WOUDA's
p
^Tluis
in Uw
ran degelijke, oorspronkelijk Hollandsch,
kantwerk, dat zal uitblinken door nieuwe,
frissche gedachten.
Vele fraaie illustraties verduide lijken den
tekst.
De achtste aflevering van de keurig ver-
zorgde en zeer fraai geiliustreerde uitgave
van de maatschappij „Elsevier" te Amster
dam „Duizend en een kijkjes in Zwitserland"
geeft ditmaal bijzonder mooie reproducties
van Zermatt en de Matterhom.
Deze aflevering bestaat bijna geheel uit
reproducties van de fraaiste Zwitsersche
berglandschappen.
Het prachtwerk Wonderen dcr Oudheid
is thans, na het verschijnen dcr afleve
ring geheel complect.
De uitgevers-maatschappij „E!sevier" te
Amsterdam is in alle opzichten haar belofte
nagekomen en heeft in de thans voltooide
drie defelen een fraai gei'llustreerd standaard-
werk in het licht gegeven.
In aflevering 23 wordt het artike! over
Tell-el-Amazna beeindigd. F. N. Pryce ver-
telt van Diccletianus' paleis te Spalato en
Reuben Levy geeft interessante bijzonderhe-
den over de Tempels te Jeruzalem.
W. Ewing behandelt de Phoenicische ste-
den Tyrus en Sidon en Prof. E. A. Gardner
bespreekt de Grieksche en Romeinsche
theaters.
Met een artikel van Edward Wright over
Delphi van het Oraker wordt dezc aflevering
besloten.
In de laatste aflevering behandelt Mis
Arthur Strong de vreemde onderaardsche
tempel te Rome. Donald A. Mackenzie ver-
telt bij fraai gekleurde platen over de kunst-
tijverheid van Oud-Brittannie.
Na een kcrt artikel van H R. Hall over
De steen van Rosette, geeft F. Deaville Wal
ker een uitvoerige beschriiving van de groote
Hindoe-tempels van Engelsch-lndie.
Met een tabel aan geliikfijdige gebcurtenis-
sen en een uitvoerig register op namen en
zaken, wordt deze laatste eveneens fraai
geiliustreerde aflevering besloten.
Fransch stoomschip in mod.
Wij maakten in ons vorig Hummer reeds
in het kort melding van het binnensleepen en
•los raken van het Fransehe stoomschip Orne.
Nader wordt daarover gemeld1:
De Roode Zee heeft gistermiddag 1 u. 45
min. andermaal vastgemaakt. De sleep zet
koers naar den Nieuwen Waterweg.
Uit Hoek van Holland worden de volgen-
de bijzondeiiheden gemeld;
Gistermorgen omstreeks half-acht is het
Fransehe stoomschip Orne, groot 2139 ton,
toebehoorende aan de Compagnie Generate
transatlantic, te Parijs, voor den Waterweg
verschenen met bestemming voor Rotterdam.
Het setup seinde om een loo-ds en een sleep-
boot. In verband met het sleehte wcer werd
er gisteren niet geloodst, zoodat aan het ver-
zoek om een loods geen gevoig gegeven kon
worden. De Roode Zee, van L. Smit en Co.'s
internationalen sleepdienst, is naar zee ver
trokken om het schip bij het binnenkomen te
assisteeren.
Het bleek, dat het schip schade had aan
de machines en de stuurinrichtine. Een loons
is aan de Roode Zee niet meegegeven, omdat
deze toch niet aan boord van de Orne had
kunen komen. De Roode Zee wist een tros
vast te krijgen aan de Orne en begon het
schip naar den mond van den Waterweg te
sleepen. Toen het tusschen de beide pieren
was angekomen, brak de tros, en de Orne
dreef Noord-Oosf af. met den kop naar de
kust gekeerd. Door steeds aohteruit tc slaan,
wist men te voorkomen, dat het schip op
het strand geworpen werd.
Terstond is van Hoek van Holland, toen
daar het breken -an den tros bekend was ge-
worden, de reddincsboot Prins der Neder
landen uitgevaren Omstreeks half-drie kreeg
de loodscommissai is te Hoek van Holland
bericht, dat het de Roode Zee gelukt was, op
nieuw den tros uit te brengen en verbinding
met het schip te krijgen.
