i'
I*
iatmpiagm
ter waarde van
Aspirin
L
•'o D
Verzuim vooral niet deze extra bon
geheel uit te knippen.
Samen ingezonden met 20 of meer
Pelikanen van onze onderstaande
artikelen moogt U deze bon voor
20 Pelikanen rekenen.
Wij helpen II dus vlug sparen,
om kennis te maken met
onze fraaie geschenken.
BinnenSandl
i aiil':
door migraine, hoofdpijn of kiespijn,
die lastige kwalen, welke juist dan
optreden.als huishoudelijkeof andere
plichten ons roepen? Een betrouw-
baren helper vindl men in de
iabletfen
die onmiddellijk de pijn verzadifen.
omdat door de wegen volgens spr.'s plan
nieuwe bouwterreinen geopend zouden wor
den. De ^oor de wegen benoodigde terreinen
zouden zeker niet duur te krijgen zijn, juist
omdat die gelegenheid bieden nieuwe bouw
terreinen te scheppen.
Den overweg zou spr. dian geheel aan de
spoorwegen willen laten en dus als ver-
keersweg sluiten. De bewakingsdienst zou
dan kunnen worden verplaatst naar den
overgang in het verkeer richting Haarlem.
£)e Spoorwegen zullen daartoe zeker wel
willen meewerken, als de overweg aan den
Bergerweg kan vervallen.
De voorzitter betwijfelde dat de aan-
leg van wegen door de polders zoo goed-
koop zou ziju als de-heer de Raat meende.
Men zou toch moeten ophoogen. Den weg
langs de Lindelaan had spr. zich breed en
recht gedacht. Hij meende, dat men daar
spoediger zou bouwen dan langs de wegen,
die de heer de R. wenschte, omdat deze veel
stiller zouden zijn.
De heer d e Raat besdreed dit. De door
hem gedachte wegen zullen niet veel stiller
zijn dan de Bergerweg en zij zullen gelegen
heid bieden tot stadsuitbreiding in de ge-
wenschte richting.
De heer Grunwald merkte op, dat
men aan den Htlderschen weg eenzeifde be-
zwaar zal krijgen als nu aan den Berger
weg. Ook daar zal men een overweg hebben.
De heer d e Raat ontkende dat die over
weg veel hinder zal geven, omdat daar geen
rangeerterrein is en ook niet zal komen door
de aanwezigheid van het kanaal. Men zal
daar dus nooit 1 anger behoeven te wachten
dan voor het passeeren van een trein. Spr.
betoogde uitvoerig, dat zijn plan tonnen
minder zal kosten dan verbetering van den
overweg in den Bergerweg.
De heer Grunwald constateerde, dat
de heer de Raat toch ook bij zijn plannen op
de spoorlijn stuitte.
De voorzitter wees er op, dat in de
toekomst een drukker spoorwegverkeer zal
komen, als de Zuiderzee d-rooggelegd is en
als men dan het verkeer langs den Hel-
derscben weg wil leiden, zal men daar toch
veel hinder van ondervinden.
De heer H o o g 1 a n d1 wees er op, dat
pogingen worden gedaan om het groote ver
keer via Castricum en Egmond naar Helder
te leiden en wilae zoo spoedig mogelijk den
weg over de Lindelaan zien aangelegd.
De heer K u lj p e r wees op die mindere
kosten van het pian-de 'Raat en op het voor-
deel, dat men aan den Helderschen weg
geen rangeerterrein heeft. s
De heer de Raat antwoordde den voor
zitter, dat zelfs in de door dezen aangehaal-
de toekomst de Heldersche weg niet die
moeilijkheden zal leveren als nu de Berger
weg biedt.
