Alkmaarsche Gourant
•Een speelbal der fortuin.
FElllLLETON.
Donderdag 7 October
W
□lninp|DIB|n|n|B|n|Hp|a
No. 238
1926
Henderd Aclrt en Twintigst? Jaargang.
OEVONDEN VOORWERPEN.
Aanwezig a an het Bureau 'van politie,
Langestraat en aldaar te bevragen op alle
werkdagen tusschen 11 en 1 uur, de navol-
gende yoorwerpen als gevonden gedeponeerd
op: 1 tot 5 Oct. 1926: gedeelte van een me-
daillon; blauwe mute, kindertaschje, beigsje
met zilveren knip; tabaKspijp; witte rozen
krans, rood haarlint; fcinderportemonnaie;
ines in schede; ketting, benevens diverse
gleutels.
Aanwezig en te bevragen bij de navolgen-
de ingezetenen, onderstaande voorwerpen, als
gevonden aangegeven op: 1 tot 5 Oct. 1926.
Koralen keying met gouden slot, J. N. Wor-
iel, Clarissenbuurt 21duif, T. Jelsma, Wil-
helminalaan 27; gouden speld, J. Maayer,
Diaconiehuisduimstok, P. Mul'er, Baan
singel 36; zilveren deksel met glas van een
horloge, mevr. Winkelman, Metiusgracht 11;
zijden jurk met muts, J. Koot, K. van 't
VeerstraSt 21; rijwielbelastingmerk in etui,
J. J. Erkamp, Lindenlaan 40; gouden hals-
ketting, waaraan schuifie met geribd tonne-
tje, Mej. A. Bus, Hoogeweg 27 ^JUitgeest;
grijs-groene mantelband, J. de C-» Gnnar-
manslaan 102; werkscriort, M.-,. duller,
Baansingel 47; witkoralen ketting, A. v. d.
Schilden, Langestraat 65; Rozenkrans met
2 kruizen, K. Ruiter, Ramen 8; Rozenkrans,
De Waard, R. p. G. kamer 24; dameshand-
schoen, P. Oudejans, Baansingel 35; por-
temonnaie met inhoud, H. Koudenberg, Ko-
ningsweg 9; zilveren rozenkrans in etui; P.
Renooy, Friescheweg 12; verm, zilveren ket-
tinkje, J. Ooyevaar, Laat 71; nummerplaat
G. 32919, G. H. v. d. Laan, Kinheimstraat
10; Jongensmuts, B. Huiberts, Parkstraat
10; nieuwe wandelschoen, J. Walter, St. An-
thoniusstraat 14; portemonnaie met inhoud;
C. Tip, Oudegracht 173; handtaschje, M. v.
d Velde, p.a. Heideman, Koningstraat 1
portemonnaie met inhoud, B. Beentjes, Veer-
straat 17; rijwielbelastingplaatje in etui, P.
Peperkamp, Wognumschebuurt 6; rozen
krans in dopje, M. Kraakman, Westdijk 4;
verm, gouden medaillon, P. A. v. d. Gulik,
Eilandswal 1carbidlantaarn, C. Schenk,
Oosterburgstraat 14; portemonnaie met in
houd, B. Wagenaar, Laat 205; jongenspet,
R. Dun, Wilhelminalaan 23; poes, zwart-
wit, v. d. Pol, Ramen 30; springtouw, M.
Keinpen, Heul 18; bruine kip, H. Spijker, As-
terstraat 20; rood-schrijfetui, J. v. Ruiten,
Middenstraat 9; hondenpenning 2e kl.
No. 248.
Wanneer men weder in het bezit is van het
verloren voorwerp, wordt men verzocht hier-
van kennis te geven aan het Bureau van po
litie.
KAMER VAN KOOPHANDEL.
Gisteravond werd ten Stadhuize een leden-
vergadering gehouden van de Kamer van
Koophandel en Fabrieken voor Hollands
Noorderkwartier. Afwezig waren de heeren
Endel, Kuyper, Lakeman, Offers, Nobel en
Coltof.
De voorzitter, de heer S. W. A r n t z,
opende de vergadering met' een welkom aan
de aanwezigen, waarna goedkeuring der
notulen volgde.
