Huishoudster, lessen hervatten. een Knechtje, samenleven MEISJE twee nette Dienstmeisjes Dagmeisje, Diensthode^ flinke Mulp 2e Meisje, net Kosthnis Pakhuis te huur Burgerwoonhiiis, de Soerenwoning, DiensIM of Noodtiulp, Eesiden- en Kippenliedriif fldver'tentgen Nette Huishoudster Me], 1. I. BRUM, Openbare Verkooping ^iarlctbe^icsiiteai Den 16 Jan. hopen craze geliefcse Ouders, Behuwd- en Grootouders JAN v. PEL en WILLEMINA DEKKER hun 25-jarige echtvereeniging te hudenken. Hunne dierbare kinderen, behuwd- en kleinkind. Egmond aan Zee, 4 Jan. '27. Qetrouwd Mr. A. SOHENKEVELD en WILLEMINA C. VERBURG. Mede namens wederzijdsche ouders zeggen zij hartelijk dank voor de bij hun huwelijk ondervon- den belangstelling- Alkmaar, 5 Januari 1927. Heden overleed na een kortstondige ziekte onze beste turnzuster FRANSINA HOFSTEE. Dat zij ruste in vrede. Het bestuur van Turnlust, 3 Jan. 1927. Ds. en Mevrouw VERWAAL danken, met hartelijke heilwenschen voor de vele blijken van belangstel ling bij de jaarwisseling ontvangen. Ds. en Mevr. BAAR betuigen hierbij hun hartdijken dank voor de ontvangen felicitaties en wenschen alien wederkeerig „veel heil en zegen" in 1927. Met wederkeerigen heilwensch zeggen de Heer en Mevrouw VAN DAMKOPPE dank voor de ge- zonden gelukwenschen. Mevrouw en Ds. H. J. UAK, danken met hartelijke heilwenschen voor de vele bljjken van belang stelling by de jaarwisseling ont vangen. Heer met eenig vermogen, op eigen grond wonende wenscht met eenv. juffrouw of wed., P.G. uiet boven 35 en liefst eenigzins vermogend. Br. onder M 12 bureau van dit blad. HUWELIJK. Rijksambtenaar, f 5000.salaris, 45 jr., 3 kind, van 1016 jr., zoekt JUFFROUW OF WKDUWE, z. k., P.G., bemiddeld,liefstmuzikaal. Brieven met volledige inlichtingen gaarne met portret aan STRIJ- LAND's Adv.-Bureau, Haarlem. Door het verbindend worden der eenige uitdeelingslijst is het faillis- sement van PIETER HOOGLAND, wonende te Schagen, geeindigd. Mr. C. H. BOSMAN, Curator. Alkmaar, 4 Januari 1927. Kennemerstraatweg 79. Met wederkeerige wenschen voor het nieuwe jaar bedanken Ds. en Mevr. MAKKINK voor de ontvan gen Nieuwjaarswenschen. Wordt gevraagd ten huize van Mr. A. P. H. DE LANGE, Lange- straat 84, een net voor dag en nacht tegen Februari. GEVRAAGD, tusschen 40 en 50 jaar, van onbesproken gedrag. Zonder goede getuigen onnoodig zich aan te melden, bij Jb. KLINK- 11AMER, Heerenstraat 1, Alkmaar. Gevraagd te Bergen voor dag en nacht. Loon f 25 A f 30 per maand. Goede getuigen voorzien. Br. iett. K., HAAN's Boekhandel, Bergen N.-H. Terstond gevraagd1 net P. G., niet beneden 18 jaar, met huiselijk verkeer, klein gezin. Te bevragen bureau van dit blad. Mevrouw RINGERS, Kennemer straatweg .15, vraagt tegen 1 Fe bruari een nette P G. GEVRAAGD voor de huishouding. MIENT 4. B. z. a. met Februari een m. bij heer alleen of in eenklein, net burgergezin. Brieven onder letter 0 14 bur. van dit blad. Te SCHOORL gevraagd ilinke, eenvoudige liefst boven de 30 jaar, P. G., goed kunnende koken en werken en flink loon. Brieven onder lett. U 449 bureau van dit blad. Aan de stoom-, wasch- en strijk inrichting van S. KROM, Scher- merweg, kunnen -flinke MEISJES geplaatst worden. Aanmelden aan de inrichting. Twee vrienden vragen met zit- en slaapkamer. Br. met prijsopgaaf onder letter L 11 bur. van dit blad. Oudegracht 140, Alkmaar, zal 10 Januari al haar Gevraagd 2 Februari goed kunnende melken. A. BROUWER, Bergerweg 84, Bergen (N.