»r data een toeKomst is re maken (fie !n he! laderland ontbreekt. Onwillekeurig gaan op den OudeUars- avond de gedachten uit naar het verleden. tfiermee doorgaande komt men tot het heden en tot de toekomst. Deze moet er voor velen si den landbouw somber uitzien. Een beschouwing van het verleden leert dat de landbouwer zich niet mag laten ont- moedigen, zich niet mag overgeven om te gaan steunen op de gemeenschap. Een van de lichtpunten blijft dat hij den strijd om het bestaan gerust kan aanbinden met anderen. Wei zou het heengaan van een ruim aantal jonge krachten een economisch ver'.ies betee- kenen. Uiteraard zouden de meest gereede, de meest flinken voor het land verloren ziin. Voor henzelf zou het winst kunnen zijn en voor de achterblijvenden zou de noodl ttige landconcurrentie afnemen. Daarbij zou een aanpassing van landprijzen aan de produc- tenprijzen bevorderd worden. D. DE BOER Dz. Stompetoren, 31 December 1926. Tooneel. Dat het afgeloopen jaar op tooneelgebied de vele veranderingen ten goede gebracht heeft, waarop de echte tooneelliefhebbers reeds zoo lang hopen (ideale ensembles van eersterangskrachten onder beproefde leiding, een algeheele opgaan in en overgave aan de kunst van het tooneel) kunnen wij ook thans nog niet zeggen. De toestand is vrijwel ge- bleven zooals zij was. Enkele gezelschapnen zijn verdwenen, nieuwe verrezen met andere directeuren. Verschillende goede artister zijn ambulant: wij noemen slechts: Mevr. de Boervan Rijk, Louis de Vries, Louis Chris- pijn Jr., Pine Belder, Tilly Lus, Frits Bouw- meester e. a. En hier staat tegenover, dat verschillende gezelschappen hun goede krachten hebben aangevuld met z.g. acteurs en actrices, die nog alles van deze groote kunst te Ieeren hebben en die een voortcluren- de belemmering blijven voor het ideaal: een ensemble waarin zelfs de kleinste rol door een artist wordt vervuld. W'j gelooven echter dat de menschelijke ijdelheid, die niemand vreemd is, ieder aanspoort tot baasspelen, tot het spelen van enkel hoofdrollen. De belangstelling voo- het tooneel lijkt ons wel vooruitgaande, al doet de concurrence van de film zich nog steeds g^ducht gevoe- len. En dat verwondert eigenlijk niet. Het groote publiek houdt van emotie, wil sterk spel zien, en dat geeft de film in ruime mate. De beste acteurs en actrices zijn op het witte doek te bewonderen en wat aankleeding be- treft geeft de film zooveel mcois te zien, dat het tooneel inderdaad daartegen zwaar werk heeft. Toch stemt het verblijdend, dat een goede, in alle opzichten welverzorgde tooneelvoor- stelling nog altijd de belangstelling vindt, die zij verdient. En zulke opvoeringen vielen er in het afgeloopen jaar wel te waardeeren. De verschillende jubilea zooals van Mag- da Janssens, Bart Kreeft, Wilh. Kley, Annie van Ees, Louis de Vries en het afscheidstour- nee van Mevr. Mann komen bij de gezel schappen en aan 1 slot wel in bespreking. Het Vereenigd Tooneel. Dit gezelschap van den Stadsschouwburg te Amsterdam onder leiding van Verkade en Verbeek heeft een succesvol jaar achter den rug. Aan de traditioneele Oijsbrecht-opvoe- ring volgde het optreden van Magda Jans sens in Anna Christie. Haar boeiende spel in de titelrol voldeed bijzonder. De bezetting der heerenrollen had vermoedelijk sterker kunnen zijn. Prachtig was de uitvoering van „Een van ons", het stuk Loyalties van den Engelschen schrijver Galsworthy. De goede regie van Verkade en het voortreffelijke spel van alle medewerkenden brachten het gehrel tot een groot succes. Cees Laseur was uitmuntend als Ferdinand de Levis, de Joodsche nou- veau-riche. Dirk Verbeek als kapitein Dancy, de dief, en Vera Bondam als de jonge vrouw mogen direct naast hem genoemd evenals v. Dalsum, Henri Eerens en Verkade. Magda Janssens kreeg gelegenheid bij het Vereenigd Tooneel