WOUDA's p ^Tluis in Uw ran degelijke, oorspronkelijk Hollandsch, kantwerk, dat zal uitblinken door nieuwe, frissche gedachten. Vele fraaie illustraties verduide lijken den tekst. De achtste aflevering van de keurig ver- zorgde en zeer fraai geiliustreerde uitgave van de maatschappij „Elsevier" te Amster dam „Duizend en een kijkjes in Zwitserland" geeft ditmaal bijzonder mooie reproducties van Zermatt en de Matterhom. Deze aflevering bestaat bijna geheel uit reproducties van de fraaiste Zwitsersche berglandschappen. Het prachtwerk Wonderen dcr Oudheid is thans, na het verschijnen dcr afleve ring geheel complect. De uitgevers-maatschappij „E!sevier" te Amsterdam is in alle opzichten haar belofte nagekomen en heeft in de thans voltooide drie defelen een fraai gei'llustreerd standaard- werk in het licht gegeven. In aflevering 23 wordt het artike! over Tell-el-Amazna beeindigd. F. N. Pryce ver- telt van Diccletianus' paleis te Spalato en Reuben Levy geeft interessante bijzonderhe- den over de Tempels te Jeruzalem. W. Ewing behandelt de Phoenicische ste- den Tyrus en Sidon en Prof. E. A. Gardner bespreekt de Grieksche en Romeinsche theaters. Met een artikel van Edward Wright over Delphi van het Oraker wordt dezc aflevering besloten. In de laatste aflevering behandelt Mis Arthur Strong de vreemde onderaardsche tempel te Rome. Donald A. Mackenzie ver- telt bij fraai gekleurde platen over de kunst- tijverheid van Oud-Brittannie. Na een kcrt artikel van H R. Hall over De steen van Rosette, geeft F. Deaville Wal ker een uitvoerige beschriiving van de groote Hindoe-tempels van Engelsch-lndie. Met een tabel aan geliikfijdige gebcurtenis- sen en een uitvoerig register op namen en zaken, wordt deze laatste eveneens fraai geiliustreerde aflevering besloten. Fransch stoomschip in mod. Wij maakten in ons vorig Hummer reeds in het kort melding van het binnensleepen en •los raken van het Fransehe stoomschip Orne. Nader wordt daarover gemeld1: De Roode Zee heeft gistermiddag 1 u. 45 min. andermaal vastgemaakt. De sleep zet koers naar den Nieuwen Waterweg. Uit Hoek van Holland worden de volgen- de bijzondeiiheden gemeld; Gistermorgen omstreeks half-acht is het Fransehe stoomschip Orne, groot 2139 ton, toebehoorende aan de Compagnie Generate transatlantic, te Parijs, voor den Waterweg verschenen met bestemming voor Rotterdam. Het setup seinde om een loo-ds en een sleep- boot. In verband met het sleehte wcer werd er gisteren niet geloodst, zoodat aan het ver- zoek om een loods geen gevoig gegeven kon worden. De Roode Zee, van L. Smit en Co.'s internationalen sleepdienst, is naar zee ver trokken om het schip bij het binnenkomen te assisteeren. Het bleek, dat het schip schade had aan de machines en de stuurinrichtine. Een loons is aan de Roode Zee niet meegegeven, omdat deze toch niet aan boord van de Orne had kunen komen. De Roode Zee wist een tros vast te krijgen aan de Orne en begon het schip naar den mond van den Waterweg te sleepen. Toen het tusschen de beide pieren was angekomen, brak de tros, en de Orne dreef Noord-Oosf af. met den kop naar de kust gekeerd. Door steeds aohteruit tc slaan, wist men te voorkomen, dat het schip op het strand geworpen werd. Terstond is van Hoek van Holland, toen daar het breken -an den tros bekend was ge- worden, de reddincsboot Prins der Neder landen uitgevaren Omstreeks half-drie kreeg de loodscommissai is te Hoek van Holland bericht, dat het de Roode Zee gelukt was, op nieuw den tros uit te brengen en verbinding met het schip te