Iii en om de hoofdstad. Binnenland Hebt Gij rheumotfek! Lijdt Gij aan jicht? Anrzelt dan niet maar gebruikt Aspirin-tabletten'Sfl^ in origineele verpakking met den oranjen band. Masseer dan nog mei Spirosal-opJossing tf&auak" bet eenige wrijtmiddel, dat diep in de huid dringi, cn Gij verkrijgt oogenblikkclijk ventach- ting van al uwe pijnen. WAii Aspirin en Spirosal Genezen U geheel en J Slaboonen 1925 89.308 K.G., 1926 125 926 K.G.; Rabarber 1925 151.755 K.G., 1926 flOT.840 K.G.; Ramenas 925 26.175 KG, '1926 28.885 KG.; Bieten 1925 527.130 K.G., 1926 702.040 K.G.; Rapen 1925 110.070 K.G., 1926 5.975 K.G.; Witlof 1925 11.536 K.G., Andijvie 1926 191.805 krip; 'Bloemkool 1925 1.927.962 stuks; 1926 2.220.857 stuks; Schorseneeren 1926 3.145 KG. Wanneer wij de K.G, bij elkaar tellen, dan blijikt daaruit, dat in 1925 globaal geveiM zijn 7037 wagons van 10.000 K.G. en in 1926 6915 wagons van 10.000 K.G., dus in 1926 ruim 100 wagons minder dan in 1925, wat in hoofdzaak vercorzaak is door minder aanvoer van roode en witte kool. Dit jaar zijn 192000 stuks bloemkool meer aangevoerd dan het vorige jaar, waar de maand Decem ber al veel toe bijdraagt, want in dit jaar zijn er in de maand December 125000 stivks meer aangevoerd dan het vorige jaar in Dec. Het aantal bcssen wortelen is dit jahr be langrijk minder dan het vorige jaar, dit komt echter niet alleen dodrdat de teelt zooveel is ingekronipen, maar dat er dit jaar dubbele bossen zijn aangevoerd. Dit neemt echter niet weg dat de aarivoer evengoed nog belangrijk minder is, waarvan ik de oorzaak reeds eer- der heb gezegd. De totaal omzet der veiling bedroeg van 1 (an. tot 31 Dec. 1923: 2.216.959.65 1924: 3.974.184.87; 1925: 3.702.429 65; 1926: 3.090.832.44. Het is de gewdonte om de getallen over de drie laatste jaren te geven, maar het leek mij than sgoed om ook 1923 er nog bij te doen, als zijride een jaar dat het laagste cijfer heeft bereikt over de laatste 10 jaar. Vanaf 1918 werd de opbrengst per jaar steeds minder tot aan 1923, toen wij dan ook werkelij'k van een noodtoestand konden spreken. Doch in 1924 werd de opbrengst haast verdubbeld, zoodat dat jaar weer veel goed maakte. Maar ook nu gaan wij weer steeds t£rug totdatJa, dat kan gelukkig niemand zeggen, wij wil- len hopen dat wij nu.het laagste punt weer bereikt hebben, want met dezen omzet is ons thans zoo uitgebreid bedrijf niet loonend. Verder wijdt het verslag eenige zeer waar- deerende woorden aan de nagedachtenis van het overleden eere-lid en oud-secretaris. den heer S,. Zeeman. De bescheiden van den penningmeester ga- ven de volgende eindcijiers: Ontvangsien 42.909.93; Gitgaven 42.114.64; Saldc 795.29. Het overzicht der bezittingen gaf een eind- kapitaal aan van 67.204 04. GIT KENNEMERLAND. Den geheelen winter is er gelegenheid ge- weest om groente te markten, want de vorst- Icoze winter gaf daarvoor gelegenheid. Dit is wel de grootste reden, dat er aan de markt zoo weinig wordt aangevoerd ,behalve kool, die er genoeg is, doch wie belieft cr kool? Een groen kooltje of spruiten wil men wel, doch de Deonsche kool en groote roode kool belieft men niet en daarom gaat er van dit overigens mooie -artikel en gezond voed- sel weinig af en wat er af gaat, gaat voor een prijsje weg. Dan is het opmerkelijk zoo graag als het publiek het nieuwe koc-pt. NauWelijks is er jcoge groente of het "oude raakt in miscre- diet, dit geldt althans voor wintergroente als uien, wortelen e. d. Spruiten raken op, be- weert men. Dit mag waar zijn op de tuincn in deze omgeving, doch van elders komen er nog partijtjes die moot zijn en de eerstc soort bracht heden op van 45 tot 51 per 100 