haar 25-jarig jubileum te herdenken in Bennets: Groote Avontuur (Le- vend begraven). Aan enthousiaste hulde heeft het de geliefde actrice bij die gelegen heid niet ontbroken. Albert van Dalsum kreeg gelegenheid een vreemd stuk van Max Mohr ten tooneele te brengen n.l. Improvisaties in Juni. Doch het publiek voelde er zeer weinig voor. Een opvoering van Julius Caesar was wel een artistieke daad, maar grootsch in alle op zichten was de uitbeelding van dit Sha- kespeare-werk niet. De vier hoofdfiguren Brutus, Cassius, Caesar en Antonius werden resp. vertolkt door van Dalsum, Lobo, Eerens en Verkade. Vooral de beide eerste gaven schitterend spel. Zeer veel g.noegen beleefde men van de wederopvoering van De Herbergierster, dat fijne en vroolijke stuk van den Italiaan Gol- doni en Magda Janssens vervulde de titelrol op een wijze, die de toeschouwers in verruk- king bracht. Wat nu het nieuwe seizoen betreft willen wij eerst noemen het merkwaardige stuk: De Gevangene. Dit werk van Edouard Bour- det is in Parijs avond aan avond in het Theatre Femina voor stampvolle zalen opge- voerd. De schrijver heeft n.l. een zeer delicaat on- derwerp de in eigen geslacht bevangen liefde van een vrouw behandeld, maar dit gedaan op een wijze, zoo kiesch, dat het te- recht bewondering afdwingt, en het is ons dan ook niet goed duidelijk, hoe de Schouw- burg-commissie in den Haag dit stuk voor de Kon. Schouwburg heeft verboden. Wij laten van dit bijzondere stuk voor dit- maal een gegeven beschrijving volgen: Een stuk welks stijl volkomen in overeen- stemming is met het probleem van de in zich- zelf gevangene, door aanleg gekluisterde ziel, die vergeefs in liefde tot anderen steun en redding zoekt maar aan het ingeboren nood- lot ten onder moet gaan. Wij zien hier hoe de heldin naar bevrijding hunkert, en wij weten eigenlijk al van den aanvang, dat zij de vrij- heid niet vinden zal. Want haar psychische gevangenschap is niet een gevolg van om- standigheid of intrigue, maar van een afwij- king der instincten, die haar benauwend ge- heim is. Met dit geheim harer neigingen is zij alleen, alleen en als een vreemde tusschen fa- milieleden en vrienden, voor wie zij zich tel- kens weer angstig verbergen moet Voor dit geheim voert zij een wanhopigen strijd. Als haar vader, een weduwnaar, die tot gezant te Rome is benoemd, zijn beide dochters naar zijn nieuwe standplaats mede- nemen wil, komt Irene in verzet. Zij wil en kan Parijs niet verlaten. Er is een macht, een gehechtheid, die haar gebonden houdt. Welke macht dit is kan men slechts vermoeden. De vader zoekt vergeefs een verklaring voor de halsstarrigheid van zijn dochter. Hij dringt meedoogenloos in haar zieleleven door. Irene verweert zich, maar welke middelen heeft zij daartoe? Het woord van de waarheid niet, want zij moet deze verbergen, zooals zij zich verbergen moet voor haar jongste zusje Gi- sele, dat geheel op haar is aangewezen; voor haar neef Jacques, wiens liefde vroeger door haar afgewezen werd. Tot hem neemt zij dan, als de nood het hoogst is, haar toevlupht. Als haar vader den ook voor hem onhoudbaren toestand for- ceeren wil en met dwangmiddelen dreigt, veinst zij genegenheid voor Jacques. Maar dan wil de vader ook verdere opheldering. Jacques lijkt hem een aannemelijke schoon- zoon; hij weet zeer goed, dat Jacques liefde voor Irene voelt; hij zal met den jongen man spreken. Irene moet haar vader voor zijn en zij vraagt Jacques haar onmiddellijk te bezoe- ken. In een zeer bewogen tooneel haalt zij haar neef over om zich in schijn met haar te verloven, een offer, dat door hem niet zonder tegenzin wordt gebracht. Maar in het twee<k bedrijf zien wij hoe Jacques, evenals de vader, het geheim van Irene tracht te doorgronden. Hij voelt zich verantwoordelijk voor haar geluk. Gisele be- zoekt hem