Bineierilaarcd Staat alles U tegen? Gebrek aan eetlust Verstopping (Foster's Maagpillen schrijveTi tot Let aangaan eener collectieve ar- txridsovereenkomst (volgens den eisch van art. 2). Hiermede zijn we gekomen aan het einde onzer bespreking van de vooigestelde re geling <i zer materie, we Ike bespreking door ons zoo objectief mogelijk gehouden werd. LAGERE LANDBOUWSCHOLEN. Nu op de begrooting van binnenlandsche zaken en landbouw een bedrag is aange- vraagd voor het subsidieeren van tien lagere landbouwscholen als eerste uitbreiding van dezen vorm van lager landbouwonderwijs, omdat de minister geoordeeld heeft dat de proef met 11 dezer scholen als geslaagd mag iworden beschouwd, blijkt opnieuw aldus schrijft de inspecteur van het landbouw on derwijs, dr. K. H. M. v. d. Zande in het Alg. Ned. Landbouwblad, dat er van vele zij- den belangstelling voor bestaat.Van alle kan- ten komen de aanvragen oin subsidie in. Uit verscheidene aanvragen kan men intusschen afleiden, dat lang niet alien, die langs dezen .weg het landbouwonderwijs willen helpen be- vorderen, op de hoogte zijn van wat met de lagere landbouwscholen wordt beoogd en be- xeikt kan worden. Dr. v. d. Zande waarschuwt in de eerste plaats ernstig tegen de opvatting, alsof de la gere landbouwscholen zouden kunnen dienen om de landbouwwinterscholen te vervangen. Drong deze opvatting door, dan zou het ge- yaar kunnen ontstaan dat de meer uitgebrei- de, de middelbare vorm van landbouwonder wijs, ^ie nu zoo langzamerhand over het ge heele' land burgerrecht heeft verkregen, zou worden 1 osgelaten voor den lageren vorm. Dit zou voor het landbouwonderwijs in zijn geheel een groote stap achterwaarts beteeke- nen. Niet met de landbouwwinterschool, maar met den landbouw (winter) cursus moet de la gere landbouwschool worden vergeleken; zij is, voor zooveel het de 3de en 4de klasse be- treft, te beschouwen als „vastgelegde" alge- meene landbouw (winter)cursussen. Houdt men dit in het oog, dan begrijpt men dat de lagere landbouwscholen moeten komen in dezelfde soort van plaatsen waarvan die landbouwcursussen zijn, dus hoofdzakelijk op het platteland en in dorpen, die t.o.v. een ze- ker gebied een geschikte centrale ligging heb- ben en uit een streek met een straal van ten hoogste 10 K.M. goed te bereiken zijn. Elk jaar'zijn maar ca. 25 nieuwe leerlingen noo- dig, meer kan men er niet hebben, want dan zouden er al een 100-tal in de volledige school zijn en voor klassesplitsing is in het stelsel der lagere landbouwscholen geen plaats. De lagere landbouwschool geeft ook voort- gezet onderwijs, tevens voortbereidend voor het eigenlijke vakonderwijs, n.l. in de lste en de 2de klas. Dit is van belang niet enkel voor deze school zelve, die zich daardoor gunstig van den cursus onderscheidt, maar ook voor de verdere ontwikkeling van het middelbaar landbouwonderwijs, Dr. v. d. Zande heeft n.l. de levendige hoop, dat op den duur, als het instituut der lagere landbouwscholen in redelijke omvang zijn beslag zal hebben ge kregen, deze scholen de (middelbare) land bouwwinterscholen zullen helpen bevolken, omdat het onderwijs in de eerste twee klassen der lagere landbouwschool ook een niet ver- werpeliike voorbereiding vormen kan voor hen, die van plan zijn een landbouwwinter school te gaan bezoeken. Uitbreiding van het aantal der lagere landbouwscholen, gedeeltelijk of geleidelijk als vervangers van de algemeene landbouw (winter) cursussen mag dus worden nage- streefd in het belang van ons geheele land bouwonderwijs. De oprichting van zulke scho len dient echter met voorzichtigheid en beleid fe worden bevorderd. Overhaasting kan ook hier