krijgen. De Prins der Nederlardcn keer tnaar Hoek van Holland terug. De Roode Zee probeert thans opnieuw met de Orne te Hoek van Hol land bin nen te loopen. Op het oogenblik, dat Hit geseind wordt, is de Orne ter hoogte van Ter Heyde. De sleepboot Waterweg is van Hoek van Holland ter assistentie vertrokken. De Vlaardinger stoomlogger Copernicus vergaan. Wij hebben over het vergaan van dezen stoomlogger reeds eenige bijzonderheden in de telegrammen in ons vorig nummer ge meld; Nader wordt uit Vlaardingen gemeld: De schipper van de VI. 47 heeft meege- deeld, dat de Copernicus Zondagmorgen halfnegen, toen het stormweer al voorbij was, voor zijn oogen in de diepte is verdwe nen. Dit gebeurde op 54° 37' Noorderbreed- fe en 1° 33' Oosterlengte. Hij heeft drie jongens aan boord kon nen halen en heeft later nog vier lijken opge- vischt. Schipper Harms schrijift het ongeval toe aan een grondzee. Onderhoud nut de geredden en den kapitein van de VL. 47. Gistermorgen omtsreeks 10 uur is de Co lumbus VL 47 te Vlaardingen binnengeko- men met aan boord de drie geredden van de vlaardingen 4b, de Copernicus, welke Zon dagmorgen op 54° 37' Noorderbreedte en 1° 33' Oosterlengte is vergaan Voorts wa- ren aan boord nog 4 lijken, die op zee opge- pikt zijn. Te Vlaardingen heeft een redacteur van de N. R. Ct. een onderhoud met een van de ge redden en met den kapitein van de VL 47 gehad. Eerstgenoemde, de jongste W. de Waart uit Marken, vertelde, dat de ramp Zondag morgen half negen gebeurd is. Het was toen afnemend stormweer. Het voorruim stood vol water en de pompen waren defect geworden. In de nabijheid lag een hul.pstoomer. De VL 46 wilde naar dit schip toegaan om assisten tie te vragen. Op dat oogenblik kwam even- wel de VL 47 op ongeveer 1000 meter af- stand achter de VL 46 aanvaren. Er werd een vlag geheschen ten teeken van nood en er is tot tweemaal toe noodsignalen met de stoomfluit gegeven. Plotseling kwam een grondzee, die heel het.schip onder een berg van water bedolf. Het schip zonk rechtstandig naar beneden, in de diepte gedrukt door de geweldige wa- termassa. Daarna is het schip gekanteld. De Waart heeft niets meer van zijn kameraden gezien. Hij is een goed1 zwemmer en is toen onder het schip uit gedoken. Een golf nam hem op en bradrt hem boven aan de opper- vlakte. Even later was de VL 47 zoo dicht bij hem, dat hii met een haak aan boord ge- haald kon worden. Ik heb 3 jaar gevaren, zoo besloot De Waard zijn verhaal, maar ik geloof, dat dit mijn laatste reis is geweest. De kapitein «an de Columbus, de heer J. Herman Harms, vertelde het volgende: Ongeveer 3 weken geledcn zijn de VL 46 en VL 47 ter visscherij uitgevaren. Beide schepen behooren aan de reederij Joost Pot te Vlaardingen. Zaterdag is het zwaar weer geworden. Zondagmorgen nam de storm af, maar het bleef ruw weer met een hooge. wilde zee. De VL 46 lag op ongeveer 10C0 M. afstand. Ik had op mijn schip het achter- zeil laten innemen met de bedoeling voor de zee te gaan lezen, d. w. z. voor stroom en golven uit naar dieper water te gaan Ik zag, dat men op de VL 46 hetzelfde van plan was. Tegen halfnegen werd op VL 46 een vlag .geheschen. Wat dit beteekende, weet ik niet. Een noodsein is het in geen geval geweest. De noodseinen met de stoomfluit heb ik niet kunnen hooren. De wind blies het geluid juist van ons af. Opeens zag ik het schip cen geweldige grondzee overkrijgen en dadelijk daarcp was het verdwenen. Met volte kracht voer ik naar de plaats des onheils. Daar vonden wij 3 cpvarenden rondzwemmen. Het