Aan ue orde kwam vervolgens punt 3 der
agenda: Ingekomen stukUn. a. Afschrift van
een adres der K. v. K. te Hoorn, gericht aan
den minister van justitie, inzake vluggere
rechtspraak in handelszaken.
Op grond van uitvoerige uiteenzettingen
verzocht de kamer: le. het daarheen te lei-
den, dat spoedig een nieuw wetboek van
Burgerlijke Rechtsvordering tot stand kome,
gegrond op de beginselen, aangegeven in
net ontwerp der Commissie-Gratama, aange-
vuld met bepalingen omtrent deskundige
mede working;
2e. bij de Denoeming van rechters, meer
dan tot heden piacht te geschieden, personen
te willen benoemen, geschoold in de prak-
tijk
3e. een wijziging in de wet op de rechter-
fijke organisatie te widen voorstellen, waar-
door de competence der kantongerechten in
burgerlijke zaken wordt verruimd.
Aangehouden tot na ontvangst van het
verslag van de vergadering der vereenigde
tamers van koophandel.
b. Adres van de bewoners van het Groot-
Nieuwland te Alkmaar, waarin de medewer-
king der Kamer wordt verzocht tot het ver-
Haar het Engelsch van Rafael Sabatini.
Geautoriseerde vertaling van A. T.
71
„Zeg me nu," vroeg hij, wat de reden is,
dat gij thuis gtkomen zijt?'
„De oorlog. Kon ik in Hollandschen dienst
blijven, zelfs al hadden de Hollanders het
mogelij kgemaakt, wat zij niet deden. Gedu-
rende de laatste drie maanden is het voor
een Engelschman onmogelijk geweest, zich in
den Haag te vertoonen, zonder dat hij belee-
digd werd. Als hij zoo driftig was, dat hij
er boos om werd en een afschaffing toedien-
de, gaf hij zich aan de genade of ongenade
der regeering over en die was er nooit afkee-
rig van, hem tot een voorbeeld te stellen. Dat
een reden. De andere is, dat Engeland
in gevaar verkeert, en dat het behoefte heeft
*an het zwaard van elk zijner zonen, en in
dien toestand bereid zou zijn, mij werk te
verschaffen. Gij hebt officieren noodig, hoor
ft ervaren officieren
,Dat is maar al te waar, God weet het!"
viel Albemarle hem op bitteren toon in de
rede. „Mijn wachtkamer is altijd vol met
ionge lieden van hoogen rang, die bij mij
komen met aanbevelingen van Hertog of
Graaf die en die, en soms van Zijne Majes
teit zelf, en men verlangt van mij, dat ik
plaatsen geef, waardoor die elegante dom-
topper. het bevel krijgen over hun meerde-
krijgen van meerdere en betere verlichting1
dezer straat.
Voor kennisgeving aangenomen, omdat de
kwestie niet bij de K. v. K. behoort.
Het spoorwegverkeer naar Den Helder.
c. Afschrift van een door de Vereeniging
voor Vreemdelingenverkeer „Helders Belang"
verzonden adres, gericht aan de directie der
Ned. Spoorwegen, nopens verbetering van
het spoorwegverkeer op Zondag met Hel
der, vooral in het belang van de jonge bad-
plaats Huisduinen.
Ongeacht het belang van Huisduinen, zou
de heer Messelaar toch op verbetering
van drt spoorwegverkeer willen aandringen.
Reeds vaker is een verzoek daartoe gedaan,
maar steeds werd het afgewezen met het ar
gument, dat er geen reizigers genoeg zijn op
dat traject. Verder vroeg spr. nog eens weer
aan te dringen op benoeming van iemand
uit dit district als lid van den Spoorweg-
raad.
De heer S c h m a 1 z bepleitte steun van
het adres. Verbetering van het spoorwegver
keer was z.i. zeer goed mogelijk, als de
trein van ruim 7 uur's morgens uit Amster
dam naar Alkmaar doorging naar Helder en
's avonds pl.m. 9 uur een trein van daar ver-
trok in aansluiting met dien van ruim 10 uur
uit Alkmaar naar Amsterdam. De verbeterin-
gen, waarom indertijd is gevraagd en die
nog niet zijn ingevoerd, wilde spr. door dit
nieuwe adres niet zien veronachtzaamd.