schaden. HET SPOORWEGONGELUK B1J DE VINK. Verschenen is het rapport van het onder zoek van den personeelsraad omtrent de oor- zaken van het spoorwegongeluk bij de Vink. De conclusie van den raad kan met anders zijn, dan dat de buitengewoon slechte toe- stand van den weg, gevodgd eener zeer roe- kelooze wijze van werken, naast het verzuim om over het nieuwe balastbed voorloopig met beperkte snelheid te rijden, oorzaak van het deraillement was. De raad wenscht aan zijn conclusie het yolgende nog toe te voegen. Er zal vooruoopig tusschen de bedrijfsld- ding en de vakorganisaties nog wel mee- ningsverschil blijven over de mate van in- ,vlood, die den laatsten en lichamen als den Personeeiraad op het stuk van medezeggen sthap dient te worden toegekend. De raad bad echter verwacht, dat in een aangelegen- heid als de ondtrhavige, waarbij zoozeer het verkeers-, het openbaar- en het personeelbe- laug zijn geinteresseerd, de medewerking van te ersoneelsorganisaties met haar willen en kunnen was verzocht, instede de spontaan aangeboden medewerking af te wijzen. In het buitenland is men reeds lang tot de erken- aing gekomen, dat de personeel-organisaties bii enquete's dienen te worden ingeschakeld. Zoo dit niet gebeurt wreekt zich dit ook op de uitkomsten van het onderzoek van de zijde van de bedrijfsleiding, hetgeen naar het foescheiden oordeel van den raad ook hier wel wordt bewezen. Het rapport, van. direc- tiewege uitgebracht, moest onvolledig zijn niet alleen om de boven aangegeven reden maar ook omdat nagelaten wordt ieder van het personeel in de gelegcnheid te stellen van zijn waarnemingen getuigenis af te leg- gen. De raad laat daarbij in het midden of het personeel vrijwiil'lig fcereid zou zijn ge weest zijn verklaringen af te leggen voor een commissie, waarin het zijn organisatie niet vertegenwoordigd wist. Het feit, dat de door den raad gehoorde getuisen unaniem des- gevraaga verfrtaartren voor oe comrms^Te- Kraus niet vrijwillig te willen verschijnen, uit de overweging, hierboven weergegeven, is een argument te meer voor de noodzake- lijkheid van de erkenning van de vakorgani saties in aangelegenheden, waarbij de perso- neelbelangen ten nauwste betrokken zijn. De raad spreekt ten s'lotte ails zijn overtui- ging uit, dat publicatie van zijn bevindingen er toe zal bijdragen, dat de omstandigheden, die schuldig zijn aan het ongeluk bij de Vink, zoodanig zullen worden gewijzigd, dat de grootst mogelijke zekerheid' tegen her- haling komt te bestaan. Slechts het streven om de verkeersveiligheid, en dus die van publiek en personeel, zoo good mogetij'K be- hartigd te weten, bracht den raad tot zijn zelfstandiig onderzoek. Leden van den personeelraad bij de Ned. Spoorwegen ziin de heeren Bloothoofd, hoofdifcestuurslid van den Bond v. Ambt. der Ned. Sp.Cramer, Helmond en Timmer- mans, hcofdbestuursleden vanan St. Raphael (r.-k.); Moltmaker, Braambeek en Joustra, van den Ned. Vereeniging (s.-d en Augus- tijn, van den Prot. Chr. Bond. BRAND. AAN BOORD VAN DE ZEELANDIA. Een B. T. A.-telegram uit Cherbourg d.d. Zaterdag meldt: Tijdens de reis van Buenos Aires naar Am sterdam heeft een brand verscheidene hutten van het Nederlandsche passagiersschip Zee- landia, van de Kon. Holl. Lloyd, verwoest. Dank zij de activiteit van de bemanning is een ernstiger ramp voorkomen. L1CHTZINN1GE BRUIDEN. De kerkeraad der Ned. Herv. gem. te Put- ten heeft besloten geen huwelijken meer te be- vestigen indien de bruid niet gekleed is in een eerbaar gewaad en met gedekten hoofde het kerkgebouw binnengaat. Ook wanneer de bruid zich de haren heeft laten afknippen wordt haar huwelijk niet kerkelijk bevestigd. AANSLUITING