en hij hoort van haar dat Irene zich ellendiger voelt dan ooit, dat zij veel al leen is en slechts nu en dan de Aiguines ziet, vrienden van haar die zij een jaar te vi ren in Florence heeft leeren kennen. Dan vermoedt Jacques dat Aiguines de minnaar van Irene is. In een onderhoud met hem een der hoogte-punten van het drama dwingt hij Aiguines tot een verkjaring en zoo verneemt hij dan het geheim van Irene. Want Aigui nes weet. Hij is Jacques' lotgenoot. Hij is de echtgenoot van „de andere". Maar juist dan komt Irene, die de innerlij- ke spanning niet langer verdragen kan, hem nogmaals om redding smeeken. Zij kan haar eenzaamheid niet langer verdragen. Zij voelt zich door de macht van haar noodlot naar den afgrond drijven. En Jacques, die haar nu wel begrijpt, besluit tot een groot offer. Hij zal Irene trouwen. Wat dit huwelijk jgeworden is, en dat het ook Irene geen bevrijding uit haar gevangen schap brengt, zien wij in het derde bedrijf. Jacques, die wel goedhartig, maar niet sterk van karakter is, die naar waarachtige vrou- welijke liefde hunkert, naar hartstocht en overgave, geeft den strijd op. De verhouding tusschen hem en Irene is bitter geworden. Zij is voor hem werkelijk niet meer dan een schaduw geweest, een ontastbare schaduw, een wolk. En Irene bemerkt dat zij ondanks alles, de gevangene is gebleven die zij altijd was, eenzaam en verdwaald in den doolhof van haar eigen natuur. Wat het spel betreft is het stuk een .grootsch succes geworden voor Vera Bou- dam, die zich in de titelrol heeft doen kennen als een tragedienne van ongemeene kwalitei- ten en algemeen is zij na deze vertolking als een voortreffelijke kunstenares geprezen. Polly Obdam verraste in de rol van het jonge zusje. Minny ten Hove en Cees Laseur waren voortreffelijk. Alleen Dirk Verbeek was iets minder ge- lukkig in zijn uitbeelding. Een succes in een geheel andere genre was Defresne's nieuwe stuk: Valsche Bankbiljet- ten. Van Dalsum kreeg hierin nog gelegen heid tot een bijzondere creatie. De gevierde Engelsche schrijver Noel Co ward werd ook aan het Holl. publiek voorge- steld. Maar de keuze van het stuk was niet erg gelukkig. Gevalien Engelen bracht na- melijk een beschonken tooneel tusschen twee dames, dat ons publiek niet wilde accepteeren en het stuk is dan ook spoedig van het reper toire verdwenen. Dubbel jammer was het dat men onze groote en eminente actrice Else Mauhs geen beter werk voor hare capaciteiten had gege ven. Dezelfde actrice trad nogmaals als gast op bij het Ver. Tooneel n.l. in Makropoulos (Levensformule) van Capek. Ook een vreemd stuk, dat niet bij voortduring in staat bleek het groote publiek te boeien, maar dat Else Manks in de hoofdrol opnieuw deed kennen als een der grootste actrices uit ons land. Een wederopvoering van Teirlincks Ver- traagde Film was een prachtig succes voor Magda Janssens en van Dalsum als de vrouw en de man, terwijl Verkade's regie meesterlijk was. In de laatste maand werden voor Kergtmis nog twee nieuwe stukken gebracht, n.l. een aardig stuk van A. A. Milne n.l. Mijnheer Pint Passeert, met la Chapelle in de titelrol. Mevr. Ranucci Beckmann voerde de regie. Een nieuw stuk van Gh6on n.l. Genesius bracht wederom van Dalsum en Magda Janssens in de hoofdrollen. Uit dit alles blijkt wel, dat er dit jaar bij het Ver. Tooneel hard en serieus is gewerkt, wat het beste ook voor de toekomsi doet ho pen. Het Nieuwe Ned. Tooneel. Dit gezelschap ging onder leiding van Louis Saalborn met succes op den ingeslagen weg voort. Blanke Ballast bleef het groote kasstuk. Nadat eerst nog enkele voorstellin gen gegeven waren Tobayer, werd het jubi leum van Bart Kreeft gevierd in „Nummer Zeventien", de aardige klucht van Rossler, bewerkt door wijlen Heijermans. Dat het den ruim zeventigjarigen serieuzen artist niet aan