merkwaardige is, dat zij geen van alien een zwemvest aan hadden, terwijl de verongeluk- ten alien wel zulk cen vest aan hebben gehad. Bovendien hadden de geredden hun zwaar oliegoed aan de an ;dercn hadden dit uitge- daan, maar dat heeft hun niet meer mogen baten. Een kwartier nadat de VL 46 in. de diepte verdwenen was had ik er drie opgepikt, te weten den 14-jarigen D. Penning uit Vlaar dingen, de 16-jarigen J. Assenberg, eveneens uit Vlaardingen en den 18-jarigen D. de Waart uit Marken. Alle drie ken ik met den haak uit zee op- halen, zij dreven rond op een luik, of op een tonnetje. Zoodra ik hen had, ben ik met voile kracht teruggestoomd, want de golven hadden mijn schip een eind doen afdrijven. Merkwaardig is, dat onze boot kaarsrecht achteruit liep. Dat doen schepen anders nooit. Toen ik weer op de plaats kwam, waar de VL 46 gezon- k enwas, heb ik nog vier menschen kunnen oppikken. Deze waren echter al van uitpunt- ting gestorven. Deze waren: P. Peereboom, 29 jaar, matroos, gehuwd en 1 kind arhter- latend, C. Visser, matroos, gehuwd en 3 ldn- deren, en P. Visser, 16 jaar, alien van Mar ken en L. de Jong, matroos, uit Vlaardingen, gehuwd. Vermist worden nog de lijken van den schipper D. Penning uit Vlaardingen, ge huwd, 4 kinderen, J. Wijnhorst, stuurman, uit Vlaardingen, B. v. d. Berg uit Maasland, machinist, W. Metaa! uit Vlaardirjgen, sto ker, Ce Visser, matroos uit Marken, P. Man- neken, matroos, uit Vlaardingen, S. van Roon, matroos, te Vlaardingen, H. Zeeman, matroos, te Marken, J. de Groot. oudste, te Marken, en de reepschieter C. Roos te Marken. Ce 4 geborgen lijken zijn ondergebracht in het gebouw van de reederij te Vlaardingen. Het stoffelijk overschot van de 3 Markers zullen heden per auto naar Monnikendam en vandaar per motorboot naar Marken worden overgebracht. Nadat ik, zoo vervolgde de kapitein zijn verhaal, het laatste lijk aan boord had van de anderen heb,ik niets meer gezien ben ik gestoomd naar de Venus, de Emden 113, die in de nabij'heid lag en noodseinen gaf. Hij lag met het dek gelij'k aan den wa- terspiegel en was aan het balieen, d. w. z. hij had de luiken opengelegd en was bezig met een ton het water uit het ruim te hoozen. Met open luiken liggen bij zulk een zee is de tak- tiek van de wanhoop. Het gaat dan^pr op of er onder. Ik ben 4 uur in zijn nabijheid ge- bleven. Toen was hij lens en kon hij op eigen kracht weg komen. Daarna ben ik naar Vlaardingen gegaan. Den 14-jarigen Dirk Penning, het zoontie van den kapitein die omkwam, troffen wij, zegt het blad, thuis aan. Daar heerschte, zooals te begrijpen, groote verslagenheid. De moeder van Dirk vertelde van het tragisch gebeuren. De oudste zoon, die ook al drie jaar voer/ was juist onder dienst. Was hij niet ppgeroepen geweest, dan hij zeker ook mee hebben gevaren en waarschijnlijk ziin omgekomen. Nu had ze hem. Gode zij dank, nog over gehouden met den kleinen Dirk. Dirk vertelde, dat men ongeveer 7 mijl had gevaren, toen het schip in nood kwam. Het voorschip maakte veel water en met de pom- pen was het schip niet meer te houden. De lenspomp raakte ook verstopt en''t schip was niet meer te houden. „Vader", zoo vertelde Dirk, „riep toen er al maar meer golven over- kwamen: ..Jongens, allemaal in de boot we gaan er af De meesten waren in de jol gegaan, maar vader, de stuurman, de meester en nog een waren nog op het dek. Vader liep nog naar binnen om het joumaal te halen. Ondertus- schen probeerden wij de iol te laten vieren, maar hij was niet te breed en zat