Kg. Jammer dat zoo weinigen van dezen hocgen prijs profiteered. Naast de spruiten is er nog steeds bloem kool, die ook niet goedkcop is, de prijs vari- eerde van 40 tot 45 per 100 stuks en ook de 2e kwaliteit bracht een hoogen prijs op. De aanvoer van rabarber blijft constant, ook de prijs 27 a 32 pfer 100 bos is nier laag De aanvoer en prijs van kool zijn, behou- dens de gcnoemde, gelijik, n.l. laag, uitgeslo- ten van roode kool, welke iets hooger was dan 'de vorige week, voor zoo vert het betreft, die kieine kool Het is opmerkelijk, hoe weinig animo er is om een kool te koopen, welke zwaarder is dan een kilo. Boerekool wordt in kieine kwantums aangevoerd en de prijs is hooger dan we den laatsten tijd gewoon zijn en bakkool van /0.70/0.90, is niet laag in prijs, docl 2e soort brengt bitter weinig op wiilof is niet duur. We constateerden dat de kwaliteit beter wordt docih kwantiteit en kwaliteit houden geen gelijken tred en 24 a 30 voor le soort en /14a/ 18 voor 2e soort, is niet hoog. Prei is meer gewild dan de laatste weken, dit geldt ook voor den overigen aanvoer van bosgroente doch alleen de eerstgenoemde was hooger in prijs. De prijs van aardappelen is onveranderd, voor onbekende kwalieit is weinig animo, doch puike kleiaaraappelen zijn gewild; dat geldt ook vcor duin aardappelen. Sninazie wordt nog in kieine kwantums aangevoerd en is nog geen kost voor iedereen, daar een kistje spinazie voor pl.m. 1.50 nog vrij duur is. De kieine kwantums vruchten welke nog worden aangevoerd zijn bijna niet te betalen, appe'tn brachten op pl.m'. 60 per 100 I< G. en peren- en welke peren war en dat nog pi.m. 13 a 25 per 100 K.G. De overige aanvoer gaf geen redcn tot af- zonderlijke vermelding. UIT BERKHOGT. Onze plaatsgenoot, de heer J. van Dijk, slaagde dezei' dagen te Den Iiaag voor het diploma 3de stuurman. GIT CASTRICGM. Maandagavond hield de vereeniging tot verzekering tegen ziekenhuis- en operatie- kosten een algemeene vergadering in het cafe „de Harmonie" te Castricum. De vergadering, die gepresideerd werd door den heer Lommen, burgemeester, was bezoch t door 60 leden. Door den voorzitter werd met een woord van welkom deze bijeenkomst geopend en spr. deelde medg, dat het sueces van de initia- tiefnemers voor de oprichting dezer vereeni ging buifengewoon is, want in een tijd van 2 maanden 1700 leden te hebbcn, is waarlijk wel iets dat tot verheugenis stemt. Git het verslag van den penningmeester bleek, dat in kas was, als resultaat van een maand contributie en inleggeld na aftrek van 56 oprichtingskosten, een bsdrag van 440. Omgerekend over een jaar zal de kas aan het einde van het jaar bedragen voor de kas van de ziekenhuiskosten 1950, w^aruit met een uitkeering van 3 per verpleegdag kunnen worden betaald 650 vei-pleegdagen, terwijl de kas voor de uitkeeringen bij opera- tie aan het einde van het jaar zal bedragen 1350, zoodat thans al 26 operatien kunnen warden uitgekeerd van 50, hetgeen hot hoogste bedrag is per operatic dat uitge keerd wordt. Aan het' einde van zijn uiteenzetting bracht de penningmeester een woord van dank aan de 18 commisarissen, die geheel belangelcos de contributie ophalen en zich veel moeite hebbcn getroost voor het rondbrengen der 10- vuliingsformuiieren en het ophalen daarvan. Vervolgens werd medegedeeld, dat het be- stuur thans aftreedt en moet overgegaan. worden tot vferkiezing van het definitief be- stuur. Op voorstel van den voorzitter werd beslo- ten het getal leden van't bestuur te bepal-.n op minstens 5 en geen 9, wat wel te groot is, om de vergaderingen zooveel mogelijk vol-, tallig te doen zijn. - Hierna had de bestuursverkiczing plants