belangstelling heeft ontbroken spreekt van zelf en nog steeds is hij een gaarne fe--iene medewerker in diverse stukken. Zijn natuur- ljjk spel boeit steeds. De opvoering van het Russische stuk Oom Wanja van Tsjechow, was een mooie daad, doch had niet het gewenschte succes. Wij staan in ons land nu eenmaal wat vreemd tegenover de Russische stukken en speciaal tegenover het Russische zieleleven. Met de Roekoek in het Nest werd het nieu we seizoen geopend. Een vriendelijk succes behaalde dit Engelsche blijspel met Oscar Tourniaire in de hoofdrol. Louis de Vries trad als gast op in het Duit- sche stuk Schweiger. Een aardig blijspel van Hans Sturm: „Verliefd, verloofd, ver dwaald", gaf veel volaoening, maar ae ge- lukkigste keuze deed het gezelschap met: „De Opstandigeri", door Defresne bewerkt naar het boek van Jo van AmmersKiiller. Dit stuk met zijn vele medewerkenden zijn veel- cischende decors en costuums uit drie ver schillende tijdperken, werd prachtig tot uit voering gebracht en zal zeker nog lang een kasstuk blijven voor het N. Ned. Tooneel, dat zijn plaats in Amsterdam en ook daar- buiten welverdiend veroverd heeft. Saalborn, Tourniaire, Gobau, Julia de Gruyter, Sophie de Vries, Kreeft e. a. zijn nog steeds de voor- aanstaande krachten, waarbij Enny de Leeuwe, Miep van den Berg en Mevr. TreepVink, benevens Anna Sablairolles en Ant. Sohns zich kranig aansluiten. Het Ver. Rott. Hofstad-Tooneel. Tot de beste en gelukkigste gezelschappen mag men het Rott. Hofstad Tooneel rekenen, want de voorstellingen zijn steeds bijzonder in trek, waartoe het medespelen van Annie van Ees en Cor v. d. Lugt, die zich tot de meest populaire tooneelartisten mogen reke nen, niet weinig medewerkt. Hoe populair de actrice Annie van Ees is, is wel gebleken in de maand November, toen zij met groot suc ces overal in den lande haar 1214-jarig too- neeljubileum heeft gevierd. Men denkt er te- genwoordig niet veel aan, dat koperen jubi leum te vieren, maar Annie van Ees ko het doen en is overal op spontane wijze gehul- digd. Haar sobere en ontroerende spel, dat zich steeds meer ontwikkelt, heeft haar een eerste plaats doen veroveren onder de Neder- landsche actrices. Als bijzondere stukken van dit jaar noe men wij bij dit gezelschapDe Zonderlinge Bruidegont van Broedelet. De 20-jarige Wil- helmina Kley vierde haar 60-jarig jubileum in De Uitvaart. Van Mevr. SimonsMees werd opgevoerd: Droomspiegel. Simon Kos- ter en E. Mauhs hadden een nieuwe bewer- king het licht doen zien van Marguerite Gauthier onder den titel Camelia. Met Else Mauhs als gast werd dit stuk opgevoerd. Haar spel was uitmuntend, doch dat het stuk in alle opzichten een verbetering was van het oude meesterwerk van Dumas, kon niet oe- zegd worden. Bijzonder aardig was het nieu we stuk van Simon Koster: Madame la Mo de, waarin een lief degelijk Parijsch vrouw- tje, om met de mode mee te gaan, als het wa re gedwongen wordt een amant te nemen. Dit gaat haar echter zoo onhandig af, dat zij ge lukkig tot vrouw en kinderen weerkeert. Voor Lily Bouwmeester was het stuk een succes. Mrs. Cheney's verdwijning, dat hier ook in de kermisweek werd gegeven, was weer een triomf voor Annie van Ees, maar o. i. nog meer voor Cor van der Lugt Melsert, die voortreffelijk was in dit Engelsche blijspel. Een groot succes was het Engelsche sen- satie-blijspel De Spooktrein. Overal werd dit stuk met groote belangstelling gevolgd, zoo zelfs, dat het in dubbele bezetting werd inge- studeerd. Onder leiding van Willem Royaards, die zelf een der hoofdrollen vertolkte als gast, werd een stux van Pirandello ten tooneele gebracht n.l. Wat is de waarheidDit diep- zinnige stuk van den Italiaanschen schrijver, die momenteel geweldig van zich doet spre ken, werd met veel waardeering ontvangen. Nadat Annie van Ees in het stuk JJaar- wel