Huishoudster,
lessen hervatten.
een Knechtje,
samenleven
MEISJE
twee nette Dienstmeisjes
Dagmeisje,
Diensthode^
flinke Mulp
2e Meisje,
net Kosthnis
Pakhuis te huur
Burgerwoonhiiis,
de Soerenwoning,
DiensIM of Noodtiulp,
Eesiden- en Kippenliedriif
fldver'tentgen
Nette Huishoudster
Me], 1. I. BRUM,
Openbare Verkooping
^iarlctbe^icsiiteai
Den 16 Jan. hopen craze geliefcse
Ouders, Behuwd- en Grootouders
JAN v. PEL
en
WILLEMINA DEKKER
hun 25-jarige echtvereeniging te
hudenken.
Hunne dierbare kinderen,
behuwd- en kleinkind.
Egmond aan Zee, 4 Jan. '27.
Qetrouwd
Mr. A. SOHENKEVELD
en
WILLEMINA C. VERBURG.
Mede namens wederzijdsche
ouders zeggen zij hartelijk dank
voor de bij hun huwelijk ondervon-
den belangstelling-
Alkmaar, 5 Januari 1927.
Heden overleed na een
kortstondige ziekte onze beste
turnzuster
FRANSINA HOFSTEE.
Dat zij ruste in vrede.
Het bestuur van
Turnlust,
3 Jan. 1927.
Ds. en Mevrouw VERWAAL
danken, met hartelijke heilwenschen
voor de vele blijken van belangstel
ling bij de jaarwisseling ontvangen.
Ds. en Mevr. BAAR betuigen
hierbij hun hartdijken dank voor de
ontvangen felicitaties en wenschen
alien wederkeerig „veel heil en
zegen" in 1927.
Met wederkeerigen heilwensch
zeggen de Heer en Mevrouw VAN
DAMKOPPE dank voor de ge-
zonden gelukwenschen.
Mevrouw en Ds. H. J. UAK,
danken met hartelijke heilwenschen
voor de vele bljjken van belang
stelling by de jaarwisseling ont
vangen.
Heer met eenig vermogen, op
eigen grond wonende wenscht
met eenv. juffrouw of wed., P.G.
uiet boven 35 en liefst eenigzins
vermogend. Br. onder M 12 bureau
van dit blad.
HUWELIJK.
Rijksambtenaar, f 5000.salaris,
45 jr., 3 kind, van 1016 jr., zoekt
JUFFROUW OF WKDUWE,
z. k., P.G., bemiddeld,liefstmuzikaal.
Brieven met volledige inlichtingen
gaarne met portret aan STRIJ-
LAND's Adv.-Bureau, Haarlem.
Door het verbindend worden der
eenige uitdeelingslijst is het faillis-
sement van PIETER HOOGLAND,
wonende te Schagen, geeindigd.
Mr. C. H. BOSMAN,
Curator.
Alkmaar, 4 Januari 1927.
Kennemerstraatweg 79.
Met wederkeerige wenschen voor
het nieuwe jaar bedanken Ds. en
Mevr. MAKKINK voor de ontvan
gen Nieuwjaarswenschen.
Wordt gevraagd ten huize van
Mr. A. P. H. DE LANGE, Lange-
straat 84, een net
voor dag en nacht tegen Februari.
GEVRAAGD, tusschen 40 en 50
jaar, van onbesproken gedrag.
Zonder goede getuigen onnoodig
zich aan te melden, bij Jb. KLINK-
11AMER, Heerenstraat 1, Alkmaar.
Gevraagd te Bergen
voor dag en nacht.
Loon f 25 A f 30 per maand.
Goede getuigen voorzien.
Br. iett. K., HAAN's Boekhandel,
Bergen N.-H.
Terstond gevraagd1 net
P. G., niet beneden 18 jaar, met
huiselijk verkeer, klein gezin.
Te bevragen bureau van dit blad.
Mevrouw RINGERS, Kennemer
straatweg .15, vraagt tegen 1 Fe
bruari een nette
P G.
GEVRAAGD
voor de huishouding.
MIENT 4.
