Bineierilaarcd
Staat alles U tegen?
Gebrek aan eetlust
Verstopping
(Foster's Maagpillen
schrijveTi tot Let aangaan eener collectieve ar-
txridsovereenkomst (volgens den eisch van
art. 2).
Hiermede zijn we gekomen aan het einde
onzer bespreking van de vooigestelde re
geling <i zer materie, we Ike bespreking door
ons zoo objectief mogelijk gehouden werd.
LAGERE LANDBOUWSCHOLEN.
Nu op de begrooting van binnenlandsche
zaken en landbouw een bedrag is aange-
vraagd voor het subsidieeren van tien lagere
landbouwscholen als eerste uitbreiding van
dezen vorm van lager landbouwonderwijs,
omdat de minister geoordeeld heeft dat de
proef met 11 dezer scholen als geslaagd mag
iworden beschouwd, blijkt opnieuw aldus
schrijft de inspecteur van het landbouw on
derwijs, dr. K. H. M. v. d. Zande in het Alg.
Ned. Landbouwblad, dat er van vele zij-
den belangstelling voor bestaat.Van alle kan-
ten komen de aanvragen oin subsidie in. Uit
verscheidene aanvragen kan men intusschen
afleiden, dat lang niet alien, die langs dezen
.weg het landbouwonderwijs willen helpen be-
vorderen, op de hoogte zijn van wat met de
lagere landbouwscholen wordt beoogd en be-
xeikt kan worden.
Dr. v. d. Zande waarschuwt in de eerste
plaats ernstig tegen de opvatting, alsof de la
gere landbouwscholen zouden kunnen dienen
om de landbouwwinterscholen te vervangen.
Drong deze opvatting door, dan zou het ge-
yaar kunnen ontstaan dat de meer uitgebrei-
de, de middelbare vorm van landbouwonder
wijs, ^ie nu zoo langzamerhand over het ge
heele' land burgerrecht heeft verkregen, zou
worden 1 osgelaten voor den lageren vorm.
Dit zou voor het landbouwonderwijs in zijn
geheel een groote stap achterwaarts beteeke-
nen. Niet met de landbouwwinterschool, maar
met den landbouw (winter) cursus moet de la
gere landbouwschool worden vergeleken; zij
is, voor zooveel het de 3de en 4de klasse be-
treft, te beschouwen als „vastgelegde" alge-
meene landbouw (winter)cursussen. Houdt
men dit in het oog, dan begrijpt men dat de
lagere landbouwscholen moeten komen in
dezelfde soort van plaatsen waarvan die
landbouwcursussen zijn, dus hoofdzakelijk op
het platteland en in dorpen, die t.o.v. een ze-
ker gebied een geschikte centrale ligging heb-
ben en uit een streek met een straal van ten
hoogste 10 K.M. goed te bereiken zijn. Elk
jaar'zijn maar ca. 25 nieuwe leerlingen noo-
dig, meer kan men er niet hebben, want dan
zouden er al een 100-tal in de volledige school
zijn en voor klassesplitsing is in het stelsel
der lagere landbouwscholen geen plaats.
De lagere landbouwschool geeft ook voort-
gezet onderwijs, tevens voortbereidend voor
het eigenlijke vakonderwijs, n.l. in de lste en
de 2de klas. Dit is van belang niet enkel voor
deze school zelve, die zich daardoor gunstig
van den cursus onderscheidt, maar ook voor
de verdere ontwikkeling van het middelbaar
landbouwonderwijs, Dr. v. d. Zande heeft
n.l. de levendige hoop, dat op den duur, als
het instituut der lagere landbouwscholen in
redelijke omvang zijn beslag zal hebben ge
kregen, deze scholen de (middelbare) land
bouwwinterscholen zullen helpen bevolken,
omdat het onderwijs in de eerste twee klassen
der lagere landbouwschool ook een niet ver-
werpeliike voorbereiding vormen kan voor
hen, die van plan zijn een landbouwwinter
school te gaan bezoeken.
Uitbreiding van het aantal der lagere
landbouwscholen, gedeeltelijk of geleidelijk
als vervangers van de algemeene landbouw
(winter) cursussen mag dus worden nage-
streefd in het belang van ons geheele land
bouwonderwijs. De oprichting van zulke scho
len dient echter met voorzichtigheid en beleid
fe worden bevorderd. Overhaasting kan ook
hier schaden.