-H.) in bet midden der stad, voorzien van betonnen vloer, waterleiding en electrisch licht, geschikt voor par- ticuliere Autogarage en andere doeleinden. Te bevragen Breedstraat 33, Th. v. GIJZEN. TE KOOP ecu SCHUUli en circa een morgen WEILAND. Te bevragen J. JONGERT, Groot- Schermer. onder Schagen, groot circat/nH.A. met ruim en goed doortimmerd woonhuis met stalling. Koopprijs f 3800.Ruime hyp. beschikbaar. Inl. JOH. WEIJLING. TE HUUR een prima Paikiiuis, voor Berg- of Werkpl. en Elect.-* en stookgel. a f 2.p. w. Br. onder leit. N 13, bureau van dit Blad. te Limmen, in het Cafe „Zomervreugd" van W. KRAAKMAN op WOENSDAG 19 JANUARI 1927, des morgens 10 uur, ten overstaan van P. J. C. VAN TOORNENBURGH, notaris te Alkmaar, van: waarin stalling voor 10 koeien, SCHUUR, ERF, en TUINGROND te Limmen, aan den Westerweg bif den Spoorwegovergang, samen groot 47 Aren 70 centiaren, als- mede eenige perceelen UITMUN. TEND WEILAND in de onmiddel- lijke nabijheid daarvan, gemeente Castricurn, te zamen 7 Hectaren 83 Aren 10 centiaren. Alles in diverse perceelen, bree der vermeld op kaari jes die intijds verkrijgbaar zijn bij den Notaris. Eigendom van Mej. de Wed. A, KRAAKMAN,.geb. ADMIRAAL, te Limmen. Aanvaarding woonhuis met erfl Mei 1927, landerijen dadeiijk na de toewijzing. Lasten van 1 Januari 1927 af. Meerdere inlichtingen verkrijg baar ten kantore van den Notaris. SCHRIFTELIJKE VRAGEN. De heer Van der Waerden heeft aan den minister van arfoeid), handel en nijverheid de volgende vraag gesteld: Wil de minister terstond de verspreidimg van den afziditelijiken en onvoegzamen re- clame-kalender voor de vrijwilige ouder- domsverzekering, uitgegeven door het Bureau Vrijwillige Ri j'kspensi oenverzek ering Statenbolwerk 1, te Haarlem, doen stoppen en de exemplaren, die zijn uMgegaan, doen opvragen? COMMUNISME OP SUMATRA. Uit Padang wordt d.d. 4 Jan. door Aneta gemeld De assistent-resident van Sawahloento be- reikte Dinsdagmiddag Tandjoeng-Ampaloe waar de controleur van Sidjoengdjoeng met een brigade militairen onder commando van luitenant Van Ameyden berichtte, dat zij, uit Fort-de-Kock komende, en's nachts Tand joeng-Ampaloe passeerend, aldaar drie auto's met roode vlaggen aangehouden hadden. De imzittenden werden gevangen genomen, uit- gezonderd een, die een poging tot vluchten deed en neergelegd werd. Het bleek de beken- de leider Abdoel Moenap te zijn, een gewe- zen volksonderwijizer van Soengeilassie. De telegrafische en telefonische gemeen- sohap tusschen Sidjoengdjoeng en Soengei- dareh is eenigszins hersteld. DRIE MANN'^N AANGEREDEN. Dinsdagmiddag te kwart voor vijf liepeti te s-Gravenhage cp den Leidschen straat- weg tusschen het Roomhuis en de viaduct, achter een draaiorgel een 52-jarig man uit de Hekkelaan, een 51-jarige man uit de Bezem- straat en