De Prins der Nederlardcn keer tnaar Hoek
van Holland terug. De Roode Zee probeert
thans opnieuw met de Orne te Hoek van Hol
land bin nen te loopen. Op het oogenblik, dat
Hit geseind wordt, is de Orne ter hoogte van
Ter Heyde.
De sleepboot Waterweg is van Hoek van
Holland ter assistentie vertrokken.
De Vlaardinger stoomlogger
Copernicus vergaan.
Wij hebben over het vergaan van dezen
stoomlogger reeds eenige bijzonderheden in
de telegrammen in ons vorig nummer ge
meld;
Nader wordt uit Vlaardingen gemeld:
De schipper van de VI. 47 heeft meege-
deeld, dat de Copernicus Zondagmorgen
halfnegen, toen het stormweer al voorbij
was, voor zijn oogen in de diepte is verdwe
nen. Dit gebeurde op 54° 37' Noorderbreed-
fe en 1° 33' Oosterlengte.
Hij heeft drie jongens aan boord kon nen
halen en heeft later nog vier lijken opge-
vischt.
Schipper Harms schrijift het ongeval toe
aan een grondzee.
Onderhoud nut de geredden en
den kapitein van de VL. 47.
Gistermorgen omtsreeks 10 uur is de Co
lumbus VL 47 te Vlaardingen binnengeko-
men met aan boord de drie geredden van de
vlaardingen 4b, de Copernicus, welke Zon
dagmorgen op 54° 37' Noorderbreedte en
1° 33' Oosterlengte is vergaan Voorts wa-
ren aan boord nog 4 lijken, die op zee opge-
pikt zijn.
Te Vlaardingen heeft een redacteur van de
N. R. Ct. een onderhoud met een van de ge
redden en met den kapitein van de VL 47
gehad.
Eerstgenoemde, de jongste W. de Waart
uit Marken, vertelde, dat de ramp Zondag
morgen half negen gebeurd is. Het was toen
afnemend stormweer. Het voorruim stood vol
water en de pompen waren defect geworden.
In de nabijheid lag een hul.pstoomer. De VL
46 wilde naar dit schip toegaan om assisten
tie te vragen. Op dat oogenblik kwam even-
wel de VL 47 op ongeveer 1000 meter af-
stand achter de VL 46 aanvaren. Er werd
een vlag geheschen ten teeken van nood en er
is tot tweemaal toe noodsignalen met de
stoomfluit gegeven.
Plotseling kwam een grondzee, die heel
het.schip onder een berg van water bedolf.
Het schip zonk rechtstandig naar beneden,
in de diepte gedrukt door de geweldige wa-
termassa. Daarna is het schip gekanteld. De
Waart heeft niets meer van zijn kameraden
gezien. Hij is een goed1 zwemmer en is toen
onder het schip uit gedoken. Een golf nam
hem op en bradrt hem boven aan de opper-
vlakte. Even later was de VL 47 zoo dicht
bij hem, dat hii met een haak aan boord ge-
haald kon worden.
Ik heb 3 jaar gevaren, zoo besloot De
Waard zijn verhaal, maar ik geloof, dat dit
mijn laatste reis is geweest.
De kapitein «an de Columbus, de heer J.
Herman Harms, vertelde het volgende:
Ongeveer 3 weken geledcn zijn de VL 46
en VL 47 ter visscherij uitgevaren. Beide
schepen behooren aan de reederij Joost Pot
te Vlaardingen. Zaterdag is het zwaar weer
geworden. Zondagmorgen nam de storm af,
maar het bleef ruw weer met een hooge.
wilde zee. De VL 46 lag op ongeveer 10C0
M. afstand. Ik had op mijn schip het achter-
zeil laten innemen met de bedoeling voor de
zee te gaan lezen, d. w. z. voor stroom en
golven uit naar dieper water te gaan Ik zag,
dat men op de VL 46 hetzelfde van plan was.
Tegen halfnegen werd op VL 46 een vlag
.geheschen. Wat dit beteekende, weet ik niet.
Een noodsein is het in geen geval geweest.