Ten slotte werd op voorstel van den voor
zitter de bespreking over deze kwestie
uitgesteld tot een in't begin van Januari te
houden vergadering, waarbij dan eventueel
ook andere belangsteilenddn kunnen worden
genoodigd en waar ook het plan om het
groote verkeer over Egmond te leiden zal
worden besproken. De voorzitter verklaarde
zich al vast tegen dat plan, omdat het ver
keer dan op tientallen kilometers van Alk-
imaar zal blijven, ofschoon deze stad de
grootste markten van Hollands Noorden
heeft.
Punt 6. Rapport van den heer Wagenaar
omtrent het bezoek aan de Nederl. Spoor
wegen te Utrecht, ter verkrijging van lagere
spoorvrachten voor grove tuinbouwproduc-
ten.
Spr. herinnerde aan de voorgeschiedenis:-
het ging er over om voor de 10-tons ladingen
hetzeifde tarief toegepast te krijgen als het
nieuwingevoerde lagere tarief voor 15 tons
ladingen. Op een paar rekwesten hieromtrent
antwoordde de directie der spoorwegen, dat
zij er om'verschillende redenen niet op in
kon gaan; het verzoek de zaak persoonlijk
toe te lichten, Vond zij niet noodig De heer
Scheffel, secretaris der Kamer, stelde echter
voor er toch heen te gaan en zoo zijn wij er
ongeveer drie weken geleden geweest, zei
spr. Zij hadden gesproken met den heer
Elias, den plaatsvervanger der directie. Wij
hadden, toen wij naar Utrecht reisden, be-
sloten niet alleen eenzeifde tarieftoepassing:
te verzoeken voor 10-tons als voor 15-tons
ladingen, doch ook te pleiten voor een uit-
zonderingstarief voor de wintermaanden voor
de grove producten vanaf de veilingen te
Broek op Langendijk, Noordscharwoude en
Warmenhuizen, ging spr. voort. Ofschoon
de heer Elias zich aanvankelijk tamelijk af-
keerig toonde, werd hij na eenig praten wat
toeschietelijker en beg on voor onze argu-
menten wel wat te gevoelen, doch zei, dat
hij, als hij bij de directie iets zou kunnen
bereiken, cijfers moest hebben, waaruit
bleek, dat de prijzen werkelijk zooveel slech-
ter waren dan verleden jaar. Wij hebben die
cijfers verstrekt en uit deze blijkt, dat de ge-
middelde prijzen voor de vcoi&aamate pro
ducten geaurenae ae zomermaanden zijn ge
weest voor: vrcege aardappelen in 1925
602, in 1926 460; roode kool 217 en
171gele kool 223 en 134; witte kool
120 en 101, alles per 10.000 K.G.
Dat het vervoer aan de verscitillendc stati
ons dit jaar veel minder is geweest dan in
1925, was den heer Elias bekend en zal ook
aan de Directie wel niet onbekend zijn.
Alleen van het station Broek op Langen
dijk zijn gedurende de maanden Juni, Juli,
Augustus, September en October al ruim
12Q0 wagens groenten minder verzonden dan
in 1925.
Daar de antwoorden van de Directie der
Nederlandsche Spoorwegen gewoonlijk zeer
lang op zich laten wachten stelde spr. voor,
om, wanneer binnenkort geen gunstig ant-
woord komt, een onderhoud met de Directie
te verzoeken Ofschoon voor Langedijk en
Omstreken nog van geen noodtoestand be-
hoeft te worden gesproken, is deze toch verre
van rooskleurig.
Het eenige resultaat van het bezoek is tot
dusver geweest, dat beter materiaal is
gekomen.
De Voorzitter vroeg of de mindere
verzending een gevolg was van de hooge
vrachten.
Niet geheel, antwoordde de heer Wage
naar, gedeeltelijk komt't ook door mindere
vraag. Spr. merkte echter op, dat Duitsch-
land, hoewel net nog kort geleden zulk een
ernstige crisis doormaakte, toch veei lager
tarieven heeft.
Het door den heer W. gedane voorstel
werd stilzwijgend goedgekeurd, waarop het
het rapport met dank werd aanvaard.
Weer de Twuijverweg.