Jeugd" van twee jonge Italiaansche schrijvers veel succes had behaald, begun zij haar jubileum-tournee met Leontientje, door Veterman en Timmermans bewerkt naar het boek van den laatsten: De Pastoor van den Bloeienden Wijngaard. Het spel van de jubi- laresse maakte grooten indruk, maar daar- naast onderscheidden zich Cor v. d. Lugt als de pastoor en Jan van Ees als Isidoor. De goede acteurs Gimberg, van Gasteren, Schwab, Piet Bron, benevens Mevr. Chris- pijnMulder mogen van dit gezelschap nog wel afzonderlijk genoemd. Het is te hopen dat dezelfde voorspoed het Rott. Hofstad Tooneel ook in 1927 zal begunstigen. Op enkele voorstellingen van het Hofstad Tooneel komen wij nog gaarne even terug. Op den eersten Kerstdag werd te 's-Gra- venhage de premiere gegeven van Rekel, een stuk in vier bedrijven bewerkt naar het be- kende boek van Cissy van Marxveldt. De jeugdige bewerkster Ina van Eibergen San- thagens, een jongedame van zeventien jaar, heeft met haar werk succes gehad en Rie Gilhuys heeft als hoofdvertolkster nog weer eens de speciale aandacht op zich gevestigd als een der jongeren met belofte. Anton Roe- mer en Juliette Roos waren de ouderen en blonken uit. Van de jongeren trad in 't bij zonder nog op den voorgrond Jackie Broede let als Pastla. Het oude bekende stuk Hofgunst behaalde in uitmuntende opvoering opnieuw een gewel dig succes. Annie van Ees als Vicky en Reule als de Prins werkten tot dat succes in de eerste plaats mee, maar ook de andere ver- tolkers en vertolksters waren zeer goed, ter wijl de fraaie tooneelen niet weinig tot het welslagen meewerkten. Leontientje maakte grooten indruk. Prachtig waren de tooneelen. Bijzonder het spel van Cor v. d. Lugt en Annie v. Ees. Een geheel nieuw stuk was De Revue-Girl, een Engelsch blijspel dat in Londen zeer veel succes had. Ook hier genoot men van de moderne ideeen en de kostelijke tafreelen. Fie Carelsen was bijzonder op dreef. Ook Lily Bouwmeester, Hermann Schwab en Louis v. Gasteren deden van hun spel genieten. Het Schouwtooneel. Onder leiding van Musch en v. d. Horst gaf het Schouwtooneel een reeks van goed verzorgde voorstellingen. De twee voornaam- ste plaatsen van optreden waren Utrecht en Haarlem, met daarnaast de grootste en voor- naamste plaatsen van ons land. Het Onbekende land, een stuk vol heftig gebeuren met tal van dramatische effecten beleefde een goede opvoering. De schrijver Herman van Middendorp behandelt in dit stuk de zonderlinge geschiedenis van een zeker dokter Eikenberg, die als directeur van een krankzinnigengesticht niet ontkomt aan de gevaren, die het omgaan met krankzinni- gen biedt. Hij voelt dat hij ook langzaam het onbekende land, 't land der verbijstering, zal betreden. Een zeer demonische verpleeg- ster helpt hem daarbij. Ten slotte wordt deze door hem gedood. Jan Musch en Stine v. d. Gaag, Ko Arnol- di en v. Warmelo waren de uitmuntende hoofdvertolkers. De dames Lavendel was een slap Engelsch blijspelletje van Daisy Fisher. Enny de Leeuwe speelde daarin het meisje met de moderne ideeen, terwijl Pine Belder en Coba Blankenstein de oude damerjes voortreffelijk typeerden. Ko v. Dijk en Jacq. de Haas ver- vulden de heerenrollen. Natuurlijke Vijanden was een stuk van Mikail Artzybascheft. Het geeft een schril beeld van de moeilijkheden, waarmee man en vrouw in het huwelijk te worstelen hebben. Naar zijn overtuiging staan echtgenooten, ondanks goeden wil en de beste bedoelingen, door hun ingeschapen aard als vijanden te genover elkaar. De zinnelijke bekoring bindt hen, maar de tegenstrijdigheden van aard en aanleg, maken het huwelijk weldra tot een kwelling, ook al komen geen groote conflic- ten den vrede bedreigen. Het Schouwtooneel gaf van dit stuk een goed verzorgde voorstelling. Mooi en gevoe- lig samenspel kreeg men te zien van