De noodseinen met de stoomfluit heb ik niet
kunnen hooren. De wind blies het geluid
juist van ons af. Opeens zag ik het schip cen
geweldige grondzee overkrijgen en dadelijk
daarcp was het verdwenen. Met volte kracht
voer ik naar de plaats des onheils. Daar
vonden wij 3 cpvarenden rondzwemmen. Het
merkwaardige is, dat zij geen van alien een
zwemvest aan hadden, terwijl de verongeluk-
ten alien wel zulk cen vest aan hebben gehad.
Bovendien hadden de geredden hun zwaar
oliegoed aan de an ;dercn hadden dit uitge-
daan, maar dat heeft hun niet meer mogen
baten.
Een kwartier nadat de VL 46 in. de diepte
verdwenen was had ik er drie opgepikt, te
weten den 14-jarigen D. Penning uit Vlaar
dingen, de 16-jarigen J. Assenberg, eveneens
uit Vlaardingen en den 18-jarigen D. de
Waart uit Marken.
Alle drie ken ik met den haak uit zee op-
halen, zij dreven rond op een luik, of op een
tonnetje.
Zoodra ik hen had, ben ik met voile kracht
teruggestoomd, want de golven hadden mijn
schip een eind doen afdrijven. Merkwaardig
is, dat onze boot kaarsrecht achteruit liep.
Dat doen schepen anders nooit. Toen ik weer
op de plaats kwam, waar de VL 46 gezon-
k enwas, heb ik nog vier menschen kunnen
oppikken. Deze waren echter al van uitpunt-
ting gestorven. Deze waren: P. Peereboom,
29 jaar, matroos, gehuwd en 1 kind arhter-
latend, C. Visser, matroos, gehuwd en 3 ldn-
deren, en P. Visser, 16 jaar, alien van Mar
ken en L. de Jong, matroos, uit Vlaardingen,
gehuwd.
Vermist worden nog de lijken van den
schipper D. Penning uit Vlaardingen, ge
huwd, 4 kinderen, J. Wijnhorst, stuurman,
uit Vlaardingen, B. v. d. Berg uit Maasland,
machinist, W. Metaa! uit Vlaardirjgen, sto
ker, Ce Visser, matroos uit Marken, P. Man-
neken, matroos, uit Vlaardingen, S. van
Roon, matroos, te Vlaardingen, H. Zeeman,
matroos, te Marken, J. de Groot. oudste, te
Marken, en de reepschieter C. Roos te
Marken.
Ce 4 geborgen lijken zijn ondergebracht in
het gebouw van de reederij te Vlaardingen.
Het stoffelijk overschot van de 3 Markers
zullen heden per auto naar Monnikendam en
vandaar per motorboot naar Marken worden
overgebracht.
Nadat ik, zoo vervolgde de kapitein zijn
verhaal, het laatste lijk aan boord had
van de anderen heb,ik niets meer gezien
ben ik gestoomd naar de Venus, de Emden
113, die in de nabij'heid lag en noodseinen
gaf. Hij lag met het dek gelij'k aan den wa-
terspiegel en was aan het balieen, d. w. z. hij
had de luiken opengelegd en was bezig met
een ton het water uit het ruim te hoozen. Met
open luiken liggen bij zulk een zee is de tak-
tiek van de wanhoop. Het gaat dan^pr op of
er onder. Ik ben 4 uur in zijn nabijheid ge-
bleven. Toen was hij lens en kon hij op eigen
kracht weg komen.
Daarna ben ik naar Vlaardingen gegaan.
Den 14-jarigen Dirk Penning, het zoontie
van den kapitein die omkwam, troffen wij,
zegt het blad, thuis aan. Daar heerschte,
zooals te begrijpen, groote verslagenheid. De
moeder van Dirk vertelde van het tragisch
gebeuren. De oudste zoon, die ook al drie
jaar voer/ was juist onder dienst. Was hij
niet ppgeroepen geweest, dan hij zeker ook
mee hebben gevaren en waarschijnlijk ziin
omgekomen. Nu had ze hem. Gode zij dank,
nog over gehouden met den kleinen Dirk.