LEERPLICHT- EN ARBE1DSWET. Het Landelijik Comite van Actie voor de aansluiting van de leerplicht- en de arbeids- wet (secretariaat: Anna van Buerenstraat 77, Den Haag) verspreidt namens de bij dit co mite aangedotea organisaties, te samen vei- tegenwoordigende 763 vereenigingen en bon- den pl.m. 89.134 leden, een omzendbrief, die in groote oplaag o^/er het geheele land zal worden verspreid, waarin wij o.m. lezen: „Weet gij, dat in Nederland 27.000 jon- gens en zeker evenveel meisjes van 12 tot 14 jaar geen onderwijs ontvangen en ook geen arbeidskaart kunnen krijgen? Op 11 Vjr a 12-jarigen leeftijd verlaten zij de lagere school, daar de invoering van het verpl.chte zeivende leerjaar door de wet van 30 Jum 1924 tot 19.30 is opgeschort. De arbeidswet van 1919 verbiedt, dat v6or het veertiende jaar in werkplaats of fabriek gearbeid wordt. De onderwijswet sluit dus nu en na 193C niet aan bij de arbeidswet; 60.000 kinde- ren zijn alzoo tot ledigheid gedwongen een gevaar, waarvan het zedelijke en economische nadeel niet te overzien is Wijziging van art. 9 der arbeidswet in dien zin, dat op jeugdiger leeftijd mag woden gearbeid, wordt algemeen verderfelijk geacht. Daar de eenige afdoende oplossing. n.l. het instellen van verplkht on derwijs tot het veertiende jaar toekomstmuziek is, rijst de vraag, wat er nu dadelijk voor deze kinderen kan worden gedaan. Het Comite spreekt als zijn oordeel uit, dat het in het belang van de Nederlandsche jeugd noodzakelijk is: a. de wet van 30 Juni 1924, waardoor de invoering van het verplichte zevende leer jaar tot 1 Januari 1930 is uitgesteld, in te trekken; b. de stopzetting van de uitbreiding en den bouw van nijverheidsscholen op te hef- fen; c. het leerlingwezen zoo spoedig moge- lij'k in werking te stellen. ALGEMEENE CENTRALE MIDDEN- STANDS CREDIETBANK. Het Haagsche Correspondentiebureau ver spreidt het volgende bericht: Een comite uit de aandeeihouders van de Algemeene Centrale Middenstands Crediet- banlk heeft op het department van financien een onderhoud geihad met een der hoofdamb- tenaren en daarover eigenmachtig een com munique gepubliceerd, waarin de voorstelling wordt gewekt. alsof het „zeer belangrijke mededeelingen" namens de regeering heeft verkregen. Naar wij gemachtigd zijn te melden, is wat in dat communique omtrent de opvaitingen der regeering voorkomt, nagenoeg alles on- juist. ALGEMEENE CENTRALE MIDDENSTANDS CREDIETBANK. Bij c|e gisteren plaats gehad hebbendte be spreking van de heeren S. Vleeschhouwer en L. Snapper op het ministerie van financien, welk onderhoud circa een uur heeft geduurd, hebben genoemde heeren de belangen van die aandeelhouders besproken. die als contra- prestatie voor het hun verleende crediet, aan- deelen van de A. C. B. pioesten nemen. De heeren wezen daarbij vooral op de moreele zijde van het vraagstuk. Wat de z.g. mobilisatie-slachtoffers beireft, zal een nauwgezet onderzoek worden inge- steld naar de wijze, waarop die credieten tot stand zijn gekomen. En ook ten opzichte van de z.g. gedwongen aandeelhouders zal wor den overwogen wat gedaan kan worden. Zeer gaarne zal het comite weder ontvan gen worden, wanneer het de belangen van de aandeelhouders wil komen bepleiten, in welk verband men het een goede gedachte vond, dat er een Landelijke Bond is gesticht, die de belangen der aandeelhouders kan vertegen woordigen. Zeer belangrijk achtten de heeren de mede deeling, dat de regeering het voortbestaan van de A. B. C. wenschelijk acht en deze in staat wordt gesteld het bedrijf voort te zet- ten, hetgeen slechts kan zijn in het belang van aandeelhouders. In den tegenwoordigen stand van zaken