De heer G r ii n w a 1 d wees er op, dat de
Spoorwegraad de noodzakelijkheid van de ge-
vraagde verbeteringen wel erkende, maar ze
desondanks nog niet invoerde. Men neemt
geen notitie van onze klachten, zei spr., en hij
wilde daarom nu maar eens een audientie-
zien aangevraagd bij den minister. De Spoor
wegraad zegt wel, dat er niet vcldoende
passagiers zijn, maar als dat alleen de maat-
staf is, zou men nog wel meer treinen kun-
nen opheffen, ook elders. Men rnoet beden-
ken, dat, als men de zaak goed regelt, de ge-
legenheid ook wel genegenheid doet ont-
staan.
De heer K o 1 s t e r onderschreef dit en
wees dan vooral op het gebrekkige verkeer,
dat Texel met Amsterdam heeft. Spr. ging
na, dat men bij den winterdienst niet van dat
eiland in een dag heen en weer naar Amster
dam kan, om daar zaken te doen. Men heeft
dan slechts 5 minuten tijd in de hoofdstad,
waar men om 12 uur aankomt en om 12.05
reeds weer moet vertrekken om de laatste
boot (vertrek 4.13 van Helder) te kunnen
halen. Die boot kan niet later weg met het
oog op mist, enz.
De voorzitter keurde dergelijken toe-
stand sterk af.
De heer Messelaar merkte op, dat ver-
schillende van de gevraagde verbeteringen
toch zijn ingevoerd, voor andere kwam het
verzoek te laat, maar 6pT. had vertrouwen,
dat ook daar goede nota van zou worden ge-
nomen. De heer Arriens, lid van den Spoor
wegraad, met wien de Kamer daarover
sprak, vond het gevraagde belangrijk ge
noeg.
De heer Kolster: Wat verbeterd is, is
dan toch niet Helder ten goede gekomen.
Spr. meende, dat in den loopenden dienst
nog wel een verbetering in het belang van
Texel kon worden aangebracht.
Op verzoek van den voorzitter ver-
klaarde de heer Grxinwald, voorzitter der
verkeerscommissie, zich bereid nog eens met
den heer Arriens een en ander te bespreken.
Tevens zal nog eens weer gevraagd wor
den, iemand uit deze streek in den Spoorweg
raad op te nemen.
d. Afschrift van een adres der K. v. K. te
Breda, gericht aan de diverse ministeries,
omtrent de middelen ter bevordering van
de ontwikkeling van wbstelijk Noord-
Brabant.
Voor kennisgeving aangenomen, als zijnde
voor deze streek van geen belang.
e. Afschrift van etn adres der K. v. K te
Veendam, gericht aan de Tweede Kamer der
Staten-Generaal, betreffende de Rijksweg-
geldregeling.
Voor kennisgeving aangenomen.
f. Rondschrijven van het dep. van Arbeid,
Handel en Nijverheid, betreffende certifica-
ten van oorsprong voor Griekenland.
Voor kennisgeving aangenomen.
g. Rondschrijven van het departement van
Arbeid, Handel en Nijverheid betreffende in-
voer in Hongarije (handelsverdrag tusschen
Oostenrijk en Hongarije).
Als voren.
De stoomtram Sehagen—Wognum.
h Afschrift van een adres der Kamer van
Koophandel te Hoorn, gericht aan den mi
nister van waterstaat, inzake den stoom-
rramweg SchagenWognum. In dit uit
voerige adres waarin de geschiedenis van
renHij hield op, mischien bemerkte hij,
dat zijn gevoelens hem de grenzen van zijn
gewone voorzichtigheid deden overschrijden.
„Maar zooals gij zegt," eindigde hij, aan er
varen officieren is groot gebrek. En toch is
dat nog geen omstandigheid waarop gij te
veel bouwen moet, mijn vriend."
Holies keek beteuterd. „Hoe begon
hij, toen Albemarle het woord weder opvatte,
en zoowel zijn eigen woorden verklaarde, als
de onuitgesproken vraag beantwoordde.