Dirk vertelde, dat men ongeveer 7 mijl had
gevaren, toen het schip in nood kwam. Het
voorschip maakte veel water en met de pom-
pen was het schip niet meer te houden. De
lenspomp raakte ook verstopt en''t schip was
niet meer te houden. „Vader", zoo vertelde
Dirk, „riep toen er al maar meer golven over-
kwamen: ..Jongens, allemaal in de boot we
gaan er af
De meesten waren in de jol gegaan, maar
vader, de stuurman, de meester en nog een
waren nog op het dek. Vader liep nog naar
binnen om het joumaal te halen. Ondertus-
schen probeerden wij de iol te laten vieren,
maar hij was niet te breed en zat klem in de
davit. Ze hebhen nog geprobeerd hem los te
sniiden maar het ging niet. Oo dat oogenblik
kwam er weer net een roller over. Door het
■luik stroomde het water weer naar bfnnen en
toen sloeg de schuit heelemaal over den kop.
Wij zaten allemaal nog in de jol en gingen
mea naar de diepte. Ik voelde, dat we onder
de boot zaten want we zogen naar beneden
toe. Toen ik weer boven kwam kon ik een stuk
van het luik grijpen en heb me daar aan vast-
gehouden.
Tien keer ben ik er af gegleden, maar wist
hem telkens weer te pakken. Joost Assenberg
dreef op een geer. Nog even zag ik vader
maar kon niet meer."
Ik zag toen Harms z'n boot met volte
kracht op Ons afstoomen. Die hebben hard
gevaren en waren binnen een kwartier bij ons.
Ze gooiden mij een booi toe, die net op me
terecht kwam zoodat ik een groot gat in. m'n
hoofd1 kreeg. Later wist ik een pikhaak te
grijpen en werd aan boord geheschen.
De logger K W 103 behouden?
Schipper D. Glas, van den stoomtreiler
Wittezee IJM 26, gistemacht te IJmuiden
binnen gekomen, heeft gerapporteerd, Maan-
dagmorgen 9 uur ter hoogte van Terschelling
een logger gezien te hebben, die zeer vermoe-
delijik was de KW 103, schipper J. Keus, van
de reederij Gebr. Taat, waarover men zich
ernstig ongerust maakte. Schipper Glas heeft
den logger niet gepraaid, maar een der op-
varenden heeft het schip herkend en de be
schriiving, die hij ervan gaf, klopte volgens
een aer reeders geheel. De logger kwam uit
de .Terschdlinger gronden en heeft het dus
blijkbaar wel moeilijk gehad, maar toen men
aan board van de Wittezee den logger zag,
'was deze op zee en thuisvarende. Als alles
goed ging, werd de logger gisteravond te
IJmuiden binnen verwacht.
Ongerustheid in visschersplaatsen.
Het hoofdbestuur der Reedersvereeniging
voor de Nederlandsche Haringvissc'herij heeft
den minister van marine het volgende tele
gram gezonden.
Wegens plaats gehad hebbende scheeps-
rampen heerscht groote ongerustheid in de
verschillende visscherijplaatsen over nog op
zee zijnde visschersvaartuigen. Verzoeke
commandanten van politiekruisers onverwijld
opdracht te willen geven, radio-telegrafisch
verkende schepen te rapporteeren.
Men meldt uit Helder:
In de haven van- Nieuwediep is Dinsdag-
tniddag binnen gevallen de Engelsche kolen-
boot Chasmoor, op weg van Harburg naar
Goole. De boot vroeg mediische hulp. Bij on:
derzoek bleek, dat de Chasmoor in den storm
in d-e nabijheid van Borkum zware averij
heeft gekregen. Van de brug is een gedeelte
weggeslagen. De tweede off'der, John. Mc.
Leod, is ernstig gewond, tengevolge van het
dichtslaan van de hutdeur zijn vier vingers
afgekneld.
De Crasmoor, een bootje van 325 ton, be-
hoort aan de reederij Moore Steamship Com
pany te Goole, Kaptein is Jos. Lea.
De boot was Vrijdagmorgen van Harburg.
vertrokken.
Men meldt uit Vlaardingen:
Gistermiddag is binnengekomen de Vlaar-
dingsche stoomlogger Neerlandia III, ge-
merkt VL 211, schipper Jan Bos, toebehoo
rende aan de N. V. Stoomvisscherij Neerlan
dia, Schipper Bos ra-pporteerde, d-e la.tste
dagen met zwaar stormweer te kampen te
hebben gehad. Het schip maakte water en
tonnen haring enz. werden tot pap geslagen.
Maan-dagmorgen half elf is de VL 211 de
Vlaardingsche stoomlogger VL 114 Voor-
lichter, schipper Jochem van Hogteijlingen,
onder den Engelschen wal gepasseerd, Ande-
re visscherssehepen heeft schipper Bos niet
gezien.