meenen de heeren dat zij aan de verdere zeer belangrijke bespreking geen publiciteit moge geven. Wel meenden de heeren Vleeschhouwer en Snapper uit het gesprokene te mogen opma- ken, dat de regeering de noodzakelijkheid in- ziet van een z.g. self-supporting, een zichzelf bedruipend, middenstandsbankbedrijf, waar- toe de maatregelen in de staatscommissie van Doorninck besproken worden en waarover men op net oogenblik geen nadfere mededeelin gen kon doen. Het ligt in de bedoeling van de beide hee ren, aan het bestuur van den Landelijken bond voor te stellen, zich met een adres tot de Tweede Kamer to richten, waarin zal worden aangedrongen op aanneming van den desbe- treffende begrootingspost. HET NEDERLANDSCH-BELCISCHE VERDRAG. Acht-en-zestig hoogleeraren en oud-hoog- leeraren der 'Universiteit te Utrecht hebben tot de Eerste Kamer het volgende adres ge- richt: De ondergeteekenden, hoogleeraren en oud-hoogleeraren aan die rijksuniversiteit te Utrecht, overtuigd, dat ongewijzigde aanneming van het ontwerp-verdrag met Belgie de staatkundige en economische veiligheid van ons land met de meest ernstige gevaren zouden bedreigen; van oordeel, dat de goed'keuring van het ontwerp door de Tweede Kamer der Staten- Generaal met de ldeinst mogelijke meerder- heid niet uitdrukking geeft aan hetgeen te dezer zake leeft in het Nederlandsche volk; dat integendeel, zoowel voor als na de be- handeling in de Tweede Kamer, in ondubbel- zinnige uitingen, afkomstig uit alle kringen der bevolking, gebleken is van ernstig verzet tegen den inhoud van het ontworpen ver- drag; wenden zich tot Uwe Hooge Vergadcring met het verzoek, de moge'lijkheid te willen verzekeren, in nadere onderhandeiingen, al- thans de meest bedenkelijke -bepalingen uit het ontwerp verwijderd te krijgen. Het aantal der onderteekenaren zou nog grooter zijn geweest, indien niet enkele hoog leeraren door verblijf buitenslands en eenige anderen, ook tegenstanders van het verdrag, zooals het daar ligt, om andere redenen ver- hinderd waren geweest aan het adres hun handteekening te geven. Uit de studienten te Groningen heeft zich een comite gevormd, dat actie zal voeren voor de verwerping door de Eerste Kamer van het Nederlandsch-Belgische verdrag. Het Eerste Kamerlid de Veer heeft den minister van buitenlandsche zakeii en van waterstaat de volgende vraag gesteld: Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben bij brief van 26 November 1926 aan de Pro- vinciale Staten meegedeeld, dat zij gemach tigd zijn, de adviezen, door dit college aan de regeering uitgebrachb met betrekking tot het verdrag met Belgie, vertrouwelijk ter in- zage te leggen voor de leden der Provinciale Staten. Zijn hunne Excellenties bereidl, bedoelde adviezen thans ook zoo noodig vetrrouwe- lij'k ter inzage te leggen voor de leden der Eerste Kamer? De christelijke historische fractie uit de Staten van Zeeland heeft aan de Chr. Hist, fractie der Eerste Kamer een brief gericht om er op te wijzen, dat aanneming van het verdrag niet in het belang van ons land zal zijn. IN'LIJVING BIJ DE ZEEMACHT LICHTIN'G 1927. De inlijving van de dienstplichtigen der lichting 1927 voor de zeemacht (le ploeg) zal niet uitsluitend geschieden op 1 Maart 1927, doch als volgt: de dienstplichtigen uit de indeelingsdistricten Amsterdam, Haarlem en Den Haag op 28 Februari en de overigen op 1 Maart 1927. ONDE RSCH EIDIN GS IF E K E N E N VOOR TROUWEN DIENST De toekenning van de bronzen en zilveren gespen voor 18- en 30 jarigen trouwen d.enst aan de militairen vervait Voortaan zullen dus alleen bronzen, zilveren en gouden me- dailles worden toegekend, respectievelijk voor 12-, 24- en 