„Als gij denkt, dat zelfs in dezen tijd van
nood er werk is voor mannen als gij, in dienst
van Engeland," zei hij ernstig op langza-
men, diepen toon, ,weet gij niet, wat er ge-
beurd is, terwijl gij in het buitenland waart.
In die tien jaren, Randal, heb ik dikwijls ge-
dacht, dat ge dood waart. En ik vraag mij
af, of, zooals de zaken nu staan, ik als uw
vriend, reden, werkelijk reden heb, om mij te
verheugen, dat ge leeft. Want als het leven
waard is om geleefd te worden moet het
waardi£ geleefd worden waaronder ik ver-
sta, dat het de uitvoering moet zijn van het
beste, wat er in een mensch is. En hoe zult
gij dat beste in u hier in dit Engeland vol-
brengen?"
„Hoe?" Holies was verbluft. „Geef mij
slechts de gelegenheid, en ik zal het u too-
nen. Ik heb het nog in mij. Dat zweer ik. Stel
mij op de proef, en ge zult niet teleurgesteld
worden. Ik zal u geen schande aandoen."
Hij was in zijn opgewondenheid opgestaan.
Hij was zelfs wat bleeker geworden, en hij
stond nu voor den Hertog, strak, terwijl zijn
neusvleugels even trilden.
Albemarle bleef onverstoorbaar kalm.
Met een bleeke, vleezige hand wenkte hij den
den tranrweg wordt nagegaan, verzoekt
adressant om de door beianghebbenden te
geven beslissing inzake het al of niet voort-
zetten der exploitatie door de Ned. Spoor
wegen (de vraag over het verleenen van een
zekerne'.d tot een bedrag van hoogstens
60 000 voor dekkmg van het jaarlijksch
tekort) op te schorten en hun eerst al die ge-
gevens te doen verschaffen. dit tot een juist
oordeel omtrent' de oorzaken der tekorten
kunnen leiden. Eerst dan kan worden na
gegaan, wat van de beianghebben
den km worden gevraagd en w< Ike rechten,
ten oozichte van het beheer. hun daartegen-
over kinnen worden geg-ven
En waar het hier een districtsbelang van
zeer ingrijpende beteekenis geldt, verzoekt
de kamer geen beslissing te nemen, alvorens
ook haar, door toezemding der vereischte
gegevens, gelegenheid te hebben geboden,
zich met kennis van zaken een oordeel te
kunnen vormen, welk oordeel zij dan gaarne
ter kennis van den minister zal brengen.
Hciewel geen adhaesie gevraagd werd,
wilde de heer S c h m a 1 z het adres toch
steunen.
De V o o r z i 11 e r zei, dat de Kamer aan
de betrokken college's en de K. v. K. te Hoorn
had aangeboden steun te verleenen bij de po-
gingen tot behoud van de tramlijn, maar er
was geen antwoord gekomen, zoodat eigen-
lijk mocht worden aangenomen, dat op ad-
haesie-verleening geen prijs werd gesteld.
De heer G r u n w a 1 d meende, dat de
Spoorwegen deze kwestie op eigenaarddge
wijze behandelen. Zij schijnen in elk geval
tot opheffing te willen overgaan. Spr. achtte
de lijn van groot belang voor de streek en
wilde al hebben dan de betrokkenen geen
antwoord gegeven op het aanbod van steun
een zelfstandig adres aan den minister
zenden tot behoud van de tramlijn.
De heer S c h m a 1 z legde er den nadruk
op, dat de spoorwegen wel spreken van een
tekort van 68000 en garantie vragen tot
een bedrag van 60.0(X), maar niet aan-
geven, waardoor dat tekort ontstaat. Zoo-
lang ze dat niet weten, zijn de gemeenten en
belanghebbende corporaties huiverig, die
60.000 toe te zeggen, hoewel ze de tram
lijn van groot belang achten, vooral voor het
goedei»nvervoer.
De heer Blaauboer bevestigde dit. Als
de Spoorwegen nog maar twee goederentrei-
nen wilden laten loopen, zou men al tevre-
den zijn.
De heer Grfinwald zou gaarne zien,
dat nogmaals aan Hoorn gevraagd werd of
op steun prijs gesteld wordt.