Het vergaan van de Vlaardinger
sloomloger Copernicus.
De lijken van de te Marken fhuis behoo-
rende drie leden der bemanning van het v-er-
gane schip, welke door de Columbus zijn
meegebracht, zouden gisteren worden gekist;
vannacht per auto naar Monnikendam wor
den vervoerd en vanochtend 7 uur van daar
•per motorbotter naar Marken worden ge-
bradht.
De Orne behouden binnen.
Nader wordt gemeld:
Gistermiddag is het Fransehe stoomschip
Orne, dat op de Noordzee in nood heeft ver-
keerd, behouden den Waterweg binnen ge-
bracht.
Gelijk gemeld waren de reddingboot de
Prins der Nederlanden en de zeesleepers
Roode Zee en Waterweg, beide van L. Smit
en Co.'s Internationalen Sleepdienst, ter as
sistentie uitgevaren.
De reddingboot keerde omstreeks drie uur
in Hoek van Holland terug. De kapitein van
deze boot, de heer v. d. Klooster, vertelde het
volgende
Zoodra's morgens omstreeks half acht be
kend werd, dat de Orne in nood verkeerde en
sleepbootassistentie vroeg, omdat de stuur-
inrichting defect was, is de Roode Zee
naar buit-en gegaan. Het gelukte haar vrij
spoedig verbinding met het schip te krijgen,
dat leeg was en vrij -hoog op de wilde golven
lag, ter hoogte van het vuurschip Maas. De
Roode Zee zette zoodra de tros vast was
koers naar den Waterweg. Juist in den in-
gang tusschen de beide pieren brak de sleep-
tros' De Orne dreef, voortgestuwd door de
Ihooge zeeen en den krachtigen -wind vrij
snel in Noord-Oostelijke richtinsf af. De toe-
stand van het'schip was hachelijk, het gaf
noodseinen en seinde om een reddingsboot.
Het was toen zoowat half tien er dadelijk is
•de Prins der Nederlanden ter assistentie uit
gevaren, spoedig gevolgd door de Waterweg.
Toen wij bij de Orne kwamen, b'eek, dat
men imniddels nog tweemaal gepoogd had
een tros uit te brengen, maar het was steers
weer mlslukt verbinding met de Roode Zee
te krijgen. Het stbip bleef vrij regeimatig met
den kop naar de kust drijven. Doordat men,
wegens het gebrek aan het roer niet manoe-
vreeren kon, liep het schip ieder oogenblik
gevaar op een bank of op het strand gewor-
pen te worden. Door steeds achteruitslaan
■wist men evenwel het schip buiten de bran
ding te houden en zoo een wisse stranding te
voorkomen, al scheelde het af en toe niet veel.
Zoodra de Prins der Nederlanden bij de
Orne kwam, werd van laatstgenoemd schip
een reddingsboei over boord gezet. Aan deze
boei was een vlaggelijn bevestigd. Uit den
aard der zaak kondesn wij met de reddings
boot veel dichter bij de Orne komen, dan de
zeesleoper. Het gelukte ons met de pikhaak
de tros te pakken te krijgen. Toen wij deze
wOrnm
Zelfrijzend Bakmeel
Voor winkeliers bij Gross, v/h. M. DE
HAAS, Alkmaar.
eenmaal aan boord hadden, hadden wij te-
vens door de vlaggelijn verbinding met de
Orae, al was het dan ook maar een akelig
dun lijntje. Maar wij palmden de lijn zach
tjes in. Op de Orne was er in dien tusschen-
tijd een zwaardere lain aangeknoopt en zoo
kregen wij ook spoedig deze binnen. Daarna
volgde op dezelfde manier de sleeptros. Toen
wij deze eenmaal te pakken hadden, hebben
wij den tros uitgevaren naar de Roode Zee.
Met behulp van dezelfde reddingsboei is
toen op gelijke wijze de tros aan deze sle_ep-
boot overgegeven. Inmiddels was het dd Wa
terweg een veel kleinere boot dan de Roo
de Zee gelukt verbinding met het achter-
schip te krijgen. De Orne lag op dat oogen
blik al zoowat ter hoogte van Terheide en
Monster.