B. z. a. met Februari een
m. bij heer alleen of in eenklein,
net burgergezin.
Brieven onder letter 0 14 bur.
van dit blad.
Te SCHOORL gevraagd ilinke,
eenvoudige
liefst boven de 30 jaar, P. G., goed
kunnende koken en werken en
flink loon.
Brieven onder lett. U 449 bureau
van dit blad.
Aan de stoom-, wasch- en strijk
inrichting van S. KROM, Scher-
merweg, kunnen -flinke MEISJES
geplaatst worden.
Aanmelden aan de inrichting.
Twee vrienden vragen
met zit- en slaapkamer. Br. met
prijsopgaaf onder letter L 11 bur.
van dit blad.
Oudegracht 140, Alkmaar,
zal 10 Januari al haar
Gevraagd 2 Februari
goed kunnende melken.
A. BROUWER, Bergerweg 84,
Bergen (N.-H.)
in bet midden der stad, voorzien
van betonnen vloer, waterleiding en
electrisch licht, geschikt voor par-
ticuliere Autogarage en andere
doeleinden.
Te bevragen Breedstraat 33, Th.
v. GIJZEN.
TE KOOP ecu
SCHUUli en circa een morgen
WEILAND.
Te bevragen J. JONGERT, Groot-
Schermer.
onder Schagen, groot circat/nH.A.
met ruim en goed doortimmerd
woonhuis met stalling. Koopprijs
f 3800.Ruime hyp. beschikbaar.
Inl. JOH. WEIJLING.
TE HUUR een prima
Paikiiuis,
voor Berg- of Werkpl. en Elect.-*
en stookgel. a f 2.p. w. Br. onder
leit. N 13, bureau van dit Blad.
te Limmen,
in het Cafe „Zomervreugd" van
W. KRAAKMAN op WOENSDAG
19 JANUARI 1927, des morgens
10 uur, ten overstaan van
P. J. C. VAN TOORNENBURGH,
notaris te Alkmaar, van:
waarin stalling voor 10 koeien,
SCHUUR, ERF, en TUINGROND
te Limmen, aan den Westerweg bif
den Spoorwegovergang, samen
groot 47 Aren 70 centiaren, als-
mede eenige perceelen UITMUN.
TEND WEILAND in de onmiddel-
lijke nabijheid daarvan, gemeente
Castricurn, te zamen 7 Hectaren
83 Aren 10 centiaren.
Alles in diverse perceelen, bree
der vermeld op kaari jes die intijds
verkrijgbaar zijn bij den Notaris.
Eigendom van Mej. de Wed.
A, KRAAKMAN,.geb. ADMIRAAL,
te Limmen.
Aanvaarding woonhuis met erfl
Mei 1927, landerijen dadeiijk na
de toewijzing.
Lasten van 1 Januari 1927 af.
Meerdere inlichtingen verkrijg
baar ten kantore van den Notaris.
SCHRIFTELIJKE VRAGEN.
De heer Van der Waerden heeft aan den
minister van arfoeid), handel en nijverheid de
volgende vraag gesteld:
Wil de minister terstond de verspreidimg
van den afziditelijiken en onvoegzamen re-
clame-kalender voor de vrijwilige ouder-
domsverzekering, uitgegeven door het
Bureau Vrijwillige Ri j'kspensi oenverzek ering
Statenbolwerk 1, te Haarlem, doen stoppen
en de exemplaren, die zijn uMgegaan, doen
opvragen?
COMMUNISME OP SUMATRA.
Uit Padang wordt d.d. 4 Jan. door Aneta
gemeld
De assistent-resident van Sawahloento be-
reikte Dinsdagmiddag Tandjoeng-Ampaloe
waar de controleur van Sidjoengdjoeng met
een brigade militairen onder commando van
luitenant Van Ameyden berichtte, dat zij, uit
Fort-de-Kock komende, en's nachts Tand
joeng-Ampaloe passeerend, aldaar drie auto's
met roode vlaggen aangehouden hadden. De
imzittenden werden gevangen genomen, uit-
gezonderd een, die een poging tot vluchten
deed en neergelegd werd. Het bleek de beken-
de leider Abdoel Moenap te zijn, een gewe-
zen volksonderwijizer van Soengeilassie.