klem in de davit. Ze hebhen nog geprobeerd hem los te sniiden maar het ging niet. Oo dat oogenblik kwam er weer net een roller over. Door het ■luik stroomde het water weer naar bfnnen en toen sloeg de schuit heelemaal over den kop. Wij zaten allemaal nog in de jol en gingen mea naar de diepte. Ik voelde, dat we onder de boot zaten want we zogen naar beneden toe. Toen ik weer boven kwam kon ik een stuk van het luik grijpen en heb me daar aan vast- gehouden. Tien keer ben ik er af gegleden, maar wist hem telkens weer te pakken. Joost Assenberg dreef op een geer. Nog even zag ik vader maar kon niet meer." Ik zag toen Harms z'n boot met volte kracht op Ons afstoomen. Die hebben hard gevaren en waren binnen een kwartier bij ons. Ze gooiden mij een booi toe, die net op me terecht kwam zoodat ik een groot gat in. m'n hoofd1 kreeg. Later wist ik een pikhaak te grijpen en werd aan boord geheschen. De logger K W 103 behouden? Schipper D. Glas, van den stoomtreiler Wittezee IJM 26, gistemacht te IJmuiden binnen gekomen, heeft gerapporteerd, Maan- dagmorgen 9 uur ter hoogte van Terschelling een logger gezien te hebben, die zeer vermoe- delijik was de KW 103, schipper J. Keus, van de reederij Gebr. Taat, waarover men zich ernstig ongerust maakte. Schipper Glas heeft den logger niet gepraaid, maar een der op- varenden heeft het schip herkend en de be schriiving, die hij ervan gaf, klopte volgens een aer reeders geheel. De logger kwam uit de .Terschdlinger gronden en heeft het dus blijkbaar wel moeilijk gehad, maar toen men aan board van de Wittezee den logger zag, 'was deze op zee en thuisvarende. Als alles goed ging, werd de logger gisteravond te IJmuiden binnen verwacht. Ongerustheid in visschersplaatsen. Het hoofdbestuur der Reedersvereeniging voor de Nederlandsche Haringvissc'herij heeft den minister van marine het volgende tele gram gezonden. Wegens plaats gehad hebbende scheeps- rampen heerscht groote ongerustheid in de verschillende visscherijplaatsen over nog op zee zijnde visschersvaartuigen. Verzoeke commandanten van politiekruisers onverwijld opdracht te willen geven, radio-telegrafisch verkende schepen te rapporteeren. Men meldt uit Helder: In de haven van- Nieuwediep is Dinsdag- tniddag binnen gevallen de Engelsche kolen- boot Chasmoor, op weg van Harburg naar Goole. De boot vroeg mediische hulp. Bij on: derzoek bleek, dat de Chasmoor in den storm in d-e nabijheid van Borkum zware averij heeft gekregen. Van de brug is een gedeelte weggeslagen. De tweede off'der, John. Mc. Leod, is ernstig gewond, tengevolge van het dichtslaan van de hutdeur zijn vier vingers afgekneld. De Crasmoor, een bootje van 325 ton, be- hoort aan de reederij Moore Steamship Com pany te Goole, Kaptein is Jos. Lea. De boot was Vrijdagmorgen van Harburg. vertrokken. Men meldt uit Vlaardingen: Gistermiddag is binnengekomen de Vlaar- dingsche stoomlogger Neerlandia III, ge- merkt VL 211, schipper Jan Bos, toebehoo rende aan de N. V. Stoomvisscherij Neerlan dia, Schipper Bos ra-pporteerde, d-e la.tste dagen met zwaar stormweer te kampen te hebben gehad. Het schip maakte water en tonnen haring enz. werden tot pap geslagen. Maan-dagmorgen half elf is de VL 211 de Vlaardingsche stoomlogger VL 114 Voor- lichter, schipper Jochem van Hogteijlingen, onder den Engelschen wal gepasseerd, Ande- re visscherssehepen heeft schipper Bos niet gezien. Het vergaan van de Vlaardinger sloomloger Copernicus. De lijken van de te Marken fhuis behoo- rende drie leden der bemanning van het v-er- gane