HET SPOORWEGONGELUK
B1J DE VINK.
Verschenen is het rapport van het onder
zoek van den personeelsraad omtrent de oor-
zaken van het spoorwegongeluk bij de Vink.
De conclusie van den raad kan met anders
zijn, dan dat de buitengewoon slechte toe-
stand van den weg, gevodgd eener zeer roe-
kelooze wijze van werken, naast het verzuim
om over het nieuwe balastbed voorloopig met
beperkte snelheid te rijden, oorzaak van het
deraillement was.
De raad wenscht aan zijn conclusie het
yolgende nog toe te voegen.
Er zal vooruoopig tusschen de bedrijfsld-
ding en de vakorganisaties nog wel mee-
ningsverschil blijven over de mate van in-
,vlood, die den laatsten en lichamen als den
Personeeiraad op het stuk van medezeggen
sthap dient te worden toegekend. De raad
bad echter verwacht, dat in een aangelegen-
heid als de ondtrhavige, waarbij zoozeer het
verkeers-, het openbaar- en het personeelbe-
laug zijn geinteresseerd, de medewerking van
te ersoneelsorganisaties met haar willen en
kunnen was verzocht, instede de spontaan
aangeboden medewerking af te wijzen. In het
buitenland is men reeds lang tot de erken-
aing gekomen, dat de personeel-organisaties
bii enquete's dienen te worden ingeschakeld.
Zoo dit niet gebeurt wreekt zich dit ook
op de uitkomsten van het onderzoek van de
zijde van de bedrijfsleiding, hetgeen naar het
foescheiden oordeel van den raad ook hier
wel wordt bewezen. Het rapport, van. direc-
tiewege uitgebracht, moest onvolledig zijn
niet alleen om de boven aangegeven reden
maar ook omdat nagelaten wordt ieder van
het personeel in de gelegcnheid te stellen
van zijn waarnemingen getuigenis af te leg-
gen. De raad laat daarbij in het midden of
het personeel vrijwiil'lig fcereid zou zijn ge
weest zijn verklaringen af te leggen voor een
commissie, waarin het zijn organisatie niet
vertegenwoordigd wist. Het feit, dat de door
den raad gehoorde getuisen unaniem des-
gevraaga verfrtaartren voor oe comrms^Te-
Kraus niet vrijwillig te willen verschijnen,
uit de overweging, hierboven weergegeven,
is een argument te meer voor de noodzake-
lijkheid van de erkenning van de vakorgani
saties in aangelegenheden, waarbij de perso-
neelbelangen ten nauwste betrokken zijn.
De raad spreekt ten s'lotte ails zijn overtui-
ging uit, dat publicatie van zijn bevindingen
er toe zal bijdragen, dat de omstandigheden,
die schuldig zijn aan het ongeluk bij de
Vink, zoodanig zullen worden gewijzigd,
dat de grootst mogelijke zekerheid' tegen her-
haling komt te bestaan. Slechts het streven
om de verkeersveiligheid, en dus die van
publiek en personeel, zoo good mogetij'K be-
hartigd te weten, bracht den raad tot zijn
zelfstandiig onderzoek.
Leden van den personeelraad bij de Ned.
Spoorwegen ziin de heeren Bloothoofd,
hoofdifcestuurslid van den Bond v. Ambt. der
Ned. Sp.Cramer, Helmond en Timmer-
mans, hcofdbestuursleden vanan St. Raphael
(r.-k.); Moltmaker, Braambeek en Joustra,
van den Ned. Vereeniging (s.-d en Augus-
tijn, van den Prot. Chr. Bond.
BRAND. AAN BOORD VAN DE
ZEELANDIA.
Een B. T. A.-telegram uit Cherbourg d.d.
Zaterdag meldt:
Tijdens de reis van Buenos Aires naar Am
sterdam heeft een brand verscheidene hutten
van het Nederlandsche passagiersschip Zee-
landia, van de Kon. Holl. Lloyd, verwoest.
Dank zij de activiteit van de bemanning is
een ernstiger ramp voorkomen.
L1CHTZINN1GE BRUIDEN.
De kerkeraad der Ned. Herv. gem. te Put-
ten heeft besloten geen huwelijken meer te be-
vestigen indien de bruid niet gekleed is in een
eerbaar gewaad en met gedekten hoofde het
kerkgebouw binnengaat. Ook wanneer de
bruid zich de haren heeft laten afknippen
wordt haar huwelijk niet kerkelijk bevestigd.