Bij punt 7, „Uitgegane stukken", werd o.a.
mtdegedeeld, dat is verzonden een schrijven
aan de Verkeerscommissie uit de Prov. Staten
te Haarlem, waarin de verzoeken der Kamer,
d.d. 24 Juni, 2 Sept. en 21 Oct., die onbeant-
woord bleven, werden herhaald, strekkende
om in de gelegenheid te worden gesteld, in-
zake den Twuijverweg te worden gehoord.
De Voorzitter deelde mede dat thans
een bericht is ingekomen, waarbij het ge-
vraagde onderhoud wordt toegestaan op
heden Donderdag. Spr stelde voor dat de
heeren Messelaar, Grunwald, Ringers en
Scheffel zouden gaan. (De heer Ringers zei
verhinderd te zijn, zoodat voor hem werd
aangewezen de heer Hoogland).
De heer K olster wees er op, dat de
Raad van St. Pancras inmiddels besloot tot
sluitmg van den Twuijverweg voor motor-
rijtuigen.
jDe Voorzitter: Er is dus nu geen
weg meer van Alkmaar naar den Langendijk.
De heer Wagenaar vreesde, dat de weg
van den Langendijk naar Heer-Hugowaard
binnen een half jaar even slecht zal zijn als de
Twuijverweg* rndien.alle verkeer daarlangs
zal worden geleid.
De heer Hoogland meende, dat de
Twuijverweg nog wel in zooverre kan wor
den gebruikt, dat het verkeer slechts tegelijk
in een richting plaats had en dan b.v. een uur
per dag. Men behoefde elkaar dan niet met
groote wagens te passeeren.
De Voorzitter vreesde dat bij den
tegenwoordigen toestand van den weg voor
de grOote autobussen, waarin soms 34
personen, ongelukken niet zullen uitblijven.
De K. v. K. heeft gedaan wat zij kon, zij
stuitte echter steeds op den onwil der Lange-
dij'ker gemeenten.
De heer Wagenaar: Als het waar is,
wat gezegd wordt en de heer Hoogland
bevestigde het nog n.l. dat de weg begint
te scheuren, dan is ook het verkeer in een
richting gevaarlijk
"De heer G r ti n w a 1 d meende, dat er slechts
twee mogeliikheden zijn: den weg sluiten of
verbeteren. Het sluiten zal te veel schade
opleveren, dus blijft niet anders dan verbete
ring over. Op de goedkoopste wiize kan dat
in werkverschaffinig geschieden. Uit den loop
der zaken blijkt, dat noodzakelijk is, wat de
K. v. K. altijd heeft gevraagd.
De Voorzitter achtte het gewenscht
in het" belang van handel en verkeer, dat de
heeren, alvorens naar Haarlem te gaan, nog
ruggespraak houden met de autoriteiten van
den Langendijk.
De heeren Hoogland en Ringers
vonden het beter, dat Ged. Staten die heeren
bij elkaar roepen.
De Voorzi tter drong er op aan, dat
de afgevaardigden daar op aansturen ter ver
krijging van een snelle oplossing. De afslui-
ting van den weg is zeer nadeelig. Is het niet
mogelijk, dat de sluiting nog eenige dagen
wordt opgeschort, opdat men kan zeggen,
wat men wil?
De heeren D e R a a t en K u ij p e r wezen
op de groote verantwoordelijkheid, die men
daardoor op zich zou laden. Stel, dat er
juist in die dagen eens een ernstig ongeluk
gebeurde.
De Voorzitter wou die verantwoorde
lijkheid dan laten deelen door de autoriteiten
aan den Langendijk.
De heer Wagenaar geloofde, dat Ged.
Staten willen weten, hoe de verkeerscommis-
sie der Kamer denkt over het besluit van
Sf Pancras.
Punt 8 Rapport van den heer D. H. Grun
wald, omtrent het .bezoek aan den heer P. A.