en werden als zoodanig bij volstrekte meer- derlieid bij eerste stemming verkozen de hee- ien Lommen, van Lunen, Hemmer, Louter wn m'ej. Vahl. Voor zoover aanwezig mej. Vahl was verhinderd verklaarden zij deze benoeming te aanvaarden.' Bij de rondvraag werden enkele vragen ge- steld, waarbij kwam vast te staan, dat de uit keeringen zullen begfnnen per 1 April a.s, cok aan hen, die op dat tijdstip in een zieken huis worden verpieegd. Ten slotte bracht de voorzitter een woord van dank aan de opgekomenen en aan den commissaris, de heer Vervoort, die door ruk- ke bezigheden heeft moeten bedanken, alsme de aan den secretaris-pertningmeester van het bestuur, die vele werkzaamheden heeft' ver richt en een ingewikkelde administratie heeft te voeren. Hierna sluiting. In de daama gehouden bestuursvergade- ring werd besloten de functies als volgt tf. verdeelen: P. H. L. J. Lommen, voorzitter; N. A. van Lunen, secretaris-penningmeester G. Leiter, J. J. Vahl en H. Hemmer, leden. Als gedelegeerd lid werd aangewezen de heer Louter. GIT OTERLEEK. i Zondag 20 en Dinsdag 22 Febr. gaf de gymnastiekvereeniging Turnlust haar 2e en laatste uitvoering in dit seizoen in't lokaal van den heer A. van Ham. Het geheel stond onder de eminente leiding van den directeur, den heer G. de Rie uit Alkmaar. Het pro gramma bevatte 14 nummers. Ailes slaagde naar wensch. Na de.pauze voerden eenige jongelui een tconeelstukje op, getiteld: Het kan verkeeren. Hoewel het verdienstelijk werd gespeeld en het voor Turnlust zelf veel propaganda voer- de, was het nu juist geen stukje om zich me- de te amuseeren. Als naar gewoonte had beide avonden een verloting plaats van taart, krentebol en worst. De belangstelling voor de Zondag-uitvoering was treurig te noemen; voor Dinsdag was de zaal aardig gevuld, boewel niet in die mate als wij gewend zijn. In zijn sluitingswoord bradht de voorzitter dank aan alien, die had- den mcdegewerkt, in't bijzonder aan den di recteur voor zijn leiding en aan Mevr. de Rie voor hare medewerking in de damesafdeeling, aangezien daarin slechts (buiten haar) drie dames medewerkten. De heer C. Kaij meende de tolk der aanwe- zi'gen te zijn als hij directeur en leden dank zegde voor het gebodene en wees meteen op den vooruitgang, die was te constateeren. UIT HEILOO. Door B. en W. is het schilderwerk enz voor het nieuw te bouwen raadhuis gegnnd aan den heer G. Bakker te Alkmaar voor 1343. CCXXIIl. De bruggen der hoojdstad. Onze nieuwste brug is gereed en in gebruik genomen. Nu moet ge u, waarde lezer, niet verbeelden, dat ik, dit zeggende, bedoel, dat onze nieuwste Amsterdamsche brug over den Amstel reeds gereed zou zijn en daarover het groote verkeer in vollen gang is, want laat ik u maar dadelijk mededeelen, dat we nog lang zoo ver niet zijn. Ik heb u reeds vroeger ver- meld, dat in verband met de geweldige uit breiding, die deze stad ook langs de beide Amstel-oevers gekregen heeft, een nieuwe brug over de rivier hoogst noodzakelijk is geworden; de „nieuwe" Amstelbrug, welke Amsteldijk en Weesperzijde voor de Ceintuur- baan verbindt. en die reeds sedert tal van ja ren niet nieuw meer is, is de laatste die, uit de stad gerekend, het breede water overspant. Maai sedert zij gebouwa werd is de voort- bouw aan beide oevers steeds verder gegaan. Achter de Weesperzijde is de nieuwe uitge- breicle Transvaalbuurt gekomen, die zich tot bij den Ringdijk uitstrekt en aan den anderen leant heeft men al die nieuwe straten gekregen in de bv.urt van Trompenberg, waarvan de breede Amstellaan- de voornaamste is en tusschen de Stadionbuurt, 'ginds bij den Am- stelveenschen weg, en die Amstellaan lig'gen