AANSLUITING LEERPLICHT- EN
ARBE1DSWET.
Het Landelijik Comite van Actie voor de
aansluiting van de leerplicht- en de arbeids-
wet (secretariaat: Anna van Buerenstraat 77,
Den Haag) verspreidt namens de bij dit co
mite aangedotea organisaties, te samen vei-
tegenwoordigende 763 vereenigingen en bon-
den pl.m. 89.134 leden, een omzendbrief, die
in groote oplaag o^/er het geheele land zal
worden verspreid, waarin wij o.m. lezen:
„Weet gij, dat in Nederland 27.000 jon-
gens en zeker evenveel meisjes van 12 tot 14
jaar geen onderwijs ontvangen en ook geen
arbeidskaart kunnen krijgen? Op 11 Vjr a
12-jarigen leeftijd verlaten zij de lagere
school, daar de invoering van het verpl.chte
zeivende leerjaar door de wet van 30 Jum
1924 tot 19.30 is opgeschort. De arbeidswet
van 1919 verbiedt, dat v6or het veertiende
jaar in werkplaats of fabriek gearbeid wordt.
De onderwijswet sluit dus nu en na 193C
niet aan bij de arbeidswet; 60.000 kinde-
ren zijn alzoo tot ledigheid gedwongen een
gevaar, waarvan het zedelijke en economische
nadeel niet te overzien is Wijziging van art.
9 der arbeidswet in dien zin, dat op jeugdiger
leeftijd mag woden gearbeid, wordt algemeen
verderfelijk geacht. Daar de eenige afdoende
oplossing. n.l. het instellen van verplkht on
derwijs tot het veertiende jaar toekomstmuziek
is, rijst de vraag, wat er nu dadelijk voor deze
kinderen kan worden gedaan.
Het Comite spreekt als zijn oordeel uit, dat
het in het belang van de Nederlandsche jeugd
noodzakelijk is:
a. de wet van 30 Juni 1924, waardoor de
invoering van het verplichte zevende leer
jaar tot 1 Januari 1930 is uitgesteld, in te
trekken; b. de stopzetting van de uitbreiding
en den bouw van nijverheidsscholen op te hef-
fen; c. het leerlingwezen zoo spoedig moge-
lij'k in werking te stellen.
ALGEMEENE CENTRALE MIDDEN-
STANDS CREDIETBANK.
Het Haagsche Correspondentiebureau ver
spreidt het volgende bericht:
Een comite uit de aandeeihouders van de
Algemeene Centrale Middenstands Crediet-
banlk heeft op het department van financien
een onderhoud geihad met een der hoofdamb-
tenaren en daarover eigenmachtig een com
munique gepubliceerd, waarin de voorstelling
wordt gewekt. alsof het „zeer belangrijke
mededeelingen" namens de regeering heeft
verkregen.
Naar wij gemachtigd zijn te melden, is wat
in dat communique omtrent de opvaitingen
der regeering voorkomt, nagenoeg alles on-
juist.
ALGEMEENE CENTRALE
MIDDENSTANDS
CREDIETBANK.
Bij c|e gisteren plaats gehad hebbendte be
spreking van de heeren S. Vleeschhouwer en
L. Snapper op het ministerie van financien,
welk onderhoud circa een uur heeft geduurd,
hebben genoemde heeren de belangen van die
aandeelhouders besproken. die als contra-
prestatie voor het hun verleende crediet, aan-
deelen van de A. C. B. pioesten nemen. De
heeren wezen daarbij vooral op de moreele
zijde van het vraagstuk.
Wat de z.g. mobilisatie-slachtoffers beireft,
zal een nauwgezet onderzoek worden inge-
steld naar de wijze, waarop die credieten tot
stand zijn gekomen. En ook ten opzichte van
de z.g. gedwongen aandeelhouders zal wor
den overwogen wat gedaan kan worden.
Zeer gaarne zal het comite weder ontvan
gen worden, wanneer het de belangen van de
aandeelhouders wil komen bepleiten, in welk
verband men het een goede gedachte vond,
dat er een Landelijke Bond is gesticht, die de
belangen der aandeelhouders kan vertegen
woordigen.