De telegrafische en telefonische gemeen-
sohap tusschen Sidjoengdjoeng en Soengei-
dareh is eenigszins hersteld.
DRIE MANN'^N AANGEREDEN.
Dinsdagmiddag te kwart voor vijf liepeti
te s-Gravenhage cp den Leidschen straat-
weg tusschen het Roomhuis en de viaduct,
achter een draaiorgel een 52-jarig man uit de
Hekkelaan, een 51-jarige man uit de Bezem-
straat en nog een uit die straat. Achter hen
kwam een auto, die door nog niet geheel vast-
st amide oorzaak de genoemde persccien aan-
reed. Het is mogelijk, dat de bestuurder ver-
blind was door het licht van een auto, die
uit den tegenovergestelde richting kwam. Hoc
dit ziji, plotseling doemden voor den bestuur
der de drie mannen op en eer hij ken stop-
pen had hij hen aangereden.
De oudste brak een schouder en bekwam
eenige onbeduidende wondjes aan handen en
hoofd, de 51-jarige brak het rechteronderbeen
en vermoedelijk Bovendien eenige ribben, ter-
wijl de derde er afkwam met schaafwonden
aan het hoofd cn minder ernstige kneuzingen
aan de linker hand. Daar de bestuurder van
de auto onmiddellijk remde is ernstige schade
aan de auto of aan het draaiorgel voorko
men.
De geneeeskundige dienst, die met twee
auto's spoedig ter plaatse verscheen, bracht
de twee gewonden naar den Centralen Post,
vanwaar de eerste naar het Ziekenhuis aan
den Zuidwal werd vervoerd, waarheen L., de
twecde, rechtstreeks was overgebracht. De
derde kon, na aan den Centralen Post ver-
bonden te zijn, tevoet naar huis gaan. De po-
litie stelt een onderzoek in naar de oorzaak
van het ongeval.
INFLUENZA.
De burgemeester van Velsen heeft een pu-
blicatie uitgevaardigd, waarin hij, gehoord
het advies yan den gemeentelijkca genees-
kundige, den ingezetenen in overweging
geeft, nu zich buitengewoon veel gevallen
Mhaenza voordoen, thans zooveel moge
lijk de plaatsen te vermijden, waar veel men-
sc.ten bijeen plegen te komen, en waar het
besmc11ingsgevaar derhalve zeer gi'oot is.
Bcsturen van vereenigingen, enz. zuilen we!
doen met in deze dag-en zoo w-einig mogeiijk
vergadermgen of bijeenkomsten uit te schrij-
ven.
GELDIGHEID ABONNEMENTS-
j. KAARTEN.
De directie der Nederl. Spcorwegen heeft
afwijzend besch kt op het verzoek van den
AJgem. Ned. Bond van handels- en kantoor-
bedienden om de algenreene abonnementskaar-
ten en groepkaarten straks ook geldig te ver-
klaren voor de autobusdiensten der spoorwe-
gen. De diiectie is van meening, dat er geen
enkelc aanleiding bestaat om aan de abonne-
mentskaarten zender eenige vergoeding meer
vooirechten te verbinden. Behoudens enkele
uitz-onderingen, zullen de kaarten evenmin
gejaen op de dcor de Nederl. Spoorwe-oen
jeexpioiteerde tramwegen.
OPBRENGST
WELDADIGHEIDSPOSTZEGELS.
Naai de Tcig. van het Amstcrdainsche Co
nnie tot plaatsing van de weidadigheidspost-
zegels verneemt, heeft de actie daar ter stede
een wmst van ongeveer 25.000 opgdwerd.
Nauwkeurige cijfers kutinen nog niet wor
den geDubliceerd,
HET NEDERLANDSCH-BELGISCHE
VERDRAG.