Mevr. v. d. Florst en v. d. Horst zelf, die voor Let eerst na langen tijd weer meespeelde. Stine v. d. Gaag, Co Balfoort en Jetty van Dijk vervulden de overige rollen. Als de grootsche daad van het nieuwe seizoen noemen wij de opvoering van Ibsen's Peer Gyni. De regisseur v. d. Horst heeft tegen de geweldige moeilijkheden, die het werk biedt, niet opgezien en er is werkelijk iets schoons bereikt, waartoe ook medewerkte de muzikale uitvoering van Grieg's muziek door het Haarl. Orkest onder leiding van Nico Gerharz. Jan Musch was de groote kracht als Peer Gynt. Mevr. v. d. Horst als Aase, Stine v. d. Gaag als Solvejg, Mary Smithuyzen als Anitra waren mede de ver tolksters, en vooral het stukje samenspel tusschen Musch en Mevr. v. d. Horst in de sterfscene van Aase was ontroerend. Op ver schillende plaatsen was het stuk bekort. Ook het Schouwtooneel bracht weer een stuk van Pirandello en wel „Dc Naakten kleeden"; een eenigszins vreemdsoortige titel voor een moeilijk stuk. Zeer interessant. Stine v. d. Gaag, die wel bij het Schouwtooneel alle gelegenheid kriigt zich te ontwikkelen, speel de in dit stuk de zware hoofdrol op meer dan overtuigende wijze. Een nieuw etuk van Mevr. v. Goch Kaulbach werd eveneens door het Schouw tooneel gebracht n.l. Durf te levert. Het ko- mische repertoire werd verrijkt met de Goril la, een griezelig sensationeel blijspel en ver- der met Je meent het? een Engelsch blijspel, waarin voor het eerst Louis Davids als ko- misch acteur optrad naast Jan Musch. Er werd bijzonder goed gespeeld en er is onbe- daarlijk gelachen. Maar tevens bleek ook weer, wat een fijn acteur Musch ook is in het komische genre. Jeanne v. Rijn, een nieuwe kracht voor het Schouwtooneel uit Belgie trad eveneens in dit stuk op. In de Kerstweek werd nog een succesvolle wederopvoering gegeven van Dr. Klaus. Aangezien in Alkmaar in het nieuwe jaar als abonnementsvoorstelling Paschen zal worden gegeven, maken wij nog melding van de wederopvoering van dit stuk van Strind- berg. Charlotte Kohler werkte weer mee en Ko van Dijk en Ko Arnoldi speelden hun zware rollen schitterend, terwijl de begelei- dende muziek inderdaad de stemming ten zeerste verhoogde. Wij zullen gaarne het Schouwtooneel ook weer eens in Alkmaar zien. De Speeldoos. Dit uitstekende gezelschap onder leiding van Van Kerckhoven ging voort met het brengen van uitstekend verzorgde kluchten en blijspelen. Jaantje en Millionair tepen wil en dank behaalden een groot succes en ver- maakten de toeschouwers kostelijk. Bijzondere voldoening gaf de nieuwe Amerikaansche klucht De lood-architect. Joh Kaart, Cor Hermus, Jan Grootveld, C. v. Kerckhoven, Mientje Kling e. a. speelden kostelijk en de lach was niet uit de zaal. Ook het blijspel: Zeven kansen voldeed ten zeerste. Hierin stapelen zich de onmoge- lijke situaties voor den hoofdpersoon even eens op, zoodat hij in het derde bedrijf wan- hopig uitroept: „Ik voel me als een schele kat, die een muis moet vangen, die de St. vitus-dans heeft". Dit typeert het kluchtige geheel. Het mooiste bereikte De Speeldoos echter met zijn laatste successtuk De levende Medu sa, of de courant die men ziet. Dit stuk is een eweldige trouvaille. Alle berichten, die de oofdredacteur van een courant ontvangi, zoowel voor zijn rubriek binnenland, als bui- tenland, militaria, eonomie enz. worden op het tooneel in beeld gebracht, in een aaneen- gesloten reeks van de kleurigste tafreelen. Alle vraagstukken van actueel belang krij- gen een beurt. En bovendien geeft dit bijzon der soort revue de artisten pracht gelegenhe- den tot spel en typeering. Het succes van dit stuk is dan ook bijzonder groot en't geheel is voor de toeschouwers een voortdurende ver- rassing. Ook dit gezelschap zullen wij in het nieu we jaar zeker nog wel eens in Alkmaar zien. Het