Zeer belangrijk achtten de heeren de mede
deeling, dat de regeering het voortbestaan
van de A. B. C. wenschelijk acht en deze in
staat wordt gesteld het bedrijf voort te zet-
ten, hetgeen slechts kan zijn in het belang
van aandeelhouders.
In den tegenwoordigen stand van zaken
meenen de heeren dat zij aan de verdere zeer
belangrijke bespreking geen publiciteit moge
geven.
Wel meenden de heeren Vleeschhouwer en
Snapper uit het gesprokene te mogen opma-
ken, dat de regeering de noodzakelijkheid in-
ziet van een z.g. self-supporting, een zichzelf
bedruipend, middenstandsbankbedrijf, waar-
toe de maatregelen in de staatscommissie van
Doorninck besproken worden en waarover
men op net oogenblik geen nadfere mededeelin
gen kon doen.
Het ligt in de bedoeling van de beide hee
ren, aan het bestuur van den Landelijken
bond voor te stellen, zich met een adres tot de
Tweede Kamer to richten, waarin zal worden
aangedrongen op aanneming van den desbe-
treffende begrootingspost.
HET NEDERLANDSCH-BELCISCHE
VERDRAG.
Acht-en-zestig hoogleeraren en oud-hoog-
leeraren der 'Universiteit te Utrecht hebben
tot de Eerste Kamer het volgende adres ge-
richt:
De ondergeteekenden, hoogleeraren en
oud-hoogleeraren aan die rijksuniversiteit te
Utrecht,
overtuigd, dat ongewijzigde aanneming
van het ontwerp-verdrag met Belgie de
staatkundige en economische veiligheid van
ons land met de meest ernstige gevaren
zouden bedreigen;
van oordeel, dat de goed'keuring van het
ontwerp door de Tweede Kamer der Staten-
Generaal met de ldeinst mogelijke meerder-
heid niet uitdrukking geeft aan hetgeen te
dezer zake leeft in het Nederlandsche volk;
dat integendeel, zoowel voor als na de be-
handeling in de Tweede Kamer, in ondubbel-
zinnige uitingen, afkomstig uit alle kringen
der bevolking, gebleken is van ernstig verzet
tegen den inhoud van het ontworpen ver-
drag;
wenden zich tot Uwe Hooge Vergadcring
met het verzoek, de moge'lijkheid te willen
verzekeren, in nadere onderhandeiingen, al-
thans de meest bedenkelijke -bepalingen uit
het ontwerp verwijderd te krijgen.
Het aantal der onderteekenaren zou nog
grooter zijn geweest, indien niet enkele hoog
leeraren door verblijf buitenslands en eenige
anderen, ook tegenstanders van het verdrag,
zooals het daar ligt, om andere redenen ver-
hinderd waren geweest aan het adres hun
handteekening te geven.
Uit de studienten te Groningen heeft zich
een comite gevormd, dat actie zal voeren
voor de verwerping door de Eerste Kamer
van het Nederlandsch-Belgische verdrag.
Het Eerste Kamerlid de Veer heeft den
minister van buitenlandsche zakeii en van
waterstaat de volgende vraag gesteld:
Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben
bij brief van 26 November 1926 aan de Pro-
vinciale Staten meegedeeld, dat zij gemach
tigd zijn, de adviezen, door dit college aan
de regeering uitgebrachb met betrekking tot
het verdrag met Belgie, vertrouwelijk ter in-
zage te leggen voor de leden der Provinciale
Staten.
Zijn hunne Excellenties bereidl, bedoelde
adviezen thans ook zoo noodig vetrrouwe-
lij'k ter inzage te leggen voor de leden der
Eerste Kamer?
De christelijke historische fractie uit de
Staten van Zeeland heeft aan de Chr. Hist,
fractie der Eerste Kamer een brief gericht
om er op te wijzen, dat aanneming van het
verdrag niet in het belang van ons land zal
zijn.
IN'LIJVING BIJ DE ZEEMACHT
LICHTIN'G 1927.
De inlijving van de dienstplichtigen der
lichting 1927 voor de zeemacht (le ploeg)
zal niet uitsluitend geschieden op 1 Maart
1927, doch als volgt: de dienstplichtigen uit
de indeelingsdistricten Amsterdam, Haarlem
en Den Haag op 28 Februari en de overigen
op 1 Maart 1927.