Acht-en-tachtig advocaten, ingeschreven
bij de rechtbank te Utrecht hebben tot de
Eerste Kamer het volgende adres gericht:
„Ondergeteekenden, alien ingeschreven.
als advocaat bij de arrondissementsrecht-
bank te Utrecht, overtuigd, dat de totstand-
koming van het op 3 April 1925 te 's-Gra
venhage tusschen Nederland en Belgie ge-
sloten verdrag in strijd zou zijn met's lands
belang, wenden zich tot Uwe Hooge verga-
dering met het eerbiedige en dringende ver-
zo-ek, het ontwerp van wat tot goedkeuring
van bovengenoemd verdrag e.a. niet aan te
nemen".
Bij dte rechtbank te Utrecht zijn thans in
geschreven 104 advocaten, van wie twee
Vlamingen. Aan beide Vlamingen werd niet
verzocht het adres mede te ondertceken -n.
Van de overige 102 advocaten konden 3 niet
bereikt worden, slechts een wenschte niet te
onderteekenen, omdat hij voorstander van het
verdrag verklaarde te zijn, en 10 teekenden
om andere redenen het adres niet.
De berichtgever van de Telg. te Brussel
meldt:
Met het oog op het bevorderen van de cul-
tureele belangen tusschen Nederland en Bel-
gie wordt Zaterdag in het Paleis Mondial
een vergadering gehouden met het doel, een
Nederlandsch-Belgisch entente-comite tot
stand te brengen.
HET A U TO B U SB E D RIJ F DER NEDER-
LANDSCHE SPOORWEGEN.
De Utrechtsche correspondent van het Hbl
heeft in verband met een bericht betreffende
de door de N.V. Algemeene Transportonder-
neming (het autobusbedrijf der Nederland-
sche Spoorwegen) aangevraagde concessies,
een onderhoud geliad met den heer R. Heg,
den directeur der onderneming.
Aan het verslag daarvan is het volgende
ontleend:
Heel verkeerd oordreelde de heer Heg in 't
algemeen de manier, waarop de verschillende
concessie-aanvragen door Gedeputeerden der
onderscheidene. provincien werden bekeken
Het op-zich-zelf besdiouwen van iedere aan-
vraag rnoet noodiged'wongen voeren tot een
chaos, waaruit het ondoenlijk is den weg te
vinden. Naar mijn meening, aldus de heer
Heg, moeten Gedeputeerden voor iedere pro-
vincie afzonderlijk een plan vaststellen voor
een algemeen economische verkeersregeling,
waarbij natuurlijk ook rekening met de be-
staande autobusonderneiningen meet worden
gehouden. Is een dergelijk plan eenmaal ge-
projecteerd, dan behooren daaraan de bin-
nengekomen aanvragen geioeist te worden
Alleen op deze wijze is een behoorlijke ver
keersregeling mogelij'k.
In Drente wordt op die manier al gewerkt,
maar voor zoover mij bekend, is deze provin-
cie de eenige, waar men het goed aanpakt -
In het algemeen zijn daar concessies ver
zocht, waar de wensch naar autobusiijnen
•door de gemeentdiestiiren en de Kamers van
Koophandel zelf kenbaar was gemaakt. Na
tuurlijk heeft men eerst nagegaan, of in die
bepaside streken de exploitatie van busliincn
loonend gemaakt zou lcunnen worden. Bleek
dit voor een geheel complex doenlijic, dan
heeft men niet geaarzeld hierin ook lijnen op
te nemen, die naar algemeen gevoelen nog
niet direct baten zouden afwerpen, maar dit
voor de strcek zelf gewenscht zouden zijn.
Ook werden hiev en daar concessies aange-
vraagcl voor lijnen parallel aan de spcorbaan
loopend op plaatsen, waar de reeds rijdende
bussen het spoorwegverkeer fcdahgrii'ke scha
de hebben berckkend. Zoo b.v. op de liin Er.k-
huizenfloom. In verband met de bebo-u-
wing is de verkeersweg daar in vergeiij-king
tot de spoorbaan veel gunstiger gelegen met
het gwolg, dat b.v. te Hocgicarspel het aan-
tal verkochte plaa-tsbewijzen op de spoorwe
gen in de jaren 1913, 1921 en 1925 resp.
46.0'0'Q, 53.000 en 16.000 bedroeg.