36-jarigen trouwen diensi MET AUTOBUSVERKEER. De Nederlandsche unie van arbeiders in het automobielbedrijf, (tellende onder haar 2400 leden ongeveer 700 autobuschauffeure), aangesloten ben den Centralen bond van transportarbeiders, heeft aan Ged. Staten der provincien geschreven: dat zij met belangstelling kennis heeft ge- nomen van de bepalingen van de wet op de openbare vervoermiddelen, zooals deze laat- stelijk is gewijzigd bij de wet van 30 Juli 1926; dat zij van meenang is, dat genoemde wet aan Ged. Staten de middelen aan de hand doet om een betere dan de bestaande regeling van het intercommunale autobusverkeer in de provincie, in het belang van het publiek en van de direct bij het autobusverkeer betrok- kenen, te waarborgen; dat tot deze betere regeling volgens adr. ook behoort de waarborging van behoorlijke loonen en arbeidsvoorwaarden van het auto- buspersoneel, o.m. in het belang van de veilig heid en de regelmaat van het autobusverkeer. en het verder gewenscht moet worden geacht, dat bij het uitgeven van vergunningen tot het exploiteeren van een intercommunale auto- buslijn rekening wordt gehouden met wat de afgeloopen periode en de huidige toestanc nopens het exploiteeren van intercommunale autobuslijnen, de wijze, waarop daarbij de publieke belangen, de veiligheid, en de belan gen en van't betrokken personeel, werden ge- diend, hebben geleend: dat volgens de meening van adr. de vol gende feiten naar voren traden: a. dat het vooral de kleine, niet kapitaal- krachtige ondernemingen zijn, die met voor- bijzien van het publieke veiligheidsbelang en de belangen van haar personeel, door slechte arbeidsvoorwaarden, in het bijzonder door veel te lange arbeidstijden van, en het onthou- den van rustdagen aan dit personeel, den con- currentiestrijd tegen hun mededingers voeren b. dat teveel ondernemingen op een traject toestanden scheppen, waarbij de veiligheid van de reizigers en van het verkecr in gevaar wordt gebracht en de belangen van het be trolcken personeel worden geschaad; c. dat de autobus een vervoermiddel blijkt te zijn, hetwelk geheel past in het kader van ons modem economisch leven, met zijn groote en ruime verkeersbehoeften, dat zij inderdaad in vele leemten van het spoor- en tramverkeer heeft voorzien, ja zelfs heeft bewezen, in vele gevallen een beter economischer en doelmatl ger verkeersmiddel te zijn dan spoor- en tramwegen; redenen, waarom adr. Ged. Staten verzoekt, het idaarheen te willen Teicfen, dat: le. de loonen en arbeidsvoorwaarden van het autobuspersoneel der intercommuniale lij- nen voor zoover deze arbeidsvoorwaarden niet bij algemeenen maatregel van bestuur, zooals in de onderhavige wet vastgesteld, worden geregeld, aan de goedkeuring van Ged. Staten zullen zijn onderworpen; 2e. slechts vergunningen worden uitgegeven aan die ondernemingen, welke de voile waar- borg kunnen geven, en, voor zoover reeds exploitante, ook hebben getoond, dat naast het gebruiken van deugdelijk en veilig mate- riaal, ook slechts geschikt en bekwaam per soneel in dienst zal worden gehouden, tegen behoorlijke loonen en arbeidsvoorwaarden; 3e. bij het uitgeven van de vergunningen rekening zal worden gehouden met de eigen plaats, welke de autobus in ons modern ver- voer inneemt, en de gezonde groei en ontwik- celing van dit nieuwe populaire bedrijf niet zullen worden opgeofferd aan de concurren- tiebelangen van de oudere spoor- en tramwe gen. Het adres gaat vergezeld van een memorie van toelichting. DE ZETEL DER ECONOMISCHE VOLKENBONDSCONFERENT1E. De correspond.at der N. Rott. Crt. te Ge neve meldt can zijn blad: Met betrekking tot den zetel der economi sche