtige 15-tons wagens aan den Langendijk. De missive van de Spoorwegen werd voor kennisgeving aangenomen. m. Missive van het departement van ar beid, handel en nijverheid, betreffende het h a nd elsver dr ag Groot- B rittannie-Grieken - land. Voor kennisgeving aangenomen. n. Schrijven van het bestuur der banne Oudorp betreffende den toestand van den weg in de Nollen, Medegedeeld werd, dat deze weg in zooverre hersteld is, dat hij ten- minste voorloopig voor het verkeer weer goed begaanbaar is. Financieele moeielijk- heden noopten het bestuur om den weg geen verdere vernieuwing te laten ondergaan, daar de straatweg naar het dorp dezen zo- mer geheel is vernieuwd en die lasten onmo gelijk kunnen worden opgevoerd. Mocht naar het oordeel van uwe Kamer, aldus het schrij ven, de verbetering nog niet voldoende zijn, dan zou naar het oordeel van het bestuur der banne *en bijdrage van uwe Kamer ons zeer welkom zijn. De heer H o o g 1 a n d had verbetering geconstateerd, maar of zij blijvend zal zijn, is de vraag. De weg moet eigenlijk geheel vernieuwd worden. De heer Wagenaar noemde het weg- gedeelte naar de Halvemaansbrug nog zeer slecht. De voorzitter stelde voor de banne dank te zeggen voor wat gedaan is en daar- bij de hoop uit te spreken dat de weg geheel zal worden vernieuwd. Alzoo besloten. Punt 4. Rapport van de heeren Lakeman en Messelaar, omtrent de bijwoning van het congres van den Bond van Bedrijfsautohou- ders in Nederland, d.d. 29 September 1926. Het rapport, door den heer Messelaar uit- gebracht, werd onder dankzegging goedge- keurd. Punt 5. Aanwijzing van een afgevaardig- de voor het congres van de Int. Kamer te houden van 27 Juni tot 2 Juli 1927 te Stock holm. Besloten werd geen afgevaardigde te stu- ren met het oog op de kosten. Wel werd het belang van de Int. Kamer erkend. Punt 6. Verslag van den afgevaardigde, den heer Ohr. H. Th. Schmalz, naar de ver gadering te Utrecht van het Comite van Actie tot Bestrijding van den verkoop met cadeaux. De voorzitter zegde den heer Schmalz dank voor het rapport en herinnerde, dat op lement gedragen tegen onzen tegenwoordi- gen vorst. In Engeland mag men alleen le ven, als men in de grootste onbekendheid leeft. En ge vraagt me u een commando te geven, u voortdurend aan de oogen van het publiek bloot te stellen aan de oogen van den Zoning en aan zijn geheugen, dat hem in deze zaken niet in den steek laat." „Maar de wet tot vrijspraak?" riep Holies verschrikt, toen hij zag, dat zijn hooge ver- wachtingen in puin vielen. „OchAlbemarle's lippen krulden zich even. „Waar zijt ge eigenlijk geweest, dat ge niet weet, hoe het gegaan is met hen, die daaronder vielen? Hij glimlachte barsch, en schudde zijn groot, donker hoofd. „Dwing nooit iemand een belofte af, die hij liever niet. geeft. Zulke beloften worden nooit ge houden, hoe sterk men ze ook bindt met wet- telijke bepalingen. Ik dwong Zijne Majesteit de belofte van die wet af, toen hij nog een zwerver zonder troon was. Terwijl hij te Breda was, kwam ik met hem en Clarendon overeen, dat er slechts vier uitzonderingen op die wet zijn zouden. Maar toen zij uitge- voerd zou worden, na het herstel van Zijne Majesteit, liet zij aan het Parlement zooveel uitzonderingen over, als het Parlement goed oordeelde. Ik zag de bedoeling. Ik pleitte, ik redeneerde; ik haalde de belofte van den ko- ning aan. Eindelijk werd toegegeven, dat de uitzonderingen tot zeven zouden vermeerderd worden. Met tegenzin gaf ik toe, daar ik niet langer de macht had, den werkelijken koning weerstand te bieden. Maar toen de wet in het Lagerhuis kwam dat gehoor gaf aan de wenschen van den koning noemden zij twintig uitzonderingen en het Hoogerhuis Het verdrag met Belgie. Rondvraag. D heer Grunwald bracht het tusschen c der land en Belgie te sluiten verdrag ter sprake. Spr. keurde het af, omdat het uitsluitend ten voordeele is van Belgie en aan Nederland schatten zal kos ten. Als dit verdrag wordt goedgekeurd, zal Belgie ook wel weer met de Wielingenkwes- tie komen. Er kan niet genoeg tegen geageerd worden en daarom wenschte spr. dat ook de- ze Kamer hare stem zal laten hooren. De heer R a a t had uit de verschillende geschriften over het verdrag den algemeenen indruk gekregen, dat het in velerlei opzicht nadeel zal brengen, maar daar tegenover sta&t, dat Nederland bij het verdrag van Versailles verschillende verplicbtingen op zich .heeft genomen, die wij niet voldoende kennen en waaruit het onderhavige verdrag gedeeltelijk voortvloeit. Men vraagt zich at, hoe de heer van Karnebeek, onze eminente minister van buitenlandsche zaken, voorstan- der van het verdrag kan zijn. Spr. meende dat men op verschillende punten nog onvol- doende is voorgelicht en achtte het beter de zaak over te laten aan de groote K. v. K. te Amsterdam en Rotterdam, die haar speciaal hebben bestudeerd. De Rotterdamsche haven zal wel nadeel van het verdrag ondervinden, maar Rotterdam is heel Nederland niet en er zullen wel belangen zijn, die de regeering nopen het verdrag aan te gaan. De heer H o o g 1 a n d wees er op, dat men in N.