Erkenner.de de vcrkeere-'behogften, waarin
dcor de treinen oo rendsb-ele wijze moeiliik
kan worden voorzic-n, heeft de A. T. O ge-
meend voor deze en dergelijke liinen zelf ds
concessies te moeten aanvragen. De autobus
dient bedcelt hicr dus can r.envulling van bet
spoenvegverkeer te zijn en zal met de spoor
wegen nauw samenwerken door in het zoo
juiet genoemde geval te Hoorn aansiuiting te
geven op- en over te nemen van de treinen
Deze bussen zullen tevens bagage vervoeren
in doorbevrachting met de treinen. Economi
scher bed'ienir.g van bcpaalde baanvakken
vcor het sroorwrgbedrijf zal hiervan het re-
sultaat zijn, daar de tekorten on d.e Sooorwe
gen door den Staat, in casu den belastingbe-
ialer, worden gedragen.
Hoofdzaak voor het nieuwe bedrljf is dus
niet allereerst het behalen van winst, maar
wel om door r.auwe samenwerking met de
spoorwegen tot een mee-r econ-omisdi geheel te
komen.
Over de gevoerde besprekingen met ge-
meentebestursn, Kamers van Kcophandel'en
departement van nijvenheid -zeide de directeur
nog het volgende.
Dcorgaans wordt d-tor deze lichamen het
verzoek tot de directie der A. T. O. gericht
om op een conferentie de plannen en den
aard van het bedrijf uiteen te komen zetten.
Is dat geschied, dan volgt" meestal het ver
zoek om voor bepaalde, veelal in overleg met
die autoriteiten vast te stellen trajecteri, ver-
gunningen aan te vragen. Deze gemeen-tebe-
sturen, kamers van koophandel en nijverheids
departementen doen hier dus feitelijk het werk
wat Gedeputeerden behoorden te "doen, ri.l.
het eerst-in-groote-lijnen-vastleggen van het-
geen voor een zekere streek noodig is. Bo
vendien worden door hen verschillende facili-
teiten verleend. Zoo bGcd de gemeente Gor-
lcum b.v. vrijen cvertocht voor de bussen op
de gemeentepont aan, evenals de kosten van
aanleg voor electrische geleiding naar de op
te richten garagegebouwen, terwijl hiervocr
ook afstand van terreinhuur werd gedaan
Er zijn echter ook gemeentebesturen, die
cen zeer afwijzende houding tegenover de
plannen der jonge onderneming a an nc men
Deze geven blijk, aldus de heer Heg, het al
gemeen belang uit het oog te verliezen. Indien
men het spoorwegbedrijf in welken vorm dan
ook tegenwei'kt, dupeert men zic'hzelf en an-
deren, daar ver'hoogde belastingen niet zui
len uitblijven.
Trouwens door de A. T. O. wordt geen mo-
nopolistisch bedrijf gewenscht. Zoo werd van
de zijde der A. T. O. op 3t December j.l. tij-
dens de zitting van Gedeputeerde Staten van
Zuid-Holland het verleenen van een concessit-
van de gebr. Hoogervorst verdedigd voor een
lijn van ZoetermeerBefkelstation Roden-
rijs. Een verbinding ZoetermeerBerkel
Bergsche HoekRotterdam moest als onnoo
dig en on-economsch worden ontraden, om
dat de siporwegen van het station Rodenrijs
af dagelijks 22 stcptreinen op en 22 stoptrei-
nen af laten loopen en dus meer dan voldoen-
de in het verkeer voorzien. De autobusiijn be-
hoort dan ook te eindigen op het station Ro
denrijs en op de treinen tc correspo-ndeeren.
De aanvragen, die door de A. T. O. zijn in-
gezonden, shiiten alle zonder uitzondering
op de treinen aan.
Op vragen omtrent het aanschaff-en van
materiaal, de aanstelling van personnel, de
iarieven, den vermcedeliiken datum, waarop
de eerste bussen zouden loccen, icon nog geen
positief antwoord worden gegeven, omdat
nlerover nog niets met zekerheid vaststaat
Ook over de cprichting van remises, werk
plaatsen e.d. voor het nieuwe bedrijf konden
nog geen definitieve inlichtinigen worden ge
geven.