nog een uit die straat. Achter hen kwam een auto, die door nog niet geheel vast- st amide oorzaak de genoemde persccien aan- reed. Het is mogelijk, dat de bestuurder ver- blind was door het licht van een auto, die uit den tegenovergestelde richting kwam. Hoc dit ziji, plotseling doemden voor den bestuur der de drie mannen op en eer hij ken stop- pen had hij hen aangereden. De oudste brak een schouder en bekwam eenige onbeduidende wondjes aan handen en hoofd, de 51-jarige brak het rechteronderbeen en vermoedelijk Bovendien eenige ribben, ter- wijl de derde er afkwam met schaafwonden aan het hoofd cn minder ernstige kneuzingen aan de linker hand. Daar de bestuurder van de auto onmiddellijk remde is ernstige schade aan de auto of aan het draaiorgel voorko men. De geneeeskundige dienst, die met twee auto's spoedig ter plaatse verscheen, bracht de twee gewonden naar den Centralen Post, vanwaar de eerste naar het Ziekenhuis aan den Zuidwal werd vervoerd, waarheen L., de twecde, rechtstreeks was overgebracht. De derde kon, na aan den Centralen Post ver- bonden te zijn, tevoet naar huis gaan. De po- litie stelt een onderzoek in naar de oorzaak van het ongeval. INFLUENZA. De burgemeester van Velsen heeft een pu- blicatie uitgevaardigd, waarin hij, gehoord het advies yan den gemeentelijkca genees- kundige, den ingezetenen in overweging geeft, nu zich buitengewoon veel gevallen Mhaenza voordoen, thans zooveel moge lijk de plaatsen te vermijden, waar veel men- sc.ten bijeen plegen te komen, en waar het besmc11ingsgevaar derhalve zeer gi'oot is. Bcsturen van vereenigingen, enz. zuilen we! doen met in deze dag-en zoo w-einig mogeiijk vergadermgen of bijeenkomsten uit te schrij- ven. GELDIGHEID ABONNEMENTS- j. KAARTEN. De directie der Nederl. Spcorwegen heeft afwijzend besch kt op het verzoek van den AJgem. Ned. Bond van handels- en kantoor- bedienden om de algenreene abonnementskaar- ten en groepkaarten straks ook geldig te ver- klaren voor de autobusdiensten der spoorwe- gen. De diiectie is van meening, dat er geen enkelc aanleiding bestaat om aan de abonne- mentskaarten zender eenige vergoeding meer vooirechten te verbinden. Behoudens enkele uitz-onderingen, zullen de kaarten evenmin gejaen op de dcor de Nederl. Spoorwe-oen jeexpioiteerde tramwegen. OPBRENGST WELDADIGHEIDSPOSTZEGELS. Naai de Tcig. van het Amstcrdainsche Co nnie tot plaatsing van de weidadigheidspost- zegels verneemt, heeft de actie daar ter stede een wmst van ongeveer 25.000 opgdwerd. Nauwkeurige cijfers kutinen nog niet wor den geDubliceerd, HET NEDERLANDSCH-BELGISCHE VERDRAG. Acht-en-tachtig advocaten, ingeschreven bij de rechtbank te Utrecht hebben tot de Eerste Kamer het volgende adres gericht: „Ondergeteekenden, alien ingeschreven. als advocaat bij de arrondissementsrecht- bank te Utrecht, overtuigd, dat de totstand- koming van het op 3 April 1925 te 's-Gra venhage tusschen Nederland en Belgie ge- sloten verdrag in strijd zou zijn met's lands belang, wenden zich tot Uwe Hooge verga- dering met het eerbiedige en dringende ver- zo-ek, het ontwerp van wat tot goedkeuring van bovengenoemd verdrag