Na nog eenige besprekingen zegde de
voorzitter toe, dat in den geest van het
gesprokene zal worden gehandeld.
i. Schrijven van het Dep. van Arb., Han
del en Nijverheid, betreffende verhooging
van het Belgische douanetarief.
Voor kennisgeving aangenomen.
De weg Alkmaar—Haarlem.
j. Antwoord van het ministerie van water
staat, inzake den rijksweg HaarlemAlk
maar. De minister deed hierbij toezenden zijn
antwoord aan het Tweede Kamerlid Boisse-
vain op een tweetal vragen (destijds reeds in
dit blad opgenomen).
De heer R a a t achtte 's ministers ant
woord niet voldoende. Deze weg Alkmaars
eenige verbinding met het Zuiden. Het ver-
voer naar IJmuiden en Velsen wordt door
den slechten weg zeer gehandicapt, vooral nu
de stoomtram naar Haarlem ook al weg is.
De voorzitter noemde den weg
schandelijk slecht. Alleen het deel Haarlem
Velsen is tegenwoordig goed. Wij worden in
deze streek stiefmoedelijk behandeld en de
handel lijdt daardoor veel schade. Spr.'s
firma heeft voortdurend gebroken veeren aan
de wagens tengevolge van den slechten weg
en daardoor stagnatie in het vervoer. En toch
moet men per as vervoeren, want per trein
duurt het veel te lang door slechte verbin-
dingen.
De heer R a a t noemde den weg een le-
vensbelang voor deze streek en dat moet de
minister toch inzien. Wij mogen ten bate van
Haarlem geen handelsterrein verliezen door
een slechten weg. Het is de plicht der Kamer
op verbetering aan te dringtn.
De heer Ringers vond, dat in geheel
N.-Holland de wegen slecht zijn. In het
Zuiden des lands is de toestand veel beter
en men ziet daar nog yank verbeteringen ge-
bracht aan wegen, die reeds schitterend zijn
in vergelijking met die in deze provincie.
Heeft men daar wel geld voor en niet voor
de wegen in het Noorden?
De heer Grondsma meende, dat men
den minister maar eens moest uitnoodigen
naar Alkmaar te komen ter gelegenheid van
de bloemententoonstelling en dan moet men
hem per auto van Haarlem halen. Dan zal
hij wel ondervinden hoe slecht de weg is.
kolonel weer naar zijn stoel terug.
Daar twijfel ik niet aan. Ik vraag niet,
hoe gij de jaren hebt doorgebracht. Ik kan
zelf zien, dat zij niet goed zijn doorgebracht,
zelfs zonder de toespelingen van uw brief.
Dat is van geen belang voor mij. Ik ken uw
aard en het is een aard, dien ik kan vertrou
wen. Ik ken uw talenten, ten deele uit hetgeen
ge in uw j?ugd beloofdet, ten deele uit de ge
voelens, die men een tijd lang in Holland
omtrent u koesterde. Dat verbaast u, niet
waar? O, maar ik houd mijzelf op de hoogte
van wat er in de wereld gebeurt. Ik geloof,
dat het Obdam was, die u „vir magna belli
peritia" noemde. Hij zweeg en zuchtte. ,God
weet dat ik zulke mannen, als gij zijt, noo
dig, broodnoodig heb en ik zou u met dank-
baarheid gebrduiken. Maar
„Maar wat, Heer? In Godsnaam!"
De dikke, saomgetrokken lippen ontsloten
zich weer, de opgetrokken zwarte wenkbrau-
wen daalden weer. „Ik kan het niet doen,
zonder u aan de ergste gevaren bloot te stel
len."
,Gevaren?" Holies lachte.
„Ik zie, dat gij het niet begrijpt. Ge ziet
niet in, dat ge een naam draagt, die op een
zekere rol der wraak staat ingeschreven."
„U meent, die van mijn v.ader?" De kolo
nel was ongeloovig.