Arriens te Amsterdam, lid van den Spoorweg-
raad, inzake de diensfregeling der Ned.
Spoorwegen.
Spr. deelde o.m. mede, dat gebleken is, dat
de klachten der kamer nog niet afgehandeld
waren geweest door den Spoorwegraad. Wat
betreft de stoombootdienstregeling op Texel
zal spr. nog een onderhoud hebben met den
directeur van die onderneming ter bespre
king van de vraag of het varen op den
spoorwegdienst niet mogelijk is, opdat een
vlugger verkeer van Texel met Amsterdam
mogelijk is.
Punt 9. Toelichting van den Voorzitter op
de vraag: Is het gewenscht den minister van
waterstaat en de directie der Ned. Spoor
wegen te verzoeken geen autobusdiensten op
bepaalde trajecterl in te voeren, dan na ge-
pleegd overleg met de Katners van Koop-
handel
Aangehouden met het oog op den tijd.
Rondvraag De heer D e R a a t vroeg
of het niet op den weg der Kamer ligt pogin
gen te doen om de ter gelegenheid van de
Olympiade te houden groote zuiveltentoon-
stelling te Alkmaar te krijgen, als zijnde de
grootste kaasmarkt des lands en een centrum
voor de zuivel.
De Voorzitter zegde werweging toe.
Voor de volgende vergadering zou het punt
op de agenda komen.
De heer Wagenaar zei in aaasluiting
op reeds eerder gedane mededeeling, dat de
goederentrein naar Duitschland loopt op
Maandag, Dinsdag, Woensdag en Zaterdag
en in Duitschland een zeer goede aanslui-
ting heeft voor de Duitsche steden. Mocht de
te verzenden hoeveelheid goederen noodig
maken, dat de trein ook op de andere dagen
mgelegd wordt, dan zal van Duitsche zijde
voor goede aansluiting ook hiermee gezorgd
worden. Dt trein vertrekt om 7 uur v.m uit
Alkmaar. Op een bemerking van den heer
K o 1 s t e r, dat de om 7 uur uit Helder ver-
trekkende trein nog aansluiting geeft, zei
spr., dat men daar niet op rekenen kan. De
goederen gaan van Alkmaar tot Amsterdam
per personentrein en nu kan het wel gebeu-
ren, dat artikelen, die niet om 7 uur uit Alk
maar gaan, niet meer meekomen.
De Voorzitter sloot hierop de verga
dering onder mededeeling. dat twee wen-
schen der Kamer vervuld zijn, n.l. de regeling
van het telefoonverkeer met Zwitserland en
de intrekking der speelkaartenbelasting reeds
op 1 April 1927 met terugbetaling aan de
handelaren van de reeds gestorte belasting
van de dan nog voorhanden kaarten.
bepaald jaar, maar te alien tijde. de op
brengst der inkomstenbelasting wisselvallig
zijn, eventueele, uit dien hoofde boven de ra
ining te verkrijgen, baten voldoende gecom-
penseerd zullen worden door de hooge
eischen die de kanaalaanleg in de toekomst
stcllen zal, waarbij ook te rekenen is met de
gevolgen der aanneming van de motie-Spier
met betrekking tot de wandelpaden langs de
primaire wegen, van welke motie de toepas-
sing aanzienlijk hooger kosten vorderen zal
dan het oorspronkelijk geraamde bedrag van
22.000.000.Gevraagd werd of het mo
gelijk is van deze meerdere kosten een globa-
le begrooting over te ieggen.
Men meende het overigens te moeten be
i treuren, dat deze motie niet in handen van
Gedeputeerde Staten was gesteld om praead-
vies, voor en aleer deze in de Provinciale Sta-
tenvergadering in discussie gebracht werd.