e.a. niet aan te nemen". Bij dte rechtbank te Utrecht zijn thans in geschreven 104 advocaten, van wie twee Vlamingen. Aan beide Vlamingen werd niet verzocht het adres mede te ondertceken -n. Van de overige 102 advocaten konden 3 niet bereikt worden, slechts een wenschte niet te onderteekenen, omdat hij voorstander van het verdrag verklaarde te zijn, en 10 teekenden om andere redenen het adres niet. De berichtgever van de Telg. te Brussel meldt: Met het oog op het bevorderen van de cul- tureele belangen tusschen Nederland en Bel- gie wordt Zaterdag in het Paleis Mondial een vergadering gehouden met het doel, een Nederlandsch-Belgisch entente-comite tot stand te brengen. HET A U TO B U SB E D RIJ F DER NEDER- LANDSCHE SPOORWEGEN. De Utrechtsche correspondent van het Hbl heeft in verband met een bericht betreffende de door de N.V. Algemeene Transportonder- neming (het autobusbedrijf der Nederland- sche Spoorwegen) aangevraagde concessies, een onderhoud geliad met den heer R. Heg, den directeur der onderneming. Aan het verslag daarvan is het volgende ontleend: Heel verkeerd oordreelde de heer Heg in 't algemeen de manier, waarop de verschillende concessie-aanvragen door Gedeputeerden der onderscheidene. provincien werden bekeken Het op-zich-zelf besdiouwen van iedere aan- vraag rnoet noodiged'wongen voeren tot een chaos, waaruit het ondoenlijk is den weg te vinden. Naar mijn meening, aldus de heer Heg, moeten Gedeputeerden voor iedere pro- vincie afzonderlijk een plan vaststellen voor een algemeen economische verkeersregeling, waarbij natuurlijk ook rekening met de be- staande autobusonderneiningen meet worden gehouden. Is een dergelijk plan eenmaal ge- projecteerd, dan behooren daaraan de bin- nengekomen aanvragen geioeist te worden Alleen op deze wijze is een behoorlijke ver keersregeling mogelij'k. In Drente wordt op die manier al gewerkt, maar voor zoover mij bekend, is deze provin- cie de eenige, waar men het goed aanpakt - In het algemeen zijn daar concessies ver zocht, waar de wensch naar autobusiijnen •door de gemeentdiestiiren en de Kamers van Koophandel zelf kenbaar was gemaakt. Na tuurlijk heeft men eerst nagegaan, of in die bepaside streken de exploitatie van busliincn loonend gemaakt zou lcunnen worden. Bleek dit voor een geheel complex doenlijic, dan heeft men niet geaarzeld hierin ook lijnen op te nemen, die naar algemeen gevoelen nog niet direct baten zouden afwerpen, maar dit voor de strcek zelf gewenscht zouden zijn. Ook werden hiev en daar concessies aange- vraagcl voor lijnen parallel aan de spcorbaan loopend op plaatsen, waar de reeds rijdende bussen het spoorwegverkeer fcdahgrii'ke scha de hebben berckkend. Zoo b.v. op de liin Er.k- huizenfloom. In verband met de bebo-u- wing is de verkeersweg daar in vergeiij-king tot de spoorbaan veel gunstiger gelegen met het gwolg, dat b.v. te Hocgicarspel het aan- tal verkochte plaa-tsbewijzen op de spoorwe gen in de jaren 1913, 1921 en 1925 resp. 46.0'0'Q, 53.000 en 16.000 bedroeg. Erkenner.de de vcrkeere-'behogften, waarin dcor de treinen oo rendsb-ele wijze moeiliik kan worden voorzic-n, heeft de