Dadelijk nadat de sleeptros aan boord van
de Roode Zee vast zat, heeft men opnieuw
koers naar den Waterweg gezet. De Roode
Zee trok en de Waterweg zorgde voor het stu-
ren. De Orne hielp zelf met den schroef mee.
De Prins der Nederlanden is nog eenigen
tijd in de nabijheid gebleven. Toen de Orne
weer veilig een eind van die kust v -. is de
rddingboot naar Hoek van Hollr: -"gge-
keerd.
Op het strand, waar de storm in den nacht
van Zaterdag op Zondag j.l. een groote ver-
woesting heeft aangericht badkoetsjes zijn
ondersteboven gewaaid en enkele tentjes zijn
geheel in elkaar gefceukt en aan het be
gin van den Noorderpier stonden vele belang-
stellenden, onder wie de Fransehe consul uit
Rotterdam, de heer W. Nicault, die dadelijk
naar den Hoek gekomen was, toen hij hoor-
de, dat een Fransch schip voor de kust in
nood verkeerde, die met groote aandacht de
bewegingen van de drie schepen volgden,
welke,"vechtcnde tegen de beukende golven,
poogden binnen den veiligen havenmond te
komen. Langzaam kropen de drie sil'houetjes
langs den horizont voort. Voorop de strakke
lijnen van de Roode Zee; twee maststreepjes
en twee ranke slanke rookgepluimde schoor-
steenen, dan, massaler het .gedrongen -iijf van
de hulpelooze zeestoomer en achteraan, heel
klein en nietig, nu en dan schuil gaand ach
ter een hooge breker, de Waterweg. Dichter
en dichter lovamen zij voor de pieren, lang
zaam aan groeiden de afmetingen, werd
meer en meer zichtbaar van de schepen, zag
men ook het sein: ik kan niet manoeuvreeren
twee balen onder elkaar aan den voor-
mast dat op de Orne geheschen was. Vier
uur passeerde de sleep de roode ton aan den
ingang van den Waterweg. Weinige minuten
later was het ergste geleden. Vijf minuten
voor half vijf passeerde de Orne de Bergha-
ven van Hoek van Holland en zette het schip,
geassisteerd door de beide sleepbooten, de
reis naar Rotterdam voort.
De heer M. Nicault heeft in het gebouw
van het loodswezen te Hoek van Holland den
kapitein van de Prins der Nederlanden, ka
pitein v. d. Klooster, dank gebracht voor wat
hij en zijn da-ppere bemanning gedaan heb
ben, om het schip behouden binnen te brengen
en voor hun paraatheid, om, had het eens
minder goed afgeloopen, terstond de opvaren-
den hulp te bieden.
DE BELLA-DONNA VERGIFTIGING.
De Hooge Raad heeft Maandag behandeld
een cassatieberoep van den 47-jarigen gepens
onderofficier van het 0.-1. leger P. B., te Am
sterdam, door de rechtbank en vervolgens
door het gerechtshof aldaar veroordeeld tot
4 jaar gevangenisstraf wegens diefstal met
geweldpleging. Het betreft hier den diefstal
gepleegd ten nadeele van zekeren K., in den
nacht van 23 op 24 Mei 1919, nadat hij eerst
K bedwelmd had met atropine (belladonna).
De verdediger van requirant, mr. J. H. G
Bekker, lichtte de volgende cassatiemiddelen
toe:
1. Schending althans verkeerde toeoassing
van art. 415 W. v. Str. j. is art. 152 193, al„.
3, 211, 212, 239 Sv. en art. 264 Sv., zoodat
het hof, nadat de zaak tegen requirant bij
vonnis (resp. rolbeschikking) der arrondisse-
mentsrechtbank te Amsterdam, d.d. 29 De
cember 192 op grond van requirants gecon-
stateerde krankzinnigheid was geschorst, de
zaa konderzocht heeft zonder te overwegen
of vast te stellen, dat de tijd, waarop de zaak
voortgezet mocht worden, n.l. het oogenblik
van het herstel van den beklaagde was aan-
gebroken.