„Uw vader ja. Het is ongelukkig,* dat
hij u naar zich zelf genoemd heeft. Maar zoo
is het," ging de nadenkende rustige stem
voort. De naam van Randal Holies is gevon-
nisd om de terechtstelling van wijlen den ko-
ning. Het zou een reden geweest zijn, om "uw
vader te dooden, als hij lang genoeg geleefc
had. Gij zelf hebt de wapenen voor het Par-
REGELMATIG EN OP
BEKWAME MANIER
ADVERTEERT IN DE
ALKMAARSCHE COURANT
Ten slotte werd besloten krachtig op ver- de binnenkort te houden vergadering van de
betering aan te dringen. K. v. K. met vertegenwoordigers van Mid-
k. Schrijven van B. en W. van Alkmaar, denstandsvereenigingen 'n lezing zal worden
betreffende het wegnemen der ondiepte aan gehouden over het cadeaustelsel als nadeel
de Kanaalkade. Hierin wordt medegedeeld, »voor den handel.
dat den directeur der gemeentewerken is op-
gedragen om met lagen waterstand op de
plaatsen waar zulks noodig mocht blijken te
zijn het vaarwater overal tot een diepte van
ten minste 2.50 M. te doen uitbaggeren.
Voor kennisgeving aangenomen.
1. Schrijven van de Not. Spoorwegen in
antwoord op het schrijven van de Kamer d.d.
20 Aug. 1926, waarin werd verzocht geen
lagere vraohttarieven toe te passen voor 15
tons ladingen groenten. Inwilliging van het
verzoek werd afgewezen, omdat die zou moe-
ten leiden tot het vervallen van de 15-tons
prijzen en ongewijzigde handhaving van de
vrachttarieven voor 5 en 10 ton. Een rege-
ling waarbij ook deze verlaagd zouden Wor
den, zou, gezien de nog steeds hooge exploi-
tatiekosten der spoorwegen, zoo onereus zijn,
dat daaraan niet zou vallen te denken.
De heer Wagenaar deelde mede, dat
het schrijven der Kamer wel reeds wat goeds
heeft uitgewerkt. Er komen nu veel meer van
de groote luchtige 15-tons wagens aan den
Langendijk.
De missive van de Spoorwegen werd voor
kennisgeving aangenomen.
m. Missive van het departement van ar
beid, handel en nijverheid, betreffende het
h a nd elsver dr ag Groot- B rittannie-Grieken -
land.
Voor kennisgeving aangenomen.
n. Schrijven van het bestuur der banne
Oudorp betreffende den toestand van den
weg in de Nollen, Medegedeeld werd, dat
deze weg in zooverre hersteld is, dat hij ten-
minste voorloopig voor het verkeer weer
goed begaanbaar is. Financieele moeielijk-
heden noopten het bestuur om den weg geen
verdere vernieuwing te laten ondergaan,
daar de straatweg naar het dorp dezen zo-
mer geheel is vernieuwd en die lasten onmo
gelijk kunnen worden opgevoerd. Mocht naar
het oordeel van uwe Kamer, aldus het schrij
ven, de verbetering nog niet voldoende zijn,
dan zou naar het oordeel van het bestuur der
banne *en bijdrage van uwe Kamer ons zeer
welkom zijn.
De heer H o o g 1 a n d had verbetering
geconstateerd, maar of zij blijvend zal zijn,
is de vraag. De weg moet eigenlijk geheel
vernieuwd worden.
De heer Wagenaar noemde het weg-
gedeelte naar de Halvemaansbrug nog zeer
slecht.
De voorzitter stelde voor de banne
dank te zeggen voor wat gedaan is en daar-
bij de hoop uit te spreken dat de weg geheel
zal worden vernieuwd. Alzoo besloten.
Punt 4. Rapport van de heeren Lakeman
en Messelaar, omtrent de bijwoning van het
congres van den Bond van Bedrijfsautohou-
ders in Nederland, d.d. 29 September 1926.
Het rapport, door den heer Messelaar uit-
gebracht, werd onder dankzegging goedge-
keurd.
Punt 5. Aanwijzing van een afgevaardig-
de voor het congres van de Int. Kamer te
houden van 27 Juni tot 2 Juli 1927 te Stock
holm.
Besloten werd geen afgevaardigde te stu-
ren met het oog op de kosten. Wel werd het
belang van de Int. Kamer erkend.