A. T. O ge- meend voor deze en dergelijke liinen zelf ds concessies te moeten aanvragen. De autobus dient bedcelt hicr dus can r.envulling van bet spoenvegverkeer te zijn en zal met de spoor wegen nauw samenwerken door in het zoo juiet genoemde geval te Hoorn aansiuiting te geven op- en over te nemen van de treinen Deze bussen zullen tevens bagage vervoeren in doorbevrachting met de treinen. Economi scher bed'ienir.g van bcpaalde baanvakken vcor het sroorwrgbedrijf zal hiervan het re- sultaat zijn, daar de tekorten on d.e Sooorwe gen door den Staat, in casu den belastingbe- ialer, worden gedragen. Hoofdzaak voor het nieuwe bedrljf is dus niet allereerst het behalen van winst, maar wel om door r.auwe samenwerking met de spoorwegen tot een mee-r econ-omisdi geheel te komen. Over de gevoerde besprekingen met ge- meentebestursn, Kamers van Kcophandel'en departement van nijvenheid -zeide de directeur nog het volgende. Dcorgaans wordt d-tor deze lichamen het verzoek tot de directie der A. T. O. gericht om op een conferentie de plannen en den aard van het bedrijf uiteen te komen zetten. Is dat geschied, dan volgt" meestal het ver zoek om voor bepaalde, veelal in overleg met die autoriteiten vast te stellen trajecteri, ver- gunningen aan te vragen. Deze gemeen-tebe- sturen, kamers van koophandel en nijverheids departementen doen hier dus feitelijk het werk wat Gedeputeerden behoorden te "doen, ri.l. het eerst-in-groote-lijnen-vastleggen van het- geen voor een zekere streek noodig is. Bo vendien worden door hen verschillende facili- teiten verleend. Zoo bGcd de gemeente Gor- lcum b.v. vrijen cvertocht voor de bussen op de gemeentepont aan, evenals de kosten van aanleg voor electrische geleiding naar de op te richten garagegebouwen, terwijl hiervocr ook afstand van terreinhuur werd gedaan Er zijn echter ook gemeentebesturen, die cen zeer afwijzende houding tegenover de plannen der jonge onderneming a an nc men Deze geven blijk, aldus de heer Heg, het al gemeen belang uit het oog te verliezen. Indien men het spoorwegbedrijf in welken vorm dan ook tegenwei'kt, dupeert men zic'hzelf en an- deren, daar ver'hoogde belastingen niet zui len uitblijven. Trouwens door de A. T. O. wordt geen mo- nopolistisch bedrijf gewenscht. Zoo werd van de zijde der A. T. O. op 3t December j.l. tij- dens de zitting van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland het verleenen van een concessit- van de gebr. Hoogervorst verdedigd voor een lijn van ZoetermeerBefkelstation Roden- rijs. Een verbinding ZoetermeerBerkel Bergsche HoekRotterdam moest als onnoo dig en on-economsch worden ontraden, om dat de siporwegen van het station Rodenrijs af dagelijks 22 stcptreinen op en 22 stoptrei- nen af laten loopen en dus meer dan voldoen- de in het verkeer voorzien. De autobusiijn be- hoort dan ook te eindigen op het station Ro denrijs en op de treinen tc correspo-ndeeren. De aanvragen, die door de A. T. O. zijn in- gezonden, shiiten alle zonder uitzondering op de treinen aan. Op vragen omtrent het aanschaff-en van materiaal, de aanstelling van personnel, de iarieven, den vermcedeliiken datum, waarop