-Brabant voordeel verwacht van het verdrag en daarom maande hij tot voor-. zichtigheid met een oordeel er over uit te spre ken. De dichtbij wonenden kunnen het betel bekijken dan wij, die er ver af zijn. De heer Grondsma dacht dat niet al leen handels- maar ook politieke belangen aan de zaak zijn verbonden en die zal men toch niet voldoende kunnen beoordeelen. De heer G r ii n w a 1 d bleef er bij dat het verdrag moet worden afgewezen, anders zal men het later betreuren. Nederland zal het kanaal va nAntwerpen naar den Moerdijk moeten betalen en dat is geheel ten bate van Belgie. Minister van Karnebeek kan zich toch wel vergissen in zijn verdedigng van dit ver drag. Het politick belang van het verdrag is hier ook handelsbelang De voorzitter achtte het nadeel voor Rotterdam overdreven. Kunstmatige water- werken zullen een haven niet gemakkelijk groot maken. Als straks de abnormale om- standigheden voorbij zijn verbetering is er al dan zal de voorkeur voor de haven van Antwerpen wel wat verdwijnen. De heer R a a t voerde aan, dat de Neder- landsche handel toch ook gehruik zal kunnen maken van he', nieuw aan te leggen kanaal, waardoor het handelsverkeer met Belige op hooger peil kan komen. Het landsbelang hij het verdrag is misschien veel grooter dan het belang nan Rotterdam en daarom is hei beter de studie over het vraagstuk aan de groote K v. K. over te laten. De heer Messelaar merkte op, dat in de vorlge vergadering reeds is besloten geen adhaesie aan adressen tegen het verdrag te verleenen en nu brengt de heer Grunwald, die toen de vergadering niet bijwoonde, de zaak weer ter sprake. Het is toch niet de goede weg om op een zaak terug te komen^ omdat een lid een vergadering, waar een be- slissing viel, niet bezocht. ging nog verder met de uitzonderingen te vermeerderen, door er alien bij in te sluiten, die betrokken geweest waren in het rechtsge- ding van wijlen den koning, en eenige ande- ren, die dat niet waren. En dat was een wet van vrijspraak! Zij werd gevolgd door een proclamatie van den koning, waarbij hij eischte, dat binnen veertien dagen alien zich zouden overgeven, die bij zijns vaders dood betrokken waren geweest. De zaak werd voor- gesteld als slechte een formaliteit. De mees- ten waren wijs genoeg te wantrouwen en hef land te verlaten. Maar een twintigtal gehoor- zaamde, denkende, dat zij er met een lichte straf zouden afkomen." Hij hield even op en zonk in zijn stoel. Een glimlach speelde om de lippen van dezen man, die geen gevoel voor humor had. ,Er werd bekend gemaakt, dat zij, die zich niet overgegeven hadden, uitgesloten waren van de wet tot vrijspraak, terwijl wat hen be- trof, die met hun overgave verondersteld wer* den er in te vallen, een koningsgezinde jury hen schuldig verklaarde. Zij werden ver- hoord, ter dood veroordeeld. Generaal-ma- joor Harrison was de eerste van hen, die de doodstraf onderging. Hij werd bij Charing Cross vermoord. Anderen volgden, tot dat het volk walgend van het dhgelijksch schouwspel, begon te morren. Toen werd er stilstand geboden. Er was een pauze en aan het einde daarvan begonnen de beulen op- nieuw. Die in dat jaar gevonnisd werden, waren niet de eenigen. Anderen volgden la ter. Lambert en Vane werden eerst in '62 ver oordeeld. Dit waren niet de laatsten. En het is mogeliik, dat wij nu nog zelfs het einde niet bcrcikt hebben." (Worc<4 vpryolgd) moet gij adverteeren, Indien ge wenscht dat het publiek uwzaak zal verkiezen boven die van uw collega's. Als gij er prijs op stelt dat uw zaak steeds meer en meer be- kend wordt, is er ook maar een mlddel: ADVERTEEREN. En wanneer gij eens een bijzon- dere advertentie wilt plaatsen of een speciale reclame-cam- pagne wilt beginnen en ge zijt het niet met uzeli eens, hoe te handelen, wendt u dan eens tot ons, we zullen u gaarne van advies dienen. t

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1926 | | pagina 5