2. Schending, althans verkeerde toepas-
sing van art. 143 .W. v. Sr. js. art. 141 le en
134 Sv., doordat het hof den requirant ver
oordeeld heeft, hoewel het exploit d.d. 9 Jan
1926 niet anders inhoudt, dan een oproeping
om te verschijnen „ten einde als in voren-
staand bevelschrift omschreven", welk bevel-
schrift d.d. 31 December 1925 de oproeping
beval, ten einde tegenwoordig te zijn bij de
•hervatting van het onderzeek der strafzaak
tegen hem aanhangig gemaakt bij exploit
van dagvaarding van Willem van Merrebach
d.d. 13 December 1922, makende dit exploit
melding van de beteekening van vorenstaan-
de ordonnantie, welke ordonnantie evenwel
niet vorenstaat", doch geheel ontbreekt, en
ook ontbreken moest, omdat die ordonnantie
reeds een geheel uitmaakte met het exploit
•van den rijksveldwachter G. Guiking,, d.d. 9
December 1922, waarbij die ordonnantie, aan
de toenmalige mede-beklaagden werd getee-
kend.
Schending, althans verkeerde toepassing
van de artt. 403 Sv. js. art. 47 en 48 Sr.,
door de door requirant voor den rechter-com-
missaris afgelegde verklaringen als bekente-
nis van het ten Taste te leggen feit te bezigen,
terwijl de bewoordingen dier verklaringen
hoogstens een erkentenis van medeplichtig-
heid inhouden.
OPHEFFING VAN HET RIJKS-
PASPOORTEN-
KANTOOR.
De minister van buitenlandsche zaken
maakt thans bekend, dat met ingang van 16
dezer het Rijkspaspoortenkantoor wordt op-
geheven. Vreemdelingen, die voor toelating
in Nederland nog een visium behoeven en
die gedurende langer dan een maand onaf
gebroken in Nederland wenschen te verblij-
ven, moeten, tenzij bij de verleening van het
visum een andere voorwaarde is gesteld,
voortaan binnen de eerste 30 dagen van hun
verblijf hier te lande vergunning tot voort
gezet verblijf tijdig vragen aan de politie-
overheden ter plaatse, waar zij zich dan in
Nederland ophouden.
Te beginnen met 15 dezer zullen alle voor
het Rijkspaspoortkantoor bestemde telegram-
men, brieven en brief kaarten aldaar niet meer
worden bezorgd. Brieven en briefkaarten
zullen door de postadministratie aan de af-
zenders worden teruggezonden, of, indien
deze niet bekend zijn, te hunner beschikking
worden gehouden.
Voor het Rijkspaspoortkantoor bestemde,
nog verschuldigde gelden zullen van den
16aen dezer af aan het departement van bin-
nenlandsche zaken worden bezorgd.
De aan het Rijkspaspoortenkantoor toe-
gezonden en aldaar op den dag van de slui-
ting nog aanwezige paspoorten zullen van
den 18den dezer af aan het departement van
buitenlandsche zaken ter beschikking worden
gehouden van de rechthebbenden, die even-
tueel nog verschuldigde visumkosten aldaar
kunnen afdragen.
NA DEN WATERSNOOD.
Opgericht is of wordt dezer dagen, met
aanwijzing van Druten als zetel, de stichting
Maas en Waal, welke ten doel heeft het ver-
strekken en beheeren van rentelooze hypo-
theken op de woningen, enz. gebouwd ter
vervanging van de door den watersnood ver-
woeste woningen en boerderijen.
De bestuursleden zullen zijn de burge-
meesters van de door den watersnood geteis-
terde gemeenten Appeltern, Dreumel, Druten
en Wamel, een vertegenwoordiger van het
departement van financien, een van het de
partement van arbeid. hardel en nijverheW
en een van de Provinciate Staten van Gelder-
land. Vertegenwoordiger van het departe
ment van arbeid is ir. A. M. Kuysten.
BRANDEN.
Te Appelscha is Maandagavond het Com-
pagnonshotel afgebrand.
Dinsdagmorgen is brand ontstaan in de
werkplaats van de kleermakerij van Van
Druten in de Prins Hendrikstraat te Vlaar
dingen, welke op den zolder van het pand is
gelegen. Toen de bewoners in de beneden-
achterkamer aan het ontbijt zaten, hoorden
zij geknetter. Bij onderzoek bleek de geheele
bovenverdieping in brand te staan. De brand-
weer was spoedig ter plaatse en slaagde er
met een motorspuit en twee handbrandspui-
ten in, het vuur te blusschen. De geheele bo
venverdieping is uitgebrand; de benedenver-
dieping en de belendende gebouwen hebben
veel waterschade gekregen. De schade wordt
gedeeltelijk door verzekering gedekt.