ONDE RSCH EIDIN GS IF E K E N E N
VOOR TROUWEN DIENST
De toekenning van de bronzen en zilveren
gespen voor 18- en 30 jarigen trouwen d.enst
aan de militairen vervait Voortaan zullen
dus alleen bronzen, zilveren en gouden me-
dailles worden toegekend, respectievelijk
voor 12-, 24- en 36-jarigen trouwen diensi
MET AUTOBUSVERKEER.
De Nederlandsche unie van arbeiders in
het automobielbedrijf, (tellende onder haar
2400 leden ongeveer 700 autobuschauffeure),
aangesloten ben den Centralen bond van
transportarbeiders, heeft aan Ged. Staten der
provincien geschreven:
dat zij met belangstelling kennis heeft ge-
nomen van de bepalingen van de wet op de
openbare vervoermiddelen, zooals deze laat-
stelijk is gewijzigd bij de wet van 30 Juli
1926;
dat zij van meenang is, dat genoemde wet
aan Ged. Staten de middelen aan de hand
doet om een betere dan de bestaande regeling
van het intercommunale autobusverkeer in de
provincie, in het belang van het publiek en
van de direct bij het autobusverkeer betrok-
kenen, te waarborgen;
dat tot deze betere regeling volgens adr.
ook behoort de waarborging van behoorlijke
loonen en arbeidsvoorwaarden van het auto-
buspersoneel, o.m. in het belang van de veilig
heid en de regelmaat van het autobusverkeer.
en het verder gewenscht moet worden geacht,
dat bij het uitgeven van vergunningen tot het
exploiteeren van een intercommunale auto-
buslijn rekening wordt gehouden met wat de
afgeloopen periode en de huidige toestanc
nopens het exploiteeren van intercommunale
autobuslijnen, de wijze, waarop daarbij de
publieke belangen, de veiligheid, en de belan
gen en van't betrokken personeel, werden ge-
diend, hebben geleend:
dat volgens de meening van adr. de vol
gende feiten naar voren traden:
a. dat het vooral de kleine, niet kapitaal-
krachtige ondernemingen zijn, die met voor-
bijzien van het publieke veiligheidsbelang en
de belangen van haar personeel, door slechte
arbeidsvoorwaarden, in het bijzonder door
veel te lange arbeidstijden van, en het onthou-
den van rustdagen aan dit personeel, den con-
currentiestrijd tegen hun mededingers voeren
b. dat teveel ondernemingen op een traject
toestanden scheppen, waarbij de veiligheid
van de reizigers en van het verkecr in gevaar
wordt gebracht en de belangen van het be
trolcken personeel worden geschaad;
c. dat de autobus een vervoermiddel blijkt
te zijn, hetwelk geheel past in het kader van
ons modem economisch leven, met zijn groote
en ruime verkeersbehoeften, dat zij inderdaad
in vele leemten van het spoor- en tramverkeer
heeft voorzien, ja zelfs heeft bewezen, in vele
gevallen een beter economischer en doelmatl
ger verkeersmiddel te zijn dan spoor- en
tramwegen;
redenen, waarom adr. Ged. Staten verzoekt,
het idaarheen te willen Teicfen, dat:
le. de loonen en arbeidsvoorwaarden van
het autobuspersoneel der intercommuniale lij-
nen voor zoover deze arbeidsvoorwaarden
niet bij algemeenen maatregel van bestuur,
zooals in de onderhavige wet vastgesteld,
worden geregeld, aan de goedkeuring van
Ged. Staten zullen zijn onderworpen;
2e. slechts vergunningen worden uitgegeven
aan die ondernemingen, welke de voile waar-
borg kunnen geven, en, voor zoover reeds
exploitante, ook hebben getoond, dat naast
het gebruiken van deugdelijk en veilig mate-
riaal, ook slechts geschikt en bekwaam per
soneel in dienst zal worden gehouden, tegen
behoorlijke loonen en arbeidsvoorwaarden;
3e. bij het uitgeven van de vergunningen
rekening zal worden gehouden met de eigen
plaats, welke de autobus in ons modern ver-
voer inneemt, en de gezonde groei en ontwik-
celing van dit nieuwe populaire bedrijf niet
zullen worden opgeofferd aan de concurren-
tiebelangen van de oudere spoor- en tramwe
gen.
Het adres gaat vergezeld van een memorie
van toelichting.