de uitgestrekte terreinen van het zoogenaam- de Plan-Zuid voor verdcre uitbreiding der stad gereed en de noodzakelijkheid van een brug over den Amstel voor die Amstellaan is overtuigend gebleken. De Raad heeft trou- wens aan den bouw reeds zijn goedkeuring gehecht en architect Berlage, die eens de ont- werper van de brug voor de Ceintuurbaan is geweest, treedt ook nu weder bij Publieke Werken als adviseur voor den bouw op maar, begonnen is het groote werk nog niet en dc nieuwste brug, waarvan ik u hierooven tie voltooiing vermeldde, is dan ook elders te vinden. Het is een brug van bescheiden grootte. In onze, aan verkleinwoorden zoo rijke taal, die- nen wij haar eigenlijk te betitelen als een „een lief, klein houten bruggetje", gespannen over de vaart voor de Valentijnkade; zoo'n gebogen bruggetje, dat men aan weerskanten over kieine trapjes bet reed t; maar dat voor de buurt, waar het is gebouwd, van groote beteekenis is. Duizendc Amsterdammers we- ten het vermoedelijk niet te vinden, evenmin als de Valentijnkade, tenzij zij hun nieuwste kaart van Amsterdam raadplegen of den politie-agent om iidichting vragen, die, wan neer hij het „zelf" niet mocht weten, kan raadplegen het straatnamenboekje, hetwelk tot zijn uitrusting behoort. Zeer begrijpelijk, Amsterdam is na de annexaties der laatste jaren en na al aien bouw van niepwe wijken met tal van namen,' waarvan menigeen nooit gehoord heeft, zoo groot geworden, dat men zelfs niet van onze politie-agenten kan ver- gen, dat ze dadelijk "it het hoofd zullen kun nen antwoorden op de vraag waar deze of gene nieuwe straat is te vinden en er zijn tal van Amsterdammers, die nog nooit in deze of gene nieuwe buurt zijn geweest. Wanneer dat het geval is, kan ik zeker niet vergen, dat mijn provincie-lezer zou weten, waar hij de Valentijnkade dient te zoeken en de nieuwste brug. Die kade vormt de grens van het aller- nieuwste gedeelte van de Indische wijk achter de Muiderpoort en ligt langs de ringvaart, die vroeger Amsterdam van Watergraafs- meer scheidde en een overbrugging dier vaart was voor de bewoners van dat stadsgedeelte noodig geworden; het nieuwe bruggetje is hun tot nut, totdat ook eenmaal de tijd zal gokomen zijn om daar een breedere brug te leggen, doch voor het zoove is zullen in dat deel der stad nog heel wat veranderingen noodig zijn, ook al in verband met de spoor- banen, die er liggen het is daar geworden een bijzonder verkeersvraagstuk, hetwelk eens oplossing zal behoeven, vermoedelijk door tunnelbouw op verschillende plaatsen onder de spoorbanen door, maar verbete- ring van verkeerswegen vergt hier reeds mil- lioenen, zonder dat we er nog tunnels en tunneltjes bij graven, welke nog meer zouden verslinden. Er aan ontkomen op den duur zal echter onmogelijk blijken. Bij het Muider- poort-station voor de van Smiedenstraat smachten duizenden er al sedert jaren naar, doch er komt niets van voorloopig, hetgeen wel het beste blijkt uit het voornemen «m naast de over de spoorbaan ter plaatse be- staande hooge voetbrug nog een tweede te leggen, waardoor althans voorkomen kan worden het gedrang, dat thans elk oogenblik op de brug ontstaat door de tegen elkander in zich bewegende mensch.nstroomen. Er liggen nog zoo'n paar voetbruggen over de spoorbaan, die de baner. bij Muiaerpoort- station met die naar het Weesperpoort-station verbinden, ook lastige dingen voor de bewo ners van Transvaalbuurt en Watergraafs- meer, die stadwaarts of huiswaarts gaan. Dat oude Weesperpoort-station, nog gebleven als oude station van de vroegere Rijnspoor- wegmaatschappij, later Staatsspoorweg, van Amsterdam naar Gtrecht, is een voor het huidige