Verschillende leden, die hun stem daaraan
hadden gegeven, stelden er prijs op te verkla-
ren, dat zij hiermede slechts bedoeld hebben
te bevorderen, dat behoorlijke paden worden
gereserveerd voor hefc verkeer te voet op die
gedeelten der primaire wegen waar veel voet-
gangers zijn te verwachten, doch geenszins,
dat langs alle primaire wegen door de Pro-
vincie voetpaden moeten worden aangelegd
l¥o. 22
QELDIG TOT 1 JUL! 1927.
S7'Aho^
uj 25 i
1U c u
5
Vraagt Uwen winkclier
naar ons geschenkenlijsfje.
PROVINCIALE STATEN VAN
NOORD-HOLLAND.
Over de provinciale begrooting.
Verschenen is het algemeen verslag der al-
deelingen van de Prov. Staten over de be
grooting voor 1927.
Daaraan is ontleend:
De geleibrief tot de Provinciale begrooting
enz. door Gedeputeerde Staten ingediend, gaf
in verschillende afdeelingen aanleiding tot le-
vendige discussie, inzonderheid wat de daar-
in gedane opmerking betreft, dat het batig
slot van de rekening over het dienstjaar 1924
aanzienlijk hooger is uitgevallen dan ver-
wacht werd en dus de mogelijkheid van belas-
tingverlaging aan de orde had kunnen ge
steld worden.
De motieven, die aanleiding gegeven heb
ben, om een daartoestrekkend voorstel niet in
te dienen, werden het voorwerp van verschil
lende beschouwing. Door zeer vele leden
werd het bij de voordracht ingenomen stand-
punt gesteund en krachtig verdedigd. Deze
leden konden zich geheel vereenigen met de
gronden, door Gedeputeerde Staten aange-
voerd ter verklaring, waarom het belangrijk
overschot een toevallig karakter draagt waar
op in de toekomst niet meer kan worden gere-
kend. Weliswaar, zoo werd opgemerkt, ligt
het motief van Gedeputeerde Staten, dat ae
grondslag der inkomstenbelasting over 1923
en 1924 een belangrijk hoogeren grondslag
van heffing heeft aangetoond dan geraamd
was, niet op eenzeifde lijn met de andere over-
wegingen, doch de leden, hier aan het
woord, waren toch met Gedeputeerde Staten
van meening, dat, ook al moge, niet voor een
Van vele dezer wegen toch wordt weinig of
niet door vofetgangers gebruik gemaakt en is
ook niet te verwachten, dat dit in de toekomst
op belahgrijke wiize geschieden zal.
De leden, die de voordracht van Gedepu
teerde Staten steunden, wezen er voorts op,
dat nog verschillende andere en nieuwe on-
derwerpen van provinciaal belang het ingrij-
pen der Provincie wenschelijk zuilen maken,
hetgeen in de toekomst onvejrmij delijk tot ver-
meerdering van uitgaven moet leiden. Inzon
derheid achtten zij, in vertand met de aan-
genomen motie-Spier en met mogelijke tegen-
vallers, die door velen hunner hoogst waar-
schijnlijk werden geacht, het voorstel om een
bedrag van 1.000.000 in het Wegenfonds
te storten, zeer gewenscht, als gevolg waar-
van wellicht nog meerdere spoed met den we-
genaanleg zal kunnen worden betracht en
dus ook het tegenwoordig geslacht daarvan
nog zooveel mogelijk profijt zal kunnen heb
ben. Ook nog andere onderwerpen van ge-
westelijk belang echter, zouden het ingrijpen
der Provincie gewensdht kunnen maken.
Door sommige leden werd bepaaldelijk aan
Gedeputeerde Staten gevraagd of zij bereid
zouden zijn aan een en ander in het bijzonder
hunne aandacht te sdienken, mede ook ter be-
vordering, dat stukken natuurschoon eri land-
goederen niet aan voorkoombare verkaveling
en bestemming tot bouvvterrein zullen worden
pnjsgegeven.