schip, welke door de Columbus zijn meegebracht, zouden gisteren worden gekist; vannacht per auto naar Monnikendam wor den vervoerd en vanochtend 7 uur van daar •per motorbotter naar Marken worden ge- bradht. De Orne behouden binnen. Nader wordt gemeld: Gistermiddag is het Fransehe stoomschip Orne, dat op de Noordzee in nood heeft ver- keerd, behouden den Waterweg binnen ge- bracht. Gelijk gemeld waren de reddingboot de Prins der Nederlanden en de zeesleepers Roode Zee en Waterweg, beide van L. Smit en Co.'s Internationalen Sleepdienst, ter as sistentie uitgevaren. De reddingboot keerde omstreeks drie uur in Hoek van Holland terug. De kapitein van deze boot, de heer v. d. Klooster, vertelde het volgende Zoodra's morgens omstreeks half acht be kend werd, dat de Orne in nood verkeerde en sleepbootassistentie vroeg, omdat de stuur- inrichting defect was, is de Roode Zee naar buit-en gegaan. Het gelukte haar vrij spoedig verbinding met het schip te krijgen, dat leeg was en vrij -hoog op de wilde golven lag, ter hoogte van het vuurschip Maas. De Roode Zee zette zoodra de tros vast was koers naar den Waterweg. Juist in den in- gang tusschen de beide pieren brak de sleep- tros' De Orne dreef, voortgestuwd door de Ihooge zeeen en den krachtigen -wind vrij snel in Noord-Oostelijke richtinsf af. De toe- stand van het'schip was hachelijk, het gaf noodseinen en seinde om een reddingsboot. Het was toen zoowat half tien er dadelijk is •de Prins der Nederlanden ter assistentie uit gevaren, spoedig gevolgd door de Waterweg. Toen wij bij de Orne kwamen, b'eek, dat men imniddels nog tweemaal gepoogd had een tros uit te brengen, maar het was steers weer mlslukt verbinding met de Roode Zee te krijgen. Het stbip bleef vrij regeimatig met den kop naar de kust drijven. Doordat men, wegens het gebrek aan het roer niet manoe- vreeren kon, liep het schip ieder oogenblik gevaar op een bank of op het strand gewor- pen te worden. Door steeds achteruitslaan ■wist men evenwel het schip buiten de bran ding te houden en zoo een wisse stranding te voorkomen, al scheelde het af en toe niet veel. Zoodra de Prins der Nederlanden bij de Orne kwam, werd van laatstgenoemd schip een reddingsboei over boord gezet. Aan deze boei was een vlaggelijn bevestigd. Uit den aard der zaak kondesn wij met de reddings boot veel dichter bij de Orne komen, dan de zeesleoper. Het gelukte ons met de pikhaak de tros te pakken te krijgen. Toen wij deze wOrnm Zelfrijzend Bakmeel Voor winkeliers bij Gross, v/h. M. DE HAAS, Alkmaar. eenmaal aan boord hadden, hadden wij te- vens door de vlaggelijn verbinding met de Orae, al was het dan ook maar een akelig dun lijntje. Maar wij palmden de lijn zach tjes in. Op de Orne was er in dien tusschen- tijd een zwaardere lain aangeknoopt en zoo kregen wij ook spoedig deze binnen. Daarna volgde op dezelfde manier de sleeptros. Toen wij deze eenmaal te pakken hadden, hebben wij den tros uitgevaren naar de Roode Zee. Met behulp van dezelfde reddingsboei is toen op gelijke wijze de tros aan deze sle_ep- boot overgegeven. Inmiddels was het dd Wa terweg een veel kleinere boot dan de Roo de Zee gelukt verbinding met het achter- schip te krijgen. De Orne lag op dat oogen blik al zoowat ter hoogte van Terheide en Monster. Dadelijk nadat de sleeptros aan boord van de Roode Zee vast zat, heeft men opnieuw koers naar den Waterweg gezet. De Roode Zee trok en de Waterweg zorgde voor het stu- ren. De Orne hielp zelf met den schroef mee. De Prins der Nederlanden is nog eenigen tijd in de