Voikenbondsconferentie is nog niets met eenige kans van waarschijnlijklieid te vcorspet.en. Een ambtenaar van het Volkeu- bondssecretariaat, die in opdracht van sir Eric Drummond een onderzoek te Amster dam heeft ingesteld omtrent de praktische mogelijkheid de cccifercntie in onze hoofd- stad te houden, is te Geneve teruggekeerd eu heeft zijn rapport aan den secrelaris-gene- raal van deii Volkenbond icigediend. Zooals wel vooruit aan te nemen was, zal het eventueel aan medewerking der Amster- damsche autoriteiten voor het welslagen de; conferentie niet ontbreken. De conterentie zou kunnen gehouden worden in't Koloniale Instituut, terwijl mogelijk gebrek aan plaats ruinite voor de gedelegeerden en de Voikeu- bondsambienaren in de Amsterdamsche ho- tesl zou kunnen verholpen worden door on- derbrenging van eea gedteite der ambtena- ren in hotels te Haarlem en Zand voort. Al zal dus het houden der economische Voikenbondsconferentie te Amsterdam over- cenkomstig de verwachting zeer goed moge lijk zijn, het blijft zeer de vraag of de prak tische bezwaren aan de verplaatsiug van zoovele ambtenaren cn archiefstukken voor langen tijd uit Geneve niet zoo zvvaarwe- gend zullen worden bevonden, dat sir Eric Drummond, afgezien van mogelijke politiekt bezwaren in verband met de Russen en van anderen aard, tot de slotsom zal komen, dat het beste is de conferentie naar den regel te Geneve te houden. Natuurlijk zal indien zulks het eindoordeel van het secretariaat is, minister van Karne- beek geenerlei poging doen de conferentie dan toch te Amsterdam te krijgen. De hou- ding der Nederlandsche regeering is in dit geval de gocde traditioneele ten opzichte van den Volkenbcnd. Holland is, zooals ieder- een hier weet, bereid den Volkenbond een dienst te bewijzen, indien dit door den Vol kenbond gewenscht mocht worden. Onze re geering zal dan zeker bereid blijken ook fi nancieele offers zich te getroosten, doch Hoi- land wil zich geenszins opdringen of intri- geereu om die eer van een Volkenbondsccnfe- ientie binnen zijn grenzen. Deze volmaak: correcte afwachtende houding van minister Van Kamebeek wordt hier algemeen gewaair deerd. DIEFSTAL MET BEDREIGING. Zaterdagavond omstreeks 9 uur hoorde de winkelierster A. J. S., die een chocoladewinkel heeft op den hoek van de Tiendstraat en de Henegouwerlaan te Rotterdam, toen zij in kamer van het sousterrain achter den winkel zat, de winkelbel overgaan. Zij ging naar vo ren, in de meening, dat er klanten waren In de zaak trof zij twee mannen aan, van wie er een haar een zwart voorwerp voorhield, dat veel op een revolver geleek. Hij riep: „Je houdt je bTen zeerste ontsteld liep de winikelierster, die alleen thuis was, terug naar haar kamer en begon daar op den muur te kloppen attentie te trekken. Deze muur staat aan de Tiendstraat, maar geen van de voorbijgangers heeft het kloppen opgemerkt Even later ging de winkelbel weer over. Juf- frouw S. ging weer naar voren. E»e winkel was verlaten. Uit de toonbankiade was het geld, een bedrag van 1.49, meegenomen. Toevallig waren de ontvangsten van den dag iets vroeger dan anders uit de lade gehaald De winkelierster heeft dadelijk de politie ge waarschuwd. De eene dief leek haar een man van ongeveer 24 jaar te zijn. Hij was zoowa* 1.75 meter lang, had een bol gezicht met Week uiterlijk, donker haar en een flink postuur. De andere man was iets grooter, was mager en had een donkeren gleufhoed op. DE SALARIEERING VAN HET RIJKSPERSONEEL. Men meldt aan de N. R. Crt. Zaterdag is het comite ter behartiging van de algemeene belangen van het overheidsper- soneel (A. C. O. P.) te Amsterdam in verga dcring bijeengekomen ter bespreking van de situatie, welke is ontstaan door de aanneming der moties Bulten en Ter Laan en de blijkbare voornemens der regeering om aan deze moties niet of pas in een veel later stadium gevolg te geven. Besloten werd hierover nog voor de open bare behandeling van de begrooting van fi nancien waarmee waarsdiijnlijk 7 December een aanvang zal worden gemaakt een bespre king te hebben met de soc.