de eerste bussen zouden loccen, icon nog geen positief antwoord worden gegeven, omdat nlerover nog niets met zekerheid vaststaat Ook over de cprichting van remises, werk plaatsen e.d. voor het nieuwe bedrijf konden nog geen definitieve inlichtinigen worden ge geven. Thans wordt weer een eerie nieuwe aanvra gen van betrokkenen tut Drente cp het kan- iaor te Utrecht tewerkt. Zijn deze ondcrzocht. dan is het waarschijnlijk, dat ook voor deze streken weer concessie zullen worden aange- vraagd. Met grooie zekcrheid kan intusrehen wor den bericht, dat .met het personenvervoer zai worden begonnen en dat eerst later geleide- lijk ook -de vrachtdicn-sten zulien worden ge organiseerd. Omtrent de cprichting van centra voor ga rages e.d. werd nog meogcdeeld, .dat deze ver moedelijk in Gorkum, Alkmaar, Enkhuizen. Uden, Grave en Zuidiaren' zullen pi a ate heb ben. Men is vcornemens bij *.,c calculatic van dc tarievai rekening te houden met de reeds be- staande van particuliere ondernemers, en bij de sawensteling van de dienstregeling zai voor iedere streelc afzendcriiik a^ndadit ge- scho'nken worden aan marktdagen en bijzon- dere feestdijk'heden, bij we Ike gsicgenheden extra bussen zullen worden ingelegd. HULDIGING Dr WILLEM ROYAARDS. Op 21 dezer wordt Dr Willem Royaards 60 jaar. In verband hiermede heeft zich een com lie gevormd, ten einde den kunstcnaar te huldigen. Doze huldiging zal pcaais vinden c-p den av'ond van Doncferdag 20 dezer in den Stadssclicuvvburg te Amstei;dam. Daar- toe aangezocht door de vroegere ledcti van de Kon Ver.- „Het Nederlandsch Tooneel", z<al Dr Royaards dien avond met lien Balzac's ..Mercadet" uitvoeren. Secr.-penningmeesteresse van het comite is mevrouw A. P. J. den Tex-Dikkers, Emm.a- straat'32 te Amsterdam. HET ZESDE TEHUiS VAN PRO SENECUTE GEOPEND. In de twee heerenhuizen aan de Vondel- s-traat te Amsterdam (No. 35), waarin tot koxtcn tijd geleden de R K. Meisjes-H. B. S. der Zusters Franciscanessen was gevestigd, heeft gisteren de vereeniging Pro Scnecute haar zesde tehuis voor bejaarde lieden uit den „betercn" stand geopend. Het voert den naam Huize Bergshof, omdat 't hier feitelijk de verplaatsing betreft van het eenige jaren geleden te Hilversum onder ,dien nam ge- cpenuie tehuis der vereeniging. AUTO IN HUURKOOP. De rechtbank te Rotterdam heeft behandeld de zaak van den niet verschcnen A. G. v. d. R., verdacht van verdiustexing van ecu auto De gctuige J. P E. v. Walbeek verklaarde, dat de geschiedenis zich als volgt heeft toe- gedragen. Verdachte had een chassis en een carosseric gekocht, maar kon die niet beta- len. Geld had hij inet en hij kwam toen naar do- Dordtsche Industrieele en Credietmaat- schappij, ide hem het geld heeft gege\*ti, waar tegenover verdachte zijn auto afstond aan de Dordtsche, van wie hij ze weer in huurkocp lcreeg. De president merkte op, dat het wel zoo had mceten gaan, maar dat op het moment, dat het huurkoopcoutract geteekend werd, v. d. R. echter geen auto bezat en haar dus niet had lcunnen overdoen aan de Dordtsche Getuige J. L. v. Walbeek zeide,' dat er een verlicuding bestead tusschen de autozaak „Het Gepantserde Wietl" en de Dordtsche In- dustrieele en Crediet Maatschappij. De eerste bracht klanten aan, voor auto:s, waarvan dc koop door de twecde werd gefinancierd. v. d. R. had geld meegekregen om de auto te fcetakn op het moment, dat het huurkoop- contract was geteekend. De eerste getuige v. Walbeek moest bij het verlioor toestemmen, dat hij niet met de le- veranciers van het chassis en de carosserie zich in verbinding had gesteld. v. d. R bleek en tijd lang op het huur- koopcontract afbetaald tc hebben Ten laatste had hij echter niet meer betaald en den wa- gen van de liana gedaan. Het O. M. zag af van het verhoor van den der den getuige, daar z i. "het wettige en ovex- tuigende bewijs van de verduistering door v. d. R, niet te Ieveren zcu zijn. Er zou ai der meer moeten vast staan, dat v. d. R. ei- genaar van den wagen was, toen hij haar aan de Dordtsche afstond. Dan immers alleen zou hij door zuivere wilsverklaring de auto hebben kunnen afstaan aan dc Crediet-Maat- schappij, die ze hem dan weer in huurkoop had kunnen-gc-ven Maar de fabrikant die chassis en carosserie zou ieveren, Vermeu- lcn Anssenis, wilde de auto niet afstaan zon der betaiin-g vr.a v. d. R. De koopovereen- kamst met dien fabrikant was, zoofang het gcid inet cp tafel was gelegd, niet tot stand gekemen. V. d. R. kon den eigendom dus weer niet afstaan aan de Dordtsche, omdat hij geen eigcuaar was. I let O. M. vroeg mitsdien vrijsprak. Uitspraak IS Januari. KORTE BERICHTEN. Irigediend is een wetsontwerp tot ver- lengiuig van den termijn der opschoriing van de bet a ling van rente en aflossing van de Surinaamsche spoorwegleening. Het eerste Nederlandsche aclit-meier- jacht is te waier gdaten. r De rechtbank te Middelfmrg heefi Dins- dag een man en een vrouvv uit Zierikzee, 64 en 44 jaar oud, die hun kinderen onverzorgd hadden achtergelaten, ieder tot twee maanden gevangenisotraf veroordeeld. De heer P. uit Nieuwkuik. die te Crom- voirt bij avond met zijn fiefs iegen een paard reed, misleid door de iichten van een rijluig. wclke hij voor rijwiellantaarns aanzag, is gisteren in het Groot Ziekengasthuis te 's-He r n o iron botch overladen Te Garminge (Dr.) is Dinsdag de land- bouwer J Boer door het op hoi slaan van zijn paarden onder den wagen geraakt en op slag gedood. AMSTERDAMSCHE VEEMARKT. AMSTERDAM, 5 Jan. Op de heden ge houden' veemarkt waren aangevoerd 254 vette kalveren 1.10-—/ 1.22, 0 90 I 1.08. f 0.72—/ 0 88 oer K n levend tre- wicht, 51 nuchtere kalveren 1222, 454 varkens Holl. le kw. 0 830.84 per KG.Overz. en Geldersche le kw. 0.83 0.94 per K.G. slachtgewicht, vette varkens 78—/ 82. AARDAPPELPRIJZEN. AMSTERDAM, 5 Jan. 1927. De aard- appdenprijzen waren heden onveranderd. Aanvoer I lading, 690 H.L. BROEK OP LANGENDIJK, 4 Jan. 1927. 