DE ZETEL DER ECONOMISCHE
VOLKENBONDSCONFERENT1E.
De correspond.at der N. Rott. Crt. te Ge
neve meldt can zijn blad:
Met betrekking tot den zetel der economi
sche Voikenbondsconferentie is nog niets
met eenige kans van waarschijnlijklieid te
vcorspet.en. Een ambtenaar van het Volkeu-
bondssecretariaat, die in opdracht van sir
Eric Drummond een onderzoek te Amster
dam heeft ingesteld omtrent de praktische
mogelijkheid de cccifercntie in onze hoofd-
stad te houden, is te Geneve teruggekeerd eu
heeft zijn rapport aan den secrelaris-gene-
raal van deii Volkenbond icigediend.
Zooals wel vooruit aan te nemen was, zal
het eventueel aan medewerking der Amster-
damsche autoriteiten voor het welslagen de;
conferentie niet ontbreken. De conterentie
zou kunnen gehouden worden in't Koloniale
Instituut, terwijl mogelijk gebrek aan plaats
ruinite voor de gedelegeerden en de Voikeu-
bondsambienaren in de Amsterdamsche ho-
tesl zou kunnen verholpen worden door on-
derbrenging van eea gedteite der ambtena-
ren in hotels te Haarlem en Zand voort.
Al zal dus het houden der economische
Voikenbondsconferentie te Amsterdam over-
cenkomstig de verwachting zeer goed moge
lijk zijn, het blijft zeer de vraag of de prak
tische bezwaren aan de verplaatsiug van
zoovele ambtenaren cn archiefstukken voor
langen tijd uit Geneve niet zoo zvvaarwe-
gend zullen worden bevonden, dat sir Eric
Drummond, afgezien van mogelijke politiekt
bezwaren in verband met de Russen en van
anderen aard, tot de slotsom zal komen, dat
het beste is de conferentie naar den regel te
Geneve te houden.
Natuurlijk zal indien zulks het eindoordeel
van het secretariaat is, minister van Karne-
beek geenerlei poging doen de conferentie
dan toch te Amsterdam te krijgen. De hou-
ding der Nederlandsche regeering is in dit
geval de gocde traditioneele ten opzichte
van den Volkenbcnd. Holland is, zooals ieder-
een hier weet, bereid den Volkenbond een
dienst te bewijzen, indien dit door den Vol
kenbond gewenscht mocht worden. Onze re
geering zal dan zeker bereid blijken ook fi
nancieele offers zich te getroosten, doch Hoi-
land wil zich geenszins opdringen of intri-
geereu om die eer van een Volkenbondsccnfe-
ientie binnen zijn grenzen. Deze volmaak:
correcte afwachtende houding van minister
Van Kamebeek wordt hier algemeen gewaair
deerd.
DIEFSTAL MET BEDREIGING.
Zaterdagavond omstreeks 9 uur hoorde de
winkelierster A. J. S., die een chocoladewinkel
heeft op den hoek van de Tiendstraat en de
Henegouwerlaan te Rotterdam, toen zij in
kamer van het sousterrain achter den winkel
zat, de winkelbel overgaan. Zij ging naar vo
ren, in de meening, dat er klanten waren In
de zaak trof zij twee mannen aan, van wie er
een haar een zwart voorwerp voorhield, dat
veel op een revolver geleek. Hij riep: „Je
houdt je bTen zeerste ontsteld liep de
winikelierster, die alleen thuis was, terug
naar haar kamer en begon daar op den muur
te kloppen attentie te trekken. Deze muur
staat aan de Tiendstraat, maar geen van de
voorbijgangers heeft het kloppen opgemerkt
Even later ging de winkelbel weer over. Juf-
frouw S. ging weer naar voren. E»e winkel
was verlaten. Uit de toonbankiade was het
geld, een bedrag van 1.49, meegenomen.
Toevallig waren de ontvangsten van den dag
iets vroeger dan anders uit de lade gehaald
De winkelierster heeft dadelijk de politie ge
waarschuwd. De eene dief leek haar een man
van ongeveer 24 jaar te zijn. Hij was zoowa*
1.75 meter lang, had een bol gezicht met
Week uiterlijk, donker haar en een flink
postuur. De andere man was iets grooter, was
mager en had een donkeren gleufhoed op.
DE SALARIEERING VAN HET
RIJKSPERSONEEL.