Amsterdam leelijke sta-in-den-weg geworden, hetwelk belet, dat men daar ter plaatse een afdoende verbetering kan maken. In hoeverre die toestanden zullen kunnen veranderen, wanneer de nieuwe spoorweg- ceintuurbaan, die nu van het westelijk deel der stad naar de Watergraafsmeer in aan- bouw is, gereed zal zijn gekomen, zal te zij- ner tijd moeten blijken; voorloopig zullen er nog eenige van die hooge voetgangersbrug- gen over de spoorbanen op verschillende plaatsen in de stad moeten bestaan. Zij vormen een der drie soorten bruggen, die Amsterdam rijk is. Onze aan grachten rijke stad heeft van haar geboorte af natuur- lijk tal van bruggen gehad, waarvan velen, die als „bulten" over het water lagen, in den mond der oude Amsterdammers althans, als sluizen werden betiteld, ook al waren het niet altijd sluizen in de letterlijke beteekenis van het woord. De hooge bruggen, die aan den westkant van den Amstel tusschen Amstel- straat en Sarohatistraat liggen, betitelt men hier nog steeds als luizen en een echt oud Amsterdamsch type sluis is in de breede To- rensluis nog behouden gebleven. Jaren her, voor dat't Spui en de N. Z. Voorburgwal ge- dempt waren, hadden we tusschen de twee Kalverstraat-gedeelten, bij het Spui, de Osjes- sluis en er was er ook een voor het oude post- kantoor aan den Voorburgwal; door een on der het posikantoor liggende vaart had men toen verbinding tusschen N. Z. Voorburgwal en N. Z. Achterburgwal, de tegenwoordige Spuistraat. Een type van zulk een vaart on der de straat door heeft men nog onder het Muntplein, waar Singel en Binnen-Amstel in verbinding staan. En behalve dan deze oude „sluizen" heeft men de tallooze bruggen over verschillende grachten, tezamen ongeveer 250, die bij Pu blieke Werken alien hun offieieel nummer hebben; wij mogen al spreken van de Hooge Sluis dat cok al lang geen sluis meer is van de Amstelbrug, en., in de „offirieele ge- meentetaal" staan ze geboekt met hun num mer. Vele dier bruggen zijn door de verschillen de grachtdempingen, die in den loop der ja ren hebben plaats gehad, natuurlijk mede ver- dwenen. We kennen nog wel de Oudebrug- steeg, die zich van den Nieuwendijk over het Dainrak voortzet tot de Warmoesstraat, maar de Gudebrug, die daar over het water lag en aan den eenen kant tegen de toenmali- ge Korenbeurs haar winkeltjes had, is reeds lang verdwenen EeVeneens is reeds iang tei zielc de hoog over het teen nog niet gedmepte Damrak gelegen Papenbrug, die zich bevo'rn! ter plaatse, waar nu bet Beurspleinije is voor het gebouw van den Effectenhandel en zoo zouden tal van verdwenen bruggen ie noe men zijn. Maar de bruggen-traditie der hoofdstad wordt toeh ook in onzen tijd voort- gezet, eensdeels in de verbreede en in menig opizicht verfraaide bruggen, die in de laatste jaren gebouwd zijn iii de groote verkeerswe gen, met name Leidsche-, Vijzel- en Gtrecht- sche straten en over de Buiten-singels mer; denke slechts aan de fraaie nieuwe brug, die nu voor het Leidsche Plein en het gemoderni- seerde Leidsche Boschje ligt, anderdeels aan de nieuwe bruggen, die gelegd worden over de nieuwe grachten van onzen tijd. Want men vergeet misschien wel eens te veel, dat wij te Amsterdam nu en dan niet alleen oude grach ten ter wille van het verkeer dicht gooien, doch ook wel degelijk nieuwe grachten maak- ten, zij het dan ook onder andere benamiiig Het Amstel-kanaal, hetwelk den Buiten-Am- sel bij de Amstellaan met dien Schinkel ver bindt, is en dier wateren van den nieuwen tijd, waarop we zeker trotsc'h mogen zijn. Vreem- delingen, die de stad bezoeken, moeten bij ge legenheid maar eens hun schreden richten langs dat