N. Rott. Tooneel. Onder leiding van Frits Tartaud en Hans v. Ees heeft zich een nieuw Rotterdamsch tooneelgezelschap gevormd, waartoe ook Mevr. Tartaud behoort. Dit gezelschap opende in October met een nieuw stuk van Jan Fabricius: De Koekoek. Frits Tartaud vierde zijn 50-jarig jubileum in het stuk De Scheepbouwer, terwijl in deze maand het blijspel I illy van Stahl opnieuw werd opgevoerd. Wat dit nieuwe gezelschap in het komende seizoen -zal presteeren, ziet men vooral in Rotterdam en den Haag met belangstelling tegemoet. In Alkmaar zelf kwam een cpleving van de tooneelbeweging doordat zich een Comite vormde tot het organiseeren van tooneelvoor- stellingen, z.g. abonnementsvoorstellingen. Eerst een reeks van drie, en voor deze drie stukken, gespeeld door het Schouwtooneel, was groote belangstelling. De consequent van Fatsoen, 't Geval R. H. en Krelis Lou- wen werden opgevoerd. Voor 't nieuwe sei zoen werd het aantal voorstellingen gebracht on vijf, te geven door diverse gezelschappen. van deze vijf zijn tot op heden gegeven- De wrekende God, door het Rott. Hofstad Too neel en Als ik wilde, door het Vereenigd Too neel. Dat deze voorstellingen de belangstel ling en de liefde voor het tooneel in Alkmaar aanwakkeren is zeker. Ook het N. Ned. Too neel, dir. Saalborn, organiseerde drie abonne mentsvoorstellingen en wel in het Gulden yiies. De eerste heeft in November plaats ge had. Het blijspel Verliefd, verloofd, ver- clwaald werd toen opgevoerd. In de Kermisweck zorgden zoowel het Rott. Hofstad Tooneel in do Harmonie als het N Ned. Tooneel in het Gulden Vlies, voor eofi reeks mooie uitvoeringen op tooneelgebied Een zeer groot succes op tooneelgebied was de afscheids-voorstelling van Mevr. Mann— Bouwmeester. Voor deze gelegenheid had zich een eere-comite gevormd en aan de groo te actrice werd een schitterend geslaagae af- scheidsavond bereid. Een uitverkochte zaal juiehte haar toe. - Dat dit ook niet het geval was bij het Zil- veren Jubileum van Louis de Vries trof wel, maar misschien was de datum voor de opvoe ring van Hendrik de Vierde niet ge'ukkig ge- kozen, en is er in het nieuwe jaar nog gele; genheid het over te doen. De Kon. Rederijkersk. Bilderdijk ging ook in 1926 met groote ambitie voort hare leden mooie en prettige tooneelavonden te bezorgen Zij voerde dit jaar op Suikerfreule, Pomarius en Het Kapelletje. Vooral de vertooning van Pomarius was bijzonder goed en evenals de andere stukken voor de Kamer een groot suc ces. Ook in het nieuwe jaar zal er stellig weer met toewijding worden gewerkt om iets moois t( tooneele te brengen. Een andere Alkmaarsche dilettanten-ver- eeniging kwam naar voren, n.l. Het Alk- maarsch Tooneel en de laatste opvoering van Tropenadel mocht zich in groote b-langstel- ling verheugen en was door aankleeding er spel een groot succes. Wij twijfelen niet ol ook deze vereeniging zal door ernstige studie trachten in 1927 voor hare leden goed ver zorgde voorstellingen te brengen. Wij hebben al het bovenstaande vrijwel met groote opgewektheid kunnen schrijven, maar wanneer wij aan 't slot ook nog moeten me- moreeren hen, die uit de tooneelwereld in 1926 werden weggerukt, dan komt er toch zeker groote ontroering over ons, als wij te- rugdenken aan het meer dan tragische ver- scheiden van het kunstenaarspaar D. J. Lobo en Greta LoboBraakensiek, die bij het spoorwegongeluk bij de Vink op zoo noodlot- tige wijze om het leven kwamen. Ons tooneel heeft in deze groote artisten veel verloren. De overweldigende en treffende belangstel ling bij hun teraardebestelling zal daarvan wel de beste getvigenis hebben afgelegd. De herinnering aan hen zal nog lang in eere blijven. Ook de eminente acteur en strijder voor de verheffing van ons tooneel, L. H. Chrispijn Sr. werd dit jaar uit de rij der tooneelspelers weggenomen evenals