Thans wordt weer een eerie nieuwe aanvra
gen van betrokkenen tut Drente cp het kan-
iaor te Utrecht tewerkt. Zijn deze ondcrzocht.
dan is het waarschijnlijk, dat ook voor deze
streken weer concessie zullen worden aange-
vraagd.
Met grooie zekcrheid kan intusrehen wor
den bericht, dat .met het personenvervoer zai
worden begonnen en dat eerst later geleide-
lijk ook -de vrachtdicn-sten zulien worden ge
organiseerd.
Omtrent de cprichting van centra voor ga
rages e.d. werd nog meogcdeeld, .dat deze ver
moedelijk in Gorkum, Alkmaar, Enkhuizen.
Uden, Grave en Zuidiaren' zullen pi a ate heb
ben.
Men is vcornemens bij *.,c calculatic van dc
tarievai rekening te houden met de reeds be-
staande van particuliere ondernemers, en bij
de sawensteling van de dienstregeling zai
voor iedere streelc afzendcriiik a^ndadit ge-
scho'nken worden aan marktdagen en bijzon-
dere feestdijk'heden, bij we Ike gsicgenheden
extra bussen zullen worden ingelegd.
HULDIGING Dr WILLEM ROYAARDS.
Op 21 dezer wordt Dr Willem Royaards
60 jaar. In verband hiermede heeft zich een
com lie gevormd, ten einde den kunstcnaar te
huldigen. Doze huldiging zal pcaais vinden
c-p den av'ond van Doncferdag 20 dezer in
den Stadssclicuvvburg te Amstei;dam. Daar-
toe aangezocht door de vroegere ledcti van de
Kon Ver.- „Het Nederlandsch Tooneel", z<al
Dr Royaards dien avond met lien Balzac's
..Mercadet" uitvoeren.
Secr.-penningmeesteresse van het comite
is mevrouw A. P. J. den Tex-Dikkers, Emm.a-
straat'32 te Amsterdam.
HET ZESDE TEHUiS VAN
PRO SENECUTE GEOPEND.
In de twee heerenhuizen aan de Vondel-
s-traat te Amsterdam (No. 35), waarin tot
koxtcn tijd geleden de R K. Meisjes-H. B. S.
der Zusters Franciscanessen was gevestigd,
heeft gisteren de vereeniging Pro Scnecute
haar zesde tehuis voor bejaarde lieden uit
den „betercn" stand geopend. Het voert den
naam Huize Bergshof, omdat 't hier feitelijk
de verplaatsing betreft van het eenige jaren
geleden te Hilversum onder ,dien nam ge-
cpenuie tehuis der vereeniging.
AUTO IN HUURKOOP.
De rechtbank te Rotterdam heeft behandeld
de zaak van den niet verschcnen A. G. v. d.
R., verdacht van verdiustexing van ecu auto
De gctuige J. P E. v. Walbeek verklaarde,
dat de geschiedenis zich als volgt heeft toe-
gedragen. Verdachte had een chassis en een
carosseric gekocht, maar kon die niet beta-
len. Geld had hij inet en hij kwam toen naar
do- Dordtsche Industrieele en Credietmaat-
schappij, ide hem het geld heeft gege\*ti,
waar tegenover verdachte zijn auto afstond
aan de Dordtsche, van wie hij ze weer in
huurkocp lcreeg.
De president merkte op, dat het wel zoo
had mceten gaan, maar dat op het moment,
dat het huurkoopcoutract geteekend werd,
v. d. R. echter geen auto bezat en haar dus
niet had lcunnen overdoen aan de Dordtsche
Getuige J. L. v. Walbeek zeide,' dat er een
verlicuding bestead tusschen de autozaak
„Het Gepantserde Wietl" en de Dordtsche In-
dustrieele en Crediet Maatschappij. De eerste
bracht klanten aan, voor auto:s, waarvan dc
koop door de twecde werd gefinancierd.
v. d. R. had geld meegekregen om de auto
te fcetakn op het moment, dat het huurkoop-
contract was geteekend.