kanaal, hetwelk van het Stadion uitgaande onder de benamingen Olympiade- kade, Pieter Lastmankade, Reinier Vinkeles- kade, Jozef Israelskade. tot den Amstel gaat en de beide zijden die kaden zijn op verschil lende plaatsen door moderne bruggen verbon- den. Een belangrijke brug ontbreekt nog steeds, n.l. die over het I J, hoewel die hoe langer hoe noodzakelijker schijnt geworden, sedert aan den overkant belangrijke industrie- en wocnterreinen ontstaan zijn, maar hier geldt het nu juist een brug, waarvan wij hopen moeten, dat zij nooit gebouwd zal worden, cmdat daarmede onze sclieepvaart leelijk in het gedrang zal komen. De groote veerpon- ten moeten tot heden goed maken, hetgeen wij in die bruggen missen. Maar blijvend kan die toestand nooit zijn; er zal een tijd moeten komen, dat de „brug" tusschen beide deelen van de hoofdstad, aan deze en gene zijden van het I J, onderaardsch zal gebouwd wor den, onder den naam „tunnel" het kan niet uitblijven, zoo ver moet het eenmaaal ko men. Waarom? Dat is een vraag, waarop het antwoord niet te geven is, doch het zal nog wel jarefl en jaren zijn dat we hier alleen zul len kunnen spreken van „sluizen", bruggen, „lucht"-bruggen over de spoorbanen en voet- bruggetjes in het type van die „baby" aan de Valentinkade. SINI SANA. AFSCHEID COMMANDANT DE GROOT. De commandant van het Zwitsersche Heils- leger, onze landgetioot, commissaris De Groot, heeft Dinsdagavond voor een stamp- voile zaal te Geneve afscheid genomen, in verband met zijn aanstaand vertrek naar zijn nieuwe standplaats Johannesburg. Git de getuigenissen van een groot aantal officieren van het Leger bleek ten duidelijkste, hoezeer commissaris De Groot de harten van zijn Zwitsersche vrienden en ondergeschikten heeft weten te veroveren door zijn groote ga- ven van hart en hoofd, door zijn nooit ver- slappende stuwkracht en zijn voortreffelijke strijderseigenschappen. De Groot zelf sprak met groote dankbaarheid over de zeven jaar, die hij in Zwitserland heeft gewerkt aan het hoofd van corps (1000), officieren en solda- ten, wier medewerking en offervaardigheid zijn taak veel heeft verlicht. Onder De Groot heeft het Zwitsersche Heilsleger zich belang rijk uitgebreid en ook de geest in het leger is door zijn voorbeeld en prediking veel verbe- terd. Tal van sociale werken zijn door hem tot stand gebracht, die in een ware behoefte voorzien en die onder leiding van zijn opvclg- ster nog verder zullen worden uitgebreid. MISHANDELING? Aan den Frieschen Straatweg te Gronin- gen is vannacht tegen 1 uur de 19-jarige Paul van den Berg, timmerman te Stadska- naal, met een mes in den hals gestoken; de luchtpijp werd geraakt. De jongen Hep naar de dichtst bij zijnde woning, sloeg er een ruit in en schreeuwde om hulp. Toen zakte hij in- een. Hij was nog in staat te vertellen, wie hij was, maar kon niet zeggen wie hem gesto ken had. Na een rezoek aan Mil le Colonnes aan de Groote Markt was hij met enkele per- sonen per feits naar den Frieschen Straat weg gegaan. Wie hem gestoken had, kon hij niet meer vertellen. In bedenkelijken toestand werd hij naar het academisch ziekenhuis gebrach. Zijn toestand was vanmorgen nog zeer ernstig: Nader meldt men aan de N. R Crt. Door het verdere onderzoek, dat de politie vanmorgen instelde, komt zij meer en meer tot de overtuiging, dat de getroffene zich zelf een steek heeft toegebracht. Op de plaats, waar hij gestoken zou zijn, is een hoed gevon- den en een mes uit de sioot gehaald, die ver moedelijk beide aan den getroffene toebehoo- ren. Hij zegt niet te weten, hoe hij zoover buiten de siad is gekomen en geheel alleen te zijn geweest, toen hij door een hem onbekende zou zijn aangesproken. De politie houdt ern stig rekening met de mogel'ijkheid, te doen te hebben met een hystericus. Zijn toestand is thans bevredigend. VLIEGTOCHT NEDERLAND— INDIe EN TERUG. Mij meldt aan het Haagsche' Aneta-kan- toor: In de laatste weken heeft' luitenant Koppen in nauwe samenwerking met het Comite Vliegtocht NederlandIndie, doorgewerkt aan de voorbereiding van zijn p'an, binnen een maand een retourvhicht naar Neder- landsch-Idie uit te voeren. In verband met de meteorologische cmstandigheden op dit 15.000 K.M.