Punt 6. Verslag van den afgevaardigde,
den heer Ohr. H. Th. Schmalz, naar de ver
gadering te Utrecht van het Comite van Actie
tot Bestrijding van den verkoop met cadeaux.
De voorzitter zegde den heer Schmalz
dank voor het rapport en herinnerde, dat op
lement gedragen tegen onzen tegenwoordi-
gen vorst. In Engeland mag men alleen le
ven, als men in de grootste onbekendheid
leeft. En ge vraagt me u een commando te
geven, u voortdurend aan de oogen van het
publiek bloot te stellen aan de oogen van
den Zoning en aan zijn geheugen, dat hem
in deze zaken niet in den steek laat."
„Maar de wet tot vrijspraak?" riep Holies
verschrikt, toen hij zag, dat zijn hooge ver-
wachtingen in puin vielen.
„OchAlbemarle's lippen krulden zich
even. „Waar zijt ge eigenlijk geweest, dat ge
niet weet, hoe het gegaan is met hen, die
daaronder vielen? Hij glimlachte barsch, en
schudde zijn groot, donker hoofd. „Dwing
nooit iemand een belofte af, die hij liever
niet. geeft. Zulke beloften worden nooit ge
houden, hoe sterk men ze ook bindt met wet-
telijke bepalingen. Ik dwong Zijne Majesteit
de belofte van die wet af, toen hij nog een
zwerver zonder troon was. Terwijl hij te
Breda was, kwam ik met hem en Clarendon
overeen, dat er slechts vier uitzonderingen
op die wet zijn zouden. Maar toen zij uitge-
voerd zou worden, na het herstel van Zijne
Majesteit, liet zij aan het Parlement zooveel
uitzonderingen over, als het Parlement goed
oordeelde. Ik zag de bedoeling. Ik pleitte, ik
redeneerde; ik haalde de belofte van den ko-
ning aan. Eindelijk werd toegegeven, dat de
uitzonderingen tot zeven zouden vermeerderd
worden. Met tegenzin gaf ik toe, daar ik niet
langer de macht had, den werkelijken koning
weerstand te bieden. Maar toen de wet in
het Lagerhuis kwam dat gehoor gaf aan
de wenschen van den koning noemden zij
twintig uitzonderingen en het Hoogerhuis
Het verdrag met Belgie.
Rondvraag. D heer Grunwald
bracht het tusschen c der land en Belgie te
sluiten verdrag ter sprake. Spr. keurde het
af, omdat het uitsluitend ten voordeele is van
Belgie en aan Nederland schatten zal kos
ten. Als dit verdrag wordt goedgekeurd, zal
Belgie ook wel weer met de Wielingenkwes-
tie komen. Er kan niet genoeg tegen geageerd
worden en daarom wenschte spr. dat ook de-
ze Kamer hare stem zal laten hooren.
De heer R a a t had uit de verschillende
geschriften over het verdrag den algemeenen
indruk gekregen, dat het in velerlei opzicht
nadeel zal brengen, maar daar tegenover
sta&t, dat Nederland bij het verdrag van
Versailles verschillende verplicbtingen op
zich .heeft genomen, die wij niet voldoende
kennen en waaruit het onderhavige verdrag
gedeeltelijk voortvloeit. Men vraagt zich at,
hoe de heer van Karnebeek, onze eminente
minister van buitenlandsche zaken, voorstan-
der van het verdrag kan zijn. Spr. meende
dat men op verschillende punten nog onvol-
doende is voorgelicht en achtte het beter de
zaak over te laten aan de groote K. v. K. te
Amsterdam en Rotterdam, die haar speciaal
hebben bestudeerd. De Rotterdamsche haven
zal wel nadeel van het verdrag ondervinden,
maar Rotterdam is heel Nederland niet en er
zullen wel belangen zijn, die de regeering
nopen het verdrag aan te gaan.
De heer H o o g 1 a n d wees er op, dat
men in N.-Brabant voordeel verwacht van
het verdrag en daarom maande hij tot voor-.
zichtigheid met een oordeel er over uit te spre
ken. De dichtbij wonenden kunnen het betel
bekijken dan wij, die er ver af zijn.