-dem. Kamerfractie Zeer spoedig zal hans in een oplaag van 10.000 exemplaren een speciaal orgaan van het A.CO.P. verschijnen, waarin het over- heidspersoneel de beteekenis der oogenblikke- lijke situatie zal worden uiteengezet. Omtrent de verder te voeren actie hadden eveneens besprekingen plaats. E>e delegatie van de Centrale van vereeni gingen van Personeel in's Rijks Dienst in de Centrale commissie voor Georganiseerd Over- leg heeft aan den voorzitter dier commissie voorgesteld een vergadering op korten ter- mijn bijeen te roepen, teneinde de bezoldiging en de rechtspositie van het personeel te be- spreken na de uitspraak, welke de Tweede Kamer heeft gedaan door aanneming der mo- i ties-Bulten en ter Laacu WEER EEN SPOORWEGONGELUK. Zaterdagmiddag omstreeks kwart voor vijf is halverwege de halte Bleiswijk—-Kruisweg en station Zoetermeer-Zegwaard, dus onge veer 2Yi kilometer voor laatstgenoemd sta tion, een personenwagen van trein 168 sneltrein van Utrecht naar den Haag ont- spoord. De trein reeds met groote snelheid. De reizigers in den eerste en tweede klas wagon de vijfde van den trein hoorden plotseling een harden slag, waarua de wagen geweldig begon te schommeen en te schuo- den. In verschillende eompartimenten, zegt de N. R Ct., werd bijna tegeijkertijd aan de noodrem getrokken. De machinist, die blijk- baar inmiddels ook al gemerkt had, dat er iets niet in den haak was, remde eveneens uit alle macht. Nog voordat de trein tot stils'tand kwam brak de koppeling tusschen het vierde en vijfde rijtuig. De achterste wa- gens duwden den vijfden wagen, welke ont- spoord bleek te zijn, nog wat op, waardoor deze dtwars over den weg kwam te staan. Hierdoor werd het treinverkeer over het an dere spoor eveneens geheel versperd. Zoodra de trein stilstond ver'.ieten alle reizigers haastig de wagens om te kijken wat er gebeurd was. Het bleek, dat de voor- ste truck van den vijfden wagen uit de rails was geloopen. De wie'.en waren, zooals moe ten op de biels en een groef in het grint van de spoorbaan aangaven, nog een eind naast de rails doorgeloopen en ten siotte in het zand gezakt De consternatie onder de reizigers was natuurlijk groot, maar men kalmeerde spoe dig toen bleek, dat wat wCl heel wonder- lij'k is niemand eenig letsel had gekregen. Terstond warden de noodige maatregelen genomen om de reizigers hun weg te kunnen laten vervolgen. Ook moest van het station Zoetermeer Zegwaart dadelijk zorg gedragen worden, dat de trein, welke uit andere richting in aantocli was, tijdig opgehouden werd. De reizigers van den ontspoorden wagen en het achterste deel van den trein welke in zijn geheel uit zestien wagens bestond moesten overstappen in de eerste vier wa- gens, die alle goed bezet waren geweest zoo- dat het heel wat in de aarde had, eer alien in het voorste deel van den trein een plaatsje hadde gekregen, waarna dit deel naar Den Haag doorgegaan is. Inmiddels was trein 110, welke omstreeks tien minuten over vijven, komende uit Gou- da, dit punt moest passeeren, bij de halte BleiswijkKruisweg gekomen. Vele reizi gers uit dezen trein hebben hun reis voort- gezet met een openvrachtauto. Nadien is een regeling getroffen zoodat de passagiers van de treinen uit beide richtin- gen, tot aan de plaats