Men meldt aan de N. R. Crt.
Zaterdag is het comite ter behartiging van
de algemeene belangen van het overheidsper-
soneel (A. C. O. P.) te Amsterdam in verga
dcring bijeengekomen ter bespreking van de
situatie, welke is ontstaan door de aanneming
der moties Bulten en Ter Laan en de blijkbare
voornemens der regeering om aan deze moties
niet of pas in een veel later stadium gevolg
te geven.
Besloten werd hierover nog voor de open
bare behandeling van de begrooting van fi
nancien waarmee waarsdiijnlijk 7 December
een aanvang zal worden gemaakt een bespre
king te hebben met de soc.-dem. Kamerfractie
Zeer spoedig zal hans in een oplaag van
10.000 exemplaren een speciaal orgaan van
het A.CO.P. verschijnen, waarin het over-
heidspersoneel de beteekenis der oogenblikke-
lijke situatie zal worden uiteengezet.
Omtrent de verder te voeren actie hadden
eveneens besprekingen plaats.
E>e delegatie van de Centrale van vereeni
gingen van Personeel in's Rijks Dienst in de
Centrale commissie voor Georganiseerd Over-
leg heeft aan den voorzitter dier commissie
voorgesteld een vergadering op korten ter-
mijn bijeen te roepen, teneinde de bezoldiging
en de rechtspositie van het personeel te be-
spreken na de uitspraak, welke de Tweede
Kamer heeft gedaan door aanneming der mo-
i ties-Bulten en ter Laacu
WEER EEN SPOORWEGONGELUK.
Zaterdagmiddag omstreeks kwart voor vijf
is halverwege de halte Bleiswijk—-Kruisweg
en station Zoetermeer-Zegwaard, dus onge
veer 2Yi kilometer voor laatstgenoemd sta
tion, een personenwagen van trein 168
sneltrein van Utrecht naar den Haag ont-
spoord. De trein reeds met groote snelheid.
De reizigers in den eerste en tweede klas
wagon de vijfde van den trein hoorden
plotseling een harden slag, waarua de wagen
geweldig begon te schommeen en te schuo-
den.
In verschillende eompartimenten, zegt de
N. R Ct., werd bijna tegeijkertijd aan de
noodrem getrokken. De machinist, die blijk-
baar inmiddels ook al gemerkt had, dat er
iets niet in den haak was, remde eveneens
uit alle macht. Nog voordat de trein tot
stils'tand kwam brak de koppeling tusschen
het vierde en vijfde rijtuig. De achterste wa-
gens duwden den vijfden wagen, welke ont-
spoord bleek te zijn, nog wat op, waardoor
deze dtwars over den weg kwam te staan.
Hierdoor werd het treinverkeer over het an
dere spoor eveneens geheel versperd.
Zoodra de trein stilstond ver'.ieten alle
reizigers haastig de wagens om te kijken
wat er gebeurd was. Het bleek, dat de voor-
ste truck van den vijfden wagen uit de rails
was geloopen. De wie'.en waren, zooals moe
ten op de biels en een groef in het grint van
de spoorbaan aangaven, nog een eind naast
de rails doorgeloopen en ten siotte in het
zand gezakt
De consternatie onder de reizigers was
natuurlijk groot, maar men kalmeerde spoe
dig toen bleek, dat wat wCl heel wonder-
lij'k is niemand eenig letsel had gekregen.
Terstond warden de noodige maatregelen
genomen om de reizigers hun weg te kunnen
laten vervolgen.
Ook moest van het station Zoetermeer
Zegwaart dadelijk zorg gedragen worden,
dat de trein, welke uit andere richting in
aantocli was, tijdig opgehouden werd.
De reizigers van den ontspoorden wagen
en het achterste deel van den trein welke
in zijn geheel uit zestien wagens bestond
moesten overstappen in de eerste vier wa-
gens, die alle goed bezet waren geweest zoo-
dat het heel wat in de aarde had, eer alien
in het voorste deel van den trein een
plaatsje hadde gekregen, waarna dit deel
naar Den Haag doorgegaan is.
Inmiddels was trein 110, welke omstreeks
tien minuten over vijven, komende uit Gou-
da, dit punt moest passeeren, bij de halte
BleiswijkKruisweg gekomen. Vele reizi
gers uit dezen trein hebben hun reis voort-
gezet met een openvrachtauto.