5800 stuks Reuze bloemkool le s. 8.70 tot f 11.30 p. 100 sf.; Bloemkool 2e soort 1.20—/' 3 p. 100 stuks; 9000 K.G. Worte- len 33.10; 72000 K.G. Roode kool le soort f 2.60—f 4.90; Roode kool 2e soort f 1.10—2.30; 71000 K.G. Gele kool le soort 2.40f 4.50; Gele kool 2e soort f 0.80f 2.10; 76000 K.G. Deensche wifte kool 2.80—/ 4.60 5600 K.G. Uiet. f 3 20 tct f 3.40; Drielingen f 2; 800 K.G. Bieten f 1.40, alles p. 100 K.G. BOVENKARSPEL, 4 Jan. 1927. Veiling „De Tuinbouw". Heden besteedde men voor: Bloemkool I f 4.50—/ 24; Bloemkool II f 3.50— f 11.60; Bloemkool III f 2—/ 5 60; Roode kool 23 60; Witte kool f 1.80— f 3.40; Uten f 1.501.65; Spruitkool 2.25. WARMENHUIZEN, 4 Jan. 1927. 94000 K.G. Roode kool le soort f 2.60 f 4 80 2e soort f 2.40— f 3.90; Uitschoi /0 90—/.2.10; 20600 K.G. Gele kool k soort 2.104.40; 2e soort f 2.30— f 2 70; 40600 K.G.- Deensche witte kool le soort f 2 70f 4.40: 2e soort f 2.10 f 3; Uirschot 1.20; 6050 K.G, Uien 3.70 tot f 4.10; Grove uien f 4; Drielingen f 2.50 tot 2.70; 5700 K.G. Peen f 2.90--/ 3.30. NOORD-SCHARWOUDE, 4 Ian. 1927. 13800 K.G Uien f 3.10—/ 3.70; Drielin gen 2.40f 2.70; Nep f 2.80; Grove uien 3.60- f 3.90; 800 K.G. Peen f 3 20; 157400 K.G. Roode kool f 2.40—f 5 30; Doorschot 1.10— f 4.50; 71600 K.G Gele kool 2.80— f 4; Doorschot f 1.60— f 3 50: 134600 K.G. Deensche witte f 2.70 —f 4.50; Doorschot f 1.80-f 3.50. alles p. 100 KG.; 900 stuks Bloemkool f 9—/ 11.60 p. 100 st 2e soort f 2 50— f 3 30 p. 100 st. iffigezonilats sftskkerc (Buiten veranlwuo:Jelijkheid van de Re- da die. De opname in deze rubriek bewijst rernzzina dat de 'fdadie er rnide instemi.) "nogmaals DE VLOTBRUG. Alkmaar, 4 Januari 1927. i Geachte Redactie! Nu er sinds de vorige week weer drie ge vallen zich hebben voorgedaan op de Vtot- brug, welke zeker groote gevolgen met zich hadden kunnen brengen. zou ik nog gaarne even op deze kwestie terug wilien komen. Te meer waar u't blijkbaar niet met mij eens is om het rijverkeer te leiden over de Friesche brug. In mijn vorig ingezonden stuk schreef ik juist om het rijverkeer over de Vlotbrug te verbieden om op die wijze de ongelukken, die anders zeer zeker niet zullen uitblijven, voorkomen. 't Meest practisch is dit zeker niet 'f Meest practisch is het bouwen van een nieu we brug. Maar waar ik deze in de nabije todcomst niet zie verrijzen iaten wij hopen dat ik te kortzichtig ben, hetgeen de tijd wel zal lee- ren en er toch dringend verbetering noo dig is, zag ik de oplossing hierboven ver- moid. Degene, die een betere oplossing weet, wel- nu hij zegge het. Aan A. A. W. wil ik nog even antwoor- den, dat het mij zeer goed bekend was, da( de brugwachters een werktijd hebben, die met iedere redelijkheid spot. Nimmer is het mijn bedoeling geweest om hun werkkring ncg onaangenamer te maken, dan deze al is. Mijn bedoeling is geweest om in 't open- baar op den onverantwoordelijken toestand van deze brug te wijzen, om op deze manier verbetering te krijgen in den bestaanden toe- stand, opdat ongeiukken in de toekomst wor den. voorkomen. En ik heb het volste vertromven in de brugwachters, dat zij hieraan wilien meehel- pen. zoodiat het schrijven vail een enkel pro- ces-verbaal hum werkelijk niet te veel zal zijn. Laat ook het college van B. en W. zich cens met deze zaak gaan bemoeien en ter be- voegder plaatse verbetering bepleiten. Met vriendelijken dank voor de niaatsing s RIOM. lEim

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1927 | | pagina 3