nabijheid gebleven. Toen de Orne weer veilig een eind van die kust v -. is de rddingboot naar Hoek van Hollr: -"gge- keerd. Op het strand, waar de storm in den nacht van Zaterdag op Zondag j.l. een groote ver- woesting heeft aangericht badkoetsjes zijn ondersteboven gewaaid en enkele tentjes zijn geheel in elkaar gefceukt en aan het be gin van den Noorderpier stonden vele belang- stellenden, onder wie de Fransehe consul uit Rotterdam, de heer W. Nicault, die dadelijk naar den Hoek gekomen was, toen hij hoor- de, dat een Fransch schip voor de kust in nood verkeerde, die met groote aandacht de bewegingen van de drie schepen volgden, welke,"vechtcnde tegen de beukende golven, poogden binnen den veiligen havenmond te komen. Langzaam kropen de drie sil'houetjes langs den horizont voort. Voorop de strakke lijnen van de Roode Zee; twee maststreepjes en twee ranke slanke rookgepluimde schoor- steenen, dan, massaler het .gedrongen -iijf van de hulpelooze zeestoomer en achteraan, heel klein en nietig, nu en dan schuil gaand ach ter een hooge breker, de Waterweg. Dichter en dichter lovamen zij voor de pieren, lang zaam aan groeiden de afmetingen, werd meer en meer zichtbaar van de schepen, zag men ook het sein: ik kan niet manoeuvreeren twee balen onder elkaar aan den voor- mast dat op de Orne geheschen was. Vier uur passeerde de sleep de roode ton aan den ingang van den Waterweg. Weinige minuten later was het ergste geleden. Vijf minuten voor half vijf passeerde de Orne de Bergha- ven van Hoek van Holland en zette het schip, geassisteerd door de beide sleepbooten, de reis naar Rotterdam voort. De heer M. Nicault heeft in het gebouw van het loodswezen te Hoek van Holland den kapitein van de Prins der Nederlanden, ka pitein v. d. Klooster, dank gebracht voor wat hij en zijn da-ppere bemanning gedaan heb ben, om het schip behouden binnen te brengen en voor hun paraatheid, om, had het eens minder goed afgeloopen, terstond de opvaren- den hulp te bieden. DE BELLA-DONNA VERGIFTIGING. De Hooge Raad heeft Maandag behandeld een cassatieberoep van den 47-jarigen gepens onderofficier van het 0.-1. leger P. B., te Am sterdam, door de rechtbank en vervolgens door het gerechtshof aldaar veroordeeld tot 4 jaar gevangenisstraf wegens diefstal met geweldpleging. Het betreft hier den diefstal gepleegd ten nadeele van zekeren K., in den nacht van 23 op 24 Mei 1919, nadat hij eerst K bedwelmd had met atropine (belladonna). De verdediger van requirant, mr. J. H. G Bekker, lichtte de volgende cassatiemiddelen toe: 1. Schending althans verkeerde toeoassing van art. 415 W. v. Str. j. is art. 152 193, al„. 3, 211, 212, 239 Sv. en art. 264 Sv., zoodat het hof, nadat de zaak tegen requirant bij vonnis (resp. rolbeschikking) der arrondisse- mentsrechtbank te Amsterdam, d.d. 29 De cember 192 op grond van requirants gecon- stateerde krankzinnigheid was geschorst, de zaa konderzocht heeft zonder te overwegen of vast te stellen, dat de tijd, waarop de zaak voortgezet mocht worden, n.l. het oogenblik van het herstel van den beklaagde was aan- gebroken. 