De eerste getuige v. Walbeek moest bij het
verlioor toestemmen, dat hij niet met de le-
veranciers van het chassis en de carosserie
zich in verbinding had gesteld.
v. d. R bleek en tijd lang op het huur-
koopcontract afbetaald tc hebben Ten laatste
had hij echter niet meer betaald en den wa-
gen van de liana gedaan.
Het O. M. zag af van het verhoor van den
der den getuige, daar z i. "het wettige en ovex-
tuigende bewijs van de verduistering door
v. d. R, niet te Ieveren zcu zijn. Er zou ai
der meer moeten vast staan, dat v. d. R. ei-
genaar van den wagen was, toen hij haar
aan de Dordtsche afstond. Dan immers alleen
zou hij door zuivere wilsverklaring de auto
hebben kunnen afstaan aan dc Crediet-Maat-
schappij, die ze hem dan weer in huurkoop
had kunnen-gc-ven Maar de fabrikant die
chassis en carosserie zou ieveren, Vermeu-
lcn Anssenis, wilde de auto niet afstaan zon
der betaiin-g vr.a v. d. R. De koopovereen-
kamst met dien fabrikant was, zoofang het
gcid inet cp tafel was gelegd, niet tot stand
gekemen. V. d. R. kon den eigendom dus
weer niet afstaan aan de Dordtsche, omdat
hij geen eigcuaar was.
I let O. M. vroeg mitsdien vrijsprak.
Uitspraak IS Januari.
KORTE BERICHTEN.
Irigediend is een wetsontwerp tot ver-
lengiuig van den termijn der opschoriing van
de bet a ling van rente en aflossing van de
Surinaamsche spoorwegleening.
Het eerste Nederlandsche aclit-meier-
jacht is te waier gdaten.
r De rechtbank te Middelfmrg heefi Dins-
dag een man en een vrouvv uit Zierikzee, 64
en 44 jaar oud, die hun kinderen onverzorgd
hadden achtergelaten, ieder tot twee maanden
gevangenisotraf veroordeeld.
De heer P. uit Nieuwkuik. die te Crom-
voirt bij avond met zijn fiefs iegen een paard
reed, misleid door de iichten van een rijluig.
wclke hij voor rijwiellantaarns aanzag, is
gisteren in het Groot Ziekengasthuis te
's-He r n o iron botch overladen
Te Garminge (Dr.) is Dinsdag de land-
bouwer J Boer door het op hoi slaan van
zijn paarden onder den wagen geraakt en op
slag gedood.
AMSTERDAMSCHE VEEMARKT.
AMSTERDAM, 5 Jan. Op de heden ge
houden' veemarkt waren aangevoerd 254
vette kalveren 1.10-—/ 1.22, 0 90
I 1.08. f 0.72—/ 0 88 oer K n levend tre-
wicht, 51 nuchtere kalveren 1222,
454 varkens Holl. le kw. 0 830.84 per
KG.Overz. en Geldersche le kw. 0.83
0.94 per K.G. slachtgewicht, vette varkens
78—/ 82.
AARDAPPELPRIJZEN.
AMSTERDAM, 5 Jan. 1927. De aard-
appdenprijzen waren heden onveranderd.
Aanvoer I lading, 690 H.L.
BROEK OP LANGENDIJK, 4 Jan. 1927.
5800 stuks Reuze bloemkool le s. 8.70
tot f 11.30 p. 100 sf.; Bloemkool 2e soort
1.20—/' 3 p. 100 stuks; 9000 K.G. Worte-
len 33.10; 72000 K.G. Roode kool le
soort f 2.60—f 4.90; Roode kool 2e soort
f 1.10—2.30; 71000 K.G. Gele kool le
soort 2.40f 4.50; Gele kool 2e soort
f 0.80f 2.10; 76000 K.G. Deensche wifte
kool 2.80—/ 4.60 5600 K.G. Uiet. f 3 20
tct f 3.40; Drielingen f 2; 800 K.G. Bieten
f 1.40, alles p. 100 K.G.