Ook op't gebied der Volksgezondheid lag,
naar hun oordeel, voor onze Provinciale
Overheid nog een belangrijke taak. Welis
waar toch verlcent de Provincie reeds krach-
tigen steun op het gebied van tuberculosebe-
strijding en kinderverzorging. doch inzake de
hygienische opyocding vajj het Volk, wordt
nog zeer weinig gedaan.
Bij vele andere leden vond de zienswijze
van Ged. Staten bestrijding. Zij meenden er
aan t? mogen herinneren. dat de rekening
ever de laatste zes dienstjaren telkens met een
belangrijk overschot gesloten is, waardoor de
Provincie in dp gelegenheid is gesteld een be
drag van 4.0OO.OOO te storten in de in 1923
gevormde Fonds tot gedeelrelijke reserveering
van batige saldi, naast een bedrag van
2.250.000 dat in het Wegenfonds gestort
is.
Wanneer de voordracht wordt aanvaard
om een nieuwe storting van 1.000.000 in
laatstgenoemd Fonds te doen, zal in de
dienstjaren 1920—'75 reeds f 7.250.000.—
zijn gereserveerd, terwijl niettemin bij de on-
derhavige begrooting nog een belangrijke
post n.l. 880.000.voor onvoorziene uit
gaven is uitgetrokken. Deze leden zagen den
financieelen toestand van de Provincie meer
rooskleurig in dan Gedeputeerde Staten dit
blijkbaar doen en vreesden niet, dat, wanneer
men dit jaar de 5 opcenten op de inkomsten-
en vermogensbelasting zou laten vervallen,
reeds het volgend jaar, of thans zeer spoe
dig, weder tot belastingverhooging zou moe
ten worden overgegaan. Zij wezen er op, dat,
ook reeds toen in 1922 de 10 opcenten op de
ze belasting op de inkomsten- en vermogens
belasting tot 5 zijn gereduceerd, de vrees is
uitgesproken, dat deze verlaging slechts van
korten duur zou zijn, terwijl toch de uitkomst
der praktijk deze vrees heeft gelogenstraft.
De resultaten. van het Provinciaal Elec-
triciteitsbedrijf worden meer bevredigend en
gaven den leden, thans aan het woord, alien
aanleiding tot de verwachting, dat het jaar-
lijWh renteloos voorsdiot ad. 240.000
aan het P. E. N. binnen afzienbaar tijdsver-
loop zal kunnen vervallen.
Met moge voorts te verwachten zijn, dat
het wegenplan belangrijk meer zal kosten dan
aanvankelijk was geraamd, hieftegenover
meende men te mogen wijzen op de mogelijk
heid, dat in het on twerp-Rijkswegenplan pri
maire wegen zullen worden opger.omen, die
ook reeds in het provinciale plan voorkomen,
zoodat de hiervoor geraamde kosten zullen
uitvallen en de totale uitgaven dienovereen-
komstig dus ook weder komen te dalen.
De leden, hier nog steeds aan het woord,
merkten op, dat, wanneer niet zou worden in
gegaan op de voorgestelde storting in het
Wegenfonds en de post voor onvoorziene
uitgaven van 882.839.15 op 253.124 15
zou worden teruggebracht. het geheele be
drag van 1.629.815 gevonden zou zijn, dat
thans geraamd is voor de opbrengst van de
5 opcenten op de b-'de belastingen, en waren
van oordeel dat alle aanleiding Vestaat deze
heffing achterwege te laten.
Wanneer de viji opcenten tot drie werden
teruggebracht, zou dit een vermindering van
inkomsten geven van 651.806.welk be
drag zij gevonden zouden wenschen te zien
door de storting in het Wegenfonds op
500.000.terug te' brengen, als wanneer
de post voor onvoorziene uitgaven met het
saldo zou kunnen worden verminderd en dus
op 731.033.15 zou komen te dalen. Zij zou
den gaarne het gevoelen van Gedeputeerde
Staten omtrent dit denkbeeld vernetnen, waar
bij door een enkel lid nog in het bijzonder de
vraag werd gesteld van welken invloed dit
zou zijn op de inkomstenbelasting van per
sonen met een inkomen uit arbeid of bedrijf
van 4000.of daaronder.