2. Schending, althans verkeerde toepas- sing van art. 143 .W. v. Sr. js. art. 141 le en 134 Sv., doordat het hof den requirant ver oordeeld heeft, hoewel het exploit d.d. 9 Jan 1926 niet anders inhoudt, dan een oproeping om te verschijnen „ten einde als in voren- staand bevelschrift omschreven", welk bevel- schrift d.d. 31 December 1925 de oproeping beval, ten einde tegenwoordig te zijn bij de •hervatting van het onderzeek der strafzaak tegen hem aanhangig gemaakt bij exploit van dagvaarding van Willem van Merrebach d.d. 13 December 1922, makende dit exploit melding van de beteekening van vorenstaan- de ordonnantie, welke ordonnantie evenwel niet vorenstaat", doch geheel ontbreekt, en ook ontbreken moest, omdat die ordonnantie reeds een geheel uitmaakte met het exploit •van den rijksveldwachter G. Guiking,, d.d. 9 December 1922, waarbij die ordonnantie, aan de toenmalige mede-beklaagden werd getee- kend. Schending, althans verkeerde toepassing van de artt. 403 Sv. js. art. 47 en 48 Sr., door de door requirant voor den rechter-com- missaris afgelegde verklaringen als bekente- nis van het ten Taste te leggen feit te bezigen, terwijl de bewoordingen dier verklaringen hoogstens een erkentenis van medeplichtig- heid inhouden. OPHEFFING VAN HET RIJKS- PASPOORTEN- KANTOOR. De minister van buitenlandsche zaken maakt thans bekend, dat met ingang van 16 dezer het Rijkspaspoortenkantoor wordt op- geheven. Vreemdelingen, die voor toelating in Nederland nog een visium behoeven en die gedurende langer dan een maand onaf gebroken in Nederland wenschen te verblij- ven, moeten, tenzij bij de verleening van het visum een andere voorwaarde is gesteld, voortaan binnen de eerste 30 dagen van hun verblijf hier te lande vergunning tot voort gezet verblijf tijdig vragen aan de politie- overheden ter plaatse, waar zij zich dan in Nederland ophouden. Te beginnen met 15 dezer zullen alle voor het Rijkspaspoortkantoor bestemde telegram- men, brieven en brief kaarten aldaar niet meer worden bezorgd. Brieven en briefkaarten zullen door de postadministratie aan de af- zenders worden teruggezonden, of, indien deze niet bekend zijn, te hunner beschikking worden gehouden. Voor het Rijkspaspoortkantoor bestemde, nog verschuldigde gelden zullen van den 16aen dezer af aan het departement van bin- nenlandsche zaken worden bezorgd. De aan het Rijkspaspoortenkantoor toe- gezonden en aldaar op den dag van de slui- ting nog aanwezige paspoorten zullen van den 18den dezer af aan het departement van buitenlandsche zaken ter beschikking worden gehouden van de rechthebbenden, die even- tueel nog verschuldigde visumkosten aldaar kunnen afdragen. NA DEN WATERSNOOD. Opgericht is of wordt dezer dagen, met aanwijzing van Druten als zetel, de stichting Maas en Waal, welke ten doel heeft het ver- strekken en beheeren van rentelooze hypo- theken op de woningen, enz. gebouwd ter vervanging van de door den watersnood ver- woeste woningen en boerderijen. De bestuursleden zullen zijn de burge- meesters van de door den watersnood geteis- terde gemeenten Appeltern, Dreumel, Druten en Wamel, een vertegenwoordiger van het departement van financien, een van het de partement van arbeid. hardel en nijverheW en een van de Provinciate Staten van Gelder- land. Vertegenwoordiger van het departe ment van arbeid is ir. A. M. Kuysten. BRANDEN. Te Appelscha is Maandagavond het Com- pagnonshotel afgebrand. Dinsdagmorgen is brand ontstaan in de werkplaats van de kleermakerij van Van Druten in de Prins Hendrikstraat te Vlaar dingen, welke op den zolder van het pand is gelegen. Toen de bewoners in de beneden- achterkamer aan het ontbijt zaten, hoorden zij geknetter. Bij onderzoek bleek de geheele bovenverdieping in brand te staan. De brand- weer was spoedig ter plaatse en slaagde er met een motorspuit en twee handbrandspui- ten in, het vuur te blusschen. De geheele bo venverdieping is uitgebrand; de benedenver- dieping en de belendende gebouwen hebben