BOVENKARSPEL, 4 Jan. 1927. Veiling
„De Tuinbouw". Heden besteedde men voor:
Bloemkool I f 4.50—/ 24; Bloemkool II
f 3.50— f 11.60; Bloemkool III f 2—/ 5 60;
Roode kool 23 60; Witte kool f 1.80—
f 3.40; Uten f 1.501.65; Spruitkool
2.25.
WARMENHUIZEN, 4 Jan. 1927.
94000 K.G. Roode kool le soort f 2.60
f 4 80 2e soort f 2.40— f 3.90; Uitschoi
/0 90—/.2.10; 20600 K.G. Gele kool k
soort 2.104.40; 2e soort f 2.30—
f 2 70; 40600 K.G.- Deensche witte kool
le soort f 2 70f 4.40: 2e soort f 2.10
f 3; Uirschot 1.20; 6050 K.G, Uien 3.70
tot f 4.10; Grove uien f 4; Drielingen f 2.50
tot 2.70; 5700 K.G. Peen f 2.90--/ 3.30.
NOORD-SCHARWOUDE, 4 Ian. 1927.
13800 K.G Uien f 3.10—/ 3.70; Drielin
gen 2.40f 2.70; Nep f 2.80; Grove uien
3.60- f 3.90; 800 K.G. Peen f 3 20;
157400 K.G. Roode kool f 2.40—f 5 30;
Doorschot 1.10— f 4.50; 71600 K.G Gele
kool 2.80— f 4; Doorschot f 1.60— f 3 50:
134600 K.G. Deensche witte f 2.70 —f 4.50;
Doorschot f 1.80-f 3.50. alles p. 100 KG.;
900 stuks Bloemkool f 9—/ 11.60 p. 100 st
2e soort f 2 50— f 3 30 p. 100 st.
iffigezonilats sftskkerc
(Buiten veranlwuo:Jelijkheid van de Re-
da die. De opname in deze rubriek bewijst
rernzzina dat de 'fdadie er rnide instemi.)
"nogmaals DE VLOTBRUG.
Alkmaar, 4 Januari 1927. i
Geachte Redactie!
Nu er sinds de vorige week weer drie ge
vallen zich hebben voorgedaan op de Vtot-
brug, welke zeker groote gevolgen met zich
hadden kunnen brengen. zou ik nog gaarne
even op deze kwestie terug wilien komen.
Te meer waar u't blijkbaar niet met mij
eens is om het rijverkeer te leiden over de
Friesche brug.
In mijn vorig ingezonden stuk schreef ik
juist om het rijverkeer over de Vlotbrug te
verbieden om op die wijze de ongelukken, die
anders zeer zeker niet zullen uitblijven,
voorkomen.
't Meest practisch is dit zeker niet 'f
Meest practisch is het bouwen van een nieu
we brug.
Maar waar ik deze in de nabije todcomst
niet zie verrijzen iaten wij hopen dat ik te
kortzichtig ben, hetgeen de tijd wel zal lee-
ren en er toch dringend verbetering noo
dig is, zag ik de oplossing hierboven ver-
moid.
Degene, die een betere oplossing weet, wel-
nu hij zegge het.
Aan A. A. W. wil ik nog even antwoor-
den, dat het mij zeer goed bekend was, da(
de brugwachters een werktijd hebben, die
met iedere redelijkheid spot.
Nimmer is het mijn bedoeling geweest om
hun werkkring ncg onaangenamer te maken,
dan deze al is.
Mijn bedoeling is geweest om in 't open-
baar op den onverantwoordelijken toestand
van deze brug te wijzen, om op deze manier
verbetering te krijgen in den bestaanden toe-
stand, opdat ongeiukken in de toekomst wor
den. voorkomen.
En ik heb het volste vertromven in de
brugwachters, dat zij hieraan wilien meehel-
pen. zoodiat het schrijven vail een enkel pro-
ces-verbaal hum werkelijk niet te veel zal zijn.
Laat ook het college van B. en W. zich
cens met deze zaak gaan bemoeien en ter be-
voegder plaatse verbetering bepleiten.
Met vriendelijken dank voor de niaatsing
s RIOM.
lEim