van het ongeval kon- den rijdeh, daarna een eind langs de spoor baan moesten loopen cm vervolgens in een nieuwen trein hun reis te vervolgen. Uit den aard der zaak leverde dat veel vertraging op. In dien tusschentijd was men met man en macht aan het opruimingswerk begonnen. Met behuilp van winches en takels werd de ontspoorde wagon eerst weer recbt boven de rails geplaatst, waarna de geheele bescha- digSe truck er onderuit werd gehaald. Het voorste stuk van den wagen waarvan geen enkele ruit was gebroken werd op -een lorrie neergelaten, zoodat de wagen weer kon rijden. Langzaam is deze wagen daarna met het achterste stuk van den trein opgeduwd naar het station Zoeter- meer-Zegwaart, waar het geheel voorloopig op een zijspoor werd geplaatst. Zoodra de wagen recht boven de rails was gebracht, kon de andere baan voor het ver- keer vrij gegeven worden. Dit was ongeveer 11 uur in den avond. Omstreeks half een kon daarna ook het ander spoor vrij gegeven worden. Het Vaderland schrijft: „De sneltrein die om 3.57 uit Utrecht moet vertrekken en om 4.46 in Den Haag (S.S.) moet aankomen, heeft gistermiddag Utrecht een kwartier te laat verlaten. Deze achter- stand diende blijkbaar ingehaald te worden; reizigers maakten al thans opmerkingen over de flinke vaart die de trein had, vooral toen hij te Gouda, waar niet wordt gestopt, langs de perrons stoof. Een der reizigers, die in een derde klasse coupe achter aan den trein gezeten was, ver- telde ons, dat tusschen Gouda en Zoeter meer-Zegwaard de trein opeens langzaam begon te rijden, waarna hij zonder eenigen schok tot stilstand kwam. Men meende, dat er voor een onveilig sein werd gestopt. Toen men uit de raampjes keek bemerkte men echter dat ongeveer in het midden van den trein een wagon uit de rails stond. Onze zegsman heeft toen het achterste gedeelte van den trein verlaten en met zijn meeste medereizigers plaats genomen in het trein- gedeelte vo6r den gederail'leerden wagon. Na een vrij lang oponthoud, dat nog eens herhaald werd, is dit gedeelte zeer langzaam opgestoomd naar het station Zoetermeer- Zegwaard, waar de hoofdingenieur uit Den Haag werd opgebeld en om hulp werd ge- vraagd. De menschen die aan het station S S. -reizi gers met den bewusten trein verwachtten, konden op het daartoe bestemde bord eerst Vermel d vinden dat de trein 15 minuten ver- .traging had; daarna werd dit in 50 en nog later in 70 minuten veranderd. Inmiddels waren er ook velen gekomen voor latere trei nen en begon ef een angstige stemming te heerschen, die wat tot rust kwam toen de chef mede dee! ing deed van het ongeval, waarbij zich geen persoonlijke ongelukken hadden voorgedaan. De baan was en bleef intusschen naar beide richtingen versperd, zoodat reizigers, die hier in een voor vertrek gereedstaanden trein zaten, weer konden uitstappen om langs anderen weg over Rotterdam of Amster dam hun doel, natuurlijk met zeer groot tijdverlies, te bereiken. Ongeveer twee uur na het ongeval om streeks halfzeven vertrok uit Den Haag een iocomotief met twee wagens naar de plaats des onheils, om aldaar hulp te ver- leenen. J Een ander reiziger, die in den trein zat, welke om 5.21 in Den Haag moet aankomen, en tusschen Gouda en Zoetermeer den weg versperd vond, deelde ons mee, dat hij er met twaalf andere passagiers in geslaagd is, na een tamelijk halsbrekende tocht door de diepe duisternis, een melkvrachtauto te vin- Slechte spijsvertering en alle voedingsstoornissen moeten spoedig rwichtcn voor. Foster's Maagpil- len, die uw geheele or- ganisme verkwikken. Alom verkrijgbaar a f 0.65 per flacon.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1926 | | pagina 6