De heer Grondsma dacht dat niet al
leen handels- maar ook politieke belangen
aan de zaak zijn verbonden en die zal men
toch niet voldoende kunnen beoordeelen.
De heer G r ii n w a 1 d bleef er bij dat het
verdrag moet worden afgewezen, anders zal
men het later betreuren. Nederland zal het
kanaal va nAntwerpen naar den Moerdijk
moeten betalen en dat is geheel ten bate van
Belgie. Minister van Karnebeek kan zich toch
wel vergissen in zijn verdedigng van dit ver
drag. Het politick belang van het verdrag is
hier ook handelsbelang
De voorzitter achtte het nadeel voor
Rotterdam overdreven. Kunstmatige water-
werken zullen een haven niet gemakkelijk
groot maken. Als straks de abnormale om-
standigheden voorbij zijn verbetering is er
al dan zal de voorkeur voor de haven
van Antwerpen wel wat verdwijnen.
De heer R a a t voerde aan, dat de Neder-
landsche handel toch ook gehruik zal kunnen
maken van he', nieuw aan te leggen kanaal,
waardoor het handelsverkeer met Belige op
hooger peil kan komen. Het landsbelang hij
het verdrag is misschien veel grooter dan het
belang nan Rotterdam en daarom is hei beter
de studie over het vraagstuk aan de groote
K v. K. over te laten.
De heer Messelaar merkte op, dat in
de vorlge vergadering reeds is besloten geen
adhaesie aan adressen tegen het verdrag te
verleenen en nu brengt de heer Grunwald,
die toen de vergadering niet bijwoonde, de
zaak weer ter sprake. Het is toch niet de
goede weg om op een zaak terug te komen^
omdat een lid een vergadering, waar een be-
slissing viel, niet bezocht.
ging nog verder met de uitzonderingen te
vermeerderen, door er alien bij in te sluiten,
die betrokken geweest waren in het rechtsge-
ding van wijlen den koning, en eenige ande-
ren, die dat niet waren. En dat was een wet
van vrijspraak! Zij werd gevolgd door een
proclamatie van den koning, waarbij hij
eischte, dat binnen veertien dagen alien zich
zouden overgeven, die bij zijns vaders dood
betrokken waren geweest. De zaak werd voor-
gesteld als slechte een formaliteit. De mees-
ten waren wijs genoeg te wantrouwen en hef
land te verlaten. Maar een twintigtal gehoor-
zaamde, denkende, dat zij er met een lichte
straf zouden afkomen."
Hij hield even op en zonk in zijn stoel.
Een glimlach speelde om de lippen van dezen
man, die geen gevoel voor humor had.
,Er werd bekend gemaakt, dat zij, die zich
niet overgegeven hadden, uitgesloten waren
van de wet tot vrijspraak, terwijl wat hen be-
trof, die met hun overgave verondersteld wer*
den er in te vallen, een koningsgezinde jury
hen schuldig verklaarde. Zij werden ver-
hoord, ter dood veroordeeld. Generaal-ma-
joor Harrison was de eerste van hen, die de
doodstraf onderging. Hij werd bij Charing
Cross vermoord. Anderen volgden, tot dat
het volk walgend van het dhgelijksch
schouwspel, begon te morren. Toen werd er
stilstand geboden. Er was een pauze en aan
het einde daarvan begonnen de beulen op-
nieuw. Die in dat jaar gevonnisd werden,
waren niet de eenigen. Anderen volgden la
ter. Lambert en Vane werden eerst in '62 ver
oordeeld. Dit waren niet de laatsten. En het
is mogeliik, dat wij nu nog zelfs het einde
niet bcrcikt hebben."
(Worc<4 vpryolgd)
moet gij adverteeren, Indien ge
wenscht dat het publiek uwzaak
zal verkiezen boven die van uw
collega's.
Als gij er prijs op stelt dat uw
zaak steeds meer en meer be-
kend wordt, is er ook maar een
mlddel: ADVERTEEREN.
En wanneer gij eens een bijzon-
dere advertentie wilt plaatsen
of een speciale reclame-cam-
pagne wilt beginnen en ge zijt
het niet met uzeli eens, hoe te
handelen, wendt u dan eens tot
ons, we zullen u gaarne van
advies dienen.
t