Men vermoedt, dat de brand is ontstaan,
doordat vonken uit het houtskoolpersijzer,
dat vanmorgen was aangemaakt, in de houts-
kool kist zijn gevallen.
Gistermiddag is de boerderij van den heer
D. Dodema te Nieuwwolda uitgebrand. De
oorzaak van den brand is kortsluiting.
TEGEN HET ALCOHOLISME.
Namens de nationale commissie tegen het
alcoholisme zijn met een korte toelichting en
verzoek om medewerking aan de betrokken
ministers opnieuw aangeboden afschriften
van vier resoluties, op de internationale con-
ferentie van September 1925 te Geneve aan-
genomen. Zij hebben betrekking op den al
cohol en de kolonien, het smokkelen van ge-
distilleerd en de internationale conflicten, die
uit anti-alcoholwetgeving kunnen voortvloei-
en.
Aan alle leden van de Staten-Generaal is
afsfchriit van deze correspondence toege-
zodden.
BIOSCOOPBEDRIJF EN PERSONEELE
BELASTING.
De Nederlandsche Bioseoop-Bond heeft
aan de Tweede Kamer verzocht, artikel 11,
van de wet op de personeele belasting van
1896 in dezen zin te wijzigen, dat de huur-
waarde van perceelen eh gedeelten van per-
ceelen, dienende tot uitoefening van het bios-
coopbedrijf, voor een derde slechts als belast-
bare huurwaardc wordt aangericht.
DE STAATSCOMMISSIE-
LEDEBOER. --
De heer dr. W. W. van der Meulen wet-
houder van's Gravenhage, lid van de staats
commissie-Ledeboer inzake maatregelen ter
bestrijding van het zedelijk en maatschappe-
lijk gevaar, hetwelk aan bioscoopvoorstellin-
gen verbonden is, is benoemd tot voorzitter
van die commissie.
De heer Van der Meulen heeft in verband
hiermede ontslag genomen als voorzitter van
de Vereeniging van gemeentelijke en parti-
culiere bioscoopcommissies.
RAMP NOORDZEE.
Het hoofdbestuur van het Nederl. Roode
Kruis zend het volgende communique:
De storm der laatste dagen heeft helaas
weer zijn slachtoffers gevraagd. De couran-
en hebben het ons doen weten, dat de vis-
schersvloot door het ruwe element zwaar ge-
troffen is door het vergaan van 4 harer sche
pen, waardoor 46 personen (12 man, 10 man,
11 man en 13 man) het leven hebben verlo-
ren. Wat dit bericht in werkelijkheid betee-
kent voor hen, die men „vader, kostwinner
verloren hebben, behoeft niet nader te wor
den vermeld. Helaas worden wij daar te dik-
wijls aan herinnerd.
Intusschen is het steeds een verblijdend
verschijnsel, dat velen zich gedrongen gevoe-
len, te trachten het leed der nabestaanden op
eenigerlei wijze te helpen lenigen en wel op
materieel gebied.
Voor hen, die zulk een blijk van sympathie
wenschen te geven, verklaart het hoofdbe-'
stuur van het Nederlandsche Roode Kruis,
Princessegracht 27 's Gravenhage (postgiro
no. 22120) zich gaarne bereid, gelden in
ontvangst te nemen onder het motto: Ramp
Noordzee.
SPOORWEGPERSONEEL.
De hoofdbesturen van de Nederl. vereeni
ging van spoor- en tramwegpersoneel, van
de R.K. vereeniging St. Raphael en van den
Protestant-Christ. Bond van spoor- en tram
wegpersoneel hebben besloten, aan den mi
nister van waterstaat een onderhoud te vra
gen over de bij de regeering ingediende voor-
stellen inzake de rusttijden van het spoorweg-
personeel.
i f
1
Men houde steeds 'n fleschje bij de hand,
het is voor U van onschatbare waarde:
voor roode en ruwe handen; het be- j
schermt Uw huid tegen scherpen wind
en verbranding door de zon. Verzachtend
en heelend voor Baby's teere piekken.
't Zuiverste en goedkoopste
van alles.