Men zou voorts gaarne het gevoelen van
Gedeputeerde Staten vernemen over de door
een lid betoogde wenschelijkheid, om niet
f l.OOO.OOO.— in het Wegenfonds te storten
maar dit bedrag liever voor sociale doelein-
den aan te wenden, en de opmerking van een
ander lid, dat liever l.OOO.OOO.zou wen
schen te zien toegevoegd aan het Fonds tot
gedeeltelijke reserveering van batige .saldi,
tcneinde, ook voor de toekomst, de heffings-
percentages zoovdel mogelijk gelijkmatig te
houden.
Enkele leden wezen op de gevolgen van den
storm in het afgeloopen jaar, die, tot verhoo-
ging en verbetering van dijken, het Hoog-
heemraadschap Noordhollands Noorderkwar-
tier voor een extra uitgave van 350.000
hebben gesteld. Zij zouden op prijs stellen
van Gedeputeerde Staten te vernemen, of de
zen bereid zouden zijn, met het oog, zoo hier
op als op den algemeenen economischen toe-
stand, een voorstel tot verdere tegexnoetko-
ming aan dit Hoogheemraadschap te doen,
door een deel dezer uitgaven ten laste der
Provincie te brengen.
Andere leden vroegen inlichtingen inzake
hetgeen verricht is ter voorbereiding van
den kanalenaanleg in ons gewest en naar
hetgeen te dezer zake door de Commissie-van
Aalst gedaan wordt.
AANRANDING.
Bij de politie te Tiel heeft de heer Lamers,
hoofdagent van den Pfaff-naaimachinehan-
del uit Rotterdam, aangifte gedaan, dat hij
Maandagavond, per fiets komende van Lien-
den, bij de Vogelzangsche brug te Echteld
door een man werd aangeroepen: „politie".
Nadat hij was afgestapt vroeg deze hem of
hij geld bij zich had. Een tweede en later nog
een derde persoon kwamen te voorschijn en
vielen hem aan, waardoor hij gedeeltelijk in
een sloot raakte. Hij wist er zich uit te wer-
ken en sloeg met een sclnwvendraaier om
zich heen, waardoor een van zijn aanvallers
zoo in den rug getroffen werd, dat hij een
luiden schreeuw gaf. Toen zag L. de kans
schoon op zijn rijwiel te sprin.gen en Tiel te
bereiken. Een onderzoek van de TieLehe po
litie bleef zonder resultaat. De zaak is thans
in handen van den burgemeester der gemeen-
in handen van den burgemeester der
gemeente Lienden
WAARSCHUWING.
Gebleken is, dat in verschillende plaatsen
pamfletten worden verspreid met het op-
schrift: Helden der zee, en met de vermel-
ding: ter reclame voor het Dorus Rijkers
Fonds, waarin een en ander omtrent het doel
van dat fonds wordt meegedeeld terwijl aan
de achterzijde o.m. een „werkloozenlied" is
afgedrukt, waarop antwoord wordt ge-
haald.
De heer Henri ter Hall, te Rijswijk, voor
zitter van het Dorus-Rijkersfonds, deelt mee,
dat deze verspreiding geheel buiten medewe-
ten en instemming van het femds geschiedt
en hij verzoekt hun, die een dergelijk biljet
mochten hebben ontvangen, hem hiervan in
kennis te stellen, daar de naam van het fonds
blijkbaar wordt misbruikt voor een vorm van
bcdclarii.
Eischl oifdrukkelijk de bekendo
origineele verpakking.
Priji 75 cts.
«,TER0.
Q
Q OQ j
>111 N -
UJ uj 1
Zy nu
iu ^c; I
to t- n z
CO 1U U
OzO
^qZo!
UU Z O O
-ni uj cQ
Er<Zl
-•uj a
uj 2 -
d uj
Diu oj