-lange traject is zulk een vlucht het best uitvoeroaar in't voorjaar, omstreeks April, en in hei najaar, omstreeks October. Op den duur, wanneer het geregelde lucht- verkeer op deze route in exploitatie zal zijn, zal men minder met de weersomstandigheden rekening hebben te houden, daar dan alle tusschen liggende stations van voldoende technische en meteorologische hulpmiddelen voorzien zullen zijn. Bij de voorbereidingen van luitenant Kop pen, met name ten opzichte van den bouw en de verzekering van het vliegtuig, werden vele mceilijkhecTen ondervonden en het bleek niet mcgelijk, reeds in April van een deugdelijke organisatie van den tocht verzekerd te zijn. Mitsdien is besloten, dfe vlucht in het aau- staande najaar te doen. iiitusschen wordt het voorbereidende werk tot den tocht geregeld voortgezet. In verband hiermeefkunnen wij nog vermekien, dat ook in Indie veel belangstelling voor den tocht blijkt te bestaan, en dat de Indische Vereeni ging vcor Luchtvaart een belangrijke bijdra- ge in de kosten heeft toegezegd. VERSTEKELINGEN-TRAGIEK. In Januari, zoo vertelt de N. R. Crt., maakten twee Italianen, D. Garofoli en F. Papagni, in Genua kennis met een landge- noot van hen, die aanbood hen te helpen, als verstekeling naar Amerika te reizen. Voor zijn bemiddeling mcesten zij hem samen 4500 lire (ongeveer f 475) vooruit betalen, en na aankomst in het nieuwe vaderland zouden zij hem nog 140 dollars moeten geven. Zij tra- den in het voorstel en reisden als verstekeling aan boord van een schip van Genua naar Marseille. Van daar gingen zij met hun drieen naar Rotterdam, waar zij 31 Januari jl. aankwamen. Zij namen hun intiek in een hotel aldaar en daar bracht hun landgenoot hen in kennis met een vierden Italiaan, die hen aan een schip zou kunnen helpen. Dezen Italiaan moesten zij voor zijn bemiddeling 100 dollar geven. Toen ook deze som betaald was er was bij bepaald, dat ook deze Ita liaan na aankomst in Amerika nog 140 dol lar moest hebben stelde de -aatste hen voor aan een Amerikaan, die opvarende van een schip zou zijn, dat weldra de reis naar Amerika zou maken. Donderdag 17 Februari ontvingen Garofoli en Papagni bericht, dat alles in gereedheid was gebracht. Hun landgenooten brachten hen des avonds naar een hun onbekende plaats waar de Amerikaan al met een auto op hen stond te wachten. Nadat de auto sen heel eind had gereden, moesten zij uitstappen. Zij waren toen dicht bij een haven, en de Amerikaan bracht nen weldra aan boord van een in die haven liggend stoomschip. Heel onder in het schip werden zij in een kieine ruimte gebracht, welke er uitzag als een pro- visiekamertje. In cat vertrekje lagen al een paar matrassen klaar, welke hun "tot slaap- plaats tijdens de reis zouden moeten dienen. Men liet de beide reizigers weldra alleen en dezen gingen al spoedig liggen slapen. Des nachts het zal ongeveer 3 uur zijn geweest werden zij gewerkt door gestoin- mel. Drie kerels drongen het vertrekje bin nen en vielen de beide versfekelingen aan. Beiden werden zoo hard op het hoofd, gesla- gen, dat zij den volgenden dag nog wat ver- suft