veel waterschade gekregen. De schade wordt gedeeltelijk door verzekering gedekt. Men vermoedt, dat de brand is ontstaan, doordat vonken uit het houtskoolpersijzer, dat vanmorgen was aangemaakt, in de houts- kool kist zijn gevallen. Gistermiddag is de boerderij van den heer D. Dodema te Nieuwwolda uitgebrand. De oorzaak van den brand is kortsluiting. TEGEN HET ALCOHOLISME. Namens de nationale commissie tegen het alcoholisme zijn met een korte toelichting en verzoek om medewerking aan de betrokken ministers opnieuw aangeboden afschriften van vier resoluties, op de internationale con- ferentie van September 1925 te Geneve aan- genomen. Zij hebben betrekking op den al cohol en de kolonien, het smokkelen van ge- distilleerd en de internationale conflicten, die uit anti-alcoholwetgeving kunnen voortvloei- en. Aan alle leden van de Staten-Generaal is afsfchriit van deze correspondence toege- zodden. BIOSCOOPBEDRIJF EN PERSONEELE BELASTING. De Nederlandsche Bioseoop-Bond heeft aan de Tweede Kamer verzocht, artikel 11, van de wet op de personeele belasting van 1896 in dezen zin te wijzigen, dat de huur- waarde van perceelen eh gedeelten van per- ceelen, dienende tot uitoefening van het bios- coopbedrijf, voor een derde slechts als belast- bare huurwaardc wordt aangericht. DE STAATSCOMMISSIE- LEDEBOER. -- De heer dr. W. W. van der Meulen wet- houder van's Gravenhage, lid van de staats commissie-Ledeboer inzake maatregelen ter bestrijding van het zedelijk en maatschappe- lijk gevaar, hetwelk aan bioscoopvoorstellin- gen verbonden is, is benoemd tot voorzitter van die commissie. De heer Van der Meulen heeft in verband hiermede ontslag genomen als voorzitter van de Vereeniging van gemeentelijke en parti- culiere bioscoopcommissies. RAMP NOORDZEE. Het hoofdbestuur van het Nederl. Roode Kruis zend het volgende communique: De storm der laatste dagen heeft helaas weer zijn slachtoffers gevraagd. De couran- en hebben het ons doen weten, dat de vis- schersvloot door het ruwe element zwaar ge- troffen is door het vergaan van 4 harer sche pen, waardoor 46 personen (12 man, 10 man, 11 man en 13 man) het leven hebben verlo- ren. Wat dit bericht in werkelijkheid betee- kent voor hen, die men „vader, kostwinner verloren hebben, behoeft niet nader te wor den vermeld. Helaas worden wij daar te dik- wijls aan herinnerd. Intusschen is het steeds een verblijdend verschijnsel, dat velen zich gedrongen gevoe- len, te trachten het leed der nabestaanden op eenigerlei wijze te helpen lenigen en wel op materieel gebied. Voor hen, die zulk een blijk van sympathie wenschen te geven, verklaart het hoofdbe-' stuur van het Nederlandsche Roode Kruis, Princessegracht 27 's Gravenhage (postgiro no. 22120) zich gaarne bereid, gelden in ontvangst te nemen onder het motto: Ramp Noordzee. SPOORWEGPERSONEEL. De hoofdbesturen van de Nederl. vereeni ging van spoor- en tramwegpersoneel, van de R.K. vereeniging St. Raphael en van den Protestant-Christ. Bond van spoor- en tram wegpersoneel hebben besloten, aan den mi nister van waterstaat een onderhoud te vra gen over de bij de regeering ingediende voor- stellen inzake de rusttijden van het spoorweg- personeel. i f 1 Men houde steeds 'n fleschje bij de hand, het is voor U van onschatbare waarde: voor roode en ruwe handen; het be- j schermt Uw huid tegen scherpen wind en verbranding door de zon. Verzachtend en heelend voor Baby's teere piekken. 't Zuiverste en goedkoopste van alles.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1926 | | pagina 7