Nadien is een regeling getroffen zoodat de
passagiers van de treinen uit beide richtin-
gen, tot aan de plaats van het ongeval kon-
den rijdeh, daarna een eind langs de spoor
baan moesten loopen cm vervolgens in een
nieuwen trein hun reis te vervolgen.
Uit den aard der zaak leverde dat veel
vertraging op.
In dien tusschentijd was men met man en
macht aan het opruimingswerk begonnen.
Met behuilp van winches en takels werd de
ontspoorde wagon eerst weer recbt boven de
rails geplaatst, waarna de geheele bescha-
digSe truck er onderuit werd gehaald.
Het voorste stuk van den wagen
waarvan geen enkele ruit was gebroken
werd op -een lorrie neergelaten, zoodat de
wagen weer kon rijden. Langzaam is deze
wagen daarna met het achterste stuk van
den trein opgeduwd naar het station Zoeter-
meer-Zegwaart, waar het geheel voorloopig
op een zijspoor werd geplaatst.
Zoodra de wagen recht boven de rails was
gebracht, kon de andere baan voor het ver-
keer vrij gegeven worden. Dit was ongeveer
11 uur in den avond. Omstreeks half een kon
daarna ook het ander spoor vrij gegeven
worden.
Het Vaderland schrijft:
„De sneltrein die om 3.57 uit Utrecht moet
vertrekken en om 4.46 in Den Haag (S.S.)
moet aankomen, heeft gistermiddag Utrecht
een kwartier te laat verlaten. Deze achter-
stand diende blijkbaar ingehaald te worden;
reizigers maakten al thans opmerkingen over
de flinke vaart die de trein had, vooral toen
hij te Gouda, waar niet wordt gestopt, langs
de perrons stoof.
Een der reizigers, die in een derde klasse
coupe achter aan den trein gezeten was, ver-
telde ons, dat tusschen Gouda en Zoeter
meer-Zegwaard de trein opeens langzaam
begon te rijden, waarna hij zonder eenigen
schok tot stilstand kwam. Men meende, dat
er voor een onveilig sein werd gestopt. Toen
men uit de raampjes keek bemerkte men
echter dat ongeveer in het midden van den
trein een wagon uit de rails stond. Onze
zegsman heeft toen het achterste gedeelte
van den trein verlaten en met zijn meeste
medereizigers plaats genomen in het trein-
gedeelte vo6r den gederail'leerden wagon.
Na een vrij lang oponthoud, dat nog eens
herhaald werd, is dit gedeelte zeer langzaam
opgestoomd naar het station Zoetermeer-
Zegwaard, waar de hoofdingenieur uit Den
Haag werd opgebeld en om hulp werd ge-
vraagd.
De menschen die aan het station S S. -reizi
gers met den bewusten trein verwachtten,
konden op het daartoe bestemde bord eerst
Vermel d vinden dat de trein 15 minuten ver-
.traging had; daarna werd dit in 50 en nog
later in 70 minuten veranderd. Inmiddels
waren er ook velen gekomen voor latere trei
nen en begon ef een angstige stemming te
heerschen, die wat tot rust kwam toen de chef
mede dee! ing deed van het ongeval, waarbij
zich geen persoonlijke ongelukken hadden
voorgedaan.
De baan was en bleef intusschen naar
beide richtingen versperd, zoodat reizigers,
die hier in een voor vertrek gereedstaanden
trein zaten, weer konden uitstappen om langs
anderen weg over Rotterdam of Amster
dam hun doel, natuurlijk met zeer groot
tijdverlies, te bereiken.
Ongeveer twee uur na het ongeval om
streeks halfzeven vertrok uit Den Haag
een iocomotief met twee wagens naar de
plaats des onheils, om aldaar hulp te ver-
leenen. J
Een ander reiziger, die in den trein zat,
welke om 5.21 in Den Haag moet aankomen,
en tusschen Gouda en Zoetermeer den weg
versperd vond, deelde ons mee, dat hij er
met twaalf andere passagiers in geslaagd is,
na een tamelijk halsbrekende tocht door de
diepe duisternis, een melkvrachtauto te vin-
Slechte spijsvertering en
alle voedingsstoornissen
moeten spoedig rwichtcn
voor. Foster's Maagpil-
len, die uw geheele or-
ganisme verkwikken.
Alom verkrijgbaar a f 0.65 per flacon.