waren. Zij liepen vrij ernstige hoofdwon- den op. Toen de drie kerels hen zoowat bui ten kennis hadden geslagen, roofden zij hun portefeuilles, welke tezamen nog 300 dollar bevatten, en het horloge van een der Italia nen, waarna zij er van door gingen. De beide verstekelingen waren er op dat oogenblik zoo slecht aan toe, dat zij er niet aan konden denken te vluchten. Geheel versuft hebben zij nog enkele uren op hun matras ge legen. Tenslotte hebben zij in den vroegen morgen van den volgenden dag Vrijdag besloten, het schip te verlaten Het gelukte hun met veel moeite onopgemerkt van boord te komen. Zij zijn toen naar het Italiaansche consulaat gegaan, waar zij dit verhaal van hun avonturen hebben gedaan. De Italiaan sche consul deed hiervan dadelijk aangifte bij de centrale recherche. Nog dienzelfden Vrijdag werden op het hoofdbureau van poli tic aan het Haagscheveer de beide Italianen gehcord. Beiden hadden het hoofd in zwach- tels en het bleek, dat zij nog niet in staat wa ren, een heldere uiteenzetting van het gebeur- de te geven. Toen kon men uit hun verhaal al zooveel aanwijzingen krijgen, dat men be- greep, dat het schip in de Lekhaven gelegen moest hebben. .Met de Italianen is men naar die haven gegaan, en daar wezen zij dadelijk het Amerikaansche stoomschip West Apaum aan, dat op het punt van vertrekken lag en dat zij met groote beslistheid herkenden, als het schip, aan boord waarvan zij den vorigen nacht waren beroofd. De politie ging aan boord, sfelde den kapi- tein met het gebeurde in kennis en liet de ge- heele bemanning aantreden, omdat men ver- moedde, dat de beroovers onder de opvaren- den zouden schuilen. De Italianen konden echter in geen der opvarenden hun aanvallers herkennen. Het bleek even- wel, dat nog een lid van de beman ning ontbrak. Dat was de 25-jarige stoker T. H. S. Op het allerlaatste oogenblik kwam deze nog stomdronken opda- gen. Beide Italianen herkenden in hem dade lijk een van hun aanvallers. S. werd daarop aangehouden en naar het bureau aan het Haagscheveer overgebracht. Morgen zal hij ter beschikking van de justitie worden ge- steld en in het huis van bewaring worden op- gesloten. Het onderzoek naar de beide andere beroo vers en de twee Italianen, die vermoedelijk ook ,in het complot betrokken zijn geweest, wordt nog voortgezet. De West Apaum is in- middds vertrokken. De beide beroofde Italianen zijn nog te Rotterdam. Zij zijn al hun spaarpenningen kwijt geraakt en zijn zonder middelen van bestaan. Vermoedelijk zullen zij ter beschik king van den vreemdelingendienst worden gesteld, om over de grens te worden gezet. OF DIE OOK ONDERZOCHT ZGLLEN WORDEN! Voor het onderzoek van acht recruten in verband met de voor-opleiding, logeerden te Nes (Ameland) vijf superieuren, namelijk een kapitein, een eerste luitenant, een tweede lui tenant, een sergeant-majoor en een sergeant. DE REGZEN-HAGEDIS IN NED.-INDIE. De residet van Timor keurde de regeling goed ter bescherming van den reuzen-hage- dis, Varanus Komodoensis, voorkomende pp een tweetal eilanden bij Flores. Varanus Komodoensis draagt dien naam naar het eilandje bij Flores: Komodo, waar de hagedis het eerst is aangetroffen. Een Amerikaansc'he expeditie bracht eenige leven- de exemplaren naar New York en ook Artis" heeft een levend exemplaar van ruim drie me ter lengte bezeten. Het dier is, jammer ge- noeg, gestorven; zooals bij de sectie bleek ten- gevcige van builcvliesontsteking, ontstaan na een breuk. In opgezetten staat zal het nu met- tertijd zijn plaats krijgen in de collecties van liet zoplogisch museum, y- - -

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1927 | | pagina 6