Raphael Bouwmeester, de zoon van wijlen den grooten Louis, de zoon die zijn vader steeds tot steun is ge weest. Wij willen thans dit overzicht besluiten met de beste wenschen voor ons tooneel ir 1927. Op absolute volledigheid wenscht dit stuk tooneel geen aanspraak te maken, maai 't was ons een genoegen het voornaamste op tooneelgebied voor de belangstellenden in ae kunst, de revue te laten passeeren. G. Niuziek. Dit overzicht der verschillende concerten in dit jaar gegeven zal niet veel verschiller met dat van het vorige jaar, omdat alles vrijwel hetzelfde gebleven is. Alleen de ka- mermuziekavonden van Dr. de Koos zijn dit jaar niet doorgegaan en slechts in Januari kregen we door zijn bemiddeling den Spaan- schen violist Joan Manen, met Maryla Bres- lauer en in Februari den pianist Fred La- mond, doch deze avonden oehoorden bij de reeks die in 1925 waren aangevangen. Januari '26 bracht verder de operette "oor kinderen „Pauweveer" van Mevr. Cramer— Schaap en den heer Jac. Jansen met mede- werking van de A. O. V. en een kinderkoor van- en alles geleid door den heer Corn. Jon- ker (twee opvoeringen), een avond van de Alkm. Kamermuziekvereeniging waarin op- traden de zangeres Vera Janacopulos, met de pianiste Yvonne HerzJapy, en een leer- lingenconcert van den heer Gerritsen in het Wapen van Heemskerk. In Februari kwam het „Meredyll" kwartet voor de kamermuziekvereeniging de de reeks vervolgde en sloot met het Hollandsch Strijkkwartet. In die maand concerteerden eveneens „St. Louis" (Willy Kohler). Maart bracht twee uitvoeringen van het gemengde koor „Pulchri Studio" (Al) dat een Passieoratorium met decoraties (mede- werking der R. K. Tooneelvereeniging Von- del) uitvoerde, en het Doopsgezinde zang- koor (Brands) had het oog laten vallen op de „Mattheus passion" van Schiitz. De heer Joh. Kuiper gaf in de Harmonie een uitvoe ring met leerlingen. In April werd het 10-jarig bestaan her- dacht van het zangkoor van mej. Marie Ver beek met een opvoering „De Schoone ift he! slapende boschvan mej. van Tussenbroek, welke opvoering in Sept. werd herhaald, waarvan de baten voor een liefdadig doel werden afgestaan. Ook de heer Kuiper gaf een herhaling van zijn leerlingenavond, met medewerking van mej. Marie Vermeulen en den heer Haakman („Jantje in Modderstad" en „de Tinnen soldaat"). Toonkunst (Ous- hoorn) kwam op met Haydn's ..Schopfung'' en leerlingen van den heer Oushoorn rausi- ceerden in „de Unie". Het eenige zaalconcert in Mei was eert op voering van „Dcr Postiijon von Lonjumeau" van Adam, door de Haghezangers, en be- gonnen we onze schreden naar den muziek- tuin te richten. 't Was immers Mei en de tijd der zomerconcerten, doch de zomer zelf was er nog niet, en is ook vrijwel weggebleven. In het geheele zomerseizoen zijn er misschien drie mooie avonden geweest. De Muziektuir heeft het dan ook slecht gehad. Behalve de concerten van het Stedelijk Muziekkorps (Maas) waarvan eenige door den heer Kuiper werden gedirigeercl, werden er uitvoeringen gegeven door de „Haarlem- sche Orkestvereeniging" (Nico Gerharz), een geleid door den heer Knikker, en het laatste concert met medewerking van Mevr. Pieneman, door de korpscn „De Eendracht" uit Velsen (Kerkhof), „St. Caecilia" (Kohler), de „Postharmonie" uit Amsterdam (Speets), „St. Louis" (Kohler), „Helder's Stedelijk Muziekkorps" (ter Hall), „Zaan- landscne kapel" (Swager), „Marinekapel" (Leistikow), „de Alkmaarsche Orkestvereeni ging" (Jansen) en door de zangkoren „Ber- gen's mannenkoor" (Jonker), solisten mej. Veenebos, en mej. Wieta Hamming, pianiste uit Bergen, Geniengd koor „Harmonie" (Al) met o.a. „Toggenburg" van Rheinberger, ,,Zanglust" uit Amsterdam, met kinderkoor (Hespe). Koorklassen (Jonker) en een klein ge-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1926 | | pagina 12